oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2021. augusztus 04. 06:30,  Ausztriából Magyarországra költözve 46 komment

2021. augusztus 04. 06:30 Határátkelő

Ausztriából Magyarországra költözve

Viszonylag ritka alkalom, amikor arról tudunk beszámolni, hogy valaki Ausztriában született magyarként Magyarországra költözik. Pedig előfordul az ilyesmi is, igaz, Kilyénfalvi Áron esete igazán különleges.

magyar_allami_nepi_egyuttes_foto_instagram_com_hagyomanyokhaza.jpg

Kilyénfalvi Áron az ausztriai St. Pöltenben nőtt fel. A kultúra és a művészet alighanem mindig is közel állt a családhoz, hiszen édesapja a Délibáb Bécsi Magyar Kultúregyesület művészeti vezetője.

Azt talán túlzás állítani, hogy Áronnak egyenes út vezetett a néptánchoz (olyannyira, hogy eleinte nem is nagyon érdekelte), ám az áttörés végül 11 éves korában megtörtént - nem meglepő módon a Délibáb tánctáborában.

„Sokáig cikinek tartottam a néptáncot, a népzenét, eleinte el is titkoltam az osztrák osztálytársaim előtt, hogy mit csinálok a szabadidőmben” - mesélte egy korábbi, a heol.hu-nak adott interjúban.

Érettségi után irány Magyarország!

Magyarországra is a tánc miatt került, méghozzá az első adandó alkalommal.

„Vendéglátóipari szakközépiskolát végeztem Ausztriában, szakács-pincér az eredeti végzettségem. (...) Érettségi után az akkori barátnőmmel kitaláltuk, hogy Sopronba költözünk és ott folytatjuk a táncolást. Kiváló csapatba kerültem, nagyon jó tanáraim voltak. Három nagyon hasznos évet töltöttem ott. Később Pestre költöztem, mert úgy gondoltam, hogy a néptánc „kályhája” a fővárosban van” - mondta az említett beszélgetésben.

A tánc a gyökereket jelenti neki, olyasmit, amit második generációs határátkelőként sem talált meg Ausztriában.

„Ott születtem, ott nőttem fel, ismerem az ottani jólétet. Ausztria egy nagyon gazdag ország, kiváló az infrastruktúra, az ipar, a közoktatás. Nekem ott mindenem megvolt, mégsem éreztem úgy, hogy odavaló lennék. Bárki bármit mond, a honvágy nem tűnik el, még a második generációból sem” - fogalmazott Kilyénfalvi Áron.

„Jó helyen vagyok"

Az álma, hogy hivatásos néptáncos lehessen, idén vált valóra, amikor bekerült a Magyar Állami Népi Együttes társulatába, immár hivatásosként. „A magyar kultúra kiskorom óta fontos része az életemnek, és elengedhetetlennek tartom, hogy minden nap tegyek az ápolásáért, továbbadásáért” - ezt már az ORF osztrák közszolgálati adó magyar oldalának nyilatkozta.

„Ez egy óriási felelősség, ezzel tudni kell bánni. Minden néptáncos vágya, hogy hivatásos lehessen - ez nem szakma, hanem hivatás. A színpadon a legmagasabb színvonalon képviseljük a magyar nép táncait” - mondta Kilyénfalvi Áron.

A művész két és fél hónapja dolgozik a társulattal, mint mondta, rengeteget tanul. Kilyénfalvi Áron szerint elsősorban a hagyományok iránti alázat és tisztelet, valamint a szorgalom a legfontosabb tulajdonságok.

„Jó helyen vagyok” - összegzett a beszélgetésben.

(Fotó: instagram.com/hagyomanyokhaza)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7116648246

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2021.08.04. 09:54:19

"Nekem ott mindenem megvolt, mégsem éreztem úgy, hogy odavaló lennék."

Tök természetes jelenség. Ha nem érzi valaki, hogy odavaló, akkor eljön onnan.

arncht 2021.08.04. 11:32:35

Erre szoktak mondani, hogy magyar az, aki annak erzi magat :)

nyuszigonosz 2021.08.04. 12:07:57

És hová is ment volna, ha profi magyar néptáncos akart lenni?

A szöveg Ausztriában az nevelkedést hangsúlyozza ki, magyar néptáncos apukával, gondolom mindkét szülö magyar és a fiatalember is Magyarországon született.

fhdgy 2021.08.04. 13:11:40

@nyuszigonosz: A család- és keresztnév alapján a család nagy valószínűséggel erdélyi.

fhdgy 2021.08.04. 13:13:40

@fhdgy: bocs! Az erdélyi után még oda akartam írni, hogy származású.

Tehát nem az gondolom, hogy a család maga erdélyi, hanem, hogy erdélyi származásúak.

fhdgy 2021.08.04. 13:21:43

@fhdgy: Utána néztem a neten. A dédnagyapa erdélyi volt.

Csodabogár 2021.08.04. 14:50:59

@fhdgy: Az én nagyszüleim Partiumból jöttek át Magyaroszágra, de én leginkább európai vagyok.:-)
Ők meg gondolom pestinek érezték magukat. A szüleim Pesten születtek.

dikusz. 2021.08.04. 15:03:37

@nyuszigonosz: A bevezetőben írva vagyon, és a fiatalember maga is említette, hogy Ausztriában született, és ott is nőtt fel.

A Magyarországra költözése pedig annak köszönhető, hogy néptáncosként csak itthon tud karriert csinálni. Biztos vagyok benne, hogy profin táncol, és legalább annyit kell tanulnia mint más táncművészeknek.

gabors 2021.08.04. 16:05:53

Jo de neptanc muvesz az igencsak idokorlatos mint karrier kb mint profi focista vagy barmi sport mert a profi tancos az bizony sport...

Na de utanna mi lesz ? (ja elmegy pincernek abbol most is igen nagy a hiany )

nyuszigonosz 2021.08.04. 16:18:55

@dikusz.: Hamu a fejemre a bevezetöt nem olvastam.

@fhdgy: A magyar név, magyar szülök - szóval annyira nem osztrák az a fiatalember.

fhdgy 2021.08.04. 16:48:53

@nyuszigonosz: Nem is állítottam, hogy osztrák. Azt gyanítottam, hogy erdélyi származású, amit meg is találtam a neten. A dédnagyapja költözött Erdélyből Magyarországra.

nyuszigonosz 2021.08.04. 16:53:48

@fhdgy: Igen, olvastam, hogy írtad. Csak tudatni akartam, hogy olvastam, amit írtál. :-)

fhdgy 2021.08.04. 16:55:07

@nyuszigonosz: Neeeem! Arra voltál kíváncsi, hogy figyelek-e! -:)

dikusz. 2021.08.04. 17:49:11

@nyuszigonosz: Nem csak a bevezetőben írták, hogy Ausztriában született...:)))

Arra viszont kíváncsi lennék, hogy a fiatalember akkor is hazaköltözött volna, ha nincs lehetősége leszerződni hivatásos táncosnak?

fhdgy 2021.08.04. 18:44:15

@dikusz.: Van egy olyan mondás, hogy ahol a kenyér, ott a haza.

puhacica 2021.08.04. 21:08:03

"Bárki bármit mond, a honvágy nem tűnik el, még a második generációból sem" - hat jo, akkor nem tunik el ¯\_(ツ)_/¯

Csodabogár 2021.08.04. 22:01:45

@fhdgy: Ez így szerintem nem igaz. A kenyeremet elég hosszasan másol kerestem, aztán mégis itthon nekem az igazi, anélkül, hogy valami lelkes honleány lennék.

fhdgy 2021.08.04. 22:09:46

@Csodabogár: Nem én találtam ki azt a mondást.

dikusz. 2021.08.04. 22:15:52

@puhacica: A fiatalember honvágyát nem egészen értem, ami azt illeti.

fhdgy 2021.08.04. 22:33:20

@dikusz.: Lehet, hogy nem is honvágy, hanem valami más.

Nem kell messzire mennem, velem történt:

Ha az ember elér egy kort, itt nem az évek számítanak, akkor történhetnek fura dolgok.

Én nagyon sokáig nem foglalkoztam a múlttal, egyszerűen fogalmazva, éltem az életem, csináltam a dolgom. Aztán 40+ évesen azt vettem észre, hogy hirtelen felértékelődött a múlt.

Többször leírtam itt, hogy apám révén Szlavóniából származom. Ennek addig nem volt jelentősége, csak annyi, hogy voltak rokonaim Jugoszláviában, majd Horvátországban.

Addig egyszerű volt a képlet, magyar vagyok, aki Szlavóniából származik. Aztán hirtelen jött az érzés, hogy nem kellene oda visszamennem? Végül is, nem mentem, de elég hosszú ideig erős volt az érzés. Ez nem honvágy, ez valami más, de akkor mi?

Vissza a gyökerekhez???

puhacica 2021.08.04. 22:40:34

@dikusz.: neki van, masodgeneracios. :) nem baj az, ha ugy erzi, bar erteni en se ertem. ahogy azt se, hogy miert kell ez az akarkiakarmitmond marhasag. ne tudja mar jobban akarkinel... mindenkinel!

dikusz. 2021.08.05. 00:24:42

@fhdgy: Hát, azt gyanítom (lehet, hogy cinikusan hangzik), hogy addig a posztban szereplő fiatalembernek nem volt "honvágya", amíg rá nem jött, hogy hivatásos táncosként nem kap fix ajánlatot Magyarországon.

dikusz. 2021.08.05. 00:31:26

@puhacica: Én értem, vagy legalábbis érteni vélem: a tánckarrier lehetősége hozta meg a honvágyát.
Ha itthon is szakácsként/pincérként tudott volna elhelyezkedni, nem hiszem, hogy hazahonvágyódott volna...

somlobodog 2021.08.05. 06:46:15

@puhacica: :))) nem tűnik el ha apu és anyu töri a németet, magyar neptancol, toroskaposztat eszik (nekem az olyan erdélyi.. persze lehet nem az de mindegy is) és az RTL klubot nézi vagy a Duna tvt és csak magyar társaságba jár. Igy megertem a "honvagyat".

puhacica 2021.08.05. 10:15:23

@dikusz.: lehet, hogy meg akkor is. ami engem bosszant, az a magabiztos kijelentes, hogy mindegy mit mondasz, o jobban tudja, hogy neked is van honvagyad. :(

@somlobodog: lasd fentebb, engem ez marhara nem erdekel/zavar, mindenki ugy eli meg a magyarsagat, ahogy neki tetszik, csak ne erezze abban a pozicioban magat, hogy megmondhatja: hazudsz, ha mast allitasz.

dikusz. 2021.08.05. 11:35:51

@puhacica: Szerintem mindenki maga érzi azt, hogy van-e honvágya, vagy sem. Ha azt állítja nincs, akkor miért ne hinném el neki?
Áronnál (a kelleténél többször szerepel a neve) azért kételkedem ebben, mert olyan nagyon bizonygatja az írás, hogy honvágya van, ami nekem már sok.

nyuszigonosz 2021.08.05. 12:26:42

@dikusz.: Ja hát mert szerintem egy reklámszöveg. :-) Áron reklámja, saját magáról föleg és hát akkor nem hiányozhat a honvágy sem. :-)

@puhacica: Igazad van Puhacica, de úgy tünik, ha valaki nem bizonygatja a saját igazát nagy magabiztosan, lehethogy maga sem hiszi el. :-)

Viccet félretéve: sajnos tényleg túl sokan gondolják úgy, hogy amit ök gondolnak/hisznek/éreznek - azt ugye mindenki, söt még mindenkibb!!!! mert aki nem az hazudik.
Hülyeség pedig, de sajnos ez van.

@somlobodog: valahogy így gondolom én is. :-)

kiscsilla 2021.08.05. 14:12:51

@fhdgy: Teljesen normális, hogy a kor előrehaladtával az emberben feltámad a vágy, hogy "legyen múltja, legyenek gyökerei", azaz tudja, honnan jött, kik voltak a felmenői.
Szerencsére nálunk ez mindig is fontos volt. Az én családfám 1600-as évig van meg, még mindig kutatom az oldalágakat és nagyon izgalmasnak találom. Múlt nélkül nincs jövő.
És az ember szép lassan rájön, hogy nem egy különálló lény, hanem nagyon-nagyon sok ember tartozik a szélesebb családjába.
Ha pedig még nem olvastad, ajánlom az Apák könyvét. :)

2021.08.05. 14:13:22

Nálunk van egy mondás, ha valaki olyat tesz ami más számára nem áll közvetlen ok és okozat összefüggésben “ Biztosan meg volt rá az oka”
Tehát tiszteljük meg a fiatalembert is avval hogy számára biztosan jó döntést hozott.
Ami a honvágy át illeti, nekem nincs nagyon, a leanyunk aki itt született nagyobb magyar mindenkinél, a vejem édesanyja finn, a vejem olyan szerelemmel van Finnország fele, hogy az számomra megfoghatatlan. Nem az adott országokban szocialazodtak és mégis van egy erős érzelmi kapcsolat.
Aminek örülök hogy ezt a szeretet továbbadják és így unokáim a nemet angol mellett magyarul és finnül is tudnak.

dikusz. 2021.08.05. 14:33:17

@somlobodog: Az RTL-klubot biztos nem nézi, inkább a királyi 1-et... :)))

dikusz. 2021.08.05. 14:35:21

@nyuszigonosz: Hegy én erre nem gondoltam... :)))

puhacica 2021.08.05. 14:46:22

@dikusz.: igen, az elso mondatodrol beszelek.

@nyuszigonosz: pedig olyan egyszeru ez: honvaggyal vagy nelkule, de magyarok vagyunk. :)

nyuszigonosz 2021.08.05. 15:57:37

@puhacica: Meg vannak a magyarabbak. :-)

élhetetlen 2021.08.05. 16:17:56

@gabors: „Jo de neptanc muvesz az igencsak idokorlatos”. Nem igazán értek veled egyet. Ha elmész Spanyolországban egy flamenco estre, bőven láthatsz 60 éves profi táncosokat. Na, ő nem profi, csak aranyos, csak szórakoztatásként: Idős pap: A flamenco táncom segít, hogy élvezzük a misét – gloria.tv .
Hagyjuk a focit, ott igaz, hogy egy húszéves lefuthat egy ötven évest, de nem erről van szó. Ha a balettel veted össze, az korhatáros, spicc, két méteres ugrások, partner fél kézzel kiemelése, de egy csárdáshoz, legényeshez azért nem kell annyi.
Botos tánc -Újszentes.mp4 - Bing video .Ha megnézed ezt, beláthatod, hogy ezt elég sokáig tudja csinálni egy egészséges ember. És, ha ezt csinálta egész életében, de kiöregszik, akkor majd tanítja. És nem kell előtáncolnia, csak ilyenek, hogy fiam, ennél a lépésnél fordítsd kicsit jobbra a lábfejedet, úgy könnyebb.

kék madár 2021.08.05. 18:18:40

engem annyira idegesitett a magyar neptanc, amiatt mentem el
1:1
:)

2021.08.05. 21:35:03

@élhetetlen: “ Ha elmész Spanyolországban egy flamenco estre, bőven láthatsz 60 éves profi táncosokat.”

Rengeteget voltam andaluziaban, nem is tudom mennyi flamenco előadást láttam Granadában a flamenco szülőhelyén, főleg a “ gitano” előadásban, de egy táncost sem láttam időskorunak.

De biztosan neked van igazad

élhetetlen 2021.08.06. 01:07:15

@Team Vincent: Tévedhetek, de a kedvenc filmem az El amor brujo / Bűvös szerelem (1986). Gades akkor 50 éves volt, és nem úgy nézett ki, mint aki már kiöregedett a szakmából. És lehet, hogy jobb helyekre jártál, mint én, én komolyan láttam olyan párost, ahol a nő több volt 50-nél, és a férfi 60-nál, úgy saccra. Csak annyit mondtam, hogy a néptánc, közte a flamenco nem olyan „idokorlatos mint karrier”, mint a foci, vagy a balett.

2021.08.06. 08:23:17

"Bárki bármit mond, a honvágy nem tűnik el, még a második generációból sem”

Nem-e? :-DDD Na hiszen, ha tudnád, milyen verziók vannak még versenyben, nem írnál ilyet.

2021.08.06. 08:23:21

@dikusz.: "A fiatalember honvágyát nem egészen értem, ami azt illeti."

Mert nem honvágy lesz az, hanem valami más, amit a fiatalember honvágyként azonosít.

2021.08.06. 08:23:25

@kiscsilla: "Múlt nélkül nincs jövő."

Állandóan a múltba révedve meg pláne.

2021.08.06. 08:23:31

@élhetetlen: “ kedvenc filmem az El amor brujo / Bűvös szerelem (1986)”

Te egy filmről írsz, én pedig az átélt valóságról.

odamondó 2021.08.06. 15:19:06

Hát én is akkora magyar vagyok honvágyból hazatérek ötöd akkora fizetésért meg 3x akkora áfáért. Ja ilyet még nem mondott senki.

Weißkopf 2021.08.06. 15:19:12

@fhdgy: "Van egy olyan mondás, hogy ahol a kenyér, ott a haza."
Latin eredetije (ha jól idézem): Ubi bene, ibi patria.

élhetetlen 2021.08.07. 00:08:54

@Team Vincent: Ez komoly. Én is az általam látott valóságról írtam, ragyogóan táncoló idősebb művészekről, most csak egy filmmel illusztráltam, amit én is láttam. Ugye nem akarod azt mondani, hogy abban a korban Gades már kiöregedett és egy dublőre táncolt a filmben?

vándor madár 2021.08.07. 18:06:26

@dikusz.: "Arra viszont kíváncsi lennék, hogy a fiatalember akkor is hazaköltözött volna, ha nincs lehetősége leszerződni hivatásos táncosnak?"

"A Magyarországra költözése pedig annak köszönhető, hogy néptáncosként csak itthon tud karriert csinálni. Biztos vagyok benne, hogy profin táncol, és legalább annyit kell tanulnia mint más táncművészeknek."

"Hát, azt gyanítom (lehet, hogy cinikusan hangzik), hogy addig a posztban szereplő fiatalembernek nem volt "honvágya", amíg rá nem jött, hogy hivatásos táncosként nem kap fix ajánlatot Magyarországon."

"Én értem, vagy legalábbis érteni vélem: a tánckarrier lehetősége hozta meg a honvágyát.
Ha itthon is szakácsként/pincérként tudott volna elhelyezkedni, nem hiszem, hogy hazahonvágyódott volna..."

Nem pécéztelek ki magamnak, csak úgy érzem, hogy az általad írtakra van mondanivalóm, mert a posztból más dolgok derülnek ki.

Szerintem ezt a honvágyat nem kell olyan komolyan venni. Nyilván megtanulta már, mit kell az emberek szájába adni Mo-n, egyébként nem hiteles a sztorija.

Nem is költözött "haza", mert haza csak az költözik, aki elment és visszamegy, ő pedig Ausztriában született és ott is élt. Nem is "itthon" van, hanem Mo-n.

Ezt a állást hivatásos néptáncosként csak 2-3 hónapja nyerte el, miközben már évek óta Mo-n él, úgyhogy nyilván nem ez miatt költözött "haza".
Az feltételezhető, hogy apukának is voltak kapcsolatai Mo-n és esetleg nem volt annyira borzalmasan nehéz elnyerni az állást, de ezt mi nem tudjuk meg és feltételezzük, hogy szuper tehetséges.
Mivel először direkt Sopronba költöztek és 3 évig ott is éltek, jó eséllyel onnan járt át Ausztriába dolgozni, ugyanis a néptáncolás alapból nem főállás.
Szerintem már Mo-n is van Bp-en olyan hely, ahol jó szakácsként jól tudna keresni, úgyhogy abból is meg lehetne élni, hacsak a nagy "honvágy" viszi oda, csak az nem nagyon egyeztethető össze időben a táncolással.
Legkésőbb az idén kiderült, hogy a magyar állam a művészeteket és a sportot erőn és tán szükségleteken felül támogatja, úgyhogy itt már régen nem a dicsőségről szól a téma.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása