oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. szeptember 19. 06:30,  Amerikai közösségi kert testközelből 321 komment

2021. szeptember 19. 06:30 Határátkelő

Amerikai közösségi kert testközelből

Egészen csodálatos világba kalauzol P Eliott írása. Egy templom által működtetett közösségi kertbe, ahol egészen nagyszerű figurákkal ismerkedhetünk meg. Igazi élmény a poszt, nem is beszélve a fényképekről!

cim_351.jpg

„A közösségi kertet egy kicsi lutheránus templom működteti, a földterület 5 méter körüli magas, sűrű drótkerítéssel van körülvéve, ami lemegy a föld alá is vagy fél méterre, hogy a mormota nehogy át tudja fúrni magát alatta.

A gyakorlat és belül a néhány mormotacsapda azt mutatja, hogy az állat kitartó és tehetséges. Minden reggel átnézik a csapdákat és ha van benne, akkor elviszik egy kicsit távolabbi természetvédelmi parkba, ahol újra berendezkedhet.

A területet minden ősszel felszántják, tavasszal újra mérik a parcellákat. Ezek valamivel több, mint 3x3 méteresek, egy személy vagy család csak egyet kaphat, hogy mindenkinek jusson. Ha van üresedés, akkor jelentkezési sorrendben adják oda valakinek.

1_282.jpg

Ára 25 $, locsolóslagok is tartoznak hozzá és vízkorlátozás esetén is bármennyit lehet használni. Aki már előző évben is kertészkedett, annak csak megújítani kell a bérletet.

A területnek van néhány tolókocsis, magasra emelt fadobozos része is, mindig el van foglalva.

A szalma-ügy

A tavasz mindig úgy kezdődik, hogy a vezetőnk, az öreg John összehívja az embereket megbeszélésre (újabban már számítógépen is be lehet kapcsolódni, bár én szeretek személyesen megjelenni azon a templomi gyűlésen).

A megbeszélés szinte mindig arról szól, hogy mit nem lehet, hehehe... Nem lehet szalmával borítani a parcellát a gyomok ellen, mert szétviszi a szél, átsodródik a szomszéd parcellájára, szemetet csinál, meg más efféle bosszúságokat okoz.

2_238.jpg

Ezt mára megtanulta mindenki, kivéve egy új tagot, aki nekilátott nagy hangon reklamálni, hogy miért nem lehet szalmát használni. Megmagyarázták, megértette, másnap a kertjét vastagon borította a szalma, amitől az öreg John kis híján agyvérzést kapott. Értésére adta, hogy most azonnal viszi a szalmát vagy már adják is vissza a pénzét és mehet.

Azt is a szájába rágják mindenkinek, hogy ez egy biokert, semmiféle permetet, mérget nem használhat, kizárólag bio dolgot. Ha nem tudja, hogy mit, akkor itt a telefonszám, patronálónk, a közeli egyetem agronómusokat képző részlege pontos és részletes felvilágosítást fog adni, de azok egyébként is jönnek néha előadást tartani.

Vannak más szabályok is. Magas növényt nem lehet ültetni, mert árnyékot fog borítani a szomszéd telkére. Ennek dacára mindig van valakinek virágzó napraforgója, szerény személyemnek is volt, úgy nőtt ki magától, hagytam, erre felnőtt a francba, a következő évi megbeszélést a napraforgómmal kezdték.

Összesen 94 parcella van. A kert reggel 7-től este 7-ig van nyitva, vasárnap 12-től, mert reggel mise van és kevés a parkoló.

5_129.jpg

A kertészkedők legtöbbje amerikai, utána az indiaiak jönnek, a többi vegyes, de mexikóit furcsa mód még sosem láttam. Az emberek különböző korosztály, főleg nyugdíjasok, de szép számmal akad fiatal is.

Én általában reggel megyek ki, fél 8 körül, tőlem 7-8 percre van, már minimum hárman vannak kint, mindig ugyanazok.

A nő, aki kapar

Egy idős nő térdel a földjén és túr.

A franc sem tudja, mit túrhat (pedig szoktam vele beszélgetni is), a puszta földet, de nem úgy, hogy kapálja vagy lazítja – kapar. Még sosem mertem megkérdezni, mit csinál és miért csinálja.

Földje (két parcellája van) még július végén is szinte üres, itt-ott van egy-egy paradicsomtő, néhány salátaféle és főleg virágok. Nemcsak bogárriasztó virágok (büdöske), hanem sokféle, de csak egy-egy szál vagy tő, jókora kihagyásokkal, hogy legyen helye kaparni…

Van egy virága, amit 10 centisként ültetett el, augusztus végére már fává nőtt, ilyet még életemben nem láttam – csuklóvastag a szára és kemény, mint a kő. Mindig nagy közönsége van, aki még nem látta, az döbbenten szemléli, hogy ez micsoda. Ha nem láttam volna, amikor elültette, akkor én is azt hinném, hogy ez igazából egy fa.

7_virag.jpg

A jövő évi megbeszélést teljesen biztos, hogy az ő virágfajával fogják kezdeni.

Szoktam neki adni korai retket, utána céklát. Nagyon örült neki, mert neki a retek sosem kel ki, valószínű, hogy kikaparja véletlenül. Ő meg adott egy mesés virágcsokrot.

Ez az adunk egymásnak valamit eléggé elterjedt, a vezetőnk kreált egy dróthálós dobozt, abba elvárja, hogy mindenki tegyen be valami olyan terményt, amit tud nélkülözni, akár csak egy darabot, amit kétnaponta elvisznek a hajléktalanok konyhájára kiegészítésnek.

Ez lehet cukkini, paradicsom, paprika, uborka, ami van... Nyilván mindenki abból ad, amiből több van, de van olyan, aki sosem ad semmit.

A pilóta és a többiek

A másik kora reggeli kertész egy másik idősebb nő, szép, nagy dupla parcellája van, szép kis fehér kerítéssel körbevéve, jó lazán ültetett sokféle növénnyel. Az egész fel van szórva faforgáccsal, a közepére tett egy asztalkát, rá egy rádiót, egy kempingszéket és szinte ott lakik, legalábbis szinte mindig ott látni. Nagyon szépen le van barnulva.

Odahaza van kertje, csak árnyékos, mint az enyém. Férje is van, de az nem valószínű, hogy sokat számít.

Harmadik a kertszomszédjaim, egy fiatal pár, második éve kertészkednek. Azelőtt sosem csinálták, de a YouTube-ról úgy kitanulták, hogy az összes tag a csodájára jár. Minden olyan szép, annyira precízek, amilyet még sosem láttam. A férfi pilóta…

8_68.jpg

Még egy középkorú fekete nő szokott korán kijönni, szép kertje van. Amíg gyomlál, addig a telefonján már kora reggel üzleti ügyeket bonyolít, házakat árul. Vele is szoktam cserélgetni.

A férfiak csak később, 9 óra felé jönnek.

Az egyikük Porschéval érkezik, 55 körüli, sportos pasas, John közelebbről ismeri. Kizárólag paradicsomot ültet, de mindenki parcelláját végiglátogatja, feldicséri (főleg a terményt) és kéreget, mert hogy neki nincs – egy tarhás alak. Már régen nem ad neki senki semmit, de azért próbálkozik.

Még egy sportkocsis alak van, az is hasonló korú, az viszont mindig ad, sőt rátukmál palántákat az emberekre, főleg mert, mint nagy büszkén mondja, a magokat Olaszországból küldték a rokonok, szóval ez igazi szicíliai paradicsom. Egyet én is ültettem, valahogy nem vált be, nekem legalábbis.

A hétvégi kertészkedők

Vannak csak hétvégi kertészkedők, a dolgozók. Nem mindenki örül, hogy kijöhet ide, az előttem lévő parcellán egy harmincas fiatal pár dolgozik. Oroszok, de jól beszélnek angolul, a nő ingerülten rángatja a gazokat kifele.

John ráírt, hogy a gazok nagyobbak már, mint a növényei és nagyon nem szeretné látni, hogy magokat hoznak, tessék gyomlálni, benne van a szabályzatban.

A nő tele van panasszal, egész héten dolgoznak, a hétvégét nem így képzelte eltölteni. Hogy hogyan képzelte a kertet, azt nem tudom, talán hogy majd magától nő és csak leszedni kell.

Két kisfia ott játszik a templom játszóterén és ők is unják. Ahelyett, hogy befogta volna őket legalább arra, hogy a komposztos ládába elvigyék a gazokat, pedig most lehetne munkára nevelni őket, amíg kisebbek.

9_57.jpg

Az új pap

A kertet valójában a papnak kellene vezetni, mert a nagyjából 50 fős templomi tagoktól igazán ráérne. Csak egy éve van itt, az elődje egy rendkívül aktív pasas volt, akin még sosem láttam farmergatyán és pólón kívül más öltözéket és a kezéből ki sem esett a szerszámosládája.

Olyan korán nem lehetett menni, hogy az kint ne lett volna a kertben, fúrt-faragott, mindent megjavított. Gondozott a sajátján kívül még két parcellát, a termést a hajléktalanok konyhájára szállította (azért ott eszembe jutott, mi lett volna, ha kiküld egy-két alakot rendben tartani azt a kertrészt), minden problémánkat megoldotta.

Minden szép rendben ment, a paplakba, ami ott van a kert túlsó felén, is be lehetett kopogtatni, ha valami probléma volt.

Mivel a kertnek nincs WC-je csak akkor lehet bemenni a templomiba, ha a pap ott van, ám mivel mindig ott volt (vagy a kertben, vagy az irodában) ezzel sosem volt probléma. Az új pap sosincs ott, lehet, hogy ki sem nyitna, hiszen nem köteles.

Az öreg Johnnak van kulcsa mindenhez, ha ott van, akkor nincs is probléma, de nincs egész nap ott, így a tagok átjárnak az 5 perc autóútra lévő városi könyvtárba.

Sajnos a pap apja (aki szintén pap) talált egy új, jobb állást a fiának lent, egy déli államban és leköltöztek. Az új pap egy fiatal pasas, most végezhetett, első munkahelye, kicsi, apró emberke, olyan kölyökszerű, furcsa, erős hanggal, meglepő, amikor megszólal.

Tavaly, amikor a kertnyitó megbeszélés volt, John kérdezte tőle, hogy akar-e parcellát, kertészkedni, tiltakozott, hogy nem, nem, nem ért hozza (nem is akart érteni).

10_49.jpg

Kicsi, apró felesége azt mondta, ő olyan államból jött, ahol mindenkinek van konyhakertje, ő akar. Nyáron láttam is néhányszor, ahogy kijött a paplakból egy papucsban, sortnadrágban (mintája és szabása alapján feltűnően hasonlított egy férfi alsónadrágra), vállára vetett kapával ballagott a kertje felé.

Ezen mulattam, mert soha senkit nem láttam itt vállára vetett kapával menni, valószínű, hogy ott, az ő államában úgy szokás, illetve úgy praktikus. Amúgy egy helyes kis nő.

A kert egyébként nagyon szép, jó, bár agyagos farmföldje van. Júliusig szép volt, utána jött egy hihetetlenül forró időszak, ami még most is tart, eső hozzá, ami hát nem tett jót a növényeknek.

A zárás

Záráskor, október harmadik szakasza körül, ki kell húzni és szabaddá kell tenni a területeket a tagoknak. Gyökér nem maradhat bent, mert a kis traktor tárcsája beleakad. Felszedjük a zsinórokat, jelzőcölöpöket, ásókat, mindent és elrakjuk a fészerbe.

Mivel sok rendetlen ember akad, aki nem jön ki vagy nem tud, kertjében meg ott van minden, önkéntesek segítenek ebben. Én mindig kimegyek és mondhatom, hogy van mit a komposztra cipelni.

Van egy öregember, aki ilyenkor mindig ott van, minden növényt átnéz, hogy maradt-e rajta valami termés és begyűjti. Drága, gyönyörű kocsival jár, olyan Mercedes-féle (meg se néztem, hogy milyen márka), de neki ez spórolás vagy szarevés, hogy erre sem kell pénzt kiadni.

Nincs benne semmi igazából, miért ne vinné haza, tavaly egy fiatal fekete nő, akivel együtt dolgoztam mondta, hogy ő is vinne haza és főzne belőle egy jó zöldséglevest. Őt meg lehetett érteni, be is gyűjtöttünk neki mindent, amit lehet.

6_paradicsom.jpg

Még egy dolgunk van, amikor érik a tök a farmokon, akkor a templom vásárol egy teherautónyit és azt kell lepakolni a kocsiról, ott árulják a templom előtt – egy kis bevétel nekik.

Hát körülbelül ennyi jutott az eszembe. Én nagyon szeretem ezt a helyet, az embereket, azt is, hogy bioterményt ehetek róla.

Az öreg Johnnak volt egy olyan álma, hogy tyúkokat is tartanánk, gyümölcsfát ültetnénk, melegházat építenénk, palántát nevelnénk, de ebből aligha lesz valami, ha ő elmegy.

Maradna még, de a felesége évről évre háborog, hogy azért vettek nyaralót lent egy tónál Észak-Karolinában, hogy élvezzék és begyűjtsék az unokákat nyaranta.

Ha nem válik be, mint mondta, vissza fog jönni.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2416692678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

P.Elliot 2021.09.25. 15:56:41

@Congeria: Nem hiszem hogy rejtegetik csak nincs kedvuk hozza hogy allandoan ezen csemegezzen a jonep meg a akar valotlan hireket krealo riporterek. A gyerek apjarol is milyen szepen cikkeztek, szedtek fel erte a penzt hogy nem is Charles gyereke.
Egyebkernt a DNA tesztet allitolag a kiralyi csalad megcsinaltatta Harry 2 eves koraban.
Gondolom nem is igazan tetszett nekik hogy a gyerek az ove, jol jott volna Dianat kipelengerezni hogy felrelepett.
Gondolom ezek is kozrejatszanak abban hogy nem akarnak temat adni a gyerekekrol.

Nehany teljes fotot lattam roluk, a kislany is az apjat formazza.

Egyebkent szerintem jol tettek hogy elmenekultek a kiralyi csalad szarkevero hervaszto, divatjamult es vegtelenul unalmas korebol.

Elik az eletuket sokkal vidamabban mint Angliaban tettek volna es a gyerekeik is normalisabb legkorben fognak felnoni es nem kenik az orruk ala hogy ok kevesebbek mert az anyjuk, na meg az apjuk akivel mindig baj volt a kiralyi csalad szemszogebol......

P.Elliot 2021.09.25. 16:05:13

@SzZoole: Most csak atfutottam de el fogom olvasni.
Igen, uj szakma, bevasarlo!

Rendelni is lehet az uzletekbol de az ugyanaz, ott van a hivatalos bevasarlo, jobban mondva az aki osszekesziti a rendelest. Szomszedom nem igazan az mert o nem bejegyzett munkatars ha jol gondolom, majd megkerdezem tole. Nem is megy mindennap.

P.Elliot 2021.09.25. 16:09:02

@kisrumpf: Hat nem csodalkozom a sajt tortan, a turistakat minden orszag lehuzza. 5 euro, plane ha kicsi valoban rablas.
Legalabb jo izu volt? Elerte a te tudasod szintjet?

SzZoole 2021.09.25. 16:12:41

@P.Elliot: a kommenteket is olvasd el, érdekesek :-)

P.Elliot 2021.09.25. 16:17:46

@Hobbiszakács:
Koszi a velemenyt.

Kek Madar irta egyszer nekem, varjal, elokeresem, kivetelesen tudom hogy hova irta, melyik poszthoz hogy

"@P.Elliot: nem kerdes, hogy szuletett tehetseged van az irashoz. A szemleletet, a kepi latasmodot nem lehet tanitani, te ugy elsz meg sok mindent sajat eletedbol is, mint egy kulso szemlelo, amit leirsz, mar az agyadban, a gondolataidban is irodalom. "

Azota is ezen tunodok hogy hogy ertette.
Mindenki kulso szemlelo, ugy latja mint en vagy mas. Leirni se masabb ha ugy irom mint ahogy lattam..., nem?

P.Elliot 2021.09.25. 16:19:38

@SzZoole: plane ha vannak kommentek ahhoz ido kell, majd delutan mert szep napfenyes huvos ido van vegre es nemsokara kimegyek a parkba egy hatalmas setara, utana meg van nemi vasarolni valom.

P.Elliot 2021.09.25. 16:30:39

@Hobbiszakács: Visszaterve a balkonodra, jol teszed ha termelsz valamit, tudod hogy mit eszel, nem erte permet es egy jot szorakozol vele.

Egyaltalan, kertet letesiteni egy lehetetlen helyen. Olyan videok, fotok vannak a youtube-on, foleg ezek a keleti emberek mesterek ilyesmiben hogy az ember lelegzete elall hogy milyen szep, micsoda otletek!
Es mindez kicsi helyen.
Van ahol jokora dinnye log a levegoben egy haloban novekszik, a futoparadicsom beszovi a fel erkelyt, alatta ulsz mint egy ernyo alatt, csak felnyulsz egy-ket szemert....
Manapsag mar erkelre mini gyumolcsfakat is arulnak.
Gondolom azert is vittek tokelyre a helykihasznalast mert abbol keves volt es az ennivalobol is...
Teli legkevesebb szorakozasom a youtube kiskertjeit nezegetni es otleteket vadaszni.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2021.09.25. 16:42:13

@P.Elliot:
Ami neked az írásban magától jön, az az írói vénád: nemcsak látod a jelenetet, meg is találod a szavakat, ahhoz, hogy átjöjjön a hangulata.

Ne tünődj, fogadd el, mások ölni tudnának érte.
:-)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2021.09.25. 16:49:05

@P.Elliot: Második emeleti teraszunkat most építik át. Kapunk helyette egy valamivel nagyobb beüvegezett kalitkát. Príma lesz üvegháznak. A korábbi teraszunkról is lógott ki a sok zöld.
hobbiszakacs.blog.hu/2018/08/13/terasz_stockholmban_erik_a_paradicsom

P.Elliot 2021.09.25. 16:58:43

@Hobbiszakács: Most el kell mennem, majd kesobb valaszolok, te, hogy milyen szep ez a paradicsom es meg uborka is van.
Na, errol beszeltem, behozni a kertet a lakasba....

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.25. 17:22:26

@Vibi: csak egy kerdesre valaszoltam, ezert irtam le :) egyebkent 1.5 ora kaliforniai/USA viszonylatban szinte semmi :) LA egyik vegebol a masikba nem jutsz at ennyi ido alatt :)

SzZoole 2021.09.25. 18:00:20

@Zsuzsi65: ezt a részt ismered, Crenshaw?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.25. 18:22:50

@SzZoole: szerencsere nem jarok arrafele ;) South LA...ez az itteni szotarban a lepukkant, nem igazan biztonsagos, POC lakta kornyek...;)

P.Elliot 2021.09.25. 21:41:50

@Hobbiszakács:
Na, megjottem....

Latom blogod is van, majd belekukkantok...
Visszaterve az erkelyedre, ha beuvegezik akkor az egy nagy plusz lesz, korabban ultethetsz es tovabb tart a kerti szezonod.
A homerseklettel mi lesz? A szobabol tudsz engedni az erkelyre meleget vagy eleve napos hely?

Hat nekem a hazamon erkely nincs pedig tudnam ertekelni, ha fiatalabb lennek akkor lehet hogy meg csinaltatnek is, itt a fahazak vilagaban igazan nem nehez megoldani.

Az erkely akkor az igazi ha az ember emeletes hazban lakik mint te is es kertet tudott varazsolni oda.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.25. 22:03:10

@SzZoole: :))
Es meg mondja valaki, hogy nem lehet kitorni a gettobol? :)) Csak egy herceget kell fogni :DD
Egyebkent viccet felreteve, ezert gyulolom azt, amikor a victim mentality-nek meg alatesznek egy lapattal sokan.
Inkabb azt kellene hangsulyozni, hogy igenis van kiut, es ehhez megteremteni a felteteleket. Persze tudom, ez egy roppant komplex problema, es most kicsit leegyszerusitettem, de sok feketenek ott lehetne a pelda azokrol, akik igenis ki tudtak torni...Na, tuti, hogy mindjart kapok megint egy csomo valaszt erre a "masik oldalrol" :DDD

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.25. 22:31:46

@P.Elliot: nem igazan, feleslegesen nyakon ontottek malnas szosszal es szaritott malnadarabkakkal, csokiizekkel, s inkabb turo volt benne mint kremsajt...

P.Elliot 2021.09.25. 23:02:34

@kisrumpf:

Hat igen, ott sporolnak a cukraszok ahol lehet.
En nem szeretek a tetejere semmit csak natur ahogy van.

P.Elliot 2021.09.25. 23:13:53

@Zsuzsi65: Teljesen egyetertek veled hogy azt kellene inkabb megmagyarazni nekik hogy hogy lehet kitorni.
Hogy erdemes kitorni. Hogy tanulni kell elsosorban es a szulo a legnagyobb hibas ebben mert a kolykot mar kicsi koratol jonak kell nevelni.
Nem orditozni vele, szepen beszelni, megtanitani arra hogy o is ugy beszeljen, bevonni a csaladba es torodni, foglalkozni vele. Persze a biblias allamoban az van amit a pap mond az meg jobb lenne ha befogna a szajat, nem szolna egy szot sem, az valna a javara a hiveinek es nem hulyitene oket.
Mindig elkap a harag amikor azt hallom a hirekben hogy ejjel ejfel utan, szinte hajnalban a tizennegy-15-16 evest meglottek vagy o lott meg valakit vagy elutotte az auto, netan kocsit lopott, nekiment valaminek es meghalt.
A szulo orditva az oklet razza hogy meggyilkoltak a fiat, ugy szeretnem megkerdezni hogy de a Joistenit, te hol voltal?
Mi az hogy egy fiatalkoru ejszaka nincs otthon!

Akkor nem kereste, akkor nem orditozott!

Ott vannak a lovoldozo fiatalkoru gyerekek akik csoportban csinalnak balhekat, betornek, lelovik a kis bolt szemelyzetet, en elsosorban a szulot csuknam le mert ott kezdodott az egesz hogy az nem nevelte a gyereket, sot nem is torodott vele ha az ilyenbe keveredett....

P.Elliot 2021.09.25. 23:39:25

De, ki lehet torni a gettobol. Eleve nem is szabadna ott lakni, el kell koltozni masfele ahol nincs kiteve a gyerek ilyesminek. Nem, nem dragabb.

Olyan helyre ahol a gyerek nem ilyesmit tanulna masoktol.

Itt ahol lakok hogy mennyi normalis fekete van!

Es vegyes hazassag is boven. Valahogy nem divat hogy masnak nezzek a feketeket vagy barmilyen kulfoldit ami elut a feherektol.

A fiatalok ebben nonek fel, a lanyom sem talalt benne furcsat amikor gimibe jart, masok sem.

Persze itt is vannak varosreszek, illetve varosok ahol az egykupacon elo feketek gyakran szerepelnek a teven a bunozesi listan...
Jo lenne ezeket a reszeket, lakohazakat felszamolni es uj eletet kezdetni veluk.
Ha a fele embereket jobb utra teritenek akkor mar megerte.
Ilyen celra szivesen adomanyoznek de mas is.

Emlekszem, New Orleansban amikor voltunk a turavezeto olyan utcaba is bevitte a buszt/ egyiranyu, hehehe, meg a rendor sem szolt erte csak mi almelkodtunk/ ahol csupa kis uj hazak voltak, szep kis kertekkel, azt mondta hogy az arviz elontotte a regit, ujraepitettek, jobb korulmenyeket biztositottak nekik/ egy nagyon ketes resz volt, azt mondta hogy ide batorsag kellett hogy akar nappal barki idegen betegye a labat/, es az uj utcak egeszen megvaltoztak a bunozes 45%-al csokkent rogton, az emberek orulnek a szep kis hazaknak, rendben tartjak, a kerttel foglalkoznak...

Turista latvanyossag lett a feljavitott eletszinvonal es a bunozes lecsokkenese.
Igy is lehetne csinalni masutt is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.26. 00:26:36

@P.Elliot: a demokratak leszavaztak azt a tervet, hogy valaszthato iskola korzet legyen, es az allami fejpenzt, amit az iskolak kapnak, inkabb a gyerek kapta volna, amivel jobb iskola is elerheto lett volna szamukra :(
Tehat marad a "szegregacio", a suburb a fehereknek, az inner city rossz iskolak meg az ott lakoknak :(

P.Elliot 2021.09.26. 00:51:23

Gondolod hogy ha a gyerek kapta volna azt a fejpenzt a szulo jobb iskolara koltotte volna?
Nem hiszek benne.

Rossz iskolakbol is kerulnek ki joeszu es a jovoben felsobb iskolakba kerult gyerekek, nem igazabol az iskolan mulik szerintem hanem a gyerek milyen korulmenyek kozott no fel es ezalatt nem is igazan a szegenyseget ertem hanem a torodest vele.
A demokratak meg republikanusok, hat en ugy vagyok vele hogy nem tartozok egyikhez sem, szavazni is ugy szoktam aki szerintem jobb.

Nem hagyom magamat etetni azzal a szoveggel hogy ez meg ez a part jobb. Majd en megmondom magamnak hogy melyik a jobb szerintem,.A part embereinek is jobbnak kell lenni es nemcsak egynek.
Utalom amikor a teveben frocsognek egymasra, ne frocsogjenek hanem mutassak meg hogy mit csinaltak, mit vegeztek, mit valositottak meg.
Ott kezdodik nalam a part!

gabors 2021.09.26. 01:38:48

@P.Elliot: "Rendelni is lehet az uzletekbol de az ugyanaz, ott van a hivatalos bevasarlo, jobban mondva az aki osszekesziti a rendelest. Szomszedom nem igazan az mert o nem bejegyzett munkatars ha jol gondolom, majd megkerdezem tole. Nem is megy mindennap."

Hat ha ahogy irod a BOLT szekrenyebe teszi a cuccot akkor legalabbis "associate" vagyi valamilyen modon a bolthoz tartozik. Valszeg "egyeni vallakozo/kulso munkatars" nyilvan nem "alkalmazott" mert akkor boltnak fizetnie kellene utan ezt azt amazt. Aki teljesen "magan"-ban csinalja az elviszi annak aki rendelt. Szerintem az ismerosod egyfajta felallasban csinalja valszeg valamifele jutalek rendszerben ... es igy lehet kijon $20 (de azert ketlem) ... mar csak az is erre utal hogy a vevo az appon rendel (ami a bolt-e) es ezt adjak ki a "kulso munkatarsnak" ...

gabors 2021.09.26. 01:50:05

@P.Elliot: "Gondolod hogy ha a gyerek kapta volna azt a fejpenzt a szulo jobb iskolara koltotte volna?"

Ezt nem igy ertette a Zsuszi meg nem is igy van ahol van (mert sok helyen igy van lehet LA-ban nem). Hanem az iskola kapja meg az allamtol/varostol ugyanazt amit az eredeti iskola korzete kapott volna. Ez KURVA jol hangzik csak meg nagyobb szegregaciot okoz (ahol megcsinaltak latszik). Ugyanis altalalaban azokban az iskolakba ahova "elviszik" ezeket a fejpenzeket mar amugy is fizetni kell es (mivel helyi a finanszirozas pont attol jobbak hogy eleve tobb penzuki volt) szoval ez a gyengebb iskolak teljes tonkretetelet jelenti ...

Ahol ezt tokelyre vittek ott a magan iskolak kozel megduplaztak a "beveteluket" (es vittek a legjobb tanulokat es a jobban elo szuloket is) ... illetve forditva nezve az adopenzekbol megszponzoraltak a magan iskolakat ... AHOVE NEM VESZNEK FEL MINDENKIT ugy mint a "public school" eseten. Ezt sokszor elfelejtik elmondani a charter iskolakat nepszerusitok....

élhetetlen 2021.09.26. 02:06:28

@P.Elliot: Na, akkor vitatkozzunk is egy kicsit, mindenben nem lehet egyetérteni. „Egyebkent szerintem jol tettek hogy elmenekultek a kiralyi csalad szarkevero hervaszto, divatjamult es vegtelenul unalmas korebol.”. Az hogy eljöttek, magánügy, ezen átlépett volna a világ. De az, ahogy áztatják a családot, az minősíthetetlen. Az Oprah Winfrey interjú, a várható könyv, úgy hogy gyakorlatilag Harry a családi hírnevéből él, plusz az apanázsból. Mert egyébkén nem jellemző, hogy valaki vezetőségi tag legyen kezdőként. „BetterUp Inc honlapja szerint a sussexi herceg a vezetőség tagjai közé tartozó chief impact officerként fog részt venni a cég munkájában”. A származása nélkül lehetne egy pilóta, de abból nem így élnének.
Megán meg egy kígyó. Bedobta a rasszizmus kártyát is. Na, most ebbe bele fogok keveredni. Van az unokatesóm, van egy lánya, Angliában él, őt unokahúgomnak nevezem, ami nem jogos, mert nem a testvérem lánya. Ha gyereke születik, azt már nem tudom íly módon megnevezni, mert unoka unokám nem lehet.
A lényeg, az unokahúgom egy fekete férfihoz ment férjhez, ha az unokatesóm, mint nagymama, és én, mint unokanagynéni, vagy tudom is én, azt találgatjuk, hogy milyen színű lesz a baba, az nem rasszizmus. Az lett volna rasszizmus, ha tiltakozunk a házasság ellen. Megán meg egy szemét, karrierista kis dög, aki a, na jó, az orránál fogva vezeti Harryt, (más szót írtam volna, de azt nem illik). És, most haza akarnak menni a királynővel karácsonyozni. Megszerették, vagy kopik az imázsuk? Én kivágnám őket, mint a macskát ezek után, de Erzsébet szereti a családját, az unokáját is, és örül, hogy láthatja a dédunokát, tehát jöhetnek. Ne a királyi családot hibáztasd.
Egyébként azt mondani, hogy a királynő, vagy Károly herceg, vagy Vilmos, vagy Katalin szarkeverők, ez elég meredek. A királynő 95 évesen is keményen dolgozik. Károly elvan a bio gazdaságával, cégeivel, de teljesíti a protokolláris feladatait, Vilmos is, pedig nem kevés helyen kell megjelenniük., És katonai pályafutása a wikin, és mentőhelikoptert vezetett, és, mint kiderült, „Feleségével, Katalinnal a Shout 85258 nevű lelkisegély-szolgálatot támogatják, a saját magánvagyonukból összesen 3 millió fonttal segítették ki a szervezetet. Vilmos most elárulta, hogy nem csak pénzzel szállt be a szervezet munkájába. Titokban fogadja a hívásokat, erről eddig csak néhány ember tudott.”. Szóval nem olyan unalmas emberek. Én tisztelem a munkavállalásukat, és a teherbírásukat.
És Angliában nagyon sok ember él abból, hogy gyártják az emléktárgyakat, eladják őket, ellátják a turistákat, akik odajönnek, hogy két percre lássák a királynőt, mikor megy a parlament ülését megnyitni.

P.Elliot 2021.09.26. 02:20:01

@élhetetlen:
Nem tudok veled egyeterteni ebben a temaban.. A velemenyem a kiralyi csaladrol nem a legjobb de ez az en velemenyem, neked meg mas, ezen nem veszunk ossze...

Kezdhetnem sorolni pontrol pontra hogy miert nem ertek egyet es en hogy latom oket de szerintem felesleges.

Ezzel ugyanugy vagyok mint a politikaval hogy arrol sem vitatkozok senkivel mert semmi se bontja meg ugy az emberek kozotti osszhangot mint a politikai egymast megprobalni valo meggyozes.

Jobb ha maradunk a novenyeknel.

P.Elliot 2021.09.26. 02:32:38

@gabors: Nem tudom hogy a no milyen munkatars.
Ha meglatom legkozelebb akkor kifaggatom es megirom.

Igen, most elegge elterjedt dolog ez a hazhoz rendeles, oregeknel meg megertem de a tobbiek!
Ha mar vasarolni se jarunk akkor nagyon be fog szukulni az eletunk, itthon fogunk ulni a hazban es alig fogunk kimozdulni barhova.

Lassan minden hazhoz jon es mi mint egy ketrecben ulunk a hazunkban, ezt valahogy en nem szeretnem.
Ez is egy program hogy megyek vasarolni ebben a beszukult vilagban.
Most nekilattunk holmi felujitasokhoz a hazban, meg most keressuk a szereloket hozza. Garazsajto csere, a driveway felujitasa, a hatso kert uj keritest fog kapni, ki kell vagatni ket hatalmas szaradoban levo tolgyfat es 2 szobaban fal csere.

Hat unatkozni nem fogunk az biztos es jol ki fogjak uriteni a penztarcankat.

Egyebkent azt kepzelne az ember hogy kapnak a munkan a mesterek, szo sincs rola, ugy el van foglalva mindegyik hogy alig tudok veluk idopontot egyeztetni...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.26. 02:57:40

@P.Elliot: "Utalom amikor a teveben frocsognek egymasra, ne frocsogjenek hanem mutassak meg hogy mit csinaltak, mit vegeztek, mit valositottak meg.
Ott kezdodik nalam a part!"

Ezzel mondjuk teljesen egyetertek, sajnos egyik kutya, masik eb...

Congeria 2021.09.26. 03:25:08

@élhetetlen:
Még egy kis adalék (mert te kedveled a story-kat):
Amikor egy álamfő vagy királyi státuszban lévő személy (royal) utazik, a vendégül látó ország kötelessége a védelmet biztosítani. Harry, Megan és a kis Archie 8 hónapig üdültek Canadában, British Columbiában, élvezve a kanadai emberek által fizetett biztonsági szolgálatot. Miután lemondtak hercegi rangjukról, leléptek az US-ba , megszűnt ez a kötelezettség, elvárták volna, hogy az angol adófizetők adják ugyanezt. Nem kis összeg! Az Oprah interjuban Megan felháborodottan reklamálta, hogy az ő fia nem kap biztonsági védelmet, azt szuggesztálva, hogy a bőrszín miatt.
Több hónapig téma volt ez a biztonság, ki fizeti, hogy oldják meg, stb. Szegények, a család végül is összedobta.

élhetetlen 2021.09.26. 03:30:16

@P.Elliot: „De, ki lehet torni a gettobol. Eleve nem is szabadna ott lakni, el kell koltozni masfele ahol nincs kiteve a gyerek ilyesminek. Nem, nem dragabb.”. Ez igaz, csak az a baj, hogy az ott élők ezt nem is tudják elképzelni. Megmutatni a lehetőséget, ehhez kellene kormányzati, vagy civil segítség. Visszajövök Mo-ra, mert ezt jobban ismerem (és bocs, hosszú lesz). Nagyon sok olyan kis falu van, ahol semmi munkalehetőség, legfeljebb jut három hónap közmunka. Abból nem lehet megélni, a kertműveléshez, állattartáshoz nem értenek, mert senki sem úgy születik, hogy ezt tudja. Valamelyik párt, már nem tudom, nagy akciója volt, hogy malacokat osztogatott családoknak. Ha nincs termesztett takarmány, és pénz sincs rá, hogy felneveljék, akkor megeszik. És az osztogató felháborodik, hogy nem lehet ezeken segíteni. Mit kellett volna tenni helyette? Beszélni az önkormányzat vezetőjével, hogy a közmunkásokkal építtessen egy ólat, és kap harminc malacot a falu. Ezzel párhuzamosan területet adni egy kukoricáshoz, egy szakember kell, aki ért a növényekhez, és az állatokhoz is, az állam egy évre ad kölcsönt a takarmányra. Lehet, hogy csak tíz ember lett volna, aki vállalja a kukoricást, és a sertés gondozást. Ha az első év végén, ez a tíz ember kap egy fél sertést, az már megérheti, mert úgy sem volt mit csinálnia. Aztán kell egy kan, vagy egy állatorvos, hogy a maradék 25-ből 250 malac legyen, a kukorica meg már terem. És, akik nem szálltak be az elején, azok majd beszállnak, mert itt már eladásra is jut, pénz is lesz belőle. Ehhez egy ember, vagy egy szervezet kéne, aki egy falugyűlésen ezt világosan elmagyarázza. Növénytermesztés. Talán három faluról volt cikk, ahol volt egy ember, úgy kezdte, ahogy írtam, már van kis konzerváló üzemük is. Ezt biztatás nélkül kevesen kezdik el.

élhetetlen 2021.09.26. 03:49:55

@P.Elliot: „Kezdhetnem sorolni pontrol pontra hogy miert nem ertek egyet es en hogy latom oket”. Engem érdekelne, pontról pontra, hogy miért nem kedveled a királynőt, vagy Károlyt, vagy Vilmost. Ez nem politika, csak vélemény megosztás.Egyébként még a politikáról is lehet normálisan beszélgetni, nemhogy a királyi családról, de ha nem, hát nem.

Congeria 2021.09.26. 03:50:23

@P.Elliot:
Szerintem is igazad van a bezártsággal kapcsolatban, ez a covid leszoktatott minket a boltba járásról, ha nem is a vásárlásról. Nem bánom, mert már nem élvezem, nyűgnek tartom. Miután az ég világon majdnem semmire sincs szükségem , a korom miatt nem gyűjteni hanem megszabadulni akarok tárgyaktól, az évek óta gondosan rakosgatott ruháimat az árcédulával együtt rakom el, amire szükségem van, a könyveket, ajándékokat házhoz szállíttatom. Élelmiszert is elég hetente beszerezni. Sajnos, a barátok is otthonülők lettek, marad, szerencsére a család közös programokkal.

élhetetlen 2021.09.26. 04:31:47

@Zsuzsi65: Késő van, már nem találom, hogy mire válaszoltál, @P.Elliot:-nak, csak ezt látom "Utalom amikor a teveben frocsognek egymasra, ne frocsogjenek hanem mutassak meg hogy mit csinaltak, mit vegeztek, mit valositottak meg. Ott kezdodik nalam a part!". Csak egy megjegyzés, nem olvastam olyan cikket, amiben a királyi család fröcsögött volna, olyanok voltak, hogy a kimacerált személyzet mit mondott Megánról, stb. A királynő mutassa meg, hogy mit tett az országáért 95 éves koráig? Hát ez komoly kérdés azzal szemben, hogy mit tett Megán. Szóval ez a „sajnos egyik kutya, masik eb” nem áll meg, mert ha a királynőt nevezzük kutyának, aki mégis egy értelmes kedves állat, akkor Megánt csak egy élősködő patkánynak lehetne nevezni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.26. 04:55:15

@élhetetlen: valoszinuleg nem vetted eszre az idezojelet, mert keso van :) Az "utalom...kezdetu mondat Elliot gondolatainak idezese volt, erre reagaltam. Amit pedig o mondott, az a politikusokra vonatkozott, nem a kiralyi csaladra :)
Az egyik kutya masik eb is a politikusokra vonatkozott :)

FutureFry 2021.09.26. 05:37:15

@kék madár: “… valoszinuleg a sok alvas mas alapbetegseg tunete, es nem az okozat”.
Igen, ez is az egyik “caveat”, amit az általam linkelt cikk is említ: “… for some people, an underlying medical condition could be responsible for an earlier death and a longer or shorter sleep duration”

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2021.09.26. 06:07:15

@P.Elliot: Eddig is be volt üvegezve, csak modernizálták, és a területét növelték meg 3 ról 4 négyzetméterre. Februárban érezhetően "nyúlnak" a nappalok, áprilisban már reggel öt órakor világosság van, de az éjszakai fagyok miatt május előtt nem lehet a palántákat kirakni a teraszra. (A "Jurassic uborkának" szánt posztban leírom a skandináv klímához "idomított" folyamatot): hobbiszakacs.blog.hu/2014/08/26/terasz_stockholmban_7_a_jurassic_uborka

viccesficak 2021.09.26. 07:54:18

Köszönjük Joe és Kamala.

DRump képtelen volt a hátsó felét felemelni, ebben az ügyben sem.

BREAKING:

Michael Spavor and Michael Kovrig, detained in China for almost 3 years, now on plane home.

www.cbc.ca/news/politics/spavor-kovrig-return-1.6189516

Micheal Kovrig kettős, kanadai magyar állampolgár

globalnews.ca/news/4780305/detained-canadian-michael-kovrig-hungarian/

somlobodog 2021.09.26. 07:54:35

@Zsuzsi65: na ne szorakozz már hogy a választható iskolakorzet jó lenne... No f way. Másnap vinnem a gyereket private schoolba. És MINDEN ismerosom vagy barátom szintén. Ez lenne az usa halála. Ahogy rakosi is próbálta integrálni a kisebbseget... Ld mi lett a 8.keruletbol. Kiváló ötlet.

élhetetlen 2021.09.26. 10:11:45

@Zsuzsi65: Igazad van, az idézőjelet láttam, azt is hogy , @P.Elliot-nal válaszoltál, csak nem találtam meg, hogy honnét idéztél. Vele meg arról beszéltünk, hogy a véleménye a királyi családról nem a legjobb, ezért kötöttem rosszul össze a dolgokat. Elnézést kérek mindkettőtöktől. A politikusokat tényleg lehet jogosan utálni.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.26. 11:19:13

@P.Elliot: no, ezt elteszed emlekbe magadnak, remelem :-)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.26. 11:21:12

@Zsuzsi65: lattad esetleg a Southland c. sorozatot? En onnan sejtem, micsoda kornyek az.

P.Elliot 2021.09.26. 13:02:52

@kisrumpf: Mit teszek el emlekbe?
Nem tudtam kitalalni, itt meg kora reggel van, inditani kellene a napot valamivel, nem hazimunkaval az biztos....

P.Elliot 2021.09.26. 13:25:13

@élhetetlen: Engem nem erdekelnek a hires emberek maganelete. Mase sem de az nem jelenti azt hogy vak vagyok.
Soha semmifele szennylapot nem szoktam olvasni amik ezekkel foglalkoznak, egyreszt nem erdekel, masreszt fele sem igaz, harmadszor vannak az eletben erdekesebb dolgok. Ha megvitatnek valamit az azert mas tema lenne.

Gyerekkoromban ugy nottem fel hogy hat alaposan meg kellett nezni minden fillert. 50-es60-as evek.
Apam masodik hazassaga, kommunista ellenes es nem is tett feket a szajara, munkahelyet emiatt elvesztette, egy csoda hogy nem vittek el, talan a ket gyerekre valo tekintettel, de valoszinubb hogy inkabb azert mert okos, ertelmes ember volt/, tanarember felsofoku helyen, mindent nem irok le rola/.
Esti allando szorakozasunk az volt hogy osszeultunk az ebedloasztalnal, mindenki csinalt valamit, teve nem volt es mindenki csinalt valamit. Apam irogatott, olvasott, beszelgetett, anyam olvasott, mi gyerekek meg rajzolgattunk, szinten olvasgattunk es beszelgettunk.

Amikor valaki valami erdekeset olvasott, foleg mi gyerekek akkor letettuk a konyvet es elmeseltuk, utana beszelgettunk errol, mit miert, volt hogy ha fontos volt a helyszin, felutottuk az atlaszt is megnezni hogy hol volt. Volt hogy kepzeletbeli utazasokat tettunk, ott is mivel mentunk mennyi idobe telt, mi az hogy tengerjaro hajo, annak a fajtai, lerajzoltuk mit lattunk utazas kozben szoval csupa szorakoztato, gyerek es felnott szamara dolgokat.

Megvitatni masok , igazi emberek maganeletet nem volt szokasban, most sem tennem de az nem azt jelenti hogy nincs velemenyem.

Azert mert valaki a kiralyi csaladhoz tartozik azert en meg nem esek hasra elottuk, ugyanolyan emberek mint mas.

Van boven szennyes, egyebkent nem ertem hogy miert veded oket olyan hevesen, ha nem ugy viselkedtek volna Dianaval akkor meg ma is elne, nem szerettem kulonosebben azt a not de vegtelenul sajnaltam hogy igazan nem tudott kitorni kozuluk, ha valaki megprobalja akkor hull rajuk a mocsok.

Nem, nem kivanok beszelgetni ilyesmirol, eljenek a fiatalok boldogan es szabadon, minden jot kivanok nekik.
Amiket olvasol egyebkent ezekben az ujsagokban, annak a tizede sem igaz, ezt el ne felejtsd.

Arra megy ki hogy jol menjen a lap, jojjon a penz es az csak akkor jon ha "erdekeseket" irnak roluk...Minel vadabb dolgokat annal jobban erdekli a kozonseget.

viccesficak 2021.09.26. 14:11:18

@P.Elliot: igazad van. Meg kell értened, az angliában élő magyarok, gyenge angollal a mocsok tabloidokból művelődnek..

viccesficak 2021.09.26. 14:11:21

@Congeria: so?

Neked egy vasadba se kerültek kedves cougarcat.

élhetetlen 2021.09.26. 16:03:53

@P.Elliot: Kicsit lekezelő lett, ahogy a gyerekkorodról írtál, miért gondolod, hogy a mi családunknak mások kibeszélése volt az esti programja. Mert kb. ezt sugallja, a te másként nőttél fel szöveged.
Az lehet, hogy te csak erre a blogra jössz fel, én az indexről szoktam idejönni, és az indexet át is lapozom, és nem tartom szennylapnak úgy egészben. Érdekes kérdés, hogyha nem olvasol ilyen dolgokról, mint a királyi család, akkor mi alapján van véleményed. Pl. ez: „ha nem ugy viselkedtek volna Dianaval akkor meg ma is elne”. Elváltak, tehát kitört, és azon az estén bekvártélyoztak Dodi apjának a szállodájába, a sofőr azt hitte végzett, és ivott, aztán meggondolták magukat, hogy máshol alszanak, és elindultak egy részeg sofőrrel. Ha a szállodában maradnak, Diana még most is élne. Ezt nem lehet a királyi család nyakába varrni. Egyébként Dianát egy dolog miatt lehet sajnálni, hogy tipikus hisztérika volt. Kifelé mosoly, otthon a pokol. És a hisztérikák nem mennek pszichológushoz, mert „tudják”, hogy igazuk van. Sokat tudnék mesélni.
Hogy miért védem őket ilyen hevesen? Mert keményen dolgozó emberek, akik sokat hoznak az országuknak. Vannak még keményen dolgozó emberek, csak őket nem látom. És egy keményen dolgozó vájárt megnézni nem csődülnek turisták az országba.
„ha valaki megprobalja akkor hull rajuk a mocsok.”. De nem rájuk hullik a mocsok, ők öntik a mocskot a családra. Na, akkor erről ennyit.

FutureFry 2021.09.26. 18:26:54

Az angol királyi családról/hagyományról Bill Maher-nek (Meghan & Harry kapcsán) volt egy szerintem elég jó monológja úgy másfél éve (ha esetleg mindenben nem is értek vele egyet), itt a videó (~4 perc): www.youtube.com/watch?v=HXFEkaLrid8&t=127s

És itt az vonatkozó/lényegi része:
“… What is this bullshit that some people are royal? You want to be modern and woke and all that? You want to get rid of politically incorrect words? How about “Your Highness”? What could be more antithetical to liberalism than calling another human “Your Higness”? I gotta say the SJWs who never tire of pointing out old behaviors and bygone attitudes that just don't cut it anymore: Where they've been on this one? … Surprisingly forgiving about the idea that some people are born exalted above the rest of us. … I thought being born into privilege was public enemy number one now. But you're happy to be lorded over by a bunch of inbred twits who happen to win the 23andMe lottery. … You want to be remembered for greatness? Then burn your boats completely and say it's 2020. I hereby decreed this birthright nonsense from the Middle Ages is stupid. And the next time someone curtsies or bows and scrapes before you and calls you “Your Highness”, stop them and say, we feel ridiculous being called that. … We're not highnesses. No humans are higher by birth.
And to those who say the monarchy is too important a tourist attraction (I always hear that), “can't abolish it”. Guess what? You don't need live people for it. …”

P.Elliot 2021.09.26. 18:30:12

@élhetetlen:

Na ez az amiert ebben a temaban nem kivanok semmifele vitatkozast. Eleve affele szaj karatet.
Mire valo is lenne az? Egymast atkiabalni neten keresztul, kihuzni a kardot, ide en is beszelgetni jarok meg mas is.
Igen, sokszor van hogy nem ertunk egyet de azt normalisan adjuk egymas tudtara es semmikeppen nem kezdunk veresre meno vitakat.

Nezd csak Zsuzsi65-ot.
Politikailag nem vagyunk vele/ jo sokan/ egy velemenyen de mit szamit. Ki mondta hogy csak a mi velemenyunk mervado?

Maga Zsuzsi is egy legyintessel intezte el hogy egyik eb, masik kutya, attol meg ragaszkodhatunk a magunk partjahoz anelkul hogy veres vitakat kezdenenk, baratsagok megszakitasat.

Veled kitunoen el lehet beszelgetni novenyekrol meg sokminden masrol, miert lenne fontos az hogy most osszevesszunk idegen emberek eleten?

Azert meg had jegyezzek meg valamit.
Irtad hogy a kiralyno kemenyen dolgozik, ezzel felviditottal mert orul ha el, soha nem dolgozott kemenyen. Viktoria kiralyno igen!
Ez nem.
Szoval lassuk azokat a noveny beszelgeteseket ha akarod.
Holnapra HA. valoszinu hogy uj posztot tesz be es masfele fordul az erdeklodes.

Orulok hogy nem szunt meg ez a posztiras

SzZoole 2021.09.26. 18:51:38

@P.Elliot: bár nem akarsz vitát nyitni e témában de ezzel nem értek egyet veled, “ Irtad hogy a kiralyno kemenyen dolgozik, ezzel felviditottal mert orul ha el, soha nem dolgozott kemenyen”

Ez nagyon nem igaz, csak azt részt olvasd el az életéből, amit a II. W.W. alatt tett, ne többet ha nem érdekel.

Félre értés ne essék, én sem vagyok royalista, de az a része, is, az életéből figyelemre méltó, szerintem.

A fiatalokról meg annyit, hogy ha magánéletet akarok, akkor szépen csendben el vonulok és élem az életem és nem “köpködök” visszafelé stb. szerintem.

Lehetne erről is véleményt cserélni kulturáltan személyeskedés nélkül.

P.Elliot 2021.09.26. 18:56:09

@SzZoole: Mondom, befejeztem a kiralyi csaladrol a vitatkozast....

SzZoole 2021.09.26. 19:06:03

@P.Elliot: nem vitának szántam, csak egyszerű beszélgetésnek, de rendben van :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.26. 19:21:37

@SzZoole: +1 erdemes megnezni a Crown elso par evadjat azzal kapcsolatban, hogy a kiralyno valoban nem csak ult a baberjain, hanem dolgozott...szvsz sokakban nagyon el meg a belenk vert szocialosta/kommunista mantra, hogy a gazdagok/arisztokratak en bloc mind gonosz, rossz, henyelo emberek...

Csodabogár 2021.09.26. 19:42:17

@SzZoole: Én a skandináv királyi családokat szeretem, mert semmi felhajtás nincs körülöttük. A király maga vezeti a kocsiját, bejár Drottingholmból a palotába, ott az irodája, neki is és a feleségének is. A trónörökösnő is ott székel. A többi gyerek teljesen normális polgári házasságokat kötöttek, tudtommal nem is váltak el, ha igen, akkor se volt pletykasajtó téma. A dán királyné, diszleteket és szinházi jelmezeket tervez, bejár a próbákra. Norvégokról még hallani se lehet, de azt hiszem ott is nyugi van.
A svédeknél a király és családja is adót fizet a vagyona után, mint bárki más. Az angolok engem néha iritálnak bár nemigen szoktam a királyi családokkal foglalkozni.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.26. 20:18:11

@P.Elliot: ezt a jellemzest az irasi keszsegedrol. Szepen megfogalmazta.

élhetetlen 2021.09.26. 20:26:51

@P.Elliot: „Igen, sokszor van hogy nem ertunk egyet de azt normalisan adjuk egymas tudtara”. Milyen normalitáson túlmenőt írtam, és milyen kardot húztam ki? „ide en is beszelgetni jarok”. És én is, és nem gondoltam, hogy, ha más a véleményem a királyi családról, az miért is száj karate, és kardkihúzás? Miért nem egy beszélgetés egy témáról, amiről egyébként véleményed is van? Nem veszed észre, hogy mennyire sértő, ha valakinek azt mondod, hogy veled csak a növényekről érdemes beszélgetni?
„Szoval lassuk azokat a noveny beszelgeteseket ha akarod.”. Nem, ezek után nem akarom, talán gondold végig, hogy miért nem.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.26. 20:28:40

@Zsuzsi65: ebben igazad van, neha latni filmeket, nemreg podcastot hallgattam errol, hogyan kezdenek arisztokratak neha muszajbol, neha kedvbol vallalkozasba, birtokaikon, pl. Goodwood, s azert a kiralyno elete sem setagalopp a sok reprezentalassal.

Csak ne vitatkozzatok, annyira jo, hogy megint van itt normalis elet.

Csodabogár 2021.09.26. 22:12:12

@kisrumpf: Senki nem szeret bólogató Jánost játszani. Felnőtt embereknek van véleményük dolgokról, amit nyugodtan le lehet írni. Az, hogy ok. akkor erről nem akarok többet beszélni, nem kulturált vitatkozás. Vitatkozás az, ha mindenki megvédi a véleményét, és a másik akceptálja vagy ellenvéleményt nyilvánít.
Ez lenne nálam a normális beszélgetés. Sajnos ebben nem mindenki partner.:-(

Arthamyr 2021.09.26. 22:30:50

@Csodabogár: "A svédeknél a király és családja is adót fizet a vagyona után, mint bárki más." - És csődbe is megy, ha épp nem sikerül kitermelnie az adót? Csak mert arrafelé kb. hülyére adóztatnak mindenkit, akinek az átlagosnál jobban megy, azért gondolom ők nem a szegény részbe tartoznak, akármennyire is mértékletesek...
A királyi család gyakorlatilag nettó befizető a svéd államkasszába?

viccesficak 2021.09.27. 07:38:13

@Csodabogár: az angol monarhiának max két generációja maradt.

Prince Andrew, Harry, brexit, mind koporsószegek a koronába.

fhdgy 2021.09.27. 10:11:24

@élhetetlen: Olvastam a korrábbit is csak nem reagáltam. Most is későn, mert csütörtöktől távol voltam az internettől, ha nem is műszaki értelemben, hanem egyéb elfoglaltság miatt.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2021.09.27. 10:17:20

@Csodabogár: nem, ez nem bologato Janossag, korantsem, hanem kikerulese annak, hogy elfajuljon egy beszelgetes. Miert kellene 'megvitatni', amikor mar kiderult, az egyik nem kedveli oket, a masik igen? Mikor fordult elo itt valaha, hogy vita soran az egyik fel meggyozte a masikat? Kiderult, ki kinek a partjan all a kiralysagot illetoen, minek meg ragni a temat tovabb?

P.Elliot 2021.09.27. 11:57:45

@kisrumpf:

Ugy latszik te vagy itt az egyetlen aki felfogta hogy miert nem akarok errol a temarol tovabb beszelni.
Pont ahogy irod, az elfajulas miatt.
Van akivel meg lehet vitatni valamit van akivel nem.
Minek kezdjunk vitatkozast. Ha megbeszelni nem lehet az vitava fajul es baratsagokat bonthat meg mint ahogy ez esetben ezt is mutatta.

Nincs uj poszt? Altalaban hetfo korul szokott lenni.

Valami utibeszamolot igert valaki ha jol remlik...

Congeria 2021.09.27. 15:00:29

@kisrumpf:

A Butchart Gardens valóban különleges microklímával rendelkezik, biztosan tudod, hogy egy volt kőbányát alakítottak át, nem volt ott még föld sem.
Az enyémnek agyagos, feltöltött föld volt az alapja, az északi lejtőn, magas fákkal, amik a még lehetséges napot is elveszik. Ehhez választottam a növényeket, ezt szeretik.

Csodabogár 2021.09.27. 16:36:42

@Arthamyr: Nem foglalkoztam a részletekkel, miután már több mint 40 éve nem élek ott. Viszont az öreg király volt az utolsó, aki a birtokai után nem fizetett adót. Pont már eljöttem, mikor ő meghalt és a jelenlegi király lett az utód. Annyit még tudok, hogy talán egy nyári nyaralóhelyet tartott meg, az összes többi birtokot, kastélyt stb. az államnak adományozta, az adófizetés miatt.
A pozíciójukhoz képest igen szerényen élnek.
Tény hogy rengeteg adót fizetnek, de igen erős a szociális háló és vannak sokan, honfitársaink is, akik ezt nagyon is élvezik és kihasználják. Illetve van aki csak élvezi, mert megöregedett és rászorul, aztán vannak újkoriak akik nyilván kihasználják. Persze ha jól tudom már ez is változott, a sok migráns hatására. De nem győzők még svéd újságokat is olvasni, így nem igazán vagyok képeben.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.27. 18:01:34

@P.Elliot: en is azert neztem be, mert gondoltam, h hetfo leven uj poszt lesz...ezek szerint meg nincs ...:) valami uj temat kell akkor bedobnunk. Idojaras eleg politikamentes? :)))
Nalunk vegre kicsit osziesebb az ido ezen a heten, a reggeli paras idot imadjak a hibiszkuszaim. Het vegere viszont visszajon a del-kaliforniai tipikus szaraz oszi meleg 30 fokkal...

P.Elliot 2021.09.27. 19:08:42

@Zsuzsi65: Lehet hogy holnap lesz uj poszt vagy utana.

Valakik igertek hogy kuldenek.
Nagy kar lenne ha megszunne ez a poszt reszleg, aki idot tud szakitani jo lenne ha irna valamirol.

Gondolkodtam hogy kellene irni a bolhapiacokrol ami itt olyan nagy divat, lehet hogy megprobalom osszehozni meg ha megyek a farmerpiacra akkor nehany kepet csinalok hozza.
Nem, nem hataratkelo de vegulis az orszagot mutatja be, annak egy nepszeru, erdekes szokasat.
Teljesen biztos hogy masutt is van ilyen es hozza lehetne szolni.

Itt is gyonyoru ido van, szaraz, eppencsak meleg, csupa napfeny.
Ilyennek kellene lenni hetekig hogy oruljunk az osznek.
A levelek meg zoldek.

Ma voltam szemuveget iratni, jobban mondva a szemesz az evi ellenorzesen ahol evek ota jo a szemem, mondta hogy mivel egy egyszeru olvaso szemuveget azert hasznalok, hogy valami jobbra kellene cserelni, nem erosebbre csak kicsit komolyabbra ha gondolom, felirja a receptet aztan nezzek utana ha gondolom.

Egyszeru olvaso szemuvegemet 12 dollerert vettem, anelkul is tudok olvasni de ugy jobb.

Ma elmentem egy uzletbe ahol szemuvegek vannak es szemesz orvos, szepen megbeszeltek velem hogy vagy 6 fele dolog lesz benne a szemuvegben, nem karcolodik, kristalytiszta, tavolba is lehet vele nezni meg olvasni egy szemuveggel meg meg mondott valamit.
Ja, a keret !. Egyszeru vacak sotet keret, muanyag persze, Kina valoszinu 1 dollerert adott vagy 5-ot.
Komolyabb keretet nem is neztem, erre 160 dollart szamlazott.

Osszeadta az arakat, par dollar hijan kijott 500-ra.

Huledeztem, az orvos mosolygott hogy igen, ez az aruk, minden elso szemuveges meghokken rajta.

Mondtam neki hogy majd otthon meggondolom.
Beugrottam egy masik helyre ott idopontra lehet csak menni, meg nem kertem mert a heten nem erek ra elmenni de ott is korulnezek osszehasonlitasnak.
Biztositasom nincs ra , magam zsebebol fizetem.
Ki tudom fizetni, nem arrol van szo csak sajnalok ennyit kiadni erte, en a nem szemuveges aki meg igy is tud olvasni es latni rendesen csak kicsit gyengebben, azert vettem az egyszeru "mezei" szemuveget ami tokeletesen megfelel.

Megis, talan a komolyabb jobb lenne.

Ti mit fizettetek az ilyesmiert?
Letezik az hogy egy vacak szemuveg ennyi penzbe keruljon?

FutureFry 2021.09.27. 19:14:01

@Arthamyr: @Csodabogár:
Én úgy tudom a svédeknél (már) nincs vagyonadó [1], és (utánanézve) mintha az ingatlanadó is maximálva lenne egy ideje (kb. $800/év/ingatlan [2])? Persze az is lehet, hogy esetleg nagyon nagy birtokra más szabályok vonatkoznak?
Összehasonlításképpen, ahogyan itt már írtam párszor (ez az én egyik “pet peeve”-em :)), az amerikai ingatlanadó (szerintem) igen jelentős, általában az ingatlan értékének (államtól/megyétől függően) ~0.5-2+%-a évente [3], azaz pl. egy olyan helyen ahol elég magasan vannak az árak, csak ez az adó akár $5-$10K (vagy több is) lehet évente egy “semmi extra” házon (hacsak nem kér/kap esetleg valami alapon kedvezményt a tulaj). De legalább nincs (még?) vagyonadó :)

[1] taxfoundation.org/wealth-taxes-in-europe-2020/
[2] www.vox.com/2016/4/8/11380356/swedish-taxes-love

Arthamyr 2021.09.27. 20:49:00

@Csodabogár: Ja, hát a pozíciójukhoz képest biztosan, de nem gondolnám, hogy különösebb megélhetési gondjaik vannak. Mondjuk azt sem tudom, milyen felelősségük van. Pl. az angol uralkodó, akiről fent volt szó, elég sokat "dolgozott", egyáltalán nem volt irigylésre méltó élete.

@FutureFry: Igen, az amerikai ingatlanadó igen ocsmány (a 2+% teljesen abszurd, főleg a mai kamatkörnyezetben), cserébe a jövedelemadó viszonylag barátságos. Ha az összes elvonást nézzük, a legtöbb amerikai államban jobban jár az ember, mint kb. bárhol Skandináviában.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.27. 21:35:02

@P.Elliot: A lanyom nemreg csinaltatott szemuveget, a legkisebb dioptria (-0.25), de a suliban a tablat jobban latja vele.

Altalaban az a bevett szokas a legtobb helyen (legalabbis amivel eddig en talalkoztam) fogorvosnal, szemesznel, hogy a legmodernebb, csilli-villi dolgokat ajanljak, mert ugye abbol lehet a legtobb profitot nyerni :)
A lanyomnak is a szemuvege + a vizsgalat kb $450-500 lett volna, ha jol emlekszem. A zsebbol fizetendo osszeg kb. $150 volt, a tobbit a biztosito allta. De a keret volt a legtobb ebbol ( tapasztalatlan a gyerek meg, nem tudta, hogy az optikusnal altalaban csak a 2 veglet van: olcso, de nem annyira divatos, ill. draga divatos keretek :). Mondtam is neki, hogy legkozelebb a keretet vegye meg mashol (vannak online uzletek jo valasztekkal), es utana akar Costco-ban megcsinaltatja olcsobban, mint az optikusnal.

A szemuvegen csak anti-glare volt, semmi mas extra. A vizsgalat is a normal gepes vizsgalat, ami itt szokas.

viccesficak 2021.09.27. 21:49:16

@Zsuzsi65: nagyon rázzátok a rongyot, készen kapsz -0.25-t sokfele, jo kerettel, 10-20 dollárért. Hacsak nem spéci üveg kell…

viccesficak 2021.09.27. 21:55:36

Ok, anti glare nemigen van a kész szemüveeken, bár lehet hogy ma már igen…

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.27. 22:21:24

@viccesficak: mondd ezt egy tinedzsernek :) manapsag a szemuveg divat item, szoval a Rite Aid/CVS -tipus (kb. SZTK-keret :) neki nem igazan az a kategoria, amibol valasztana :)
Neki nem olvaso szemuveg kell egyekent, de az utolso mondatod valoszinu nem nekem szantad.

viccesficak 2021.09.27. 22:51:07

@Zsuzsi65: azért nem igazán sztk keretek az amazon reading glasses..

P.Elliot 2021.09.28. 01:11:31

@Zsuzsi65:

Nekem a szemeszem adott egy recept felet amire rairta hogy milyen szemuveg kell, o megcsinalta a vizsagalatot meg az eves ellenorzesnel, az itt benne se volt.
Esetleg ujra csinaljak?
Meg teljesen tudatlan vagyok ilyen teren.
Ez jo otlet hogy kulon megvenni a keretet bar nem szeretek vacakolni vele meg nem is tudom hogy kell.

Na, majd lassan rajovok hogy hogy kell de elegge meghokkentem hogy fel ezer dollar egy vacak szemuvegert...

P.Elliot 2021.09.28. 01:15:40

@viccesficak: Ilyesmi van nekem amit hasznalok neha, foleg csak olvasashoz, a kompjuternel nem is kell. En olyat kertem hogy olvasni es tavol nezni, legyen egyutt.

P.Elliot 2021.09.28. 01:18:41

@Zsuzsi65: A mai divat szemuvegek, errefele legalabbis, akkora lencsek enyhe tulzassal mint a tenyerem.

Regen ilyet szinte csak bohoc vett fel/ most meg egyre tobbet latok.
Van akinek nem is all rosszul.
A fiatalok nyilvan divatolni akarnak.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.28. 01:31:05

@P.Elliot: igen, erdekes modon megint visszajott divatba a nagy keret :) Amit a lanyom valasztott, az kb kozepes meret, nagyon jol all a sziv alaku arcahoz.

Congeria 2021.09.28. 01:33:28

@P.Elliot:
Amit te keresel, az az u.n. bifocal, azt csak speciálisan lehet, összeépíteni. Ha lefelé nézel, az az olvasás, vagy a közel látás, ha meg felnézel, akkor látsz messzire. Aztán ha van pl. tengelyferdülés, azt is korrigálják.
A keretek között nem csak divatosat lehet találni, hanem amelyik jobban passzol a fejedhez.
Én messzire jól látok, olvasáshoz a 24 éve készítettet használom, van olcsó, "amazonos " is, hogy ne kelljen ide-oda cipelni, mindenütt van egy, ahol olvasás előfordulhat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.28. 01:36:22

@P.Elliot: ha megvan a recept, utana nem muszaj ott annal az optikusnal csinaltatni a szemuveget. En is azt csinaltam egy alkalommal, hogy az optometry-ben kapott recepttel elmentem a Costco-ba, es ott valasztottam keretet, es csinaltattam meg a szemuvegem.
Mas alkalommal online vettem keretet (elotte kicsit tanulmanyoztam online, hogy milyen mereteket kell keresni a szemuvegen. A szemuveg szaran vannak kulonbozo szamok, ezeket kell megnezni. Ha van egy jol bevalt szemuveged, nezd meg az adatait, es annak alapjan lehet online keresgelni.
Ez eleg jo oldal: www.glassesusa.com/

P.Elliot 2021.09.28. 01:44:38

@Zsuzsi65:
Koszonom, ez egy hasznos oldal. A Costco-ban is csinalnak szemuveget?

Na majd utananezek. Evek ota egyforma latasom, nem romlik de ha olvasok akkor neha egy ido utan kifarad a szemem szemuveg nelkul, nem akarom hogy elromoljon azert gondoltam hogy egy jobb szemuveg kellene.

P.Elliot 2021.09.28. 01:50:29

@Congeria: Igen, bifocal, ezt keresem. Persze nem azt fogja jelenteni hogy ezentul szemuvegben jarok csak megis, nem hagyom hogy tovabb romoljon.

Eleg jol kihuztam eddig is szemuveg nelkul.

Egyszer kerdeztem a szemeszemet hogy az a bizonyos szem torna hatasos-e ha csinalnam.
Nem mondta hogy igen, azt sem hogy nem azt mondta hogy nem bizonyitott.

Szerintem hasznos mert szoktam csinalni, na meg az uszas kozben mozog az arc, a szem, az is torna neki, talan az oregkori latasi problemak abbol is adodnak hogy ,merevebb az arcunk, a szemunk sem mozog, tornazik" elegge.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2021.09.28. 02:43:04

@P.Elliot: Igen, Costcoban van optikai reszleg, gondolom ez minden allamban standard, igy biztos nalatok is van.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.09.28. 07:32:04

@viccesficak: na persze, amazonrol lehet rendelni akkor nem biztos akarmi, lel. eleve micsoda ostobasag magnification strength-nek hivni a dioptriat, amit persze csak *egyszerre* lehet allitani mindket szemre.... de meg ha el is talajak a helyes kifejezeseket, az ilyen tomegesen elore gyartott szarok max azoknak jok akik par percre akarnak valamit amivel el birjak olvasni a napi postat, nekik talan nem rontja el a latasukat vegleg. rendes egyenre gyartott szemuvegeknel egy rakas szempontot figyelembe vesznek, pl a pupillak tavolsagat hogy mast ne mondjak, amikor a lencset elkeszitik az *adott keretbe*.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.09.28. 07:32:12

@P.Elliot: magyarorszagon is ez a nagysagrend. amit leirtal abbol szerintem a "tavolba is lehet vele nezni meg olvasni egy szemuveggel" resz lenyeges, bifokalis lencse draga, multifokalis meg dragabb, akkor is ha nincs rajta sok extra.

gabors 2021.09.29. 06:34:20

@P.Elliot: "Na, majd lassan rajovok hogy hogy kell de elegge meghokkentem hogy fel ezer dollar egy vacak szemuvegert..."

Ez lehet hogy nagy lehuzas is ! ilyenkor mindent radbeszelnek.. progressive, ilyen olyan karcmentes bevonat, warranty szuper hiper keret... stb.

De mar csak egy "jobb" keret is lehet akar $300 (persze mert ebbol csinal penzt az optikus bolt) .... maga a lencse az extrak nelkul nekik nem haszon.

Nem kell az elso ajanlatot elfogadni ...nem tudom van-e biztositasod avval is lehet sporolni...

Es a receptol fuggoen akar $10 or Amazon is eleg .. en csak olyat hasznalok van akar bi-focal is de nem annyira jo. Ha meg csak olvasashoz kell akkor plane vegyel az amazonrol ...

Igy vettem tobb kulonbozot olcson es igy tudom melyik (2.75 nekem) ami legjobban bejott. Olvasashoz meg komputerhez ... TV-hez meg vezeteshez nem kell semmi.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.09.29. 09:54:57

hihetetlen hogy allitolag jomodban elo, allitolag ertelmes emberek sajnalnak parszaz dollart a szemukre.

P.Elliot 2021.09.29. 14:47:07

@droid_: Miert elunk jo modban? Mert vigyazunk a penzunkre es feleslegesen nem adjuk ki.
Nem szulettunk milliomosnak, nekunk 2 borond indulasbol kellett ide feltornasznunk magunkat ahol vagyunk.

Eszem agaban nincs lecsuszni azert mert elherdalom a penzemet marhasagokra marpedig az konnyen elofordulhat ha nem sajnalom semmire a penzemet....

P.Elliot 2021.09.29. 14:54:51

@gabors: Igazabol az olvasashoz kell de ott sem mindig. A szemorvos szerint nagyon jo meg a szemem a koromhoz kepest, / keveset kompjuterezek/ de mivel neha azert nem olyan eles ha olvasok gondoltam hogy iratok fel. Nem gondoltam allandoan hasznalni csak en mindenben elore vigyazatos vagyok, szoltam a szemeszemnek hogy irjon fel receptet a szemuvegre es meg is tette.

Igenis pofatlansag ennyit kerni a keretert, ha mar felirattam nem akarom kidobni a receptet, megnezek meg egy-ket helyet, a Costcohoz is benezek meg atnezem az Amazont is.
Abban is igazad van hogy rabeszelni akarnak minden felesleges cuccra.
A lanyom kerdezte is tolem hogy minek neked a szemuveg?

Irsz es olvasol anelkul is ahogy latom, mondtam neki hogy de azert nem mindig.
O is azt mondta hogy a gyogyszertarban kapsz jo olvasot mindenfele hercehurca nelkul es kesz.
Ha a szemorvos maga nem ajanlotta akkor minek neked szemuveg?

Egyebkent biztositasom erre nincs. Csak a szemorvos nez meg ingyen evente hogy mi van...

gabors 2021.09.29. 18:04:20

@P.Elliot: Akkor hallgass a lanyodra ... nezd meg mit irt fel az orvos olvasashoz es azon szam alapjan talalsz $20-30 dollararet max ami jo lesz egy darabig ... semmi extra

Ajanlom nezz korul az amazonon ott dioptria alapjan tudsz rendelni van ahol 2-3-at kapsz kulonbozo szinekben ennyiert es beirod hogy mondjuk 2.5 vagy 2.75 vagy mittudom amit az orvos irt (en is igy csinaltam) kulonbozo keret szin/alak/meret etc ... ha hasznalod kompjuterhez akkor erdemes a "kek" szuroset venni. Mivel az amazonon olcso akar kulonbozo erossegueket is ki tudsz probalni .. DE az amazonosak konnyen tornek ne varj sokat toluk DE $500 -er kb 20-30 darabot is tudsz venni ... :-)

A gyogyszertar is jo otlet ott kb duplaja de ott helyben ki tudod probalni ugyanaz a szamozas de azt hiszem ott max 2.75 amit arulnak ....

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2021.09.29. 18:26:54

@P.Elliot: persze persze, az usaban azert magasabb az atlagos eletszinvonal mert nem adjak ki az emberek hulyesegekre a penzuket. meg nyugat-europaban. nem koltik el, oszt kesz. ne rohogtess mar. "szeme fenye". remlik ez meg magyarul? gondolom azert fejezik ki igy a legnagyobb erteket, mert a latas csak egy marhasag.

ha ugyse kell a szemuveg, akkor mondjuk tenyleg kar barmennyit rakolteni. allandoan hasznalatban levo szemuveg eseten viszont igencsak szamit, hogy mibol van a lencse, nem mindegy hogy ketszer-haromszor annyi ido alatt lesz tele karcokkal, nem mindegy hogy mennyire turemkedik ki a keretbol, nem mindegy hogyan viselkedik esoben, ha akkor is kenytelen vagy viselni stb. a keret meg annyi amennyit adsz erte, divatozol vagy nem, villogni akarsz vele vagy nem.

FutureFry 2021.09.29. 21:30:40

@Zsuzsi65: @P.Elliot: @gabors:
“How badly are we being ripped off on eyewear? Former industry execs tell all”:
www.latimes.com/business/lazarus/la-fi-lazarus-glasses-lenscrafters-luxottica-monopoly-20190305-story.html

Egyébként meg:
www.americasbest.com/
www.zennioptical.com/
hackernoon.com/how-to-buy-awesome-20-dollar-prescription-glasses-from-china-23c12816043

n.b. nekem nincs ilyesmiben személyes tapasztalatom, szóval nem próbáltam ezeket (sem) de ahogy látom ezeknél meg lehet adni olyan paramétereket is mint pl. a pupillatávolság, szóval lehet, hogy jobban működnek mint egy "off-the-shelf" szemüveg (de mégsem tűnnek olyan drágának mint egy optikusnál/orvosnál készített/vásárolt).

viccesficak 2021.09.29. 22:46:35

@Zsuzsi65: Több szemüveget ott vettünk, márkás keretek, jó ár, s gyors.

viccesficak 2021.09.29. 22:46:39

@droid_: esőben?? Nekem vannak pici ablaktörlők a hemüvegemen..

csak vicc vót

P.Elliot 2021.09.30. 01:40:35

@FutureFry: Nagyon koszonom az informaciokat, igazan aranyosak vagytok.

En nem is a lencse miatt haborgok, igen, meg kell fizetni, termeszetes, hanem a keret miatt hogy micsoda pofatlansag egy vacak muanyag egyszeru keretert ennyit kerni.

Na majd megszokom hogy ez igy van, hehehe, kezdo szemuveges vagyok illetve leszek...

Elhiszem hogy minden megy felfele de ilyen mertekben?
Nehogy mar!

P.Elliot 2021.09.30. 01:51:33

@gabors: Neked is koszonom az informaciot, hihetetlen hogy mi mindent meg nem tud az ember az interneten.
Utana fogok nezni mindennek, nem surgos hiszen ugysem fogom hasznalni mindennap csak ha ugy erzem hogy kifaradt a szemem vagy ilyesmi.
Apam ugy halt meg 73 eves koraban hogy szemuveget meg olvasashoz sem hasznalt es megvolt minden foga hianytalanul. O volt a negyedik ember akirol hallottam hogy nem hullt ki a foga, nem lyukadt ki, eros volt mint a vas. A masik szemely a testverem volt akinek egy hijan volt meg minden foga halalakor, az is csak azert hianyzott mert a fogasz kihuzta ahelyett hogy betomte volna, ki tudja miert.

En sajnos nem orokoltem, talan a szemem jobb mint az atlag de a fogaim, hat arrol lenne mit mondanom bar az utolso 4-5 evben amiota azt a Sensodyne Complete fogkremet hasznalom szinte semmi baja nincs csak tisztitasra jarok....
Azelott szep penzeket hagytam ott a fogasznal....

kotyesz 2021.09.30. 13:36:04

Üdv , a kert és lélek építő gondozó társaságnak!
Nagyvárosi emberek amikor kb.10 éve kezdték "Brüsszel-cigány-migráns" kritikájukat , jöttek a balkon , foghíjtelek kertek! Büszkén mutatták a szorgalmasan kinevelt növényeiket! Ilyenekről ma felénk nincs hír!
Elmondom a kertekről, én mit látok ma!
Mifelénk 5-600 öles telkek vannak amiket szántatnak, gyümölcsfa csíkokkal szélen , körben , középen , ki hogy gondolja!
Az elmúlt 15 év arról szólt , hogy az öregek ahogy elfáradtak , abbahagyták a művelést!
A fiatalok a 12 órás műszakjakkal el sem kezdték, parkosítás fűnyírás a legtöbb ami futja erőből!
Miközben a közeli kisváros lakói továbbra is művelik a100-150 n.méteres kertjeiket, amiket sokan a zártkertekben engedélyezett szerszámos helyett kicsi lakóházakat építettek!
Fogalmam sincs mi lesz a vidék , az aprófalvak sorsa , ahol elérhetők a munkahelyek , talán megmaradnak , és megújul a kertészkedés!
Nem sikerült valami szórakoztatóra , elárulom , szeretném ha a kertművelést átvennék a gyerekeink, legalább néhányan !
További szép napot minden kert és ember -barátnak!

Tibor,
borsodból.

P.Elliot 2021.09.30. 17:31:23

@kotyesz:

Azert szerintem lesz kerteszkedes a jovoben is, sok embernek van igenye az ilyesmire.
A fiatalokon nem csodalkozok hogy nemigazan csinaljak, dolgoznak, mire hazakeverednek nem sok ido es kedv lenne hozza.

Az hogy munka mellett 100 meg 200 negyszogolon dolgozgatni napi szinten, nem fog menni.
Kisebbeken talan.
Elmondom az en tapasztalatomat. Nalunk a kozossegi kertben egy parcella nagyjabol 3x3 meteres.
Ezen megterem a nyari paradicsom szukseglet/ nekem/, salatak, egy-ket to paprika, mangold, retek, zeller, uborka, fuszerek, stb... elegge jol ki lehet hasznalni.
Ha ugy vennem hogy mekkora kert kellene ha "mindent" akarnek termelni ami nyaron kellene a konyhara akkor ket parcella kellene de ebbol mar lehet el is tenni telire a fagyasztoba ezt-azt..

Ebben mar van olyan is hogy fozotok, bab, borso, ilyemi is, netan egy-ket to krumpli.
Egy 4 tagu csaladnak hogy ne kelljen mindig a piacrol vasarolni, 4 parcella kellene, ez eleg nagy mar es ha a csalad besegit akkor konnyeden el lehet latni munka mellett is.

Semmi ertelme az oregeknek plane hogy 200 negyszogolokon dolgozzanak, mi a fenenek?
Egy parcella valahol es kesz, a jo levego szuksegletuket ott is megtalaljak, a beszelgeto partnereket is es nem szakadnak bele a munkaba, jut pihenesre is.

A kiskerteknek, foleg a kozosseginek ami nincs messze a lakastol van jovoje. Itt sok van mindenfele ahol elek es a legtobbnel varolista van ami arra utal hogy van ra igeny.

Ami a gyumolcsfakat illeti, most jottem ra hogy mennyi egy csalad gyumolcs szukseglete/ a befozesrol most ne beszeljunk/. Van egy kortefam, egyszeruen nem tudtunk megenni a termeset, naponta ettuk es nem tudtunk lepest tartani az eressel, gyorsabban puhult mint ettuk.

Ha valaki gyumolcsfat ultet abbol szerintrem eleg egy minden fajtabol.

Egyebkent a zoldseg es gyumolcs ara veszedelmesen fut felfele, meg fogja erni az embereknek hogy legyen egy kis kertuk valahol.

A lakasarak meg varosban szinten ugy fel fognak menni hogy vissza fognak allni a kis varos koruli faluk ahonnan meg be lehet jarni dolgozni.

P.Elliot 2021.09.30. 17:37:16

@viccesficak: Lattam ilyen ablaktorlos szemuveget egy fesztivalon, jo nagy volt, a tulajdonos egy madzagot huzogatott ugy torolgette, mindenki nevetett, a gyerekeknek foleg nagyon tetszett....

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása