oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2019. január 24. 06:30,  Ausztria két arca hét év után 132 komment

2019. január 24. 06:30 Határátkelő

Ausztria két arca hét év után

Azt mondják, az ember hétévenként megújul. Ha ez igaz, akkor a mai poszt szerzője, Dani és párja éppen jó ütemérzékkel váltanak hét év Ausztria után. A mai posztban a történetük mellett egyfajta összegzést is kapunk (meg pár fotót is, egy bringás kirándulás emlékeként).

cim_203.jpg

„Hét év Keleten - persze nem Tibetben, csak Kelet-Ausztriában. 7 éves periódus végéhez érkeztünk, itt hagyjuk eme csodás országrészt. Gondoltam, számot vetek eme 7 év felett, és megosztom személyes tapasztalataimat, gondolataimat erről. 

Egyszerűen csak kiírom magamból, ami bennem van, a végén pedig leírom a számomra pozitív és negatív dolgokat. 

Miért mentem ki? 

Nem láttam előrejutási lehetőséget Magyarországon. A politikával nem igazán foglalkoztam, magunk szintjén jól elvoltunk, nyaralgattunk, stb., de szerettünk volna későbbre megtakarításokat. 

Ami zavar Magyarországon, az a „mindent sunyiba’ megoldunk” és „a gyár mindenkié” mai napig sok helyen berögzült posztkommunista ideológiák. Miért nem lehet azt, hogy bemegyek dolgozni, nem lopok, megkapom a fizetésemet (utalva annyit, amennyi a papíron is van), azt’ kész?! 

2011 végén  megcsináltam egy targoncajogsit, mert még nem végeztem a levelező Bsc egyetemmel, hogy legyen bármilyen „végzettségem” osztrák karrierem beindításához. 

Majd elkezdtem a kinti munkaerőpiacot bombázni az álláspályázataimmal. Kb. 20-at küldtem el, mikor is 2012 februárban kihívtak az első interjúra, egy betontelepen kellett volna targoncázni szezonálisan. 

Március 21-én hajnalban gondoltam egyet, és kimentem Burgenlandba, soproni ingázásra apellálva, minél közelebb a határhoz állást keresni. Be is mentem két helyre (kertészet és logisztikai központ), fel is vettek volna mindkét helyre, ráadásul a betontelepről is hívtak, hogy mehetek, én a szakmám miatt a kertészetet választottam, ahol elsősorban faiskolai eladóként dolgoztam. Ez egy kisebb, családi vállalkozás volt. 

Nehéz kezdetek 

Kemény időszak következett. Szombatonként levonatoztam Budapestre az egyetemre a meló mellett. Májusban 194 (!) túlórát kellett csinálnom, minden nap dolgoztunk, pedig Ausztriában a legtöbb ünnepnap májusban van. 

Sok megaláztatást kellett elviselni (egy lapon említettek balkáni népekkel, rendszeresen kérdőre vontak, hol vagyok, mit csinálok a cégen belül, stb.), ezeket betudtam annak, hogy a határ mentén így állnak a magyarokhoz, kvázi rabszolgaként bánnak velük, ill. első lépcsőfokként ennek így kell lennie, nagyon nehéz volt egyáltalán alkalmazottnak lenni, mindig is önállóan dolgoztam, nem igazán szólt bele azelőtt senki.

1_192.jpg

Mindenki főnöknek érezte magát, ráadásul rendkívül érthetetlen dialektusban beszéltek, hiába a sok németországi tapasztalat, kezdhettem elölről a hallás utáni szövegértést. 

A hatalmas előnye ennek az időszaknak, hogy megtanultam gyorsan és hatékonyan dolgozni. Hálás vagyok ezért a mai napig nekik. 

Feleségem utánam 3 hónappal jött ki, amikor már biztosnak érezte a posztomat, ő egy alsó-ausztriai kávézóban kezdte. Volt neki is gondja bőven a nyelvvel, pedig mindketten erős középfokú nyelvtudással érkeztünk. 

Nem becsültek meg 

2013 júniusában kirúgtak, mondván, nem éri meg engem foglalkoztatni (Sopronból én hordtam a növényeket, és 3x annyiért adtam el őket, nem keveset), mi az, hogy 3 órára eltűnök, ez neki 120 eurójába kerül, stb. 

Kirúgták a kertépítéssel foglalkozó erdélyi kollegámat is, mondván, nem éri meg az sem (35 eurót kértek pedig emberenként/óra). Ő megkapta az ügyfélkört, és a mai napig vígan él belőle (keményen dolgozik, de jól is keres).

2_154.jpg

Szóval nem, nem becsültek meg, nem, nem ismertek el szakmailag, és nem, nem volt előrelépési lehetőség. Egyedül az ügyfelek bíztak bennem, hittek nekem. Az osztrák kollégák (kivéve kettőt) a 3 magyar kikészítésével volt elfoglalva. 

Eloszlott a félelem 

Egy nagyon nagy áruház kertészeti osztályára jelentkeztem eladónak. Másnap be is hívtak, júliustól kezdtem is. Műszakban dolgoztam, minden második szombaton is, így a pótlékok miatt jelentősen megnőtt a fizetésem. 

Egy hatalmas cégnél, 500 dolgozóval egészen más volt a hangulat, eloszlott a figyelem, nem vegzáltak feleslegesen, több külföldi kollega is volt, itt lehetett látni, hogy a tanultabb osztrákok kevésbé nem szeretik a magyarokat, szemben például a balkáni népekkel. 

Feleségem is utánam jött szeptembertől. Így már együtt tudtunk járni Sopronból, ami jelentősen csökkentette a költségeket. 

Kiköltöztünk Ausztriába 

2015-ben felmondtam, mert kiégtem, nem volt semmi kihívás számomra, közben az egyetemet is befejeztem Budapesten, így kerestem egy kihívásokkal telibb állást. Kiköltöztünk Ausztriába.

3_138.jpg

Itt már jobban elismertek szakmailag (diploma után kaptam fizetésemelést), de itt sem volt előrelépési lehetőség, max. részlegvezetőig. A volt kollegámmal, aki függetlenné vált a kirúgása után, kezdtem el dolgozni, kertépítés, - ill. fenntartási munkákat. 

Öt hónapig bírtam nála, ő - jó értelemben véve - vasvillával született, így például meg se kottyant neki egy ledolgozott nap után kaja nélkül további 20 köbméter föld elterítése. 

Visszamentem tehát a kényelmes áruházi létbe, mert szívesen visszavettek. Na, itt ismét úgy éreztem, megbecsülnek. Azóta ez sokat romlott, a nagy versenyben már ennek az áruháznak sem megy olyan jól, így itt is elkezdődtek a piszkálások, létszámleépítések, stb. 

Mivel időközben elértük anyagilag a célunkat, egy egészen csinos passzív jövedelem formájában, úgy határoztunk, kilépünk, és megengedünk magunknak egy hosszabb nyaralást, kezdve Magyarországon, folytatva Délkelet-Ázsiában. 

Aztán majd meglátjuk, mi lesz. Egyelőre nincs kedvünk alkalmazottnak lenni, sem külföldinek lenni Ausztriában. 

Ausztriai pozitívumok… 

És most jöjjenek a pozitív dolgok (ezek, meg a negatívak is, mind személyes tapasztalat, itt, Kelet-Ausztriában történtek alapján).

schneeberg.jpeg

A fizetés 

Azt a fizetést kapod, ami a papíron van, még a kis családi vállalkozásban is (még ha ott a túlóraelszámolás nem is mindig a legkorrektebb). Bécsi vendéglátásból mást hallottam, de az nem személyes tapasztalat. 

Lépcsős adózás 

Minél többet keresel, annál többet adózol: ez megtévesztő is lehet például álláskeresésnél, mert egy 1600 meg egy 2200 bruttó között szinte jelentéktelen a különbség, pedig mennyivel jobban néz ki az utóbbi. 

Bizalom 

Ha veszel valamit postán küldve, nyugodtan utalj előre, biztos, hogy azt kapod, amire számítasz. Ha nem, vagy bármi gebasz van, visszautalják az árát (nem egyszer előfordult). Postán nem kell bizonyítanod a kilétedet, lakcímmel a 86. alkalom után se. 

Név szerint ismernek 

A neveden szólítanak, ami ilyen berkekben elég ritka otthon: Mester, Főnök, Májsztró, stb. Sokan képtelenek megjegyezni mások nevét, itt a kétszázadik kollega is a neveden szólít. 

Élelmiszerek, italok (sör, csapvíz Bécsben) minősége 

Tényleg jobb, mint otthon. De itt van például a Pick szalámi, ami otthon is jó. Otthon a házi készítésű termékek viszont sokkal jobbak, mint itt. Bécsi csapvíz: Ferenc József akkora zseni volt, hogy a schneebergi források vizét Bécsig elvezette. Mai napig az folyik a bécsi csapokból. Szerintem ennyire zseniális ötlete keveseknek volt a történelem során. 

Korrupció 

Itt alacsonyabb szinteken nincs ilyen. Rendőr nem fog elfogadni 40 Euró kenőpénzt egy kihágásért. Nyilván ez is a fizetések miatt van. 

Üzemanyag minősége

Sokkal jobb. Egy literrel eszik kevesebbet az itteniből az autó, finomabban is jár. A Mol már 15 éve halogatja az újabb sztenderdre való átállást, de túl sokba kerülne. 

Mosoly 

Azt mondják, Thaiföld a mosoly országa, szerintem Ausztria is: ha itt rámosolyogsz valakire, ő visszamosolyog, ez nem felhívás egy keringőre, ahogy sokan Magyarországon gondolják, csak egy egyszerű gesztus, ami szebbé teszi a napodat.

Utak minősége 

Ez is tényleg jobb, még a legmellékebb mellékút esetében is. 

Szolgáltatók sokasága, ügyintézés egyszerűsége 

Itt 25 áramszolgáltatóból lehet válogatni, nincsenek monopolhelyzetű cégek, új ügyfél kedvezmény viszont igen, minden évben érdemes váltani, ha az ember figyel, simán eléri a magyar árszínvonalat. 

Táj szépsége 

A Schneebergben bármeddig el tudok gyönyörködni, el is jutok hozzá 1 órán belül. 

Tisztaság, rendezettség 

Tényleg sokkal több a szép kert, sokkal kevesebb a szemét az utakon, meg a romos épületek. Ez szívmelengető, ugyanakkor némiképp steril érzetet is ad egy kk-európai számára. 

…és negatívumok

Idegengyűlölet 

Nyilván az osztrákoknál ez a legsúlyosabb téma, főleg 2015 óta, nem kell érte a szomszédba menni ezért (bár manapság lehetne oda is :S). 

Több száz, több ezer emberről van szó, akikkel kapcsolatba kerültem a 7 év alatt, és meg kell állapítanom: kb. 30%-uk, amint meghallja az akcentust, máris beskatulyáz, egyenlővé tesz egy közel-keleti kecskepásztorral, lekezelően viselkedik. Nagyon rossz érzés. 

A maradék egy része is többé-kevésbé érezteti, hogy te csak egy k-európai ló..szjóska vagy, belőled itt nem sok minden lesz. Tisztelet a kivételnek. Kedves emberek mindenhol vannak. Csak az arány nem mindegy.

vegere_4.jpg

Internet/lefedettség minősége Bécsen kívül 

Sokszor csapnivaló. Bécstől 20 kilométerre már csak „E”-s net van, elég drága és lassú, vagy nincs vezetékes internet, térerő se az igazi (síkságról beszélek), érthetetlen. A mobilszolgáltatók jók, sok GB meg perc van olcsón. 

Szolgáltatások minősége 

Nem mindig a legjobb. Múltkor be kellett volna szerelni egy modult, ami megakadályozza a cirkó és a WC-ventillátor párhuzamos működését. Osztrák szaki 2x3 órát cseszekedett vele, majd elment, pedig csak elrontotta! És ezért pénzt kért. Nem adtunk neki. Áramszünet az elmúlt 3 évben többször volt, sokszor ok nélkül (semmi vihar, jég, mifene), hosszú időre (akár 1 nap!). 

TV-adó 

Felháborítónak tartom, hogy az ORF külön bérenc céget tart ennek felügyelésére, behajtására. 28 Euró havonta csak azért, mert otthon van egy TV, vagy rádiókészülék, amivel fogni lehet az ORF adását. 

Este 9-kor dörömbölnek az ajtón, míg be nem engeded (nem muszáj) itt is megy szépen a lehúzás, csak nem 89 féle adó formájában (ld. még autóbiztosítás - 12szerese az otthoninak, a fizetések nem). 

Mindenki rendőr 

Ennek van pozitív oldala is. A lakók egy közösségben figyelgetik az idegen autókat, stb. Ezt egymás védelmében teszik. Azonban a Te érkezésedet is napra pontosan tudják (meg szólnak is, hogy ideje osztrák rendszámra váltani, stb.). 

Nem egyszer volt, hogy utánam jöttek kocsival, és kioktattak a KRESZ (StVo) szabályairól, mert nem tetszett nekik, amit csináltam. Egyébként egymást is feljelentgetik simán. Szóval ez sem csak magyar szokás. Egy bécsi adóellenőrrel beszélgettem egyszer erről. 

Kultúra (hiánya) 

Nyilván más kultúrkör, de én nem tudom pozitívan megélni: ahol van sör, austropop, meg virsli, ott az asztalon táncolnak, de egyéb nívósabb könnyűzenei rendezvényen állnak, mint a faszent. 

OK, van színház, opera, de nagyon más világ. Magyarországon, ha bármilyen undergroundabb zenéről van szó, tömegek mozdulnak meg. Legyen az hangszeres, elektronikus, stb. Anyanyelven pedig jobb a színház, már csak a magyar nyelv frenetikus sokszínűsége miatt is. Bécsben hajnali 1-kor megáll az élet, Pest lüktet reggelig. 

Köszönöm, hogy végigolvastad, remélem, hasznos volt. 

(A képek egy bringázás alkalmával készültek a burgenlandi Wiesen-nél, fent a csúcson. A neve Rosaliakapelle. Kb. 800 méterre tekertünk fel, a képeken látható a Schneeberg, mellette balra a Rax, többin pedig a régi Magyarország legnyugatibb vára, Fraknó (mai Forchtenstein). A nagy síkság mögött pedig picit a Fertő-tó is, illetve az onnan eligyekvő vadludak.)”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2914583766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2019.01.24. 08:13:21

Egész jó hely lenne ha nem lennének olyan beképzeltek.

kék madár 2019.01.24. 08:44:38

"Kultúra (hiánya) "
kultura mindenhol van. Te az altalad ismert kulturat hianyolod.

_z_ 2019.01.24. 08:48:35

Erdekes iras, de sok mindenben nem ertek egyet vele (szinten Kelet-Ausztriabol):
Lépcsős adózás: 1600-nak minden kedvezmeny nelkul 1285 a nettoja, 2200-nak meg 1589. Ha neked 304€ jelentektelen, akkor irigyellek...
Üzemanyag minősége: Az üzemanyag minösege messze (de nagyon messze) nem szamit annyit, hogy ekkora fogyasztaskülönbseget csinaljon. Ettöl meg jobb az itteni, de nem ebben nyilvanul meg.
Mosoly: Probald meg Becsben :).
Szolgáltatók sokasága, ügyintézés egyszerűsége : altalaban jobbnak erzem, de egyreszt Magyarorszagon sokat javult mostanaban, masreszt meg itt is tudnak remisztö dolgokat müvelni...
Idegengyűlölet: Nem erzem, hogy nagyon lenne, illetve elegge helyfüggö. Falun kevesbe fogadjak be az idegeneket (ahogy Magyarorszagon sem...), de attol meg udvariassak, csak semlegesek (ami Magyarorszagon mar kevesbe jellemzö...). Varosban sokkal inkabb eltünik a különbseg a helyi es a külföldi között, de mindezzel együtt bunkobbak az emberek (mint ahogy Magyarorszagon is...). Az elözö munkahelyemen (videki környezet), evek alatt sem igazan tudtam beilleszkedni, am a nagyvarosbol bejaro kolleganak is igyan ilyen gondja volt. De a mostani munkahelyemen (ket nagyvaros között) sok külföldi van (magyar, lengyel, bosnyak, nemet, olasz, chilei), es szerintem senkinek sincs problemaja. Amugy nekem szerintem azert is van ezzel kevesebb bajom, mert nem foglalkozom vele, es egyenrangu partnerkent kezelem magam barkivel szemben. Szoval ez szerintem nem csak masokon mulik, hanem a sajat hozzaallason is. Ettöl meg persze volt rossz tapasztalatom is, de Magyarorszagon is csicskaztattak mar, meg bunkoztak velem azert, mert nem helyi vagyok.
Internet/lefedettség minősége Bécsen kívül: A hatarok közeleben, meg a hegyek között lehet gond, de ez csak annyi, hogy figyelni kell a szolgaltatoknal a lefedettsegre, es a megfelelöt valasztani. Amugy meg folyamatosan javul a helyzet.
Mindenki rendőr: sosem tapasztaltam, es ismerösöktöl sem hallottam.

RoxyCRX 2019.01.24. 09:40:57

Ideje lenne osztrak rendszamra valtani....
Igen...ott lax... Ott elsz.... Akkor?

A legnezebb dolog a kulfoldi eletben az, hogy hogyan legyel NE MAGYAR!
Nem az a hulye aki ott el es a te elkepzeleseidnek nem felel meg, nem az o kulturajukkal van a baj. Nem az o idegenutalatukkal.
A problema ott van hogy allandoan az oszzehasonlitgatas megy.
Itt angliaban is sokkal dragabb a biztositas a kocsira, mint m.o. -n, de csak a kelet eusok (szerencsere nem sok) jonnek ide balkormanyos kocsival es tartjak, mert hudejo olcsobb a biztositas)
Erdekes egy angolnak nem jutna eszebe kulfoldrol hozni autot csak hogy sporoljon a biztositason.... Ez sok hasonlo dolog...
Nem leszel soha teljesen egyenlo, de erdemnes ra torekedni mintha megmasradsz osmagyarnak.

Dammiel 2019.01.24. 09:41:11

@_z_: Ahogy írtam, ezek személyes tapasztalatok, a 'valóságtól', vagy más élményeitől eltérhetnek. Az idegenes megjegyzéshez szólva: én sem akartam vele foglalkozni, amîg nem tapasztaltam min.heti rendszerességgel a bőrömön. Ez a nagy áruház Bécs szélén van, így dolgozni - és ügyfélként is, városi - és vidéki emberek is bejárnak. Helyiek és külföldiek is. Sokan. Ezért gondolom, hogy átfogó a kép, amit kaptam az ott töltött 5 év alatt. Abban egyetértek, h mindenki azzal foglalkozik, ami érdekli, és erre ki lehet hegyezni mindent. Ha nem "Tschusch"-oztak volna Burgenlandban, nem foglalkoztam volna vele annyira Bêcs szélén se. A nagyváros és vidék különbsége pedig nyilván világszerte, általánosságban igaz: (nagy)városban mindig nyitottabbak, elfogadóbbak, vidéken kevésbé.

Dammiel 2019.01.24. 09:45:49

@_z_: adózás: br.2000re kapsz 1482-őt, 3000re 2000et. 500 euroval kevesebb, ami miatt igazságosnak tartom a rendszert. Ok, nem kevés, de mikor fog kapni egy frissen érkezett külföldi ekkora fizut (2000et se kap), hacsak nem IT-s, vagy vmi szuper hiányszakmája van?

mayree 2019.01.24. 10:03:53

Hát ja, angol barátom azért vesz autót Belgiumban :)

arncht 2019.01.24. 10:12:35

Név szerint ismernek

ez erosen munkahely fuggo :) pl az elozo munkahelyemen nem nagyon volt ezzel problema (bar a magyar tapasztalataim is hasonloak), az ujnal (4.5 eve dolgozom itt), azt se tudjak, hogy kikkel dolgoznak egyutt. szinte semmit se tudnak a masikrol.

Mosoly

milyen mosoly? :) max turistaknak, vagy ha kell nekik vmi... amugy meg ritka fapofaval tudnak nezni.

Szolgáltatók sokasága, ügyintézés egyszerűsége

salzburgban igen, becs balkan... elen a finanzamttal.

Tisztaság, rendezettség

becsben nehany kerulet eros hianyossagokkal kuzd, de ketsegtelen, hogy sokkal tobb penz van ilyesmire. de nem vigyanak ra jobban, csak van penz felujitani.

Idegengyűlölet

az osztrakok es a magyarok kozott ket nagy kulonbseg van, az osztrakok nem oszintek, keptelenseg veluk gyakran kicsit is ilyesmirol beszelgetni. a legjobb esetben hummognek. a masik a kormany kommunikacioja - de ez nem az emberek velemenye. magasabban kepzett embereknel kevesbe jellemzo (vagy ugyesebben titkoljak). en amugy ugy kezelem a helyzetet, hogy angolul kommunikalok mindenkivel, nemetul csak azzal, aki nem beszel angolul. igy maris egy szinten vagyunk :)

Szolgáltatások minősége

sajnos sok bevandorlo hozza magaval a sajat munkamoraljat, a futarok hozzaallasa gyakran katasztrofa.

Kultúra (hiánya)

az osztrak ontudat nem tul regi dolog, a ket haboru kozott meg nemetorszaghoz akartak sokan csatlakozni. inkabb a masodik vh utan probaltak elhatarolodni a naciktol, hogy ok csak aldozatok (no meg persze). becs az 1vh elott meg ugyanolyan multikulti varos volt, mint most.

tubestatic.orf.at/static/images/site/tube/20180311/hitler-heldenplatz_body.5725828.jpg

Dammiel 2019.01.24. 10:20:49

@RoxyCRX: egy hónap elteltével szóltak. Addigra már volt 2 db osztrák kocsink, csak még megvoltak a magyarok is..itt csak annyiban spóroltunk, h baromi gyenge autókat vettünk, így csak 12x kellett annyit fizetni, mint Mo-n. Nyilván nem asszimilálódik az ember annnyira, ha párjával, gyerek-kutya nélkül megy ki 30 felett, heti 6-7 napot dolgozva. Nálunk nem is az volt a cél. Pénzgyűjtés, kemény munkával, semmi egyéb. Nem tartom magam vérmagyarnak sem, az összehasonlítást pedig nehéz elkerülni sztem, te biztos sosem tetted.

Dammiel 2019.01.24. 10:24:42

@arncht: ez a mindenkivel angolul beszélés jó taktika :-)))) rendezettségben nyilván nem a Simmeringer Haupstrasse-re gondoltam :-P

Mick Richards (UK) 2019.01.24. 10:27:13

Ki hogyan gondol magara?

Erdekes szamonkerni az osztrakokon az idegengyuloletet az alabbi meglatasokkal.

“egy lapon említettek balkáni népekkel”

“kb. 30%-uk, amint meghallja az akcentust, máris beskatulyáz, egyenlővé tesz egy közel-keleti kecskepásztorral, lekezelően viselkedik”

“A maradék egy része is többé-kevésbé érezteti, hogy te csak egy k-európai ló..szjóska vagy”

Ahogy jotunder a napokban megfogalmazta a brexit sokadik szavazasa utan:
“Én meg ott fogok ülni Észak-Anglia kellős közepén, cuki kis kelet-európai uniós pedigrével, nettó lengyelként, ugyanis a tipikus brexiteer alsó-középosztálybeli nem nagyon tudja megkülönböztetni  Csórikám I-et Csórikám II-től.”

_z_ 2019.01.24. 10:33:23

@dddddddddddddd: Ezt a Tschusch-s sosem hallottam, mit jelenet?
Igazsagos adozas nincs. Itt a többet keresöeket nyuljak le jobban, Magyarorszagona kevesebbet keresöeket, egyik se jo.

_z_ 2019.01.24. 10:39:57

@dddddddddddddd: Kis kiegeszites az adohoz: Ha te ugysem kapsz magas fizetest, akkor az jo, ha a magasabb fizetest megadoztatjak? Ez azert eleg szük latokörü, demagog megközelites...

Dammiel 2019.01.24. 10:40:06

@_z_: én nem tudom ilyen szêpen leírni, de.m.wikipedia.org/wiki/Tschusch , de egy idősebb osztrák mesélte, h a 70-80-90es években, amikor jöttek a délkelet-Európai szak- és kevésbé szakemberek, és elsősorban épìtkezéseken dolgoztak, még megbecsültebb jelentéssel bíró jelző volt rájuk nézve. Mára már meglehetősen pejoratívvá vált.

Dammiel 2019.01.24. 10:44:30

@_z_: semmiképpen nem így értettem, nem tudom, hogy sikerült ezt kiolvasni ebből. Attól, h megjegyeztem, kezdő külföldiké t nehéz sokat keresni, nem méltatom a sokat keresők megadòztatását.Csak igazságosabb pl.egy minimálbéres, szaktudás nêlküli, bármilyen nemzetiségűvel szemben.

Csodabogár 2019.01.24. 10:48:57

Azért nekünk magyaroknak, akik köztudottan gyülöljük a "Pirézeket" igazán furcsa más nép idegengyülöletéről beszélni. Annál is inkább, mert az osztrákoknál legalább hivatalosan nem támogatják az idegengyűlöletet, nem úgy mint nálunk itthon. :-(

Dammiel 2019.01.24. 10:53:02

@Mick Richards (UK): ok, mr. Önbecsülés :-). Ahogy îrtam, elég ritkán kaptam szakmai,- vagy egyéb elismerést, ez biztos jót tett az egómnak. De ha vezető beosztásban kezdek itt, ahogy az ideêrkező magyarok 97%-a, biztos egészen máshogy látom a helyzetet, és az osztrák népet külföldiekért ujjongó, befogadó, barátságos népnek látom. Pff. Még egymást se szeretik: Bécsben a burgenlandiakkal úgy viccelődnek, hogy az egy másik bolygó, meg azok laknak ott, akik a magyarok átdobáltak a vassfüggönyön anno..olyan pólót is láttam, h Vorarlberget cserélném Südtirol-ra...stb.

Dammiel 2019.01.24. 10:58:16

@Csodabogár: a média, meg a nép, két különböző dolog. Itt nem reklámozzák, mit is szólna a nagy testvér meg a többiek? Az intelligensebbje többek közt a monarchiára utalva szereti a magyart, aki meg még intelligensebb: egyszerűen tesz rá, hogy honnan jöttél. Ez a műveltebb réteg, sajnos, ehhez volt a legkevesebb közöm, ezért is éltem meg ezt így.

_z_ 2019.01.24. 11:05:46

@dddddddddddddd: Kösz, ezt nem ismertem, nem hallottam meg soha. Pedig azert nalunk a gyarban a müvezetök nem Goethet idezgetnek a melosoknak.
Elfogadom, ha nem igy ertetted, de lehetett ugy erteni, hogy sajat magadat is barmilyen nemzetiseguekhez sorolod.
@Csodabogár: En is mindig arra gondolok, hogy egy magyar munkahelyen hogy fogadnanak mondjuk egy ukrant, romant, közel keletit, vagy akar ciganyt... Ehhez kepest szerintem az osztrakok kevesbe idegengyülölöek. Mas kerdes, hogy magyarkent itt külföldi az ember, Magyarorszagon meg nem.

_z_ 2019.01.24. 11:27:00

@dddddddddddddd:
"mikor fog kapni egy frissen érkezett külföldi ekkora fizut (2000et se kap), hacsak nem IT-s, vagy vmi szuper hiányszakmája van?"
vs.
"ha vezető beosztásban kezdek itt, ahogy az ideêrkező magyarok 97%-a"
???

"Még egymást se szeretik:" Mert Magyarorszagon meg sosem hallottal olyat, hogy sötét Zala, nógrádi putri, nyírségi tirpák, stb.?

Biztos sokan meltatlanul bantak veled Ausztriaban, de az ebböl eredö frusztraciot nem kell mindenre es mindekire kivetiteni. Magyarorszag magyarkent mas, mint Ausztria magyarkent, az ebböl jövö tapasztalat nem csak az orszagot, hanem a helyzetet es a hozzallast is minösitik.

_z_ 2019.01.24. 11:30:20

@dddddddddddddd: A szo, amit keresel az a tolerancia. Nem kell szeretni valakit ahhoz, hogy elfogadd. Ez nem kepmutatas, hanem normalis viselkedes. Szerintem. Es ez Magyarorszagon kevesbe müködik. Szerintem.

_z_ 2019.01.24. 11:31:54

@takarék-láng: Ennyi? Elö tudod te ezt sokkal szinesebben is adni :).

Arthamyr 2019.01.24. 11:33:16

@dddddddddddddd: A progresszív adózás nem igazságos, az szolidáris. Ezt sokan keverik sajnos. Hogy lenne igazságos az, hogy az egyik ember többet fizet ugyanazért közszolgáltatásért, mint a másik, csak azért, mert több a jövedelme? Az igazságos az lenne, ha mindenki eurocentre pontosan ugyanannyit fizetne, a jövedelmétől függetlenül.

Arthamyr 2019.01.24. 11:35:28

@_z_: Menjünk tovább: tolerálni sem kell valakit ahhoz, hogy "normálisan" viselkedj vele.

_z_ 2019.01.24. 11:37:13

@Arthamyr: Igazsagos az lenne, ha minden csak a hasznalata utan lenne fizetve. Pl. a jardahasznalat a lepesek szama, a talajnyomas es a cipotalp minösege alapjan :).

Arthamyr 2019.01.24. 11:38:57

@_z_: Ez így van, csak nehéz/nem lehetséges kivitelezni minden esetben. Pl. a járdás dolgot nehézkes lenne költséghatékonyan megoldani.

Dammiel 2019.01.24. 11:54:32

@_z_: irónia lett volna a 97%...Mo-n pedig vicc szinten megy inkább a pesti bunkózás. Ja és köszi a diagnózist, nem érzem magam frusztráltnak. Leírtam itteni tapasztalataimat szépítês nélkül.

RoxyCRX 2019.01.24. 11:58:53

@dddddddddddddd:
Most akkor ezzel azt akarod mondani, hogy volt 4 kocsitok es az nem baj, de az osztrak biztositasi dij az baj mert kurva draga!? Nemtom de ez csak nekem hangzik erdekesen?
Amit meg irtam az osszehasonlitasrol...
En nem aztmondtam, hogy en bezzeg soha nem teszem/tettem... Azt mondtam, hogy nem kene, felesleges, stb. De probalok leszokni errol is mint szamtalan mas, magyarkent hozott megszokott hulye dolgokrol. (Kurva nehez, mert a 38 eves agymosast amiben eltem, nem lehet levetkozni 6 ev alatt, de kitartoan probalkozom)
38 evesen jottunk ELNI ide a parommal gyerek es miegymas nelkul, ertelemszeruen penzt is keresni. De ahogy atleptem a hatart (kiszalltunk Lutonba) elhataroztam, hogy mindent meg fogok tenni azert, hogy beilleszkedjek es ne egy gyoker kulfoldi legyek mindossze. Szerencsere talan ugynezki, hogy sikerult.

arncht 2019.01.24. 12:03:56

@_z_: az osztrakok nem toleransak, hanem leszarjak a masikat... :) ez szerintem nagy differencia.

RoxyCRX 2019.01.24. 12:08:32

@_z_: ez mar ki lett talalva a
Menekülés nyú Drcenbõl c. - Jeffrey Stone konyvben....

London2009 2019.01.24. 12:11:47

@dddddddddddddd: "Az intelligensebbje többek közt a monarchiára utalva szereti a magyart, aki meg még intelligensebb: egyszerűen tesz rá, hogy honnan jöttél. Ez a műveltebb réteg, sajnos, ehhez volt a legkevesebb közöm, ezért is éltem meg ezt így."

Szerintem itt van a kutya elasva. Ez Angliaban is hasonlokeppen van, Magyarorszagon meg meg inkabb igy lenne.

Dammiel 2019.01.24. 12:17:31

@arncht: méghozzá elég súöyos..

Dammiel 2019.01.24. 12:25:56

@RoxyCRX: 2 magyar kocsink épp eladàs alatt volt, ezért volt 4. Az osztrák biztit pedig, mint kinti fizetésekhez mérten is drága tételt említettem meg. Örülök, h jól boldogulsz Angliában további sok sikert kívánok!

London2009 2019.01.24. 12:43:32

@dddddddddddddd: kivancsisagkeppen mennyibe kerult a biztositas? Mi olyan 400 font korul fizetunk evente ha jol emlekszem. Bar ebben nem vagyok 100%-is biztos mert a ferjem intezi.

Csodabogár 2019.01.24. 13:02:15

@London2009: Ebben sajnos nem vagyok biztos, itthon.:-(
Elképesztő helyeken hangzik el sokszor totál idegenellenes kijelentés. Néha csak kapkodom a levegőt. Már nem kevés intelligens emberben kellett csalódnom emiatt. Mármint álatalam intelligensnek tartott emberekben.

London2009 2019.01.24. 13:09:32

@Csodabogár: Legutobb en is kaptam egy eleg furcsa kerdest. Illetve nem is engem, hanem Anyukamat kerdeztek. Valahogy igy volt, hogy oh, hallotuk, hogy angol a vejed. Erre mondta anyam, hogy igen, igen. Mire megkerdeztek, hogy es igazi angol? Anya meg csak pislogott, hogy ez megis mit jelent? Mire elmagyaraztak, hogy ugye nem valami bevandorolt, fekete, muszlim, arab stb., hanem, hogy oshonos e. Eleg szomoru, hogy itt tartunk…

Dammiel 2019.01.24. 13:11:44

@Csodabogár: ezt sajnos már én is tapasztaltam. Működött a plakátkampány..

Dammiel 2019.01.24. 13:13:04

@London2009: 68 lóerős dízel autóra 57 €/ hó, 80 le benzines 5-ös bónusszal 53€.

London2009 2019.01.24. 13:17:08

@dddddddddddddd: akkor hasonlo, mint itt. Mondjuk az igazsaghoz hozzatartozik, hogy a mi autonk videkre van bejelentve, igy sokkal kevesebb, mintha Londonban lenne regisztralva. Mo-on mennyibe kerul a biztositas? Annyival olcsobb?
Kulonben en ilyen dolgokon nem szoktam gondolkozni. Jo, mondjuk az auto nem jo pelda, mert azzal nem en foglalkozom. De mondjuk riaszto, lakasbiztositas, tv dij, onkormanyzati ado stb. Ennyibe kerul, ki tudom fizetni es kesz. Fogalmam sincs mar, hogy Mo-n milyen koltsegek lennenek, igy tiz ev tavlatabol teljesen irrelevans.

Wien72 2019.01.24. 13:27:02

Tschusch: a bécsi yugok,föleg szerbek gúnyneve. Ausztria többi rêszên nem is ismerik.

Dammiel 2019.01.24. 14:24:18

@London2009: Mo-n évente fizettem ennyit a 2x erősebb kocsi után.

Arthamyr 2019.01.24. 14:29:35

@dddddddddddddd: @London2009: Ezek azért nem tűnnek egetverő összegeknek, én azt sem gondoltam, hogy Magyarországon sokkal olcsóbb, de akkor ezek szerint igen.
Komolyan Magyarországon kb. havi 5 EUR a biztosítás (ha 12-ede az 57-nek)?

Arthamyr 2019.01.24. 14:30:23

@dddddddddddddd: Akkor a magyar díjak emelésre szorulnak, hogy beérjék az európai normát. :D

Szabinho 2019.01.24. 14:37:13

hát ha én eltűnnék 3 órára a munkahelyemről rendszeresen akkor engem nem cseszegetnének, hanem simán kirúgnának
gondolom a kreszről azért oktattak mert megszegted
amúgy a szubjektivitása ellenére érdekes a cikk. én nem érzem hogy nagyon különböznénk tőlük vagy más szomszédos országtól. az idegengyűlölet azért más mert külföldön te vagy az idegen

Dammiel 2019.01.24. 14:38:52

@Arthamyr: egyébként sztem is túl olcsó Mo-n. Évente 16000et fizettem 2015-ben, 136le-s dízelre, vidéki ffi-ként.

Dammiel 2019.01.24. 14:41:46

@Szabinho: azért mentem el 3 órára, mert elküldtek növênyeket venni, és még le is csesztek, mi tartott olyan sokáig! Szerinte szegtem meg a kreszt, szerintem nem :-P

Golf2 2019.01.24. 14:44:10

Off.Vajnát a Fiumei úti temetőben temetik ahol csak a legnagyobbak lehettek eddig....Pofátlan banda!

gabors 2019.01.24. 14:46:23

@London2009: "@dddddddddddddd: kivancsisagkeppen mennyibe kerult a biztositas? Mi olyan 400 font korul fizetunk evente ha jol emlekszem. Bar ebben nem vagyok 100%-is biztos mert a ferjem intezi."

gepjarmu biztositast nem igazan lehet osszehasonlitani ... az usa-ban pl nemcsak a kocsi (erteke/tipusa/kora) szamit hanem az is hol laksz, milyen a hiteltorteneted, hanyan vezetik a kocsit, mennyit mesz evente, jarsz-e vele naponta munkaba (azonkivul hogy mennyit mesz evente), melyik egyetemre jartal, es meg sorolhatnam a tobbi 30-40 dolgot (pl van-e sajat hazad) ...Aztan van olyan hogy 3 evente vegig csinalok egy online "defensive driving" tanfolyamot kb $50 ami evi kb $100-ral csokkenti a dijat ...

Ja es akkor meg ott van hogy kb mire kotod a biztositast ... csak feleloseg biztositasrol van szo es sajat karod te magad allod ? (ez veszelyes lehet ha hitelre van az auto) Ha "casco" akkor pl mekkor onresz? toresre uvegkarra, berautora hany napig stb stb

Szoval az hogy 400 font korul NEM JELENT semmit ... sot ami posztolo ir az is nulla informacio mi az hogy 12x ? Mit fizet ha van valami gond ....

gabors 2019.01.24. 14:51:29

@dddddddddddddd: @London2009: 68 lóerős dízel autóra 57 €/ hó, 80 le benzines 5-ös bónusszal 53€.
"

es ez mit is biztosit neked ha totalra torod a masikat es 6 honapig korhazba kerul a mask akkor mennyire perel(het)nek meg azonkivul amit a biztositasod mondjuk fizet ?

MInt mar irtam igy ez SEMMIT nem jelent meg akkor sem ha ez az allamilag kotelezo minimum ... mert valszeg almat a kortevel hasonlitod ossze ...

Arthamyr 2019.01.24. 14:55:55

@dddddddddddddd: Na látod. :) Egyébként ez a túl olcsó is relatív. Az a kérdés, hogy mit akarnak vele elérni.
Ugye ha a beugró mondjuk 50 euro havonta, akkor az emberek erősen elgondolkodnak rajta, hogy járjanak-e 1000 euros, jó eséllyel lepukkant autóval. Ha havi 5, akkor ezt nem kell mérlegelni, mert nem tétel. Meg ugye havi 5-nél el tudom képzelni, hogy a biztosító a lehető legaljasabb módon próbál spórolni/kibújni a fizetés alól, ami a baleset vétlen résztvevőjének elég szívás, és gondolom megvannak azok a szép esetek is szép számmal, amikor valahogy kibulizzák, hogy minden résztvevő hibás kicsit, így senki biztosítója nem fizet, ami azért elég bicskanyitogató. Nem mondom, hogy ez soha nem fordulhat elő ausztriai díjak mellett, de gondolom lényegesen korrektebbek, mert kevésbé kényszerülnek rá a szemétkedésre.

gabors 2019.01.24. 14:57:56

@London2009: " Mondjuk az igazsaghoz hozzatartozik, hogy a mi autonk videkre van bejelentve, igy sokkal kevesebb, mintha Londonban lenne regisztralva."

begyuruzott oda is a mutyi ????

Arthamyr 2019.01.24. 15:01:09

@gabors: Ez Európa, és kötelező biztosításokról van szó...

Dammiel 2019.01.24. 15:03:12

@Arthamyr: így van, minden relatív. Viszont egy biztos: bankkal és biztosítóval szemben nehéz jól járni. Itt szerencsére nem volt ilyen, otthon még a Máv-val épphogy nem szívtam meg. Sztem nekem fizettek utoljára

_z_ 2019.01.24. 15:16:01

@dddddddddddddd: Akkor nem jött at az ironia, bocs.
A pestiek bunkozasa, nyirsegiek tirpakozasa, zalaiak sötetezese biztos törtenik vicceskedve is. De sokszor nem. En egyaltalan nem erzem itt rosszabbnak az aranyt.
En közel sem talalkoztam 70% bunko, idegengyülölö osztrakkal (bar az en mintam biztos kisebb mint a tied). Annyit viszont szerintem jarok boltba, hogy ha tenyleg ilyen lenne az arany, csak eszrevettem volna, ha valaki igy viselkedik a külföldi eladoval. Ennek ellenere 7 ev alatt egyszer sem tapasztaltam boltban ilyet. Ebböl gondololtam a frusztraciodat, hogy emiatt fested sötetebbre a kepet, mert az en tapasztalataim elegge masok (pedig nem vagyok tulsagosan optimista alkat).

Pöffetegecske 2019.01.24. 15:16:42

@Golf2: Á csak Viktor nem mehet Amcsiba, meg többen mások se. Praktikum.

gabors 2019.01.24. 15:18:15

@Arthamyr: "@gabors: Ez Európa, és kötelező biztosításokról van szó..."

De ezeket az orszagok sajat maguk szabalyozzak egeszen biztos hogy nem ugyanazt jelenti egy angol kotelezo mint egy magyar vagy osztrak marmint hogy mit mikor fizet (vagy nem).

Azt is valoszinusitem hogy maskent vannak a vesszelyessegi hatarok pl korra/nemre/kocsira szamolva (itt ha minden ugyanaz egy 21 ev alatti kotelezoje jelentosen magasabb mint utanna).

Es feltetelezem hogy az atlag kar esemenyek sem egyformak az orszagok kozott... csakhogy a legegyszerubbet vegyuk munkaero ara/ora a gyari alkatreszek valszeg hasonlo arban lehetnek mindenhol na de az utannagyartott buheralt mar kozel sem.

Itt is az allamok szabalyozzak (sajnos) hogy mi a minumum kotelezo es hogy mi a max amit fizet ami nagy szivas tud lenni. Jelentos kulnbsegek vannak pl a serulesek eseten amit kulonbozo biztositok fizetnek a vetlennek es lehet persze perelni
utanna, de aki egy normalis autobiztositast sem vett meg attol nem sokat lehet behajtani sem.

Arthamyr 2019.01.24. 15:20:02

@dddddddddddddd: Máv biztosító? Nem kellett velük érintkeznem, de a "jó hírükről" hallottam. :) Én ilyen reputációjú biztosítónak biztosan nem akarnék az ügyfele lenni, akkor sem, ha feleannyiba kerülnek, mint a többi.
A bank meg a biztosító nem azért van, hogy jól járjál, hanem azért, hogy kockázatot kezeljenek/likviditást biztosítsanak. A bankkal akkor jársz jól, ha hiteleznek neked, vagy kamatot adnak, a biztosítóval meg akkor, ha kifizetik helyetted a kárt, amit okoztál, vagy kifizetik a kockázatodat.
Szerintem jó, ha vehetsz egy lakást 300k euroért, amikor csak 30k-d van, vagy kifizeti a biztosító az általad megtört Bentleyben keletkezett károkat, mert épp fáradt voltál, és benéztél valamit. Az utóbbi teljesen jogos is, hogy kötelező, mert egyébként mi garantálná, hogy be lehet rajtad hajtani az általad okozott károk helyreállítási költségeit? Veszel egy Opelt 25k-ért, meg letétbe helyezel egymilliót? :D

Shaktee 2019.01.24. 15:22:45

Itt fujt ki az olvasás: ''(egy lapon említettek balkáni népekkel)"

Arthamyr 2019.01.24. 15:24:01

@gabors: Szerintem kárigénynél nem buherált alkatrészekkel akar dolgoztatni az ember, de az igaz, hogy a gépjárművek átlagos értéke eltérhet országonként. Az egész biztos, hogy sem az alkatrész, sem a munkadíj között nincs egy nagyságrendbeli különbség (mint a 12x díj a biztosításnál).
És Európában az általad fentebb említett egészségügyi költségek annyira nem játszanak tudtommal.

London2009 2019.01.24. 15:30:25

@gabors: Ja, ja egyetertek. itt is fugg egy csomo dologtol. De en nem hasonlitgattam semmit csak tenykent leirtam, hogy mi ennyit fizetunk. Kulonben szerintem oriasi kulonbsegek azert nincsenek es szerintem ez a kiadasok tengereben egy nulla tetel. Ezert is lepett meg, hogy ez meg lett emlitve a cikkben.
Igen, igen, mar ide is begyuruzott a mutyi, mas neven, senki sem a sajat penze ellensege.

gabors 2019.01.24. 15:33:52

@Pöffetegecske: "@Golf2: Á csak Viktor nem mehet Amcsiba, meg többen mások se. Praktikum."

Miota ? 2017-ben volt New Yorkban igaz csak egy napra az ENSZ kozgyules alatt igaz akkor miniszterelnokkent ment egy magan temetes lehet mas kategoria ...

London2009 2019.01.24. 15:33:54

@Arthamyr: amennyi kiadas van egy haztartasban ez a kiadas eves szinten kb. a nulla kategoriaba esik. Nem is szeretek belegondolni mennyi vackot kell fizetni, a kocsi biztositasa eppen nem oszt, nem szoroz.

gabors 2019.01.24. 15:36:01

@Shaktee: "Itt fujt ki az olvasás: ''(egy lapon említettek balkáni népekkel)""

vajon miert ...???

amugy en is mindig ezt mondom itt is kapok is erte :-)

Arthamyr 2019.01.24. 15:40:10

@London2009: Én is így gondolom, úgy meg főleg nem értem az ezen való fennakadást, ha valaki olyan helyzetben van, hogy neki részlegvezetői pozíció nem elég, és annyit keres kevesebb, mint 7 év alatt, hogy csinos passzív jövedelemre tesz szert...

Ezt elmagyarázhatnád, @dddddddddddddd:, hogy hogy van. :D

London2009 2019.01.24. 16:13:51

@Arthamyr: kis marihuana termesztes a kerteszetben esetleg? : )

nyuszigonosz 2019.01.24. 16:15:57

@Arthamyr: Pont a kötelezö autóbiztosításnak szükséges óriási károkat is fedezni tudni. Nekem 100 millió Euró másnak okozott kárt fedez a kötelezö biztosításom.

Az ember saját magának - kocsijának okozott kárát adott esetben egy teljes vagy rész kaszkó fedezi, ( én egy bövített részkaszkót fizetel) amiben mindig is benne van ( itt) az üvegkár biztosítás, mivel pont pl. a megrepedt szélvédöt sokszor egy egy felverödött kavics okozza, aztán meg ha ilyened nincs, elég drága a csere, hiszen a legtöbb kocsiban már különbözö szenzorok is vannak a szélvédöben. Jól is jött nemrég.
Tán ezért is járnak jópáran összevissza repedt szélvédökkel. Spóroltak a biztosításon. A teljes vagy rész kaszkóban meg az is számít, mennyi az önrész.

Hufeisen 2019.01.24. 16:29:09

A megadott biztosítások árának kb. fele az adó, amit otthon külön fizetsz.

Arthamyr 2019.01.24. 16:29:26

@nyuszigonosz: Nem néztem utána, de gondolom Magyarországon sem az van, hogy mondjuk csak 100k euroig térít egy kötelező biztosítás. Elég gáz, ha nem így van, mert azért előfordulnak felsőkategóriás autók is az utakon, szép számmal. Gondolom inkább azzal megy a szemétkedés, hogy kibújnak valahogy a fizetési kötelezettség alól, vagy megpróbálják kifárasztani, akinek fizetni kellene (pl. ahogy hallottam, a máv biztosító a legpiszlicsárébb ügyekkel is perre ment, így sok esetben a másik fél hagyta a fenébe az egészet), ezekért kéne jól felkoncolnia őket a felügyelő szerveknek.
A kaszkó meg nagyon drága gondolom, ha drágább autód van. Szerintem is megéri, sok fejfájástól megvédi az embert, főleg a Balkánon, mert akkor neked megtéríti a biztosítód a károd, és az hajta be a másik biztosítóján, nem neked kell vele szívni. A kényelemnek viszont ára van. :)

Pöffetegecske 2019.01.24. 16:32:31

@gabors: Biztos nem vagyok elég figyelmes, de nem találom a híreket, mi több, a dicshimnuszt. Minden hónapban meglátogat egy diktit, de valahogy Amiba nem járkál. Oké van ez így, jobban szereti a lóhúst, mint a juharszirupot, meg mégis kevesebbet kell bkv- znia a melóhelyről a Fiumei útra, szóval érthető ez. Ha Türkföldéről lenne szó, akkor most nem lenne szó.

Dammiel 2019.01.24. 16:37:57

@Arthamyr: a kulcs ehhez a 4 éves soproni ingázás volt, röhejes albêrlet àrral, Bp-n kiadott lakàssal, ill.a spórolós életmód (mellette azért tengerentúli nyaralgatással persze). Au-ban is lehet olcsón élni, ha az embernek nincs tv-je, meg 200le-s autója, nem iszik red bullt, nem dohányzik stb....Nem akartam én feltétlen előrelépni, de nem is igazán tudtam volna.

Dammiel 2019.01.24. 16:47:34

@Arthamyr: vagy nem erre irányult a kérdés? Bocs, ha elvesztettem a fonalat

Dammiel 2019.01.24. 17:03:41

@gabors: @Shaktee: ez olyan lehet, mint amikor egy erdélyit lerománoznak. Bocs, ha zavar, ha le "Tschusch" - oznak. Ez UK-ból, USA-bòl stb.felfoghatatlan lehet.

Arthamyr 2019.01.24. 17:08:38

@dddddddddddddd: Nem teljesen, abban én is képben vagyok valamennyire, hogy lehet olcsón élni, addig nem nehéz, amíg az embernek nincsenek se gyerekei, se igénye a luxusra, se költséges hóbortjai. Sőt, a red bull nem fogyasztásánál sokkal többet lehet spórolni, ha az ember gyalog jár dolgozni, és nincsen autója (aminek szerintem nem a legnagyobb költsége a biztosítás, ami elhanyagolható a karbantartáshoz, amortizációhoz, üzemanyaghoz képest). :D

Azt nem értettem, ha sikerült csinos passzív jövedelemre szert tenni (attól függetlenül, hogy ki mit ért csinos alatt), meg a részlegvezetői pozíció "max." (amit azért az emberek nagy többsége sosem ér el), akkor minek foglalkozni a gépjárműbiztosítás drágaságával. Egy irreleváns tétel picit kevésbé irreleváns. De az új infoval gazdagodva azt is kérdezhettem volna, hogy ha tengerentúli utazások vannak, akkor mégis kit érdekel a biztosítás, ez nem tök lényegtelen? Kár ezen bosszankodni (vagy egyáltalán foglalkozni vele), szerintem.

Dammiel 2019.01.24. 17:09:26

@London2009: h ez nem jutott hamarabb eszembe :- DDD

Shaktee 2019.01.24. 17:14:35

@dddddddddddddd: Egy Határátkelo novesszen vastagabb bort az orcájan, vagy maradjon a balkánon :P

Dammiel 2019.01.24. 17:15:01

@Arthamyr: amûgy pont nem, mert: nem akartam csalni, ezért a legolcsóbb biztosítású kocsikat vettem, autó nélkül kivitelezhetetlen lett volna. És ha ez se érdekelne, akkor havi 250-300€ is lehetett volna a bizti, mely különbség éves szinten csaknem egy tengerentúli nyaralás összege. Sok kicsi meglepően sokra megy.

London2009 2019.01.24. 17:16:18

@dddddddddddddd: na latod! Koszi a tanacsokat, de mit csinaljon az, aki nem dohanyzik es redbullt sem iszik? :D

London2009 2019.01.24. 17:17:30

@Shaktee: te vagy erre az elo pelda! Jol sikerult az arcodon levo bor novesztese! :D

Shaktee 2019.01.24. 17:28:34

@London2009: igyekszunk kicsi lajhárom :-)

Arthamyr 2019.01.24. 17:32:09

@dddddddddddddd: Na a havi 300 EUR már egész más kategória, az tényleg elég drágának tűnik, több, mint 5x annyi, mint amit előbb írtál. Egyébként persze, az autó is "keres pénzt", nyilván ha helyben béreltél/vettél volna lakhelyet, drágább lett volna, mint Sopronban, de akkor meg főleg kár ezen problémázni. :) Meg ugye kinek mi a fontosabb, a mindennapok kényelme vagy az, hogy időnként tengerentúlon nyaraljon vagy az, hogy megmaradjon a pénze.
Mi majdnem 15 éve saját autó nélkül élünk, nem nagyon szokott hiányozni.

Dammiel 2019.01.24. 17:52:39

@London2009: :-DDD termesszen füvet a mhelyén? :-DDDD

Dammiel 2019.01.24. 17:53:20

@London2009: a kezemből vetted ki a billentyűt :-))

Dammiel 2019.01.24. 17:54:33

@Arthamyr: az irigylésre mêltó. Ha tehetném, azonnal dobnám én is az autót. Fogom is rövidesen.

Arthamyr 2019.01.24. 17:59:45

@dddddddddddddd: Dél-Ázsiában gondolom nem kell majd. :)

Shaktee 2019.01.24. 18:21:17

@dddddddddddddd:
Tu quoque, Brute, fili mi? :-))

Dammiel 2019.01.24. 18:21:34

@Arthamyr: igen, ott elég lesz a kétkerekű :-))

Csodabogár 2019.01.24. 18:24:41

@London2009: Azt szoktam mondani, hogy a kenyér és a tej árát soha nem tudtam és tudom, mert az létszükséglet. A drágább húsáruk áráról már tájékozottabb vagyok, mert nem létszükséglet csak a filét enni a marhából vagy disznóból.
Ez vonatkozik a biztosításokra és a ház körüli egyéb dolgokra is. Szükséges ki kell fizetni, ha nem tudom, vagy nagyon nehezen csak, akkor valami olcsóbb lehetőség után kell nézni.

gabors 2019.01.24. 18:29:45

@Pöffetegecske: En csak arra reflektaltam hogy nem mehet amcsiba... ez jo hir ha igaz ezert kerdeztem miota ?? mert legutobb 2017 szeptember 29-en volt New Yorkban (ez tutti).

Amugy nemsokara 2026 foci VB-t rendez az USA mivel OV 2030-ig tervezi hogy Miniszterelnok marad (persze lehet addigra kikaltjak kormnyzonak) akkor biztos jon addigra Trump sem lesz mar (legalabbis elnok) ....

Es mostmar van magyar AirForceOne is bar nem annyira csicsas mint TrumpAir de van mar. Szoval meg porneppel sem kell megosztani a szotyolat repules kozben

Csodabogár 2019.01.24. 18:38:12

@Arthamyr: Mikor teljesen vadonatúj autót vettünk, rögtön teljes casco biztosítást kötöttünk, Svájcról van szó. Két hét mulva egy hülye a járda mellett szabályosan parkoló autónkat valami szerszámmal végig húzta az oldalát. Metalic volt, egy vagyonba került, mert az egész kocsit újra kellett lakkoztatni. Biztosító fizette szó nélkül. Később szélvédő üveg cserét is, ami szintén nem volt olcsó. Szerintem ha nem valami öreg vacakkal jár valaki, érdemes jó biztosítást kötni.

gabors 2019.01.24. 19:03:49

@Arthamyr: "@nyuszigonosz: Nem néztem utána, de gondolom Magyarországon sem az van, hogy mondjuk csak 100k euroig térít egy kötelező biztosítás. "

Most direkt megneztem itt a kotelezo (Liability) bizony max $100.000 balesetenkent az anyagi kar es $300,000 szemelyi serules balesetenkent es serultenkent !! ... ez a resze kerul nekem durvan $900-ba evente... ugy hogy majdnem a legalacsonyabb kockazati kategoriaban vagyunk.

Sajat kocsi kar (casco) kb $800 per ev ugy hogy $200 onresz de 0 onresz uvegkarra ...

Ha azt veszem hogy egyszer totalkaros lett az auto a hurrikan miatt es fizettek durvan $15,000-t (amit tobb volt mint amire szamitottam a futott km/mil es a kocsi kora alapjan) es 5 napon belul utaltak... a casco-val meg mindig pozitivban vagyok az uj aiutora fizetettel egyutt is ... amugy te szerencses vagy hogy gyalog jarsz dolgozni ... de mint irtad is ez ar/ertek kerdes a kocsi koltsege boven alatta marad a tobblet koltsegnek amivel a lakhatasi koltsegem menne fel ha fel ha gyalog akarnek munkaba jarni ....

Arthamyr 2019.01.24. 19:16:13

@gabors: Persze, mert NY nagyon drága (gondolom a jobb részei még inkább), főleg európai szemmel nézve. :) Én még azt is hozzászámolom, hogy pár óra elveszik a napból utazással, és ezek "drága" órák, mert a kevés szabadidőből mennek el. Mondjuk 50-100 dolláros órabérrel számolva (van, akinek többet érnek ezek az órák, van akinek meg kevesebbet) már könnyen lehet, hogy egy munkahelyhez közeli lakással jobban jár, feltéve, hogy tolerálja a városi életet.

Arthamyr 2019.01.24. 19:17:09

@gabors: Ilyenkor mi van, ha az emberünk megtör egy Ferrarit? Így járt a Ferraris? Elég szarul hangzik...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.24. 19:40:52

Kik dörömbölnek este 9-kor az ajtón, és miért?
Amúgy azon csodálkozom, hogy odahaza ezt a tv-adó nevezetű köcsögséget még nem fedezték fel.Már úgy értve, hogy (még) nem kérnek érte ilyen durva összegeket.Emlékeim szerint, olyan húsz évvel ezelőtt volt ilyesmi Pesten, valami tv és rádió díjnak nevezték, pár száz forint volt (már akkor se ért az a pénz semmit).
Ma sem lehet sokkal több, mert nem lehet anyázásokat olvasni a neten, meg sehol.
Persze, nem aszondom, hogy emeljék fel, mert a magyar ember az egyik leg-túladóztatottabb polgár az egész EU-ban (főleg, ha azt nézzük, hogy mit kap érte, akkor első helyezett...), meg van millió más egyéb helyette, csak fura, hogy ezt hogy nem veszik át...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.24. 19:46:02

A benzin jó minőségével kapcsolatban egyszer olvastam, talán a Totalcaron, vagy a franc tudja már hol, hogy Ausztriából hazafelé Magyarországra szinte végig lejt az út és ez okozza a jó fogyasztást.Míg kifelé meg emelkedik, még ha nem is jelentősen.Ha a térképre nézünk, végül is akár még igaz is lehet, meg hát a Duna se Pest felől folyik Bécs felé valamiért...

gabors 2019.01.24. 19:59:01

@Arthamyr: "@gabors: Ilyenkor mi van, ha az emberünk megtör egy Ferrarit? Így járt a Ferraris? Elég szarul hangzik...
"

perelnek es mondjuk nekem van hazam meg bankszamlam amit lehet megprobalnak elvenni DE van olyan pl az en biztositasomban is hogy un-insured/under-insured motorist (ez resze a kotelezonek) ebbol "HA JOL ERTELMEZEM" fedezik a kulonbozetet (marmint itt ferraris biztositoja aki meg perel engem)

Amugy a biztositas kb 50 nyomtatott oldallal erkezik (jo nagy resze hogy mikor is nem fizetnek pl alapbol ittasan vezetes eseten a borton mellett a biztosito sem fizet helyettem,) ekkor jon be megint "HA JOL ERTELMEZEM" a NY allami valami biztositasi kozos kalap, mint a kgbf otthon.... amugy van egy csomo mas kivetel is pl allamon kivul mar ennel is kevesebb a max amit fizet ...

Ahogy irtad is a biztositas nem mas mint kockazat kezeles az en oldalamrol is es nyilvan ezert is van kotelezo resze ...

Ezt szoktam mondani hogy miert is van/lenne erteleme az ACA- kotelezo reszenek is (Obama Care) ... mert a kockazatot erdemes szetteriteni es lehetoseg szerint az ingyenelok szamat (free riders) alacsonyan tartani ...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.24. 20:06:40

@dddddddddddddd: Azt is kéne tudni, hogy ebben mi van benne?Ez csak egy "kötelező"biztosítás, ami csakis a másik kárát téríti helyetted; vagy van benne casco jellegű rész is, ami saját kárra is fizet valamennyit/teljes összeget/önrésszel csökkentettet...?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.24. 20:07:48

@Wien72: Akkor ez nem ugyanaz, mint a "Csüsssz" szó, ami egy köszönésféle?

Shaktee 2019.01.24. 20:12:27

@gabors: host countries‎: ‎Canada; Mexico; United States hosting..

Remélem addigra mind a ketto legypiszok lesz a ferenc jozsef képen prágában :-)

nyuszigonosz 2019.01.24. 20:21:21

@geegee: A Tschüß az inkább elköszönés, és Tschusch - fonetikusan csus, na az meg szláv nyelvekben használatos szó, és azt jelenti: hallgass! , bár inkább: Fogd be a pofád a tényleges jelentése.

gabors 2019.01.24. 20:42:18

@geegee: "A benzin jó minőségével...."

"Sokkal jobb. Egy literrel eszik kevesebbet az itteniből az autó, finomabban is jár. "

Ez szerintem is hulyseg ilyen kulonbseg elkepzelhetetlen hogy 10%-os 10l/100 eseten (ami azert kreten fogyasztas manapsag) vagy 7 helyett 6 ot eszik az meg mar 12-13% ??? Vagy a prius-om 5.2 helyett 4.2-t ?? kozel 20%-al kevesebbet fogyasszon ekkora kulonbseg nincs a benzinek kozott valami mas esetleg (pl tobb ethanol/alkohol van a magyarban ugyanazon az oktanszam-nal amit esetleg nem irnak ki ... de meg ez is kb csak jelentossebb E szamnal lenne ekkora kulonbseg)

Csak kerdezem hogy posztolo hogy "erezte meg ezt" az 1 liter kulonbseget ? Vannak erre appok sot weboldalak is, en is feljegyzem az ossze tankolast meg van 2009 juliusa ota (az elozo kocsi-e megvan de az nincs mar online.

Amugy 10% fogyasztas kulonbseg siman megvan a meleg es hideg evszakok kozott (fuggetlenul a benzintol)

gabors 2019.01.24. 20:49:46

@gabors: " Vagy a prius-om 5.2 helyett 4.2-t ?? "

Bocs az enyem amugy 4.4-et tud 2012 november es a mult het kozott (2019 januar 15) kozott a teljes 84k mile ami kb 135k KM ... ebben sok napi munkaba jaras van de volt egy ket hosszabb autopalya DC es Virginia ....

Ez valamivel jobb mint ami az EPA szamai amugy vagyis nekem a hirdetett fogyasztasnal JOBB jott ki eddig a 6.5 ev alatt

gabors 2019.01.24. 20:57:16

@Shaktee: "@gabors: host countries‎: ‎Canada; Mexico; United States hosting.."

bocsika, persze persze .... de Canada ahol tobb a karibu mint ember ?? OK Mexico-ban valoban nagyobb a foci mint az USA-ban bar a 40 millio bevandorolt (pillanatnyilag jobban ertekeli a "soccert" mint a "footballt")

Amugy itt meg az is jo hogy NEM KELL STADIONT epiteni nem is ertem miert volt annyira oda Trump nem lesz mit ellopni ...

Dammiel 2019.01.24. 20:58:46

@gabors: ebbe belejátszhat az útminőség, megváltozott útvonalak, stb. Kösz a lehülyézést, prof.

gabors 2019.01.24. 20:59:40

@Shaktee: "Remélem addigra mind a ketto legypiszok lesz a ferenc jozsef képen prágában :-)"

nem hinnem OV biztos nem (hacsak a "szivroham" meg nem kegyelmez ennek a sokat szenvedett nepnek, megbunhodtunk mar ezert is)

Dammiel 2019.01.24. 21:04:47

@geegee: ez csak és kizárólag a kötelező , semmi casco...A GIS nevű társaság emberei dörömbölnek, amíg nem engeded be, hogy megnézze, van-e tv v. rádió a lakásban. Nem kell beengedni, de elég fárasztóak tudnak lenni. És ha fals adatokat adsz meg, meg is hágnak 2180€-ig terjedő (m)értékben. Nekünk nincs tvnk, meg nem is fogok havi 100 €-t reklámnézésre kifizetni.

gabors 2019.01.24. 21:08:21

@dddddddddddddd: "@gabors: ebbe belejátszhat az útminőség, megváltozott útvonalak, stb. Kösz a lehülyézést, prof."

mar bocs hol irtam barmi olyat hogy the hulye lennel (honnan tudnam)

amugy valszeg ezert erezted magad balkaninak is ... :-)

azt irtam hogy az hulyeseg hogy a jobb benzintol 1 literrel kevesebbet fogyaszt a kocsid ... es megkerdeztem hogy kb ezt az altalanositast hogyan vontad le ...

"megerzes" ??? vagy mondjuk merted ?

amugy nagyon jol hangzik hogy a sogoreknal (nyugatra) meg a benzin is jobb sot a kocsi 1 literrel kevesebbet eszik .... ha ez szerinted lehulyezest jelent akkor legyen ..

Dammiel 2019.01.24. 21:09:52

@dddddddddddddd: + voltam korábban kùtvezetői tanfolyamon Mol-nál, ott is mondták, h régebbi a sztenderd, mint NY-E-ban, és az adalékok is nagyon eltérőek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.24. 21:15:21

@dddddddddddddd: Jaaaaaaaa, hogy te vagy a poszt-toló, oké, leesett... :-)
Egyrészt nem engedném be, rájuk hívnám a rendőrt. :D
Nincs házkutatási engedélyük gondolom.
Itt a svédeknél is volt ilyen hatóságféle, vagy legalább is azt képzelték magukról.De aztán erősen visszavettek a modortalanságukból, illetve kiterjesztették az adót a nethozzáférésre is mármint, hogy tv sem kell az alanyyá váláshoz, elég a net, mert hogy egy csomó adás "fogható" a neten keresztül is,illetve vannak ezek a live jellegű szolgáltatások.Így viszont itt mindenki beleesik a körbe, vagyis nem nagyon kell már a hatóság, kiszámlázzák mindenkinek, oszt jónapot.A mindenkit úgy kell érteni, hogy háztartásonként fizetni kell egy havi összeget.Illetve ez lesz kicsit átalakítva 2019-től, valahogy a szija is bele fog játszani a számításba.

gabors 2019.01.24. 21:27:33

@dddddddddddddd:

akkor hajra csak ott szabad tankolni de tovabbra sem tunik valosnak az 1 liter de mivel merted legyen (azert ha lehet tudni mi volt az osztrak l/km es mi a magyar .,... ?) mert azert nem mindegy hogy 10l/km vagy 5l/km eseten van 1l kulonbseg 100-on

de biztos en vagyok akkor a hulye ...

Dammiel 2019.01.24. 21:38:34

@geegee: igen, én toltam :-)). Nem is kell beengedni, nincs engedélyük se. Itt is megoldhatnák bölcsebben, sok munkaerőt spórolnának meg vele. Vmiért nem teszik.

Dammiel 2019.01.24. 21:47:50

@gabors: szóval sem írtam, h hülye vagy. 7,6 ról ment le 6,7-re, de ugye ennek is sok összetevője van. Bp környêki főutak-autópályák várossal vs. Sopron-Eisenstadt "város"-főút-autópálya. Az, h az ég is kêkebb-e nyugaton, valszeg örök rejtély, és vitatárgy marad. Nemrêg ugye az élelmiszerek minősége miatt lázadtak EU-ba újonnan belépett országok.

Dammiel 2019.01.24. 21:54:12

@geegee: és pejoratîv jelzője ex-jugoszláv, valamint török népeknek.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.01.24. 22:36:42

@gabors: "jelentos kulnbsegek vannak pl a serulesek eseten amit kulonbozo biztositok fizetnek a vetlennek es lehet persze perelni
utanna, "

nem csoda, hogy a injury attorney hirdetesekkel van tele minden :)

gabors 2019.01.24. 23:08:02

@dddddddddddddd: "de ugye ennek is sok összetevője van. Bp környêki főutak-autópályák várossal vs. Sopron-Eisenstadt "város"-főút-autópálya."

ezt mondtam en is hogy berezted ezt de nem osszehasonlithato ES TOVABBRA sem utal a benzinre ...

de ettol meg sokkal kekebb az egy nyugaton .... ebben egyetertunk :-)

gabors 2019.01.24. 23:12:19

@Zsuzsi65: "nem csoda, hogy a injury attorney hirdetesekkel van tele minden :)
"

en ilyet csak veletlenul latok mert azokat a csatornakat eleve nem is nezem ... :-)))))))))))

Te hol lattal ilyet (persza ott CA-ban lehet masok a szabalyok az ambulance-chasing-re)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2019.01.25. 01:36:23

@gabors: nagy billboard-ok, es a radioban, amit hallgatok, sok ilyen reklam van. Ok az egyik, akik angyon nyomatjak, a reklamjuk catchy zeneje most is a fulemben :)
www.thebarnesfirm.com/
www.youtube.com/watch?v=aS2ANxt22cc

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.01.27. 05:24:52

az utolsó negatívnak szánt pontot egyáltalán nem értem és egészen más tapasztalatom van, 7 év tényleges bécsi tartózkodás után.

igen, az austropop kitörölhetetlen a sícentrumokból, de azon kívül legfeljebb falunapon botlik bele az ember.

koncerteket tekintve Bécs agyonveri nem csak Budapestet, hanem Berlint is. eleve ott a Gürtel a számos tök különböző helyével, vannak kis jazzcluboktól kezdve légós technóig minden más, Arena (ennek megfelelője lehetne a pesti Dürer ha nem vetette volna rá kezét a tulajdoni lapokra pár nerlovag), Gasometer, Stadthalle. és hétköznap sem kell sietned 11kor, simán hazaérsz éjfélig egy kényelmes pohár sör után.
színházi és koncertes élet és színvonal is egészen más, online egész szépen lehet jegyeket lecsapni.

osztrák vidéki létről nincs komoly tapasztalatom, az agglomerációban nem hallottam napos áramszünetekről, kisebb falvakban ítéletidő után előfordulhat persze.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.01.27. 05:36:38

@_z_: teljesen egyetértek.

amúgy a posztoló által említett problémák: lenézés, idegengyűlölet létező jelenségek Ausztriában és 4-5 év után már egyből kapcsol az ember. általánosnak nem általános, lappangónak bizony lappangó. és tény, nem sok osztrák beszél róla nyíltan - de magyarok közt is legfeljebb 10% és már sokat mondtam.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2019.01.27. 05:48:36

@dddddddddddddd: ugyanezen ok miatt én sem fizetek gist, legfeljebb podcaston át hallgatok osztrák adást, esetleg orf tvthek (willkommen österreichért érdemes).

viszont maga a rendszer sokkal értelmesebb és nézhető, értékes közmédiát tart fenn az itthoni borzalmakkal szemben, aminek a fenntartási költségét kérdés és elbírálás nélkül minden adózó fizeti, túlárazottan nyilván.

Dammiel 2019.01.28. 14:19:03

@adamskij: okos döntés. Mi az a willkommen Österreich?

Dammiel 2019.01.28. 14:20:53

@adamskij: valszeg bennem is volt a hiba, 30km-ről, főleg ennyi melóval, akkor rálátásom nem lett a bêcsi éjszakára.

kisqtya 2019.01.31. 21:12:44

Sztem ez egy kamuposzt.. Persze, 1 literrel kevesebbet eszik a kocsi, meg direkt baxtatják a magyarokat..

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása