oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. február 07. 06:30,  Egy buddhista kolostor belülről 168 komment

2019. február 07. 06:30 Határátkelő

Egy buddhista kolostor belülről

Tulajdonképpen amolyan soron kívüli poszt következik ma, ami nem volt előre betervezve, hiszen két napja még úgy volt, hogy Balázs hosszabb időre elvonul egy buddhista kolostorba és majd utána számol be az élményeiről. Nos, a hosszabb időből rövidebb lett, így következzen ma a beszámoló, nem kevés érdekességgel és tapasztalattal.

cim_207.jpg

„Eldöntöttem, hogy 14 napot fogok a Dui Suthep hegyen található International Budishm Centerben tölteni. Alapvetően két féle buddhista meditációs program létezik, ez a Vipassana, avagy “insight meditation” elveit követi, abszolút ingyenes (adományokból tartják fent). 

Miért jelentkeztem? 

Szerettem volna egy kicsit távol lenni a világtól, lecsendesülni és befelé figyelni. Már pár hónapja esténként gyakoroltam a meditálást otthon, noha nagyjából összesen napi 15-20 percet, lefekvés előtt. Általában segített, hogy elcsendesüljenek a gondolataim és el tudjak aludni, s némi békességre leljek. 

Ezért gondoltam, hogy ha már utazom, itt lenne az ideje mélyebben megismerkedni magammal és a meditációval. Olvasva a soraimat, jókat mosolygom a gyermeki naivitásomon. 

Hogy néz ki egy ilyen elvonulás? 

Sok különböző szabály van, amit be kell tartani, mindegyiknek az a lényege, hogy elengedj minden olyan dolgot, ami megzavarna abban, hogy csak magadra figyelj. 

Sokan ezek miatt nem mernek belevágni, hiszen már első olvasásra nehéznek tűnnek. A buddhista szerzetesek 227 szabályt követnek, nekünk ez csak 9-re volt csökkentve, a legfontosabbakra. 

A meditáló az elvonulás alatt nem gyakorolhat semmilyen más metódust (thai-chi, fitness, yoga)

A meditáló az elvonulás alatt nem dohányozhat, illetve ihat alkoholt.

A meditáló az elvonulás alatt nem ehet ételt 12.00 után.

A meditáló az elvonulás alatt nem beszélhet a többi meditálóval, csak vészhelyzet esetén.

A meditáló az elvonulás alatt nem írhat, olvashat, hallgathat zenét, használhat telefont illetve internetet.

A meditáló az elvonulás alatt udvariasan kell üljön, a térdén, oldalt vagy keresztbe tett lábakkal.

A meditáló az elvonulás alatt nem irányíthatja a lábfejét Buddha képek, szerzetesek vagy más meditálók felé.

A meditáló az elvonulás alatt le kell üljön, ha a szerzetes is ülő helyzetben van.

A meditáló az elvonulás alatt, ha valamit ad a szerzetesnek, azt két kézzel kell tegye. 

Hogy zajlott egy nap?

napirend.jpg

A képen látható a beosztás. A nap reggel 5-kor indult, mindenki saját magát ébresztette. Fél óra múlva pedig a meditációs terembe a szerzetes – vagy más néven tanár – tartott egy közel egyórás beszédet. Ez abszolút barátságos volt. 

Különböző történeteket mesélt arról, mennyire fontos, hogy amikor visszamegyünk a hétköznapi életünkbe, akkor annak ellenére, hogy elfoglaltak vagyunk, hagyjunk időt a lelkünk, a belsőnk ápolására. 

Mesélt több különböző történetet arról, hogy emberek, különösen felsővezetők, a sok siker ellenére boldogtalanok és az alkoholban keresik a választ, mielőtt meditálni kezdenének. 

Sokan panaszkodnak neki, hogy unják a rutinmunkát és ha ők is szerzetesek lennének, mennyivel boldogabb lenne az életük. De erre ő megjegyezte, hogy ő 12 éve mindennap ugyanazt a rutint követi, nincsen szabadnapja, mégis, teli szívből, szeretettel csinálja. 

Nem csak – és főként – azon múlik, hogy mivel foglalkozunk, hanem, hogy tiszta szívvel, szeretettel csináljuk azt. 

Sokat beszélt arról is, hogy a jó vagy rossz valamilyen határok között szubjektív és a legfontosabb, hogy kövessük a megérzéseinket, hallgassunk a szívünkre. 

Mondott néhány olyan történetet is, halálesetekkel, amiket nem említenék meg, mert megrázóak, de a lényeg, hogy tartalmas, nehéz, mély mondanivalójú történeteket tanított. 

Az étkezés 

Enni csak reggel 7-kor és 11-kor lehetett, a szerzetesek főztek. Általában rizs volt valamilyen nagyon csípős, zöldséges körettel – ettől sokan rosszul is lettek, hánytak éjszaka. Nem tudnám, ha csak nem a szobám közvetlen a mosdó mellett lett volna. 

Alapvetően nem volt kihívás az evés ilyen mértékű redukálása, hiszen vajmi kevés mozgást csináltunk napközben, meleg is volt, így nincs az embernek igénye sokkal többre, legalábbis nekem nem volt. 

Ezen felül, ha az ember kívánt egy teát, vagy turmixot, akkor egy nap egyszer fel lehetett menni a pár utcával lévő templomi bazárba és venni valami apróságot. 

Az érdekes az, hogy mikor az ember megérkezik, a 9 szabály miatt azt gondolná, hogy „szinte már semmit sem szabad csinálni a levegővételen kívül” – de ez nem igaz, alapvetően a rugalmasak az elvonulás vezetői, csak azt a néhány szabályt kell betartani. 

Szerintem ez inkább fejben dől el, azt éreztem, hogy mindentől el vagyok vágva és szó szerint „csak” meditálnom szabad. 

Ez második napra elmúlt, ugyanis muszáj volt felmenni WC-papírt venni – ekkor jöttem rá, hogy ami az első nap korlátozott és rettegésben tartott, hogy nem fogok tudni WC-re menni, az a saját elmém, ugyanis sehol nincs leírva, hogy nem lehet WC-papírt vásárolni az elvonulás alatt. 

A szállás 

A férfiak és nők külön házblokkokban kaptak szobát. Mindenki egyedül aludt, egy börtönhöz hasonlító, ám kicsit tágasabb szobában. Az ágy nagyon kemény volt, de meglepően kényelmes és rendkívül jót aludtam rajta, úgyhogy ez pozitívum. A WC és fürdő osztott volt, nagyon puritán, hogy finoman fogalmazzak. 

A szállás egyetlen hátránya, hogy a hegy maga erdővel borított és a szállás is az 1920-as években épült, így mindenhol nyüzsögtek a hangyák, ezerszámra. Nem bántottak, de abszolút nem volt higiénikus úgy tusolni, hogy közben mindenhol hangya van a lábad alatt. Próbáltam kisöpörni, de fél órán belül újra tele volt velük minden. 

Ezzel szemben a természet varázslatos volt, a hegy miatt elképesztő kilátással, és sokat ültem a templom szélén, csak bámulva le a hegyről Chiang Mai városára. 

Látszott mindenhol a természet ereje, ahogy a házakat, templomokat körbe ölelték a fák, itt-ott utat törve akár a betonba vagy a fa szerkezetbe. Kicsit a Dzsungel Könyvére hasonlított. 

Mit éreztem? 

Az első nap nagyon kemény volt. Amiatt, hogy nap közben nem beszélhettem senkivel, nem néztünk egymás szemébe, már pár óra után este az az érzésem volt, hogy nem számítok. 

Hogy nem szeret senki, hogy hiányzik a családom és rettentően egyedül vagyok ezen a világon – Ázsia közepén, valami hegycsúcson, egy börtönszerű szobában. Próbáltam magamat nyugtatni, hogy ez bizony tényleg nehéz szitu, és másnap jobb lesz. 

Így is lett. Élveztem a reggeli elbeszélést, majd napközben egyre inkább lecsöndesedtem és elfogadtam a helyzetet. Nagyjából 6x30 percet meditáltam, a többi időt sétálással, üldögéléssel töltöttem. Nehéz volt megszokni a rengeteg ülést, meg tud fájdulni keményen az ember térde és háta. 

Este pedig jött a kántálás. Itt mindenki kapott egy fonetikusan, thaiul írott könyvet, amiből a szerzetessel és másokkal együtt, közösen kellett énekelni egy órán keresztül, keresztbe tett lábbal a földön. Elsőre élveztem, mert legalább újra közösségben voltunk, noha senki se nézett a másikra, vagy szólt a másikhoz. 

A harmadik nap pedig még jobb lett. Már 8x40 percet meditáltam és békességben voltam magammal. Nem voltam teli mindenféle elburjánzó gondolattal, hanem megértéssel figyeltem, mik mennek keresztül az agyamon. Befelé figyeltem és próbáltam beépíteni, amit a tanár mondott. 

Mindennap volt egy nagyjából 2-4 perces beszélgetés a szerzetessel, noha inkább egy monológot kellett hallgatni arról, hogy mi a következő gyakorlati meditációs lépés. 

Általában ez 20 perc sétáló meditáció, majd 20 perc ülő meditáció volt, ami 5 perccel növekszik minden nap. Ezt a kört kell 6-8 alkalommal ismételni naponta. 

Itt nekem hiányérzetem volt, hiszen a tanár megkérdezte, hogy „Are you okay? – Yes”, majd elmondta a monológját és utamra engedett – esélyem se volt őszintén elmondani, mit érzek. Bár sokak szerint ez nem is erről kéne szóljon, hanem magamon kell dolgozni, nekem mégis hiányzott. 

Délután, ahogy üldögéltem a napsütésben és néztem a várost, valami elkattant. Azt éreztem, hogy a legnagyobb tanulság az volt, hogy kövessük a szívünket és próbáljunk helyes döntéseket hozni. 

Azt éreztem belül, hogy az elvonulás hasznos, de én tovább szeretnék menni, utazni és világot látni, bennem egyszerűen ennyi van. Éreztem az első 1-2 nap is ezt, de eddig nem volt ilyen erős. Egyszerűen azt éreztem, hogy nem tudok egy percet se maradni, mennem kell. 

Az esti kántálást megcsináltam, de már az is olyan távolinak tűnt, hogy egy Buddha-szobor előtt, idegen nyelven szavalok valamit, amit nem is értek – én nem ezért jöttem. A legnagyobb kincs a meditálás és a reggeli elbeszélések voltak, de azért nem fogom magamat kínozni még 11 napon keresztül. 

Így amint lefekvésidő volt, összepakoltam, visszaadtam a kulcsot és eljöttem. Sötétben, a hegy közepén, szállás nélkül, 2 órányira a belvárostól, úgy éreztem, hogy nem bírom. 

Felsétáltam a főútra és akkor először elöntöttek az érzelmek. Elsírtam magam és sírtam nagyjából 1 órán át, a taxiban, ahogy vezetett a kanyargós, sötét hegyi úton lefelé a városba. 

Nem éreztem, hogy a kudarcélmény miatt, sem a felszabadultság miatt, nehéz szavakba öntenem, hogy miért. Sokat tanultam magamról, hogy mennyire fontosak a szeretteim és hogy hosszú út áll még előttem. Talán egy másik ponton az életben vissza fogok térni. 

A tanulság 

Ami érdekes, hogy a szerzeteseknek sincs némasági fogadalmuk, ők is használnak internetet és alapvetően sokat beszéltek erről, hogy az ember szociális lény, szüksége van a kapcsolatokra. 

Viszont, ha valaki kezdő, akkor csak ennyire lecsupaszítva – minden függőségtől – lesz teljesen ráutalva, hogy magába nézzen, különben túl erősek a külső világ behatásai. Ellenben a szerzetesek már megtanulták azokat a helyén kezelni, ezért szabad nekik. Ez volt, ami talán a legnehezebb volt. 

Visszatekintve, látom a weboldalon is, hogy kezdőknek elsőre 4 napot írnak maximum, majd fokozatosan többet (5, 7, 10, 14, 21) amit utólag belátok, hogy kár volt – mindenféle komolyabb, megelőző gyakorlás nélkül – belevágni ekkora fába a fejszém. 

Úgy éltem meg, hogy noha nem aludtam ott és indultam tovább a 4. reggel, de közel teljesítettem az első szintet. Így, vagy úgy, hatalmas lecke, tapasztalat volt és bátran merem ajánlani másoknak, de mindenképpen előzetes, akár csak 1-1 napos verzió kipróbálása után. 

Hogyan tovább? 

A következő állomás Krabi szigete lesz, Dél-Thaiföldön. Lesz sziklamászás, bungaló és minden más. Az azt követő célország pedig Vietnam lesz.” 

Ha érdekelnek Balázs kalandjai, olvasgasd az oldalát!

Ugyan Magyarország és a többi régiós uniós tagállam sikeresen zárkózik fel a nyugathoz, csakhogy ez szakértők szerint nem sokáig lesz így. Elsősorban azért, mert a modell az olcsó munkaerőre épül, amiből egyre kevesebb van.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Négy évvel az indulás után szeretnénk tovább fejleszteni a Határátkelő oldalát. Segítsetek nekünk ebben egy kérdőív kitöltésével, amit ITT TALÁLTOK! Szóljatok bele ti is, merre menjen tovább a Határátkelő! Köszönjük szépen!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Thaiföld

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4214610938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

London2009 2019.02.07. 16:56:00

@Arthamyr: a ketto nem zarja ki egymast. Mi nagyon szeretunk utazni. Ettol fuggetlenul olyan 2-3 hetre vagyok kalibralva. Utana mar szivesen jovok haza, lehetek barhol es erezhetem magam szuper jol, akkor is.

London2009 2019.02.07. 16:57:19

@Arthamyr: honnan tudod, hogy mit kell egy kecskevel csinalni? Takarmanyozas, fejes stb. Lehet, hogy feler egy jogaval! :D Amugy jogazni en is szeretek es szerintem is kemeny.

Platonica 2019.02.07. 17:00:38

@fhdgy: Purun Bagat csodaja, megvan ez is online, de sajnos forditasban kevesse utos.

Felhomalyositani nem tudlak, de nekem alapbol ertelmezhetetlen volt a kitetetel, meg kell mondanom, mert jo par olyan ismerosom van, akik lehet, keves penzbol elnek, hasznaltruha boltbol oltozkodnek, alberletben laknak egesz eletukben, de a rendszeres meditalas resze az eletuknek. Nem eretieskedesbol, nem kirakatkent magamutogatva, pusztan mentalhigienes vagy spiritualis gyakorlatkent. Sokaknal ugyanigy az onkentes kozossegi munka.
Nem tudom, Mo-on elsz-e, de otthon sok ismerosom, csaladtagom szemoldokot emelget ezekre, mikor meselem, nem tudjak hova tenni, itt viszont teljesen normalis resze az eletnek, es tenyleg nem fuggvenye az anyagiaknak (hanem masnak, de ezzel megint nem akarok kedelyt borzolni ezen az oldalon:-D).

London2009 2019.02.07. 17:02:01

@CyberTroll: Olyat el tudok kepzelni, hogy ha valakit er valami trauma, betegseg, halaleset, valas, valami nagyobb baj. Na es akkor a pokolba kivanja a hetkoznapjait es elvagyodik valamerre egy idore, ahol nem emlekezteti minden a fajdalmara. Persze kerdes, hogy ez gyogyir e barmire is, de lehet, hogy ideiglenes megoldaskent mukodik. Az ilyet el tudom kepzelni. Meg lehet az El Caminora is rafanyalodnek. Remelem nem kell kiprobalnom. : )

Platonica 2019.02.07. 17:02:51

@Platonica: vagyis 'kitétel' es 'eredetieskedés'

fhdgy 2019.02.07. 17:16:47

@London2009: Pedig tudod, hogy hányan tartanak hülyének a faluban???

fhdgy 2019.02.07. 17:18:04

@Arthamyr: Nézd, azért nyugdíj mellett programozom is. Nem mindig a nyugalom szigete, még akkor sem, ha általában szeretem.

2019.02.07. 17:19:42

@London2009:

Az általad felsoroltak közül mindben volt “szerencsém”, válás, közeli hozzátartozó elvesztése, halálos balesetből származó poszttraumás stressz stb.....

Meg sincs szükségem eféle ön megvalósító/ keresem önmagam kurzusokra :-)

Golf2 2019.02.07. 17:22:39

@fhdgy: nagyon jó idegnyugtatók...Az állatokkal sokkal kevesebb baj van mint az emberekkel.

2019.02.07. 17:25:37

@fhdgy:

Véleményem szerint meg az a hülye aki emiatt téged hülyének néz :-)

Golf2 2019.02.07. 17:27:06

@CyberTroll: Szerencsés vagy kelj fel Jancsi(Zoli)! Hogy csinálod?

fhdgy 2019.02.07. 17:27:20

@Platonica: Nézd, egy számítástechnikai könyvet, dokumentációt simán elolvasok angolul, németül is, de egy általános témájú könyvet nem biztos. Sőt, a szakkönyveket jobban szeretem angolul mint magyarul, mert a magyar fordításban nagyon sok szakmailag zavaró dolog van.

Angol könyvekben Oscar Wilde-on kívül nem nagyon olvastam eredetiben. A legterjedelmesebb a "Back Strike" volt, aztán más nem.

Én azt nem kértem, hogy meg kelljen valamit magyaráznod. Én csak annyit kértem, hogy valaki tegye meg, hogy legalább értsem, hogy miért olyan népszerű a meditáció, meg a keleti dolgok a nyugati ember szemében. Ha valaki akarja megteszi, ha nem, akkor nem.

London2009 2019.02.07. 17:27:39

@fhdgy: Magyarorszag mar csak ilyen. Gondolj annak a fiunak az esetere, aki edesburgonyat kezdett el termszteni. Mindenki hulyenek nezte, mostanra vigan el belole. Probaltam linket keresni, de nem talaltam. Lehet, hogy a kerteszkedok klubjaban es nem valami hirportalon olvastam. De ennyi a tortenet lenyege. Az nevet, aki utoljara nevet. : )

Golf2 2019.02.07. 17:28:23

@CyberTroll: megyek a tecsóba szalonnáért...

fhdgy 2019.02.07. 17:33:42

@CyberTroll: Én sem zavartatom magam miattuk.

Egyik nap olvastam a neten egy mondatot: megszelídítettem, már felelős vagyok érte. Nem tudom, hogy mi volt az apropó, mert ezen már "elakadtam", annyira elgondolkodtam.

Rádöbbentem, hogy én is felelős vagyok már, mert a kecskéimet teljesen magamhoz szelídítettem.

Nem tudnám elfogadni, hogy egy feléjük nyújtott kéz ne megsimogassa őket, hanem megüsse!

fhdgy 2019.02.07. 17:35:44

@London2009: Én 198 császárfát ültettem. Tényleg szép nagyok lettek, no, annak csodájára jártak.

Csodabogár 2019.02.07. 17:40:08

@London2009: Az én időmben Indiába volt divat menni, megtisztulni valami jógikhoz. Ismertem is olyanokat, aki voltak sőt mentek többször is, ismételni. Nem tudtam igazán egy nevezőre jutni velük, de ha nekik az jó.....
Itthon is volt valami énekes, aki táborokat szervezett a Bükkbe a híveinek. De mindez nem az én világom. Már fiatalon is inkább kényelmes helyeken szerettem aludni és rendes ételeket enni, na meg azt és akkor csinálni a szabadidőmben, amihez kedvem volt. Nincs bennem semmi közösségi szellem.:-(

London2009 2019.02.07. 17:41:02

@fhdgy: ez a Kis Hercegbol van.
"Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél."

Platonica 2019.02.07. 17:41:11

@fhdgy: ez csak egy novella. De persze ertem, hogy mas szepirodalmat olvasni eredetiben, mint szakmai anyagot. Ha van kedved, keress ra a magyarra jobb hijan. Rovid.

Ja, konkretan nekem irtad, hogy 'homalyosits fel legyszi', en csak erre valaszoltam.

fhdgy 2019.02.07. 17:49:15

@London2009: Köszönöm, olvastam, de erre már nem emlékeztem!

Akkor ezután nem azt fogom mondani a kecskéimnek, hogy megjött a gazditok, hanem meg jött a hercegetek! -:)

Csodabogár 2019.02.07. 17:51:35

@Nagy kámpics: Szerintem ha valaki egészségesen egoista, remekül megtalálja magát. Nem foglalkozik másokkal csak a saját céljaival és életével. Persze ettől még lehet, hogy úgy érzi neki a Camio a célja, hát akkor menjen.

fhdgy 2019.02.07. 17:56:58

@Platonica: Ez a homályosíts fel, arra vonatkozott, hogy kérdezted, hogy mi köze a meditálásnak és a jómódnak egymáshoz. Azt akartam tudni, hogy szerinted van-e vagy sem, ha igen miért, ha nem miért.

Szerintem nagyon egyszerűen, hangsúlyozom, szerintem:

Aki jómódban él, az ráér, megteheti, hogy meditáljon, akár Távol Keleten is. Aki rossz(abb) körülmények között él, az nem nagyon teheti meg, mert hajtani kell a pénzért.

Aki pedig szegény, de van ideje meditálni, hát ott inkább azt javasolnám, hogy próbáljon meg inkább pénzt keresni.

Hari Seldon 2 2019.02.07. 17:58:14

@Balazs in the world:
Na szia. Nehogy elkeseredj. Csak ugrattunk (legalábbis magam nevében ezt mondhatom). A témán lehet poénkodni. Olyan paródia szerű jeleneteket láttam magam előtt, mintha filmet néztem volna. Ez van, ma itt kijött a szarkazmus.

fhdgy 2019.02.07. 17:58:37

@London2009: Ja, és azt is fogom mondani, hogy lányok, ma hercegi ebéd lesz, mert egy igazi herceg fogja szervírozni! -:)

London2009 2019.02.07. 18:00:07

@fhdgy: "Aki pedig szegény, de van ideje meditálni, hát ott inkább azt javasolnám, hogy próbáljon meg inkább pénzt keresni."
Tudom, hogy nem szep dolog, de ezen hangosan felnevettem. :DDD

2019.02.07. 18:07:12

@Golf2:

Milyen Jandzsi/Zolirol beszélsz, semmiféle ilyen embereket nem ismerek, nem tudom miről beszélsz......,

Mit, hogy csinálok?

Csodabogár 2019.02.07. 18:07:59

@London2009: Ne tedd! Mikor a férjem meghalt, teljesen magam mellé és alá borultam. Barátnőm rábeszélésére elutaztam hozzá Los Angelesbe, mondván ott aztán minden más lesz. Más volt, de pocsékul éreztem magam, mert még valamelyes normális viselkedést is kellett szinlelnem. Tényleg mindent megtett a szórakoztatásomra, de én a napokat számoltam, mikor repülhetek haza a magányos bánatomba.:-(
Bánat, baj elől nem lehet elutazni sehova. Túl kell élni valahogy.

fhdgy 2019.02.07. 18:08:29

@London2009: Miért nevettél fel? Keményen kérdezek: a butaságomon vagy az okosságomon?

2019.02.07. 18:12:03

@Golf2:

A tecsoba? Olyan helyre én nem járok :-)

Én tanyárúl kapok mindent, ép most hoztak jófajta hasalja szalonnát, kolbászokat és házi sajtot, ha tudnám hogy kellene képet feltenni felraknam nyálcsorgatónak :-)

fhdgy 2019.02.07. 18:12:21

@Csodabogár: A bánat elől is lehet menekülni és viszonylag sikeresen. Valamibe nagyon bele kell merülni, hogy lekösd magad.

Most pl. volt egy haláleset és az egyik ügyfelemnek az elmúlt kettő évben nem volt annyi kívánsága, mint pont most. Először nagyon idegesített, de rájöttem, hogy a munka pont alkalmas arra, hogy az ember gyerek ne tudjon agyilag mással foglalkozni.

Platonica 2019.02.07. 18:13:40

@fhdgy: akkor valamelyest megvalaszoltam a keresedet, ha jol gondolom:-)

Utolso mondathoz: nos ez a te javaslatod, ok meg lehet rajottek, hogy nem a penz mennyisegen mulik, hogy erzik magukat. Sokkal inkabb azon, hogy olyasmivel toltsek az idejuket, ami epito es megtarto jellegu. Lehet, hogy objektive (materialisan?) nezve 'csorok', megis kiegyensulyozottabbak, mint akik rohannak az anyagiak utan, hogy mondjuk tobb mindenre fussa. Legalabbis akikrol en beszelek konkretan:-))

Olvasd el a Kipling-t, erdekes az iranyvonal, hogy egy statusszal, gazdagsaggal rendelkezo, nyugati muveltsegu ember mit valaszt, amikor visszavonul:-)) Es me'g csak nem is mese:-)

fhdgy 2019.02.07. 18:15:11

@CyberTroll: Igaz, hogy a törvény csak az állatkínzást bünteti, de ne kínozd a felebarátaidat!

Ha mégis megtennéd, akkor elárulnám, hogy egyik nap én is kaptam házi vastagkolbászt, jó kis házi pálinkával.

De mondom, hogy ez titok, majd csak akkor jövök elő vele, ha Te ...

2019.02.07. 18:15:38

@fhdgy:

Én is így gondolom :-)

2019.02.07. 18:21:11

@fhdgy:

Hehehe, olyan is van :-)

Száraz levegőn érlelt házi mangalica vastag kolbász, inkább szalámi már és vetekszik a pick szalamival, és több féle házi, mint szilva, alma és törköly :)))

fhdgy 2019.02.07. 18:21:53

@Platonica: Én azt hiszem, hogy szerencsés ember vagyok. Nekem a munka nem igazán volt nyűg. A nem igazán azt, jelenti, hogy nagy általánosságban nem, de néha akadtak kivételek.

Pl. 1996-97-ben lemerültem mint egy rossz akkumulátor. Nem a pénzhajhászás okozta a gondot, csak egyszerűen túlhajtottam magam.

Tudom, a munka a többségnek nem öröm, hanem nyűg.

Én most is csinálok dolgokat, amit nem lenne az anyagiak miatt kötelező, de mit csináljak? Unatkozzak, kocsmába járjak?

London2009 2019.02.07. 18:21:55

@fhdgy: mert viccesnek talalom, kulonben egyetertek. Leptem, megyek a gymbe meditalni!

FutureFry 2019.02.07. 18:45:27

@Arthamyr: “…  legyek örök életű …”
Talán már idéztem itt Steven Wright amerikai humoristát: “I intend to live forever. So far, so good.”
Egyébként meg (bár ez persze egyéni preferencia) az igazi kikapcsolódás (de nem feltétlenül meditáció) szerintem mindentől távol a háborítatlan természetben található meg. Mondjuk (amerikai példával) Denali-ban egy hosszabb “backcountry” túrán. De persze Kanadában és a “Lower 48” részben is található sok hasonló terület. Ahol nem “free internet” van hanem “internet free” környezet :). @London2009: Persze (megint csak szerintem) az mégjobb, ha ilyesmi helyen is él az ember, azaz a “hétköznapok” is hasonló környezetben (mindentől távol) telnek…

Arthamyr 2019.02.07. 18:53:24

@Platonica: Ez addig működik, amíg a csóróságuk nem ér el olyan szintet, hogy megakadályozza ezen dolgok végzését.

Arthamyr 2019.02.07. 18:54:37

@fhdgy: Én nyugdíj mellett tuti nem csinálnék olyan dolgokat, amik felidegesítenek. A nevében is benne van. :D

Platonica 2019.02.07. 18:57:14

@fhdgy: miert kellene, hogy nyug legyen a munka? En nem irtam, hogy azoknak, akiket emlitettem nyug lenne. De az is csak egy szegmense az eletuknek, es ha eppen olyan, amit ugyan ok szivesen vegeznek, de a tarsadalom anyagilag nem becsuli meg, akkor marad a viszonylagos csorosag. A te javaslatod, hogy menjen a fennmarado idejeben melozzon me'g tobbet, vagy vallaljon masik munkat. De miert tenne', ha neki az igy szerzett tobblet penz nem igenye? De nem is kocsmaban vagy unatkozva tolti a fennmarado idot (bocsanat, de ez olyan foldhoz ragadt otlet mint alternativa:-D), hanem olyasmikkel, amiket szeret, legyen az meditalas, kozossegi munka, muveszeti tevekenysegek, etc.

Hat ezt probaltam irni, de ugy tunik, felreerthetoen.

Platonica 2019.02.07. 19:01:10

@Arthamyr: hat ebbe nem mennek bele, mert tuti mindenki mast ert rajta.

Arthamyr 2019.02.07. 19:01:21

@FutureFry: Fontos kitétel a ne öregedjek is, erre már nem mondhatom, hogy so far, so good, bár még tolerálható a jelenlegi állapot, de az irány láthatóan rossz.
És igen, egyéni preferencia, én egyáltalán nem szeretek mindentől távol lenni, mert szeretem, ha jó ellátottsága van a helynek. Elképzelhető, hogy mindentől távol is lehet finom, friss ételt enni, de sokkal nehezebb a megszerzése. Pl. olyan hétköznapi dolgok, mint egy jó ízű paradicsom vagy tej elég nehezen elérhetőek, nem is beszélve bizonyos szolgáltatásokról. Az meg, hogy minden ilyesmit magának állítson elő az ember, rettentő munkaigényes és szinte elsajátíthatatlanul sok szakértelmet kíván meg.

Arthamyr 2019.02.07. 19:07:31

@Platonica: Én csak azért mondtam, mert magamat kis igényűnek tartom (persze lehet ennél is takarékosabban élni, de azért nem triviálisan és fájó áldozatok nélkül), mégis az időmnek nullánál nagyobb részét kénytelen vagyok munkával tölteni, nem engedhetem meg magamnak az elhagyását.

Platonica 2019.02.07. 19:10:13

@Arthamyr: nem pontosan ertem, ezt mire irod.
Lasd legutobbi hsz-om, ahol a szinten munkabol (egyszeruen) elokrol irtam. Nem altalanossagban, hanem olyanokrol, akiket a kornyezetembol ismerek.

Arthamyr 2019.02.07. 19:22:06

@Platonica: "Utolso mondathoz: nos ez a te javaslatod, ok meg lehet rajottek, hogy nem a penz mennyisegen mulik, hogy erzik magukat. Sokkal inkabb azon, hogy olyasmivel toltsek az idejuket, ami epito es megtarto jellegu. Lehet, hogy objektive (materialisan?) nezve 'csorok', megis kiegyensulyozottabbak, mint akik rohannak az anyagiak utan, hogy mondjuk tobb mindenre fussa. Legalabbis akikrol en beszelek konkretan:-))"
- Erre reagáltam. "Ez pénz mennyiségén nem múlik" akkor kijelenthető, ha pl. nem halnak éhen, vagy nem betegszenek meg félretálpláltság miatt stb., meg tudják oldani a személyes higiéniát és hasonlók alapvető dolgokat. Amik jó sokba kerülnek, még elég hitvány szinten is, egy adott ország átlagos bevételi szintjéhez képest. És ennek eléréséhez sokat kell dolgozni, így kevesebb szabadidő marad az "epito es megtarto jellegu" tevékenységekre. Másrészt az "epito es megtarto jellegu" tevékenységek nem biztos, hogy olcsóbbak, mint az egyéb tevékenységek. Arra sincs garancia, hogy a munkájuk "epito es megtarto jellegu" legyen, és azzal el lehessen érni az önfenntartás szintjét.

Dikusz 2019.02.07. 19:25:47

@Arthamyr: Akkor miért? Tényleg nem értem.

FutureFry 2019.02.07. 19:31:36

@Arthamyr: Öregedés ellen fiatal vér kell, mint a Silicon Valeey sorozatban [1] :). Egyébként létező dolog, potom $8K per liter (vagy $12K per 2 liter) és nagyon komoly mert PayPalt is elfogadnak :).

Mindentől távoli kényelem “csak” pénz kérdése (pl. hallottam olyanról aki Krispy Kreme fánkot hozatott repülővel), de persze a legtöbbeknek akik ilyesmire vágynak anyagi helyzettől függően optimalizálniuk kell az izoláltságot valamennyire (mondjuk ha 1 óra autóval a bolt ami friss terméket árul, az azért szerintem tervezhető kategória).

[1] youtu.be/hBA0AH-LSbo
[2] www.businessinsider.com/young-blood-transfusions-open-accepting-paypal-payments-cities-ambrosia-2019-1

FutureFry 2019.02.07. 19:33:29

@FutureFry: “… potom $8K per liter (vagy $12K per 2 liter) [2] …”

fhdgy 2019.02.07. 19:33:37

@Platonica: Nem biztos, hogy félreérhető, csak nem biztos, hogy egyetértünk.

Ha valakinek egyensúlyban van az igénye és a lehetősége, akkor nincs baj.

Akkor van baj, ha nincs.

Akkor most tényleg lenne egy kérésem:

Magyarázd el kérlek, hogy miért kell meditálnia annak, akinek a vágyai és a lehetőségei egyensúlyban vannak???

A meditáció nem valami belső ellentmondás feloldására van?

Dikusz 2019.02.07. 19:37:21

@London2009: Itthon is nagy kultusza van, és van már magyar Camino is!
Túratársnőm kétszer a teljes, egyszer a felét végigjárta a spanyol Caminónak(is) az elmúlt öt évben, az idén tölti a 77.életévét.
Na, őrá tényleg azt tudom mondani, hogy meditálni, zarándokolni ment ki, ugyanis nem vallásos.
Viszont azt mondta, hogy mára teljesen a lenyúlásról szól az egész.

Dikusz 2019.02.07. 19:46:52

@CyberTroll: - én is úszni megyek, amúgy nyugger módra.:)
Edzőterembe meg azóta nem járok, amióta az egyik gépet annyira tekertem, hogy az ujjnyi vastag acélsodrony kiugrott a helyéről...

Arthamyr 2019.02.07. 19:48:31

@FutureFry: Nekem nincs pénzem ilyen hülyeségekre. :D Volt ennek a hatása klinikailag igazolva? Hány liter kell, mennyi időnként? Érdekes szituációt eredményezne, ha ez tényleg működne. :)

Az izoláció szintén olyan dolog, amire nincs pénzem, és nem akarok naponta órákat fordítani az alapvető szükségleteim kielégítésére. Meg engem nem annyira vonz az izoláltság, nem vagyok szociális ember, és teljesen jól figyelmen kívül tudom hagyni, hogy az emberek mit csinálnak/nem csinálnak az utcán, nem zavarnak. Szerintem több haszna van az embereknek, mint amennyire zavaróak, nyilván bizonyos sűrűségig, egy 30 nm-es ablaktalan lakásban valami lepukkantabb metropoliszban lévő toronyházban ezt biztos újraértékelném.
A konditeremből hazafele a boltban is eldumáltam a hentessel, meg az italos emberrel, és egy 2 perces kitérővel (ha a dumát nem számoljuk) megoldottam a holnapi/holnap utáni reggeli felét, ez teljesen jó. :)

Arthamyr 2019.02.07. 19:52:05

@Dikusz: "Azt éreztem belül, hogy az elvonulás hasznos, de én tovább szeretnék menni, utazni és világot látni, bennem egyszerűen ennyi van. Éreztem az első 1-2 nap is ezt, de eddig nem volt ilyen erős. Egyszerűen azt éreztem, hogy nem tudok egy percet se maradni, mennem kell. " - A pontos választ csak Balázs tudja, vagy ő sem, de nekem nem az volt az érzésem a poszt olvasása után, hogy a kényelmetlenségek voltak a fő mozgatórugó a lelépésre.

sörm 2019.02.07. 20:00:09

Tyű de lehúztátok a meditációt. Persze, abban egyetértek hogy Julia Roberts Balin meditálva szörnyű giccs és az elmúlt években közhellyé vált. Ugyanakkor a meditáció mégis a kikapcsolódás, szünet, önreflexió ideje, ahogy a jóga, a rózsafüzér és imádság stb. Az emberi pszichének szüksége van ilyesmikre. Szerintem teljesen érthető hogy a mi deszakralizált európai kultúránkban divatos lett az ilyesmi.

Egy volt diákom nemrég jött haza Thaiföldről, 4 hónapot volt egy hasonló helyen. Azt mondta az első két hétben őrült meg. Az internet hiánya és az éhség volt a legrosszabb, nem tudott se meditálni, se koncentrálni, csak szarul volt. Aztán szépen lassan más dimenziók nyíltak meg előtte. Megtanult kikapcsolni, elmélkedni, figyelni a környezetét. Most pár hónapig-évig nyilván a hatása alatt lesz, aztán gondolom elfelejti. Ő nagyon pozitív löketet kapott.

Dikusz 2019.02.07. 20:00:35

@Arthamyr: Fentebbi hozzászólásban írtam a Caminóról Londonnak, talán érdemes átolvasnod.

Platonica 2019.02.07. 20:09:10

@Arthamyr: A'. teljesen masrol beszelunk!
En pl olyan dolgokrol, amik nem kerulnek penzbe: napi szintu otthoni meditalas nem penz kerdes, kozossegi munkat vegezni, zenelni, enekkarba jarni, neptancolni, uszadekfabol szobrokat faragni (ez csak nehany pelda az artistic-ra) nem penzkerdes. Szerintem te megvasarolhato tevekenysegekben, idotoltesekben gondolkodol, pedig nemcsak ilyenek vannak. Ha a munka nem epito es megtarto ereju, meg inkabb hangsulyossa valik, hogy a tobbi idoben zajlo tevekenysegek azok legyenek, kiegyensulyozzak az embert, nem? Es me'g egyszer, ezek nem feltetlenul penzen vasarolt dolgok!

A tobbi resze, ehenhalas, lebetegedes meg mar szelsoseges irany, abszolute nem innen indult a tema, legalabbis az a resze, amire en reagaltam. Hanem onnan, hogy fhdgy me'g nem hallott SZERENYEN elo es SERENYEN dolgozo emberekrol, akik meditaltak volna. (Igaz, eloszor meg azt kerdojelezte meg, vajon a joletben elok miert meditalnak hehe...)

FutureFry 2019.02.07. 20:18:04

@Arthamyr: Állítólag voltak egereken és embereken is elvégzett tanulmányok “pozitív eredményekkel” (akár mit is jelentsen ez - pl. nem halt meg az alany! :)), de a fiatal vérhez (sem) értek, úgyhogy ebben mindenki döntsön a maga belátása (és anyagi helyzete szerint). Érdekes hogy a cikk szerint (bár nem olvastam végig) 150 - 35 és 92 éves közötti - ember fizetett már érte.

Az “1 óra autóval”-t nem úgy értettem, hogy mondjuk a hegyek közül minden nap lemegy az ember bevásárolni, hanem pl. hetente egyszer (az már nem túl nagy “overhead” ), igaz azt valamennyire akkor tervezni kell. De egy hétig azért ehető tud maradni a legtöbb étel (alapanyag) a hűtőben. Másrészt esetleg helyben is lehet termelni valamennyit (vagy akár tehenet is tartani) - igaz azzal “munka” van (de azt van aki élvezi, esetleg jobban mint a hentessel való beszélgetést :)). Persze a jó éttermek, múzeumok, stb. gyakori látogatása nem nagyon fér bele (de részben pont ez a dolog lényege). Mindenesetre az jó, hogy nem mindenki akar (vagy tud) így élni, mert azt nem bírná a bolygó.

Dikusz 2019.02.07. 20:38:08

@London2009: Nem írtam az előbb, hogy ebben a linkben egy olyan fiatalember szerepel, aki először "hobbiként kezdett el foglalkozni" a batátatermesztéssel.

Platonica 2019.02.07. 20:38:55

@fhdgy: nem is kell egyetertenunk;-))

Olyan egyensulyban elo ember nem sok van, aki soha semmitol nem inog meg, max a Nirvanaban hehe. A stabilitas ebben az ertelemben pont az, hogy ha jonnek is kisebb-nagyobb kihivasok, akkor nem kerul a padlora, tudja ezeket kezelni es ha meg is inog, ujra megtalalni az egyensulyi allapotot. Ki hogyan.
A meditaciora tekinthetsz ugy, mint egy testi-lelki egeszseget szolgalo eszkoz, ami segit az equilibrium megorzeseben vagy visszaszerzeseben.

Es hogy teged idezzelek, ha nincsen egyensulyban vkinek "a vagya es a lehetosege", talan pont meditacio segitsegevel juthat kozelebb ahhoz, hogy ezek talalkozzanak: az onismeret fejlodese, perspektivikusabb gondolkodas kialakulasa reven. Mert ez is az egyik celja.

De ennel persze sokkal komplexebb (es tagabb) ez az egesz, ezert sem akartam belemenni a zanzasitott, gyorstalpalo jellegu leirasba, mert csak ujabb es ujabb kerdeseket szul. Es szerintem abszolut utana lehet olvasni bovebben is, ha vkit tenyleg izgat a tema.

Arthamyr 2019.02.07. 21:04:38

@FutureFry: Valamifajta állattartáson és/vagy növénytermesztésen én is gondolkodom most (nyilván olyanon, ami viszonylag hands-off vagy lehet rá embert találni elfogadható bérért), viszont ahhoz, hogy egy változatos étkezés teljes spektrumát lefedje, ez reménytelenül kevés. (Sajnos?) szeretem a kaját.

A vérrel meg még várok, úgyis van, akinek nagyobb szüksége van rá, meg nem is tűnik olcsónak. :) Már a linkelt cikk elején is írták, hogy nem igazán vannak bizonyított kedvező hatásai, de valóban, jó eséllyel semmi bajod nem lesz tőle. Sőt, sportolóknak teljesítményfokozó is lehet, kár, hogy doppingnak minősül, ha kiderül. :)

sZulamith 2019.02.07. 21:14:06

Érdekes, és tanulságos irás. Érdekes, mert a kolostor belső világáról ritkán olvasni. Tanulságos azért, mert ráirányitja a figyelmet a belső béke fontosságára. Például figyelni a belső hangra, hogy miért érzek nyugtalanságot. Ha megtalálom az okot, és rendezem, béke van.

Arthamyr 2019.02.07. 21:15:34

@Platonica: Ezek szinte mind több-kevesebb pénzbe kerülnek, és ehhez is kell a "szélsőségek" elkerülése. :) És nem értettem a pénzben megvásárolható dolgokat, szerintem a legfontosabb erőforrás az idő. Én ezeknél azért nem is szoktam nagyságrendekkel drágább szabadidős tevékenységeket végezni.
Az a baj, hogy a "szélsőségek" elkerülése kerül mondjuk 1000 egységnyi pénzbe, ezek a "nagyon olcsó dolgok" mondjuk 10 egységnyibe kerülnek, akkor nem igazán olcsóbb, ha valaki 200 egységnyi pénzt költ kevésbé olcsó opcionális dolgokra, tehát nem lehet vele lényegesen spórolni, egyszerűen nem számít. Az az ember, aki jövedelme nagy részét opcionális dolgokra költi, gazdag, és ritka, más állatfaj. :)

Én nem tudom, mi az, hogy "kiegyensúlyozott", és ha nem olyan, akkor miért nem olyan az emberek többsége.

Arthamyr 2019.02.07. 21:17:29

@Platonica: Pedig jó lett volna egy tömör összefoglaló a miért meditálnak, meg mi a meditáció, mert én sem tudom, ahogy az olvasottak alapján sokan mások sem. :)

Arthamyr 2019.02.07. 21:20:48

@Dikusz: Nekem spanyol barátaim meséltek róla, ők nem emelték ki ezt a lehúzás vonalat, igaz ők 12-15 éve voltak.

gabors 2019.02.07. 21:21:26

ez az egesz egy boduletes baromsag .... (kb mint minden mas vallas)

de talan ez a legjobb:

"A meditáló az elvonulás alatt nem irányíthatja a lábfejét Buddha képek, szerzetesek vagy más meditálók felé."

Dikusz 2019.02.07. 21:30:48

@Arthamyr: Túratársam tavalyelőtt volt.

Arthamyr 2019.02.07. 21:36:19

@Dikusz: Frissebb info. :) Meg lehet, hogy a "helybéliek" önállóbban tudják megoldani a dolgot.

szemet 2019.02.07. 22:01:13

@fhdgy: Bármi amit gyakorolsz abban tesz jobbá amit gyakorolsz. Ha a meditációt gyakorlod, akkor -ateista/fizikalista szempontból (tehát hagyjuk a megvilágosodást meg a hasonló metafizikai dimenziókat) - abban fogsz fejlődni. Nyilván van ezer ága, de mondjuk hogy lényegükben amir teszel: érzéseid, gondolataid ítéletmentes tudatosítása, megfigyelése. Ha ezt gyakorlod naponta órákat, ebben leszel jó.

Mondjuk ahelyett, hogy folyton hogy elragadnak a negatív érzelmek, könnyebben reflektálsz, hamarabb felülemelkedsz, továbblépsz, mivel folyton az érzékeidet figyeled a világ színesebb szagosabb lesz, kevesebbet rágodsz múlton és jövőn stb...

De ez csak a szubjektív viszonyulásaidat változtatja meg mindahhoz ami eddig is körülötted/benned volt és eddig is tudtál, nem ad semmiféle "felsőbb tudást" mint azt az ezoterikusok/gnosztikusok gondolják.

A megvilágosodásra visszatérve (ha van olyan egyáltalán) én a fentek extrém végpontjának képzelem: amikor valaki szubjektív identitása kimerül az ítéletmentes megfigyelő (tapasztaló) vagy magának a tapasztalás létének tényében, és minden tapasztalt dolog kivül esik az identitáson, egyfajta minden tapasztalatt feletti tökéletes kívülállóság vagy "felülemelkedettség", maxim ragaszkodás a tapasztalás tényéhez de zéró ragaszkodás a tartalmához - hát vagypedig nem az - én is ateista vagyok a vallásosok/metafizikusok megértése nekem sem kenyerem ;)

Csodabogár 2019.02.07. 23:08:17

@fhdgy: Akkor már pont nem dolgoztam. Férjem betegsége alatt semmivel nem foglalkoztam. Attól a bánattól akkor frissiben nem lehetett elmenekülni, elég sokáig nem.

Csodabogár 2019.02.07. 23:18:48

@Platonica: Kezdem azt hinni, hogy velem valami baj van, mert még soha az életben nem volt igényem se elvonulni se meditálni se megtalálni magam stb. Bő 40 évig dogoztam, irodában, de ott soha nem volt időm másra mint a munkára. Utána mentem haza, főztem stb. Ha volt időm leültem olvasni, mondhatnám, hogy ez volt a legfőbb hobbym.
Már rég nem dolgozom, de a meditálásra még mindig nem vágyom. Ha rajtam múlna a belváros közepén laknék, mert azt szeretem.
Most kezdek rájönni, hogy nem vagyok normális.

csakférfi 2019.02.07. 23:29:06

A poszter menekült. A nyugalom elöl.
Menni...menni...menni....tenni tenni... tenni....
Ez egy àtok a nyugati kulturkörben.
Egyenesen bele a semmibe.
Rohanni végezni....
Bakker!
Nem értett meg semmit.
Sajnàlom.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2019.02.08. 03:27:57

Szép.
És nem, nem 14 nappal kezdünk a keresztény szemlélődő hagyományban sem :D
Tök jó volt olvasni, tényleg nem is akarok semmit hozzátenni azon kívül, hogy szép.

cattaneo 2019.02.08. 07:41:26

@Balazs in the world: Krabi környéke nyaralni jó, de sok békét ott sem fogsz találni. Ha esetleg sikerül nagyon korán felmenned a többszáz lépcsőn a buddhához, amikor még nem lepik el a turisták, ott elkaphatja az embert pár pillanatra a belső béke. De Thaiföld sajnos erre alkalmatlan, és talán még Vietnám se az igazi. Igazából ez az utazás lesz az, ami közelebb visz majd önmagadhoz. Próbálj ki sok mindent, másokkal utazni, helyi családokkal ismerkedni, bevállalni kisebb önkéntes munkákat. Ezek sok élményt, tapasztalást adnak. De motorozást inkább hanyagold, főleg Thaiföldön. Iszonyat magas a napi motoros balesetek száma, és semmit nem ér ott az emberélet. Sajnos láttam meghalni ott egy lányt Krabiban, épp hogy elsodorta egy autó. Ha nem fix még az útvonalad, fontold meg Laoszt, ha már arra jársz. További jó utat!

Alick 2019.02.08. 07:41:29

Elvonuláshoz, meditációhoz nem feltétlenül van szükség egzotikus kolostorra.

Irbisz 2019.02.08. 08:46:33

A vonatkozó betartandó szabályok közül egyedül ez tünik nehezen teljesíthetőnek: "A meditáló az elvonulás alatt udvariasan kell üljön, a térdén, oldalt vagy keresztbe tett lábakkal."

"Enni csak reggel 7-kor és 11-kor lehetett, a szerzetesek főztek. Általában rizs volt valamilyen nagyon csípős, zöldséges körettel – ettől sokan rosszul is lettek, hánytak éjszaka."
na ez lett volna az igazi megpróbáltatás, igy kb. az első éjszakán leléptem volna.
Persze eleve el se mentem volna ilyen értelmetlen helyre, meditálni, a világot kizárni otthon is lehet, nem kell ehhez egy rovaroktól hemzsegő, koszos putri kolostorba menni, ahol mindezek a szar kajával együtt épp alkalmatlanok meditálásra, mert elvonják a figyelmet az egésznek a cáljáról

csakférfi 2019.02.08. 09:17:01

@Alick:
"Elvonuláshoz, meditációhoz nem feltétlenül van szükség egzotikus kolostorra."
Igaz.
Elég ha leteszed a telòdat...nem ülsz képernyö elé....kivonulsz egyedül egy "istenhàta mögötti helyre"...vagy otthon a kertben...téren néhàny òràra...nem beszélgetsz sem tàrssal...sem baràttal...sem àllattal....
Csak hallgatsz. Aztàn a gondolataid "érzelmeid" kezdenek elöjönni.
Aztàn......
:) :)

csakférfi 2019.02.08. 09:17:07

@Csodabogár:
"Ha rajtam múlna a belváros közepén laknék, mert azt szeretem. "

Az ember vàgyik a biztonsàgra...minél öregebb annàl jobban.
Kell a magàny. Néha....a tömeg közepén....zajos nagyvàrosban is ...."meditàlhatsz".
Ez a normàlis.
:)

Midnight Run 2019.02.08. 09:23:23

A meditáció első menetben arról szól, hogy az embert újratanítja figyelni a belső világára, ezzel segíti az érzelmeit kontroll alatt tartani. Azt persze ez tovább lehet fejleszteni, a buddhizmus rengeteg gyakorlatot tartalmaz. De a tudatos figyelem mindennek az alapja.

Csinálni nem tűnik bonyolultnak, kell hozzá egy megfelelő testhelyzet, némi rituálé, legalább napi 20 perc idő, a többi már csak figyelem.

Ez persze egyszerűnek hangzik, de egyszer érdekességképpen egy meditációra meginvitáltam a kollégákat. Bármikor fel lehetett állni. A többség 5 perc után abbahagyta.

Szerintem aki úgy érzi, hogy nincs rá szüksége, mert összhangban vannak a tettei és a vágyai, annak is érdekes lehet kipróbálni. Nekem sokat segíti.

Ja és elvonulásra tényleg nem kell Thaiföldre menni. Rengeteg lehetőség van itthon is.

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2019.02.08. 09:31:11

Hát ez még egész lájtos volt, legalább megkérdezte, hogy are you okay? Egyes vipassana meditációkon tényleg 20 napig meg se nyikkansz (még mantra kántálás sincs).
Respect egyébiránt.

gusthy1 · http://kolyokjoga.blogspot.com 2019.02.08. 10:00:04

@gabors: Miért lenne baromság, hogy nem fordíthatod a lábadat a Buddha felé?
Ez egy egyszerű kulturális dolog, a keletiek számára az, hogy valaki felé a talpadat mutatod, a tiszteletlenség jele. Olyan, mint ha minálunk valaki a telefonját nyomogatja, miközben egy másik ember beszél hozzá, egyszerűen parasztság.

Platonica 2019.02.08. 10:06:17

@Arthamyr: mint mondtam, annyira masrol beszelunk. Ez az egysegekben gondolkodas meg penzesites... Feladom;-)

Ja, szerintem en pont irtam egy rovid kis osszefoglalot. Ennel tomorebben nem tudom:-)) Meg nem is erdemes, ha vkinek tenyleg uj meg nem erti, ami egyebkent nem fura. Headspace-t ismered? Kezdoknek szeretettel:-)

@Csodabogár: ez, ugy sejtem, enyhen provokativ. Kb ilyenek miatt nem szeretem ezeket a temakat tulragni, mindig vannak ilyen 'jopofa' kis beszolasok, h biztos en nem vagyok normalis...
Miert gondolod, hogy baj van veled, amiert masban talaltad meg a szamodra mukodo v mukodni latszo rekreaciot, ill. azokat a tevekenysegeket, amelyek testileg-lelkileg segitenek? Mi sugallta az otletet, h ez csak meditacio vagy elvonulas lehet (ketto nem is ugyanaz!, latni velek egy eros felreertest...)

csakférfi 2019.02.08. 10:30:40

@Platonica:
"Csodabogàr" egy rendes ember.
Nem vicc részemröl.
Nem moralizàl és nem akar "vilàgot" vàltani.Él!
Ez a "titka".
Ezért hiszi magàròl......"nem normàlis".
:) :)

csakférfi 2019.02.08. 10:30:43

@Midnight Run:
:)
A legjobb "meditàlàs" a hosszú-hosszú alvàs.
Mikor ugy fekszel le....."na , holnap semmi dolgom,a "vilàg " úgy jò ahogy van "
:) :)

Platonica 2019.02.08. 10:42:37

@csakférfi: Jaj, bocsanat, abszolut nem gondoltam, hogy 'nem rendes ember'... vagy igy jott at?
A nem normalist, ha jol olvasom, o total masra irta a nekem cimzett posztban. Erre reagaltam, es leginkabb kerdesekkel.

Amugy sztem pont az a normalis, aki nem moralizal, nem akar vilagot megvaltani:-DD

Alvas mint meditacio...hm... sztem nem:-)

csakférfi 2019.02.08. 11:33:15

@Platonica:
"mugy sztem pont az a normalis, aki nem moralizal, nem akar vilagot megvaltani:-"

Egyesek szerint....ez butasàg...nemtörödömség...lustasàg...màrmint a "nem vilàgvàltò".

Amúgy a jò alvàs többet ér a -fetebbi kommentemben leírt feltétellel- mint meditàlgatni.....azaz ébren kb. tudatmòdosult àllapotba kerülni.
Az ébrenlét pont azért van hogy a fizikai létünkért-evés,ivàs,meleg,otthon,stb. -intenzíven tegyünk.
Halgassunk az "ösztöneinkre"..küzdjünk...tegyünk...együnk...igyunk..szeressünk...féljünk...bla-bla.
Ezért nem becsülöm sokra a szerzeteseket sem....akàr keresztény akàr buddhista.
Ellentmond az életnek.
:)

2019.02.08. 14:13:11

Ezek a divatos pótcselekvések mind ilyenek, javarészt értelmetlenek. Nem kell se elvonulás, se csodaszer, se semmi az elmélyüléshez, sőt, elmélyülés se kell annak, akinek nincs rá igénye. Ha valaki egy jó sörözésben, vagy egy kiadós pecázásban, vagy egy kétnapos lan-partiban találja meg a nyugalmát, akkor abban. Nincs ebben misztikum. Ez az egész keleti misztikumos marhaság főképpen gazdag, unatkozó nyugatiaknak van kitalálva.

London2009 2019.02.08. 16:04:56

@FutureFry: nem szeretnek mindentol tavol elni, meg is orulnek. Jol erzem magam a nagyvarosban, a kertet mondjuk elengedhetetlennek tartom, lakasban nem szeretnek elni. Nekem boven eleg ha a hetvegeken csatangolunk a szabadban valamerre.

Platonica 2019.02.08. 17:59:47

@csakférfi: ah, pont az ellenkezojevel talalkoztam:-) Marmint milyen te'ves torekves a vilagmegvaltas, tok elfele viszi az embert attol az egytol, amit kepes megvaltoztatni, megvaltani... vagyis onmagatol.

Hm, meditacio es 'tudatmodosult allapot'? En inkabb tiszta tudati allapotkent tekintek ra. Mar ha sikeres:-)

Ha't a szerzetesek kitetel...no comment kategoria:-D

FutureFry 2019.02.08. 18:08:01

@London2009: Ahogy fentebb (@FutureFry: ) említettem az izoláltan élésről: “Mindenesetre az jó, hogy nem mindenki akar (vagy tud) így élni, mert azt nem bírná a bolygó.”

user_man 2019.02.08. 22:45:23

hát ja,,, gyúrunk, meditálunk, szolárium.. mert ez ilyen egyszerű.. Balázs nem tudja mit jelent "meditálni", igy persze nagy pofon volt. Sok sok mindent meg kell élnie ahhoz hogy fogalma legyen róla. Magunk elfogadása, tudni tükörbe nézni , tudatossá válni. Idő után napi rutin része lesz a meditáció, magától, bárhol, akár egy zajos váróban . De addig hosszú az út, viszont izgalmas, tanulságos. ez az igazi " el camino"...

magánügy 2019.02.09. 22:48:17

@fhdgy: Purun Bagát csodája. A Dzsungel könyve néhány kiadásához van csatolva, mint a Riki-Tiki-Tévi, meg még egy-két másik mű, de most ennyi jut eszembe. A gyerek szobájában vannak az őt érdeklő könyvek, most már későre jár ott zakatolni a könyvespolcnál.

justStevee 2019.04.08. 19:22:47

Én Pai felett a Wat Pa Tan Wua forest monasteryben töltöttem el 3.5 napot (azért csak ennyit mert ez már a 2 hónapos Thai utazásom vége volt és még szerettem volna pár dolgot látni) én még maradtam volna.. olyan lelki békére leltem mint még soha.. jövőre megyek is vissza minimum 1 hétre. Előtte soha egy percet se meditáltam, de nekem valamiért a vipassana nagyon bejött.. Én miután eljöttem 2 napig nem tálaltam a helyem. Szerintem mindenkire más hatással van. Amúgy jók a beszámolóid!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása