oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. november 05. 06:30,  Norvégia a mostaniaké! 52 komment

2019. november 05. 06:30 Határátkelő

Norvégia a mostaniaké!

Adott egy mindenféle felmérések szerint a világ élvonalába tartozó társadalom, ami az emberi jogok, a jólét és rengeteg egyéb tényező szempontjából a legjobb helyek közé számít. Mihez kezd egy ilyen ország a bevándorlókkal? A kérdés nyilván nem új, de egy sorozat most egészen érdekes megközelítésben dolgozza fel a problémát.

beforeigners.jpg

A minap belefutottam egy nagyon érdekes sorozatba, ami egyszerre kicsit sci-fi, nagyon krimi – de mindenekelőtt görbe tükröt tart a helyszínt adó ország (illetve általában a nyugati társadalmak) és a bevándorlás elé. Így aztán arra gondoltam, írok róla, mert szerintem a határátkelők szempontjából is érdekes.

Az alaphelyzet

A Beforeigners (magyarul Időbevándorlók címen fut, ami nem rossz, de az eredeti talán egy fokkal jobb, így maradnék annál) Norvégiában játszódik napjainkban.

Egészen pontosan Oslóban - 4 hónapos apasági szabadságuk idején férfiak tologatják a központban a babakocsit, lattét szürcsölnek egy, az erőszakot elutasító társadalomban, ahol még az alkoholfogyasztást is az állam kontrollálja.

Aztán egyszer csak történik valami: a kikötő vizében emberek jelennek meg. Nem akármilyen emberek, hanem emberek a múltból: őskoriak, vikingek és XIX. századiak egyaránt.

Emberek, akik életük során kereszteket égettek, kővel vadásztak nyúlra, mézsört ittak koponyából és verekedtek, pogány isteneket imádva. (Az egyik szereplő egy templomba tévedve megjegyzi: hogyan lehet olyan istent tisztelni, aki harc nélkül hagyja, hogy felszögezzék egy keresztre…?)

Szóval megjelennek a múlt emberei (egyébként nem csak Oslóban, hanem világszerte), nem tíz vagy ötven, hanem sok száz, majd sok ezer és hirtelen ott a feladat, befogadni és elviselni őket, hiszen ők is norvégok – csak éppen elmúlt korokból.

A sorozat rögtön az elején ugrik pár évet előre, amikor az elsőre őrületnek tűnő érkezések a mindennapok részeivé válnak. A társadalom felkészül a fogadásukra, karanténok és fogadóállomások nyílnak, majd miután az érkezők már nem jelentenek egészségügyi kockázatot, elengedik őket.

Oslo pedig megváltozik, a különböző korok olvasztótégelyévé válik. A XIX. századból érkezett lovas (mert a legtöbben saját korukra jellemző ruhákban járnak, gyakran úgy is közlekednek) fülhallgatón hallgatja a zenét, bárok nyílnak ősi viking írásjelekkel, középkori piacok az utcákon és még sorolhatnám.

A modern társadalmak szatírája

Miközben az alkotók beleírtak egy gyilkosságos-nyomozós szálat is a történetbe, nem nehéz az egész mögött meglátni egyfajta parabolát, szatirikus szálat: adott egy modern társadalom, ahová egyszer csak megérkezik egy csomó ember, aki más értékeket, más kultúrát vall, más isteneket imád – és meg kell próbálni együtt élni egymással.

Rengeteg olyan dolog lesz hirtelen kérdőjeles, amit a hétköznapokban a nyugati társadalmak normálisnak tartanak: a gluténmentes étkezés mániája (egy jelenetben egy múltból érkezett elfelezi a szendvicsét a modern kori főszereplővel, aki azzal utasítja vissza, hogy abban glutén van, márpedig ő olyat nem eszik, mert allergiás rá. A kérdésre, mi szerint mi is az a glutén, nem tud válaszolni, mire a reakció: félsz a gluténszellemtől? Ami vicces persze, de ha jobban belegondolunk, rengeteg „gluténszellemmel” élünk együtt.)

A sorozat egyik fő kérdése persze a bevándorlás, a befogadó társadalmak egyes tagjainak idegenellenessége, a „nem vehetik el a munkánkat”, az „aki idegen, az menjen haza” – ismerjük ezeket jól.

A sorozat egyik jelenetében egy modern oslói találkozik szembe az utcán egy múltból érkezettel és felkiált: „Norvégia a mostaniaké!”, ami egyszerre vicces és mélyen elgondolkodtató. (Hova menjenek haza az ősök?)

A történet egyik ironikus fordulata éppen itt csíphető nyakon: a bevándorlásellenes pártok gyakran éppen az elődökre hivatkozva zavarnák el az „új” bevándorlókat, itt viszont kiderül, hogy őseink legalább annyira különböznek tőlünk, mint a más országból érkezettek.

„Az általunk kitalált univerzum a menekültválság és a bevándorlás kérdésének allegóriája. Bevándorlóként megvan a saját nyelved és identitásod. Fontosnak éreztük, hogy a sorozatban a régről érkezetteknek saját nyelve legyen. Már a casting előtt tudtuk, hogy a nyelv fontos és kulcskérdés lesz a válogatás során” – nyilatkozta a Variety című magazinnak az egyik társszerző, Anne Bjørnstad.

Amikor beüt a PC

Kap persze nagyokat a politikai korrektség is, például amikor a rendőri vezetés egy rádióinterjúban a vikingekről beszél, mire érkezik a megjegyzés: „nem szeretjük ezt a szót, inkább északi származású embereknek hívjuk őket”.

De vannak itt „korszakfanatikusok” éppúgy, mint „transztemporálisok”, az egyik rendőr főszereplőt pedig az „első multitemporális kollégaként” mutatja be a rendőrség osztályvezetője – szóval kap mindenki rendesen.

A Beforeigners erőssége abban is rejlik, hogy mindezt nagyon finoman adagolva üzeni, nem ítélkezik a jelen társadalma fölött sem, csak éppen szembesít minket az értékeinkkel, társadalmi normáinkkal és kérdőjeleket dobál ránk.

Kivándorlásról és bevándorlásról egyaránt.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: kultúra Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8315288958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2019.11.05. 08:18:18

@Golf2:

A képek is jók? :-)

komisz_kölök 2019.11.05. 10:23:16

A legjobb sorozat évek óta, amit láttam.

shaktele 2019.11.05. 11:17:49

Ember legyen aki birja az iramot a netflix, amazon, apple, hulu etc kinálatával.

Ebből a jószándéku, überPC norvég sorozatból 2-3 részt bírtunk, utána kifújt az alapötlet.

ChristineK · http://christine-jartamban-keltemben.blogspot.com/ 2019.11.05. 11:18:16

Jó kis sorozat. Nemrég néztem meg. Remélem folytatják. És igen, nyilvánvaló a párhuzam.

shaktele 2019.11.05. 15:16:45

Márhogy O1G migránspolitikája a jó, a működő modell, nem a norvég, skandiáv, nyitott, elfogadó szociálpolitika.

Először is: 700 ezer magyar hagyta el a hazáját.

Ezeket pótolja a kurmány, ukránokkal, indiaikkal, kínaiakkal. Próbálja legalábbis..

Meg kell értened, hogy sem a keritések, sem az állig bayerba öltözött kiskatonák sem fogják felfogni a klímaváltozás, a törzsi háborúk, az energiahordozók tulajdonlása miatt mozgó tömegeket - ezek a keritések legjobb esetben is csak időleges ragtapaszok..

Kérded hogy mit tehetsz?

Megmarkolhatod a rózsafűzéredet, s megpróbálsz ember maradni.

Hari Seldon 2 2019.11.05. 18:40:32

@shaktiii:
Én is úgy érzem, hogy ez egy jó alapötlet, de nehéz rá rakni egy teljes sorozatot.

shaktele 2019.11.05. 19:13:45

@Hari Seldon 2: Sok embernek bejott, otthon, nekem uncsi

négyzet 2019.11.05. 20:38:30

Ezt én is kinéztem magamnak. Jó érzékkel jöttek ki vele a GoT utáni világba, miközben a Vikings következő évada még sehol.

shaktele 2019.11.06. 08:04:41

@shaktiii:

www.nordregio.org/nordregio-magazine/issues/migration-and-integration/the-labour-market-integration-of-refugees-in-sweden/

Teljesebb képért - persze vannak akik az M1, s habonymédia rémiszgetésinek hisznek a "hordákrol, források nélkul.

trabant 2019.11.06. 08:04:48

Meghökkentô tükör a "mostaniaknak".
Magyarországon mikor mutatják be a haza viszonyokra adptálva?

Nagyon elkelne az efféle felvilágosítás a közznépnek, mert nagy a fejekben a homály.

midnight coder 2019.11.06. 08:05:17

@shaktiii: A gond alapvetõen nem azzal van, hogy valaki idegen, hanem azzal, hogy kompatibilis-e az õ értékrendje/kultúrája a befogadó civilizációval, illetve hogy ez a befogadó civilizáció mennyi és milyen mértékben eltérõ idegent mennyi idõ alatt tud integrálni.

Az európai baloldali / liberális meg van gyõzõdve arról, hogy az õ társadalma illetve értékrendje a létezõ legjobb mindenkinek, és ha elég nagy szelet zsíros kenyeret adsz a bevándorló kezébe, akkor örömmel integrálódik és hasznos baloldali/liberális szavazó lesz belõle. A bevándorló viszont már eleve nem eszi meg a zsíros kenyeret, mert a vallása tiltja a disznó elfogyasztását...

Nem kétlem, hogy a jelenlegi norvég társadalom rövid távon úgy-ahogy integrálni tud pár millió olyan embert is, akinek az értékrendje nagyon eltér az övétõl. Más kérdés, hogy mi lesz, ha évenként jön ennyi, illetve amikor esetleg valamiért nem megy annyira a szekér.

midnight coder 2019.11.06. 08:05:22

@shaktiii: "Ember legyen aki birja az iramot a netflix, amazon, apple, hulu etc kinálatával"

Nekem ezzel az a bajom, hogy a fene se akar elõfizetni 4-5 különféle szolgáltatóra.

Segna 2019.11.06. 08:05:38

@shaktiii: 6 rész az egész évad... Ennyire nem futja a figyelmedből? Persze ez egytöbbrétegű, odafigyelést és elgondolkodást igénylő sorozat amihez nem árt az irónia és a szarmazmus sem. Valószínüleg nem vagy elég öreg hozzá.

room_101 2019.11.06. 10:06:46

@trabant: Nem kell adaptálni, a való életben 30 éve így élünk. Vannak a modernizálást, változást vágyók, és a minden változástól irtózók, akiket meg kell védeni.

midnightcoder2 2019.11.06. 10:44:05

@room_101: Fasza dolog a változás, csak nem mindegy hogy milyen irányba.

Medgar 2019.11.06. 10:44:23

@shaktiii: Nagyon szépen felböfögted az egyik oldal propagandáját. De egy kérdésre azért válaszolhatnál? Hány ember kell befogadnunk? Mert vannak kb. 2-3 milliárdnyian a fejlett világ 500 milliós népességére.

Sean MacTíre 2019.11.06. 11:07:09

@Medgar: 1300-at kellett volna hivatalosan atvenni szolidaritasbol a raszorulo europai orszagokbol, tetszolegesen valogatva.

Ehelyett 1300-at nem hivatalosan processzaltak, hogy legyen mire balhezni.

Abbol az 1300-bol sincs mar senki ott.

Megvalaszoltam a kerdesedet?

Sean MacTíre 2019.11.06. 11:13:52

@Medgar: a fejlett vilag (first world) 500 millios nepessege valojaban 1,048,581,618, 2019-es adat.

Sean MacTíre 2019.11.06. 11:16:03

@Medgar: fun fact: Magyarorszag nem tagja a First World orszagcsoportjanak.

midnightcoder2 2019.11.06. 12:56:47

@Sean MacTíre: És 2050-ig csak afrikaiból 1.5 milliárddal lesz több.

Arcade Macho 2019.11.06. 12:56:48

meg fog annyi evadot erni mint barmi mas?
pl. az amcsi "The Office", vagy a "Married... with Children"? vagy a mostani sarkanyos-kuros-gyilkolaszos sorozatot is megemlithettem volna

steery 2019.11.06. 12:56:48

Imádtam. Szórakoztató vígjáték. Remélem lesz folytatása, mert rengeteg ötlet van még benne. Hisz nyilvánvaló, hogy az időlyukak két irányba átjárhatók. Továbbá mi lesz, ha a jövőből kezdenek visszatérni emberek a mi korunkba, hogy elmeneküljenek az ő koruk súlyos környezeti problémái elől?
Ennek az amerikai feldolgozása lenne még ütős: ha felbukkannának az indiánok és azzal szembesülnének, hogy a fehérek, feketék, sárgák kiirtották őket és elfoglalták az országukat. Vagy felbukkannának az egykori indiángyilkos vadnyugati telepesek, meg a rabszolgatartók.
Aztán el lehetne készíteni a magyar változatot: vajon mit szólnának a mai országhoz a szabadságharc résztvevői, a kuruczok, vagy ha a török megszállók jönnének át ide? Vagy az avarok, rómaiak?

Medgar 2019.11.06. 12:56:48

@Sean MacTíre: Vicces vagy, de a kedvedért átfogalmazom:

Az 500 milliós Eu-nak (EU28) hány embert kéne befogadnia?

Sean MacTíre 2019.11.06. 13:22:51

@pametno: az elso korben pont annyit, amennyit egyebkent is megtettek.

Emlekszel a plakatokra? Nem vehetik el a magyarok munkajat. Ma ukranokat importalnak hogy elvegyek a magyarok munkajat. Bar ok sem maradnak sokaig, ezert potolni kell.

CSOKKI MÁLNA 2019.11.06. 13:31:57

Ahelyett,hogy csinálnának egy sorozatot amely tisztességesen feltárja a jelenlegi ,döntően muszlim bevándorlással kapcsolatos súlyos problémákat..

Sean MacTíre 2019.11.06. 13:33:31

@Medgar: a Genfi Egyezmeny alapjan mindenkit, akit megillet a vedelem.

Ez persze megvaltozik akkor, ha mar az eroforrasokrol szol a dolog. Ebbol a szempontbol a sziriai haboru kettos jelentosegu volt, de bar a viz miatt tort ki a haboru, de a menekultek egyertelmuen haborus menekultek voltak.

Az teny, hogy nincs messze az ido, amikor mar a klima miatt jonnek a menekultek. Ez egy erdekes kerdes, kulonosen azert, mert Magyarorszag is vastagon be fogja szopni a klimaproblemat, es elofordulhat, hogy rovid idon belul jottok Ti meg felenk a hidegebb nedvesebb reszekre. :-)

Sean MacTíre 2019.11.06. 13:34:07

@CSOKKI MÁLNA: Putyinek biztos csinaltak mar, nezz korul a vkontakte-n.

Sean MacTíre 2019.11.06. 13:52:10

@pametno: igy van. Ezert volt egyugyu a plakatkampany amit beszoptatok anno. Azert kellett ez, mert tokeletesen mukodott a kulhoni magyarok ellen is anno Gyurcsany alatt, bevalt masodszor is.

Viszont igy a kormany pont az olcsobb ukranokkal veszi el a magyarok munkajat.

Az ukranok szakmajarol, tudasarol, kulturajarol beszelgethetunk - kozelebb vannak ok a sziriaiakhoz mint az europaiakhoz (Sziria kb. ugyanaz volt mint Torokorszag ma, mielott kitort a haboru).

Attol fugg mit ertesz helyes dontesnek. Ha az 1300 atveendo menekult lecserelese 1300 csakazertisnemattvettre megerte, hogy paria legyen az orszag az EU-ban, akkor valoban helyes dontes volt. Mas jelentosege nincs, mert az idegenek ugyanugy jonnek, es mivel a magyar mar draga, olcsobban valoban elveszik a magyarok munkajat.

Medgar 2019.11.06. 14:03:23

@Sean MacTíre: A genfi egyezményt idecitálni erős túlzás, ugyanis elég egyértelműen fogalmaz mind a menekült fogalma mind a kötelességei tekintetében.

shaktele 2019.11.06. 14:03:29

@Medgar: 1300.

Ehelyett milliárdokat koltottek a sorosozo, hordázo gyuloletkampanyra - amit elunt a nép s sok helyen kirugta a fideszes embereket.

Ezért is.

Sean MacTíre 2019.11.06. 14:17:10

@Medgar: igen, valoban eleg egyertelmuen fogalmaz. ;-) A magyar kormanyon kivul mindenki erti is.

shaktele 2019.11.06. 14:18:22

@Segna: így van, fiatalka vagyok még ezekhez a norvég finomságokhoz :-)

Timár Lénárd 2019.11.06. 15:48:43

@steery: Azt mar Mikszáth megirta...hu.m.wikipedia.org/wiki/%C3%9Aj_
Sőőőt...Kinizsi a keso kadari Magyarorszagon is volt egy ifjusagi konyvben (amikor e gyerekbandanak segitett vmi nyomozasban) , amit most meg nem talalok (helyi varosi konyvtar, kb. 15-20 eve)

midnightcoder2 2019.11.06. 15:48:44

@Sean MacTíre: Azért a szírek fénykorukban olajországként termeltek kb. annyi GDP-t mint mi ugyanakkor, úgy hogy azért túlzott illúzióim az átlag szír munkavállaló képzettségével és hozzáállásával kapcsolatban sem igen lennének.

Mikkamak 2019.11.06. 15:48:44

@midnight coder: Lehet, hogy kicsit off, de "A bevándorló viszont már eleve nem eszi meg a zsíros kenyeret, mert a vallása tiltja a disznó elfogyasztását..."

Nálunk a zsíros kenyér mindig liba-, vagy kacsa zsírral készült. Soha nem emlékszem, hogy valaha disznózsír került volna az asztalunkra. Nem vallási okból.

Úgyhogy ha az a gaz bevándorló nem eszi a zsíros kenyeret az esetleg nem azért van, mert a vallása tiltja, hanem mert nem ízlik neki. Én sem igen eszem peanut buttert, Marmite-ot, vagy Vegemite-ot.

Geza16V 2019.11.06. 15:49:30

Orban ide vagy oda, az egyik resze (a nagyon keves kozul) a politikajanak, amivel egyetertek. Semmi szukseg itt ezekre a nepekre. Abban is igaza van, hogy ha menedekjogra van szukseguk, azt mar joval korabban meg tudjak kapni, nem kell erte Europaig jonniuk.

shaktele 2019.11.06. 16:29:20

@Geza16V: Te otthon élsz, vagy hataratkelt magyar migrans vagy?

Alick 2019.11.06. 16:30:54

@Sean MacTíre: "Ha az 1300 atveendo menekult"

Ez kb. úgy hangzik, mint a seftelés a rabszolgapiacon. És mi van akkor, ha a menekült nem akar egy ilyen csóró országban élni és visszaoson a németekhez, skandinávokhoz..?

midnightcoder2 2019.11.06. 16:52:21

@Alick: Valószínûleg lettek volna erre technikák, Pl. csak itt veheti át a segílykéjét.

Alick 2019.11.06. 17:39:25

@Sean MacTíre: A Konvenció szerint minden menekültnek személyes szinten és megalapozottan alá kell támasztania az üldöztetését. Az nem jelent személyes üldöztetést, ha pusztán arról van szó, hogy háború súlytotta országból érkezik, attól még akár háborús bűnüs is lehet, aki éppen olajra akar lépni.
Akármennyire kellemetlen is, az osztrákok helyesen jártak el az '56-os menekültek táborba zárásával, mert minek is engedjenek valakit be a társadalomba... ha az illető nem tudja magát tisztázni, akár AVH-s ügynök is lehet.

Alick 2019.11.06. 17:39:25

@midnightcoder2: Kérdés, hogy mennyire lehet kijátszani a rendszert... ezért is fontos a nyilvántartás pl. ujjlenyomat alapján.

CSOKKI MÁLNA 2019.11.06. 18:37:22

@Sean MacTíre: Miér jó tudomást nem venni a nyilvánvaló helyzetről..?

CSOKKI MÁLNA 2019.11.06. 18:37:22

@pametno: Valamint egy hasonló kultúrájú és munkakultúrájú országból érkeznek.

FutureFry 2019.11.06. 19:15:01

@midnight coder:
“Nekem ezzel az a bajom, hogy a fene se akar elõfizetni 4-5 különféle szolgáltatóra. “

Egy (jelenleg) lehetséges megoldás: “Subscription Hopping”:
lifehacker.com/save-money-on-streaming-services-by-subscription-hoppin-1838179743

CSOKKI MÁLNA 2019.11.06. 19:51:08

@Sean MacTíre:

"Viszont igy a kormany pont az olcsobb ukranokkal veszi el a magyarok munkajat."

Aha, tehát akkor a magyarok se menjenek nyugatra dolgozni, mert elveszik az ottaniak munkáját, ugye?

"Az ukranok szakmajarol, tudasarol, kulturajarol beszelgethetunk - kozelebb vannak ok a sziriaiakhoz mint az europaiakhoz "

Hát rohadtul nem. Ukrajnában kb. az az iskolarendszer volt , mint nálunk, míg- a muzulmán világban valóban a jobb helyek közé tartozó- Szíriában a mostani háború előtt is kb. 20 % volt az analfabéták aránya. Ráadásul nem is a szírekkel van a legtöbb probléma, hanem az afgánokkal, pakikkal ,marokkóiakkal, és a kelet-afrikaiakkal..Nem kellene mindent egy kalap alá venni Eritreiától Afganisztánon és Szírián át Ukrajnáig, mert igen sok különbség van köztük.
És még valami a muszlim országokban közel sincs olyan munkakultúra a társadalom széles köreiben, mint a keresztény gyökerű országokban.A muzulmánoknál pl. alapvető, hogy a nők nem dolgoznak..

Dread Naughty 2019.11.06. 20:40:19

Az egyik legszarabb sorozat, amit valaha elkezdtem nézni. Egy részt se bírtam végig.
Egy ideig röhögtem a nevetséges kultúrlibsi szájbarágásukon, utána meg már inkább viszkettem az idegességtől.
Aki csak teheti, hanyagolja.
Fos.
Ha egyszer összeáll, még lehet simán szar...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása