Egy kis pluszpénz mindenkinek jól jön és erre az elmúlt másfél évben egyre több lehetőség nyílt. Amerikában például egyre többen dolgoznak különböző cégeknek, melyek applikációkon keresztül ajánlják fel a vásárlás lehetőségét. Ilyen kiegészítő pénzkeresettel foglalkozik Modern Wander is, aki elmeséli a tapasztalatait.
„Az Egyesült Államokban az online rendelések nem számítanak luxusdolgoknak. Ma már szerintem nincs is olyan háztartás, ahol ne rendelne valaki havonta legalább egyszer valamit.
Az emberek többsége általában az Amazont használja, de vannak más termékek, amit például egy adott áruháznak csak az oldaláról lehet megrendelni és azt néhány napon, vagy héten belül házhoz szállítják. De egy applikáción keresztüli vásárlásról talán még nem sokan hallottak korábban.
Mielőtt rátérek a különböző bevásárló appekre, ne felejtsd el megnézni a YouTube csatornámat, ahová heti 2 alkalommal posztolok videót Amerikáról, az amerikai életről, és Texasról.
Gondolom az Ubert nem kell bemutatnom senkinek, hogy mi is az és hogyan működik. Nos, az USA-ban az Uberen kívül számtalan hasonló applikáció létezik. Szinte mindenre lehet találni valamit.
Vannak ugye a taxi appek, mint az Uber, Lyft, Roadi Driver és van az úgynevezett Veyo driver, amivel embereket lehet vinni az orvosi időpontjára. Ezen kívül vannak az étel kihordós appek, mint a DoorDash (ez úgy tudom, elég sok országban jelen van), UberEats, Postmates és a GrubHub.
A járvány segített
Az elmúlt néhány évben az Egyesült Államokban nagyon népszerűek lettek ezek az applikációk, főleg a pandémia kezdete után, hiszen közel 1 évig zárva voltak az éttermek és csak két opció létezett: 1) megrendeled és elmész érte, 2) megrendeled és ezen appek egyike házhoz szállítja neked.
Ezen kívül van még a Shipt, Instacart, Dumpling és Favor nevű appek, amikkel megrendelheted a bevásárló listát egy adott élelmiszerboltból, majd egy „shopper” bevásárol neked és házhoz viszi.
Ezek az appek viszonylag fiatalok, a Shipt talán 4-5 éves lehet, az Instacart talán 6 éves, a Favor és a Dumpling is viszonylag fiatalnak számítanak. Ezek a bevásárlós appek igazán felkapottak tavaly márciusban lettek, amikor is a pandémia elkezdődött.
Személyes tapasztalatot mint „shopper”, vagyis bevásárló a Shipt nevű appről tudok írni, hiszen már lassan másfél éve ezt használom, mint extra kereseti forrást az iskola és az állandó munkám mellett, hiszen flexibilis és nincs főnököm aki piszkálódik.
Van az Instacartnál is „shopper” profilom, amivel szintén vásárolhatnék másoknak, de azt talán 2-3 alkalommal használtam, mert nekem nem tetszett.
„Nem szégyelled magad?”
Először is tisztázzuk le, hogy aki ilyen „gig worker”, az nem feltétlenül azért van, mert az életben más területén nem állná meg a helyét. Nagyon sokszor megkaptam az elmúlt másfél év alatt (de amikor még freelance írással foglalkoztam is) ismerősöktől, hogy „Mégis miért nem keresel rendes munkát? Ez nem karrier, erre nem lehet jövőt építeni! Nem szégyelled mások előtt, hogy ilyen kuli munkát végzel, ami valójában nem is munka?”.
Amikor még írásból kerestem a betevőre valót, akkoriban bosszantottak ezek a beszólogatások, de mára már eljutottam arra a pontra, hogy az emberek nem látják sokszor a fától az erdőt és sokak szerint csak az számít munkának, ha hétfőtől péntekig reggel 8-tól délután 4-ig bent ülsz egy irodában (oké, nem most, mert most kb. az emberiség 70%-a online dolgozik).
Több oka is lehet annak, ha valaki ilyen „gig munkát” végez. Nagyon sok embert ismerek, akinek valamilyen fogyatékossága van. Találkoztam már siket shopperrel, DoorDash futárral, vagy éppen Uberessel.
De láttam már nyugdíjasokat is ételt kihordani. Vagy nagyon sok egyedülálló szülő használ kereseti forrásként ilyen munkákat, hiszen a flexibilitás miatt nem kell még külön babysittert fogadni, mert ő éppen a pénztárgép mögött áll este 10 óráig.
A jelentkezés
De térjünk vissza az Shipt nevű appre. A felvételi eljárás nem olyan egyszerű, mint a többi applikációnál. Először is, le kell az appet tölteni a telefonodra, majd kitölteni a jelentkezési lapot, amin először csak teljesen alapinformációkat kell megadni.
Mivel az Egyesült Államokban is közel 1 évig zárva volt nagyon sok minden, így ezeknek a munka nélkül maradt embereknek a többsége ezeken az appeken keresztül kezdett el dolgozni.
És mivel jelenleg több a shopper, mint a vásárló, így mostanában elég ritkán van felvétel. Ha mégis, akkor egy kétlépcsős felvételi eljárás van. Küld a Shipt egy emailt, amelyben a linkre kattintva 3 videót kell magadról elkészíteni.
Három különböző helyzet van leírva, majd videóra fel kell venned magadat és maximum másfél percben elmondani, hogy mégis hogyan oldanád meg az adott szituációt.
Ennek a 3 videónak a feltöltése után 1-2 napon belül jön a válasz email a Shipttől, hogy tetszett-e nekik a problémamegoldó készséged, vagy sem. Amennyiben nem, elköszönnek tőled és nem folytatódik a felvételi eljárás.
Ha viszont megnyerted őket, akkor következik a background check, vagyis megnézik, hogy nem szerepelsz-e a bűnügyi nyilvántartásban. Ha ezen is átmentél, akkor már csak a körülbelül 3 órás online traininget kell megcsinálni, és már kezdheted is magadat feltenni a Schedule-re, vagyis beoszthatod magadnak a munkaidőt, hogy mikor szeretnél megrendeléseket kapni.
Ezen kívül küldenek postán egy Shipt hitelkártyát, amelyet akkor kell használni, ha a vevő nem fizette ki előre online, amit megrendelt, hanem neked kell a kasszánál fizetned.
A Shipt egyébként az 500. vásárlásod után küld egy névre szóló Shipt hitelkártyát, amit majd használsz a bevásárlásoknál, a régit pedig elteheted tartaléknak, ha netán elhagynád a névre szólót.
Hogyan működik?
Akkor most lássuk, hogyan is működik az app! Van egy vásárlói Shipt app, és van egy Shipt Shopper app. A vásárlói Shipt appnek van havi előfizetési díja, de ha valaki shopperként dolgozik, akkor nem kell előfizetői díjat fizetnie.
Általában akkor kell a Shipt hitelkártyát használni a pénztárnál, ha a vásárló a nem a vásárlói appről közvetlenül rendel, hanem például a Target honlapján rendeli és fizeti ki előre a megrendelését.
Ha a Shipt appen keresztül rendel, akkor nem fizeti ki előre, hanem csak megadja a bankkártya adatait (amit a shopper nem tud, hiszen erre van a Shipt kártya) és a shopper a pénztárnál a Shipt kártyával fizet.
A bevásárlás mind a két változatnál ugyanaz. Vevőként az app-en keresztül összeállítod a bevásárlólistát. A bolt katalógusa alapján külön tudod választani miből milyen márkát, hány literes, hány grammos legyen. A Targetből tudsz játékot, ruhát is rendelni.
Én, mint shopper megkapom a megrendelésedet, ahol látom, melyik boltba kell mennem és te melyik nap és hány órakor szeretnéd házhoz kapni a megrendelésedet. A Shipttel 3 napra előre lehet rendelni egyébként.
Én általában úgy csinálom, hogy a megadott házhozszállítási idő előtt legalább 1 órával a boltba megyek, hiszen szinte mindig van valami, ami éppen hiányzik a boltból, vagy éppen csak hátul a raktárban van.
És persze idő, amíg találok egy eladót, aki hajlandó is segíteni és hátramenni a drága munkaidejében megnézni, hogy az adott termék van-e raktáron. Bizony sajnos nagyon sokszor előfordul, hogy csak a 3. vagy éppen 4. dolgozó akar segíteni.
Legtöbbször a fiatal, 20-as éveik elején járó alkalmazottak azok, akik közlik velem, hogy ha valami nincs a polcon, akkor az nincs raktáron sem. Magyarul hagyjam őket békén, ők bizony nem mennek hátra a raktárba.
Megszámlálhatatlan alkalommal történt meg ez a szituáció velem az elmúlt közel másfél évben sajnos.
A másik oka annak, hogy 1 órával hamarabb megyek a boltba az, hogy ha valami abszolút nincs még raktáron sem, akkor először sms-ben próbálom a vevővel felvenni a kapcsolatot, hogy X termék hiányzik, de van helyette Y vagy Z és akarja-e, hogy kicseréljem?
Az esetek 80 százalékában elég hamar kapok választ az smsekre, de van, hogy akár fél óra is eltelik, mire válaszol valaki, de akkor is úgy, hogy közben legalább 3 alkalommal már hívtam is telefonon és hagytam neki hangüzenetet, hogy ki vagyok és miért hívom.
A pontozás
És most jogosan jön a kérdés, hogy miért is szarakodok ennyit bárkivel is? Miért nem hagyom csak ki a listából az adott terméket és jelölöm meg, hogy nem volt és haladok tovább? Nos, az app-nek van egy pontozásos rendszere is.
A pontrendszer 3 részből áll: 1, On-time rating 2, Average Rating 3, Acceptance rate.
Az On-time rating az azt jelenti, hogy a megadott időben viszi-e ki a shopper a címre az árut. Ha késett, akkor ez leesik, 90 százalék alatt a Shipt megszünteti a shopperrel a munkaviszonyt a shopperrel.
Az Average rating az, amit a vásárló ad a shoppernek, vagyis a teljesítményét pontozza. Ez, ha 4.7 alá esik, szintén megszünteti a Shipt a munkaviszonyt a shopperrel.
Ezt célszerű 5-ön tartani, mert a Shipt algoritmusa annál több bevásárlást ajánl fel a shoppernek, minél magasabb a pontszáma. Valamint, ha egy vásárló mondjuk csak 4 csillagot ad, akkor azzal nagyon el tudja rontani a shopper statisztikáját.
Sajnos nagyon sok vásárló van, aki ok nélkül pontozza le a shoppert, és akkor azonnal le is esik 4.9-re az Average rating. Vannak emberek, akik szerint nincs 5 csillagos shopper, valamint sokszor a shoppert hibáztatják azért, mert valami nincs raktáron a boltban.
Persze van, hogy shopper megérdemli, mert nem nézi meg, hogy penészes-e az eper, nincs-e lejárva a tej vagy a sajt, nincs-e összetörve a tojás, de hallottam már olyat is, hogy valaki jégkrémlevest vitt ki, mert nem figyelt oda, hogy elkerülje a jégkrém megolvadását.
De a vevő a shopper kommunikációját is pontozza. A kommunikáció azért fontos már a vásárlás megkezdésekor a shopper részéről, mert a vásárló van, hogy elfelejtett valamit, és a vásárlás közben jut eszébe.
A harmadik, az Acceptance rating a leglényegtelenebb. Az csak arra szolgál, hogy a shopper lássa, hogy hány % vásárlás felajánlást fogadott el az apptől.
A borravaló a bevétel
Az utolsó dolog, amit ezekről a gig appekről tudni kell az az, hogy ezek az appek nagyon keveset fizetnek. Amerikában íratlan szabály az, hogy a pincérek és a gig munkások a borravalóért dolgoznak.
Konkrétan pofátlanságnak számít az, ha elmegy valaki egy étterembe és onnan úgy jön el, hogy nem hagy borravalót a pincérnek. Hasonlóképpen működik, legalábbis kéne működnie ez ezekkel az appekkel is.
Én általában 95 százalékban kapok borravalót. Heti 25 vásárlást szoktam megcsinálni, és ebből egy, maximum két vevő nem szokott adni borravalót. A borravaló összege mindig változó. A legtöbb, amit kaptam $50 volt, a legkedvesebb $2. Én minden borravalónak örülök, mert minden dollár számít.
Sokszor azért adnak kevesebb borravalót, mert nem tudják, hogy a shopper mennyire kevés összeget kap egy vásárlásért, valamint mert nagyon sok extrát felszámolnak ám a vevőtől is, mint például szervízköltség, vagy éppen házhozszállítási költség.
Általában a vevő 20 százalékkal fizet többet, amikor ilyen appről rendel, mintha saját maga menne el vásárolni. Például a vevő rendel $250-ért. Én már tudom, hogy ez sok árucikk és legalább 1 órás bevásárlást jelent, de a Shipt csak $15-$18 között fizet ezért nekem.
Általában a borravaló az, ami miatt megéri megcsinálni. Én jobban szeretek egy kb. 20 árucikkből álló bevásárlást csinálni, mert akkor 1 óra alatt 2 címre is tudok vásárolni és kétszer annyi pénzt csinálok meg, mintha egy $200 feletti bevásárlást csinálok meg.
Mivel az app algoritmusa egy idő után újra összepárosít azokkal a vevőkkel, akiknek már sokszor vásárolt a shopper és mindig 5 csillagot adott a vevő, így már csak azoknak csinálok nagybevásárlást akiket ismerek, mert nem akarom, hogy le legyek pontozva (mint említettem, előfordul gyakran, főleg nagy bevásárlásnál biztos, hogy 4-5-6 dolog hiányozni fog, és a vevő engem Shoppert fog ezért hibáztatni. Sajnos több hónapos tapasztalat.).
Mindenkinek megvan a maga indoka
Most, hogy mindenki valamennyire megismerte a Shipt működését kérnék mindenkit, hogy ne nézzük le azokat, akik saját maguknak dolgoznak. Akár írásból élnek, akár sofőrködnek, akár valakinek bevásárolnak.
Mindenkinek megvan a saját oka, hogy miért dolgozza azt, amit. Tény, hogy egy appen dolgozni valóban nem karrier és nem jövőkép, de emiatt semmilyen hátrányt nem élvez senki, hiszen ugyanúgy adózott jövedelemnek számít.
Az appeket működtető cégek szezon előtt küldik az éves elszámolást, és ezért ad a bank autó-, vagy akár lakáshitelt is. Bárkinek ajánlom ezeket az appeket azoknak az USA-ban élnek, és akár egy kis extra bevételi forrást szeretnének, vagy éppen munkanélküliek.”
Ha szívesen olvasnátok még Amerikától, ne hagyjátok ki a Modern Wandering blogot!
A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével!
Utolsó kommentek