oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. december 04. 06:30,  A berlini élet napos és sötét oldalai 149 komment

2019. december 04. 06:30 Határátkelő

A berlini élet napos és sötét oldalai

A német fővárosban élni sokak vágya, ám Berlinnek (minden más városhoz hasonlóan) nem csak napos, de sötétebb oldalai is vannak. A lassan négy hónapja ott élő Belláék mindkettőt megtapasztalták már, akadnak köztük egészen meglepő dolgok is. (A képeket külön is köszönöm neki.)

Mi az az öt dolog, ami a leginkább hiányzik Magyarországról? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre!

cim_249.jpg

„Lassan 4 hónapja lesz, hogy Berlinben élünk. Gondoltam, megírom, az előző cikkem óta milyen új, érdekes dolgokat tapasztaltunk itt.

A közvilágítás

A közvilágítás sokkal halványabb, mint Budapesten. Mi egy belváros melletti Újlipótváros szerű környéken élünk és 5 után már alig látni bármit az utcán.

Ami jó a parkok élőlényeinek és energiatakarékos is, járókelőként viszont nemcsak kicsit félelmetes, de balesetveszélyes is (pl. a világítás nélküli biciklisek, kiálló utcakövek miatt).

berlin3.jpg

Konkrétan a közelünkben levő nagy parkban délután fél 5 után már nem tudunk játszóterezni, mert egyáltalán nem látunk tovább az orrunknál.

Az emberek

Én magam 158 cm vagyok. Magyarországon is alacsonynak számítok, de amit itt tapasztalok, az eddigi életemben példátlan! Az emberek elsodornak az utcán, gyakorlatilag keresztülmennek rajtam sokszor. Egyébként is mindenki úgy közlekedik itt, mintha egy vonalon haladna, amit nem keresztezhetnének más emberek.

Az autóforgalom

Berlin elképesztően autóbarát közlekedésű város, viszont sokkal kevesebb az autó az itteni belvárosban, mint a budapestiben volt. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy végtelen ideig vársz egy csomó nem nagy forgalmú kereszteződésben, míg átjutsz gyalogosként, pedig kevés az autó.

Sok helyen viszont amikor neked zöld van gyalogosként, a kanyarodó autók várnak, míg átmész, és nekik csak azután lesz zöld. Vagyis nem kanyarodnak ránk siettetve vagy életveszélybe sodorva bennünket, mint pl. a körút és a mellékutcák kereszteződéseiben Budapesten. A taxisok viszont itt is ugyanolyan durvák!

Graffitik

Minden tele van graffitizve. A parkok, a játszóterek, a padok, a házfalak, minden. És bár a középületekről ezeket többnyire lemossák, az emberek nem törődnek ezzel a dologgal a hétköznapokban.

Parkhasználat

Budapesten - legalábbis abban a két kerületben, ahol mi a legtöbbször mozgolódtunk - a játszótereket lezárják, amíg egy-egy ovis, bölcsis csoport használja. Itt ez nincs.

Így gyakran tudunk orosz, német, magyar ovisok közé keveredni ezeken a helyeken, így azok a gyerekek is tudnak más gyerekek között játszani, akik még otthon vannak a szülőjükkel.

berlin7.jpg

A parkokat éjjelre nem zárják, ami pozitív és negatív is egyben. Egyrészt pozitív, mert nyáron nem csak 8-ig lehet bennük maradni, viszont negatív is, mert pl. vasárnap reggel térdig jársz a szemétben a játszótéren, ha te magad nem szeded fel a szemetet szülőként. De persze felszeded.

Az óvodahelyzet

Az óvodahelyzet brutális! Itt nem kötelező az óvoda 3 éves kortól, és ennek megfelelően helyet sem kell neked biztosítaniuk sehol.

Mi találtunk egy óvodát viszonylag gyorsan (most tartunk a beszoktatásnál és augusztus elején kezdtünk keresni helyet), mert a gyerekünk már szobatiszta és 3 év feletti. Ez segít a dolgon, és természetesen a szerencse.

Az ovis csoportok kislétszámúak, és a gyerekeket kor és nem szerint válogatják be ezekbe, így a szerencse fontos tényező, amikor valaki óvodát keres a saját gyermekének.

berlin6.jpg

Készpénz

Az az átkozott készpénz mindenhol! A bankkártyádat többnyire nem tudod fizetésre használni (a legtöbb moziban sem), kivéve néhány helyen (pl. KFC, Starbucks, néhány nagyobb élelmiszerbolt). Feltéve, hogy éppen működik a termináljuk...

Automatákból viszont nincs hiány, sőt! Bár extrém lassan működnek. Az elején többször lepergett a szemem előtt az életem, amikor hosszú ideig nem adta vissza a gép a kártyámat, vagy lassan adott ki pénzt. Ma már ezen nem stresszelek.

Telefonszolgáltatás, internet, wifi

Az internet lassabb, mint Budapesten! Nemcsak a mi szolgáltatónknál, minden ismerősünk erre panaszkodik. A telefon térerejével is problémák vannak. A wifi sem egy általános dolog éttermekben, kávézókban. Ahogyan egyébként nyáron a légkondi sem.

berlin2_1.jpg

Posta

A postásunk a leveleink kb. 1/3-át nem küldi vissza a feladónak, a többit igen. Már A4-es papíron van kitéve a postaládára a nevünk, hiába! Úgy látszik, ez olyan, mint az otthoni helyzet.

Újrahasznosítás

Az emberek kiteszik az utcára a megunt dolgaikat, mások pedig elviszik azokat. Mi is tettünk már ki már nem használt magazinokat, könyveket, egyéb használati tárgyakat, konyhai eszközöket, és hoztunk is el jó párat!

Michelle Obama könyvének megvételén például még Budapesten sokat filóztam, de végül nem vettem meg, mert valami 7.000 Ft-ba került angolul. Itt megtaláltam kifogástalan állapotban kitéve egy ház elé! Ruhagyűjtőkből is sok van felénk, és a környékük is rendezett.

Az emlékezés

Az emlékezésnek van egy egészen meglepő kultúrája itt. Egyrészt a teljes belvárost kilőtték, így most hatalmas panelek és újépítésű tömbök magasodnak mindenhol, mementóul szolgálva annak, ami történt Berlinben.

Minden játszótér előtt (lévén foghíjtelkek) legalább 3 botlatókő van, bármerre jár az ember. Rengeteg templom, középület és park előtt tábla áll, hogy hogyan nézett ki a világháborúk előtt, alatt, a hidegháború idején és hogyan néz ki ma.

berlin4.jpg

Mi újlipótvárosiként valamennyire szokva vagyunk ehhez, de a mennyiség igazán megterhelő mentálisan. A fal helye és a menekülő áldozatok emléktáblái és történetei is ott vannak mindenhol.

A kisfiunk minden nap észrevesz egy újabbat és kérdez, nekem meg a szívem összeszorul, hogy mit mondjak neki, mi történt Európában.

Én voltam már vagy 11 éves, mire először tettem fel ilyen kérdéseket a szüleimnek, amikor megtaláltam nagyapám háborús naplóját, amit a fogságban WC-papírra írt.

Az én fiam mindezt 3 évesen tapasztalja meg, persze próbáljuk az ő szintjén megmagyarázni a dolgokat, de nagyon nehéz ez a minden egyes nap.

Az építészet

berlin5.jpg

Hogy létezhet egy olyan tér, ami annyira átgondolatlan és ronda, mint a berlini Alexanderplatz? És hogy lehet, hogy van benne mégis valami fenséges? Lehet, hogy az teszi, hogy én Szolnokon, a férjem Újpalotán nőtt fel, de mi ezt a látványt is tudjuk élvezni!

Hogy el tudjátok képzelni Berlin kettős arcát, néhány fényképet is küldtem.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6115336624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.12.04. 08:08:58

Más örülne a lehetőségnek.Megy már a német folyékonyan?

Dammiel 2019.12.04. 08:34:04

Embertelen, rideg világ (csak vicc). Nemrég voltam Berlinben, és meglepett a keleti oldalon a parkolòk, közterek rendezetlensége. Mintha csak egy ex-komcsi orszàgban jàrtam volna! Még az Aldi parkoló is gazos volt..

Herr Géza 2019.12.04. 09:26:16

Kedves Bella, biztos Berlin volt kiírva a város széli táblán?
“A bankkártyádat többnyire nem tudod fizetésre használni (a legtöbb moziban sem), kivéve néhány helyen (pl. KFC, Starbucks, néhány nagyobb élelmiszerbolt).”
Nem tudom milyen kártyával próbálkozol (csaxólok: a könyvtári tagsági kártyát valóban nem fogadják el a boltokban... :D). Azt hiszem nagyítóval kell keresni a német térképen pl. olyan élelmiszerboltot, ahol nem lehet kártyával fizetni. Felénk még a parkolóórák is működnek kártyával (is). Nagyobb kihívás olyan boltot, akármit találni, ahol nem fogadnak el bankkártyát, csak készpénzt.

Herr Géza 2019.12.04. 10:08:06

“ Itt nem kötelező az óvoda 3 éves kortól, és ennek megfelelően helyet sem kell neked biztosítaniuk sehol.”
Részben tévedsz. Pont Berlinben a németül nem tudó gyerekeknek kötelező óvodába járniuk minimum 18 hónapig. Más kérdés, hogy az óvodai helyekkel valóban nem tudják ezt “lefedni”, így nincs igazán szankcionálva a szabály.
Amúgy meg Németországban 2013. óta jogosult vagy a gyermekedet egy éves kora után bölcsödébe, 3 éves kortól óvodába adni, ehhez a lakóhelyednek kötelessége (lenne) helyet biztosítania. Vannak városok, falvak, ahol ez nem is probléma már évek óta, sok helyen persze ez még csak elmélet. De: ha nem tudnak helyet biztosítani, akár perrel is kikényszeríthető például a magánóvodai többletdíj visszatérítése, extrém esetben akár a feleség keresetkiesése is, ha emiatt kell otthon maradnia és amúgy a család rá lenne szorulva a két keresőre.

adg 2019.12.04. 10:54:48

Szar hely, minek ment oda, jo neki.

Csodabogár 2019.12.04. 11:06:44

@Herr Géza: Jó, hogy szóltál. Én mint külsős de sürü látogató igencsak csodálkoztam a kártyán. Persze én mindig mindenhol készpénzt használok, de látom másoknál a kártyát.
Kevesebb az autó. Szerintem nem kevesebb, csak ott napközben az emberek dolgoznak és nem az autójukban furikáznak a városban. Sok helyen képtelenség parkolni, vagy igen drága, tehát azért csak vannak autók valahol.
Az Alexander Platz nekem egy DDR szörnyűség, ha lehet kerülöm.
Mit mondjak a gyereknek? Az igazat! Képzeld nálam fiatalabbak is átélték azt amitől te szörnyűlködsz. Nagyon okos, ha mindenütt felhívják a szörnyűségekre a figyelmet, mert az emberek könnyen felejtenek, aztán észre se veszik és már megint olyan irányba mennek, amerre nem kellene.:-(

Potpolett 2019.12.04. 11:45:15

@Golf2: Nekem igen, a férjemnek nem, de ő angolul dolgozik. És mi nagyon örülünk a lehetőségnek. Ha akarod, szívesen adok tanácsot munkakeresésben neked is, mert már néhány dolgot feltérképeztünk!:)

Potpolett 2019.12.04. 11:48:35

@Herr Géza: Most a stílusodat hagyjuk, azon túllendülve válaszolok.:)

Igen, Berlinben vagyunk. Az élelmiszerboltokban nem írtam, hogy nem lehet kártyával fizetni, csak azt, hogy simán előfordulhat, hogy nem működik a termináljuk. Konkrétan az egyik belvárosi Reweben heti egyszer biztosan tapasztaljuk ezt. Ahogy a Starbucksban is. A pékségek nagy részében felénk nem lehet kártyával fizetni, igaz ez az éttermekre és a kávézókra is a kerületünkben. Óriási szerencséd lehet, hogy te nem akadsz folyton bele ilyenekbe, vagy kevés helyet favorizálsz és azokba jársz.

Az óvoda témához: folyamatos nehézséget okoz ez a dolog. Az egy dolog, hogy akár perelhető is, és más az, hogy a gyakorlatban ez mekkora erőfeszítést igényel egy átlag családtól, hogy helyet találjanak a gyermekük számára, ha pl. visszamenne dolgozni az anya vagy csak szeretnék, ha a kicsi közösségbe járna.

Herr Géza 2019.12.04. 11:49:09

@Csodabogár: Na az autókérdést már fel sem vetettem. Kevés autó van Berlinben? Mihez képest? 1,21 millió személy(!)autó nyilván nokedli. Az logikusan lekövethető, hogy N.o.-ban egy nagyvárosban kevesebb az ezer főre jutó autók száma, mint vidéken, azonban nagyjából pont annyi személyautó jut egy lakosra Berlinben, mint Budapesten.

Potpolett 2019.12.04. 11:49:44

@Csodabogár: te 3 évesen simán hallottál ilyeneket a szüleidtől? tényleg ezt akarod mondani ezzel? simán elmondták a teljes igazságot a zsidókkal, nácikkal, háborúval, koncentrációs táborral meg mindennel együtt? Tényleg ezt mondod? Nem hiszem ezt el neked.

Arthamyr 2019.12.04. 12:11:45

@Herr Géza: Nem igazán számít, hogy egy lakosra mennyi autó jut, inkább az lényeges, hogy egységnyi területre mennyi jut (mennyi érzékelhető). Hiába van kevés autó/lakos, ha az mind a város egy kis részébe tömörül, ott ráadásul dugó van, akkor az soknak/zsúfoltnak fog tűnni.

Herr Géza 2019.12.04. 12:13:13

@Potpolett: Mi a gond a stílusommal? Szmájli nélkül értelmezhetetlen a (valóban) szarkasztikus humor?
Bocsi ha rácsodálkozok arra, hogy valaki szerint 2019.-ben Berlinben “nem tudod a bankkártyádat fizetésre használni” .... Miközben a 19 éves fiam lassan nem ismeri fel a bankjegyeket és szerintem 5 euró aprótól több rég nem volt cash a zsebében. Nyári munkán pont egy REWE-ben dolgozott, többek között pénztárban, és herótja volt a nyuggerektől, akik még mindig kp.-ban akarnak fizetni.... Mert a 10 eurónál nagyobb összegek 90%-át kártyával fizetik (becslés tőle).
Étteremben alap a kártyás fizetés, péknél, gyógyszertárban, nagyon kicsi egyszemélyes üzletekben előfordulhat, hogy csak az EC (V-Pay) kártyát fogadják el, vagy azt sem. Még a heti piacon, a legtöbb Tante Emmánál is ott a terminál.
Szóval nekem veted fel, hogy “kevés helyet favorizálok”, holott “Konkrétan az egyik belvárosi Reweben heti egyszer biztosan tapasztaljuk ezt. Ahogy a Starbucksban is.”
Lefordítom: ha te egy nyomorult konkrét REWE-ben belefutsz hetente (?) egy döglött terminálba, akkor abból az a következtetés, hogy Berlinben “ Az az átkozott készpénz mindenhol! A bankkártyádat többnyire nem tudod fizetésre használni (a legtöbb moziban sem), kivéve néhány helyen (pl. KFC, Starbucks, néhány nagyobb élelmiszerbolt). Feltéve, hogy éppen működik a termináljuk..”
Aha, értem. Vagy nem.

Arthamyr 2019.12.04. 12:14:59

@Potpolett: Ez mennyire "menő" kerület?

Csak mert pár hétig Budapesten voltam, és mindenhol tudtam kártyával fizetni. Voltam kicsit vidéken, éttermekben még ott sem volt gond.

Csodabogár 2019.12.04. 12:15:59

Én 9 éves koromtól benne éltem a valóságban a hugom pedig szintén 2-3 éves korától benne volt mindenben. Nem voltunk zsidók de szüleim baráti köre és a házban a szomszédok közt sokan voltak. A koncentrációs táborokat természetesen csak később tudtam meg, mert lehet, hogy ezt akkor Pesten még a felnőttek se tudták olyan biztosan. De láttam a sárga csillagokat, aztán az elhurcolást. No meg megéltem 10 évesen az ostromot Pesten az oroszok igazán nem kellemes "felszabadítását" ami leginkább fosztogatásban és a nők megerőszakolásában jelentkezett.
Nem lettem lelki beteg se én se a korosztályom. Nem voltunk akkoriban vattába csomagolva, nem ártott meg. Ha élnek a nagyszüleid, érdeklődhetsz náluk. Biztos nekik is vannak emlékeik, csak kérdezni kell!

Herr Géza 2019.12.04. 12:27:07

@Arthamyr: Amúgy alapvetően azt nem értem ám, hogy én örülnék, ha valóban azt tapasztalnám, hogy a (helyi) belvárosban kevesebb az autó, mint Újlipóciában. Ezzel szemben a kedves poszterina simán levezeti azt, hogy ez milyen szar, mert a gyalogosoknak sokat kell várni a lámpánál, holott alig van forgalom. :(

Fringe minority with unacceptable views 2019.12.04. 12:33:22

@Herr Géza: ki hasznal meg parkoloorat? Ti a kozepkorban vagytok a nemeteknel?
Fejletebb helyeken az app-en fizetunk

fasznyak 2019.12.04. 12:33:47

@Herr Géza: ja ez valahogy nekem is feltunt, logika nelkuli allitas.

btw ha mar nemetorszag, legalabbis ez a resze, nekem a mai napig nem sikerult megfejtenem hogy kanyarodo foutnal miert kell indexelni, ha a fouton maradsz.

fasznyak 2019.12.04. 12:33:55

birom amikor valaki itt el 4 honapja es maris mindent ert sot jobban tud.

eloszlatnek par tevinformaciot a blogposztbol, mint olyan aki 9 eve el itt:

posztolo a volkspark friedrichshain mellett lakik, ez berlin 'legparkabb parkja', mindenki azt mondja ez hasonlit leginkabb egy parkra es nem csak egy hatalmas kozteruletre. en csak csinibaba-parknak hivom, mert a schoenbrunn es az elotte levo to kisertetiesen emlekeztet a filmbeli jelenetekben levore. amiatt hogy ez egy ekkora park, kb a legnepszerubb is. en kozvetlen mellette lakom, nyaron es hetvegen brutalis tomeg van.

a kozvilagitassal nincs baj. lehet latni ejszaka is, en legalabbis soha nem vaksiskodtam, es soha nem kellett kulon vilagitanom. a parkokat ejszaka nem (mindig) vilagitjak ki, ezzel sokkal kevesbe van bajom mint azzal hogy telen abszolut nem is jegtelenitik a jardakat.

> Az emberek elsodornak az utcán, gyakorlatilag keresztülmennek rajtam sokszor.
ahol tomeg van ott hullik a forgacs. engem soha nem akart senki elsodorni, talan azert mert nem hagyom magam.

> végtelen ideig vársz egy csomó nem nagy forgalmú kereszteződésben, míg átjutsz gyalogosként
talan nem kene olyan helyen atmenni ahol nincs zebra. ahol van, ott szepen megvarod a lampat es atmesz.

> Sok helyen viszont amikor neked zöld van gyalogosként, a kanyarodó autók várnak, míg átmész, és nekik csak azután lesz zöld
tevedes. nekik is zold van, de amig a zebran kozlekedsz, elsobbseged van. ezt tartjak be az autok. azt is erdemes tudni hogy itt villogo zold nincs. a lampa egyszeruen atvalt pirosra, de meg jo sokaig piros marad az autoknak is hogy aterj. ettol fuggetlenul is, amig a zebran vagy, elsobbseged van! ezt nem gyozom minden latogatomnak elmondani, hogy ha pirosra valt a lampa, nem kell futasba valtani a zebran.

> Az óvodahelyzet brutális!
hja kerem, berlin azon legmenobb negyedeben laktok ahol legtobb a gyerek, es meg vagytok lepodve. egyebkent pedig lasd @herr geza kommentjet elottem.

> A bankkártyádat többnyire nem tudod fizetésre használni (a legtöbb moziban sem), kivéve néhány helyen
megint kerdeznem hogy a posztolo mit szivott mert nekem is kell. egy helyen nem szeretem hasznalni a bankkartyam, az a doneres vagy a torok pekseg. mindenhol mashol tudom hasznalni. az egyeduli erdekesseg egy-egy kavezo ahol azt mondjak hogy a mastercard miatt 10 euro felett lehet mastercard (credit) kartyaval fizetni de maestro vagy egyeb debit kartyaval szinte kivetel nelkul mindenhol tudsz.

> Az internet lassabb, mint Budapesten!
50/10 DSL-rol netezve nem epp ez a meglatasom, es itt ez a legkisebb amit kaphatsz, hacsak nem valaki regi lakasaban a meglevot hasznalod, ami nem lett meg magatol felugradelve mint az enyem. a mobilnet pedig ket okbol lassu. az egyik hogy hazon belul vagy ahol nincs terero, a masik pedig hogy nem telekomos hanem valami olcso viszontelados (pl congstar, aldi) simkartyad van, amikkel szemben a halozatuzemelteto (telekom, o2) sajat sim kartyai elsobbseget kapnak. olcso husnak itt is hig a leve.

> A wifi sem egy általános dolog éttermekben, kávézókban.
nem igaz. altalaban van guest wifi (itt WLAN-nak hivjak) es csak kerdezned kell hozza jelszot.

> Ahogyan egyébként nyáron a légkondi sem
2 evvel ezelottig bezarolag itt egesz hidegek voltak a nyarak. 2016-tol kezdve kezdtek igazan melegek lenni.

> A postásunk a leveleink kb. 1/3-át nem küldi vissza a feladónak
ki kell tenni szabalyosan a nevedet ugy ahogy a tobbi is van. (betutipus, es ugyanoda ahol a tobbin van). ha mindenfele fabrikalt modszerrel teszed ki, a postas azt fogja gondolni hogy nem a hausverwaltung rakta ki, ergo kamu.

> Az emberek kiteszik az utcára a megunt dolgaikat
ovatosan ezeknek a lakasba vitelevel. nem egy ismerosom jarta meg butorba bemaszott agyi poloskakkal. en nem vinnek be semmit utcarol.

> Minden játszótér előtt (lévén foghíjtelkek) legalább 3 botlatókő van
does not compute

> Hogy létezhet egy olyan tér, ami annyira átgondolatlan és ronda, mint a berlini Alexanderplatz
az alexanderplatzon naponta atmegy asszem 1 millio ember. nem a kinezete hanem a funkcionalitasa a lenyeg, es az nagyon is rendben van. ezen felul amiatt hogy nagy es kozponti, mindig talalsz rajta valamilyen vasarszeru esemenyt. ezen nyigni teljesen ertelmetlen.

azt javasolnam hogy figyelj es igyekezz beilleszkedni, ahelyett hogy mindenrol velemenyt nyilvanitanal. ez ahogy magyarorszagon, itt is igaz: ha nem tetszik, el lehet menni innen. ezt a varost igy kell szeretni, elonyeivel es hatranyaival.

Arthamyr 2019.12.04. 12:38:28

@Herr Géza: Ez valid, csak nem sok köze van ahhoz, hogy hány autó/fő van a városban.

Arthamyr 2019.12.04. 12:49:44

@fasznyak: Szerintem teljesen jó, hogy véleményt nyilvánít ilyen gyorsan. Lehet, hogy sok dolgot teljesen másképp él meg az, akinek az élmény már nem friss. Egyszerűen megszokja a dolgokat, fel sem tűnnek neki.
Aztán majd tudjátok ti korrigálni/ellenvéleményt megformálni hosszabb ottlét után, így kerek.

puhacica 2019.12.04. 13:03:30

@Se vasalo se munka: a kartyat se ismerik arrafele, hogy fizetnenek mar a telefonjukkal? :D

fhdgy 2019.12.04. 13:12:03

Én először Münchenben éltem 5+ évet, utána kerültem Braunschweigbe.

Nyilván Münchenben éltem meg a nagyobb meglepetéseket, hisz nemcsak várost váltottam, hanem szinte mindent. Ehhez képest Braunschweig már sétagalopp volt.

4 hónap meglehetősen kevés idő arra, hogy egy nagy változást alaposan felfogjon az ember, max. a felszín kaparászására elég.

Berlinről nincs tapasztalatom, ott párszor voltam csak, egy-egy alkalommal pár órát. Pl. ha este jött a repülőm, akkor reggel időben elvonatoztam Berlinbe és napközben tátottam a számát.

Egy nagy meglepetésem volt Berlinben: a főpályaudvaron nem volt automata csomagmegőrző, el kellett mennem valahova máshova ( már nem emlékszem, hogy hova ) ott tudtam a csomagjaimtól ideiglenesen megszabadulni.

A felszínes berlini benyomásaim alapján nem volt semmi, ami kizáró ok lehetett volna, de München, Braunschweig vitte nálam a pálmát. Még ma is.

A végére: dolgoztam sokat Szolnokon, utána éltem is nyolc évet ott.

München és Braunschweig után, hát mit mondjak, nehéz volt az első 7-8 évben ott élni. Akkor lett szimpibb, amikor már elköltöztem. Ilyen az ember, soha nem tetszik, ami van, csak az, ami már volt!

Herr Géza 2019.12.04. 13:24:33

@Se vasalo se munka: Tudok jobbat, mi nem is fizetünk.... :))) Mármint a saját autó parkolóhelye után...
Amúgy tényleg vicces, hogy (legalábbis) itt a környéken nem tudok hirtelen App-os fizetési lehetőséggel bíró parkolóról, ugyanakkor az ApplePay németországi bevezetésének másnapján az Aldi (!) pénztárosának a szeme sem rebbent, amikor a mobilt tartottam a terminálhoz.

fhdgy 2019.12.04. 13:34:45

Egy szösszenet Braunschweigről: Van egy templom ott, úgy hívják, hogy Magnikirche. Az oldalán lógott egy időjárás jelző kő, ami fantasztikus pontossággal mutatta az időjárást.

Volt hozzá használati utasítás:

Ha vizes a kő, akkor esik az eső.
Ha nem látod a követ, akkor éjszaka van.

stb., stb.

A többire már nem emlékszem. -:(

Herr Géza 2019.12.04. 13:39:05

@Se vasalo se munka: Megnéztem, nem uptodate az ismeretszintem, itt is van már egy csomó parkoló, ahol App-el lehet fizetni. Mentségemre szóljon, e téren nagyon spúr vagyok, az általam frekventált célok környékén csípőből tudom az ingyenes parkolási lehetőségeket, eszembe sem jut a fizetés taktikai lehetőségein agyalni. Ha meg nincs más megoldás, az automatákba jó a kártya is, az őskövületi parkolóórákhoz meg van nálam azért mindig apró. Nem x,y,z generációs vagyok ugyebár, én egy minimális készpénz nélkül meztelennek érzem magam. No meg pl. klotyó... Autópályán, városban nyilvános WC-ben valóban nem sokat ér sem a bankkártya, sem az okosteló. :))

vityo az Istenkiraly · http://viktor-kalandor.blogspot.co.at/ 2019.12.04. 13:45:08

@Herr Géza: nemhogy a szeme nem rebbent...segített az app kezelésében...Lidl Ausztria...igen én már nehezen kezelem ezeket így közel a nyugdíjhoz...;)

Csodabogár 2019.12.04. 13:48:15

@fhdgy: Van rengeteg csomagmegőrző, én legalább is láttam. De ennél sokkal nagyszerübb, hogy a több emeletes állomást nyáron hűtik télen meg fűtik. Igen kellemes.

Potpolett 2019.12.04. 13:53:53

@fasznyak:

1. "eloszlatnek par tevinformaciot a blogposztbol, mint olyan aki 9 eve el itt:"

Nem, nem oszlatod el, és nem tévinformációk. te másként éled meg a dolgokat és ennyi. nem én tévedek, és nem te.

"a kozvilagitassal nincs baj. lehet latni ejszaka is, en legalabbis soha nem vaksiskodtam"

akkor te nem, mi meg igen. a közvilágítás egyértelműen gyérebb itt, mint otthon volt, ez tény.

" engem soha nem akart senki elsodorni, talan azert mert nem hagyom magam."

pedig 158 cm-s nő vagy, aki kisgyereket tol? vagy miért hasonlítod magadat hozzám és undorító módon áldozatot hibáztatsz?

"talan nem kene olyan helyen atmenni ahol nincs zebra. ahol van, ott szepen megvarod a lampat es atmesz."

szóval azt mondod, hogy a sima átjárókon, ahol nem lámpás kereszteződés van, ott ne menjen át soha senki? felénk pl. iszonyat sok ilyen van és azoknál végtelenül sokat kell várni.

"hja kerem, berlin azon legmenobb negyedeben laktok ahol legtobb a gyerek, es meg vagytok lepodve."

igen, meg vagyunk lepődve, mert ezt nem tudtuk. nem tudunk mindent, mielőtt egy környékre költözünk. amikor újlipibe költöztünk, nem tudtunk pl. arról, a polgi hogyan közelít a kerületrészünk felé...

A bankkártyás dolog több itteni ismerősömnek (németeknek is) megdöbbentő tapasztalata, nemcsak a miénk. A pékségek, játékboltok, kávézók, cukrászdák nagy része nem fogad el felénk egyáltalán kártyát. Ez a mi saját tapasztalatunk és nem a tiéd. Nehéz lehet ezt megérteni.

"ha mindenfele fabrikalt modszerrel teszed ki, a postas azt fogja gondolni hogy nem a hausverwaltung rakta ki, ergo kamu."

ez megint gusztustalan áldozathibáztatás. ki volt írva normálisan, visszaküldte az összeset. most ki van írva nagyobb méretben, így már egy részüket megkapjuk. az itteniek is panaszkodnak (nem a mi részünkön csak) a postára, de neked ebben is teljesen ellentmondó tapasztalataid vannak, nyiiiilván.

"en nem vinnek be semmit utcarol."

ez megint a te dolgod. mi meg igen, és mások is.

"magyarorszagon, itt is igaz: ha nem tetszik, el lehet menni innen."

neeee, ugye nem az a fideszes szöveg ez most, amire gondolok? neeeee, annyira gáz. mi szeretünk itt egyébként, Budapestnél és a magyar politikai helyzet fojtogatásánál legalábbis sokkal jobb! De azért az érdekességeket jobb leírni, mint nem.:) Pl. te is ideírtál egy csomó mindent, mert azt gondolod, bárkit érdekel. Én is éppen ezért írtam meg. Valószínűleg egyik sem igaz. :D

Csodabogár 2019.12.04. 13:54:42

Én egyszerü ellenállásból fizetek inkább készpénzzel mint kártyával, kisebb összegeket. Mert most divat kártyával fizetni, lehet, hogy menő is. Én meg nem akarok menő lenni. App nálam kilőve, abban már végkép nem bízok. Öreg, 80 gr. sulyú pici telefonom van, ami tökéletesen megfelel taxi hívásra.
A mult héten Bécsben a viilamoson egyszerübb volt kártyával jegyet venni, a trafikosnak meg nem volt jegye. Kényszer helyzet volt.

fhdgy 2019.12.04. 14:16:11

@Csodabogár: 2009-ben nem volt. Megkérdeztem az információn, ott is mondták, hogy nincs, ők javasolták, hogy nem messze van egy állomás, ott van. Azóta lehet, hogy telepítettek. Egyébként, emlékszem, hogy az átadás után sok hiányosság volt. Pl. a mellékhelyiségekkel kapcsolatban.

fhdgy 2019.12.04. 14:25:08

@Potpolett: Én majdnem 7 évet éltem Németországban, egyszer fordult elő, hogy majdnem elsodortak. Éjszaka, esőben, zebrán, egy nagy ívben kanyarodó autó. Egy hölgy volt a sofőr, a tükör elérte a ruhámat. Ő jobban meg volt ijedve mint én. Megállt, kiszállt és nem győzött elnézést kérni.

Németországban nagyon komolyan veszik a zebrát, erről gyalogosként sokat tudnék mesélni. Ha valahol nem engednek át, akkor ott vagy nincs zebra, vagy külföldi a sofőr, függetlenül a rendszámtól. A bicikliseknek is kiváltságos helyzete van.

Utána Szolnokon laktam. Ott nagyon sok eset volt, hogy az autósok magasról tettek a gyalogosokra. Érdekes, hogy a Várkonyi téren egészen udvariasan viselkedtek, úgy ahogy a zebrán amúgy is kötelező lenne.

Még nem tökéletes, de komoly fejlődés tapasztalható ezen a téren Magyarországon.

Herr Géza 2019.12.04. 14:30:02

@Potpolett: Megint leírod: “ pékségek, játékboltok, kávézók, cukrászdák nagy része nem fogad el felénk egyáltalán kártyát. Ez a mi saját tapasztalatunk és nem a tiéd“
Oké, az a kettő nem, ahova jársz. Vagy éppen ugye beteg a terminál...
És te miért nem tudod elfogadni, hogy az itt élő (részben több ideje, mint mióta te egyáltalán a világon vagy) embernek meg más a tapasztalata? Én speciel régen voltam utoljára Berlinben, aktuális személyes tapasztalat híján akár hajlamos is lennék elhinni, amit mondasz, ugyanakkor sok más városban megfordulok, miért pont Berlin lenne kivétel? Noch dazu: az öcsém ott él az év eleje óta, történetesen pont egy pékségben dolgozik és voilá, kártyával is lehet fizetni, akár egy darab zsemlét is.
Még egyszer: továbbra sem állítom, hogy mindenhol tudsz azzal fizetni, de biztos 90% körül van azon helyek aránya, ahol tudsz.
Pont a minimális személyes tapasztalat alapján tett általánosítás borzolja fel nem csak az én idegeimet, ahogy látom. Séma: találkoztam egy hülye némettel=minden német hülye....

Virago_1000 2019.12.04. 14:32:47

@Dammiel: "és meglepett a keleti oldalon a parkolòk, közterek rendezetlensége. Mintha csak egy ex-komcsi orszàgban jàrtam volna!"

- engem nem lep meg. Nyugat-europa es a gerincet kepezo Nemetorszag meredeken szaguld a lejton lefele. Ezt csak a vak nem latja. Az okokat tilos leirnom, ugyhogy nem is irom le.
A totalis osszeomlas nincs messze, hacsaknem valami radikalis valtozas be nem kovetkezik.

Virago_1000 2019.12.04. 14:33:08

„Mindazoknak, akik azt állítják, hogy többé nem nyilváníthatják ki véleményüket, ezt mondom: ha önök hangsúlyos véleményt nyilvánítanak ki, együtt kell élniük azzal a ténnyel, hogy ellent fognak mondani önöknek”, mondta Merkel a német parlamentben tartott beszéde során.

„Egy vélemény kinyilvánítása nincs ingyen. Azonban a véleménynyilvánítás szabadságának korlátai vannak”, tette hozzá, amint hallani lehetett, hogy a Bundestagban néhányan egyet nem értésüknek adtak hangot.

„Azok a korlátok ott kezdődnek, ahol a gyűlöletet terjesztik; ott kezdődnek, ahol más emberek méltóságát megsértik. Ez a Ház ellenezni fogja és elleneznie kell a szélsőséges beszédet, különben társadalmunk többé nem lesz az a szabad társadalom, mint ami volt”, mondta Merkel.

Virago_1000 2019.12.04. 14:33:19

@Herr Géza: "azonban nagyjából pont annyi személyautó jut egy lakosra Berlinben, mint Budapesten"

- tobb az auto, mint az emberek?

Virago_1000 2019.12.04. 14:33:28

@Potpolett: a kommunizmus aldozatainak is van emlekmuve Berlinben? Csak hogy kvittek legyunk.

Fringe minority with unacceptable views 2019.12.04. 14:34:31

@Csodabogár: az Operaba mivel veszed a jegyet/berletet, keszpenz?
Es kerlek nyugtass meg, hogy soha nem vennel jegyet a Bank banra!

fasznyak 2019.12.04. 14:34:49

@Potpolett:

> undorító módon áldozatot hibáztatsz
nem en hibaztatok aldozatot hanem jol lathatoan neked van aldozatkomplexusod, de ez legyen a te bajod.

> hogy a sima átjárókon, ahol nem lámpás kereszteződés van
azokon van ugynevezett 'jardasziget', ahol megallsz es megvarod a forgalmat. ott nincs zebra, ergo nincs elsobbseged, ennyire egyszeru.

> A pékségek, játékboltok, kávézók, cukrászdák nagy része nem fogad el felénk egyáltalán kártyát.
ismetlem, nagyon nem mindegy milyen kartyat hasznalsz. EC-t szinte mindenki elfogat, creditet pedig egyre tobben. hivatalokban mar nem is nagyon tudsz massal mint EC-vel fizetni. nahat milyen elmaradott ez a berlin ...

> ki volt írva normálisan, visszaküldte az összeset.
az hogy kiragasztasz egy hasonlo cetlit a postaladara, nem normalis kiiras. ha ugy van belerakva a postaladaba hasonlo betukkel mint ahogy a tobbin is (mint mondtam a hausverwaltung teszi ezeket bele alapbol), akkor szamit normalisnak. a postas nem fogja mindenhova beledobni a levelet ahova te kiragasztod a neved, ez cseppet hivatalosabb kell legyen ennel. maskulonben a postas felelossege lenne, de te szegeny aldozat vagy ujra.

> ugye nem az a fideszes szöveg ez most, amire gondolok
gyurcsany mondta amugy, csak szolok.

> ideírtál egy csomó mindent, mert azt gondolod, bárkit érdekel
wow. azert irtam mert egy rahedlin tevinfot osztasz meg ami az ittleted tapasztalathianyabol adodik. azt hogy te ezt elviszed a szemelyes sertegetesek iranyaba, az nem engem jellemez.

puhacica 2019.12.04. 14:41:32

@Csodabogár: nem divat, egyszeruen kenyelmesebb. a kartyan/telefonon mindig ott a penzed, nem kell automatahoz szaladgalni, megallni, sort kivarni, nincs benne ilyen-olyan cimlet, nem mukodik, nezegetni a penztarcat, van-e meg benne egy bevasarlasra valo...
nem gondolnam, hogy barki, aki kartyaval fizet, menobb lenne barkinel. szimplan csak az egyszerubb, gyorsabb, kenyelmesebb opciot valasztotta.

Herr Géza 2019.12.04. 14:45:51

@Virago_1000: Na, megjött az ügyeletes okostóni.... Írhattam volna db. szgk./ezer főt is, de van aki képes értelmezni mondjuk egy 0,5 autó/lakos mutatót is.
A pusztuló nyugathoz meg annyit, hogy hahaha... Én úgy bő ötven éve folyamatosan temetem őket. Csak azt nem értem, hogy miért is akarja M.o. utolérni őket?

Arthamyr 2019.12.04. 14:48:15

@puhacica: Így van.

"Ellenállásból" kp-vel fizetni nem racionális dolog.

fhdgy 2019.12.04. 15:09:16

@fasznyak: A postaládára való név kiírásról: Münchenben a házmesternek 6 vagy 10 eurót kellett fizetnem ( már nem emlékszem a pontos összegre ), hogy akkurátusan kiírja a nevemet a postaládára. Tényleg nem lehet csak úgy kiírni, bármilyen szépen sem.

fhdgy 2019.12.04. 15:12:55

@puhacica: @Arthamyr: Bennem is van egy fajta "ellenállás" a kártyával szemben.

És nagyon racionális! Mi akadályozza meg az államot, a bankot ( a sor folytatható ), hogy kutakodjon, hogy mikor mit vettem? Nem tartozik rájuk!

puhacica 2019.12.04. 15:24:15

@Arthamyr: igen, ha mar mindenkepp "mas" akar lenni az enber, azt nem igy erdemes csinalni. :)

@fhdgy: engem ez nem erdekel. amugy is probalom online beszerezni, amit csak lehet. tolem aztan nezegethetik, hogy milyen macskakajat meg bugyit veszek.

fhdgy 2019.12.04. 15:43:50

@puhacica: Az on-line vásárlásról: csak ebben az évben kétszer vagy háromszor fordult elő velem, hogy egy cégtől on-line vásároltam egy géphez alkatrészeket, kiegészítőket.

Egy-két napon belül kaptam e-mail-t a konkurens cégtől, hogy ők mit mennyiért tudnának nekem adni.

Először azt hittem, hogy véletlen egybe esés, utána már azon gondolkodtam, hogy hogyan működik. Aztán voltam egy önkéntes tanfolyamon, ott leesett a tantusz!

Más cég, más konkurensével kapcsolatban is van ilyen tapasztalatom.

A leesett tantuszról: google, a barátod, a lelkedet is eladja.

Teljes szakmai felelősségemmel kijelentem, hogy ez nem kamu!!!

Programozóként azt állítom, hogy teljes részleteiben nem látom át a dolgot, de elég jól magam is le tudnám programozni, mert az alapötlet pofonegyszerű.

fasznyak 2019.12.04. 15:53:14

@Herr Géza: most jovok egy pekseg/cukraszdabol, erdekes modon 5 eurotol lehet kartyaval fizetni, direkt megkerdeztem :)

mindenki hulye, csak en vagyok helikopter.

fasznyak 2019.12.04. 15:53:14

@Virago_1000: megkerdezhetem te nemetorszag melyik reszen elsz, hogy igy latod? semmi mogottes szandek nincs benne, csak erdekel hogy honnan latszik igy.

fasznyak 2019.12.04. 16:01:22

@fhdgy: azert ez nem egy kerdest felvet GDPR (DSGVO) ugyben. aki ilyennel teged megkeres, es a konkurrens ceg AGB-jeben nincs ilyen benne, azt csunyan megbuntethetik ezert.

Fringe minority with unacceptable views 2019.12.04. 16:01:37

@fhdgy: ezek szamomra ertelmezhetetlen dolgok. Mi az hogy a hazmester irogat a postaladamra es csak HB-s ceruzaval meg megadott formatumban, ceruzavastagsaggal lehet a nevemet kiirni? A nemet postasok idiotak?
Nalunk a postas cimre hozza a levelet, csomagot, nem nevre, teljesen mindegy, hogy Wei Wei Lee vagy Chandan Narayananan a cimzett, a level be van dobva.

Ok, hogy nemetek meg pontossag... nade ez azert megiscsak tulzas?
Mint amikor irtak, hogy Svajcban a szomszed feljelent, ha a parkolo autod szelvedojerol nincs letakaritva a ho. Orulet!

Herr Géza 2019.12.04. 16:03:38

@fhdgy: Azért ez is csak részben igaz. Tömbház, társasház esetében valóban ragaszkodhatnak ahhoz, hogy ne mindenféle odaokádott krikszkraksz legyen a postaládákon/kapucsengőtáblán. Azonban nem mindenhol van Hausverwalter, nem mindenki lakik ilyen helyen. A posta semmit nem ír elő, a lényeg az, hogy kint legyen a neved. Akármilyen formában is. Ha a ház falára/postaládára olvasható módon kipingálom, hogy Herr Géza, akkor a postás biza be fogja dobni a levelet. Ugyanis neki még macera is a Rückläufer, a visszavitt levél, mert azzal még adminisztrálhat is egy sort, sőt a “brigádvezetője” csekkolja a visszaadott címet egy adatbázisból, és ha az derül ki, hogy x.y. mégis ott lakik, kint van a neve, hozzáférhető a postaláda, stb., akkor hamar vége lesz a postai karrierének. Hogy Bellánál mi a gond, azt nem tudom, de talán nem ártana elkapni a postást, beszélni vele, mert attól, hogy a magyar netet teleszórja azzal, hogy “ A postásunk a leveleink kb. 1/3-át nem küldi vissza a feladónak, a többit igen.”, nem lesz jobb a helyzet. Már ha van helyzet egyáltalán.

fhdgy 2019.12.04. 16:07:24

@Herr Géza: Amit leírtam, átéltem. Igen, nem családi ház volt, mert még külföldi programozóként sem kerestem olyan kiválóan, hogy saját családi házat vehessek. -:(

puhacica 2019.12.04. 16:08:55

@fhdgy: velem ilyen meg soha nem tortent. nyilvan a kereseseim alapjan jonnek az ajanlatok csostol, de soha nem e-mailben. a tobbi meg - ismetlem - nem erdekel.

Herr Géza 2019.12.04. 16:11:40

@fasznyak: Hadd el, ő mindent tud, mindenhez ért (kizárt, mert az én vagyok.... :D), elvileg csúcsmenedzser egy csúcsmultinál Angliában, de leginkább főállású troll. Szabad idejében alusityakban rohangál, nehogy az UFÓ-k meg a Chemtrailes “tuggyukmilyenvallásúak” leszívják páratlan IQ-ját. :D

fhdgy 2019.12.04. 16:12:22

@fasznyak: Nézd, ezen én is elgondolkodtam és először csodálkoztam is, hogy hol vannak a nagy TÖRVÉNYEK, meg minek vannak, ha vannak. Ha meg nem érnek semmit, akkor minek vannak?!

Ezt tényleg nem túl bonyolult leprogramozni, mert annyira egyszerű az ötlet. Én azért verem a fejem a falba, mert hülye voltam, hogy nekem nem jutott szembe.

Ha érdekel, akár itt is leírom röviden a lényegét.

Herr Géza 2019.12.04. 16:18:39

@fhdgy: Jaj, ne légy már te is ilyen mimózaféle... Persze, hogy gyakran elvárják, hogy valamennyire rendezett legyen a bejárati front, akár egy családi háznál is. És ez valamilyen szinten egységes névtáblákat is jelenthet, mellesleg csak üdvözölni tudom ezt a rendszert. Csak arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy bár sok szart lehet a német postáról (is) mondani, de ehhez nagyon nincs közük.

fhdgy 2019.12.04. 16:22:48

@puhacica: On-line rendelésről beszélek, nem csak sima keresésről.

Nem riogatni akarlak, de: rendelj on-line egy könyvet, mondjuk Kende Péter Viktor c. könyvét. Vagy mondjuk egy Horn Gyula könyvet. Vagy Frei Tamás magyar agrárbárókról írt könyvét.

Jó, ma még simán megkapod, bántódásod sem lesz, de holnap ...?

1938-ban a szegény magyarországi svábok sem gondolták, hogy 45-47-ben az 1938-as népszámlálás adatai alapján rakják őket vagonba.

Az, hogy mi van ma még, nem garancia arra, hogy mi jön még holnap.

Ha megnézed a 2001.09.11 hatására elfogadott törvényeket csak pl. Európában, akkor azt mondom neked, hogy rémálmaimban sem tudtam elképzelni, hogy ilyen törvények lesznek, lehetnek.

Szóval, én már semmin sem lepődök meg!

fhdgy 2019.12.04. 16:26:51

@Herr Géza: Nem mimóza akarok lenni! A német postáról én csak jót tudok mondani.

De van egy kérdésem: A házmesterek nem így tesznek szert egy kis mellékesre? A szokások alapján.

Mint pl. nálunk is illett adni egy kis pénzt újévkor a kéményseprőknek, manapság a kukásoknak.

Annyit ( sajnos ) nem éltem ott, hogy ilyen finomságokba is bele lássak.

fasznyak 2019.12.04. 16:26:58

@fhdgy: szakmabeli vagyok 20+ eve, koszi :)

a torvenyeknek tenyleg nincs mindaddig semmi ereje amig el nem kezdik oket betartani. az a tobbmillios (asszem 50 millio euroig terjedo) birsag azert elegge visszatarto ero tud lenni a vallalkozasoknal, plane ha felnyomhatova valnak hatosagoknal, mint ahogy a GDPR ezt eredmenyezte. senki nem szeretne ha adatvedelmi biztos kezdene naluk turkalni dolgokban.

az egyik projektemnek koszonhetoen beszelgettem ugyveddel GDPR temakorben, kicsit sem jatek a dolog, mert nem babra megy a jatek most mar.

puhacica 2019.12.04. 16:34:40

@fhdgy: az online rendelesrol irtam, hogy soha nem tortent meg velem ilyen. a keresesrol meg azt, hogy azok utan jonnek a relevans(nak tervezett) hirdetesek.

en ezzel nem tudok mit kezdeni. akkor vegyek kp-ra szinhazjegyet, de vigyazzak, melyik darabra, melyik rendezotol, es arra is, hogy nehogy valaki meglasson, amikor belepek a szinhazba, mert meg folirja es 20 ev mulva seggbelonek miatta...

fhdgy 2019.12.04. 16:36:52

@puhacica: Hát, sajnos, nagyon sajnos, valahogy így!

Herr Géza 2019.12.04. 16:41:16

@fhdgy: Passz, lehet, de én meg még sosem laktam házmesteres házban.
Azért simán el tudom képzelni, hogy a házirendben valahol benne van a névtábla “legyártására” egy átalánydíj, amit ki kell csengetned, cserében tuti, hogy kapsz róla számlát, ha kérsz...

fhdgy 2019.12.04. 16:42:36

@fasznyak: Ezt konkrétan a google csinálja!

Próbálja meg valaki a google-t Magyarországon a vádlottak padjára állítani! Sok sikert hozzá!

Apropó! Pont ma olvastam, hogy a "csökkentett szellemi képességgel működtetett donald kacsa" bejelentette, hogy 100 % ( azaz száz százalék ) büntető vámokat fog kivetni a francia sajtokra és borokra, mert a franciák vették a bátorságot, hogy meg adóztatják a google barátunkat! Szóval, vannak az egyenlők és a még egyenlőbbek!

fhdgy 2019.12.04. 16:43:47

@Herr Géza: Én balga lélek! Nem gondoltam, hogy kérhetek! Bár, hogy most mondod ...

Golf2 2019.12.04. 16:49:01

Off. Egy 22 éves egyetemista lesz az Emmi helyettes államtitkára...mert novák katalin úgy döntött.(diploma se kell).Abszurdisztán.

fhdgy 2019.12.04. 16:59:43

@puhacica: Egy történet jutott eszembe: Rákosi et. annak idején elment moziba. A mozi filmhíradóval kezdődött. Amikor a híradóban megjelent Rákosi et., a nézők felugrottak és lelkesen tapsoltak. Rákosi et. meg csak ült, meg csak ült, és teljesen le volt nyűgözve, hogy őt mennyire szeretik. Mindez addig, míg valaki mögüle fejbe nem vágta és rá nem ordított, hogy tapsolj kopasz, mert elvisz az ÁVO!

fhdgy 2019.12.04. 17:00:52

@Golf2: Nahátasztán, Ésasztán!

puhacica 2019.12.04. 17:02:16

@fhdgy: akkor kepzeld el, hogy van egy google minink es egy hubunk is. jo hir, hogy nem lesz idonk felni, valoszinuleg az elsok kozott fognak fellogatni bennunket.

SzZoole 2019.12.04. 17:03:39

@Golf2: ez egy rendkívül fontos információ, köszönjük :-))

Csak azt áruld el, hogy mi az a Emmi s kijaza novak katalin :-)))

fhdgy 2019.12.04. 17:11:57

@puhacica: Tudod, lassú víz partot mos! Én nem állítom, hogy holnap már fütyül a szél a talpunk alatt, de most úgy látom, hogy az a tendencia.

Nem vagyok német ellenes, sőt ...

De és ha, Németországot nézem, akkor ami történt a múlt század második-harmadik negyedében és ami utána jött, abból sokáig úgy gondoltam, hogy megjött a németek esze.

Ami 2001-től történik, az ebben a meggyőződésemben elbizonytalanít.

Pedig, mondom, nem vagyok németellenes!

fasznyak 2019.12.04. 17:20:54

@fhdgy: ja, nezd meg a google miknek nez ele europaban. a kormanyok eleg nagyot fognak rajta kaszalni, mondjuk abbol elore latom hogy nagyjabol semmi nem jut el a polgarokig (ergo, nem lesz adocsokkentes)

ha mar globalpolitika, a kereskedelmi haboruzas lesz meg ennel komolyabban begyuruzve is, ezen nem szabad meglepodni. az eddigi tortenelem sajnos arra mutatott ra hogy a kereskedelmi haborukat valos haboruk kovettek, en azon imadkozok hogy ne ismeteljuk ezt meg.

fhdgy 2019.12.04. 17:37:16

@fasznyak: Kérlek, néz meg csak a mai egyéb hozzászólásaimat.

Nem hiszem, hogy hurráoptimizmussal vádolhatna valaki!

Csodabogár 2019.12.04. 17:49:20

@Se vasalo se munka: Operába és máshova is, interneten veszem a jegyeket. Na ehhez kell a kártya, meg a repülőjegyhez és a szállodához. De "közértben" nem fizetek kártyával.

Csodabogár 2019.12.04. 17:54:39

@fhdgy: Ez az! Plusz ha kártyával fizetek, akkor nem érzem mennyit költök. Ha nálam van a pénz, akkor tudom mennyi az annyi.
Ma ez talán már nem annyira érdekes nekem, de a régi beidegződés megmaradt.

Golf2 2019.12.04. 17:59:13

@ZooLeka: Kultúráért felelős vízfej.Csak azért fontos hogy semmitől se riadnak vissza.Példátlan.

Csodabogár 2019.12.04. 18:00:29

@Se vasalo se munka: Pesten irtó ronda, szerintem, hogy nagyobb bérházakban a levélládákra minden féle névkiírások vannak. Egy rendes külső megköveteli az egyforma névtáblákat. Svájcban ez természetes volt és én tudtam értékelni. Mikor elköltöztünk magunkkal hoztuk, fémből van, és azóta is azt használom.

Golf2 2019.12.04. 18:06:15

@fhdgy: Átírnák a törvényt, hogy a 22 éves egyetemistából helyettes államtitkár lehessen...Átírják hogy diploma se kell fideszesnek...

Arthamyr 2019.12.04. 18:12:53

@fhdgy: Már korábban is írtam, hogy ezt jó dolognak tartom. Az állam megfelelő szervei nagyon hasznos, ha ezt tudják. Sőt, azt mondom, hogy közszereplőknek és közeli családtagjaiknak valamint közpénzből működő szervezeteknek meg egyenesen publikusan elérhetővé kellene ezt tenni. Igazából minden közpénz költésének hierarchikusan rendezve elérhetőnek kellene lenni. Az, hogy a te költésed látszódjon, meg azért szükséges, hogy nehogy pl. illegálisan termelt kecsketápot vegyél. :)

Szóval egyetértek @puhacica: -val ebben is, felőlem is nézegethetik, hogy milyen alsógatyát, gyúrós táplálékkiegészítőt vagy videokártyát veszek és azt is, hogy mennyiért és kitől.

Arthamyr 2019.12.04. 18:15:11

@fhdgy: A google, hiába akármilyen közeli barátod, nem tudja, hogy mit vásárolsz, kivéve, ha rajta keresztül vásárolod, vagy a hely, ahol vetted, megosztja vele a vásárlás adatait részletesen..

Arthamyr 2019.12.04. 18:20:57

@fhdgy: Ha ezt a "pofonegyszerű" dolgot leprogramozod nekem (bárki vásárol bármit bárkitől a neten én látom), utalok neked egymillió eurot. Ha minden pénzforgalmat, nem csak a vásárlásokat, akkor szerzek neked tizet is. ;)

puhacica 2019.12.04. 18:28:14

@Csodabogár: de mi ebben a logika? azt lathatjak, merre jarsz-kelsz a vilagban, de hogy milyen mososzert veszel es hogy azt a sparbol vagy a cba-bol, az jobb, ha titokban marad?

SzZoole 2019.12.04. 20:04:30

@Arthamyr: ki tehetséges, a 22 éves egyetemista? :-)))

fhdgy 2019.12.04. 20:29:14

@Arthamyr: A kecskék egy más kategória!

Sok nyűgje van, de lekövethető, hogy egy kiskecske, hogyan, miképp lett, jött a világra. Nagy ára van, de lekövethető. Így, ha eladok egy kecskét, akkor mindenki tudhatja, hogy mit adok el. Ez nem zsákbamacska!

fhdgy 2019.12.04. 20:36:19

@Arthamyr: Ez nem ilyen egyszerű!

Ha fizetsz, a google megosztja veled, hogy a konkurensed mit csinál. Azon a bizonyos tanfolyamon megkérdeztem az előadót, hogy szerinte mennyit kellene költenem arra, hogy a webshopomat kellően propagáljam és tájékozott legyek. Azt mondta, hogy egyszeri kb. 300 ezret és még havi kb. annyit.

Szóval, pénzért mindent lehet! Pénz beszél, kutya meg vau, vau!

fhdgy 2019.12.04. 20:38:56

@Arthamyr: Egy webshop nem lesz a semmiből! Reklámozni kell!

Erre a google a legjobb. tetszik, vagy nem tetszik, ez van.

Ha google előfizető vagy, minden információ a kezedben van!

Csak fizess eleget.

Arthamyr 2019.12.04. 20:43:03

@fhdgy: Naplózod, hogy honnan vetted a kaját, meg mennyit eszik egy nap, milyen orvosi kezelésben vesz részt?

Arthamyr 2019.12.04. 20:51:14

@fhdgy: Szerintem meg nem, de ha már rutinos programozó vagy, gondolkodj kicsit. Segítek: csinálok egy webshopot, elkövetek rajta egy vásárlást (vagy mondjuk a feleségem webshopjában vásárolok valamit), te a büdös életben nem fogod kideríteni a tranzakció részleteit, sőt, a google sem.

De itt a lehetőség, ha tényleg árul ilyen mindentudó szolgáltatást a google, te megveszed tőlük 1000 euroért, én meg adok érte 1 milliót, pofonegyszerű. :)

fhdgy 2019.12.04. 20:52:34

@Arthamyr: Hangsúlyozom, az alapötlet pofon egyszerű!

A google azzal kezdte, hogy jobb keresőt írt, mert a kereséseket rangsorolta a hivatkozások száma szerint.

Utána erre írt egy néhány alkalmazást, amik kiaknázták az erre alapuló dolgokat. Nem egy lépésben teremtettek egy új világot, hanem fokozatosan, egymásra épülve, tehát megvolt a hierarchia.

Megvolt egy jó alapötlet, aztán sorra jöttek az újabb és újabb finomságok, nyalánkságok.

Egy példa: 2011-ben írtam egy programot, 2013-ra eljutottam oda, hogy azt mondtam, ez már tökéletes, nincs mit javítani rajta!

Frászt! A vevőim újabb és újabb kívánságokkal álltak elő, én meg csak lestem, hogy olyan magától érthetődő. miért nem gondoltam rá!

Azóta van egy sokkal jobb programom! Miért? Mert azt mondtam, hogy minden jó ötletre vevő vagyok.

Nem fizettem érte, csak ingyen és bérmentve megcsináltam. Ők ingyen megkapták, én meg ingyen kaptam qrva jó ötleteket. Én voltam okos? Ők voltak okosak?

fhdgy 2019.12.04. 20:55:29

@Arthamyr: Én tényleg az a hülye vagyok, akinek számlái vannak!

Akkor nem lekövethető a dolog, ha valaki más csal. Azért viszont nem én tartozom felelősséggel.

fhdgy 2019.12.04. 21:01:44

@Arthamyr: Ne így nézd! Ha van egy jól menő webshopod, akkor nem oszt és nem szoroz, hogy te csinálsz egy "partizán" vásárlást.

Ha a google keresőn lesz 100 ezer vásárlód, akkor mit számít a plusz 1?

Ugyan ez igaz a facebookra és a youtube-ra is!

Ők is ezt csinálják!

Ne az egyedi eseteket nézd, hanem a nagy számok törvényét!

Arthamyr 2019.12.04. 21:20:09

@fhdgy: Teljesen másról beszélsz. Kit érdekel a google története, meg ilyenek, hogy "az alapötlet pofonegyszerű". Tudhatnád, hogy az ötlet önmagában nem sokat ér, a megvalósítás és az eladása is fontos, a szerencséről nem is beszélve. De ez is off. Nem érdekel a google története.

Annyit mondtam, hogy szívesen adok neked 1 millió eurot, ha azt meg tudod csinálni, hogy én lássak minden webes vásárlást. Ha ez annyira pofonegyszerű, akkor mibe telik rászánnod pár napot, hogy megcsináljad? Vagy te már ilyen apróért le se hajolsz?

Hari Seldon 2 2019.12.04. 21:24:01

@fasznyak:
Igen, van valami észszerűnek tartott limit, ahol a cég úgy ítéli meg, hogy elviszi a haszon jó részét a költség, vagy nem tudom.
Nálunk például az újságosoknál a legtöbb helyen 5 Eurótól lehet kártyával fizetni (nem mindenhol, de sok helyen ki van írva)
Pékségnél boltnál már fizettem 1,5-et kártyával, így nem tudom, hogy az 1 Euro határ-e vagy nem.

fhdgy 2019.12.04. 21:25:57

@fhdgy: Még valami!

Ultima ratio!

Ha valamit nem nem tud a google, akkor még ott van az echlone ( ha jól írom ). Ez az NSA gyöngyszeme. Tudjátok, egy három betűs szervezet. FBI,CIA, stb. No susch agency!

Ők minden sms-t, e-mail-t stb. lehallgatnak. Aztán ott a SWIFT ( vagy valami hasonló, bocs de reggel fél ötkor keltem ) a nemzetközi banki utalási rendszer, ami yenki kézben van.

Tudtátok, hogy minden ami vállalat kötelezve van, hogy nemzeti biztonsági érdekből együttműködjön a hárombetűs "cégekkel"?

Pl. a nyomtatók olyan szemmel nem látható azonosító jeleket kötelesek elhelyezni a nyomtatási képben, amivel egyértelműen azonosítható, hogy melyik nyomtatón lett nyomtatva?

Ha én az EU felelős embere lennék, akkor az első lépésem az lenne, hogy minden ami céget kitiltanék!

Idióták vagyunk! Csak heherészünk, ha kiderül, hogy az amik lehallgatják Merkelt vagy Macront. ( és még kit nem ? )

Persze, a "csökkentett szellemi képességgel üzemeltetett donald kacsa" is idióta, ha azt hiszi, hogy őt nem hallgatják le!

fhdgy 2019.12.04. 21:27:44

@Arthamyr: Fordulj az NSA-hez! Ők már megcsinálták!

Muhammad Balfas 2019.12.04. 21:56:49

"A közvilágítás sokkal halványabb, mint Budapesten. Mi egy belváros melletti Újlipótváros szerű környéken élünk és 5 után már alig látni bármit az utcán."

Csak nem a Tiborcz itt is..? ;)

Muhammad Balfas 2019.12.04. 21:56:56

@Herr Géza: Tesóm rendszeresen jár Németországba a céggel, ahol dolgozik, és ő is beszámolt róla, hogy kis hazánkhoz képest mennyivel elterjedtebb a készpénzhasználat. Egyébként Japánban is. A japán lakossági megtakarítások közel fele otthon pihen mindenféle gagyi kis széfekben, meg a szekrényben..:)

Arthamyr 2019.12.04. 22:10:18

@fhdgy: Dehogy csinálták... És azért az NSA-nak kissé komolyabb felhatalmazása van, mint egy Google-nek, ha szükséges, bizonyos keretek közt pl. tudja is kényszeríteni ilyen-olyan adatok átadására.

Arthamyr 2019.12.04. 22:11:19

@fhdgy: "Ha én az EU felelős embere lennék, akkor az első lépésem az lenne, hogy minden ami céget kitiltanék!" - Még szerencse, hogy nincs ilyen ember, aki ezt megteheti, és az is, ha esetleg valamikor lesz, akkor sem te leszel az. :)

Pöff 2019.12.05. 07:01:55

@fhdgy:
Az EU töketlenkedik...
Merkel macron az angol vezetők...de olasz spanyol hollandia svédország is ..gyenge vezetők
Bár az élet színvonal a fizetések jók, sokkal jobb mint itthon, de ez egy múló állapot, kína ázsia egyes részei kb az űrbe lő ki életszínvonalban.
adatbiztonság megszűnt...csak látszat biztonság van
Telefon android ios windows10, az összes kínai koreai telefon TV, információ és adatlopás magától értetődő.
Bankok pff hagyjuk a rendszereik drágák(az ügyfeleknek), és csak utólagos kármentésre jók.
vicces mikor terrorizmus nem támogatunk, meg offshore bankolást... aztán közben virágzik, és a kutyát nem érdekli. Lebukik pár ember..bank..naés? kapnak egy kis bírságot oszt jónapot

Pöff 2019.12.05. 07:02:10

@Arthamyr: pedig képzeld el ..nem lenne HP helyette lenne EU-s cég és a profit nem az usankába menne.
Vagy ki lenne tiltva eme szabályozás...és a canon epsonnak is be kellene tartania...
ugyan ez a a facebook, google,(android) ios, meg még vagy 10 másik népszerű oldal.
Már USA szinten is gondok vannak az adatvédelmi szabályokkal és betartásukkal, pedig ott elég laza.
Vagy pl lenne EU DNS szerver (oroszoknak kínaiaknak van)
túlzottan is függünk az USA-tól, és valószínűleg technológiailag is vissza él vele, adatlopás terén.

trabant 2019.12.05. 07:02:23

Az autókhoz:
Berliint már annak idején világvárosi méretû nagy autóforgalomra tervezték, tágas, széles utakkal, nem úgy, mint Budapestet. Nem az autó kevés, hanem a többsávos utak felgyorsítják a haladást. A megfontolt és gondos várostervezés miatt.dugó elvétve sincs.

Az ovihoz:
Az írásból nem derül ki, hogy a kor és nem szereinti eloosztás mit jelent. Minden kis ovis csoportban minden korosztály szerepel, pont úgy, ahogy a testvérek közötti korklönbség adja a családban. Elônye: egymást segítik és egymástól tanulnak a csemeték.
Nagyon életszerû és a gyakorlatban bevált szemlélet!

fasznyak 2019.12.05. 07:02:33

@Hari Seldon 2: viszonylag egyszeru a magyarazat, a terminalokat ado cegek altalaban vasarlasonkent 50 cent plusz 1.5%-at viszik a vasarlasnak.

gondolom ez 5 euro alatt mar szignifikans veszteseg az eladonak.

somlobodog 2019.12.05. 07:02:44

@Herr Géza: +1. bezzeg Szolnokon tuti volt Mastercard terminal még az utcai WC-ben is. Becsülöm a türelmedet hogy egy ekkora tömény okorsegre mint nem megy a bankkartyazas BERLINBEN, ilyen részletes választ tudsz adni:) TAPS

Arthamyr 2019.12.05. 08:09:08

@Pöff: Elképzeltem, ezért írtam.
Sosem értettem, hogy miért érdekel bárkit is, hogy hova megy a profit. Hozzám (és jó eséllyel hozzád, bár nem ismerem a pontos helyzeted) egy centel több sem jutna el akkor sem, ha kitiltanák az "ami cégeket", cserébe nem/drágábban vehetnék (igénybe) szolgáltatásokat/termékeket, és ügyfeleket vesztenék. A verseny korlátozása ritkán jó a kis embernek/fogyasztónak.

БУММЕР 2019.12.05. 10:20:16

Lassan visszanézek tinédzser korom egyik àllomàsàra az olvasottak alapjàn! Bàr sokan mondjàk mostanàban, hogy vannak strukturàlis problémàk a màsik hazàmban.

Rostock és Berlin hosszu ideig szolgàlt lakhelyemül. Màr akkor sem tetszett (90-es évek) Berlin. Soha sem tudtam megbaràtkozni az ottléttel és alig vàrtam, h hétvégére hazamessek Rostockba.

Hozzàm a Hansa vàrosok àllnak közel, a tenger és a mäjus 1.-i fürdés a tengerben. Valamint a "hagyomànyt", h évente 1x hajoval hazamentünk a nagyszülökhöz St.Pétervàrra...

Herr Géza 2019.12.05. 11:14:25

@Muhammad Balfas: Azért nekem ez mindig vicces: amíg az ország x része sorba áll a postán a piros meg sárga csekkeket befizetni (még ha azt aztán kártyával teszi is), amíg a nyugdíjak nem kis részét a postás kp.-ben viszi ki az illetőnek, amíg az emberek nem kis része a számlára utalt minimálbér mellett kap még egy borítékot is, addíg sztem nincs sok alapja az összehasonlításnak kártya- vs. készpénzhasználat ügyben.

Herr Géza 2019.12.05. 11:27:23

@fasznyak: Akkor flottát képezünk. :D

fasznyak 2019.12.05. 11:30:33

@БУММЕР: Rostock nagyon szep hely. A legutobbi projektem miatt sok idot toltok/toltottem Rugen szigeten, az sem rossz, de Rostockot mindig is meg akartam nezni, es mikor tavaly sikerult, hat nem csalodtam.

Herr Géza 2019.12.05. 11:43:14

@fasznyak: És még az ilyen “5-10 € alatt hitel(!)kártyát nem fogadunk el” típusú tacepaók is annyit nem érnek, mint a papír, amire kiírták. Összevonod a szemöldököd és közlöd, hogy nincs nálad cash, rögvest eltekintenek kivételesen (:D) a “szabálytól”, ha van egy csöpp eszük, és általában van....
Az EC/V-Pay kártyánál ez szóba se kerül, ha tehát valaki itt él, nyisson bitte schön egy német számlát, alapból kapja hozzá az itteni standard kártyát, és máris nix probléma. Naná, hogy a Szűzmáriafalva és Környéke Takarékszövetkezet forintos alapú debitcardjára furán néznek a világban, ha az nem MC/Maestro - Visa logójú.... Már ha egyáltalán van még ilyen.

dikusz. 2019.12.05. 12:14:44

@Herr Géza: Apukáméknak mindig a postás vitte ki a nyugdíjat. Volt bankszámlájuk, mindent szolgáltatást arról fizettek, ha maradt a nyugdíjból, pár havonta befizették a számlára. Mivel idősek, betegek voltak, hogy ne kelljen kp-ért menni a bankba, azért kérték a postai kifizetést. A koruk miatt a bankkártya-kezeléssel is gond volt.
Annyit még hozzátennék, nem véletlenül van az (bár ezt M.Balfas írta), hogy egyre többen vannak itthon fiatalok is, nemcsak idősek, hogy otthon, párnacihába dugva tartják a pénzt, legyen bármilyen rizikós is. Ugyanis, ha van valakinek spórolt pénze, mondjuk 500e Ft kp-t kell kivennie a bankjából, mert lakást újít fel, és kell az iparosnak, akkor a bank kezelési költség címén tízezreket von le az ügyféltől.

Herr Géza 2019.12.05. 12:56:09

@dikusz.: Félreérthettél... Tökéletesen tiszta, hogy miért van otthon még ilyen részben kőkorszaki rendszer, a párnacihás bankingot is megértem a jelenlegi szabályozás, díjak, stb. mellett. Csak továbbra is az a fura, hogy hogy tudja leírni egy pár hónapja N.o. -ban élő hölgy, hogy itt aztán készpénzmizéria van, kártyával alig lehet valahol fizetni. Miközben az Eurocheque (EC) kártya itt 1968 (!) óta létezik, a 70-es évek végén, a 80-asok elején megjelentek az ATM-ek, egyúttal a boltok (akkor még szűk részében) az elektronikus kártyás terminálok. Miközben az első rendes magyar bankkártyát (89, Dunabank) évekig csak a klasszik lehúzós terminálon lehetett használni erősen korlátozott elfogadóhelyeken, mindezt úgy, hogy a Magyar Nemzetben hozták nyilvánosságra az aktuálisan letiltott kártyák számát, azaz, amíg az elfogadóhelyre nem jött meg az aznapi újság, addig coki volt a kártyás fizetésnek (pl.: 1990., Szeged, akkor még ÁFOR kút, és de. 11-kor még a MN-et várták...

dikusz. 2019.12.05. 13:14:03

@Herr Géza: "Csak továbbra is az a fura, hogy hogy tudja leírni egy pár hónapja N.o. -ban élő hölgy, hogy itt aztán készpénzmizéria van, kártyával alig lehet valahol fizetni." - ez mondjuk nekem is furcsa volt.

Ugyanúgy nem lehet általánosítani, ahogy itthonra azt, hogy minden hivatalban bunkók az ügyintézők, pénztárosok, csak itthon sz@r az egészségügy, vagy külföldön mindenki mosogat, stb...

Van bankkártyám, általában azzal fizetek. De például a piacon, hogy fizetnék kártyával egy olyan árusnál, aki szombaton lejön a kertjében termett két kiló spenótjával, meg pár kiló krumplival, paradicsommal, uborkával? Vagy a fogorvosnál, aki számlát ugyan nem ad, de a TAJ-számomat elkéri...?

Herr Géza 2019.12.05. 13:56:09

@dikusz.: “ De például a piacon, hogy fizetnék kártyával egy olyan árusnál, aki szombaton lejön a kertjében termett két kiló spenótjával, meg pár kiló krumplival, paradicsommal, uborkával? ” Igen, otthon Juliska néni alapból készpénzes. Meg számlát sem ad, minek is (

Herr Géza 2019.12.05. 14:03:01

Na de tényleg befejeztem ezt a kártyás témát, túl lett ragozva. Aki szerint Berlinben alig lehet kártyával fizetni, az próbálkozzon tovább, gyanítom, hogy meg fog lepődni. És mozduljon ki az “egy bolt, két pék, egy játékbolt, egy cukrászda” komfortzónájából.

midnightcoder2 2019.12.05. 14:03:39

@Herr Géza: "Csak azt nem értem, hogy miért is akarja M.o. utolérni őket?"

Magas lóról lehet kurva nagyot esni.

tshaabee · https://tshabeeinjapan.blogspot.com/ 2019.12.05. 14:20:12

Már hat éve, hogy elköltöztem Berlinből, de látom, nem sokminden változott azóta. :)

A belvárosban szerintem azért van kevés autó, mert van dugódíj. A lakóövezetekben viszont elég nagy művészet parkolóhelyet találni.

A parkokban vigyázzatok a nudista öregekkel reggelente! ;)

Tényleg, a repteret átadták már?

Herr Géza 2019.12.05. 14:29:41

@midnightcoder2: :D
Szerény véleményem szerint, mire a “Nyugat” összeomlik, addígra a magyar “ipart” már beszántották és a helyét is sóval hintették fel, akkora a függés a nyugati beruházók aktuális gazdasági helyzetétől.
Kurvára demagóg leszek (

Herr Géza 2019.12.05. 14:37:36

@tshaabee: “ A belvárosban szerintem azért van kevés autó, mert van dugódíj. ”
Miről beszélsz? Milyen dugódíj? #Énistenemjóistenem, egy újabb okosember...
Mesélj már, hol van Berlinben dugódíj és hogy működik?

tshaabee · https://tshabeeinjapan.blogspot.com/ 2019.12.05. 14:41:17

@Herr Géza: Arra emlékszem, hogy amíg ott laktam, az egyik ismerősömnek kiköltözés után regisztrálnia kellett a kocsiját valamelyik hivatalnál, hogy kapjon matricát, amivel behajthat a belvárosba.

Herr Géza 2019.12.05. 14:49:42

Bizisten nyitnom kéne egy fizetős tanácsadó oldalt, ahol súlyos pénzekért (:D) elmagyarázom a sok rémokosnak a németországi élet alapigazságait. Bár elég lenne, ha az illető használná akár a Google-t, de ha nem képes erre sem, szívesen segítek némi apróért....

Herr Géza 2019.12.05. 14:57:57

@tshaabee: Sejtettem... :( Az a matrica az autó környezetvédelmi besorolását hivatott igazolni, benzines járműnél alapból nincs jelentősége (mind zöld), a dízeleseknél a részecskekibocsájtás függvényében adják meg a zöldet (részecskeszűrő nélkül nem kapsz), és egyes városokba/belvárosokba csak zöld matricával hajthatsz be. Köze nincs az egésznek semmiféle dugódíjhoz. A matrica maga kb. 6 euró egyszeri alkalommal és soha többet nem fizetsz érte, akárhova is mész.

fasznyak 2019.12.05. 15:51:02

@midnightcoder2: errol csak annyit hogy nekem lehetosegem lenne visszakoltozni magyarorszagra, leven akarhonnan dolgozhatok es a kitetelem az volt hogy csak akkor koltozok vissza ha az osszes bevetelem fuggetlen lesz magyarorszagtol. ezt mar hala istennek elertem.

megse koltozok vissza, pedig fontolgattam. inkabb vagyok itt es viselem az elet magasabb koltsegeit (nyugi, nyugdij itt se lesz), mintsem alapitsak es uzemeltessek egy ceget magyarorszagon ahol a NER a sikeressege miatt felfigyel ra es einstandolja. tobb helyrol is lattam mar ennek a megtortentet, eselyt nem adok neki.

a masik pedig a merhetetlen korrupcio. itt sincs kolbaszbol a kerites, de lehet tudas alapon elerni dolgokat, es nem kell hozza embereket ismerni.

Herr Géza 2019.12.05. 16:11:14

@tshaabee: :D Ez. Nincs dugódíj egyelőre Németországban sehol.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2019.12.05. 16:26:23

En most Munchenben elek, es a kartya es mobilnet Magyarorszaghoz kepesti gyengebb elterjedtseget meg tudom erositeni.

fasznyak 2019.12.05. 17:24:03

@peetmaster: lasd a valaszom ezugyben fentebb.

Herr Géza 2019.12.05. 17:57:39

@Herr Géza: hopp, itt lemaradt valami: szóval, kurvára demagóg leszek, de stadiont meg kerítést nemigen tudunk ugye eladni a világnak. Mi marad? Palackozott “tisztalevegő”, 1.oszt. termőföld kilós zacsiban, meg a világ “legtisztább vize” PET flakonban :D ? (Copyright by Virágó). Hajrá!

fasznyak 2019.12.05. 19:15:45

@Herr Géza: legutobbi pesten tartozkodasomkor a csapviz olyan kloros volt hogy alig birtam meginni.

adg 2019.12.06. 07:07:09

@Herr Géza: szopkodjad csak a csudalatos nemetorszagot.
Talan egyszeruen el kellene fogadni azoknak, akik ott elnek, hogy nincs se bankartya, se mobilnet, se vasalo, se munka.
En is jartam pl turingiaban, es lattam, hogy meg mindig szelmalmokkal orolnek! Nyilvan nincs aram arrafele, ezert van szelmalom. Nincs ezzel semmi gond, csak akkor nem kell allitani, hogy ott marpedig minden is!
Jartal mar, akarcsak egyszer is a kozeleben? Mert az ovobacsi szoknyaja alol kúrva konnyu okosnak lenni.

Tangooo 2019.12.06. 11:08:21

@Golf2: Emlékszel még milyen funkciót töltött be az általános iskolai végzettségű Schulz úr az EP-ben?
Egyébként a 22 éves hölgy joghallgató és a feladata a korosztályának a problémáival foglalkozni, amire lehet, hogy több rálátása van, mint neked.

Herr Géza 2019.12.06. 17:28:39

@Tangooo: Urban legend ismét.. Schulz gimnáziumot végzett, igaz nem érettségivel, hanem Mittlere Reife szinten zárva a katolikus magángimnáziumot (!). Majd duális képzésben könyvkereskedői szakképesítést szerzett. Később 12 évig a szülővárosának polgármestere volt, majd 23 évig az EP tagja, ezen belül 5 évig annak elnöke volt.
Valahogy minden nyűgjével együtt sem ugyanaz a súlycsoport, mint az említett 22 éves cicamica. Aki nagyon cuki, nagyon dekoratív, biztos okosakat is mond, na de sorry, nincs egy embör az országban hasonló kvalitásokkal, aki mondjuk a jelenlegi törvények szerinti képesítéssel rendelkezik a poszt betöltéséhez? Őnagysága vajon kinek a kicsodája, hogy csak miatta rögvest törvényt módosítanak? Ha nagyon ganéj akarok lenni, úgy is kérdezhetném, hogy vajon kit lovagolt meg a csaj?

Arthamyr 2019.12.06. 17:57:40

@Herr Géza: Nem kell ehhez ganéjnak lenni... Sőt, ebbe azt is bele lehet látni simán, hogy megmutatják, hogy ezt is lehet, így kikövezik az utat a jövőben a hasonló adottságokkal rendelkezőknek, jelzik, hogy a NER-nek onnan is van bejárata, ezzel pár jó kádert és sok szavazatot remélve a fiataloktól.

Herr Géza 2019.12.06. 18:16:20

@Arthamyr: Hopp, elveszett a kommentem... Cenzúra ? :))))

Arthamyr 2019.12.06. 20:05:27

@Herr Géza: Minden lehetséges, de nem én tehetek róla. :)

Herr Géza 2019.12.06. 20:53:14

@Arthamyr: Nem is gondoltam, de visszajött a komment, ki tudja mi volt a fennakadás oka. Már arra gondoltam, hogy a NER itt is jelen van, reggel várom a TEK-et. :)))

Golf2 2019.12.06. 21:14:02

@Tangooo: Érettségivel államtitkár banánköztársaságban lehet.Ennyit ér itt az összes államtitkár léhűtő!

Tangooo 2019.12.06. 22:39:17

@Golf2: Vagy anélkül EP elnök. Melyik (elvben) a magasabb beosztás?

Tangooo 2019.12.06. 22:39:29

@Herr Géza: Ha már ilyen kimerítő életrajzot raktál ide az ezek szerint túlképzett Schuzról, akkor azt is biztos el tudod dönteni, hogy mondjuk vele szemben a 22 éves jövendő államtitkárnak (aki egyébként jogi EGYETEMRE jár) lehet e több fogalma az ifjúság problémáiról, vagy mondjuk az általad túlbecsült öreg alkoholistádnak.
Türelmetlenül várom válaszod és azoknak a kommentjeidnek a linkjét, amit trágárka önkormányzat képviselő-jelöltségéről írtál.

Herr Géza 2019.12.07. 01:56:14

@Tangooo: Félrebeszélsz komám. Egy szóval nem állítottam, hogy az “alkoholista” Schulz túlképzett lenne, de az sem igaz, hogy általános iskolai végzettséggel volt EP elnök.
Ezzel szemben a 22 éves államtitkárhelyettesnek szánt kislánynak, aki valóban nyilván sokat tud az ifjúság problémáiról (mellesleg hogy is jön ide a Schulz? Ő lenne a másik jelölt?) nincs meg a poszt betöltéséhez a jelenlegi érvényes magyar törvények szerint előírt végzettsége. Pont. És nyilván az a megoldás, hogy sitty-sutty törvényt módosítunk, jó lesz a hallgatói jogviszony is. Vagy elvégzi majd az EGYETEMET (:D), vagy nem.
Talán te is érted: az autóvezetéshez kell jogosítvány. A csókosnak nincs még, de már jár a tanfolyamra. Hát uccu, módosítjuk a törvényt, hadd vezessen már úgy is, hogy “de már jár a tanfolyamra”.
Egy álláshoz előírás az angol nyelvtudás. Cicababa még rohadtul nem tud megszólalni az adott nyelven, de már tanulja. Az is jó lesz, módosítsuk ízibenen a feltételeket, mert ő kell nekünk.
Miért is?

Herr Géza 2019.12.07. 01:58:47

@Tangooo: Ez meg wtf? “ Türelmetlenül várom válaszod és azoknak a kommentjeidnek a linkjét, amit trágárka önkormányzat képviselő-jelöltségéről írtál.”
Mesélj...

Golf2 2019.12.08. 09:01:56

@Herr Géza: Az endékás németeket mi tokosoknak neveztük akkor, merthogy be voltak tokosodva, barátságos kiskocsmákban dülöngéltek a fapadokon, és közben mindenféle dajcs nótákat harsogtak” –indexen van most 1 jó cikk:)

Buchhalter 2019.12.08. 10:28:03

@Herr Géza: Azért nekem ez mindig vicces: amíg az ország x része sorba áll a postán a piros meg sárga csekkeket befizetni (még ha azt aztán kártyával teszi is), amíg a nyugdíjak nem kis részét a postás kp.-ben viszi ki az illetőnek, amíg az emberek nem kis része a számlára utalt minimálbér mellett kap még egy borítékot is, addíg sztem nincs sok alapja az összehasonlításnak kártya- vs. készpénzhasználat ügyben.

erre reagálva : a vidéki Magyarország egyes részeit teljesen leépítik.És sajna a haveri körnek zsíros konc juttatása szakértelem nélkül nagyon kijött a Takarékbank novemberi szerencsétlenkedésénél.Több száz fiókot egy rendszerbe nem sikerült beintegrálni tökéletesen.Több ezer ügyfél nem kapta meg a pénzét majd egy hétig,nem működtek a banki terminálok stb.Elvileg 2017 dec.31 volt a határidő,amit állandóan módosítottak.Ja és ha postai dolgozó vagy ,kötelező belépéskor Takarékbank számlát nyitnod.Milyen már ez???Postára visszatérve: A mostani melóhelyemen 1 éve vagyok.Ezalatt 6 postás kézbesítő volt.Volt ,hogy másfél hétig az irodaházban egy cég se kapott postát.Megkérdeztük az egyiket,hogy csak a pénz a baj? Hát nem : idióta ,bunkó főnökök és egy ember visz 2 körzetet .Szóval napi 8 helyett 10-11 órát talpalnak.Túlórapénz nincs.Kereset : nettó 170 ezer + BKV bérlet meg Szép kártya feltöltés kemény nettó 12e/hó.Munkásszálló évek óta nincs.A kapzsi posta vezetőség eladta,most meg sírnak.Azért kivi lennék mennyit kereshet egy német postás kézbesítő?

Tangooo 2019.12.08. 18:23:09

@Herr Géza: Logikai úton kikövetkeztettem, hogy trágárka nyerő lehet nálad.

Tangooo 2019.12.08. 18:23:09

@Herr Géza: "Cicababa még rohadtul nem tud megszólalni az adott nyelven, de már tanulja"
Az ilyen hímsoviniszta megjegyzések a menők nálad komám?
Gondolom a cicababát az MSZP budapesti elnökére gondolva jellemezted, aki azért nem vehette át diplomáját, mert az istennek nem tudta megszerezni a középfokú nyelvvizsgáját?

Herr Géza 2019.12.08. 19:17:50

@Tangooo: Nem igazán érted a mondatot, ugye? Egy fiktív példát hoztam fel, fuss neki még egyszer. A “Cicababa” szónak köze nem volt a leendő nagyságos államtitkárhelyettes asszonyhoz :D.
De ha boldogabb vagy, akkor olvass Kandúrbandit a cicababa helyett...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása