oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. április 23. 06:30,  Még tíz dolog az ír életről 97 komment

2019. április 23. 06:30 Határátkelő

Még tíz dolog az ír életről

Meglehetős vihart kavart nemrégiben Márk írása Írországról, melyben összefoglalta, milyennek látja ő az országot. Tíz pontja inkább negatív volt, mint pozitív, és hát elég sokan képtelenek voltak feldolgozni, hogy nem mindenki látja ugyanolyannak az országot, mint ők. Dalma írása más hangulatú, és ezúton is bátorítanék mindenkit, írja meg jó vagy rossz tapasztalatait a külföldi életről.

Írd meg te is (a cím: hataratkelo@hotmail.com), téged mire tanítottak meg a külföldön töltött évek! Mi az a 10 dolog, ami szerinted a legjellemzőbb arra az országra, ahol élsz?

irorszag_dublin_4_foto_pexels_com.jpeg

„Pár szó rólam, a kivándorolt cikk szerzőjéről: Simai Dalma vagyok (teljes nevemet vállalva), 3 éve élek Írország fővárosában Dublinban, így bár a véleményem szubjektív lesz, mégis van rálátásom az országra. 

Kevés nyelvtudással jöttem ki bébiszitterkedni, majd takarítani, aztán itt végeztem iskolát, hogy ápoló lehessek. Jelenleg 5 hónapos terhes vagyok ikrekkel, de jövőre műtős asszisztensnek fogok tanulni (ha nem tudtam volna meg hogy terhes vagyok, már az iskolapadban ülnék). 

És akkor lássuk, engem mire tanított meg ez az ország (bár a 10 pont elég kevés): 

#1 Türelem 

Az ír embereknek nem hogy más kultúrájuk van, teljesen más világban élnek. Az elején nehéz lehet megszokni, hogy bár hiába sietnél, a sofőr útközben igen is leszáll és megiszik egy kávét, vagy ha bankszámlát nyitsz és elgórják a fénymásolatodat ők nem szólnak, hogy baj van, neked kell utánaérdeklődnöd, hogy na, mi van már, a boltban meghallgathatod hogy mi történt a nénivel az elmúlt 60 évben, hiába 15-en állnak még mögötted, DE EZ SENKIT SEM ZAVAR! 

Ha neked kell segítség, mert eltévedsz, a buszsofőr szívesen lekanyarodik abba az utcába, ahol át kell szállnod, és tesz egy kanyart, csak a kedvedért. Ha keresel egy boltot, az ír néni nagyon szívesen elkísér téged, el ne tévedj. 

Ha kevés a nyelvtudásod, hatszor is elismétlik a kérdésre a választ, ugyan azzal a végtelen nyugalommal, mintha először mondanák. Nem fognak kétségek közt hagyni, ha segítség kell, segítenek. 

Egy példa: mikor nem beszéltem angolul, és nem kaptam fizetést és nem tudtam miért (az első fizetéseket tartja az adóhivatal, amíg nincs meg a hivatalos regisztráció), a főnököm kiment a bankautomatához és adott nekem 500 eurót kölcsön, hogy kifizessem a lakbérem és enni is tudjak. 

Azt mondta, ráér visszaadni egy hónap múlva is akár. 20 éves voltam. Bevándorló. Két hete ismert. Nem igazán beszéltem a nyelvét. Egyszer sem kérte vissza, várt, amíg magam elintézem a dolgaim. A türelem az, amiben nem ismernek határt. 

#2 Közlekedés 

Fővárosról beszélünk, több millió emberről. Én a belvárostól 1 órára lakom busszal. Ide, ilyen messzire, 10 (!!!!!) percenként indul busz. 

Persze, sokszor tépem a hajam, hogy késik, hogy kimarad, hogy sokan vannak és nem enged a sofőr felszállni, DE van egy telefonos app (next bus Dublin) ahol percre pontosan GPS figyelővel meg lehet nézni, hol tart épp az én buszom és mikor ér a megállómba, így a hidegebb napokon pontosan tudom, mikor kell elindulnom. Ha késik, ha nem. 

A papírjegyek helyett Leap kártyát használunk, amit bárhol, bármikor 2 másodperc alatt fel lehet tölteni telefonról, akkor is, ha épp a buszon veszem észre, hogy nincs rajta pénz. Drága, de tudtam, hogy fővárosba költözöm, ahol Európában az egyik legmagasabb minimálbért adják. 

A jogosítványszerzés hosszadalmas, és külföldieknek nehezebb, hisz 12 órát kell venni kötelezően, aztán a családdal gyakorolni. Akinek ez nem adatik meg, több órát kell venni. Hat hónapunk van rá, kb. 30 euró/óra a vezetés. A férjem oktatója bevállalja őt vasárnap, vagy néha tőlünk mennek munkába. Nagyon rugalmas, nagyon szereti. 

A buszon kívül van villamos, ami mindig pontos, ahol pár napja elkapott az ellenőr, hogy nem csipogtattam le a kártyámat. Mondtam neki, hogy pont előtte töltöttem fel, és gyorsan odaérintettem, már bent állt a villamos. Nem ment át a tranzakció, talán rossz helyre tettem a kártyám. 

Egyetlen egy fillérre sem büntetett meg, mondta, hogy látja, hogy minden nap használom!!! Hát ilyet hol látni? (Magyarországon már büntettek meg engem 10 éves korom alatt, amikor nem volt nálam a diákigazolványom.) 

Taxival nagyon sokat járunk, például bevásárlások után, vagy amikor nem jön a busz és sietünk. A mytaxi alkalmazással nagyon gyorsan tudunk taxit hívni, és a kártyánkról automatikusan vonja az árat, nem kell készpénzt használnunk. 

Nagyon jó tapasztalataink vannak, minden taxis segít ki-be pakolni, beszélgetnek velünk, tanácsokat adnak. 

#3 Lakáshelyzet 

Sokaktól hallottuk, hogy milyen nehéz házat találni, mert lakáskrízis van. Mi, amikor közös szobát kerestünk, az elsőt, amit megnéztünk, megkaptuk, a kauciót csak később tudtuk fizetni és ebbe is belementek. 

Aztán kinőttük a szobát, elkezdtem lakásokat nézni. Az első lakást kaptuk meg, amit megnéztünk. Még meg sem említettük, de mondta a tulaj, hogy lehetnek kisállataink, így lett 2 cicánk. Drága, az biztos, de megint említem: főváros! 

Most, hogy 2 gyerekünk is lesz, szeretnénk más megyébe menni, ahonnan a férjem be tud még járni dolgozni. Abszolút nem ijedünk meg attól, hogy 1 keresetre, „segélyre”, 2 gyerekkel és 2 cicával kell házat találnunk, mert tudjuk, hogy biztosan sikerül, hisz másnak is sikerült. 

Nagyon motiváló, hogy a fizetésünkből minden hónapban jut egy kicsi arra, hogy a saját házunkra tegyük félre. Mert tudjuk, hogy pár év múlva már a sajátunkban fogunk lakni - hisz annyi mindenkinek sikerült! 

#4 Szolgáltatások 

Ezt nem is tudom, hol kezdhetném. Az élelmiszereknél már csak az egészséges élelmiszerek az olcsóbbak, na meg a csoki. Soha életemben nem ettem annyi zöldséget és gyümölcsöt, mint itt az elmúlt 3 évben. Fillérekért lehet venni banánt, szőlőt, almát, körtét stb. Fillérekért van a pritaminpaprika, a paradicsom, de ami a legnagyobb meglepetés: a cukkini is. 

Emlékszem, Magyarországon naivan kértem egy cukkinit a kerti sütögetéshez tavaly, 700 (!!) forintot fizettem egy szálért. Hogy legyen hasonlítási alap, itt 1 euróért vagy 90 centért (300 Ft) 2 szálat veszek. 

A fő táplálékom (vegetáriánus vagyok) az édesburgonya. Rengeteg édesburgonyát eszek, az lett az egyik kedvencem, mert itt nem igazán vesz el a kasszából. 

Mindezek mellett olívaolajat használunk, és barnacukrot, barna magvas kenyeret veszünk. Harminc kilót sikerült itt kint felszednem, mert a csoki az olyan olcsó, hogy akarva akaratlanul megveszed, ha szereted és eddig nem tehetted meg. 

Most, húsvét előtt a bőröndünkben nincs is semmi édességen kívül, a család ilyenkor örül, mert ellátjuk őket pár hónapra. Karácsonykor futár viszi a csokirakományt. 

A ruhák szintén megérnek egy misét, és itt nem a „kínai” ruhákról beszélnék, ahol egy póló 1-3 euró, egy cipő 10 euró alatt, a tornacipő 5 euró, a farmer 6-8 euró. 

Először a H&M az, ami nekem nagyon bevált, magyar árakhoz képest is olcsó. A terhes farmerom mindössze 15 euró volt (4500 Ft), a pólók 4-10 euró között, de a minőségük kiváló. Kabátot is ott vettem 3 éve, azóta is hordom. 

A másik nagy döbbenet a márkás cipők. Naivan 200 euróval a zsebemben elmentem, hogy na, most veszek egy jó cipőt. Nike, Adidas, akármi, csak bírja el az ikreimet és tudjak dolgozni, amíg csak bírok. 

Bementem a Sport Directbe, és láss csodát, szinte MINDEN cipő 50 euró alatt volt. Gyorsan hívtam a férjemet, hogy na, most ő is kap egy normálisat, még sosem volt márkás cipőnk. 

A Nike 45, a férjem Vans cipője 75 euró volt és nem ez volt a legolcsóbb. Neki a lába 47-es. Bármilyen cipőt bárhol kinéz, van a lábára. Hát nem csodálatos? 

A férjem IT-ben dolgozik, neki kell a legjobb internet. A Dublinban elérhető legjobb internetért 60 eurót fizetünk havonta. Én nem tudom, hogy ez drága vagy sem ahhoz képest, amit kapunk, de ő boldog vele. 

#5 Időjárás 

Sokaknak problémát okoz, hogy sokat esik az eső, de amikor kiköltöztünk, ezzel is számolnunk kellett. Nekem napallergiám van, én kiütéses voltam minden nyáron. Amióta kint vagyunk, egyszer sem jött elő. 

Én nem szeretem se a meleget, se a hideget, a havat főleg nem. Én nagyon szeretem, hogy itt mindig ilyen őszies az idő, nyáron pedig tavaszias. 

Tavaly hónapokig nem esett az eső, és rövidnadrágban járkáltunk. Szeretünk a tengerparton sétálni, és nagyon jó, hogy nem az árnyékot kell keresni, hanem élvezhetjük a tenger szépségét. 

#6 Vendéglátás 

Imádom, hogy ha bemegyek egy vendéglátóhelyre, mosollyal fogadnak, és türelemmel. Mivel vegetáriánus vagyok, amúgy sem szerettem a magyar zsíros ételeket, itt örülök, hogy sok más étel is van a húson kívül. 

Egy étterembe beülni nem ünnepi alkalmat jelent, hanem egy átlagos délutánt, amikor fáradtak vagyunk főzni. Sok helyen 20 euró alatt jól lehet lakni, így nem is tervezzük hónapokkal előre, hogy na, majd elmegyünk vacsorázni. 

Sokszor hozunk is ennivalót, egy-egy subwayt vagy vega burgert, férjemnek csirkeszárnyat, ami teljesen olyan hatást kelt, mint az amerikai filmek, mikor csak hazalibbennek a barna szatyorral. 

Amiket itt nem lehet venni, itthon megfőzzük, így semmiben sem szenved a hasunk hiányt. Ha megkívánjuk a túrórudit vagy szilvásgombócot vagy bármi magyarosat, mind a lengyelboltokban mind a magyar boltban megtalálhatók. 

#7 Ír emberek 

Már fejtegettem, milyenek, hogy türelmesek és segítőkészek, ezen felül iszonyú pozitívak is. Sosem jutna eszükbe, hogy bemagyarázzanak neked valamit, csak azért mert nekik nem sikerült. 

Sosem vennék el a kedved sem tanulástól sem egy új munkától, nem kezdenék el mondani, hogy mennyire rossz, amit akarsz - akkor sem ha így van. Gratulálnak, és gondolkoznak, hogyan támogathatnának. 

Mi most költözés előtt állunk, illetve még 3 hónapot várunk. Beszélgettem a szomszéddal, mondtam, hogy a biciklim nyomot hagyott a falon, ahogy odatámasztottam. 

Abban a pillanatban felajánlotta, hogy átjön és lefesti, van pont ugyanilyen festéke. Kérdeztük mennyibe kerülne, csak legyintett, hogy egyórás munkáért nem fog egy fiatal pártól gyerekvállalás előtt pénzt elfogadni. 

A másik szomszédunkhoz bármikor átmehetünk, hogy ha egy hosszú hétvégére mennénk akár Londonba, akár anyukámhoz Galway-be, hogy etesse addig a cicáinkat. Mindig készségesen segít. 

Barátkozni nem igazán szeretnek, de érdekli őket az életünk, a múltunk, a terveink. Én örülök, hogy a gyerekeim itt fognak szocializálódni közöttük, és ezt a fajta nyugalmat és emberséget tanulják majd meg. Ők igazán boldogak tudnak lenni. 

#8 Modern életek 

Idősek otthonában dolgozom. A kórházban sehol sem található csempe, csak a lemosható fal. Semmi sem fehér, minden színes, és világos, modern fából vannak a bútorok. 

Az idősek nagy többsége tabletet, laptopot, okostelefont napi szinten használ, persze akik olyan állapotban vannak. Akik nem, azok is a legmodernebb eszközökkel vannak kényelembe helyezve, teljesen új elektromos matracokon fekszenek, modern ágyakon, és nem 100 éves párnákon, illetve nem 100 éves zselés lábtartókkal. Minden szobában ott a lapostévé, és valami kényelmes szék. 

Az ételek is bőségesek, sokszor nem bírják megenni, és ha ünnep van, ünnepnek megfelelő menüt kapnak. Terhesen sokszor meg kell járnom a kórházat, sosem éreztem betegszagot vagy koszt. 

A műszereken is látszik mennyire újak, vagy csak nagyon rendben vannak tartva. Az iskolák kívülről és belülről is inkább játszóházhoz hasonlíthatók, minden színes és gyerekbarát, a bútorok szintén nem 100 évesek. Én akárhová megyek, mindig hüledezek, hogy hogy lehet minden ilyen szép. 

#9 Dinamika 

Minden nagyon gyorsan fejlődik. Mi is. Mikor kijöttem ide 12.000 forinttal, kevés nyelvtudással, ismerős nélkül, sokan naivnak és felelőtlennek mondtak. Megkaptam a kedves magyar ismerősöktől, hogy úgyis vissza fogok menni, hogy itt csak egy porszem vagyok. Senki nem kér a munkámból. 

Lehetetlen hogy kihozzam a férjem, biztosan nem találok szobát, vagy házat, úgyse fogok jó munkát találni, iskola? ugyan már, hát hogy képzelem, hogy én itt tanulok majd egyedül? 

Akkor a férjemmel megírtuk a céljainkat 10 éves távlatban. Az 50 célunkból eddig 4 nem valósult meg és csak 3 éve vagyunk itt!!! 

A magyaroktól mindig megkaptuk, hogy naivak és túúúl pozitívak vagyunk, nem úgy mennek a dolgok, ahogy mi azt elképzeljük. De, igen, úgy mennek. Azért mert sokaknak nem jött össze, azoknak igenis összejöhet, akik kitartók. 

De folytatom: tehát, bébiszitter voltam, ahol megaláztak, így kimentem az utcára. Befogadott egy magyar nő, majd Dublinban egy másik. Találtam takarítói munkát egy hotelban, majd átmentem egy sokkal jobb hotelba, majd elmentem kórházba takarítani. Érzitek a dinamikát, igaz? 

Aztán elkezdtem az iskolát, elvégeztem, közben már ápolóként dolgozom jelenleg is egy idősek otthonában. Felvettek műtősasszisztensi képzésre, de kiderült, hogy terhes vagyok, így nem kezdtem már bele. 

A férjem: szintén bébiszitter, szintén magyar megalázás, szintén utca, de legalább itt voltam és találtam neki szobát, perfekt angollal és jó némettel, (kezdő) programozóként takarítás, recepció, most pedig játékfordító az álomcége alatt. 

Közös szoba, közös ház, esküvő, még egy esküvő lagzival, nászút, gyerekek. Ezek mind 3 év eredményei!!! Nem több, még csak szeptemberben lesz 3 éve! 

És már csak pár lépés maradt hátra: jogosítvány (a férjem 2 hónap múlva vizsgázik a vezetésből), autó, vidéki albérlet, házvásárlás. Semmi más nem maradt a 10 éves listánkon. 

Lehetne mondani, hogy azért sikerült, mert minden centet félretettünk, és csak dolgoztunk mint az állatok, de ez sem igaz. Dolgozunk, pont eleget, de amiatt tudtunk elmenni Észak-Írországba, Angliába, Barcelonába, és most pedig Horvátországba. Minden szabadságunkat utazásra használunk, így élményekkel gazdagodva lépünk mindig a következő szintre. 

#10 Egészségügy 

Külön ki szeretném emelni azt a bánásmódot, amit kapok a kórházban. Hiába várok ikreket, nem vagyok veszélyeztetett terhes. Nagyon kedvesek velem, mindig elmondják, milyen vizsgálat következik. 

Ha le kell vetkőznöm, lekapcsolják a villanyt, és miután felfekszem az ágyra letakarnak, hogy még maga az orvos se lásson, ha nem muszáj. Az ultrahangos képet a férjem fotelből nézi velem együtt, a szemben lévő falon elhelyezett óriástévén. Apró kényelem, de akkor is említésre méltó. 

Félek a vérvételtől, de minden nővér megnyugtat, szól, ha szúrja, szól, ha vége, közben beszélnek hozzám, mint egy gyerekhez. Mindenről kikérik a véleményem, semmit sem döntenek el helyettem. Egy dolog volt, amit eldöntöttek, de azt is csak a gyerekek biztonsága érdekében. 

Írhatok szülési kívánságokat, amiben leírok mindent, hogyan lenne a legkényelmesebb szülnöm, kik, mikor, hogyan legyenek velem, stb. Az orvos el fogja olvasni a kézzel írt levelem, mert azt mondta, neki az a legfontosabb, hogy nekem szép élmény legyen. 

Ennivalót nem vihetek be, ők fognak adni, és mondták, hogy ne aggódjak, mert akkora adagot kapok, amit nem fogok tudni megenni, de ha mégis éhes lennék, szendvicsek vagy sütik bármikor kérhetők. 

De erről nincs tapasztalatom, majd a blogomban úgyis részletesen kifejtem. A blogomat azóta írom, amióta megfogalmazódott bennem, hogy ki akarok jönni. havonta vagy néha több havonta hónapokra bontva írom, így akinek kétségei vannak afelől, hogy itt az élet szép, nyugodtan elolvashatják a fejlődésünket és küzdelmeinket részletesen hónapról hónapra. 

Összefoglalva 

Összességében nagyon szeretünk Írországban élni, Magyarországra nem tervezünk visszaköltözni. A férjem nagy családja miatt elég sokat fogunk menni (évi 2-3 alkalommal) a gyerekek miatt, de minden egyes visszalátogatás megerősít abban, hogy nem ott a helyünk. 

Amikor éjfélkor az aluljáróban a 90 éves bácsi almát árult, darabját 200 forintért, a szívem hasadt meg. Amikor 35 perces sorban állás után a kasszás tanulatlannak nevezett, mert nem láttam kiírva, hogy a péksütire nekem kell a papírt ráragasztani és ő azért sem nézte meg, hanem visszaküldött, nagyon szomorú voltam. 

Amikor a 6 hajléktalan közül az egyik épp felkelt egy másik aluljáróban, belenézett az edényébe és becsukta, mert üres volt, ott bőgtem el magam. Én azt a fajta brutális embertelenséget egyszerűen lelkileg nem bírom nézni. Minden alkalommal gyötör a honvágy vissza, ide, ide, ahol mindent megkaptam a boldogsághoz.” 

(Fotó: pexels.com/Yuri Loginov)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Írország tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6314778042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hari Seldon 2 2019.04.23. 07:34:52

"Bementem a Sport Directbe, és láss csodát, szinte MINDEN cipő 50 euró alatt volt. Gyorsan hívtam a férjemet, hogy na, most ő is kap egy normálisat, még sosem volt márkás cipőnk."

Áhhh... - Decathlon Quechua 13 Euro-s túracipő. Mindehova elvisz ugyanúgy. majd pont olyan dologra fogok kiadni többet, amit addig nézek, amíg felveszem.

"Egy étterembe beülni nem ünnepi alkalmat jelent, hanem egy átlagos délutánt, amikor fáradtak vagyunk főzni. Sok helyen 20 euró alatt jól lehet lakni, így nem is tervezzük hónapokkal előre, hogy na, majd elmegyünk vacsorázni."

Ezek szerinte tényeg drága Dublin, illetve nem tudom milyen szinvonalú vendéglőben vannak ezek az árak. Nálunk 9,95 egy menű, de egy főétel és üdítő kijön 10 alatt mindig. Igaz, ez nem egy pincéres vendéglő, csak egy jobb közétkezde, grillpulttal, ilyesmivel. (De talán nem szerénytelen, ha azt mondom, hogy ez nagyjából a világ bármely táján megfelel egy közepes étteremnek.)

Golf2 2019.04.23. 08:02:05

"egy cukkinit a kerti sütögetéshez tavaly, 700 (!!) forintot fizettem egy szálért". Átvertek. 5-700ft 1 kiló. 30 kilót felszedni vegetáriusként nem semmi...és még csak most jönnek a gyerekek.

HakapesziM 2019.04.23. 08:04:55

Már indulok is ki. Lehetek bébiszitter, lehet kocsim, jogsim és egyszer eljuthatok majd Horvátországba is. És még pincér is mosolyog! Na ne, ezek azért Magyarországon is simán elérhető dolgok.

takarék-láng 2019.04.23. 09:46:06

"A ruhák szintén megérnek egy misét, és itt nem a „kínai” ruhákról beszélnék, ahol egy póló 1-3 euró, egy cipő 10 euró alatt, a tornacipő 5 euró, a farmer 6-8 euró. "

- az igaz, hogy nem kinai, mert ott draga a gyartas. Vietnam, banglades, tobbnyire gyerekmunkasok. El lehet olvasni a cimket. "Minosegibb" nike esetleg India.
Sportsdirectbe, Primarkba a prolik jarnak, a megfigyelesem szerint.

Taxomükke (UK) 2019.04.23. 09:54:50

Ugy latom, Dalma jobban jar, ha nem olvassa el a mai kommenteket.

Arthamyr 2019.04.23. 10:55:37

@Hari Seldon 2: "De talán nem szerénytelen, ha azt mondom, hogy ez nagyjából a világ bármely táján megfelel egy közepes étteremnek." - De, ez szerénytelen, ráadásul nem is felel meg a valóságnak, bár ki tudja, mit értesz közepes étteremnek.

"Nem pincéres helyeken" Dublinban is ki tudsz jönni 10 euro alatt. Az is 20 euro alatt van, nem írta, mennyivel. :) Huszonpár euroért vannak "rendes" éttermek, ahol kapsz 3 fogásos menüt, jobb helyeken is (ahol étlapról rendelve, borral simán otthagynál egy százast két főre).

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:08:25

"Ha le kell vetkőznöm, lekapcsolják a villanyt, és miután felfekszem az ágyra letakarnak, hogy még maga az orvos se lásson, ha nem muszáj."

Azért megvizsgál, vagy csak lekapcsolják a villanyt és hagyják, hogy levetkőzz? (csak a vicc kedvéért)

Pár példa nőgyógyászati vizsgálatokról:

budai sztk jó pár évvel ezelőtt, a vizsgáló asztalon vártam az orvost, az ablak nyitva volt és ha valaki egy távcsővel a szemben levő lakóházból a teraszra áll, simán látott volna mindent ....

XX kerület, sztk: az első voltam a bejelentkezés szerint du 2 kor kezdődött a rendelés, megjelent egy elég népes roma család, kérdezgették mikor jön az orvos, mondtam nekik, hogy 2 kor kezdődik a rendelés és én vagyok az első, mint kiderült a történetükből, anyuka terhes lett, az apajelölt, aki nekem jóval fiatalabbnak tűnt, mint anya, a földre köpött miután anya többször mindenféle gazembernek elmondta, mert teherbe ejtette őt (mintha ő ott sem lett volna az aktusnál), amúgy már nagymama is volt az elmondása szerint,

azt is megtudtam tőlük, hogy ide irányították őket a Dél Pesti kórházból, de lent a recepción valami baj volt valami számukkal (gondoltam én, biztos nem fizetik a havi 7000 forintot), apuka jelölt érezte, hogy nem kellett volna a földre köpni, ezért a lábával szétkente a nyálat, akkor már tudtam, hogy menekülőre fogom inkább,

nemcsak a család miatt, hanem azért is, mert éppen felújították a rendelőt és olyan por volt mindenhol, hogy akaratlanul is elképzeltem, hogy a poros műszerekkel fognak megvizsgálni (a rendelő ajtaja nyitva volt miközben tőlünk kb öt méterre csiszoltak valamit).... szóval nagyon gáz.....(arra azért kíváncsi lettem volna, hogy a taj érvényesség nélkül kaptak e ellátást)

USA: ott úgy folyt egy vizsgálat, hogy nem lett lekapcsolva a villany és nemhogy a doktor úr látott, de még az asszisztens is ott állt és folyamatosan bámulta a bámulnivalót az orvossal együtt,

a férjem akkor azt mondta, hogy szerinte azért van ez, mert akarnak egy szemtanút, ha esetleg a páciens valami panasszal él az orvos ellen (nekem fordítva jár az agyam és én azt gondoltam talán a doki csinált valamit a múltban és ezért áll ott az asszisztens , mint szemtanú, aki egyébként egy nagyon idős hölgy volt nagyon szigorú tekintettel )

szóval elmegyek fogorvoshoz ezerszer inkább, mint egyszer nőgyógyászhoz

de mint írta Dalma, ez egy szubjektív beszámoló......

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:11:23

@HakapesziM: és még a pincér is mosolyog....

vagy azt mondja, amit a barátnőmnek egy győri étteremben: le se üljenek, mert nem fogja tudni kiszolgálni őket...

Arthamyr 2019.04.23. 11:14:29

"modern fából vannak a bútorok" - Ez mit jelent?

"A Dublinban elérhető legjobb internetért 60 eurót fizetünk havonta." - Nem, "a Dublinban elérhető legjobb internet" nem 60 eur havonta (hanem gondolom sok(tíz)ezer), és nektek nem az van.

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:16:50

Egy két megoldási javaslat a KKP előadásában:

az orvosok , akik elmennek Magyarországról vigyék magukkal a betegeiket is

Nyugaton vigyék le a béreket magyarországi szintre és akkor megállíthatjuk a kivándorlást.......

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:21:32

Dalma, megértem az érzéseid és irigyellek, hogy nincs honvágyad, épp most beszéltem tegnap egy ismerőssel, itt a kerületben laknak, ők is szétszakadt család, mert apuka nem akar hazajönni egy nyugati országból, ő és a gyerek viszont itt akarnak élni inkább, de már nem is a pénz az, ami miatt nem bír itthon élni az apa, hanem az egész közhangulat miatt.....

Erre mondtam tegnap, hogy sok ember azért nem akar pl az USA ból hazajönni, még úgy sem, hogy nincs legalizálva az életük, mert olyan, mintha fényévekre kerülnél ettől a társadalomtól, ismerős az érzés, de sajnos közhangulat ide vagy oda, engem mindig hazaevett a honvágy.........

Arthamyr 2019.04.23. 11:24:56

@Golf2: Hát, a 30kg bármilyen étrenddel elég gáz és/vagy súlyos betegség, amivel orvoshoz kell fordulni. Egyébként sok túlsúlyos vegá(n)t láttam, van arról statisztika, hogy köztük arányaiban kevesebb a túlsúlyos?

darlacko 2019.04.23. 11:36:36

Sose volt márkás cipőjük, így nekik a Nájki nagy szám. Én is úgy nőttem fel, hogy nem márkás ruhákat hordtam, túléltem, sőt a márkákra ma is magasról teszek. Azért az első osztrák családi hétvégén a 80-as évek végén nekem is megremegett a lábam a bécsújhelyi diszkontban a Toblerone csoki láttán. De 2019-ben nem vártam ilyen gyerekes, gyermeki lelkendezést egy cipőbolt kínálata láttán.

@Taxomükke (UK): Dalma kissé olyan, mint amilyen én voltam, amikor előszöt utaztunk Ausztriába: Mars csoki, Toblerone, Almdudler... Mennyország!

Persze Írország jobb, mint Magyarország, anyagi szempontból mindenképp. Főleg ha minden képzettség és nyelvtudás nélkül igyekszik boldogulni az ember, akkor az ír minimálbér nyilván jobb, mint a magyar.

darlacko 2019.04.23. 11:36:36

@Bredpitt Monika: Ezt a honvágy dolgot nem értem, én több, mint 10 éve már csak ügyintézés miatt látogatok Magyarországra, ha muszáj.
Az Amerikában illegálisként élők pont azért nem akarnak Magyarországra látogatni, mert tudják, hogy utána sose mehetnek vissza oda. Mind reménykedik, hogy jön egy elnök, aki megszórja őket zöldkártyával vagy köthetnek egy tartózkodásukat legalizáló házasságot.

darlacko 2019.04.23. 11:36:36

@Arthamyr: Vegánként nagyon könnyű kalóriadúsan, szénhidrátdúsan étkezni, pláne, ha Gombóc Artúrként a lyukas csokoládétól kezdve az avas csokoládéig bármi jöhet.
A brit és ír nők mellmérete nem véletlenül akkora, amekkora, ahhoz a mérethez zömmel nem darázsderék tartozik.

darlacko 2019.04.23. 11:36:36

@Bredpitt Monika: Amerikában a perektől félnek nagyon az orvosok, cégek, mindenki. Nehogy valaki meg#metoo-zzon valakit. Többek közt ezért is drága az orvosi ellátás, mert beépítik az árba az orvos, kórház biztosítását is.

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:38:51

a hajléktalanság is szóba került (amúgy most csengetett be egy hölgy, aláírást gyűjt az EP választáshoz, kérdeztem tőle, hogy kinek, válasz: Fidesz, szerencséje van, hogy már kihevertem a tavalyi eredményt, csak azt mondtam neki, köszönjük de inkább nem).....

van itt egy önkormányzati lakás, pár utcával odébb, ahonnan kiraktak egy családot (több gyerek volt, volt hová menniük, a szülők elhanyagolták a gyerekeket, a lakásban illegálisan laktak........)

lényeg: decemberben el kellett hagyniuk a lakást, azóta ott áll üresen, két ablaka is ki van törve, és egész télen így állt ott, érthetetlen, hogy miért nem tudják végre kiadni valakinek, aki rászorul, erre most már rá is fogok kérdezni a polgármesteri hivatalban, nagyon kíváncsi vagyok a válaszra

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:41:53

@darlacko: én nem arról beszélek, hogy miért nem akarnak látogatóba hazajönni az usa ban illegálisan élők, hanem arról, hogy inkább élnek ott feketén, minthogy hazajöjjenek ide élni.....

egyébként meg vannak olyan történetek, amiben aztán mégis kapnak zöld kártyát, még akár úgy is, hogy nem lett házastársuk...

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:42:39

@darlacko: a honvágy dolgot én sem értem, az a baj, hogy ezt csak érezni lehet, de azt nagyon.......

Bredpitt Monika 2019.04.23. 11:46:06

@darlacko: ismerős a dolog, volt orvos ismerősöm, egyszer elkezdte számolgatni mennyivel jobban járna, ha elmenne egy Mercedes kereskedésbe autószerelőnek, úgy láttam nem viccel, nem tudom mi lett belőle.....

ha jól emlékszem azt mondta, hogy óránként kb 90 dolcsit is keresnek és nem perli be őket senki (vagy jóval kevesebben, mint egy orvost)

Arthamyr 2019.04.23. 11:54:34

@darlacko: Bárhogy könnyű, nem mondtam, hogy több lenne a vegá(no)k a túlsúlyos, csak nem vagyok benne biztos, hogy kevesebb.

Az egyik edző a konditeremben vegán volt, és eléggé rendben volt az alakja (sőt, most, a terhesség után is teljesen korrekt), ismertem vegán sportolókat is, működik az is, csak kicsit nehézkesebb (legalábbis nekem annak tűnik, de aztán lehet, hogy csak hozzá kell szokni).

dr. Trebitsch 2019.04.23. 12:25:01

Értem a posztolót, és jól tette, hogy feltette ezt a posztot. A sok, gyűlölködő, irigy hozzászólás legalább megerősíti abban, hogy innen emigrálni főnyeremény, innen ha lehet, menni kell. Nem is az anyagiak miatt, hanem a gyűlölködő, rosszindulatú, áskálódó, korlátolt emberek miatt...

Golf2 2019.04.23. 13:16:02

@dr. Trebitsch: Írd már le azt a mondatot amelyik gyűlőlködő!

FlybyWire 2019.04.23. 13:24:29

@dr. Trebitsch: És te vajon most mit is hánytál ide?

Flaggx 2019.04.23. 13:24:29

A kommentszekció a postzt állatorvosi lova :D Az első 10 hozzászólás tökéletesen példázza, miért nem fog se Dalma, se mi visszaköltözni NERniába.

Herr Géza 2019.04.23. 13:25:42

@dr. Trebitsch: Azért halkan megjegyezném, hogy olvass bele a blogjába, lehet, hogy egy kicsit árnyaltabb lesz a kép... :)

dr. Trebitsch 2019.04.23. 13:59:47

@Herr Géza: Elolvastam, sok mindent furcsa szemüvegen keresztül lát a posztoló. Ez a véleménye, sok mindent másképp látok. A megfelelő helyre teszem a véleményét... ennyi. Nem érzem úgy, hogy kinyilatkoztat, maradok én is a magam véleményénél és maradok Magyarországon. Én a hazámat így is szeretem. Ennyi.

kardio1 2019.04.23. 14:30:11

@Hari Seldon 2: lehet, hogy a világon mindenütt megfelel egy közepes étteremnek, még Franciaországban is, de középkategóriásnak semmiképp. Ha minőségi étkezést akarsz, az nem 10 euro per fő. De még az olyan franchise-láncok is drágábbak, mint a La Pataterie vagy a Buffalo Grill.

sírjatok 2019.04.23. 14:30:39

@Flaggx: "Az első 10 hozzászólás tökéletesen példázza, miért nem fog se Dalma, se mi visszaköltözni NERniába. "

Nem kell, egész jól megvagyunk nélkületek :D

Kánikula 2019.04.23. 14:46:10

"#2 Közlekedés

Fővárosról beszélünk, több millió emberről. Én a belvárostól 1 órára lakom busszal. Ide, ilyen messzire, 10 (!!!!!) percenként indul busz. "

Tegyük tisztába a tényeket. Dublinban nem laknak több millióan!! kb. 600.000 lakosa van. (az egész szigetnek van kb. 4.8 millió lakosa) Dublin megye lakossága kb. 1.3 millió.

A 10 percenkénti busz pedig nem előny hanem hátrány. Az első villamos vonalakat is csak15 éve indították.

Egy villamos kb. 3-4 emeletes buszt tud helyettesíteni. nincs emeletre mászkálsá, gyosabb utas csere kevesebb menetidő stb.

Herr Géza 2019.04.23. 15:18:14

@dr. Trebitsch: Well done, no problem. Csak hát fura a lány, no...

somlobodog 2019.04.23. 15:31:33

@takarék-láng: "Sportsdirectbe, Primarkba a prolik jarnak, a megfigyelesem szerint."

Ja láttad őket, amikor mentél cipőt venni te is...

Arthamyr 2019.04.23. 16:38:14

@Kánikula: Hát igen. :) Az utak is keskenyek (nem nagyon van a belvárosban Váci út jellegű, gyors közlekedésű, nagy forgalmú, széles út, a Liffey-n sincsenek nagy áteresztő képességű, széles hidak), amik közül a fontosabbakon a belvárosban permanens dugó van, ezeken döcög a "10 percenként járó busz" is.
A villamosban sincsen nagy köszönet, mert csak 2 vonal van (ok, van rajtuk elágazás/különböző hosszúságú járatok, így némi jóindulattal akár felfogható többnek is), és elsőbbségük sincs mindenhol (sőt, van, ahol rámennek a villamossínre az egyéb járművek), így őket is érinti a dugó, de sajnos itt nem lesz metro a belátható jövőben.
Szerintem Budapest tömegközlekedése jobb, mint Dubliné (már ami nincs lelakva belőle), és sokkal olcsóbb is. A leapcard mondjuk tényleg jó dolog, de ezt sok egyéb városban láttam már.

Cserében Dublinban kerékpározni csak mérsékelten életveszélyes (túléltem 5 évet sérülésmentesen), és elég hatékony, de a belvárosban a gyalogos közlekedés is teljesen jó, mivel kicsi a város.

Arthamyr 2019.04.23. 16:42:08

@somlobodog: :)

Én azt mondom, hogy inkább legyek proli, mint sznob, nem szégyen az, ha valaki a munkaerejéből él, és mondjuk a Sportsdirect-ben vásárol (bár mi onnan inkább rendelni szoktunk, ha már úgyis házhoz hozzák, sokkal kényelmesebb)...

Sean MacTíre 2019.04.23. 17:21:51

Oszinten szolva hurraoptimistanak ereztem ennek ellenere nem tudok belekotni itt elve 4 ev utan. Itt tenyleg minden igy osszejohet. Alairom, hogy az a sok szar is, ami az elozo poszternek volt, de szerintem ez a szemelyiseg kerdese. Ennek a poszternek pozitiv az eletszemlelete, a masik meg valoszinuleg mar az ongyilkossagon is tul van. :o)

Hasonlokat tudnek en is meselni, szoval valoszinuleg elolvasva utana en is tul optimistanak ereznem az irasomat. :D
A magam reszerol Irorszag eddig szinten Disneyland.

Taxomükke (UK) 2019.04.23. 17:22:45

@dr. Trebitsch: ... raadasul kulfoldon elo magyarok szologatnak be foleg... nem tudnak kibujni a borukbol...

Hari Seldon 2 2019.04.23. 17:23:43

@kardio1:
Konkrétan a Flunch-ra gondoltam. Oda járunk enni. (esetleg a Crescendo-ba) - Szerintem itt ebédelni simán rendben van. Az ételek minősége OK.
- Nyilván nem "pincéres" hely, de nem is igénylem, ha érted mire gondolok.

Hari Seldon 2 2019.04.23. 17:24:56

@kardio1:
A Pataterie elmegy 15-18 Euroig is.
Nálam az a fölösleges kategória napi étkezésre.

Sean MacTíre 2019.04.23. 17:27:51

@Arthamyr: itt Delen (Cork es Killarney) 17-22-25. 22-25 a steak. Stew 15 korul. Ismerve az otthoni marha arakat ketlem hogy olcsobb lenne... :)

Sean MacTíre 2019.04.23. 17:29:15

@Kánikula: na jo, de azt is vedd figyelembe, hogy itt szinte mindenhol szetterulo kertvaros van. Az agglomeracio osszeer. Nezd meg Corkot iden nyartol... :D Meg Blarney is Cork City!!!

Sean MacTíre 2019.04.23. 17:29:50

@sírjatok: elhiszed, hogy meg azt is leszarjuk, hogy vagytok meg mivel? :D

nyuszigonosz 2019.04.23. 17:52:08

Nincs a mai poszttal a világon semmi baj. A poszt írója szerencsés természet, látja a szépet és a neki jót maga körül, örül neki és ez jól van így.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.04.23. 17:58:31

@Bredpitt Monika: anno en is racsodalkoztam az USA-beli orvosi gyakorlatra. Haziorvosi vizit volt, amikor eloszor mentem a valasztott orvosmhoz. A nover csinal olyan rutin feladatokat, mint vernyomas, suly, magassag, homerseklet meres (ez minden vizitkor felkerul a beteglapra). Utana bekiser egy kis oltozobe, ahol az ember leveti a sajt ruhajat es kap egy kontost. Utana az orvos szobajaba mentem, ahova az orvos par perc mulva jott. Bemutatkozott, es minden adatomat ill.kesobb is a vizit eredmenye, kezeles stb szamitogepre kerul, es barmikor rakereshetek a leletekre online. Na ez kb 12 evvel ezelott igencsak ujdonsag volt nekem:)

Arthamyr 2019.04.23. 18:05:03

@Sean MacTíre: Én már ott is steakbuzi voltam, és emlékeim szerint drágább a marhahús, mint itt, valamint otthon kicsit felsőbb kategóriás éttermekben jellemző, ahol vastagabban fog a ceruza, nagyobb árréssel dolgoznak, emlékeim szerint étteremben is drágább. Vagy elég hitvány minőségű, itt a legtöbb helyen nyugodtan rendelhetsz egy steaket, én még rosszat nem ettem, ugyanígy a leghétköznapibb hentesnél is lehet vállalható húst kapni, nem kell spéci hentes, ha akarsz egy steaket.

A megvetett fish and chips is remek tud lenni, mi a Leo Burdock-ban szoktunk venni, eddig nem okozott csalódást, a füstölt halasat kifejezetten tudom ajánlani, valami hihetetlenül jó, és simán kijön 10 euro alatt, de ha napi rendszerességgel ezt eszi valaki, azért várható némi testsúlygyarapodás.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.04.23. 18:07:01

A kommentek nagy reszet latva...azt senki nem veszi eszre, hogy kb 3 ev meg boven a kultursokk elso fele, amikor meg minden a ket veglet(minden nagyon szep vagy mindensokkal rosszabb)...1-2 ev mulva mar arnyalodik a kep, es helyukre kerulnek a dolgok:) Nem kell ezert lehurrogni, hiszen mindenki, aki elkoltozott Mo-rol, megtapasztalta ugyanezt.

Arthamyr 2019.04.23. 18:10:13

@Zsuzsi65: Nem emlékszem "kultúrsokkra", nem is értem, mások miért szembesülnek ilyesmivel.

nyuszigonosz 2019.04.23. 18:22:15

@Arthamyr: Na arra én sem. :-) Meg a mindenféle részeire sem:-) Azthiszem az is csak azóta van, amióta az interneten megjelent hogy van ilyen. :-)

Sean MacTíre 2019.04.23. 18:35:10

@feketeeper: marmint, mikor nem? Nem a fizetett fideszes propagandatrollok miatt kommentelek, hanem mert 20 eve ezt teszem. Bar ha ugy vesszuk, rajtuk szorakozni mindenkepp visszajarok. De itt konkretan a Hataratkelon inkabb nekem van helyem, mint nekik.

Ettol meg nem erdekel, hogy mi van veluk.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.04.23. 18:38:05

@Arthamyr: te vagy a kivetel, aki erositi a szabalyt...vagy nalad csak enyhe tunetei voltak, es nem tunt fel:)

Arthamyr 2019.04.23. 18:39:47

@nyuszigonosz: Ebben van valami, legalábbis hasonlóan látom. :D

Sean MacTíre 2019.04.23. 18:42:04

@Arthamyr: igen, itt a steak alap, meg a chowder szamomra. Fish and chips nekem tul zsiros. :(

Arthamyr 2019.04.23. 18:44:35

@Zsuzsi65: Az egész ismeretségi körömben sem láttam kultúr_sokkot_. Ok, van amin felvonja az ember a szemöldökét, mondjuk inkább jókedvű derűvel, viszont azért a 21. században élünk... Kb. lehet előre tudni mire számíthatsz, meg ugye a gyors információáramlás miatt "közelebb kerülnek" egymáshoz az országok. Olyan számottevő különbség, azért nincsen európai országok közt, hogy bárkit sokkolnia kéne, az már más kérdés, ha valaki mondjuk Közép-Afrikában köt ki.

Arthamyr 2019.04.23. 18:46:34

@Sean MacTíre: Ha Dublin fele jársz, javaslom kipróbálni a Leo Burdockot, szerintem fogod annak érezni (hacsak nem vagy allergiás vagy valami hasonló, nyilván ez sem olaj nélkül készül).

Sean MacTíre 2019.04.23. 18:51:14

@Arthamyr @Zsuzsi65 : nekem a "kultursokk" az volt, hogy kb. 1.5 evig total turistakent tudtam itt letezni. Marha jo volt, azt hittem hamarabb elmulik. Most jarom vegig a megyeket, mindig mashol van a szallas. :) De Corkban mar nem vagyok (annyira) turista. Az varazslatos idoszak volt.

Sean MacTíre 2019.04.23. 19:00:12

Egyebkent amit nem tudok megemeszteni, hogy statisztikailag Irorszag joval biztonsagosabb orszag mint Magyarorszag, az ido elotti elhalalozas kulonbozo valtozatait osszesitve nezve. Magyarorszag nagyon kozel all ebben a tekintetben a balti allamokhoz, tiszta Mexiko Irorszaghoz kepest. Csak Belgium volt rosszabb nala a nyugati orszagok kozott (Magyarorszagnal).

Az oke, hogy itt nyugodtan kinn hagyok mindent a kertben, hogy tudom, hogy meglesz az elveszett telefonom, kulcsom, penztarcam, de ennek ellenere otthon sose volt negativ biztonsagerzetem.

Igaz, csak a sajat kornyekemen nem.

Itt azert a leszamolasok kemenyek, tavaly felszeleteltek egy lengyel apukat a csaladja elott machetevel ejjel nem messze innen.

Valahogy otthon ezt maskepp eltem meg, hiaba verte agyon a biztonsagi or faszi meg kozelebb (ket utca) a volt baratnojet es annak menekulni nem tudo mozgasserult anyjat, es hagyta ott egyedul a 6 honapos kozos gyerekuket, ez egesz normalnak tunt.

Itt lehet, hogy tul kirivo az eroszak, altalaban pusztito ereju es elkerulhetetlen (Kinahan klan, traveller bandak). Valoszinu tulsagosan kiri itt a mindennapok normalitasabol, otthon meg nem.

Sean MacTíre 2019.04.23. 19:01:18

@Arthamyr: oke, beteszem a POI gyujtemenyembe, koszi! :)

Arthamyr 2019.04.23. 19:08:56

@Sean MacTíre: Egyszerűen nincs szem előtt az erőszak, mert vagy belterjes, vagy lokalizált. Én 7 év alatt nem találkoztam vele, hacsak azt nem veszem annak, hogy egyszer láttam helyszínelőket valami gyilkosság után, meg nemrég valaki robbantani akart a közeli bíróságon, és emiatt kerülőúton kellett hazajönnöm. Emiatt semmiképpen sem fog lecsökkenni a biztonságérzetem.
A primitívség, nyers erőszak, ami veszélyérzettel tölt el, nincs jelen. Csak a hírekből tudom, hogy létezik, meg látva bizonyos tizenéveseket gondolkodom el, hogy mi lesz majd belőlük.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.23. 19:35:15

Ebből sok minden nem ír specialitás és olyan dolgokra is rácsodálkozik néhol, ami Magyarországon is működött már akkor is, amikor kiköltözött...

puhacica 2019.04.23. 19:46:19

hm, itt-ott emlekeztet a kezdeti naivitasunkra, racsodalkozasunkra.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.04.23. 19:49:42

@Arthamyr: ok, a kultur"sokk" termeszetesen nem a szo szoros ertelmeben ertendo:) azt hiszem, ezt nem kell magyarazni:) persze, hogy Afrikaban v. egy 3.vilagbeli orszagban igazi sokkrol beszelhetunk, de a nyugati kulturaban nem. Ettol fuggetlenul az eltero szokasok, kultura stb. azert feltunik mindenkinek, ebbol fakad a elso idoszak - elkerulhetetlen - osszehasonlitasi "kenyszere"...:)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.23. 20:20:59

@Arthamyr: Szerintem mások úgy költöznek ki, hogy nem jártak korábban az adott országban vagy nem az elit multikulti értelmiségi részekbe mennek, ami azért eléggé hasonlít mindenhol Berlintől Dublinig, hanem mondjuk az ázsiai-afrikai olcsó negyedbe vagy éppen egy faluba, ahol még nem láttak külföldit és élnek a régi népszokások...

Arthamyr 2019.04.23. 20:43:42

@Zsuzsi65: Én (ha jól emlékszem) az általad is közelről ismert községből/Budapestről költöztem Dublinba, és nem volt változás, ami "pofánvert" volna. Ok, kicsit mások a külsőségek (pl. nyáron tovább van világos, meg nincs meleg, a házak kisebbek, máshol vannak a boltok/szolgáltatók, nincs rendes konnektor a fürdőszobában stb.), de ugyanúgy menni kellett a gyárba, a műszak után ugyanúgy néha elmentünk kocsmába vagy focizni a kollégákkal. A sok kis különbség inkább csak kellemes változatosság, és örömmel, érdeklődéssel éli meg az ember, feljavítva az ingerszegény környezetét. :)
A fontos dolgokat tekintve ugyanúgy éltük az életünk, mint addig, annyi kényelemmel megspékelve, hogy nem kellett bejárni napi rendszerességgel a városba vonattal, csak szépen besétáltam a munkahelyre, de ezeknek semmi köze az országváltáshoz.
Azt mondom, ha mondjuk Győrbe költöztünk volna vagy Ceglédre, akkor is kb. ugyanekkora "kultúrsokk" ért volna. Nincsenek olyan szokások, amiket muszáj/erősen ajánlatos felvenni, és különösebb nehézséget okozna a felvételük egy random európainak. A szükséges összehasonlítást meg már azelőtt megteszi az értelmes ember, mielőtt elindulna, nem ideérve csodálkozik rá a dolgokra.

Egyébként a posztoló lehet, hogy azért is élte meg így a dolgokat, mert elég fiatal, és itt kezdett el először önállóan és sikeresen élni a magyarországi kudarcok után, ez már nagyobb változás.

Arthamyr 2019.04.23. 20:48:08

@Online Távmunkás: Lehet, hogy igazad van, de azért ez a multikulti rész nem annyira elit meg értelmiségi és elég széles is, szerintem Dublin és környéke nagy része ilyen.

A "falu" lehet, hogy más, de azért ott sincsenek annyira más szokások, és könnyen lehet, hogy egy magyar falu is pont ugyanannyira különböző (más dolgok miatt), mint Budapest és környéke.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.04.23. 21:36:07

@Bredpitt Monika: "Erre mondtam tegnap, hogy sok ember azért nem akar pl az USA ból hazajönni, még úgy sem, hogy nincs legalizálva az életük, mert olyan, mintha fényévekre kerülnél ettől a társadalomtól,"

Ez tenyleg igy van...es valo igaz, hogy az emlitett "kultursokk" itt sokkal jobban erezheto, mint Europaban. Ott azert - eltekintve a kisebb-nagyobb kulonbsegektol - azert valamilyen szinten az europai kultura resze vagyunk. Az USA - mar csak a meretei es olvasztotegely jellege miatt is - azert sok mindenben elter az altalunk megszokottol (persze a sztereotipiakat ismerjuk az USA-tol, de a mindennapokban megelni/felfedezni sok mindent, az valahogy mas...)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.04.23. 21:39:55

@Arthamyr: Igen, valoszinunek tartom, hogy a fiatalsag mellett kozrejatszhat meg az is, ha valaki mondjuk egy olyan foldrajzi/tarsadalmi miliobol szakad ki, ami nagyobb szakadekot jelent. Egy jolmeno vallalkozonak kikoltozni "nyugatra" nem jelent olyan "sokkot", hiszen az ott tapasztalhato eletszinvonalat ez mindent, ami azzal jar 1. vagy otthon is megtapasztalta 2. tobbszor volt alkalma kulfoldon jarni. Mig mondjuk egy kis falubol, alacsonyabb jovedelmu csaladbol becsoppen valaki egy nyugati eletbe, sokkal nagyobb "sokk".

kardio1 2019.04.23. 22:25:44

@Hari Seldon 2: értem. Velem is előfordult már, hogy ott ettem, de ezt nem nevezném éttermi étkezésnek. Ugyanaz a minőségbeli különbség van a Flunch és egy igazi étterem között, mint az Auchan és egy termelői piac között.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.04.23. 23:14:26

@darlacko: Nekem noi nogyogyaszom van, es nem volt masik "szemtanu" a vizsgalatnal. nem lehet, hogy Monika eseten mondjuk egy gyakornok volt az illeto? Ezt csak talalgatom, tudom, hogy allamonkent, biztositasonkent stb. nagy elteresek lehetnek az eu ellatasi gyakorlatban.

Hari Seldon 2 2019.04.24. 00:04:51

@kardio1:
Nem is allîtottam, hogy ettermi, hanem hogy teljesen rendben van minõségileg. És simàn hozza azt amit étterem cîmén én elvàrok. Persze még Flunch és Flunch kòzött is van különbség, de a miénk egész jó. (Van par vàros,ahol ettünk, így làtom. Ezek közül mondjuk ae Amiens-i volt jobb, de a Mulhouse-i gyengébb. Peldakent)
- Màsrészt, nekem tökre megfelelt mindig a Leclerc piaca is, hogy indul a bakterhàzzal vàlaszoljak: "ne olyan csalàdból szàrmazom..."

gabors 2019.04.24. 02:40:20

@darlacko: "Az Amerikában illegálisként élők pont azért nem akarnak Magyarországra látogatni, mert tudják, hogy utána sose mehetnek vissza oda. Mind reménykedik, hogy jön egy elnök, aki megszórja őket zöldkártyával vagy köthetnek egy tartózkodásukat legalizáló házasságot."

van azert egyebb es legalis megoldas is csak elegge utanna kell nezni

de valoban nagyon szigoruan veszik a tartozkodasi engedely tullepeset (ha kiderul ... es mostanaban 99%-ra kiderul )

gabors 2019.04.24. 02:42:55

@darlacko: nem a meetoo ami draga hanem az orvosi muhiba perek, erre vannak a draga biztositasok

gabors 2019.04.24. 02:53:30

@Bredpitt Monika: "ha jól emlékszem azt mondta, hogy óránként kb 90 dolcsit is keresnek és nem perli be őket senki "

ezt TUTTI hulyeseg az orankenti munkadij nem kellene keverni avval hog menyit keres a szerelo ...egy nagyon jo mercedes helyen mondjuk a master szerelo kere evi 65-70k (max).... ennyinel nem hogy az orvos de egy Registered Nurse/Physican assstant is boven tobbet keres (akar duplajat)

Ja hogy a dealer akie az uzlet az mar talan az orvosi fizetessel vetekszik az mas ...

Mostanaban eleg sokat kell orvoshoz jarnom az ortopedic sebeszem vizitdija tobb mint $500 !!!! es mar voltam 3x es a mutet meg csak jovohoten :-( muto koltsege $15k ) Csak aki "leolvasta" az MRI-t tobb mint $350 (maga MRI majdnem $5000

Ilyenkor orulok hogy nem vagyok opt-out olok

2019.04.24. 04:26:45

@gabors: milyen MRI volt az? 1-2 eve az assznynak volt egy, mert sokat fajt a feje, szerintem egy ezres sem volt (mivel azon csodalkoztam, hogy olcsobb volt mint a 10 evvel korabbi 250e forintos magyar ar. Ja, es ha mar mo hoz viszonyitunk, valami 2 nappal kesobb volt idopont :) )

gabors 2019.04.24. 05:05:03

@Zsákos Ember:

Nem ertek hozz de ilyen azt hisze GE volt

"Axial and coronal T1-weighted; axial, sagittal and coronal
fat-suppressed T2-weighted;and axial pre- and post-gadolinium
fat-suppressed T1-weighted images were acquired."

es baszottul zajos

Amount billed
$5,349.00

es a contrast IV $159 valami ritka foldfembol van aminek kulonleges magnetikus tulajdonsagai vannak

az elso MRI az csak "$1500" korul volt de annak nem volt eleg jo a felbontasa (mondtak) de mar abbol latszott hogy valami van es az nem az igazi...

varni nem kellett gyakorlatilag akkor mentem amikor nekem eppen jo volt az elso eppen szombaton mert nem akartam kivenni szabit masodik pedig mituan a sebesz az elso alapjan jobb kepeket akart ... masnap

takarék-láng 2019.04.24. 05:24:28

@somlobodog: Koszlott regi ruhakban jarok, nemelyik onnan szarmazik, vagy ha meg kell jelenni, van oltonyom, nem ezekbol.
Motoros, biciklis ruhazattal pedig egyik sem foglalkozik.

somlobodog 2019.04.24. 05:24:51

@Zsuzsi65: ellenkező nemű orvosnál van így. Nálam az előző pcp női orvos volt és egy adott vizsgálatra bejott egy ápolónő is. Ott mosolygott. Én kevésbé :). De le voltam takarva, teljesen kulturált volt.

takarék-láng 2019.04.24. 05:25:03

@Arthamyr: Budapest mindenben jobb, mint Dublin. Ezt a tenyt nem lehet vitatni, erre bizonyitek, hogy nem Dublin az europaiak egyik legkedveltebb turistacelpontja.

Ami a tisztasagot illeti, ha BP olyan mocskos lenne, mint a nyugati nagyvarosok, mar lenyakaztak volna Tarlos Istvant.
Gyakorlatilag mindegyik egy elo szemettelep. Azt nem pc leirni, hogy kik miatt.

2019.04.24. 05:38:07

@gabors: ja akkor bizos dragabb geppel csinaltak neked. Tudom, hogy vannak sok-sok millio dollaros gepek akkora magnessel, hogy a nemzetkozi urallomast kiteritik a palyajarol :) nagy kalappal a mutethez, remelem jol sikerul

Golf2 2019.04.24. 05:42:44

@Zsákos Ember: 10 evvel korabbi 250e forintos magyar ar. Jelenleg olcsóbb.Raditec kft. 28e hasi MRI kontraszkkal kb.40 egésztestről kb. 120e.pesten.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.24. 08:42:40

@Arthamyr: Volt itt egyszer egy poszt a Magyarországra költözőket érő kultúrsokkról, angol vagy amerikai írta emlékeim szerint és olyan apróságok is szerepeltek benne a disznótoron túl, mint a wc-csésze kialakítása.

Arthamyr 2019.04.24. 09:53:24

@takarék-láng: "Budapest mindenben jobb, mint Dublin." - Ne fárassz a hülyeségeiddel. Pl. az elérhető állásokban, üzleti környezetben biztosan nem jobb, de @Zsákos Ember: leírta a lényeget. Ezen felül is erős fenntartásaim vannak az erősebben pigmentált magyar állampolgárok által lakott városrészek rendezettségével, tisztaságával kapcsolatban. Akad jópár szempont, ami szerint Budapest nem jobb, viszont tényleg jó város, már amennyire egy ekkora város jó lehet.
A turistás "bizonyítékod" szerint meg Majka jobb zenész, mint Kodály, mert többen hallgatják a "zenéjét".

Arthamyr 2019.04.24. 09:54:44

@Online Távmunkás: Ezt meg hogy, nem volt jó a pottyantós az angol wc után? :D
Nem értem, hogy a disznótor miféle kultúrsokkot okozhat. Teljesen opcionális dolog.

kispotzak 2019.04.24. 10:55:06

Van egy kis naiv racsodalkozas, és jó adag szerelem a posztban :-)
A saját tapasztalatom:

Emberi oldal:
Tök lazák. Segítőkészek, türelmesek. Mo-on a legtöbb mh-en idegbaj van. A főnök feszült, mert az ő főnöke cseszegeti, ezért ő is cseszegeti az alatta lévőket. Volt jófej főnököm, de tipikusabb volt a kicsit vagy nagyon ideges légkör, sokszor a számonkérése annak is ami korábban sosem volt elmondva, sosem volt feladat. Itt ha vmit negyedszer rosszul csinál az ember, a manager odamegy hozzá és negyedszer is udvariasan megkéri h erre figyelj, így csináld.
A buszvezetők megvarnak. Mindig. Néha még akkor is, ha már elindultak. Mo-on rendszeresen otthagyott a sofőr a megállóban úgy, h már a középső ajtónál voltam amikor becsukta az ajtókat (felszállni csak az elsőnél lehet).
Nyilván kiragadott példák. Nagyon sok ember jófej ott is, én alapvetően azt látom h ha én kedves vagyok akkor a másik is az, de h itt alapból kevesebb a feszültség, a negatív hozzáállás, az tuti.

Pénz: Mo-n a párom kiemelkedőnek számító fizetést kapott (nem bankigazgato, de az átlagnál jóval magasabb). Nekem, diplomával, átlag alatti. Küzdöttünk. Albérlet Bp finoman szólva sem legjobb helyén, 2 szobás lakásban. Külföldi út 20 év alatt 5, ebből 2 volt olyan ami több mint 3 napos...
Írország: egy évig csak a párom keresete volt. Ami az itteni atlagfizunak felel meg, vagy inkább alatta egy kicsivel. Albérlet őrült drága, ja, mégis Dublin egyik legszebb helyén, közel a tengerparthoz, parkhoz, családi házas környéken, 2 szoba + nappali, 2 fürdőszoba. Külföldre nem utazgattunk még, hacsak az nem számít (de számít), h 2 év alatt 4* voltunk Mo-on, plusz csak az egyikünk 2* . Miközben vannak olyan kiadások, amik Mo-n nincsenek pl iskola.
Lehet számolgatni, bizonygatni h melyik jobb, egy biztos: mi itt jobban is élünk, és jobban is érezzük magunkat.

darlacko 2019.04.24. 10:55:52

@Zsákos Ember: Nyugi, a világon Budapest egyedülálló volt a patkánymentességével, tehat nem ez a normális. Párizs, New York, Bangkok, Los Angeles, Tokyo mind annyi patkánynak adnak otthont, mint amennyi ember ott lakik.
Budapest egy szuper város, ha nem budapesti átlag fizetésből kell megélned ott. A tömegközlekedés a világ sok más helyéhez képest jól szervezett, de persze magyar pénztárcához mérve nem olcsó.

@poszt
"Amikor 35 perces sorban állás után a kasszás tanulatlannak nevezett" - a posztban le is írta a hölgy, hogy nem nagyon volt semmilyen végzettsége, tehát tanulatlan.
Az öreg 90 éves bácsi almát árul az aluljáróban... Hát én meg kifolyt szemű, hólyagos bőrbetegségekkel megvert, derékban 90°-ban hajlott hátú stb. öregeket látok Ázsiában, ahogy műanyag szemetet, alumíniumdobozokat vagy papírt gyűjtenek. Egy Magyarországnál háromszor annyi fejenkénti GDP-t termelő országban. Nyomor mindenütt van.

felhőkergető 2019.04.24. 14:38:56

Ír paradicsom meg zöldségek? ízetlen fos az összes, mert napfényt nem láttak soha. ne vicceljünk már...
6 évig éltem ott, tapasztalat, nem fotelhuszárkodás.

Pöffetegecske 2019.04.24. 15:16:13

@felhőkergető: Pajzánkodtak a zöldségek? Amire te gondoltál, az az íztelen. Bocs.

Pöffetegecske 2019.04.24. 15:20:12

Ha valaki arcot szeretne társítani a szöveghez, egy video fent can az RTL sorozatában.

négyzet 2019.04.24. 15:29:00

Magyarországon sokkal keményebben kell tanulni, hogy az ilyen mínusz nulláról indulásból valami legyen. Én tudom... Azért jó, hogy még vannak a világon helyek, ahol az egyszerű munkákból is meg lehet élni, és ezen a szinten is vannak előrejutási lehetőségek a "kívülállóknak" is.

Eastbay1 2019.04.25. 05:34:31

@Arthamyr: De olaj nélkül készül, tudtommal a Leo Burdock's is, mint minden magára kicsit is adó hely, marhafaggyúval (beef dripping aka lard) süti a halat, a chips-et meg a battered cuccokat. A southern fried chickent (snack box és tsai) viszont valóban növényi olajban érdemes sütni.

darlacko 2019.04.25. 07:11:51

@négyzet: A nyugati és ázsiai fejlett orszagokban így van, magasabb a minimálbér, tehát a képzetlenek munkáját is jobban megfizetik, mint Magyarországon. De én azt tapasztaltam, hogy pont ezért Kelet-Európában még van motiváció az emberekben, fiatalokban (bár már ez is változik). Vagy tanulnak és úgy akarnak jobb állásokat szerezni, előrejutni, vagy pedig elvándorolnak olyan országokba, ahol a képzetlenek munkáját is jobban megfizetik. Én egy nagyon gazdag Ázsiai országban élek, itt már annyira nagy a jólét, hogy a fiatalokat alig lehet motiválni. Mindenki a kisebb ellenállás irányába mozdul.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása