oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. május 17. 06:30,  Nagyvárosi ingatlanárak: mire számítsunk? 123 komment

2019. május 17. 06:30 Határátkelő

Nagyvárosi ingatlanárak: mire számítsunk?

Határátkelőként az egyik legjelentősebb rendszeres kiadás a lakhatás megoldása. Különösen a nagyvárosokban kell számolni azzal, hogy a fizetés egészen komoly részét elviheti a lakbérre kifizetett összeg. Éppen ezért talán érdekes és hasznos lesz megnézni, hogy a magyar határátkelők számára talán érdekes városokban mennyi is az annyi.

1_199.jpg

A poszt alapjaként a CBRE éves jelentésének legfrissebb kiadványa szolgált, amely 35 világváros adatait vetette össze. Ezek közül én kiválogattam azokat, melyekről úgy gondoltam, érdekesek lehetnek nektek (így aztán kimaradtak például a távol-keleti nagyvárosok), megpróbáltam az európai és észak-amerikai metropoliszokra összepontosítani. 

A jelentés nem feltétlenül egységes abban a tekintetben, hogy nem minden városnál pontosan ugyanazokat az adatokat adja meg, de jellemzően a leggyakrabban megtalálható az átlagkereset, az átlagos lakbér és még egy-két érdekesebb szám (például a tendenciák, azaz hogy a jövőben várhatóan emelkedik-e és ha igen, mennyit a lakhatás költsége). 

Na, de ennyi magyarázat elég is, vágjunk bele! 

A kiadványról annyit, hogy ez a sorban az ötödik, mint említettem, 35 nagyváros szerepel benne Bangkoktól Londonon és Lisszabonon át Johannesburgig és Torontóig. 

Általánosságban elmondható, hogy (miként az előszót jegyző Jennet Siebrits, a kutatási részleg vezetője írja) öt kivételével minden vizsgált metropoliszban emelkedtek az ingatlanára, négy nagyvárosban egyenesen kétszámjegyű emelkedést mértek. Ami a rossz hír, hogy ezek között ott van Dublin, Madrid és Barcelona is. 

Az nem újdonság, hogy még mindig Hongkong a legdrágább négyzetméterre vetítetve és aligha okozok sokkot azzal, hogy a kínai nagyvárost Párizs, London és New York követi. Ezek közül nyilván leginkább London érinti érzékenyen a magyar határátkelőket. 

Ami a bérlést illeti, a legdinamikusabban növekvő TOP10-ben öt európai város található (Lisszabon, Madrid, Dublin, Barcelona és London), ami megint csak nem túl jó hír. 

Nem meglepő módon a legdrágább albérletek között a New York-iak és a londoniak is ott vannak. 

Következzenek tehát az ígért nagyvárosok kissé részletesebben, az egyszerűség kedvéért ábécésorrendben. 

Barcelona (Spanyolország) 

A második legnagyobb spanyolországi város nyaralni szuper hely, hiszen kulturális, kulináris, építészeti és sportközpont egyszerre, emellett ráadásul gazdasági és pénzügyi központ. 

És iszonyat drága már most is és csak még drágább lesz. Olyannyira, hogy 2017-ben a tízéves átlaghoz képest 43 százalékos volt az ingatlanforgalom emelkedése, ami az árakban 17 százalékos robbanással csapódott le éves alapon. Mindez azt jelenti, hogy 2018 végére már a 2008-as válság előtti árakat közelítette a négyzetméterár. 

A helyiek is egyre inkább a külvárosok, esetleg a környező települések felé szorulnak, magyarul ott is egyre drágább lesz lakást bérelni. (Az eredeti tanulmány négyzetlábban adja meg az adatokat, 10 négyzetláb 0,9 négyzetméter, tehát kb. 11 négyzetláb van egy négyzetméterben, én ezzel számolok a továbbiakban, míg 1 USD 290 forint körül van, ezt nem váltom át forintra – HÁ.) 

Átlag ingatlan négyzetméterár: 3817 USD

Átlagos havi bérleti díj: 1795 USD

Ingatlanár-emelkedés tavaly: 16,9 százalék 

Birmingham (Egyesült Királyság) 

A második legnépesebb brit városban több mint egymillió ember él, üzleti központ és nem kevesebb, mint öt egyetem található itt összesen 60 ezer hallgatóval, akik közül 10 ezer külföldi – nagyjából el lehet képzelni, milyen nyomást jelent ez a lakáspiacra. 

A város fejlesztési tervének része egy olyan vasútvonal megépítése, ami 50 percre csökkentené a távolságot Londonhoz, emellett 4000 új lakást építenek a városközpontban és bővítik a metrót is. 

A sok egyetemista miatt aligha meglepő, hogy Birminghamben minden ötödik lakos albérletben él, és a kereslet egyre nagyobb lesz, ami az árakon is meglátszik. 

Átlag ingatlan négyzetméterár: 2992 USD 

Chicago (Egyesült Államok) 

Az amerikai metropolisz belvárosi része gyönyörű, a Lake Michigan partján található lakások nagyjából megfizethetetlenek, úgyhogy ezen lépjünk is túl. Ami jó hír, hogy az amerikai nagyvárosok között még így is az egyik leginkább megfizethető, ami az ingatlant illeti, más kérdés, hogy az átlagba alighanem beleszámítanak azok a részek is, ahova az ember a lábát sem tenné be, nem hogy lakást béreljen ott. 

Az elmúlt években itt is drágultak az ingatlanok, de még mindig a 2007-es csúcs alatt vannak. Olyannyira, hogy tavalyelőtt és tavaly az emelkedés lassult, mostanában olyan éves 3 százalék körül van. 

Átlag ingatlanár: 228 500 USD

Átlagos havi bérleti díj: 1549 USD

Ingatlanár-emelkedés tavaly: 3,2 százalék

Átlagfizetés: 52 034 USD 

Dublin (Írország) 

Az ír főváros sok magyar határátkelő számára jelent reális célt – legalábbis akkor, ha sikerül megfizethető albérletet találni. Ami egyáltalán nem könnyű, még akkor sem, ha viszonylag sok új lakás épül. 

Ami jó hír, hogy a nagyon durva 2017-es év után (amikor 11,7 százalékkal nőttek az ingatlanárak) tavaly októberre ez az emelkedés már csak 6,3 százalék volt, de ezzel együtt is a 2013-mas brutális mélypont óta 89 százalékkal (nem elírás!!!) drágultak az ingatlanok – és még így is 20 százalékkal a 2006-os csúcs alatt vannak… 

Ami talán határátkelőként minket jobban érdekel az az, hogy ennek megfelelően a bérlések iránti igény is megnőtt, simán 10 százalékos emelkedés fölött járt tavaly, ami elég kemény. 

Szóval aki Dublinba menne, az alaposan kösse fel a felkötendőt és azzal számoljon, amikor a fizetéséről tárgyal, hogy az átlagos havi bérleti díj nem sokkal marad 2000 euró alatt. 

Átlagos havi bérleti díj: 2226 USD (1991 EUR)

Ingatlanár-emelkedés tavaly: 11,6 százalék

Bérleti díjak emelkedése: 7,8 százalék 

Lisszabon (Portugália) 

Európa egyik legöregebb nagyvárosa mostanság kifejezetten népszerű lett a turisták körében, ami abból a szempontból nem jó jel, hogy ez drágítja a lakásbérlést is (helló, Airbnb…). 

Ezzel együtt is még a viszonylag olcsóbb helyek közé tartozik, az ingatlanár fele-harmada a párizsinak és londoninak, és még bérelni is viszonylag emberi áron lehet. 

Átlagos havi bérleti díj: 1682 USD

Átlagos ingatlanár: 207 834 USD

Bérleti díjak emelkedése: 20,9 százalék 

London (Egyesült Királyság) 

A londoni ingatlanpiac nem sokat vacakolt a válság után, már 2012-re visszaálltak az árak a válság előtti szintre. Más kérdés, hogy a drágulás tavaly már csak 1 százalék volt és ugye még mindig nem lehet tudni, milyen hatása lesz a Brexitnek. 

Átlagos lakásár: 646 973 USD (187 millió forint)

Bérleti díjak éves emelkedése: 6,1 százalék 

Los Angeles (Egyesült Államok) 

Minden második ember bérel, ami nem csoda, hiszen az ingatlanok brutálisan drágák (az átlagos 679 200 USD azért elég kemény, ez a vizsgált városok között a 6. helyet jelenti). 

Mondjuk legalább építkeznek, aminek következtében legalább az emelkedés lendülete csökken. A 2028-as nyári olimpia előtt komoly infrastrukturális fejlesztések lesznek, ami enyhíti majd a közlekedési gondokat. 

Átlagos lakásár: 679 200 USD

Havi albérleti díj: 2312 USD

Lakásárak emelkedése: 6,4 százalék

Albérleti díjak emelkedése: 3,4 százalék 

Madrid (Spanyolország) 

A spanyol fővárosban is kétszámjegyű a növekedés, ráadásul a zöldövezetekben is, ami nem jó hír nekünk, mert ez azt jelenti, hogy drágulnak az albérletek is, nem csak a turisták által kedvelt részeken, de a periférián egyaránt. Abba lehet kapaszkodni, hogy a 11,1 százalékos drágulás után csak jobb jöhet. 

Havi albérleti díj: 1475 USD

Lakásárak emelkedése: 10,2 százalék

Albérleti díjak emelkedése: 11,1 százalék 

Manchester (Egyesült Királyság) 

Kulturális (itt van a BBC és az ITV egyik főhadiszállása) és sportközpont (Manchester United, Manchester City) Anglia London után második leglátogatottabb nagyvárosa, ahol négy egyetemre több mint 100 ezer hallgató jár – mindez garancia a magas árakra. 

manchester_united.jpg

A közlekedés pazar, a nagy repülőtér mellett London vonattal két óra, de ez még másfél évtizedig lesz így, a tervek szerint akkorra épül meg a High Speed Railway 2, ami egyrészt lerövidíti az utazási időt, másrészt (figyelem!) önmagában 40 ezer új munkahelyet teremt a tervezett 13 ezer új lakással a környéken. 

Szóval ha valaki el tud tekinteni a meglehetősen esős időjárástól és nem riasztja el a Brexit lehetősége, annak érdemes elgondolkodni Manchesteren. 

Átlagos havi albérleti díj: 1042 USD

Lakásárak emelkedése tavaly: 4,5 százalék 

New York (Egyesült Államok) 

New York drága. Speciel ezzel aligha mondtam újat. A lakhatás mellett a megélhetés sem vicc, egy közepes étteremben két főre egy vacsoráért simán ki lehet fizetni 80 USD-t és akkor szerintem eléggé visszafogott voltam. 

Ami az ingatlanokat illeti, az elmúlt években alaposan beleálltak az építkezésekbe, csak 2017-ben mintegy 50 ezer új lakást adtak át (ugyanabban az évben Magyarországon ez a szám 14 400 volt). 

Átlagos lakásár: 674 500 USD

Havi albérleti díj: 2844 USD

Lakásárak emelkedése: 5,4 százalék 

Párizs (Franciaország) 

Párizs nagyjából a New York-kategória, az élet (nagyon) nem olcsó a francia fővárosban, a nevet, a történelmet meg kell fizetni. Hogy megéri-e, azt mindenki döntse el maga. Az biztos, hogy 2016 óta ismét emelkednek az ingatlanárak, amit alighanem tovább erősít majd a 2024-es nyári olimpia. Viszont legalább a bérlés olcsóbb, mint New Yorkban. 

Átlagos lakásár: 625 299 USD

Havi albérleti díj: 1715 USD

Lakásárak emelkedése: 9,1 százalék

Éves átlagos fizetés: 55 499 USD (49 600 EUR) 

Róma (Olaszország) 

Ugorjunk el azért Itáliába is, Rómát nem nagyon kell bemutatni, az ingatlanpiacot talán annyiban érdemes, hogy a válság után elég nehezen tért magához, 2017 tűnik most fordulópontnak a maga 3 százalékos ingatlanár-növekedésével. 

Mindebből az következik, hogy globálisan nézve a római ingatlanárak nincsenek az egekben, ami nehézséget okoz, hogy hagyományosan az olasz családok generációról generációra hagyják örökül az otthont, így meglehetősen szűk a piac. 

Nem meglepő tehát, hogy a rómaiak 70 százaléka saját tulajdonban él, ami viszont megdobja az albérleti árakat. 

Átlagos lakásár négyzetméterenként: 3500 USD

Havi albérleti díj: 1456 USD

Lakásárak emelkedése: 3 százalék 

Torontó (Kanada) 

Torontó azért került be, hogy legyen egy kanadai nagyváros is a listán, ráadásul ez az ország legnagyobb lélekszámú települése, egyben üzleti, pénzügyi, kulturális központ. 

Kanadában (is) munkaerőhiány van, vonzza a külföldi munkaerőt, ezen belül a növekedés negyedéért Torontó felel. Ami az ingatlanpiacot illeti, 2017 áprilisában bevezettek egy 15 százalékos különadót a külföldiek vásárolta ingatlanokra, majd 2018-ban új bérleti szabályozások léptek életbe, amik szintén hűtötték a piacot. 

Átlagos lakásár: 575 557 USD

Havi albérleti díj: 1026 USD

Lakásárak emelkedése: 1,4 százalék

Éves átlagos fizetés: 41 919 USD 

Összességében az látszik, hogy szinte minden nagyvárosban folyamatosan nőnek az ingatlanárak, a kérdés inkább csak az emelkedés mértéke. Saját ingatlanhoz jutni sehol sem egyszerű, ráadásul egyes városokban ezt a hagyományok is nehezítik. 

Az biztos, hogy mielőtt belevágunk a külföldi életbe, jó, ha alaposan megnézzük a kiszemelt város ingatlanpiacát, mert az árak elég durván elszálltak – és a tendencia folytatódik.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ingatlan ingatlanvásárlás

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3714831256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.05.17. 08:05:21

Az Airbnp a ludas, kár hogy engedik.

kék madár 2019.05.17. 08:36:57

nem akartal volna almat almaval osszehasonlitani, mert igy azert ennek szamomra nem sok ertelme volt....az osszehasonlithatatlan mutatokkal
Az alapveto baj, az hogy a forras egy befektetesi elemzes (es annak se tul hasznalhato, inkabb csak izmozasra jo), igy nem is volt celja a lakas celu vasarlok szamara osszehasonlithato adatokat osszeszedni.
Los Angelesben pl. az ingatlanpiac 80%-a haz es nem lakas. Es az atlag az a 3+2 szemben az osszes tobbi nagyvarossal ahol 1 vagy ket haloszobas lakas a jellemzo es meretben is oriai a szoras, es Los Angelesben a lakasok atlagara inkabb 350-400K.

Határátkelő 2019.05.17. 08:55:30

@kék madár: Az átlagos albérletár majdnem minden városnál ott van. Azt gondolom, egy határátkelő számára az a legérdekesebb, mert aligha azzal kezdi, hogy ingatlant vesz. Tehát a poszt nem a vásárlást tervezők számára készült. Inkább az volt a cél, hogy valamilyen képet kapjunk arról, nagyságrendileg mire kell számítani, ha az ember nekivágna. Nyilván mindennél van olcsóbb és drágább is, amit képtelenség feldolgozni egyetlen posztban. Nem egymással kell összehasonlítani az adatokat (nem is ez volt a cél), hanem nagyságrendileg látni, hogy kb. mire kell számítani.

tsabus UAE 2019.05.17. 09:29:27

@Határátkelő: "...egy határátkelő... aligha azzal kezdi, hogy ingatlant vesz."
Márpedig én ezt tartom a legnagyobb hibánknak, a lengyelországi 6 évünk alatt. Kb. 11 millió Forintnak megfelelő összeget fizettünk ki az idők során (nagyon jutányos ár) a bérleti díjra, miközben egy saját lakáson nem buktunk volna ennyit, még egy újabb válsággal sem. Sőt, még talán nyertünk is volna.
Angliába már úgy érkeztünk, hogy csak addig leszünk albérletben, míg megtaláljuk a megfelelő házat. Három évvel később, habár a hülye Brexit levett vagy 20%-ot a Font értékéből, még mindig pénzünknél voltunk eladáskor.
Szóval, ha valaki megteheti (tudom, a többség nem), igenis kezdje azzal, hogy lakást/házat vesz. Kivéve, ha az adott lakáspiac éppen olyan recesszióba süllyed, amelynek egyáltalán nem látszik a vége és jó esély van egy nagy pénzügyi bukásra.

kék madár 2019.05.17. 09:29:51

@Határátkelő: az egyaltalan nem mindegy, hogy egy haromszobas haz-e 2300 dollar vagy egy egyszobas lakas, es ezzel a szorassal van tele a felsorolas, ezert nem osszehasonlithatoak az adatok. Szerintem. Ha valaki ketszobas lakast keres, akkor nem akar hazat garzonnal osszehasonlitani, mert irrelevans neki. A forras egy osszecsapott anyag

Pöffetegecske 2019.05.17. 09:52:43

Egyik oldalon ott az ingatlan ára/ bérleti díja, másikon ott kellene, hogy álljon a jövedelem ( és mondjuk még két kiadási láb eü, oktatás). Tök másról beszélünk London vagy Dubai vagy Berlin vagy Budapest esetén. Pesten egy belvárosi ötven nm lassa 150 nél kezdődik, miközben a mindenféle behazudott statisztikai átlagjövedelem 300 környékén van. Arányaiban iszonyú magas a lakhatás, és ezt így érdemes nézni a nagyvárosokban is.

Hari Seldon 2 2019.05.17. 10:02:33

Szerintem a 49600 Euros átlagfizetés csak Párizsra vonatkozik. Országosan ennek talán kicsit több mint a fele lehet. (persze ez csak körülbelüli érték, szakmánként nagyon nagy lehet a szórás)

Hari Seldon 2 2019.05.17. 10:09:19

@tsabus UAE:
Házat venni csak akkor érdemes, ha tudják előre eltevezni a következő éveket. Nekünk például szintén megérte, de lehet, hogy van aki nem mer belevágni ilyen hosszú távra.

tsabus UAE 2019.05.17. 10:27:16

@Hari Seldon 2: Azt nem is nevezném igazán határátkelőnek, aki csak éppen egy nagyon rövid időt tölt kint és megy is haza. A lakáskeresés/vétel, majd később a hirdetés, eladás, önmagában lehet vagy fél év, rossz esetben egy teljes év. Ez behatárolja, mennyi tartózkodás mellett térülhet meg. Habár expatoknál is bármikor jöhet egy áttelepülés, de ők is legalább 2 évvel szoktak számolni egy helyen/pozícióban. Ha nagyon magas a bérleti díj az adott helyen és nincs nagyon lejtmenetben az ingatlanpiac, akkor már ennél az időtartamnál is megéri. Ha az árak tempósan mennek felfelé, akkor az országot elhagyva sem kell eladni és biztos bevételt jelenthet a kiadása. Szóval, a bizonytalanság még nem feltétlenül kell hogy eltántorítson valakit.
Nyilván, a kombinációk száma végtelen és nagyon az adott helyzetnek megfelelően kell dönteni, de kihagyni a számításból abszolút nem szabad.

Platonica 2019.05.17. 10:35:15

@tsabus UAE: Szerintem ahhoz hogy valaki tenyleg normalisan vegyen hazat, nagyon is jo nem azzal kezdeni. Fontos hogy alaposan felterkepezzek a helyi viszonyokat, mielott beleugranak. Ezert egyaltalan nem hulyeseg idot adni magunknak.
Nekunk total masok voltak az elkepzeleseink, prioritasaink ebben a temaban akkor, amikor idekoltoztunk, es miutan masfel ev utan vegul megvettuk az elso hazunkat. A helyismeret teljesen atszinezte az eredeti kepet.
Nem mellekesen (gyerekeskent) jo par orszagban pl iskola fuggvenye is, hol erdemes ingatlanvasarlassal elkotelezni magunkat. Ezt sem lehet elore tudni rogton kierkezes utan, erdemes idot es energiat fektetni ebbe az aspektusba is, es esetleg mindezt a konnyebben lecserelheto berlesek vedelmebol megtenni.

tsabus UAE 2019.05.17. 10:51:02

@Platonica: Nem kérdés, hogy nem az első házat veszi meg az ember, amit hirdetésben lát. Nekünk 4-5 hónap volt, míg megtaláltuk a megfelelőt. De a keresést, információ gyűjtést azonnal elkezdtük.
Igaz, nekünk nem voltak nehezítő tényezők, mint pl. iskoláskorú gyerek. Szerintem így is elég hatékonyak voltunk.
Ezen kívül segített az, hogy a bűnözési mutatókról, orvosi rendelők minőségéről, a környék infrastruktúrájáról pontos infókat lehet kapni a neten Angliában. Amikor megtaláltuk álmaink házát, párszor körbejártuk a környéket, lemértük az idejét a munkahelyre történő beutazásnak, vásároltunk a boltokban, végül megnéztük a fenti adatokat a neten. Minden rendben volt (vagy legalábbis tűréshatáron belül), tehát megvettük a házat. Jó döntés volt...

takarék-láng 2019.05.17. 10:52:24

@Hari Seldon 2: "Szerintem a 49600 Euros átlagfizetés csak Párizsra vonatkozik"

- ha ennyi lenne az orszagos atlag, soha nem lett volna sargamellenyes tuntetes.

takarék-láng 2019.05.17. 10:52:25

"Más kérdés, hogy a drágulás tavaly már csak 1 százalék volt és ugye még mindig nem lehet tudni, milyen hatása lesz a Brexitnek. "

- de, nagyon is vilagosan lehet tudni. Az ingatlanarakra SEMMI hatasa nem lesz.
Azzal a tendenciaval nonek, amivel amugy is nottek volna, a teljes egeszeben hazug fosodratu media szerint persze csokkenni fognak.

takarék-láng 2019.05.17. 10:52:25

@Határátkelő: nemet, osztrak varosok kimaradtak, pedig ez erdekelne legtobb kufele keszulot.

takarék-láng 2019.05.17. 10:52:25

@tsabus UAE: "Kivéve, ha az adott lakáspiac éppen olyan recesszióba süllyed, amelynek egyáltalán nem látszik a vége és jó esély van egy nagy pénzügyi bukásra."

- akkor kell venni, ha recesszioba esik. A tulfujt lufi egyszer kipukkan.

Platonica 2019.05.17. 10:58:27

@tsabus UAE: Orulok, h jo dontesnek bizonyult.

En igazabol sokkal tobbre ertekelem a szemelyesen gyujtogetett tapasztalatot, mint a statisztikus adatokat, amiket neten, egyeb helyen talalhatok. Azok valoban elore atbogaraszhatok, de nem feltetlenul mervadok a szemelyes preferenciak teren. Es a szemelyes tapasztalon azt ertem, amikor mar egy ideje resze vagy annak a vilagnak, es olyan informaciok is megtalalnak, amik kivulallokent, nagyon new comer-kent me'g nem.

Igen, gyerek(ek) nelkul teljesen mas a keplet. Ossze sem lehet hasonlitani.

Platonica 2019.05.17. 11:00:20

@takarék-láng: Ez tenyleg igy van. Masodik hazunkat akkor vettuk, irto szerencsenk volt.

Arthamyr 2019.05.17. 11:05:58

@Határátkelő: Sok baj van ezzel. Pl.:
1. Már az eredeti is tartalmaz furcsaságokat: a bérleti díj és az ár aránya közt jelentős eltérések vannak.
2. Magyar határátkelő szempontból nincs benne egy csomó fontos célpont: Németország, Ausztria, Svájc, Skandinávia. Nem is értem, miért, pl. Zürich tuti nem olcsóbb, mint Madrid.
3. Az átlagár szinte semmire sem használható. Ha veszem a dublini cirka 2k USD-t, az egy nagyon rossz szám, nem mond semmit. Ennyiért elég jó lakásokat bérelhetsz, egész jó helyen, viszont ennél olcsóbban is megúszható a dolog, ha meg házra van szükséged, mert 3 gyereked van, ez kevés lesz, vagy vidéken fogtok lakni. Tehát városon belül sem releváns, használható szám.
Másrészt összehasonlításhoz is megtévesztő, nagyon furcsa lenne, ha Torontóban feleannyi sem lenne a bérleti díj egy ugyanolyan ingatlanra, mint Dublinban, ahogy az is, ha Párizs és Lisszabon kb. egy árban lenne.

Ez így legfeljebb vitaindítónak, gumicsontnak jó, bár lehet, hogy ez volt a szándék, végülis aki komolyan veszi ezt (vagy a CBRE eredetijét), meg is érdemli az eredményét.

tsabus UAE 2019.05.17. 11:09:15

@takarék-láng: Ha még esésben van és van rá esély, hogy mikor elhagyod az országot, még mindig lefele tart, akkor nem veszel. Ebben az esetben többet buknál, mint bérléssel.
5-10 éves távlatban valóban igazad van, mert annyi ideig csak nem tart az esés (bár, biztos van olyan hely a világon, ahol már volt ilyen) és akkor tiszta sor: venni kell.

tsabus UAE 2019.05.17. 11:15:06

@Platonica: Mint írtam, az az utolsó dolog volt. Párszor jól körbejártuk a környéket nappal és este egyaránt. Megnéztük mire számíthatunk a boltokban, milyen alternatív útvonalak jöhetnek számításba, ha baleset miatt lezárják a legrövidebbet, stb.
Tehát a legtöbb időt és energiát a személyes tapasztalatba fektettük.
Arról viszont nem gyűjthetsz tapasztalatot, hogy milyenek az orvosok a rendelőben, vagy bűnözők-e a környéken élők, vagy tudsz-e gyógyszert íratni a neten. Ezekhez kellenek az online források.

Arthamyr 2019.05.17. 11:16:45

@tsabus UAE: Azért egy ingatlanvásárlásnak elég komoly overheadje van. Láttam már párat, és egyik sem úgy történt, hogy megszületett az elhatározás, és 2 hónap múlva már meg is volt a ház. Átlagosan simán elment 1 év keresgélésre. Meg nem árt aklimatizálódni a helyhez, "átérezni" a piacot, mielőtt vásárol az ember, ellenkező esetben könnyen megeshet, hogy nem jó vételt csinál vagy feleslegesen vesz, mert mégis inkább megy.

Ok, aki ebben él, és mondjuk havonta vesz/ad ingatlant, annak nyilván nem ilyen pepecselős, de azért nem ez az emberek többsége, főleg nem a vándorok közt, akik épp megérkeznek egy új helyre.

Igazad van, drága a bérlés, de megvannak az előnyei is, ha nem hosszú távra tervez az ember, szerintem jobban megéri. 5+ évnél már annyira nem, de ahhoz, hogy elköteleződj egy helyre 5+ évre, nem árt ott élni mondjuk 1-2 évig.

Arthamyr 2019.05.17. 11:23:37

@tsabus UAE: Engem nem zavar, ha bűnözők élnek a környékemen, pl. teljesen jól ellennék Abramovics szomszédságában. :)
Az "online források" szerintem nem túl megbízhatóak és hasznosak (lásd pl. a poszthoz felhasználtat), de persze kérdés, mire gondoltál "online forrásként". Hiába írja, hogy a te kerületedben 1% bűnöző van, ha a te utcádban csak piti bűnöző laknak, azt meg gondolom te sem hiszed, hogy cím szerint lesznek nyilvántartva? :)

takarék-láng 2019.05.17. 11:28:05

@Platonica: most palyat modositok, szerinted mire valtsak? Annyit szeretnek keresni, mint te, hogy 3 hazat vehessek.

tsabus UAE 2019.05.17. 11:30:10

@Arthamyr: Pont ezt írtam az előbb ! 1 év alatt semmiképp ! 1-2 év között már megérHETi. 2 fölött már szinte biztosan.
1 év keresgélés esetén már kételyeim vannak a keresővel kapcsolatban. Vagy nagyon félgőzzel csinálja, vagy túlzottan igényes, vagy olyat keres ami nincs. Mi 3-4 hónap alatt megnéztünk kb. 30 házat/lakást. Volt közöttük olyan, ami nagyon közel volt az elvárásainkhoz, de egy részlet romba döntötte a vásárlást; volt amelyik rettenet volt; volt amelyiknek a környéke volt rettenet. Az utolsó telitalálat volt. De hogy egy év...
Mit tudtak csinálni ez alatt az idő alatt ? Mi az, amit annyira meg akartak ismerni ? Az iskolán kívül mi volt az, amit még külön keresni kellett ilyen hosszan ?

Platonica 2019.05.17. 11:30:11

@tsabus UAE: Talan az utolso kivetelevel (ami nemigazan mervado, valljuk be) nem hinnem, hogy a statisztikak, online adatok tenyleg segitenek. Vagyis nem feltetlenul adnek ra. De ez maganvelemeny.

Platonica 2019.05.17. 11:32:51

@tsabus UAE: :-DD
Masodik (jelenlegi) otthonunkat kb 3 evig kerestem. Igaz, nem voltunk kenyszer alatt, szoval kenyelmesen.

Platonica 2019.05.17. 11:33:36

@takarék-láng: Gondolom, a kerdes koltoi:-DD

_z_ 2019.05.17. 11:34:21

@tsabus UAE: Ausztriaban a lakasvasarlas, közvetitövel (a legtöbb eset sajnos ilyen) kb. 10%, a nelkül kb. 6,5%-os adminisztracios dijjal jar. Ha közvet<tövel adod el, akkor megint van 1-2%, amit levesz (nem, nem csak a vavötöl, neha az eladotol is…). Tehat rossz esetben egy vetel-eladasra ramegy az ingatlan ertekenek 12%-a repül ki az ablakon. Ebböl a nagyjaboli arnövekedes ismereteben ki lehet szamolni, hogy mi az a Minimum idö, amit az ingatlanban kell tölteni ahhoz, hogy ne bukjon rajta az ember, hasraütve mondjuk 3 ev. Ennel rövidebb idöre nem erdemes, szoval meg kell elöre gondolni, hogy hova megy az ember, probat tenni csak alberlettel erdemes.
Mi konkretan 7 evet vartunk. Ebböl 5 ev olyan helyen volt, ahol nem akartunk hosszabb tavon maradni, utana az uj helyen legalabb 1 evet akklimatizalodtunk, mire megszületett a döntes. Lehet, hogy ez valakinek gyorsan megy, lehet hogy valaki kapasbol oda pottyan, ahol hosszu tavon maradni fog, de erzesem szerint a többseg nem ilyen.

tsabus UAE 2019.05.17. 11:34:22

@Arthamyr: Van online térkép, ahol megnézheted, milyen és mennyi bűncselekmény fordult elő egy tetszőleges környéken.
Sokat mond, ha az esetek háromnegyede droggal kapcsolatos, vagy erőszakos. Pl. ha volt két autólopás egy év alatt és azon kívül pár csendháborítás, akkor az semmi a szomszéd kisváros 30 drogos bűncselekményéhez képest.

tsabus UAE 2019.05.17. 11:36:56

@_z_: Kihagytad az egyenletből, hogy mennyit buknál, ha bérelnél. A kettő együtt értelmezhető. Pl. buksz egy kicsit a házon, de ez még fele sincs annak, mint amit kifizetnél ennyi idő alatt bérlésre, akkor még mindig jól jársz. Erre akartam eredetileg utalni.

Arthamyr 2019.05.17. 11:51:47

@tsabus UAE: Nekünk az iskola nem volt szempont, mégis 1+ év volt az összes ingatlan, amit vettünk. Félgőzzel csináltuk, mert elég volt szűk az erre rendelkezésre álló idő (munkaidő után kb. pár óra, esetleg hétvége). Itt ugye nagyon gyorsan kell döntést hozni (van, hogy egy napod sincs), ami nem könnyíti meg a dolgot. Olyan is volt, hogy megnyertük a licitet, de az eladó meggondolta magát, visszavonta a piacról (nem meglepően, az a lakás nagyon jó áron lett volna).
Azon is sok múlik, hogy az ember milyen célra keresi az ingatlant: ha szeretne hosszú távon a kezdetektől fogva minőségi környezetben lakni és emellett befektetési célokat is figyelembe vesz, nagyon nehézzé válik, míg ha az egyik oldalon hajlandó vagy kompromisszumokra (pl. kicsit hajlandó vagy bukni, vagy lejjebb adsz az igényeidből, mert úgysem maradsz ott sokáig), lényegesen egyszerűbb. Olyan is van, hogy várni kell, hogy a megfelelő megjelenjen a piacon.
Sajnos mi nem voltunk olyan helyzetben, hogy félmillió eurót mellényzsebből vegyünk elő, így a bankos hercehurca is egy csomó extra idő és költség.

Ezért gondolom, hogy a két év nem reális, mert ugye ebből simán el tud menni 1-3 év csak arra is, hogy megszokjuk a helyet.

Arthamyr 2019.05.17. 11:52:52

@tsabus UAE: És te számoltál a kamattal? :) Mert ez önmagában összemérhető a bérleti díjakkal.

_z_ 2019.05.17. 11:55:15

@tsabus UAE: Ez abban a az esetben igaz csak, ha megvan a penz. Ha hitelt kell felvenni, akkor meg megint mas a helyzet.
Itt ismerösi körben senkinek nem volt annyi penze (meg csak a közeleben sem), hogy zsebböl vegyen valamit (tudom, rossz körökben mozgok :)).
Csak es kizarolag a penzügyi reszet nezve (altalaban) nyilvan minel elöbb venni kell valamit. De ha nem csak lakohely kell, hanem otthon, akkor ez nem csak penzügyi döntes.

csortu 2019.05.17. 12:05:15

Egyetértek azokkal, akik szerint ha már látszik, hogy az ember marad pár évig, akkor inkább venni érdemes, nem bérelni. Nekünk nagy mázlink volt, pont 2007-ben a nagy krach előtt sikerült vennünk, aminek következményeként 2008-tól gyakorlatilag nem fizetünk kamatot (a bank az eu központi kamatlábához kötötte a kölcsön kamatát, ami 2008 után nulla lett). Amikor kezdtük, a havi törlesztő az kb azonos volt egy hasonló ingatlan bérleti díjával, ma már jóval drágább lenne ilyet bérelni.

tsabus UAE 2019.05.17. 12:10:10

OK, látom hol követtem el a hibát és ezért beszélünk el egymás mellett. Bocsánat érte !
Szóval én a hozzám hasonló helyzetben lévőkről írtam, akik eltöltenek X évet valahol és továbbállnak. (X lehetőleg nagyobb, mint 2)
A gyorsan váltogatók és az állandó letelepülők már más kategória.

Arthamyr 2019.05.17. 12:46:59

@_z_: Miért számítana, hogy megvan-e a pénz? Akkor meg befektetni nem tudod a pénzt (pl. egy másik, kiadásra szánt ingatlanba), ami ugyanúgy veszteség.

Arthamyr 2019.05.17. 12:52:19

@tsabus UAE: Ok, de honnan tudja az ember, mennyit lesz x, amikor odamegy? Mi jöttünk "pár évre", eddig 7 év lett belőle, és valahol 8 körül lesz vége (vagy szakad meg egy ideig).
És miért kéne előre eldönteni, hogy valahonnan x év után továbbmegy az ember egy új helyre? Egyáltalán, minek továbbmenni (legalábbis sokszor)?

tsabus UAE 2019.05.17. 13:01:25

@Arthamyr: Expatként szinte bizonyos, hogy csak pár évet töltesz egy helyen. Plusz eleve úgy rendezkedsz be (lelkileg, stb.), hogy járod a világot. Vagyis nem végleg települsz le.
Ha pedig 2-nél több évre mentél, már érvényes, amit mondtam.

Arthamyr 2019.05.17. 13:22:44

@tsabus UAE: És az biztos, hogy a pár több lesz, mint 2? Mellesleg szerintem akkor sem igaz, ha igen, mert ha csak két évet laksz a lakásban (nem ennyit élsz a városban!), nem éri meg megvenni, legalábbis Dublinban biztos nem (és ahogy olvastam fentebb, Ausztriában még kevésbé).
_Talán_ anyagilag pici plusz lehet, de szerintem az a jó esetben évi pár ezer euro plusz nem ér annyit, hogy az ember sok időt és energiát elpazaroljon a kivitelezésével.
Mi jó darabig bútorozott bérlakásban laktunk, rettentő kényelmes (csak szólsz és intézik a javítást/cserét), ehhez képest olcsóbb a saját, de azért nem spórol vele az ember évente kövér tízezreket. Egyszerűen az emberek így adják ki a lakásukat, kb. ilyen szinten áll be a piac egyensúly a vételi és a bérleti árak közt.
A vétel hosszú távon jó (5+, de helyfüggő, pl. a fentebbi osztrák viszonyokat tekintve lehet, hogy az sem annyira jó), mert a kezdeti ráfordítást csak egyszer kell megcsinálni.

Fogalmam sincs, mitől expat az expat, meg azt sem, hogy miért lenne jó járni a világot. :)

tsabus UAE 2019.05.17. 13:52:32

@Arthamyr: Mint mondtam, helyfüggő és erőteljesen számolni kell. Naná, hogy nem általános érvényű, amit írtam. A lényeg, hogy igenis számolni kell a lehetőséggel. Legfeljebb elveted.
Saját példám:
Egy ugyanolyan házat bérelni (ugyanott), mint amilyet vettünk, 650 font/hó. Vagyis, 3 év alatt 23400 Fontot spóroltunk. Ehhez jött a különbözet, a vételi és eladási ár között. Vagyis, ha a Font gyengülését is beleszámítom, akkor is évente legalább tízezret spóroltunk. Ez nem "pici plusz"...
Az expat attól expat, hogy nem magától megy, hanem a cége küldi. Világot járni, meg azért jó, mert jó... :-))))

Arthamyr 2019.05.17. 14:03:00

@tsabus UAE: "Mint mondtam, helyfüggő és erőteljesen számolni kell. Naná, hogy nem általános érvényű, amit írtam. A lényeg, hogy igenis számolni kell a lehetőséggel. Legfeljebb elveted." - Ezt 100%-ig adom.

"Egy ugyanolyan házat bérelni (ugyanott), mint amilyet vettünk, 650 font/hó. Vagyis, 3 év alatt 23400 Fontot spóroltunk. Ehhez jött a különbözet, a vételi és eladási ár között. Vagyis, ha a Font gyengülését is beleszámítom, akkor is évente legalább tízezret spóroltunk." - Viszont te itt nagyvonalúan nem számoltál olyan apróságokkal, mint a stamp duty, a kamatok, a biztosítás, a lakás berendezési költsége, az extra munkaórák amikbe ez neked került (csak a 30 viewing mondjuk 30 óra, a kutatás, amit leírtál) stb. Nem állítom, hogy neked ott abban az esetben nem érte meg, csak azt, hogy nem így működik a matek.

Egyébként teljesen igazad van, számolni kell a vásárlással is, és ez a lényeg, hogy ezt csinálja meg az illető.

Shaktee 2019.05.17. 14:13:16

Ottawa:

Rent Per Month
Apartment (1 bedroom) in City Centre 1,306.49 C$ 1,000.00-1,600.00

Apartment (1 bedroom) Outside of Centre 1,032.17 C$ 850.00-1,200.00
Apartment (3 bedrooms) in City Centre 2,160.94 C$ 1,575.00-2,700.00
Apartment (3 bedrooms) Outside of Centre 1,613.03 C$ 1,200.00-2,000.00
Buy Apartment Price
Price per Square Meter to Buy Apartment in City Centre 4,667.32 C$ 3,229.17-8,000.00
Price per Square Meter to Buy Apartment Outside of Centre 2,708.66 C$ 2,152.78-3,800.00

Salaries And Financing

Average Monthly Net Salary (After Tax) 4,063.74 C$

Mortgage Interest Rate in Percentages (%), Yearly, for 20 Years Fixed-Rate 3.82

Shaktee 2019.05.17. 14:14:39

@Shaktee:

Summary about cost of living in Ottawa:

Four-person family monthly costs: 4,067.73C$ without rent (using our estimator).
A single person monthly costs: 1,132.22C$ without rent.
Cost of living index in Ottawa is 15.98% lower than in Toronto.
Cost of living rank 122th out of 381 cities in the world.
Ottawa has a cost of living index of 68.20.

tsabus UAE 2019.05.17. 14:23:55

@Arthamyr: Nem volt stamp duty, mert pont a határon volt a vételár. Kamat pedig nem volt, mert nem vettünk fel kölcsönt. Biztosítás nem nagy tétel (kb. ezer Font a három év alatt) és bérelt lakást is be kellett volna rendezni.
Utánajárás: albérletet is sokat kerestünk.

takarék-láng 2019.05.17. 14:24:43

@_z_: "Ausztriaban a lakasvasarlas, közvetitövel (a legtöbb eset sajnos ilyen) kb. 10%, a nelkül kb. 6,5%-os adminisztracios dijjal jar. "

- ilyen ingyenelok szivjak a verunket. Es az o "munkajuk" is beleszamit a GDP-be, pedig nem allitanak elo termeket. Igy kapunk hamis eredmenyt a GDPre is, a valosat senki sem tudja.

Shaktee 2019.05.17. 14:51:34

Hungarian Cultural Centre London

vimeo.com/335422652?fbclid=IwAR2fFo_nzuKbwjTrj0VJV_Ru3W-YYnqNp1r_30mdYDY83U_T-D8PWx9V1Vw

Coinciding with the Bauhaus centenary, Hattula Moholy-Nagy and Daniel Hug, the daughter and grandson of László Moholy-Nagy, consider the lasting impact of the artist’s work today

Arthamyr 2019.05.17. 15:00:24

@tsabus UAE: Nem az számít, hogy veszel-e fel kölcsönt, ezt fentebb is írtam másnak. Egy bérleményt meg azért messze nem kell olyan alapossággal kiválasztani, mint egy megvásárlandó ingatlant, szerintem.

Na mindegy, felőlem aztán nyugodtan gondolhatja valaki, hogy ha vesz egy ingatlant, akkor a ki nem fizetett bérleti díj nagy részét megspórolja, sőt, azon felül is nyeresége van.

Shaktee 2019.05.17. 15:10:55

@Arthamyr: "azon felül is nyeresége van."

hogyne lenne, plane angliaban ahol az ingatlanarak magagsba szoktek..

Shaktee 2019.05.17. 15:15:14

@Arthamyr: Az ingatlanom néegyszer annyit er ma mint 12 eve.

Mit akartal mondani?

Arthamyr 2019.05.17. 15:19:11

@Shaktee: Csak olvass vissza, és láthatod, mit akartam mondani. Aki akarja, és eddig nem értette, talán elgondolkodik, aki meg nem, az nem.

FutureFry 2019.05.17. 16:41:39

“The Top Ten - The most expensive housing markets” - mondja a kiadvány.

De nincs benne pl. San Francisco, ahol a jelenlegi (2019 májusi) medián adatok [1]:
Ingatlanár: $1,385,000
Havi bérleti dij: $4,200

De a Szílícium-völgy szinte bármelyik városa (pl. Palo Alto, San Jose, Mountain View) veri árban a tanulmányban felsorolt amerikai helyeket. Pl. Palo Alto adatai [2]:
Ingatlanár: $2,820,000
Havi bérleti dij: $5,900+

Ráadásul az ingatlanadóknál a kiadvány mintha csak az egyszeri (tranzakciós) költségeket venné számításba (pl. “stamp duty”), pedig sok helyen az éves ingatlanadó lehet a mérvadóbb, pláne ha valaki hosszabb távon birtokolja az ingatlant. Amerikában pl. az ingatlan értékének egy kis százalékát (nagy átlagban kb. 1-2%) kell leperkálni adóként évente [3].

[1] www.trulia.com/real_estate/San_Francisco-California/market-trends/
[2] www.trulia.com/real_estate/Palo_Alto-California/market-trends/
[3] money.cnn.com/interactive/real-estate/property-tax/

Mrs. Clayton 2019.05.17. 17:53:55

Erdekes lehet a birminghami underground bovitese, tekintve h ott nincs is metro. Uk-ban London, Glasgow es Liverpool ahol van.

kék madár 2019.05.17. 18:00:56

@FutureFry: mert ez egy flashy haszontalan elemzes

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.17. 18:20:03

@kék madár: "Los Angelesben pl. az ingatlanpiac 80%-a haz es nem lakas. Es az atlag az a 3+2 szemben az osszes tobbi nagyvarossal ahol 1 vagy ket haloszobas lakas a jellemzo es meretben is oriai a szoras, es Los Angelesben a lakasok atlagara inkabb 350-400K."

igy van, ezt meg tudom erositeni. Azt lattam, hogy mig a tobbi ar m2 atlagar volt, LA eseten ez az adat hianyzik.
A tendencia viszont valoban igaz: mennek fel az ingatlanarak rendesen az utobbi par evben! Az egyik szomszedunk arulja a hazat, es egy ilyen (teljesen atlagos, nem tul uj epitesu, standard 3 halo, 2 furdoszobas haz, pici kerttel a Valley-ben, nem tul elit, de biztonsagos kornyeken, &615,000. A hazunkra ralatni a hatso kertjukbol:)Ebbol a szemszogbol meg nem lattam a sajat hazunkat :)
www.zillow.com/homes/for_sale/20096502_zpid/34.255806,-118.308576,34.254571,-118.310408_rect/18_zm/1_fr/?fbclid=IwAR1LIttDJSkkyBDE-5_dRsTZdmhz0Q-18h3ktyxuQxyLTU_mUllOhvvBRhQ

Shaktee 2019.05.17. 18:25:30

@Zsuzsi65: az a bikinis bombázo te vagy ott? :-)

Hari Seldon 2 2019.05.17. 18:31:28

@tsabus UAE:
Nem tudom, hogy mennyi a optimális ház keresési idő. Mi legalább egy évig kerestünk, aztán végülis építettünk saját házat. Így pont olyan lett, és ott ahol megfelel nekünk.

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2019.05.17. 18:34:14

Egy magyar proli kisember lakhatása egy világvárosban :
40 ezerért bérlek rezsivel egy 8nmes szobát Budapesten (5 percre busszal a hármas metrótól)
Csak azért írom mert gyakran mondogatják hogy nyugati árak vannak itthon.
Na nem tudom melyik nyugati világvárosban lenne 130 eurért rezsivel szobabérletem.
Ha mellévesszük hogy 150 nettót már tényleg mindenre megadnak itt, annyira nem is rossz színvonal jön ki.
Egész jó életszínvonal van itthon.

Mikkamak 2019.05.17. 18:34:24

Az USA-ban öt év helyben lakást javasolnak ingatlan vásárlás esetére.

Bérlésnél értelemszerűen bérleti díj a fizetendő.

Vásárlásnál: először is, jó credit score kell, és biztos állás, mert legtöbb ember nem zsebből kp. fizeti ki az ingatlant.
Mortgage már lehetséges 5% letételével, de jól megnézik, hogy az a pénz honnan van (pénzmosás miatt). Ezen kívül fizeted a különféle egyszeri (átírás, stb) költségeket.
Aztán fizeted a kölcsön részletét, a kamatot, a kötelező mortgage biztosítást (amíg tulajdoni hányadod egy bizonyos százalékot el nem ér), a kötelező ingatlan biztosítást évente, az esetleges közös (HOA) költségeket (vannak olyan helyek, ahol szinte nincs olyan ingatlan, amelyik ne lakóparkban, vagy egyéb Home Owners' Association által igazgatott helyen lenne), valamint az éves ingatlanadót.

Ha meg eladod, akkor fizeted az agent 6%-os jutalékát (az USA-ban a legtöbb ingatlant ügynökön keresztül értékesítik még most is), plusz egyéb egyszeri költségeket.

Persze, a kiadás egy lehetőség, de az USA-ban pl. nagyon erős törvények védik a bérlőt, még a nem fizető bérlőt is alig lehet kitenni és az olyan húzások, mint pl. az áram kikapcsoltatása szigorúan tilos. Plusz, a kiadott ingatlan adója magasabb.

Egyébként össze szokták hasonlítani, hogy melyik éri meg jobban, bérelni, vagy venni és sokszor bizony az jön ki, hogy bérelni.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.17. 18:35:38

@Shaktee: haha, ja igen, ott az erkelyen :)) Tudod, a reggeli napfeny a legjobb a napozashoz :))))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.17. 18:42:25

@FutureFry: igen, az ingatlanado sok helyen nagyon megdobja a koltsegeket, ez igy igaz!

gabors 2019.05.17. 18:53:53

@tsabus UAE: "Ha nagyon magas a bérleti díj az adott helyen és nincs nagyon lejtmenetben az ingatlanpiac, akkor már ennél az időtartamnál is megéri. "

azert egy eppen odaerkezo kulfoldinek a bankok nem igen szoktak konnyeden kolcsont adni ... itt az usa-ban csak maga a mortgage porcedura eltarthat honapokig (a valsag utan jobban megneznek mindent) ott kezdodik hogy 3 evre visszameno adobevallasok (kozvetlenul az IRS-tol kell a transcript) jovedelem igazsolas, egyebb papirok...

de az alapfelveteseddel amugy egyetertek en is tul sokat vartam... amugy sok kulfoldi kollega is hazat vesz itt new york kornyeken meg ha csak 5 evre is mert megeri lakastorleszto kamatat le lehet irni az adobol (most mar kevesebbet mint korabban) .... szoval van elonye boven es bar nem liquid a befektetes es van rizikoja is de foleg hosszabb tavon megeri

gabors 2019.05.17. 19:00:50

@takarék-láng: " most palyat modositok, szerinted mire valtsak?"

gazszerelo .... annak oriasi kifutasi eselye van a magyar gazszerelok atlag gazdagsagaval es jovedelmevel szinte semmi sem versenyez ma Orbanisztanban (talan Habony de annak meg semmilyen vegzettsege sincs igy nehez arra szakmara valtani)

gabors 2019.05.17. 19:22:56

@Zsuzsi65: "@FutureFry: igen, az ingatlanado sok helyen nagyon megdobja a koltsegeket, ez igy igaz!"

nalam pl a torleszto ugy nez ki hogy: 2/3-a toke es kamat (ami mostmar majdnem fele/fele sok ev utan eleinte a kamat joval tobb volt mint a toketorlesztes pont ezert is ovatosnak kell lenni rovid tavu vasarlas eseten, de a mortgage az ilyen)

es 1/3 az adok es biztositas (normal haz + arviz)

csak az adok $10k !!!!!

kék madár 2019.05.17. 19:26:08

@Shaktee: ferjes asszonnyal nem szemelyeskedunk

Shaktee 2019.05.17. 19:26:53

@gabors: baromarc trumplee át akarja venni a kanadai bevándorlási pontrendszert(muxik) ezért is kap..jobbrol s balrol.

kék madár 2019.05.17. 19:29:31

@Zsuzsi65: mi konkretan felunk annyira mennek fel az arak a kornyeken. Minden uj elado haznal lefogadjuk, hogy nincs az a hulye aki kifizet 80%-al tobbet mint pl. 8 eve. Es van, es 2 nap alatt elmegy. Vagy lufi vagy nem tudom.

kék madár 2019.05.17. 19:33:01

@Zsuzsi65:
a fiammal uszo gyerekek jo resze masfel-2 millio dollaros hazban lakik, az ingatlanado 25 ezer dollar egy evre. De azert marad nekik Tesla S-re mellette, es nem is tunik ugy, hogy eheznek

Mrs. Clayton 2019.05.17. 19:41:01

@Platonica: vagyis a villamos halozatot bovitik, mondjuk tok mindegy csak feltunt, h birminghamben jarva soha nem lattam metrot, mert h nincs

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.17. 20:13:55

@kék madár: na igen :) az en kisebbik lanyom meg magankozepiskolaba jar, ott szinten ez a helyzet :) Mondom is mindig neki, hogy csak azert, mert az (egyik) baratnoje Alfa Romeoval jar iskolaba, es sorakoznak a BMW-k, Mazdak a student parkoloban, neki is ez a kategoria "jar"...Nem mintha meg tudnank engedni magunknak :))) Szerencsere valahol megtanulta, es elfogadta, hogy az emberek/csaladok kulonbozo eletszinvonalon elnek, es nem irigykedik rajuk, inkabb csak elvezi, hogy idonkent "belekostol" az eletukbe, mikor meghivjak magukhoz, vagy nyaralni megy veluk.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.17. 20:15:01

@Shaktee: :DDD mire? mert te FB ismerosom vagy, o meg nem? :))))

kék madár 2019.05.17. 20:22:23

@Zsuzsi65: viszont az uszasukon nem latszik, haha!

kék madár 2019.05.17. 20:25:01

@Zsuzsi65: volt itt egy post a connecticuti gyerektol, hogy a legtobb gyerek medenceje nagyobb mint az o hazuk es ezen rugoztak. Amit nem ertek igazan
En 42m2-en nottem fel lakotelepen. nem latom miert kene sirnom

gabors 2019.05.17. 20:29:46

@Shaktee: "@gabors: baromarc trumplee át akarja venni a kanadai bevándorlási pontrendszert(muxik) ezért is kap..jobbrol s balrol."

ja es mekkor rinya lesz mikor kiderul hogy nem a feher kereszteny europai feherek akarnak a zusaba tomegesen menni hanem indiai kinai meg pakisztaniak .... a pontrendszerrel ezek jarnak majd igen jol persze lehet majd finomitani es beletenni valami borszin eqvivalency negativ szorzot is (ja meg hasonloan a muszlim ban-hez nem keresztenyektol levonunk 101 pontot az elerheto 100-bol)

Shaktee 2019.05.17. 20:30:09

@Zsuzsi65: igy járt a badárka :P

Shaktee 2019.05.17. 20:31:05

@gabors: ugye a nejed is muszlim? lehet nem jol emlekszem?

Shaktee 2019.05.17. 20:36:19

@gabors: Hétvégétol nincs US tarifa a vasunkon, aluminiumon :-))

gabors 2019.05.17. 20:57:17

@Shaktee: "@gabors: ugye a nejed is muszlim? lehet nem jol emlekszem?"

nem muszlim mibol gondoltad ? indiaban szuletett es indiaban vannak muszlimok is ebbol azert meg nem kovetkezik hogy o is muszlim lenne de az hogy miben hisz vagy miben nem is igen tartozik ram :-) Neha a lengyel szarmazasu szomszedokkal elmegy templomba (persze nem tudom milyenbe) de az kb evente egyszer ketszer van..... (az ember szulei echte lengyelek jo nagy kerti bulik is vannak egyszer meg rendorok is jottek mert komoly verekedes tort ki a vodka hatasara )

gabors 2019.05.17. 20:59:12

@Shaktee: "Hétvégétol nincs US tarifa a vasunkon, aluminiumon :-))"

hat meg ilyet ? Miert nem fizeti tovabb Kanada a vamot ?

es mi van a tejjel meg a fureszarukkal ?

Platonica 2019.05.17. 21:05:15

@Mrs. Clayton: En csak a szohasznalatra reagaltam, h 'underground'-ot emlitettel a kommentedben, mig a poszt metrot.
Amin persze mi magyarok tenyleg nem azt ertjuk, amit a Midland Metro takar. Ebben tokeletesen egyetertunk.

Shaktee 2019.05.17. 21:43:16

@kék madár: @Zsuzsi65: régi a cikk, nem ismertem eddig az Edvint..

www.malibutimes.com/malibu_life/article_455e962c-75a7-11e4-97ae-47aa81915b45.html

csuda a hangszer..! s az is aki most hasznalja

kék madár 2019.05.17. 22:02:30

@Shaktee: en biztos leejtenem es veletlenul raesnek

gabors 2019.05.17. 22:57:33

@Shaktee: Te ez a Csury Lajos !! Edvin Marton hogy lett ebbol ??? na jo a Csury-t betuzni allandoan es soha az eletben nem konferaltak volna fel normalisan egy angol nyelvu orszagban sem az tutti ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.18. 00:24:04

@Shaktee: nahat, ki gondolta volna, hogy itt lakik a "szomszedban"? :) En is San Fernando Valley-ben vagyok :))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.18. 00:24:55

@gabors: kicsi a vilag, epp irtam fent, hogy Edvin martin (en csak ezt a nevet ismertem) itt lakik a Valley-ben! :) En azt hittem, Mo-n el.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.05.18. 00:26:39

@gabors: es most tudtam meg (Wikipedia), hogy karpataljai (ukrajnai) magyar. en.wikipedia.org/wiki/Edvin_Marton

trabant 2019.05.18. 01:33:24

"a legdrágább albérletek között a New York-iak és a londoniak is ott vannak."

Albérletek nincsenek már évizedek óta Magyarországon sem, mert az a fôbérletek leágazása volt, egy objektumon belül a kiadó /kiadott szoba, házinénikkel megspékelve..

Az USÁ-ban pláne nincsenek albérletek, de a nyugati kultúrkörben sem igen ismert, helyette bérelt házak, lakások ill. ingatlanok vannak,

A hazai ingatlanügynökök tudatlansága miatt használják még ma is az albérlet kifejezést, holott réges-régen levitézlett.
Ideje lenne az ingatlan témákkal foglalkozóknak megtanulni a kifejezések értelmét és korrekt használtát!

gabors 2019.05.18. 02:16:40

@Shaktee: nafta ???? az halott valami uj biszbasz van de azt meg egyik orszagban sem fogadtak el a megfelelo szinten parlement/congress/Cámara de Diputados etc....

de halottam az NPR-on hogy hipp hopp vege

Shaktee 2019.05.18. 03:56:27

@gabors: csak átnevezte a trampli, veszekedett velünk egy évet, s most vissza minden..

Kinával se lesz másként.

gabors 2019.05.18. 04:12:11

@Shaktee: tenyleg ? hogy mik vannak ? tiszta balkan..... :-)

most akkor megint jon az occso kanadai szar aluminum meg vas ? kinek jo ez ? Jared? Ivanka ? vagy maga Donald epit megint valamit a polakokkal ? es kell hozza occso vas (cementet is adtok?)

ja amugy mi van a tejjel mert Wisconsin ezen allhat vagy bukhat megint

somlobodog 2019.05.18. 08:00:10

Muszáj alberletnek hívni? Nem lehetne a normális, pontos nevét használni? Bérleti díj. Legalább egy leirt cikkben...

somlobodog 2019.05.18. 08:00:16

@Horthy Miklós cselédje: "Na nem tudom melyik nyugati világvárosban lenne 130 eurért rezsivel szobabérletem."

Mivel Budapest se nem nyugati, se nem vilagvaros így szart se ér a felvetesed. De azért hasznos tagja voltál ma is a társadalomnak.

Dikusz 2019.05.18. 08:29:54

@somlobodog: Nem muszáj. De helyes, nem helyes, itthon még mindig ezt használják arra, ha valaki lakást bérel.

Doktor Láncfűrész Csabi jogtanácsos 2019.05.18. 09:32:49

@Horthy Miklós cselédje:
És mIlyen egy magyar polgár lakhatása? Három hónapja még az voltál, ha jól emlékszem.

Taxomükke (UK) 2019.05.18. 12:22:01

@gabors: Lehet kulfoldikent venni hitelre, legfeljebb magasabb onresz kell.

gabors 2019.05.18. 15:18:00

@Taxomükke (UK): "@gabors: Lehet kulfoldikent venni hitelre, legfeljebb magasabb onresz kell."

eloszor is nem azt mondtam hogy nem lehet, csak azt hogy joval korumenyesebb a bankok tobbsege itt legalabb is siman elhajt ha nincs legalabb zold-kartyad es par eves igazolhato jovedelmed ...(en nem a Trump Toronybeba kp-be bevasarlo orosz LLC-rol beszelek)

masodszor mivel nincs hiteltorteneted a kamat is mar joval magasabbrol indul es sok bank FICO nelkul ismet csak szoba sem all mert kolcsonozni nem kotelezo senkinek

gabors 2019.05.18. 15:20:27

@Shaktee: elolvasnam ... DE ezt nyomja nekem

"Ha a kiválasztott írást szeretné elolvasni, a „Megnézem a reklámot” gomb megnyomását követően, egy reklámvideó megtekintése után a cikk azonnal betöltődik. Ez esetben nincs szükség regisztrációra."

ugyhogy bekaphatja az ES onkent kattintsak egy reklamra ... nem vagyok madar !!!!

Shaktee 2019.05.18. 15:52:54

@gabors:

rump mindeddig sikeresnek érezhette magát. Felépített egy vállalat­birodalmat, pár milliárdot összekotort, megvette az Empire State Buil­ding felét. Ez nem volt elég, még többre vágyott, azt is elérte. Amerika elnöke lett, a leghatalmasabb ember a világon, olyan, mint Ramszesz, Nagy Sándor vagy Dzsingisz kán, csak náluk is sokkal nagyobb.

Hogy miért akart a világ ura lenni, az nem kérdés, azért, hogy a föld népeit a saját hülyeségeivel szórakoztassa, és hogy mindenki úgy táncoljon, ahogy ő fütyül. Méltányolható ábrándok ezek, kiváltképp ak­kor, ha nárcisztikus személyiségzavarban szenvedünk, ahogy például Trump is, a további részleteket lásd a Psychology Today című népszerű lélektani folyóirat weboldalán. Szenvedésről persze szó sincs, a nar­cisztikus egyén alapesetben kiválóan érzi magát, örömittasan páválko­dik, rosszakaróit kreatív ötletekkel delektálva. Trump például kitalálta, hogy a mexikói határon elkapott bevándorlókat legádázabb demokrata ellenfeleinek választókerületeibe fogja deportálni. Elkaszálták, pedig ez alsó tagozatos szintű csíny lett volna csupán. Az iráni atomalku egy év­vel ezelőtti felbontását már nem tudták elkaszálni, noha annak semmi­fajta értelme nincs, miközben az egész világot veszélybe sodorja. Action gratuite, kiagyalója végül is azért lett elnök, hogy effélékkel múlas­sa az időt. Egyebek között belengette, hogy kilép a NATO-ból, evvel párhuzamosan Putyin puszipajtásává avanzsált, szembefordult az EU-val, az ENSZ-szel és az összes további nemzetközi intézménnyel, a Rü­gyek és Gyökerek természet- és környezetvédelmi hálózatot, vala­mint a Nemzetközi Súly- és Mértékügyi Hivatalt is ideértve. Vagyis csak azt művelte, amit mindig is csinálni akart, és amiért köszönet illetné, nem bírálat. De mi a hála? Múlt év végén a Google vezérigaz­ga­tó­ja magya­rázgatta a kongresszusban, hogy az „idióta” keresőszóra a rendszer mért mindig Trump fotóit hozza ki az első helyeken. Nem mel­lékesen a vezérigazgatót Pichai Sundararajannak hívják, Indiában született, első diplomáját is ott szerezte. Migráns. És ki az a bíró, aki bögölyként röp­köd Trump fölött, a farát csipkedi, és mindenféle pénz­ügyi dokumentu­mokat követel? Amit Mehtának hívják, származását tekintve indiai. Migráns.

Könnyen lehetséges, hogy Orbán meghívásának és a két nagyra hivatott férfiú között formálódó rokonszenvnek mélységes mély lélek­tani fundamentuma van. Mellesleg Trump amerikai elnök évtizedekkel ezelőtt segített a szüleinek, hogy dollármilliókat titkoljanak el az adóhi­vatal elől és szolidan gazdagodjanak. Családszerető ember. Orbán szintén támogatta a szüleit, lévén ő is családszerető. Nagy dolog ez a mi korunkban, amely a legalapvetőbb emberi értékeket, így a csa­ládot is veszélyezteti. Orbánnak tehát, ha a legutolsók között is, de szükség­szerűen bebocsátást kellett nyernie a Fehér Házba, és nemcsak a csa­ládpolitikai párhuzamok okán, hanem mert ugyanazt a sírt ássa, a de­mok­ratikus Európáét, amelynek romlásán a tengerentúli barát is fá­rad­ha­tat­lan­ko­dik.

Érkezése Trump számára mégse volt felhőtlen öröm, ám ez meg­érthető. Jön ez a fazon egy valószínűtlen országból, amely nagyjából akkora, mint Indiana, viszont olyan rend van benne, amilyen Ameriká­ban sohase lesz. Neki, Trumpnak, potenciális ellenfele valamennyi ön­kormányzat, megye, szövetségi állam, a Legfelsőbb Bíróság, az ügyész­ség, a képviselőház, a szenátus meg még számtalan további intézmény, amelyek­hez hasonlók Orbán országában vagy nincsenek, vagy pedig Orbán ke­zéből esznek és a cipőjét nyalogatják. Orbán országában törvények sincsenek, csak törvénynek látszó szövegek, jelentőségük a nullához közelít. Hunniában az ítélkező bírónak nem azt kell megfontolnia, hogy az írott joganyagban mi áll, hanem hogy ő ki­nek az oldalára akar állni: az államot védők és építők vagy az államot támadók és rombolók olda­lára, ezt pedig nem kisebb személy deklarál­ta, mint maga a törvényho­zás elnöke. Hunniában „az államot védők és építők” kifejezés Orbánt, az ő bandáját és fan clubját jelenti, „az álla­mot támadók és rombolók” pedig mindenki mást. By the way Hunniá­ban az egész tömegkommuni­káció Orbánnak és bandájának a vasmar­ká­ban van, néhány szamizdat­tól, faliújságtól és röplaptól eltekintve. Hogy Amerikában mi van, arra ki se térünk, részint mert eleve közis­mert, részint mert már magunk is kezdjük Trumpot megsajnálni.

Csodálja Orbánt, de főképp irigykedik, Cronstein nagykövet rá a tanúnk.

Az USA csőre töltötte a Magyarország elleni szankciókat, függet­lenül attól, hogy Trump épp Orbánnak udvarol, írja legfrissebb számá­ban a Wall Street Journal, a cikk tartalma szembemegy mindavval, ami két nappal előbb a Fehér Házban elhangzott. Trump akaratával vi­szont vélhetőleg harmonizál.

Orbán valóra váltotta az ő álmait, sikert sikerre halmoz. De hadd legyen már neki – Trumpnak – is némi öröme.

Shaktee 2019.05.18. 16:03:16

@gabors: nem madár vagy hanem pöcs :)

Mert: két éve csak előfizetéssel olvashattál ES-t, most egy klikkbe kerül. Csak.

gabors 2019.05.18. 17:36:29

@Shaktee: Vagy ingyenes a tartalom vagy nem. Ha nem akkor nem fognak valami hulye reklammal "lekenyerezni" minden bongeszomon van Adblock alapbol

Es elofizetni sem hiszem hogy fogok, amugy egy darabig az akkor meg valodi papir alapu ujsagra volt elofizetesem ahogy a HVG-re is egyetem alatt az akkori Magyar Nemzetet jarattuk

Golf2 2019.05.18. 19:58:04

@Shaktee: Hunniában „az államot védők és építők” kifejezés Orbánt, az ő bandáját és fan clubját jelenti, „az álla­mot támadók és rombolók” pedig mindenki mást...Pontosan.

Shaktee 2019.05.18. 20:03:02

@gabors: Ismétlem,már nincs előfizetés. A reklám 30 másodperc s nem kell nézni...

kardio1 2019.05.18. 22:56:07

@Shaktee: azért a médiahelyzethez az is hozzátartozik, hogy a legnézettebb tv, az RTL Klub nem kormánypárti, ahogy az online vonalon vezető index se.

Shaktee 2019.05.18. 23:16:50

@kardio1: Marinéni bicskén a plakátoknak hisz, nincs neki rtl, indexet se olvas. Kizárólag a habony süketelése jut el hozzá.

kardio1 2019.05.18. 23:53:10

@Shaktee: gondolod ? Szerintem az RTL mindenkinek megvan, akinek tv-je van.

patkányarcúáginéni 2019.05.20. 04:06:32

@Shaktee:
A szent libsi mantrát olvashattuk ismét. Köszönjük!

patkányarcúáginéni 2019.05.20. 04:06:36

@somlobodog:
Nyugati- és világváros is!
Szívesen.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása