oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. október 14. 06:30,  Munkahelyi nyomás – hol a legrosszabb Európában? 58 komment

2020. október 14. 06:30 Határátkelő

Munkahelyi nyomás – hol a legrosszabb Európában?

Vajon melyik európai országban nehezedik rád a legnagyobb nyomás a munkában? Vajon hányan vesszük figyelembe ezt az egyébként nem elhanyagolható szempontot, amikor arról döntünk, melyik országba költözzünk dolgozni?

no_laptop_foto_pixabay_com_pexels.jpg

Nos, a második kérdésre nem nehéz válaszolni, hiszen határátkelőként országválasztásnál alighanem kevéssé merül fel döntő tényezőként a munkamorál vagy a munkakultúra.

Sokkal egyértelműbb szempont a nyelv vagy a távolság vagy egyéb más akár szubjektív tényezők egy célország mellett vagy ellen.

Pedig ha belegondolunk, mennyi időt töltünk el a munkahelyen, mekkora befolyással van ez az életünkre, tulajdonképpen nagyon nem mindegy, hogy milyen mértékű stresszel, időnyomással kell megküzdenünk ott, ahol dolgozunk.

A karoshi

Mint tudjuk, Japán a munkakultúráját tekintve egyik leginkább hírhedt ország, ahol nem ritka az ezen nyomás elviselhetetlensége miatt elkövetett öngyilkosság, illetve szintén a túlmunka miatt egyéb módon bekövetkezett halálozás – szívroham, agyvérzés - sem. Olyannyira nem, hogy erre külön szó született: a karoshi.

Az országban szinte természetes dolog a tizenkétórás munkanap, a minimális kivett szabadság. A kormányzat inkább a munkaidő csökkentésén dolgozik, hiszen a túlhajszolt, kiégett munkavállalók már nem képesek hatékonyan dolgozni. De ne menjünk ilyen messzire, hiszen határátkelőként viszonylag ritkán megyünk egészen Japánig élni, dolgozni.

Maradjunk Európában

Az Eurostat nemrég készült kutatásából érdekes következtetéseket vonhatunk le arra nézve, hogy vajon a különböző európai országokban mekkora kihívással kell az ott munkát vállalóknak szembenéznie, ebből a szempontból.

Az EU 370 milliós népességéből 200 millió dolgozott a 27 tagállamban. Tíz munkavállalóból egy biztosan állandó nyomás alatt dolgozik, míg további 25% szintén gyakran megéli ezt. Ez összesen már több mint a munkavállalók harmada.

A másik kétharmad alighanem szerencsésebb, mert ritkán vagy szinte soha nem érez ilyen jellegű időnyomást magára nehezedni.

Alapvetően talán nem gondolnánk, hogy éppen egy déli szigetország, Málta az a hely, ahol a dolgozók legnagyobb hányada érezte úgy, hogy állandóan időnyomás alatt kell dolgoznia.

Ott 21% érezte ezt az állandó nyomást, míg további körülbelül 26% is gyakran tapasztalta ezt. Vagyis a munkavállalók közel fele van összesen ilyen jellegű stressznek kitéve.

munkahelyi_nyomas_eurostat.jpg

A legkisebb az arány Szlovákiában, északi szomszédunknál mindössze a dolgozók 4,3%-a volt folyamatos nyomásnak kitéve.

Érdekes adat az is, hogy szintén egy mediterrán országban, Görögországban a legmagasabb azok aránya, eléri az munkavállalók felét, akiket folyamatosan vagy gyakran ér időnyomás.

(Ami az 50%-ot egyedül az EU-ból már kilépett Nagy-Britanniában haladja meg. Vagyis egyedül itt vannak többségben azok, akik időstressz szempontjából rosszabb helyzetben vannak, mint, akik nem.)

Akkor most hogy is van a déli államokkal?

Az már kevésbé meglepő adat, hogy Spanyolországban volt a legmagasabb azoknak az aránya, akiknek sosem kellett megélnie az időnyomás miatti stresszt.

Náluk ez az arány 38,7%, míg például, mintha csak az északi és déli munkastílussal kapcsolatos sztereotípiáinkat támasztanák alá a felmérés adatai, ugyanis Finnországban ugyanezeknek az alkalmazottaknak az aránya csak 7,7%.

Számunkra különösen érdekesek lehetnek még azoknak az országoknak az adatai, ahová a legtöbb magyar megy dolgozni. Például rögtön Németország, amely Málta után másodikként áll azok arányát tekintve, akik folyamatos nyomást éreznek a munkájuk során (kb. 17%) és további körülbelül 31%, akik gyakran vannak ilyen helyzetben. De itt is a munkavállalók kicsit több mint fele azért sokkal kevésbé van ennek a stressznek kitéve.

Ausztriában az arányok még jobbak, ott már nagyjából a dolgozók 60%-a az, akit ritkán vagy sosem nyomaszt a határidő, ami azonban egy kicsit még mindig több, mint az EU átlaga.

Téges milyen stressz ér a munkahelyeden? Magyarországon volt nagyobb, vagy ott, ahol most élsz?

Utazd be a világot a Határátkelővel!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

�London �: @balazs.romsics #uk #england #london #london�� #egyesültkirályság #nagybritannia

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

 

(Fotó: pixabay.com/Pexels)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: munka munkahely Eurostat

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6416238386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

desw 2020.10.14. 08:01:24

A délieknek már az is stresszes, hogy be kell járni a melóhelyre. És ha még pontosan is . . .

desw 2020.10.14. 08:01:36

Második!

Csinos a csajé a képen!

fhdgy 2020.10.14. 09:35:05

Ez az "időnyomás" nekem nagyon magyartalan. A munkahelyi nyomás, mint szó, rendben van.

"Időnyomás" helyett sokkal szerencsésebb lenne időzavarról vagy határidő szorításáról beszélni.

fhdgy 2020.10.14. 09:51:57

A munkahelyi nyomás nem jó. Ennek csak egyik összetevője az időzavarból származó nyomás, amit a dolgozó érez.

Sokkal súlyosabb nyomás az, amit egy ( alkalmatlan ) főnöktől kell elviselni.

Nyugdíj előtt újra Magyarországon dolgoztam. Összehasonlíthatatlanul rosszabb volt, mint Németországban, de mert nyugdíj előtt álltam, el kellett viselni.

Németországban se időzavar nem volt, se a főnök nem keserítette meg az életemet.

Pl. egy eset: szóltam már korábban a főnöknek, hogy pénteken ebéd után távozni akarok ( ez normális dolog volt, mert rugalmas munkaidőben dolgoztunk ). Pénteken reggel szólt, persze bitte nem maradhatott el, hogy egy dolgot csináljak meg. Éjfél előtt jutottam el odáig, hogy már láttam a megoldást. Másnap reggel bementem, és gyorsan megcsináltam, utána tűz haza, Magyarországra.

Amikor újra dolgoztam, csodálkozott, hogy miért kellett lóhalálában megcsinálnom, hisz nem volt annyira sürgős.

Ezen jót nevettünk, én is.

Ebből egy tanulság van: ha normális a főnök, akkor semmi nem esik nehezére az embernek. Jó főnökkel dolgozni áldás, rosszal dolgozni átok.

arncht 2020.10.14. 10:13:05

amit en tapasztalok az az, hogy az osztrakok nem halnak bele a munkaba... legalabbis egy osztrakot a magyar viszony nagyon megviselne. de persze ezt csak az alapjan allitom, ahol en dolgoztam.

emellett rengetegen dolgoznak reszmunkaidoben, vagy csak x napon, kenyelmesebb eletuk van. alig volt olyan munkatarsam, aki heti 40 orat dolgozott (nem hogy stresszes tulorai lennenek).

annyi megtakaritasuk van igy is, hogy teljesen mas a munkahoz es a munkahelyhez valo hozzaallasuk. egy magyarnak tragedia a munkahely elvesztese, egy osztrak ugy all hozza, hogy majd lesz masik.

spanyolorszagban jarva nekem mindig az volt a benyomasom, hogy reggel meg nem dolgoznak, kesobb meg mar nem dolgoznak :) mindig teli volt a helyiekkel a setaloutca - eloszor azt hittem turistak. nem csodalkozom, hogy nem ok europa motorja.

a svajci kollegakat ismertem meg porgosebbnek, bar hajlamosak a munkat tulszervezni.

Tke 2020.10.14. 11:05:37

@fhdgy: Hasonlóan magyartalan a sportban a "nyomás alá helyezik" és hasonló fordulatok. Ott is kifejezőbb lenne a "(meg)szorongatják" forma, és biztosan találnánk még más magyaros fordulatokat.
Az Eurostat "pressure at work"-ot ír. A második angol-magyar netes fordító a pressure-t szorításként, (valóban) nyomásként, kényszerként, feszültségként fordítja, tehát pusztán a netes szótárakkal is lehet magyarosan fordítani.

fhdgy 2020.10.14. 11:12:37

@Tke: Igazat adok, de csak a szótár nem elégséges, sőt sokszor "ártalmas" is.

Ha érzed a kifejezés jelentését, akkor sok esetben a szótár szó szerinti fordításra ösztönöz, pedig sokszor a nyelvérzék tud csak segíteni. A mondandót kell lefordítani, nem a leírt szöveget.

Tke 2020.10.14. 12:02:27

@fhdgy: Az a szótár, ami hozza a rokonértelmű fordításokat (magyarul a szinonímákat:-), az éppen segíthet is. Amit írsz, hogy "sokszor", azt én "olykor"-ra finomítanám, ezen túl igen hasonlóan vélekszünk a fordítás lényegét illetően. Estére iszok is ennek ürügyén 1 eszenciálisat. Vagy kettőt:-)

fhdgy 2020.10.14. 12:35:24

@Tke: Az 1-nek szinonimája a kettő? Nem kötözködés, csak egy kis humorizálás.

A sokszor, meg az olykorra : főleg internetes oldalakon tapasztalom, hogy gyakran ( hogy egy másik szinonimát használjak ) ordít a cikkről, hogy idegen nyelvből vették át. sok tükörfordítás, aminek se füle se farka.

Amitől meg falra tudok mászni: sok eset van, hogy valami celeb, influenszer, meg hasonló, valószínűleg sok erőlködéssel, megtanul egy angol szót, kifejezést, aztán nyomja ezerrel. Aztán jönnek a majmolók, ők sem akarnak lemaradni.

Ma pl. több helyen találkoztam azzal, hogy superfood.

Magyar szövegben ez nem jó pofizás, hanem pofátlanság!!!

fhdgy 2020.10.14. 12:37:21

@Tke: jaj, elfelejtettem írni, hogy én meg valami olyat fogok inni, amiben van szubsztanciális létező. -:)

fhdgy 2020.10.14. 12:56:18

A munkahelyi nyomást másképp éli meg az ember, ha szereti a szakmáját, mert ebben az esetben inkább kihívásként éli meg az ember, nem nyomásként.

Volt pl. egy munkám, amit hárman csináltunk és az induláskor látszott, hogy kemény időzavarban lesz részünk.

Nagy kihívás volt, ellendrukkerek is voltak, de sikerült. Utána 36 órát aludtam, ennek ellenére vagy pont ezért óriási sikernek könyveltem el.

De jó lenne még egyszer!!!

Tke 2020.10.14. 13:46:57

@fhdgy: Akcidentálisat csak akkor iszunk, ha vezetünk:-)

Golf2 2020.10.14. 14:06:05

@fhdgy: Lehet 36 órát egyfolytában aludni? Én 8-9-el is kieggyeznék...

fhdgy 2020.10.14. 14:12:44

@Golf2: Lehet, ahogy 54 órát is ülni a számítógép előtt, közben csak pöce, meg vályú. Utána megy a 36 óra is!

sörm 2020.10.14. 14:26:46

Mi sokszor beszéljük német barátnőmmel hogy megőrülünk a svédek munka-nem-bírásától - ez elég magyartalan volt az ízléseteknek? :) Olyan munkakörökben is stressz miatt betegszabadságra mennek, ami magyar-német szemmel aligha munka, inkább nyaralás.

Ugyanakkor lehet hogy részben ezért is olyan egészségesek és aktívak kilencven éves korukig?

Arthamyr 2020.10.14. 15:23:25

@sörm: Valószínűleg köze van a hosszú és kellemes élethez, a stressz nyilvánvalóan kontraproduktív ilyen szempontból. A probléma azzal van, hogy ezt az utópisztikus világot fenn is kell tartani, és az nem biztos, hogy működik hosszú távon az, hogy a szar meló elvégzésére nincs senki komolyan rákényszerítve, ráadásul sokan aktívak és egészségesek kilencven éves korukig (feltételezve, hogy az aktivitás nem a szar meló elvégzésében nyilvánul meg). Mondjuk ez utóbbit azért vitatom, de az nem vitatható, hogy valamennyivel tovább élnek aktívan - akár annyival is, hogy ez már önmagában probléma lehet.
Majd hosszú távon kiderül, hogy mi lesz, kíváncsian várom. Érdekel, hogy majd önként szűkítik-e az utópiát, esetleg rákényszerülnek, vagy marad minden, ahogy most van, esetleg még utópisztikusabb lesz. A tippem az első kettő valamilyen arányú keveréke.

SzZoole 2020.10.14. 16:41:18

Én nem értem miről szól ez a poszt, milyen időnyomás, milyen stressz???

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.10.14. 16:47:05

@fhdgy: "Amitől meg falra tudok mászni: sok eset van, hogy valami celeb, influenszer, meg hasonló, valószínűleg sok erőlködéssel, megtanul egy angol szót, kifejezést, aztán nyomja ezerrel"

Nem is kell ehhez celebnek lenni:) Angol nyelvteruleten elokent nekem meg inkabb vicces/fura, amikor magyar mediaban egyre gyakrabban latok/hallok angol szavakat hasznalni (persze jo magyar akcentussal kiejtve:)) olyankor is, amikor siman van magyar megfeleloje.
Legutobbi pelda a "homofisz" igy rovid o-val, egyben, szo eleji hangsullyal. Amikor eloszor hallottam, kellett egy kis ido, mire rajottem, nem "homo" kezdetu ismeretlen szo, hanem home office:)) ("houm afisz")

Csodabogár 2020.10.14. 17:25:58

@sörm: Stockholmban, mikor kikerültem a cselédsorból már csak nyaraltam. Hihetetlen alacsony volt a követelmény. Nos a pénz se vetett fel, de nem csak én dolgoztam keveset.
Amilyen hülye vagyok, elmentem Svájcba, mert ott lehetett rendesen dolgozni és az kétségtelenül jobban megfelelt a temperamentumomnak.

Golf2 2020.10.14. 19:43:02

@fhdgy: 50! %al emelik a dohányadót...Aki szívja megszívta.Ja és már az internetet is lekapcsolták! a tüntető egyetemistáknál...Ilyet csak diktatúrában csinálnak.

fhdgy 2020.10.14. 19:55:23

@Golf2: Semmi sem drága annak, aki másokat ugráltat!

De igazából, ha jól belegondolok, mi vagyunk a hülyék.

Shanarey 2020.10.14. 20:36:34

Vannak követelmények, és van a valóság, vagyis amit tényleg el lehet várni, az átlag melóstól, az adott periódusban. Itt (UK) mindig azon vigyorgok, hogy az elvárás megvan, de a valósághoz nincs sok köze, mert az hogy mennyi az annyi, az nem mindig attól függ ki az aki csinálja. Aztán persze rohanás van, a hónap végi idióta gyűlésen, meg nyöszörögnek a fő okosok hogy sok a baleset. Most hogy Covid is van, nincs akkora forgalom és az elvárt mennyiséget sem hangoztatják emiatt, és érdekes módon a balesetek száma csökkent. S persze van aki panaszkodik hogy nehezek a dobozok, nos ez a nehéz, max 16 kiló. Én erre mondtam neki, menjen az ARGOS-ba dolgozni, ott van minden az 5 kilótól, a 65 kilóig. Anno, én ott is dolgoztam, s nem volt semmi bajom.

fhdgy 2020.10.14. 21:21:57

@Shanarey: Igazad van, tényleg, ezek nyápicok.

3.-4. gimi közti nyáron erdészetnél vagonrakó voltam. Naponta kettő, de inkább három 20 tonnás vagont megraktunk fával négyen.

Vontatóval ki az erdőbe, fa föl a vontatóra, vissza a vasútra, be a vagonba. Ezt addig, míg készek nem lettünk.

Azt hiszem, harmadikos gimis voltam, amikor egy gyárba jártunk politechnikára. Volt ott egy tényleg nagyon erős kovács gyerek, aki azt mondta, hogy aki kiviszi a műhelyből a 90 kg.-os kovácsüllőt, az kap, már nem emlékszem, hogy mit ...

Neki veselkedtem, fölemeltem ( tényleg nehéz volt, de a büszkeség ) és megindultam vele kifelé.

Tegyem le, tegyem le, könyörgött. Jó, mondtam, majd kint, de nyugi vissza is hozom.

Jó, elismerem, hogy jó erőben voltam, de semmi több, mint abban az időben a döntő többség. Szerintem tényleg erősebbek voltunk, mint a mai átlag. A büszkeség is nagyobb volt. Ha nem lett volna elég az erő, pótolta volna a büszkeség!

Shanarey 2020.10.14. 22:02:15

@fhdgy:

Tegnap egy román lánnyal dolgoztam együtt, s az volt a munka lényege, hogy a raktár egyik részéről, a másik részre kellett átvinni az akasztós ruhákat. Persze, nem kézben, de fel és lepakolni kellett. A lány a munka kétharmada után kérdezgette, nem vagyok e fáradt? Ő csinálta az adminisztrációt, én a fizikai munkát. S nem értette miért nem vagyok fáradt. Aztán említettem neki, hogy még sosem láthatott engem fáradtnak a munkaidő végén. Mondta is hogy ezt igazából ő sem érti, pedig 20 évvel vagyok idősebb nála :-)

dikusz. 2020.10.14. 22:25:12

@fhdgy: "...hogy aki kiviszi a műhelyből a 90 kg.-os kovácsüllőt, az kap, már nem emlékszem, hogy mit ..."
Megmondom én mit kap, de azt biztosan: sérvet...

Apukámnak is a vagonrakástól lett sérve, de legalább nem vitték ki a frontra...

fhdgy 2020.10.14. 23:13:55

@dikusz.: Nem kaptam sérvet! A koromhoz képest sok 20 évvel fiatalabb-bal is felveszem a versenyt.

Ha nincs elég erő, van akarat és kitartás! Komolyan. Felemelheted egyszerre egy ház egyik sarkát, ha erős vagy, de amíg kipihened magadat, én elhordom az egészet. Jó, kezeld helyén a kérdést! Hiába az erő. ha ritkán jön elő! A kitartás sok mindent pótol!

fhdgy 2020.10.14. 23:26:16

@Shanarey: Szóval, átviteltechnikus voltál! -:)

Őszintén és szívből mondom, minket más fából faragtak!

Tudod, pl. kaszáltam igazi kaszásokkal ( 60-as évek vége, 17-18- évesen ). Ők jobbak voltak, gyakorlottak voltak, erősebbek voltak!

Én meg elszántabb voltam! Hidd el, csikorgott a fogam, de nem hagyhattam, hogy kivágjanak a sorból.

Reggel három óra után mentünk a rétre ( akkor még nem volt óracseterés ), aztán 11-ig,délig húztuk. Azt hittem soha nem lesz vége, sokszor azt hittem bele esem a kaszába. De mindig kibírtam, mert ki akartam bírni!

Arthamyr 2020.10.14. 23:33:09

@dikusz.: Megfelelő technikával, felszereléssel kell vinni, és akkor nem lesz sérv.
Vannak olyan gyakorlatok, amiket a testsúlya kétszeresével is el tud végezni egy tisztességes kondiban lévő ember, egy elit sportoló meg akár a több, mint háromszorosával is (meg lehet nézni egyes erőemelőket, pl.: www.youtube.com/watch?v=tQMqPQrrDPc). A 90kg nem nehéz egy átlagos méretű, egészséges, nem öreg férfinak.

fhdgy 2020.10.14. 23:36:47

@Shanarey: Egy katona emlék: Voltam sorkatona is ( akkor még nem gondoltam, hogy tiszt is leszek, de ez egy másik történet ).

Előfelvételisek voltunk. Volt a szakaszban egy jólelkű, de egy kicsit gyengébb fizikumú srác.

Volt, hogy menetgyakorlaton mondtam neki, hogy segítek, viszem a géppisztolyát, meg más cuccait is.

Igen, nem mindenki születik egyforma erősnek. De az erősebbeknek kutya kötelessége segítene az arra érdemeseket. ( ki dönti ezt el?)

fhdgy 2020.10.14. 23:40:36

@Arthamyr: Kb. így, ahogy mondod!

dikusz. 2020.10.15. 05:31:34

@fhdgy: @Arthamyr: Ez történik, ha elfelejtem odatenni egy mondat végére, hogy "viccvót", vagy "vicceltem", esetleg ":)))".

Nem volt szándékom senki szavában kételkedni, sajnálom.

A kommentem utolsó mondatát viszont azért írtam sorkihagyással, mert abban tényleg nem volt még csak mosolyogni való sem.

Arthamyr 2020.10.15. 06:55:21

@dikusz.: Nincs jelentősége, mert akkor is releváns, amiket írtunk @fhdgy: -vel. Amúgy is a legjobb viccek - szerintem - azok, amiket akár komolyan is lehet értelmezni. :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.10.15. 07:36:34

amikor otodikes voltam, suli utan minden nap 56 orat programoztam. nem voltunk gazdagok, ugyhogy estenkent kimentem a palyaudvarra is dolgozni. atraktuk a faval tele kocsikat egyik vaganyrol a masikra, mert a nyeszlettek elcsesztek az idot a fa felpakolasaval es csak igy lehetett tartani a menetrendet. volt ott egy nagyszaju aki azzal szorakozott hogy el akarta dugni a kovacs ullojet, de mindig lebukott amikor kifele vonszolta harmadmagaval. egyszer megelegeltem, kezebe nyomtam az ullot, ot a tarsa kezebe nyomtam, kettejuket a harmadik kezebe, vegu az egeszet a kovacs kezebe, a kovacsot pedig en ragadtam meg, kivittem az erdore es lekaszaltam veluk a fakat. na, aznap este 36 orat aludtam, de aztan reggel 3-kor mar menni kellett megint a suliba. tudtuk mi a kotelesseg!

Örömhernyó 2020.10.15. 07:37:27

@sörm: Én Ázsiában élek, itt hosszúak a munkanapok, főleg a munkába járás idegőrlő, de a munkatempó nem olyan feszített, mint egy magyar munkahelyen. A helyiek azt hiszik keményen dolgoznak, ezt folyton mantrázzák is maguknak meg a gyerekeiknek, hogy ők egy keményen dolgozó nép. Iskolásokkal is elhitetik, hogy ők a non plus ultra, máshol a világban nem ilyen okosak a gyerekek és ők tanulnak a legkeményebben. Nem jártak még kelet-európai iskolában... Közben egyszerű munkakörökre legalább kétszer annyi munkavállalót vesznek fel itt a cégek, mint Magyarországon. Tehát kétszer annyi ember végzi azt a munkát, amihez én hozzászoktam. Ha egyedül kell dolgozni, akkor panaszkodnak.
Ráadásul itt a munkahelyeken élik az életüket, társasági életet élnek, közösen esznek, isznak rendelt kaját, italokat. Munkaidőben.
A kellemetlen, nehéz, koszos, veszélyes munkára inkább felvesznek bevándorlókat. Idősgondozás, gyári munka, építőipar stb. Helyi fiatalok ilyen munkát sose végeznének. Mindenki irodai munkát akar, ezért az irodák tele vannak oda nem való emberekkel, akiket valaki benyomott oda.

@fhdgy: @Arthamyr: Sok mindent fel lehet emelni megfelelő technikával. De az embernek egy gerince van. Egy kisebb súly emelése is okozhat maradandó károsodást. Szerintem ha nem muszáj, ne emelgessünk. Én is emelek, ha nincs más megoldás, de inkább használjunk egyszerű gépeket. Csiga, ék, lejtő, tengely és kerék. Nem véletlenül találták fel ezeket.
Én emeltem 60+ kilós zsákokat fiatalon, most van is már problémám a hátammal. A sport más, egy kétkezes rúdra pakolt súly emeléséhez ne hasonlítsunk egy rossz fogással rendelkező zsákot, dobozt, amit ráadásul a testedhez közel nem is tudsz emelni, tömegközéppontodat eltéríti, ez nagyobb forgatónyomatékot jelent. Miazmás...

Örömhernyó 2020.10.15. 07:38:32

@Arthamyr: "A 90kg nem nehéz egy átlagos méretű, egészséges, nem öreg férfinak."

De, nehéz. Egy átlagos férfi nem súlyemelő.
Az általad belinkelt csajnak ez a hobbija, egy kontrollált környezetben emel ergonomikus kialakítású súlyzórudat. Egyszer.
Munka közben meg emberek tejedelmes, rossz fogású, súlyelosztású tárgyakkal zsonglőrködnek.
Aki napi szinten emelget csak 25 kilókat a munkahelyén, annak 15 év alatt tönkremegy a háta. Sőt, ha csak görnyed munkahelyén és csak félkilós tárgyakat mozgat így, az is szétcseszi a hátát.

Emiatt az "egy férfinak ez nem sok, kibírja" mentalitás miatt van annyi lerokkant férfi Magyarországon. Egy tanárom általános iskolában mindig azt mondta, amikor valami nehéz bútort, asztalt, szekrényt kellett emelni, hogy "két markos megfogja és viszi". El kellett volna küldeni az anyjába.
Ez a fogjuk meg és vigyétek mentalitás.

Egyszer nyírtam füvet nyáron szívességből valakinek. Fül-orr-gégész-audiológus rokonom megtudta ezt, rögtön kérdezte, hogy volt-e füldugóm, védőszemüvegem stb. A praxisában naponta fordultak meg olyan emberek, akik munkakörükkel összefüggésben szenvedtek halláskárosodást. Az emberek lesz@rják az egészségüket, ha a károsodás veszélye nem azonnali.
Emelnek nehezeket, mert egy férfinak azt bírni kell, zajban dolgoznak, mert majd megszokod az évek alatt, görnyednek, mert eszükbe se jut, hogy Nyugaton már feltalálták az ergonomikus munkahelyeket.
Amerikában dolgoztam étteremben, elcsúsztam a konyha nedves padlóján a tányérokkal. Hatalmas botrány lett belőle, mert miért nem bolt ott gumiszőnyeg a konyha azon részén. Mert ha munkavállalóként beperelem őket, akkor egy filléres gumiszőnyeg hiánya miatt fizethetnek sok tízezer dollárt, lekapták a supervisort a tíz körméről. Magyarországon meg legyintenek, hogy elesett, hát van ilyen, majd legközelebb jobban vigyáz vagy még le is cseszik.

90 kilót már az ókorban is emelővel, csigákkal, lejtőkkel, ékekkel, kerekekkel mozgattak. Ezek az egyszerű gépek filléres dolgok.

Ez még lépcsőzéshez is jó:
www.obi.hu/munkaeszkoezoek-munkagepek/lepcsojaro-molnarkocsi-150-kg/p/4006003
Aki a kerék, csiga, ék, lejtő, emelő feltalálása (ókor) óta nehéz tárgyakat emelget, az nemnormális. Vagy rabszolga. Mondom ezt úgy, hogy fiatalon én is csináltam ilyeneket.

Arthamyr 2020.10.15. 08:10:16

@Örömhernyó: "Megfelelő technikával, felszereléssel kell vinni, és akkor nem lesz sérv." - Ez a rész kimaradt? Csak mert ezzel kezdődött a hozzászólásom...

Rolpent 2020.10.15. 09:51:31

@desw: nem is látod a pofáját

odamondó 2020.10.15. 09:51:39

@droid_: ezen jót derültem. Szép összefoglaló és kicsit a magyar népmeséket idézte fel bennem. :)

@Örömhernyó: ámen. Ezekkel a hülyeségekkel engem is ki lehet borítani. 'há az a férfi aki tűri' aztán 50 évesen meg van rokkanva mindenki. Meg nem hall, mert fülvédő az derogál.

tatárfejű kutya 2020.10.15. 09:51:51

@dikusz.: pont nekem is a sérv jutott eszembe:))) Már össze is rezzentem, amikor belegondoltam, hogy 90 kilót kellene megemelni és lepörgött amikor 3 éve a műtőben voltam és foltozták a jobb lágyékomat!

Örömhernyó 2020.10.15. 09:52:26

@Arthamyr: "A 90kg nem nehéz egy átlagos méretű, egészséges, nem öreg férfinak."
Erre a részre vonatkozott a hozzászólásom. Fentebb is 90 kilós kovacsüllő cipeléséről szóltak a kommentek.
Meg belinkeltél egy erőemelő csajt, aki egy kontrollált környezetben, egyszer kiemeli testsúlya többszörösét. Nem hordozza körbe, nem emeli fel egy polcra, nem egy terjedelmes, rossz fogású, tömegközéppontját kitérítő tárgyat emelget naphosszat, hanem egy súlyzót.

A megfelelő technika az egy emelő, csigák, a hordozáshoz kocsi, molnárkocsi, targonca, raklapemelő stb.
Magyarországon még mindig azt hiszik az emberek, hogy a munkában tönkre kell menni, különben nem is dolgozott az ember.

Haverom egyetem mellett lakberendezési áruházban dolgozott, második munkanapján egy vevő utasította, hogy vegyen le neki egy doboz járólapot a polcról. A srác levette, de közben kiszakadt a kartondoboz, a csempék a vevő lábára estek, átvágták a lábfejét, ömlött a vér.
Utána persze a haverom lett lecseszve, mert hogy ez önkiszolgáló áruház, nem kell a vevőnek segíteni. Sőt tilos.
Az egész azért történt, mert a haverom jó munkavállaló akart lenni, túltolta a segítőkészséget. Ha engem egy kovács cukkolna ma, hogy aki átviszi a 90 kilós üllőt a műhely másik végébe, az kap valamit, akkor elküldeném a pics@ba. Fiatalon még ha egy nő vagy a tanárom utasított, hogy emeljek bútort vagy akármit, akkor ugrottam. A nemet mondáshoz is fel kell nőni. Ami nem a munkaköri kötelességem, azt nem csinálom, ami a kötelességem, azt csak akkor, ha a feltételei fennállnak.

Golf2 2020.10.15. 10:21:02

Off.Áprilisban pedig a Sophiane cigaretta már 1700 forintba kerülhet, amiből 911 forint lehet a jövedéki adó...

fhdgy 2020.10.15. 11:41:49

@Örömhernyó: Még ötven-hatvan évvel ezelőtt is más volt a világ.

Akkor még természetes volt, hogy pl. a kukoricát, búzát fel kell hordani a padlásra.

Egy zsák búza 50-60 kiló volt, egy zsák csöves kukorica kb. 35.

Apám egy munkahelyi balesete miatt már 14-15 évesen én vállaltam a zsákok felhordását. Feladták a vállamra és vittem. Egy este akár 30-40-50 zsákot is. Ma is, 68 évesen, előfordul, hogy veszek tíz zsák abrakot a kecskéimnek és nekem, egyedül kell lepakolni az utánfutóról és behordani az épületbe. A régi állapotokhoz képest annyi a különbség, hogy beviszek két zsákot, utána 10 perc pihi.

A derekamnak szerencsére semmi baja. A csontjaimnak se. 2015-ben bolt egy orrsövényműtétem. A doki szenvedett, azt mondta, hogy nagyon ritka, hogy valakinek ilyen kemény csontjai vannak.

Ja, mondtam, engem anyám nem bébitápszerrel etetett. -:)

Arthamyr 2020.10.15. 12:20:29

@Örömhernyó: Igen, de az a kontextusból ki van ragadva (legalábbis kissé).
Abban igazad van, hogy "a megfelelő technika az egy emelő, csigák, a hordozáshoz kocsi, molnárkocsi, targonca, raklapemelő", emellett ezeket is szakszerűen kell használni. Egyáltalán nem gondolom, hogy "a munkában tönkre kell menni, különben nem is dolgozott az ember", nem is eszerint élek.
Viszont abban, hogy egy egészséges fiatalember brahiból arrébb rak egy 90kg-os üllőt, én nem látok problémát (persze ha ebből rendszert csinál, és helytelen techikával teszi, akkor előbb-utóbb azért meg fogja fizetni az árát, hacsak nem egy hatalmas termetű, természetesen erős ember). Az üllőnek amúgy viszonylag jó fogása is lehet, emellett merev és kicsi a térfogata, jó esetben egész hasonló a deadlifthez, amit a linkelt videón is bemutatnak. Természetesen egy súlyzónál a legjobb esetben is sokkal rosszabb a fogása, de azért nem egy csúszós, képlékeny, nagy térfogatú tárgy, és nem is a testsúly többszöröse. Pl. egy csúszós, szakadékony, valamilyen folyadékot tartalmazó zsák, vagy egy magatehetlen ember mozgatása iszonyú nehéz, egy átlagember számára megoldhatatlan, ha a tömege hasonló.
Nem vagyok az ilyesfajta anyagmozgatás vagy bármiféle fizikai munka híve, én soha nem "ugrottam" ilyesmire (sőt, semmilyen munkára), erre is vannak szakemberek, akiknek ez a munkája, majd megcsinálják ők.

tatárfejű kutya 2020.10.15. 13:08:35

@Örömhernyó: én melóztam kínai étteremben Németországban és nekem is ez a véleményem. A kínai kollégák feszt panaszkodtak, hogy mennyi munka van meg hasonlók, pedig egyáltalán nem volt vészes. Órában sokat dolgoztak, de hatékonytalanul és lassan. Meglepő volt azok után, hogy mekkora sztahanovistáknak állítja be őket a média.

БУММЕР 2020.10.15. 13:08:44

@arncht:

A svájci meglátás tökéletes...Németo.-ból költöztem át...pont olyan idegbetegnek láttak mint alapból a Németeket (végülis félig az vagyok)...de a Svájciak a megbeszélés megbeszélésének a megbeszélésével mind a mai napig kiborítanak...

Örömhernyó 2020.10.15. 13:08:56

@Golf2: Őrület! 2000-ért már kapsz egy gramm füvet. Ki az aki még dohányzik ilyen árak mellett?

Matyika Ápolója 2020.10.15. 13:09:35

@Golf2: A dohány adójának emelése EU-s elvárás, ott lehet reklamálni.

Az egyetemistáknál pedig nem a netet kapcsolták le (bárki netezhet a mobilnetjén, nem a szolgáltatásba nyúltak bele), hanem az ingyenwifit, mert nonszensz, hogy lázadsz valami ellen, de az infrastruktúráját azért vígan használod.

Harmadrészt én tökre nem értem, miért ez alá a poszt alá kell idediktatúráznod. Illetve érteni persze értem, csak úgy csinálok mintha nem érteném.

Mikkamak 2020.10.15. 16:56:45

@Zsuzsi65: Az én "kedvencem" a Cukiskodás/cukiskodik - főleg "természetes adottságait" kevéssé fedett állapotban való mutogatásra alkalmazva. A helyes kifejezés inkább a "mórikálja magát" lenne, szerény véleményem szerint.

desw 2020.10.15. 18:35:01

@Rolpent:

"nem is látod a pofáját"

Hát tényleg nem látom a "pofáját", de ami látszik, az szép.

Szép vékony nyak, kar, kézfej => vékony csajszi lehet, nem kövér => nálam gólvonalon van így "pofa" nélkül is.

somlobodog 2020.10.15. 20:42:33

@Matyika Ápolója: "mert nonszensz, hogy lázadsz valami ellen, de az infrastruktúráját azért vígan használod"

Egyetértek. Írd meg Fideszes és Jobbikos elvbarataidnak hogy az EP-ben meg más eu szerveknél nem kene felvenni a fizetést ha egyszer folyamatosan pofaznak az EU ellen... De nyilván te a vizet és az áramot is lezarnad az egyetemen. Pisilni se lehessen má' ezeknek. És mielőtt nagyokos leszel 2020ban az internethez való hozzáférés pont olyan kell legyen egy egyetemen mint bármely más kozszolgaltatas. A lampaert meg a vízért se fizetsz. Demagóg vagy, nem is kicsit

fhdgy 2020.10.15. 21:27:45

@somlobodog: Igazad van, szavamra mondom! És tényleg komolyan gondolom.

Golf2 2020.10.16. 10:57:26

A diákok riadóláncban adták egymásnak az alkotmányjogi panaszt tartalmazó dobozt, amelyet aztán egy Jusztíciának öltözött diák vitt be és adott le az AB épületében...HAJRÁ!!!

boborján20 2020.10.16. 20:18:34

@Matyika Ápolója: erdész, az internetért fizetnek a skacok.
úgy, hogy megint mellélőtté!:)))

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.10.16. 21:57:09

@droid_: figyelj,tökömöccse!
Én meg el tudok vinni négy dinnyét!
Kettő a te hónod alá,kettő az én hónom alá, aztán meg...;)
A többit nem írom ide...!;)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2020.10.16. 21:57:14

Amúgy meg hogy ki mennyit bír idősebben az alkat és êletmód kérdése.
Nálunk is volt száz éves rokon de nem hallottam róla olyat hogy futott volna a rakparton mikôzben dúdolta a Rocky zenéjét.

Pöff 2020.10.17. 18:45:01

@tatárfejű kutya: az összes ázsiai ilyen

a munkát mint a rétestésztát úgy húzzák...csak azért haladnak, mert nem önálló ötleteik vannak, hanem másolnak, és sokan vannak.
(sok lúd)
De maguktól...nullák
Külön érdekes, hogy sok ázsiai mikor nyugatra kerül 1 generáció után, soxor tunyább, lustább hülyébb mint az őslakos
Lásd Ausztrália, Amerika Kanada

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása