oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. augusztus 24. 06:30,  Nyelvtudás nélkül munka Ausztriában?! 47 komment

2018. augusztus 24. 06:30 Határátkelő

Nyelvtudás nélkül munka Ausztriában?!

Túl azon, hogy lassan másfél évtizeddel Magyarország uniós csatlakozását követően alaptételnek kellene lennie annak, hogy nyelvtudás nélkül nem indulunk külföldre munkát vállalni, mégis meglepően gyakran fut bele az ember olyan kérdésekbe, melyek azt feszegetik, hogy érdemes-e belevágni a határátkelésbe úgy, hogy az ember nem ismeri az adott ország nyelvét (vagy nem tud legalább angolul). Kriszti mai írása is ezt a kérdést feszegeti, benne egy szakemberrel készített interjúval.

acs_foto_pixabay_com_genniebee512.jpg

„- Helló, van munka? Tudtok valami jót? Hogy mi? Németül? Pár szót tudok… de nem az a lényeg, bármit elmagyarázok ha kell… 

-Sziasztok! Tudtok valami melót? Picit beszélek németül, azonnal tudok kezdeni. 

Számos hasonló érdekes „álláskeresés” kering az ausztriai magyar Facebook-csoportokban. Lelkes munkakeresők míves beszélgetései csalnak mosolyt az arcunkra, vagy éppen taszítanak mély döbbenetbe. Mai napig az egyik legnagyobb kérdés: lehet-e német nyelvtudás nélkül munkát találni és dolgozni Ausztriában? Szerintetek? 

Nagyon megoszlanak a vélemények a témáról. Természetesen minden élethelyzet megtalálható itt is. Van, aki nem tudja az adott nyelvet, van, aki alapszinten beszél, van, aki tanul és fejlődik és olyan is, aki más idegen nyelven érvényesül az osztrákoknál. 

Nekem szinte mindegyik “típusból” van ismerősöm és azt látom, feltalálják magukat. Ez természetesen egyénfüggő és nagy szerencse is kell hozzá, de a legtöbben, akik nem beszélik az adott ország nyelvét, nem az álomszakmában dolgoznak. Ideig-óráig elvannak, de az igazság az, hogy a munkaerőpiac akkor nyílik ki igazán, ha beszéljük az adott ország nyelvét. 

Hogy kiderítsük mi az igazság, egy Bécsben élő magyar HR-es hölggyel, Marton Krisztinával beszélgettünk, és neki tettük fel a mindenkit foglalkoztató kérdéseket. 

Ausländerin: Lehet nyelvtudás nélkül igazán jó állást találni? 

Marton Krisztina: Bármilyen célországban a munkaerőpiac akkor nyílik meg igazán, ha beszéljük az adott ország nyelvét. Egy mankó lehet az, ha egy másik idegen nyelvet tudunk, ez Európában főként az angol. 

Rengeteg kis-, közép- és multinacionális vállalat van Ausztriában, ahol a munkakörnyezet angol, de az a tapasztalat, hogy egy idő után itt is elérünk egy üvegplafont, ami után nem tud az illető továbblépni, kimozdulni egy pozícióból. 

  • Tanács: Aki elkezdi a nyelvet tanulni és szeretne dolgozni, annak az állásinterjún érdemes elmondani azt, hogy “igen, nem tudok olyan jól, tanulok folyamatosan, itt és itt tartok, és a munkámban ennyit tudok hasznosítani belőle”. Innentől természetesen a munkaadó dönt, de nagyon fontos, hogy az látszódjon, hogy a munkavállaló fejlődni akar. 

Van valami különlegessége az osztrák munkaerő piacnak? Hasonló feltételekkel pályázik itt is egy magyar állampolgár? 

Ausztriában sokkal nagyobb a kis- és középvállalkozások aránya, kiváló pozíciókat tudunk találni kisebb cégeknél is. 

  • Tanács: Rendszeresen figyeljük az interneten lévő állásajánlatokat. Ha egy ismeretlen kisvállalkozásról van szó, ide is nyugodt szívvel pályázhatunk, ugyanúgy ahogy az ismertebb cégekhez. 

Mi tanácsolnál annak, aki most kezdi az egész folyamatot? 

Durván számolva 50 releváns álláshirdetésből lesz 1 munka, de ez lehet sokkal több is. Meg kell tanulni azt, hogy nagyjából mennyit kell pályázni, ki az én célcsoportom. Ha tudunk, mindenhol jelenjünk meg személyesen is. 

Mi a tapasztalatod, mennyire szeretik az osztrák munkaadók a magyar szakembereket? 

Az osztrák munkaerőpiacon és az interjúkon sokkal nagyobb hangsúlyt fektetnek a kompetenciákra és motivációra. Aki akar és tud dolgozni, azt mindenhol tárt karokkal várják.

Természetesen vannak olyan pozíciók és feladatok, amelyek konkrét végzettséghez kötődnek, de ez gyakorlatilag mindegy melyik országban szerezte meg az ember, ha mellé egy nyelvtudás párosul. 

Az a tapasztalat, hogy itt sokkal jobban felvállalják azt a rizikót, hogy az álláskeresőnek nincs meg az adott szakmához szükséges végzettsége, viszont a hozzáállása, motivációja pozitív és erős. 

Magyarországon még mindig inkább az van hogy diploma, papírok, és 5-10 éves tapasztalat… ebben az értelemben az osztrák munkaadók flexibilisebbek.

Nehéz helyzetben vannak a kint élő magyar anyukák is, hiszen a gyerekek után nem mindig egyszerű visszaállni a munkaerőpiacra. Csak csökkentett munkaidőben tudnak dolgozni, sok helyen nem nézik jó szemmel, ha valakinek beteg lesz a gyereke, vagy sietni kell a kicsikért az oviba, bölcsibe. 

Míg Magyarországon esetleg ott vannak a nagyszülők, akik komoly segítséget jelenthetnek, itt, külföldön a családok kevés segítségre számíthatnak, saját maguk logisztikázzák ki, éppen ki vigyáz a gyerekre otthon. Kíváncsiak voltunk Kriszta HR-es szemmel hogy látja a dolgokat. 

Ausländerin: Egy anyuka, főleg, ha kint élő magyar, hogy tud a Karenz (GYES) után visszaállni a munkaerőpiacra? 

Marton Krisztina: Ezzel kapcsolatban is sokat változott az elmúlt 10-20 évben a munkaerőpiac. Régebben az osztrákoknál is az volt jellemző, hogy egy házasság, gyermekvállalás után kevesebb nő tért vissza dolgozni. 

Ez a helyzet mára már változott. Az alternatív foglalkoztatási munkákkal, távmunka, részmunka, mind remekül kiszolgálják az anyaként dolgozni kívánó nőket. 

Mire figyeljünk, ha anyukaként szeretnénk megszerezni egy állást? 

Minden interjún előjön a kérdés, hogy akkor időben, logisztikában hogyan fér bele a gyerek mellett a munka. Fel kell készülni előre és elmondani, hogy hogy telik egy hetünk, hogy visszük a gyerkőcöket óvodába, iskolába, mennyit tudunk dolgozni… stb. 

A tapasztalat az, hogy a gyermekes anyukák sokkal, de sokkal hatékonyabbak, mert pontosan tudják, hogy az a feladat, amit 4 óra alatt el kell végezni, arra csak 4 óra van, utána ő rohanni fog a bölcsibe, óvodába… ők nem a folyosón kávézgatós, beszélgetős típusok. Ezzel a legtöbb munkaadó tisztában van… 

Milyen dokumentációkkal készüljünk egy állásinterjúra? 

Az önéletrajz a legfontosabb, egyáltalán nem kell túlbonyolítani, 1-2 oldalas elég, nagyon fontosak a pontos személyi adatok, és egy nagyon jó fénykép! A fénykép ne a Facebookról levett, bulizós, ivós kép, hanem egy üzleti viseletben lévő elegánsabb kép legyen. 

Az önéletrajzban röviden foglaljuk össze a tanulmányainkat, szakmai tapasztalat, szakmai tudás, kiegészítő képzés. 

Az önéletrajz mellett nagyon fontos a motivációs levél. Ez mindig az adott céghez, az adott pozícióról szóljon, itt is rövid és tömör legyen, 5-10 mondat bőven elég. 

Az önéletrajz mellé milyen kiegészítéseket csatoljunk? 

Bizonyítvány, diplomamásolatok, illetve minden olyan végzettségről egy másolat, ami fontos lehet az adott pozícióhoz. Nyugat Európában nagyon szeretik a referenciákat, korábbi munkaadótól, kollégától kérhetünk ilyet. A referencia mindig komolyabbá teszi a jelentkezésünket. 

..és hogy mennyire könnyű a munkakeresés/találás Ausztriában? Saját bőrünkön, ismerősök, barátok elbeszélései alapján tapasztaljuk, hogy ugyanúgy van rá esélyünk mint bármely más országban. Kitartás és motiváció kell hozzá. Elcsépelt mondat, de tényleg igaz: ha valaki akar dolgozni, az találni fog munkát külföldön is!” 

Ha érdekelnek további ausztriai írások, akkor látogassatok el Kriszti és Fanni oldalára!

(Fotó: pixabay.com/genniebee512)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: munkavállalás nyelvtudás Ausztria

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5114197691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.08.24. 07:11:40

Az osztrákok meg a " tárt karokkal"... Arról híresek.

Din Serpahis 2018.08.24. 07:55:38

Attol fugg. En anno olyan cegnel dolgoztam Becsben, ami arra epitette a strategiajat, hogy osszekukazott Kelet Europabol jo olcson IT szakembereket, aztan veluk vegeztette a melot. A ceg cirka ketharmada magyar, roman meg lengyel volt. Szoval van ahol tart karokkal...

IT Knight 2018.08.24. 08:37:23

Kb annyi esélyed van, mint egy ukránnak vagy szerbnek Magyarországon magyartudás nélkül.

Szenet lapátolhatsz.

IT Knight 2018.08.24. 08:37:28

Kivétel: angolul beszélő software developer.

Mi mindenhol el tudunk helyezkedni top fizetésért, a helyi nyelv nem ismeretét pedig nekünk elnézik. :P

Dammiel 2018.08.24. 08:37:38

Igen, tárt karokkal várják azokat, akik helyettük megcsinálják a sz.r melót. Nyelvtudáshoz:egyszeri ember kimegy dolgozni nyelvtudás nélkül. Egyfolytában ki van szolgáltatva egy "pesztrának"....még 20dkg párizsit sem tud kérni a billában, mert nem tudja, hogy az extrawurst...vagy ha rosszul van hajnali kettőkor felhívja tolmácsát, mondja el a mentősnek, mi baja?? Sose értettem ezeket az embereket..

Wien72 2018.08.24. 09:18:38

Egyetèrtek a poszttal. Ès igen Ausztria tárt karokkal vár, ahogy Nèmetország is, ha van egy jó szakmád, èrtesz is hozzá ès tudsz kommunikálni a szakmádnak megfelelö szinten. A munkát mindenhol becsülik,csak erre jobban,mint MO-n. Munkaeröhiány van szinte mindenhol.

puhacica 2018.08.24. 09:30:39

@IT Knight: egy igazi hos vagy, peldakep! en is olyan szeretnek lenni, mint te.

Mrs. Clayton 2018.08.24. 09:47:52

Ne legyunk mar nevetsegesek. Arrol beszelni egy job interviewn hogy hogyan viszem a gyereket az oviba meg hozom el az a vicc kategoria. Ha ezt megkerdezik, annyit kell valaszolni, h szeretnem a professzionalis es maganeletemet kulon kezelni. A munkaltato ak ahhoz semmi koze, egyebkent tisztesseges helyen ilyen kerdes fel sem merul.

József Sandrik 2018.08.24. 10:11:51

Kedves Mindenki!
Ez a legnagyobb baj otthon,mint itt a hozzászólások többségénél. CSAK az okoskodás megy semmi más. Bármelyik országban,akkor találsz munkát nyelvtudás nèlkül ha ELINDULSZ munkát keresni!!!
Természetesen,ha már ott akarsz élni tanuld a nyelvet!
Lesz időd munka mellett.
Engem is sokan hülyének néztek,sebaj. Maradni kell otthon is éhbéres munkaerőnek.

Üdv S.J

Arthamyr 2018.08.24. 10:17:36

@IT Knight: Ha már top fizetés: meséld már el nekem, hogy egy angolul beszélő fejlesztő hol kap év egymillió euronál többet (most fogadjuk el ezt top fizetésnek, hiába van, aki azért kiröhögi ezt is)? Csak azért, mert jelentkeznék, de én eddig abban a tévhitben éltem, hogy ilyesmit a C*O jellegű emberek kapják, nem a gyalogok.

Arthamyr 2018.08.24. 10:19:39

"A tapasztalat az, hogy a gyermekes anyukák sokkal, de sokkal hatékonyabbak, mert pontosan tudják, hogy az a feladat, amit 4 óra alatt el kell végezni, arra csak 4 óra van, utána ő rohanni fog a bölcsibe, óvodába… ők nem a folyosón kávézgatós, beszélgetős típusok. Ezzel a legtöbb munkaadó tisztában van… " - Ahogy azzal is, hogy a 4 órán kívül már nem biztos, hogy felveszik a telefont, vagy ha beteg a gyerek, akkor teljesen mindegy, milyen fontos a munka, amit épp csinálnak.

_z_ 2018.08.24. 11:22:06

@IT Knight: "Kivétel: angolul beszélő software developer." Nem csak. Kollegam nemetöl alig beszelt anno (angolul igen), es felvettek (gepeszmernök). Korhazban a szülesz föorvos magyar volt, es elegge Tarzan-szinten beszelt nemetül, megis ott volt. Ezek nyilvan kvalifikalt szakmak, gondolom nem olyan egyszerü embert talalni.
@Mrs. Clayton: Az önerzetem is igy gondolja, de a valosag egeszen mas. A felesegem MINDEN interjujan megkerdeztek, hogy hogy van a gyereklogisztika, meg mi van, ha betegek lesznek. Ha ez a kerdes nem tetszik, akkor Ausztriaban kisgyerekes anyukakent el lehet felejteni a munkakeresest...
Teljesen 0 nyelvtudassal szerintem a legnagyobb marhasag elindulni. Lehet, hogy van olyan munka, amit igy el tud vegezni, de akkor is teljesen ki van szolgaltatva az ember, csak a kezdö pelda: alairni egy olyan munkaszerzödest, amiböl egy kukkot sem erte az ember??? De lehet meg folytatni a sort: berleti szerzödes, rendör megallit, betegen orvosnal, es barmilyen hivatalos ügyintezes. Alapszintü nyelvtudassal (amit azert nem kell evekig tanulni) mar szerintem el lehet eldegelni, a többi meg jön idövel. Ra kell keszülni elöre.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.24. 14:10:45

Majd itt is kibukikok meg utat törik az igazság, úgysem lehet sokáig titkolózni...
Itt sem osztják szét a hasznot a tőkések a munkások közt.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.24. 14:13:24

Viszont, akik az észt (eszet?) osztogatják a Baltikumban, azok nagyon keményen tolják...:

www.napi.hu/tech/esztorszag-elszipkazza-a-magyar-munkaerot.668368.html

Nem semmi ez a csomag, már így az elején.
Csak a rohadék szovjetek, azoktól félnék ott náluk, ha tartósan élni kéne arrafelé.Pusztán egy tyúkhálónyi kerítés választja el őket.

Shanarey 2018.08.24. 15:20:19

@geegee:

Na meg a NATO védi a légterüket

puhacica 2018.08.24. 15:35:02

@Taxomükke (UK): mindenki kiraly szeretne lenni. esetleg kiralylany.

Rotoxis 2018.08.24. 16:23:59

Van-e munka nyelv nelkül Ausztriaban? Termeszetesen van. A kinai minden tovabbi nelkül felvesz mosogatni. Igaz, nem jelent be, illegalisan dolgozol az orszagban, ha rajtakapnak megszivod.
A nyelv minimais ismeretevel egyszerübb munkakat mar lehet talalni (gyartosor, raktari segedmunka, takaritas, esetleg egyszerübb szakmunka). Ebböl a körböl azonban nincs kitöres.

Celzott nyelvtanulas nekül nincs elörelepesi lehetöseg, marpedig erre nagyon kevesen hajlandoak, plane a kiköltözes elött. Azt pedig nyugaodtan el lehet felejteni, hogy majd a mindennapokban meg lehet tanulni a nyelvet, mert csak ugy raragad az emberre. A koszon kivül semmi sem fog raragadni. Felszed persze nehany szot es kifejezest, megertik a Billaban, talan meg a Sparban is, de ha orvoshoz kell menni, akkor jön a "segitsetek, magyar orvost keresek", illetve a "ki tudna velem eljönni az orvoshoz forditani".

Szinvonalasabb allashoz valodi, meglevö nyelvtudas kell, nem pedig az, amit az itt elö magyarok többsege magarol gondol. Mielött kiköltöztünk, harom evet keszültem ra szakmai vizsgakkal es nyelvtanulassal. Nagyjabol C1-es szinten jöttem ki es majdnem kevesnek bizonyult.
Tökeletes nyelvismeret (es ezen nemcsak a nemet, hanem az osztrak nyelv ismeretet is ertem) nelkül nincs kvalifikalt munka Ausztriaban. A felesegem ket diplomaval, öt nyelv ismeretevel harom ev alatt talalt maganak olyan munkat, ami a magyarorszagi szintjenek meglelel.

En ugy tapasztaltam, hogy a legegyszerübb munkakkoz elegendö az A1 szint, a szakmunkasoknak B1-B2 kell, iroasztalrol C1 alatt almodni sem erdemes. Ausztriaban altalaban nem kernek nyelvvizsgat, de mar csak azert is erdemes letenni, mert az emberek altalaban tulbecsülik a sajat nyelvtudasukat. Mindezt termeszetesen Magyaroroszagon, indulas ELÖTT. Akkor nem lesz meglepetes.

Van munka nyelvtudas nelkül Ausztriaban, azonban nyelv nelkül nincs integracio. Integracio nelkül nincs minösegi elet.
Az pedig nem az, amit a szomszed Jozsi mutat akinek bejött az elet Ausztriaban. Higgyek el nekem, a csoda Audit (BMW-t, stb.) nem ujonnan vette, hanem hasznaltkent lizingeli, nem tud vele jarni, csak a magyarorszagi utazasaihoz hasznalja a kilometerkorlat miatt. Azt sem mondja el, hogy ugy kuporgatta össze hozza a penzt, hogy közben melyen a magyarorszagi eletszinvonala alatt elt.

Hari Seldon 2 2018.08.24. 17:21:47

@puhacica:
Ezt olyan szépen mondtad! - Megkönnyeztem... :-)
Nem is értem miért nem vesszük észre, hogy Knight-nak kell lenni! :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.24. 17:27:24

Amúgy mi történt Ausztriában, hogy a Billa sárga zsákjáról eltűnt a heute szó?
:-)))
Főnökváltás volt, aztán rájöttek, hogy mekkora ostobaság?Alighanem...
:D

Hari Seldon 2 2018.08.24. 20:04:13

@Shanarey:
Köszi. - Szeretem ezt a filmet.

Latcho Rom 2018.08.24. 20:23:54

@Hari Seldon 2:

Peter O'Toole recorded his vocal tracks for the film, but realized that his own singing voice was not good enough for the requirements of the music, so he assisted in the search for a voice double. The man O'Toole picked sounded nothing like him, so a new search was begun, and eventually Simon Gilbert was selected as the singing voice of Don Quixote, because his singing voice sounded the most like O'Toole's speaking voice.

2018.08.24. 22:45:03

@Rotoxis: "Van munka nyelvtudas nelkül Ausztriaban, azonban nyelv nelkül nincs integracio. Integracio nelkül nincs minösegi elet. "

ezzel tokeletesen egyetertek. mellesleg hosszutavon szerintem "illik" is megtanulni a fogado orszag nyelvet. En igenytelennek tartom azt, hogy pl valaki itt el az usaban 10+ eve, es meg mindig a legdurvabb nyelvtani hibakkal (pl csak jelenidot hasznal, ez valamiert tipikus orosz hiba) es szinte erthetetlen akcentussal beszel. nem a hibakkal es az akcentussal van a gond, hanem amikor lathatolag meg sem probal csiszolni egy kicsit rajta.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.24. 22:48:38

Na, itt van, lehet csámcsogni rajta, mehet a holnapi ajánlóba is.

index.hu/kulfold/szevasztok/2018/08/24/kulfoldi_magyarok_magyarorszag_vendeglatas_szolgaltatas_hivatal_arak_nyaralas_gasztronomia_gyumolcs/

Az szentigaz, hogy a magyar gyümölcs és a halászlé az rulez, mindenek felett!
:-)

Billy Hill 2018.08.25. 00:01:09

@geegee: Csak a baracsi, bajai, mohácsi, bezdáni és kiskőszegi! :-)

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.08.25. 00:48:40

Leírok egy nagyon zanzásított képzeletbeli beszélgetést.
-Szia! Nagyon tetszik ez a Scilly sziget, ahol élsz, lenne ott meló? Mennyi magyar van felétek?
-Szia. Van elég meló igen. Magyar elég sok,az össznépesség arányában.Keressetek rá a munkákra, elég sokat lehet találni.
-Nem tudnál segíteni? Ott vagy ugye már több éve...
-Nem vagyok az a beprotezsálós típus, főleg, ha nem is ismerem az ember.. Tanácsot tudok adni, kérdésekre szívesen válaszlok a szigeti létről. Angol, hogy megy?
-Pár mondatot tudunk nagyon alapot, de bármilyen munkát elvállalunk! És ugye mondtad, sok magyar van, valaki csak tudna segíteni tolmácsolni, ha úgy van..
-Értem. Tehát akkor valaki szerezzen melót, és ahol dolgozik és mellé még tolmácsoljon is,amikor nem fogod érteni az angolt, mert nem fogod érteni a cornwalli akcentust, ezt előre elmondom. "Csak" ennyi a kérés? Bocsi de nem....

Na most ez egy félig elképzelt, nagyon zanzás beszélgetés. de az elmúlt években legalább 20-30 ilyenen vagyok túl, csak nyilván mindegyik hosszabb lére volt eresztve a sok "túloldali" rizsázással.

2018.08.25. 03:37:05

@dorian gray: hehe mennyi ilyen tortenetet hallottam mar masoktol is. nem tudom ez mennyire magyar szokas osszeteveszteni a "segitseg" vs "csinald meg helyettem" fogalmakat, de nagyon irritalo.

mellesleg nem tegnap kezdtek el menekulni az emberek, szoval egy minimalis nyelvtudast felszedni azert volt boven ido. Legtobb emberben nem 1 honap alatt otlik fel, hogy kimenne, en pl vagy 2 evig izlelgettem a gondolatot. 1-2 ev alatt pedig egy alapfokot a mai eszkozokkel (letoltheto filmek, milliardnyi youtube oktato video, duolingo, quizlet) viszonylag keves tanari segitseggel is el lehet erni, szoval a "nincs penzem tanarra" sem indok.

Ezek szimplan szarok bele tenni a jovomert tipusu emberek, pont ezek azok, akik miatt mar gatlastalanul lehet lopni abban az orszagban, aztan most menekulnenek a sajat maguk altal teliszart vodorbol, csak eppen azert sem tesznek semmit.

kék madár 2018.08.25. 07:44:48

@puhacica: de te sose leszel olyan mint IT knight, hiaba remenykedsz

Nő létemre 2018.08.25. 08:16:45

Ha valaki külföldre megy dolgozni, az adott ország nyelvén nagyon fontos tudni beszélni. Méghozzá jól!
Ha nem érti meg a munkaszerződést pl, azt sem tudja, mit ír alá, ill, mire hivatkozhat, ha "bibi" van. És a céggel, kollegákkal, ügyfelekkel is meg kell értetnie magát, és megérteni, hogy mit mondanak, írnak. Szerintem erre készülni kell.
Mondom tapasztalatból. Több mint 2 éve dolgozom Ausztriában, szakképzetten, német nyelvvizsgával, folyékony nyelvtudással vágtam bele. Itthon is német, svájci cégeknél dolgoztam, tehát aktívan használtam szóban, írásban a nyelvet. És ezt bizony értékelik kint.
Nem vágtam volna bele nyelvtudás nélkül, az biztos. Bizonytalan és kiszolgáltatott helyzet lenne.

Nő létemre 2018.08.25. 08:16:55

@Arthamyr: Pontosan. Nálunk pont a gyermekes anyukák traccsoltak és kávézgattak (nem a folyosón, hanem az erkélyen) az irodában. Nem szeretem, mikor megosztó felfogás szerint ők a jó, a többi a rossz munkaerő. Mindkét félen van bőven példa erre és arra is. Túlórát, szombati ledolgozósdit viszont nyilván nem ők végeznek.

strucc007 2018.08.25. 08:17:16

@Rotoxis: Részben egyet értek veled, de... mivel Ausztriában is munkaerőhiány van, egyre több helyen elegendő az angol nyelvtudás.
Én 7 éve élek Ausztriában, anno 0 német nyelvtudással érkeztem egy szenior pozícióba. Akkor azt hittem, jól beszélek angolul, mégis az első hónap eléggé tele volt nyelvi kihívásokkal :D de túléltem. Azóta meg már spontán angol nyelvtudással rendelkezem.
Szinte rögtön elkezdtem németül tanulni, de mindent el tudtam intézni angolul (szerződések, orvos, stb) vagy magyarul, nem éreztem szükségét a németnek és a motiváció is csökkent (szinte 0-rá). Mostanában, így 7 év után kezdem érezni, azért jó volna a német is, főleg az előrelépési lehetőségek miatt. Úgyhogy most azon vagyok, ez is meglegyen hamarosan. Végülis az állampolgársághoz is kell egy min. B1 vizsga.
Csak azért írtam le mindezt, hogy nem igaz az, hogy német nélkül nem lehet boldogulni Ausztráliában. Az osztrákok is mondják, közepes némettel vagy erős angollal várják a szakembereket, mérnököket. Sokkal inkább meg lehet élni csak egy angollal ott, mint mondjuk Magyarországon, vagy bárhol máshol Kelet-Európában.

Csak a yamaha 2018.08.25. 08:17:33

Nehéz boldogulni az tény,de nem lehetetlen.
Én azt szeretem mikor az über szuper agyas,okos,művelt(papíron..) megmondja hogy csak "alja"munka lesz..Na ők vajon tudják mennyit keres itthon vagy kint,az alja munkás kategória,?!!És azt hogy nem csak a pénz miatt lép le otthonról..Értelemszerűen a többség nem tudja,mert nem él abban a helyzetben+eleve lenézi mert ő a szuper okos...Nincs ezzel baj,csak van az a cipős mondás...

komisz_kölök 2018.08.25. 08:23:08

@IT Knight: Becsben mondjuk pont nem. Az eddigi negy projektem kozul egy cegnel voltak csak angolul tudo kollegak, kb 10% aranyban. A fizetesuk pedig szignifikansan kisebb volt a nemetul beszeloknel.

A top fizetes kifelyezest latom feljebb mar kirohogtek, pedig az itteni extern oraberemen altalaban besirnak a Pesten maradt kollegaim, ismeroseim, akik szerint az angol eleg mindenhol :)

Golf2 2018.08.25. 09:08:02

@strucc007: Gratulálok 7 évig ott élni a nyelvük nélkül,de az állampolgárságuk azért kéne mi...A török falukból érkezők csinálnak ilyet.

Ladislav 2018.08.25. 09:09:34

@József Sandrik: Igazad van. Valamilyen, nyelvtudást nem igénylő munkát lehet találni, főleg, ha van magyar segítség, de egy kicsit is komolyabbat nem. De el lehet indulni valahol.
Egyik haverom egy kisebb, kb. 50 fős cégnél dolgozik. Nem beszéltünk vagy 4 hónapig, de az utolsó beszélgetésnél említettem, lehet, hogy beiratkozok egy német tanfolyamra. Hívott, hogy a cégnél lenne egy raktáros állás. Mondtam, hogy nem mentem tanfolyamra, ezért nem beszélek németül. Ez egy osztrák cég, rajta kívül csak echte osztrák emberekkel, ezért hiába beszélek jól angolul, még erre a pozícióra se vesznek fel addig, amíg nem beszélek legalább alap szinten.
De ettől függetlenül tele van a környék németül nem beszélő, évek óta a környező gyárakban dolgozó magyarokkal.

puhacica 2018.08.25. 09:58:45

@Hari Seldon 2: pedig ez a titok nyitja: kiralyok, hosok, lovagok, lovaginak... :D

@kék madár: tudom. ezert vagyok agressziv es hisztis. :D

Pernilla 2018.08.25. 10:24:56

@strucc007: "egyre több helyen elegendő az angol nyelvtudás." hát ez szerintem nagyon nem jó általánosítás, pár szakmában, nemzetközi cégeknél lehet igaz, nem tudom, te milyen szektorban dolgozol. Én a szakmámban nem hiszem, hogy találnék munkát csak angol nyelvtudással. Egyébként az a tapasztalatom, hogy az 50 feletti korosztály itt egyáltalán nem, vagy alig beszél angolul. A mérnök kollégáim legalábbis biztosan nem, de egy majdnem kizárólag az osztrák piacra dolgozó cégnél dolgozom.
Az, hogy a mindennapokban elboldogul az ember a nyelv nélkül, az nem meglepő, bár én biztos nem szeretnék így élni Ausztriában, főleg nem évekig. De persze kinek mi a fontos.

Arthamyr 2018.08.25. 12:37:39

@Nő létemre: Amiatt, mert gyerekük van, legfeljebb azért lesznek jobb munkaerő, mert a személyiségük (a munkáltató szempontjából) pozitív irányba fejlődhet. Erre ugyanúgy van esély, mint ahogyan arra is, hogy a gyerek miatt annyira hátra kerül a munka a prioritásaik közt, ami már az elfogadható szintű elvégzésének rovására megy.
Ettől függetlenül egyébként meglepődnék, ha bárhol pluszként tekintenének a kisgyerekre (leszámítva talán azt, ahol gyerekekkel kell foglalkozni?), a nagyobb (akit már egyedül is otthon lehet hagyni) viszont simán lehet előny, hisz akkor már jó eséllyel nem lesz újabb kicsi, meg ha lesz is, már bejáratott megoldások vannak a problémákra, plusz a nagy testvér is befogható szükség esetén.

Jessss 2018.08.25. 16:40:13

@strucc007: pontosan. akinek szerencseje van az nemet nelkul is jol el van!

A tudomány sosem téved! 2018.08.25. 19:28:26

nyelvtudás nélkül esélytelen

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.26. 14:52:27

@Billy Hill: Nem ismerem sajnos mindet, de elhiszem!
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.26. 15:02:31

@strucc007: "nem igaz az, hogy német nélkül nem lehet boldogulni Ausztráliában"
Hát, szerintem azért AusztrÁLiában ne nagyon alapozz arra, hogy majd németül fox beszélni sok emberrel...
:-)))

Albu 2019.01.09. 14:15:34

A Thalesben rendszeresen keresnek magyarul (!) tudó projektvezetőt, németül nem kell tudni. Az adatbeviteli mérnöki munkához is elég egy technikusi, jól fizet.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása