oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2020. március 26. 06:30,  Karanténban a térkép szélén 108 komment

2020. március 26. 06:30 Határátkelő

Karanténban a térkép szélén

Egészen elképesztő időket élünk, olyan dolgok történnek velünk, amit még pár hónapja sem tudott volna elképzelni senki. Olaszország, Franciaország, Nagy-Britannia, és még sorolhatnám – jönnek folyamatosan a hírek karanténról, kijárási tilalomról, betegekről, áldozatokról. Portugália talán kevéssé van előtérben, a vidéki Portugália pláne, így aztán különösen érdekes lehet Gyöngyi írása.

cim_276.jpg

„Évek óta rendszeresen olvasom mások beszámolóit, és most megosztanám, hogyan éljük a mindennapjainkat a karantén idején.

Egy szörfparadicsom (Ericeira) melletti portugál faluban, lisszaboni párommal és annak szintén lisszaboni szüleivel vonultunk le beláthatatlan ideig a hétvégi házba, mindannyian kor vagy betegség miatt a járvány szempontjából a különösen veszélyeztetett csoportba tartozunk.

Sokan kiakadnak azon, hogy a városiak lemennek vidékre, és viszik magukkal a vírust... megértem, de nekünk nem volt más választásunk. Az utcánkban a házak több mint fele üresen álló nyaraló.

Egyik nap fel kellett mennünk Lisszabonba, felemelő érzés volt, hogy este tízkor a lakótelepen az emberek többsége kiment az ablakba, erkélyre és tapssal éljenezte, bátorította az egészségügyi dolgozókat. Itt is láttam egy szolidaritási üzenetet hordozó lepedőt az egyik házban: „együtt sikerülni fog”.

Együtt a szülőkkel

A párom harmadik hete home office-ban dolgozik, én tavaly elvesztettem a munkámat, most meg a jövedelmem is, mert idegenvezető vagyok Budapesten. Adódik, hogy ötödik évi ingázás után itt maradjak, és próbáljak meg munkát találni, de az elmúlt két hétben még hirdetést sem láttam.

Március elején beadtuk a házasságkötéshez szükséges papírokat, nem tudni, milyen mértékben állnak le a hivatalok, egyelőre semmi visszajelzés.

A szülőkkel eddig egy hosszú hétvégénél több időt nem töltöttem egy fedél alatt, így van okom izgulni, hogy nagyobb konfliktusok nélkül átvészeljük ezt az 1-2 hónapot, vagy ki tudja mennyit.

Meg kellett szoknom, megtanulnom dolgokat, új szavakat is: pl. ruhaszárító, mert lavórban mosunk. Minden széken macska ül vagy alszik.

soneca.jpg

A hetvenes éveikben járó szülőkön egyelőre nincs jele a pániknak, de nagyon nehezen viselik, hogy le kell mondaniuk bizonyos dolgokról, mint a koncertek, színházlátogatás, kedvenc napilap, vagy megszokott bevásárlási rituálék.

Két napnál többet nem bírnak a házban maradni, és még mindig vannak terveik, hogy ide- meg oda mennek ezt meg azt venni, például báránycombot. Nem húsvétra, csak mert megkívánta.

A térkép szélén

De a szomszéd faluban lévő hentestől nem rendelünk, hanem a városi, bejáratott helyről. Eleinte idegesített ez a hozzáállás, mondtam a páromnak, hogy eldugom az anyós összes cipőjét, meg a kocsikulcsot... persze csak viccből, és minden nap lefekvés előtt próbálunk nevetéssel lazítani ebben az abszurd helyzetben.

Annyira a térkép szélén vagyunk, hogy valószínűtlen mindaz, ami a világban történik most. Folyamatosan követjük a híreket, tartom az otthoniakkal a kapcsolatot, de nehéz felfogni, pedig előbb vagy utóbb egy közeli családtag, vagy barát is érintett lesz.

img_4740.JPG

Az elmúlt hétvégén még el tudtunk sétálni a tengerpartra, de most szigorították a mozgásteret. A faluban sétálunk esténként, ilyenkor a környék összes kutyája belezendít, én szeretem ezt a kutyaszimfóniát, meg a kakaskukorékolást és a báránybégetést is.

img_4764.JPG

img_4785.JPG

Az ellátás jó, a helyi kisboltban még van szinte minden alapvető termék, de korlátozták a nyitvatartást és egyszerre csak négy fő lehet benn. Friss kenyér, zsömle rendelésre, narancs, banán, hetente háromszor friss tejtermék.

Jelentős tartalékokkal is rendelkezünk, kb. 4 kg. szárított tőkehal, miegymás. Ami nincs a kisboltban, azt be tudjuk szerezni a közeli benzinkúton, ahol éjszakai üzemmódban szolgálnak ki: az üvegfalon keresztül, két fiók van: az egyikben a pénzt veszik át, a másik, nagyobban az árut adják át. Ennél biztonságosabbat el sem tudok képzelni.

loja.jpg

Mi jön ezután?

Leginkább azon szoktam gondolkozni, milyen világ jön, mert más lesz az új normális... magam is csodálkozom, hogy nem szorongok, pedig most tényleg lenne rá okom.

Talán amiatt, hogy a körülményekhez képest tényleg luxusnak számít ez a fajta karantén, és itt, Portugáliában egyébként is mindenki lassabb tempóban éli az életét, és rám ragadt ez a nyugiság...

A portugál híreket igyekszem rendszeresen megosztani a FB-oldalamon, és lelket tartani azokban, akiknek meghiúsult az utazásuk.”

Kövesd a Határátkelőt az Instagrammon is!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

#Abalkomból "Az ablakból erre a játszóra látunk rá. Nem tudom, látszik-e, de körbe vannak szalagozva a játékok. Nagyon szomorú látvány." �&�: Kitti #coronavirus #covid19

Határátkelő (@hataratkelo) által megosztott bejegyzés,

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.  

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Portugália

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3915557822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tshaabee · https://tshabeeinjapan.blogspot.com/ 2020.03.26. 07:21:13

Itt Tokióban még nincs kijárási tilalom meg karantén, de ez valószínűleg már csak napok kérdése. Az még egy szép menet lesz... :/

Hari Seldon 2 2020.03.26. 07:50:00

@tshaabee:
Egy nagyvárosban, mint a tiétek, még durvább. Több millió ember bezárva a lakásba hetekig, hónapokig. Annak akinek van egy kis kertje, még csak csak kibírja, de egy lakás esetén nagyon gáz. Tokió meg ráadásul nagyon sűrűn lakott.

sörm 2020.03.26. 08:54:45

Klassz lehet ez a karantén :) Remélem működik majd az anyósékkal. Ugyanakkor nem baj ha még az esküvő előtt kiderül ha mégsem. :)

sörm 2020.03.26. 09:10:24

A svédek továbbra is halálnyugik. Tegnap nagyon durván megugrott a halottak száma Stockholmban, reméljük csak egy rossz nap volt és nem egy nagyon csúnya trend kezdete. Bár optimizmusra semmi ok, alig jár busz mert a sofőrök betegek, az emberek úgy utaznak mint a heringek. Éttermek, edzőtermek nyitva, óvodák, általános iskolák nyitva, még mindig csak 500 fő feletti rendezvények tiltva. Én Stockholmot már rég elkülönítettem volna az ország többi részétől hiszen itt van a legnagyobb baj, másutt még lehetne követni a vírust. Ehhez képest még mindig az áll hogy lehet menni síelni a síszünetben másfél hét múlva. Az lesz vicces, ha a stockholmiak felözönlenek északra. Az ottani egészségügy visít hogy ne engedjék, hiszen az ottani kórház el tud látni néhány esetet, de arra a helyieknek is szükségük van. Van még egy hét, addig persze még dönthet másként a kormány.

SzZoole 2020.03.26. 09:18:18

@sörm: jaj, nem is tudom, hogy, hogy jellemezném a svédek hozzá állását ehhez az egész szituációhoz.

sörm 2020.03.26. 09:26:12

@SzZoole: Hulljon a férgese?

Lutriznak. Mindent megtesznek hogy a gazdaság minél kevésbé omoljon össze, közben bíznak a jószerencsében hogy nem lesz egy olasz-spanyol helyzet. De semmit nem tesznek hogy megelőzzék. Ezerrel bővítik a helyeket az intenzíveken, ez jó, de tegnap a hírekben elismerték hogy az orvosok nővérek olyan védőfelszereléssel dolgoznak, ami nem elég, ezzel fertőződtek meg az olasz orvosok a járvány elején. És átlagban csak a következő napra elegendő védőfelszerelés van még ebből a nem elégségesből is, bármikor eljöhet az a pont amikor a személyzet döntést kell hozzon: ellátom a pácienseim védőfelszerelés nélkül vagy megtagadom a munkát, haljanak a betegek? És most még a legelején vagyunk.

sörm 2020.03.26. 09:42:31

@SzZoole: És az az érdekes hogy egyetlen párt van a nyolcból, amelyik megkérdőjelezi hogy emberéletekkel játszunk a gazdaságért: a szélsőjobb. És nem, nem vagyok a szavazójuk, de ebben a szituációban ők a leghumanistábban gondolkodók. Amúgy bal- és jobboldal egyetért ebben a stratégiában, védjük az állásokat, gazdaságot, hulljanak az idősek, betegek.

Én nem tudom megérteni hogy az iskolákat nem zárják be, de a kemot, műtéteket eltörölték. Mi két hete még mehettünk ultrahangra, most már nincs (teljes pánik a terhesek között, nem tudod meg időben hogy esetleg súlyosan beteg a gyermeked, nincs választásod elvetetni). Nem a kemo meg az életmentő műtétek lennének az utolsók amit be kéne szüntetni???? Suicid páciánseket hazaküldek a zárt pszichiátriáról, akkor is ha egyedül vannak otthon. De étterembe menjünk, mert támogassuk a helyi vállalkozókat (amivel 100% egyetértek, de elvitelre).

Az egy ironikus hab a tortán hogy a halottak között durván felülreprezentáltak a szomáliai idős férfiak. Sok tipp van miért pont ők és nem más csoport, valószínűleg ők azok akik annyira nem illeszkedtek be, hogy talán egyetlen fő sincs a családban aki tud svédül, fogalmuk sincs mi történik a társadalomban. Tegnap hallottunk több interjút, szerintük a hatóságok csak ártani akarnak nekik és diszkriminálni őket, csakazért se követik a tanácsokat, ha lefordítják nekik akkor se. És persze többgenerációs nagycsaládok élnek együtt. De most kb. a bevándorlóellenes SD mondja hogy nem olyan jó ám ha meghalnak, a többi párt meg a gazdaságról papol. :) Érdekes csavarokat hoz az élet.

SzZoole 2020.03.26. 09:49:17

@sörm: itt sem volt más a helyzet, de már kezd a hozzá állás/nézőpont változni :-)

Most néztem a híradóban a Health Minister élőben nyilatkozott. Azt mondja, hogy a megfelelő védő felszerelések( kesztyű, maszk, védőszemüveg, testek)már meg érkeztek az országban millió számra és már szortirozzák szét.

A háztartások számára is elérhető lesz a teszt a jövő héttől.

Szóval itt kezd változni a hozzá állás, szerencsére :-)

Benikuty 2020.03.26. 09:56:45

@sörm: dicséretesen pozitív módon állsz a dologhoz:) Egyébként végső esetben javaslom a seggre pacsi nevű társasjáték két személyes változatát, igen szórakoztató!

tshaabee · https://tshabeeinjapan.blogspot.com/ 2020.03.26. 09:58:25

@Hari Seldon 2:
Igen, az nem lesz semmi, ha itt is meglépik... Kíváncsi vagyok, hogy ennyi embert hogy tudnak majd ellenőrizni.
De legalább nem lesz tömeg a vonatokon. :D

SzZoole 2020.03.26. 10:00:29

@sörm: hűbazdmeg......., erre nem tudok mit mondani :-(((

Az emberek segítsek a gazdaságot, egy állítólag jóléti államban azzal, hogy be üljenek bármilyen vendéglátó egységbe???

Hogy a kapitalistatúristaúristenalovanemiszervétpászitsa az ilyen embereknek a púzókájába, akik ilyen hozzá állást tanúsítanak ehhez a szituációhoz......

tshaabee · https://tshabeeinjapan.blogspot.com/ 2020.03.26. 10:04:24

A poszternek: anyósékra rá kell hagyni a legtöbb hülyeséget, amit maguknak találnak ki.
Úgy talán picit könnyebb lesz fenntartani a családi békét.

sörm 2020.03.26. 10:04:39

@SzZoole: Nézd, még szerencsénk is lehet és akkor a svéd gazdaság ússza meg a legjobban. Bárcsak így lenne!

SzZoole 2020.03.26. 10:07:54

@sörm: ja, csak ezt a covid 19 nevű játékot nem a szerencsére játszák

négyzet 2020.03.26. 10:24:27

@sörm: Bocsánat, de ezt honnan veszed? "Amúgy bal- és jobboldal egyetért ebben a stratégiában, védjük az állásokat, gazdaságot, hulljanak az idősek, betegek."

Épp tegnap volt a pártok közti krízismegbeszélés, abszolút nem erről szólt, hogy mindenki hátradőlt, hogy jól lesz ez így. Gazdaságvédő intézkedések is vannak, meg növelik az ágyszámot, meg több védőfelszerelést, több intézkedést a kieső jövedelmek pótlására, mert sokan kerültek most lapátra, és ezzel ugyanúgy foglalkozni kell. Nyilván ellenzékből könnyebb mindig annak az ellenkezőjét akarni, mint amit a kormány csinál, de még az SD is több gazdaságvédő intézkedést kért... Kormányon lehet, hogy ők is összefosnák magukat.
Ne keverjük a történéseket és a személyes narratívát. Én személy szerint nem értek egyet azzal, hogy nincs lockdown Stockholmban, de ha a kormány a járványügyi hivatalnak hisz, ami azt mondja, amit, akkor elfogadom, hogy ők értenek hozzá. Mi meg itthon maradunk.
A mostani esetszám-emelkedést Svédo-ban valószínűleg a tiroli síelésből hazatérők okozták... a norvégoknál esetszám fele onnan jött. Na ott, Ausztriában, pontosabban Tirolban szartak a járványra gazdasági okokból, pedig már hetekkel ezelőtt kiderült, hogy onnan is megy szét a járvány, pl. Izlandra.

SzZoole 2020.03.26. 10:30:58

@sörm: ép most mondták a híradóban, hogy az önkéntes véradókat továbbra is várják mert a vérre továbbra is szükség van.

A sürgős/életmentő műtétek tovább folytatódnak és a rákos betegek is megkapják a kezeléseiket.

Hari Seldon 2 2020.03.26. 10:39:04

@sörm:
Senki nem érti a svédek hozzáállását. Majd kiderül, hogy kitaláltak-e egy eredeti megoldást, vagy nagyon beszívták. Nagy valószínűséggel az utóbbi.
Alig tesztelnek, általános iskolák nyitva, legalábbis azon a részen, amiről tudok.

sörm 2020.03.26. 10:42:43

@négyzet: Szuper hogy itt vagy, másként szoktuk látni a dolgokat, így a többiek is több narratívát kapnak!

Persze hogy foglalkozni kell a gazdasággal, nem kérdés. De a híreket ez dominálja, különösen ha összehasonlítod más országok híreivel sokkal többet beszélnek erről mint másutt, holott egyelőre még kevésbé vagyunk érintettek (persze ami most van már az is überszívás).

Persze hogy ellenzékből könnyebb, egyszerű most a Moderatoknak meg SDnek arról beszélni hogy még több pénzt kellene adjon a kormány. Teljesen egyetértek azzal az érvvel (azt hiszem Damberg mondta), hogy lehet hogy a válság elhúzódik, nem oszthatnak szét minden pénzt most az elején.

De az iránnyal a 7 párt egyetért: minimális korlátozások. Egyelőre legalábbis. Természetesen nincs kimondva, de nyilvánvalóan a gazdaság mentése miatt. Nem nehéz belátni hogy ez elősegíti a vírus terjedését, tehát több eset, több beteg az intenzíven és több halál. Az olaszok is erre figyelmeztetnek: később már túl késő a korlátozásokhoz, ez egyértelműen látszik náluk. Amúgy az SD is csak finoman ugrál, alapvetően a teljes együttműködésre rendezkedtek be. Szóval persze hogy krízismeeting van krízismeeting hátán, de nem hoznak olyan döntéseket amivel drasztikusan lecsökkentenék az emberek közötti találkozást.

sörm 2020.03.26. 11:04:55

@Hari Seldon 2: Ennél viccesebb hogy tegnap azt mondták már a halottakat sem tesztelik mind. Akikről a kezelés alatt kiderült hogy covid19 azokról tudják, de jó eséllyel volt már pár eset ahol haláloknak tüdőgyulladást írtak be pl, mert senki nem tesztelte. Márpedig az információhiány mocskosul fog fájni egy következő járványnál.

Egyre nagyobb a feszültség a szakemberek között is, az ÁNTSZ (Folkhälsomyndigheten) és csapata nagyon azt nyomja hogy stabil a helyzet, minden oké, míg a kórházak képviselői, orvosok sőt kutatók egészen mást mondanak. Nagyon remélem hogy nem nekem van igazam, aki szerint a kormány veszélyes és felelőtlen szerencsejátékot játszik, hanem @négyzetnek, aki bízik bennük. Boldogan elismerem majd hogy tévedtem, csak úgy legyen!

négyzet 2020.03.26. 11:32:55

@sörm: Amiben én bízok: a kormány azt csinálja, amit a járványügy mond, tehát --> a kórházak képviselői kezdenek bepánikolni --> a járványügy változtat --> a kormány változtat. A jó hír, hogy itt lehet kritizálni, a kórház képviselője elmondhatja a tévében az aggályait, a járványügyet meg tudja kérdezni a sajtó, és nem macskajancsik vezetik a sajtótájékoztatókat, akik össze-vissza hadoválnak. Nekem úgy tűnt, azért nem csinálnak lockdown-t, mert azt gondolják, a járványt már nem lehet megelőzni, lassítani akarták. De lehet, hogy kell majd a lockdown a lassításhoz is.
Szerintem abban tévedtek, hogy a svédek annyira szabálykövetők lesznek, hogy az ajánlások szerint fognak eljárni. De nem így tesznek. Svéd ismerőseim simán utazgattak még múlt héten, a köhögő gyereküket bevitték az óvodába... Ezek értelmiségi, középosztálybeli emberek, számomra érthetetlen viselkedéssel.

SzZoole 2020.03.26. 11:37:22

@sörm: ezt most olvastam a brazil favelákat uraló maffia is példakövetőbb mint Svédország, vicces nem :-)

www.theguardian.com/world/2020/mar/25/brazil-rio-gangs-coronavirus

incianya 2020.03.26. 12:29:55

@Benikuty: @sörm: Szerintem ők toleránsabban állnak hozzám, mint és hozzájuk. De azért gondolj bele, hogy rendszeresen kijavítja a kiejtésem, az igeragozásom, mérsékelten rendmániás, én pedig csak egy fokkal vagyok rendszerető, mint a fia... szóval, van súrlódási felület bőven... A szüleimet sajnos, már elvesztettem, de még emlékszem nagyon, milyenek voltak ennyi idős korukban. Velük két óránál nem bírtam volna ki hasonló helyzetben. Számomra ez a családi környezet megnyugtató, biztonságot ad. Persze az öregeknek is jobb, hogy itt vagyunk, minta ketten lennének bezárva. Plusz még jól főzök is :)
De készültünk a végső esetre is: kidolgoztunk még az elején egy jelrendszert, amivel vészjeleket tudok diszkréten közvetíteni, plusz van egy 0,7 dl Zubrówka eldugva. (Itt nem egész 9 euróba kerül. )

incianya 2020.03.26. 12:29:56

@tshaabee: Köszi, rájöttem én is. Egyébként az összes anyósaim közöl a legjobb fej!

incianya 2020.03.26. 12:29:56

@sörm: Szerintem ők toleránsabban állnak hozzám, mint és hozzájuk. De azért gondolj bele, hogy rendszeresen kijavítja a kiejtésem, az igeragozásom, mérsékelten rendmániás, én pedig csak egy fokkal vagyok rendszerető, mint a fia... szóval, van súrlódási felület bőven... A szüleimet sajnos, már elvesztettem, de még emlékszem nagyon, milyenek voltak ennyi idős korukban. Velük két óránál nem bírtam volna ki hasonló helyzetben. Számomra ez a családi környezet megnyugtató, biztonságot ad. Persze az öregeknek is jobb, hogy itt vagyunk, minta ketten lennének bezárva. Plusz még jól főzök is :)

Virago_1000 2020.03.26. 12:30:05

@sörm: a svedeknel kevesebben laknak, mint Magyarorszagon, de az aldozatok szama tobb mint tizszerese a magyarorszaginak.

Lehet szabadon fikazni a magyar egeszsegugyet.

A teny szent, a velemeny szabad.

Virago_1000 2020.03.26. 12:30:11

@sörm: ebreszto!!
Svedorszag haldoklik.
A magannyugdijbiztositok jol jarnak a megmarado extraprofittal.

Herr Géza 2020.03.26. 13:14:25

@Virago_1000: Faszikám, Svédország lakosság nagyobb, mint Magyarországé. Pont.
Az áldozatok száma ott: 25 (tegnapelőtti állás), Mo.-on 9 ugyanekkor.
Tehát szerinted a 9 tízszer több a 25-nél.
Aha.
Figyu: vannak ilyen online általános iskolai oktatások, mondjuk matek, alsó tagozat, 3. osztály, próbálkozz. Talán bevesznek.

Herr Géza 2020.03.26. 13:17:22

@Herr Géza: Vazze, már én is keverem. A kérdés helyesen: a 25 több, mint tízszer annyi mint a 9 ?

dikusz. 2020.03.26. 13:45:22

@SzZoole: Azt itthon is mondják.

Hari Seldon 2 2020.03.26. 13:50:34

@Herr Géza:
Arról nem beszélve, hogy egy FOLYAMATBAN levő járványt hasonlít össze. Még nincs sehol a vége. A svédek előbb kapták el.
Oka egyszerű: a svédek nagyobb tömegben utaznak más országokba, plusz az országuk jobban be van tagozódva a világkereskedelembe. Ergo: hamarabb és gyorsabban jut el hozzájuk a vírus is.
Majd ha vége lesz, mondjuk egy év múlva, akkor kell megnézni. Plusz, az hogy melyik ország hogy "játszik a statisztikával" szintén befolyásolja az eredményt.

dikusz. 2020.03.26. 13:55:04

@incianya: Jó kis posztot írtál (írhatnál gyakrabban is), és jó a humorod is.:)))

sörm 2020.03.26. 14:05:18

@Herr Géza: @Virago_1000: Attól azért nagyon messze vagyunk hogy Svédország haldokoljon és egy átlag középosztálybelinek még mindig sokkal jobb dolga van itt mint otthon.

De abban teljesen egyetértek hogy ezt a vírust dolgot a magyar kormány sokkal jobban kezelte mint a svédek. A lakosságszám ugyanakkora, a svédek kicsit vannak többen. De szétszórva hatalmas területen, otthon az a 10 millió sokkal közelebb él egymáshoz. Az egyik ország Európa közepén sok átmenő forgalommal, a másik akkor ellenőriz le mindenkit aki belép az országba amikor akar, csak Norvégia felé nyitott természetesen (meg északon a finnek felé de ott max a jávorszarvasok mászkálnak, embertömegek nem). És feltehetően sokkal több magyar síelt/dolgozott É-Olaszországban és Ausztriában mint svéd, de ez csak tipp. A számok mégis sokat mondanak, a svédeknél fogalmunk sincs hány fertőzőtt van mert nem tesztelik már, de 2500 felett a regisztrált esetek, haláleset 64 ma reggel. Otthon meg 261/10 volt ma reggel. Ezek alapján nehéz azt mondani hogy a svédek választottak jó módszert. Majd 1-2 év távlatából persze biztosabban ítélünk.

sörm 2020.03.26. 14:06:48

@dikusz.: Legalább valamiben ugyanazt csinálja mindkét hazám :)

SzZoole 2020.03.26. 14:16:16

@sörm: én őszintén megmondom, hogy sokallom azt 10 millió lakos becslést Mo-on. Szerény véleményem szerint 8 maximum 8.5 millióra tehető Mo lakossága az utóbbi 10-15 év tendenciájából kifolyólag, szerintem :-)

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2020.03.26. 14:26:26

@sörm:

Vírus ide, válság oda, az árúellátás példás módon működik (képek nélkül nehezen érthető, azért linkelem):

hobbiszakacs.blog.hu/2020/03/24/kreativ_megoldas_a_valsag_arnyekaban

Hari Seldon 2 2020.03.26. 14:29:05

@SzZoole:
Mondjuk úgy, hogy magyarországi lakcímmel renelkező magyar állampolgár. Mert van jó párszázezer, akinek máshol van a lakcíme. Ezért papíron biztosan 9 millió fölött van Magyarország lakossága.

SzZoole 2020.03.26. 14:43:55

@Hari Seldon 2: az enyém biztos nem, én Mo-on hajléktalan vagyok :-)

Az okmány irodán az előadó által feltett kérdésre, állandó lakcíme?

Külföld, Közép-afrikai demokratikus köztársaság :-)))

Herr Géza 2020.03.26. 14:45:20

@sörm: Csak egyetlen apróságba kötnék bele. Azt írod, hogy “ ... a svédeknél fogalmunk sincs hány fertőzőtt van mert nem tesztelik már, de 2500 felett a regisztrált esetek, haláleset 64 ma reggel. Otthon meg 261/10 volt ma reggel. “
A statisztikák hogyanjáról lehet pár doktorit írni, de mikor is teszteltek otthon komolyabb volumenben?

Montroyal 2020.03.26. 14:59:42

off akkor Mo-on nem lesz annyi aldozat .. a betegek az utasitas szerint az eredeti betegsegben haltak meg a a halotti bizonyitvany szerint nem a fertozestol ... Mo jobban teljesit ? messze vagyok de eleg hitelesnek latszik a kiadott utasitas az orvosoknak .. a betegek szamarol is rég hazudnak ( mint mindenben)

arady-gyoriszocdemek.blogspot.com/2020/03/hazudik-orban-halottak-szamarol.html?fbclid=IwAR08HHfdfi0k97fZXl3KglkuhI_C_8qiUEfQUMx1DPqM43nHb8cK8cnGqoc

négyzet 2020.03.26. 15:01:50

@sörm: A számok Magyarországon sem sokat mondanak, vagyis még annyit sem, területit például nem is közölnek. Nem tesztelnek vagy csak súlyos eseteket.

Benikuty 2020.03.26. 15:26:21

@incianya: Meglepően sokféleképp reagálunk az összezártságra, légy optimista, plusz némi humor segít.
Nálunk, amióta nincs az az eszement rohanás (bár én most is sokat megyek), újra jókat beszélgetünk...stb

Montroyal 2020.03.26. 15:34:36

nem tudom mashol biztos van de meglepett - a mi hazunkba ami 15 emeletes nem kimenni nem lehet, hanem BEJONNI AKARKI IDEGENNEK de a 70 év felettiek nem hagyhatjak el a lakasukat ( persze az administracio mindenbe segit nekik ) van egy gard aki csak a lakokat engedi be .. ha rendeles szallitas van nala le kell tenni es az ott lako érte mehet .. super ... én bejarok a munkahelyemre mert takaritok konyvelek de a clienseknek zarva vagyok ...

incianya 2020.03.26. 15:36:40

@Benikuty: A beszélgetésnek vannak nyelvi akadályai, de igyekszem. A konyha, főzés, macskák téma megy, meg hogy hogyan tartsam a kiskapát :) Egyébként az após egész nap magában beszél, akár a tévét nézve, vagy a számítógép előtt ülve.
Közösen ebédelünk, ami a fő alkalom az eszmecserére. Mi korábban kelünk, a szülők tíz után. Általában este 9-kor vacsorűznak, ami magyar idő szerint 22.00 - akkor már nem tudok csatlakozni hozzájuk, így nekik is megvan a privát szférájuk.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.03.26. 15:45:10

www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/hu.html

9,771,827 (July 2020 est.)

persze az orbanmaffia keze messzire eler mint az kozismert.

Piri és Barkas 2020.03.26. 15:45:11

@sörm: Ez nagyon érdekes (szomáli idős férfiak mortalitási túlreprezentáltsága). Vajon mi lehet az oka ? Talán az, hogy a nagycsalád minden tagja fertőzött már, de csak ők pusztulnak bele. Ha ez igaz, akkor fekete Afrikára igen fekete napok várnak. De hát az élet kemény. Valszeg ez a természetes kiválasztódás és ez a szemünk előtt fog lezajlani (már zajlik).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2020.03.26. 15:46:43

@Virago_1000: az 1 millio lakosra juto esetek teljes szama realisabb kepet mutat;)
Lsd itt: www.worldometers.info/coronavirus/

négyzet 2020.03.26. 16:11:53

@Piri és Barkas: igaz, nem tőlem kérdezted, de én is olvastam róla, és azt mondják, azért van ez, mert ezek az emberek nem jutnak információhoz nyelvi akadályok miatt. Nem is tudnak róla talán, hogy olyan járvány van, amibe bele is halhatnak, szóval nem mennek orvoshoz.

Barkalot 2020.03.26. 16:22:15

UK úgy néz ki megúszta a dolgot mellesleg. 60 millió lakoshoz képest nem túl sok haláleset és beteg. Vagy csak el vannak csúszva Olaszországhoz képest??

Shanarey 2020.03.26. 16:33:59

@SzZoole:

Ja, a véradókat várják, de nincs elég emberük, így az enyémet, ami 23-án lett volna aktuális, törölték, indulás előtt két órával kaptam az SMS-t, hogy mégse menjek: We are sorry, due the staffing issues we need to cancel your appointment today

Shanarey 2020.03.26. 16:37:11

@Barkalot:

Nem úszta meg, a kormány felemás intézkedései miatt, lesz itt még baj dögivel. Kijárási korlátozás van, de sok munkahely, amely nem éppen az aminek továbbra is működnie kell, továbbra is működik, hiába hogy az üzleteik be vannak zárva, így csökkentik a leendő veszteséget.

SzZoole 2020.03.26. 16:39:16

@Barkalot: nem hiszem, hogy megúszta volna, most jön a java ;-(

A lakosságot tekintve kb. 67.5 millió.

Ha figyeled/olvasod a híreket azok azt mondjak, hogy kb. 14 nappal vagyunk Olaszország mögött :-(

Shanarey 2020.03.26. 16:45:14

@SzZoole:

Igen, az.

Az NHS dolgozók is emberek, és félnek a vírustól, na meg akinek van más képesítése, vagyis nem csak "vámpírkodni" tud, azokat gondolom befogták máshol.

SzZoole 2020.03.26. 16:48:59

@Shanarey: a self employed construction-ra gondolsz?

Shanarey 2020.03.26. 16:51:03

@SzZoole:

Nem, Matalan, Primark, Amazon, stb. Itt a többség alkalmazott, persze a delivery sofőrök nem.

2020.03.26. 16:52:59

@Virago_1000: "A teny szent, a velemeny szabad."

kar, hogy a magyarorszagi tenyekrol nem sokat tudunk az imadott kormanyod hozzaallasa miatt.

csak valahogy mindig olyan furcsa egybeesesek vannak. mint amikor nehanyszor tiz beteg van, de amikor hazamegy a vivo csapat kinaba meg del koreaba magyarorszagrol, valahogy pont ok is betegek. meg a par halalos aldozatbol az egyik epp a brit nagykovet helyettes, akinek mondjuk a halotti jelentesebe nehezebb lett volna valami mast irni.

es ha mar a vilagszinvonalu egeszsegugyrol beszelunk, viszonylag keves szamban fordul elo, hogy fiatalon halnak bele a betegsegbe, magyarorszagon a ~10 esetbol megis sikerult produkalni egyet (= brit nagykovet)

aztan ezeket a furcsa egybeeseseket osszevetjuk azzal, hogy valamiert csak magyarorszagon nincsenek teruleti adatok.

szoval, ja, kivancsi lennek a "szent tenyekre", amelyek ezek mogott az erdekes egybeesesek mogott vannak.

SzZoole 2020.03.26. 16:53:49

@Shanarey: a Matalan, Primark ezeket nem ismerem

Mikkamak 2020.03.26. 17:06:58

@Barkalot: Valószínűleg ez utóbbi, sajnos.

Csodabogár 2020.03.26. 17:14:12

@sörm: Pánikoló svédeket, elég nehezen tudom elképzelni. Szerencsére nem egy ölelkezős, kocsmázós, kávézós népség mint az olaszok. Szerintem ha baj lesz, összekapják magukat és jön a system, ami náluk mindig remekül működik.

Itthon minden üres. Ma öten voltunk a 6-os villamoson, a másikon meg hárman. Az utcán is alig látni embert, az üzletek is üresek, miután jól lefosztogatták az üzleteket, most minden van, tele vannak a polcok. Gondolom majd húsvét előtt jön az újabb roham, mert 4 nap ünnep alatt éhen lehet halni.:-)

kardio1 2020.03.26. 17:22:32

@Rayovac: szerintem túlgondolod a dolgokat. A halálozási statisztika félig-meddig megbízható még békeidőben is. Ha van egy krónikus szívelégtelensegben szenvedő ember, aki Covid-os lesz, légzési és keringési elégtelenségben meghal, mi lesz a halál oka : szívelégtelenség ? Covid ? Légzési elégtelenség ? Szepszis ? Nem mindig egyértelmű ez.

Csodabogár 2020.03.26. 17:28:05

@Herr Géza: Nem sokkal, viszont jó nagy területen vannak szétszórva. Én jómagam nagyon bízom a svédek rendszerében, nagyon hideg fejjel állnak a dolgokhoz. Rég éltem ott, de még emlékeszem a sok pozitiv aha élményre. Persze lehet, hogy a sok bevándorló közben már elrontotta őket.:-)))

Csodabogár 2020.03.26. 17:34:20

@Hobbiszakács: :-)))
Ez hasonlít a régen itthon alkalmazott kukorica torzsához, amit tanyavilágban még volt alkalmam látni. Városi vendégeknek újságpapír dukált.

2020.03.26. 17:40:20

@kardio1: ezt elfogadom (hogy nem egyertelmu, hogy mi legyen a halal oka), es az is lehet, hogy tobbet magyarazok bele, mint ami ott van - de ennek meg pont az az oka, hogy a folyamatos hazudozasok utan mar nem hiszek el semmit (a magyar kormanynak), foleg, amikor jonnek szembe a furcsa egybeesesek. emiatt inkabb fogadnek arra, hogy kozmetikazva vannak az adatok, mint arra, hogy nem.

sörm 2020.03.26. 17:59:10

@Herr Géza: @négyzet: Azért merek sarkosan fogalmazni és azért van ilyen határozott véleményem valamiről amiben nem vagyok szakember, mert a családban hozzáértőkkel vagyok körbevéve. Van orvos a családban aki a frontvonalban harcol, egy másik otthon az ANTSZ egyik legmagasabb beosztású embere, a rokonság másik ágából meg a svéd Folkhälsomyndighetennek dolgoznak. Nyilván esténként másról sem beszélgetünk mint hogy hasonlítjuk össze mi hogy megy a két országban.

Én sem értem miért nem hozzák nyilvánosságra a területi megosztást, passz. De aki otthon pozitív annak minden lépését visszakövetik és minden lehetséges fertőzöttet 2 hét karanténba utasítanak, ha vannak tünetei tesztelik. Nyilván nem 100%os módszer, de mindent megtesznek. Előttük van az országtérkép (amit nem értem miért nem hoznak nyilvánosságra) és pontosan tudják menyik településen, melyik utcában hányan vannak karanténban, hol laknak a fertőzöttek stb. Ez mind értékes információ, ha mondjuk a 13. kerületet indokolt lezárni attól nem kell megbénítani egész Pest megyét. Orbánban undorító hogy tetszeleg a nép védelmező atyja szerepében, meg ő maga pakolja ki a védőfelszereléseket a repülőből, meg övé a dicsőség és politikai előnyt kovácsol ebből a helyzetből. De ő is maximálisan követi azt amit a szakemberek tanácsolnak neki. Ugyanazt csinálja mint a svéd miniszterelnök, csak a magyar szakemberek teljesen eltérő tanácsokat adnak neki mint Löfvénnek a svédek.

A svédek ezzel szemben eleve meg sem próbálták kordában tartani az egészet. Tegnell mindig pár nappal le van maradva és utólag korrigálnia kell, aztán megindokolja azzal, hogy minden korlátozást a megfelelő időpontban kell bevezetni, és hogy nem kérhető számon ma a tegnapi döntéséért mert napról napra változik a helyzet. De, számonkérhető. Mert elég jól megjósolható Európa összes szakembere szerint hogy ha nem hozol meg bizonyos lépéseket, vagy későn hozod meg őket, az milyen következményekkel jár 1, 2 vagy 4 hét múlva. Nem ez az első világjárvány. Lehet olyan egyelőre nem ismert faktor ami miatt megmenekülünk (végülis ez egy új vírus), pl. a svéd távolságtartás megóv minket? A skandináv klímát nem bírja a vírus? A dohányzás miatt hullanak az olaszok, az meg a svédekre nem jellemző? stb. De ez lutri. Ha nem így lesz, sokan lesznek áldozatok.

Persze ha úgy gondolkodunk hogy mindegy hogy a nagyi most hal meg vagy 3 év múlva, akkor tényleg felesleges ezért megbénítani a gazdaságot. :)

FutureFry 2020.03.26. 18:02:56

@Rayovac: @kardio1: Nem tudom, hogy miért ne lehetne több okot is beírni? Pl. az amerikai “death certificate”-n van is ennek helye [1]. (Mondjuk ez államonként/megyénként változó lehet, de tudtommal valamennyire azért standardizálva van [2]). Persze ettől még egy “elsődleges” halálokot be kell írni (“immediate cause”), és ez szerintem mindenkinél valami olyasmi lesz ami elég általános (pl. koronavírusos esetekben mondjuk “sepsis”, “pneunomia”), de az “underlying cause” listába (és ez által a statisztikába) aztán gondolom bekerül(het) a koronavírus (is).

[1] wonder.cdc.gov/mcd.html
“… Each death certificate contains a single underlying cause of death, up to twenty additional multiple causes …”
[2] www.cdc.gov/nchs/data/dvs/death11-03final-acc.pdf

sörm 2020.03.26. 18:03:34

@Rayovac: Ezért olyan mocskosul káros amit Orbán csinál... Az ember már akkor sem hisz a médiának és bízik az államban amikor pedig lehetne. Márpedig egy társadalom egészséges működéséhez szükséges az állampolgárok bizalma a rendszerben. Ez sokáig mérgezni fog még.

sörm 2020.03.26. 18:25:03

@Csodabogár: Ezt megértem, sokáig én is így láttam őket. Fantasztikusan szervezettek. És abban pl nem kételkedem, hogy a védőfelszerelések hiányát meg fogják oldani, még ha per pill nagyon aggasztó is a helyzet.

De az elmúlt években többször előfordult hogy válság, erre a svédek csak széttárják a karjukat, hápognak, nincs megoldási javaslat, nincs ötlet sem, debattálnak és semmi nem történik, hanem a társadalom megtanul együtt élni valamivel, amivel nem lenne szabad. Pl. hogy naponta van lövöldözés, hetente 1-2 halál. Löfvén hálálkodhat, mert a népszerűségén nagyot dob hogy most a vírus miatt ezt a híradóban be sem mondják. Fogalmuk sincs, hogyan kezeljék, a megoldás az hogy nem kezelik, nem történik semmi. Vagy: mit csináljunk a hazatért IS katonákkal? Ment 4-5 évig a nagy debatt meg bullshitelés 2020, március 1-el hoztak egy törvényt, hogy most már büntethető az aki csatlakozik hozzájuk. Két évvel azután hogy összeomlott a kalifátus, ki akarna most csatlakozni? Ugyanezt a törvényt az EU legtöbb országa már 2013-ban meghozta, a szitu egyértelmű: aki hazajön az előbb ül pár évet, azalatt megpróbálják rehabilitálni. Itt aki hazajött mindenki vígan éli világát, a Säpo (TEK) majd beleroppan hogy mindenkit megfigyeljen, de együtt élünk 300? 500? terroristával, akiket senki nem vont felelősségre. Kapják a segélyt, az üzenet egyértelmű: cukik vagytok, nyugodtan gyilkolhattok, aztán ha hazajösztök mi tárt karokkal várunk. Nyilván egyetlen politikus sem ezt akarta, de eltöketlenkedték és ez lett a vége. Szóval igen, a svéd társadalom alapvetően fantasztikusan szervezett és jól működik, de most kapásból még néhány ilyen szituációt fel tudnék sorolni, amikor csak hápognak és hagyják hogy történjenek velük az események.

Arthamyr 2020.03.26. 18:30:41

@sörm: Ezzel sajnos 100%-ig egyetértek. De ezt nem most kezdte el... És nem csak ő, ezért is van arrafelé nagy hagyománya az "okosban megoldjuk"-nak.

Barkalot 2020.03.26. 18:46:41

@Rayovac:

Ebben biztosak lehetünk. A 350 ezres Izlandon van már 800 regisztrált például. Sajnos aki nem haldoklik heveny gyulladásban, azt kb. leszarják Magyarországon.

gabors 2020.03.26. 18:53:34

@Barkalot: ho. voltal eddig ??? csak kerdezem ....

tudom ide hulyel is irhatnak .... lasd tegnap

kardio1 2020.03.26. 18:54:34

@Rayovac: én nem hiszem, hogy kozmetikáznák az adatokat. Inkább azon múlnak a számok, mennyire kiterjesztett tesztelést végeznek az egyes helyeken. Ahol sokat, ott több eset lesz.

Golf2 2020.03.26. 18:58:41

@Csodabogár: húsvét előtt jön az újabb roham, mert 4 nap ünnep...Remélem elmarad a Húsvét,a túlélésre kéne koncentrálni.

kardio1 2020.03.26. 19:02:24

@FutureFry: pont az számít, mit írsz be első helyen. Az lesz a halál közvetlen oka, és az fog szerepelni a statisztikákban. Magyarországon a bevételek optimalizálása egy adott betegnél a diagnózisok es beavatkozások megfelelő sorrendbe rendezésével zajlott, legalábbis abban az időben, amikor még ott dolgoztam. Ez is torzít a statisztikákon. Kínában a panaszmentes Covid + betegeket nem számolták bele az összes esetszámnál. Itt Franciaországban csak a kórházi Covid haláleseteket rögzítik, a nyugdíjasotthonokbeliek hiányoznak a statisztikából. Néha az az érzésem, hogy almát hasonlítunk össze körtével.

dikusz. 2020.03.26. 19:10:10

@Shanarey: Itthoni véradáskor, Magyarországon törölték az előjegyzésedet?

FutureFry 2020.03.26. 19:14:54

@kardio1: Ha csak azok a halálesetek számítanának be az amerikai koronavírus-statisztikába, ahol a “immediate cause” alá írják a COVID-19-et, akkor (legalább is a CDC által kiadott ajánlás alapján kitöltött “death certificate”-k esetében, lásd fentebb @FutureFry: ) egyetlen koronavírusos halálesetet sem jelentettek volna.

ulpius66 2020.03.26. 19:33:26

Nem kell nekem mindent értenem, de az azért mégiscsak furcsa, hogy az alig fertőzött Portugáliában karanténban élnek a családok, az össze-vissza fertőződött Svédországban meg nem.

Nem EU-tag mind a kettő?

Nem kéne az EU-nak lépni az ügyben?

Van egy hülye EU ország (Svédország) ahol szarnak mindenre, aztán majd jól lefertőzik az egész EU-t........

Golf2 2020.03.26. 20:04:55

"A fővárosban a parkolás ingyenes lett"...Naná hogy nem pesten hanem Bécsben...

vándor madár 2020.03.26. 20:47:15

@ulpius66: "Nem kéne az EU-nak lépni az ügyben? Van egy hülye EU ország (Svédország) ahol szarnak mindenre, aztán majd jól lefertőzik az egész EU-t........ "

"Bár hivatalosan nem mondták ki, a svéd televízióhoz mégis kiszivárgott, hogy Svédország a nyájimmunitásban hisz, azaz úgy gondolják, rövidebb idő alatt levonul a járvány, ha a minimális korlátozások és nagyobb számú megfertőződések hatására többen átesnek a betegségen és válnak hamarabb védetté."

24.hu/kulfold/2020/03/20/koronavirus-hollandia-nyajimmunitas-mark-rutte/

hvg.hu/vilag/20200326_svedorszag_koronavirus_kiserlet_korlatozas_karanten?s=hk

vándor madár 2020.03.26. 21:10:05

@kardio1: "mi lesz a halál oka : szívelégtelenség ? Covid ? Légzési elégtelenség ? Szepszis ? Nem mindig egyértelmű ez."

Az biztos, hogy nem mindig egyértelmű, ahogy a dolgok Mo-n mennek általában, most meg még azért is, mert alig csinálnak teszteket.
Van a családban szívbeteg, aki mellé néhány nappal ezelőtt betettek a kórterembe egy 80+ életkorú, erősen köhögő, tüdőgyulladásban szenvedő beteget, akit nem teszteltek le cv-ra. A dolgozók úgy tudják, hogy nincs is teszt az adott kórházban. Ha az igazgató megfertőződne, gondolom azonnal előkerülne a teszt a sublót aljából. Még annyira sem képesek, hogy egy hét emeletes épületben kijelöljenek 1-2 kórtermet a kétes eseteknek, miközben a kórház eléggé ki van ürülve, a rendelő sincs nyitva, általános felvétel nincs, csak sürgősségi eseteket látnak el. Vagy ha mégis van elkülönítő, akkor az eljáró orvosnak ki a fertőzés gyanús? Vagy idősekért csak pénzkidobás az egész, lehetnek egy szobában?
Egyébként mikor a szomszéd ember anno meghalt ugyan ebben a kórházban, akkor az orvos megkérdezte a feleségét, hogy jó lesz-e, ha tüdőembóliát ír halálozási okként? Szegény asszony még most ezt mondogatja, pedig ez már vagy tíz éve történt.

vándor madár 2020.03.26. 21:23:00

@sörm: "Előttük van az országtérkép (amit nem értem miért nem hoznak nyilvánosságra) és pontosan tudják melyik településen, melyik utcában hányan vannak karanténban, hol laknak a fertőzöttek stb."

Ennek nyilván több oka van. Egyrészt mert már a kétharmad okán is ők azt képzelték, hogy bármit megtehetnek, most meg a vészhelyzet okán még inkább ezt csinálják. Egyébként nem biztos, hogy jó lenne, ha mindent kistelepülést vagy akár a városokban utcaneveket nyilvánosságra hoznának, mert ki tud alakulni lincshangulat is. Már több atrocitásról lehetett olvasni.

mfor.hu/cikkek/makro/itt-az-elso-nem-hivatalos-jarvanyterkep-magyarorszagrol.html

pandemia.hu/magyarorszag-koronavirus/?fbclid=IwAR2WS8x1zFtcj2HUzZ0kUNsKczrOaxIX_w4_ImCxqIuYw2v63f637wZdPVE

sörm 2020.03.26. 21:29:16

@vándor madár: Persze, azt nem tehetik nyilvánossá hogy Mari néni vagy a Balogh család fertőzött, de hogy mennyi van Bács-Kiskunban, mennyi Borsodban az fontos info lehet. Aztán lehet hogy van emögött taktika. Ahogy a stockholmiak most itt indulnak a vidéki nyaralókba fertőzni a vidéket, talán épp ezt akarják otthon elkerülni.

vándor madár 2020.03.26. 21:42:13

@Rayovac: "meg a par halalos aldozatbol az egyik epp a brit nagykovet helyettes, akinek mondjuk a halotti jelentesebe nehezebb lett volna valami mast irni."

Azért elég gyanús, hogy éppen nála nem kommentel senki semmit. Valahogy nehéz elképzelni, hogy egy életerős 37 éves fiatalember csak úgy a semmitől pikk-pakk belehal a vírusfertőzésbe.
A magyarok nyilván nem adhatnak ki információkat, mert abból diplomáciai botrány lenne, de a britek is hallgatnak mint szar a gazban, hátha van valami takargatni való.

A cikkből kiderül, hogy a diplomata Mexikóban nyaralt, ahonnan a múlt héten tért vissza Bp-re. Nyilván onnan hozta magával a dögvészt, bár a pandémia című oldal szerint a múlt héten még jól volt. Azért azt is nehéz elképzelni, hogy ő nem kapta volna meg Bp-en a megfelelő kezelést. Bár hogy mi a megfelelő kezelés erre Mo-n, arról még soha sehol nem olvastam. Az pl. már február 05.-én bent volt a hírekben, hogy Thaiföldön aidsgyógyszerekkel sikerrel gyógyítottak embereket, de hogy azokat Mo-n is bevetik-e a siker érdekében, azt valószínű soha nem fogjuk megtudni.

www.theguardian.com/politics/2020/mar/25/british-diplomat-dies-of-coronavirus-in-hungary

www.egeszsegkalauz.hu/betegsegek/fertozo-betegsegek/egyre-kozelebb-a-koronavirus-ellenszere/vxbt42v

kardio1 2020.03.26. 22:00:49

@FutureFry: nem világos, melyik országban hogyan számolják.

vándor madár 2020.03.26. 22:02:09

@sörm: "Ahogy a stockholmiak most itt indulnak a vidéki nyaralókba fertőzni a vidéket, talán épp ezt akarják otthon elkerülni."

Biztos van benne taktika,az nem kétséges. Mo-n már tömegével lementek a nyaralókba.

nepszava.hu/3071791_menekulnek-nyaraloikba-a-varosiak-a-helyiek-a-felelotlenek-miatt-aggodnak

kardio1 2020.03.26. 22:02:40

@Golf2: kérdezd bátran a Gerit ! Hiszen már ő dönt erről, nem Tarlós

dikusz. 2020.03.26. 22:06:59

@Shanarey: Elküldtem már a hozzászólást, mire a második kommentedet olvastam. Abból számomra is kiderült, hogy nem itthon.

kardio1 2020.03.26. 22:09:59

@vándor madár: a tüdőgyulladás még önmagában nem egyenlő a Coviddal. A Covid pneumóniának jellegzetes mellkas CT képe van. Nálunk a gyanús eseteknél (pl láz, köhögés, de időseknél atipusos esetekben hasmenés, zavartság) mindig mellkas CT történik. Ha ez Covidra jellegzetes, tesztet végeznek.

vándor madár 2020.03.26. 22:48:58

@kardio1: "a tüdőgyulladás még önmagában nem egyenlő a Coviddal."

Ezt szerintem most már mindenki tudja, annyiszor elmondták. A jellegzetes CT-ről már én is olvastam, de a kórházban nincs CT. Ha lenne, szerintem akkor sem azt csinálnák meg elsődlegesen egy ilyen idős embernél. A CT költsége sokkal magasabb, mint a teszté, ráadásul még sugárhatás is éri a pácienst, bár ezzel ki törődik? Extrém kevés tesztet csinálnak, ezért majd a végén azt hallja az egész világ, hogy Mo-n volt a legkevesebb fertőzött.az Unióban.

kardio1 2020.03.27. 01:04:00

@tanato: na pinkpetsch is megnyugodhat, megkerültél.

tanato 2020.03.27. 06:56:57

@kardio1: Persze megvagyok,sőt dolgozok sokat.

peter3374 2020.03.27. 07:42:47

@vándor madár: valoszinuleg keves a teszt vagy valamelyik alkotoresze. Az a baj, hogy ezek nem olyan dolgok most, hogy nyugodtan hasznaljuk el majd rendelunk ujat....
A laborban vegzett teszt jelenleg az egyetlen megoldas, megbizhato gyorsteszt nem letezik.
Ahogy olvasom kinai cegek huzzak le sorra az orszagokat gyorstesztekkel ha jol emlekszem a csehek meg a spanyolok vettek most es kiderult, hogy alig 80%-os hibarataval dolgozik a teszt....

havrilla 2020.03.27. 07:42:48

@vándor madár:
Magyarországon gyakorlatilag minden korházban van ct.
A ct nem okoz sugárterhelést, mivel nem olyan elven működik.

Arthamyr 2020.03.27. 07:52:06

@havrilla: Már a "sima" CT (nem a PET és egyéb)? Az mit használ, ha nem röntgent?

kardio1 2020.03.27. 07:59:09

@havrilla: A CT bizony röntgensugárzással dolgozik.Egy CT 115 mellkasröntgen sugárterhelésével egyenértékű besugárzással jár. Az MR dolgozik más elven.

Golf2 2020.03.27. 12:24:55

@dikusz.: Holnaptól lesznek délelöttös meg délutános emberek mutogathatjuk a személyit a boltban...

Montroyal 2020.03.27. 15:54:10

ez itt van mellettem ahol lakok de tobb helyen is vannak ilyenek a varosban ... ugye Mo-on is vannak de csak a kormany altal kiadott alacsony a fertozottek szama ...

mtltimes.ca/Montreal/covid-19/cote-st-luc-to-open-drive-thru-covi-19-testing-site/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

dikusz. 2020.03.27. 16:23:00

@tanato: Nem lehet megnyitni egyiket sem.

tanato 2020.03.27. 16:31:50

@dikusz.: Én meg tudtam nyitni utólag.

vándor madár 2020.03.27. 17:26:20

@havrilla: "Magyarországon gyakorlatilag minden korházban van ct."
Nincs CT, csak röntgen van és ultrahang komoly várakozási időkkel.

"A ct nem okoz sugárterhelést, mivel nem olyan elven működik."

"Csak óvatosan a képalkotó vizsgálatokkal!
A CT-vizsgálatok kimutatható sejtkárosodást okoznak, ezért érdemes minimális szintre szorítani a besugárzási dózist, míg egy másik vizsgálat egy, az MRI során alkalmazott kontrasztanyag, a gadolínium agyi lerakódására figyelmeztet."

medicalonline.hu/tudomany/cikk/csak_ovatosan_a_kepalkoto_vizsgalatokkal

@peter3374: "valoszinuleg keves a teszt vagy valamelyik alkotoresze."

Ez valószínű. Egyébként pont több egészségügyi dolgozónak köszönhető, hogy több száz tesztet rájuk kellett pazarolni, mert néhány emberen nem végezték el a szükséges tesztet, amikor kellett volna vagy az ominózus vezető a felelőtlen magatartásával rengeteg embert veszélyeztetett. Vele biztosan megfizettetném az összes tesztet.

@dikusz.: "Nem lehet megnyitni egyiket sem."

Én meg tudtam nyitni tegnap is és most is. 1 videó van belinkelve 2x. A lényeg az, hogy az egészségügyben Skóciában sem állnak a helyzet magaslatán.

FutureFry 2020.04.02. 18:36:18

@kardio1: @Rayovac:
“… At present in the US, any death of a Covid-19 patient,

FutureFry 2020.04.02. 21:38:30

@FutureFry:
Úgy látszik a bold font-ot törölte a rendszer, úgyhogy itt van mégegyszer:

@kardio1: @Rayovac:
“… At present in the US, any death of a Covid-19 patient, _no matter what the physician believes to be the direct cause_ is counted for public reporting as a Covid-19 death. …” (emphasis mine)
www.bbc.com/future/article/20200401-coronavirus-why-death-and-mortality-rates-differ

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása