oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. október 07. 06:30,  Három dolog, ami sokkol hazaköltözés után 484 komment

2018. október 07. 06:30 Határátkelő

Három dolog, ami sokkol hazaköltözés után

Az úgynevezett fordított kultúrsokk elég sok embert elér azok közül, akik külföldről költöznek haza (erről nemrégiben itt, a blogon is volt poszt, itt található). A jelenség egészen hétköznapi dolgokban nyilvánul meg – erről szól a mai egyik írás. Aztán megnézzük, valójában mennyit költ Londonban egy magyar határátkelő, végül de messze nem utolsósorban kiderül, mennyire más az élet egy speciális nevelési igényű gyermekkel Svájcba költözés után.

magyarorszag_1.jpg

Kezdjük akkora a hazatérés sokkjaival, melyről a Fromázs blog írt. Akinek van kedve, az egyébként a szerző Zsófival találkozhat személyesen is az október 12-i Határátkelő Klubban (részletek a posztok után). 

„#1 A bevásárlást nem tudom egy helyen megoldani 

Ha zöldséget akarok, akkor irány külön a zöldséges, aztán a kenyér itt jobb, a hús ott jobb, és kevés zöld kész-félkész termék van, ami megkönnyíthetné a háziasszonyok életét. 

Franciaországban nem kellett sokat agyalni, hogyan főzzünk egészségesen, mert minden ebbe az irányba mutatott és kis dobozos salátákat is lehetett venni olcsón. Mindent egy ABC-ben megtaláltam, és a jó, illetve a jobb minőségből lehetett választani. Itthon ez nekem minimum 2 bolt plusz a zöldséges. 

A napi menüknél pedig, amire annyira vágytam, mert itthon lehet reális áron menüzni, sokszor a hús-krumpli, hús-tészta, hús-rizs párokat látva nem kapok nagy kedvet. 

A magyar konyha – amit hozzá kell tennem, hogy amúgy szeretek – nem zöldségpárti, ezt eddig is tudtam, de most naponta szembesülök vele. A gyomrom viszont 2 év alatt átállt a franciás étkezési szokásokra és jót is tett neki. 

Itthon viszont sokat fáj, mert elszoktam a fűszeres, pirospaprikás és olajban sütött, illetve rántott dolgoktól. Ez meglepett! Nyilván, otthon úgy főzök, ahogy én akarok, de úgy látom, hogy itthon több utánajárás szükséges hozzá. 

#2 Az épületek rossz állapota 

Nem újdonság, hogy Magyarországon nincs pénz a homlokzatok felújítására, de még Budapest belvárosában járva vagy Újlipótváros klasszabb utcáin is rendre omladozó épületek vesznek körül. 

Arra döbbentem rá, hogy ha nap mint nap szép, esztétikus környezetben jár-kel az ember, a kedve is azonnal jobb. Nantes-ban a belvárosban és sok „kertvárosi” környéken is ápoltak, gondozottak az épületek és több a zöld, mint Budapesten. 

Nyilván egy főváros nem lehet annyira zöld, mint Nantes, de azért kívánom Budapestnek, hogy egyszer annyi pénzünk legyen az épületeinkre, hogy olyan szépek lehessünk, mint például Bécs. 

#3 Az egymás iránti tisztelet 

Az emberek sokszor nem tisztelik a másik embert és az elemi udvariasság a másik iránt elég hiányos. Franciaországban már a cumisüveggel szívják magukba a gyermekek az tiszteletet és udvariasságot, amely az élethez ott alapvetően hozzátartozik. Igaz, biztos ott sem mindenki jól nevelt, de a fejemet rá, hogy az arányok azért nagyon mások, mint itthon. 

Hogy ezt miben élem meg? Az ügyintézés, orvosi ellátás, vagy bevásárlás során engem sokszor leszúrnak, kioktatnak, vagy legjobb esetben morcos arccal tájékoztatnak. 

Mondok egy példát: állok a húspultnál, és pápai sonkát kérek kedvesen az eladó hölgytől. Az volt a bűnöm, hogy az EXTRA szót kihagytam a sonka nevéből, és nem pápai Extra sonkaként kértem. 

Ő így válaszol morcos arccal: „Gondolom erre gondol – s fintorogva rámutat a sonkámra – mivel pápaiból ott van még az X nevű pápai felvágott és a Z nevű sonka, plusz pápai májas és kolbász is.” 

Ez semmiség, értem én, de mondhatta volna azt is röviden, hogy „Erre gondolt?” és kész. Nem hiányzott a kioktató szöveg, de még így is én kértem elnézést, én, a vevő. 

Másik esetem: időpontot akartam kérni telefonon vérvételre. A hölgy válasza a vonal végén: „Inkább kérjen időpontot a weboldalon, akkor legalább nem idegesíti fel magát!” Tessék?! Aztán a weboldal pontos címét nem tudta megadni, de azért én megtaláltam így is! 

Harmadik: 7 hónapos kismamaként leletért mentem a háziorvosomhoz, akinél időpontom volt reggel 9 órára. Direkt ő mondta az előző alkalommal, hogy kérjek időpontot, mert akkor nem kell sokat várni. 

No, nem is kell, ha valaki figyeli azt, hogy jött-e valaki időpontra, mert valahogy sem ő, sem a nővér nem fedezte fel, hogy reggel 10 órakor én még mindig a folyosón ülök. 

Közben bement ez is, az is, még a fél 10-es időpontost is behívták előttem. 10-kor nagy merészen az ajtó nyílására bedugom a fejemet – mielőtt egy nálam vérmesebb következő a „TESSÉK!” hívószóra beugrik – és mondom: „Elnézést, én a 9 órás időpontos vagyok, bejöhetek?” Válasz: „Akkor jöjjön.” 

Ennyi. Semmi bocs, elnézést, hogy egy órát ült a bacikkal teli váróban a kedves kismama.  Ja, és a lelet sem jött meg, amiért már másodszor mentem vissza.” 

A teljes posztot itt találjátok, amiből azért az is kiderül, hogy ennek ellenére is jó itthon. 

Az élet Londonban - a piszkos anyagiak 

Rendszeresen felmerül, hogy a fizetések és kiadások arányában vajon hogyan és mennyiből él egy határátkelő mondjuk Londonban. Nos, az Életem morzsái blog szerzője nekiült és összeírta.

nagy-britannia_font_3_foto_pixabay_com_stux_1.jpg(Fotó: pixabay.com/stux)

„Én önkéntes alanyként most vállalkozom arra, hogy leírom, hogyan is élek, s milyen színvonalon. Ám mielőtt magamról ejtenék szót, jöjjön egy UK általános adat. 

A Guardian tavaly őszi cikke szerint átlagosan 8000 font tartozásuk az embereknek szigetország szerte, amibe nem számolták bele a jelzáloghitelt. Átlag 8000 font/ fő!

Az átlagos havi deficit háztartásokban pedig 900 font (ennyivel többet költenek, mint keresnek). (...) 

A fizetésemet tekintve átlagban vagyok nagyjából, bevétel összehasonlító oldalak szerint 20-30%-a az embereknek jobban keres, mint én. Ez nem jelenti az, hogy 70% meg rosszabbul, mert nem írták, hogy az én fizetési sávomba hány % esik. Lehet, hogy velem együtt még a lakosság 20-30% is ennyit keres, vagyis csak 30% kevesebbet végül? 

Nem a fizetés a lényeg, hanem hogy a fizetésből hogyan sikerül gazdálkodni. Ha 1600 fontot keres valaki, akkor abból kell megélnie, ha meg 2200 keres valaki, akkor abból. Aki többet keres, nagyobb lábon élhet, vagy pont inkább többet tud félretenni! 

Kiadásaim 1 főre 

Élelmiszer 

Élelmiszert többnyire Asda, Lidlben veszem, ésszel, de ha valamit szeretek, valamit megkívánok, megveszem. Hetente 2x kb. magamra főzök egy nagy adagot (főételt) és azt eszem 2-3 napig simán. 

Hétfő és péntek között csak alapvető élelmiszerre költök, hétvégén van az, hogy jobban elengedem magam és „bűnözök” kicsit. Szeptember hónapban: 170 fontot költöttem szupermarketben és 123 fontért ettem nem itthon (Jamie Oliver kajálgatás, meg hasonló megdobja a tételt) 

Ruhák 

Ruhák tekintetében a felsőim 70% charityből van. Durva megtakarítást is ad, meg az, hogy többféle márkától/fazonban van ruhám, s egy helyen veszem őket. Időt is tudok ezzel spórolni, hiszen nem kell x-y boltokba különböző márkákért elmenni. 

A nadrágjaim mind Primark, meglepően jól bírják és nem mindegy, hogy valami 12 font vagy 30+ font/db ugye. Havonta nem költök 15 fontot ruhákra átlagban. 

Cipők 

Cipőket nézve szezononként 2 db és kész (évekre beruházva egyre). Az albérletekben nincs lehetőségem tárolni sem többet kb. A cipőkért zsebembe nyúlok, mert nem mindegy mi tartja a lábam. 

Az egyik legdrágább kiadásom 32.000 Ft, egy Tisza cipő volt tavaly májusban. Bírja jól – tervezek beruházni még egyre. Szeretem még a Marco Tozzi-t is.

Kabát 

Kabátokból 2 db télre, most mondjuk vettem egy 3. Regatta (szél és esőálló) márkától mind 35-65 fontért. Őszi dzsekim egy Budmil otthonról. 

Vitamin 

Vitaminok, a szervezetemen biztos nem fogok spórolni. Vitaminokra nagyon kényes vagyok, 9 éve a Nutrilite termékeit vásárlom, évi több száz font kiadást jelent. 

Kontaktlencse 

Ez fix kiadás, félévente kb. 65 font. 

Műszaki cikkek 

Na hitelre én sosem fogok venni. A mostani telóm, az S6-os majdnem 2 éves és 360 fontért vettem debitkártyával. Laptopom 3+ éves HP termék. (iPadem nincs) 

Londonon belüli utazás 

Legtöbbször rollerrel járok munkába, mert közel lakom a családhoz és párszor buszozom, hétvégén metrózom max. 

Élmények 

Na ezeken sem spórolok. Úszásra, táncra és rollerre kiadom a pénzt. Ha egy esemény megtetszik és 25 font a belépő, megveszem. Ha valahova tényleg el akarok menni, elmegyek: lásd blogger day Magyarország – repjegyet, szállást is kellett foglalnom 1 hétvége miatt. 

Utazást is ide írom, ami az elmúlt években az amerikai kiruccanásokkal együtt kb 2000 font/év. 

Albérlet 

1 szoba közel 700 font/hó 

Egyéb 

Szépségápopás pár font/hó, sminkre 0 font, tusfürdő és sampon egy bizonyos márkától 10 font/flakon és fél évig kitartanak. 

És akkor ennyi. Leírtam, hogy nagy általánosságban milyen színvonalon élek. Minimalista vagyok, de nem azért, mert csatlakoztam a mozgalomhoz, hanem mert számomra a megtakarítás fontos.” 

A teljes posztot itt találjátok, ha van kedvetek, írjátok le ti is, mire mennyit költötök!

Jogában áll élni 

Vajon mennyire más az élet Svájcban SNI-s gyermekkel, mint Magyarországon? Egy hónap tapasztalat után ezt írta meg Zoltán a Csevecsoport blogon.

sni.jpg

„A megérkezés utáni első hét sem volt fáklyásmenet, aztán Hanna lányomnak eljött az első nap az iskolában. Ez volt az áttörés, itt dübörgött a föld, az eddig a lelkemet nyomó mázsás kövek legördülésétől. 

Tízperces stresszoldás. Persze elkísértem Hannát a suliba, megkerestük az osztályfőnököt, aki „élesre állított” német-magyar fordítóprogrammal fogadott, és pillanatok alatt meggyőzött, hogy annak ellenére, hogy nagyon nehéz lesz egy 14 éves kamaszlánynak, megoldják a beilleszkedést. 

Az első nap első tanórája után Hanna saját és kizárólagos némettanárnőt kapott, akivel el is kezdték a tanulást. No nem magolással - beszélgetéssel, séta, vagy épp kutyasétáltatás közben. 

Ez így megy majd az első félévben biztosan, a kevésbé fontos tanórák, illetve a franciaórák helyett turbó német nyelvi felzárkóztatás lesz a program. Tíz perc után tudtam, itt bajunk nem lehet. 

Elindultunk mi is, felfedezni, felderíteni. Mert bizony Svájc nem egyszerű, nagyon kell figyelni, mit, hol vesz az ember, pillanatok alatt el lehet szállni anyagilag, viszont odafigyelve, szigorú költségvetést követve meg lehet élni, jelenleg egy fizetésből is. 

Ami nagyon drága, és elkerülhetetlen, a lakásbérlet és az egészségbiztosítás. De a napi élethez itt vannak a már otthonról ismert multik, gyakorlatilag ugyanolyan árszínvonallal, ami valószínűleg az itteni ÁFA mértékének is köszönhető, hiszen az 8 % alatt van. 

Érdekes összehasonlítani az otthoni 27%-kal, különösen úgy, hogy ez az adó a szegények adója. 

Közben Évi is aktivizálta magát, talált egy integrációs nyelvtanfolyamot a szomszéd városkában és bejelentkezett. Választható volt a papa-mama-gyerek, a mama-gyerek, a női, és még nem tudom hányféle lehetőség. 

A tananyag az integrációhoz fejlesztve, felesleges sallangok nélkül, lényegre törően. Hogy ez jószívűség, vagy gyorsabb út a munkába álláshoz, és adófizetéshez, azt nem tudom, de sejtem. Valójában mindegy is. 

Egy hónap után szépen egyenesednek a dolgaink, gyorsan távolodik az otthoni kilátástalanság, győz a befogadó környezet. 

Ami nehezebb, olvasni az otthoni híreket, a sorstársaink bejegyzéseit a csoportban, épp melyikük gyerekének nem jutott óvoda, iskola, gyógypedagógus. Azt hittem, ezt hátrahagyva könnyebb lesz, de sajnos a kontrasztot látva, férfiként, a sírás fojtogat. 

Főleg úgy, hogy belülről az is látszik, a „hardver” itt is ugyanaz, ugyanolyan emberek sertepertélnek a gyerekeink körül. A „szoftver” más, a hozzáállás. Az anyagi lehetőségek nagyon kevés szerepet játszanak a szituációban, bár azért az látszik, nem kevés pénzt fordítanak itt az oktatásra. 

És folyamatban egy program is, a célja minden svájci iskolát azonos szintre hozni, mindenhonnan azonos eséllyel induljanak a gyerekek a felnőttkor, a pályaválasztás felé. 

Megkönnyebbültem, nyugodtan várom a jövőt, annak ellenére, hogy azzal is tisztában vagyok, lesznek nehéz napok, de ilyen támogatással megoldunk mindent, az biztos. 

Ami a szélesebb környezetünket illeti, majd’ mindenki mosolyog, kutyasétáltatás közben minimum köszönünk, de jó néhányszor váltunk pár szót is. Ez azért is érdekes, mert a svájci, büszke svájci. 

(Csak egy egyszerű példa, háromszor annyit is fizet egy tojásért, egy kiló krumpliért, vagy bármi másért, ami hazai termék.) 

Büszke svájci, de nem több, mint én. 

Mint én, a migráns.” 

A teljes posztot itt találjátok, mondanom sem kell, érdemes elolvasni!

Október 12. - az első Határátkelő Klub találkozó!

Találkozhattok vendégekkel (az egyikük tehát Zsófi, a másik szakember, a harmadik pedig...), beszélgethetünk határátkelésről, hazatérésről. Ha érdekel a külföldi élet, vagy határátkelő vagy, esetleg hazatértél - gyere el! A belépés ingyenes (sőt, senki nem távozik üres kézzel :) ), de a 70 hely nagy része már elkelt, szóval minél hamarabb jelentkezz itt! További részleteket itt találsz.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Magyarország Svájc Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr1614285331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2018.10.08. 18:39:45

@London2009: Természetesen, Őfensége! ;)))

kardio1 2018.10.08. 18:40:33

@Pink Petsch: én élelmiszert vásárolok itt és Magyarországon. Ott kevesebbe kerül. Sem itt, sem ott nem sajátmárkásat veszek.

Arthamyr 2018.10.08. 18:44:40

@Érzelem Nélkül: Hát, a gyakorlatban, mindennapi életben nem sokat érzékelek abból, hogy az Írországhoz tartozó csík másfélszer olyan magas, mint az Ausztriához tartozó... Nem torzítja ezt pl. az Apple gigabirsága (vagy az idén volt?) és hasonló finomságok?
A GDP/fő egyébként kiváncsi lennék, hogy konvertálható jólét/főre, vagy mondjuk annak a mediánjára. :D Ez olyasmi, mint amikor mondják, hogy hurrá, nő a gazdaság, én meg kurvára nem érzékelek belőle semmit, sőt ha kicsit tovább gondolom, akkor ha épp nem lett több a fizetésem, még buktam is rajta.
Finnországban alig élnek jobban, mint Spanyolországban, ez is érdekes. Ez a szám igazából arra jó, hogy esetleg igazoljanak vele valamit, amit igazolni szeretnének. :)

kardio1 2018.10.08. 18:47:34

@Arthamyr: nálatok mennyibe kerül nagyságrendileg az első 3 tétel (steak marha, bár

Nincs közöttünk csicska 2018.10.08. 18:48:19

@Herr Géza: S ki vitatkozott azon hogy nyugaton tobbet lehet keresni? Senki.

A lenyeg hogy vasarloerteken mar csak 60-70% pluszban vannak a leggazdagabb EU orszagok, a mediterran terseget meg keleteuropa 10 even belul lenyomja vasarloerteken, meg a leggazdagabb spanyolokat is.

www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_int024b.html

kardio1 2018.10.08. 18:49:56

@tildy[UK]: egyébként jó, hogy újra itt vagy, már akartam írni !

2018.10.08. 18:51:10

@Érzelem Nélkül: "Ábrándozás az ...", no de hagyjuk Vörösmartyt békében pihenni.
Amit sem te, sem nagyon sokan mások nem fognak fel, az az, hogy ez a korszak már nem a '90-es évek, amikor a hirtelen szabadságtól megbódulva, impulzus-szerűen rajzottak ki a népek a közép-kelet-európai államokból. Ma már nem az az elsődleges szempont, hogy fúúúú-a-sógoroknál-6-szor-annyit-lehet keresni ..... Bár egyes szakmákban még mindig, és egy átlag szakmában is minimum dupla szorzóval számolhat az embetr, de inkább többel. Arfról nem beszélve, hogy Ausztria drága, már Németországhoz viszonyítva, de ezt te bitztosan tudod, mert a numbeo tutira megmondja :PPP (Jézusom!)
Ja, a szempontok, ami nem pusztán anyagiak: munkakörülmények, szociális háló, tervezhető jövő .... ezek az alapok. Aztán, jogbiztonság, a hatalmi ágak szétválasztása, felelősséggel tartozás, köovetkezmények egyes tettek után ésatöbbi ...
Folytassam? Minek? Aki pusztán az anyagiakat nézi, annak lehet, nem érimeg, aki viszont az egyetlen életét nyugalomban és jogbiztonságban aklarja élni, annak Magíarország ma nem egy ideális hely. Sajnos.

kardio1 2018.10.08. 18:55:12

@Hari Seldon 2: ez nem optimizmus, vagy pesszimizmus kérdése. Szerintem Franciaországot túlzottan rózsaszínben látod, Magyarországot meg túl feketén. Azaz ez utóbbi esetén te vagy pesszimista.
Mondom mindezt úgy, hogy jól érzem magam a bőrömben itt, ahol élek.

Arthamyr 2018.10.08. 19:04:42

@kardio1:

A steakből ugye sokféle van:
-fillet: 30-40/kg
-ribeye/t-bone: 18-25/kg
-a sirloin, striploin gondolom olcsóbb, de azt sosem veszek, általában t-bone-t, ribeye-t szoktam, az utóbbi időben mindig t-bone-t mert nagyon jó.

A bárány kilóárát nem tudom, egy lamb rack 10-12 eur szokott lenni, és legtöbbször azt veszek. Ez két főnek elég bőséges, kb. 3 főre is elég lenne, nem mértem még le, mekkora.

A tengeri hal meg ezer féle van: pl. tenyésztett lazac 25-30/kg, vad 40-45, tonhal 30-35 körül. Tavaly óta a feleségem intézi a halvásárlást, mivel otthon van, szóval pontosan nem emlékszem már, magyar. Sok minden olcsóbb ennél, pl. pisztráng, tőkehal, rája, kardhal (ez mondjuk nem biztos, lehet, h 30 körül van). Nem elhanyagolható szempont, hogy semmi sem fagyasztott, és friss, és hatalmas a választék.

Willkommenskultur 2018.10.08. 19:11:24

@Pink Petsch: Biztos azert bukott az osszes nyugati kormany az elmult5 evben mert a zemberek imadjak a tervezheto jovojuket.

Vagy lehet hogy megsem. Gyakorlatilag Nemetorszagon kivul es keleteuropan kivul a legjobb esetben is stagnal az europaiak eletszinvonala, par orszagban meg egyertelmuen csokken.

2018.10.08. 19:15:34

@Willkommenskultur: Perszetermészetesenmiittmindsorosnakjelentükőfizetminket.
Egyéb?

Arthamyr 2018.10.08. 19:16:56

@kardio1: kishfish.ie/ tőlük vásároljuk a halat, a heti ajánlat pl. 2 seabass 5 eur, fogalmam sincs mi magyarul (ez két embernek elég egy étkezésre 5 euroért), 28/kg a tonhal, az két embernek mondjuk 15-20 eur, de az tisztességes méretű lesz. :)

Arthamyr 2018.10.08. 19:29:19

@Nincs közöttünk csicska: "A lenyeg hogy vasarloerteken mar csak 60-70% pluszban vannak a leggazdagabb EU orszagok" - Nem ez a lényeg. A lényeg az, hogy a hónap végén mennyivel lesz több euro a számládon, mint az előző hónap végén volt. Az egységnyi idő alatt elérhető megtakarítás. Lényegtelen, hogy az vásárlóerő paritáson (akárhogy is számolják azt) mennyit ér, mert egy idő után fogom az összegyűlt pénzt, és elmegyek vele oda, ahol vásárlóerő paritáson (az én szubjektív érzékelésem és saját fogyasztói kosaram alapján, nem a tökömtudjamilyen statisztikai hivatal számítása alapján!) sokat ér. Ez van, ha csak az anyagiakat nézzük. Aztán persze van még pár dolog, amit @Pink Petsch: is írt, ami sokakat érdekel, engem mondjuk pont nem, de gyanítom, hogy a nemesebb lelkű a többséget igen.

Herr Géza 2018.10.08. 19:55:56

@Horthy Miklós cselédje: Ja, ha ilyen toszomfaszom (ld. még Numbeo...) oldalakon keresel, akkor nem is csodálom, hogy nem találsz semmit. :))))))

2018.10.08. 20:07:34

@Arthamyr:
A vásárlóerő paritás azt jelenti, hogy a különböző országokban kapható fizetések mellet megnézik, hogy mennyit lehet belőle vásárolni az adott országban. Kiigazítja azokat a dilemmákat, amin itt már jó régóta vitatkoznak, hogy melyik fizetés mennyit ér Magyarországhoz viszonyítva valójában. és hát ez van, egyre kisebbek a különbségek, ami az itthoniaknak jó, a nyugatiak meg megszívták, mert mostanában sokkal többet kell dolgozniuk, kevesebbet érő pénzért.

2018.10.08. 20:07:34

@Pink Petsch:
Szerintem a Magyarországon kifogásolt dolgok nyugaton ugyanúgy megvannak csak a rózsaszín ködtől és a nyelvismeret szintje miatt nem látják a kiment emberek.
A németeknél iszonyatos cenzúra van, a bukott politikusaikat pl. a Gazprom-nál ejtőernyőztetik, mint az előző kancellárt is, .. és még Orbán a Putyin pincsi :-) . A németek szerint Erdogan egy diktátor, akivel csak annyiban szabad szóba állni, amennyiben nagyon muszáj, .. közben pár hete 35 milliárd eurós üzletet kötöttek a vasút korszerűsítésére.
Az már csak hab a tortán, hogy Németországban és Ausztriában is többször összeállta mű jobboldal és a mű baloldal, mert csak így sikerült hatalmon maradniuk. Lehetne ezt reggelig sorolni, szóval ott is olyan demokrácia van, mint az antik Görögországban volt, ahol a társadalom ~10%-ka élvezte.

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.10.08. 20:07:34

@Pink Petsch:

"aki viszont az egyetlen életét nyugalomban és jogbiztonságban aklarja élni, annak Magíarország ma nem egy ideális hely"

De az. Semmivel se kevésbé jogállam Magyarország mint mondjuk Németország. A nyugalomról meg annyit hogy Magyarországon mára inkább jobb a közbiztonság mint Nyugaton. A rengeteg beömlő elem odavert a nyugalomnak a nyugati országokban.
Igazából az anyagiakat leszámítva semmivel se jobbak a nyugati országok mint Magyarország, ez az igazság..
Persze tudjuk, szerintetek diktatúra van, szörnyű elnyomás, a magyarok pedig éhkoppon vannak...

juletræ 2018.10.08. 20:07:43

@kardio1:
"Járt isolába gyereked Franciaországban ?"

Franciaországba a lábamat sem tenném iskolaügyben, mert Fr egy szegény ország, nehéz nyevvel és kellemetlen lakókkal ;)
Ha francia tagozatra gondolsz: nem, oda nem adnám ( bár megtehetném, de nem akarok neki rosszat). Inkább jár a dán tagozatra ;)

Söt, ha itt maradunk, és nyelveket kell majd választania, a franciát nem engedem neki. ;) Marad a német meg a deriváltjai ( holland, dán, svéd, angol).

Luxemburgban az Európai Iskolában azonban ( hallomásból, kollegáktól) tudom, hogy mi megy.
P.l. ha a gyerek jól írja meg a biológia dolgozatát, de (francia) nyelvtani-helyesírási hibát vét, akkor a dolgozatból pontot vonnak le.

A legjobb eredményt elérö a dán tagozat, a legrosszabb a francia.
A drill, meg a mösziözés ellenére.

A francia vezetési szokásokról: nem tudom, hogy mikor számít valami nem elfogultnak. Szerinted, ha egy francia városban öt nap alatt kétszer ütnek el majdnem a zebrán, a másik francia városban a biciklizés közben egy hét alatt 4-5 incidens van, az "elfogult"?

Ilyen Ény-Euban öt év alatt _egyszer_ történt velem. ( Minden nap 10 km-t bicikliztem ott is, itt is)

És amíg Luxembourg-Metz távon ( 2X60 km) egy oda-vissza úton kb 3-4 incdens van ( az istenbarma franciái nem tartanak követési távolságot, dugóban elémpofátlankodnak, a rozsdás kis pözsójukkal le akarnak nyomni, ha táblák szerint vezetek, esatöbbi), addig a Harrislee-Koppenhága úton ( 3X 340 km) kb _nulla) darab incidens van, nos ez átlalánosítás?

Mielött közvetlen kapcsolatba kerültem veluk addig úgy voltam a franciákkal, hogy bogaras emberek, de legalább a matematikához értenek. mërsékelten szimpatikusak voltak.
Most hogy naponta van hozzájuk szerencsém ( az arrogáns pofavágásaikhoz, ha aprópénzzel fizetek a boltban, ahhoz, hogy számukra idegen országban nem hajlandók a helyi nyelven megszolalni, meg a szabálytalanságaikhoz, késéseikhez, stb) a véleményem igencsak megváltozott kedvezötlen irányban.

Nincs közöttünk csicska 2018.10.08. 20:07:54

@Arthamyr: az konkretan oltari nagy marhasag

politikai okok miatt senki nem ment sehova, amit az is mutat, hogy a kitantorgottak kozott ugyanugy Orban nyert ugyan ugy mint az itthon maradtak kozott, vagy a hataron tuliak kozott, szegenyek vagy gazdagok kozott

kulonben is eleg rohejes 5let a "diktaturabol" oda menekulni, ahol szavazojogod sincs csak a lapat nyelet kell rendesen fogni

hehe

Nincs közöttünk csicska 2018.10.08. 20:07:57

@Herr Géza: Te milyen oldalakon keresel? Mar ha tudsz jobbat mint a Numbeo.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.08. 20:09:35

@Nincs közöttünk csicska: dehogyis . Nézd meg a londoni szavazási adatokat ...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.08. 20:13:32

Kicsit az életem morzsák blogra, sokáig rn is hitelellenes voltam. Aztán változott , mert egyrészt sosem csúsztam meg visszafizetessel, másrészt credit ratingez épít . Ami akkor lesz majd fájó pont annak akinek nincs, amikor lakást venne . Plusz rengeteg 0%-os hitel is van a piacon, építi a ratinget szinten .

puhacica 2018.10.08. 20:16:10

@Arthamyr: majd ha kell jo marhahus otthon, szoljal.

Arthamyr 2018.10.08. 20:25:54

@Érzelem Nélkül: "A vásárlóerő paritás azt jelenti, hogy a különböző országokban kapható fizetések mellet megnézik, hogy mennyit lehet belőle vásárolni az adott országban." - Mit? Mert nem ugyanazt vásárolod te, és én sem. Vagy pl. tildyék 300 fontot elköltenek munkahelyre utazásra, én meg semmit. A vásárlóerő-paritásban pl. bele van számolva az utazás, ami rohadtul lényegtelen számomra.

2018.10.08. 20:37:57

@Érzelem Nélkül: Jabocs, tévedtenm, A Nyugathaldoklik, fertrőésbűzémeleghházasság ... azonnal hazaköltözök, hogy az adóforintjaimból Orbán-veje-Tiborcz nyugodtan felépíthesse a tervezett butik-hoteljét, amelybe az árak alapján, haladoklónyugati turistákat vár. Mondd, nem érzed ilyenkor, hogy a farkába harap a kígyó? Ez lenne számomra a jövőkép? Bocs, de nem, kösz, a km családunknak sikerült túlélnie Ceausescut, már többé-kevésbe (mert azét volt olyan rokon, aki csak jó 30 év múltán mert jelentkezni Kanadából, hogy végül a 60-as évekbeli szökése utrán, ott kötöttg ki, éls most már tényleg ne aggódjunk), az epigopnját én személy szerint meghagyom sa magyarországi magyaroknak ...nektek még úgysem volt hasonlóban élményetek, hát élvezzétek!

Sean MacTíre 2018.10.08. 20:44:12

Nagyon sokan politikai okobol mennek el. Pl. en is. Es akok ismeroseim keszulnek eljonni, azok is. Es egyebkent Londonban veszitett a Fidesz.

Herr Géza 2018.10.08. 20:53:28

@Nincs közöttünk csicska: Ha meg akarom tudni a csirkemell árát? :)))) Vagy bármi másét? Az adott ország egy, vagy több konkrét boltjának/szolgáltatójának oldalát nézem meg. Az aktuális IRL árakat. Nem valami ki tudja ki által, mikor frissített, milyen adatbázisból dolgozó, milyen alapon összeszedett adatokkal dolgozó “elméleti” statisztikákat meg hasonlókat. Pláne nem olyanokat, ahol egy életében egyszer, egy random boltban vásárolt random cikk árát “jellemző adatként” posztoló csókák városonként sokszor csak két-háromszámjegyű halmazából származik az “átlag”. Ld. pl. a linkemnél a salzburgi adatszolgáltatók tömegét: kőkemény 45 adatsor. Rossz esetben valaki unatkozott egy éjszaka és egyedül kreálta mindet... :)))))

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.10.08. 20:58:32

@Pink Petsch:

Semmi köze Orbánnak Csauhoz. Magyarországon virágzó demokrácia van, elnyomásnak nyoma sincs. Sőt, szabadabb az élet mint sok nyugati országban.

Halál kamionja mindenkit elgázol 2018.10.08. 20:59:18

@Herr Géza: szoval a gyikemberek Orbannak dolgoznak a Numbeonal, es deviszont te igazat mondasz mert csak?

2018.10.08. 21:00:28

@Horthy Miklós cselédje: Gőzöd sincs mitről beszélsz, megin beittál?

2018.10.08. 21:02:49

@Halál kamionja mindenkit elgázol: Hé, új nicked van? Az előzővel már innen is kibasztak? Vagy csak elfelejtettél váltani pici fidesznyik.trollocska? :PPP
Olyan hülye vagy, baszod, hogy magad buktatod le ....

Herr Géza 2018.10.08. 21:09:03

@Halál kamionja mindenkit elgázol: Pajtás, te sem értesz semmit, de nem baj, majd, ha nagy leszel megokosodsz...
1. Nem én emlegettem a gyíkembereket a Numbeoval kapcsolatban....
2. Orbánt pláne számra sem vettem...
3. Szintúgy nem állítottam, hogy a Numbeo hazudik, csak azt, hogy az önkéntes, és kisszámú adatszolgáltatásból lehet ugyan csili-vili, roppant tudományosnak kinéző honlapot építeni, de minek...
Akkor miről is beszélsz?

2018.10.08. 21:12:38

@Herr Géza: Hagydmár fidesztroll fikanick, egy senki a hatványon ....

Horthy Miklós cselédje · hamisgulyas.wordpress.com 2018.10.08. 21:23:32

@Pink Petsch:

Nem iszom alkoholt már több mint 1 éve és pontosan tudom miről beszélek. Itt szabadság van. Nincs semmiféle elnyomás. Az esetleges korrupció meg a kisembert nem érinti illetve nem is érdekli.
Nem azért nem kapok nyugati bért, mert Mészáros Lőrinc elnyer a nyugati multik elől közbeszerzéseket...

Arthamyr 2018.10.08. 21:25:54

@puhacica: Köszi, megjegyzem, mindenképp szólok majd. :)

Arthamyr 2018.10.08. 21:29:57

@Horthy Miklós cselédje: Ezt a jobb a közbiztonság dolgot nem tudom, honnan veszed. Egyébként lehet, hogy jobb valamilyen kimutatás szerint, lehet, hogy rosszabb egy másik szerint, én nem tudom, de szerintem sem Magyarországon, sem nyugaton nincs különösebb gond a közbiztonsággal, ergo itt is, ott is teljesen jó. Már ha nem mész no-go zónába, ami mindenhol akad, Magyarországon is, és pl. Németországban is, akárki akármit mond.

Arthamyr 2018.10.08. 21:38:51

@Nincs közöttünk csicska: Örülök, hogy sikerült megragadnod a hozzászólásom lényegét, és azon keresztül reagálnod pink idézett hozzászólására. Ami egyébként nem baromság, ez egy szubjektív dolog, ha valaki úgy gondolja, hogy őt zavarja, akkor zavarja és kész, akárhogy is magyarázod.

Én csak arról írtam jópár okot (nem az összeset, mert van még), hogy miért nincs sok értelme a vásárlóerő paritásnak, meg az egy főre jutó gdp-nek (hát még a kettő kombinációjának), de hajrá, tervezd az életed ahhoz igazítva, én maradok az euroknál, aztán ha majd hazaviszem Magyarországra, kiderül, hogy tényleg 60%-kal érnek-e többet, mint az otthon megkereshető forintok. :)

Arthamyr 2018.10.08. 21:41:45

@tildy[UK]: Itt pl. nincs kredit rating tudtommal (pozitív legalábbis). Jó számlatörténet kell, egyenletesen érkező magas, igazolt jövedelemmel, annál jóval kisebb költséggel, és örömmel adják a hitelt. :) Ugyanis abból élnek...

Hari Seldon 2 2018.10.08. 21:44:16

@juletræ:
"Nos, franciaországban elöl-hátul bonzsúroznak meg mösziöznek, DE meglátásom szerint ezt nem gondolják komolyan."
Ezt honnan veszed? Mert van neked egy prekoncepciód, hogy úgyis utálnak? Mondjuk én Moselle-ben élek, Kardio lehet mást lát, mert ő meg délen lakik.
Isemerted a tanmesét, hogy az öregember találkozik egy vándorral?
A vándor megkérdezi: Milyen emberek élnek itt? az öregember csak azt kérdezi: ahonnan jöttél milyen emberek voltak?
Nagyképűek erőszakosak.
Öregember: - Itt is ilyenek fiam.
Később találkozik egy másik vándorral, az is megkérdezi: Milyen emberek laknak ebben a városban?
Ahonnan jöttél milyenek voltak?
Csupa jószívű, önzetlen, segtőkész...
Öregember: Itt is ilyenek fiam...

"Én az ÉK-Franciaországot látom minden nap ( meg Nizzát láttam egy hétig ), és a közlekedési morál lesujtó."
Az A31-es nagyon zsúfolt, a fél megye ingázik Luxba. Mindenki siet, hogy beérjen.

"Ha az ember _igazi_ civilizációt akar, akkor az Fr felett 250 km-re kezdödik, amikor Köln alatt átmegyünk a Rajna hídon. Na igen, _azok_ az emberek valóban tiszteletet és figyelmet tanisítanak egymás iránt ( német, holland skandináv). "

Na igen onnan kezdődik. - mondja ezt egy magyar.
Ez pont az a színvonal, amikor a Kacsinszki járatta a száját, hogy ők tanították meg a franciákat késsel villával enni... (sic...)

Ja, ezek szerint a Baden Würtenberiek meg a bajorok sem civilizáltak, mert azok is délebbre vannak, mint mondjuk Metz, vagy Lille.
Sőt mondjuk már ki: A civilizáció a Rajna - Majna - Elba vonalától északra kezdődik, attól délre meg keletre csak vadak élnek...

0214 (törölt) 2018.10.08. 21:50:52

@Sean MacTíre:
A külképviseleteken leadott szavazatokat bekeverve számolják meg Budapesten, ebből következően senki sem tudja, hogy milyen arányban szavaztak az egyes pártokra, akár a Kutyapárt is kaphatott 90%-ot.
Londonban 8248 ember szavazott, ami siralmasan kicsi része az ott dolgozó magyaroknak, de Nagy-Britanniában összesen is csak 9739-en mentek el szavazni, /Londonnal együtt/.
Egy liberális "önkéntes csapat" végzett egy kutatást - Vagy nem . - de egy adatsor megjelent a médiában, mint "hiteles" felmérés, erre hívatkoznak azóta is többen, mint forrásra.
De valójában semmi értelme rajta vitázni, mert nyolcezer ember nem sokat változtat semmin. Az már érdekesebb lett volna, ha ott is meg van a 60% körüli részvételi arány, ~ 55-60 ezer ember szavazat már eldönthette volna a kétharmadot, .. de nem akarta. Lehet, hogy mégsem a magyar politikai helyzet miatt ment ki a többség?

Hari Seldon 2 2018.10.08. 21:52:07

@kardio1:
"Mondom mindezt úgy, hogy jól érzem magam a bőrömben itt, ahol élek."

Azt elhiszem, hogy jól érzed magad, hiszen mondtam már, szerintem pont olyan borulátó vagy mint az itteniek jelentős(ebb) része... :-)
Látod, nem tagadom el a problémákat. Szerintem sok ember elég pesszimista. Ami nem jó, mert visszafogja a kreatív energiákat.

Hari Seldon 2 2018.10.08. 21:58:43

@Hari Seldon 2:
@kardio1:
Na, de mindegy. Most már elhagyom a tegnapi poszot. Gyere inkább át a maira. A ti környéketekről van benne szó!

kék madár 2018.10.08. 22:26:36

@Horthy Miklós cselédje: "Erkölcsi alap? Miről beszélsz? Engem full nem izgat hogy meddig voltam segélyezett az osztrákoknál...nem, nincs emiatt lelkiismeretfurdallásom."
vegulis csak az osztrak adofizetot kell izgassa, aki egy semmittevo alkoholistat eltartott sokevig ugy, hogy az illeto meg folyamatosan ekezte is oket. Ilyen klassz legenyekre van szuksege a Zorbannak, o teged nem emberi hulladeknak, hanem stabil szavazobazisnak hiv

kronikas 2018.10.08. 22:33:12

@IT Knight: europa megvédésén? Europa pestise a kis mitugrász bugyihuszár.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.08. 22:55:56

@Érzelem Nélkül: Fizikai képtelenség lett volna annyi embernek szavazni így is többen órákat álltunk sorba

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.08. 23:00:49

@Arthamyr: itt viszont az alapján adják , mennyire vagy jó adós , fizetsz-e időben , mennyit használsz a hitelkártyádon, van-e elofizus mobilod. Ha nincs , akkor pl lakáshitel lehet szoba se állnak veled.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.08. 23:04:47

@kardio1: Gondoltam benézek már. :) Zajlik erre az élet.
Megvagyunk, anyagilag kissé gatyán mitn írtam, de pozitívan nézünk előre.

kardio1 2018.10.08. 23:39:31

@juletræ: elfogultnak akkor számít, ha vagy teljesen fekete az alkotott kép egy népről, országról, vagy minden rózsaszín. Franciaország nem szegény ország, de nem olyan tehetős, mint pl. Luxemburg, igaz, az "adóoptimalizálás" nem francia sport.
Nekem pozitív tapasztalataim vannak a franciákról, mind a munkából, mind azon kívül. Másrészt egy ország iskolarendszeréről nem nyilatkoznék Bull a tapasztalattal a tarsolyomban.

kardio1 2018.10.08. 23:42:56

@Pink Petsch: azért Csau sokkal durvábban tolta !

kardio1 2018.10.08. 23:46:04

@Herr Géza: már bocsi, de ha egy, vagy két bolt konkrét árait nézed meg, kevesebb elemű halmazod lesz, mint 45.

kardio1 2018.10.08. 23:51:12

@Hari Seldon 2: mint például a rómaiak annak idején. Vagy a görögök. Vagy az egyiptomiak. Vagy a babiloniak. Ennui tudatlan barbárt ! Egyik se tudta, hogy a civilizáció Köln felett kezdődik. :)

hummel8 2018.10.08. 23:53:01

@Horthy Miklós cselédje: Ez mekkora Ultra B+ mar..

tehat maig nem dolgozol semmit, vagyis az osztrakoktol teljesen pofatlanul lehuzott penzedböl vegetalsz a proligettoban a többi alkesszal együtt...

Es ez neked a Kanaan, bezzeg a rothado nyugat...

Es mi lesz ha elfogy az osztrakoktol lehuzott le???

visszamesz Grazba megint lehuzni az osztrakokat??

Azert a van a kepeden bör rendesen...

Arthamyr 2018.10.09. 00:27:09

@tildy[UK]: Elég abszurdan hangzik, ha a mobilelőfizetés számít, nem mondjuk a fizetésed, vagy az, hogy mennyi ideje/milyen státuszban dolgozol. :) Most komolyan, egy havi pár 10 fontnyi költségű mobil előfizetés miről hordoz bármiféle használható információt a hitelképességeddel kapcsolatban?

Arthamyr 2018.10.09. 00:42:41

@Horthy Miklós cselédje: @hummel8:

"Reggelente mindennapos hogy a buszra felszállva mellettem verekednek, meg bedőlnek a bokorba már 10 órakor részegen. "
vs.
"A nyugalomról meg annyit hogy Magyarországon mára inkább jobb a közbiztonság mint Nyugaton."

Ezt ugyanaz az ember írta, ugyanazon nap? Ne szivassatok, hogy van ez akkor, most akkor jó a közbiztonság vagy sem? :)

kék madár 2018.10.09. 00:59:25

@Arthamyr: ő az atlagos Orban szavazo

London2009 2018.10.09. 01:01:52

@Arthamyr: egy csomo minden szamit. A mobilelofizetes huszadrangu mondjuk, de megnezik a direct debiteket. De ha van mar egy hitele, amit regota fizet, az fontos. Szamit meg az electoral roll (kis mertekben, de az is szamit), eltartottak szama, egyeb hitelek, ingatlanok (nem pozitivum, mert ok ugy gondoljak, hogy arra kolteni kell, kvazi az is kiadas, nem viccelek, igy be sem vallottam az overseas ingatlant), hitelkartya tartozas stb. Peldaul az overdrafttal vigyazni kell, mert azt ugy szamitjak, hogy tulkoltekezel, nem jol gazdalkodsz a penzeddel es ezert csuszol bele az overdraftba. De ha hitelkartyarol koltekezel es azt rendszeresen fizeted, az mar pozitivum. Erdekes egy rendszer, az biztos. A munkahely, fizetes merteke nem a credit scorenal, hanem az affordabilitynel szamit. Csak a hitel merete fugg tole, de nem az, hogy adnak e hitelt.

M. Péter 2018.10.09. 01:20:26

@Arthamyr: A fizetés is számít, az is hogy valaki mióta dolgozik a munkahelyén és mióta lakik a jelenlegi címén. A mobiltelefon annyiból számít, hogy ez is hitel, és rajta van a credit report-on, és ha valaki rendesen fizeti a mobilszámláját, az egy kis piros pont jelzáloghitelnél, ha pedig még a havi 20 fontos mobilszámláját sem fizeti rendesen, akkor nem fog 100000 font jelzáloghitelt kapni.

London2009 2018.10.09. 01:44:25

@M. Péter: nem, ezt rosszul tudod, az nem szamit, hogy miota laksz a cimeden. Havonta is koltozhetsz, csak legyel rajta az electoral rollon, az szamit. Azt sem nezik, hogy miota dolgozol egy munkahelyen. Azt nezik, hogy szakadatlan munkaviszonyod van e, vagy nincs.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.09. 01:48:35

@Arthamyr: amit a többiek leírtak. Rendesen fizeted-e. Őket nem az érdekli mennyi a fizud ( pontosabban az őket annyiból érdekli mennyit tudnak adni ) hanem az, mennyire vagy jó adós, fizeted-e rendesen . Például ott vannak a Contractorok akik elég jól keresnek, mégis akár lakás kivételénél is már kezes kell hozzájuk

London2009 2018.10.09. 01:54:38

@M. Péter: illetve elnezest, ez annyibol nem igaz, hogy azt megnezik, hogy hatarozatlan ideju e a szerzodesed es a probaido mar lejart e.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.10.09. 02:27:27

@Buchhalter: ÉN egy pillanatig nem állítottam, hogy kint nem jársz jobban. Én sem véletlenül vagyok kint :) Én csak az látom, hogy nagyon sok ember nem ugyanazt hasonlítja össze. Így meg kijön, hogy mondjuk 5x annyi pénzt tud félretenni havonta (most hasamra ütöttem), de ha arányaiban ugyanazokat a dolgokat hasonlítaná, akkor lehet, csak 2,5-3x szorzó jönne ki, ami még mindig sokkal-sokkal jobb. Csak éppen közelebb állna a minél torzításmentesebb, objektív összehasonlításhoz. Mondjuk tény, hogy a nyugati vidék más,lehet ott ez kevésbé számít. De a nagyobb városokban teljesen biztos.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.10.09. 03:15:41

@Magna cum laudeTigeri másztesz digrii: OFF, mert politikaibb téma.
Tudod ez a dolog, amiről írsz engem speciel jobban aggaszt,mint az,hogy Orbán diktátor-e vagy sem. Egyszerűen emberek tömegeinél alpáriasodott odáig a kommunikáció, hogy,amikor nem értenek egyet valamiben, akkor az az "érv", oldaltól függően,hogy egy hülye fideszbirka vagy, vagy ballib tetü.. Emberek tömegei képtelen európai módon megfogalmazni a véleményüket, (azt már nem is merem mondani, hogy ezen réteg többségének szerintem önálló véleménye sincsen...). Ebből következik, hogy meg sem próbálják egymást megérteni, vagy belátni azt, hogy egyik, vagy másik oldalnak van jó ötlete, ami hasznos az országnak. Ugye elég lóellenzősnek kell ahhoz lenni, hogy valaki szerint minden szar legyen, csak mert a másik oldal csinálja.Függetlenül attól, hogy kinek szimpatikus, kinek nem a mai otthoni rendszer, Orbán előbb-utóbb eltűnik. Leváltják, vagy 20 év múlva nyugdíjba megy az "mellékes". Utána sok mindent vissza lehet csinálni mondjuk x idő alatt. De ebből a szellemi mélységből, ami otthon átjárja az embereket sokkal sokkal több idő kikászálódni. Ha egyáltalán ki lehet.
ON

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.10.09. 03:28:20

@London2009: Ez egyáltalán nem sok,sőt olcsó. Feljebb írtad,hogy "nagy"..nem tudom mennyire. Én legutóbb télen, ahogy otthon voltam újítottam fel egy 33nm-es garzont a Margit körúton, jó a 4méteres belmagasság miatt ment bele egy 10nm-es galéria. Aztán kb egy hét alatt ment el 120+rezsiért. Ami mostani árfolyamon olyan 370 euró+rezsi. Igaz tényleg majdnem teljesen tiptopp fel lett újítva.

FutureFry 2018.10.09. 06:27:57

@M. Péter: @Arthamyr: @onlajnok: @Shanarey:
VPN “magánügyekhez”:
• A Netflix/HBO/Amazon/BBC/Indavideo/stb. műsorait másik országból nézni
• A kínai nagy fal mögül guglizni, youtube-ot nézni, stb.
• Nyilvános Wifi-ről biztonságos(abb)an internetezni

FutureFry 2018.10.09. 06:33:59

@Arthamyr: @M. Péter: @London2009: @tildy[UK]:
Mióta van “Big Data” már nagyon sok szempontot tudnak vizsgálni a pénzintézetek (is), hogy megállapítsák valakinek a hitelképességét (hogy helyesen vagy helytelenül, az már más kérdés, mert ugyebár “correlation is not causation”). Esetleg még azt is beleszámítják, hogy valaki helyesen használja-e a kis és nagybetűket egy web-nyomtatvány kitöltésénél [1]:

“ZestFinance, a startup founded by Google’s former Chief Information Officer and CapitalOne’s former head of subprime credit cards that licenses software to underwrite loans, says that “all data is credit data.” It tabulates thousands of variables that it has found to correlate with the likelihood of repayment–even down to whether a person uses proper capitalization on the web form.”

[1] www.fastcompany.com/3015894/how-big-data-could-replace-your-credit-score

somlobodog 2018.10.09. 07:30:48

@kardio1: "Jobb volt régebben, amikor ez a blog arról szólt, hogy élünk külföldön és nem egy volt az ellenzéki politikai blogok közül."

Régen minden könnyebb volt. Én is.

Arthamyr 2018.10.09. 09:23:56

@London2009: @M. Péter: @tildy[UK]: @FutureFry:

Valószínűleg itt is több dolgot néznek, de ha
1. megvan nekik a jövedelemigazolásod, és az, hogy mióta, milyen státuszban dolgozol, mennyi adót fizetsz
2. megvan nekik a számlatörténeted, amire a jövedelmed érkezik, és ez korrelál az egyes ponttal
3. ismerik a megtakarításod/hiteleid/vagyonod
4. ismerik a családi helyzeted
Mindezt mondjuk jópár évre visszamenőleg, akkor tudnak eleget. Itt ezeket kérték, persze még válaszolni kellett jópár kérdésre, de azokat nem kellett bizonyítani semmivel a fentieken túl. Érdekes, hogy itt az kis hátrány, ha már van ingatlanod, mert akkor 20% önrész kell, az első ingatlannál 10% is elég.

Elhiszem egyébként, amit írtok, csak furcsának/hülyeségnek tartom, hogy egy mobil előfizetés plusz, akármilyen kicsi is, ha minden egyéb paraméter meg ugyanaz. Ha kártyás telefonom van, és nem használok hitelkártyát, miért lennék rosszabb adós? Egyébként az is lehet, hogy itt is nézték, nem tudom...

kardio1 2018.10.09. 09:40:19

@somlobodog: lehet viccesre is venni, én mindenesetre komolyan gondoltam. Ez a szekértábor-harc a kommentekben igen fárasztó.

0214 (törölt) 2018.10.09. 10:47:41

Ahogy látom itt nem engedélyezik az érzelem nélküli, tényeken alapuló vitát. Kicsit zavaró, hogy a hozzászólásaim fele jelenik meg, a többi nem, mert olyan adatot, tényt, linket, véleményt tartalmaz, ami nem igazodik a Határátkelő működtetőinek politikai irányvonalához.
A Kádár rendszerben szabadabban beszélhettünk /Nem túlzásnak szántam, ez a realitás!/, pedig az is egy szélsőséges irányzatot védett, mint most a "liberálisok".
Kellemes agymosást kívánok mindenkinek az oldalon!
Visszamegyek az erősen kifogásolható demokráciába, ennél az is jobb.

Határátkelő 2018.10.09. 10:53:41

@Érzelem Nélkül: Hazudsz.

Tényszerűen: szeptember közepe óta 32 kommented jelent meg itt, és 4 darab nem. Utóbbiakban vagy aznap sokadik alkalommal írtad le ugyanazt az iszlámról ugyanazokkal a linkekkel, vagy migráncsoztál.

Egyébként oda mész, ahova akarsz.

négyzet 2018.10.09. 11:28:58

@Érzelem Nélkül:
Miért nem csinálsz magad egy blogot, és irogatsz akkor oda?
A hozzászólás valaki blogján csak egy lehetőség, amit a blog tulajdonosa vagy lehetővé tesz vagy nem. Kicsit olyan ez, minthogy engedem-e, hogy a házfalamra firkálj. Ha faszt rajzolsz minden reggel, akkor sanszos, hogy nem. Vagy másik példa: hogy akarnak-e veled beszélgetni egy adott társaságban. Az ilyen szólásszabadság a kommentekben dologgal csak digitális (fél- vagy egész) analfabéták szoktak jönni, akik nem tudják a cenzúrát megkülönböztetni a magánbeszélgetések dinamikájától.

Herr Géza 2018.10.09. 11:42:09

@kardio1: Önmagában igazad van, azonban én nem a Pityipalkó által beadott árakkal foglalkozom, hanem az aktuális, tényleges árakkal, abban a boltkategóriában, ahol én fogok bevásárolni, ha arra kerül a sor. Példa: az alapcikkeket mi a diszkont szinten szerezzük be, nagyobb tételben. Mennyire releváns nekem, hogy Pityipalkó a belvárosi delikát-de-luxe, ne adj isten a közeli benzinkutas shop árait írja be a Numbeo-ra? Nyilván az átlag közelít az igazsághoz, ha megfelelően nagyszámú adatsor van. De sorry, egy Salzburg nagyságú városnál 45 adat a statisztikai hibahatár alatt van. Aztán van, aki a boldogan felnőtt, bio-vegán-mindenmentes, a termelő által sk. szignózott cuccra esküszik. Itt is kapsz csirkemellet 30+ €/kg-ért, meg 4,99-ért is. Nekem tök oké pl. a Lidl 5,99-es áruja, de a sarki töröké is, ami akár még olcsóbb is lehet.
Más: kedvenc Hintánk ott pampogott Grazban, hogy x.- € a Coca-Cola, bezzeg M.o.-on... Belinkeltem neki egy helyi (grazi) bolt akciós prospektusát, miszerint kb. x/2 €-ért is megkapja, ha vesz egy 6-os packot. Reakció? Hogy vigyem haza, nincs autóm.... :))

kardio1 2018.10.09. 12:35:02

@Herr Géza: természetesen igazad van abban, hogy számodra annak a boltnak az árai számítanak, ahová vásárolni jársz. De miért akadtál ki azon, hogy hintának is. Logikus, hogy akinek nincs autója, nem fog nagy tételben a városszéli diszkontban vásárolni, pláne, ha egyedül él. Nem hintát akarom védeni, csak arra akarok rámutatni, hogy a te mércéd is szubjektív. Az enyém is az. Mindenesetre itthon és Magyarországon is hasonló kategóriájú boltban vásárolok, és itt drágább.

hummel8 2018.10.09. 12:38:05

@Herr Géza: Te ezt nem ertheted...

hogy vihetne haza egy 6os Colacsomagot buszon?? a napi 1L Jägert sokkal egyszerübb cipelni :-)

London2009 2018.10.09. 12:49:31

@Arthamyr: kicsit gugliztam es elvileg hasonlokeppen megy Irorszagban is. Hmmm...

Arthamyr 2018.10.09. 13:01:46

@London2009: Mihez hasonlóan? Nem kellett sem mobilelőfizetés, sem hitelkártya (addig sem volt, azóta sincs egyik sem), nem is emlékszem, hogy mondták volna, hogy bármit is számítana. Bár, amint írtam: "egyébként az is lehet, hogy itt is nézték, nem tudom..."

Herr Géza 2018.10.09. 13:28:23

@kardio1: Nem akarom nagyon ragozni, de Hinta már azon is sírt, hogy milyen drága a buszbérlet Grazban. Mi megkérdeztük, hogy minek is az, ha csak a lakás-munkaügyi hivatal szinten közlekedik, úgy kb. havi 2-3- szor? Kell, mert néha megy máshová is.... Az ominózus kólás eset meg nem a városszéli autós diszkontot jelentette, hanem egy max. 2-3 megállónyira lévő Lidl boltot. Ahonnan őnagysága nem képes hazacigölni egy 6-os pack colát, tehát a sarki “éjjel-nappali kisközért” ára a mérvadó...
Na ezért mondom én, hogy pl. a Numbeo nekem nem hiteles (ha belenézek a helyi árakba, kapásból min. a felét tudnám cáfolni), de igaz, a vásárlói preferenciák egyediek. Mi értelme viszont akkor, hogy a “rántott hús sült krumplival” rovatban látok egy átlagot egy x-Michelin csillagos chef étterme, meg az alsópocsoládi vasúti resti árai között.

London2009 2018.10.09. 13:36:36

@Arthamyr: UK rendszerhez hasonloan, ugyanugy van credit score. De nem szantam ra tobb idot, hogy jobban belenezzek. Amugy meglepett volna ha nincs.

Herr Géza 2018.10.09. 13:42:20

q@hummel8: Jägert? Ugyanmár..., az drága, azon a Papa sokat keres. Dobozos olasz “bor”, meg ótvar tömény volt a menő...Na persze most már nem, mert ő POLGÁR.

London2009 2018.10.09. 13:43:16

@dorian gray: 92m2, ugyhogy tenyleg nagy. Viszont mint irtam, csak egy halo nappalis ennek ellenere. At lehetne alakitani mert van kulon gardrob szoba, de nem szeretnek ezzel foglalkozni vagy rakolteni penzt. Ugyhogy ez igy nekem megfelel.
A korabbi hozzaszolasaodhoz pedig annyit, hogy nagyon keves az, aki 5-szor annyit tesz felre, mint Mo-n. Itt van kivalo peldanak a posztolo, Morzsi. Sajat bevallasa szerint par szaz fontot tesz felre es az utolso fillerjet is meg kell gondolnia, hogy mire kolti. Itt ezzel az eves szinten par ezer fontos megtakaritassal, pont ott van, mint ahol Magyarorszagon lenne havi 10-20 ezer fontos megtakaritassal. Sehol.
Magyarorszagon mar nem most kezdodott az emberek butitasa. Ez a szakadek pedig csak egyre nagyobb lesz es szerintem innen mar nincs kiut.

Opi87 2018.10.09. 13:54:43

Szerintem elég vicces, hogy olyan beszélnek arról, hogy mennyivel jobb itthon a közbiztonság, meg Nyugat hadoklik stb. akik SOHA nem éltek külföldön, nem beszélnek nyelveket normálisan, ezért nekik az utazás is kimerül abban hogy a saját buborékukban forrnak, ahogy itthon is ugye.

Figy én éltem Németországban több évig bevándorlónegyedben, igen csupa fekete, arab meg kelet európai és kevesebb balhé volt ott mint itthon a belvárosban (ami balhék többségét fehér kékszemű angol turisták csinálják).

Nektek kb. fingotok nincs semmiről, az még a jobbik eset, ha fizetnek érte, hogy terjeszd ezeket, a rosszabb eset, ha önszántadból vagy ilyen...

Ezért is mondják, hogy félműveltnek rosszabb lenni, mint hülyének.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.09. 13:57:37

@London2009: mint írtam, mi most Bem tudunk megtakarítani , és a gyerkocok után járó támogatások miatt Magyarországon anyagilag jobban élnénk . Az ember életében van olyan időszak , mikor nem tud megtakarítani , de törekedni kell arra, hogy ne így legyen hosszútávon .

London2009 2018.10.09. 15:04:58

@tildy[UK]: Ez egy kemeny idoszak szerintem minden csaladnak itt Londonban. Orulok, hogy leirtad osszegszeruen mert en hiaba mondom, hogy ennyibe kerul itt a nursery, egyszeruen nem hiszik el… Egy kollegam, meg a szomszedom is kulonben childminderhez jaratja a gyereket es nem nurserybe. Azt tudom, hogy ez egy olcsobb megoldas es sokan hasznaljak, de azt nem akartam firtatni, hogy ez mennyire jo vagy nem jo egy gyereknek. Azt tudom, hogy 2-3 gyerek van a a childmindernel egyszerre es a kollegamnak peldaul mindket gyerekere ugyanaz a childminder vigyazott es nagyon szerettek. Egy masik kolleganom akinek ikrei szulettek pedig nannyt fizet. Tobbet nem tudok errol, gondolom ti korbejartatok ezt a temat, ugyhogy te biztos jobban tudod.
Az termeszetes, hogy vannak idoszakok, amikor nem lehet megtakaritani. Nekunk a 2016 volt olyan ev, hogy akkor vettunk hazat, ujitottuk fel, tartottunk lakodalmat, mentunk naszutra stb. Szep kis ev volt, de mit mondjak, eleg draga. :D
Hosszutavon viszont a tulkoltekezes nyilvan nem fenntarthato es nem is lehet arra berendezkedni. Pont az ilyen dragabb idoszakokra jo ha az embernek van megtakaritasa, amibol gazdalkodhat.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.10.09. 17:18:22

@London2009: pedig brutálisan megéri ám felújítani. Jó mondjuk nálunk elég sok mindent saját kezűleg csináltam egy epiteszmernok barátommal, aki a kivételezes reszeben is otthon van. Rá is ment a 3 hónap téli szabadsagom. Egyébként erről jót eszembe, Morzsahoz kapcsolva, hogy felőlem aztán mindenki úgy el, ahogy akar és nem teszek neki sem szemrehányást, se okom se jogalapom nincs hozzá. Ha neki így jó, akkor szerintem túl mélyen senkinek semmi köze hozzá. Én olvastam a blogjat, meg láttam pár elő videóját facen, a stílusa bizonyos okok miatt kiakaszt. De ennyi. Ezen ugye könnyen lehet segíteni, nem kell olvasni :) Én picit a másik véglet vagyok anyagiak.szempontjabol, nem is szoktam túl nagy dobra verni, de en is meg szoktam kapni az otthonuktól, akik kevésbé ismernek, inkább csak ilyen laza ismerősi a kapcsolat, hogy mikor megyek már haza..mert egy diplomás ember miért vendeglatozik? Meg egyébként is, semmi perspektíva (így kerek perec kijelentik) nincs abban, hogy kijarok 8.5-9 hónapra és utána 3 hónapig semmit nem csinálok. Amikor még azt mondom, hogy nekem még joideig elég jó perspektíva az, hogy egy csodalatos, békés, családias helyen elek ennyi időt, felreteszek kulonosebb megerőltetés nélkül 10k fontot, ha jobban odafigyelnek a koltekezesemre (leginkább a pubban) akkor meglehet a közel 11 is, aminek otthon elég jól élve is max a harmadát verem el, a többi meg megy valamilyen befektetésbe. Ilyenkor persze megy a hüledezès, meg hápogás, meg volt, hogy utólag visszahallottam, hogy biztos vetitek, mert ez tuti nem igaz. Élje mindenki úgy az életet, ahogy akarja ;) nyilván az ember saját maga csak jobban tudja, miért jó ez neki. Normális embernek 30 felett már azért csak van hosszútávú terve. Nekem pl az, hogy jó lenne 50 éves koromra elérni a nyugdíjat, a bán az értelemben, hogy onnantól pusztan a pénz miatt ne kelljen dolgozni, max remeg hobbybol, amiért ha még fizetnek az külön jó :)

London2009 2018.10.09. 17:29:23

@dorian gray: Na latod, nekem erre a felujitgatasra nincs 3 honap szabadsagom, de egy hetvegem sem. Nem is erne meg egy fillert sem rakolteni jelenleg, addig amig ennyiert ki lehet gond nelkul adni.
Hehe, ebben nagyon igazad van, hogy egyszeruen nem kell olvasni. Ugyanigy vagyok vele, hogy olyan szinten felidegesitem magam az iromanyain, hogy elgurul a gyogyszerem tole azonnal. De ennek most vege. Ha meglatom a HA-n, hogy Morzsa nap van, majd szepen ellenallok a kisertesnek es nem fogom elolvasni.
Nekem is pont ez a celom, hogy 50 eves koromban nyugdijba tudjak menni. Szerintem meglepodnel, hogy hany 30+ evesnek fogalma sincs a jovojet illetoen, hanem csak ugy “elketyegnek” Londonban. :D

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.09. 20:04:15

@dorian gray: Amikor valami iszonyat gerinctelen baromságot mondanak,kihozzák az emberből!

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.10.09. 20:04:19

@0214: Talán ha nem jönnének a fideszbirkák a hülyeségeikkel...

Bicikliző medve 2018.10.09. 20:22:03

@0214: arra figuelj, hogy ha telefonrol komme telsz, akkor a blogmotor benyeli nagyreszet sokszor. Nekem is sokszor csak az elso mondatom jelenik meg.

Határátkelő 2018.10.09. 20:32:23

@Pink Petsch: Már nem az első kommented, amit ki kellett moderálnom. Ha nem bírod elviselni a másikat, akkor ne reagálj rá, vagy tartsd be a szabályokat, különben kénytelen leszlek levenni a listáról. Kösz szépen.

Arthamyr 2018.10.09. 21:08:09

@dorian gray: Ha már tervek... Nem bántásból kérdezem, én is hasonlóan tervezem, csak én nem bírom ki 45-ig sem. :)

Az hogy van, ha évente 10k a megtakarítás, abból hogyan lesz 50 évesen nyugdíj? Ezt a rendszert 25-30 évig fegyelmezetten követed, és mindig befekteted a 10k-t? Mert pl. ha ezt valaki 35-40 évesen kezdi el, elég sanyarú (vagy rövid) nyugdíjasévei lesznek, hacsak nem számít jelentős "hivatalos" nyugdíjra is, de akkor meg nem lehet abbahagyni a munkát 50 évesen. Ezt nem húzza keresztül pl. egy családalapítás?

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.10.09. 23:42:38

@Arthamyr: Igen fegyelmezetten követem a terveimet. Ez nem azt jelenti, hogy minden garast a fogamhoz verek, és valami Harpagonként élek, de pl 4-5 éve írom a kiadásaim és bevételeim. Ennek az az oka, hogy túl könnyen ment el pénzem. Mondok egy példát. Mindig tartottam otthon kp-t. Nem sokat 40-50 ezer max, és rengetegszer vettem észre, hogy nyúlnék oda, és egy 10 vagy 20 ezressel kevesebb van, mint emlékeztem, aztán kattogtattam az agyam és beugrott, hogy oké felváltottam mozira, mondjuk legyen 2500...na de hogy a többi, amit nyilván kisebb címletben kaptam vissza, az hova lett....Az szerintem az első lépés a kitűzött céleléréséhez, hogy minden ilyennel tisztában legyen az ember. Hihetetlen mennyi "léket" lehet a költségvetésről eltüntetni :) A másik igen, igen be kell fektetni. Egyelőre a pénzem részben a kiadott lakásban van, aminek a bevételével elég jól lehet számolni, nyilván valamennyit elvisznek kisebb-nagyobb macerák, de összességében hatalmas gazdasági lökést tud adni, ha a munkád mellett van egy ilyen forrás is. Valamennyi van állampapírban.Tudom sokan em bíznak benne, mert majd einstandolják, vagy államcsőd. Ennek elég kicsi az esélye maradjunk annyiban. Az államcsődnél ami forintod van, az tök mindegy miben van...az einstandolás meg azért nem pálya, mert rengeteg külföldi is vesz magyar állampapír, és ha "államosítják", akkor az olyan befektető bizalomvesztés, ami felér egy államcsőddel. Ilyen szempontból teljesen összehasonlíthatatlan a MANYUP pénzek beszippantásával. Ide még visszautalok.
Jövőre tervezem, hogy "megnyitom" a harmadik lábamat is, a tőzsdét valamennyivel. Persze nem az összes fennmaradó pénzemmel és nem sima részvényeket vásárolgatva, ami nyilván baromi kockázatos. De ma már annyi minden van a tőzsdén, különböző indexkövető alapok, nyersanyagtermelőket lefedő részvényalapok, szektorokat lefedő, vagy földrajzi területeket. Szóval lehetőség van óvatos duhajként is tőzsdézni. nyilván a hozam úgy kevesebb, mint a kockázatosabb dolgokat (ha azok bejönnek ugye).. Csak ehhez rengeteget kell olvasni, és előzetesen is foglalkozni vele. Amire az emberek nagyobb része nem akar vagy tud időt fordítani, és akkor jön az, hogy "ez olyan hókuszpókuszvilág, ott tuti bukja az ember a pénzét" stb stb. Szóval rengeteg utánaolvasás az ára annak, hogy egy viszonylag stabil portfóliót építs, amivel nyilván nem milliárdos leszel de szépen araszolgatsz felfelé. Itt visszautalnék az állampapíros dologra, hogy nem véletlenül mondtam, hogy az nem lesz einstandolva. Ennyire már elmélyültem a dolgokban, hogy ezt bátran mondhassam :) Ja és a befektetések amolyan nulladik axiómája. A kamatos kamat nagyon jó barát tud ám lenni. főleg, ha 10-15-20 éves távlatról van szó. Meg persze az alap, hogy úgy tervezem ez a keresetszintem megmarad, sőt ugye azért picit emelkedik lassan az évekkel. Ami persze megborulhat, és az sok dolgot magával ránt, de most azzal tudok legkevésbé kezdeni bármit is.

Arthamyr 2018.10.10. 09:55:47

@dorian gray: Ezt a költségírást mi is csináltuk, de csak azt a következtetést tudtuk levonni, hogy nem érdemes kevesebbet költenünk. Amióta külföldön élünk, azóta ez kb. automatikus, mert szinte mindent kártyáról fizetünk, és szinte mindig adnak részletes számlát.
A magyar állampapírt valóban nem nyúlják le, az buta aggály lenne, bár nem azért, mert rengeteg külföldi tulajdonos van (ha jól tudom, ezt sikerült átstruktúrálni, arányaiban kevesebb van devizában és külföldi kézben is - ha ez igaz, ez egy elismerendő eredménye a kormányzásnak). Az állampapírral csak az a gond, hogy alacsony a hozama, és az is forintban van. Nem tudom, hogy egyáltalán hoz-e reálhasznot manapság.
A tözsde jó, amíg ilyen szelek fújnak, most valóban pl. mindenféle indexkövető ETF-fel el lehet lenni, és _elég hosszú_ távon jók a kilátások. Az ilyesmi akkor tud fájni, ha egy kisebb-nagyobb válság előtt vásárol be az ember, akkor még akár 5-10 év múlva is lehet bukóban.

Egyébként igazad van, a lényeg a hosszú táv ha valakinek megvan hozzá a kitartása és türelme, lassan biztos sikert ér el. Nagy kár, hogy nekem nincs.

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.10.10. 10:50:15

@Arthamyr: én sem feltétlen azért írom, hogy kevesebbet költsek. Vannak olyan kiadásaim, ami másnak hajmeresztő...szemmel látható osszeg minden év vegen, amikor megyek haza 4-5 üveg fasza whiskyre a gyűjteményembe :) az alapvető oka az, hogy tudjam mire ment el a pénzem. A prémium az az infláció felett ad, ahhoz van kötve. Most nyilván lehet kötekedni, hogy a KSH infláció az mennyire valós. Állampapír az elejéhez kell nekem is csak, kb a legbiztonságosabb része a porfolionak, nyilván ehhez mert szolid hozammal. De kell ilyen resz is. Én is meg azért nem kezdtem a tőzsdén, részben mert kupalom magam :) részben meg mert baromira el van szállva, remélem mire oda jutok, hogy nyugodtabb szivvel tegyem oda a pénzem, addigra esik :)

Arthamyr 2018.10.10. 11:10:21

@dorian gray: :D Én is így vagyok a whiskeyvel... :) Bár nekem nem keletkezik gyűjtemény, mivel megiszom őket. A költségekkel meg úgy vagyok vele egy ideje, hogy nem is annyira érdekel, mire megy el, mert sokkal kevesebb megy el, mint a bevétel. Kb. 20-25%, úgy, hogy a feleségem nem is dolgozik (mondjuk pont emiatt azért ő igencsak jól kézben tudja tartani ezeket a dolgokat). Ezt értelmesen nem lehet lejjebb szorítani. Persze, ha nincs whiskey, szivar, gyúrós táplálékkiegészítő, szórakozás, biztos le lehet vinni mondjuk 15%-ra. A tözsdével 100%-ig igazad van, nagyon fenn van. A probléma, hogy ez egyáltalán nem jelenti, hogy nem lesz még sokkal feljebb.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.10. 15:43:11

@London2009: na nekunk ilyen 2015 volt. Volt vagy 120 ezer font megtakaritasom, ebbol 2000 elment a lagzira meg a naszutra, 18 meg az onerore a lakasra. Amugy igen, szetneztem, lehet childminder lesz, attol fuggoen ki hogyan tudja majd ovibol felvenni a fiam, ha pedig nem tudja, akkor marad a bolcsi-ovi, es megprobalom egy helyre vinni a ket gyereket.

London2009 2018.10.10. 16:36:44

@tildy[UK]: meg a stamp duty, meg az ugyved, meg a survey stb. :D A maradek 100k-el jo sok mindent lehetett kezdeni. Azt mar erdemes olyan dolgokba befektetgetni, ami szepen hoz hasznot. El is gondolkoztam hirtelen, hogy 2015-ben mit csinaltam volna vele...hmm... : )

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2018.10.10. 21:29:22

@London2009: ahh most latom 120 ezret írtam 20 helyett ;) 20 volt az , jó lett volna ha 120 lett volna. hála égnek nem volt stamp duty.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása