2019. március 31. 06:30,  Egy nem életbevágó Hongkong 28 komment

2019. március 31. 06:30 Határátkelő

Egy nem életbevágó Hongkong

Egy vegyesházasság egyik következménye az, hogy két országban is kell(het) esküvőt (vagy legalábbis egy nagyobb fogadást) tartani. Külön zamatot ad a dolognak, ha történetesen a pár egyik tagja hongkongi. Ilyenkor aztán a barátoknak is dönteni kell, elmennek-e mindkét eseményre. Nos, Utazó Tódiék úgy döntöttek (… illetve a többes szám nem feltétlenül indokolt, pár soron belül kiderül, miért), hogy akkor irány Hongkong!

„Páromnak igazán nem kell kétszer mondani semmit, ha utazásról van szó. Egyik volt kollégája és barátosnője férjhez ment nemrég, ott is voltunk az esküvőn Angliában.

Normál esetben sztori vége, de nem most, mert a barátnő Hongkongból származik és az ottani szokások szerint a szülőknek illik kell fogadást tartani az ottani ismerősöknek, kollégáknak, szomszéd Jüan bácsinak, mit tudom én.

Persze páromat meghívta erre a fogadásra is a menyasszony/feleség, mire halkan megjegyeztem, hogy mi már voltunk Hongkongban, meg az angol esküvőn is, szóval ugye ez az út hogyisizé, annyira talán nem életbevágó.

De párom és barátosnője ellen én kevés vagyok egyedül, villámgyorsan világossá tették, hogy a dolog gyakorlatilag el van döntve, az egyedüli kérdés az, hogy én IS megyek-e.

Na, azért az csúnya lenne, ha ezt kihagynám, szóval beadtam a derekamat. Az utazáshoz sok lehetőséget megnéztünk, végül ismét a Qatar Airways mellett döntöttünk, nem kis részben a pozitív tapasztalatok miatt az ausztrál út alatt. Az út első felét az Airbus A380 repülővel tettük meg.

Mivel egy órát késtünk, a következő gép indulási idejét meg fél órával előbbre hozták, így a két és fél óra átszállásból lett egy. Ez gyakorlatilag annyira volt elég, hogy Dohában berohanjunk a lounge-ba - a személyzet tévedésének köszönhetően a first lounge-ba - igyunk két pohár üdítőt és loholjunk a következő géphez. Még szerencse, hogy már többször megfordultunk Dohában, így pontosan ismerjük a repülőtér egyébként sem bonyolult elrendezését.

A megérkezés

Az út második felét Boeing 777 géppel teljesítettük, egy kicsit sikerült aludni, de elég fáradtan érkeztünk meg. Érkezés után a kicsit drága, de gyors airport express vonattal mentünk be a városba, majd elfoglaltuk a hotelszobát.

A szobához járt egy okostelefon is, amivel korlátlan internet, helyi és nemzetközi hívások jártak. Ez jól jött, mert így nem kellett helyi SIM kártyát venni, ahogy eredetileg terveztük. Beállítottuk a wi-fi hotspotot, így mindkettőnknek volt internet egész nap.

Volt egy kis kellemetlen intermezzo a repülőtéren, mert a magyar útlevelemen nem tetszett valami a kínai határőröknek, ezért félre állítottak, a többi problémás delikvens közé. Egy idő után közölték velem, hogy fura módon az útlevélben szereplő lejárati dátum és a rendszerben tárolt dátum nem egyezik.

Mivel nem volt kedvem egy kínai fogdában kivárni mi az eljárás útlevél hamisítás vádja esetén, gyorsan előkotortam az angol útlevelemet („van mááááásik”) és kértem, hogy kezdjük elölről. Ezután fél percen belül távozhattam, Hongkong irányába.

Öröm az ürömben, hogy legalább elárulták mi a baj az útlevéllel, ugyanis töltöttem én már fél órát a Gatwick Airport karámjában is, de az angol fakabátok nem voltak hajlandóak elárulni mi a bajuk. Ezzel az információval viszont már mehetek asztalt borogatni a sóhivatalba.

Mivel kilenc évvel ezelőtt már voltunk Hongkongban, nem kellett nagyon utánajárnunk, hogy mit lehet megnézni, inkább azzal volt gond, hogy sűrítsük be egy hétbe a programot. Első nap pihenésképp Lantau szigetén a Repulse Bayen töltöttük a napot, majd délután siettünk vissza a városba, mert este volt az esküvői fogadás.

Tizenkét apró fogás és a botanikus kert

Mint kiderült, ez a belváros egyik felhőkarcolójának 28. emeletén lévő teraszos báltermében volt. A fejemet vertem a falba, amiért nem vittünk fényképezőgépet és fogcsikorgatva próbáltam néhány képet lőni a telefonnal a fantasztikus panorámáról.

Ezen kívül nem sok mindent élveztem az este folyamán, mert a vacsora tizenkét apró fogásból állt, amiből tíz tengeri kütyü volt, amit én messze kerülök. Ezért egész este a tányér dekorációkat rágcsáltam és szégyenszemre brokkolit kunyeráltam az asztaltársaktól, tiszta ciki. A fogadás után még ellátogattunk a Sohóba, majd hajnali háromra már ágyban is voltunk.

Másnap későn keltünk és a városban sétáltunk. Tudom javasolni a következő útvonalat: Kezdetnek a világ leghosszabb kültéri mozgólépcsőjén felmenni a hegyoldalon mondjuk a Mosque utcáig, azon végiggyalogolni, majd megnézni az állatkertet és a botanikus kertet, ahol ráadásul egy hatalmas madár „házat” a fák lombjának magasságában lehet végigjárni, majd tovább folytatni a sétát a Hongkong parkon keresztül.

Mire ezzel végzünk, el is telt a nap jó része és vissza is ereszkedtünk a hegyoldalról. Nem csak kitűnően karbantartott, gyönyörű parkokon vezet keresztül az utunk, de előttünk a belváros üzleti-, a hegyoldalban pedig lakó felhőkarcolók biztosítanak pazar hátteret.

Délután a Peak trammel felmentünk a Peakhez, ami a város „hivatalos" kilátója. Érdemes csúcsidőn kívül menni, különben hatalmas sorbanállás(ok)ban lehet részünk. A Peak tram egy kötél vontatta villamos, melynek legmeredekebb emelkedője 48%. Annyit mondok, az utat állva megtenni annak ellenére sem kényelmes, hogy a kocsi padlója gyakorlatilag lépcsősítve van.

Ha mégsem szeretnénk fizetni a kilátásért, akkor szemben állva a várossal az épület jobb oldalán van egy kis rész az utcaszinten fotózni, illetve az épület egyik emeletén van egy ingyenes terasz, persze korlátozott kilátással. Mi kifizettük a belépőt, felmentünk a teraszra napnyugta előtt és megvártuk a teljes sötétséget, szóval jól kinézegettük őket a vagyonukból.

Makaói kirándulás

Másnap Makaóra ugrottunk át, melynek portugál gyarmati időszaka nagyban meghatározta az építészetét és ma is számos érdekes épület látható, melyeket egy napos sétával kényelmesen végig lehet nézni. Az átutazáshoz nem kell vízum, de ki- és belépésnek számít a hongkongi különleges közigazgatási körzetből/be, úgyhogy útlevél legyen nálunk.

Persze a kínaiak nem az óváros szépségei miatt keresik fel rendszeresen a várost, hanem azért, mert a térségben itt engedélyezett egyedül a szerencsejáték. Ennek köszönhetően Makaó bevételének tetemes részét a kaszinók adják, olyannyira, hogy a helyiek néhány arab ország lakosaihoz hasonlóan állami "osztalékban" részesülnek.

Makaó meg is tesz mindent, hogy a látogatók minél hamarabb és kényelmesebben a játékasztalok mellett találják magukat. Félóránként indul komp, ami inkább nagy sebességű katamarán, de akár helikopterrel is át lehet repülni.

Ha elég sokszor elég sokat költ az ember, a kaszinók akár Rolls-Royce-t is küldenek a komp kikötőbe az ügyfél elé, ha még többet veszít, akkor gondolom, a helikoptert is fizetik. A többi halandót „csak” ingyen buszok viszik a kaszinókba és vissza.

Mi rutinosan végiggyalogoltuk a szokásos útvonalat, kezdve az erődnél, majd leereszkedve a St. Paul katedrális romjaihoz, tovább a St. Dominik templomhoz, onnan a Szenátus térre, majd kis utcákon a St. Augustine templom és a Dom Pedro V színház előtt el, érintve a St. Lawrence templomot a jobb oldalon, megpihenve a hangulatos Lilau téren, végül célba érve a kínai tenger isten, Mazu templomához.

A kaszinók

Ezután átbuszoztunk a modern kaszinó negyedbe, ahol a Las Vegas-i striphez hasonlóan hatalmas szállodákkal egybeépített kaszinók találhatóak, gyakorlatilag ugyanolyan témák köré (Walt Disney, Ceasar's Palace, stb.) rendezve. Persze (még) sokkal kevesebb kaszinó található itt, mint a kaszinók fővárosában.

Las Vegashoz hasonlóan itt is lenyűgöző mennyiségű giccset és cukormázat sikerült bezsúfolni az épületekbe. Mindenhol túlcsicsázott, barokkos belső terek, kőutánzatú szobrok, műarany dögivel, az ember agya ledobja egy idő után az ékszíjat. Közben meg az egész egy gipszkarton Patyomkin alkotás.

Közben ránk sötétedett, így visszaindultunk a komp állomásra. Nem kell aggódni a visszajutás miatt, késő estig járnak a nagy befogadó képességű katamaránok. Aznap este a tenger kicsit morcos volt, egészen addig nem vette pár ember komolyan az üléshez járó biztonsági övet, míg az első nagyobb hullám lábra nem állította az első sorban alvó nénikét.

Nem segített a kedélyeken az sem, hogy kint vaksötét volt és az alsó szinten a tajték folyamatosan az ablakot verte. Nekem meglepő módon semmi gondom nem volt, de az ötven emberből kb. öten kirakták a vacsorát, ezen az opción párom is elég erősen gondolkodott. A legrosszabbul az a fiatal pár járt, aki az út elején a fedélzeten vett vacsorát félig megemésztve rakta át a hányó zacskóba.

Érkezés után a Kowloon városrészben beültünk egy étterembe megvacsorázni, azután még egy órát töltöttünk párom nagy örömére esti fényképek készítésével, mielőtt ágyba kerültünk volna.”

Ha szívesen olvasnál még Utazó Tóditól (akár részletesebben erről az útról), látogass el a blogjára!

Címkék: Hongkong Kína

tsabus UAE 2019.03.31. 09:23:36

Szívesen vettem volna egy összehasonlítást az első úton tapasztaltak és a mostani élmények között.
Nekem 13 éve azt mondták, HK már nem az igazi, ahhoz képest, amilyen egy évtizeddel előtte volt. Ezzel utalva egy negatív irányra a város fejlődésében. Nekem azonban csodálatosnak tűnt és egy nagyon kulturált hely benyomását keltette. Szinte azonnal a kedvenc városom lett, ahol az emberek nagyon udvariasak és segítőkészek, minden tiszta és rendezett.
2-3 évvel később még mindig ez volt a véleményem, de már volt pár zavaró tényező: a taxisok közül sokan nem beszéltek rendesen, vagy egyáltalán angolul.
Aztán hosszú szünet után, tavaly, már alig vártam, hogy hazajöjjünk onnan. Volt, ahol már a MacDonaldsban is mutogatni kelett; a parkban (Kowloon Park) hatalmas kupacokban állt a szemét; az emberek lépten-nyomon majdnem fellöktek az utcán; a gyorsétteremben levett cipővel a szomszéd székre feltett lábbal böfögött nagyokat néhány vendég; a taxis kidobta a hamutartó tartalmát az útra, mikor pirosat kaptunk; mindenki ordítva kommunikált; a jelzőtáblák feliratai alapján már sokkal nehézkesebb eljutni egy megadott pontra; stb.
Abszolút értékben, talán még mindig jó hely lehet a város, de a régebbi önmagához képest hatalmas az esés. Ennek fő oka Kína.
Olyan ütemben települnek be, hogy az őslakosok már durván kisebbségben vannak. Egy tanárnő (akivel az Ocean Parkban találkoztunk) azt mondta, 10 évvel ezelőtt, 10 diákjából 1-2 volt kínai. Most 9...
Ezen felül, az egyszerű kínaiaknak HK a legközelebbi "külföldi" desztináció, ezért a betelepülőkön felül, ők is hatalmas áradatban érkeznek turistaként. Az infrastruktúra pedig elkezdte az igénytelen tömegeket igénytelenül kiszolgálni.
Számomra ezért a 13 éve megismert város meghalt és valószínűleg az én életemben már nem fog feltámadni. Mindegy milyen csodaépületeket emelnek majd a kínai milliárdosok...

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.03.31. 09:24:00

"Külön zamatot ad a dolognak, ha történetesen a pár egyik tagja hongkongi." - Most lehet én vesztem el a családi kapcsolatok erdejében, de nekem úgy tűnik, hogy az OP feleségének a barátnője hongkongi, az OP felesége nem feltétlenül, csak ő is meghívást kapott.

"...nem tetszett valami a kínai határőröknek..." - Lehet az, hogy az OP lekínaizta a hongkongi határőrt.

verkagrafomanka 2019.03.31. 10:00:48

"Fent egy hatalmas pláza aljába érkezik meg az ember, melynek a tetején van a kilátóterasz. „Véletlenül” pont úgy építették meg az épületet, hogy miatta ne lehessen jó képeket csinálni, és a környező túra útvonalakon is pont takarják a fák a kilátást." - ez azért nem igaz, sőt szerintem a kilátás a Peak körüli túraútvonalról sokkal élvezhetőbb, mint föntről... de persze ezt mi is azután tudtuk meg, hogy már voltunk fönt, a hivatalos kilátóban is :P

verkagrafomanka 2019.03.31. 10:01:41

@densha.blog: Hongkong Kínához tartozik 1997 óta (meg előtte 1842-ig), szóval nem "lekínaizás" az azért.

verkagrafomanka 2019.03.31. 10:02:54

@tsabus UAE: mi pont most jártunk HK-ban és a készülő blogposzthoz utánanéztem pár adatnak. 2018-ban 7075 fő/négyzetkilométer volt a népsűrűség!!!! Ezek szerint ezért nem lehet mozdulni se az utcákon este...

Platonica 2019.03.31. 10:07:48

@densha.blog: Sztem az altalad idezett mondat nem Todira es felesegere vonatkozott me'g. Nekem legalabbis egyertelmu volt, hogy ez egy szituacio felvezetese, amelyben egy HK-i baratno reven Todi es felesege is erintve voltak.

Nem ismerem HK-ot, de azt tudom, h a ferjem a 90-es evek vegen volt ott konferencian, es a hideg kirazta tole. Biztos van, akinek bejon, de o tuti nem vagyott vissza soha.

tsabus UAE 2019.03.31. 10:22:42

@verkagrafomanka: Nem a népsűrűséggel volt bajom, mert az mindig nagy volt. A különbség az, hogy előtte SOHA nem löktek fel, most pedig naponta négyszer, ötször. A kulturáltságban van hatalmas eltérés...

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.03.31. 10:51:49

@verkagrafomanka: Attől még prosztóság lekínaizni egy hongkongit, csakúgy mint lekínaizni egy tajvanit. Ha jártál HK-ban, gondolom kerítettél időt, hogy elmélyedj a kínai - hongkongi kapcsolatokban és megértsd, hogy miért.

@Platonica: Igaz szavak. Nekifutottam még egyszer, így már tiszta.

tanato 2019.03.31. 10:57:03

@tsabus UAE: sajnos ha egy alapvetően demokratikus gazdag jóléti államba egy szegény kommunista diktatórikus világbirodalom belegyalogol,ott előbb utóbb vége a dalnak.Taiwannak,Dél-Koreának is ez lenne a sorsa.

Sorceress777 2019.03.31. 11:07:58

Nem voltam sajnos Hongkongban, de Kínában is lelkesen lökdösődnek az emberek, mert helyenként sokan vannak. Ahol normális a népsűrűség ott nincs semmi baj.

tsabus UAE 2019.03.31. 11:29:38

@Sorceress777: Igaz nem neked, de fentebb írtam, hogy a lökdösődés nem népsűrűség kérdése. Pl. Szingapúrban járva, szinte bárhol olyan érzése lehet az embernek, hogy kisebb a népsűrűség, mint HK-ban. Ehhez képest Szingapúrban nagyobb. És mégsem lökdöstek soha...
statisticstimes.com/demographics/countries-by-population-density.php

tsabus UAE 2019.03.31. 11:33:38

@tanato: Igaz. Nagyon szomorú, de igaz.

adg 2019.03.31. 11:44:26

@Sorceress777: “Engem érdekelne, hogy a posztoló mit szórakozik a magyar utlevéllel ha van angol is?”

Miert kerded? Mi a kulonbseg?

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.03.31. 11:54:28

@tsabus UAE: Votl egy olyan érzésem, hogy mintha ez a Hnog Kong már nem teljesen az lenne, mint a régi, de azt hittem csak én emlékszek rosszul. Annak idején lenyűgözött, hogy mennyire tiszta és ápolt a belváros (a külvárosokról ne beszéljünk), a Kowloon parkban naponta lemosták a korlátokat és a vaskerítést, a földről pedig felkaparták a rágót és felmosták a beton járdát! Mindenfelé táblák voltak, hogy mekkora pénzbüntetés jár köpködésért, szemetelésért, dohányzásért, stb.

Ehhez képest most sokkal szemetesebb benyomást keltett a város.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.03.31. 11:57:00

@densha.blog: akkor tisztázzuk, hogy Utazó Tódi és párja magyar-angol állampolgárok. A történetben szereplő házaspár női tagja kínai-angol állampolgár, a férj angol. Remélem, így tiszta.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.03.31. 11:59:53

@Sorceress777: @adg:“Engem érdekelne, hogy a posztoló mit szórakozik a magyar utlevéllel ha van angol is?”

Én is azt hittem nincs különbség. A Qatar Airwayssel Dohában szálltunk át, és ott a magyar útlevéllel 90 napot lehet tartózkodni, míg az angollal 30 napot (!!) Tudom, egy két órás átszállásnál ez teljesen mindegy, de a magyar útlevelet adtam meg a repülőjegy foglaláshoz, így a határőrnek is azt adtam először, ne legyen kérdezősködés.

verkagrafomanka 2019.03.31. 12:13:47

@densha.blog: bevallom, nem ástam bele magam a hongkongi néplélekbe, csak abból indultam ki, hogy amennyire tudom, HK nem tekinti magát függetlennek, Tajvan viszont nagyon is. amikor 2017-ben Tajvanon voltunk, ott többen is spontán felhozták a témát és hangsúlyozták a függetlenségüket és a demokráciájukat Kínával szemben.

verkagrafomanka 2019.03.31. 12:15:08

@tsabus UAE: nekünk ilyen élményünk nem volt, csak az irtózatos tömeg minden áldott este a belvárosban.

adg 2019.03.31. 12:23:42

@UtazóTódi: azert kerdeztem, mert a kerdes ol ugy tunt, hogy ez valami baromi ciki dolog lenne, de valoszinuleg felreertettem. Mindegy is.
Tudtommal a magyar utlevel a legjobbak kozt van, vizummentesseg szempontjabol pl.

Nalunk az szabaly, hogy ha van helyi utlevel, akkor azzal kell elhagyni az orszagot, es azzal kell visszajonni. Tavaly pesten igy az ittenivel leptunk be, reszben azert is, mert a fel csaladnek le volt jarva a magyar, ezert ki kellett varnunk a nem eu-sok sorat. Iden pedig a magyarral mentem, hogy gyorsabb legyen. Egyik esetben sem volt semmi gond.

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.03.31. 13:00:28

@adg: Anglia és Magyarország között én is mindig váltogatom és a helyit adom át, de hosszútávú és vízumos/regisztrációs utazásnál azért oda szoktam figyelni, hogy nálam legyen az, amelyik a repjegyhez meg lett adva.

gabors 2019.03.31. 13:47:21

Na ide se megyek ameddig nem kotelezo :-(

UtazóTódi · utazotodi.blog.hu 2019.03.31. 17:01:01

@verkagrafomanka: bejártuk a peak körüli utakat es ösvényeket, mindenhol magasra nőttek a fák es bokrok.

verkagrafomanka 2019.03.31. 18:20:20

@UtazóTódi: na, jó, akkor majd szólok, amikor megírtam a posztot, tervezek beletenni sok képet a Peak körüli sétánkról, és akkor visszatérünk erre! :)

okosjoska 2019.04.01. 07:03:14

Laktam ketszer rovidebb ideig Hong Kongban az elmult par evben, nekem mindig is nagyon tetszett a ottani nagyvarosi elet.

Sajnos nem voltam ott 10+ evvel ezelott ezert nincs is osszehasonlitasi alapom, tehat nekem a sok ember, a "kiszolgalas" hianya ( amikor ledobjak eled az etelt ), bunko taxisok etc. az termeszetes volt. Ezekkel egyutt nagyon megszerettem a helyet es amikor ott eltem tetszett a porges es a multikulti.

Nehany honapja Szingapurban elek..Es mivel hianyzott a HK-eleterzes ezert par hete elutaztam ismet, hogy ujrafelfedezzem a varost. A varos meg mindig tetszett, viszont arra kovetkeztetesre jutottam, hogy huzamosabb ideig mar nem lenne kedvem ott lakni a korabbi kommentekben leirtak miatt.

Ezzel szemben orulok, hogy Szingapurt valasztottam, korabban HK es Szingapur kozott gondolkodtam. De osszessegeben Szingapurban jobb eletvitel, lakhatas stb kap az ember a penzeert mint Hong Kongban.

De akinek csak van lehetosege egy hong kongi utat ( 4-5 nap )mindenkeppen csak ajanlani tudok.

Lehet a jovoben irok majd egy-ket posztot a hong kongi es szingapuri tapasztalataimrol.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.04.01. 08:28:25

A felhőkarcolós városkép számomra nem vonzô, a régi várost pedig gyorsan számolják fel az utóbbi évtizedekben.
Makaó esetében nem véletlenül hasonlítanak Las Vegas-ra a kaszinók, sok az átfedés a tulajdonosok között.

seigyo_zoufukuki · densha.blog.hu 2019.06.06. 08:10:25

@verkagrafomanka: "...amennyire tudom, HK nem tekinti magát függetlennek" - Hát, ő, de... Pont ezért megy a hiszti mindenféle, a kommunista párt felé tett közeledés miatt.