oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. augusztus 03. 06:30,  A nagy Balaton-átverés 209 komment

2018. augusztus 03. 06:30 Határátkelő

A nagy Balaton-átverés

Az utóbbi években nyaranta rendszeresen jönnek a hírek arról, hogy micsoda munkaerőhiány van a Balatonon, nincsen szakember, mert aki volt vagy lenne, az Nyugatra ment dolgozni. Ami persze sok szempontból igaz is, ám a helyzet ennél kicsit bonyolultabb, mint az Feketerigó (aki maga is vendéglátósként dolgozik) posztjából kiderül. Ami talán kicsit eltér a megszokott határátkelős írásoktól, de szerintem nagyon érdekes és fontos problémát boncolgat.

etterem_utca_foto_pixabay_com_lum3n.jpg

„Évek óta hallani, hogy nincsen, aki dolgozzon a balatoni vendéglátásban. Hiány van pincérből, szakácsból, mosogatóból, kisegítőből, bártenderből.

Idén, nyár elején azonban valamiféle hisztéria tört ki a médiában. Riportok, cikkek, internetes bejegyzések sokasága jelent meg a témával kapcsolatban. Nekem legalábbis úgy tűnt, hogy ez a cirkusz az eddigi évekhez képest sokkal hangosabb volt.

Nagyon aranyosak voltak az önmagukat újságíróként definiáló emberkék, akik ezeket a riportokat készítették, vagy cikkeket írták. Egy igazi újságíró ugyanis az okokat is megvizsgálta volna, és nem csak azt szajkózza, hogy nincsen szakember a Balatonon.

Ezzel most nem azt akarom mondani, hogy én valamiféle profi újságíró lennék, mert nem vagyok az. Viszont vendéglátósként belelátok és részese vagyok olyan dolgoknak is, aminek egy szakmán kívül álló újságíró nem.

A másik. A médiában csak a pénz oldaláról közelítették meg a problémát. Pedig a probléma eléggé sokrétű. Nem lehet, azzal lerendezni, hogy tessék, itt van, havi 300 ezer forint, dolgozzál ezért napi 12-14 órát, heti hét napban, két és fél hónapon át. Nem fog menni.

Fontos tisztázni azt, hogy pontosan miből is van hiány. Szakemberből vagy, nem szakmabeli, esetleg minimális tapasztalattal rendelkező munkavállalóból. A szakember nyilvánvalóan az, aki tanulta ezt a szakmát, mondjuk nyelvet vagy nyelveket beszél, sok éves tapasztalattal rendelkezik, akár külföldi tapasztalata is van, tud bánni az emberekkel, elhivatott, stb. De nem rabszolga, és nem hülye.

A történelmi gyökerek

A rendszerváltás után a vadkapitalizmus begyűrűzött a vendéglátásba és természetesen a balatoni vendéglátásba is. A 90-es, 2000-es évek a Balcsin jellemzően arról szóltak, hogy dolgozz sokat, lehetőleg feketén vagy alig bejelentve (munkavállalói kiskönyvvel), és keress relatív sok pénzt.

Az állami ellenőrzések (munkaügyisek, adósok) meglehetősen gyatrák voltak, ha voltak egyáltalán. Előfordult, hogy ilyenkor a be nem jelentett dolgozókat elküldték sétálni, lementek a partra, elbújtak valahol.

Olyan is előfordult, hogy az amúgy rosszul fizetett állami alkalmazott ellenőr kapott egy borítékot, és no lám…minden rendben is volt.

A vállalkozók természetesen fedezték egymást. Ha valahová befutottak az ellenőrök, annak híre előbb ért végig az adott településen, semmint, hogy az adott üzletben egyáltalán véget érjen az ellenőrzés.

A bejelentés hiánya

Miután a dolgozók egy része nem volt bejelentve, így semmi sem garantálta azt, hogy meg is kapják azt a fizetést, amire számítottak, vagy amiben a tulajdonossal vagy főnökkel megegyeztek. 

A vállalkozók természetesen ott tartották a dolgozókat úgy augusztus 20-ig, addig minden rendben is volt. De az utolsó havi, vagy heti fizetést vagy nem, vagy már csak egy részét fizették ki. 

Persze megfelelő körítés mellett. Nem volt túl sok vendég, gyenge volt a szezon vagy valami hasonló volt az indok. A munkavállaló pedig elballaghatott. Ha nem volt bejelentve, és nem tudta bizonyítani igazát, nem volt mit tenni. 

Ilyenkor általában jöttek a fenyegetőzések, a kromofággal leöntött autók, és ami talán a legsúlyosabb a Balaton hírnevére, az, az események elmesélése, továbbítása. Egy ilyen átverés még nem rombolta le a Balaton imidzsét. 

De az évek alatt ki tudja hány ilyen volt, és sajnos ma már elterjedt az a félig igaz sztereotípia, hogy a Balatonra nem szabad menni dolgozni, mert nem fizetnek ki. 

A diszkrimináció 

A másik alapvető probléma, ami megjelent a Balatonon, az a diszkrimináció. „Fiatal lányokat keresünk pultos pozícióba!” „Fiatal dekoratív lányokat keresünk üzletünkbe!” „25 év alatti felszolgálókat keresünk!” És még sorolhatnám. 

Aki elmúlt már negyven, biztosan tudja milyen érzés az, ha közlik vele: „Te már túl öreg vagy. Nem fogod bírni.” Ugyanez még megalázóbb, ha valaki harmincöt, vagy harminc éves. 

Manapság már ritkábban látok olyan hirdetéseket, ahol kor szerinti diszkrimináció van, de a nem szerinti még mindig eléggé jellemző a Balatonon. Idén is láttam olyan hirdetést, amiben a tulaj egy kávézóba keresett pultost, de csak hölgyet. Lehetőleg legyen fiatal és dekoratív. 

Szóval nem a szakmai tudás volt a prioritás. Az már a slusszpoén, hogy az illető már 3-4 hirdetést is feladott az elmúlt két hónapban. Biztosan megtalálta, akit keresett. 

A diszkrimináció nem csak etikátlan és erkölcstelen, de törvénytelen is. Nálunk, Magyarországon, a 21. század elején, 2018-ban, vannak vállalkozók, akik névvel, arccal vállalva olyan hirdetéseket adnak fel, ami diszkriminatív. És ennek az észrevételéhez nem kell jogásznak lenni. 

A szakma negatív megítélése 

A harmadik alapvető probléma, a szakma negatív megítélése, degradálása lett. „Tányért vinni bárki tud.” „Kávét főzni bárki tud.” „Ilyen ételt én is tudok otthon főzni.” 

Ilyen, és ehhez hasonló megnyilatkozásokat lehet hallani egyes emberektől, akiket igazából én, az evolúciós láncban sem tudnék elhelyezni. Személyes tapasztalat volt, amikor egy műkörmös, műhajas, élő próbababa, aki mellesleg egy szoláriumban dolgozott, közölte velem, hogy tányért vinni bárki tud, szóval a pincér igazából nem is szakma. 

Miután magam is vendéglátós vagyok, sokszor hallok ilyen vagy ehhez hasonló sztorikat. A másik kedvencem az, amikor a géniusz előadja, hogy nem azért járt iskolába, hogy pultos vagy pincér legyen. Ezt jellemzően a fiatalok mondják, sokszor friss diplomások. 

Ezekre nem szoktam komolyan reagálni, mert akiktől ezt hallottam, a többségük már külföldön szakmunkás vagy betanított munkás. A diplomájukat természetesen itthon hagyják porfogónak. Esetleg közalkalmazottak, fele annyiért, mint egy vendéglátós. Szóval, csak az arc nagy.

Szerintem alapvetően ez a három oka volt annak, hogy a Balatonon – de amúgy az országban is – kialakult a vendéglátásban egy szakember hiány.

Jött a válság s vele a problémák

Amikor 2008-ban beütött a válság, érezni lehetett, hogy baj lesz. Nagyon sokan mentek ki nyugatra dolgozni, és rájöttek arra, hogy a vendéglátás máshogy is működhet.

Nem kell agyondolgoznod magad, feketén, hogy aztán közöljék veled, túl öreg vagy. Lehet tisztességesen is, megbecsülve, jó pénzért, törvényesen dolgozni, olyan helyen, ahol a szakmai tudást jobban megbecsülik, mint a korodat vagy a nemedet.

Nekem konkrétan volt kint olyan magyar kollegám, aki először volt akkor külföldön. Néhány hónap kinti munka után közölte, hogy Ő soha többet nem dolgozik magyarnak. Nem azt mondta, hogy Magyarországon nem akar dolgozni, azt mondta konkrétan magyar vállalkozónak nem akar soha többet dolgozni.

Mi változik?

Az elmúlt években egyre inkább elterjedt a hír, hogy a Balatonon, a szezonban nincsen szakember. Tavaly is volt egy hírcunami ezzel kapcsolatban, idén azonban kitört a hisztéria. Legalábbis én így érzem. Sokan foglalkoztak a problémával, a szakszervezetek vezetőitől kezdve az újságírókon keresztül a vállalkozókig, kb. mindenki.

A munkaközvetítők is lecsaptak a prédára, egyre többen ajánlanak állást a Balatonon. Még a kormányzati fakenews-ban is megjelent olyan cikk, hogy az Ausztriában dolgozók hazajönnek a nyáron, hogy a Balatonon dolgozhassanak.

Ezt persze semmilyen adattal vagy statisztikával nem támasztotta alá a cikk szerzője, de nem is kell. Amúgy sem lehet komolyan venni. Nyilván aki a téli szezonban dolgozik kint, az esélyes, hogy nyáron itthon van. De nem hiszem, hogy a többség a Balaton miatt jönne haza.

De a lényeg az, hogy az ember arra számít, hogy ha már ennyien tisztában vannak a problémával, akkor talán valami változás is elindul. És lehetőleg pozitív irányba. De ez nem feltétlenül van így.

Nyilván már van bejelentés, több helyen, de szerintem ez nem haladja meg a minimálbért és a nyolc órát. Aztán persze dolgozol tizenkettőt, és a pénzt feketén kapod meg. Ha megkapod.

Maradt a hátrányos megkülönböztetés

A diszkriminatív viselkedés egyes munkaadók részéről továbbra is jelen van. Egyesek azt gondolják, hogy ha fiatal csinos lányok állnak a pultban, lehetőleg kirívóbb, provokatívabb ruhában, az bevonzza a férfi vendégeket. Hiszen a Hooters is erre épül, és működik. De a Hootersnak ez a profilja.

Ám egy étteremnek, kávézónak, vagy akár egy diszkónak sem kellene, hogy ez legyen a profilja, mert nem feltétlenül fog működni. Hülyén néz ki, ha egy elegáns kávézóban a húszéves kis felszolgáló csaj popsivillantós rövidnaciban meg flip-flopban dolgozik, miközben nem tud rendesen felszolgálni és elúszik kettő asztallal.

A megbízhatatlan munkavállalók

És nem utolsósorban megjelentek a megbízhatatlan munkavállalók. Azok, akik csak ígérgetnek, de nem jelennek meg a megbeszélt időben, utána pedig még a telefonjukat is kikapcsolják. És ezekből sok van.

Ez természetesen a munkaadónak sem jó, neki az érdeke, hogy legyen, aki dolgozik, és termeli a profitot. A munkavállalónak pedig a biztonság a célja.

Legyen egy megbízható munkahely, ahol megbecsülik, megfizetik, nem kell bujkálnia, ha jön az ellenőrzés, rendesen kifizetik, és a szakmai tudása alapján ítélik meg, nem pedig a kora vagy a neme alapján.

Ahová visszamehet, a következő, és a következő és az azt követő szezonra. Hosszútávra. Ez érdeke lenne a munkaadónak is. Mert már ismerné az alkalmazottat, tudja, mit várhatna el tőle, mennyire lehet terhelni.

Megéri tisztességesen csinálni?

Az éremnek azonban két oldala van. Tisztában kell lenni azzal is, hogy ha a vállalkozó mindent tisztességesen és törvényesen csinálna, egyszerűen nem érné meg neki vállalkozni. A Balatonon biztos, hogy nem.

A szezon rövid, adókat, járulékokat kell fizetni. Az üzlethelyiséget, ha bérli, bérleti díjat kell fizetni, rezsit. És az időjárás nagyon is meg tudja határozni a szezont. A vállalkozó ott spórol, ahol tud.

Ennek ellenére tudomásul kell venni a tényt, hogy a szakemberek nem akarnak, és lehet nem is fognak napi 12-14 órát dolgozni heti hét napban ilyen feltételek mellett. Még ebben a rövid két-három hónapos szezonban sem.

Akinek családja van, és itthon tölti a nyarat, az szeretne a családjával is lenni. Aki fiatal, az élvezni is akarja a nyarat. Az az időszak már elmúlt, hogy reggeltől, késő éjszakáig dolgozik a vendéglátós, aztán hazaesik, és próbál nem elaludni zuhanyzás közben.

A vállalkozó pedig törődjön bele, hogy nem fog ötévente új autót venni, nem tudja rendszeresen lecserélni a BMW-t Audira, az Audit Mercedesre, a Mercit BMW-re. Télen nem megy el kétszer síelni, és nem viszi el az aktuális párját a Bahamákra januárban, mert „jó volt a szezon, van miből”.

Van, ahol kisebb a baj

Természetesen a nagy helyeket nem éri annyira drasztikusan a munkaerőhiány vagy szakemberhiány. Siófok, Balatonfüred, Keszthely, Fonyód és a nagyobb települések talán kevésbé fogják megérezni.

Ellenben ezeken a helyeken látványosabb lesz, hiszen a média szereplői ide mennek el riportokat készíteni. Senki sem fogja végigjárni az apróbb településeket a tó partján, hogy felmérje, mi a helyzet.

De a kisebb települések, ahol igazából csak a tó van, komoly bajban lesznek. Voltam olyan településen, a déli parton, ahol volt kettő darab étterem, meg egy kocsma. Miből lehet ott megélni? A helyi lakosoknak milyen egyéb lehetőségeik vannak? Ki fog oda menni, nyaralni? Biztosan van, aki szereti a csendet és a magányt, de erre a rétegre nem lehet alapozni.

Lassan el kellene gondolkozni, hogy hogyan tovább. Vagy megpróbálják valahogyan rendbe tenni a Balatonon a helyzetet, vagy el kell gondolkozni azon, hogy hogyan lehetne hasznosítani a tavat. Legyen akár szó halgazdálkodásról, vízgazdálkodásról, természetvédelmi területekről. De a fennálló helyzet senkinek sem jó.”

Tényleg drágábbak bizonyos termékek Magyarországon, mint Németországban?

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: munkaerőhiány Magyarország Balaton

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2414158909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geeeteee 2018.08.03. 17:57:29

@Arthamyr: És tesznek a falakra tükröket is. Sokszor megjártam már.

Terror Dzsoni 2018.08.03. 17:57:37

@Eastbay1: Valóban le lehet bontani ezt egészen addig a pontig, hogy a pincér nélkül nem is létezne a világ. De melyik szakmát ne lehetne hasonló módon szétcincálni?

Mint korábban írtam, mások ugyanennyi idő alatt házat tanulnak építeni meg villanymotort szerelni. Teszem azt a kőműves elbasz valamit, összedől a, ház, meghalnak az emberek. Nem tudom összemérni, bármennyire is szeretném. Ha a villanyszerelő nem figyel, ő maga is meghalhat, meg mindenki más is, aki a hálózat hibás részéhez ér.Ha a pincér elbasz valamit, mérges lesz a vendég. És akkor mi van?
A nem túl hízelgő véleményemtől függetlenül nem gondolnám könnyű munkának. De itt arról beszélünk, hogy tányérokat kell vinni, meg szépen mosolyogni. Mondjuk ez utóbbi biztos nehéz ha a vendég egy köcsög. De akik emberekkel foglalkoznak - vagyis a munkájukból adódóan kell velük foglalkozniuk - azok pont ugyan ezeket tudják elmondani, mint amit te hoztál fel példaként.
Nem mondtam, hogy megtudom csinálni, de biztos hamarabb beletanulnék, mint a pincér a programozásba, ami meg az én szakmám...

geeeteee 2018.08.03. 17:57:40

@Arthamyr: Szinte naponta kerülgettem ezt az átvert igényességet.

Csodabogár 2018.08.03. 18:20:53

@Lilli_Csiribiri: Sok éves tapasztalat, hogy aug. 20 után törvény szerüen elromlik az idő. Majd figyelem az idén is, bár biztos nem leszek a Balatonon.

Mrs. Clayton 2018.08.03. 18:38:41

@Csodabogár: en sehol nem rendelek steaket, mert nem erdekel egy nagy darab hus ennyire. Egyebkent nem is en ettem mert tudtam h szar lesz. Pedig szerintem nem is volt rossza minosegu a hus csak nem kellett volna szarra sutni. 6000-ert meg meg nem is lenne draga. Vagyis itt Angliaban ha tomegetkezdebe megyunk akkor ha nem curryt akkor ezeket kerunk mert nem tudjak altalaban elrontani

czerka 2018.08.03. 18:50:00

A pincér tényleg nem egy tanult szakma a világ nagy részén. Pláne nem szakmunkásvizsgához, OKJ-s papírhoz kötött szakma. Egy jó pincér beletanul a helybe és nyelveket beszél. A magyar pincér szakmunkástanulók meg megtanulják az angol szervízt (sehol nem alkalmazzák a gyakorlatban), nyelveket meg nem beszélnek.

Azok a magyar frissdiplomások, akik húzzák a szájukat, hogy ők sose mennének pincérnek, rövidesen egy ausztriai hüttében fognak felszolgálni vagy egy németországi szállodában húzzák át az ágyakat.

czerka 2018.08.03. 18:50:15

@maxval balcán bircaman: ami régen az extraprofitot termelte a tőkéseknek, az a Balaton volt. Ma már a fejőstehén a mindenféle fesztiválok közönsége. Ezer forintos hot dogok, mirelit kenyérlángosok és vizezett sörök. Aki ma gyorsan meg akar gazdagodni, az kitelepül fesztiválokra.

Tisztességes Természettudomány 2018.08.03. 19:08:32

@geegee: Ma már a pincér tableten veszi fel a rendelést, ami megy egyből a konyhába, míg a pincér esetleg ott tud maradni mosolyogni, és bort ajánlani a kajához. Könnyebb és átláthatóbb a számlázás is, viszont az ilyen memória-művész akciók jelentősége nullára csökken. Én ma annak a pincérnek adok borravalót, aki jól eltalált bort ajánlott az ételekhez, vagy valami extra kedvességet vagy információt adott az alapanyagokról vagy a borról.

geeeteee 2018.08.03. 19:08:36

Pajesz. Belevágtam. Kinő. Kincső.

Eastbay1 2018.08.03. 19:08:54

@Terror Dzsoni: Nagy kaland, egy fizikus meg gyorsanabban megtanulna programozni mint te a folyadékok hőtágulását. És akkor mi van?
Mondjuk a kőművessel meg villanyszerelővel pont szar példát hoztál, mert ad1: viszonylag ritkábban kerülsz kapcsolatba velük mint egy pincérrel (jó esetben), ergo kevesebbet fognak a te terhedre hibázni. Ad2: a pincér elnézést kér, adott esetben ad engedményt, akkor is ha a konyha baszta el. A villanyszerelő meg hibáztatja a másik villanyszerelőt, a vizest, a kőművest, a burkolót, a nagykert, az építészt, de legfőképpen a büdösqrvaistenit. Többet hárítanak mint Buffon. A kőműves detto, neki sem annyira stresszes a munkája, mint egy pincérnek. Megígéri hogy szerdán kezdenek, csak azt nem hogy melyik szerdán. Ha látja, hogy kicsúszik a határidőből, akkor iszik egy sört, meg elszív egy cigit, aztán ha nem felejti el akkor egy nappal előtte felhív, hogy mindenki más hibájából csúszni fog, de még 500ért egy hónap késéssel kész lesz a meló. Különben soha sem. És valahogy nekik nem ugatsz vissza, a pincérnek meg igen. Na ezt kell megfizetni.

geeeteee 2018.08.03. 19:08:57

Mert én olyan finnyás vagyok. Memcopy mehet.:)

gabors 2018.08.03. 19:29:52

@geeeteee: made my day ! plane ha 30 evvel fiatalabb lennek :-(

puhacica 2018.08.03. 19:47:10

@Arthamyr: sziporkazom, ez van.

@Terror Dzsoni: nap mint nap dolgozom olyan enberekkel, akiknek a mandzsettagombjabol kijon a havi fizetesem, csak eppen azt nem birjak felfogni, hogy a 6x4-es fotojukat nem tudom 4x4-esre varazsolni, hacsak nem vagok le a kepbol vagy meretezem at es a maradekot meghagyom feheren. gyakori kerdes meg, hogy ha van egy 8x10-es keret, abba mekkora fotot kell rakni. es biztosan ok is programozok, meg topmenedzserek, csak epp ezekhez az egyszeru dolgokhoz hulyek, mint a segg. szoval ja, mindenre van alkalmas szaki es mindenkinek megvan a gyenge pontja.

Arthamyr 2018.08.03. 19:47:17

@Eastbay1: Úgy érzem, te kicsit alulértékeled a programozást. :)

Arthamyr 2018.08.03. 19:51:49

@puhacica: Nem lehet 6x6-osra alakítani (a széleire meg odagenerálod, ami ott volt - lehetett volna - ma már minden második filmben cgi van, gondolom ez is megoldható egy képen, ha a videon is, bár nyilván részletesebbre kell megcsinálni), majd lekicsinyíteni? Vagy ezt már nem fizetnék ki?

Mrs. Clayton 2018.08.03. 19:58:27

@Tisztességes Természettudomány: en meg nem kaptam olyan bort amit ne tudtam volna meginni a vacsorahoz csak azert mert nem illett hozza, mondjuk rossz bort sem kaptam meg etteremben, boltban annal inkabb. Raadasul jobb helyeken alapbol jattolas van, elore meg is mondjak mennyi. Aztan ha nem tetszik szolhatsz h vegyek le. Egyebkent van is egy sztorim rossz borrol, amit visszavittem. Mire mondta a penztaros h sajnalja ebbol az uvegbol hianyzik gy nem tudja visszavenni. Mondom, de hat ki van plakatolva ha nem tetszik hozzam vissza es visszakapom a penzt. Irnom kellett levelet meg a cimkerol kepet kuldeni. Mire folkaptam a vizet es bekuldtem egy masik egyebkent egesz jo bor cimkejet is h az is szar volt. Minden tovabbi nelkul refundoltak es meg egy otost is hozzamvagtak. Persze jol jartak mert elhoztam masik ket uveggel toluk.

Mrs. Clayton 2018.08.03. 20:04:45

@puhacica: miert nem mondod nekik h egyaltaln nem kotelezo a keretbe kepet rakni? Gondolom azert vannak osszezavarodva mert nem tudjak h a 8x10 az belul v kivul ertendo. Persze ettol meg nem tunnek nalam sem okosnak, csak ismerem a gondolkodasukat.
Emlekszel meg a digitalis kepkeretre? Azok is mar csak disznek vannak kint, kepet altalaban egyik sem mutat

geeeteee 2018.08.03. 20:10:46

Még van egy pohárra való, de úgy érzem, lemaradtam a nagyjainkról. Fülelek.

geeeteee 2018.08.03. 20:10:51

Eszem ágában sincs a lelketekre tenni, vettem

rfz 2018.08.03. 20:11:10

A cikkíró utolsó bekezdése a lényeg szerintem. Itt az ideje beszántani ezt az egész retek rendszert, partot 1km szélességben letolni, higgyétek el mindenki jobban járna. Ez a tó ebben a formában semmire sem jó. Próbálj meg este 10 után sétálni egyet a parton. Naugye! Nem fog menni mert lakat van mindenen. Aztán meg csodálkoznak, hogy elmennek Horvátba az emberek. Naná! Ott egész végig élvezheti a környezetet, olcsóbban, jobb minőségben. Én tisztelem a szolgáltató szektort, de nálunk nincs meg a kultúrája ennek. A magyar nem kifejezetten szolgáltató szemléletű nép, ezt tudomásul kell venni. Jól írta a cikkíró: "nem ezért tanultam" mentalitás van. Itt mindenki k okos....Az a baj, hogy a legtöbbje csak tanult, de érteni nem sok mindenhez ért, a végén meg csöndben elmegy csomagolni, meg mosogatni az EU-ba, ott úgyse látja senki....
Én évekkel ezelőtt voltam egy füredi - állítólag - jónevű nagy hotelben. Röviden össze tudom foglalni: kényelem: 0, kaja :zsíros, egészségtelen tömegkaja, árak: na ez az egy volt ötcsillagos, wellness: a gyerek 1 fürdés után belázasodott. Még egyszer mondom: 1km-es sávban dózer, és az egészet újra kell gondolni. Szerintem.

geeeteee 2018.08.03. 20:11:14

@gabors: Saját Big Numbers. Fckn Lbrrs.:)

Yettihun 2018.08.03. 20:38:10

@Mrs. Clayton: a 200 nettó egészen addig jól hangzik, amíg ki nem számolod, hogy napi 13-15 óra heti hét napban milyen órabérre jön ki.

Terror Dzsoni 2018.08.03. 21:04:07

@puhacica: Nem értem mirefel a személyeskedés, de mindegy. Akkor a te stílusodban válaszolva: nem lehetséges, hogy neked vannak gyenge képességeid, s nem tudod elmagyarázni mit nem tudsz megcsinálni? Hm?

A gyenge pontról meg már írtam, ha nem bírod a hülyéket, akiknek hajbókolnod kell, munkahelyet vagy szakmát kell váltani.

@Eastbay1:
Te szólítottál fel, hogy csináljam ha tudom, s én csak a nettó véleményemet közöltem erről a felkérésről.

Nos, hogy te nem ugatsz a kőművesnek ha baszakszik veled, az a te bajod, szerintem. Egyébként ha már az elején rámész a vérükre, eszükbe sem jut a szarozás.
Egy adott szakma nem minősül fel vagy le, attól, hogy milyen gyakran találkozol a képviselőivel az életed során, szerintem. Atommérnökkel kevesen találkozunk, azt mégis fontos, hogy értsen a dolgához.

A villanyszerelő rossz példa? A villanyszerelők párban dolgoznak, ez szakmai előírás. Az egyik kapirgál a villanyszekrényben, a másik meg nem figyel és ráadja a feszültséget. Gondolom ilyet még sosem hallottál?

Gondolom a pincérre bármikor rádőlhet az állvány, meg a fal munka közben?

Az az érzésem neked nem tudnék jó példát hozni, mert ha az orvost hozom, akkor is azt mondod, hogy majd úgyis a nővér viszi el a bajhét.

Próbáld meg megérteni, nincs nekem bajom a pincérekkel. A balatoni szezont az ismertetett kondíciókkal lenyomni nem semmi és talán még sem is sok érte a pénz. De nem hiszem, hogy ez a hajtás megy a máskor és máshol is. A stressztűrés részben velünk született "alapeset", ami tanulható, fejleszthető egy pontig. Aki nem bírja a hülyéket, az váltson. Kedvezményt ad, meg hajbókolnia kell? Vagyis végzi a dolgát, vagy tévedek? Hát nehogy már sajnáljak valakit, aki a munkáját végzi és pénzt is kap érte. Illetve a kapott kiszolgálás milyenségétől függetlenül nem hagyok borravalót senkinek,sehol. Ezzel gondolom nem lettem szimpatikusabb. :) Aki akar, adjon, nem sajnálom senkitől.

S egy dolog még nem merült fel,hogy miért hajlamosak a vendéglátósok - szakácstól a mosogatóig - általánosítani, minden vendég paraszt, oszt jó' van. A kérdés: miért ellensége a felszolgálónak az összes vendég, kivétel nélkül?

Ha olyan helyre megyek, ahol ki illetve felszolgálnak, nekem eszembe nem jut parasztkondi a személyzettel. Ettől függetlenül tartom a véleményem: olyan szakma, amelyet bármilyen normális, átlagos képességű ember viszonylag rövid idő alatt elsajátít, ha kell. Az már más, hogy bírja hosszútávon vagy nem. Gondlom ezért lesz a legtöbb felszolgáló alkesz 35-40 éves korára. Mint ahogy - szinte- mindenki alkalmas biztonsági őrnek. Amióta láttam egy félkezűt,azóta nincsenek kétségeim.

puhacica 2018.08.03. 21:15:51

@Arthamyr: :D na latod, te is it-s vagy, megsem a logikus megoldast vetetted fel, meg ha a tobbi reszetol el is tekintunk a tortenetnek. digitalisan alakitjuk at a fotot, ugye? tehat annak, hogy 6x6 vagy 4x4 csak a printen van jelentosege, a lenyeg, hogy square legyen... :D
de 3 dolog miatt is kivitelezhetetlen a dolog:
1. ezekbol a tobbsegeben 3 pixel meretu kepekbol nem lehet csodat varazsolni
2. nincs, aki kifizetne ezt a szolgaltatast
3. nincs, aki megcsinalja, ehhez ugyanis olyan szintu ps buveszkedes kell, amihez en keves vagyok.

@Mrs. Clayton: mert azert kapom a fizetesem, hogy kepeket hivjak elo :D
amikor ott a kezeben a keret es ra van irva, hogy 8x10, aztan rakerdez, hogy mekkora kell bele, akkor azert korbe szoktam nezni, hogy van-e kandikamera.
en azert nem ismerem a gondolkodasukat, mert akkor az osszesnek/tobbseguknek ilyennek kene lenni, ha ez jellemzo lenne rajuk. de szerencsere nem mind ennyire sotet.

puhacica 2018.08.03. 21:21:55

@Terror Dzsoni: melyik resze volt a szemelyeskedes? mondjuk ha igeny van ra, belekezdhetunk. ;)
nem, nem lehetseges, hogy en magyarazom rosszul, kar hummogni. a munkammal semmi bajom nincs, a hulyekkel van. azokbol meg akad mindenhol.

Mrs. Clayton 2018.08.03. 21:27:41

@Yettihun: tok mindegy. Egy atlag egyetemista nem szed ossze a nyaron fel milliot. Igy van ra eselye.@puhacica: igaz az en vendegeim csak 17-18 evesek max de sokszor apukaval hivatnak fel, hogy az ujjlenyomatukkal valaki mas vette a sausage rollokat meg a fajitast sot az uditoket is es azonnal teritsuk vissza ezek arat.

Terror Dzsoni 2018.08.03. 21:54:00

"biztosan ok is programozok, meg topmenedzserek, csak epp ezekhez az egyszeru dolgokhoz hulyek, mint a segg. "

Ezt én annak vettem, ha nem volt az, akkor is. Értem én, hogy szerinted jól végzed a munkád, de vagy mindenki hülye vagy te vagy helikopter...

puhacica 2018.08.03. 22:34:51

@Terror Dzsoni: nezd, en nem fogok magyart magyarra forditani, plane nem azutan, hogy te eldontotted, hogy en veled most tulajdonkeppen szemelyeskedem. :D

nem, nem mindenki hulye, ezt is irtam, talan 2x is. a munkamat meg talan nem te dontod el, hogy hogyan vegzem - a fotelbol. :D
mondjuk ha nem arra reflektalnal, amit elkepzelsz, hogy mondtam, hanem arra, amit valoban mondtam, ugy sokkal konnyebb lenne, de mivel csak kotozkodsz itt meg beserulsz mindenen, sajnos ezt a parbeszedet be kell rekesztenem. kar erte, olyan erdekes volt... ja, nem.

Lilli_Csiribiri 2018.08.03. 22:51:28

@Csodabogár: Szerintem ez mostanában nem igaz. A lányom 2015 szeptember 17-én született és 33 fok volt és egész szeptemberben forró nyári időjárás volt. 2016-ban is elég sokáig kitartott a jó idő. Mostanában egyáltalán nem ritka hogy 3-4 héttel hosszabb a nyár, de a Balatonon minden ugyanúgy bezár ha megkeresték a pénzt.

hunter84 2018.08.03. 22:51:40

"Voltam olyan településen, a déli parton, ahol volt kettő darab étterem, meg egy kocsma. Miből lehet ott megélni? A helyi lakosoknak milyen egyéb lehetőségeik vannak? Ki fog oda menni, nyaralni? Biztosan van, aki szereti a csendet és a magányt, de erre a rétegre nem lehet alapozni."

Kérem a hely nevét, én csak ilyen helyre vágytam végre. Tirpák turistáktól távol.

Arthamyr 2018.08.03. 23:03:58

@puhacica:
Az IT-s igazából egy jobban megfizetett wc-pucoló (szart lapátol egész nap), mit vártál?
1. Na ezt nem feltételeztem, ennyi erővel az egész képre jöhet a 3-as pont. :D
2. Ezt gondoltam.
3. Ez csak idő kérdése, bár tény, hogy nekem minimum évek kellenének hozzá, mert ugye meg kellene tanulni, hogyan kell. :D De lehet, hogy végtelen év sem lenne elég, mert tehetségbeli korlátok tűnnének fel. Viszont te már nem nullárol indulsz. :)

Én egyszerűen gondolkodom, az ügyfeleknek is azt mondom, hogy mindent meg lehet csinálni, csak sokáig tart és/vagy sokba kerül. Ha 100 évig tart, senki sem tudja ellenőrizni, vagy legalábbis nem rajtam fogja már leverni. :)
Én magam vágom a képet, amikor 10 évente 1x kell valami kép, és simán levágom, ami nem kell, nincs pénzem (és eddig szükségem sem) fotosop mágusra, aki odarakja, ami ott lehetett volna (vagy eltűnteti, aminek nem szabad látszania). De pl. a saját szakterületen szeretem az ilyen "hülyeségeket", szórakoztatóbb, mint ugyanazt a szart megcsinálni 101-edszer is kicsit máshogy (bár abban is megvan a szépség, ha elég hamar megcsinálod, aztán marad egy csomó időd arra, amire szeretnéd).

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.08.03. 23:09:04

@gabors: haha, eloszor kicsit nehez volt erteni az akcentus miatt, de azert ugyes volt :))

Arthamyr 2018.08.03. 23:16:11

@gabors: Még nem néztem meg a videót, és most sem fogom, azt sem tudom, ki a Kate McKinnon.

Most akkor örülni kell vagy sem? Kéne, hogy tudjam/érdekeljen, hogy kicsoda Kate McKinnon? Gondolom ez az a (színész?)nő, aki valami régi, mérsékelten jó számot elreppelt valami amerikai sóműsorba (a cikket azért olvastam erről, amikor pattogtak az inggombok valakinél)?

puhacica 2018.08.03. 23:22:06

@Arthamyr: nahat, ezt nem tudtam! :D

nem tudom, hogy meg tudnam-e tanulni, valamilyen szinten biztosan. csak nem biztos, hogy az az a szint lenne, amivel elegedett lennek. :) illetve tulajdonkeppen ez a resze nem is igazan erdekel a fotozasnak, mint ahogy pl a cgi/motion design se foglalkoztat.

igaz, ugyfelnek nem mondunk nemet, maximum olyan arat, amit nem fog kifizetni. :D

Etniez 2018.08.03. 23:25:24

@Bredpitt Monika: Nem tudom eldönteni, hogy most trollkodsz, vagy komolyan gondoltad ezt a hozzászólást.

gabors 2018.08.03. 23:32:50

@Arthamyr: Ne nezd meg ...

En nem ismertem az eredetit igy nekem jo volt yozsefvaros ...

Hajra Erik !

Arthamyr 2018.08.03. 23:33:48

@puhacica: Igazi bizniszvomen vagy, jó ájtís lennél. Már ha nem zavar a wcpucolás. :)

Nyilván nem komolyan kérdeztem. Egyáltalán nem meglepő, ma ott tart az IT, hogy elég gyenge képességekkel is ok melód lehet, és ahhoz, hogy mondjuk csapatvezető legyél, nem feltétlenül kell jó technikai tudás és józan paraszti ész sem. Valamilyen képesség kell egyébként nyilvánvalóan, mert nem sorsolják az olyan melókat, amiko olyan életet tesznek lehetővé, ahol a mandzsettagombból kijön a havi fizetésed. Gondolom ezeket is látod, és mélyebb nyomot hagytak benned, de azért vannak (nagyon) okos emberek is, csak azt meg természetesnek veszi mindenki.
És az is lehet, hogy nem hülye enberekkel találkoztál, csak konkrétan 0% agyi kapacitásukat használták ott (azon felül, ami pl. a levegővételhez is kell), mivel ennyi volt a jelentősége a helyzetnek az ő életükben. Lehetsz hülye életed 99%-ában, ha a fontos helyzetekben okos/szerencsés vagy. :)

gabors 2018.08.03. 23:33:48

@Etniez: "@Bredpitt Monika: Nem tudom eldönteni, hogy most trollkodsz, vagy komolyan gondoltad ezt a hozzászólást. "

nem mindegy ?

Arthamyr 2018.08.03. 23:35:53

@gabors: :D
Nem tudom eldönteni, hogy most trollkodsz, vagy komolyan gondoltad ezt a hozzászólást. :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.04. 01:13:16

@Bredpitt Monika: Elhiszem, nem nagyon lennék se az olasz, se a spanyol, se a görög munkaerőpiacon álláskereső...

Latcho Rom 2018.08.04. 01:25:19

@Arthamyr: talán tényleg jobb lesz ha hazamész a tornyos kis faludba :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.04. 01:26:47

@Terror Dzsoni: " Vagyis, ha egy ablakon kiadják a kaját és a vendég onnan el veheti, nincs is rájuk szükség. Nyílván ez utóbbi gondolat abszurd, de attól még igaz! "
Dehogy abszurd, működő dolgo ez.A svédeknél csomó ilyen hely van, jellemzően kis útszéli helyek, vagy külvárosi kifőzdék, ahol nincs pincér és tök jól megvannak.A vendég leadja a rendelést a pultnál, ki is fizeti, majd kap egy ilyen kicsi, kerek izét (nem zsömle!)
ami elkezd berregni és villogni, ha kész a kaja, mert a pultos kiadta rá a jelzést.(Valami wifis cucc, olyasmi mint a telefonnak az sms funkciója...)És a vendég szépen odamegy a pulthoz, átveszi a kaját és elkezdi megharapni.
Tökéletes.
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.04. 01:30:36

@Magentax: Oké, de én erre aszondom, hogy ha drága is meg szar is a hely, akkor a vendég nem fog bemenni többet, tehát a vendéglátó bax rá jobban.Ha én éhes vagyok, találok másik helyert biztosan, tehát nem kényszerülök rá semelyik csirkefogó vállalkozóra...Persze az lehet, hogy nem halászlét eszem, csak mondjuk hotdogot, de akkor is van mindig másik hely.

2018.08.04. 01:32:38

@Bredpitt Monika: en nem utalom, es igen vannak szep vonasai. Ha soha nem jartam volna ott, akkor mondjuk egy 3-4 napos korbeutazas elmenydus lenne, es ugy tavoznek, hogy de szep es jo volt. De szamomra nincs tobb benne. Elhiszem, hogy sok embernek jo, fiataloknak tuti jo buli, en is voltam parszor ugy, van egy jellegzetes klimaja hozza. Uldogelos, setalos embereknek is biztos jo. De en a programrol programra, latnivalorol latnivalora jaro ember vagyok, ha nyaralunk, szoval ha most az lenne, hogy toltsunk el ket hetet (vagy akar egyet) a balatonon, akkor azt varnam mikor mehetek vissza melozni :)

2018.08.04. 01:36:50

@Latcho Rom: kiskunhalas tok jo varos! (legalabbis az volt 25-30 eve) Es nem falu.

mondjuk kicsit besirtam, hogy mar a gimi is meg a teko is (mind a ket kozepsuli) egyhazi suli lett. mekkora szarsag mar! Ott laknek, most nem tudnam hova jaratni a gyereket....

@Arthamyr hova fogod jaratni a gyereket?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.08.04. 01:50:05

@Tisztességes Természettudomány: Oké, ez a sztori amit írtam, kb jó tíz éve volt...

dorian gray · http://doriangray82.blogspot.com/ 2018.08.04. 02:14:15

@geegee: A mai írás szempontjából off a dolog, de nekem is volt ilyen élményem egyetemen. Első neurobiológia előadás után rögtön volt a szeminárium, mind a 80-an ott is voltunk, mindenki húzott egy témát,amiről majd év végén írnia kell 2 oldalt. A gyakvezető ment végig a névsoron, és odament mindenkihez, hogy húzzon. Következő héten úgy kezdte a szemináriumot, hogy beszélgessünk az előadásról, és kérdezne 1-1 dolgot véletlenszerűen valakiktől.
-Akkor azt kérdezném, hogy. (jött a kérdés), mondjuk xy emlékszel-e rá? óó úgy látom nincs itt, na akkor esetleg xy2...jaj pont ő sincs itt, de kár...és így végigment azon a 6-7 emberen,akik nem voltak ott, AZ ÖSSZESEN, mert mindenki más ott volt, és csak utána kérdezett meg valakit, aki jelen volt.
Az más csak hab a tortán, hogy az írásbeli vizsga értékelése után, meg lehetett nézni, leülni vele, ha esetleg a vizsgázó úgy találta, hogy ok nélkül nem kapott az adott válaszra elég pontot, akkor lehetett reklamálni. Volt, aki kihasználta az alkalmat, hogy mindenki egyszerre nézegethette. és akkor sutyiban beleírtak 1-1 mondatot és úgy reklamáltak. "hmmm xy....én úgy emlékszem, amikor javítottam a vizsgát, akkor az még nem volt odaírva...." Félelmetes agya volt a faszinak :)

M. Péter 2018.08.04. 02:21:46

@Terror Dzsoni: A pincér hibájaból is meg lehet halni. Megtörtént eset: a vendég allergiás volt a tejre és tejtermékekre, ezt elmondta a pincérnek, és kérte, hogy ajánljon valamit, amit meg tud enni. A pincér erre olyan ételt ajánlott, amelynek az alapanyagi között tényleg nem volt se tej, se tejtermék, csak arról feledkezett meg, hogy a húst íróban marinálták. Az étteremből való távozás után a 1/2 órával a vendég rosszul lett, ősszeesett és meghalt.

blackhairlady 2018.08.04. 04:08:59

@LepesMez: Annyi latnivalo van a Balatonnal, Balaton korul, hogy egy nyar is keves ra ha mindent latni akarsz.

geeeteee 2018.08.04. 08:04:39

@Arthamyr: Á, az is csak időhúzó. Az előkóstolóból alakult ki, annyi lett volna a dolga, hogy eldöntse mérgezett-e vagy sem. (byKőhalmi)

geeeteee 2018.08.04. 08:05:16

Hülyéskedéseket félretéve. A vendéglátásból pénzt csinálni úgy lehet, ha minden szereplő érdekelt. Nulláról kezdve, van egy helyed, kellenek bele az emberek, pultos-tiéd a pult, konyhás-tiéd a konyha, pincér-tiéd a placc, -tiéd a brifkó. Nekem ebből kell X, nem százalék, hanem pontosan annyi, ehhez kell érteni, ezen múlik. És önjáró lesz, menni fog magától. A jó pincér hoz jó szakácsot, és fordítva. A pultos odafigyel, hogy mindenki a pénzénél legyen, te is, mint tulaj, és a szakács meg a mosogató is. Megcsinálják maguknak a fizetést, ha hagyják. És teljesen mindegy, hogy hol, nem kell a Balatonon vagy a Riviérán lenni, Bivalybasznádon ugyanúgy működik, bár az előbbi kétségtelenül előny. De biztosan mindenki tud példát jó éttermekről félreeső helyeken is. Ennyi az alap, ebbe a keretbe kell minden kérdést és sztorit, amit feltettetek és elmondtatok belehelyettesíteni. Magában nem létezik jó pincér, pultos vagy szakács, mindegyik onnantól, attól kezdve lesz jó, hogy tudja, hogy mi a pálya, hogyan működnek együtt. Az nem működik, hogy mindenkinek fizetek valamilyen Y-t, az csak azért a Y-ért kel fel, megy be dolgozni, abba beleegyezett, azt elfogadta, más nem érdekli. És a szereplők közül akár egyetlenegy hazavághatja a helyet, bunkó pincér, koszos tányér, rossz számla stb.
A nap végén meg standolásnál(ez kb készlet leltár) meg minden kiderül. Aki jó, az már kivette a magáét, az X pedig teljesítve van. Mindenki boldog. Nem fizetés van, hanem "mennyit lehet csinálni". Gyakorlatilag hagyni kell, hogy csinálják a saját üzletüket együtt, avval párhuzamosan a bolt is jól fog menni. Remélem érthető voltam.

geeeteee 2018.08.04. 08:05:25

@Arthamyr: "Mi az a szakmai tudás egy pultosnál, amit 20 évig tart elsajátítani, és nem lehet mondjuk 3-5 év alatt?"
Például egy személyben könyvelő, bérszámfejtő és HR-es? A pia nagy üzlet. Egy pultoson nagyon sok múlhat, mondhatjuk, hogy kulcsfigura.

geeeteee 2018.08.04. 08:05:32

@Arthamyr: "akárki akármit mond, semmiképp sem hátrány a jó megjelenés." Így van. A tulajdonos számára pedig akkor főnyeremény, ha még mindenhez is ért. Általában a készletkezelés, már az ital, az a pultos dolga.

puhacica 2018.08.04. 08:34:41

@Arthamyr: barcsak igazi bizniszvuman lennek... :D

sajnos nem, ezek tenyleg nem vagjak, hogy mizu, latom rajtuk. ahogy azt is, amikor csak leszarjak, legyen valami es kesz.
o igen, az okosak! szerencsere nem keves fantasztikus elmevel is talalkozom, nagyon erdekes figurakkal hoz ossze a munka. es olyan erdekes, hogy az intelligensektol szinte kivetel nelkul azt kapom, hogy ram bizzak, en vagyok az expert, a hulyek meg mindig nekiallnak elmagyarazni, hogy hogyan is kellene csinalnom, illetve hogy biztos en tudom rosszul... :D

ymel 2018.08.04. 08:55:32

A csaladi vallalkozas projekteket tamogatnam. Ott munkaado/vallalo talan mashogy all a feladathoz, helyben lakok csinalnak a vendeglatast.

ogli dzsí 2018.08.04. 08:56:03

A magyar vendéglátás színvonala egyáltalán nem rossz, ez egy mítosz, sokkal jobb mint Horvátországban, Szlovákiában vagy Csehországban, ...most ne keverjük a nyugatot ide, mert ott nagyobb a nyugi, s a mosogaót is bejelentik rendesen, sőt még meg is élhet a "szakmájából" ha muszáj neki

A jót meg kell fizetni, itthon is. Tatán voltam a tóparton legutóbb, elég drága volt, kb. 5-6000 ft/kopf/kaja aperitiffel italokkal/kopf de a kaja finom volt a hely kellemes a személyzet kifejezetten kedves és képzett, tudtak értelmesen ajánlani. Tele is van a hely mindig, foglalás nélkül esetleg munkaidőben lehet leülni.

A másik odalról tudom hogy itthon is elkér egy tapasztalt szakács 1 milliót vagy többet egy ilyen szintü /nem olcsó, de nem luxus/ helyen és nem minimálbéres a barista meg a pincér se, csak ott tudnak színvonalat tartani ahol nem cserélődik 2 havonta a személyzet, idény jellegü -főleg jóáras- helyeken ezt nagyon nehéz hozni.

adg 2018.08.04. 08:58:07

@Terror Dzsoni: “Teszem azt a kőműves elbasz valamit, összedől a, ház, meghalnak az emberek. ”

Mit basz el a komuves, amitol csak ugy osszedol egy haz, es meghalnak az emberek?

Dikusz 2018.08.04. 09:04:07

@Lilli_Csiribiri: Szerintem nem azért zár be, mert megkeresték a pénzt, hanem azért, mert véget ért a szezon, kezdődik az iskola.

Dikusz 2018.08.04. 09:12:30

@LepesMez: Akkor látogass el Budafokra. Tegnap láttam először a frissen elkészült játszóteret a kerületi zeneiskola előtt.
Kis templommal, Szűz Máriával, mászókán kereszttel...

Terror Dzsoni 2018.08.04. 10:21:58

@M. Péter: Természetes, hogy felelősség mindenkire hárul a munkája során, igazad van. De az általad felvázolt eset szerintem azért igen ritka.

@adg:

Nem tudom mit basz el, nem vagyok kőműves. De mondjuk nem a megfelelő anyagokkal és technikával dolgozik valaki - nem csak kőműves - , akkor ez előfordulhat.

Terror Dzsoni 2018.08.04. 10:21:58

@geegee: Nálunk ez tudna működni? Vagy a magyar ember elvárja a seggnyalást meg a kiszolgálást?

sterimar 2018.08.04. 10:22:08

Még szerencse, hogy csak egy szakemberhiány alakult ki a vendéglátásban és nem több.

Bredpitt Monika 2018.08.04. 11:34:58

@LepesMez:

lehet azért a Balatonnál menni, van látnivaló, főleg ha van egy autód, de ott a vonat, mindenhol megáll, én sem szeretek egyébként két hétig strandolni, még a hideg is kiráz a gondolattól..

pont most hívott a húgom, hogy ugorjunk le holnap megint egy napra, valahová Badacsony környékére akar menni.....

erre soha nem mondok nemet, a gyönyörű Balaton látványa.....micsoda klassz dolog

Bredpitt Monika 2018.08.04. 11:42:53

@gabors: @Etniez: @Terror Dzsoni: @Arthamyr:

köszi fiúk (vagy lányok, ki tudja), tényleg zavarosan tudok előadni itt dolgokat, magamra vállalom, kimaradt egy gondolatsor (már megint)

Etniez kolléga, sajnos nem működik a visszanéző funkció, úgyhogy csak sejtem, hogy te is ugyanarra reagáltál, amire mindenki más a fenti Fantasztikus Négyes-ből (illetve nélküled hármasból, nehogy még a tízes számkörös tudásomat is megkérdőjelezze valaki)
Üdv, a hibbant nők földjéről

goodjohnwin 2018.08.04. 11:44:14

Balaton, a magyar posvány.
Az iszapos víz, a lehúzós-maffiás vendéglátóipar, a partszakaszokat elfoglaló oligarchák, a csürhe módon viselkedő turisták, a kivételezettek elzárt üdülői (ez már anno a SZOT-rendszerben is feltűnt és fájt), a folyamatos lenézés (te nem vagy elég külföldi, nem vagy elég tehetős, nem vagy elég csinos, nem vagy elég közeli ismerős, nem vagy kellően bennfentes vagy híres, neked nincs hajód, stb.)

Jó munkát végeztek a szoci éra propagandistái, egy egész régió elhitte, hogy ez valami különleges hely...

Bredpitt Monika 2018.08.04. 12:48:47

@goodjohnwin: "(te nem vagy elég külföldi, nem vagy elég tehetős, nem vagy elég csinos, nem vagy elég közeli ismerős, nem vagy kellően bennfentes vagy híres, neked nincs hajód, stb.)"

ez ismerős sajnos, de.....

attól még különleges hely, mondjuk én ott nőttem fel, lehet, azért vagyok oda érte annyira (Keszthelyen)

ogli dzsí 2018.08.04. 13:20:00

@Lilli_Csiribiri: van aki kinyit "utószezonban", van aki nem...

a Balatonon ez botrány? A sógoroknál síszezon közepén is bezárnak 7végén mindent, kivéve ha magyar v. egyéb migráns a tulaj...olaszok meg akkor vannak nyitva amikor kedvük van, és soxor nincs

Etniez 2018.08.04. 14:29:50

@gabors: Nem, mert nem tudom eldönteni, hogy miért jön egy olasz Magyarországra átmeneti munkára, holott mehetne bárhova, sokkal több pénzért.

encir 2018.08.04. 14:29:55

Szerintem most maxval birka írta meg a tutit. Az arany idők nem jönnek vissza, a vendéglátós vagy hosszú távra tervez sűrű garas, ritka forint alapon vagy lehúzhatja a rolót.

Arthamyr 2018.08.04. 15:16:24

@LepesMez: Csak most látom ezt... A feleségem (ő a halasi, én budapesti/gödi vagyok) Bajára járt középiskolába, és koleszos volt.

Iszonyat messze van még az, tekintve, hogy gyerek sincs, 10-15 év alatt még nagyon sok minden megváltozhat, lehet gyerek sem lesz. Ha probléma lesz, megoldjuk. :) Nem aszerint fogjuk optimalizálni a lakhelyünket, hogy az esetleges gyerek majd milyen középiskolába akar menni. Mi van, ha zenei suliba szeretne menni? És ha valami sportsuliba? És ha a matekot fogja szeretni?

haXXXor 2018.08.04. 15:37:07

Fakenews, haha.

De nem offolom mert a többi része teljesen korrekt a posztnak. Volt egy barátnőm anno, ő lent dolgozott nyaranta a Balatonon. Az amit én láttam ebből, az valami szörnyű szar volt: a munkaidő reggel 5-től indult úgy, hogy a zárás 11 és éjfél között volt. Pihenőnap nincs. Igen, szó szerint nincs, azaz hétfőtől vasárnapig, július elejétől augusztus 20-ig. A szállás szar, az emberek egy kupacon, pihenni nem igazán lehet. Szegény csaj folyamatosan megfeszült ezeken (még ha ő is választotta ezt - bár Baranyából más irányba nem tudott menni...) szóval egyszer felnyomtam a helyet. Ja igen, bejelentés 4 órában volt, de mindenki 4 órázott... a felnyomásna az lett a vége, hogy ellenőrzés tényleg volt és egy jót ebédeltek az ellenőrök. Ez egy igazi kapzsi kizsákmányolás volt akkor és most egy percig sem tudom sajnálni ezeket a dinnyésmercis nyomorékokat akik még üzemeltetnek valami szocreál szar 'éttermet'.. Én a Balatont amúgy évek óta elengedem és inkább Horvátországba ugrok le. Picivel drágább de messze többet ad.

kék madár 2018.08.04. 17:20:42

@Arthamyr: re: Kate McKinnon - potold be, hulyere rohogod magad rajta, mindent visz a csajszi

kék madár 2018.08.04. 17:23:22

@adg: "Mit basz el a komuves, amitol csak ugy osszedol egy haz, es meghalnak az emberek?"
ha en komuvesnek allnek, meglepodnel

kodacx 2018.08.04. 17:44:21

@Arthamyr: "Aki elvállal valamit, nem is feltétlenül munkát, teljesen mindegy, hogy nehéz-e vagy sem, annak nem kellene meglepődnie azon, ha a tevékenységgel járó tipikus dolgokban kell részt vennie, esetleg a tevékenységgel járó tipikus következményeket szenvedi el."
Tudod hombre, aki csak volt pincér ismerősöm, az akárhány is baxta rá a főnökre az ajtót, mondott fel, vagy húzott el külföldre, BÁR MINDEGYIKNEK VOLT KÖZE hülye vendéghez, de egyiknél sem ezen telt be a pohár!
Mert ezzel - hogy a "kedves vendég" egy jó része ordenáré bunkó, ezzel számolnak!

Amivel tele lesz a faxod egy idő után, ha a főnököd, akinek a boltot viszed, akinek a forgalmat csinálod kibaxik, átbaxik, nem fizet, nem annyit fizet, nem jelent be, nem annyiért jelent be...és ezek mellé olykor még egy bunkó, istenverte paraszt!
Emiatt húzott el innen a szakma nagy része!
Nem a kedves vendégek miatt...bár az sem semmi itthon olykor!

room_101 2018.08.04. 17:44:36

Észak-olaszországi tóparton nyaraltunk, csodás helyen, apartman (igaz, februárban foglaltuk, és az emailekre csak olaszul válaszoltak) tavi panorámával 65 Euró/nap, tóparti puccos szálloda éttermében vegyes grilltál 10 Euró (akkora volt, hogy alig bírtam vele), grill bárányborda 12 Euró. Ennyiért Budapesten nem kapod meg ezeket. Utána szlovéniai kemping éttermében minden főétel 6-9 Euró, mindegyikkel jól lehetett lakni, a Wiener schnitzel akkora, hogy lelóg körben, sör 2 Euró, kisfröccs 1,30. Pedig arrafelé nyugati bérekkel dolgoznak.

blasiusii 2018.08.04. 18:53:35

Két meglátás:
- Nem, nem tud mindenki felszolgálni, sőt rettenetesen fárasztó munka, de az egyik "fícsörje" az kellene, hogy legyen, hogy kedvesek a vendégekkel a felszolgálók. Elszomorító, hogy M.o.-n ez már annyira kiveszett, hogy komoly piaci előnyt jelenthet a kedves személyzet, míg nálunk nyugatabbra ez alap...
- Szerintem gyönyörű a Balaton, de ár/érték arányban nagyon meglátszik rajta, hogy 3 hónapból akarja a legtöbb hely kitermelni az egész éves bevételt + a tulaj profitját, aki nem is dolgozik a helyszínen. Nálunk egészségesebb országokban sokkal több családi vállalkozás tud tavernát, trattoriát nyitni, ahol a család szívvel-lélekkel dolgozik a saját boltjában, és nem kell egy zsíros vállalkozó zsebeit is kiömni.

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2018.08.04. 19:39:48

Végre egy jó írás a témáról.
Pár hete hallottam hogy a Bochkorék erről beszéltek a rádióban.
Szerintem a sütőipar kábé ugyanilyen.

Arthamyr 2018.08.04. 20:46:01

@kodacx: "Amivel tele lesz a faxod egy idő után, ha a főnököd, akinek a boltot viszed, akinek a forgalmat csinálod kibaxik, átbaxik, nem fizet, nem annyit fizet, nem jelent be, nem annyiért jelent be...és ezek mellé olykor még egy bunkó, istenverte paraszt!" - Ezen meg aztán főleg nem kell meglepődni. Egyrészt ez nem csak a vendéglátóiparra jellemző, hanem szinte bármely szakma aljára. A garázs IT-cég is tud ilyen lenni, az építőiparban alap, kb. az egész magyar magánszektor alja ezzel fertőzött, legalábbis amikor otthon voltam, még ez volt, és nem értem, miért változott volna meg.
Másrészt szerződésben kell rögzíteni a dolgokat... És akkor nincs nem fizet, nem annyit fizet, nem jelent be stb., ha valaki bunkó, istenverte paraszt, az is elég hamar levehető, nem kell tolerálni hónapokig.
Szintén nem én hoztam fel egyébként a tahó vendég szindrómát először, sőt, ha az összes hozzászólást elolvastad, még azt is láthattad, hogy szerintem az a probléma, hogy nem kínálnak megfelelő munkafeltételeket az alkalmazottaknak. De azért nem kell átesni a ló másik oldalára sem... És most a legtöbb helyen nem adnak megfelelő munkafeltételeket, ezt előre lehet tudni, és amíg nem kényszerülnek rá vagy nem képesek kitermelni, nem is fognak, ez senkit sem kellene, hogy meglepjen, ha egy random szar balatoni vendéglátó helyen kezd el dolgozni.

macskakoma 2018.08.04. 21:17:16

@hunter84: Balatonvilágos például.de már nem sokáig.

Vittore. 2018.08.04. 21:17:30

Pár napja voltunk Gyenesdiáson, okádék koszos víz, semmilyen zárható tároló nincs, az étel-ital durván lehúzós, volt belépő, és még le is kellett oda vezetni. Ehhez képest tőlem 2 km-re van egy élményfürdő, tiszta vízzel, chipes órával nyitható szekrényekkel, hullámmedencével, csúszdákkal. Az étteremben egy ezres a rántott hús, hatszáz a két főnek elég hasábkrumpli. A belépő helyiként 1250, a gyereknek 600. Miért kéne a lehúzós Balatonra menni?

kodacx 2018.08.04. 22:16:36

@Arthamyr: Had tippeljek: Ugye te soha a büdös életbe nem voltál anyagilag, vagy emberileg kiszolgáltatott helyzetbe, hogy MUSZÁJ volt a többet fizető munkát elfogadnod, még ha azzal nincs is szerződés, vagy nem annyira tetszik?

Arthamyr 2018.08.04. 22:50:01

@kodacx: Ezt a tippet bebuktad, én az említett garázs IT cégeket ismerem behatóan, de még van egyéb finom tapasztalatom is. Egyébként soha semmi sem MUSZÁJ ma Magyarországon (Európában), ha igen, oda már rossz/kockázatos döntések sorozata vezet, vagy olyan szar kiinduló helyzet (pl. valaki mélyszegény cigány családba születik), hogy a fent említett körülmények jelentik az előrelépést.
Egyébként a többet fizető munka akkor többet fizető munka, ha ki is fizetnek. Ha elvállalod szerződés nélkül, akkor egyrészt nagy eséllyel törvényt szegsz, másrészt kockáztatsz. Néha a kockázat realizálódik, és a több kevesebb lesz.

Gerardus A. Lodewijk 2018.08.04. 23:00:08

Minthogy a vállalkozók (érthetően) a piacgazdaságot éljenzik, nincs más dolguk, mint a piacgazdasági megoldást alkalmazni, azaz magasabb béreket fizetni. Ennek költségeit részben megjelentethetik az áraikban,* részben pedig kénytelenek lesznek kisebb profittal beérni. Így hamarosan be fog állni egy új egyensúly a kereslet és a kínálat között. Ugyanakkor jó lenne arról gondoskodni - és ebben már az államnak is kell, hogy legyen nem kicsi szerepe -, hogy a Balatonon ne 8-10 rövid hét alatt kelljen megtermelni az egész év bevételét.

---
*: Az esetleges áremelésekkel kapcsolatban még annyit megjegyeznék, hogy ugyan néhány évvel ezelőttig valamennyire elműködgetett az a modell, amelyben az Ausztriában szokásos árak kétharmadáért a vendég megkapta az Ausztriában szokásos minőség egyharmadát, és a különbségre azt mondtuk, hogy az a Puszta-Romantik (vagy a hely varázsa vagy ilyesmi), de ezek az idők egyértelműen lejártak. Amint arra @maxval balcán bircaman: is találóan rámutatott, a régi balatoni világnak vége.

kodacx 2018.08.05. 13:01:08

@Arthamyr:
"én az említett garázs IT cégeket ismerem behatóan"
Ha ott, egy ilyenben volt egy főnököd, aki kibaxott veled, akkor én is mondhatnám, hogy miért kellett elvállalnod a melót?!?!
Ha meg nem volt, csak kis, kezdő sufni cég voltatok, akkor meg hogy jön az ide?!? Akkor ti voltatok magatok főnökei, csak kezdők voltatok!

"Egyébként soha semmi sem MUSZÁJ ma Magyarországon (Európában)"
Na most nem tudom eldönteni, hogy te naiv vagy, vagy ilyen hülye, vagy ennyire csúsztatni próbálsz!
Ember! Nagyon félrement a valóság!

"oda már rossz/kockázatos döntések sorozata vezet, vagy olyan szar kiinduló helyzet (pl. valaki mélyszegény cigány családba születik), hogy a fent említett körülmények jelentik az előrelépést."
És akiknél tényleg ez van, beüt egy tragédia, válóper, vagy tényleg mélyszegény cigánycsaládba születik...azok dögöljenek meg?!? Ráadásul nincsenek is kevesen!
Annak hogyan "jelenti az az előrelépést", ahogy írod, hogy ahol muszájból elvállal munkát, a főnöke nem fizeti ki, nem jelenti le?!?! HM?!

Akárhogy csűröd-csavarod, Hombre, ebben az országban állam bácsi 30 éve baxik szabályozni, ellenőrizni, és szankcionálni rendesen a munkáltatót, a munkavállalási körülményeket, meg lehetetleníti el, akadályozza meg olykor titkosszolgálati módszerekkel VALÓS érdekvédelmi szervezetek létrejöttét...mert sokszor/legtöbbször az érdekében állt, hogy ne tegye...semmi gond...csak itt az eredmény!
Menekül el az országból, aki teheti!

kronikas 2018.08.05. 13:13:00

Balaton, pár éve...

Vegetátiánus pizzát kért egy vendég, szalámisat kapott. Intett a felszolgálónak, mondta ő vegetáriánus s vega pizzát kért. A felszolgáló barátságosan hátba vágta s közölte: jó lesz az!

Arthamyr 2018.08.05. 16:06:48

@kodacx: "Ha ott, egy ilyenben volt egy főnököd, aki kibaxott veled, akkor én is mondhatnám, hogy miért kellett elvállalnod a melót?!?!" - Mondhatnád, és sajnos semmi értelmeset nem tudnék rá mondani, igazad lenne. Max. annyit mondhatnék, hogy nem nagyon volt más, szóval az is jobb volt, mint a semmi. És még utána is átbasztak, multinál, meg akkor is, amikor eljöttem Magyarországról. :) Ez egy ilyen dolog, ami nincs leírva, azt vagy betartják, vagy nem.

" ebben az országban állam bácsi 30 éve baxik szabályozni, ellenőrizni, és szankcionálni rendesen a munkáltatót, a munkavállalási körülményeket, meg lehetetleníti el, akadályozza meg olykor titkosszolgálati módszerekkel VALÓS érdekvédelmi szervezetek létrejöttét..." - Részben egyetértek... A szabályozás nemhogy megvan, hanem agyon túl van szabályozva vagy rosszul van szabályozva rengeteg terület. Az ellenőrzés és a szankcionálás viszont elég gyér, pl. nagyon picsán kéne rúgni az ilyen szerződés nélkül dolgoztató cégeket, jelenleg kb. csak akkor történik ez meg, ha valami csókosnak érdekében áll betartani a konkurenciának. És sajnos akárhogy szépíted, a szerződés nélkül alkalmazottaknak is megéri ez a helyzet, mert ha azt mondanák, hogy ok, akkor minden tisztán lesz, ahogy a papírra le van írva, de 30-40%-kal kevesebbet kap, nincs túlóra, de amiatt megint leugrik ennyi, egyből gyász lenne.
Ez egy ilyen mentalitású társadalom, sok évtized rohadásának eredményét látod, ezt már állam bácsi (ahol hasonlóan életképes mentalitású emberek irányítanak) nem fogja rendbehozni. Amit tehet az ember, hogy bekalkulálja, hogy ha nincs szerződés, abban kockázat van, ha nem ismered a másik felet, akkor fokozottan.
Persze lehet várni, hogy majd állam bácsi megsegít, meg hirtelen jószívű (de emellett lehetőleg nem törvénytisztelő) lesz a vállalkozó, csak nem érdemes.

kolomparlole1114 2018.08.08. 19:22:19

"És nem utolsósorban megjelentek a megbízhatatlan munkavállalók. Azok, akik csak ígérgetnek, de nem jelennek meg a megbeszélt időben, utána pedig még a telefonjukat is kikapcsolják. És ezekből sok van."

Mi ezzel a gond? Ez a magyar típusú lehúzós munkáltató pont az ilyet érdemli. Az lenne a baj ha jobbat kapna. Még a végén elbízná magát hogy lehet ezt így is csinálni. Így legalább felébred hogy nem lehet.

kolomparlole1114 2018.08.08. 19:39:10

"Tisztában kell lenni azzal is, hogy ha a vállalkozó mindent tisztességesen és törvényesen csinálna, egyszerűen nem érné meg neki vállalkozni. A Balatonon biztos, hogy nem."

Ezt kb. a fidesznyik politikusokon és pereputtyon kívül az egész ország elmondhatja magáról, nem csak a vendéglátósok. Egy orvosnak talán megéri? Tanárnak? És azok még adót se csaltak.

kolomparlole1114 2018.08.08. 19:39:38

Szóval a tipikus magyaros siránkozást leszámítva (magas a bérleti díj, sok az adó... másnak talán nem? A Westendben vagy a Váci utcában olcsóbb?), mert ezért az egész ország sírhatna, a tény az hogy elfogytak a lehúzható balekok. A mai fiatalok már nem félnek klikkelni a neten, és dobbantani ha kint többet fizetnek. Nyelvet tudni már nem ciki, hanem alap, tehát miért is maradnának Lehúzisztán mocsarában? Miközben a fészbúkon nap mint nap látják hogy a londoni magyar haverjai milyen jól élnek. Fel kéne már végre fogni hogy a kommunizmus véget ért, a vadkapitalizmus is (ami a kiöregedő, kommunizmusban szocializálódott, "majd csak lesz valami" emberekre alapozott). Elfogytak a balekok, nyugdíjba mentek, a fiatalok pedig nem ahgyják magukat átkúrni a palánkon, simán kiröhögik a minimálbéres + vagy lesz boríték vagy nem ajánlatokat.

kolomparlole1114 2018.08.08. 19:39:42

@kronikas: Remélem a fizetés nélküli távozás is jó volt neki. :)

kolomparlole1114 2018.08.08. 21:09:48

@Arthamyr:

"vagy olyan szar kiinduló helyzet (pl. valaki mélyszegény cigány családba születik)"

Azért ez se akadály, ha valaki AKAR dolgozni. Nekem van cigány haverom, akire az összes halmozottan hátrányos jelző ráillene, alkesz, családverő szülők, mégis képes volt eljönni otthonról, a sulit munka mellett végezte el, Londonba a válság kitörésekor ment ki, amikor mindenkit épp lebeszéletk róla, és azóta is ott van. Nem segélyen. Nem mondom hogy ez átlagos, mert k. nagy akaraterőre volt szükség hozzá, és az ugye nincs mindenkinek (nekem se biztos hogy lett volna), de azért annyit minden cigány vagy nem cigány is tud teljesíteni hogy ne lopjon, ne gyilkoljon. A szegénység nem indok, fehér ember is van szegény, mégse jön "idegállapotba" ha el lehet lopni valamit.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása