oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. november 02. 06:30,  Magyarnak lenni állapot 194 komment

2018. november 02. 06:30 Határátkelő

Magyarnak lenni állapot

Inkább érdekes vitaindítónak nevezném a mai írást. Beküldője (nevezzük Bélának) véleményével sok ponton lehet vitatkozni, én sem értek vele egyet sok mindenben, de éljen a sokszínűség – lássuk tehát, miként látja ő a dolgokat!

Magyarország kívülről – új sorozat a Határátkelőn! Milyennek látod Magyarországot egy másik országban élve, mennyit változott az elmúlt években és miben? Írd meg a véleményed a hataratkelo@hotmail.com címre!

budapest_5.jpg

„Nem szeretnék hangzatos közmondásokba bocsátkozni. „Szívet cseréljen, aki hazát cserél!" - és még vagy ötven ilyen.

Minden ember neveltetésének, körülményeinek, szocializálódásának köszönthetően alakította ki felnőtt korára az igényeit. Mind anyagi, tárgyi, és ember kapcsolati irányban.

Lamborghini, 1000 négyzetméteres úszómedencés palota, külföldi utak, öltözködés, VAGY mint a Kunhalmi geológus, aki egy nagyon értelmes, tanult intelligens ember, remeteként él nagyon boldogan egy erdőben petróleumlámpa mellett és BOLDOG! 

Én személy szerint soha nem voltam becsvágyó, nagyratörő, stb. Diplomás, művelt, intelligens a világ dolgaiban tájékozott kultúrember vagyok. 1986-tól 1996-ig szakmából kifolyólag 42 országban éltem és dolgoztam. 

Előtte rockzenekarokban doboltam, festettem, verseket és novellákat írtam, amelyek az ÉS-ben meg is jelentek, sőt a rádiókabaréban is 2 „művem” szerepelt. Tahi Tóth László felolvasásában. 

Sehol, soha, de soha nem éreztem magam úgy (a világ bármely pontján, bárkivel, a legkedvesebb és barátságosabb emberek között sem), mint itthon. Mongólia, U.S.A, ázsiai országok, Észak-Afrika, stb. 

Magyarnak lenni egyszerűen állapot. ÉS ENNYI. Az Egyesült Államokban 4000 dollárt kerestem havonta, amikor az átlag amerikaiak 1700-at. Nem pénz, csakis közérzet kérdése. 

Egy viccet elmesélni sehol nem lehet úgy, mint magyarul. Szarkazmus, cinizmus, irónia sehol sem olyan, mint itthon. 

Gasztronómia. Végigettem 42 ország ételeit. Háztartásokban, éttermekben, szállodákban. Töltött káposztához hasonló, gulyásleveshez hasonló, mákos gubához hasonló, de minek soroljam? 

Itt, itthon, mindig minden más. MINDEN. Alig vártam néha, hogy hazaérjek. Direkt elmentem a tömegközlekedési eszközökre (pedig mindig volt autóm), hogy lökdössenek, büdös legyen, és utáljanak, és lenézzenek, és tahó módon ellenőrizzék a jegyemet 8 általánossal. 

A nyugati világ, főleg a legfejlettebb országokban, túlságosan steril. Őszintétlen mosolyok, bájgúnáros How are you?-k, Kák gyelá? Vi géc? direkt írtam fonetikusan. miközben magasan tesznek rá, hogy tényleg hogy vagy. 

Itt, ha leköpnek, az egyenes, ha szeretnek, az biztosan így van. 

Menjenek csak ki, éljenek, élvezzék a kapitalista világ minden „áldását”, technikalizációban elveszett emberi kapcsolatait, méregdrága orvosi számláit, és valóban lenyűgöző építészetét, múzeumait, operaelőadásait. 

DE itthon lesznek itthon. Senkit nem érdekel a kocsijuk, ruhájuk, ékszerük, magasan tesznek rá. Dicsekedni csak itthon lehet. 

Utóirat: most voltam Kínában kétszer is. Egyszer egy hónapot, másodszor 6 hónapot. Sok minden csodálatos, és érthetetlen is. Az ételek mások, az itteni kínai kaja sem olyan. 

Rohamléptekkel a technika világában, de a lakosság abszolúte nem készült fel erre még. Rosszul vezetnek, rosszul használnak mindent. Nevetséges. 

Voltam Tibetben, Nepálban egy-két napot. Ott természeti népek élnek a maguk természetességében. Az igen. Itt a Nagy Fal, a Tiltott Város, porcelán, agyagkatonák, és ennyi.”

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1914338765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kronikas 2018.11.03. 05:11:43

@takarék-láng: én is europainak tartom magam, sőt elsősorban embernek.

kronikas 2018.11.03. 05:16:28

@takarék-láng: miért ne kaphatnának orosz kémel eu állampolgárságot, hadd árasszák el az Eut? Azért egy északi ország nemrég jó sok orosz ügynököt lekapcsolt 1 nap alatt.... orbánék meg futószalagon adták nekik az eu állampolgárságot.

kardio1 2018.11.03. 07:54:59

@gabors: te ennyire nem érted ?
A "más" nem egyenlő a "jobbal". Én nem is tettem egyenlőségjelet közéjük. Te igen.
Másrészt a fordítás: nem minden nép ugyanazt találja viccesnek, hiába fordítod le a viccet angolra pl. Vagy a háttér ismerete nincs meg.
Van pl. az a régi, rendszerváltás előtti vicc, hogy:
Az amerikai, a magyar és az orosz beszégetnek, hogy melyikük milyen gyakran utazhat külföldre. Az amerikai azt mondja, hogy ha van pénze rá, annyiszor egy évben, ahányszor csak akar. A magyar azt mondja, hogy háromévente, ha van rá pénze. Az orosz: tizenkét évente utazhatok, 56-ban Magyarországon voltam, 68-ban Csehszlovákiában, 80-ban pedig Afganisztánban.
Értené ezt egy nyugati ember szerinted, minden magyarázat nélkül ?
Érted már, mire gondolok ?

Dikusz 2018.11.03. 08:36:28

@gabors:
Gábor, már meg ne haragudj, de egyszerűen nem fogom fel az egybites agyammal: mit nem lehet azon érteni, amit @kardio1: írt?

Tényleg más a magyar humor, mint az angol/francia/német.

kék madár 2018.11.03. 11:58:01

@Csodabogár: " de ilyen olyan meg kellemetlen főnököket minden országban el kell viselni"
akkor nem dolgoztal meg diktaturaban, es nem erted amit irtam. Nem hulye fonokrol irtam, hanem egy hulye besugo szadista fonokrol, ami egy diktatorikus berendezkedesben modi, mint Magyarorszag.
Magyarorszagon a kutyat sem erdekli, ha becsuletesen dolgozol.

Antal Jozsa 2018.11.03. 12:32:45

@gabors: nem minden orszagban olyan egyszeru a helyzet mint az USA-ban ahol jol elvagy az angollal jo nagy teruleten. Probalnal meg egy nemet dialektust megtanulni.Jo pelda erre a svajci.Szotart kidobhatod mert nincsenek benne a szavak.Nincs helyesiras.Aki tud (meg az is aki nem )nemetul tudja hogy a mein Haus mit jelent.Na most itt a lanyom mis Huus-t mond. A mini Huus-t kijavitottak mert a Huus-nak das a neveloje. Rendes nemetben viszont nem kap s-t a mein.Ez csak egy pelda volt. Az ido mint Zeit itt leirva Zyt. Szoval el vagytok ott kenyelmesedve az angollal Amerikaban. A posztolo meg sok helyen volt igy nehez felszedni a nyelveket.Az angollal biztosan o is elboldogul.

kardio1 2018.11.03. 12:58:17

@kék madár: szerintem ő inkább dolgozott diktatúrában, mint te meg én.
Abban igazad van, hogy sok rossz főnök van Magyarországon.

gabors 2018.11.03. 13:18:28

@Dikusz: "Tényleg más a magyar humor, mint az angol/francia/német. "

bocs de ez honnan tudod ??

en kb az angolrol (amerikai foleg) tudok valamit

bizony ott kezdodik a nyelvtudas hogy valaki elvezni tudja-e a mondjuk Jhonny Carson-t vagy Jay Lennot vagy Jimmy Kimmelt avagy a Saturday Night Live-ot mind igen humoros vicces ironikus amit akarnak az itteniek DE ehhez mar nyelvtudas es nyilvan kultur kornyezet ismerese is szukseges ...(nyilvan aki franciaba huzott ki az ottani peldakat tud mondani persze nem 6 honap utan akkor meg a franciak sem viccesek)

en peldaul nem talatam soha sem humorosnak a latabart :-)

es a multkor talan te linkeltel valami mostani viccess youtubot azt sem talaltam viccesnek

gabors 2018.11.03. 13:25:27

@kardio1: "Érted már, mire gondolok ?"

persze hogy ertem az olyan "viccek" amik az adott tarsadalmi elethelyzetbol adodnak meg az adott nyelven sem idotalloak .. lasd Hoffi... az akkor abban az evben vicces volt (nemreg lattam azt a szilveszteri reszt amiben sandokan bohockodott a nagy orosz sziberiaban .. mit mondjak most mar inkabb kinos mint vicces volt)

ezert is mondom hogy a nyelvet tudni kell eleg rendesen es 6 honap alatt semmi sem lesz vicces egyik orszagban sem meg akkor serm..... de a magyar vicc az nyilvan mas ... :-) sot a magyar ironia is (az meg sokkal jobb mint az angol ironia foleg mint a spanyol bar ahhoz nagyon keveset beszelek egyelore spanyolul)

kardio1 2018.11.03. 13:34:12

@gabors: feladom.
Azt még az otthon élő Dikusz is világosan látja (hiába ütöd el személyeskedéssel a mondandóját), hogy a tipikus angol humor egészen más (még egyszer: nem jobb, nem rosszabb, hanem más), mint a magyar (ez fordïtásban is átjön). Egyébként az amerikai meg az angol humor is más. Az igaz, hogy ha nem tudsz elég jól egy nyelven, nem érted a poénokat. De ha jól beszélsz is sem lesz minden vicces, mint a helyieknek.
Többet már nem írok erről, úgysem fogsz másként vélekedni.

M. Péter 2018.11.03. 13:38:38

@Antal Jozsa: Az angolnak több változata van, nem csak brit és amerikai. Egy liverpooli vagy newcastle-i tájszólással beszélőt egy született angol sem feltétlenül ért meg, a skóciai és írországi nyelvjárások is messze vannak attól az angoltól, amit a nyelviskolában tanítanak.

Dikusz 2018.11.03. 13:43:15

@gabors: kész, passz, én is feladom.:)))

Kipper 2018.11.03. 13:59:07

@Antal Jozsa: A Siebenschläfer egy cuki rágcsáló (dormouse, a magyar nevét nem találtam)); még soha nem hallottam a magyar hétalvó-ként alkalmazni. :)

Platonica 2018.11.03. 14:09:52

@Kipper: A dormouse a (kerti) pele, vagy alvo pelenek is szoktak mondani. Hetalvot en se hallottam me'g.

Antal Jozsa 2018.11.03. 14:28:22

@M. Péter: Tudom hogy vannak az angolban is különbségek tapasztaltam is meg most is tapasztalom, de az kutya füle ahhoz képest amilyen kilengések a németben vannak a ca. 480e km2 nagyságú nyelvterületen.

Svájcban még a városoknak és megvan a dialektusos nevük, meg sokszor az országoknak is. Nagyon nehéz ezt megtanulni, gyerekként megy de felnőttként már nagyon nehéz --> ez azt jelenti sose fogot úgy érezni hogy végleg megérkeztél ide.
Az angolnál elég ha ott élsz és rádragad a más kiejtés aztán fel is veszed.
Én is láttam már olyan észak-ír dokumentumfilmet amiben a riportalany beszédét feliratozták.

De a dialektust keményen tanulni kell. És a másik embertől tudod csak tanulni. Nincs önszorgalom, nincs könyvolvasás, nincs rendes irodalom, csak kevés film van...
Német munkatársam svájci német nyelvtanfolyamra járt hogy értse mit beszélnek. És ez Bernben volt. Zürichben más beszéd van, St Gallenben megint más....de közben az utcán mindenhol minden 99%-ban német, újságok, könyvek is.

Ha van egy Svájcban forgatott film, sorozat, azt Németországban újraszinkronizálják mielőtt leadnák..

M. Péter 2018.11.03. 15:19:08

@Antal Jozsa: Ide már nyelvész kell, hogy objektíven mérje a nyelvjárások közti különbségeket.

Antal Jozsa 2018.11.03. 16:15:05

@Kipper: en.wiktionary.org/wiki/Siebenschl%C3%A4fer

Lehet hogy rossz (vagy nem használt) példa volt, de találkoztam vele valahol különben nem tudnék róla.

Utolsó mondat:
de.wiktionary.org/wiki/Siebenschl%C3%A4fer

London2009 2018.11.03. 19:36:00

@gabors: @kardio1: @Dikusz: az angol angolrol tudok egyedul nyilatkozni. De szerintem megdobbento, hogy mennyi hasonlosag van az angol meg a magyar humor kozott. Nem is veletlen, hogy mennyire szeretik a magyarok az angol komediakat. Vacak szallo, Csengetett mylord stb. Szerintem elsosorban nyelvtudas, masodsorban szemelyiseg kerdese. Abban meg Gaborsnak igaza van, hogy aki nem beszel csak magyarul, igy csak leforditva vagy szinkronnal ismer konyvet/filmet az ezt honnan tudja? Latabart en imadom meg Kabost de egy Sas kabareval vagy Bodoccsel a vilagbol ki lehet kergetni. : )

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.03. 19:38:45

@kardio1: Szeretnék már ott tartani.
De sajnos még itt vagyok.

kardio1 2018.11.03. 19:53:01

@London2009: nekem az angol humor kevésbé direktnek tűnik, finomabb, sok benne az irónia és az önirónia.

London2009 2018.11.03. 20:09:20

@kardio1: igen, ezzel egyetertek. A tradicionalis angol humor valoban ilyen. Self deprecating, sarcastic, subtle, silly.

Dikusz 2018.11.03. 21:13:04

@London2009: Ebben igazad van, nem jól fogalmaztam (már megint).

tamask 2018.11.04. 08:09:47

@kék madár: Ázsiában élek jó ideje. Az átlag magyar lekakálná a lábszárát, ha látná, hogy milyen különleges ételek vannak itt. Imádom az itteni ételek nagy részét. Mégis így sok év után is ha egy jó töltött káposztára vagy rakott krumplira gondolok, akkor összefut a nyál a számba.
A mákos guba leszólását nem értem, lehet, hogy egyszerű étel, de hidd el, a világ nagy részén is a legegyszerűbb desszertekre gondolnak nosztalgiával az emberek, amikor az otthon ízeire gondolnak.
A nagyanyám által egykor készített madártejnek vagy húslevesnek nincs párja a világon, ahogy a kínai emberek is a gyerekkorukban evett egyszerűbb ételekre gondolnak vissza nosztalgiával későbbi életükben.
Persze lehet enni negyvenezer forintos éttermi vacsorákat, aztán instagramra feltolni a képeket, de az érzelmi kötődés az más.
Nem tudom ismerős-e neked a comfort food fogalma. Egy amerikai a casserole (rakott akármi), macaroni and cheese hallatán kap nosztalgiarohamot. Az orosz a szoljanka, a kínai a douhua (tofu alapú édesség cikkrszirupban), a japán a mochi (édes rizslisztből gyúrt golyók) után vágyakozik és akárhol is élt a világban előtte, ha hazatér, akkor első dolga ilyet enni, mert ez hiányzik neki. Ez nem jelenti, hogy más nemzetek ételeit nem eszi, de ezek jelentik számára az otthont.

@Antal Jozsa: európai nemzet nem lesz soha, de európai identitás van, ahogy mindig is volt a nemzetállamok kialakulása előtttől kezdve. Az európai kultúrkör sokkal egységesebb, mint azt az Európán kívüliek hiszik. Francia felvilágosodás, skót mérnökök, német filozófia, itáliai és németalföldi művészet egész Európa kicsei, mindenütt hatottak. Aki európai, az elismeri, hogy az európi kultúra nem szigetszerűen egymás mellett élő népekből áll, hanem volt egymásra hatás. Sőt mondok jobbat, volt felvidéki magyar haverom, aki magát felvidéki csehszlováknak vallotta jóval a két állam különválása után is. Nem szlovákiai magyarnak. Mert a regionális identitása erősebb, mint a magyar (a magyarországi magyarokat nem is szerette).
Ahogy vannak még, akik jugoszlávnak vallják magukat a Balkánon. Nem kell egy létező ország se ahhoz, hogy identitást képezzen.

@Dragonlady (Bp, Hun): nem véletlen, hogy magyar vagy. A szüleid magyarok voltak, ezért lettél magyar. Az állampolgárságot és nemzetiségi hovatartozást nem lottón vagy tombolán osztogatják. Elég jó eséllyel megjósolható, hogy ha egy házaspár X és Y állampolgárságokkal rendelkezik és Z országban születik a gyereke, akkor milyen állampolgár lehet a gyerekük. Ha magyar házaspárnak véletlenül születhetne egy guatemalai gyereke Magyarországon, akkor beszélhetnénk véletlenről.

fittyerfutty 2018.11.04. 08:10:01

Ez most akkor vagy merő szarkazmus és cinizmus, amit saját bevallása szerint is nagyon szeret a szerző, vagy nem.

"Senkit nem érdekel a kocsijuk, ruhájuk, ékszerük, magasan tesznek rá. Dicsekedni csak itthon lehet."

Utóbbi mondat alapján remélem az első verzió az igaz, és csak szórakoztatni szeretett volna minket. Ez esetben köszönöm, és jót röhögtem. :D

TBlocker 2018.11.04. 08:10:47

Nem rossz poszt. Sok mindennel egyet is értek. A mű-mosolytól a kínai kultursokkig,valamint nem volt olyan ország ahol valami finomat ne ettem volna finomabbat mint bármelyik másikban, munkámból adodóan járom a világot kb 220 napot minden évben lassan 12 éve, csak Afrikában és Dél-Amerikában nem jártam még, nem nagyképüségből írom (abbol már rég kikupálodtam) csak viszonyítás képpen.
Két hazám van az egyik Magyarország de a szívem csücske Erdély. Mindkettőbe jó hazajönni-menni, egy-két hónap után, maradnék is többet de nem tehetem, viszont az alatt a 2-3 hét alatt mindig fejben vivodok a “magyar állapottal” : miért nem tudunk összetartobbak lenni, miért nem tudunk mi is legalább műmosolyogni egymásra, miért nem érezzük a polgártársunkat legalább felebarátnak, miért poiltizálunk annyit (főleg ha nem értünk hozzá), miért vagyunk állandóan elégedetlenek, miért vagyunk irigyek, miért probáljuk okosabbnak láttatni magunka másoknál, miért keresünk kibúvókat vagy kiskapukat...stb, más országokban is csinálják de nem ennyire látványosan ês nem is fáj annyira. Szerintem a magyar nem egy állapot inkább egy fogalom, de akkor is jó haza jönni-menni ha mindig ilyen marad.

tamask 2018.11.04. 08:11:31

@kardio1: ez egy mítosz, minden országban van önironikus, finom, nem harsány humor. Közép-Európában meg végképp ilyen a humor nagy része történelmi okoknál fogva

A kommentekben tipikus magyarosch hozzáállást látok. Ha valaki a töltött káposztát, Túró Rudit emlegeti nosztalgiával, akkor a nyugatra szakadt magyarok egyhangúlag lehurrogják, hogy maradi, mucsai paraszt, nem világpolgár, nincs ízlése és inkább élvezze a különleges külföldi ételeket.
Ha egy kanadai azt mondja külföldön élve, hogy hiányzik neki a poutine, ha egy louisianai külföldön élve azt mondja, hogy hiányzik neki a crawfish cookout hangulata meg a shrimp-okra gumbo, ha egy chicagoi azt mondja, hogy hiányzik neki a vastag deep-dish pizza (amitől az olaszoknak égnek áll a haja), akkor a földijei annyit mondanak, hogy "I feel ya bro". Tehát nem lehurrogják, hanem megértik.

Tipikus magyarosch mentalitásra vall, hogy ami magyar, azt leszarozzuk. Aki szereti a töltött káposztát sok évtized utazgatás, külföldön élés után is, az lenézendő mucsai. Pont a magukat nyitottnak láttatni akaró nyugazi magyarok állítanak itt kinszagénységi bizonyítványt magukról.
Minden ember, aki egy kultúrában nőtt fel, hiányolja a gyerekkora ízei, a hazai humort, akkor is, ha élete nagy részét utána külföldön éli le.
Nem véletlenül járnak az ázsiaiak külföldön is a saját kis éttermeikbe. Élvezhetik a helyi ízeket is, de nekik néha kell a hazai.

virgo 2018.11.04. 08:11:43

A post szerzője valóban sokat általánosított. Nálat többet már csak azok, akik a kommentekben igyekeztek megcáfolni, de itt élek a gyanúperrel, hogy kissé félreértették a szerzőt.

Ő nem állította (szerintem), hogy a magyar ételek, nyelv, magyar lét stb objektíve jobb mindegyik másiknál. Azt mondta el, ő hogyan érez ezzel kapcsolatban, tehát hogy neki jobb, ami eleve szubjektív ugye. A kaják esetében amúgy is nehéz lenne mondjuk a töltött káposztát magyarnak titulálni, mert a törökök által került hozzánk, mint egy csomó más étel is.

De.

itt azért elég nagy különbségek lehetnek életkor szerint is: a külföldi lét egy fiatalnak lehet kaland, és mint ilyen, kifejezetten érdekes és élvezetes, még nehézségekkel együtt is. 50 fölött azért más máshogyan néz ki ez a dolog. Aki meg kijelenti hogy ő elsősorban európai és nem magyar, hát... szerintem meg elsősorban hülye, csak aztán európai.

A hazánkat szeretni önmagában nem bűn, és ennek kevés köze van a mindenkori kormányzathoz. Ezen a nyelven tanultunk beszélni, ami eleve ad agy sajátos logikát, gondolkodásmódot. Ezt az ember nem vetkőzi le amíg él, akkor se, ha nagyon szeretné.

Dzendör Sztadiz 2018.11.04. 08:11:52

Hát szegény vendégposzter egyet nem tudott: ezen a blogon utálni kell Magyarországot meg mindent, ami magyar.

szociál · szociesatjukol.blog.hu 2018.11.04. 08:12:25

Britek verhetetlenek szarkazmusban és iróniában, lepipálják a magyarokat.
Szőke és rendőrviccekben vagyunk jók :P
Az tény hogy a hazai szalámik sokkal ízletesebbek a szegedi pirospaprika miatt, se olaszba, se németbe nem eszik senki olyan szalámit mint itthon.
És egy tányér gulyás levestől se kap infarktust senki, nem muszáj egy konténer zsírt beledobálni, ez a titka, ezt üzenem a fittnesszmamiknak.

biobender 2018.11.04. 08:12:39

Egy picit ismerem ezt a tipust, nem magyar sajatossag. Elmehet 42 orszagba, mindegyikben fel egy kicsit a helyiektol, nem kommunikal, magaban morgolodik a szallodaban , melyen megveti a korulotte levoket majd hazajon es elmondja milyen szar a kulfold. Csak azt bizonyitja, hogy boven lehet valaki provincialis bunko, akkor is ha sokat utazik .

A legszebb peldanyok azert a kommunizmusban teremtek: a megbizhato ettarsak akiket kiengedtek nyugatra.

Visceroid 2018.11.04. 08:12:41

"Magyarnak lenni állapot"

Hát ja. Idegállapot.

Ivanbaumgartner 2018.11.04. 09:09:55

Sajnos magyarként sok helyen-nem itthon-leköpnek,és a románokkal egy kalap alá vesznek..még élnek a stereotipiak sok helyen,magyar a "bajuszos,csatingatós,cigány marha pásztor"....

jjoey 2018.11.04. 09:09:55

Es miert nem tudja a sok vilaglatott kitalalni az orszagot? Akar bolt, akar kozlekedes, akar munka, miert kell a masikat atvagni, becsapni, lehuzni? Miert ezt es nem az egyuttmukodest importaljuk? A csilivilire bukunk, nem a normalis emberre, miert a legenybucsuk fovarosara vagyunk buszkek?
Pedig sokan vannak kint es lehetne ezen valtoztatni, ha annyira jo ez az orszag.

midnightcoder2 2018.11.04. 09:09:55

@biobender: Vagy esetleg arról van szó, hogy van saját ízlése, értékrendje, öntudata és nem esik hasra rögtön attól hogy hű, én a mucsai bunkó eljutottam a csodálatos USA-ba.

- duplagondol 2018.11.04. 09:27:08

Tudjátok, ez volt a régi emberek felismerése is: akkor született a jelmondat, amikor a deákok, a katonák, huszárok és gyalogok, testőrírók, sőt, utazók először vettek célba nagy számban napnyugati országokat: a XVIII. században.

"Extra Hungariam non est vita, si est vita, non est ita" "Magyarországon kivül nincs élet, vagy ha van is élet, az nem olyan."

tamask 2018.11.04. 09:27:36

@midnightcoder2: USA-ban töltött időm alatt nekem a városok egyáltalán nem jöttek be, még a mások által szuper hangulatosnak leírt New York se. A természet viszont igen.
Külföldi életem elején én belefutottam egy olyan határontúli (Kárpát-medencei) magyarba, aki folyton fikázta a magyarországiakat, utálta a mucsai Magyarországot és csak a Nyugat volt neki az isten. Aztán beleláttam kicsit az életébe, tele volt gátlásokkal, mert se magyarul nem tudott már rendesen, se a (Trianon által elszakított) szülőhelyén beszélte a hivatalos nyelvet rendesen. Így neki mindenhol komplexusai voltak. Aztán rájött, hogy a bálványozott Nyugaton se lesz ő különleges.

Mindenki, aki nem folyton utazgatva, évente máshol élve vagy állami gondozásban (gyökértelenül) nő fel, rendelkezik ilyen preferenciákkal, mint a posztoló.
Ha egy kínai ember Amerikában vágyakozik az anyja gőzölt gombócai vagy a kézzel nyújtott tésztából készült leves után, akkor senki se hurrogja le. Csak a magyaroktól hallottam ilyet.

- duplagondol 2018.11.04. 09:32:28

A "technikalizációban elveszett emberi kapcsolatoknál" azonban elakadtam. Tudnánk valamit, amivel ezt, minden látszat ellenére, ki tudnánk védeni?

Szaktanár 2018.11.04. 09:50:14

azt hiszem, ez emberfüggő. van, aki jól érzi magát, ha bunkók vele a bkv-n, és van igénye rá, h a "hogy vagy?" valódi érdeklődés legyen. én a magam részéről pont fordítva vagyok. szeretem, ha nem lökdösnek, ha nincs büdös, amikor felszállok a buszra, és nem szeretem a túlzott bizalmaskodást sem, ezért a közérzetemre vonatkozó kérdéseket megtartom a legbelsőbb körnek, és nem érdekel, ha mások nem kérdezik meg, vagy ha csak udvariasságból.
szarkazmus, irónia, meg csak helyiek számára érthető poénok ugyanúgy vannak mindenhol, de nyilván ha 10 év alatt 42 helyen fordul meg az ember, akkor nem lehet olyan mélyen beágyazódni egyetlen társadalomba sem, h ezt megélje, megértse az ember.
kinek így jó, kinek úgy. ha ennyit utaznék, én is vágynék haza, de ha az ember letelepszik valahol máshol, egy idő után szükségszerűen ott lesz otthon.

tanato 2018.11.04. 09:56:51

@maxval balcán bircaman: Nem nemzitség,identitás.Szerintem egy kiskorában kiköltözött magyar szülőktől származó személy felnőttkorában amikor már nagyjából el is felejti,vagy nem használja szülei nyelvét,az adott állam nemzetiségéhez tartózó identitású lesz.Mondjuk magyar származású francia,német vagy angol.Egyí két kivétel persze van,éppen te írtad régebben hogy egy örméyn,zsidó vagy ír vagy egy cigány akkor is oda sorolja magát ha már sokadgenerációsként él is egy adott államban és már a nagyszülei sem beszélték őseik nyelvét.Ezt én naponta tapasztalom pl. a helyi cigányoknál/30 % kb. a praxisomban az arányuk/,legtöbben már nem beszélik a lovárit mégis nagyon élesen megkülönböztetik ki a környezetükben a cigány és ki a "Magyar"jelen esetben a magyar lehet persze sváb tót,vagy román is.

midnightcoder2 2018.11.04. 10:14:41

@tamask: Igen. Picit néha én is ezt érzem ezen a blogon sok mindenkitől. Nyilván minden helynek megvan a maga előnye és a hátránya, és az már az adott személy preferenciáin múlik hogy mit érez előnynek és mit hátránynak. De itt ha bárki meg meri említeni egy hely - különösen egy nyugati ország - hátrányait, azt sokan virtuálisan keresztre feszítik, kerékbe törik és máglyán égetik el.

midnightcoder2 2018.11.04. 10:15:05

@- duplagondol: "Tudnánk valamit, amivel ezt, minden látszat ellenére, ki tudnánk védeni? "

Szerintem az emberi kapcsolatok már jóval a "technikalizáció" előtt rég elvesztek. Már a szocializmusban is téma volt a lakótelepi magány és elidegenedés, pedig akkor nem hogy fészbúk nem létezett, de vidéken egy pesti vonalra is órákat kellett néha várni a telefonfülkében. Ahhoz pedig hogy telefonod legyen, orvosnak, rendőrnek vagy TSZ elnöknek kellett lenned.

Ma viszont a technológiával nem annyira elvesznek, hanem inkább átalkulnak. Az aki a villamoson a mobilján chatel a fészbúkon szintén kapcsolatot tart - legfeljebb nem veled. Ami amúgy 99.99%-os eséllyel telefon és fészbúk nélkül is így lenne, max. akkor nem a telefont bámulná hanem az újságot, vagy épp kifelé az ablakon a semmibe.

Platonica 2018.11.04. 10:20:19

@tanato: Ha mindket szulo magyar, akkor nehezen tudom elkepzelni, hogy a kiskoraban kikoltozott gyerek elfelejtene vagy akar nehezen hasznalna felnottkoraban az anyanyelvet. Ennek ellentmond az osszes eddigi tapasztalatom. Me'g a vegyes hazassagokbol szuletett gyerekeknel is azt latom, megorzodik a nyelv, de itt fontos, hogy foleg akkor, ha az edesanyjuk a magyar.

Az identitas mar egy bonyolultabb kerdes, marmint hogy minek erzi, vallja magat valaki, ha kulfoldon no fel. Ez sok-sok osszetevotol fugg, kezdve a szulok hozzaallasatol, a befogadoorszagban szerzett tapasztalatoktol, egyeni beallitottsagtol, stb.

tsabus UAE 2018.11.04. 10:37:39

Múltkoriban volt egy vitám sokakkal az "értlmiségi" lét definícióját illetően. A többség szerint, egy papír, mely igazol egy felsőoktatási intézményben tett eredményes vizsgát, automatikusan feljogosít valakit a belépésre az értelmiségi kasztba. Ezt a posztot elolvasva, kicsit az én érvelésemet látom alátámasztva, miszerint a diploma, önmagában semmit sem jelent. És íme...

tanato 2018.11.04. 10:42:18

@Platonica: Gondolj TOny Curtisre,kiskorában az USA-ban még csak magyarul beszélt/szüleivel/utána meg abszolut elfelejtett magyarul.De sajnos sok felnőttet is ismerek akik 56-os disszidens szüleik ellenére,alig-alig értik őseik nyelvét sajnos.
Amiket írsz azok tényleg pozitív példák.
Második pont:Ők inkább magyar származású spanyolnak,vagy olasznak tartják magukat/hogy ne mindig alegnagyobb nyelveket említsük./De az identitás tényleg más dolog,pl. az aradi 13.-ak jó része nem beszélte a nylvünket mégis magyarnak tartották magukat és a környzetük is máig nnnak tartaja őket.
Identitás:nemrég olvastam költőnk József Attila apjáról,ő ugye Arad megyei pakulár/hegyi pásztor szülőktől származó román anyanyelvű ember volt/Amikor hosszú évekig MO.on élt/nagy Magyarországon persze/FŐleg Budapesten a későbbi költő anyjával akkopr József Áron néven jelentkezett be és magyarként definiálta magát,később amikor elhagyta a családját és Temesváron kezdett új életet új asszonnyal akkor meg Aron Josip néven románként definiálta magát

Platonica 2018.11.04. 10:55:26

@tanato: Pont ezt a kiegeszitest akartam irni, csak megeloztel, hogy ma sokkal kevesbe jellemzo, regebben viszont tenyleg gyakoribb volt. Az 56-osok gyerekei azt meseltek anno, hogy a szuleik nagy-nagy nyomas alatt voltak, latastol mikulasig dolgoztak, alig talalkoztak, ok "megorzokben" nottek fol, vagy pl Tony Schwartz-rol (aki egyebkent mar kint szuletett) le is irtak, hogy az "utca nevelte". Igy nehez atadni, megorizni az anyanyelvet. Ma szerintem teljesen mas a helyzet. Amikor en eloszor kerultem kulfoldre (tobb mint 20 eve), ott minden magyar csalad tudatosan figyelt arra, hogy a kisgyerekeik magyarul is tudjanak. Ezek a gyerekek ma mar felnottek, es az otthonuk nyelve ( a szuleikkel) tovabbra is magyar. Most (masik orszag) szinten ezt latom magam korul. A sajat gyerekem nemcsak beszel, de ir, olvas magyarul, pedig nagyon pici kora ota itt el, sose jart magyar iskolaba.

tanato 2018.11.04. 11:01:42

@Platonica: Amíg a szülők élnek és figyelnek rá addig persze oké.A gond csak akkor lesz ha már nem lesznek szülők és vagy már nem járnak haza az unokák a nagyszülők halála miatt,akkor kopik.dez a folyamat a MO:-on élő külföldiek esetében pont ilyen.Pl a 20-30éve ideköltözött nagyszámú kínai gyerek akik máér ide járnak iskolába,már csak otthon beszélnek kínaiul.Éppen figyeltem egy kisikolás korú gyerekcsapatot a Kínai piacon Kőbányán,egymással magyarul játszottak beszéltek,a szülőkkel kínaiul.

Platonica 2018.11.04. 11:20:00

@tanato: Az teljesen tipikus, hogy a gyerekek egymas kozt az orszag nyelven jatszanak, me'g testvereknel is lattam az otthonukban. Ettol me'g megmaradhat az anyanyelvuk:-)

Azert jo esellyel a szulok nem halnak ki a gyerekek fiatal koraban;-) mar pedig ha min. kora felnottkorukig termeszetesen es napi szinten hasznaljak a nyelvuket, akkor nem fogjak mar elfelejteni. El nem tudom kepzelni, hogy a kamaszgyerekem valaha aka'r csak torje is majd a magyart. Viszont a sajat leendo gyerekenek mar jo esellyel nem fogja atadni, foleg ha nem magyarajku part valaszt. (Ha igen, akkor azert megvan az eselye:-))

tanato 2018.11.04. 11:29:44

@Platonica: ha a kamaszgyerek elköltözik megházasodik máés anynyelvűvel,mindenképpen kopni fog a nyelv gyakorlás híján.van egy ismerősöm már régebben más témában írtam róla itt is,öt éve szakácskodik Németországban fiatal srác osztrák barátnője van.Magyarul csak az édesapjával szokott egy héten egyszer beszélni magyarul telefonon./Anyu már sajnios nem él/Nemrégen volt itthon annyira érződött az akcentusán hogy ritkán használja a magyart,hogy szinte félelmetes volt.Tisztára mint egy magyarul jól beszélő német

Platonica 2018.11.04. 11:44:47

@tanato: Ez az 5 ev utani akcentus nekem nagyon furcsa, kulonosen, hogy felnottkent ment ki. Elhiszem neked, de meredek.

Az unokahugom No-ban szuletett, nott 13 evig, ma mar felnott, na az o magyarjan lehet erezni a nemetes akcentust, sot me'g az angoljan is. Ez termeszetes.

Gergely_it · http://gergo.me 2018.11.04. 12:45:29

Talán azért is érez így a szerző, mert “túl sok” országban élt. 10 év alatt negyven-valahány, az azt jelenti, hogy mindenhol látogató maradt. Én 14 évesen költöztem el otthonról, 25 éve. Nem állítom, hogy nem kötődöm érzelmileg Magyarországhoz, de az igazat megvallva, én már itt érzem magam otthon. Biztosan személyiség kérdése is, de talán az időnek is van szerepe abban, hogyan és mennyire kötődünk Magyarországhoz, hol érezzük magunkat otthon (akár több helyen is).

Mancilla Pectoralis 2018.11.04. 12:45:32

Semmi baj nem lenne Magyarországgal,ha nem megalomán idióták vezetnék(akár szegfű akár narancs). Akkor nem lenne ennyi megkeseredett, egocentrikus ember hiszen ez egy szép ország, simán élhető lenne.

midnightcoder2 2018.11.04. 12:45:58

@tsabus UAE: Íme egy szép példa arra amit írtam pár hsz-szel előbb. Amúgy igen, igazad van, a magyar értelmiség csakis ballib lehet, aki pedig ballib annak automatikusan kötelező isteníteni mindent ami minél távolabb van a mi kultúránktól és megvetni mindent ami a miénk. Én ezért is vagyok büszke arra, hogy nem vagyok értelmiségi, holott diplomám nekem is van.

tanato 2018.11.04. 12:53:58

@Platonica: Bizony én is meglepődtem,de belegondolván ha azt a kiejtést gyakorolja öt évig akkor már az anyanyelvét is németes hangsúllyal beszéli.Töklétes magyarsággal de érződik hogy más nyelvi környezetből jött.

Platonica 2018.11.04. 13:26:41

@tanato: valoszinuleg benne van a magyartol valo elszigeteltsege is, mert mi 2x-3x 5 ev utan se beszelunk akcentussal, me'g a gyerek se, aki pedig itt nott fol:-)

tanato 2018.11.04. 14:07:45

@Platonica: Igen ti napi szinten beszéltek magyarul.

kardio1 2018.11.04. 15:35:36

@midnightcoder2: szerintem nem erre gondolt.

kék madár 2018.11.04. 15:40:36

@tamask: nem szoltam le a makos gubat, a makos guba globalis es objetkivnak latszani akaro felmagasztalasat szoltam le.

kék madár 2018.11.04. 15:42:08

@kardio1: nem ertem mit akarsz ezzel mondani, hogy ez nem diktatura?

kék madár 2018.11.04. 15:47:16

@tamask: meg egyszer figyelmesen elolvastam az irasod: most akkor a makos guba a legjobb a vilagon, vagy csak neki a legjobb, vagy mi?

kék madár 2018.11.04. 16:00:04

@midnightcoder2: "Vagy esetleg arról van szó, hogy van saját ízlése, értékrendje, öntudata és nem esik hasra rögtön attól hogy hű, én a mucsai bunkó eljutottam a csodálatos USA-ba."

vagy esetleg arrol, hogy lovese sincs az objektivitasrol es piros-feher-zoldet pisil :)

kardio1 2018.11.04. 17:37:25

@kék madár: csak annyit, hogy nem az.

midnightcoder2 2018.11.04. 18:14:37

@kék madár: Pisiljen. Joga van hozzá. Ahogy az amcsik egy részének is csillagos-sávosat. Az már viccesebb, amikor valaki átmegy fél évre, és utána pisili ez utóbbit. De azt mondom, ehhez is joga van az illetőnek kinek a pap kinek a papsajt, a gáz az amikor az utóbbi leszólja az előbbit.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.04. 18:48:19

@TBlocker: Nagyon jól leírtál minket.
Sajnos ilyenek vagyunk.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.04. 18:48:20

@tamask: Guba.Egyik legjobb!
Madártej is!
Előző asszony átjött madártejet csinálni jó pár éve.
Beleszóltam,nem tetszett neki.
Nem is lett jó.:))
Pedig csak nem akartam,hogy túl édes legyen.:))

Hórukk 2018.11.04. 18:48:40

A nyugati művigyort mint közhelyet kell kezelni. Egyszerűen mosolyognak az emberek, ezt várják, ezt kapják és fordított helyzetben ők is ezt nyújtják. Sokkal jobb, mint állandóan a többiek savanyú, elégedetlen p.fáját nézni, akik ráadásul azt keresik mindig, hogyan b.szhatnak ki veled, ahelyett, hogy kezelnék és megoldanák a helyzetet. Tisztelet a kivételnek itthon.Természetesen felnőttként 20 év alatt sem fogsz úgy elsajátítani egy idegen nyelvet mint az anyanyelvedet és körömpörköltet sem fogsz olyan jót kapni soha odakint. Ezt tudomásul kell venni. Ugyanakkor vannak előnyei is a kinti létnek: mivel az adód túlnyomó többsége jól hasznosul és nem mészarosok zsebében (ciprusi számláin) köt ki, több fizetést és szolgáltatást kapsz ugyanannyi munkáért. Nem aláznak meg naponta sem akkor amikor megkeresed a pénzt, sem akkor, amikor elköltöd azt. Mindenki választhat. Aki tudja, az próbálja ki mindkettőt, aztán döntsön.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.04. 19:06:34

@Hórukk: Na ott a pont!
fideszbirkák mindjárt neked esnek...

Kopi3.14 2018.11.04. 19:29:37

Aki ennyi helyen élt, az sehol nem élt, csak megfordult. Úgy meg nem lehet valós képet kialakítani egyetlen helyről se. Így nem a világ steril, hanem ő, és a maga burka.

midnightcoder2 2018.11.04. 19:29:38

@Hórukk: Viszonylag könnyű jobb szolgáltatást csinálni X jövedelem ugyanolyan százalékából ha X négyszer annyi az egyik helyen mint a másikon. Függetlenül attól, hogy persze leszáradhatna a keze minden lopós politikusnak oldaltól függetlenül.

exterminador 2018.11.04. 20:48:58

Mi ez a töltött káposzta, gulyás, körömpörkölt kultusz? Én itthon élek, és mind a háromtól felfordul a gyomrom.

urga 2018.11.04. 21:59:14

"Sehol, soha, de soha nem éreztem magam úgy (a világ bármely pontján, bárkivel, a legkedvesebb és barátságosabb emberek között sem), mint itthon."

+1

Nincs az a pénz, amiért külföldre költöznék újra... (már voltam..)

Almandin 2018.11.04. 23:35:14

@somlobodog: Egyetértek, ez még nem képmutatás. Ha egy étteremben vagy boltban mosolygósan, kedvesen szolgálnak ki, az sokkal jobb, mint ha bunkók. Normális ember ezt nem keveri össze a szeretettel és a barátsággal. Képmutató ember meg sok van a magyarok között is, személyesen tapasztaltam.

fhdgy 2018.11.05. 07:27:56

@kardio1: Azt írtam, hogy :

"Az első kettőt szeretem, mert úgy vagyok mint a jó baráttal, ismerem jól és mégis szeretem.

A harmadikkal viszont nem tudok kibékülni."

Te pedig azt írtad, hogy:

"Ez utóbbit szerethetem, vagy sem, de az nem egyenlő a hazával. "

Nem egyről beszélünk???

kardio1 2018.11.05. 08:21:53

@fhdgy: de.
Te 3 dolgot asszociálsz a haza fogalmához, én meg kettőt. Az aktuális kormányzat nekem nem asszociálódik a haza fogalmához.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.05. 11:59:57

@fhdgy: Amúgy ne törődj velük.
Ők a hülyék!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.11.05. 11:59:57

Azért jók az itthoni kaják is.
Pacalt nem eszem,töltött káposztából csak a húst.A barátnőm most csinált nekem először,és nagyon jó volt.
A többi jöhet.

fhdgy 2018.11.05. 12:25:37

@kardio1: Valóban az lenne a szép, a jó, ha ha az első kettő elég lenne, hogy meghatározza az ember gyerekének a viszonyát a hazájához.

A magyar történelem sajnos tele van olyan eseményekkel, amik nem tették lehetővé, hogy az emberek ne vegyék figyelembe a harmadik tényezőt.

Mikes Kelemennek Mária Terézia azt üzente a haza térési kérelmére, hogy "Ex Turcia nulla redemptio"! Mi volt Mikes kelemen bűne? Az, hogy tízen pár évesen a Nagyságos Fejedelem apródja lett!

Hány értékes magyar volt, aki még azt is megtiltotta, hogy hazai földbe temessék addig, amíg itt vannak a németek, az oroszok, amíg fasiszták, kommunisták uralkodnak.

A sort, az okokat te is tudod folytatni!

Igaz, a hatalom nem a haza, de alapvetően meg tudja határozni a honfiú vagy honleány viszonyát a honhoz.

kék madár 2018.11.05. 17:51:53

@kardio1: tehat szerinted ez nem diktatura? Van meg mas ilyen magas labdad, mert ez igy nevetsegesen konnyu?

kék madár 2018.11.05. 18:59:23

@midnightcoder2: a zilleto en vagyok, en mentem Amerikaba fel evre, es en pisilek piros-feher-keket?
En a nacionalizmus minden formajat ruhellem, az amerikait is, az amerikai zaszloval rohangalast is, a magyarral valot is, ez meg a mult szazadban elment, de mara mar le kene szokni errol a torzsi hagyomanyrol, nem segit csak art, es csak a diktatorok szerepet erositi. Roviden: nem ertem amit irsz

kardio1 2018.11.05. 22:03:29

@fhdgy: ez más országban is így van, mégsem tagadják meg a hazájukat.

kardio1 2018.11.05. 22:13:03

@kék madár: természetesen nem diktatúra. Maximum irányított demokrácia, mint Putyin Oroszországa, bár ott jóval erősebb a hatalomkoncentráció, és sokkal kisebb az esély rá, hogy békés hatalomváltás legyen. Magyarországon a választási rendszer nem a Fideszt, hanem a mindenkori győztest juttatja aránytalan hatalomhoz. Egyébként, ha aránytalan választási rendszert keresel, ilyen van Franciaországban, az Egyesült Királyságban pl.
Még egy adalék. A Horthy-rendszer nem diktatúra, hanem autoriter rendszer volt, a mostani rezsim meg sokkal enyhébb annál.
Ne érzelmi alapon nézd a kérdést.
És még mielőtt : nem vagyok fideszes.

kék madár 2018.11.05. 23:22:12

@kardio1: papiron az orszag nem diktatura mert vannak latszatvalasztasok, latszatintizmenyek, latszatszolasszabadsag, latszatfuggetlenmedia, de a valosagban a diktatura minden kriteriumat lefedi a csuti ember rendszere.
Es ez a legnagyobb baja, diktaturak voltak es lesznek, ez meg nem a vilag vege, de ha egy diktaturat demokracianak hivunk, akkor annyi hazugsagot kell magunk elott tolni, hogy abbol hazugsaghegyek lesznek es be fognak temetni mindenki, es a diktator kivetelevel mind aldozatok leszunk.

kék madár 2018.11.05. 23:23:52

@kardio1: És még mielőtt : nem érzelmi alapon nézem a kérdést.

kardio1 2018.11.06. 09:14:37

@kék madár: pedig abból, amit írtál, nagyon úgy tűnik.

kardio1 2018.11.06. 09:22:26

@kék madár: a diktatúrának vannak objektív ismérvei. A magyarországi rendszer ezeket nem teljesíti.
Választáson simán legyőzhető lenne, csak korrekt program kellene, olyan erő, ami érzelmileg is meg tudja szólítani az embereket. Jelenleg az ellenzék kínálata annyi, hogy kergessük el Orbánt. Ez láthatóan nem működik, mégis ezt tolják. Egyébként egy diktatúrában nincs olyan, hogy bármilyen, akár csak helyi választáson az ellenzék győzzön, mint pl. Márki-Zay Hódmezővásárhelyen. Ők ilyenkor inkább börtönben vannak.

kék madár 2018.11.06. 18:01:51

@kardio1: diktaturanak van egy definicioja, nezz utana,
Ha akarod masold be, es vesezzuk ki.
"Választáson simán legyőzhető lenne"
Hat de objektive legyozhetetlen mert csal, a kampanypenzzel, a kampannyal, rendszerrel, az adattal, a szamlalassal, a buszoztatott szabadkai es erdelyi 100 ezrekkel, meg egyszer, ez egy LATSZAT demokracia, de minden elemeben diktatura.
Neha kovetnek el kisebb hibakat, mint pl. Hodmezovasarhely.

kardio1 2018.11.06. 19:21:06

@kék madár: nem azért nem győzték le, mert csal, hanem mert az emberek érzelmeire tud hatni, egy álmot kínál, azt érezteti, hogy magyarként fontos vagy. Az ellenzék is fog tudni nyerni, ha ezen a téren versenyre tud kelni. A Momentum mint új erő is egy álomgyilkossággal indított (ebből a szempontból mindegy, hogy gazdaságilag kivitelezhető-e), ami versenyképes tömegbázis kiépítésére alkalmatlan. Trump, Orbán, vagy a másik térfélről Ciprasz, vagy a spanyol Podemos esetén arról van szó, hogy a poltikailag nem korrekt, de sok embert foglalkoztató kérdéseket felteszik. A válaszaik sokszor nem megfelelőek viszont. De hatékonyan küzdeni ellenük nem úgy lehet hogy démonizálod, vagy címkézed őket (ez csak segít nekik), hanem ha érdemben foglalkozol az általuk felvetett kérdésekkel.

kardio1 2018.11.06. 19:25:13

@kék madár: abban igazad van, hogy nekik lejt a pálya, de mégiscsak az számít végül, mennyien szavaznak rájuk, vagy ellenük. Ha tömegeknek lenne elegük belőlük, nem nyernének. Ezek szerint csak nem ez a helyzet.

kék madár 2018.11.06. 21:44:55

@kardio1: dehat szam szerint kevesebben szavaztak a Fideszre, csak elcsaltak a valasztasok EREDMENYET. A tomegeknek tok mindegy, hogy eleguk van, ezt a valasztasok elcsalt EREDMENYE nem fogja tukrozni.

"De hatékonyan küzdeni ellenük nem úgy lehet hogy démonizálod"
nem az en dolgom, hogy hatekonyan kuzdjek ellenuk, es nem is demonizalom oket. Siman leirom a tenyeket. Az, hogy a tenyek nagyon durvanak tunnek, pont nem az en hibam.

kék madár 2018.11.06. 22:07:21

@kardio1:
nekem meg pont ez a demonizalas:
"esetén arról van szó, hogy a poltikailag nem korrekt, de sok embert foglalkoztató kérdéseket felteszik. A válaszaik sokszor nem megfelelőek viszont. "
nem olyan kerdeseket tesznek fel, hanem olyan mumusokat talalnak ki, ami az embereket foglalkoztatni tudja, ez a modell Hitler ota mukodik:
a kizsakmanyolo zsidok, a gyilkos mexikoiak es a vad afrikai csordak. Ezek mind hazugsagok, de az emberi butasag es hazugsag befogadasara valo keszseg vegtelen (lasd nehany itt posztolot) es erre ugyesen beugraszthatoak a tomegek. A "sok embert" ezek a kerdesek addig nem foglalkoztattak amig be nem adtak nekik, hogy ezek valos problemak.

kardio1 2018.11.12. 00:05:56

@kék madár: bocs, hogy megkésve válaszolok. Már megint ott vagy leragadva, hogy a magyar választási rendszerben a leadott szavazatok kevesebb mint felével a Fidesznek 2/3-a lett. Ha legközelebb a Jobbik/LMP/DK/MSZP/Momentum ugyanilyen eredményt ér el, nekik is 2/3-uk lesz.
Vagy, ha 80%-ot kapnak, akkor lesz 3 másmilyen párti képviselő.

kardio1 2018.11.12. 00:06:41

@kék madár: a tényeid egy része vélemény.

kardio1 2018.11.12. 00:18:11

@kék madár: amiket leírtál, azok legfeljebb a válaszok lehetnek a soha fel nem tett kérdésekre és mint ilyenek, rossz válaszok.
A kérdések, amiket ezek az erők kimondanak: miért élnek tömegek egyre rosszabbul, amikor mások szemérmetlenül gazdagodnak ?
Miért jó Európának a bevándorlás ? Miért jó, ha a kereszténységet, a keresztényeket bírálhatod, kigúnyolhatod, de az iszlámot, judaizmus nem ?
Miért jó a mesterséges intelligencia korlátok nélküli erőltetése ? Miért jó, hogy a multinacionális nagyvállalatok, élükön demokratikusan meg nem választott vezetőikkel lenyomják az államokat ?
Van egy sor ilyen kérdés, amit a mainstreamban fel se lehet vetni, a populisták meg nem adnak jó válaszokat, de miután válaszolnak, egyre többen érzik úgy, hogy meghallgatták őket. Ez az igazi probléma. Elhallgatással, címkézéssel nem lehet megoldani.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása