oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. december 02. 06:54,  A karácsonyi hazalátogatás dilemmája 114 komment

2020. december 02. 06:54 Határátkelő

A karácsonyi hazalátogatás dilemmája

December van, márpedig minden évben ez az az időszak, amikor talán még azok a határátkelők is hazalátogatnak Magyarországra, akik egyébként a nyarat máshol töltik. Nagy kérdés, hogy idén mi lesz, hiszen a járvány és a vele járó korlátozások alaposan felborították mindannyiunk életét.

Te hazalátogatsz? Döntöttél már vagy még kivársz? Milyen érvek alapján hoztad meg a döntésed? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

repulogep_felszall_foto_pixabay_com_holgi_1.jpg

Az egyébként sem könnyű kérdést tovább nehezíti, hogy amikor ezeket a sorokat írjuk, nem tudni, milyen korlátozások lesznek érvényben Magyarországon december második felében.

A legutolsó hírek szerint a magyar kormány vagy a december 2-i, vagy az egy héttel későbbi ülésén foglalkozik a karácsonyi járványügyi szabályokkal – legalábbis így szól az ígéret.

A Miniszterelnökséget vezető miniszter a minap kifejtette személyes véleményét, ami az, hogy speciális szabályokat kellene hozni a karácsonyi időszakra, ami a találkozásokat is érintené.

„Nem lesz olyan a karácsony, mint az eddigiek voltak. De a találkozásokat nyilván a családok között talán valamivel szélesebb körben is érdemes néhány napra lehetővé tenni” – mondta Gulyás Gergely.

A miniszter mindehhez még hozzátette, hogy szerinte meg kellene fontoni a beutazási korlátok enyhítését is, hiszen sokan lehetnek olyanok külföldön, akik hazalátogatnának az ünnepekre.

Nem vagyunk járványügyi szakértők, szóval most hagyjuk, hogy vajon jó ötlet-e egy jól láthatóan súlyos járványhelyzetben 10 napot vagy két hetet enyhíteni a szigoron, inkább maradjunk a bevezetőben feltett kérdésnél: te hazalátogatsz?

Amíg gondolkodtok rajta, addig pár külföldi példát arról, ki milyen érvek mentén, hogyan döntött (a példák innen származnak).

Mairead (Schleswig-Holstein, Németország)

„Mint 16 éve mindig, már februárban megvettük a repülőjegyeket. Pakolunk és megyünk, hiszen ilyenkor otthon kell lennünk. Nos, a légitársaság megkímélt minket a döntés kínjától, mert törölte a járatot.

Tizenhét éves lányunk azt mondja, a november nagyon nyomasztó, általában csak az tartja benne a lelket, hogy decemberben pakolunk és megyünk haza. A dilemmánk az volt, hogy ezzel mennyire veszélyeztetnénk másokat. A döntést már nem nekünk kellett meghozni… köszönjük.”

Kate (London, Egyesült Királyság)

„Már lefoglaltuk a repülőjegyet. Hihetetlenül kemény év volt és én tavaly karácsony óta nem láttam a családom. Egyedül élek egy kis londoni lakásban, aminek nincs kertje és a karácsony gondolata mentett meg attól, hogy becsavarodjak.

A tervem az, hogy 10 napra karanténba vonulok és teszteltetem magam, mielőtt hazamennék, aztán otthon még öt napig karanténban leszek és csináltatok még egy tesztet, mielőtt találkoznék a családommal.”

Barbara (Chicago, Egyesült Államok)

„Immár 12 éve élünk az Egyesült Államokban. A karácsonyi hazaút mindig a naptár betonbiztos pontja volt. Egyetlen alkalommal nem mentünk haza, amikor 8 hónapos terhes voltam.

2020 tele volt kisebb-nagyobb programok törlésével. Nemrég a legnagyobb gyerekünk azt mondta, nem baj, legalább karácsonykor hazamegyünk. A könnyei szívszorítók voltak, de idén Chicagóban karácsonyozunk és megpróbáljuk kihozni belőle a lehető legtöbbet.”

Alison (Muscat, Omán)

„Nemrég derült ki, hogy édesanyám beteg, ezért évek óta most először hazalátogatok decemberben és otthon leszek karácsonykor. Úgy gondolom, az utazásom alapvető fontosságú és természetesen betartok minden egészségügyi előírást, karanténba megyek, stb.”

Angela (Kayl, Luxembourg)

„Az, hogy idén nem tudtam hazalátogatni, nagyon nehéz volt. A Zoom-hívások segítettek, de 11 hónap elteltével már nagyon hiányzik a családom. Olyan sok minden nem a terveknek megfelelően alakult idén, a lánybúcsúm, a salamancai esküvőnk, a nászutunk. Sok sorstársamhoz hasonlóan valahogy elfogadtam mindezt, de a család nélküli karácsonyon nem tudnám túltenni magam.”

Cait (Párizs, Franciaország)

„Idén nem látogatok haza, ami egy kemény, de szükséges döntés volt. Szerencsére a családom egészséges és ezekben az időkben ennél többet nem kívánhat az ember.

Idén üdvözlőkártyákat és leveleket küldök nekik, hogy tudják, gondolatban velük vagyok, és nagyon hiányoznak. Remélem, hamarosan ismét lehetőség lesz hazalátogatni.”

Barangold be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés

(Fotó: pixabay.com/Holgi)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: karácsony karácsonyi készülődés hazalátogatás

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5116311556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Csodabogár 2020.12.02. 14:06:57

Minden karácsonyt itthon töltöttem anno. Ma is haza jönnék Európából bárhonnan. Németországból is. Nem repülővel, hanem autóval vagy vonattal.
Ha karantén akkor ülnék otthon boldogan a családommal.
Mellesleg Emberem szomszédja, aki sok éve már Párisban él és dolgozik a múlt héten is itthon volt, karanténban.

SzZoole 2020.12.02. 14:10:45

2008-ban volt utoljára Mo.-on, hogy ott karacsonyoztam, meg talán 2011-ben, hogy Mo-on töltöttem a nyarat, mockosz kisz hazaáruló lettem

SzZoole 2020.12.02. 14:12:10

@Platonica: anyagi szempontból semmiféle képen, szerintem :-))

Platonica 2020.12.02. 14:14:38

@Csodabogár: Nem biztos, hogy kepben vagy teljesen. Ezert nem feltetlenul mervado, hogy te mit csinalnal most. Rengeteg munkahelyen inog a lec igy is, es nem feltetlenul toleralnak a boldog karantenban uldogelest. Persze lehet azt is, csak nem biztos, hogy utana tudja etetni valaki a gyereket, meg megorizni a tetot a feje folott. Szoval fol lehet/kell allitani a prioritas listat, aztan donteni, kinek mi eri meg.

négyzet 2020.12.02. 14:26:53

@Csodabogár: Nem mindenki tud ennyit karaténban ülni, ahogy már Platonica is írta. Mi például tudnánk elvileg távolról dolgozni, ha a számítógépeinket visszük és van stabil net. De nincs hol laknunk Magyarországon, és szanaszét van a rokonság. Így aztán szó se lenne róla, hogy legalább a családdal vagyunk karanténban.

Platonica 2020.12.02. 14:32:49

@négyzet: 'és szanaszét van a rokonság'

Igen, ez a masik lenyeges szempont.

négyzet 2020.12.02. 14:33:32

@szakasz2:
Mindenkinek szinte elveszett év ezért vagy azért, és sokan lesznek erősebben vesztesei ennek. :( Az alapjogok felfüggesztése szerintem is ijesztő. Azért szeretek most Svédországban élni, mert itt nem sietnek ezeket a jogokat elvenni az emberektől, és szerintem nem is tűrnék jól. Ami az emberek jövés-menésére vonatkozik, arra mindig csak ajánlások vannak, nincs kijárási korlátozás például. Mindig hangsúlyozzák, hogy a mentális egészség miatt fontos kimozdulni a szabad levegőre, szóval senkit nem akarnak, aki egészséges, bezárva tartani.

A magyar határzár nagyon betett. Sajnos nálunk is van beteg hozzátartozó, akinek nem tudtam személyesen segíteni, és rettegek, hogy a szüleinkkel történik valami, és a kórházba kerülnek, ahova tudjuk, hogy a család "jelenléte" nagyon kell. És ezt sem tudnánk nekik nyújtani. Nem beszélve arról, hogy a kórházba kerülés pláne most mennyire kockázatos. Még ha be is vállalnánk, nagyon sok repülőjáratot töröltek/nek, autónk pedig nincs. Életemben először vagyok állandó szorongásban.. és nem azért, mert félek, hogy én elkapom ezt a vírust.

deppate frog 2020.12.02. 16:18:31

@svajcineger: en is haza mennek, csak otthon ülhetnek ket hetet karantenban. Tudom, sok hataron csak atintegetik az embereket, de mi van ha minket pont nem? Ket gyerekkel ket hetig bezarva, no thanks.

A lazitas meg nezöpont kerdese. Annyi törtenik, hogy jövö hettöl mehetnenk ruhat meg jatekot vasarolni, ill. az iskolak/ovodak nyitnak. Cserebe beigertek a karantent a karacsonykor külföldröl hazateröknek, ha a meglatogatott orszagban x koronas / y lakos van. Ertsd kb. az összes szomszedos orszagot rizikoövezetnek soroltak be.

Vrancisco 2020.12.02. 16:26:10

Én 100%-ban HO-ban dolgozom most, és amúgy is lesz 3 hét szabadságom évvégén... De menyasszonyka meg 1 hét szabival, nulla HO lehetőséggel nem tudja bevállalni... Ha vezérék, ahogy manapság tervezgetik, enyhítenek is a beutazáson karácsonykor, hazafele akkor is kellene karantén Németországban. Sajnos hiába engednek be, ha Mutter Merkellel nem egyeztetnek, hogy "lécci na!" :D
Ahogy deppate frog is írja, ennyi erővel élhetnénk 15.000 km-re is, mert így jobb esetben is februárban hazaugorhatunk a családhoz.
Egészségileg csak menyasszonyom családjában lehet para az idős, beteg nagyszülőkkel, de arra oda lehet figyelni, és amúgy is kocsival mennénk, így végülis december 20-án is kiderülhet, hogy mégis tudunk menni...
Én családom eléggé megcsappant az elmúlt 6-7 évben, aki maradt, testvéreim, anyukám, azon meg átment a vírus enyhébb tünetekkel az elmúlt pár hétben...
Legfeljebb meglesz az első, kettesben töltött szentesténk :D

Vrancisco 2020.12.02. 16:26:20

...mindenesetre, amellett, hogy nyilván nem vicc a vírus, az már szerintem biztosan kijelenthető, hogy a gazdasági és mentális károk jóval meg fogják haladni az annyira rettegett egészségbeli károkat.
Főleg, hogy ennyi idő után is teljes logikátlanság és fejetlenség jellemzi az intézkedések 90%-át... Aztán csodálkoznak, hogy rengetegen kételkednek és/vagy van tele a faxuk az egésszel...

szakasz2 2020.12.02. 16:53:55

@Platonica: @svajcineger: Svájc a számok szempontjából nincs túl jó helyzetben, kb. 1 hónapja a legszarabb volt Európában, mostanság már javulóban van (esetszámban kb. a svéd szinten vagyunk) és már Magyarország is szarabb. Az egészségügy mindenesetre bírja a terhelést, hiszen egy működő rendszerről beszélünk.
Mentális szempontból Svájc a második helyen van Európában (Svédország után), itt legalább rájöttek bizonyos alapdolgokra: iskolákat mindenáron nyitva hagyni, a legtöbb kantonban a boltokat és éttermeket, sőt sípályákat is, csak azoknak jár karantén a határon akik relatíve "fertőzöttebb" országból jönnek, és nem fix esetszám limitek vannak. Szóval legalább az élet még legalább elviselhető mederben folyhat, igaz nekem már az a korlátozás és hülyeség is sok ami itt van - pl. akinek pl. fogyatékosság vagy egyéb okból orvosi felmentése van maszkviselés alól, azokat esetleg megköpködik, nem engedik be könyvtárba, iskolába egyébként maximálisan törvénytelen módon, mégis teljesen elborította az emberek agyát a hisztériás pánik.

Golf2 2020.12.02. 17:07:58

@SzZoole: Most olvastam,szájer nem is kereszténydemokrata hanem ERESZténydemokrata...

SzZoole 2020.12.02. 17:11:59

@Golf2: jajdeviccesnektecciklenni :-)

Amúgy kijaza Szájer?

svajcineger 2020.12.02. 17:26:13

@Platonica:
Korona szempontból. Bár mostanában már javul a helyzet.

svajcineger 2020.12.02. 17:30:20

@deppate frog:
Nem kell két hét karantén. Viszel egy tesztet Ausztriából, egyet meg csináltatsz otthon. Igy meg lehet úszni 4-5 nappal.
Nem tudom mennyire laksz messze a határtól, de autóval meg lehet próbálni. Szinte biztos a siker. Ha meg pl. Hegyeshalomnál keménykednek, akkor meglehet próbálni Sopronnnál.

Platonica 2020.12.02. 17:42:06

@szakasz2: Nos, en pont erre gondoltam. Hogy a 'szamok' ellenere is normalisabban allnak hozza az itteni hirek szerint. A szamok meg szamok. Kerdojeles mi van mogotte. Illetve szamomra nem az.

@svajcineger: Szamok vagy intezkedesek? En az utobbira irtam, hogy bezzegkent emlegetik. (Elobbit pedig lasd itt fontebb;-)

svajcineger 2020.12.02. 17:55:25

@Platonica:
A számok nem túl jók.
Az intézkedéseket - egészen pontosan azok hiányát - az osztrákok, meg a németek rendszeresen bírálják.

Platonica 2020.12.02. 18:10:04

@svajcineger: No persze. Mar csak az a kerdes, milyen apropobol.

A Swiss Policy Research adatai tukreben nem az osztrakoknak/nemeteknek van igaza...
swprs.org/facts-about-covid-19/

Csodabogár 2020.12.02. 18:18:43

@Platonica: @négyzet: Igazatok van a saját szempontotokból. Ezért írtam, hogy én mit csinálnék> Mi mindig tartalékoltunk szabadságot a karácsonyi haza útra esetleg még kivettünk fizetés nélkül is néhány napot, gyerek soha nem volt és Apámhoz mentünk. Mikor ő már nem élt vettem lakást, hogy mindig legyen hova menni.
Nem írtam azt, hogy más mit csináljon.

Platonica 2020.12.02. 18:56:02

@Csodabogár: Persze, ez ertheto volt, csak a befejezo mondattal egyutt ugy tunt, hogy 'aki igazan akar, hazajon, mint pl a szomszed'. Sajna van akinek opcio, van, akinek nem. Szabadsagtartalekolas sem ugy mukodik mint regen:( Plane olyan munkateruleteken, ahol attol, mert karacsony/ujev, a melo ugyanugy megy.
En inkabb altalanossagban irtam egyebkent, nem sajat szempontbol.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.02. 20:38:42

" hülye lezárások és korlátozások sokszorosan túltettek a vírus közvetlen hatásán"
"a gazdasági és mentális károk jóval meg fogják haladni az annyira rettegett egészségbeli károkat"
stb

ez csak a megelozesi paradoxon nepszerusodese az ido multaval. senki nem tudja osszehasonlitani a jelenlegi hatranyokat azzal amit vedekezes nelkul a jarvany miatt elszenvedtunk volna, ezert akik ebbe a hibaba esnek, a jelenlegi, tehat vedekezes mellett elszenvedett hatranyokat hasonlitjak azzal hogy gondolatban a vedekezessel megfizetett arat levonjak, de a jarvany hatasat ugyanolyannak tekintik. onamitas.

Arthamyr 2020.12.02. 23:08:20

@droid_: Segítek, ha esetleg nem lennél whitelisten, és hiába használnád a válasz gombot. Mondjuk lehet

@szakasz2: "hülye lezárások és korlátozások sokszorosan túltettek a vírus közvetlen hatásán"

@Vrancisco: "a gazdasági és mentális károk jóval meg fogják haladni az annyira rettegett egészségbeli károkat"

A részemről annyit fűznék hozzá, hogy a ha sokkal nagyobb kárt okozna (mondjuk 10x) az eü fronton, akkor is elgondolkodtató, és egyáltalán nem egyértelmű, hogy a jelenleg okozott gazdasági és egyéb (a korlátozásoknak köszönhető) kár átszámolva "egészségügyi költséggé" kisebb ennél. Abban mondjuk igazad van, hogy ezt nehéz megbecsülni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.12.03. 00:29:14

@szakasz2: teljesen egyetertek veled!
a mi helyzetunk (CA - hard core liberalis allam - ez mar eleve meghatarozza, hogyan allnak itt hozza a kerdeshez, hiszen koztudott, hogy a jarvany kezelese nagyon gyorsan atcsapott politikaba).
Szoval marc. kozepen mindent lezartak (mint ahogy sok helyen mashol is). Ez akkor azt jelentette, hogy a gimnaziumban vegzos lanyomnak olyan jelentos esemenyek/programok lettek torolve, mint a prom es a ballagas (nem kell reszleteznem, hogy a prom Amerikaban mekkora dolog...)
Ezt valahogy tuleltuk...utana 3x probalkozas utan sem jott ossze az a nyaralas, amire mar nagyon vagytunk, es ami reszben ballagasi ajandek lett volna...
Kovetkezett (volna) foiskola, ami uj baratok, egy uj eletszakasz kezdete (lett volna). Ehelyett maradt az online tanulas (sucks), plane, amikor a lanyom STEM matekot es hasonlokat kell, hogy vegyen a leendo karrierje miatt. Na, aki probalt ilyesmit tanulni/tanitani online, az tudja, mirol beszelek.
Nyar kozepen kicsit lazitottak a szigoru lezarasokon, igy kinyithattak a fodraszok, ettermek (csak kinti etkezesre), muzeumok, Nemzeti Parkok stb. korlatozott es/vagy regisztracios rendszer alapjan kevesebb latogatoval uzemeltek.
Persze amikor a szamok (mennyire hihetunk a statisztikaknak?) kezdtek megint - logikusan - felfele menni, kezdodott a csiki-csuki elolrol.
Most ismet (vagy meg mindig) ott tartunk, hogy emberek tobbsege otthonrol dolgozik (ha olyan szerencses, hogy nem veszitette el a munkajat), sok szolgaltatas megint bezart vagy szigoritott feltetelkkel mukodik.
A Halaadast - ami kb olyan nagy csaladi unnep itt, mint Mo-n a Karacsony - gyakorlatilag el akartak torolni, mondva, hogy mindenki maradjon otthon, egye meg egyedul a pulykat es unnepeljen magaban:) Persze az amerikaiak tobbsegenek mar tele a hocipoje az ilyenfajta kommunikacioval, es - business as usual - nagyon sokan utrakeltek a tavol elo rokonokat meglatogatni a riogatasok ellenere. Mi is ugy voltunk, hogy a kezdodo demenciaval kuzdo anyosomat inkabb meglatogatjuk most, mert ki tudja, jovore megismer-e meg minket (kb 500 km-re lakik tolunk, o mar nem mozdul ki, mi megyunk mindig hozza)

A legironikusabb (es kepmutatobb) dolog az egeszben, hogy mig az "igen tisztelt" vezetoink (ertsd: varos, es allam) boszen hangoztatjak a maszk/social distancing stb fontossagat, pont ok azok, akiket persze rajtakapnak, hogy nem tartjak be ezeket a szabalyokat. Na, pont emiatt sok emberben merul fel a gyanu, hogy a helyzet nem annyira szornyu, mint amilyennek probaljak lefesteni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.12.03. 01:26:32

@Taxomükke (UK): detto California:
lakossag = 39,512,223
active case (12/2/2020): 651,145 (lakossag 1.64% -a)
total death: 19,373 (lakossag 0.04 %-a)
new cases: +10,143 (lakossag 0.02%-a)

2020.12.03. 06:27:13

én asszem, hogy ki hogyan viselkedik itt a koronavírus kapcsány, az rajta van egy egyenesen, és mi mind vagyunk valahol ezen az egyenesen, és aki nálunk kevésbé parázós/elővigyázatos, az tőlünk balra van, aki meg jobban, az jobbra. mint egy skála, tudjátok

és úgy is tűnik nekem, hogy mind tök idiótának gondoljuk az összes többieket, akik nem a mi közelünkben vannak a skálán, akár balra, akár jobbra vannak tőlünk (kicsit mint a politikában is, nem?)

ezzel én is így vagyok, és ennek jegyében kicsit mizantróp rant következik, előre elnézést

de szóval hogy az van, hogy a skála alján van egy kis réteg, akik szerint a vírus nem is létezik (vagy ha mégis, az 5g terjeszti), a föld lapos, és szájer úr soros györgy után mászott ki az ereszre. ez egy pszichológiai jelenség, hogy ők miért vannak, de ezt most hagyjuk, őket elvesztettük

és felette vannak ezek a kis szabadságharcosok, akik maszk nélkül mászkálnak most is, meg összejárnak másokkal meg satöbbi, és hogy én egyáltalán nem értem ezt. a víruska engem is zavar, a gazdasági károk még jobban, de hogy éppenséggel a járványt a szabadságharcosok tartják életben. pont azok, akiket (a saját bevallásuk szerint) a leges-legjobban zavar. hogy küzdeni, meg alkudozni kell velük (meg a kis társadalommal), hogy b.sszájba, próbáld már meg a napi érintkezéseid számát valami értelmezhető szintre szorítani, mert _akkor_ lesz az, hogy nem lesznek lezárások, és _akkor_ lesz az, hogy a kis fodrászkád nem megy csődbe. nem tűnik bonyinak, de ezek szerint (nekik) az

louis ck-nek, a komikusnak volt egy kis bit-je a "kedvenc dolgunkról", hogy nem vagyunk hajlandóak lemondani a kedvenc dolgunkról még a második kedvencünkért sem
www.youtube.com/watch?v=vLyJN9EImoU&ab_channel=StickUpComedy
(magyar feliratot nem tudok hozzá, bocsi)

és hogy mi most ugyanez. hogy mi fodrászhoz akarunk menni, meg a nagymamához, meg hálaadásra, és kész, nekünk el _kell_ oda mennünk, és a maszk meg olyan kényelmetlen, brühühü, nem ka-ha-kapok benne levegőt. és elindulok ám akkor is. ha nem megy repülő, megyek kocsival. ha le van zárva a határ, kerülök két országot, nem érdekel, mert nekem az jár.

a kisgyerekek viselkednek így. én konkrétan rá vagyok erre most csodálkozva, hogy t.i. van egy egész komoly réteg, amelyik teljesen infantilis. és hogy ez vajon mindig így volt-e, meg szükségszerű-e, hogy legyen, vagy hogy a hiba bennem van-e, hogy én nem szeretek eléggé fodrászhoz járni, meg én nem szeretem eléggé a másod unokatestvéremet, akit már (wait for it) 4 hónapja nem láttam. de hát bzmeg én teljesen kész vagyok ettől

nőjünk már fel egy kicsit, vagy valami legyen

--

más.
pozitív trükk ezekre a vészterhes időkre. elsőre negatívnak fog tűnni, de pozitív

a nehéz vállalásoknál van mindig ez, hogy amikor a jövőbe tekintünk előre, az idő nagyon hosszúnak tűnik, pedig nem az

például akik fogyókúrázni kezdenek, gyakran nagyon bele akarnak vágni hirtelen, mert olyan hosszú időnek tűnik, hogy úristen, 24 hónap lenne leadnom mind ezt a zsírt? pedig 24 hónap nem olyan sok, és ha visszagondolsz az elmúlt 24 hónapodra, mennyivel előrébb lettél volna, ha egy kicsit fegyelmezettebb vagy közben, nem?

a nyelvtanulás ugyanez (úristen, 5 év megtanulni franciául, inkább bele sem vágok. pedig visszatekintve az elmúlt 5 évedre micsoda kis klassz helyzetben lennél most), a spórolás is ugyanez (úristen, 25 év spórolni valamit a nyugdíj mellé, nem is tudom van-e értelme), satöbbi-satöbbi, a példák sora végtelen

szerintem kár úgy gondolni erre az évre, hogy elvesztegetett év. itt is érdemes kicsit retrospektívnek lenni: ha 2017-ben elmaradt (volna) a nyaralás, vagy a karácsony (vagy a "kedvenc dolgod", ahogy louis ck mondja), akkor az az év elveszett volna? ha a te személyes életedből kimaradt (volna) a szalagavatód, az akármilyen bálod, meg a rég várt síelésed 2008-ban, akkor most mi lenne más? teljes emberi roncs lennél a veszteségtől nyilván, ugye? ezek nem igazán fontos dolgok. megint csak, a gyerekek pörögnek így rá dolgokra, hogy nekik kell az a csoki, és most kell, mert különben mindennek vége. készek a földre vetni magukat, és csapkodni érte.

ezzel szemben most elvileg otthon ülünk, és aki nem olyan peches, hogy elvesztette a bevételét, egy csomó klassz dolgot tud magával kezdeni
miért nem ebben az évben kezdesz el franciául tanulni? miért nem ebben az évben kezdesz el lefogyni (helló, végre van időd főzni magadra, menj érte, bajnokom)? miért nem most tanulsz meg gitározni, spórolni, fejenállni, programozni?

én nem értem ezt az "elveszett év" dolgot. hát kezdjél vele valamit, máris nem lesz olyan elveszett. duh.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.03. 07:37:18

@Arthamyr: egy szabadjara engedett jarvany hatasa nem csak egeszsegugyi koltseg hanem komolyabb gazdasagi leallas is lehet mint a legszigorubb karanten eseten. ennek a valoszinuseget ki tudja kiszamolni es ha ki is szamolja valaki, ki vallalhatja a kockazatot? a korlatozas legalabb szabalyozhatova teszi a karokat. ha viszont korlatozas nelkul padlot fog az orszag/vilag, akkor az keves lesz vigasznak hogy a vezetok "levonjak a politikai konzekvenciakat" vagy akar karoba huzza oket a nep. kibicnek persze semmi se draga, legyen az egy blog.hu-s nikk vagy egy "swiss policy research" nevu weboldal az interneten. szerencsere a kibiceknek nem osztanak lapot.

somlobodog 2020.12.03. 07:37:18

Hát nem tudom. Felnőtt emberek össze vissza sírnak hogy nem lehet hazamenni karacsonyozni. Egyszer. Az életben. Na és? Szar ügy. Aki nem egyedül egymagában lakik annak van egy saját családja nem? Most az nem jó karacsonyozni, kell az összes rokon, a Vörösmarty tér meg a szaloncukor? A gyerek meg a feleség/férj nem elég ünnepelni? 30-40+ évesen? Én ezt nem értem. Ez egy kellemetlen év, nem látjuk a szuleinket. Mindnyájan mi magunk választottuk hol élünk annak minden lehetséges kovetkezmenyevel. Big fucking deal, kimarad idén a nagykaracsony. Majd jövőre jobb lesz.

Arthamyr 2020.12.03. 08:04:49

@droid_: Valóban, kibicnek semmi sem drága. Bár szerintem egyes kibiceknek, blog.hu-s nickeknek sajnos több lapot osztanak a kívánatosnál.

Ugye azt te is belátod, hogy különböző országok elég különböző módon kezelik a helyzetet? És mégis kevés országban jött el az apokalipszis napja.

Ahogy talán azt is belátod, hogy egyes korlátozásoknak
1. más a hatékonysága
2. más a költsége
ha ez a kettő megfelelően aránylik egymáshoz, akkor még azt is meg kellene nézni, hogy
3. a költségek kellően egyenletesen oszlanak-e el, és ha nem,
4. akkor tenni annak érdekében, hogy egyenletes legyen az eloszlás,
5. valamint nem árt ezt el is adni azoknak, akiket sújtanak vele (ami jó esetben mindenki).

Na és ezeket csinálják másképp az országok. Főleg a 3-5. pontnál vannak komoly eltérések...

Egyébként amikor döntést hoznak, pont azt csinálják, amit írtál: felmérik, mérlegelik a dolgokat, aztán vállalják a kockázatot és meghozzák a döntést. Csak az nagyon nem mindegy, hogy kinek mik a céljai, amikor meghatározza egy esemény hatását.

Arthamyr 2020.12.03. 08:11:08

@Nagy kámpics: "pedig 24 hónap nem olyan sok, és ha visszagondolsz az elmúlt 24 hónapodra, mennyivel előrébb lettél volna, ha egy kicsit fegyelmezettebb vagy közben, nem?"

"pedig visszatekintve az elmúlt 5 évedre micsoda kis klassz helyzetben lennél most)"

Szerencsére velem még sosem történt ilyen, és nem is fog. Mi a túrónak bánkódni azon, hogy mit nem tettünk meg a múltban?

puhacica 2020.12.03. 08:16:18

@Zsuzsi65: nahat, koszi, hogy odairtad, hogy a hardcore liberalis allamotokrol lesz szo, kulonben meg azt hittem volna, hogy a konzervativ kiralysagrol irsz. :D

2020.12.03. 08:17:23

@Arthamyr:

Igen, hát én pont az ellenkezőjére gondoltam.

Tehát hogy nem az, hogy bánkódunk a múlton, hanem hogy visszatekintve nem tűnik annyira hosszúnak és keservesnek 24 hónap, és lett volna értelme kezdeni közben is valamit, és éppen ezért (és én erre akartam kihegyezni) _most_ is van értelme kezdeni valamit, és az előttünk levő 24 hónap sem hosszú és kínkeserves.

És hogy ha még 6-7-8 hónapig tart a kis lockdownka, az is épp úgy, huss, el fog repülni, mint az elmúlt 6-7-8 hónap. Nem kell ráfeszülni, hatolni kell tovább előre. :)

@somlobodog:

Hehe, +1.

szakasz2 2020.12.03. 08:23:11

@Nagy kámpics: Már a kommented elején önmagaddal kerülsz ellentmondásba, mikor az egyenesről először azt írod, hogy jobbra meg balra van, utána pedig hirtelen "skála alján" meg "felette" lesznek emberek - ezáltal minősítve is őket.

Nézd, nem szeretem az ilyet, hogy másokat ilyen módon minősítgetünk, de ez egy ilyen év, és ha már elkezdted, folytatom: én a magad fajta ostobákat tartom idiótának, akiknek az általános iskolai biológia és matematikai ismeretei is már a régmúlt történések homályába vésznek. Persze - sajnos - a többséghez tartozol, szóval nem lógsz ki a sorból, de hátha egy kis ingyen korrepetálás még nem hiábavaló. Íme...
Szóval, a vírus elleni "harcot" elvesztettük, mivel a vírus génszerkezetének az az egyetlen "célja", hogy minél jobban sokszorosítsa a génjeit, ez megtörtént, az egész világon jól elterjedt. A vírus elleni egyetlen (hatékony) védekező mechanizmus, vagy úgy mond az elpusztítátása egyetlen helyen lehetséges, az ember testében, ha elég erős az immunrendszere. Az oltások sem csinálnának mást (a mellékhatásoktól eltekintve), mint hogy felkészítik az immunrendszert arra, ha a vírussal találkozik már legyen ellenanyaga. Vagyis a megoldás kézenfekvő lenne, erősítsd az immunrendszeredet, amire a legjobb lenne a vitaminok (különösen D és C) és táplálkozás, mozgás és sport, továbbá a mentális egészség - és persze ne dohányozz, ne legyél elhízva, ne légy cukorbeteg. A maszk egyetlen országban sem segített a járványgörbén, sőt Svédország maszk nélkül is jobban áll, mint sok "maszkfetisiszta" ország, ugyanakkor az általam felsorolt immunrendszer-erősítésben nem érdekelt a betegség- és oltásipar, ezért az első pontot mélyen elhallgatják, a második és harmadikat pedig a kormányok tiltják be. És máris jöhetnek a milliárdos-tízmilliárdos oltóanyag-megrendelések, csilingelhet a kassza. Bravó! Csak aztán nehogy többen haljanak meg az oltásban, mint a vírusban, ugyanis 0,1%-os vagy nagyobb durva mellékhatás a legtöbb oltásnál még hivatalosan is létezik. Arról meg már nem is szólok, hogy még a hivatalos statisztikák szerint is többen halnak meg egy súlyosabb influenzában (pl. 2015) mint a koronavírussal, még úgy is, hogy az adatok nehezen összehasonlíthatók: ugyanis míg az influenza halálozásba csak azokat számolják akiknek nincs egyéb betegsége, és ráadásul sokkal fiatalabb a halottak az átlagéletkora, addig a korona-halottak számába azt is beszámolják, aki már végstádiumú rákban szenved és halála után a szervezetében kimutatják a koronát (megtörtént eset Svájcban), de 95%-nak amúgyis van alapbetegsége.

A maszkról meg annyit, hogy több embert közelről ismerek, akik maszkban már elájultak (anélkül meg még soha), az egyik közülük a fiam. Nos, ha egyszer ne adj'isten egy ájuláskor a fejét vágja be a buszon úgyhogy belehal vagy életreszóló agykárosodása lesz, akkor ő ugye nem a vírus áldozata lenne? Nem, a hülyeségé, amit sajnos a magadfajta nem gondolkodó többség terjeszt.

A figyelmesebb olvasóknak meg ajánlom még a mai Index-cikket ( index.hu/belfold/2020/12/02/koronavirus_jarvany_betegsegek/ ), nagyon tanulságos különösen ez a mondat:
"Az adatok ahhoz hasonlíthatók, mintha egy nagyon súlyos influenza-járvány tombolna az országban"

Arthamyr 2020.12.03. 08:30:36

@Nagy kámpics: Olyan sincs, előre is viszonylag pontosan tudom, hogy mennyire hosszú és keserves vagy kellemes lesz egy adott folyamat/esemény számomra, és ez nem változik meg attól, hogy ezen már a múltban túlestem volna. Az más kérdés, hogy utólag, hosszabb idő elteltével, dolgok esetleg a feledés jótékony homályába vesznek.
Régen túl vagyok életemnek azon a fázisán, hogy hosszú távú, jelentős kellemetlenségeknek vessem alá magam önszántamból, azért, mert utána majd milyen jó lesz. Szerencsére nincs is rá szükségem, mert már most is milyen jó. :)

2020.12.03. 08:35:35

@szakasz2:

"mikor az egyenesről először azt írod, hogy jobbra meg balra van, utána pedig hirtelen "skála alján" meg "felette" lesznek emberek - ezáltal minősítve is őket."

Hát, a skála végülis ezt (is) jelenti. Például a számegyenes egy skála. Ugyanakkor meg vannak rajta kisebb meg nagyobb értékek, tehát van rajta "felette", meg "alatta". Ez még önmagában nem minősítés. Rajzolhatnánk fordítva a skálát, és akkor más lenne "alul" meg "fölül".

Egyébként meg ez nehéz ügy, mert nyilván muszáj valamennyire a te/ti kommenteitekre utalnom, meg abból idéznem, de ugyanakkor meg nyilván nem célom, hogy személyesen a te/ti lelketekbe gázoljak, meg nem is lenne értelme. Szóval nehéz, de nem akartam bántó lenni.

És tényleg van az az észrevételem, hogy mind egy kicsit idiótának gondoljuk azokat, akik ezt lényegesen máshogy látják, mint mi magunk. Ez van. De még egyszer, nem a személyeskedés volt a cél, bocsánat.

A mondanód többi része, azt hiszem, már kevésbé kapcsolódott ahhoz, amit én mondtam, úgyhogy azt meghagyom annyiban. :) Peace.

Arthamyr 2020.12.03. 08:40:31

@szakasz2: Ha maszk nem is segített a járványgörbén (nem állítom, csak elfogadom, amit írsz), nem is kerül semmibe viselni. Ha a fiad elájult a maszkba, akkor nem lehet, hogy nem megfelelő maszkot viselt? :)
Ha valaki alkalmatlan arra, hogy egy akármilyen maszkot viseljen (mert elég laza előírások vannak arra vonatkozóan, hogy a maszknak milyennek kell lennie), az maradjon otthon.

svajcineger 2020.12.03. 09:19:08

@Nagy kámpics:
Nem vettél te részt valamilyen személyiségfejlesztő tréningen?
Vagy esetleg ilyeneket tartasz? :)

szakasz2 2020.12.03. 09:51:39

@Arthamyr: "nem is kerül semmibe viselni"
Basszus, három ájulás a buszon neked "semmi". A rengeteg eldobott, nem lebomló maszk, ami szennyezi a környezetet, neked "semmi". A nem minősített maszkokból (merthogy ám a vészhelyzetre tekintettel sok országban nem minősített maszkokat is beengedtek, amit egészen kb. idén februárig soha nem engedtek korábban!) esetleg belélegzett és rögtön letüdőzőtt káros anyagok neked "semmi".
Ezzel vagy inkább okosabb logikával a cigit eldobni, elhagyni sem kerül semmibe, sőt sokkal jobb hatása lenne a korona és a nem-korona halálozási statisztikára, mint a maszkviselés akkor tiltsuk be a cigizést teljesen inkább.
Sőt a te logikáddal az alufóliát a fejedre tenni sem kerül semmibe, és ugyan talán nem segít a járványgörbén, de hát nem is árt, tegyük kötelezővé. És ha nem tetszik, maradj otthon.

Platonica 2020.12.03. 09:54:36

@svajcineger: Jaj, ne adj otleteket:)

Egyebkent en nagyon irigylem ezt a fajta gyermeki (direkt nem mondok infantilist hehe) allaspontot: ez egy nehez ev volt, na bumm, de lehet mindenfele klassz dologra kihasznalni... Aztan ugyis visszater minden a normal menetrendbe.
(Ja, nem.)

szakasz2 2020.12.03. 09:56:59

@Nagy kámpics: Köszönöm a kultúr választ. Én sem akartalak személyedben bántani, ahogy írtam a legelső kommentemben, ténylegesen agyunkra megy ez az egész hülyeség. Peace.

@Arthamyr: Miért nem az marad inkább otthon aki fél a vírustól??? Miért nekem vagy a fiamnak kéne kihagynia az iskolát, azért hogy a rettegő/beteg/egészségükre eddig sem figyelő/diktatúra-barát (nem kívánt törlendő) embereket védjem? Védje meg magát ő, ha otthon marad semmi baja nem lesz. Tényleg sokan meghülyültek itt. Na én elmentem...

Arthamyr 2020.12.03. 10:14:43

@szakasz2:
Basszus, három ájulás a buszon neked "semmi". => "Ha a fiad elájult a maszkba, akkor nem lehet, hogy nem megfelelő maszkot viselt?"

A nem minősített maszkokból (merthogy ám a vészhelyzetre tekintettel sok országban nem minősített maszkokat is beengedtek, amit egészen kb. idén februárig soha nem engedtek korábban!) esetleg belélegzett és rögtön letüdőzőtt káros anyagok neked "semmi". => "elég laza előírások vannak arra vonatkozóan, hogy a maszknak milyennek kell lennie" - bővebben: akár ugyanolyan anyagból is készülhet a maszk, mint pl. a ruházat, nálatok előírás van rá, hogy milyen anyagból, hogyan kell készíteni. Elő van írva, hogy csak olyan maszkot lehet viselni, amiből mérhető mennyiségű káros anyagot tüdőzöl le.

"Ezzel vagy inkább okosabb logikával a cigit eldobni, elhagyni sem kerül semmibe, sőt sokkal jobb hatása lenne a korona és a nem-korona halálozási statisztikára, mint a maszkviselés akkor tiltsuk be a cigizést teljesen inkább." - A dohányzás eléggé korlátozva van hosszú ideje, és ezekkel a korlátozásokkal is leginkább magának a dohányosnak árt. A maszk nem viselése meg elsősorban másoknak árt. Zárt térben nem lehet dohányozni, viszont maszk nélkül simán kijöhet a delikvensből, ami benne van.

Az alufóliás és egyéb hülyeségeidet ("betegség- és oltásipar" és barátai) meg inkább nem kívánom kommentálni.

Platonica 2020.12.03. 10:38:53

@szakasz2: Sajnos ez is igaz. A 'biztonsag' erdekeben kepes feladni az emberiseg - onkent es dalolva - az osszes onallosagat es meltosagat. Aki meg nem akarja (megdobbentoen a kisebbseg), attol elveszik.

"Necessity is the plea for every restriction of human freedom. It is the argument of tyrants; it is the creed of slaves."

Platonica 2020.12.03. 11:43:33

@Platonica: "A szemelyi szabadsag beszukitese mindig a _szuksegesseg_ neveben tortenik: de ez a zsarnokok ervelese, valamint a rabszolgak hitvallasa."

Vagy vmi hasonlo... Mar par szaz eve leirtak:)

Vrancisco 2020.12.03. 12:04:04

@szakasz2: Én mindent egybevetve veled értek egyet, de sajna jelenleg mi vagyunk az idióta, felelőtlen, összeesküvés-elmélet fanatikus, laposföldhívők. Aki meg szarni is maszkban és hegesztőszemüvegben jár, az a MA intelligens, sztár embere.
A mindennapos "sose volt még ennyire tragikus.." meg "sose volt még ennyi halott..." cikkek, illetve, hogy mennyivel magasabbak a halálozási statisztikák novemberben, mint tavaly meg mégjobban kisütik nálam a biztosítékot, tekintve, hogy mennyien halhatnak most meg ellátatlanságba... Sokat elárul, hogy egy perforált vakbelest is koronahalottnak minősítenek.
Ezért mondom, hogy a liberalista hisztéria és sorbaállás legalább olyan káros, mint a "vezérék" másik véglete... Igazán középút meg sosem volt az emberiség történetében. De majd ezt is túléljük... :D

2020.12.03. 12:59:15

@Platonica:

"az osszes onallosagat es meltosagat."

Miben és miért látod úgy, hogy csökkent a méltóságod és az önállóságod?
(Nem azt mondom (még), hogy nem csökkent, csak hogy mire gondolsz pontosan.)

Platonica 2020.12.03. 16:33:07

@Nagy kámpics: Olyasmikre gondolok, mint hogy a rizikorol valo dontesek felelosseget ne vegyek ki az emberek kezebol. Mar pedig ez tortenik, es eleg durvan. A palmat az idei ev viszi, de nem mondhatjuk, hogy nem volt elokeszitve a folyamat szepen es alaposan.
Ha mindig a fejed folott dontenek, mint egy ovodasnak, akkor milyen esellyel orzod meg aka'r az onallosagod aka'r a tartasodat?

Shanarey 2020.12.03. 17:57:32

@szakasz2:

Ha a fiad, a maszkban fullad, az pszichikai probléma, mert úgy érzi, maszkban nem kap levegőt. Az emberi légzés kapacitás, ha nem számítjuk a sportolókat, akkor átlagban azonos. Vagyis nagyjából, nagyságrendileg, mindenki ugyanannyit lélegzik be és ki. Persze ha semmi fizikai dolgot nem csinál ez az arány kisebb. A maszk, ennek, fizikálisan nem lehet oka. Mert ha az lenne az ok, akkor sokkal nagyobb nagyságrendben jelentkeznének a panaszok.

Platonica 2020.12.03. 17:59:38

@Nagy kámpics: Minel tobbet vesznek el az onallo donteshozasi felelossegbol, annal jobban sorvad a kepesseg. Vagy ki sem alakul.

Vedheto allaspont? Wow, koszi. Nem volt szandekomban amugy vedekezni, mint ahogy neked se kell egyeterteni. Csak probaltam valaszolni a kerdesedre.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.03. 18:04:11

@szakasz2: <== remek pelda. ez csak olyan mint egy nagyon sulyos influenza jarvany, tehat maradjon otthon aki fel tole, masokat ne korlatozzanak. persze. de azt nem fogadja be az agya, hogy ugy tartunk a nagyon sulyos influenzanal, hogy kozben gyulekezesi tilalom, kijarasi es utazasi korlatozas, bezart uzletek es szolgaltatoipar, betegeknek karanten, altalanos es kotelezo maszkhasznalat, folyamatos fertotlenites, stb. ha illusztralni akarnam az elozo hozzaszolasomat, valami ilyesmit irnek alneven :)

az kulon erdekes hogy @Nagy kámpics: skalajanak bal szelen levok ismerik kozelrol a maszktol beajulo embereket, akik elotte soha.

@Arthamyr: en inkabb azt mondanam, hogy latvanyos, mennyire ugyanugy probalnak mindenhol a jarvany ellen tenni. dontest tenyleg kell hozni, nem is mertek a lovak koze dobni a gyeplot sehol. a gazdasagi intezkedesek lehet hogy jobban kulonboznek, ezt nem igazan kovetem, de elhiszem.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.03. 18:04:15

@Platonica: amugy elfelejtetted a multkor bemutatni az "uj dan kutatas eredmenyeit, ami a maga nemeben, mereteiben, stb allitolag egyedulallo" amit nem engednek publikalni (valakik). csak gondoltam eszedbe juttatom.

Platonica 2020.12.03. 18:11:08

@Nagy kámpics: Ertettem, csak kicsit 'patronizing' hangvetele volt;-)

@droid_: Mire gondolsz? Ha azt irtam akkor, hogy nem engedik publikalni, akkor hogyan mutattam volna be? Ha ennyire erdekel, utananezhetsz, azota megjelent-e;-)

Analóg Telepes 2020.12.03. 20:32:28

A járványok egyik jellemzője az, hogy az egyéni döntéseknek lényegesen nagyobb a közösségre (a járvány terjedésére) gyakorolt hatása, mint egyéb, nem járványos időkben.

Az eddigi tapasztalatok szerint 1 százalék körüli a halálozási arány koronavírus fertőzés esetén. Ezt a számot segít kontextusba helyezni egy érdekes cikk, mely az ejtőernyős ugrás, motorkerékpározas, magashegyi mászás vagy a második világháború idején Németország feletti bombázó repülés halálozási arányával hasonlítja össze a covid fertőzéssel járó halálozási kockázatot. Így zárul:

The acceptability of risk depends, of course, on one’s own attitudes and proclivity to take risks, and whether one has a choice in the matter. Unlike skydiving or hang-gliding, in which the risk is limited to the person making the leap, with Covid-19 the actions of the individual change the risk levels of everyone in the community.

So while there are many thrill seekers who happily jump out of planes, they might think twice about forcing their frail grandmothers, or their neighbors, to jump with them.
www.nytimes.com/2020/05/22/well/live/putting-the-risk-of-covid-19-in-perspective.html

Szóval egyetértek azzal, hogy tekintsük felnőttnek a felnőtteket. A gond az, hogy járvány idején senki sem csak a saját bőrét viszi a vásárba.

A másik, amiről itt kevés szó esik, az egészségügyi ellátórendszer kapacitása. Ez talán az egyik legfontosabb szempont és ok, ami miatt célszerű lenne fékezett módon 'élvezni' a járványt. Mert ha ez bekövetkezik, akkor radikálisan, többszörösére nő az elhullás (ki van próbálva, lásd pl. Bergamo). És nem csak a koronavírus miatt, hanem mert azok se jutnak hozzá az orvosi ellátáshoz, akiknek egész más problémája van.

Mellesleg Magyarországon már egy hónappal ezelőtt is 40%-kal magasabb heti halálozást mértek, mint a korábbi évek azonos hetében. És azóta jelentősen nőttek a koronavírus miatti napi halálozási számok.

Mondjuk szerintem nem ártana, ha néhány tízmillióan gyorsan elköltöznének az árnyékvilágba; túl sok az ember. Minden évben legalább 60-70 milliós a szaporulat, van miből leadni.
De sokan nem akarják ezt.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.03. 20:32:36

@Platonica: erre:
hataratkelo.blog.hu/2020/10/25/osszeeskuves-elmeletek_jarvany_idejen/full_commentlist/1#c39138322

de ertem en, a titkos hatterhatalom munkalkodasa pont attol bizonyitott hogy a bizonyitekok nem megismerhetok :)

AlexAston 2020.12.03. 20:32:39

Mi a dilemma? Bármikor, bármelyik családtagot meg tudom látogatni, fél órán belüli távolságban van mindenki. Nem kell tervezni semmit.

AlexAston 2020.12.03. 20:32:47

@Vrancisco: +1
Ez az egész hiszti nagyon jo biznisz azoknak, akik pl. a 2008-as mű válság alatt is jól megszedték magukat.
De a világ már csak ilyen, amióta "fejlett" ca civilizációnk.
A birkák követik a vezéreket, akik meg nem értenek egyetet, azok boszorkányüldözés áldozatai lesznek.

Platonica 2020.12.03. 21:44:47

@droid_: Csak azt tudom mondani, amit az elobb, akit erdekel, utananez;-) En most megtettem. De ehelyett lehet talalgatni is v masok nekem szolo posztjanak idezgetese moge bujni, engem nem zavar.

kék madár 2020.12.04. 03:41:44

az osszeeskuvest es politikai szandekot belelatoktol azt szoktam kerdezni: egy liberalis politikus mit nyer a lezarasokon, es a konzervativ mit nyer azon, hogy hagyja meghalni az embereket, megtelni a korhazakat? Vagy forditva mert arra is van pelda

Mindenki veszit, rovid es kozeptavon, azt senki nem kepes belatni, hogy azert nem halt meg, mert maszkot hordott vagy a szomszedja maszkot hord, csak a korlatozasig lat el a birkaja

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.04. 07:34:36

@Platonica: nem masok neked szolo posztjait idezgettem, hanem a te kommentedet. a moge bujast nem is ertem de gondolom ez olyan fricska akart lenni. azert kosz a linket.

somlobodog 2020.12.04. 07:34:36

@szakasz2: "A maszkról meg annyit, hogy több embert közelről ismerek, akik maszkban már elájultak "

:))))))) ja a sok sebész is ajuldozik vagy 50 eve a mutoben. Meg a sielok. Meg a motorversenyzok. Meg szegény Niki lauda. Sure.

ramszeszita 2020.12.04. 07:34:47

@fhdgy: egyetertek. Marcius eleje ota izolalunk a parommal, nem nagyon talalkozunk a csaladjaval (az o csaladja helyben el es angol, az enyemek otthon vannak Magyarorszagon), es oszunten, teljes nyugalomban eltunk tudva hogy senkinek nem okozunk bajt (en kozbeen szeptemberben visszaaltam dolgozni egy bentlakasos iskolaba), es minket sem fertoz senki. Most karacso yra 5 napra feloldjak a korlatozasokat, es a csalad mint a oiranja ugrik a lehetosegre hogy "akkor jottok ugye?". Es oszinten, baromira nem szeretnek, .ert nem azert voktunk iszonyu ovatosak egesz evben hogy most az egeszet lehuzzuk a retyin, csak azert, hogy szaraz pulykat ehessek es a reszeg apos bamulhassa a melleimet. Lemondani felesleges, mert akkor meg idejonnek "csak egy gyors latogatasra".

ramszeszita 2020.12.04. 07:40:31

@Nagy kámpics: abszolut egyetertek mindennel amit mondtal.

ramszeszita 2020.12.04. 07:53:34

@kék madár: mindenki veszit. Pontosan. Az istenit mar, egy vilagjarvany van a nyakunkban es az emberek azt varjak a vezetoktol hogy ennek SEMMILYEN negativ kovetkezmenye ne legyen. Se embereletekbe ne keruljon, se gazdasagi hatrany ne szarmazzon belole. Sot ha lehet, okozzon mar 70%os gdp novekedest is, nem? A vezeto pedig valasztani kenyszerul. Vagy eletekkel kockazik, vagy a gazdasagot donti be. Ez a ket lehetoseg van. Az embereknek pedig egyik se jo. Azt felejti el mindenki hogy a politikai karrier nem elit vivmany, barki, hangsulyozom BARKI lehet politikus, meg csak vegzettseg sem kell hozza. Lehet menni es jobban csinalni, vagy ha nem, akkor lehet epitoen kritizalni, segiteni, felelosseget vallalni, onkenteskedni vagy befogni es legyugodni a p#csaba. Mindenki papol a mentalis egeszsegert, de 1)ez par eve meg szinte belyeg es tabu volt amirol senki nem beszelt, masreszt pedig ma, mikor teret nyert a fontossaga, mindenki ott probalja rombolni ahol eri. Igen, tortennek szornyu dolgok, emberek halnak meg, munkahelyek szunnek meg, de keremszepen ez onmagaban nem kell hogy depressziohoz vezessen, ha a tarsadalom, ismertsegi korok, szomszedsagok egymashoz viszonyulasa a nehez idokben pozitivabb volna. Gyere segitek. Tessek hozok neked. Mire van szukseged. Gyere igyunk egy kavet a parkban, meselj. NEM. Cak az epe zudul mindenki arcaba, mert EN EN EN EN. Fujj.

Arthamyr 2020.12.04. 08:05:06

@Platonica: "Olyasmikre gondolok, mint hogy a rizikorol valo dontesek felelosseget ne vegyek ki az emberek kezebol. Mar pedig ez tortenik, es eleg durvan. A palmat az idei ev viszi, de nem mondhatjuk, hogy nem volt elokeszitve a folyamat szepen es alaposan." - Írnál példákat arra, hogy milyen rizikókról való döntések felelősségeit vették ki 2020-ban az emberek kezéből?

@droid_: Ugyanúgy? Hát nem tudom, én két országban láttam ezt közelről, és feltűnt pár különbség, pedig a kezelési megoldásokban nem ez a két ország áll legtávolabb egymástól. Nem az az első gondolatom, hogy mennyire ugyanúgy, de biztos nézőpont kérdése...

dikusz. 2020.12.04. 08:08:47

@ramszeszita: "Cak az epe zudul mindenki arcaba, mert EN EN EN EN. Fujj." szemére hányod másnak, amit magad is csinálsz. Tele vagy indulattal, haraggal, szinte gyűlölettel mások iránt.
És általánosítasz.

Taxomükke (UK) 2020.12.04. 08:20:14

@Zsuzsi65: Errol beszelek.
Egy kurva nagy atveres az egesz, folyamatosan panikoltatjak az embereket, aztan jonnek a tovabbi korlatozasok, totalis kontroll az allampolgarok felett... es a sok beijedt, hiszekeny ember egyenesen tapsikolni fog ezeknek.

ramszeszita 2020.12.04. 08:22:55

@dikusz.: attol fugg hogy olvasod. Indulattal igen, de ne keverjuk a haragot es gyuloletet a csalodottsaggal. Ha gyulolnem az embereket, nem onkenteskednek hogy segitsem oket. Mindenki altalanosit, egyik kommentelo sem ismeri a masikat, ezert folosleges megkovezni.

Taxomükke (UK) 2020.12.04. 08:26:23

@Nagy kámpics: Te alighanem lelkileg es szellemileg rendben vagy, az irasaidbol legalabbis ugy erzem. De vannak sokan, akik nem, es a folyamatos panikkeltes, a bezartsag stb. kikeszitik oket.
Ennek a virusmarketingnek sokkal tobb a kára, sot, megkockaztatom, az aldozata, mint maganak a virusnak.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.04. 11:47:21

@Arthamyr: laikus nezopontbol. tavolsagtartas, utazas, jarkalas es gyulekezes korlatozasa, zarvatartasok, maszkhasznalat stb. vannak kulonbsegek, pl mely orszagokbol hogyan lehet beutazni, mikor hova lehet jarkalni, mit zarnak be es mit nem, de ezek szamomra reszletkerdesek, az eszkoztar mindenhol ugyanaz.

Arthamyr 2020.12.04. 13:12:14

@droid_: Igen, laikus szempontból részletkérdések.

Platonica 2020.12.04. 13:35:12

@droid_: Bocs, nekem amikor a linkre kattintok, a sci dev vagy kinek a posztja jon fol, ami nekem szol. Nem ertettem, miert linkeled ot vissza nekem. De ezek szerint a valaszom olyasmi, amit te is kerdeztel:)

@Arthamyr: Vicc a kerdes vagy provokativ?, mert ha ezt irni, sorolni kell, az nem lehet komoly:)
Mint egyeb jarvanyok eseten is, kepes lennek meghozni a dontest, milyen rizikot vallalok magammal vagy masokkal kapcsolatban. Itt ezt most teljesen kizarjak a felulrol jovo korlatozo intezkedesek, amelyek sajnos sokszor me'g az alapveto logikat es raciot is nelkulozik, nem beszelve a sokat emlegetett tudomanyos megalapozottsagrol.

Gerardus A. Lodewijk 2020.12.04. 13:52:20

@Platonica: A híres swiss propaganda research megfellebezhetetlen véleménye ...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.04. 13:52:27

@Arthamyr: es ugye a neha jelenlevo nehany orvostol eltekintve mindannyian laikusok vagyunk, de talan meg ok sem vallalnak hogy szakertok.

Arthamyr 2020.12.04. 14:48:21

@droid_: Igen. Sok esetben sajnos a döntéshozók is.

@Platonica: Nem vicc és provokáció. "kepes lennek meghozni a dontest, milyen rizikot vallalok magammal vagy masokkal kapcsolatban" - Pont ennek a második része miatt kérdeztem, ezért kellett volna tisztázni, hogy mire gondolsz (egy példánál eldönthető, hogy hova mennyire tartozik, és akkor lehetett volna tisztázni, melyikre gondolsz). Teljes szívvel be tudnék állni amögé, hogy bárki bármilyen rizikót vállalhasson magával kapcsolatban, ha utána az esetlegesen realizálódott negatív hatásait nem terítik szét, és a bevállalósok csöndben viselik a sorsukat. Viszont a valóságban sajnos sok esetben szétterítik, és nem viselik csöndben a következményeket, egyenesen elvárják a segítséget.
A másodikra csak egy egyenes középső ujjat tudok mutatni. Ha már én nem határozhatom meg, hogy mások milyen rizikót vállalnak velem kapcsolatban, akkor az a minimum, hogy ezt egységesen korlátozzák azok, akiknek a szabályozás és a szabályok betartatása a dolga. És nagyon helyes, ha "most teljesen kizarjak a felulrol jovo korlatozo intezkedesek", hogy más rizikót vállaljon a káromra, bár a valóságban csak korlátozzák ezt, nem pedig teljesen kizárják.
Ha meg a döntéshozó és kockázatfelmérő képességeiket szeretnék csiszolgatni, hát nyugodtan tegyék meg az első esetben, de ne mások kárára.
Te egyébként komolyan gondolod, hogy az volna normális, ha nem korlátoznák erősen, hogy te milyen rizikót vállalhassál másokkal kapcsolatban?

svajcineger 2020.12.04. 16:01:01

Na, az én terveimet már keresztül is húzták a svájci hatóságok. :(

kék madár 2020.12.04. 17:17:49

@ramszeszita: a legnagyobb agyrem amikor meg hozzateszik, hogy mert kontrollalni akarnak minket!!!!
Megmenteni az eletunket = kontrollalni - a hulyeseg csucsa

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.04. 17:39:28

@Platonica: a link pontosan a te kommentedre mutat (#c39138322). az idezet is abbol a kommentbol szarmazik. a nyitva hagyott kerdes nyilvan utana van. csak a pontossag kedveert.
de ugy emlekszem mas is panaszkodott mar, hogy nem oda viszi a bongeszoje.

sci_dev 2020.12.04. 17:40:40

@Arthamyr: ha mar itt meg lettem emlitve, hogy rakerestem a Platonica altal linkelt cikkre amely a meltan hires Washington Examinerben jelent meg. Aki nem szeretne rakeresni, hogy mifele laprol van szo, azoknak ideirom, hogy anno egy ingyenes bulvarujsag, ma mar csak online erheto el heti magazin jellegel.
Tobbek kozott a klimavaltozasrol ugy tartjak, hogy az egy propaganda ami teljesen hibas es hamis alapokn nyugszik. Ezentul beszamoltak bizonyos muszlim imaszonyegekrol szolo hirrol is, es ezen lapon alltak be Trump keritesepito terve melle, mondvan, a muszlimok mar a spajzban vannak. Termeszetesen az egesz sztori gyakorlatilag urban legen kategoria, soha semmilyen bizonyitekot nem tudtak erre szolgaltatni.

Eleg sokan ramutattak mar, hogy az ujsag szereti kivalogatni a tenyek kozul kizarolag azokat, amely nekik tetszik es beleillik a nezopontjukba es ezekkel alatamasztani a sajat velemenyuk mindenek felettiseget.

Rakerestem a kerdeses kutatasra amelyet se a Lancet se mas nagy nevu folyoiratok nem kozoltek. Persze az se a Washington Examinernek se Platonicanak nem jutott eszebe megkerdezni, esetleg ideirni, ha tudja a valaszt, hogy miert. Sokkal egyszerubb azt a latszatot kelteni, pont ugy mint a Washington Examiner csinalja, hogy mert el akarjak hallgattatni az olyan hangokat, akik ki mernek mondani, hogy maszkot viselni hulyeseg es ezt kutatasokra alapozzak.

Ugyanakkor a Washington Post megkereste a kutatot, akit "el akarnak hallgattatni" es lass csodat mit mondott: “We think you should wear a face mask at least to protect yourself, but you should also use it to protect others,” lead author Henning Bundgaard told The Washington Post. “We consider that the conclusion is we should wear face masks.”

Egyebkent jo esellyel azert utasitottak el a kutatas eredmenyenek kozleset mert az szakmai szempotbol megkerdojelezheto volt, nem pedig azert el akartak volna az illetot hallgattatni.

sci_dev 2020.12.04. 22:26:40

@Platonica: latod, miutan vilagossa teszed, hogy mire hivatkozol kb 2 percbe tellik leleplezni az osszeskuves elmeletet amiben valojaban annyira hiszel
Lasd a fenti kommentemet
Elarulhatnad, hogy kik es mit is terveznek, amivel el akarjak nyomni a nepek szabad akaratat es birkakent begeto tomegeket akarnak letrehozni, hol vannak ezek es kik ok? Mint korabban nev, helysziin, tema megjelolessel illetve linkkel valaszolj, csak hogy ne ertselek felre es pontosan ertsem, hogy mire celzol

Arthamyr 2020.12.05. 07:10:51

@sci_dev: Ezt miért nekem írtad?

Platonica 2020.12.05. 13:00:09

@Gerardus A. Lodewijk: Velemenye...?
Nem. Statisztikak, adatok, es referenciaval ellatott cikkek gyujtemenye.

Megfellebbezhetetlen? Nem. Deklaraltan rad bizza a fentiek ertelmezeset, ertekeleset. Vagy epp a fellebbezest;-) Hajra!

@Arthamyr: Utolso kerdesedre: igen.
Az osszes tobbit szajbaragasnak erzem, h pl ha beteg vagyok nem megyek kozossegbe, me'g otthon is jobban odafigyelek a csaladtagjaim miatt is bla-bla-bla... Masik ok amiert nem szerettem volna reszletezni, mert akkor jon a sok folosleges erveles mindenkitol, hogy juj, de ez mas, meg a maszk, meg a karanten... a hivatalos narrativa hithu regurgitalasa... ami mar tokre unalmas.
@droid_: Mint irtam, az utobbi.

Platonica 2020.12.05. 13:16:43

@sci_dev: Nos, nem leptel meg, kb ezt a tipizalt valaszt vartam beleertve a linkelt cikk/oldal leszolasat. Tobb helyen irtak rola, de el tudom kepzelni, hogy te mindegyikrol secpec kiderited, miert is nem hiteles:-p. A konteo erv belengetese a masik, ami jobb hijan es _knee-jerk_ reakciokent szokott jonni, jott is, bravo. A study korul egyebkent rengeteg a kerdojel, es nem feltetlenul csak szakmai, inkabb politikai, ahogyan az altalad idezett, de nem linkelt(?) Washington Post iras is sugallja. Amit mondasz, h miert nem akarta'k megjelentetni SZERINTED, kicsit hitelet veszti, mivel ugye vegul megiscsak megjelent, de talalgatasnak elmegy;-)

Az utolso 'order barking' stilusu felszolitast meghagyom a beosztottjaidnak, v annak aki szokott ilyesmire reagalni. Nemcsak a stilus miatt egyebkent, a fent emlitettek miatt is. Ez a fajta burkoltan politikai hitvita ertelmetlen szamomra. Hogy kedvenc cikked metaforajara hivatkozzak, konnyen atmegy az egesz egy 'cherry-picking' jellegu vegnelkuli idezet-pingpongozasba, h ne irjak ennel csunyabb kifejezest:-p

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.05. 14:26:43

@Platonica: oriasi hatasu cikk :D
"Conclusion:
The recommendation to wear surgical masks to supplement other public health measures did not reduce the SARS-CoV-2 infection rate among wearers by more than 50% in a community with modest infection rates, some degree of social distancing, and uncommon general mask use. "

tehat: among wearers, [not] by more than 50%, stb

ld meg: limitations szekcio a cikkben.

ez az amit nem mereszeltek kozzetenni a nagyobb lapok? ezt kellett eltitkolni? a "valakiknek" ez huzza at a torekveseit hogy totalis kontroll ala vonjanak? mert szerintem ez az ami koztudott volt eddig is, ti. hogy a maszkot nem azert viseljuk hogy minket vedjen ugyanis arra kevesbe hasznos. nem is ertem miert nem szoritott ennek helyet minden hiradas es szaklap.

www.acpjournals.org/doi/10.7326/M20-6817

Platonica 2020.12.05. 14:41:54

@droid_: Lasd amit a masik topikban irtam.

A kerdeseidet ne nekem tedd fol, ha jol emlekszem, az egesz mostanra rendkivul uncsi csontragas onnan indult, hogy oktoberben megemlitettem, ERDEKELNE ez a dolog, mert max tippeim vannak. [Nem mellekesen azert merult fol bennem, mivel az egyik kutatasban resztvevo ugy nyilatkozott, a _mikor fog megjelenni kerdesre_, hogy "ha lesz olyan bator valamelyik szaklap".]

Itt lezarhatjuk?

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.05. 15:11:40

erdemes beleolvasni a cikk kommentjeibe is. pl felhivjak ra a figyelmet hogy nehany laikus ezt a cikket szeretne felhasznalni arra hogy a maszkviseles hatekonysagat altalaban ketsegbe vonja. a szerzoi valasz diszkret vallvonas: "We cannot control how our study is being interpreted by individuals."

Arthamyr 2020.12.05. 15:12:59

@Platonica: Az az "igen" épp elég baj.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.05. 16:29:21

@Platonica: azzal hogy a szerzok nyilvanos felhaborodasa es az utolag hozzabiggyesztett allitolagos politikai kerdojelek csak a teljes erdektelensegen hivatottak javitani, egyes korokben lathatoan valamelyest sikeresen, igen, lezarhatjuk.

Platonica 2020.12.07. 12:23:36

@svajcineger: Mert mi tortent?
@Arthamyr: Miert? Lopni-csalni-masokat bantalmazni sem azert nem szoktam, mert a torvenyek 'erosen korlatoznak'.
@droid_: :

Arthamyr 2020.12.07. 14:07:00

@Platonica: Nem baj, én azért örömtelinek tartom, hogy ezen tevékenységeket a erősen korlátozzák. Lehet, hogy te nem emiatt nem szoktál, cserébe mások meg még így is szoktak. És ugye ha valami nem lenne "csalásként" definiálva és szankcionálva, akkor lehet, hogy sokkal többen csinálnák.

Ahogy pl. a maszkviselést is azért hasznos előírni és a gyülekezést is azért érdemes korlátozni a járványhelyzetben, mert még egyetemet végzett, elvileg értelmes és felelősségteljes emberek sem megfelelően kezelnék a helyzetet, vagy azért, mert ők jobban tudják ezt is, vagy mert ők úgy gondolják, hogy nekik ennyi (szabadság) jár, sőt, fejlett, elég szabálykövető lakossággal országokban is tüntetnek a korlátozások ellen. A lakosság jelentős része meg nem egyetemet végzett és felelősségteljes.

A definiált szabályoknak ráadásul további előnye, hogy elvileg betartathatóak, míg ha rábízzák az emberekre, hogy értelmes és felelősségteljes döntéseket hoznak majd, akkor semmit sem lehet csinálni, ha mégsem így tesznek. Ezzel addig mondjuk nincs gond, amíg ők maguk szenvedik el a negatív következményeket, a baj az, hogy ez nem mindig van így.

Platonica 2020.12.07. 14:41:20

@Arthamyr: Ahogy mar irtam, ezzel a mentalitassal fokozatosan lemondanak az emberek szinte minden szabadsagjogukrol, a dontesi jogot raadasul olyanok kezebe helyezik, akik maguk sem latjak at a dolgokat, es akkor jonnek az idiotanal idiotabb szabalyzasok/ ill. azok napi szintu felulirasa a logika es a racio teljes hianya jegyeben.
Fura, ha ertelmes emberek egyre kevesbe kernek belole...?

svajcineger 2020.12.07. 15:19:01

Na, megjöttek a várva várt könnyítések a külföldről hazalátogató magyaroknak...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.12.07. 19:08:43

@Platonica: mi lenne ha dontesi szabadsagukat abban elnek ki az "emberek" ami az o dolguk? te miert nem talalsz valami ilyesmit a sajat eleteben? pl kikoltozhetnel a pusztaba a pereputtyoddal egyutt aztan senkit sem fog erdekelni hogy van-e ott rajtad maszk vagy hanyadmagaddal sutsz pulykat. ha kozossegben akarsz elni, akkor meg elfogadod a szabalyait ha tetszik ha nem, aztan maximum hozonghetsz miatta a blog.hu-n mint a tobbi "ertelmes ember".

Analóg Telepes 2020.12.07. 20:57:34

Kivételesen hadd legyek konstruktív.
Szerintem a két vélemény nem zárja ki egymást.
Én támogatnám, hogy mindenki használja a saját fejét, és döntsön maga. Legyen joga mindenkinek akár rossz döntést is hozni. Ne védjük meg az embereket saját maguktól.

De azt is támogatom, hogy a közjót érintő társadalmi kérdésekben szigorú szabályok legyenek, amiknek érvényt szerez a közösség ill az állam.

Nem gondolom, hogy stratégia lenne az emberi szabadságjogok megnyirbálása mögött. De még ha lenne is erre igény bármely csoport részéről, csak akkor válhat sikeressé, ha az emberek önként adják fel a szabadságukat, cserébe azért, hogy ne kelljen felelősséget viselniük a saját életük alakításáért. Ebbe az irányba mutató jeleket látok. De ezt nem lehet azzal orvosolni, és a tendenciát megfordítani, hogy önkéntessé tesszük a maszk viselését.

Szerintem a fake news, az oltásellenesség, meg jó néhány hasonló jelenség nem arról szól, hogy az emberek végre elkezdtek gondolkodni. Sokkal inkább egy általános bizalmi válság jelei ezek: nem hisznek se a politikusoknak (az általuk választott vezetőiknek), se a tudósoknak. Az egyes ember évtizedekkel meg évszázadokkal ezelőtt is sík hülye volt. Nem most ment el hirtelen a tömegek esze. Viszont korábban bíztak a felkent vezetőkben és hallgattak rájuk. Ma meg Móricka úgy gondolja, hogy el tudja ő dönteni a kiváló képzettségével és a világban való remek tájékozódási képességével egyedül is, meg amúgy is hazudik mindenki. Hát megnézi a Facebookot és eldönti, hogy kell e maszk, kell e kijárási tilalom, van e járvány, stb.

Analóg Telepes 2020.12.07. 20:57:48

A többség tudja, hogy a maszkviseléssel elsősorban másokat véd. A maszkviseléssel szembeni ellenállásban esélyes, hogy a szimpla önzés megnyilatkozását látjuk: miért okozzak magamnak kellemetlenséget, ha abból főleg más profitál?
Ez a magatartás a szélsőséges individualizmus, valamint a társadalmi kohézió hiányának a jele: "nekem mindent szabad, mindenki más meg le van ejtve, hiszen mi közöm hozzájuk? Védje meg magát mindenki, aki fél!"

Platonica 2020.12.07. 23:08:55

Maszk-tema uncsi ugyan, de azert me'g egyszer: ha a vilag egyik elvonalbeli epidemiologus professzora (es par, szinte'n jeles kollegaja) ugy nyilatkozik, hogy 'discretionary' kellene legyen a viseles, vagyis onkentes, akkor kisse nevetsegesse valik a feltetelezes, hogy aki megkerdojelezi a jogosultsagat ezeknek a diktatorikus szabalyzatoknak (maszk, karanten, egyebek), onzesbol teszi, meg 'masok le vannak ejtve' mentalitasbol, vagy hulye.

@droid_: Pont azt irtam, hogy a sajat eletemben nem szeretne'm az ertelmetlen es folosleges restrikciokat. Nem tudom, mit ertettel felre. Azt mindenkepp, hogy ki hozong hehe (csak olvasd vissza magad;-)

@Nagy kámpics: kicsit sokmindent idekavartal, bar lehet en fogalmazok rosszul:) Hogy jon ide munkavedelem, azbesztosz, hulladeklerakas, es ki tudja me'g mi? A mogottunk levo idoszak logikatlan es sokszor ertelmetlen korlatozo intezkedeseit nehezmenyeztem, amelyek egyre inkabb beszukitik mindannyiunk korabban meglevo viszonylagos szabadsagat, szerintem ertelmetlenul, sot nagy karokat okozva, plane mert eselyes, hogy hosszabbtavon, es pandemiatol fuggetlenul is igy lesz.
(A lopas-csalas dolog mindossze arra volt valasz, hogy Arthamyr 'eleg bajnak' kommentalta a nezetemet, hogy nincs szuksegem eros korlatozasokra esszeru rizikovallalassal kapcsolatban, mukodik a moralis iranytum. Szvsz egyebkent az emberek joreszenel igy van ez. A deviancia a kisebbsegre jellemzo, ahogy a nevebol is adodik.)
Amugy amit a vegen irtal, szerintem is irritalo.

Arthamyr 2020.12.08. 08:35:08

@Platonica: "Ahogy mar irtam, ezzel a mentalitassal fokozatosan lemondanak az emberek szinte minden szabadsagjogukrol, a dontesi jogot raadasul olyanok kezebe helyezik, akik maguk sem latjak at a dolgokat, es akkor jonnek az idiotanal idiotabb szabalyzasok/ ill. azok napi szintu felulirasa a logika es a racio teljes hianya jegyeben.
Fura, ha ertelmes emberek egyre kevesbe kernek belole...?" - Nem mondanak le sok mindenről, ugyanis olyan joguk, hogy másokkal kapcsolatban rizikót vállaljanak, döntéseket hozzanak, sohasem volt, vagy legalábbis igen korlátozottan.
Nem is nagyon lehettek ilyenek, mert egyrészt ez sérti az egyén önrendelkezési jogát, másrészt meg önmagával is konfliktusba kerülne ez, mert mivan ha Józsi és Jancsi rendelkezni szeretnének Peti felett, de mást szeretnének, ami ellentmondásos. Már az ősembereknek sem volt ilyen joguk, max. az erősebb ráerőltette az akaratát a gyengébbre, de ennek lehetőségét a modern társadalmakban igencsak korlátozták.
Az a fura, ha ezt értelmes emberek nem látják be.

"Maszk-tema uncsi ugyan, de azert me'g egyszer: ha a vilag egyik elvonalbeli epidemiologus professzora (es par, szinte'n jeles kollegaja) ugy nyilatkozik, hogy 'discretionary' kellene legyen a viseles, vagyis onkentes, akkor kisse nevetsegesse valik a feltetelezes, hogy aki megkerdojelezi a jogosultsagat ezeknek a diktatorikus szabalyzatoknak (maszk, karanten, egyebek), onzesbol teszi, meg 'masok le vannak ejtve' mentalitasbol, vagy hulye." - A maszk téma lehet, hogy uncsi, de pont az ilyenek miatt nem lehet ejteni.
Ha a világ _releváns szakértőinek nagy többsége_ (nem pedig az "egyik elvonalbeli epidemiologus professzora es par, szinte'n jeles kollegaja") úgy nyilatkozna, hogy felesleges a maszkviselés, akkor válna nevetségessé. Jelenleg ez így van rendben, és ebben nincsen semmi diktatórikus meg nevetséges. Ez kb. annyira diktatórikus, mint az, hogy nincs jogod mások tulajdonát a magadévá tenni vagy nem tarthatsz rabszolgákat.
Nem szeretném mások "morális iránytűjére" és kockázattűrési hajlandóságára bízni azt, hogy velem kapcsolatban milyen rizikót vállalnak. Jogom van hozzá, hogy ez ne történhessen meg. Ami valakinek ésszerű rizikóvállalás, az lehet, hogy nekem már sok (és fordítva is), a morális iránytű sem ugyanúgy van kalibrálva mindenkinél, és ami valakinek alacsony ár valamiért, megint másnak elfogadhatatlanul sok, ezért elkerülhetetlen az egységes szabályozás az együttéléshez.
Ha amúgy is úgy tennél (és mindenki más is), ahogy az erős korlátozások rád kényszerítik, akkor valóban nem lenne rájuk szükség, de akkor nem is zavarnának a korlátozások. Mivel pl. az esetedben is eléggé úgy tűnik, hogy nincsen így, szükség van ezekre a korlátozásokra.

És arra gondoltam, hogy elég baj, ha te azt normálisnak vennéd, hogy jogod lenne _másokkal kapcsolatban_, erős korlátok nélkül _szerinted_ ésszerű rizikót vállalni a _te_ _szerinted_ működő morális iránytűd vezetésével. Tartom, hogy ez elég baj.
És amikor ebbe belegondolsz és ezt felvállalod, akkor odáig meg nem jutsz el, hogy akkor mindenkinek meglenne ez a joga, és akkor ők is _szerintük_ ésszerű rizikókat vállalnak az _ő_ _szerintük_ működő morális iránytűjük szerint és ez egyrészt elég kellemetlen, másrészt a fenti példa szerint konfliktusba is kerülhet önmagával vagy akár több negatív hatás összeadódhat. Na ez meg fura.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása