oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. május 09. 06:30,  A hollandok és a Nagy Függönykérdés 88 komment

2020. május 09. 06:30 Határátkelő

A hollandok és a Nagy Függönykérdés

Hollandiában járva (pláne odaköltözve) az egyik rendkívül szembetűnő dolog az a függönyök használatának mellőzése, esetleg teljes hiánya. Magyarként ezt nem egyszerű feldolgozni (én legalábbis elképzelhetetlennek tartom, hogy függöny nélkül éljek), így aztán kifejezetten érdekesnek tartom, mi lehet ennek az oka.

hollandia_amszterdam_ablak_foto_pixabay_com_baillif.jpg

Magyarként egy otthonnak pont ugyanolyan fontos része a függöny, mint a szék vagy az asztal. A magam részéről nem tudom elképzelni, milyen lehet úgy élni, hogy az emberek bármikor bebámulhatnak az otthonomba, pláne igaz ez, ha a földszinten vagy kertesházban él valaki.

A hollandok viszont nyilvánvalóan nem találják szokatlannak a kitárulkozásnak ezen formáját. Érdekes cikkek sora próbálja megfejteni, mi állhat e szokás mögött: akad, aki szerint a „nekem nincs mit rejtegetnem”, mások szerint a „nézd, mi mindenem van” hozzáállás magyarázhatja, esetleg mindkettő.

A legnépszerűbb magyarázat szerint a gyakorlat a kálvinizmusra vezethető vissza, mely szerint az őszinte embernek nincs mit titkolnia. Márpedig aki behúzza a függönyt, az biztosan rejteget valamit.

Akik a jómód fitogtatásával érvelnek, azok azt mondják, ez a régi korok üzleti gyakorlatára vezethető vissza: az emberek azért nem használtak függönyt, hogy a szépen berendezett szobájuk, dísz- és műtárgyaik megmutatásával akarták bizonyítani a kereskedőknek és a partnereknek megbízhatóságukat.

Végül akadnak olyanok is, akik szerint teljes révedés a régmúltba visszavezetni a szokást, az csupán az 1950-es években alakult ki és már változóban is van.

Akad magyarázat, amely megfordítja az érvelést azt állítva, hogy a teljes kitárulkozás oka az, hogy a hollandok szeretnek kibámulni az ablakon, nézni az odakint zajló életet, követni az utcai eseményeket.

Mindez persze csak találgatás, lássuk inkább, mit mondtak maguk a hollandok erről a szokásról a CNN-nek, hiszen mégiscsak ők tudják a legjobban.

Astrid (68 éves, az első emeleten lakik)

„Amikor 1987-ben ideköltöztem, megpróbálkoztam a függönnyel, de nyomasztónak találtam őket és inkább leszedtem. Az utcám keskeny és egészen tíz évvel ezelőttig nem is volt szembeszomszédom, csak egy garázs egy alacsony épületben és egy távolabb építkező cég. Szóval szükség se volt rá, ráadásul nem is szeretem a függönyt.

Aztán tíz évvel ezelőtt elkezdtek társasházat építeni az utca túloldalán, így meg kellett szoknom a közeli szomszédokat, a két ablakot alig 10 méter választja el egymástól.

Elég gyorsan kiderült, hogy a legközelebbi szembeszomszédnak redőnye van, amit éjjel-nappal leengedve tart, úgyhogy nekem megint nem volt sürgős az ablak eltakarása.

Nem tudom pontosan megmondani, miért nem szeretem a függönyöket. Egy rövid, 80-as évekbeli időszaktól eltekintve soha nem volt függönyöm. Talán azért nem szeretem, mert olyan burzsoá dolognak tűnik, vagy egyszerűen túl lusta vagyok felrakni, talán csak nem érdekel.

Jordaan őslakosai (ez manapság Amszterdam divatos része, szűk csatornák és utcák jellemzik, bennük alternatív butikok, kocsmák és felkapott éttermek – Határátkelő) jellemzően szeretik megmutatni az otthonukat. Sajnos közülük sokan már elhunytak vagy kénytelenek voltak elköltözni a rendkívül megdráguló ingatlanok miatt.

A helyükre sok kívülálló (főleg expat) érkezett, velük pedig egyre több lett a behúzott függöny és ma már a fiatalok is egyre inkább igénylik a privát szférát.

Sajnos a nyitottság eltűnőben van: a nappalikból az utcára tóduló fény, az ezzel járó társadalmi kontroll és gezelligheid [ami a jó kedély, buli, bensőségesség holland megfelelője]. Minden évvel egyre sötétebb lesz.”

Jan Willem (41 éves, a 3. emeleten él)

„Öt éve élek ebben a házban, a 3. emeleten – azaz elég magasan – és mindig úgy gondoltam, az emberek nem látnak be a lakásomba, ami ugyan az utcára néz és szemben is vannak épületek, de az elsőhöz túl magasan, a másodikhoz túl messze van. Legalábbis ezt gondoltam.

Aztán egyszer a szemközti boltban vásároltam, amikor a partnerem felkapcsolta otthon a villanyt. Felnéztem és akkor jöttem rá, hogy a járókelők mindent tökéletesen láthatnak.

Ennek ellenére azóta sem gondolom, hogy függönyt vagy sötétítőt kellene vennem. Soha nem is volt egyik sem, elsősorban esztétikai szempontból. Nem szeretem a sötétítőket, és nem is lennének praktikusak, miután az ablakaim befelé nyílnak. A függönyöket kicsit nyomasztónak tartom és nem is illenek a lakásom modern berendezéséhez.

Ezektől eltekintve is szeretem esténként a kinti fényeket. Az sem zavar, ha a szomszédok belátnak a nappalimba. Elég messze vannak és még soha senkit nem láttam látcsővel kukkolni, szóval nem érdekel a dolog.

Szerintem sok holland azért nem szereti a függönyöket, mert szereti a világosságot és nincs semmit titkolni valója.

Gyerekként levélkihordással kerestem némi plusz pénzt és munka közben teljesen jól tudtam követni a népszerű tévéműsokat, ahogyan egyik háztól a másikig tekertem.

Szeretek beleskelődni esténként az emberek otthonába esténként, különösen az amszterdami csatornák melletti házakba a gyönyörű plafonjaikkal, festményeikkel. Nem bámulok vagy ilyesmi, csak vetek egy pillantást rájuk séta közben.”

Marianna (51 éves, a földszinten lakik)

„Több mint 25 éve élek itt, de csak az elmúlt 13 évben nincs semmi, ami takarná az ablakom. Akkor bontattam le a régi házam és építtettem helyette ezt az újat, amiben jelenleg is lakom.

Több száz más dologhoz hasonlóan a függönyvásárlás is be volt tervezve, de a jelek szerint annyira nem volt sürgős, mert még azóta sincs semmi, ami eltakarná a nappalim ablakát.

A szoba egyenesen az utcára és a csatornára néz Edamban, ami egy turisták által is kedvelt halászfalu szülővárosom, Volendam mellett.

Az utcán mindig jönnek-mennek az emberek, néha megállnak és bebámulnak az ablakon. Amikor integetek nekik, akkor néha elszégyellik magukat, de leggyakrabban csak visszamosolyognak és –integetnek. Nem zavar.

Szeretem nézni a turistákat, a viselkedésüket. Ennek híján azt hiszem, magányosnak érezném magam, így viszont állandó kapcsolatban vagyok a külvilággal, ami a házam kiterjesztésévé vált.

Megértem, miért bámészkodnak be az emberek az ablakon, én is szívesen teszem. Mások lakásának berendezése inspirál – a legjobb esténként, amikor odakint sötét van, odabent pedig égnek a lámpák.

Amikor Amszterdamban éltem voltak szomszédaim, akik azt gondolták, senki nem látja őket, mert az 5. emeleten laknak, így aztán láttam olyasmit is, ami nem tartozott volna rám.

Nyugodtan mászkálok az éjszakára viselt pólómban és alsóneműben a házban. Csak a vasárnapi mise idejére (a templom a csatorna túloldalán van) öltözöm fel jobban.

Végül mindenképpen szeretnék majd függönyöket. Ismét fent van a beszerzendők listáján most, hogy több időm van a koronavírus-járvány miatt. Miért akarok függönyöket? Hogy legyen választási lehetőségem.”

(Fotó: pixabay.com/baillif)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével. 

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4615671638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sZulamith 2020.05.09. 08:15:43

Németeknél sem feltétlenül szükséges a függöny. Azt tapasztaltam, hogy nem bámulnak be az ablakon, mint nálunk. Ha függöny van azért /milyen/ ha nincs függöny, meg azért:)

dikusz. 2020.05.09. 08:46:19

Mi az a "burzsoá dolog"?

Francis2020 2020.05.09. 10:21:43

Úgy tudom, hogy a függönytelenség a spanyolokhoz köthető, még V. Károly és II. Fülöp idejéből, akik fennhatóságuk alatt tartották Flandriát, a mai Hollandiát. A spanyol-megszállás elleni tiltakozási akció az volt a flamandusok részéről, hogy "belátást" engedtek a spanyoloknak, hogy lássák a megszállók: a falak között, milyen meghitt családi életet élnek, így talán feltámad bennük a honvágy és hazamennek.

Csodabogár 2020.05.09. 10:33:47

Ez a függöny nélküliség tényleg egy holland specialitás. Először anyám egyik barátnőjétől hallottam, aki az első világháboru után a református egyház által került ki Hollandiába néhány hónapra cseregyereknek. Ezzel megdől a feltételezés, hogy csak az 50-es évek óta nincs függöny. Részemről nagyon szórakoztatónak tartottam egykoron egy esti sétát egy kis holland faluban, ahol végig néztük, ki milyen tv műsort néz, ki nem néz hanem beszélget, kártyázik eszik stb.
Engem zavarna ha bebámulnának vadidegenek az ablakomon, no meg este az is zavar, hogy ha bent világos van és kint sötét, az ablak tükörként működik. Ezért én csak sötétedéskor húzom be a függönyt, bár max. a madarak látnának be a szobába.
@dikusz.: Burzsoá = gazdag nagypolgári. Ne mond, hogy nem tudod.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2020.05.09. 10:38:00

@Csodabogár: Nem, nem az. En norvegoknal lattam ezt, ok azt mondtak, igy szemmel tudak tartania szomszedokat, ott ugyanis sokaig tavol volt a ferj akar hajon, vagy az olajfurotornyon. Szoval nekem tok fura volt.

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2020.05.09. 11:08:52

@tildy[UK]: Ugyanez a teória a hollandokról is elterjedt: sok holland férfi tengerész volt, akik hónapokig távol voltak.

dikusz. 2020.05.09. 11:21:17

@Csodabogár: Hogyne tudnám. Csak azt nem értem, hogyha függöny van valakinek az ablakán, az miért "burzsoá dolog"?

Kerepesi · http://honeymaci.blogspot.hu/ 2020.05.09. 12:04:35

Én úgy tudom, hogy a hollandok azért nem használnak függönyt, mert hajós nép. És a távol lévő férfiak otthon maradt feleségeik így bizonyították a hűségüket. Hogy nincsen titkolni valójuk a szomszédok előtt. Én azért láttam távcsövező szomszédot Hollandiában. Elég kellemetlen volt, pont a hálószobákba kukkolt.

nyuszigonosz 2020.05.09. 12:07:22

Nemcsak a hollandok élnek függöny mentesen, de akkor ma a holland függöny dologról van szó.

A függönyadó kifejezés olyan (állítólagos – szóval lehethogy sosem volt) adóra utal, amelyet állítólag Hollandiában vetettek ki az ablakok dekorációjának méretére. Ez a függönyadó azt eredményezte, hogy a hollandok csak rövid függönyt tettek fel, vagy egyáltalán nem használtak függönyt.

Valószínűbb azonban, hogy a református befolyással rendelkező hollandok úgy mutatják be és fejezik ki nyitottságukat, hogy nincs mit rejteni.

1821 és 1896 között azonban Hollandiában olyan személyi adót vetettek ki, amely bútorokat, szolgákat, lovakat, a ház értékét és az ablakok számát tartalmazta. Egy ablak egy kisebb közösségben évente 40 cent, a nagyobb közösségben pedig 1,10 gulden. Angliában és Franciaországban szintén volt ablak adó, ezért a háztulajdonosok gyakran befalaztak néhány ablakot.

SzZoole 2020.05.09. 12:40:55

@nyuszigonosz: élvezettel olvasom minden kommentedet, komolyan, hasznosabb és informatívabb mint maga a poszt :-)

Utánna néztem az itteni dolgoknak és ezeket találtam;

Ablak adó

en.m.wikipedia.org/wiki/Window_tax

Tégla adó;

en.m.wikipedia.org/wiki/Brick_tax

Üveg adó;

en.m.wikipedia.org/wiki/Glass_tax

Kemence/kandalló adó;

en.m.wikipedia.org/wiki/Hearth_tax

Tapétán adó;

en.m.wikipedia.org/wiki/Wallpaper_tax

nyuszigonosz 2020.05.09. 12:57:03

@SzZoole:
Ezekröl a Tégla/Kemence/Tapéta, Üveg adókról nem is tudtam. :-) Mindig tanul valamit az ember. :-)

SzZoole 2020.05.09. 12:59:48

@nyuszigonosz: én sem igazán :-)

De mint írtam a te kommented hatására néztem utánna és találtam ezekre, valóban mindig tanul az ember :-))

Hari Seldon 2 2020.05.09. 13:58:55

@Francis2020:
Bocs, hogy megint én vagyok aki beléd köt, de Flandria az Belgium északi része.
Való igaz, hogy Hollandia is meg Belgium is a spanyol koronáé volt, de 1580-as évetől az északi részek fellázadtak, ami lényegében a mai Hollandia, és 1648-ban függetlenné is vált.
Az viszont nem Flandria. Flandria Belgium, ami viszont valóban maradt spanyol uralom alatt 1700-ig.

puhacica 2020.05.09. 16:54:43

nem szeretem a fuggonyt. bezzeg a macska! :D

Csodabogár 2020.05.09. 17:14:47

Ma tényleg érdekes dolgok derültek ki a poszt nyomán. Köszönet mindenkinek, aki utána néz és megírja, a lusták okulására.:-)

SzZoole 2020.05.09. 17:26:42

@Csodabogár: Magyarországon volt (van e még, nem tudom) kéményadó :-)

Lustaságból vagy nem de van elég időm utánna nézni. Március 20.-án voltam utoljára dolgozni, azóta itthon ülök és úgy nézz ki júniusig nem is fogok menni a dolgok jelenlegi állása szerint :-(

gabors 2020.05.09. 18:55:43

csak hatha valakit erdekel errefele kb 1/3-nal nincs fuggony kb 1/3-nal van olyan rolo szeru dolog ahonnan szinte a feny sem jon ki es kb 1/3 a ketto kozott

most az "itt" egy New York allambeli NYC-kozeli kisvaros foleg kertes hazakkal elso es masodk generacios immigransokkal olyan 15-20% a tuggyuk kik aranya de vannak hozzam hasonlo gyuttmentek is foleg "ruszkik" a kornyeken .... na azok akkora hazakat epitettek es az eloszoba ket emelet magas ahol egy kb 5 meteres csilar van persze nincs fuggony hogy lassa mindenki....

somlobodog 2020.05.09. 19:11:52

@dikusz.: ezt én sem értem. De az a posztolo kB olyan sötét mint az éjszaka (fuggonnyel). A burzsoa fuggonytol, a drága lett az ingatlan ezért el kell költöznin át (ha nincs érdemi ingatlanado akkor miért kéne?.) egészen a társadalmi kontrollig. Itt a jó példa hogy minden nepben pontosan ugyanannyi a feleszuek aránya :))

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.05.09. 20:00:11

@somlobodog: Ezt sose értettem, pedig a pesti bulinegyed kapcsán is rendszeres érv. Miért kényszerít valakit költözésre az, hogy nagyobb lesz a lakásának az értéke?

Golf2 2020.05.09. 20:13:58

Off.Meghalt Little Richard, a rock 'n' roll úttörője.

gabors 2020.05.09. 20:26:20

@Golf2: igen de ennek ha igaz nincs koze a covid-hoz mert mar evek ota rakos volt (csont-rak) ... de azer RIP

Antalbaba 2020.05.09. 21:10:02

Belépek az ajtón, kb. MINDENT letépek magamról, ha meleg van, nem is veszek fel semmit (tudom, egyedül könnyű). Legalább sötétedés után igénylek némi privát szférát;-) +Min lógna a macska életvitelszerűen???

Golf2 2020.05.09. 21:32:21

@SzZoole:Off. "Bécsi cukrászda helyett németországi bordélyházat nyitottak a szabolcsi cigányok"(kuruc)

SzZoole 2020.05.09. 22:01:08

@Golf2: miccsoda szígyen :-)))

trabant 2020.05.09. 22:04:33

@dikusz.:
A függöny a jómód, a gazdagság jelképe volt anno, ezért anno külön megadóztatták, akinél függöny lógott az ablakon. Függönyadónak hívták, amit sokan nem engedhettek meg maguknak, így maadt az adó eltölréles után is a függönytelesnség.

négyzet 2020.05.09. 22:17:37

Aztán nehogy megboruljon a cirkadián ritmusuk, és depressziósak legyenek...

littke 2020.05.09. 22:20:56

@Online Távmunkás: Pestre talán nem vonatkozik, ott nincsen ingatlan adó, de a legtöbb helyen ha felmegy a házad értéke, felmegy az évi ingatlan adód. Dupla érték, dupla lesz az adód. Szóval ha nyugdíjas vagy ez nem jó...gazdag vagy, az ingatlanod révén, de kicsi a jövedelmed. Megoldás: eladod és elköltözöl.....

Montroyal 2020.05.09. 23:40:19

@Online Távmunkás: pl én azon gondolkodok hogy eladom a lakasomat amit egy éve vettem renovaltam es most kb 40% tobb ( persze benne van hogy olcson is vettem ) es berelni fogok 60+ év hazban hozzajarulassal kevesebbért mint amibe most kerul a sajat lakasom fentartasa ...lehet varok még lehet soha nem teszem , de ez is egy ok a spekolalas ..

Muscari 2020.05.10. 01:04:14

Itt nálunk két véglet van. Van, hogy egyáltalán nincs függöny, és van, hogy a sötétítő állandóan be van húzva, mint pl a szomszédunknál. A kettő között pedig van minden, amit el lehet képzelni. Sokan szeretik a reluxát, de a szomszéd utcában két helyen is savmaratott üveg van a nappalin. Nem telibe, alatta és felette van 20 centi sima üveg. Szerintem szörnyű lehet, hogy nem látnak ki rendesen.

dikusz. 2020.05.10. 07:54:38

@Online Távmunkás: A bulinegyed kapcsán pontosan a miatt költöznék, amivé lett.

Francis2020 2020.05.10. 10:29:00

@Hari Seldon 2: Nem veszem kötözködésnek, mert igazad van, úgy pontos, ahogy leírtad. Nekem anno egy belgiumi (flamand) barátom mesélte el ezt a függönyös históriát a spanyol megszállással összefüggésben.

Szaktanár 2020.05.10. 13:06:44

a dánok egy az egyben ugyanezt nyomják, ők ráadásul szeretnek meztelenül flangálni is otthon forró (22 fok) dán nyarakon (2-3 nap évente). engem megőrjítetett ez a függönynélküliség, nekem kellett, amíg ott éltem. onnan lehetett tudni, h ki a bevándorló, h melyik ablakban láttál függönyt.

232323 2020.05.10. 14:31:49

svejcba' sincs függöny max redőny és nem is hiányzik. Mikor a magyar palotámban vagyok, akkor viszont igénylem a függönyt. Érdekes ez.

232323 2020.05.10. 14:31:49

@Szaktanár: akkor dán vagyok. Sőt már akkor dán voltam, amikor csak magyarországon éltem. :D

halandor 2020.05.10. 14:31:49

'94-ben egy pàr hónapot Amszterdamban töltöttem, ottani magyar ismerôsöm és holland ismerôseim is a függönyadót említették.
Egyébként ahol lakunk Dél-Franciaorszàgban a középkor végén épült hàzaknàl az emelet kiugrik egy jó méterrel a földszinthez képest, ez szintén egy adó miatt van: a hàz alapterületét, ami utàn adózni kellett a földszinten mérték le, a körmönfont fransziàk így nyertek néhàny négyzetmétert .

midnightcoder2 2020.05.10. 14:31:49

Paradicsom lehet egy kukkolónak :-)

SaturnV 2020.05.10. 14:31:49

Tavaly Svájcban jártam társasúton. Engem is meglepett,hogy nem csak a magán lakásokon,de a kórházak,és intézmények ablakain sem volt függöny. A kórházak csupa üveg kivilágított ablakain simán be lehetett látni az autópályákról.. Valyon mire ez a nagy magamutogatás?

Fikalnyik Eugén 2020.05.10. 14:31:49

Ez valami protestáns szokás lehet, olyan, mint az amerikaiaknál a kerítés nélküliség.

2020.05.10. 14:32:14

Mondjuk ha bevándorolsz, akkor célszerű felvenni a helyiek olyan szokásait, amik nem ültöznek meredeken a te életedbe. Különben bevándorló maradsz.

Lehet, hogy az ok valami olyasmi, hogy ezzel erősítik a közösségi élményüket, aminek lehet történelmi oka. Egy magyarnak erre nincs szüksége, hisz legalább 6000 éves az írásbeliségünk és ha ránézel egy történelmi térkére, végig ott van Magyarország Európa közepén, míg sok mai ország ezzel nincs így.

Innen jutott eszembe egy vicc. Valaki betelefonál a pozsonyi könyvtárba, hogy szeretne egy anyagot a szlovák történelemről.
- Bejön érte vagy elküldjem SMS-ben?

devadel 2020.05.10. 14:32:30

@Online Távmunkás: azért kényszer, mert ha épp egy 60 milliós lakásban laksz, és két kerülettel odébb ugyanazt megkapnád 30 millióért, akkor gyakorlatilag 30 milliót elpazarolsz (opportunity cost a szaknyelvben). ha nem vagy elég gazdag ahhoz, hogy elpazarolj 30 milliót, akkor elköltözöl, ugyanis szükséged van rá, venni akarnál dolgokat, amit ebből a 30 millióból meg tudsz venni. ha például nyernél egy 30 milliós bmw-t, de amúgy max 6 millióért vennél autót, akkor (ha értelmes ember vagy) nem fogod megtartani a bmw-t, hanem eladod azonnal.

Zetor 2000 2020.05.10. 14:32:54

Majd vesznek a szomszédok függönyt, ha nem akarnak titeket pucéron látni... :D

Gábor Ármin Barna · https://patibulum.blog.hu/ 2020.05.10. 15:20:43

Svédektől kint én is azt hallottam, hogy a tengerész feleségek transzparens életvitele miatt alakult így, bár hozzátették, ez kétoldalú védelem mert az asszony is láthatta mikor jön haza az ura, ha éppen mégis volt nála valaki.

boborján20 2020.05.10. 15:20:53

@SzZoole: van, csak manapság kommunális, mek tranzakciós, mek
sorolhatnám adónak nevezik a mostani urak.

szóval van;)

Trónkövetelő 2020.05.10. 15:21:12

Ez a tengeri népeknél divatozik. Portugáliában, a briteknél és Észak-Amerikában, a keleti parton is gyakoriak a függöny nélküli ablakok. A magyarázat abban rejlik, hogy régen a férfiak hetekre, hónapokra, akár évekre kimentek a tengerre, halászként, matrózként, kereskedőként, mialatt az asszony otthon maradt egyedül a lakásban. Ilyenkor tisztességes nő nem hajthatta be a spalettát, nem húzhatta be a függönyt, hogy lássa mindenki (a szomszédban lévő nők...) hogy egyedül van a lakásban, nincs titkolni valója. Azóta már a férfiak sem tűnnek el hónapokra, évekre egy hajón, de ez a függönymentesség az évszázadok alatt szokássá vált.

naty77 2020.05.10. 16:38:53

Én magyarként itthon élek és mégsem szeretem a függönyt. Mivel van családom nem dönthetek egyedül erről, de a konyhán nincs, pedig szinte ablak az egyik fal végig és be is látnak a szomszédos társasház majd összes lakásából. De nem zavar, meztelenkedek is, ha épp úgy alakul. Az otthonomban azt csinálok, amit akarok. A függöny jobban zavar.

Weidmüller 2020.05.10. 16:38:54

A függönytelenség onnan ered,hogy amikor a halász(ok) kimentek a tengere dolgozni,és valami oknál fogva nem jöttek haza csak másnap reggel, a feleségeik így "üzentek" az anyósoknak,és a mindent tudó pletykafészkeknek

"nincs itthon a férjem,de nem húzom be a függönyt,hogy lássa mindenki, nem paráználkodom senkivel sem!"

Ez a szép hagyomány mára kissé átalakult,ma már azt "mondja"

"nincs függönyöm,nincs takargatni valóm,tiszta a lelkiismeretem"
A szokáshoz még annyit,hogy nagyon nem illik a lakásba bebámulni,ezt ha észreveszik meg is szólják ha van rá módjuk.A függöny nélküli "nyitottság" még dívik a határ menti német részen is.

korxi 2020.05.10. 16:38:54

@somlobodog: a sötétezés előtt/helyett hasznos lenne gondolkodni kicsit.
@devadel: Ez az alternatív költség dolog biztosan létezik, viszont elég közvetett a hatása, de az biztos, hogy kényszernek nevezni túlzás.
De csak akkor, ha valaki a saját tulajdonú lakásában lakik.
Nem tudom hogy honnadiában, azon belül Amszerdamban, azon belül a posztban említett városrészben mennyi a tulajdonos által lakott és a bérlő által lakott lakások aránya, de a bérelt lakásban lakás nyugat-európában általában magasabb, sok helyen kiugróan magasabb, mint Magyarországon.
Az ingatlanárak emelkedése azonnal és közvetlenül megjelenik a bérleti díjak emelkedésében.
Ha valaki bérlet lakásban lakik és az adott lakásnak, vagy az adott környéken levő lakásoknak emelkedik a bérleti díja, az viszont már nagyon is és teljesen közvetlenül is kényszer lehet az elköltözésre.

isssti 2020.05.10. 16:38:54

'56-os disszidens agybátyám, mikor '90-ben hazatelepült USÁ-ból, még nappal is kínosan ügyelt a függönyre: "mindig legyen behúzva, mert még valaki belő"..

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2020.05.10. 16:38:54

Jópofa szöveg ez a "teljes révedés". Alakilag kifogástalan, ezért nem figyelmeztet a helyesírás-ellenőrző.
Nálunk sokáig azért nem volt függöny az ablakok előtt, mert nem volt senki a családban, aki meghozta volna a súlyos döntést: milyet, honnan, mennyiért?

zsoci 2020.05.10. 19:29:17

Nekem itthon sincs. A földszinten lakom. Akonek nem tetszik amit lát, ne nézzen be. A függyöny sötétté, nyomasztóvá teszi a lakást. Majdnem olyan vacak dolog, mint a rács.

Fikalnyik Eugén 2020.05.10. 19:29:18

@Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember:
"Innen jutott eszembe egy vicc. Valaki betelefonál a pozsonyi könyvtárba, hogy szeretne egy anyagot a szlovák történelemről.
- Bejön érte vagy elküldjem SMS-ben? "

Nekem meg az a vicc jutott eszembe, hogy leírom a szlovák meg a magyar egy főre jutó GDP-t két évtized alatt:
szlovák: 1995: 5.000 $ 2018: 20.000 $
magyar: 1995: 5.000 $ 2018: 16.000 $

Most röhögj.

kewcheg 2020.05.10. 19:29:18

Nem a függönynélküliség az abnormális hanem a bámészkodás.Ha nyitott garazsajtónál szerelem a kocsit / utcára nyiló garázs/ szinte borìtékolható hogy mindenki bámészkodni fog, még le is lassit. Szerencsére a szoci öreg taták "jopofa" beszólogatása ( dolgozunk, dolgozunk?) már eltűnt....

Infamous 2020.05.10. 19:29:18

Nekem úgy rémlik gyilkosság történt vhol függönyök mögött vagy vmi halálos sztori és azért nem használnak. Vagyis nem használtak, mert manapság használnak.

Orbánék Moszkva fele menekülnek! 2020.05.10. 21:38:17

@Fikalnyik Eugén:

tradingeconomics.com/slovakia/gdp-per-capita

állítsd be: compare, hungary, gdp per capita

tök egyértelműen látszik hogy 2006-2010 közt húztak el

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.05.10. 21:38:43

Nálunk sincs függöny az ablakokon, szeretem, ha minél több fény jön be a házba. Délnyugat-Magyarország.

slowMotion 2020.05.10. 21:39:23

Az ok sokkal 1szerubb. A hollandok a skotok negyzetreemelve, fosvenyek fosvenye, sajnalnak penzt kiadni a fuggonyre.

lüke 2020.05.10. 22:50:31

Nézz, valyon ,muszály immigrans,utánna- nem lehetne picit helyesen gyakorolni a magyart?
A függöny porfogó ,nylon függöny beszürkül, 10 év után ki kell dobni....
akkor minek?
(Pesten semmi ,Bécsben firhang,Tihanyban zsalu, fák)
Megfejtés: utána,vajon,muszáj,néz,emigráns

lüke 2020.05.10. 22:50:31

@Fikalnyik Eugén:
a vicc szellemes, a GDP rövid, a luxi luxus 115 e.€

lüke 2020.05.10. 22:53:06

@kewcheg: nyuggerszocinyanya ,dum spiro spero

kardio1 2020.05.10. 23:33:49

@halandor: ez màsutt is igy volt a középkorban, ld pl Itàliàban.

élhetetlen 2020.05.11. 01:20:01

@Online Távmunkás: A bulinegyedből nem azért költözik el bárki, mert drágább lett a lakása. Amíg az az egy lakásod van ahol élsz, indifferens az értéke. Aki elköltözik, az azért teszi, mert besokallt, hogy már x éve nem tud végigaludni egy éjszakát, mert randalíroznak az ablaka alatt. Majdnem áldozatul estem én is, igaz, itt Budán a Petőfi híd hídfőjénél. Idetelepült a Rio Cafe és a Zöld Pardon. Nem is az volt a zavaró, hanem az ablakom alatt parkoló vendégek. Eleve a zenétől kissé megsüketülve túl hangosan beszéltek, aztán négy kocsiajtó becsap, aztán eszükbe jut, hogy még valamit mondanának a velük induló másik kocsiban ülőknek, kiszállnak, újra be, aztán ajtót becsap, és ez úgy negyed óránként. Azt nem tudta megoldani az önkori, hogy lezárják az utcát. Sokan reklamáltak a térdig érő szemét miatt. Azt megoldották. Négyre elfogytak az autók, jöttek a takarítók, csissz-csissz a járdán, üvegek dobálása a kukába, és közben a kiabálva kommunikálás. Na, a hajnali pár óra is elúszott. Szerencsére elég sokáig gondolkodtam a szökésen, és előbb mentek el, mint én. Ha én költözöm előbb, megütött volna a guta, mert miután rend lett, nem tudtam volna visszavásárolni az északi oldalon a Gellért hegyre néző, a déli oldalon 36 nm terasszal rendelkező lakásomat.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.05.11. 07:48:34

@lüke:

"Megfejtés: utána,vajon,muszáj,néz,emigráns"

Engedj meg egy kis pontosítást. Az angolban van az emigrant és az immigrant. Ő immigránst írt, ami a magyarban nem létező szó, de a magyar megfelelője nem az emigráns, hanem a bevándorló.

www.youtube.com/watch?v=17CsLvJS4cc

Led Zeppelin: Immigrant Song

videki gyerek 2020.05.11. 07:51:36

Nem szeretnek olyan gatlastalan szociopata lenni hogy ne zavarjon a fuggony nelkuliseg. Ezzel egyutt en is szoktam nezelodni masok lakasaba es zavar is, hogy 3. emeletig siman belatni.
Szerencsere ennel joval magasabban lakok legfeljebb a fuggonykarnist latni az utcarol.

Dr.Evet 2020.05.11. 07:52:55

A függönynélküliség nem kizárólag holandiai szokás. Én a holland határ mellett élek, egy már Németországhoz tartozó kisvárosban, Klevében, ahol eleve sok holland él (a helyi tájnyelvi német is elég hollandos) és erős a holland hatás. Egy többlakásos társasház 2., felős szinti lakásában élünk és nálunk sincs belátást takaró függöny. (A háló- és gyerekszobában vannak sötétítőfüggönyök - már csak azért is, mivel itt késő tavasztól ősz elejéig este 10-ig, fél 11-ig világos van - meg már reggel 5-től, fél 6-tól is.)

A lakásban én is gyakran csak egy topban vagyok, de van, hogy meztelenül. A szomszéd ház felős szintjén egy korombeli, negyvenes családanya él, aki rendszeresen napozik a teraszon pucéran. Ha épp én is meztelenül vagyok, átintegetünk egymásnak mosolyogva:-)

Platonica 2020.05.11. 09:03:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Tetszik, nem tetszik, az immigráns szo letezik a magyarban. Nekem spec nem tetszik, de ez nem valtoztat a tenyen.
Latin eredetu kolcsonszo, mint ay angolban is.

idegen-szavak-szotara.hu/immigr%C3%A1ns-jelent%C3%A9se
bookline.sk/product/home.action?_v=Banyai_Andras_Az_immigrans&type=22&id=292507

ekat 2020.05.11. 09:20:33

@sZulamith: Igen, én is megdöbbentem Hamburgban azon, hogy általában nincs függöny. Úgyhogy két bérlakásba is én vettem. :D
Nagyon furcsa volt, hogy az ottani 'metró' nevű magasvasút kanyarog a házak között, és mindenhova belátni....

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.05.11. 10:43:10

@Platonica:

Igen, a kommentedből látom, hogy papíron létezik a magyarban is. Én életemben nem hallottam, csak az ellentétes jelentésű emigránst. Magyar szövegben most láttam először leírva, talán mert nem ismertem Bányai András könyvét. :)

Mindegy, nem érdemes a poszt témája szempontjából lényegtelen dolgot ragozni. Lehet, hogy nálam emelkedettebb kultúrkörökben mindennapos a használata, én maradok a mélymagyar bevándorló szónál.

never again 2020.05.11. 12:38:06

@Weidmüller:
Igen, ez a másik fele. Ez a függönytelenség úgy működik, hog az emberek a sját életükkel foglalkoznak, és nem peep-shownak nézik a szomszédságot.
Mert ugye minek takarjam el, ha senki nem néz be, mert senki nem egy stalker szatír? :D
Jó kis magyar szokás a mások magánéletébe vájkálni könyékig, jobb helyeken nem szokás :)

lüke 2020.05.11. 14:37:37

@Platonica: @Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ez újjabban vándorolhatott be, az egyik be - a másik kivándorló:)
https://idegen-szavak-szotara.hu/emigráns-jelentése
Valóban ,utána nézve : emigráns antonimája az immigránsnak
szép magyar beszédben immigránst soha nem hallottam, K- nenak is igaza van!
lat.immun= szabad ,tiszta
lat. immigrant= bevándorló
(immobilizálni antonimája a mobilizálni! )
Az imm előtagok Grande -Bretagne- ba vs. francia közvetítéssel érkeztek..
vs vero simile/ lat=valószinű , bocs a hosszú,kis latin eszmefuttatásért

Platonica 2020.05.11. 15:40:23

@lüke: Bocsi, nem ertelek, miben van igaza K-nek? Azt irta nem letezik a magyarban, mire megjegyeztem, hogy de igen.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Szerintem nem emelkedett magyar, inkabb eroltetett 'magyar';-) Mar csak azert is, ha igy 2 emmel irva kerult atvetelre. En sem hallottam me'g soha elobeszedben egyebkent, kivancsi lennek, vajon 2 emmel ejtik-e..., elvileg igy kellene, de az mar tenyleg sok(k):-)

2020.05.11. 18:03:18

Mi is integetünk egymásnak a szembe-szomszédokkal, ugyanis itt sem általános a függöny. Most is a teraszajtóban ülök (mert zuhog az eső), az általam belátható szembe-szomszéd lakások közül 3-ban van függöny, egyben az ablak közepére akasztott mini-függöny, 4-ben állandóan le van eresztve a roló, pedig lakják, a többi függöny-nélküli. Ja, 17 lakásra látok rá (ők meg rám, persze). Nálam nincs függöny, csak igény rá, így az ablakon roló le, a teraszajtón, amikor meg nincs nyitva, öntapadós matrica-csíkok.
A kulturális háttértől eltekintve, szerintem a függönyanyag milyensége is számít, egy súlyosabb, már-már sötétítő-anyagból készült függöny eléggé nyomasztóvá tud tenni egy lakást, viszont vannak tükör-anyagos függönyök is, könnyebb anyagból, amik a kilátást nem zavarják, viszont a belátást eléggé megnehezítik. No, ha majd a helyi Ikeában újra elérhető lesz az otthonában-összeszereljük-a-bútorokat, akkor rászánok egy napot az Ikeázásra, és ilyen függönyöket is beszerzek. Ugyanis egy jól megválasztott függöny szerintem, magát a lakást is dekorálja, megspórolható vele valami gagyi kép vagy metszett vagy "vicces" felirat a falon.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.05.11. 18:54:21

@Platonica:

"En sem hallottam me'g soha elobeszedben egyebkent, kivancsi lennek, vajon 2 emmel ejtik-e"

Sehogy nem ejtik, mivel beszédben nem használják. :D

"miben van igaza K-nek?"

Pl. abban, hogy az eredeti kommentben írt immigráns szót emigránsra magyarítottad, én pedig ezt kijavítottam bevándorlóra.

Attól pedig nem lesz egy szó a magyar szókincs része, hogy valaki itt-ott leírja. Attól például, hogy párszor félvezető helyett szemikonduktort írok, a magyar szókincsnek továbbra is a félvezető lesz a része, nem a szemikonduktor.

Régebben egy német számítógépes cég magyar leányvállalatánál dolgoztam, és Pozsonyban tartottunk egy megbeszélést, amelyen a leányvállalatok vezetői vettek részt. A szlovák kolléga eredetileg magyar volt, de elszlovákosodott, akcentussal beszélt magyarul. Az operációs rendszert következetesen működtető szisztémának mondta. Később a szót a szlovák leánycég pár magyar nyelvű prospektusában is olvastam. Végül is igaza volt, miért ne lehetne az első szót magyarra fordítani és a másodikat meghagyni idegen szóként. Ám ettől még nem vált a működtető szisztéma a magyar szakszókincs részévé.

Platonica 2020.05.11. 21:53:21

@Kovacs Nocraft Jozsefne: No ezt mar vegkepp nem ertem:-/
"Pl. abban, hogy az eredeti kommentben írt immigráns szót emigránsra magyarítottad, én pedig ezt kijavítottam bevándorlóra."

Hol, mikor? Osszesen 2 hozzaszolasom volt, egyikben sem szerepel sem az` emigrans, sem a bevandorlo szo. Nem keversz valakivel?

Es igen, igazad van, attol mert valaki itt-ott leir egy szot, az nem lesz resze a nyelvnek.Ugyanakkor az is igaz, hogy attol, mert valaki nem hallott egy-egy szot me'g soha, nem biztos, hogy az nem letezik az adott nyelvben;-)

zsoci 2020.05.12. 00:06:42

Nekem itthon sincs. A földszinten lakom. Akonek nem tetszik amit lát, ne nézzen be. A függyöny sötétté, nyomasztóvá teszi a lakást. Majdnem olyan vacak dolog, mint a rács.

2020.05.12. 01:13:10

@Platonica: Hagyd már .... eddig figyeltem közbeugatás nélkül. De ezt a nicket tényleg hagyd, megfelelő platformokon, hithű orbanista, sok éves tevékenysége alapján haszonélvező, azaz szimpla Ner-lovag. Nem akarsz te egy ilyennel semmilyen interakcióba kerülni, hidd el nekem, mert leugat az illiberális rutin szarjaival. Bármilyen kérdésben ... Én már csak akkor szólok hozzá, ha troll-piszkálódhatnékom van.

2020.05.12. 02:35:27

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ja, mellesleg, jut eszembe, mit szólsz ahhoz, hogy Hofi is utált benneteket? :P
www.youtube.com/watch?v=CkeVEdyEi-c
Trolloolollloooo ..... és most takarodj innen a rákba, Elvtárs!

Platonica 2020.05.12. 08:48:27

@Pink Petsch: Hu de kihozott a sodrodbol:-o Nem volt itt semmi feszko, nyugi:) Oszinte leszek, trollkodast se ereztem, max felreertest.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.05.12. 10:58:54

@Platonica:

"Nem keversz valakivel?"

De igen, @lüke: volt az, nem te. Bocs a keverésért.

"Ugyanakkor az is igaz, hogy attol, mert valaki nem hallott egy-egy szot me'g soha, nem biztos, hogy az nem letezik az adott nyelvben;-)"

Ez is igaz, na de már ketten vagyunk, akik nem hallottuk: te és én. :) S ha már nyelvészkedünk, akkor nyilván sok olyan szó létezik, amely nem egyértelműen része az adott nyelv szókincsének vagy sem, hiszen az adott szó gyakran "átmeneti" állapotban van, aztán vagy kihullik, vagy megmarad.

Hasonló helyzet áll fenn az idegen szavak írásmódjával is. Eleinte az eredeti, többnyire angol írásmódot használjuk, aztán egyesek lassacskán elkezdik a magyarosítani, mígnem elfogadopttá válik a magyaros írásmód. Régebben én is hardware-t és software-t írtam, ma már inkább fonetikusan írom őket, ahogy a legtöbben mások is. A csip azért még báncccsa a szememet, a förmverre pedig még várni kell egy ideig. :)

Az MTA helyesírást meghatározó Nyelvtudományi Intézete is csak nemrég jött rá arra, hogy ugyan miért is ne lehetne megengedni egyes szavak kétféle helyesírását. Pl. régebben az "1-én" volt a helyes, utána az "1-jén", most meg tudtommal mindkettőt megengedik.

Hogy a topichoz (topikhoz?) is hozzászóljak: Én leginkább azért rühellem a függönyöket, mert csak a port fogják. Amikor még Budapesten laktam, olyan messze volt a legközelebbi szembeszomszéd, hogy csak távcsővel láthatott volna be hozzám (2. enelet), most meg családi házban lakunk, az utcai ablakok előtt 3+3 szép nagy tujával, ezektől csak az lát be, aki direkt kukkolni akar.

lüke 2020.05.12. 23:24:12

@Platonica: @Kovacs Nocraft Jozsefne:
Kezdjük előlről...
P :az immigránsról irt, ez BEvándorló
K :ennek a magyar megfelelőjét írta, ez is > BEvándorló
Mindkettőtöknek igaza van!
Én : immigrans helyett emigránst mondtam vala, ez pedig helyesen : KIvándorló
c’est tous.....
(Sajnos nekem még az EU előtti immigration office, s a reptéri felosztás:
Commonwealth & Other countries , jut eszembe, brexit után mi lesz veled eu. community?)

halandor 2020.05.14. 01:03:51

kardio1, hogyne, ez màshol is bizonyàra ezért van. Rémlik, hogy anno Elzzàszban is làttam ilyet meg van biztosan sok helyen màshol is. Rutinos építômesterk jàrtàk Európa útjait màsfelôl a jónép úgy trükkôz, ahogy tud, a kor szintjén ilyen érdekességekre bukkanunk.
Én ezt akkor hallottam elôször, amikor ideköltöztünk.

kardio1 2020.05.14. 13:33:18

@halandor: merre laktok Dél-Franciaországon belül ?

halandor 2020.05.14. 16:31:28

Albiban, màrmint a vàrosban és nem albérletben. D

halandor 2020.05.14. 16:31:28

Toscanàhoz szoktàk hasonlítani a vidéket.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása