oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. november 01. 06:30,  Nehéz visszatérés a karibi világba 88 komment

2018. november 01. 06:30 Határátkelő

Nehéz visszatérés a karibi világba

A hazai szalonna íze még az ember szájában van, amikor már a repülőn ül és úton van… hova is? Vissza? Haza? A visszatérés nem mindig könnyű, még akkor sem, ha az ember a karibi térségbe (konkrétna Guadeloupe-re) utazik, mint a mai poszt szerzője, Kriszta.

ilg.jpgInnen nem messze lakok, szemet gyönyörködtető, mikor benézel egy utcába és egy kis szigetet látsz a távolban a gyönyörű kék víz és ég találkozásánál

„Ha sokat utazol könnyebben alkalmazkodsz...!?!? Szerintem tényleg igaz, hogy az utazás mindig az ember hasznára válik, mert megtanul alkalmazkodni, hisz mindig adódhatnak váratlan vagy nem szokványos helyzetek, melyeket kezelni kell tudni. 

Egy idő után az ember úgy érzi sokat tapasztalt és jó pár dolgot átélt, ami akkor is hozzátesz az életéhez, ha nem a legpozitívabb élményként élte meg. 

Karibi visszautazásom előtti egyik estén egyik kedves régi barátommal ellátogattunk egy remek kis vidéki csárdába és próbáltam a jó magyar ízeket memorizálni a hosszú távú memóriámba. Isteni volt a jó nagy hazai szalonna, a velő, ilyet aztán biztos nem eszek a „Karibon”. 

csar.jpg

Az utat végigidegeskedtem, mert a 3 óra 15 perc nagyon kevés az átszálláshoz, ha netán egy nagyobb dugó adódik Párizsban. Végül is most hamarabb érkeztem meg Párizsba és Guadeloupe-ra is és simán elértem a csatlakozást, mert épp alig voltak, de a majd 1,5 órás buszutat végigizgultam. 

Nagy meglepetésemre egy lengyel táncos barátnőm is pont ugyanazzal a járattal utazott a szigetre, így nagyon jókat beszélgettünk, mert mindketten hasonló cipőben járunk. 

Az átállás nehézségei 

Az itteni pára sokadjára is szokatlan volt és most annyira fáradt voltam az út után, hogy másnap csak egész nap kóvályogtam, nem voltam arra sem képes, hogy kipakoljak a bőröndből és elrendezkedjek. 

Mindent újra meg kellett szokni, az új otthonomat, az új embereket, a szomszédban állandóan hangoskodó gyerekeket, a totál más feelinget, azt, hogy nincs autóm, hogy nem azt eszem, mint otthon és nem azt csinálom, mint Magyarországon. 

Mondjuk a finom kreol kajákhoz nem nehéz visszaszokni…

kaj.jpg

Nem tudom miért, de most nehezebben ment az átállás. Pedig még a természet is besegített, hogy igazán érezzem hol is vagyok. Egyből másnap egy óriási szkolopendrát (százlábút) találtunk a teraszon, ami undorral vegyes csodálkozást váltott ki belőlem.

Háromba kellett vágni, mert eltaposni szinte lehetetlen és ha kettőben van még simán megcsíphet, ami nagy fájdalommal jár és általában kórházba kell vele menni. Ez az egyetlen állat, amitől itt óvakodni kell, más veszély nincs. De ha az ember nem hempereg a fűben este nem valószínű, hogy megcsípi.

Az ablak és ajtókereteket mindenki fújja speciális szerrel, ami távol tartja a 100 lábú betolakodókat. Csak viszonyításképpen, a láb a képen 44-es:

scol.jpg

Egy másik különleges kukacféle is megjelent, nagyon tetszik, a csápját úgy csóválja, mint egy kutya a farkát. 

100.jpg

A tapadóujjas mini béka is beköszönt, nehogy elfelejtsem, ő is itt él. Alig bírtam kiugráltatni a házból, elég vicces volt a küzdelmem, mindig másfele ugrott, mint ahogy vártam.

bek.jpg

Salsa, a szomszédban lakó barátnőm macskája pedig állandóan rajtam lógna, ha tehetné, nagyon rossz és szemtelen, de imádom, olyan édes tud lenni, amikor mindenhogy bújik hozzám. 

Tetszik, hogy itt ennyi állat van körülöttem. Kolibrik is vannak a kertben, de szinte lehetetlen őket lefényképezni, annyira picik és gyorsak.

sa.jpg

sal.jpg

Idegesítő dolgok 

Az elején tele voltam kétségekkel, aggodalommal, a listáimon szereplő kérdések és feladatok pedig csak gyűltek, kellett egy pár nap, mire megemésztettem, hogy itt most újra a türelemé a főszerep, ami nem az erősségem. 

Idegesített, hogy nem tudtam telefonálni a szüleimnek, akiknek nincs okostelefonjuk, a magyar telefonkártyám pedig egyáltalán nem működött, az internet igencsak szakadozva ment és a ház berendezése sem teljes, egyelőre főzni a barátnőmhöz járok át és hűtő is csak nála van, de hála Istennek nagyon jóban vagyunk, így ez megoldható, amíg el nem rendeződik ez is. 

Kissé frusztrál, hogy mindig mások segítségét kell kérnem, ha valami adminisztrációs vagy hivatali kérdésem van, mert itt sok minden elég speciális, például az emberek jó része csekken kapja a fizetését és a TB ellátás is eléggé más, mint nálunk. 

Az utcák, városok ismerősek voltak, de az első utam egy ismeretlen helyre este idegességgel töltött el. Persze megtaláltam és minden rendben volt a kölcsön autóval is, de eleinte ez a sok, az eddigiektől eltérő szituáció nehéznek tűnt. 

Mivel kevés a parkolóhely, az autók simán ráállnak a járdára időnként, konkrétan semmi hely nem marad a gyalogosok számára, ezért csak az úttesten tudsz közlekedni, de itt tuti nem büntetnek meg ezért senkit, mert hát esti piac van és kész.

mo.jpg

Mikor már kezdtem volna magam tényleg rosszul érezni, az eléggé bizonytalan itteni jövőképem miatt, akkor észbe kaptam, és azt mondtam magamnak: nem! nem hagyom, hogy a pillanatnyi, kezdeti helyzetem és a nehézkesebb szituációk kedvemet szegjék. 

Nyelvi nehézségek 

Sok tervem van, de mindenhez sok-sok információra és utánajárásra, adminisztrációra és persze szerencsére, vagy inkább azt mondanám égi segítségre van szükség, illetve a francia nyelv még nem megfelelő szintű ismerete is nagyban nehezíti ezt, aminek elviseléséhez szintén nagy lelki erő kell, főleg akkor, amikor egy társaságban csak te nem érted a poént és mindenki más nevet rajtad kívül.

Amikor egyik nap épp franciát tanultam az interneten és próbáltam volna „fransziásan” kiejteni a dolgokat, hallom ám, hogy a szomszédban a barátnőmre bízott pár éves!! kisgyerekek szájharmonikáznak és dudálnak. 

Gondolom el lehet képzelni, mennyire ideges lettem, mert mindezt hosszú órákig csinálták a legelképesztőbb hangzásokat produkálva tőlem pár méterre. 

Szeretem a gyerekeket és mivel szeretek itt élni a barátnőmmel közös terasszal kialakított házban, elviselem a gyerekei állandó, legtöbbször hisztérikus sírását, amit minden egyes napszakban többször is előadnak, ami olykor tényleg idegőrlő, főleg, ha négyen nekiállnak, de ez már tényleg sok volt. A koncentrációnak lőttek. Azért a gyerek szüleinek szívesen megmondtam volna hova tegyék a dudájukat...! :) 

Úgy döntöttem, pozitív leszek 

Mindezek ellenére tudatosan arra koncentráltam, hogy nekem igenis sikerülni fog az, amit szeretnék, miért ne lehetnék én az, akinek ez is összejön. Főleg lelkileg nehéz ez az elhatározás, utána már a tetteket az ember megteszi, ha megvan az elszántság. 

Miután ezt így végiggondoltam és hoztam egy döntést, hogy pozitívra hangolom magam, meg is jelentek az első kisebb sikerek, pozitív történések és azóta is tart ez.

Például szóba elegyedtem a kikötőben egy szimpatikus férfival, amikor a barátomat tanítottam salsázni. Ő jó pár hónappal később, nemrég, meglátta egy hirdetésemet, megkeresett a neten és írt nekem, hogy szeretne tőlem salsa leckéket venni.

Ráadásul az idegenforgalomban dolgozik, így sok információt megosztott velem, amire nekem épp nagy szükségem volt. Nos, én azt hiszem ezek a dolgok sosem véletlenek.

A táncot sokáig hanyagolni kényszerültem elővigyázatosságból, anyajegy eltávolítások és komoly fogműtét miatt, így egy berozsdásodott robotként kezdtem el újra táncolni itt, de végre kezdek újra belerázódni az itteni pörgős, izgi életembe. 

Mindezt főleg azért írtam le, mert biztosan sokaknak fogalmuk sincs, milyen nehéz újra és újra visszacsöppenni hol egyik, hol a másik kultúrába és közegbe. Kívülről lehet, hogy csak az látszik, hogy pálmafától pálmafáig sasszézom és a kókuszlevet kortyolgatom... 

Na jó, lebuktam: :))

ko_1.jpg

koken_1.jpg

 

Vagyis attól még, hogy az álmaimat igyekszem élni, még nem biztos, hogy könnyebb az életem, sőt! :) De amikor majd idős koromban visszatekintek, biztosan nem fogom megbánni ezt a döntésemet, akkor is, ha érnek majd kudarcok, vagy nem mindig minden úgy sikerül, ahogy szeretném. 

Mindenesetre, ha az embernek nincs túl sok elvárása és könnyedebben tud alkalmazkodni az adott szituációhoz akkor szerintem boldogabb élet vár rá! :)”

Ha szívesen olvasnátok még Krisztától, akkor látogassatok el a blogjára!

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Guadeloupe

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7414336865

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2018.11.01. 08:05:03

@tsabus UAE: Azt azért nem mondanám, még akkor sem, ha rajzolva van.

Din Serpahis 2018.11.01. 08:20:51

Hat en pont most gondolkoztam azon, hogy hat ev kulfold utan jol esne egy fel ev otthon. Eszem agaban sincs hazakoltozni vegleg, de jo lenne az itteni mokuskerekbolbis kibillenni picit.

Csodabogár 2018.11.01. 09:43:45

Fél év Karib szigeteken nem gondolkozol? Ilyenkor mikor majd jön a tél, sokkal ésszerűbb lenne, szerintem.

Din Serpahis 2018.11.01. 10:22:29

En alapvetoen szeretem a telet, kulonosen a karacsony koruli resze nagyon hangulatos. A tropusok meg, hat en seychelles-n voltam csak, ket hetre nagyon klassz, de hosszabb tavon szerintem idegesitene.

Din Serpahis 2018.11.01. 10:23:22

Ja nem, Szingapurban is voltam, na ott tudnek elni, de az.meg ugyanaz a mokuskerek :)

London2009 2018.11.01. 10:42:41

@Din Serpahis: egyetertek. Nyaralni csodalatos, de a tropusokon elni? Koszi, de nem. Mi januarban megyunk a Seychellesre. Pont a heten foglaltam le a szallasokat. Mar alig varoom!

Platonica 2018.11.01. 11:05:12

En nem szivesen utazom telbol a nyarba, keruljuk is az ilyen tipusu nyaralasokat. Valahogy nem termeszetes (szamunkra),

London2009 2018.11.01. 11:19:58

@Platonica: mi evek ota megyunk telbol nyarba, akar evente tobbszor is, ettol fuggetlenul egyetertek, hogy valoban nem termeszetes. Mult heten jottunk haza a karibi tersegbol es legalabb egy het volt mire kihevertem. Ilyen meg sosem volt, ugyhogy biztosan oregszem. Hozzaszokni mondjuk semeddig sem tart, de egesz mult heten faradt voltam, nem volt semmi erom es egyfolytaban ment a futes annyira faztunk. :D

London2009 2018.11.01. 11:39:55

Beleolvastam a blogba is. Nagyon jo! Tovabbi sok sikert a karibi elethez! : )

takarék-láng 2018.11.01. 11:45:23

@London2009: januarban a legjobb, hiszen off-season, tehat olcsobb, es pont akkor mesz, amikor a tropus sem tulzottan meleg, hanem nekunk is elviselheto, valamint pont akkor, mikor amugyis hianyolod a napot.

Na de nyaralni menni tomegkozlekedessel? Az milyen nyaralas ma'?

takarék-láng 2018.11.01. 11:45:26

""Egyszerűen lehetetlen” Trump terve az állampolgárság szigorításáról"

- jo lenne, ha nem csak az egyik oldal velemenyet tenned be.

Határátkelő 2018.11.01. 11:46:38

@takarék-láng: „Egyszerűen lehetetlen rendeleti úton megvonni ezt a jogot” – ezt nem más, mint Paul Ryan, a Kongresszus republikánus elnöke mondta.

Idézet a cikkből.

London2009 2018.11.01. 11:56:18

@takarék-láng: maganrepulore gondolsz? Latod, kettonk kozul ugy latszik csak en gondolok a kornyezetvedelemre! :D

Platonica 2018.11.01. 11:58:30

@London2009: nagyon sokan betegen jonnek vissza, januarban tele a rendelok lebarnult megfazottakkal, rosszabb esetben tudogyulaval, egyebekkel... Az idos cruise utasokat mar nem is emlitem...
Mi anno ugye Down-under eltunk, szoval parszor probaltuk ezt az evszakvaltosdit, hamar rajottunk, nem nekunk valo. Masik resze, hogy a hosszu repuloutakat sem kultivaljuk, fizikailag se, lelkileg se, moralisan se... Bar mostanaban a rovidebbek is egyre ellenszenvesebbek... Oregszunk?

London2009 2018.11.01. 12:12:47

@Platonica: azert beteg meg sosem lettem, egyszeruen csak faradt voltam es nehezen alltam vissza most legutobb. De azt el tudom kepzelni, hogy az idos szervezetnek nagyobb megprobaltatas. A hosszu repuloutakat mondjuk en imadom. Annyira jo, hogy van fel nap amikor senki nem tud hivni, irni, uzenni. Semmi mas dolgom nincs mint enni, inni, aludni, olvasni, tv-zni! Bar az igazsag az, hogy egy csomoszor szimplan vegigalszom, egy filmet nem tudok vegignezni. :D
Nem tudtam, vagy nem figyeltem, hogy a Down Underbol jottetek. Akkor gondolom van jo sok tapasztalatotok a hosszu utakkal. Nekem a masik modszer a hosszu utakra ami meg bevalt, az az, hogy elotte valo nap elmegyek edzeni es egy kicsit tulhajtom magam. Annyira jol esik utana, hogy meg sem kell masnap mozdulnom a repulon. : )

Platonica 2018.11.01. 12:26:29

Nem is rad irtam a betegseget, hanem az alt. tapasztalat.
O, en eleg slow life-ot elek, szerencsere nem kell tizenoras repulout, hogy zavartalanul el lehessek:-D
De tudom, hogy eleg kiveteles helyzetben vagyok, ugyhogy megertem a vonzerejet igy, ahogy irod:-))

London2009 2018.11.01. 12:34:45

@Platonica: persze nyilvan hulyeseg, mert ha annyira szeretnem ezt barmikor megtehetnem repulout nelkul is, hogy 12 orara kikpacsolok mindent es az agyamban fekszem es olvasok/tv-zek es rendelek kajat meg iszogatok kozben. De valahogy megsem tudnam ezt megtenni lelkiismeretfurdalas nelkul. Most ezt elkepzeltem, haha! Na es ott meg mivel ra vagyok kenyszeritve es tenyleg nem tudok kitalalni helyette ezernyi mas tennivalot, igy szerintem emiatt elvezem. : )

Golf2 2018.11.01. 12:46:54

@London2009: Állítólag olcsóbb Londonból szigetekre utazni mint Pestről.Innen Sechelle 2 hét fejenként legalább 6-700000ft.Turistaosztályon.Olcsóbb?

London2009 2018.11.01. 12:52:35

@Golf2: ez a repulojegy ara lenne marmint?

Krisztina Zsuzsa Kovács 2018.11.01. 14:13:54

@London2009:
Köszönöm szépen a jókívánságot! :)

London2009 2018.11.01. 14:56:26

@Golf2: per fo gondolom? Ket hetre ez nagyon jo ar lenne repulovel szallassal, reggelivel.

takarék-láng 2018.11.01. 15:08:16

@Határátkelő: idezet az egyoldalu cikkbol. Ezt a Truml fele javaslatot itthon kellett volna bevezetni evtizedekkel ezelott.

takarék-láng 2018.11.01. 15:08:20

@London2009: gondolsz a kornyezetvedelemre is, (vadiuj) elektromos auto nincs meg a haztartasban?

Határátkelő 2018.11.01. 15:09:37

@takarék-láng: Ne haragudj, mindig kimegy a fejemből, hogy trollkodni jársz ide, nem értelmesen beszélgetni.

geeeteee 2018.11.01. 15:17:19

Hempergésre csábító az a zöld gyep. Sok esőnk volt, lehet nálunk is ilyen, ki fogok menni lecsekkolni Sorrento-t.

Megakadtam ezen az "idős koromban visszatekintek" dolgon. Kriszta, szerintem erre még bőven ráérsz. Mikor olyan fiatal voltam, mint te, ilyenek eszembe se jutottak; sőt, ha néha szóbakerült, kijelentettem, hogy meg sem akarom élni.

youtu.be/cLUtKKoMetM

Most meg már azokat irigylem, akiknek nem sikerült igazán beleszeretni az életbe, nekik kevésbé fájhat.

Csodálatos utazásra hívlak
Ha kedved van gyere velem
Jó erősen ölelj engem így szólt a kislány
S én átviszlek a fellegeken
Nézz fel mondd el mit érzel
Nézz le mondd el mit látsz
Csodálatos mennyei utazás

Én azt mondom ez csodálatos érzés
És minden olyan gyönyörű szép
Gyorsított és nevetett és azt felelte
Hogy messzire repülünk még
Látod ez az én világom
Az álmom az életem
Micsoda út soha nem feledem

Nemsokára célhoz érünk mondtad
És én érzem, hogy elfogy a szó
Odalent a dombok közt egy tiszta völgyben
Kanyargott egy fehér folyó
Sose gondoltam volna
Hogy én ezt megérhetem
Micsoda út soha nem feledem

Én azt mondom ez csodálatos érzés
És minden olyan gyönyörű szép
Gyorsított és nevetett és azt felelte
Hogy messzire repülünk még
Látod ez az én világom
Az álmom az életem
Micsoda út soha nem feledem

geeeteee 2018.11.01. 15:34:53

@geeeteee: Nem én voltam, RB Kapitány:
youtu.be/Jb-TXmi7UM0 Bálint élsz-e még?
Szexárd Esztergom:D

geeeteee 2018.11.01. 15:34:55

Péntek van? Per pillanat akár a mi Mustangukban is bohóckodhatnánk. Salsa, de olyan rossz a memóriám.

geeeteee 2018.11.01. 15:50:32

Annyira zavarban vagyok, a húgom évfolyamtársa is megtalált, pár éve St. Lucia. Én meg fent voltam a bányáknál, nem volt reception. Ne haragudj, semmire nem emlékszem. Biztos valami félreértés.

Csodabogár 2018.11.01. 16:19:16

@Din Serpahis: Ott legalább olyan szép a karácsonyi kivilágítás mint Zürichben volt régen. Most nem tudom milyen, ezer éve nem voltam kint karácsony táján. Tegnap Bécsben láttam, hogy már javában szerelik, de unalmas, már vagy 10 éve mindig ugyanaz van.
Nekem se igazán esetem a hosszú tropusi tartózkodás, de ez elöl a novemberi sötétség elől azért szivesen elmennék valahova néhány hétre.

geeeteee 2018.11.01. 16:25:25

Akkor is hiányzol, SoulMate, szeretlek.

Csodabogár 2018.11.01. 16:30:35

@London2009: Kérdés csak az, hogy milyen repülő, milyen szállás és milyen reggeli.:-)
Nem biztos, hogy élveznéd.

London2009 2018.11.01. 16:31:48

@Csodabogár: ez nem kerdo, hanem kijelento mondat volt. Elvezem. Mindig. ; )

gabors 2018.11.01. 16:36:09

@Határátkelő: igy mar kicsit valosagosabb...

Mert nem lehetetlen a Trump terve, csak ahogy O gondolja a megvalositast az nem megy ... csak orbanisztanban van hogy vasarnap eszbe otlik valami vikieknel a buliban hetfon beterjesztik keddre meg van az alkotmany modositas .... pick-pack ...

az usa-ban is meg lehet valtoztatni az alkotmanyt (ugyanis abban szerepel illetve annak a kiegesziteseben hogy a szuletessel allampolgarsag jar) ennek meg van a maga modja .. ahogy Paul Ryan helyesen mondta, elnoki rendelettel nem lehet.

Itt is tobbszor le volt pontosan irva hogyan megy az alkotmany modositas, amiben az elnoknek SEMMI szerepe nincs (azonkivul hogy esetleg az O otlete, persze nem)

London2009 2018.11.01. 17:00:58

@Csodabogár: ja varj, felreertettem a valaszod. Nos, igen, amit Golf2 irt, ott valoban az a nagy kerdes, hogy ezert mit adhatnak. Mondjuk en amugy sem ajanlanam senkinek ezeket a csomagokat, sokkal jobb ha az ember sajat maganak szervezi.

takarék-láng 2018.11.01. 17:09:58

@London2009: nembaj. Hulyitenek minket az elektromos autokkal, mikozben sokkal tobbet repulunk. Minden szegeny ember repulovel jar turistaskodni, nyaralni. Tehat az osszesitett emisszio sokkal nagyobb mint az elektromos autok megjelenese elott.
Es megis megy a hulyites a kornyezetvedelemrol. (Elektromos repules pedig nem lesz a mi eletunkben, technikai akadalyok miatt.)
Mikozben a valodi ok az elektromos autok sokkal olcsobb gyarthatosaga, sokkal tobb haszonkulccsal. Ha elterjednek, az brutalis munkanelkuliseget hoz magaval.
Terjednek pedig, hiszen a kilora megvett korrupt kormanyok - a magyar is- piactorzito intezkedesekkel jarulnak ehhez hozza.

takarék-láng 2018.11.01. 17:10:05

@Határátkelő: "Ne haragudj, mindig kimegy a fejemből, hogy trollkodni jársz ide, nem értelmesen beszélgetni."
- amig folyik az elocenzura, addig meg se szolalj. Cenzurazni csak nektek kell, mert maskent kiderulne, hogy allaspontotok vedhetetlen.

Pelda:
A multkor beszurtam egy linket, az internetes oldalak latogatottsagarol, bizonyitando, hogy ma magyarorszagon teljes sajtoszabadsag van, ballibsi folennyel. Nyilvan mivel ez cafolna a szokasos ballib allitasokat, ezert ez sem jelenhetett meg.

Tehat amig egy statisztika sem jelenhet meg, a cenzura aldozatava valik, addig ne beszelj a trollkodasrol.

Határátkelő 2018.11.01. 17:16:59

@takarék-láng: A legékesebb példája annak, higy nincsen cenzúra az, hogy itt oszthatod az észt.

Szeptember elejéig visszanéztem az összes be nem engedett kommentet, nem kommentél ide ilyen statisztikát. Ne hazudj, ha kérhetlek.

Köszönöm.

London2009 2018.11.01. 17:29:24

@takarék-láng: azert ha Londonban mindenki elkezdene holnaptol hybrid meg elektromos autokat hasznalni, igen eszreveheto kulonbseggel jarna. A fapadosok megjelenesevel valt a repules szeles tarsadalmi retegek szamara elerhetove. Szerintem fordulj a fapados tarsasagok kepvieseloihez a panaszaiddal. Hatha meghallgatasra talalnak a szavaid. Kulonben ebben most kivetelesen igazad van. Tobbszor kitoltottem mar ezt az okologiai labnyom tesztet es mindig a repules az, ami nagyon megdobja. Azt leszamitva jol allok.

Golf2 2018.11.01. 18:35:35

@London2009: Pesten Neckermann kínál 820000ért 1hetet 2főre 3csillag.Sechelles.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.11.01. 18:57:21

@London2009: varjuk a beszamolot Sechelles-rol! :) sok-sok keppel termeszetesen :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.11.01. 18:59:08

@London2009: "de egesz mult heten faradt voltam, nem volt semmi erom es egyfolytaban ment a futes annyira faztunk. :D"

haha, hat ez egy kis jetlag, semmiseg :))) Ami a fazast illeti, mi ugyanigy voltunk tavaly telen, mikor hazalatogattunk Kaliforniabol :)

shakti rom 2018.11.01. 19:34:11

@takarék-láng: Nincs ehhez hozzáférése a tramplinak, csak a Nov 6-i szavazatokért nyomul.

gabors 2018.11.01. 19:54:07

@London2009: csak szolok hogy atlagos repules eseten az utas/km-re eso CO2 kibocsajtas a hybrid autok km/CO2 kibocsajtasaval kb egyenlo egy "normal" szemelygepkocsi (ha egyedul van a sofor) akkor meghaladja azt a szamot ... nem is beszelve a varosi terepjarokrol ....

vagyis ha mehetnel kocsival is valahova ahova repulsz, pl BP-re CO2 kibocsajtasod ROSSZABB lenne mint egy viszonylag uj Boeing 767 ...

FutureFry 2018.11.01. 20:01:39

@London2009: “A hosszu repuloutakat mondjuk en imadom. Annyira jo, hogy van fel nap amikor senki nem tud hivni, irni, uzenni.”
Sajnos (bár bizonyára légitársaság-függő) van wifi, még az Atlanti- és a Csendes-óceán felett repülve is. Ráadásul jó minőségű (legutóbb - bár hivatalosan nem támogatott - pl. streamelni tudtam az HBO-t, vagy teljesen jól ment a FaceTime is). Na jó, persze a megoldás az, hogy nem kell rákapcsolódni, de ezt máshol is meg lehet tenni (kikapcsolni a telefont).
Egyébként szerencsére még vannak helyek ahol azért nincs térerő (hacsak nem műholdas), pl. a hegyekben túrázni a jó, akkor ott csak a medve zavar esetleg :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.11.01. 20:08:59

@gabors: koszi, ez egy jo erv es emlekezteto volt! A repules mint nagy kornyezetszennyezo, meg mindig egy erv, amit az orrunk ala dorgolnek, holott a technologia rengeteget fejlodott az utobbi evtizedekben.

slate.com/business/2014/07/driving-vs-flying-which-is-more-harmful-to-the-environment.html

FutureFry 2018.11.01. 20:37:35

@Zsuzsi65: @gabors: @London2009:
Szerintem (vagyis számomra) az elektromos autó vonzereje nem a környezetkímélősége esetleg a töltés olcsósága, hanem a függetlensége-kényelmessége. Azaz otthon tölthető (akár napelemről is) és nem kell benzinkútra járni (persze nem szabad elfelejteni este bedugni :)). Most már csak a hatótávolságukat kéne növelni (de napi, helyi használatra teljesen jónak tűnik).

FutureFry 2018.11.01. 20:46:27

@gabors: Azért néha, mint tanú, ceremóniálisan aláír(hat)ja az elnök az alkotmánykiegészítést annak hitelesítésekor - mint pl. tette azt Lyndon Johnson a 24. és 25. kiegészítéssel - de azt más is megteheti (szóval igaz, hogy semmi igazi szerepe nincs a procedúrában).

Csodabogár 2018.11.01. 21:07:17

@London2009: Tehetsz még rá egy lapáttal ha cruise shipel mész nyaralni. Azoknál senki nem tud többet piszkítani. Közben egyre szaporodnak és olcsóbbak lesznek, szóval ugyan az mint a fapados repülés.:-(

gabors 2018.11.01. 21:59:43

@FutureFry: "Most már csak a hatótávolságukat kéne növelni (de napi, helyi használatra teljesen jónak tűnik). "

Hm egy tesla model 3 "normal" kozel 300 merfold az azert nem keves...

'Azaz otthon tölthető (akár napelemről is)"

ez azert tulzas mert normal 220V-rol teljes toltes 12 ora (20-30A) vagyis jo ha van a gyorstolto ami par ezer dollar most

es napelemmel azert nem igen fog menni mert egy normal hazra nem tudsz annyi napelemet feltenni hogy akar csak 12 ora alatt is megtoltsd (nem a 220V hanem az amperok tolitk) mert 75kWh az elem vagyis 1kW-al toltve 75 ora (ez idealis esetben is mar 4 elem) ... vagyis 6.25kW-al kell tolteni hogy meglegyen az 12 ora alatt (most minden vesztesegtol es egybektol eltekintve) usa hazi 120V-nal 52 A (ez baromi sok) de meg 220V nal is sok nezd feljebb

most ezt nem fogom napelem tablara atszamolni csak egyszeruseg kedvert az otthoni napelem tablak 250-300W-osak es megint csak a nevleges teljeseitmeny ha minden idealis .. atlagban ezek jo ha felet adjak lasd fent hogy mennyi kellene ebbol ... persze minden kW amit a napbol szerzel ingyen van (nem igazan mert a rendszert meg kell venni) de CO2-t nem termelsz (nem igazan mert jo sok Co2 termelodot a rendszer gyartasakor es meg az is kerdeses hogy teljes mukodesi ideje alatt "megterul-e" a CO2 amibe kerult a gyartas ami persze attol fugg milyen villanyt helyettesit szen/olaj/foldgaz ...)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.01. 22:38:41

@FutureFry:
Annak, aki lakasban lakik elegge bonyolult a toltes.
Es ne felejtsuk el, hogy egy Teslat legalabb 2x, de inkabb 3x kell teljesen feltolteni, hogy elmenjen annyit, mint egy modern benzines, egy dieselrol nem is beszelve.

Ha megallok tankolni az autoval, az nehany perc es kapok ujabb 1.000 km-t. Teslaval ugyanez mennyi ido?

Az ararol ne is beszeljunk. Annyiert egy felsokategorias benzinest kapok (nem szeretem a dieselt).

Ha a kornyezetvedelem kozos erdek, akkor adjak olcsobban, mint egy hagyomanyos autot. Maskulonben... ahogyan a reklamban is volt: "Mert hulye azert nem vagyok!"

FutureFry 2018.11.01. 23:25:58

@gabors: Jogos, helyesen úgy kellett volna mondanom, hogy “akár *részben* napelemről is”. Mindenesetre ha naponta áll eleget garázsban/háznál az autó, ahol van aljzat, akkor megvan akár a 12 óra is a töltéshez. Már ha kell, mert a kevesebb is elég lehet a napi szintű használatra.

FutureFry 2018.11.01. 23:40:57

@Kövérmadár [swe]:
“Annak, aki lakasban lakik elegge bonyolult a toltes.”
Így igaz, de a lakás sokaknak egyébként sem “nyerő” (lásd: (fal)szomszédok :)).
Háznál/garázsban viszont működik a töltés, és napi használatra (nem hosszú utakra) megfelelő. Ha hosszabb távra (is) kell, akkor mondjuk egy plugin-hybrid/generátoros változat jobb: pl. Chevy Volt. Azt tud kb. 50 mérföldet tisztán elektromosan, de van benne benzines generátor is (pl. ha távolabbra megy az ember, vagy gyorsan kell az energia).
Vannak olyanok akiknek ár/környezetvéḋelem aspektusok kevésbé számítanak mint az, hogy amennyire lehet, ne legyen infrastruktúra-függő (és persze tartósan legyen megépítve).
Akár nukleáris is lehet [1] és ha repülni tudna még út se kellene hozzá. És ha háznál a napelem vagy szélturbina nem elég az energiafüggetlenedéshez, akkor a pincébe jöhet még egy kis privát reaktor [2].
:)

[1] en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon
[2] www.fastcompany.com/1594671/bill-gates-goes-nuclear-toshibas-4s-reactor

Arthamyr 2018.11.02. 00:41:38

@Kövérmadár [swe]: Vagy adóztassák szarrá a fosszilis üzemanyagot (még jobban). :) Értelme mondjuk sok nem lenne, ha csak nálatok vagy mondjuk EU-n belül tennék.
Ahogy más is írta, az villanyautó töltése sem biztos, hogy lényegesen kevesebb környezetszennyezést okoz. Az, ha az emberiség harmadannyit autózna, már segíthetne, de az sem lenne elég, és az is esélytelen. A nagy szennyezőket, Kínát, USA-t, Indiát, Japánt, UK-t stb., de főleg az első kettőt kéne megregulázni. Ennek meg tudjuk, mennyi a realitása, mivel sajnos a környezetszennyezés nem marad Kínában, az USA-ban, ezeket az országokat pedig semmire sem lehet rákényszeríteni.

Amíg az emberiség szaporodik, a jólét növekszik, a környezetszennyezés is növekedni fog.
Olyan nagy jelentősége nincs, hogy akkor ti ott páran Svédországban egy M5-öt vagy egy Model S-t vezettek, esetleg vonatra ültök, vezesd, ami tetszik, és élvezd, amíg lehet. Van rá reális esélyed, hogy az életed végéig találni fogsz kellemesen élhető helyet, gyereked nincs, a terveid szerint nem is lesz, mi baj lehet? :)

takarék-láng 2018.11.02. 00:43:56

@gabors: "vagyis ha mehetnel kocsival is valahova ahova repulsz, pl BP-re CO2 kibocsajtasod ROSSZABB lenne mint egy viszonylag uj Boeing 767 ... "

- latszik, hogy lovesed sincs a temarol, ami nem baj, de akkor minek ugatsz bele?

takarék-láng 2018.11.02. 00:44:00

@Zsuzsi65: "A repules mint nagy kornyezetszennyezo, meg mindig egy erv, amit az orrunk ala dorgolnek, holott a technologia rengeteget fejlodott az utobbi evtizedekben. "

- aki bulvarbol tajekozodik, az meg el is hiszi.

takarék-láng 2018.11.02. 00:44:10

@Kövérmadár [swe]: "Ha a kornyezetvedelem kozos erdek, akkor adjak olcsobban, mint egy hagyomanyos autot. Maskulonben... ahogyan a reklamban is volt: "Mert hulye azert nem vagyok!" "

- pontosan, mert sokkal olcsobb gyartani, egyszerubb a felepitese, szervizelni sem kell. Es a profitehseg odaig tart, hogy annak ellenere dragabbak, hogy a kormanyok masszivan tamogatjak.

gabors 2018.11.02. 01:55:48

@Kövérmadár [swe]: "Es ne felejtsuk el, hogy egy Teslat legalabb 2x, de inkabb 3x kell teljesen feltolteni, hogy elmenjen annyit, mint egy modern benzines, egy dieselrol nem is beszelve."

ez azert nem erv ... mikor mentel annyit hogy egy teljes tankot felhasznaltal annelkul hogy 12 orat altal volna (ritka az ilyen) szoval a Tesla Model 3 durvan 300 merfold az kb 540 km .. ennyit mkor mentel utoljara egyszerre ?? ez mar 6 ora egyhuzamban megallas nelkul atalg 90 km/h !! ilyet hanyszor csinalsz egy evben ?

szoval ez az erved kicsit gyenge labakon all.

Az ara persze az nem rossz it a fapados kiadas $36,000 dollar plusz tolto plush ado plusz regisztracio .. amugy ez a Prius Plugin felso kategoriaja .. es abszolult nincs a felso kategoriaban itt... ne valami kompact 900 cc-hez merd mar

Az igaz hogy a fully-loaded Model 3 az mar 60,000 ami mar valoban huzos :-(((

De azert erdemes lenne az uzemeltetesi koltseget mondjuk 6 vagy 10 evre kiszamolni ... pl csak annyi hogy nincs olajcsere nincs hotuviz csere nincs ekszij stb.

gabors 2018.11.02. 02:07:20

@takarék-láng: '
- latszik, hogy lovesed sincs a temarol, ami nem baj, de akkor minek ugatsz bele? "

kicsit tobb mint neked, tobb mint 20 eve kornyezetvedelemmel foglalkozom es nagyon is tudom az ilyen teves baromsagokat

nem lehet te vagy lemaradva 10 vagy 20 evvel a Concordok meg Tu-154-esek mar kb azota nem repulnek

de nem gond ne hidd el nekem, csak nezz utanna egy kicsit hogy mennyi az utasonkenti CO2 g/km meg fogsz lepodni (es ez csak az atlag lesz 20-30 eves 747-ekkel es a legmodernebb Airbus-okkal .. amit irtam hogy a modern 767 vagy akar 737 es a hasonlo Airbusok mar SOKKAL jobbak ezek boven alatta vannak a csaladi bataroknak foleg a Mo-on szaladgalo 12-15 eves mind benzines mind dizel kocsiknak.. es a hybrid benzinesekkel vannak kb

pesze itt nem OV private jet-jeirol van szo azok nagyon gazok hanem a tomegesen hasznalt repulokrol

de tudom szamok teged soha sem zavartak ...

amugy csak olvasd el a zsuzsi altal belinkelt cikkett...

nem tudom miert vagyok ilyen hulye hogy troll-t etetek

geeeteee 2018.11.02. 07:35:11

@gabors: Az össze-vissza repüléssel állítólag az a baj, hogy mire ilyen olcsó lett, nem hoz elég hasznot a desztinációkon.Például Olcsó Jánosék átröppennek (szinte ingyen, mert már és on sale stb.) Katalóniába, viszik a zsebükben a fasírozottat, étterembe csak mekibe mennek, oda is csak a vécére gyurmázni, az összes kiadásuk meg max. egy pár eurós gagyi kínai hűtőmágnes. És az a siralmas, hogy a szándékosan szélsőséges példám nem csak szemléltetés, hanem lassan szomorú valóság. Másik irányban meg mondjuk ott vannak a legénybúcsúsok, AirB&B, hangoskodnak, törnek zúznak, utcán végzik a dolgukat stb, na azoknak a hétvégéi is mennyit nyomnak a turizmus mérlegén? Innen folytatva meg csak szaporodnak a kérdőjelek, milyen üzlet az, amelyik ráfizetéses?
Véletlenül ugyanez párhuzamos lehet a villanyautókkal is, hiába megy ménkűvel, ha a delej meg széntüzelésű erőművekből jön. Ingyentöltők, meg a kisf@szom. Nem vagyok ellene, és értem az irányt is, de szerintem még kevés a bizonyíték, eddig csak agyontámogatott bohóckodás. Nem szabad becsapjuk magunkat avval, hogy hatékonyabb és környezetkímélőbb, addig míg az energiaforrás még mindig fosszilis. Szállítás-tárolás? Egy közepes benzínkút alatt van kb. 50-60 ezer liternyi tartály, és azt kéthetente töltik, ilyen mennyiségeket kellene a dróton átpumpálni, illetve a hálózaton hozzáférhetőnek tartani.
Arra szoktam jutni, hogy egyáltalán kell-e ennyi energiát használjunk? Túlfogyasztás mindenütt. Az emberek képtelenek észrevenni olyan ellentmondásokat, mint a kocsival gym-be járás, energiát tüzelve mennek a felesleges energiát égetni. Igen, a túlsúlyt is le lehet fordítani energiára, tükrözi is a fogyasztást valahol.

geeeteee 2018.11.02. 07:35:16

@Arthamyr: Ráadásul nem is a közlekedés használja a legtöbb energiát, csak töredéke az iparénak és a mezőgazdaságnak.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 09:05:57

@gabors:
Nem compact 900cc-hez merem. Nekem, sokakkal ellentetben, az auto a dilim es nem a lakhatas (szabadsag :) ). $60.000-ert azert mar talalok sokkal jobb autot, mint egy Tesla.

Egy hybrid mar ertelmesebb megoldasnak latszik, a tisztan elektromos auto jelenleg nem alternativa. Itt pl. nem mondhatnam tulsagosan kiepitettnek a toltorendszert sem.
Azt sem erdemes elfelejteni, hogy pl. a 300 merfoldes hatotav milyen korulmenyek kozott ertendo? Elmegy annyit -25 fokban is, amikor nemcsak az akkumulator teljesitokepessege csokken, de a futes is folyamatos kuzd? Vagy nyari melegben, amikor a klima duborog? Esetleg hegyes-dombos videken es nem az Alfoldon?

Bar ez spec nem erint, de mit csinal egy Tesla egy jokis dugoban? Ha lemerul, mert mondjuk hulye voltam vagy csak nem volt lehetosegem tolteni, a kovetkezo toltoig elmegy 3 laposelemmel (mig a benzines 5 liter benzinnel azert 80 km-t meg tud tenni, ekkora tavon belul biztosan van kut)?

Ertem a cel, ertem a miertet. De ez olyan szinten tularazott es meg gyerekcipoben jaro dolog, hogy nem alternativa arra, hogy betiltjuk a fosszilis uzemanyagot es jarjon mindenki elektromos autoval.

@Arthamyr:
Nem kell ennyire szaporodni ;)
Ennek sem igy, sem ugy nem lesz jo vege.

Egyebkent azzal, hogy nem tervezek gyereket mar eleg nagy szolgalatott teszek a vilagnak. Eltekintve a beteg gondolkodasom tovabborokitesetol, nem lesz a 2-3 gyerekem ujabb 2-3 oriasi okologiai labnyom, sem nyugati tulfogyaszto, sem autohasznalo. Nem kerul penzbe az allamnak sem, stb.
Szerintem jo kompenzacio lenne egy allamilag finanszirozott Mercedes E63 vagy Audi S6... ;) ezek kijonnek egy Tesla Model S arabol, nagyjabol.

Fura dolog az, hogy mig 3-4 gyereket csinalni maganugy, sot udvozlendo, holott oriasi terhelest jelent a kornyezetre nezve, addig ha akarok egy normalis autot, az mar elitelendo. :D

Arthamyr 2018.11.02. 09:09:12

@geeeteee: Igen, ezért is írtam, hogy az, hogy az emberek harmadannyit autóznának sem jelentene megoldást.

Arthamyr 2018.11.02. 09:24:14

@Kövérmadár [swe]: Kb. egyetértek. 3-4 gyerek akkora környezetterhelést okoz, mivel nekik is nagyságrendileg akkora ökológiai lábnyoma lesz, mint a szüleiknek, hogy azt képtelenség bármivel "kompenzálni" (főleg, ha azok mind szintén 3-4 gyereket csinálnak).
Sajnos a gazdasági modellek jelenleg a szaporodásra, növekedésre, növekvő fogyasztásra épülnek. A társadalmi jólét ezek nélkül nincs.
Vagy belátják, hogy ez így nem fenntartható, vagy nem, ez van.

A kompenzációnak meg pont elég az, hogy nem kell gyereket nevelned. Inkább a gyerekvállalást kellene kevésbé támogatni, bár Európában nem is a szaporodás a fő probléma, hanem a mercedes e63, a húsevés és hasonló, teljesen felesleges dolgok és az ebből adódó hatalmas ökológiai lábnyom/fő.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 10:32:55

@Arthamyr:
A huseves mitol lenne felesleges?

Viszont ha csak 3 milliard ember lenne, beleferhetne akar ket Mercedes E63 is nekem, ugye? :D (vicc volt)

Nekem konnyu dolgom van, meg elek jo esetben 50 evet, annyi ido keves a nagy valtozasokhoz, igy nekem meg jo esellyel megmaradhat az auto-dilim eletem vegeig.

Arthamyr 2018.11.02. 10:57:11

@Kövérmadár [swe]: A húsevés rettentő pazarló. Mondom én, aki hetente 5+ nap eszik húst vagy hústerméket. Ennek ellenére, ha lenne egy szavazás, ahol egyetemesen betiltják/agyonadóztatják a húsevést, én megszavaznám, de akkor szépen legyen mindenkinek drága/legyen betiltva. Ha én így egyedül abbahagyom, attól csak nekem lesz rosszabb, a semmiért.

Tudtommal jelenlegi USA-beli ökológiai lábnyommal számolva kb. 1-1.5 milliárdnyi embert tud eltartani a föld, szóval szomorú, de 3 milliárdnál nem fér bele 1 merci sem.

Szerintem neked az autó dilid max. a korai nyugdíjaddal ütközik. Abba azért bele tud rondítani egy drága autó és a fenntartása. Bár ha olyat veszel, aminek felmegy az ára idővel, akár lehet a nyugdíjad egyik pillére is. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 11:06:03

@Arthamyr:
Igen, sajnos utkozik a nyugdij es az auto, ugyhogy az utobbirol lemondtam (beertem egy C-osztallyal).

Husevesre alternativa? Olyan, ami rendelkezik azonos mennyisegu es minosegu feherjevel?

Arthamyr 2018.11.02. 11:31:59

@Kövérmadár [swe]: Nem tudom, hogy a C-osztály, vagy a 900cc-s kisautó mennyivel rosszabb, mint egy E-klass. :)

Pl. a szójából készült fehérjeporban sokkal több fehérje van, mint bármilyen húsban. Van vega/vegán élsportoló, sőt testépítő is, gondolod, hogy ők nem esznek sok fehérjét?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 11:49:33

@Arthamyr:
A 900cc kisauto az azert messze van az autotol :)
A C-osztaly nem egy nagy durranas, de nekem jobban tetszik, mint a korabbi autoim (Ford Mondeo, Opel Vectra, Rover 620).

Feherjeport nem lehet minden etkezes helyett enni/inni. Szilard taplalekot mondj.

Kevesebb ember = kevesebb hus = fenntarthatobb. Csak igazam van, hogy tul sok az ember ;)

Arthamyr 2018.11.02. 11:59:16

@Kövérmadár [swe]: Én azzal nem vitatkozom, hogy túl sok az ember, maximálisan egyetértek vele, szerintem is. Egyelőre már az eredmény lenne, ha csak a szaporodás megszűnne, de a többség még azt is problémának látja. Az összes környezetvédelmi tanulmányban azt még csak fel sem vetik, hogy esetleg a szaporodást kellene korlátozni.

A fehérjepor kiválóan alkalmas szilárd táplálék készítésére is, pl. zabpehellyel keverve palacsintát lehet belőle csinálni, de van egy rakás recept. Egyébként nem tudom, mit esznek azok az emberek, de egész biztosan megoldható, ha valaki tényleg akarja. Az más kérdés, hogy az élvezeti értéke alacsonyabb, de van, aki csak azért eszik, hogy táplálja a testét.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 12:27:00

@Arthamyr:
Mert a fektelen szaporodast problemanak nevezni valamiert fobenjaro bun.
Csak abba nem gondolnak bele, hogyha mindenkinek joga van tulszaporodni, akkor ugyanugy joga kellene legyen pl. 3 autohoz es vegnelkuli uzemanyag egeteshez is.

Megy ez a kornyezetvedelmi alszenteskedes, az esetek tobbsegeben pl. fovarosokban elo, az atlagnak 3x-4x jobban kereso politikusok akarjak megmondani, hogy mit es hogyan csinaljanak pl. a videken elo emberek (tomegkozlekedes nulla, legkozelebbi bolt 25 km, stb). De ok is csak sajat zsebre jatszanak igazabol. Az egyetlen kulonbseg koztuk es az atlagember kozott, hogy nekik van hatalmuk is dirigalni. Csak az egesz egy hiteltelen bullshit, a lolab folyamatosan kilog.

A sved Sotetzold Part vezetojenek nagy a pofaja, neki van bolt 10 percre gyalog. Nekem 5 oranyi gyaloglas lenne csak oda. Busz hetvegen osszesen 4 darab van es ketszer annyiba kerul, mintha autoval mennek.

Fontos a kornyezetvedelem? Rendben! Akkor kerek felorankenti, ingyenes buszjaratot ejjel nappal, heti 7 nap. Keruljon fele annyiba a szojabol keszult alapanyag, mint a hus (es nem ugy, hogy a hus adoja dupla annyi lesz). Keruljon fele annyiba egy elektromos auto, mint egy benzines (szinten nem az adok tultolasaval). Igen, szalljon be kokemenyen az allam a fenntarthato, kornyezetbarat megoldasokba. Az emberek igy is fizetnek boven eleg adot, igy is ki vannak zsigerelve az allam es sokszor a munkaadok altal is.
Vagy hagyjanak beken, elek, ahogy akarok es utanam a vizozon.

Ha valami kozerdek, akkor nem nyereszkedek rajta, hanem a vegsokig tamogatom. Ha valami az emberiseg erdeket szolgalja, a fenntarthatosagot, akkor a gyartok se nyereszkedjenek rajta. Vagy ha nekik lehet, akkor nekem miert ne lehetne? Vagy mindenki beleteszi a reszet (szegeny, gazdag, politikus) vagy senkinek se legyen kotelezo, senki se legyen kenyszeritve.

takarék-láng 2018.11.02. 12:41:37

@gabors:
Nem baj, ha nem vagy kepben. azt megertem, ha az okos hulyeskedik,de ha a hulye okoskodik, azt kevesbe.

Jossz itt az utasra vetitett szennyezessel, azt pedig elfelejted, hogy osszessegeben veve sokkal tobbet repulunk, tehat szennyezunk. Az osszesitett emisszio sokkal nagyobb, es egyre no.

Lehet hogy kornyezetvedelemmel foglalkozol, nem tudom milyen elmeleti szinten, de a kornyezetvedelem csak egy kolonc, amivel sehol sem szeretnek foglalkozni.
A temara visszaterve, az autoiparban vannak eloirasok az emissziora, ezt par ev kesessel kovetik a motorkerekparokra es a teherautokra vonatkozo eloirasok. Ugyanigy vannak eloiranyzatok is (arra most nem terek ki, hogy az idiota eus politikusok - akik egy alatetet nem tudnak megkulonboztetni a csavartol - mit akarnak).

Repuloiparban, hajozasban ilyenek nincsenek. Csak annyi van, amit a cegek onkent vallalnak. Onkent pedig annyit vallalnak, ill. Kommunikalnak, ami mellett meg lehet profitot maximalizalni, valamint amit a vevok (a legitarsasagok) megkovetelnek. A legitarsasagoknak az olcso(bb) uzemeltetes szamit, nem a kornyezetvedelem.

A szamaid nem tul relevansak sot egyenesen nevetsegesek, bizonyitva az inkompetenciad, szuperszonikus (Tu, concorde) hasonlitasz utasszalitohoz, miert nem hasonlitod vadaszgephez ennyi erovel mar?

" mar SOKKAL jobbak ezek boven alatta vannak a csaladi bataroknak foleg a Mo-on szaladgalo 12-15 eves mind benzines mind dizel kocsiknak.. es a hybrid benzinesekkel vannak"

- erre a valaszt nem neked, csak a tobbi olvaso kedveert irom: A biztonsagi kovetelmenyek felulirnak mindent. Az innovaciot is. A koztudatban az el, hogy a repuloipar innovativ, pedig ez egy mitosz. A jol bevalt megoldasokat toldozzuk foltozzuk, a fenti okok miatt. Egy turbofan alapveto muszaki megoldasai a vilaghaboru ota valtozatlanok, es azok is maradnak jo ideig. Az repulogepek uzemanyagrendszerei legjobb esetben is a 70es evek autoinak szinvonala, karosanyag kibocsatasa szinten. Ez csokken ugyan de mit erunk vele ha tobb repulo tolt tobb orat a levegoben mint valaha?
Valamint, mihez kepest csokken?
A 30as evekhez kepest?
Az osszesitett kibocsajtas akkor is tobb.
Emisszios eloirasok az autoiparral ellentetben, a repulesben nincsenek.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 12:52:04

@takarék-láng:
Kevesebb ember = kevesebb repulozes

Latod? Nepessegszabalyozassal mindent meg lehet oldani ;)

Arthamyr 2018.11.02. 13:05:40

@Kövérmadár [swe]: Pedig a féktelen szaporodás és a fejenként is növekvő jólét (ami legtöbbször növekvő fogyasztásból ered/azzal jár) a legfőbb környezetszennyezési probléma, a fenntarthatóság legnagyobb gátja, mindkettő nagy baj. Jelenleg egy indiai ökológiai lábnyoma mondjuk ötöde egy amerikaiénak, egy kínaié fele. Tehát még szaporodni sem kell a katasztrófához, elég csak, ha kicsit fejlődik India. És persze megállíthatatlanul szaporodik mindenki, még Európa is, hiába sírnak amiatt, hogy nem. Teljesen mindegy, hogy ez migránsból van, vagy kékszemű szőke svédből, a beszökött migráns sem tartja meg az afrikai ökológiai lábnyomát Európában, hanem szép lassan jeti méretűvé válik az övé is.
Egyébként jogod van 3 autóhoz és végnélküli üzemanyagégetéshez, pont ugyanúgy, mint a szaporodáshoz, egy autó még olcsóbb is, mint egy gyerek, még az E63 is... Mi tiltja? Van, akinek 20 vagy 100 autója van.

Az nem megoldás, hogy a benzines helyett elektromos autóval vagy akár busszal jársz, a megoldás az, hogy nem utazol. Vagy igen, 5 óra alatt elgyalogolsz a boltba, meg 5 óra alatt vissza (bár azért elgondolkodtató, hogy olyan helyen élnek emberek, ahol 5 óra távolságra lehet kapni a mindennapi megélhetéshez szükséges termékeket).
Egy mindent lefedő tömegközlekedési infrastruktúra sem környezetkímélő, főleg, ha nincs is kihasználva. A busz többet szennyez, mint egy autó, ha csak a sofőr van rajta, meg még 1 utas, annyira nem nyerő megoldás. Ha nálatok bevezetnék a félóránkénti buszokat, simán lehet, hogy kb. így lenne kihasználva eleinte. Aztán meg azt érnék el vele, hogy az emberek szépen lassan kiköltöznek a városból, és jobb életük lesz, cserébe a jelenlétükkel nagyobb területet tesznek tönkre. Jobban érzik magukat, jobban szaporodnak, többet fogyasztanak. Abban meg egyetértünk, hogy nem jó.

A szója alapú cuccok így is olcsóbbak, mint a hús, de a hús sem feltétlen annyiba kerül, amennyibe kerülnie kellene. Van mindenféle agrártámogatás, ami olcsósítja, van bazihosszú ellátó-/feldolgozólánc, adó, ami drágítja, nehéz megmondani, mennyibe kellene kerülnie. Kezdésnek el lehet törölni az agrártámogatást, ha nem elég, lehet adókat kivetni a fogyasztókra. Persze ennek akkor van értelme, ha mindenhol megcsinálják, egyébként csak öngól...

Az nem megoldás, hogy valami alternatívát olcsóbbá teszel (és nem is lesz olcsóbb, attól, hogy azt közpénzből finanszírozzák), ezt kizárólag akkor fogja valaki igénybe venni, ha legalább ugyanolyan jó, de akkor sem feltétlenül, ha elégedett az eredeti termékkel, és simán megengedheti magának, nem fog váltani. Az adóztatás, tiltás, ha be tudják tartatni, kiváló, azt sokkal kevesebben ignorálják, sokkal inkább alkalmas a fogyasztás irányítására/mérséklésére.

Az utolsó bekezdéseddel egyetértek, ezért is mondtam, hogy én húsimádóként is hajlandó vagyok lemondani a húsfogyasztásról a környezetvédelem érdekében, ha mindenkinek megtiltják, vagy mindenhol megdrágítják annyira, hogy fenntartható szintre kerüljön a fogyasztás. És ezért mondtam, hogy nyugodtan égesd a benzint, az, hogy te egymadad mit csinálsz, nem oszt, nem szoroz.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 13:29:28

@Arthamyr:
Olvastal Asimovot?
Ha igen, akkor abban van egy bolygo, Solaria. Na, az pontosan tukrozi az en lelkivilagomat / elkepzelt, idealis eletkorulmenyeimet. :)

Ugyhogy nem, varosba nem fogok bekoltozni egyetlen zsiraf kedveert sem, plane nem az emberiseg kedveert :)

A tomegkozlekedes ironia volt ;) en? Emberekkel barmit kozoskodni? Viccelsz?! :D

Arthamyr 2018.11.02. 13:40:26

@Kövérmadár [swe]: Ahogy kivettem eddig, ott nem kéne közösködnöd, lenne egy buszod sofőrrel.

Nyilvánvalóan nem fogsz semmit csinálni/abbahagyni senki kedvéért, ezért kellene rákényszeríteni szabályokkal, komoly ösztönzőkkel. De nem fognak sajnos, szóval én már rég megtanultam ezzel együtt élni. Pusztulásba rohan a világ? Ez van, ezt kell szeretni. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2018.11.02. 13:51:08

@Arthamyr:
Nem egeszen :)
Ha erdekel, olvass utana.

Ez a legnagyobb bajom az egesszel, most kimondtad: rakenyszeriteni. Rakenyszeriteni valamire, amit nem akarok. Nincs kolcsonosseg, mert semmit sem kapok erte. Ha valamit megtanultam eddig az eletben, az az, hogy SOHA nem kapom vissza azt az energiat, amit egy masik emberre forditok. Teljesen mindegy, hogy ez egy "barat", "ismeros", "parkapcsolat", minden pillanat, minden filler, amit masra aldoztam, 99%-ban az ablakon kidobott volt. Persze mindig akkor derult ki, amikor szukseg lett volna rajuk. Konyvet tudnek irni "Kifogasgyujtemeny" cimmel. :)

Ugyhogy felolem az emberiseg rohanhat a vesztebe, ki is halhat, tonkre is teheti a bolygot, baromira nem erdekel.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.11.02. 14:04:42

Haha, a kukacok jó arcok és a cafka cica is érdekesnek tűnik.Ha jól látom, foltvarrott fajta, nem volt már raktáron egy egész macskányi szőr a teremtőéknél, így a maradék anyagokat is összefércelték.
:D

Arthamyr 2018.11.02. 14:23:13

@Kövérmadár [swe]: Azért kell rákényszeríteni, mert nem akarod, egyébként nem kellene. Te autóbuzi vagy, jogodnak gondolod, hogy az autóddal terheld a környezetet, ezért rá kellene kényszeríteni, hogy ne tedd, vagy legalább kevesbé tedd (ha sokat teszed most), bár nem tudom, a környezetterhelésed mekkora része az autód.
És azért nincs "kölcsönösség", mert nem lehet felajánlani semmit cserébe, cserébe azt kapnád, hogy nem megy tönkre a bolygó, de mint írtad, számodra ez tökmindegy, így semmit sem ér.

A környezetvédelem nem a "kölcsönösségről" szól, a jelenlegi fogyasztási szint a jelenlegi népességgel messze-messze fenntarthatatlan. A fogyasztást korlátozása nem kölcsönös dolog, rossz annak, akinek a fogyasztását korlátozzák (tehát "jó esetben" rossz _mindenkinek_), és semmit sem kap cserébe.

Van, aki alapvető jogának tartja, hogy elpusztítsa a bolygót, van, aki nem. Ha te az előbbiek táborát erősíted inkább, azzal nincs semmi gond, az emberiség 90+%-a ilyen.
A kényszer miatt meg aggódnod nem kell, nyugodtan pusztíthatjuk a világot tovább, és fogjuk is. Én ezzel is úgy vagyok, mint pl. a fasz politikusokkal: nem szeretem, amit csinálnak, nem örülök neki, de elfogadtam, és eszerint élek.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.11.02. 17:41:08

@gabors: "Az igaz hogy a fully-loaded Model 3 az mar 60,000 ami mar valoban huzos :-(((

De azert erdemes lenne az uzemeltetesi koltseget mondjuk 6 vagy 10 evre kiszamolni ... pl csak annyi hogy nincs olajcsere nincs hotuviz csere nincs ekszij stb."

Pont errol beszelgettunk a ferjemmel nemreg, mikor csaladi auto upgrade-en gondolkodtunk :) nagy mezesmadzag a Model 3 kezdo ara neki is, de ezert az arert nem kapja meg az ember sajnos:( es ha nincs meg a liquid toke leperkalni a 60K-t, akkor hiaba gondolkodunk hosszu tavon...:( Errol probaltam gyozkodni a ferjem :) Szoval most Chevi Volt-tal kacerkodik varosi commuter autonak.

Dikusz 2018.11.02. 18:11:08

@geegee: Szegedi barátaim azt mondják, hogy a trikolór cicák -ez a macsek is- mind lányok. Foltvarrott macsekok:)))

gabors 2018.11.02. 18:38:58

@Zsuzsi65: "Szoval most Chevi Volt-tal kacerkodik varosi commuter autonak." De az sem tul olcso es persze van benne motor (a Bolt ami csak elektromos) ... ebbol hasznaltat nem vennek mert pont a hajto elem a kritikus amit meg nem igazan lehet tesztelni hogy mennyire van szet gyilkolva.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.11.02. 18:44:42

@gabors: csak kacerkodunk vele, es ismerve a ferjemet, a donteshozatal nem lesz egy rovid menet :)) szoval meg a marka es a model is valtozik valoszinuleg :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása