oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. szeptember 14. 06:30,  Kalifornia kevésbé ismert arca 191 komment

2018. szeptember 14. 06:30 Határátkelő

Kalifornia kevésbé ismert arca

Alighanem mindenkiben él egy kép Kaliforniáról (Hollywood nem kegyelmez…), amiben a filmsztárok csillogó világa éppen úgy benne van, mint Los Angeles vagy éppen az óceánpart. Csakhogy az egyik legfontosabb amerikai állam ennél jóval több és változatosabb, nekünk pedig nagy szerencsénk, hogy Susan szuper posztot írt rengeteg képpel Kalifornia kevéssé ismert (ámde gyönyörű) oldaláról.

Mutasd be a városod - hova érdemes menni, mit nem szabad kihagyni, mennyire könnyű munkát találni a környéken... Írd meg és küldd el (lehetőleg fotókkal) a hataratkelo@hotmail.com címre! (Segítő kérdéseket a poszt végén találsz.)

17_16.jpg

„Kalifornia állam változatos tájairól, természeti szépségeiről, vagy éppenséggel sokszínű metropoliszairól sokunk hallott, vagy esetleg már meg is látogattuk némelyiket. Éppen ezért úgy gondoltam, ebben a posztban néhány kevésbé ismert helyre kalauzollak el benneteket. 

Idén csak kettecskén a férjemmel utaztunk – hja, felnőnek a gyerekek, és már nem igazán akarnak velünk jönni – de kellemesen csalódva konstatáltam, hogy az „üres fészek” szindróma jeleit egyikünk sem tapasztalta önmagán, sőt, egyfajta izgalommal vágtunk neki az idei túránknak. 

Útvonalunk az államot észak-déli irányban átszelő 395-ös autópálya mentén haladt, amely már az aranyláz óta összeköttetést biztosít az állam legmagasabb (Mount Whitney -  4.421 m) és legalacsonyabb pontja (Death Valley – 85 m) között. 

Red Rock Canyon 

Los Angeles elővárosait, pálmafáit, zöldellő parkjait elhagyva hamarosan a Mojave sivatag kaktuszai, Joshua fái (magasra növő jucca fajta) tűntek fel, és a táj arculata láthatóan megváltozott. 

1_183.jpg

Régebben többször elautóztunk a Red Rock Canyon névadó sziklái mellett, most úgy döntöttünk, kicsit jobban körülnézünk itt. A park területén ill. a közeli El Paso hegyeiben hajdanán a Kawaiisu indiánok találtak lakhelyet maguknak, manapság pedig a sivatag egzotikus szépségét, és a vadon csöndjét kedvelő turisták kempingezhetnek itt. 

A fantasztikus sziklaformációk, az ég kékje, a kaktuszok, a fehéren izzó sivatagi homok nemcsak az egyszerű fotósokat, de Hollywoodot is megihlették, így nem csoda, hogy számos film helyszíneként bukkan fel a filmvásznon.

Fossil Falls 

Miután kigyönyörködtük magunkat, ideje volt továbbindulni, majd röpke egy óra múlva máris egy újabb érdekes geológiai képződmény késztetett arra, hogy kiszálljunk a kocsiból, és elővegyük a fényképezőgépeinket. 

Fossil Falls, ahogy a tájékoztató írja, tűzből és vízből született. Szó szerint: ugyanis miután a régió vulkáni tevékenysége nyomán feltörő láva megszilárdult, az utolsó jégkorszak gleccsereinek megolvadt vize kisebb folyamokat formálva utat talált, és szorgalmas munkával egy 20-25 m mély kanyont vágott a bazaltsziklák között. 

Közelebbről jól láthatók a kör alakú mélyedések a kövekben, amelyek a repedések között felgyorsuló, és körkörösen mozgó víz eróziójának eredményeként keletkeztek. Az biztos, hogy egy geológusnak ez a helyszín egy kincsesbánya! 

A közelben levő kiszáradt tómeder fehér homokja, háttérben a vulkáni kúp vörösesbarna domborulatával nemcsak nekem kínálkozott lencsevégre, hanem egy profinak is, aki éppen reklámképeket készített. :)

A szárított hús története 

Most pedig következzék egy kis betekintés az amerikai (kulináris) történelembe. Mi az a „jerky”, amit annyi amerikai rágcsál előszeretettel? Amikor először találkoztam vele üzletekben, nem akartam hinni a szememnek. Tényleg szárított húst majszolgatnak snackként sokan itt az óceán túlpartján? :) 

Bármilyen furcsa vagy meglepő, de valóban erről van szó! A „jerkey” (ejtsd: dzsörki) szó a dél-amerikai kecsua indiánoktól származik, ők konzerváltak sóval, szárítással és füstöléssel vékony láma és alpakka hús szeleteket.

Az eljárás, amit ők „csarki”-nak - égetésnek - neveztek, lehetővé tette, hogy ínséges időkben is proteinben gazdag élelemhez jussanak. Az évszázadok során aztán a jerky az amerikai telepesek által is használt alapelélmiszerből nassolni való lett, és manapság számtalan ízesítésben kapható az üzletekben. Túrázók előszeretettel teszik a hátizsákjukba ezt a kitűnő proteinforrást, ami a közhiedelemmel ellentétben egészséges, kevés szénhidrátot és zsírt tartalmaz. 

És hogy mi az apropója ennek a kis kitérőnek? Nos az, hogy a 395-ös út mentén található egy nevezetes jerky üzlet, ahol – alkalmazkodva a mai igényekhez – nemcsak szárított húst, hanem más közkedvelt nassolni valókat (pl. szárított gyümölcsök és magvak) is árul Gus, az üzlet tulajdonosa.

10_15.JPG

Természetesen mi is megálltunk itt, és bár én nem vagyok igazán egy nagy jerky-evő, a férjem – tősgyökeres amerikaiként – feltöltötte a készleteit, hogy legyen energiánk a következő nap ránk váró túránkon. :)

A Keleti Sierrák gyönyörűsége 

A kora nyári Grand Teton és Yellowstone Parkbeli nyaralásunk után úgy voltam vele, hogy azt a sok szépséget, amit ott láttunk, nem nagyon lehet überelni. Nos, kicsit elhamarkodottan ítéltem! A Keleti Sierrák 3-4,000 m magas csipkés csúcsai, a smaragd és mélykék színben csillogó gleccsertavak, az alpesi rétek versenybe szállhatnak!

11_25.jpg

Elmondhatom, hogy viszonylag gyakorlott „koca-túrázók” vagyunk (értsd: nem a hardcore, szállását a hátán cipelő, hanem kb. fél napra és úgy 7-9 mérföldre kalibrált hátizsákos-bakancsos), de minduntalan emlékeztetni kellett magamat, hogy lassítsak, ugyanis közel 3.000 méteren a látszólag könnyű, kisebb emelkedőkkel tarkított ösvény nagyobb kihívást jelentett, mintha 1-2 ezer méterrel alacsonyabban lett volna. :) Jó ürügy volt a kisebb pihenőkre a fényképezés, de persze ez utóbbira a festő ecsetjére kívánkozó táj is ihletett.

Bodie, a szellemváros 

A vízszintes és függőleges távolságok legyőzése után ismét autóba ültünk, hogy a legközelebbi megállónknál viszont időben utazzunk egy kicsit. Bodie ugyanis egy, a kaliforniai aranyláz idején született, majd utána gyorsan hanyatló, és az 1940-es évekre szellemvárossá vált település. 

Már évek óta akartuk meglátogatni ezt a roppant érdekes helyet, de most végre sort kerítettünk rá. A kaliforniai történelmi helyek listáján előkelő helyet elfoglaló „városhoz” az utolsó mérföldeket - stílusosan – földúton kell megtenni, ezzel mintegy belerázódunk (szó szerint) a múltba. 

A mintegy 2.500 m magasan fekvő település nevét a hajdan aranyat találó William Bodey-ról kapta. 1848-ban, mialatt a mi őseink éppen valamelyik csatatéren harcoltak a magyar szabadságért, W. Bodey, a tiszteletben álló családapa hírét vette, hogy Kaliforniában aranyra leltek, így búcsút intett New York államban élő családjának, és hajóra szállva egészen San Franciscoig utazott. 

Arról nem szól a fáma, hogy mit csinált a következő 10 évben, de 1859-ben végre ő is aranyat talált. Felfedezésének azonban nem sokáig örülhetett, ugyanis 1859 telén, az aranylelőhelytől nem messze, a mai Bridgeport közelében hóviharba került, és megfagyott testére csak a következő tavasszal találtak rá. 

Az aranyláznak köszönhetően viszont a bánya körüli kis telepulés 1-2 éven belül igazi vadnyugati „metropolisszá” nőtte ki magát. 1879-re a lakossága meghaladta a 7000 főt. 

A városnak nemcsak hetente megjelenő újságja, bankja, önkéntes tűzoltósága, rezesbandája és bányász szakszervezete volt, de természetesen vörös lámpás negyeddel is „büszkélkedhetett”.

Több mint 60 (!) kocsmájaban (saloon) rendszeresen fordultak elő verekedések, pisztolypárbajok, ahogy egy tisztes vadnyugati városhoz illik. A legenda szerint amikor Bodie-ban egyszer járvány ütötte fel a fejét, egy arany szívvel megáldott prostituált, Rosa May volt az, aki amolyan Florence Nightingale-ként segédkezett és ápolta a betegeket. A város ugyanakkor nem igazán fejezte ki háláját, ugyanis Rosa May-t halála után a temetőn kívül helyezték örök nyugalomra. 

A város hanyatlásának első jelei a kora századfordulótól észlelhetők: 1914-ben a profitot már alig termelő bánya végleg bezárt, és 1920-ra lakossága mindössze 120 fő (Wikipedia adatok szerint). 1932-ben egy tűz az épületek nagy részét megsemmisítette, és mára alig több mint 100 maradt fent a hajdan pezsgő város 2000 épületéből.

Bodie-ban sétálgatva az ember úgy érzi, mintha valóban egy szellemvárosba csöppent volna: az ablakokon bepillantva (az épületek nagy részébe nem lehet bemenni) az a benyomásunk, mintha az ott lakókat valami külső erő ragadta volna el olyan hirtelen, hogy még a használati tárgyaikat is hátrahagyták.

A kicsit kísérteties hangulat mellett ugyanakkor egy letűnt világ mindennapjai is elénk tárulnak, és aki - mint én - hajlamos a filozófálásra, elgondolkodik, hogy 1-200 év múlva a leszármazottaink vajon a mi életünk milyen tárgyaira fognak rácsodálkozni a múzeumokban. 

A Tahoe-tó 

Az időutazásunk után tovább indultunk, hogy végre elérjük egyik kedvenc kaliforniai úticélunkat, Tahoe tavat. A férjem családjának van egy nyaralója Truckee-ban, a tó északi partjához közel, így azon szerencsések közé tartozunk, akik időnként eltölthetnek egy kis időt Amerika legnagyobb alpesi tava mellett. 

A Kalifornia és Nevada határán húzódó gleccsertó közel 2.000 m magasságban fekszik, és mélysége néhol eléri az 500 m-t. Nemcsak a nyári sportok kedvelői kapcsolódhatnak itt ki, de télen sem csökken a turistaforgalom, hiszen – ki gondolná, amikor Kaliforniát említjük - az USA egyik kedvelt síparadicsoma is a közelben található. 

Családunknak egyik kedvenc nyaraló-telelő helye Truckee és a tó környéke, úgyhogy nem álltam meg, hogy ne keressek elő pár nyári és téli képet. 

A Sierrákban lehulló hó mennyisége egyébként még ma is okozhat problémát, hát még az 1840-es években, amikor az elhíresült Donner család próbált Missouriból eljutni Kaliforniába. A kalandos, és sajnos tragikusan végződő utazásról itt olvashattok.

A mi közel 600 mérföldes, és kényelmes autóban megtett kirándulásunk kismiska volt a Donner party heroikus küzdelméhez képest! De azért jó volt hazaérkezni. :) Remélem, hogy ti is élveztétek ezt a kis virtuális túrát, és valamennyit egyszer élőben is megcsodálhattok Kalifornia ezernyi arcából!”

A Bemutatom a városom-sorozat sorvezetőnek szánt kérdései (tetszés szerint bővíthetők) 

Melyik az a hely, ahová először elviszed a városodba látogató ismerősöket? 

Mi a három legjobb ingyenes dolog a városban? 

Hol érdemes enni, ami visszaadja a város ízeit és hangulatát? 

Hol érezhetjük leginkább a város történelmét? 

Minek hagyjunk helyet a bőröndben, azaz mit érdemes vásárolni? 

Mennyire könnyű munkát találni a környéken? 

Milyen szolgáltatások érhetők el a városban? 

Milyen kikapcsolódási lehetőségeket nyújt az adott város (és környéke)? 

Kinek ajánlanád a várost? 

Milyen a jövőképed az adott városban?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok Kalifornia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr7514238391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.09.14. 06:38:32

Jó képek tündérkertről.

zoldzeller 2018.09.14. 07:04:17

Little Lakes Valley - Mono Lake - aztan Bodhi, majd keresztul a Stanislaus National Foresten - kaja Strawberry-ben. Nagyon sokszor turaztunk/kempingeztunk mar itt gyerekkel es meg azelott is (sot a ferjemet is itt ismertem meg). Ha Tom's Place-nel bekanyarodsz a LIttle Lakes Valley-hez vezeto uton, gyonyoru kempingek vannak. Mondjuk eleg "medves" kornyek;)
Tahoe-to orok kedvenc:) Minden evben jovunk ide sielni, a Mammoth nekunk SF -ben lakoknak tul messze van, telen nehez atkelni a Sierrakon. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 07:13:47

@zoldzeller: Tom's place-n szalltunk meg es igen, Little Lake Valley szuper!

zoldzeller 2018.09.14. 07:33:13

@Zsuzsi65: A Sierrak az orok szerelmem. Nyaranta legalabb 2-3 hosszu hetvegere elszokunk kempingezni es turazni, telen pedig eleg sokat sielunk a Tahoe-nal.

kék madár 2018.09.14. 08:22:31

Szep :)
egyik kedvenc utam a Yosemite fele volt keletrol Las Vegasbol. Volt olyan szakasza a felnapos utnak, ahol egy oran keresztul egy autot se lattunk. Felulrol latni a Half Dome-ot a 120-as utrol szurrealis volt...

Hari Seldon 2 2018.09.14. 10:13:09

Szép képek. Nem gondolja az ember elsőre, de valóban Kalifornia nagy része ilyen (is). A filmekben inkább a tengerpart meletti 30-40 km-es sávot látja az ember.

adg 2018.09.14. 10:39:57

@Zsuzsi65: jo volt, erdekes. Koszi. Erdekes, hogy viragzo telepulesek hogy tudnak egy pillanat alatt eltunni a semmiben.

A (beef) jerky nalunk is nepeledel. :)

puhacica 2018.09.14. 10:59:10

@Zsuzsi65: wow. mindig azt mondom, hogy nem vagyom ugy igazan az allamokba, de a termeszeti szepsegei miatt mindig meggondolom magam. :)

gabors 2018.09.14. 11:26:21

de jo kis tortenet meg a kepek .... el kellene mar mennunk a nyugati partra ... de olyan messze van van ...

2018.09.14. 11:50:31

Ja, jó volt. Instant irigység.

Golf2 2018.09.14. 13:09:09

Off. Letartóztatását annak köszönhette, hogy az általa szerkesztett meteorológiai jelentésben másnapra „lágy nyugati szellőket” ígért, a következő két napra pedig „északkeletről, a Szovjetunió irányából közelgő fagyos légrétegek betörését” jósolta. A következő napon elvitte az ÁVO, „a meteorológiai jelentésbe csempészett imperialista propaganda- és kémtevékenység” címén...Magyarország

2018.09.14. 13:22:45

@gabors: "el kellene mar mennunk a nyugati partra ... de olyan messze van van ... "

en is emiatt szoktam sirni.

gabors 2018.09.14. 13:56:08

@LepesMez: na meg miota nincs anyos a hazikedvencekkel gond van nincs kire hagyni vinni meg nem lehet oket .... szoval mostanaban nehezen tudunk barhova is menni

geeeteee 2018.09.14. 14:28:03

A nyitóképről egyből az ugrott be, hogy mennyien odavannak az amerikai csőrösökért. Az a régi, az a hagyományos, persze, a mai napig olyan, mint a traktor. :) Azután néztem a benzinkutat, hasonlót még én is üzemeltettem, fent az a tartály a mérce. Ausztriában a keveréket mértük így, fűnyírókba, meg mopedekbe.
Ahogy @adg: is írja, nálunk is van ez a szárított hús, próbáltam már, de nem kaptam rá. Ízre nem rossz, lehet én nem értem, hogyan kéne enni, szopogatni vagy rágcsálni.
A mi bal partunk pedig kicsit párhuzamos az ottanival, időjárásra és azokra az elhagyott bányákra értve mindenképp.@kék madár: Itt többször mentem hatszáz kilométert úgy, hogy se szembe nem jöttek, és el se kerültek.
Eltűnt települések? Az inland road-on majd mind az. Apropó, a coastal Carnarvon után nem is coastal. Nanutarra pedig a világ legdrágább helye is lehetne.:)
Tetszett a poszt, még a végén én is útra kelek, most van pár hónap pihenőnk, szét van ázva minden, nem megy a földmunka.

geeeteee 2018.09.14. 15:12:51

@adg: "Erdekes, hogy viragzo telepulesek hogy tudnak egy pillanat alatt eltunni a semmiben."
Lehet errefele ezekből több van. Mekka-Cue-Mt.Magnet, ezek az előbb említett inland road-on vannak. Wittenoom-ot pedig még a térképről is leradírozták. A Pilbarában vannak olyan helyek is, amiről azt sem tudom, hogy faluk-e vagy csak camp-ek. Marble Bar az település, de a Woodie-Woodie, Telfer, Nifty? Pár éve jártam a Castle Camp-nél, Solomon site, 120km balra a világvégétől(Ausky Roadhaus) dirt road-on(unsealed).
Tiszta California. Kalgoorlie beceneve meg Kal. :) Tavaly karácsonykor ott dolgoztam.

geeeteee 2018.09.14. 15:13:03

@puhacica: Ráadásul becsapósan ingyenesek, hiába van belőlük több száz bárhol, nincsenek egymás szomszédságában. Oda is kell jutni. Nem fizetnék be azokra az utakra, amiket sikerült bejárjak a céges kocsival. Amúgy sok olyan hely van, ahova be sem engednének.

geeeteee 2018.09.14. 15:13:24

@Hari Seldon 2: Tán a valóságban is. Amerikát nem tudom, de nálunk sem mennek ki az emberek a "bush"-ba.

geeeteee 2018.09.14. 15:44:48

Meghalt megint egy zenekartag. James. MS, annyit hallottam, hogy bevett 60 tablettát, szégyen-gyalázat, állítólag júniusban,.

kék madár 2018.09.14. 16:58:51

.@LepesMez: @gabors: repulovel "csak" 5 es fel ora, mentalitasban meg csak par perc :)

2018.09.14. 17:36:53

@kék madár: Nem az 5 es fel óra miatt sirok, hanem a 4x repjegyen az egesz csaladnak, amikor van szamos kozelebbi cel, amit meg nem lattunk. :)

Shanarey 2018.09.14. 17:44:04

Hmm, szép tájak, jó képek, na ez tényleg megbámulni való.

Na és a film részletek, egy kivétellel, már mindet láttam, jó régen.
Lehet hogy öregszem.....
:-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 17:47:16

@kék madár: Half Dome Yosemite-ben a kedvencem! Glacier Point-nal voltatok?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 17:48:26

@puhacica: "mindig azt mondom, hogy nem vagyom ugy igazan az allamokba, de a termeszeti szepsegei miatt mindig meggondolom magam. :)"

Ugyeugye?

kék madár 2018.09.14. 18:00:56

@Zsuzsi65: nem, de jo otlet! Sajnos ritkan jutunk el, messze van, meg mindenkit a Grand Canyonhoz (annak urugyevel Sedonaba) meg a Redwoodsba viszek. De talan tavasszal :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 18:12:53

@kék madár: Szerintem propagalni kell kicsit Yosemite-t a CA-ba latogato magyaroknak, mert nem nagyon ismerik. Mindenki csak az LA-Vegas-Grand Canyon haromszogben gondolkodik :) OK, ertem en, hogy Grand Canyon-ba el KELL menni, de Yosemite-t kihagyni nagy hiba, ha mar egyszer itt van az ember! :)
Nekunk csaladi hagyomany most mar, hogy mindig naplementere erunk ide fel. Legutobb az volt a vicces, hogy szinte szaladtunk fel az utolso metereken, hogy idoben odaerjunk, mire a nap az idealis szogbe er a picture perfect kepekhez :))
Ez Glacier Point: www.youtube.com/watch?v=PiitpuDETL4

geeeteee 2018.09.14. 18:32:24

youtu.be/R6B9YXhZPrM Skyhooks - Ego Is Not A Dirty Word

geeeteee 2018.09.14. 18:32:27

Skyhooks - Ego Is Not A Dirty Word

kék madár 2018.09.14. 18:44:34

@Zsuzsi65: Igen, de hegyek Europaban is vannak, Grand Canyon meg nincs. Es senki se a masodik meg a harmadik latvanyossagot akarja latni, hanem az elsot. Nekem Vegas a rejtely, en akkor se mennek, ha fizetnenek erte.

Latcho Rom 2018.09.14. 18:55:37

kiváló poszt zsuzsa, big thanks!

2018.09.14. 19:12:49

@kék madár: Mert nem szeretel jáccani azért, mert meghalt benned a gyerek, és rideg, unalmas felnőtté lettél .. nah, azért! :DDD
Különben engem sem vonz, a sivatagban (egyenlő ki-a-tököm-akarna-ott-élni) felhúzott díszlet-város. Már érted, amikor 3 órányira van tőled mondjuk az Eiffel-torony, akkor csak valami mérhetetlen szábakozással tudsz tekinteni a Vegas-féle giccsparádéra.
A poszthoz szólva, tényleg szép ... így messziről, meg képekről, de inkább kiráz a hideg a sivatagoktól. De szép, na.

nyuszigonosz 2018.09.14. 19:37:03

Nagyon jó írás, meg jó volt nézni a képeket a filmrészleteket. Majd mind láttam. :-)

2018.09.14. 19:56:51

@nyuszigonosz: Én azért a Jurassic Parknál kissé meglepődtem a német szinkronon;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 20:34:39

@Pink Petsch: "inkább kiráz a hideg a sivatagoktól. De szép, na."

haha, azert erzed ennek a mondatnak az oximoron voltat, igaz? :))))

2018.09.14. 20:44:36

@kék madár: Milyen ügyes vagyok, mi? ;)))

2018.09.14. 20:46:39

@Zsuzsi65: Hát jah ;) De szerintem a kígyók is csodaszép állatok ... képeken meg videón ... csak a közelemben ne legyenek :DDD
Egyébként ma volt egy mini sikerélményem, síboltam magamnak egy hűtöt, nem volt ilyenm már vagy 1,5 éve :DDDD

2018.09.14. 20:56:27

@Zsuzsi65: Egyébként érdekes ez a szinkrondolog.. néztem pár filmsorozatot itt a németeknél, amit magyar szinkronnal is láttam (pl. a Castle, Gilmore Girls, ilyenek, semmi komoly, csak limonádé), mert mivel már ismertem a történetet, koncentrálhattam a nyelvre. És éppen ezért, én úgy gondolom, illetve az lett a benyomásom, hogy a magyar szinkronhangok sokkal kifejezőbbek, jobban illenek egy-egy karakterhez, mint a németek. Nem mondom azt, hogy olyanok, mint az NDK-s szexfilmek hangalámondásai, de azért némileg hajaznak rá ;)
Aztán persze, lehet, hogy csak az anyanyelv miatt van ;).

2018.09.14. 21:04:36

@Pink Petsch: 20-30 eve ennek komoly tudomanya volt magyarorszagon. Allitolag azota romlott a szinvonal, szoval az is szamit mikori filmet nezel. De ezt csak úgy hallottam.

Ami biztos, hogy a south park jobb magyar szinkronnal :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 21:12:36

@LepesMez: engem kiraz a hideg (es nem a gyonyortol:) es/vagy nevetogorcsom tamad a mostani magyar szinkronoktol, amikor az eredeti (angol) utan hallom oket :)
Egyedul Micimacko jo magyar szinkronnal :)

2018.09.14. 21:16:38

@LepesMez: Mna igen, mostanában ugyanaz a baj a magyar szinkronnal, mint a magyar filmekkel. Mindig ugyanaz a pár tucat arc .... Nincs változatosság, nincsenek "fiatal reménységek", illetve, a "nagy öregeken kívül" még mindig azok a "fiatalok" vannak a pályán és számítanak még ma is "fiataloknak", mint a '90-es évek elején voltak valóban fiatalok, azaz nagyjából azu én korosztályom. Akkoriban tényleg fiatalok voltak, és frissnek, üdőnek hatottak, de az idő ugyebár telik,már itt nekünk a Földön, lineárisan ;). És eléggé zavaró tud lenni, amikor Daniel Jacksont hallod Castle-ként is, illetve egy amcsi doku-megtörtént-bűnesetek-féle sorozat narrátoráként is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 21:19:21

@Pink Petsch: oh, Gilmor Girls csak angolul az igazi :)

2018.09.14. 21:23:46

@Zsuzsi65: Hm, most éppen egy ilyen amcsi.doku-filmet nézek/hallgatok, a Pandora szelencéjét, amikor az angol szövegre mondanak rá magyarul. Nem mondom, hogy mindig, mert nem, de néha a magyar szinkronhang jobban hozza azt a karaktert, amit vissza szerettek volna adni a készítők, mint az eredeti angol. Most persze, nem a valós személyek általi rendőrségi kihallgatások meg ilyesmik "szereplőiről" beszélek, hanrem azokról a jelenetekről, amiket színészekkel vettek fel ...

2018.09.14. 21:32:03

@Zsuzsi65: Az sem rossz, sőt ... bár Lauren Graham akcentusa bekavar néha nálam;) De kövezz meg!, mert szerintem ebben a sorozatban a magyar szinkronhangok kurvára eltaláltak, és szerintem faszábbak, mint az eredeti színész hangja a karaktert tekintve.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 21:36:55

@Pink Petsch: hat nekem Rory es Lorelai es Jess csak angolul az igazi, ezt meg kell valljam:) Milo Ventimiglia a lanyom tini "szerelme" volt evekig, es most a This is Us-ban latni erett ferfikent kicsit fura volt :)) de jo szinesz!

FutureFry 2018.09.14. 21:43:29

@zoldzeller: “Mondjuk eleg "medves" kornyek;)”
De az “csak” barátságos :) feketemedve (black bear) nem Grizzly vagy Jeges :)

2018.09.14. 21:44:49

@Zsuzsi65: Mnaaa, és akkor mit szólsz a jófió Deanhez, aki mostanában démonokot üldöz? :DDD
De hallod, azért a lányod, is a rosszfiúba "szeretett" bele ...:DDD
A Year in the Life-ot láttad? Elismerésem a sminkeseknek, mert Graham arca olyan mértékben püffedt fel az évek alatt, amit csak elcseszett botox-kezelés, vagy masszív piálás okozhat ... mégis a filmben tök, rendben nézett ki.

Csodabogár 2018.09.14. 21:54:02

@Pink Petsch: Süteményekbe már bedolgoztad magad, vagy már máshol vagy?

2018.09.14. 21:54:20

@FutureFry: Aláírom, életemben először 9 éves koromban találkoztam barnamacival, amikor egy fácánbelezés után mindenképpen le kellett vinni a szemetet a tározóba sötétedés után, és rám esett a választás családilag. A macsekokhoz már hozzászoktam a kukák környékén, de aznap este egy barnamaci guberált a tározóban. Először megijedtem, mert "ilyenállatnincsis", aztán csak kiürítettem a fácánbelsőséges vödröt. (Hélló., 80-as évek, Románia, lófasz volt, nem kukászacsi ... a vedret borítottuk, meg mostuk ...), miközban a maci elmolyolt tőlem 2 kukányira. Aztán sokszor láttam még barnamacikat kukázni sötétedés után a tárolóknál a későbbiekben, amikor már kimaradhattam naplementen után is ;)))) Mint a macsekok, semmi gond nincs velük, csak akkor támadnak, ha hülye vagy, és nekik mész, de akkor a macsek is támad.....

Csodabogár 2018.09.14. 21:58:52

@Pink Petsch: Embereim 40+ év Amerika után sikitófrászt kaptak a magyar szinkrontól. Én csak egyszer hallottam/láttam Dericket magyarul, nagyon borzalmas volt. Ráadásul a gyakorlott amerikások szerint, olyanokat mondanak magyarul (káromkodnak) ami egy régebbi amerikai filmben nem is létezhetett.

2018.09.14. 22:07:06

@Csodabogár: 3 nap után feladtam, ugyanis távlatilag, azaz max. 2 héten belül azt várták, hogy egyedül viszem majd a cukrászatot. Nincs az az Isten! Akkor adtam fel végleg, amikor a fekete-erdei torta alaptésztájához a cukrászcsaj jelenlétében mértem ki mindent miligrammra pontosan, aztán beraktuk a gépbe, az összekeverte, majd a cukrászcsaj közölte, hogy ez a tészta nem olyan feszes, mint szokott lenni, és nem biztos, hogy sikerül majd a sütése.
Mna, akkor mondtam, hogy oké, nekem ennyi volt ... minden miligrammra kimérve, és a csaj meg tőlem kérdi, hogy akkormostmivan? Hát, mondtan neki, hogy kurvagáz van, ha tőlem kérdi, és pont ezért nem cukrásznak tanultam, hanem szakácsnak. Egyrészt, mert az édességek legutoljára gyerekkoromban vonzottak, másrészt, meg a franc fog idegbajt kapni ...
Mert az a legnagyobb gáz, hogy itt nem fél kiló lisztet, meg 6 tojást , meg 200 gram cukrot és vajat dobsz ki, ha nem sikerül a tészta-alalp, hanem a 10-szeresét. Túlzás nélkül.
Persze, alap-.dolgokat el tudok készíteni, egy creme bruleét, pana cottát, élesztős, linzer, sajttorta alapot, parfékat ilyesmiket (ezek mennek egyébként az előételéknél is, csak zöldségekkel/húsokkal, és más arányokkal). De 3 nap után megmondtam a séfeknek, hogy nincs az az Isten, hogy én egyedül vigyem a cukrászatot, nem vagyok cukrász, szakács vagyok. Ha gáz van, nincs rutinom és tudásom a megoldásra.
Az egyik séf tökre megértettem, a másik nmeg húőzt száját (nyomi osztrák :P). Mna, a másik miatt fogok innen lelépni ...

nyuszigonosz 2018.09.14. 22:09:01

@Pink Petsch: A mai magyar szinkron egyszerüen irtózatos, hallgathatalan, nyávogós, csúf meg randa. Képtelenség bármit mai magyar szinkronnal megnézni, maximum ha csak képeket hang nélkül.

Voltak idök, amikor a magyar szinkron jó volt, de azok már régen voltak.

A német szinkront szeretem. Szerintem nagyon jó, és vannak országok, ahol szintén jó a szinkron, ezt pl. föleg német filmek más nyelvü szinkronjánál látom - hallom.
De ez nem a magyar szinkron.

Az tele van félreforításokkal is amellett, hogy föleg éneklös-nyavcsogós- fülkicsavarós szörnyüség.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 22:24:36

@FutureFry: La egyik dimbes-dombos-erdos reszen eleg gyakran megjelennek a medvek:)
www.youtube.com/watch?v=8X3ElJY9zDc

2018.09.14. 22:26:25

@nyuszigonosz: Igazad van, de néha, nyomokban ... valóban csak nyomokban jó is tud lenni.Pl. mindneki temette a Dr. Houset, (még a comment.com is), amikor Kulka vette át a szinkronhangot, és mégis bevált. Talán a Mágenheim-doki miatt is, de nem mondhatni, hogy rosszul szinkronizált. És meg kell mondanom, hogy az NCIS-ben Tony DiNozzo-t Damu Roland jobban hozta hangilag, mint Schmied Zoltán. És bár lehet, ez szentségtörés, de Abbey magyar hangja, Böhm Anita számomra sokkal kellemesebb, karakter-barátabb hangszínnel adta vissza a szereplőt, mint maga Perette. Mondom, számomra. Egyedül csak számomra.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 22:26:52

@Pink Petsch: "naaa, és akkor mit szólsz a jófió Deanhez, aki mostanában démonokot üldöz? :DDD
De hallod, azért a lányod, is a rosszfiúba "szeretett" bele ...:DDD
A Year in the Life-ot láttad? "

Deant nem lattam mostanaban, meg a masikat sem:) nem nagyon nezek sorozatokat. Az egyeduli, amire rakattantam, az az Outlander :) Novemberben jon a 4. evad!

2018.09.14. 22:41:42

@Zsuzsi65: Hm, "A Year in the Life " a Gilmore Girls folytatása, mindössze 4 epizód, a Netflixen megnézheted, vagy a Sorozatbaráton, most már magyar szinkronnal is. Kb. 20 évvel azután történik, hogy Rory elment Obama kampánystábjába tudósítani, és a négy évszakra vetítik le, mi történt 20 év alatt.
A Deant alaklító színész, Jared Padalecki meg mostanában a pszicho-thriller sorozat, az Odaát/Supernatural egyik főszereplője.

nyuszigonosz 2018.09.14. 22:54:22

@Pink Petsch: Most erre csak annyit tudok írni: az általad felsorolt sorozatokat nem igazán nézem, pár részbe belenéztem, azt is inkább az NCIS- be a Dr. House nem érdekelt, de németül, nemtudom milyen ezeknék a magyar szinkron.

Úgyszintén a felsorolt nevek alatt nem tudok senkit elképzelni sem, mivel én olyan régóta nem nézek magyar tévét, hogy nem mondanak ezek a nevek abszolút semmit.

Akkor nézek bele magyar tévémüsorokba - és nem sokat, pont a szörnyü szinkron miatt meg egyáltalán - ha itt-ott Magyarországon vagyok, ami szintén nincs annyira gyakran. Na de most éppen arra jártam és szörnyü volt a szinkron is a müsorok is, meg egyáltalán. Inkább nem is néztem aztán.

2018.09.14. 22:56:27

@Csodabogár: Oh, a magyar nyelv sokszínűsége! :DDD Pláne a káromkodások terén!
Adj nekem egy kifejezően valósághű fordítást, akár német, akár angol nyelven ..... "Óakurvauistenbasszamegaztanyomorultidegbetedkurvaanyjátahülyepicsájának"
Nos??? ;) És ez egy átlagos gondolat/mondat egy service alatt ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 22:58:54

@Pink Petsch: ja, tenyleg, emlekszem, azt lattuk is! :) csak a cim nem ugrott be:)
2 eve itt a UCLA-n "felepitettek" Stars Hollow masat, es mi is elmentunk megnezni :)

kepkuldes.iminet.hu/kepkuldes/nagykep/1g67mekvxsp1im82bj9.jpg

kepkuldes.iminet.hu/kepkuldes/nagykep/wx3gqdzst3um05aozhem.jpg

2018.09.14. 23:08:03

@nyuszigonosz: Magyar tévét én sem nézek legalább 12 éve, legalábbis tévékészüléken keresztüli tévé-műsorokat. Legalább ennyi ideje nincs is tévé-készülékem, bár, ha jobban belegondolok, akkor régebben, legutoljára anyáméknál láttam tévé-készüléket, valamikor a 2000-es évek elején.
Az interneten én válogatok, a tévék esetében nem. És én szeretek válogatni, mert engem még gomdolkodni tanítottak, a csúnya CEU-s oktatók. :P

2018.09.14. 23:12:45

@Zsuzsi65: Mondhatni, aranyos, de azért némileg túlzás, azért nem volt a Gilmore Girls akkora dobás ...
Én, őszinmén csak akkor kezdtem el nézni a sorozatot, amikor feltűnt benne Sebastian Bach .... akkor gomdoltam, hogy ez azért nem a tipikus amcsi-nyál. És tényleg nem

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.14. 23:33:10

@Pink Petsch: igen, vegulis a show az amerikai popkultura bemutatasa es a nagyon jo (witty) dialogusok miatt lett nepszeru. Tenyleg akkor ertekeli igazan az ember, ha beleassa magat abba a sok nuansznyi dologba, ami mind-mind a pop kulturara utalas. Egesz kotetnyire valo van beloluk :)

screenrant.com/best-gilmore-girls-pop-culture-reference-netflix/

Csodabogár 2018.09.14. 23:40:44

@nyuszigonosz: Mikor még csak látogatóba jártam haza, na meg eleinte még néztem a magyar tv-t. Igaz azóta minden rengeteget változott, nem feltétlenül előnyösen.
Már legalább 15 éve kizárólag a német tv-t nézem. Igaz ott is egyre kevesebb filmet, sorozatot soha. Inkább a dokumentum, beszélgetős és vitatkozós programok érdekelnek. Ha nagyon filmre vágyom, akkor netflix. A multkor viszont belefutottam a Lindenstrasseba, amit még Zürichben kezdtem nézni. Nem emlékszem pontosan, de kb. 25 éve és az egyik ősszereplő még mindig megvan, a másik meg pont meghalt a sorozatban, amikor véletlenül oda kapcsoltam.

2018.09.15. 00:02:30

@Zsuzsi65: Mondjuk, engem hál'istennek megkímélt a sors vagy valmelyik isten attól, hogy kénytelen legyek megismerni az amcsi popkultúrát, így a mai napig nem tudom, mitől érdekes a Hannah Montana, kivéve, hogy a nevével jelzett tusfürdők 99 centért kaphatók a helyi Rossmannokban, és olyan szaguk van, mint a poshadt sárgadinnyének. ---
De a párbeszédek, az élethelyzetek tényleg jók, és nem azért, mert amcsik, hanem éppen azért, mert Paladino vagy ösztönösen ráérzett a tini-anya-tini-lánya közti lejhetséges konfliktushelyztek, érdekessé tételére, vagy tényleg a mai világ összes kultúrájában ezek a dolgok így zajlanak le.... de én hajlok az előbbire.
Különben, meg is látszott , amikor nem Paladino rendezett ... kábé a teljes uccsó évadot, olyan is volt ... katrakteridegen cselekedetdk tömkelege, kábé az összes szereplőtől.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.15. 00:07:18

@Pink Petsch: igen, az utolso par evad tenyleg teljesen mas volt, az mar nekunk sem tetszett.

2018.09.15. 00:19:53

@Zsuzsi65: Az utolsó 2-3 részre a 7. évadban, Paladino visszatért, így aztán nem lett teljesen elcseszett, sőt tök nyitva hagyta az utat a Netflixnek a Year in the Life-hoz ... azt viszont, szerintem kissé félrebazseválták .... Lezárásnak kellett volna lennie, nem hangovernek, pláne nem ennyire nyilvánvalóan művi hangovernek, hogy Lori terhes lesz Logantól ...

2018.09.15. 00:20:45

@Zsuzsi65: igen, most mar nekem is nagyon furcsa, meg a mesek is. teljesen mas az amerikai es a magyar szineszi jatek, es mar csak azert is furcsa. a magyar szereplos filmek is furcsak nekem, egy-ket szinesztol eltekintve olyan termeszetellenesnek hatnak. aztan persze lehet, hogy csak azert, mert a magyart jobban erzem, es jobban atjonnek a "hibak", az amerikai filmeknel meg orulok, hogy egyaltalan ertem

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.15. 00:24:14

@LepesMez: detto teljesen igy latom! marmint hogy az itteni szineszi teljesitmenyhez kepest nagyon le vannak maradva...Na most vagy az van, hogy csak elszoktam a magyar stilustol, vagy tenyleg el vagyunk itt kenyeztetve a szinvonalasabb kivetelezessel (hangsulyozom, nem a film minosegere gondolok, hanem a szinesz mestersegre)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.15. 00:31:16

haha, kikerultunk Index2-re :) jon a hetvege :)

2018.09.15. 00:42:26

@LepesMez: @Zsuzsi65: Hát, én uroljára az Életképek nevű, Szomszédok-féle izét a'la Horváth Ádám ...ami, meg kell mondjam,működött, pláne a többi szarhoz képest, mint a Barátok közt, Jóbanrosszban, vagy Éjjelnappalbudapest.
Talán az voilt a titka, hogy lényegesen több színész szerepelt benne, mint nem színész ... így szódával elment annyira, mint bármilyen nemzet hasonmlóan bárgyú limonádéja. No, jó az nem volt, mert Horváth Ádám olyat nem tud ;))))

gabors 2018.09.15. 05:46:02

@Zsuzsi65: egyelore semmi ... persze index olvasok meg alszanak ..... meg azok akik csak az EU-ig jutottak el

Golf2 2018.09.15. 07:06:15

A régi magyar szinkron szuper volt.

FutureFry 2018.09.15. 07:12:58

@Zsuzsi65: Kar hogy a bevezető szegmensben a grafika/kép amit mutatnak az egy Grizzly-t (azaz barna medvét) ábrázol (ami nem is nagyon tud/szokott fára mászni), miközben persze a medve amiről a hír szól az egy feketemedve. Feketemedvébe már én is futottam bele városon belül (is), a járdán jött szembe. Egy Grizzly valószínű leterítette és talán meg is ette volna a hírben mutatott kiskutyát és nem elszaladt volna előle :). A Grizzly még az emberbe is belekóstol:
www.npr.org/sections/thetwo-way/2015/08/10/431344048/hiker-in-yellowstone-national-park-killed-by-grizzly-bear

FutureFry 2018.09.15. 07:15:16

@Pink Petsch: Az európai medve a Grizzly-vel rokon (barnamedvék). Feketemedve tudtommal csak Amerikában van.

Szaktanár 2018.09.15. 07:41:40

@gabors: én is "csak" az EU-ig jutottam el, mert még mindig erősen győzködöm magam, h megérné több pénzért elmenni az államokba élni, ugyanis borzasztóan zavar a fegyverkezés:P jó, nem azt mondom, h minden nap lemészárolnak pár embert (bár ki tudja, lehet, h így van, csak hozzánk nem jut el minden hír), hiszen a legutóbbi tragédia is már vagy 3 napja volt (épp kaliforniában), és hát az sok idő. de azért győzködöm magam, h szeretnék amerikában élni :))

Shaktee 2018.09.15. 08:08:58

Hun a gáborka?

youtu.be/lAw9eXXVwfM

Hát..ilyenkor elkezdek reménykedni hogy észretér amerika..

He will go far, i think

Shaktee 2018.09.15. 08:09:16

@Pink Petsch: finom voltál s nőies :)

geeeteee 2018.09.15. 08:09:30

@Pink Petsch: Tán mégis van néplélek? Közízléstől független a Ford Fairlane a bizonyíték. Volt az a baboskendős koma, az káromkodott benne.
Romhányi rímei meg a Frédi és Béniben mentek nagyon.(Flintstone).
Nekem még van tévém(képernyő+tuner egyben), technikailag egy kodival az utolsó laptop vagy pí is lehet tévé, a szinkronhoz nehéz hozzászólni, irigylem, akinek van rá ideje. Máskor meg azt érzem, nem mindent lehet átültetni, illetve lehet, csak nem sikerül. A Monty Python ilyen például, sőt általában a cuccaik, sorozattól a mozikig. Anyanyelvi tudás kell a hiteles kritikához, anélkül megkérdezőjelezhető(van ilyen szó?BM) Bele kell kalkulálni még, ahogy a színészek szája mozog, nem elég lefordítani a szövegüket. Nem lehetetlen egy, az eredetitől jobb szinkron, de sokszor előfordul, hogy szimplán nyelvi hiányosságok torzítják a véleményünket. Megkérdőjelezhető, azt hiszem, sőt biztos, sorry, és az összes déhez backspace.:)

Mikkamak 2018.09.15. 08:09:38

Gratula! Nagyon szép út és végre valaki, aki nem azonosítja LA-t Kaliforniával.

Annál a jerkysnél mintha mi is megálltunk volna, de lehet (sőt valószínű), hogy az egy másik hasonló volt. Mi éppen Death Valleybe mentünk.

Még lehet menni északabbra is, a vulkánokhoz, az megint más világ.

Ja és General Shermant is meg kell látogatni a Sequoi parkban.

sdani 2018.09.15. 08:09:45

4 évig San Francisco-ban éltünk. Mi is rengeteget utaztunk, túráztunk. Jó látni ezeket a helyeket.

geeeteee 2018.09.15. 08:09:56

@Csodabogár: Jajj, a Lindenstraße-n volt egy Greta Garbóm Karl-Marx-Stadt-ban, az apukájának levitte a kezét valami akna vagy gránát, csináltak neki helyette olyan felcsatolósat, na én abba mindig beleakadtam, amikor szerelmes éjszakákon kifele lopakodva már a farmerdzsekimet kerestem a sötétben a fogason. Nyikorgó falépcsők, tapsoló ablaktáblák, nix bébi. Azt a kezet meg be lehetett akasztani a Trabant kormányán egy gombba. Mint amilyen a targoncákon van, meg néhány kamionos is felszerel. Oda-vissza Prágában meg volt egy Zlatám, Aranyom. Cirkuszi artista, légtornász, máig emlékszem az első kézfogásra.

geeeteee 2018.09.15. 08:10:03

@LepesMez: Talán mert a színész és a filmszínész más. Bán János? Meg van Géza a Falfúróból? Na ő filmszinész IS.

geeeteee 2018.09.15. 08:10:23

@Zsuzsi65: Pedig a sivatagban is állhat a mellbimbó. Szélcsendes csillagfényes éjszakák után sokszor bekapcsoltam volna az állófűtést. Kaliforniában is van Webasto?

Steindl Máté 2018.09.15. 10:16:31

Szuper írás!! Én is 2 napja írtam Kaliforniáról :)
diverz.blog.hu

gabors 2018.09.15. 14:14:27

@Szaktanár: "h minden nap lemészárolnak pár embert "

nem akarlak semmirol meggyozni de a fegyverkezes ahogy irod allmotl fugg leginkabb van ahol gyarkorlatilag szabad fegyverviseles van van ahol meg magan szemelynek kezi fegyvert legalissan kb olyan "nehez" tartani mint barmelyik EU orszagban ... pl NY allam de van tobb is

azonkivul evente kb 30,000 ember hal meg fegyvertol ennek bo 2/3-a ongyilkossag ez is sajnalatos de ez van vagyi :marad" 10,000 evente az egesz orszagra de ez nagyon nem egyenleesen oszlik el es a tobbsege banda haboru kovekezmenye mint pl Chicago ... New York-ban a lovoldezesek 75% gang/banda haboru (New Yorkban 2016-ban osszesen kb t 300 gyilkosag volt LA-ban is kb de valamivel kevesebb ) szoval nem folyik ver az utcakban naponta ...

Az esely arra hogy villam csap agyon boven nagyobb mint hogy lelonek sot autobalesetben is kb 4x nagyobb valoszinusege hogy meghalsz mint mint fegyver altal (itt levontam az ongyilkossagot)

Szoval nem kell azert a varosi legendakban hinni vagy az Ocean 11, vagy a filmek John Wick es hasonlokban hinni

gabors 2018.09.15. 14:21:20

@Shaktee: Igen remenykedem en, is foleg ha megveri ted "lying" cruz-t :-)))))))) es o lenne Texas kovetkezo szenatora ...

gabors 2018.09.15. 14:23:49

@Shaktee: "@Pink Petsch: finom voltál s nőies :) "

"ez egy átlagos gondolat/mondat egy service alatt ... }

mar csak a service-re lennek kivancsi amikozben ez elhangzik

2018.09.15. 15:35:53

@Szaktanár: ha illegalisan jonnel, en jobban felnek, hogy a korhaz elott halsz meg mert nincs biztositasod, mint hogy valaki lelo :)))

Szaktanár 2018.09.15. 15:55:58

@gabors: borzasztó nehéz elolvasni a gondolataidat a központozás teljes hiánya miatt, arra kérlek, h legalább erre próbálj meg odafigyelni, ha már az ékezetes mgh-kra látványosan teszel (amelyet szintén nem értek, hiszen bármilyen billentyűzetű gépen be lehet állítani a magyar kiosztást, ez az komment éppen dán klaviatúráról van bepötyögve).

ami a kommented érdemi részét illeti, az elképzelés jópofa, csak mivel tudomásom szerint nincs határellenőrzés két állam közt, így lószart sem ér a tiltás. azt írja a wiki*, h "The gun laws of California[3][4] are some of the most restrictive in the United States.", és látod, ennek ellenére mégis pont a héten kaptunk hírt arról, h 5-6 ember ismét meghalt egy őrültnek köszönhetően. szóval legyen egy államban bármilyen szigorú is a szabályozás, ha haszontalan, vagy azért, mert kijátszható, vagy azért, mert más államból simán lehet átvinni fegyvert. egy országban, ahol az osztálykülönbségek egyre durvább ollóban nyílnak szét, és amelynek a legtöbb államában a hamburger menü mellé adják** a shotgunt, borítékolható a minden héten megismétlődő tragédia.

@LepesMez: már miért mennék illegálisan? de tény,h ez a biztosítási mizéria is kész agyrém. ha csak nem költesz őrült összegeket arra, h ellássanak, ha szükséged van rá, amerikában simán megdöglesz, mert nem jár az alapvető orvosi eljárás sem, mint európa legtöbb országában (ahol ugye a bérből vonják a tb-t).

*en.wikipedia.org/wiki/Gun_laws_in_California
** FYI, ez nyilvánvalóan túlzás, még mielőtt szó szerint veszed, remélem, átmegy az üzenet

2018.09.15. 16:12:38

@Szaktanár: "de tény,h ez a biztosítási mizéria is kész agyrém. ha csak nem költesz őrült összegeket arra, h ellássanak, ha szükséged van rá, amerikában simán megdöglesz"

mondjuk ez nem pont igy van, irtam is par ever rola egy kivallo cikket:

hataratkelo.blog.hu/2015/09/30/az_amerikai_egeszsegugy_csapdai

azt nem tudom, miert gondoltam, hogy illegalisan jonnel, valoszinu, mert legtobben ugy jonnek. de akkor bocsanat.

Szaktanár 2018.09.15. 16:24:23

@LepesMez: nincs rá szükségem, h illegálisan menjek bárhova is. ahova mennem kell, vagy menni akarok, ha az extra dokumentációt igényel, megcsinálom.

kösz a posztot, megnézem majd.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.15. 16:32:25

@geeeteee: persze tuom, ejszaka hideg van a sivatagban:)

gabors 2018.09.15. 18:51:12

@Szaktanár: azt hiszem csak nagyon halvany fogalmaid vannak az USA-rol. (itt kitettem a pontot, de ekezetesen nem vagyok hajlando irni) . Probalok pontokat meg vesszoket is kitenni a kedvedert.

Csak mondanam, hogy amit LepesMez ir az jol hangzik meg viccess is de az USA-ban is ellatnak barkit ha surgos eset (az mas hogy kiszamlazzak ha tudjak). De nem jellemzo hogy embereke halnak meg a korhaz elott.

Ha akutt betegsegrol van szo akkor persze mar mas a helyzet, mert orvos nincs ingyen, valakinek fizetnie kell.

Amugy a legtobb embernek van valamilyen biztositasa, a gond hogy ez nagyon valtozo. ACA elott (Obama care) volt kb 40 millio akinek semmilyen biztositasa nem volt. Ez most lement kb 25 milliora ... de ezek kozott sok olyan fiatal (meg buszke amerikai akinek senki nem mondhatja meg mit kell csinalnia meg az allam sem) van aki onszantabol nem kot biztositast. Ezt is akartak valamennyire szabalyozn, marmint hogy egy minimalis EU biztositast kotelezo legyen kotni, mint pl autot sem lehet biztositas nelkul kozutra kivinni ....

Tovabbra is a fegyver para tul van lihegve persze en az egyik legbiztonsagosabb nagyvaros kozeleben elek es ott dolgozom, igy nyilvan vannak helyek ahol ez komolyabb problema. De csak megjegyzem ha pl minden keselesrol/savazasrol ertesulnel pl London orszagbol attol is felnel ...

Szaktanár 2018.09.15. 20:00:31

@gabors:

"azt hiszem csak nagyon halvany fogalmaid vannak az USA-rol."

ezt eddig sem titkoltam. rengeteg amcsit ismerek európai országokkal, együtt dolgoztam, tanultam velük, így vmi fogalmam van az emberekről, de az országban magában sosem jártam. a cégem egyébként épp októberben akar elküldeni egy konferenciára, gőzerővel próbálok őket meggyőzni h nem én vagyok erre a megfelelő ember.

"(itt kitettem a pontot, de ekezetesen nem vagyok hajlando irni)"

mi ez az ellenérzés a nyelvtan iránt? vagy így autentikusabb amerikai? :D

" Probalok pontokat meg vesszoket is kitenni a kedvedert."

ne az én kedvemért rakjál ki, hanem a sajátodért. h esetleg mások is elolvassák amit írsz, és ne adják fel a 3. sor után a szenvedést.

"Csak mondanam, hogy amit LepesMez ir az jol hangzik meg viccess is de az USA-ban is ellatnak barkit ha surgos eset (az mas hogy kiszamlazzak ha tudjak)."

bárkit, bárhol a világon ellátnak, ha sürgős eset. és ki is számlázzák, ugyanúgy bárhol a világon, ha a páciensnek nem volt biztosítása az adott beavatkozásra. ez nem újdonság, és én nem erről beszéltem.

"De nem jellemzo hogy embereke halnak meg a korhaz elott."

ez azért szerencsére elég kevés helyen jellemző az európai kultúrközegben is.

"Ezt is akartak valamennyire szabalyozn, marmint hogy egy minimalis EU biztositast kotelezo legyen kotni, mint pl autot sem lehet biztositas nelkul kozutra kivinni ...."

és ez jól is lenne így. miért nem csinálják meg? ostobaság, h a kisemberre hagynak rendszerszintű döntéseket. a kisember ostoba, képtelen belátni, h egy napon bizony szüksége lesz egy vakbélműtétre. na ezért kéne általános tb, európai mintára.

"Tovabbra is a fegyver para tul van lihegve persze en az egyik legbiztonsagosabb nagyvaros kozeleben elek es ott dolgozom, igy nyilvan vannak helyek ahol ez komolyabb problema."

hát igen, mondhatni, h amikor pár havonta kihal egy fél osztály vhol amerikában, akkor azért igencsak komoly a fegyverprobléma. de persze mondhatod, h te kurva jó helyen élsz, és akkor máris nem olyan vészes ez az egész. hiszen téged még nem lőttek le, szal a probléma igazából nem is létezik.

" De csak megjegyzem ha pl minden keselesrol/savazasrol ertesulnel pl London orszagbol attol is felnel ..."

ezzel is tisztában vagyok, és zavar is, de arányaiban még mindig sokkal nagyobb problémának látom az amerikai fegyverkezést, mint a londoni savas őrülteket. főleg, h a brit trvhozás kívánja adresszálni a problémát (figyeled a híreket?), míg amerikában már az ikszedik elnök dől hátra, h de hát egymást halomra lőni azbizonyalkotmányosjog. na erről mi a véleményed?

kék madár 2018.09.15. 20:06:42

@Szaktanár: egyaltalan nem evidens a klaviatura atallitasa, annyi gep, telefon elott ulok egy nap, mas a billentyuzetszam, mashol vannak az ekezetes betuk es ha valaki 20 eve ekezet nelkul gepel (nem hipstersegbol) akkor nincs ebben semmi furcsa

2018.09.15. 20:11:44

nekem fel sem tunik, ha valaki ekezet nelkul (vagy ekezettel) ir, meg gabors pontjainak/besszoinek hianyat sem vettem eszre, amig szaktanar nem mondta :)))

2018.09.15. 20:22:23

@Szaktanár: "és ez jól is lenne így. miért nem csinálják meg? ostobaság, h a kisemberre hagynak rendszerszintű döntéseket. a kisember ostoba, képtelen belátni, h egy napon bizony szüksége lesz egy vakbélműtétre. "

nem ez a fo baj vele, van par reszproblema:

az egyik, hogy a fiatal egeszseges emberek nem fizetik (mert legnagyobb valoszinuseggel ugysem kell nekik). Ennek az az eredmenye, hogy a kockazatmegosztas a "betegesebb" emberek kozott oszlik meg, es mivel ok meg tobbet hasznaljak, az egesz sokkal dragabb igy (dragava teszi a biztositast)

egy masik, hogy azzal egyutt, hogy kotelezove tettek, hogy legyen biztositas, a biztositoknak meg megtiltottak, hogy meglevo problema eseten el tudjak utasitani az ugyfelet (szoval ha szivbeteg voltam, nehez volt biztositast kotni). Jartak ugy pl nok, hogy terhesek voltak, megszunt a munkahelyuk, azzal egyutt a biztositasuk, es nem tudtak uj biztositast kotni, mert a terhesseg fennalt, ami pedig egy tuti nagyobb koltseg par honapon belul, es a biztosit mondhatta, hogy kossz nem. Ilyet par ev ota nem csinalhatnak.

Erre mit csinal egy reteg amerikaban: kot valami legolcsobb biztositast, ami alig fedez koltsegeket, aztan ha kiderul, hogy valami nagyobb, de nem surgos baj van, akkor kovetkezo evben kot egy dragabbat, ami sok mindent fedez, a biztosito meg nem mondhatja, hogy kapd be, hanem kenytelen kifizetni a draga kezelest, aztan amikor az emberke ki van kezelve, szepen visszater az olcso biztositashoz.

szoval latod, a rendszer bonyolultsaga miatt (sok fele biztositas, sok fele elethelyzet) ezt nagyon nehez igazsagosra faragni. A biztositok is genyak, de az emberek is paraszt mondon visszaelnek (en pl nem engednem meg fennallo problema eseten a biztositasi kor emeleset)

2018.09.15. 20:29:11

@Szaktanár: "de arányaiban még mindig sokkal nagyobb problémának látom az amerikai fegyverkezést, mint a londoni savas őrülteket"

en is feltem ezektol, mielott jottem, de kiismerve a rendszert, itt vegul sokkal biztonsagosabb helyen elunk, mint magyarorszagon.

csak egy approsag, hogy itt siman leteszik a csomagot az ajto ele, es erdekes modon nem szokott eltunni. vannak helyek (nem Bronx), ahol az emberek meg bennehagyjak a kocsiban a kulcsot (aztan csodalkoznak, hogy neha megis ellopjak a kocsit)

lovoldozesek a csendes helyeken is elofordulnak (0.000001% vanuseggel), de ha jo helyre koltozol, akkor nincs gond, es sokkal nyugodtabb eleted lesz, mint egy atlag europai varosban.

itt van ket szelsosegesebb pelda:
jo varos:
www.areavibes.com/ridgefield-ct/crime/

rossz varos:
www.areavibes.com/newark-nj/crime/

kék madár 2018.09.15. 20:31:07

@LepesMez: ezert kene egy normalis Europaban is bevalt (nem abszurdisztanban, ott ha korhazba kerulsz, nagy valoszinuseggel meg is halsz) rendszer Amerikaba is

kék madár 2018.09.15. 20:32:28

@LepesMez: "csak egy approsag, hogy itt siman leteszik a csomagot az ajto ele, es erdekes modon nem szokott eltunni. vannak helyek (nem Bronx),"
en egy feleve elhagytam a lakaskulcsot, azota nem zarom, de mas se

2018.09.15. 20:38:04

@kék madár: egy egyseges egeszsegugyi rendszerert en meg hajlando volnek egy kicsit magasabb adot is fizetni. nekem az tetszene, hogy volna egy alapbiztositas, ami azert az atlagos betegsegek altalanos kezeleset biztositana, ha meg vakali nagyon fenszi dolgot akar (pl magasabb szinvonalu korhazi szoba, vagy valami ujabb, de 20-szor olyan draga kezeles), akkor meg fizet pluszban kiegeszito biztositasokat.

2018.09.15. 20:41:58

@kék madár: ja. itt meg a garazs, mivel felig fold alatt van, nagyon parasodik, szoval nyaron mindig nyitva van (kb mindenkie az utcaban). Meg megsem tolta ki senki a tartalek aramgeneratort meg az egyeb vackokat.

kék madár 2018.09.15. 21:12:12

@LepesMez: az a baj, hogy kiszamlaznak egy 5 perces ranezek a betegre es megkerdezem, hogy van visitert 700 dollart meg egy ragtapaszert 200-at. Ez igy egy rohej, komolytalan es felhaborito

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.15. 21:34:26

Most botlottam ebbe :) Nekem mindig szorakoztato olvasni masok elso benyomasairol :) Kicsit elojonnek az en elmenyeim. Ehhez persze hozza kell tenni, hogy - elso benyomasok reven - ezek a dolgok termeszetesen nem mindig a teljes kepet mutatjak, hanem csak a kozvetlen kornyezetben tapasztaltakat. Igy senki ne vonjon le belole messzemeno kovetkezteteseket, es ennek fenyeben kell olvasni oket :)
index.hu/i2/#bloghu/diverz/2018/09/13/milyen_az_elet_kaliforniaban

2018.09.15. 23:48:49

@kék madár: en ugy vettem eszre, hogy a "contracted rate" az normalis szokott lenni. amikor ott van mellette, hogy mennyit gombolnanak le egyebkent (ha nem a biztositoval kialkudott osszeg lenne), akkor az szokott eszement penz lenni. Szerencsere meg ilyen ragtapaszos tortenetem sem volt, de mar hallottam rola. azt is szabalyozhatnak jobban

kék madár 2018.09.15. 23:49:25

@Zsuzsi65: hat igen, en a legnagyobb erenynek azt tartom ha az ember fel tudja merni, hogy mennyire semmit nem tud semmirol.
Neha hallok riportokat farmerekrol Central Valleyben es rajovok, hogy milyen keveset tudok az allamrol

kék madár 2018.09.16. 00:01:04

@LepesMez: a ragtapasz az a rip-off szinonimaja, es igen annak szoktak kiszamlazni, akinek nincs biztositasa, nincs middleman, mert akkor nyilvan ugyvedre se lesz penze. De a rate biztositassal is tud agyament lenni, a 700 dollar 5 percert a szemelyes peldam, engem lattak 5 percig (se) es kertek erte ennyit

2018.09.16. 01:01:37

emlekszek a Q7-es audik mekkora batar nagy allat autoknak tuntek magyarorszagon, itt meg csak ugy elvesznek a tobbi kozott.

2018.09.16. 01:03:06

@kék madár: milyen doki volt? nekunk a gyerekorvos normal vizit talan $150 (amibol mi $20-at fizetunk azt hiszem?)

gabors 2018.09.16. 01:32:41

@LepesMez: eleg jo leiras ... respect !!!

sajnos a tobbsegi amerikai nem jutott el eddig ezert akarjak MAGM

de nem biztos hogy barki elhiszi amit irsz (mert TENYEKET akarnak )

gabors 2018.09.16. 01:37:11

@LepesMez: "itt vegul sokkal biztonsagosabb helyen elunk, mint magyarorszagon. "

nem birod (szerintem meggyozni ) en meg EGYSZERSEM zartam le az autot a haz elott es meg egy meg egy macskat sem oltek meg az utolso 13 evben miota itt lakunk ...

persze lehet hogy fegyveres csapatok jarnak mindenfele csak eddig szerencsem volt

most itt van par ... meg vessszo .......

kék madár 2018.09.16. 03:25:44

@LepesMez: nem gyerekorvos volt, specialista a tudogyulladasom utan. Es nem en fizettem ennyit, a biztositonak kuldtek ezt a szamlat. En megusztam a 20%-aval.

2018.09.16. 03:33:10

@kék madár: es in-network volt ennyi?

kék madár 2018.09.16. 04:26:16

@LepesMez: igen, de az, hogy az orvos milyen szamlat nyujt be az fuggetlen attol, hogy milyen network, (ugy tudom) az a biztosito oldalarol erdekes

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.16. 04:46:11

@Steindl Máté: igen, megtalaltam az irasod! :) mindig erdekes olvasni, masoknak milyenek az (elso) benyomasai...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.16. 04:54:15

@Szaktanár: "pár havonta kihal egy fél osztály vhol amerikában"
Haaaat, azert ez kicsit tulzas, ezzel gondolom, te is tisztaban vagy :)
Csak azert, mert a media ki van hegyezve ezekre a dolgokra (mert politikat lehet belole csinalni), azert a mindennapi valosag kicsit mas. Azt nem teszik bele a vezeto hirekbe, hogy ittas vezetes, drog tuladagolas stb. miatt hanyan halnak meg naponta, mert az nem "nagy" ugy...Bocs, en sem hasznalok ekezetet, mert a billentyuzetem is angol kiosztasu, es ruhellem keresgelni az ü, ő ö stb.-t :) (tudom, a billentyuzet kiosztas is at lehet valahol allitani, nem csak a nyelvet :) De az ekezetek hianya legyen a legnagyobb gondunk :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.16. 04:56:56

@kék madár:" valaki 20 eve ekezet nelkul gepel (nem hipstersegbol) akkor nincs ebben semmi furcsa"

Na, latom, te mar megvalaszoltal erre a problemara :)) en is teljesen elszoktam az ekezetes (magyar) gepelestol, amikor ezeket a posztokat irom, lassaban is megy az iras :)

adg 2018.09.16. 08:35:21

Kh, azert ne csinaljunk mar ugy, mintha amerikaban nem lenne gond a fegyveres gyilkossagok szama, es csak a media kapja fel a semmit. Akarmilyen statisztikat nezunk, toronymagasan vezeti az USA a fejlett vilagot. Ongyilkossagok nelkul is, meg bandaleszamolas meg akarmi, lenyegtelen. 100000 emberbol amerikaban 5,6-ot szandekosan megolnak, ez a szam a vilag fejlett reszein mindenhol joval alacsonyabb, europaban csak nehany szovjet utodallam es oroszorszag eri utol, ny europaban, vagy mifelenk 1 korul, alatt van.
Az iskolai meg hasonlo tomeg lovoldozesek meg kifejezetten amerikai nepszokas, mashol nagyon elvetve fordul elo. Nyilvan annak nem sok az eselye, hogy egy adott gyereket lelonek a suliban, de ez akkor is problema.

Arthamyr 2018.09.16. 10:05:28

@LepesMez: "lovoldozesek a csendes helyeken is elofordulnak (0.000001% vanuseggel), de ha jo helyre koltozol, akkor nincs gond, es sokkal nyugodtabb eleted lesz, mint egy atlag europai varosban." - Miért lenne nyugodtabb életed? Milyen az átlag európai város? Miért nem európai "jó helyhez" hasonlítod átlag európai város helyett? Mi a jó hely? Ugyanaz tesz valamit jó hellyé nálatok is meg itt is?

Bredpitt Monika 2018.09.16. 10:29:50

@Zsuzsi65: azt a mindenit, a számlálót nézem....

köszi a posztot, nekem az egyik legjobb utazós élményem volt Kalifornia, egyedül egy hétig, olyan furcsa, hogy a kollégáim nagy kerek szemmel néztek rám, amikor most nyár elején azt meséltem nekik, hogy megyek Olaszországba egyedül...

szerintem nagyon jó egyedül utazni, nem kell senkihez alkalmazkodni,

a posztban érdekes dolgok vannak, Lake Tahoe kimaradt, amit nagyon szeretnék látni, de még sok minden mást is.....

a Jerky s kép nagyon jó........

ezt épp most nézegetem, ide szeretnék elmenni

www.tripadvisor.co.hu/Attraction_Review-g274873-d734854-Reviews-Metelkova-Ljubljana_Upper_Carniola_Region.html

Bredpitt Monika 2018.09.16. 10:32:10

@Zsuzsi65: @Bredpitt Monika:
csak a Jerky s képről jutott eszembe..

Szaktanár 2018.09.16. 12:41:34

@Zsuzsi65: jó, oké, valóban túlzás volt kissé, hiszen az elmúlt 2 hétben csak 3 lövöldözés különböző amerikai iskolákban, összesen 2 sebesülttel és 2 halottal. ez csak az iskolai lövöldözések száma, nincs benne a kaliforniai figura, aki megölt 5 embert a múlt héten. szóval igen, ez az arány így már teljesen rendben van.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_school_shootings_in_the_United_States

Szaktanár 2018.09.16. 12:43:37

@adg: de hát nincs semmi probléma, nem érted? csak jó helyre kell költözni, és akkor még az ajtót sem kell zárni, meg a garázst sem. a fegyveres bűnözök tudják, h mik a jó helyek, és oda nem mennek lövöldözni sosem. mert azok jó helyek. és különben is, gaborst még sosem lőtték le, szóval a probléma nem is létezik. mit nem értesz?

gabors 2018.09.16. 13:34:45

@Szaktanár: "@Zsuzsi65: jó, oké, valóban túlzás volt kissé, hiszen az elmúlt 2 hétben csak 3 lövöldözés "

igazad van szamodra amerika veszelyes jobb ha nem jossz errefele

a margithidon most halt meg egy motors

es erden meg negyen egy autoban ...

mult heten meg agyonvertek egy boraszt ... (es volt hogy hetente egy oreget par szaz forintert )

most akkor nem tudom ... es ez csak 10 millio mint kb NYC ...

igy ha irom ertheto egy mondat egy sor ? (nem sor mint beer)

Szaktanár 2018.09.16. 14:55:20

@gabors: mellébeszélsz (mint általában). közlekedési balesetek mindenhol vannak. amerikában is. erőszakos bűncselekmények, garázdaság, mindenhol vannak. amerikában is. szabad fegyverviselés, és azzal összefüggésbe hozható bűncselekmények viszont nincsenek mindenhol. akkora számban pedig, mint amerikában, sehol a világon nincsenek.

amúgy meg: miért mo-t hasonlítod össze amerikával? csak azért kérdezem, mert egyikünk sem ott él, így teljesen irreleváns egy ilyen összevetésben, h mi történik a margit hídon.

ja, és nem ártana kissé visszavenni a cinizmusból, és megnézni, h mégis mit jelent a szöveg központozása, mert szemmel láthatóan te azt hiszed, h azt, h minden mondatot új sorban kezdesz, miközben hát nem igazán.

Arthamyr 2018.09.16. 15:24:02

@Szaktanár: Te nagyon ki vagy akadva erre az amerikai lövöldözésre, a múltkor is ezen rugóztál emlékeim szerint, ha nem, elnézést. Már akkor is elmagyarázták többen is, hogy ha több is, mint máshol, így is elhanyagolható pl. a közlekedési balesethez képest, ami, ahogy te is mondtad, mindenhol van. Ennyi a lényeg. Ha meg összeadod az erőszakos halálokokat, lehet, hogy a szabad fegyvertartás miattiban (szabad fegyverviselés tudtommal kevés helyen van ott is) az USA nyer, de összességében vannak sokkal rosszabb helyek is.
Hollandiában pl. nem lehet fegyverkezni, szabadon szívhat mindenki, a #1 exporttermék az eki, innentől kezdve persze, hogy béke van. :)

Szaktanár 2018.09.16. 15:38:22

@Arthamyr: könnyen lehet, h írtam már erről, mert egyáltalán nem tartom jó dolognak. a közlekedési balesetekhez hasonlítani, jézusom, hát ez kétségkívül a leghülyébb gondolat, ami eszedbe juthatott :D de most komolyan, h tudod a kettőt összevetni? mi köze a kettőnek egymáshoz? ha nem lenne szabad fegyvertartás, kevesebb/több lenne a közlekedési baleset? komolyan, milyen relációban állnak ezek egymással? a szabad fegyvertartás nem azért rossz dolog, mert a gyorshajtók családokat gázolnak el a zebrán. a szabad fegyvertartás azért rossz dolog, mert mint az a hírekben látható, elég egy bekattant diák, házastárs, alkalmazott, vagy csak egy szimpla őrült (tavalyi las vegasi hotel megvan?), és máris annyi jó pár életnek.

"Ha meg összeadod az erőszakos halálokokat, lehet, hogy a szabad fegyvertartás miattiban (szabad fegyverviselés tudtommal kevés helyen van ott is) az USA nyer, de összességében vannak sokkal rosszabb helyek is."

persze, nyilván mondjuk észak-koreában sokkal szarabb élni, mint bármelyik amerikai államban, pedig az előbbiben nincs szabad fegyvertartás (legalábbis tudomásom szerint). de mondjuk meg európában jó néhány helyen azért meg valszeg sokkal jobb élni (bár az amerikában való élést sosem próbáltam, így ez csak hipotézis a részemről), pedig ezeken a helyeken sincs szabad fegyvertartás.

2018.09.16. 15:53:01

@Arthamyr: "Miért lenne nyugodtabb életed? "

peldaul mert itt nem lopjak el a bringankat, meg nem kell beszednunk semmit az amugy elkeritetlen kertunkbol, ha azt akarjuk, hogy masnap is meglegyen.

egyebkent mo-n sem laktunk lepukkant helyen

Arthamyr 2018.09.16. 15:53:15

@Szaktanár: "egyáltalán nem tartom jó dolognak. a közlekedési balesetekhez hasonlítani, jézusom, hát ez kétségkívül a leghülyébb gondolat" - Nem, ez a helyes értékelés. Mindkettőben meghalsz/megsérülsz. Ha meghalsz, teljesen mindegy, hogy azért halsz meg, mert lelőnek, elüt egy autó, megkéselnek, agyonvernek, leöntenek savval, felrobbantanak, ha önhibádon kívül történik. Ezeknek az összessége az ami számít, a hülyeség az, ha valaki csak az egyiket nézi.
Arról nem beszélve (nem fogok statisztikát keresni), hogy a szabad fegyverviselés pl. hány garázdaságot előzhet meg. Megyek egy helyen, fegyverrel, szerintem sokkal kisebb eséllyel kötnek belém (cserébe ha igen, akkor nagyobb eséllyel lőnek le). Az sem biztos, hogy a szabad fegyverviseléses helyen több a gyilkosság, fegyverrel elkövetett bűn, mint a szabad fegyvertartásos helyeken.

Mielőtt... Én nem feltétlenül tartom jó dolognak a szabad fegyvertartást. Viszont emiatt nem költözni az USA-ba kb. annyira racionális, mint amiatt nem költözni Svédországba vagy Németországba, mert sok a migráns. Lehet, hogy nem költözik oda valaki, de nem kell túlsúlyozni ezeket a valóban létező problémákat, és elsősorban ezek miatt nem odamenni.

Arthamyr 2018.09.16. 15:54:21

@LepesMez: És ilyen hely európában nincs? Az USA-ban minden hely ilyen?

2018.09.16. 16:00:49

@LepesMez:

"peldaul mert itt nem lopjak el a bringankat,"

Egy csomó helyen szokás lopni az usában, és egy csomó helyen NEM szokás lopni európában.

@Arthamyr:

"Nem, ez a helyes értékelés. Mindkettőben meghalsz/megsérülsz. Ha meghalsz, teljesen mindegy, hogy azért halsz meg, mert lelőnek, elüt egy autó, megkéselnek, agyonvernek, leöntenek savval, felrobbantanak, ha önhibádon kívül történik. Ezeknek az összessége az ami számít, a hülyeség az, ha valaki csak az egyiket nézi."

Nem. (Egyébként akkor a terrorizmusról is ez a véleményed? Tkp. nincs probléma, hiszen többen halunk meg balesetben?)

A párhuzamosság ott sántít, hogy oké, igyekszünk például biztonságos hajszárítókat gyártani, de hát évente néhány embert megb.sz velük az áram, ezzel nincs mit tenni.

De ha tudnánk, hogy az egyik üzemben dolgozik ott valaki, vagy maga az egész üzem azzal a céllal van összerakva, hogy évente 100-200-1000 embert biztosan megöljön, az már egy másik műfaj.

Plusz maguk a biztonsági szabványok is értelmetlenek, ha végigvisszük a gondolatmenetedet.

Nem teljesen mindegy, hogyan/mikor hal meg az ember? De. Akkor felesleges az érintésvédelem például. Meg a biztonsági öv meg a gyerekkupak a sósavon.

Szaktanár 2018.09.16. 16:02:29

@LepesMez: dániában sem kell pl elkerítened a kertedet, vagy bezárni a garázsodat, talán még a kocsidat sem. a bringalopás más tészta, az itt megy erősen, de az nemzeti sport.

@Arthamyr: sztem ez az összehasonlítás teljesen értelmetlen (fentebb kifejtettem, h miért).

"mint amiatt nem költözni Svédországba vagy Németországba, mert sok a migráns."

hátttööö...most ha aszondom neked, h ismerek nem 1, nem 2 németet és svédet, akik azért jöttek ide, mert a saját hazájukban már túl soknak ítélték meg a migránst, akkor egy xenofób náci leszek, ugye? ó, bár csak egy blog kommentjei meg tudnák változtatni a valóságot :)

2018.09.16. 16:04:51

@Szaktanár: "de hát nincs semmi probléma, nem érted? csak jó helyre kell költözni"

az miert nem zavar, hogy magyarorszagon meg a hajlektalanok nyirjak egymast? ha jol emlekszem olyan evi 300-as nagysagrendben, ami kivetitve az usa lakossagara az olyan 10000 gyilkossag lenne/per ev lenne, eleg huzos szam.

Szarod le? Miert, mert nem vagy hajlektalan? Na latod, en meg ugyanemiatt szarom le, hogy bandahaborukban lovik egymast halalra az emberek, mert nem vagyok bandatag, es eleg messze van a legkozelebbi varos, ahol ez gond.

2018.09.16. 16:07:59

@Arthamyr: " Miért lenne nyugodtabb életed? Milyen az átlag európai város? "

europaban nincs olyan merteku szegregacio, mint itt.

Arthamyr 2018.09.16. 16:08:23

"Nem. (Egyébként akkor a terrorizmusról is ez a véleményed? Tkp. nincs probléma, hiszen többen halunk meg balesetben?)" - Igen, ezért írtam, hogy "felrobbantanak". Pl. lehet, hogy Franciaországban meg nagyobb eséllyel esel terrortámadás áldozatául, mint az USA-ban, ettől függetlenül kijelenteni, hogy Franciaország veszélyes a terrortámadások miatt kissé túlzás. Főleg így, általánosan kijelentve.

"Plusz maguk a biztonsági szabványok is értelmetlenek, ha végigvisszük a gondolatmenetedet.

Nem teljesen mindegy, hogyan/mikor hal meg az ember? De. Akkor felesleges az érintésvédelem például. Meg a biztonsági öv meg a gyerekkupak a sósavon. " - Ne adj a számba semmit légy szíves. Köszi. Nem mondtam, hogy nem probléma, csak a probléma nagyságát vitattam.
Ha pl. egy országban olyan szarok az villanyszerelés stb. szabványok, hogy sok ember meghal miattuk, az ugyanúgy baj, mint az, hogy valakit lelőnek, _mert_ túl könnyen lehet fegyverhez jutni. Ha 10x annyi eséllyel halsz meg a szar szabványok miatt, mint a könnyű fegyverhez jutás miatt, akkor értelemszerűen a szabványok a nagyobb probléma. Ha nagy eséllyel felrobbant egy terrorista, akkor meg az.

adg 2018.09.16. 16:10:16

@Arthamyr: “ha több is, mint máshol, így is elhanyagolható pl. a közlekedési balesethez képest”

Nem elhanyagolhato.
2016-ban 17250 gyilkossag volt a wiki szerint. Nem guglizom ki, hogy hany fegyveres volt, es hany egyeb. Es ezek a szandekos emberolesek, nincs benne az ongyilok, onvedelem, haborus aldozatok, ilyesmi.
2017-ben durvan 40000 halt meg kozlekedesi balesetben. Alig tobb, mint duplaja a gyilkossagoknak. Ez nem elhanyagolhato.

Osszeveteskepp, Ausztraliaban az elmult egy evben 1200an haltak meg az utakon, mig 227 gyilkossag 2017-ben. Hatoda. Ezt sem neveznem elhanyagolhatonak. Inkabb kurva soknak egy 24 millios orszagban. Es gyanitom, hogy nyugat europaban meg kevesebb a gyilkossagok aranya, de mindjart ejfel van, nem megyek utana jobban.

Ettol mondjuk nem fogok felni, es mihelyst ugy alakul, megyek amerikaba, mert van par dolog, amit nagyon szeretnek latni. Csak annyi, hogy lassuk mar a valosagot, es ne a sajat tapasztalatunkat extrapolalva akarjuk cafolni.

2018.09.16. 16:10:18

egyebkent meg nem az volt a szandekom, hogy Europa rossz + usa szuper

az egesz az usa fikazasbol jott, erre irtam, hogy vannak helyek, amik jobbak, mint egy atlagos europai varos, szoval ha valaki csak azert nem jon, mert fel a bunozestol/gyilkossagoktol, akkor talal olyan helyet, ahol ez nem gond.

Szaktanár 2018.09.16. 16:11:23

@LepesMez: "az miert nem zavar, hogy magyarorszagon meg a hajlektalanok nyirjak egymast? ha jol emlekszem olyan evi 300-as nagysagrendben, ami kivetitve az usa lakossagara az olyan 10000 gyilkossag lenne/per ev lenne, eleg huzos szam.

Szarod le? Miert, mert nem vagy hajlektalan?"

igen, eltaláltad, leszarom. csak sajnos az okot nem: azért szarom le, mert nem élek ott. ha ott élnék, nem szarnám le.

"a latod, en meg ugyanemiatt szarom le, hogy bandahaborukban lovik egymast halalra az emberek, mert nem vagyok bandatag, es eleg messze van a legkozelebbi varos, ahol ez gond."

annyira jó lenne, ha te, meg a másik redneck megértenétek végre, h mi az az out-of-box thinking. csupán azért, mert veletek még nem történt meg, h egy kollegátok egy szerda reggel csőre töltve érkezzen, esetleg a gyerekeitek osztályába egy osztálytársuk hasonlóképpen, ez nem azt jelenti, h a probléma maga nem létezik, és nem kell vele foglalkozni. azt sem jelenti, h csak a média fújja fel az eseteket, erre bizonyíték a néhány kommenttel ezelőtt küldött linkem az iskolai lövöldözésekről. ugyanúgy nem jelenti azt sem, h ez nem történhetne meg bárhol a világon, akár itt, európában is, de arányaiban azért mégiscsak az államokban a legjelentősebb ez a probléma. ezt próbálom nektek átvinni, ti meg azt hajtogatjátok, h de hát veletek még sosem volt ilyen, meg jó helyre kell költözni, meg ez bandaháború. a múlt héten lelőtt 5 ember melyik bandának volt a tagja, elárulod? normális-e vagy-e?

Arthamyr 2018.09.16. 16:11:49

@Szaktanár: "sztem ez az összehasonlítás teljesen értelmetlen (fentebb kifejtettem, h miért)." - Én meg fentebb kifejtettem, meg kicsit Kámpicsnak is, hogy miért nem értelmetlen.

"most ha aszondom neked, h ismerek nem 1, nem 2 németet és svédet, akik azért jöttek ide, mert a saját hazájukban már túl soknak ítélték meg a migránst, akkor egy xenofób náci leszek, ugye?" - Egyáltalán nem, én nem szoktam ilyeneket mondani. Csak vagy túlsúlyozták a problémát, mert/vagy balszerencse miatt, túlságosan érintve voltak általa, mert/vagy annyira jó volt az életük, hogy ez volt a legnagyobb problémájuk.

Szaktanár 2018.09.16. 16:15:51

@Arthamyr: ebbe a migránsozós témába nem nagyon mennék bele, egyrészt ez nem az a platform, másrészt nem erről szól a poszt, harmadrészt meg olyan kevés a józan, objektív hang, ha erről van szó - mindkét oldalról.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.09.16. 16:27:04

@Arthamyr: +1 koszi! Pontosan megfogalmaztad, amit a fegyvertartasrol gondolok:)

2018.09.16. 16:32:12

@Szaktanár: egyikunk sem azzal ervelt, hogy azert nem gond, mert minket meg nem lottek le, hanem kiszamoltuk az aranyokat (mekkora valoszinuseggel tortenhet meg velunk), es olyan kicsi szam jott ki, ami nem indokolja, hogy feljunk tole. de szerintem ez parszol el lett mar magyarazva.

aztan a felni/nem felni tema mellett egy majdnem fuggetlen kerdes, hogy ez gond, es hogy miert gond. Persze hogy gond, hogy elofordul, hogy embereket olnek meg. hol mondtuk, hogy nem gond? azt mondtuk, hogy ettol meg nem felunk tole.

egyebkent a redneck leginkabb a deli-videki embertipus, mi new York kornyekerol vagyunk = yankee

Szaktanár 2018.09.16. 16:44:59

@LepesMez: bocs a redneck/yankee tévedésért - annyira vagyok tisztában az amcsi földrajzzal, mint te az arányokkal :D fentebb egy kommentben írta vki, h mik az arányok mondjuk a közlekedési balesetekhez képest. kb a fele, ha jól emlékszem. elég kis szám nem? leegyszerűsítem: ez olyan, mintha mo, dánia, vagy németország (válassz tetszés szerint európai országot) minden olyan autóbalesetét, amelyben legalább ketten meghalnak, egy lőfegyverrel elkövetett gyilkosság követne. ez azért elég durva lenne. na, hát az usa-ban kb ez van, ahogy írta a hozzászóló. kíváncsi volnék arra a számítási módszerre, amit alkalmaztatok, illetve, h mekkora számnál találnád mondjuk valós veszélynek a szabad fegyvertartást...

Arthamyr 2018.09.16. 16:50:25

@adg: Fontos szó a pl. = például. Az összes ilyet össze kell adni. Akár még azt is belevenni súlyozottan, hogy szar az egészségügy, és amiatt kerülsz bajba.
Aztán fontosabb: megnézni, hogy a csoport, amibe te tartozol, mennyire van kitéve ennek. Mert ugyan az USA-ban átlagosan szar az egészségügy, viszont ha a társadalom felső 10%-ában vagy, akkor simán lehet, hogy az egyik legjobb a világon.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_intentional_homicide_rate
Eszerint az USA fasorban sincs pl. Oroszországhoz, Braziliához képest. Persze pl. Ausztrália sokkal jobb. 100k lakosból évi 5-öt gyilkolnak meg.

Egy 300+ milliós országban 17k-t gyilkolnak meg (ez egyébként kb. megegyezik a fenti adattal is), és meghal mondjuk 4 millió (75 év átlagéletkorral számolva).

Továbbra is mondom, hogy nem állítom, hogy nincs probléma, csak túlhangsúlyozzák egyesek ezt a problémát. Probléma, de nem "perdöntő" probléma, amitől az USA szar hellyé válna (főként, ha azt is nézzük, hogy ez egy kontinensnyi ország, elég eltérőek különböző részei). Ettől függetlenül lehet, hogy valakinek szar hely (pl. számomra is, ezért nem is költözök oda), de ha emiatt, az nem racionális.

Arthamyr 2018.09.16. 16:52:56

@LepesMez: Van, ahol nincs is rá szükség. Van, ahol lenne. :)

Arthamyr 2018.09.16. 16:53:37

@Nagy kámpics: @Arthamyr: Ez ide ment, csak elqrtam a válasz erre használatát... :(

Szaktanár 2018.09.16. 16:56:03

@Arthamyr: sztem - SZERINTEM - ez igenis nagyon racionális. engem ez a 2 kondíció tart vissza főként, a szabad fegyvertartás és az eü helyzet (bár erre valóban nincs sok rálátásom, és még mindig nem olvastam el azt a posztot, amit az egyik kommenter adott vmelyik nap, de ígérem, el fogom, hátha többet fogok tudni a témáról). ezeket leszámítva is vannak problémáim az amcsikkal, a munkakultúra (dolgozd magad halálra, alig van szabadság), az általános mentális állapot (nem tűnik ragyogónak, a két partot leszámítva egy igazi szellemi fekete lyuk lehet), az emberi kapcsolatok (felszínesebbek mint az angolok, pedig azt már művészet überelni).

Arthamyr 2018.09.16. 16:59:56

@Szaktanár: Szerintem meg nem, ez van.
Persze lehet, hogy annyira hibátlan az életed, hogy neked ez a legfontosabb problémád racionálisan nézve is, akkor messze felettem állsz, gratulálok a sikeredhez, de akkor felesleges is bárhova menned, mert minden közel tökéletesen jó ott, ahol vagy.

2018.09.16. 17:05:49

@Szaktanár: jo, mondjuk az elejen meg az iskolai lovoldozestol meg a munkahelyen bekattant pacaktol feltel, es hogy amiatt nem koltoznel az usaba. nem tudom mikor lett ez altalanos bunugyi statisztika/fegyvertartasi szabalyok elemzes. az en celom az elobbi kerdesben valo megnyugtatas volt.

akkor dontsd el legyszi, hogy
1) akarsz e ertelmesen beszelni egy temarol, vagy csak csuszkalsz a temakorok kozott, aztan egy mas kerdesre adott valaszt hulyesegnek ertekelve tudjal fikazni

2) ha adott temarol akatsz beszelni, akkor mond meg mi az, es utana probald tartani.

Szaktanár 2018.09.16. 17:48:13

@Arthamyr: "gratulálok a sikeredhez"

köszönöm :) nem volt könnyű eljutnunk idáig, de csak felmérted végül, h az én életem tökéletes :)

@LepesMez: mismásolsz.

kék madár 2018.09.16. 18:03:06

@Szaktanár: azert sok zavaros hulyeseget leirsz, ami teljesen normalis, Amerikaval kapcsolatban ez egy nemzeti sport.
Par gondolat
" az általános mentális állapot (nem tűnik ragyogónak, a két partot leszámítva egy igazi szellemi fekete lyuk lehet)"
a KET PARTOT LESZAMITVA? Ott lakik Amerika 60%-a.Tehat jellemzobb, meghatarozobb, hogy mi zajlik az Ocean parti allamokban mint belul. Miert nem szamitod le az osszes allamot es alapozod Mississippire a velemenyed?
Gyilkossagok: 5 evig bunugyi statisztikakkal, elemzessel foglalkoztam, de egyebkent is erdekel a tema. Vannak olyan kornyekek (a lakoovezetek 80+%a) ahol csaladon beluli eroszakon kivul generaciok ota nem volt gyilkossag, de meg eroszakos buncselekmeny se. Tehat eleg egyszeru keplet az, hogy hogy keruljuk el azt, hogy random agyonlojenek minket, valoban csak a hirekben halljunk gyilkossagokrol. Ha biztosra akarunk menni, megnezunk egy online bunugyi terkepet. En 20 ev alatt senkivel nem talalkoztam, akinek barkije gyilkossag aldozata lett volna, altalaban ez azzal fordul elo, aki valamiert hatranyos helyzetben van. Ettol fuggetlenul en 100%-ban fegyverellenes vagyok es abban azokkal ertek egyet akik egy gyilkossagot is soknak tartanak, hat meg az iskolai meszarlasokat. Igen, ha bemegyunk egy stadionba, koncertre, munkahelyre egy "redneck" allamban vagy kornyeken, elofordulhat egy amikofuto.

gabors 2018.09.16. 18:04:03

@Szaktanár: bocs ...

azt hiszel amit akarsz ... igy igazad van ... udv

nem fogsz tolem kozpontositottalan dolgot olvasni

kék madár 2018.09.16. 18:06:58

@Szaktanár: "mismásolsz."
ez komoly, ez PONT TE irod masrol? :)

Szaktanár 2018.09.16. 18:08:39

@kék madár: "Ettol fuggetlenul en 100%-ban fegyverellenes vagyok es abban azokkal ertek egyet akik egy gyilkossagot is soknak tartanak, hat meg az iskolai meszarlasokat. Igen, ha bemegyunk egy stadionba, koncertre, munkahelyre egy "redneck" allamban vagy kornyeken, elofordulhat egy amikofuto."

hát vagy ha mondjuk épp vegasban vagyunk az utcán.
vagy kb bárhol máshol, ahol épp bekattan vki, akinek van fegyvere.
tulajdonképpen ennyi az egész mondanivalóm lényege, semmi több.

@gabors: "azt hiszel amit akarsz"

nagyon nagylelkű vagy, köszi :)

"nem fogsz tolem kozpontositottalan dolgot olvasni"

megkönnyebbülés!

Szaktanár 2018.09.16. 18:09:33

@kék madár: hát, úgy tűnik, én írtam, nem? a kérdésedből arra következtetek, h szted ez rám lenne igaz. mire gondolsz? idézz pls.

kék madár 2018.09.16. 18:25:19

@Szaktanár: igen ahogy LepesMez 2018.09.16. 17:05:49
irta ugy tunik nekem, mintha temat valtogatnal, keplelkeny az amirol beszelsz.

Szaktanár 2018.09.16. 18:29:14

@kék madár: ja értem. sejtettem, h csak akartál vmi nagyot mondani, de alátámasztani már nem fog sikerülni :DD nem baj, egy próbát megért. majd legközelebb ügyesebb leszel. csak nem velem ;)

2018.09.16. 18:30:24

nezzetek milyen viccest talaltam, hahha-hahhah-haahhhaha-ha:

crimeresearch.org/2015/06/comparing-death-rates-from-mass-public-shootings-in-the-us-and-europe/

akkor kezdjuk ujra az egesz lovoldozos temat..

Arthamyr 2018.09.16. 18:32:04

@Szaktanár: Meg akár te is idézhetnél.
Mert ez: "@LepesMez: mismásolsz. " így nulla, jobb esetben. Rossz esetben, kissé szigorúan nézve meg trollkodás és tahóság.

"köszönöm :) nem volt könnyű eljutnunk idáig, de csak felmérted végül, h az én életem tökéletes :)" - Egyelőre inkább fenntartom, hogy te vagy igénytelen/méred fel helytelenül a helyzetet/tréfálkozol/trollkodsz. Persze megint csak _szerintem_.

kék madár 2018.09.16. 18:32:24

@Szaktanár: ja, ha gondolod, par ora mulva otthon leszek, osszeszedem a kovetkezetlensegeid, csusztatasaid es leirom. (Nem gondolom, hogy ez eddig latottak alapjan ez "atmenne" neked)
Nem szoktam a levegobe beszelni. De egyet mar leirtam, le akartad szamitani Amerika nagy reszet Amerika megitelesebol, ami eleg durva csusztatas.

2018.09.16. 18:47:04

na, hol van a kacagas, hogy kiderult, hogy a pragai sorozes meg a szlovak hetvegi sieles alatt nagyobb esellyel lo le egy amokfuto, mint amcsiban? :)))

crimeresearch.org/2015/06/comparing-death-rates-from-mass-public-shootings-in-the-us-and-europe/

Szaktanár 2018.09.16. 18:48:23

@LepesMez: benned az a rendkívül kellemetlen, h házhoz jössz a pofonért. ugye jól emlékszem, h te voltál az a múltkor is, aki addig ugrált, h cáfoljam meg vmi git-es butaságát, amit vmi feminista hülyeségre alapozott, amíg le nem nyugtattalak egy tényszerű poszttal? te voltál az, vagy vmelyik pajtásod? nem pontosan emlékszem már, de most spórolnék magamnak 1 órát, h ne vergődj, jó?

Does the United States Have a Lower Death Rate From Mass Shootings Than European Countries?
A pro-gun rights economist uses questionable statistical methods to create a misleading impression.

www.snopes.com/fact-check/united-states-lower-death-shootings/

ui: tanuld meg használni a google-t, jó? kösz.

@Arthamyr: jogod van a saját véleményedhez :)

@kék madár: take your time mate. én mondjuk pár óra múlva aludni fogok, holnaptól meg dolgozni, és nem nagyon hiszem, h reagálni fogok a képzelgéseidre, persze nem teljesen kizárt, de ne lepődj meg, ha mégsem. munka közben többnyire nem érek erre rá, sorry.

2018.09.16. 19:26:43

@Szaktanár: igen, jol emlekszel, en voltam, az, es akkor bizonyara arra a rendkivuli kepessegemre is emlekszel, hogy kepes voltam azt mondani, hogy "igazad van"

ebben az esetben viszont nem adok igazat a linkelt cikkednek, ami elkezd jatszani a modszertanokkal, hogy mit nevezzunk mass shooting-nak (ebben meg egyet is ertenek, hogy nem mindegy hogyan definialjuk) de ezutan elkezdi orszagonkent elemezni, hogy pl x orszagban egy tipikus evben nincs egyetlen lovoldozes sem, ugyanakkor az USA 50 allamat nyugodt szivvel egy kalap ala veszi.

Ilyen erovel Connecticut szuper biztonsagos, mert egy tipikus evben nincs egyetlen tomegmeszarlas sem (tudok sandy hook-rol 5-6 eve, mielott elokotrod, de az nem tipikus ev). Ugyanigy New York allamban tipikusan nincs tomegmeszarlas, meg Kentucky-ban sincs.

Ha igy nezzuk, europaban (aminek resze feheroroszorszag meg ukraina), ott is minden evben van valami szarsag.

szoval legkozelebb ha belinkelsz valamit, elobb legyszi olvasd el magadnak is, hogy van e ertelme

Arthamyr 2018.09.16. 19:46:47

@LepesMez: Ha az EU-n kívülit nézed, vedd hozzá az USA-hoz Mexikót is. Esetleg a Mexikó "alatti" országokat, pl. Hondurast, El Salvadort is. :D

Szaktanár 2018.09.16. 19:49:39

@LepesMez: "igen, jol emlekszel, en voltam, az, es akkor bizonyara arra a rendkivuli kepessegemre is emlekszel, hogy kepes voltam azt mondani, hogy "igazad van""

ez egy fontos képesség, de emiatt ne izgasd magad legközelebb (se). nem attól lesz igazam, h te azt mondod, hanem attól, h a véleményemet alá tudom támasztani tényekkel.

"ebben az esetben viszont nem adok igazat a linkelt cikkednek, ami elkezd jatszani a modszertanokkal, hogy mit nevezzunk mass shooting-nak (ebben meg egyet is ertenek, hogy nem mindegy hogyan definialjuk) de ezutan elkezdi orszagonkent elemezni, hogy pl x orszagban egy tipikus evben nincs egyetlen lovoldozes sem, ugyanakkor az USA 50 allamat nyugodt szivvel egy kalap ala veszi."

az usa 50 allamot azért veszi egy kalap alá, mert az usa egy ország. pont így szerepel a te általad biztosított statisztikában is. szereted a kettő mércét, ugye? :)

na most ami a mass shooting meghatározását illeti, azzal épp nem játszik, csak azt hangsúlyozza, h nincsen rá egyértelmű definíció, több szervezet többféleképpen határozza meg, h mi számít annak.

a lényeg azonban nem ez, és bár kedves, h felhívod a figyelmemet a cikk elolvasására, én viszont arra hívnám fel a tiedet, h értsd is, amit olvasol. elég sok tény volt a cikkben, ezért kiemelem a lényeget:

"These rankings are based only on Lott’s own data and the CPRC definition of a mass shooting (four people shot dead in public, excluding the assailant, in an act not related to crime or warfare.) Let’s see what happens to the rankings when we strip away the outlier events by using the median, and get a better picture of the typical consistency of mass shooting deaths from 2009 to 2015. As you can see, the United States is the only country on the list where mass shootings took place consistently between 2009 and 2015, with the CPRC recording at least 12 deaths annually in that period. In fact, of the sixteen countries that Lott chose for his analysis, only one saw mass shooting deaths in more than two out of those seven years — the United States."

ha nem lenne világos, mi a mean és a median közti különbség, kérlek nézz utána, mert ez a kulcsa az egésznek. leegyszerűsítve, amerikában sokkal nagyobb eséllyel lő agyon vki, mint európában, ugyanis ez utóbbi helyen a tömegmészárlások ritkák, ám akkor egyszerre több áldozatot követelnek, mint mondjuk az usa-ban, ahol meg heti rendszerességűek, és kevesebb embert ölnek meg egyszerre.

"In reality, mass shootings are rare outside the United States — even in the sixteen countries listed by Lott where there was a mass shooting between 2009 and 2015, and even after accounting for population size. But on the rare occasions when mass shootings do take place in European countries, they give rise to a relatively high annual mass shooting death rate in those years because of the comparatively small populations of those countries.

Between 2009 and 2015, the United States was the only country on that list where someone died every year in a mass shooting. Every other country had at least five out seven years without a death from a mass shooting."

"Ha igy nezzuk, europaban (aminek resze feheroroszorszag meg ukraina), ott is minden evben van valami szarsag."

kevered a szezont a fazonnal, ismét mismásolsz. ukrajna jelenleg háborúban áll, ezért az ott elkövetett/elszenvedett halálesetek ennek a sara, semmi esetre sem békeidőben, amerikai mintára elkövetett iskolai vagy egyéb lövöldözésekről van szó. fehéroroszországról szintén nem érkeznek olyan hírek heti szinten, mint amerikáról (azaz h a polgárok egymást gyilkolnák az osztályteremben, vagy a munkahelyeken).

asszem ennél kicsit jobban fel kell készülnöd.

2018.09.16. 20:35:59

@Szaktanár: igen, ertem a median es az atlag kozotti kulonbseget, pont ezert latom irdatlan baromsagnak hasznalni olyan modon, ahogy az altalad linkelt cikkben hasznaljak. Fognak egy orszagot (pl norvegiat a kemeny 5 million lakosaval = kb fel new York city), aztan a 6-7 eves periodusban egyben volt tomeggyilkossag, a tobbiben 0, szoval akkor dongetjuk a mellunk a 0 mediannal? ugye erzed, hogy ezt a szamot utana kicsit visszas osszehasonlitani egy 330 millios (vs 5millios) orszaggal, ahol ugyanolyan korulmenyek kozott 66-szor akkora esely van egy adott evben elkovetett tomeggyilkossagnak, azaz nem vagyunk annyira meglepodve, hogy minden evre jut valamennyi, es ennek megfeleloen van ertelmes adat median szamolni. az adatsorbol.

ne haragudj, de a cikk amit belinkeltel hulyeseg. aztan meg te fikaztad a multkor a guardiant vagy mit.

2018.09.16. 20:38:52

@Arthamyr: ok, de akkor europahoz csapjuk hozza torokorszagot is :)

Arthamyr 2018.09.16. 20:51:05

@Szaktanár: "leegyszerűsítve, amerikában sokkal nagyobb eséllyel lő agyon vki, mint európában, ugyanis ez utóbbi helyen a tömegmészárlások ritkák, ám akkor egyszerre több áldozatot követelnek, mint mondjuk az usa-ban, ahol meg heti rendszerességűek, és kevesebb embert ölnek meg egyszerre." - Érdekes "egyszerűsítés". Játsszunk! Dobunk egy kockával. Ha páratlan, adok neked 300 eurot, ha hatos, te adsz nekem ezret. Minden 20. kör után ki lehet szállni, vagy játszhatunk még 20 kört, ha mindketten akarunk. Mit szólsz az ötlethez? :)

Arthamyr 2018.09.16. 20:55:09

@LepesMez: Az USA-t ha nem országhoz akarod hasonlítani, akkor az EU-hoz van értelme esetleg. Európához nincs. Még az EU-n belül is sokkal nagyobb különbségek vannak (Balkán vs. Skandinávia pl.), mint az USA-n, nemhogy ha Európa egészét nézed. Ennyi erővel miért nem "Amerikát" nézed, a középső és déli részét is beleszámítva?

Szaktanár 2018.09.16. 21:24:38

@Arthamyr: nem pontosan értem, mire megy ki a játék, de tessék:

www.random.org/dice/?num=20

10 db szériát nyomtam le, az 200 dobás.

1: +300
2: +800
3: -100
4: +1500
5: +300
6: +200
7: -100
8: -1100
9: +800
10: +600

szóval mit próbálsz itt bizonyítani? már azon túl persze, h szeretnél nekem adni bő 3 ezer eurót? :D

2018.09.16. 21:47:29

@Arthamyr: egyetertek.

bar most egyebkent kb arrol vitatkoztunk, hogy a pillangofing vagy a szocskefing az erosebb (vs eselyek meghalni egy usa vagy eu-s tomeggyilkossagban), szoval majdnem mindegy, milyen orszagokat veszunk bele.

az eredeti temahoz, hogy a bunozes miatt kell-e felni az usa-ba valo koltozestol, meg mindig az a velemenyem, hogy nem, foleg nem, ha valaki normalis munkaval jon ki, es jo helyre tud koltozni.

Arthamyr 2018.09.16. 21:51:31

@Szaktanár: Ha tényleg nem érted, gondolkozz picit, esetleg olvass utána. Aztán gondolkozz, hogy hogyan kapcsolódik ez a ritka eseményen meghalnak sokan vs. a gyakori eseményen meghalnak kevesen dologhoz és a hozzá kapcsolódó túlélési esélyekhez (a cikked amúgy nem olvastam el, meg Lépesmézét sem, csak ez a - szerintem helytelen - keltette fel a figyelmem).

Mindenesetre szívesen adok neked 3k eurot, ha az jön ki a fentebbi szabályok szerint. Nyilván bemondásra nem fogok, hogy akkor megírod, hogy dobtál valami weboldallal 90 páratlan számot, meg 3 hatost 100 dobásból, és akkor utaljak 24k eurot...
Akár lottót is szívesen üzemeltetek számodra, igény szerint, igazából mindig is szerettem volna. :)

Szaktanár 2018.09.16. 21:55:43

@Arthamyr: hidd el, h semmilyen olyan módon nem kapcsolódik hozzá, amiért te gondolod :) egy pusztán random eseményt kívánsz társadalmi folyamatokkal összehasonlítani. pöttyet összetettebb a világ annál, mint h kockadobásokkal le lehessen szimulálni ;)
amúgy meg sok a szöveg, mondom inkább a számlaszámomat, jössz 3k ojróval :P

Arthamyr 2018.09.16. 22:13:45

@Szaktanár: Persze, írd csak meg ide nyugodtan a következő válaszban, aztán majd meglátjuk, hogy kerül-e rá pénz (bár előtte azért ajánlom még1x elolvasni az előző hozzászólást, van benne lényeges információ ezzel kapcsolatban is, esetleg a józan ész használatát, ha az infot nem sikerül magadévá tenni).

Egyébként pedig te értelmeztél (félre) egy statisztikai adatot, egy következtetést levonva belőle (vagy legalábbis tettél egy kijelentést, ami nem igaz). Én egyszerűen hoztam egy hasonló statisztikai mutatókat előállító egyszerű példát, hogy szemléltessem. Innentől kezdve kicsit azt érzem, hogy amikor ezután azt mondod, hogy hiába hasonlóak a számok, az egyik számsor teljesen random, a másik meg társadalmi folyamatok eredménye, ezért nem is annyi, amennyi, akkor, a te szavaddal élve, "mismásolsz".

Szaktanár 2018.09.16. 22:17:15

@Arthamyr: nem szeretem ismételni önmagamat (nem lennék jó tanár, ironikus ilyen nicknévvel, nem igaz?), de azért most meg fogom tenni: ahogy már korábban is írtam neked ma, jogod van a saját véleményedhez ;) és nem, számomra egyáltalán nem probléma, ha nem érted, miről beszélek.

Arthamyr 2018.09.16. 22:28:20

@Szaktanár: Fontos különbség van a "nem értek valamit" és a "nem értek valamivel egyet" között. Itt az utóbbi volt, amivel, mint korábban is és most is írtad, nincs semmi gondod. Ahogy nekem se lenne azzal sem, ha lenne.
Ha helytelen dolgot ír valaki, akkor megesik, hogy korrigálom, mint ez történt az esetedben is az ominózus "leegyszerűsítve, amerikában sokkal nagyobb eséllyel lő agyon vki, mint európában, ugyanis ez utóbbi helyen a tömegmészárlások ritkák, ám akkor egyszerre több áldozatot követelnek, mint mondjuk az usa-ban, ahol meg heti rendszerességűek, és kevesebb embert ölnek meg egyszerre." következtetéssel. Arról nem tehetek, ha valaki makacsul ragaszkodik a helytelen értelmezéséhez (nem, ez nem vélemény kérdése, és a kockás játék sem jó annak, aki a páratlan számokat viszi).

Szaktanár 2018.09.16. 22:31:58

@Arthamyr: :( nem tudok többet segíteni, sajnálom. olvasd el még egyszer, amiket írtam, ha így sem megy át, akkor így jártunk.
ha meg nem haragszol: holnap korán reggel meló, és ez kipihentséget kíván meg tőlem. kellemes hetet!

2018.09.16. 22:34:32

tessek, hogy konyebb legyen meregeti:

jsfiddle.net/osyzkd9v/13/

Arthamyr 2018.09.16. 22:43:29

@LepesMez: "art and szakt dck measurement" :D
A 20 egyébként egy egész korrekt számnak tűnik így utólag, simán lehet, hogy ennyiből még ő nyer többször, csak a hasamra ütöttem, nem számoltam ki. Pl. 1000-nél már annyira nem lennének jók a kilátásai.

kék madár 2018.09.16. 23:34:50

@Szaktanár: ertem tehat elvarod, hogy bebizonyitsam, hogy osszevissza irkalsz, sok zagyvasaggal (egy peldat le is irtam) majd utana megirod, hogy ne erolkodjek, mert nem fogod elolvasni. Ne haragudj, hogy elek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.17. 10:46:05

A Tahó tó az a környéken lakók kulturáltságát minősíti?
Illetve aki Sevrolet Tahóval jár, az is ebbe a rétegbe tartozik?
:-))))
(Nekem ne okoskodjon senki se, ha a Fenyő Miki úgy énekelte, hogy a "Jampecok a Sevroletben agyba-főbe nyomják a dudáááát", akkor az Sevrolet és kész...)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.17. 16:59:11

@LepesMez: Ugye ezt a linket csak viccnek szánták ??
Ekkora szemforgató cikket, hogy bármely európai kis molyfing méretű országban (Norvégia, Szerbia, Macedónia) bármilyen mutatóban is rosszabbak a gyilkossági mutatók, mint az Usákoknál; ez nem lehet más, csak kabarétréfa és szemforgatás.
Elképesztő, komolyan mondom.
Ne értsd félre, nem rád haraxom, csak az ilyen hemihumi-lekvárzsibbasztó szervezetek szemforgató b@romságaira...És ezt elhiszi ott valaki?Mert akkor van baj rendesen.
Norvégiában kb ötven évente történik olyasmi, ugye a rohadék Breivik, mint az usákoknál kb kéthetente...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.17. 17:16:22

@geegee: Kicsit szóismétlek, na mindegy.De ilyet, hogy pl Svájcban (!) nagyobb gyakoriságú a tömegmészárlás, mint az UsÁban, ez valami fergeteges...
:-)))
Svájcban kb már azért is b@szogatnak, ha a lábtörlődet nem takarítod eléggé rendszeresen.Oké, ott is van söpredék, lásd a q sok albán gyökeret, de hát ez nem lehet semminek sem a hivatkozási alapja...

adg 2018.09.18. 00:40:24

@geegee: megfelelo adatokat kell a statisztikahoz valasztani, es akkor barmit lehet bizonyitani. :D

Szaktanár 2018.09.20. 20:51:24

@geegee: @adg: látjátok, így működik ez. ma index poszt, most jutottam hozzá:

"Ez egy nap leforgása alatt a harmadik lövöldözés az Egyesült Államokban, tegnap Wisconsinban nyitott tüzet egy ember egy irodában, megsebesítve három másikat, nem sokkal utána pedig Pennsylvaniában lőtt meg egy férfi négy embert."

index.hu/kulfold/2018/09/20/harom_embert_megolt_egy_fegyveres_amerikaban/

és ennek ellenére, vannak olyan létformák a világon, amelyek nekiállnak bizonygatni, h amerikában nincs probléma a szabad fegyvertartással, meg h európában sokkal nagyobb eséllyel végeznek veled, mer hát a statisztika azt mondja. kíváncsi vagyok, a 3 lövöldözést 24 óra leforgása alatt hogyan ideologizálnák meg. biztos ezek is mind rossz környéken dolgoztak/laktak.

az emberi hülyeség végtelen.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása