oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. június 10. 06:30,  Ami hiányozni fog Magyarországon 93 komment

2018. június 10. 06:30 Határátkelő

Ami hiányozni fog Magyarországon

Külföldön Magyarország hiányzik, Magyarországon külföld – vagy legalábbis mindenhol valami a másikból. A mai válogatás egyik írása éppen ezt a témát boncolgatja. Aztán megnézzük, hogyan „kezdődött” Svédországban a következő tanév (igen, nem elírás), végül belekeveredünk egy jó kis kapuzárási pánikba.

pastis_1.jpg

Nemrégiben volt már szó arról, hogy a Fromázs blog szerzője közel 2 év után visszaköltözik Magyarországra. Most azt szedte össze, mi az az öt dolog, ami hiányozni fog neki Franciaországból.

Tolerancia és multikulti 

A japán zongoraművész barátnőm, akinek szintén 5 éves kisgyermeke van és Korinával pajtások, japán szerzők műveit mutatta be, illetve gyerek és felnőtt kórusokat vezényelt egy szombat délutáni rendezvényen. (Ingyenes volt, csak regisztrálni kellett!) 

Amellett, hogy fantasztikusan játszott, öröm volt látni a vegyes társaságot a nézőtéren. egyrészt sok francia érdeklődő volt, másrészt felvonultak a francia-japán vegyes párok gyermekeikkel. Gyönyörű látvány volt a közönség! A gyerekek persze a japán anyukákra hasonlítottak és a szőke-barna francia apukák lelkesen tapsoltak az éneklő gyerekeiknek, feleségeiknek. 

Úgy látom, hogy itt nagyon nyitottak és kíváncsiak a más kultúrák iránt az emberek. Volt olyan angolos, ötvenes! tanítványom, aki ógörögül tanult. Amikor kérdeztem, hogy miért ezt választotta, azt mondta, hogy „mert érdekli”. Ennyi. Érdekli őket a világ, akár hasznos dologról van szó, akár nem. 

A kisgyerekek és babák bevonása az életbe 

Itt megint a szombati koncertet említeném, amely délután háromkor kezdődött. Ez azt jelentette, hogy a közönség tele volt babákkal, kisgyerekekkel és kiskamaszokkal. 

Egy ajtót nyitva tartottak, hogy a gyerekekkel ki lehessen menni pisilni, illetve kiengedni a gőzt, ha kell. Nem a műsort vágták rövidebbre, hanem lazábbá tették a körülményeket. 

Magamtól soha nem jutott volna eszembe egy 5 évessel egy 60 perces komolyzenei koncertre elmenni, de Franciaországban valahogy tudtam, hogy rendben lesz, illetve tudtam, hogy ha ki kell mennünk nem fognak a többiek megkövezni, hogy micsoda szülő, micsoda viselkedés! (...) 

Nem csak a kultúra terén látható ez, hanem az élet minden más területén hamar igyekeznek megmutatni a gyereknek, hogy mi hogyan működik és elvárják tőle, hogy amit tud, azt csinálja is meg. 

Egy példa erre a késsel vágás. Egészen kicsi korban már megmutatják a gyerekeknek, hogy hogyan működik a kés. Persze, óvatosan, segítséggel és mindig felnőttel, de megmutatják. 

Nem vágyják fel a banánt a gyereknek, mert az gyorsabb és csak gyorsan legyünk már túl az uzsonnán! Nem. Ha kéri, akkor türelmesen, együtt csinálják a gyerekkel. 

Ezen a téren nekem még sokat kell tanulnom… de látom a dolog későbbi pozitív hatásait a saját családomban, ahol jól nyomon tudom követni a 4 unokatesó nevelését. 

A szolgáltatások minősége és a kifogástalan kiszolgálás 

Nem tudok hozzászokni a boltokban dolgozó, mosolygó, kedves eladókhoz és az éttermekben felszolgáló, hasonlóan kedves pincérekhez! Minden alkalommal úgy érzem magam, mint egy hollywoodi híresség. 

Nincs nyomulás, ha mondom, hogy nézelődök, mindig hagynak. Ha kérdésem van, mindig találok valakit, aki kedvesen és készségesen válaszol rá. (...) 

Az idősek méltósága és lazasága 

Ez talán a legistenibb és leginspirálóbb látvány. Amióta Franciaországban élek, azóta tudom, hogy az időskor nem a semmittevés és a mindenről lemondás ideje és nem félek (annyira) tőle. 

Természetesen leginkább a 60-80 közti francia hölgyek megfigyelésével töltöm az időmet, akik mindig lenyűgöznek! Igaz, sokat járok a belvárosban, tehát inkább a jól szituált réteget látom nap mint nap, de példaképnek kiváló! 

Gyerekruhát a H&M-be járok vásárolni (sajnos a francia gyerekruha boltok elég drágák!) és mindig át kell mennem a női részlegen ehhez. A minap néztem, hogy milyen ebben a köztudottan a fiatal korosztály által kedvelt üzlet vásárlói életkorának az átlaga. Egy jó 40-re tippelek. 

Aznap minden korosztály képviseltette magát a női ruhaosztályon, de a legjobban persze az ősz hajú, csinos, lendületes nagymamák voltak, akik ugyanolyan szenvedéllyel böngésztek, mint a fiatalok. Lehet, hogy a kamasz unokáik számára kerestek valamit, de nem akarom elvenni magamtól az illúziót! (...) 

A francia nő mítosza nem hiába világhírű, most már mondhatom. És nem csak a pénz számít, mert a hozzáállásuk az élethez is alapvetően más, mint a magyar nőké. Az ízlés és az igényesség mindig fellelhető náluk. Azoknál is, akik nem dizájner ruhákban járnak, nem sminkelik magukat és nem járnak magassarkúban. 

A természetesség a fő elv. Kell egy jó frizura, egy modern szemüveg, egy színekben harmonizáló ruhaösszeállítás egy sikkes kis cipővel (nem kell a magas sarok) és egy nagy mosoly. Ennyi. (...) 

Az életöröm és az evés-ivás iránti szenvedély 

Igazából az előző pontokban mind megjelent az életöröm is, illetve az élet iránti szenvedély! Itt is mindenkinek megvan a maga problémája. Súlyos betegségek, munkanélküliség, gyerekvállalás nehézségei, mégis máshogy élik meg, vagy csak nem akarnak a problémára koncentrálni a nap minden pillanatában. 

Az evés-ivás iránti szenvedélyük pedig olyan szépen megalapozza az életörömüket, hogy már nem kell sokat hozzátenniük. (….) 

Utószó 

Jó kérdés az, hogy ha ennyire jó itt, akkor miért akarok mégis hazamenni? Ha teljesen őszinte akarok lenni, akkor azt hiszem, hogy ha találtam volna egy klassz munkát, amit szeretek, akkor maradnék. Bár nem vagyok benne egészen biztos. 

Mindenesetre én magam, otthon is ezen elvek szerint fogok élni – akkor is ha néha az árral szemben kell úszni – és hiszem, hogy vannak még sokan mások kis országunkban, akik hasonlóan gondolkodnak. Majd megkeresem őket!” 

A teljes posztot itt találjátok, nagyon ajánlom! 

Vidámkerék, fülpunci 

Kétségtelen, hogy a cím kissé bizarr, ám magyarázata akad. A Waiting for Emilie blog szerzőjének (aki nem más, mint Bandi Republic) kislánya ugyanis június elsején ment először iskolába. Meglepődésetek jogos, és kétségtelen, hogy az iskola Svédországban is előbb ér majd véget, mintsem újrakezdődnek. A titokra rögtön fény derül.

sved_suli.jpg

„2018. június 1. nagy nap ez a mai. Emi ma megy először az iskolába. Az oktatás csak augusztus 20-án kezdődik – államalapító Szent István tiszteletére -, de előtte rendeznek egy bemutatkozó látogatást. Reggel 9-re ment a suliba, ahol egy órás ismerkedés lesz – szülők nélkül. 

Emlékszem a ’80-as évek elején, amikor szeptemberben először szorongva bementem az újpesti Erzsébet utcai általános iskolába a kis Parány Petimmel a zsebemben. 

Rettenetes nagy felfordulás volt, millió gyerek, zaj káosz, sokk. senkit nem ismertem, teljesen elveszettnek éreztem magam. már kezdtem volna pánikba esni, amikor egymás mellé kerültünk az egyik új osztálytársammal, akit szintén elkísért a kedvenc Parány Petije. Innentől kezdve picit könnyebben mentek a dolgok, már volt egy pajtásom. 

Nos, a 2010-es évek Svédországában semmi ilyen jellegű trauma nem fenyegeti a 6 éveseket. Hónapokkal ezelőtt elkezdték szisztematikusan felkészíteni a gyerekeket az iskolakezdésre. 

Tavaly év vége felé le kellett adnunk három iskolát a preferencia sorrend megjelölésével – természetesen online. Mi eléggé aggódtunk, hogy a gyermek jó iskolába fog-e majd kerülni. 

Nézegettük Stockholm város hivatalos honlapján az összes környékbeli iskola értékelését, az összehasonlító táblázatokat, a szülői véleményeket. 

Legnagyobb megdöbbenésemre a bennszülött, gyermekpszichológus szomszédunk rövid informálódás után simán megadta a legközelebbi állami iskolát, mint első számú jelöltet. 

Mi is követtük a példáját, és fel is vették oda a csajokat. Mivel ők a legjobb barátnők, a feleségem megkérte az iskola rektorát, hogy kerüljenek egy osztályba. ennek semmi akadálya nem volt. 

Egyébként az ovis csoportjából vagy nyolcan fognak ugyanabba a suliba járni, és a pedagógusok stratégiailag úgy osztották el a gyerekeket, hogy a legjobb haverok egy osztályba kerüljenek. 

Ezen felül az elmúlt hónapokban többször találkoztak a környékbeli ovisokkal, akik szintén ebbe az iskolába fognak járni, hogy együtt bandázzanak, ismerkedjenek egymással. (...) 

A nulladikosok teljes névlistáját böngészve láttam, hogy lesz egy Szabo családnevű kislány az évfolyamban. Gyanús, hogy Emilie-nek nem kell majd egyedül magyar órákra járnia és lesz egy bűntársa a magyar nyelv megreformálásában. 

Ezen a területen már egyébként igen jól halad. A rasszista cigánykerék be sem került a szókincsébe, mert átkeresztelte vidámkerékre. Mennyivel kedvesebb ez így. A négercsókra még nem talált ki semmilyen PC elnevezést, de talán csak azért, mert azt itt mums mums-nak (nyam-nyam kb. magyarul) hívják.” 

A teljes írást itt olvashatjátok el.

Kapuzárási pánik külföldön 

A middle crisis előbb vagy utóbb alighanem mindenkit elér, nincs ezzel másként a Made in Austria blog szerzője, Gaben sem, aki a következőképpen dolgozta fel ezt az élethelyzetet.

moor.jpg

„Ezt a történetet ott kell kezdenünk, hogy „first world problemnek” tűnik vagy sem, közel a 36-hoz, 2017/18 tél közepén kőkeményen rám jött a midlife crisis, ami - így utólag - nagyjából 3 (agyb*szó) okra vezethető vissza: 

1. ok: az itteni közeg és a kollégák 

Mint már mondtam, lassan 5 éve Ausztria egyik legszebb (és „sajnos” egyik legjómódúbb) környékére vezetett az élet. Salzburg-Land, mint megye, nem csak hogy DURVÁN übereli Salzburg városát, de Ausztria jó részét is. 

Először is, több mint 10 olyan tó van 50-70km-en belül, hogy arra nincsenek szavak. 

Másodszor, az előbbiből fakadóan ez még Ausztrián belül is pénzesebb környéknek számít, ergo az itt lakóknak nem éppen a gázszámla átalánydíj különbözeti díjának befizetése okoz problémát...

Nem.

Sőt... pont ellenkezőleg. 

Bár Ámerikában a nagybetűs AMERIKAI ÁLOM már rég a sci-fi/TV-s szappanopera kategóriába esik, az itteni huszonéves kollégáim egész télen az alábbi gondokkal küzdöttek: 

Tibor 1: - miután sikerült a 24 évesen kp-ra megvett (használt) 120d BMW-t az első hóval „driftelés” közben tetőre - és ezáltal gazdasági totálkárra - tenni, emberünk kicsit megzuhant.

...nagyjából 5 napig.

Aztán vett helyette - persze hogy ismét kp-ra - egy összkerekes 120xd-t 4,5-6 milla közti áron, meeee az első is tetszett neki, ez meg még a havon is bírja... (...) 

Tibor 2: 27 évesen 1 hetes 2 személyes portugál nyaralás (~600 e Ft) majd 2 hetes amerikai körút (~1 misi) után vett egy Jet-ski-t.

Mert az fasza...

...ja és utánfutóval együtt persze, hogy legyen mivel húzni.

Nem, nem távirányítós :-P

...és most jön a „súlya” az egésznek - mindezt kb 8 hónapon belül...

...plusz az apró ugye, mint pl. egy 600 eurós Shoei GP sisak mert az „qualitativ” meg „hochwertig” és a kis spoilerekkel legalább fél másodperccel előbb ér a Sparba a reggeli zsemléért ;-) (...) 

Tibor 3: 26 évesen gyerek és bérelt lakás mellett az asszony új Fiestája és a családi pár éves kisbusz mellé beszerzett 2db MX5-ös Mazdát. 

...mondom kettőt. 

Nem, szintén nem távirányítós egyik sem :-P

„Hogy minek 2?”

- na ha ezt kérded (mint én), látszik hogy te sem a jóléti nyugaton születtél. :-P

„Azééé meee 1 kell játszósnak széttaposni meg télen az első hóban csúszkálni,

a másikat meg „építi”/pimpeli rogyásig: Bilstein futómű, Garrett turbó, slick-gumik....

...apa legója a hétvégére...” 

Az itteni 30 feletti korosztályról meg ne is beszéljünk, mert annak a FELE építkezik. Nem lakást vesz, 150-300 000 euróért, mert az a proliknak való, hanem építkezik. 

Itt. 

Itt, ahol egy telek, egy 3 házas tanyasi kukoricaföld peremén IS 30 millától indul.

plusz a tégla, a cement, a „hochwertiges” ablak stb... 

...tudom, OK, hitel, de könyörgöm, számoljunk már: 250 000 euró (egy fél ház) havi törlesztője 1200 euró, 35 évre, MOST, a 0%-os kamat mellett is, és akkor még nem evett a paraszt semmit, nem fizetett rezsit, és még az 1,99-es lámás bor is kimaradt... (...) 

Ha valaki bevándorolt magyarként ilyen közegben mozog nap mint nap, előbb-utóbb óhatatlanul Őt is elkapja a „csordaszellem”, avagy a „le ne maradj a többiektől” feeling. (...)

2. ok: az otthon maradt haverok

Tudom, tudom, a fészbuk meg a haverok 10 perces összefoglalói mindig csak a Best of részeket tartalmazzák egy ember életéből, és az időintervallum is nagyobb (~5 év) mint az osztrák kollégáknál, de a matek vége a dobogósoknál mégis ez: 

Haver 1. helyezett: 30+ millás családi ház építés folyamatban + 2 használt közép kategóriás kocsi

Haver 2. helyezett: 15-20 millás új építésű lakás + 5 millás kocsi + éves nyaralások stb.

Haver 3. helyezett: ~10 millás lakás + 2-3 millás kocsi, stb. 

3.ok: a téli- otthoni-bezárt agyalás 

Ausztriában március elején 4 hónapja tél van, ami a „nem létező” globális felmelegedésnek hála a 2010-es évek végén vidám hóemberépítés és forró csoki helyett többnyire ködöt, esőt és D vitamin hiányt jelent :-P 

Igen, az utóbbi 2 faktort még ki lehet küszöbölni valami 2000 méter feletti sí-Hüttében, de:

a; az nem olcsó mulatság, főleg 2 személyre, + pályabérlet + odajutás + kaja, legalább egy 100-as (euróban)

b, tökmindegy mi-mennyibe kerül ha nem tudok síelni :-P

c, Úgy hogy 3 hónapja nem láttam a napot, még ha lenne is kedvem "síelés" címen egy hüttében sörözni, az átlag oszták-téli szürke, nyirkos, hideg nyálban épp annyi kedvem van kimozdulni, mint a Rogán családnak a tömegközlekedéshez... :-P (...) 

36 éves koromra sikerült összeszednem egy anno 4 éves használt Corsa-ra, meg egy 7 éves Speed Triple-re valót, plusz 4-5 havi fizunyi megtakarítást. 

...ha most azt mondod „a fasznak picsog ez itt”, mikor én az albérletet is nehezen fizetem, amolyan „gondolatébresztő történelemleckeként” közlöm az alábbi tényeket: 

 - öregapám is (bánya)mérnök volt és kb 35 éves korára felhúzott egy 4 szobás családi házat saját telekre a '70-es években és vett egy ÚJ felső kategóriás kocsit - egy #1500-ös Zsigát#

 - faterom szakmunkás volt és szintén kb 35 éves korára felhúzott egy 2 szintes családi házat és vett egy ÚJ alsó közép kategóriás kocsit a '90-es években,

...míg én, majdnem 2 diplomás, külföldön dolgozó mérnökként albérletben lakom, vettem egy használt verdát és nincs pénzem még egy 1 szobás Tatabánya külső-i 40 éves panelra sem... (...) 

mit tehetsz?: 

A; Engedsz a média sulykolta „lila akác köz”-ös álomképnek / társadalmi elvárás nyomásának és bár tudod - vagy legalább érzed - hogy neked ez esélytelen teher, mégis beállsz a mókuskerékbe:

 - Felveszed te is a provident kamatú lakáshitelt 30 évre,

 - hogy fizetgesd a törlesztőit egy pecónak,

 - aminek a részletét a bank 10-15 év múlva majd megtriplázza „kamatkorrekció" címen,

 - de „legalább még mindig a sajátodat fizeted” (még 25 évig),

 - még 2 infarktussal + 1 válással + 1-2 emigrálással később is,

(...apró betűben mindezt egy müncheni penészes pincelakásból)? 

B; 36 évesen nyomsz egy Michael Douglas féle Összeomlást és vasaltingben péppé vered a büfés nénit egy kedd reggel mert nem adott sonkás szendvicset? 

...vagy C; rábólintasz a Kevin Spacey-féle Amerikai szépség forgatókönyvére, mert belátod, hogy ha az életed feléig, INGYEN eddig csak gyorshajtási csekket kaptál a sorstól, akkor valószínű:

 - hogy a B-oldalon se jön a hollywoodi happy end-es fordulat

 - sosem éred utol se öregapád se a faterod,

 - sőt még a mázlista haverjaid se, mert sosem lesz saját házad, se saját, kifizetett új építésű társasházi lakásod...? 

Lehet hogy épp itt az ideje, hogy beleszarj mindenbe egy „egyszer élünk” kurjantással és önmegvalósíts míg a nejed vagy a szomszéd agyon nem lő? 

...Nos... A C-verzió valahogy szimpatikusabb.”

Hogy mi is lett ez a C-verzió, az az eredeti bejegyzésből kiderül.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: blogajánló Ausztria Franciaország Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr5614035672

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.06.10. 06:44:16

A rasszista cigánykerék be sem került a szókincsébe, mert átkeresztelte vidámkerékre...Ez már beteges!

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2018.06.10. 06:51:16

@Golf2: engedjük meg azt a lehetőséget is, hogy viccesen írtam ezt. a gyerek nem tudja mit jelent az, hogy cigány, ezért kitalált valalmi olyat, aminek van értelme.

a néger szót meg tényleg gáz használni, ezért nem is teszi. kérdezz meg bárhol egy feketét, hogy szereti-e ha így referálnak rá? nekem hihetetlen, hogy magyarosrszágon még ez midnig teljesen ok, sőt van negro cukorka is a polcokon...

tsabus UAE 2018.06.10. 07:40:50

@bandirepublic: A Negro cukorkát benézted. Semmi köze a négerekhez. Csak mondom...
"The name refers to its inventor, Pietro Negro"

tsabus UAE 2018.06.10. 07:55:10

@bandirepublic: A feketék és mindenki más, kezdjenek el művelődni és akkor nem fognak ötpercenként felháborodni olyan dolgokon, amiken nem kellene. A végén még a fekete sereget is kitöröljük a tankönyvből, mert valami tudatlant felháborít ?

Soulimerika (törölt) 2018.06.10. 08:07:08

bandirepublic 'nekem hihetetlen, hogy magyarosrszágon még ez midnig teljesen ok'

A szomoru az, hogy nagyon sok magyar ott folytatja ahol abba hagyta Mo-on, Londonban is tobbszor hallottam magyarokat 'feketekrol' beszelgetni a legprimitivebb szinten;
Tanarkent mar nem hasznalhatom a 'Baa, baa black sheep' 'Blackboard' kifejezest, ezert is hasznalom a 'Blackmai' hellyett 'Greenmail't

geeeteee 2018.06.10. 08:25:41

Megnéztem mi lett a C verzió, gratula a mocihoz. Felesleges köré a "picsogás", 10 év múlva aktuálisabb lesz, ha megéred. Nem az anyagiakon aggódás, a halál, az inkább nyomasztó. Az életet egyikünk sem éli túl. A krízis az inkább olyan, hogy látod, hullanak körülötted az ötvenesek és te is csak épp megvagy.

geeeteee 2018.06.10. 09:15:58

A PC-vel magával pedig az égvilágon semmi probléma nincs. Szimpla udvariasság, dehogy akarok megsérteni bárkit. Visszaélni vele vagy erőltetni viszont marhaság. Kérjek elnézést most a marháktól?
Beszédtől függetlenül, a szomorú az az, hogy a megkülönböztetés viszont kőkemény valóság, nem is biztos, hogy elmúlik.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.10. 09:16:12

A liberális rabszolgaság sokkal keményebb volt, mint az ókori rabszolgaság. Sokan ezt nem tudják.

Ezt a mai liberálisok úgy próbálják kompenzálni, hogy szavakat tiltanak be.

A kelet-európai népeknek azonban ehhez semmi közük, mi semmilyen rabszolgaságot se üzemeltettünk. Ezért is nálunk a "néger" és " fekete" nem sértő szavak.

Taxomükke (UK) 2018.06.10. 09:17:32

A néger feketét jelent.
Mint tudjuk.
A Negro cukorka is fekete, mint a kéményseprő munka közben. Mi a gond vele?

tsabus UAE 2018.06.10. 10:00:55

@maxval balcán bircaman: Ne keverjük a fogalmakat ! Aki szavakat tilt be, az nem liberális, hanem hülye !

geeeteee 2018.06.10. 10:10:55

@maxval balcán bircaman: Nem foglalok állást, csak kérdés. Slav, slave, slavery?

Shanarey 2018.06.10. 10:19:44

@bandirepublic:

Elmagyarázták:

langologitarok.blog.hu/2012/08/28/50_cent_magyarorszagon

Tán ha a feketék, és a borult agyú, hű de PC fehérek, nem arra vadásznának, miért lehetne rasszizmust kiabálni, akkor ebből nem lenne semmi gond.

bandirepublic · halottnakacoach.hu 2018.06.10. 10:28:59

@Shanarey: szerintem ha egy embercsoport jelzi, hogy bizonyos elnevezés sérti őket, akkor szimplán érzéketlen bunkóság továbbra is úgy hívni őket.

például a vidéki, földműveléssel foglalkozó emberek szeretik ha parasztnak szólítják őket? próbáld ki egy falusi kocsmában! menj be és köszöntsd a vendégeket "szevasztok parasztok!" felkiáltással.

vagy tanítsd meg a gyerekedet erre...

Shanarey 2018.06.10. 10:34:18

@bandirepublic:

Almát, az almával.

Na meg, "Rómában élj úgy mint a rómaiak", vagyis nehogy már én kérjek elnézést, mert a bevándorló, avagy külföldi látogató buta mint a tök.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.10. 10:41:40

@tsabus UAE:

Nem, nincs így.

Ha olvasol modern liberális gondolkodókat, meglátod: mindig kimondják, nem lehet a szabadság korlátlan, mert a magát a liberális rendet veszélyeztető szabadság ellen bizony kőkeményen fel kell lépni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.10. 10:41:41

@geeeteee:

Véletlen egyezés, ez csak angolul van így.

Hasonló eset, mint a magyar "kereszt" és "keresztény" szavak, semmi közük egymáshoz.

Csodabogár 2018.06.10. 11:04:46

@bandirepublic: Túlhajtják a svédek ezt is, mint sok minden mást is. A cigánykerék egy koreográfiai fogalom ez a neve és kész. Persze ti annak hívjátok aminek akarjátok.

Csodabogár 2018.06.10. 11:07:53

@Soulimerika: Mindenütt feketékről beszélnek, mert a néger szó tilos lett. Mi a jobb? Mondja hogy egy sötét bőrü ember?

geeeteee 2018.06.10. 11:08:28

Sklave, esclavo stb. Tényleg? Eszperantó megvan?

tsabus UAE 2018.06.10. 11:17:48

A cigány vs roma ügyben az a véleményem, hogy a németeket se dajcsoknak hívjuk, mert magyarul nem az a nevük. Egyszerűen röhejes lenne, ha Lengyelországban megsértődnék, mert wengernek titulálnak. Szóval, csak azt akarom mondani, hogy kutyát, macskát és egyéb háziállatot sem érdekli, hogy melyik népcsoport minek nevezi magát, míg a saját anyanyelvemben van már nevük. Senki ne játsszon nyelvújítósdit egy másik nyelvvel !

2018.06.10. 11:49:27

negro cukorka témakörben

ez egy amerikai stilisztikai probléma

eredetileg negro-nak hívták a feketéket, mert a szó azt jelenti, fekete.

a "színes" (colored) a huszadik század elejéről van, ha nézitek ezeket a régi filmeket, ahol külön vécéjük van a fehérektől, ott így hívják őket

az 50-es, 60-as években, a polgárjogi mozgalom kapcsán váltottak át a "black" szóra, ami ugye megint csak szimplán feketét jelent

érdekes adalék, hogy martin luther king a híres "i have a dream" beszédben "negro"-ként hivatkozik magukra. 1963-ban ez nem volt sértés

az african american a 80-as években jött, de csak részben váltotta le a black-et (valószínűleg azért, mert alapvetően gyagya név)

asszem, most itt tartunk. nem tudom, van-e újabb neve a feketéknek azóta, hacsak nem a "person of color" összefoglalóan a non-albinókra.

az én saját véleményem kettős a kérdésben.

egyfelől ha bárki azt szeretné, hogy máshogy hívjam, mint ahogy addig szoktuk, akkor nagyon szívesen. nekem nem fáj, ha romának kell mondani a cigányokat, színes személynek a négert, és kisasszonynak a bukszát (az utóbbi vicc volt. még mielőtt). semmi bajom vele. hál' istennek magyarul nincs "he" meg "she", úgyhogy a non-binary gendermonster őrületből ki tudjuk húzni magunkat

ugyanakkor nem tartom rajta a kis ujjamat mások egójának a kis verőerén, és nem is dolgom, hogy így tegyek.

azt képzelni, hogy mo-on, x ezer km-rel arrébb a negro cukorka elnevezése rasszista, vagy hogy a cigánykerék szó rasszista, hát, az legalábbis egy k.rva nagy mellé szvsz

a német ajkú csótányok nevében baráti üdvözlettel

Shanarey 2018.06.10. 12:11:22

@tsabus UAE:

A Cigány vs Roma dologra csak annyit, hogy a Cigányok minket magyarnak neveznek, de ugyanazzal a lenéző hangsúllyal ahogy az átlag magyar a cigány megnevezést használja rájuk. Vagyis 1:1
:-)

tsabus UAE 2018.06.10. 12:27:18

@Shanarey: A hangsúly és a megvetés egy másik dolog. Előítélet ellen lehet és kell küzdeni. Szavak ellen marhaság !

Bredpitt Monika 2018.06.10. 12:42:20

En a neger szot sajat erdekemben nem hasznalom tobb, mint harminc eve, az angol tanarom magyarazta, hogy a neger hasonlit nigger szora es tanacsolta, hogy ne nagyon hasznaljuk angol nyelvteruleten, ha jot akarunk magunknak....

Ez a szo eltunt a szotarambol, de nem is hianyzik.....

Bredpitt Monika 2018.06.10. 12:43:15

Fulpunci??????
Jokat derulok.

Bredpitt Monika 2018.06.10. 12:47:38

A fromazshoz.....
ha itthon vagy en szivesen megiszom veled egy kavet...

Europaban nekem a legvonzobb hely Franciaorszag, tobb okbol...

Az egyik, hogy ebben a kicsit jobbra tolodo vilagban a franciak nem jobbra szavaztak, szoval hajra Franciaorszag...

Masreszt meg imadom Parizst, de a bakancslistan van ugye Nizza es Marseille. ...

Mrs. Clayton 2018.06.10. 12:56:57

@Nagy kámpics: ez a problema magyarul, magyaroknak nem hiszem, hogy valaha at fog menni. Persze magyarkent be lehet allni a nyugat-europai, amerikai tabor soraiba, ha valaki egyetert veluk, mert tudja hogy mi van a szavak mogott es megerti a problemat. Mivel magyarorszagon nem voltak nagy tomegekben elnyomott szinesboru kisebbsegek, akik follazadtak volna az elnyomasuk miatt, a ciganyokat nem kifejezetten zavarja ha ciganyoknak nevezik oket, mert ok maguk is igy hivjak magukat. Ezert a magyar tomegek soha nem fogjak megerteni a nigger szo problemajat, vagy a negro cukorka rasszistasagat, igyanis nalunk nincs kifejezetten negativ tartalma. A ferjem viszont huledezik minden egyes alkalommal, mikor meglatja a boltban, h ur jezus negro cukorka, anyam, hogy tudtok ilyen kozepkori barbar bunkok lenni a 21. szazadban? Es nem tudom neki elmagyarazni, hogy egyszeruen arrol van szo, h fekete cukorkat jelent, semmi neger rabszolgasag nincs benne.
Egyebkent ok meg szerintem azt nem vagjak, h en pl kifejezzetten szarul erzem magam a nagy brit/amerikai oceanjaro hajokon mert kivetel nelkul az osszes felszolgalo, kisegito szemelyzet a gyarmatokrol jon. Egesz felelmetes, h szinesboruek szolgalnak ki, agyaznak, takaritjak a szobadat es viszik el a csetrest az asztaltol. Persze hajo kapitanya kizarolag feher ferfi. Ja, es ahogy a brit kamionsfor/ kisegito tanito utasitgatja a szinesboru pincert, hogy o bizony nem ezt kerte az kulon lelegzetelallito. Ha az ember alaposan figyeli oket pontosan megerti, hogy honnan jon a niggerezes es az mitol felhaborito a szinesboruek szemeben.

2018.06.10. 13:11:53

@Mrs. Clayton:

Értem (érteni vélem), hogy a saját környezeteküben miért harapósak különböző szavakra.

Viszont:

"a negro cukorka rasszistasagat"

A negro cukorról azt hinni, hogy rasszista, az pont olyan, mint amikor az ember elmegy valahova délkelet-ázsiába, és meglátja a horogkereszteket a templomokon, és nekiáll pampogni, hogy jézusmárja, ezek mind fasiszták. És vegyétek már fel a ritmust gyerekek, 21. század van, fasisztának lenni rossz, érteeem?

Ez szerinted is jó párhuzam, ugye?

Mrs. Clayton 2018.06.10. 13:40:11

@Nagy kámpics: jo parhuzam persze, de valld be h te is folhaborodnal ha egy vad idegen kulfoldi meg akarna fogni a kukidat, amirol aztan kiderulne, hogy az a kuki az o nyelven a kezed, igaz? Persze ettol meg nem irnal ujsagcikket arrol h az illeto nemzet mekkora bunko mar. Ellenben a haverjaidnak mindig elmondanad, h x orszagban kepzeld a kuki az kezet jelent am.
Szerintem egyebkent az ilyen nagyon pc egyenek kb egy szinten vannak a grammar nacikkal. Talaltak maguknak valami alproblemat, ami szeles korben elterjedt am total lenyegtelen es akkor ok ebbol jol kioktathatnak masokat bizonyitvan h ok mennyivel kulonbek naluk.

2018.06.10. 13:46:46

@Mrs. Clayton:

"Talaltak maguknak valami alproblemat, ami szeles korben elterjedt am total lenyegtelen es akkor ok ebbol jol kioktathatnak masokat bizonyitvan h ok mennyivel kulonbek naluk."

+1

arncht 2018.06.10. 13:50:07

Miert rasszista a ciganykerek es a negercsok?

Shanarey 2018.06.10. 14:09:56

@arncht:

Ez így helyes:

Miért rasszista a cigánykerék es a négercsók? Avagy a ló másik oldala.

Latcho Rom 2018.06.10. 14:14:26

@Nagy kámpics: a negro, ejtsd nígro ma sem sértő ezen a kontinensen, csak szólok Lolek.

Ha viszont a jó magyar tahó niggeresen ejti ki, abból gondjai lesznek.

Latcho Rom 2018.06.10. 14:14:28

@Bredpitt Monika: Nagyon szerettem ott élni, de..

Biztos bennem van a hiba, de a francia nők legendáját én nem láttam, alacsony, kövérkés kis nőcik szaladgáltak, s jó helyen laktunk, a 16-ik kerületben. Biztos kikupálódtak a nyolcvanas évek óta :))

Latcho Rom 2018.06.10. 14:14:33

@Mrs. Clayton: jaja, forgatják a szemüket rendesen

Latcho Rom 2018.06.10. 14:14:45

A további félreértések, hallásokat elkerülve, a Negro szó a latin Niger-ből ered.

gabors 2018.06.10. 14:15:43

@maxval balcán bircaman: "A kelet-európai népeknek azonban ehhez semmi közük, mi semmilyen rabszolgaságot se üzemeltettünk."

ekkora baromsagot azert kar mondani

1848-as koveteles volt hogy JOBAGY FELSZABADITAS (jobbagy====rabszolga )

ami meg is tortent 1853-ban bocsika alig 150 eve !!!

oroszt tesvireknel meg 1861-ben . (mirol beszelsz ???)

az angolok 1801 -ben tiltottak be a rabszolga kereskedelmet

mig utolsoken az brazilok 1888-ban tiltjak be a rabszolgasagot

proletar ez nem volt benne a a PolGaz konyvekben ?? Marx errol nem irt semmit ???

Hari Seldon 2 2018.06.10. 15:26:21

@gabors:
Ràadàsul az oroszoknàl volt igazàn szolgasàg. az orosz népesség 90-95 szàzaléka gyakorlatilag egy leltàri tàrgy volt a foldbirtokosok foldjén. Szabad koltozes joga, fel sem merult. - Nem mintha engedték volna egyàltalàn, hogy megforduljon a fejében. a 19-ik szàzad kozepéig gyakorlatilag a foldbirtokosok tulajdonai voltak. - Es utàna sem volt valami nagy szabadsàguk. A gaz liberàlis nyugaton màr a 13-ik szazadban is elképzelhetelen volt ami ott ment a 20-ik szazadig.

Shanarey 2018.06.10. 15:56:36

@gabors:

Birca, csak azokat a tényeket veszi figyelembe, amely tények az ő igazát bizonyítják. Számára, minden egyéb csak és kizárólag, a liberálisok gonosz mesterkedése.

Nem mellesleg most megint eltűnik, mint mindig, amikor kiderül hogy ostobaságokat állít. Ebből pedig csak az derül ki hogy Birca, nem asperger problémával, hanem más egyéb személyiség zavarokkal küzd.

Hari Seldon 2 2018.06.10. 15:59:09

@Bredpitt Monika:
Teljesen igazad van. Aki teheti annak csak javaslom Franciaországot. Az ország akkora (nyilván nem USA mértékkel) és lényegében van minden itt a gleccserektől, a mediterrán partokig, minden. Lényegében összesűrítve az USA változatos tájai, tehát a távolság sem annyira akadály.
Ha Nizzánál vagy Marseille-nél jársz, ne hagyd ki ezt:
fr.wikipedia.org/wiki/Gorges_du_Verdon
európai Grand Canyon (valamivel kissebb).
Amit Macronról írsz pontatlan. Igaz, hogy a korábbi szocialista párt kormányában volt, de gazdaságpolitikailag inkább jobboldali vonalat visz. Én ezt a politikát egyébként támogatom. (természetesen nem mindenben értek egyet, de az összes közül ő a legjobb, sőt megkockáztatom jelenleg Európában vagy a világon is a legjobb irányvonal) Az elnökválasztási rendszerből adódóan pedig, úgy néz ki, a második ciklusát is simán hozza majd. Igaz az még sokára lesz, mert nálunk egy ciklus öt év, és még csak egy év telt el.

gabors 2018.06.10. 16:07:59

@Hari Seldon 2: tudom de lehet birkaeknal orosz az nem kelet eruopai nep ( bar szerintem is csak azsia oroszorszag soha nem volt semmilyen europai meg csak kelet europai sem)

Hari Seldon 2 2018.06.10. 16:24:00

@gabors:
Igaz, ők legalább felerészben ázsiaiak. Tudom, hogy indoeurópai nép, de gyakorlatilag annyi kapcsolatuk volt a keleti Rómával, aztán a török/sztyeppei népekkel, hogy tulajdonképpen nem meglepő, hogy egy ilyen kevert civilizáció jött létre ott.

Bredpitt Monika 2018.06.10. 16:34:04

@Hari Seldon 2: koszi a korrekciot, a LePen fele taborhoz kepest a szavazokat baloldalinak tekintem. ....

Soulimerika (törölt) 2018.06.10. 16:35:16

@Csodabogár: Afro-Caribbean, African-American, Black African, Black Caribbean or Any other Black/African/Caribbean, African, African Scottish or African British and Caribbean, Caribbean Scottish or Caribbean British background, etc.
Slight-osan felreerteted; a mod es a mentalis hozzaallas a baj , nem pedig a szin, vagy szin megnevezese a kerdes

Soulimerika (törölt) 2018.06.10. 16:35:22

@Csodabogár:

Es mint ahogy en sem vagyok 'Eastern-European' es nem is vennem jo neven ha annak szolitananak

Bredpitt Monika 2018.06.10. 16:39:00

Nem mukodik a telon a valasz erre funkcio.....
shaktinak:

Nem tudtam, hogy eltel Franciaorszagban....

gabors 2018.06.10. 16:40:02

@maxval balcán bircaman: "@gabors:

A jobbágy nem rabszolga, "

de pontosan az volt csak TE aki "europainak" hazudod magad nem latod hogy nem volt semmi kulonbseg azok sem lattak akik ki tantorogtak amerikaba ...

nem koltozhetett

nem lehetett vagyona

az urasag a faluval egyutt adta el a masik gazdagabb urasagnak ...

magyarazd mar el hogy mi volt kulonbseg ???? Marx mit mondott ??

amugy ez a csoda putyinisztanban ennel is rosszabb volt

de jobb ha felfogod hogy amit europaban az 1800 elott jobbagynak hivtak az pont ugyanaz mint amit ugyanakkor az uj vilagban rabszolgnak illetve igy volt ez mar a romaiak elott is ... miert gondolod hogy ez valamiert nem volt kelet europaban

amugy most tobb ilyen van Mo-n kb 100x van mint az atksoban volt

Hari Seldon 2 2018.06.10. 16:41:05

@Bredpitt Monika:
Az igaz, hogy politikailag Macron közép környékén van valahol, de gazdaságpolitikailag inkább jobboldali liberális piacgazdaság felé akar fordulni. - meglátjuk milyen sikerrel. Eddig a "komcsi" CGT a legtöbb elnököt/kormányt megijeszette Chirac-tól Sarkozyn keresztül Hollande-ig. Talán most végre lerendezi őket valaki.
Most próbálkoznak a vasutas sztrájkkal, de szerencsére a lakosság többsége nem látja jogosnak a sztrájkot. Hosszú távon meg az a lényeg, hogy a tömegek hova állnak be a kérdésben.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.10. 17:08:32

@gabors:

Lehetett vagyon a jobbágynak. Nagyon is lehetett. S a jobbágytelke se volt elvehető tőle. S ha a földesúr eladta a földjét, az új tulaj megkapta vele együtt a jobbágyokat is.

Az angol kapitalizmus fejlődése éppen úgy kezdődött, hogy a földesurak elérték jobbágyaik felé való kötekezettségeik eltörklését. Mo-on ez SOSE történt meg, egészen a jobbágyfelszabításig mnet a rendszer.

neurotikus bunkocska 2018.06.10. 17:21:22

@Mrs. Clayton: Ezek a mufelhaborodasok mar ott tartanak, hogy a mult heten arrol volt valami twitterstorm, hogy valaki az elore felvagott gyumolcsoket kritizalta, mert kornyezetszennyezo es tul sok muanyagot hasznal, erre pedig azert tamadtak vissza, hogy erzeketlen a fogyatekkal elokkel szemben, akik csak igy tudnak gyumolcsot enni. Meg azt is olvastam, hogy ujra rajzoltak az emojikat, es kivettek a salata-jelbol a tojast, hogy a veganok is tudjak oket hasznalni.

Ha pedig mar regebb ota az UK-ban lakik, akkor biztosan emlekszik arra az esetre, hogy volt az a kenyszerzubbonyos Halloween jelmez, amit "mental patient" cimszo alatt arultak, es akkor abbol volt botrany, meg ment a kampanyolas, hogy ne lehessen olyanokat mondani tobbe, hogy "manic" Monday, mert a manias depresszioval eloknek az bizony ugyanaz, mint a feketeknek az "n-word".

Utalom ezeket a nyelvtani problemakat, meg azt, amikor azert akarnak valakit elhallgattatni, mert "privileged", es akkor mar nem is ertheti, erezheti masok problemajat es nem lehet velemenye semmirol. Ez halalosan komoly egyebkent, a Trainspotting 2-rol irtak ilyen kritikat, hogy micsoda ironia, hogy a "kivaltsagos" foszereplo egy kelet-europai szexmunkasnak magyaraz a nyomorarol. A "kivaltsagos" foszereplo amugy attol volt kivaltsagos, hogy feherboru, fogyatek nelkuli, heteroszexualis ferfi volt, egyebkent egy igazi csotanyeletu heroinfuggorol van szo, ha esetleg nem ismeri a filmet. Ennyit a "privilegiumokrol".

Sokak szerint csodalatos dolog, hogy itt tartunk, mert ez annak a jele, hogy erzekenyebb, es egyutterzobb lett a vilag, szerintem viszont az empatiat erezni kell, nem pedig masoktol sajat magunk iranyaba kovetelni, szerintem ez nagyon sulyos narcizmus, raadasul elutasit mindenfele segitseget, vagy parbeszed lehetoseget es szekertaborokra osztja az embereket, hiszen aki nincs vele egy taborban, vagyis aki nem ismeri az o kis traumajat, az egy kivaltsagos szemely, aki nem mondhat semmifele ujat, vagy ertelmeset semmirol. Ilyen szempontbol egy pszichoterapeutahoz sem erdemes lassan fordulni, hiszen neki megvolt az eselye ra, hogy kitanuljon egy jol fizeto, magas kepzettseget igenylo szakmat, es vegigvigye a draga oktatasat, tehat o is "privileged", honnan is tudhatna, milyen erzes szegeny-szegeny nekem lenni.

Raadasul ezek az absztrakt, nyelvi problemazasok azt az erzetet keltik, hogy valosagosabb, husbavagobb problemakkal pedig nem foglalkoznak eleget, es akkor megy a csodalkozas, hogy Brexit, meg Trump.

Egyszer venni fogok egy lotto szelvenyt, es ha megkerdezik, mire akarom kolteni a penzt, ha esetleg en nyernek, eskuszom bele fogom mondani valami kameraba, hogy megveszem a Twittert es bezarhassam vegre az egesz kocerajt, hogy igy tegyem jobba a vilagot :)

gabors 2018.06.10. 19:58:57

@maxval balcán bircaman: "Az angol kapitalizmus fejlődése éppen úgy kezdődött, hogy a földesurak elérték jobbágyaik felé való kötekezettségeik eltörklését. Mo-on ez SOSE történt meg, egészen a jobbágyfelszabításig mnet a rendszer.
"

akkor mo mint egy keleti nep nem volt rabszolgatarto ... ugyan

ugyan mar a jobbagyok pontosan ugyan annyira voltak rabszolgak mint a feketek az angol gyarmatokon ... es kesobb usa ... semmi kulonbseg nem volt de azt hiszel amit akarsz Marx i megirta csak gondolom addig mar nem olvastad el

gabors 2018.06.10. 20:09:01

voros csillag kezdodik hajra prolik

Latcho Rom 2018.06.10. 20:17:08

@maxval balcán bircaman: aki eladható az bizony tulajdon, rabszolga.
Szedd már össze magad koma, ne égesd magad megint a marhaságaiddal.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.10. 21:44:06

@gabors:

Óriási az eltérés a személyi függőség és a tulajdon között.

Antal Jozsa 2018.06.10. 22:29:52

@Soulimerika: Én mindig Eastern-European-nek mondom meg gondolom magam :-) .

Politikai értelemben kelet-európaiak vagyunk, földrajzi értelemben közép.
Viszont a balkáni jelzővel már nem értek egyet. Már nem azért meg negatív kicsengése (Szlovénia is balkán) lenne hanem azért mert nem vagyunk balkán. Max. a balkán kapuja :-)

Viszont amit nem csípek, amikor nagynevű újságokban még mindig ilyen jelzőket látok hogy ex-communist states vagy Ostblockstaaten meg stb. Minek kell ezt ennyire erőltetni ennyi év után is?

gabors 2018.06.10. 22:47:05

@maxval balcán bircaman: "@gabors:

Óriási az eltérés a személyi függőség és a tulajdon között. "

ha te voltal a jobaggy/rabszolga ... akkor bizony SEMMI !!

de nem gond marx szerint sem volt de nyomjad azert

gabors 2018.06.10. 22:50:38

@Antal Jozsa: "Viszont amit nem csípek, amikor nagynevű újságokban még mindig ilyen jelzőket látok hogy ex-communist states vagy Ostblockstaaten meg stb. Minek kell ezt ennyire erőltetni ennyi év után is? "

csak nezz korul akar ezen a blogin is kell 2 -3 nemzdedk (lehet nem is lesz eleg) vannak meg azonkivul mas birkak is akik tovabb probaljak eletben tartani a baromsagot ... hogy proletaroke a vilag meg hasonlok

Shanarey 2018.06.10. 22:50:56

@maxval balcán bircaman:

Költözhetsz, ha a földesúr megengedi, nem tartozol neki, avagy másnak, nem állsz perben vele, avagy mással, s ha házasodni akarsz, az engedélye kell. Mi ez ha nem szabadság, ja mégsem

gabors 2018.06.10. 23:02:57

@Shanarey: hmmm persze ... de amig lehet irni hogy NEM NEM IGAZ ... NEM IGAZ

es sokan leulnek hogy akkor rendeben nemigaz :-)))) alternative facts ... (olyan persze nincs mert a macska nem latta)

Csodabogár 2018.06.10. 23:12:48

@Hari Seldon 2: Aztán átmentek állami tulajdonba, már ha a szabad költözést vesszük alapul.. Szabadon még a 60-as évek elején se költözhettek, sőt még el se utazhattak egyik városból a másikba, engedély nélkül.

Csodabogár 2018.06.10. 23:23:35

@Antal Jozsa: Ez az Ostblock sajnos már rajtunk ragad, meg úgy is viselkedünk.:-(((
Nem személy szerint, hanem a kormányaink. Az, hogy az Ostblock mennyire mélyen megvan az emberekben az ma tünt fel megint. Utcai járókelőket kérdezgettek valamiről a német tv-ben. Egy 40 körüli nő, azzal kezdte, hogy én a DDR-ből vagyok, aztán helyesbített, hogy a valamikori DDR-ből. Szomorú, ennyi idő után.

gabors 2018.06.11. 02:45:32

birka ird mar meg hogy abban a marxista faszsagban hogy is van ? szoval a jobbagyok/serf neked orosz agyunak ...

csak ugy felultek a repulore es elmentek ? ja ...

rabszolgasag volt az ... de te a mai proletarokat is kb ebbe sorolod holott ott van digger a rabszolga aki csak siman elment mert az angol urakat (rabszolgatartokat) akarja gazdagitani nem a magyarokat ... hagymarol nem is beszelve

nem ertem hogy van ez ???

2018.06.11. 03:17:27

rolam, mint magyarrol meg azt is egy csomoszor feltetelezik, hogy beszelek oroszul... a nyelvet legtobbszor nem ismerik fel, de azt vagjak, hogy valami keleteuropai (lengyelt tippelnek sokszor, hehe)

Antal Jozsa 2018.06.11. 05:33:34

Így néz ki a keletnémet nosztalgia, jók a képek, akár Magyarországról is lehetnének
"Vom Ossi lernen,heißt Überleben lernen" -- nagyon találó
meg az ilyen "DDR ist und bleibt mein Heimatland"

www.facebook.com/pg/Ossibesteseite/posts/

athenee 2018.06.11. 05:34:29

@bandirepublic: a szavak, a nyelv erőszakos kigyomlálásával csak egy dolgot lehet elérni: egy újfasisztoid rendszer kiépülését a "kisebbségek védelmének" égisze alatt. szerinted ha valakit vagy vmilyen kisebbségi csoportot el akarnak szavakkal nyomni, azt alternatív jelzőkkel nem tehetik meg? meddig lehet mesterségesen torzítani a nyelvet és főleg mit érsz el vele? hátborzongató ez az orwelli világ, ami készülődik. ha valakit sért, akkor nem mondjuk? és ha engem a kék szín sért? betiltod? hol a határ az egyéni traumák szubjektív megítélésében és ez valóban közügy kell, hogy legyen? ez lenne a trauma feldolgozásának legjobb módja? tényleg erre a sértődés kultuszra akarjuk tanítani a gyerekeinket? hogy folyamatosan védekező álláspontban legyenek? hogy ne lehessen érvelni, beszélgetni, vitatkozni, mert az valakit sért? nem a gyenge, érv nélküli emberek védelme ez? ha valaki rasszista, kirekesztő, ordenálé, nem pont a szavak erejével kéne megszégyenülésre bírni? remélem csak vicceltél, mikor a blackmail szó kifacsarását említetted....ez rémisztő. és bocs, de nem, nem ez a kultúra, nem ez a magas minőségű társadalmi érzékenység, nem ez a követendő norma. ez autokrácia, vulgár-erőszak, gyengeség kultusz, bűntudat keltés. ez ellen fel kell szólalni. és ha te tényleg tanár vagy, akkor még ijesztőbb a helyzet.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.11. 06:44:14

@gabors:

Ez kb. olyan, mint azt állítani, azonos dolog gladiátornak és focistának lenni, mert mind a 2 közönség előtt versenyzett.

A jobbágy szabad ember, aki köteles személyi függőségben él, s ennek alapján valakinek szolgáltat csak státusza alapjén. Meghatározott szolgáltatásán kívül az övé az élete.

A rabszolga - különösön a liberális rabszolga, de sokban az ókori is - mindenével valaki tulajdona. Még a családja se az övé, tulajdona nem volt. (Bár Rómában a tulaj engedélyezhette, hogy a rabszolgájának lehessen saját tulajdona, s ha ezt egyszer engedélyezte, azt nem vehette tőle el, de ez kivételes dolog volt,)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.11. 06:44:28

@Shanarey:

A kérdés nem az volt, hogy szabadság-e, hanem hogy rabszolgaság-e.

A feudalizmusban a földesúr se volt szabad, a szó mai értelmében. Nem vehette el a jobbágyok földjét (még akkor se, ha egy jobbágycsalád kihalt,. akkor valahonnan kerítenie kellett új jobbágyot), továbbá köteles volt bizonyos számú emberrel hadba menni, ha az uralkodó kérte, stb.

Ramil Safarov 2018.06.11. 06:44:45

"- na ha ezt kérded (mint én), látszik hogy te sem a jóléti nyugaton születtél. :-P
„Azééé meee 1 kell játszósnak széttaposni meg télen az első hóban csúszkálni,
a másikat meg „építi”/pimpeli rogyásig: Bilstein futómű, Garrett turbó, slick-gumik...."

Na az ilyen degeneralt komzumidiota barmokat, a helyszinen kene tarkon loni, az egesz ertelmetlen, gatlastalan kornyezetpusztito letezesukert.

Shanarey 2018.06.11. 14:37:47

@maxval balcán bircaman:

Én, elolvastam, s szerepelt benne olyan okosság pl: röghöz kötöttség, na meg olyasmi, ha az illető házasodni akart, ahhoz engedély kellett. Na meg ha költözni szeretett volna, arra is volt egy pár szabály, hogyan is mehet az végbe. Na ez nekem nem szabadság, vagyis a mai értelemben rohadtul nem az. Az egyetlen pozitívum hogy nem ütötték-verték, de a saját élete, akkor sem volt az övé. A földesura, ott tehetett neki keresztbe ahol akart. Na meg annyi sarcot követelhetett, amennyit akart. Elméletben persze, erre is volt jogorvoslat. s ha nem tetszett neki az élet, akkor joga volt meghalni. Netán akkor mesélj, ha annyira szép, s jó volt minden, miért jelentek meg a Rózsa Sándor féle törvényen kívüliek? Netán volt rá igény, avagy mégis akadt pár ember akinek nem tetszett a rendszer?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.11. 15:25:12

@Shanarey:

Mai értelemben a földesúr se volt szabad. Pl. nem rúghatta ki a jobbágyait.

Eleve a vita arról szólt, a jobbágy rabszolga-e, s nem arról szabad ember-e.

A földesúr ritkán ütötte-verte a jobbágyot, ugtanis ezzel scak magának ártott volna.

Igen, a földesúr ítélkezett a jobbágyok felett, ahogy ma is vannak bíróságok.

A sarcokat illetően pedig RÉSZLETES szabályok voltak. Jobbágytelkenként 40 nap robot (azaz ingyenes munka a földesúri földön) + 10 % terményadó. Ezen kívül 10 % egyházi terményadó. Plusz ajándékozási kötelezettség ünnepeken: földesúr születásnapja, esküvője, gyereke születése.

S a fentiek NEM személyenként, hanem egész jobbágytelkenként.

Egyszre összeszámoltam mindent, olayn átlag 35 %-ot adózott jövedelméből egy átlag magyar jobbágy, mindent beleszámítva.

S voltak ellentételezásek is: szabad gallyszedési jog a földesúr erdőjében, boreladási jog az év felében, a füldesúri föld használata legeltetásre., stb.

Ha nagyon utána számolsz, egy átlag jobbágy KEVESEBBET adózott, mint egy átlag mai nyugati ember.

Minden rendszernek van ellenzője. Mo-on a fő gond onnan lett, hogy a jobbágytelkek mérete nagyon kicsi lett idővel.

A XIX. sz. elejére már csak a jobbágtelkek 3-4 %-a volt egész telek, 6-7 % féltelek, 20 % negyed telek. Hiszen a jobbágytelek mindig fel lett osztva részekre a családfő halálakor a fiai közt. Ezért lett szokás a jobbágyoknál az egykézés.

30 % nyolcadtelkes volt, amiből már nyomorogni lehetett csak. S 40 % meg zsellér, azaz nem volt jobbágytelke, csak háztáji földje. A háztági föld adómentes volt, de megélni belőle nem lehetett.

Azaz a magyar jobbágyság 70 %-a, mai szóval, a szegénységi küszöb alatt élt.

Jól mutatja ezt, hogy amikor 1848-ban bevezették a polgári szabadságjogokat, a vagyoni cenzus éppen a negyed jobbágytelek volt. Azaz a volt negyedtelkes jobbágyok megkapták a választójogot, az annál kevesebbel rendelkezők nem. Az 1848-as törvény szerint aki ennél szegényebb, az nem képes független véleményformálásra, ezért nem szavazhat.

Latcho Rom 2018.06.11. 16:29:01

@maxval balcán bircaman: csonkolasok, deres, elso ejszaka joga?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.06.11. 20:17:21

@latcho drom:

Az első ájszaka joga mítosz.

A büntetések akkor is léteztek.

kardio1 2018.06.11. 21:22:45

@Hari Seldon 2:
Remélem, nem lesz igazad, és Micron elveszti az elnökválasztást. A bankárvilágból ejtőernyőztették a politikai életbe mint új fiút. Sosem volt semmilyen választott tisztsége korábban. Nem is érti a választók problémáit, különösen a vidékiekét, ahol szép lassan minden közszolgáltatást leépítenek. Az itteni kommentekben felhozott nyelvtani álproblémára is jó példa, hogy ki akarja irtani a masculin inclusifot a nyelvből, mert nem elég feminista...
Narcisztikus, üresfejű báb, a felesége pedig jobb helyeken már régóta a hűvösön elmélkedne arról, szabad-e egy tanárnak kiskorút megrontania.

kardio1 2018.06.11. 21:25:43

Azért vicces, hogy mennyi embernek nem maradt meg semmi az iskolai történelemoktatásból. Összekeverni a jobbágyot a rabszolgával !

håll käften 2018.06.12. 16:39:46

@bandirepublic: Egyébként a mums mums-ot ha jól tudom réges régen negerboll-nak hívták:D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása