oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. március 14. 06:30,  Svájc egy amatőr hibával 172 komment

2018. március 14. 06:30 Határátkelő

Svájc egy amatőr hibával

Csilla Kárpátaljáról Budapesten keresztül került Zürichbe, és persze néha ő is elbizonytalanodik abban, hogy jól döntött-e, ezek az időszakok nem tartanak sokáig, mert elég régóta imádja az országot. Élményeiről vlogot is vezet. (A képeket köszönöm!)

1_172.jpgEzért a látványért még másfél év után is képes vagyok lehúzódni az út szélére, hogy lőjek egy képet. :)

„Emlékszem, épp vizsgaidőszak volt, a barátnőmmel a szemünket forgattuk kínunkban, mert nem akart sehogy menni az a tanulás. A diák meg olyan emberfajta, aki bármi mást szívesebben csinál, csak ne kelljen készülnie a másnapi vizsgára. 

Így akadt a kezembe egy statisztikai kimutatás Európa országainak minimálbéréről, ahol Svájc magasan vezette az átlagot. 2009-et írtunk. Ha akkor tudom, hogy mire vállalkozom, hanyatt-homlok elfutok ijedtemben a másik irányba. De az ember bölcsen van összerakva, legtöbbször nem lát tovább az orránál. 

5_64.jpgEzt a kilátást bárki élvezheti másfél frankért, ugyanis ennyi az ára az egyirányú jegynek amit a zürichi tavat átszelő kompra váltani lehet.

Nem múló őrület 

Teltek-múltak az évek, sikerült az egyik államvizsga, aztán a másik, aztán a harmadik. Svájc-őrületem, ha lehet így mondani, még jobban elterebélyesedett, már az embert is megfertőztem vele, szegény belenyugodott, hogy mi egyszer Svájcban fogunk élni. Vagy az is lehet, hogy egyszerűen csak rám hagyta és remélte, hogy majd elmúlik. De nem múlt! 

2013-ban járunk, amikor is ösztöndíjasként bekerültem az ELTE Irodalomtudományi Doktori Programjába és Budapestre költöztem. Négy fantasztikus évet töltöttem ott.

Budapest gyönyörű. Ott szereztem jogosítványt, ott alapítottam családot, ott lettem felnőtt. Aztán megszereztem a doktori abszolutóriumot és úgy éreztem, mielőtt belevetem magam a disszertációírásba, szükségem van valami új impulzusra, más feladatokra, mert 3 év doktori képzés eléggé ki tudja ám facsarni az embert, csak mondom. 

Főleg, hogy az én csoportomban extra okos volt mindenki, nem volt könnyű és nem is sikerült mindig felérni a szintjükhöz. 

Úgy éreztem, hazajöttem 

Úgy gondoltam, hogy MOST jött el az ideje Svájcnak. Amikor kijöttem a reptérről az a furcsa érzésem támadt, hogy hazajöttem, pedig még soha nem jártam Zürichben előtte. 

Az elmúlt éveket azzal töltöttem, hogy felkutattam minden elérhető tartalmat, ami arról szólt, hogyan kell boldogulni Svájcban, kapcsolatokat építettem, minden blogot elolvastam, amit lehetett megtettem. 

Kivéve egy dolgot: németül nem tanultam meg. Amatőr hiba. A külföldre költözés elsőszámú szabálya, hogy ismerd az ország nyelvét. 

Amikor kiköltöztem, egy olyan programban vettem részt, ami biztosította számomra a nyelvtanulás lehetőségét és ennek eredményeként jelenleg a felsőfokú nyelvvizsgára készülök. 

Na nem svájci németből, jó nekem a hoch deutsch is. Nem azért, mert elvárják valahol, hanem csak a magam számára. Én szeretem a nyelveket, mindenkinek van valami tikkje, nekem ez. 

A német a sorban a hatodik nyelv, amit elsajátítottam. harminc éves koromig 10 nyelven akarok beszélni és bele kell húznom, mert már 27 vagyok. 

3_123.jpgA hófödte csúcsokat imádom!

A vlogolás hobbi 

Aztán tavaly áprilisban az jutott eszembe, hogy létrehozok egy YouTube-csatornát Külföldiként Külföldön címmel, ahol a svájci hétköznapokat fogom megmutatni a családomnak és a barátaimnak. 

Túl nagy elvárásokat ne támasszon senki, fogalmam nincs, hogy kell videót szerkeszteni, de ez a vlogokból ki is derül gyorsan. Hobbinak, egyfajta naplónak jó, meg aztán fejlődik az ember idővel, ez az egyedüli reményem. 

A hosszútávú célom, hogy bekerüljek a zürichi egyetem körforgásába, erre törekszem, kapcsolatokat építek, meetingekre járok, rendezvényeken veszek részt – eddig kevés sikerrel. 

2_137.jpgSvájcban gyakori, hogy alkalomadtán egész nappalikat lehet látni a házak előtt kirakva, ha a tulaj megunta és beszerzett egy új garnitúrát a régit kiteszi, hátha valaki másnak szüksége van rá. :) Ha jól emlékszem, 3 napig állhat a ház előtt díjmentesen, utána el kell szállíttatni.

Rajtam van a rózsaszín szemüveg 

Imádom Svájcot, nyilván még rajtam van a rózsaszín szemüveg, az itt töltött másfél évem alatt nem tapasztaltam olyan visszásságokat, amiket másoktól hallok, de egyébként is elég elfogult vagyok. 

Nem minden sikerül azonnal, ezt el kell fogadni. Nem mindig megy könnyen. Vannak olyan napjaim, amikor megkérdőjelezem, hogy jó ötlet volt-e 1500 kilométerre otthontól mindent a nulláról kezdeni és hogy megéri-e. De aztán legyintek egyet és azt mondom, ahhh megéri. 

Dolgok, amiket utálok Svájcban! 

Persze egyiket sem kell komolyan venni, ez inkább csak paródia. 

Ha sétálok a járdán, és jön egy autó, az a zebra előtt automatikusan megáll, még akkor is, ha oda sem értem, és eszébe sem jut, hogy nem akarok átmenni az utca másik oldalára. 

A vonatokon néma csendben utaznak. Ha valakinek hangosan megszólal a telefonja, a szomszédja már rosszallóan ránéz. A múltkor majdnem elfelejtettem leszállni, mert az álmosító csendben elszundítottam. 

Az utcákon sehol egy eldobott szemét – mit rugdossak így magam előtt menet közben? 

Állandóan osztogatnak valamit: csokit, croissant, fagyit, kakaót – ki bírja így tartani a diétáját?” 

4_88.jpgEz itt egy Sacher-torta és egy márványkuglóf citromöntettel, másfél óra leforgása alatt készült, mert úgy hallottam, hogy a sütés csökkenti a stresszt. Nem, nem csökkenti. Ne dőljetek be! :D

A teljes videót (miként a többit is) Csilla YouTube-csatornáján nézhetitek meg.

HÍRMONDÓ 

Németországi melók asztalostól a vízszerelőig

A legfrissebb adatok szerint egyetlen év alatt több mint 50 ezer magyar költözött Németországba. Ha te is ezt fontolgatod, de még nem találták munkát, akkor érdemes elolvasni ezt az összeállítást.

Egyre nagyobb bajban Magyarország 

Történelmi csúcson az üres álláshelyek száma és aránya Magyarországon, azaz a munkaerőhiány a tavalyi év utolsó három hónapjában sem enyhült. 

Mit tudnak ezek a norvégok... (amit mi nem)? 

Például lassan élni, és ez nem lebecsülendő dolog ezekben a rohanó években. Talán nem véletlenül, hogy pont egy norvég találta fel a „slow tv”-t is, aminek lényege, hogy egy az egyben, valós időben közvetít bizonyos, elsőre talán érdektelennek tűnő dolgokat. A norvégok viszont megőrülnek érte.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6913735922

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dikusz 2018.03.14. 06:44:16

Elsőre az jutott eszembe, hogy húúú, de szép ez a fiatal lány!:)

Másodikra az, biztos többet tudnék róla, ha a vlogját megnézném (fogom is), mintha ezt a posztot olvasom.
Mert az nagyon pozitív, hogy lelkes, tanul nyelveket, de azon kívül mit csinál, miből él, nem derül ki számomra.
Drukkolok neki, hogy bejöjjön a terve, hogy 10 nyelvet megtanuljon, de tisztelettel kérdezem bárkitől, hogy az mire jó?
Ezt nem irigységből kérdezem, nem is tehetném, hiszen nekem is adott/adott volt a lehetőség, hogy legalább egy nyelvet megtanuljak. Nem tettem, és ezért csak saját magamat okolhatom...

Golf2 2018.03.14. 07:56:56

Ügyes,talpraesett csaj.Grat!

Csodabogár 2018.03.14. 08:36:56

@Dikusz: Túl rózsaszin a szemüveg. Persze mindent elhiszek, ha van valaki aki havi, mondjuk 10 ezer SFr.-al megtámogatja. Nyelveket tudni remek dolog, én is adós maradtam magamnak kettővel. Gondold csak meg Lomb Kató, ha jól emlékszem 12 nyelven beszélt és fordított.
Ha megtudsz a vlogokból és youtubról valamit, írd meg. Nekem ilyeneket nincs időm nézegetni.

puhacica 2018.03.14. 08:47:30

@Dikusz: szerintem oriasi nagy szabadsagot ad egy masik nyelv ismerete. es en csak egy idegen nyelvet beszelek ugy-ahogy, de nagyon jo, amikor olvasom a hirfolyamot es hol egy angol cikket olvasok, hol egy magyart, nincs ra jobb szavam, mint a szabadsag. milyen lehet ez 6 nyelven... te jo eg! :)

puhacica 2018.03.14. 09:20:40

meghalt Stephen Hawking :(

Arthamyr 2018.03.14. 09:27:12

@Dikusz: Ezen az "azon kívül mit csinál?"-on én is elgondolkodtam. Azért elég impresszív, hogy valaki 27 éves korára doktorit szerez, családot alapít, és 6 nyelven megtanul (ami még akkor sem kevés, ha pl. benne van-e az ukrán/orosz). Közben miből él, hogy minderre futja, és főleg hogy van erre energiája és ideje? Megkockáztatom, hogy nem is fogok olyan embert ismerni, aki élete végéig elér ide (a 6 nyelv lesz a szűk keresztmetszet).

Dikusz 2018.03.14. 09:33:08

@libslobsi fuszal: Természetesen így van, szabadságot ad, ha beszél idegen nyelven valaki.
Viszont különleges tehetségnek kell annak lenni, aki tíz idegen nyelven tud beszélni, ráadásul úgy, hogy azt a való életben használni is tudja.
Azt írja a posztoló hölgy, hogy eddig hat nyelven tanult meg beszélni, 30 éves koráig, tehát három év alatt még négy nyelven szeretne megtanulni. Nem kétlem azt, hogy igazat mond, kívánom is neki, sikerüljön a terve.
Én csak azt szeretném még mindig megtudni, a tíz nyelvet fogja-e tudni úgy beszélni, hogy elboldoguljon vele az életben.

Golf2 2018.03.14. 09:40:41

Mi csak egy fejlett majomfaj vagyunk egy nagyon átlagos csillag kis bolygóján.Hawking.

Dikusz 2018.03.14. 09:50:51

@Csodabogár: Bevallom, nekem utána kellett nézni Lomb Kató hány nyelven beszélt/fordított igazoltan(!).
Okos, szép, ügyes hölgy a posztoló, de én azt hiszem a nyelvtudását nem lehet Lomb Katóhoz hasonlítani.
Ennek ellenére az összes kalapom megemelem előtte, hogy hat nyelven beszél.

puhacica 2018.03.14. 09:51:30

@Dikusz: ki tudja, miert ne lehetne szuper nyelvzseni a poszterina? es miert kellene mind a 10 nyelven boldogulnia? aztan ha megis ugy alakulna az elete, talan konnyebben boldogulna igy, mint ha csak egy nyelven beszel. de gyanitom, nem ez a motivacioja. :)

Mrs. Clayton 2018.03.14. 09:57:13

@Dikusz: egy nyelvet nem lehet olyan kicsit tudni, hogy azzal a kicsivel is ne mennel valamire

Palazeti 2018.03.14. 09:58:44

Én inkább annak vagyok a híve, hogy kevesebb nyelven, de jól.Én most négynél tartok és kevésbé tartom valószínűnek, hogy egy ötödiket is el tudnék sajátítani mélységében. A németet pl. csak értegetem, szavakat tanulok, de nem hiszem, hogy bármikor is olyan szinten tudnám művelni mint a többit.

Hari Seldon 2 2018.03.14. 10:09:51

Kicsit hirtelen lett vége az írásnak.

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2018.03.14. 10:39:07

@libslobsi fuszal: ilyen hirre kelni... elszomorodtam. Olyan örökéletünek tünt. Amikröl irt, nehezen vagy sehogy sem értettem, de értékeltem a humorát.

puhacica 2018.03.14. 11:21:35

@kisrumpf: ja, hat annak meg csak a kozelebe se jutottam soha, hogy megertsem azt, amirol irt.
nagyon szomoru az, hogy ez a tudas elment vele. marmint nyilvan a tudosok dolgoznak az elmeleteivel, hasznaljak a rogzitett informaciot, de az elme hianyzik, az az osszetett es bonyolult egesz, ami ilyen kreativan tudta kezelni azt.

Csodabogár 2018.03.14. 11:33:29

@Dikusz: Én is örülök, hogy tudok németül és svédül is, sőt angolul is simán olvasok. Bevallom egyiket se tanultam céltudatosan és vizsga szintüre. Én csak beszélni és érteni akartam. Azt hiszem a Rigó utcában magyarból is megbuknék, mert a nyelvtant nem tudom. Viszont találkoztam már olyan felsőszintű Rigó utcai nyelvvizsgással, akinek én tolmácsoltam angolul! amit én elvben nem is tudok.:-)

Csodabogár 2018.03.14. 11:36:16

@libslobsi fuszal: Nekem csak az tünt fel, hogy szerelmes lett Svájcba és tudatosan oda készült, de németül nem tanult. Miért nem menet a francia vagy az olasz részre? A kérdés persze költői, talán majd előkerül és megmagyarázza.

Arthamyr 2018.03.14. 11:56:03

@libslobsi fuszal: Nem ment el a tudás, amiatt nem kell aggódni... És nem biztos, hogy a tudományos jelentősége volt a legnagyobb (majd 50-500 év múlva kiderül), hanem pl. az, hogy "el tudta adni" a tudományt, gyerekek/erre egyáltalán nem fogékonyak érdeklődését is fel tudta kelteni.
Ha meg úgy nézzük, bőven túlélte a neki jósolt időt, én nem kérném az életét, még akkor sem, ha olyan különleges személyiség jár hozzá, mint az övé. Pont a különleges személyisége és a helyzete miatt el tudom képzelni, hogy ő nem őrült bele a betegségébe, de azért semmiképp sem volt irigylésre méltó az élete utóbbi pár évtizede.

puhacica 2018.03.14. 12:12:33

@Csodabogár: hat, gondolom a poszterina se tokeletes :D
"Miért nem menet a francia vagy az olasz részre?" - lehet, hogy az eddig elsajatitott nyelvek kozott nem szerepel a francia es az olasz. vagy nem oda kapott osztondijat. akarmi.

CsillaCH 2018.03.14. 12:12:49

@Dikusz: Szia! köszönöm a pozitív hozzászólást. :) kétnyelvű családban nőttem fel, az anyám orosz/ukrán, édesapám magyar, ezért már alapból 3 nyelvvel indultam. A gimiben megtanultam angolul elég tisztességesen, Zürichben németül, ezek a felsőfokú nyelveim. :) Ezen kívül még csehül beszélek, ez leggyengébb nyelvtudásom, mert a grammatikám és a helyesírásom csapnivaló, de a hétköznapi életben elboldogulok vele, valamint olvasni is jól tudok, csak írni ne kelljen. :D Nagyon sokat profitáltam a nyelvekből. :) jelenleg gyerekekkel foglalkozom, angolt tanítok, hétvégén pedig bébiszitterkedek.

CsillaCH 2018.03.14. 12:12:49

@Csodabogár: szia Csodabogár! Sajnos senki nem támogat havi 10ezer frankkal, de ha tudsz valami jót javasolni, hogy hová lehet ilyesmiért jelentkezni, csak szólj. :D Valóban rózsaszín a szemüvegem. :) Feltételezem, h sokkal régebb óta élsz itt, mint én, ezért árnyaltabb a képed jócskán. a nyelvtanulást addig halogattam, míg kifutottam az időből. :) Mint mondtam, amatőr hiba. Zürich tetszett mindig a legjobban és gazdasági világváros lévén itt éreztem a legnagyobbnak a boldogulási esélyeimet, az olasz és a francia rész szintén gyönyörű, de ide vonzódtam mindig. :)

CsillaCH 2018.03.14. 12:12:49

@Arthamyr: Szia Arthamyr! :) Kicsit pontosítanék, még nem szereztem meg a doktorimat, az abszolútórium azt jelenti, h minden követelményt teljesítettem, kivéve a disszertációt. Ez még előttem van. :) A hat nyelvből hármat örököltem, az oroszt/ukránt az anyámtól, a magyart édesapámtól, csak az angolt, a németet és a csehet tanultam. Szóval, azért nem ülök benn a házban reggeltől estig a könyveket bújva. :D
Abból élek, hogy gyerekekkel foglalkozom, angolt tanítok. hétvégén pedig bébiszitterkedek. Valóban zsúfoltak a napjaim, de valamiből elő kell teremteni a lakbért. :D
Azért van rá energiám, mert tudom, hogy ez az állapot nem fog örökké tartani, és előbb vagy utóbb úgyis befurakodok az egyetemre és akkor már teljesen másképp fog kinézni, hogy az elején mennyit robotoltam. :) köszönöm, hogy hozzászóltál!

CsillaCH 2018.03.14. 12:12:49

@libslobsi fuszal: egyetértek veled! óriási szabadság több nyelven is megközelíteni pl ugyanazt a szakmai cikket. :) a franciát és a spanyolt mindenképp szeretném még elsajátítani, mégpedig azért, mert a franciával egész Afrikát le tudom fedni szinte, a spanyollal pedig Dél-Amerikát. Rossz motiváció? :D

CsillaCH 2018.03.14. 12:12:49

@zalap: szia! :) szerintem ez egyfajta adottság/vonzalom kérdése is. van akinek a programozás nem okoz gondot, van aki a fizikába/matekbe/kémiába szerelmes, van aki a nyelvekbe.
A nyelvtudásom minden nyelven felsőfok, nem okoz problémát hirtelen egyik nyelvről a másikra váltani. kivéve a csehet, mert az csak B1 körül, jóindulattal kicsit feljebb.
Szerintem egy nyelvből nem lehet annyira keveset tudni, hogy az ember ne tudjon profitálni belőle. A tudás hatalom. :)

puhacica 2018.03.14. 12:14:52

@Arthamyr: irigyelni? na azt biztos nem. sajnalom, nem sok ilyen kaliberu elme szaladgal kozottunk.

Golf2 2018.03.14. 12:24:12

@CsillaCH: Nehéz svájci vízumot szerezni ukrán állampolgárként?

catnip cupcake 2018.03.14. 12:27:07

@Mrs. Clayton: @zalap:
erről egy Lomb Kató idézet jutott eszembe:
"A nyelv az egyetlen, amit rosszul is érdemes tudni!"

CsillaCH 2018.03.14. 12:30:13

@Golf2: azt nem tudom, de feltételezem, hogy sokkal nehezebb mint EU-s tagsággal. Magyar állampolgár (is) vagyok.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.03.14. 12:46:45

Pozitív hangvételű, jó poszt!

Megértem a posztírót, azok az "utálnivaló" :-) svájci negatívumok itt is lépten-nyomon kísértenek.

Palazeti 2018.03.14. 12:49:46

@catnip cupcake: lehet, de én azt nem tekintem valódi nyelvtudásnak. Az én német passzív nyelvtudásom pl. többszörösen meghaladja az aktívat, mégsem mondom azt, hogy tudok németül...

catnip cupcake 2018.03.14. 14:15:05

@zalap: elég nehéz meghatározni, hogy mit jelent "tudni" egy nyelvet. Rendelni egy étteremben nyaraláskor? Elboldogulni a napi életben? Egyetemen tanulni az adott nyelven? Könyvet írni?

Én sem mondom, hogy tudok svédül, de egy év Duolingo után egész jól megértettem feliratokat stb. Stockholmban.
Ugyanúgy nem mondanám, hogy tudok oroszul (utoljára gimnáziumban volt oroszórám a 90-es évek elején - nemrég felfedeztem újra a Duolingon), de mégis megmaradt valamennyi tudás, ami segített navigálni a lengyel bolt termékei között:)

Angol: azt mondanám, hogy tudok angolul, mert felsőfokon írok, beszélek, egyetemen tanultam, de regényt valószínűleg nem tudnék írni és szinkrontolmácsnak sem lennék jó:)

Arthamyr 2018.03.14. 14:23:00

@CsillaCH: Akkor sem kevés, már a családalapítás (én ez alatt automatikusan - lehet, hogy helytelenül - legalább egy gyereket is értek) + sok nyelv (akkor is, ha abból hármat "ingyen" kaptál, bár így árnyaltabb a kép) + posztgrad. abszolútórium + ön- és családfenntartás is elérhetetlen magasságokban van a legtöbb ember számára, főleg ilyen fiatalon.

Szóval én is megemelem a virtuális kalapom! :)

P.Elliot 2018.03.14. 14:28:35

Jol hangzik ez a sok nyelvtudas, jol fog meg jonni egyszer, az oneletrajzban is pokoli jol fest majd ha komoly munkat keres idovel. Az atlagosnal is okosabbnak nez ki a munkaado szemeben mar csak ezert is.
Sok tovabbi szerencset kivanok.
En is megjegyeznem hogy igen szep arcu no, a keveredes elonyere valtozott...

CsillaCH 2018.03.14. 14:47:45

@Arthamyr: Gyerekünk még nincs, vagyis én néha úgy érzem, hogy van, csak az anyósom szülte. :D Sokszor úgy érzem, hogy mások 27 évesen már sokkal előrébb tartanak mint én.

CsillaCH 2018.03.14. 14:52:30

@P.Elliot: Köszönöm a bókot. :) Magyarországon sokkal könnyebben tudtam érvényesülni a munkaerőpiacon a nyelvekkel. 2 helyen dolgoztam a doktori mellett, mindkettőnél az összes nyelvet használtam napi szinten. Itt is elevickélek, de Zürichben elég magas az egy főre jutó beszélt nyelvek száma, szóval itt csak a középmezőnyre elég, amit tudok. :) Nem ritka, hogy valaki 4-5 nyelven beszél és nem csak kávét tud kérni. A komoly munkát már most keresem. :) szép napot!

Arthamyr 2018.03.14. 15:00:11

@CsillaCH: Na akkor azért sokat finomodott a téves képem. A nyelvekből két és felet kellett tanulnod, ami azért már nem egy a millióból, a házasság meg semmi, arra még a hozzám hasonlóan selejtes emberek is képesek. Igazából a gyerek miatt gondoltam, hogy ez komoly teljesítmény, gyerek nélkül csak sima jó... :)

Arthamyr 2018.03.14. 15:02:17

@CsillaCH: Amúgy meg azzal kár foglalkozni, hogy ki hol tart. Aki már meghalt, az tart legelőrébb, de ettől még nem jó neki. Érezd jól magad, ez a lényeg.

Herr Géza 2018.03.14. 15:23:18

Na, akkor megjött a főgenya is (ez én lennék

puhacica 2018.03.14. 15:33:20

@CsillaCH: nem, egyaltalan nem rossz motivacio :D

sörm 2018.03.14. 15:46:10

Hmm, bölcsesznek lenni uberszivas. :) Megis megeri! En is ugy vagyok hogy otthon megvan az abszolutorium es talan fel/egy even belul a disszertacio. Otthon egyetemen dolgoztam kutatointezetben, nagyon meg akartak tartani de abbol a fizetesbol egyszeruen nem ment. De bölcseszkent mi az ördögöt csinaljon az ember, amikor a tudasa annyira nyelvspecifikus? Megy Londonba mosogatni, bebiszitterkedni stb.

Nalam annyi a kulonbseg hogy bar tovabbra is publikalok es olykor konferenciakra is meg-meghivnak, azt hogy kulföldön bejussak egyetemre dolgozni mar feladtam. Reszben azert mert miutan kenytelen voltam itt is lehallgatni ket felevet, halalra idegesitett a beszukultseg. Van egy-ket trendi tema, arra megy minden kutatasi love es kesz. Ez szuksegszeruen szakmai igenytelenseget szul, amit nehezen emesztek meg. Annak aran kerulhetnek be TALAN (nyilvan azzal h a publikacioim jo resze magyarul van mar szinte behozhatatlan hatranyban vagyok), ha modositom a kutatasi teruletem. Annyit viszont nekem nem er az egesz hogy megirjam a kilencszazadik konyvet a holokausztrol, amikor mas temak meg egyaltalan nincsenek feldolgozva es raadasul sokkal aktualisabbak is lehetnenek. En nagyon jol erzem most magam tanarkent gimiben, nagyobb altalanos tudast kivan. Nyilvan ha megkapnek egy poziciot egyetemen elfogadnam, de elsosorban azert mert stresszmentes munka joval több penzert. Intellektualisan per pillanat nagyobb kihivas a gimnazium. Több kulonbozo tantargyam van, csak vegzoseim vannak es többnyire fakultaciok, ugyhogy a szinvonal is magas. Lehet hogy par ev mulva, ha mindent 5x vegigtanitottam mar megunom, de az egyetemi karrier perpill elottem elveszitette a varazsat.

A nyelvekben nem vagyok olyan szerencses mint te (sem a kulsoben, sem a szerelemben) :)) Szigoruan egynyelvu csaladban nottem fel es bunrossz nyelvoktatassal az iskolaban, ami raadasul csak ötödikben kezdödött. A hulye rigo utcai nyelvvizsganak meg igen az az atka, hogy a hasznalt nyelvre nem jo. Az eszem vagott, ugyhogy megtanultam azt ami a vizsgara kellett es nyolcadikban angolbol, tizedikben nemetbol leközepfokuztam. Tizenkettedikben egy harmadik nyelvbol. Mindenki azt hitte nyelvzseni vagyok, talan en is, most mar tudom hogy sajnos nem. Tudtam es imadtam nyelvet tanulni. De a nyelvet hasznalni joval kesobb tanultam meg - az angolt. Nemetul mar csak olvasni tudok sajnos, vagy azt se. Könnyen tanulok nyelvet, de könnyen is elveszitem, es egyszerre csak kettö megy folyekonyan. Most a magyart es svedet hasznalom nap mint nap, az angol elhalvanyul. Ha elkezdek beszelni valakivel 1-2 ora utan visszajön, megvan a tudas, de nem jön automatikusan. Ma ejjel fejeztem be egy munkat, egy sved könyvet forditottam angolra. Kb 5x annyi ido volt mint terveztem, iszonyu lassan haladtam, es nem ment hogy svedrol angolra forditsam rögtön. Svedrol fejben magyarra forditottam, es aztan azt angolra. Ennyit jelent hogy valaki egynyelvukent szocializalodott: hiaba van nyelvtudasom, nem tudok több nyelven gondolkodni.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2018.03.14. 16:17:21

@sörm: "a magyart es svedet hasznalom nap mint nap, az angol elhalvanyul. "

Én is tapasztaltam azt, hogy a második nyelv "helyéért" állandó harc folyik a szürkeállományon. A svéd eleinte úgy "kiverte" az angolt, hogy meg sem tudtam mukkanni, és még manapság is figyelnem kell arra, hogy ne "szelypítsek": "It isz not íííszi..."

"hogy valaki egynyelvukent szocializalodott: hiaba van nyelvtudasom, nem tudok több nyelven gondolkodni."

Türelem, eljön a nap, amikor nem tudod, hogy svédül, magyarul vagy angolul hallottál egy hírt, nem emlékszel, hogy melyik nyelven olvastál egy könyvet, és észreveszed azt, hogy svédül számolsz. Lefogadom, hogy egy hangos "skittel" nyugtázod majd a haladást.

:-)

2018.03.14. 16:26:24

@Herr Géza:

"Apropó: mi az ma, hogy felsőfok? "

Jó a kérdés.

Engem egyébként őrületbe lehet kergetni a nyelvtudás méricskélésével.

Például ez a c1-c2, aszongya a c2-re: könnyedén megért gyakorlatilag bármilyen elhangzott vagy olvasott szöveget.

Namost ad1, nem értem a gyerekeket magyarul. Ritkán érintkezem velük, ha egy 3 éves elkezd hozzám beszélni, rendszerint tolmácsot kérek. Tudok-e akkor magyarul?

Ad2, nekem jelenleg csak az angollal van kapcsolatom idegen nyelvként. Honnan tudjam, mennyit értek meg a hallott beszédből? Nem angol nyelvterületen élek, ergo sosem beszélnek hozzám a buszmegállóban, nem kunyerálnak tőlem pénzt satöbbi, sem manchesteriül, sem ausztrálul, sem sehogy, nem beszélnek hozzám teliszájjal vagy részegen vagy fogatlanul, és főleg nem teliszájas, fogatlan, részeg gyerekek.

Gondolom, ez a probléma a soknyelvűekre különösen igaz. Felteszem, hiába beszélsz tagalogul meg ujgurul, a büdös életben sosem találkozol élő filippínókkal vagy ujgurokkal, soha nem olvasol szépirodalmat ujgurul satöbbi. Hogyan lehet azt megtippelni egyáltalán, mennyire érted? (De ha az ember behelyettesíti az orosz-spanyol-német szentháromságot, a kérdés változatlan.)

De akár csak a c1-nél, aszongya: világosan, részletesen tud írni bonyolult témákban is, vagy akár csak a b2 (a b2! értitek): bonyolult szövegeket is képes értelmezni konkrét és absztrakt témákban is, érvelve fejti ki a véleményét.

No, meg is jöttünk. Az ember ránéz a pisa-eredményekre, vagy helló, akár csak elolvassa a há-kommenteket, és máris látja, hogy ez nem föltétlenül megy csak úgy mindenkinek. Na most akkor mi van? Ezek az ember nem beszélnek b2 szinten magyarul? .... Eh, fingreszelés.

A rigó utcai alsó-/közép-/felsőfokról legalább lehet tudni, hogy értelmetlen sznobéria, de ez a sok betű meg szám csak összezavar engem. :)

CsillaCH 2018.03.14. 16:29:47

@Herr Géza: :D :D :D szarvashiba, valóban. a Hochdeutsch egy szó, nagybetű. Ha jól emlékszem a C1 szint, ahol professzionálisan meg tudsz nyilvánulni, elég sok témakörnél és nem kezdesz el mondjuk dadogni, ha egy közéleti kérdést kell megvitatni. Van még mit készülni a nyelvvizsgára, az biztos. :) Ha jól emlékszem, középfokhoz kell a 3000 szavas szókincs és felsőfokhoz az 5000. én valahol a kettő között vagyok, jobb napjaimon gőgösen azt gondolom, hogy több az én szókincsem négyezernél is, rosszabb napjaimon alázatosabb vagyok és megkérdőjelezek szinte mindent amit eddig tanultam. :D de az is lehet h hülyeséget beszélek és tök másképp van a rendszer a szókincs kapcsán. :)

London2009 2018.03.14. 16:41:31

@Arthamyr: azt hiszem, hogy ma en leszek az unneprontio.No sebaj, valakinek ezt a szerepet is fel kell vallalna...
A hat nyelvbol valoban harmat kapott, ugyhogy ez inkabb szerencse es nem erdem. Kulonben jo neki, elfogadnek meg en is harom plusz nyelvet...
Ha jol ertelmezem irodalomtortenesz a holgy, igy ennek fenyeben nagyon meglepo es nekem csalodas a poszt stilusa...
Csaladot nem alapitott, mint kiderult. Jelenleg babysitter Svajcban 27 evesen...
Ettol fuggetlenul szimpatikus, pozitiv, kedvesnek tuno lany stb. De mondom, ma en vagyok a rossz es nem emelem a kalapom...: )

Golf2 2018.03.14. 16:50:08

@Herr Géza: A Klugscheisser-t szabad egybeírní?

Golf2 2018.03.14. 16:52:25

@CsillaCH: Remélem neked nem a zorbán adta a magyart, mert azok mind rá azavaznak most,Erdélyből pláne.

sörm 2018.03.14. 17:01:07

@Hobbiszakács: Lehet hogy idövel :) Vagy ha egy sveddel elnek egyutt es otthon is az dominalna. Bar a karomkodas mar most is svedul jön. Vagy szirul. Lehuztam itt harom evet gyartosoron, azalatt azert tanul egy s mast az ember, amit otthon pl egyetemi környezetben nem tanult meg. :) Mivel ilyen közegben tanultam a svedet, a csunya szavak töltelekszavak lettek kb ize, ööööö helyett.

Na most ez nem tul szerencses amikor elkezdesz tanitani, a szaknyelvvel meg kinlodsz, es ahanyszor csak szunetet tartanal hogy idot nyerj valasztekosan kifejezni magad harminc diak elött, mindig karomkodas jön a nyelvedre... :)

CsillaCH 2018.03.14. 17:01:24

@sörm: A bölcsésznek lenni szívás témakört ismerem, :D rendes szakmát nem ad, helyette egy átfogó általános tudást - egyszer ilyen megfogalmazásban hallottam valahol. :) Van nekünk szakmánk a tanári szakma is szakma. :) csak én irodalmár vagyok, és max. felsőoktatásban tanítanék, valamiért a nagyobbakkal jobban szót értek. a sors fintora, hogy most általános iskolásokkal foglalkozom. :D Az egyetemi dolgozók fizetését én is jól ismerem, pl az egyik professzorom 25+ szakmai évvel maga mögött, 350 nettót keres és ő maga mondta h nem elég semmire, mert konferenciákat, stb szponzorál belőle, így hamar a végére ér. én kis senki diákként négyessel kezdődő jövedelmet vittem haza havonta. ez így nincs rendjén, h az emberek nincsenek megfizetve a kórházakban, az egyetemeken, stb. ez a 350 nettó persze a jelenlegi magyar viszonylatban tök jó, csak éppen ugyanilyen szakmai háttérrel egy nyugati országban sokkal több az annyi, ezért nem is csodálom, hogy sokan dobbantanak. na ez elég zagyvára sikerült. :)

CsillaCH 2018.03.14. 17:05:42

@London2009:
Halihó! :) nem vagyok irodalomtörténész, tanári diplomám van, a poszt nem lesz Nobel-díjas, nagy valószínűséggel, de ez nem baj. :)
Hétvégén dolgozom babysitterként, hétközben angolt tanítok - talán így korrektebb. :) Valóban kaptam 3 nyelvet amiért hálás is vagyok, de a következő négyet senki nem tanulja meg helyettem. :)
köszönöm, hogy hozzászóltál. :)

CsillaCH 2018.03.14. 17:15:11

@Golf2: naaaa, ez csúnya volt. :D nekem ezekkel a szavazásokkal kapcsolatban az a véleményem, hogy Magyarország sorsáról az döntsön, aki ott él. Nem az, aki máshol. A határontúli magyarok ugyanolyan értékűek mint az anyaországban élők.
A jelenlegi kormánytól kaptam az állampolgárságomat - és ezért nagyon hálás vagyok, mert roppant mód kinyílt a világ előttem egy magyar útlevéllel, nagy eséllyel az ukránnal ezt sosem tapasztalom meg. Több pártnál vannak barátaim, nem azért mert politikusok -annak ellenére, hogy azok. És fogalmam nincs, melyik pártra kéne szavazni. Egyik többet árt, mint a másik.
p.s.: ha jól emlékszem a svájci törvényhozó kabinet mindössze 8 főből áll. és ebbe már az elnök is beletartozik. nincs is óriási hőbörgés a választások környékén. Just a side note. :)

CsillaCH 2018.03.14. 17:17:19

@London2009: ja, és ha két ember összeházasodik, a törvény szerint családnak számítanak. Függetlenül attól, hogy van-e utódjuk vagy nincs. csak mondom. :)

London2009 2018.03.14. 17:20:13

@CsillaCH: koszonom, hogy nem ugrottal a negativ kommentre. Kivancsi lennek a tortenet folytatasara. Miszerint, mihez kezd Svajcban egy irodalmar, kozepszintu nemet nyelvtudassal?
Ami a nyelvtudast illeti, az en allaspontom az, hogy en inkabb a mar meglevo nyelvtudasomat csiszolgatom tovabb. Egy nyelvet igazan jol elsajatitani anyanyelvi kornyezetben, vagy anyanyelvi beszelo mellett lehet. Engem peldaul ezert nem motival egy ujabb nyelv elsajatitasa, mert tudom, hogy ugysem tudnam olyan jol megtanulni, mint amiket mar beszelek...
Ha Nobelt nem, Pulitzert meg hatha kaphatsz... :D

sörm 2018.03.14. 17:23:21

@CsillaCH: Ad ez rendes szakmat, csak a kutya nem fizet erte... :) Sok esetben nagyon komplex tudas kell ehhez sok-sok keszseggel (en pl a temamhoz el kellett sajatitsak ket antik nyelvet olyan szinten hogy megertsem a forrasokat, es mellette a törtenelmi, muveszeti, filozofiai hatter, elemzesi modszerek stb). Sokat kivan, keveset ad. Aztan az is igaz hogy sok bölcsesz szakon el lehet lavirozni nemi altalanos muveltseggel, de a minosegi munka sokat követel es sem anyagi, sem tarsadalmi megbecsultsegben nem kapja vissza az ember a töredeket sem. Ma mar epitesznek mennek, esetleg orvosnak. Vagy varostervezes, az fantasztikusan kreativ.

A tanitas meg nagyon szep szakma, fontos is, de szinten eleg alacsony a tarsadalmi megbecsultsege. Talan Svajcban jobb, nem tudom, itt Svedorszagban jobb mint otthon, de meg mindig eleg alacsony. En most azert csinalom mert sikerult bekerulnom az orszag egyik legerösebb gimnaziumaba human specre, ahol a szinvonal böven megközeliti az egyetemit. De mihelyst arrol szolna a törtenet hogy könyörögni kell a diakoknak hogy legyszives figyelj es ne mobilozz oran, masnap felmondanek. Egyszeruen sokkal kevesebb stresszel es munkaval sokkal több penzt lehet keresni masutt. Ami jo hogy a multik mindig felszivjak a palyaelhagyo tanarokat, mert a megszerzett skillek nagyon keresettek: eloadokeszseg, szervezettseg, vezetoi tapasztalat, nagy szemelyes felelösseg de szocialisan is fejlett vagy, nyelvtudas stb.

Miböl irod a disszertaciot?

CsillaCH 2018.03.14. 17:24:44

@London2009: ugyan, mi értelme kakaskodni? :) ki így gondolja, ki úgy. hát arra én is kíváncsi vagyok, hogy mihez fogok kezdeni. :D az a tervem, hogy beszivárgok a zürichi egyetemre, ehhez építem az utat. A németet meg rohamtempóban fejlesztem, több ez azért már a középfoktól, de nagy valószínűséggel még nem felsőfok. Én nulláról kezdtem a tanulást, mára már 300 magánórán vagyok túl tavaly januártól, és igen, az anyanyelvű beszélőktől tanulok a legtöbbet, csak az a baj, hogy a svájciak akcentussal beszélik a Hochdeutschot, én meg ezzel tanulom meg. :) de ennyi baj legyen.

CsillaCH 2018.03.14. 17:29:20

@sörm: haha, teljesen egyetértek! Svájcban megbecsült szakma a tanári, de pl a rendőr is. Otthon az az általános tendencia, h aki buta, abból vagy rendőr lesz vagy bkv-ellenőr. Persze, tisztelet a kivételnek. Itt a rendőrnek tekintélye van. Nemrég voltam szemtanuja egy esetnek, mikor egy kisboltban előttem két rendőr állt sorba, az eladó rájuk nézett és azt mondta, hogy köszöni a munkájukat, a reggelit nem kifizetni. Ez olyan szivet melengető, nem?

Gyermekirodalom a kutatási területem, neked?

Csodabogár 2018.03.14. 17:30:09

@CsillaCH: Sajnos ötletem nincs. Ameddig ott éltem dolgoztam rendesen és meg is fizettek. Már rég haza jöttem, nekem 30 év elég volt kintből. Részemről Budapest a szerelem. Zürichbe csak véltelenül kerültem, már ha vannak véletlenek az életben.

CsillaCH 2018.03.14. 17:34:19

@Csodabogár: ugyan, csak vicc volt. :) nem azért költöztem ide, hogy a szociális hálóra támaszkodjak. Budapestet mi is szeretjük. Gyönyörű város. Meglátjuk, nekünk meddig tart Svájc. Remélem, hogy sokáig! Nem tudom, hogy véletlenek vannak-e. Ismered Rhonda Bryne: A Titok c. könyvét? Már úgy ajánlgatom az embereknek, mint valami szektás. :D Nagyon szeretem. :)

Csodabogár 2018.03.14. 17:46:04

@Hobbiszakács: Mikor elkezdtem svédül beszélni és érteni, soha nem tanultam, mert akkor nem volt rá mód a rengeteg fizikai munka mellett. Teljesen kétségbe voltam esve, hogy elvesztem a németet. Beiratkoztam a stockholmi városi könyvtárba. Nem volt sok német nyelvü könyv, de azt hiszem mindent elolvastam ami volt. Később is állandóan németül olvastam. Ma ugrok rá, ha látok egy svéd nyelvű krimit vagy valami más olvashatót.
Ma is németül olvasok, mert a magyart úgyse felejtem el. Amig Amerikában voltunk csak angolul olvastam és most is gondoltam már, hogy letöltök valami angol könyvet a Kindlere. Szerintem az olvasás a legjobb módszer nyelvtanulásra és megtartásra is.

CsillaCH 2018.03.14. 17:51:29

@Csodabogár: én is nagyon hatékonynak tartom az olvasást nyelvtanulásra, a szókincs sokkal gyorsabban növekszik úgy. :) Illetve a filmek is nagyon jók. legalábbis szerintem. :) Én 10 éve úgy szereztem angol nyelvvizsgát, hogy a Jóbarátokat megnéztem egy nyár alatt 3x. Sokat használt. :D Most a némettel ugyanígy járok el. Már kétszer itt is megnéztem az epizódokat oda-vissza, az ember hallja a szófordulatokat, amit használnak stb. De jó, h ilyen értelmes kis diskurzus jött itt össze, úgy örülök! :)

Csodabogár 2018.03.14. 17:56:11

@CsillaCH: Csak szólok, hogy a svájciak nagyon szeretik ha dialektusban beszélhetnek valakivel, rossz májam szerint, mert nem tudnak igazán németül.:-)
Nagy különbségek vannak a dialaketus és az igazi német között, nem csak szókincsben.

2018.03.14. 17:58:01

@CsillaCH: Lehet, hogy nyelvvizsgahoz eleg az 5000 szo, de a mindennapokhoz szerintem nagyon keves. En reg tul vagyok azon angolbol (tesztek szerint ~10000, de amugy mar vegigmentem az 5000 leggyakrabb szon, es megtanultam azt a parat, amit nem tudtam) - es megis tv nezes kozben mindig van egy-ket szo, amit nem ertek, es valahogy az mindig a kulcsmondatokban szerepel, hogy aztan ne tudjam mirol van szo. Olvasnom (irodalmat) pedig meg mindig szotarral kell, es a legidegesitobb, hogy ha megtanulok egy uj szot, ezek mar olyan ritkak, hogy utana honapokig nem latom, es elfelejtem.

A szofordulayokrol meg nem is beszelek..

Igazabol, miota angolul tanulok, azt nem ertem, hogy hogy tanultam meg magyarul, ha a nyelvtanulas ekkora szivas es informacio tomeg.

Csodabogár 2018.03.14. 17:58:12

@Csodabogár: Dialektus

Mindig gyorsan nyomom a gombot.:-(

CsillaCH 2018.03.14. 17:58:49

@Csodabogár: :D igen, sokszor hallom a sviccerdüccsöt, de legalább már 40 százalékát megértem. :) én nem találkoztam még olyannal itt, aki nem tudott volna Hochdeutschra váltani, amikor kértem.

CsillaCH 2018.03.14. 18:01:46

@LepesMez: Teljesen igazad van. Azért az anyanyelvűség és a kommunikálni tudás között óriási a szakadék egyelőre, de szerintem szorgalmas munkával lehet azt mindig fejleszteni. A szófordulatok, idiómák szerintem is különösen fontosak, ahogy mondani szokás, ez adja meg a nyelv sava-borsát. :) Pl. egy brit úgy tud elküldeni az anyádba, h észre se veszed, ha nem ismered a szavak rejtett értelmét, stb.

Csodabogár 2018.03.14. 18:08:14

Csilla, ezt ajánlom figyelmedbe, érdemes megnézned.Kristof Ágota.
de.wikipedia.org/wiki/%C3%81gota_Krist%C3%B3f

Din Serpahis 2018.03.14. 18:29:31

@sörm: Svájcról csak annyit, hogy egy gimnáziumi tapasztalt tanár megkeres évi 180.000 frankot...

zoldzeller 2018.03.14. 18:36:03

@LepesMez: milyen tesztek vannak amik merik a szokincset?

Teljesen elbizonytalandotam, nekem ez a szo szamlalas teljesen kimaradt az eletembol.

gabors 2018.03.14. 18:41:20

@Golf2: "Mi csak egy fejlett majomfaj vagyunk egy nagyon átlagos csillag kis bolygóján.Hawking. " pontosan .... minden ellenkezo hireszteles dacara :-)

London2009 2018.03.14. 18:45:24

@CsillaCH: annyira faj egy irodalmartol a hogy szo h betukent valo roviditese...erre miert van szukseg? Inkabb csondben is maradok a tovabbiakban. Ez nem az en napom ma itt a blogon! : )
Sok sikert kivanok a tovabbiakban!

CsillaCH 2018.03.14. 18:49:17

@Din Serpahis: ha jól emlékszem, valahol láttam egy listát az állami munkahelyeken dolgozó alkalmazottak bérezésének alakulásáról szakmai tapasztalatuk alapján, de úgy emlékszem, h ez a 180 ezer amit írtál, túl sok. Ez havi 15ezer bruttó, és annyit egy felsővezető keres az IBM-nél jelenleg. :) Friss adat, egy barátomé. :) A gimnáziumban dolgozó 4 év tapasztalattal rendelkező barátnőm 7ezret keres, ez is friss infó. :) Persze lehet itt arról beszélni, hogy a külföldi másképp van bérezve, mint a svájci - és abban is lenne igazság.
Ha jól emlékszem, a jövő keddi videómban mesélek az itteni fizetésekről, ha esetleg érdekes lehet neked. :)

SzZoole 2018.03.14. 18:50:33

Hat én az ukrán/orosz nyelvet nem sorolnám két nyelv ismertetnek.
Ez kb olyan mintha azt mondanám, hogy a szlovák tud csehül, vagy fordítva.A szlav nyelvcsalád mind.

CsillaCH 2018.03.14. 18:58:21

@London2009: ahhh, ne viccelj már! én egyébként is szeretem az őszinte embereket. ugyani miért kéne csöndben maradni? amíg olyan diskurzus folyik, ahol a másik fél úgy nyilvánít véleményt, hogy nem próbál meg a másik fölé helyezkedni mindenképp, addig szerintem teljesen rendben van minden. És a hogyra odafigyelek. :) igazad van, trehányság.

A nevedből arra következtetek h Londonban élsz már egy ideje, szeretsz ott lenni? Mi küldött külföldre? És mi a hosszútávú motivációd? Én csak tavalyelőtt voltam először Londonban és a 4 nap alatt, jégtől, szélviharon át, napsütésen és mennydörgésen keresztül szélviharig minden volt. :)

CsillaCH 2018.03.14. 19:00:56

@Zoole Reloaded: én inkább azt mondanám, hogy 40 százalékban egyező nyelvekről beszélünk. :) Az ukrán megérti az oroszt, de az orosz az ukránt nem. Paradoxon. :) A cseh és a szlovák nagyobb mértékben hasonlít, abban igazad van. Ahogy abban is, hogy a szláv nyelvekből elég egyet tudni rendesen és a többivel már elevickél az ember. Pl. én se horvátul se lengyelül nem beszélek, viszont írott szöveget elég jól megértek, valamint a hétköznapi beszélgetést is tudom követni egy bizonyos szintig.

nyuszigonosz 2018.03.14. 19:07:06

@Zoole Reloaded: Nincs igazad. Az ukrán nem orosz és fordítva. :-)
A szlovák nem tud csehül, ( és fordítva) érti/ értheti de: nem minden szó azonos, szófordulatok nem egyformák, és még nem beszéltem a nyelvtanról, annak használatáról. Szóval egy egyszerü beszélgetéskor értik egymást - úgy mint a lengyelt is érteni fogják, de öreg hiba azt hinni, hogy annyira egyforma lenne a két nyelv.
Szláv nyelv van több, vannak hasonlóak, de nem egyformák. Persze, aki beszél egy szláv nyelvet, sok mindent ért egy másik szláv nyelvböl, de: nem tudja azt, csak abban az esetben, ha foglalkozik vele - megtanulja.

@Golf2: Igen.

@Nagy kámpics: Az, hogy mennyire tudsz vagy nem tudsz egy egy nyelvet, az szerintem akkor derül ki, ha tényleg anyanyelvi környezetben használod: na akkor sokan, akiknek különbözö vizsgáik vannak, falba ütköznek. :-) A nem értés és beszélni nem tudás falába. :-)

London2009 2018.03.14. 19:10:55

@CsillaCH: hehe. Koszonom a felhatalmazast a trollkodasra. Ez nagyon kedves toleg. Igazabol csak erzekenyen erint ez az irodalmi doktori es valahogy a fejemben ez egy olyan szep hivatas, hogy nem tudok elmenni az aprobb hibak felett amik feltuntek. Esetleg a magyar is csak tanult nyelved?

Huha, micsoda kerdesek hada! Igen, en nagyon szeretek itt elni Londonban. Irtam egy posztot par hete, 10 dolog amiert jo Greenwichben elni cimmel. Ott lehet, hogy sok dologra valaszt kapsz. : )
Hosszu tavu motivaciom? Hmmm... itt epitettem fel a karrieremet teljes mertekben, ugyhogy a munkam es ezen kivul meg sok minden egyeb korulmeny teljesen idekot.

Ami pedig az idojarast illeti, kuldom neked a kovetkezo szamot. : )
www.youtube.com/watch?v=dXiIU6ZcXdQ

Arthamyr 2018.03.14. 19:12:08

@London2009: Szerintem ha valaki ki van békülve a környezetével és elégedett az életével, már rendben van, főleg ha ezt huszonx évesen eléri. Ha mindenkivel ez lenne (sőt, akárcsak az első fele is), sokkal jobb világban élnénk. :)

SzZoole 2018.03.14. 19:14:10

@CsillaCH: én a 40%-ot többre mondanám.
Nyíregyházi lévén úgy jártam át Ukrajnába, uzletiugyben, (nem cigi csempész voltam) mintha haza jártam volna, leginkább Beregszászra, de Kijevben is megfordultam, több alkalommal találkoztam a Dynamo Kijev tulajdonosával, aki szinten orosz születésű, tökéletesen beszélt ukránul.

Van 1-2 barátom akik ott élnek, akik szerint nagyon jól érti egymást a két nép, csak az ukránok az oroszok iránt érzett gyűlölet miatt nem akarjak érteni az orosz nyelvet.

CsillaCH 2018.03.14. 19:16:43

@London2009: nem nem, tök igazad van. kellemes a szám, a cikkre pedig rá is keresek. Szerintem a véleménynyilvánítás nem trollkodás, attól, hogy eltér másétól, amíg nem rosszindulatot sugároz. de ez csak az én véleményem. :)

CsillaCH 2018.03.14. 19:19:47

@Zoole Reloaded: ez érdekes. :) lehet, hogy több az egyezés 40 százaléktól, nagyon rég olvastam erről egy szakmai cikket és előfordulhat, hogy cserbenhagy az emlékezetem. :) ezt az ukrán-orosz gyűlöletet igazából nem tudom hová tenni, mindkét oldalon vannak rokonaim, ennek ellenére soha nem találkoztam ilyen jellegű gyűlölködéssel, pedig 22 évig Kárpátalján éltem. A politikában simán el tudom képzelni, hogy marják egymást, de a hétköznapi kisember békében megél egymás mellett, akár ukrán, akár orosz.

2018.03.14. 19:22:16

@CsillaCH: Én, megvallom, irigyellek, a cirill abc miatt .... engem ugyanis ez tart vissza egyedül attól a térségtől (plusz Bulgária), hogy esélyem nincs annyit sem megérteni a feliartokból, hogy "élelmiszerüzlet".
Mna, és végre egy "bőőőcsész"! :D Elégé alulreprezentáltak vagyunk itt a blogon ;) Nekem 4 nyelv van meg, a magyaron kivül egy latin és két germán ;)
Svájc nekem a nem-gyere-be országok között van, pláne a német része, de ez én vagyok, ugye .... ;))) Pedig te, Zürichben közelebb vagy hozzám, mint a barátnőm Stuttgartban ... szóval, nagyon "rád vagyok tapadva" ... már földrajzilag ... :DDD

London2009 2018.03.14. 19:22:40

@Arthamyr: szerintem ez nem kepezte vita targyat. : )

Arthamyr 2018.03.14. 19:23:31

@LepesMez: Ez érdekes. Én nem szoktam olyan szavakat hallani, amit nem értek, persze ez lehet amiatt, mert szemetet nézek és ritkán (filmeket, meg anno a munkahelyen bloomberg tv-t néztem relatív sokat) - vagyis szoktam, amikor pár sör után durvább tájszólásban beszélő haverokkal sörözöm, de ez nem azért van, mert a szavakat nem ismerem. :D Folyékonyan és kényelmesen beszélek, persze azért messze nem akkora szókincset használok, mint amekkorát megértek. Már lassan 25 éve lett meg a középfokú nyelvvizsgám, ennek ellenére simán el tudom képzelni, hogy egy felsőfokú nyelvvizsgán kipicsáznának, ahogy azt kell, sőt inkább erre tennék több pénzt, ha nem készülök fel rá külön. :)
A nyelvvizsga szerintem egy értelmetlen dolog, max. akkor van értelme, ha az ember használja valamire (pl. a tolmácsoláshoz gondolom kell papír). A nyelvtudás is valami ilyesmi (ide lehet lőni), mert ha nem használja az ember, minek? Megtanulhatnék mondjuk olaszul (vagy tetszőleges random nyelven, ahol nem fogok élni), de mitől lenne jobb nekem attól?
Az persze más, ha valakinek ez a hobbija, ő akkor szórakozásként tanulja a nyelveket, és örömét leli a tanulásban.

London2009 2018.03.14. 19:24:21

@CsillaCH: "Szerintem a véleménynyilvánítás nem trollkodás, attól, hogy eltér másétól, amíg nem rosszindulatot sugároz."
Oh, edes Istenem ez bar igy lenne! No akkor lenne ez egy szep vilag. Ebben nagyon egyetertunk!

CsillaCH 2018.03.14. 19:26:53

@Pink Petsch: :D haha, és miért nemgyerebe ország? olyan kíváncsi vagyok rá! nagyon érdekes más szemén keresztül látni azt az országot amibe én bele vagyok szerelmesedve lassan 10 éve. :D

Arthamyr 2018.03.14. 19:33:43

@London2009: Nah, vagy benyelte a hozzászólásom, vagy nem figyeltem, és kitöröltem. :) Ez jel arra, hogy visszatérjek a gályalapát mellé, mielőtt csattan a hátamon az ostor...

2018.03.14. 19:34:53

@CsillaCH: Hm, nem is tudom egészen pontosan megfogalmazni, mármint racionális érvek, meg ilyenek ... de nekem az az ország nagyon művi, és nagyon steril, legfőképpen meg rohadt unalmas. Nem, mintha Németország maga lenne a Die Hard .... :DDD
Hogy is mondjam ... olyan érzésem volt mindig is Svájcban, mint Hollywoodban, az MGM stúdióiban ... szép-szép, de annyira üres, hogy nagyon ...

2018.03.14. 19:36:04

@Arthamyr: Hááááhhhh!!!! Két hét szabim van, éppen most ... bibibibiiii! :PPPPP

SzZoole 2018.03.14. 19:41:49

@nyuszigonosz: nem határozott véleményt formáltam csak feltételes módban mertem hozza szolni mint, “sorolnám/mondanám”.
Amúgy meg tudod nagyon jól, hogy én csak 6 elemivel bírok :-))

2018.03.14. 19:43:15

Még a nyelvtudás kérdésében, én már abban sem vagyok biztos, mi számít annak, hogy "értesz" egy szót (bár szerintem erről már rant-eltem korábban, ha ismétlem magam, elnézést).

Az itteni főbérlőm ki szokott járni horgászni. Kérdezem, mit fog, azt mondja, leginkább jack-et, például black jack-et.

Hümmentek, fogalmam sincs, mi az. Nektek van? Bármelyikőtöknek?

Mindenesetre ráguglizok, ez a Caranx lugubris, azt hiszem, magyar neve nincsen is, közeli rokonának, a crevalle jack-nek van, ez a jakabhal, bátyjuk pedig a giant travelly, ami magyarul a sárgaúszójú tüskésmakréla.

Lehet-e azt mondani, hogy én értem ezeket a szavakat, és van-e különbség aközött, amennyire az angolt értem, és amennyire a magyart?

Csak mert valahogy mindig rávágjuk, hogy ó, magyarul annyi mindent tudunk, és ugyanez a színesség úgy hiányzik az angolból (vagy akármelyik nyelvből), pedig hát le merem fogadni, hogy (a madarakra áttérve) 99%-unk nem tudja, mi az a bakcsó, a borzas gödény, a bölömbika, a szalakóta, a kalandrapacsitra és a sarkantyús pityer.

Nem ismernéd meg, nem tudod, hogy néz ki, sose hallottál róla. Van-e létjogosultsága azt mondani, hogy ezeket a szavakat értjük, a "giant travelly"-t meg nem?

Bónuszkör, szeretünk nagyfejűsködni, hogy ilyen meg olyan jól beszélünk már egy nyelven, és 6 évesen tettem le a negyedik felsőfokúmat, hát házi feladat bárkinek a fenti madarakat átfordítani angolra, németre, svédre, csehre, vagy ami tetszik.

A nyelvvizsgákkal mint ötlettel ki lehet kergetni a világból is. Jáj, de felhúztam magam megint seperc alatt.

2018.03.14. 19:45:55

@Zoole Reloaded: Ja, és abból 5 az első, 1 meg a második elemi .. ;)))
Egyébként, szia aranyapám, hogy megvagy mostanság?

SzZoole 2018.03.14. 20:01:45

@Pink Petsch: nem nem, 2 első és négy második, így jön ki a 6 osztály és az is 16 éves koromra :))

Amúgy jól vagyok, köszönöm az érdeklődésedet :))

Te merre tekeregsz szabadságod alatt?

SzZoole 2018.03.14. 20:03:28

@CsillaCH: azt lehet tudni hol éltél 22 évig, lehet van közösismerosunk :-)

CsillaCH 2018.03.14. 20:11:52

@Zoole Reloaded: Beregszász környékén, ott tanultam. :) Simán előfordulhat, ha sokat jártál arra. :)

2018.03.14. 20:19:02

@Zoole Reloaded: Tökre nem logikus így a felosztás, nodehát, rólad van szó, elvégre ... ;))))
Nagyon szívesen, bármikor ... nejed őnagysága? Nem láttam errefelé mostanában ... (Igaz, én sem sokat jártam erre)
Jahogy, kérlek, márminthogy én? Ezen a héten kipihenem a hotelt, aztám jövő héten elhúzok kicsit Párizsba, hátha összejön egy Jean Pierre, de ha nem így hívják majd, az sem nagy baj ... :DDDD

SzZoole 2018.03.14. 20:20:54

@CsillaCH: sokat, túl sokat is :-)
A beregszászi kórház igazgató, a lánya aki szinten orvos, Vásárosnaményban dolgozott amikor utoljára találkoztam vele, a fia Ricsi aki az ottani “üzleti világ” kiemelkedő alakja vagy a beregszászi gázszolgáltató regionális igazgatója, P. Z. a nevének a kezdő betűje :-))

CsillaCH 2018.03.14. 20:21:09

@London2009: most olvastam el a cikkedet, a Blackheat Common fotója annyira gyönyörű! :O
A farmos rész tetszett a legjobban és az esküvőtök helyszínéhez kapcsolódó sztori. :) Valamint kiderült számomra, hogy nő vagy! :D Fogalmam nincs, h miért asszociáltam az avatarod alapján férfira.

CsillaCH 2018.03.14. 20:22:11

@Zoole Reloaded: tyűűű tényleg bennfentes vagy. :D le a kalappal.

CsillaCH 2018.03.14. 20:22:51

@Pink Petsch: :D :D :D Nagyon szurkolok a Jean Pierre-hez!

SzZoole 2018.03.14. 20:23:30

@Pink Petsch: persze, hogy nem logikus, matekbol sem voltam kiemelkedő :-(
De a 10%-ot nagyon jól ismertem :-)))

SzZoole 2018.03.14. 20:27:44

@CsillaCH: nem panaszkodom :-)
Ezek közül ismered valamelyiket?

2018.03.14. 20:37:10

@CsillaCH: Köszi :DDD
Tudod, azért egy dolgot rohadtul tisztelek benned, hogy egy olyan állam polgáraként, amelynek kevesebb esélye van, mint Szerbiának, hogy EU-tag legyen, mégis képes voltál -ha csak szerinted is, de legalább részben (egyelőre) megvalósítani a majd 10 éves álmaidat ... Én próbálkoztam anno, Magyarországgal, évekig, tényleg, akartam ott élni, de amikor még 2008-ban is úgy kezeltek, mintha 1988 volna, akkor elfogyott a türelmem, és bemutattam ... és nem én vesztettem a többet .... (Bár kétségkívül, nem volt egyszerű leszámolni a "mítosszal", már az "anyaországéval")

CsillaCH 2018.03.14. 20:38:09

@Zoole Reloaded: ha még mindig azok akikre gondolok, akkor nagy eséllyel igen. bár én péter csaba garázdálkodásainál maradtam le. :)

CsillaCH 2018.03.14. 20:39:22

@Pink Petsch: te honnan származol? és hol élsz jelenleg? :) A világ változik, és egész biztosan nekem sokkal könnyebb dolgom volt, mint neked anno. :)

CsillaCH 2018.03.14. 20:44:01

@Nagy kámpics: halihó, nem tudom, hogy nekem szólt-e a hozzászólásod, de remélem én is reagálhatok. :) Szerintem egy nyelvet onnan kezdve lehet kategorizálni meg méricskélni, hogy az ember tud boldogulni vele. Tud kommunikálni, ügyet intézni, boltba menni, neadjIsten egy híradót megnézni, stb. Emellé még azt is gondolom, hogy tökéletesen beszélni egy nyelvet, nem tudom, hogy képes-e valaki. :) Abban is igazad van, hogy a nyelvvizsgák elég sokszor nem mutatják a valós tudást, nekem is van olyan ismerősöm aki nyelvvizsgázott, fényesen méghozzá, aztán a mai napig nem tud tisztességesen összerakni egy mondatot. Na ez az igazi f*szság. :) Én szeretem a nyelveket, de legfőképp magam miatt, nem azért, hogy elismerést szerezzek magamnak ezzel vagy esetleg dicséreteket. Mégis mióta számí az, hogy más mit gondol? :)

2018.03.14. 20:54:10

@CsillaCH: Románia, az az a latin nyelv, amit ismerek ;))) (Oké, bevallom, ennek kapcsán a konyhaolaszt is megértem, hacsak nem hadarnak, de mindig rohadtul hadaranak :DDD) Jelenleg meg Németországban élek, a Fekete-erdőben, tőled úgy 80 kilométernyire.
Mellesleg, én nem hiszem, hogy könnyebb dolgod lett volna, bár már az én országom is EU-tag, és te egy generációval fiatalabb vagy, de ha jól tudom, az ukrán alkotmány nem engedi a kettős állampolgárságot ... persze, az államnak nem kell mindenről tudnia ...

CsillaCH 2018.03.14. 21:00:21

@Pink Petsch: A Fekete-erdő gyönyörű. :) Az ukrán alkotmányban nem esik szó arról, hogy tilos lenne konkrétan több állampolgársággal rendelkezni, lásd a politikusokat, akik körében előfordul, hogy 3 is jut valakinek. Ez a kettős mérce a halálom. A korrupciót sehol nem szerettem sose. :)

2018.03.14. 21:15:31

@CsillaCH: AAaaaaaaz, pláne itt, a Hochschwarzwald környékén ... ma ragyogóan tavaszi napunk volt, holnap eső lesz, holnapután meg havazás ... ezt teszi a 900 méter feletti mikroklíma :DDDD
De úgy egyébként, a gyakorlatban ha te ukránmagyarként akarnál kettős állampolgár lenni, azért szívnál vele ... Én meg már személy szerint egyetlen mércét sem viselek el, gyerek- és kamaszkoromban az egyedi Ceau-féle rendszerünk elég okot szolgáltatott rá.
Tulajdonképpen, hálás is lehetek, hogy anno Magyarország nem fogadott be ... sőt, hálás is vagyok. Ceau-papából egyszer elég volt egy életben, és ezt a Budai Vár látképe sem képes kompenzálni ....

CsillaCH 2018.03.14. 21:17:56

@Pink Petsch: az jó kis időjárás. :D
"De úgy egyébként, a gyakorlatban ha te ukránmagyarként akarnál kettős állampolgár lenni, azért szívnál vele" ezt hogy érted? :)

2018.03.14. 21:29:49

@CsillaCH: Ha jól tudom, Ukrajna nem ismeri el a kettős állampolgárságot, igaz, nem is tiltja, de szankcionálja. Például nem lehet köztisztviselő kettős állampolgár, meg ilyenek .. Persze, tudom, te nem otthon élsz, de ha mégis, és pl. köz- és államigazgatási egyetmet végeztél volna (ami simán benne van a "bőőőőcséész" körben), akkor kurvára megszívtad volna ..ilyesmikre gondoltam .... Mert persze, Ukrajna, az oroszok miatt nem tilthatja be egyértelműen a kettős állampolgárság létét, viszonbt jelentősen korlátozhatja ilyen polgárai mozgásterületét, ahogyan teszi is ...
És a maga, ukrán, nemzeti állami szempontjából még érthető is ....

Arthamyr 2018.03.14. 21:38:12

@Pink Petsch: Élvezd! :) Elutazol vagy csak lazulsz?

Én idén lehet, hogy kihagyom a "szabadságot", de majd meglátom, ehhez másnak is lesz szava. Csak olyan jól elvagyok itthon, nincs kedvem elmenni sehova, főleg a friss kaland után. :)

Arthamyr 2018.03.14. 21:41:44

@Pink Petsch: Azóta továbbolvastam, jó szórakozást Párizshoz!

2018.03.14. 21:43:31

@Arthamyr: Azt teszem! Most éppen veled dumálva... ;) De azért jövő hétre, biztos, ami tuti-alapon beszerveztem magamnak egy párizsi hetet, ha te mégsem elégítenél ki .... ;)
A friss kalandodról viszont nem hallottam, esetleg, mesélhetnél ...

CsillaCH 2018.03.14. 21:45:56

@Pink Petsch: ahh, erre gondoltál. teljesen igazad van! köztisztviselő nem lehetnék, ez egészen biztos. :D
De az az igazság, hogy nem tudom, hogyan élnek meg otthon az emberek. Vezető pozícióban lévő emberek keresnek 60-70ezer forintokat... aaaaa nem nem nem, én ezt sose akartam se magamnak, se a gyerekeimnek.

Arthamyr 2018.03.14. 21:48:52

@Pink Petsch: Ideszemeteltem már, csak gondolom dolgoztál és nem itt olvastál. Múlt hét előtti héten 3 napra a Heathrow-n rekedtem, vagyis mellette egy kis szállóban, ahol semmi sem volt, viszont a kabátom Izraelben felejtettem, így nagyon kimenni sem tudtam.

Arthamyr 2018.03.14. 21:54:25

@Pink Petsch: @CsillaCH: Ukrajnában nem az a fő gond, hogy a kettős állampolgárságot büntetik, hanem az, hogy mostanában annyira nem éri meg ukrán állampolgárnak lenni, és ez úgy tűnik, így is marad egy darabig...

2018.03.14. 22:05:53

@CsillaCH: Hm, hát ja, erre, az állampolgári jogok korlátozására. Persze, én könnynen ugatok, mivel Románia sose merte meglépni, hogy korlátozza a ,kettős állampolgárok jogait '89 decembere után ... a moldávok, tudod .... No, meg '89 decembere más hozadékokkal is járt ... a román politikusok nem mernek annyit és olyan pofatlánul lopni, mint a magyarok, mert seperc alatt összejön egy országos tüntetés ... persze, ebben nagy szerepe van annak is, hogy a szakszervezetek 20%-a '89 előtt nem kamu volt (1987, Brassó, Traktorgyár). És persze, az ország adottságainak is, hogy gyakorlatilag sosem volt egy egységes, egyenértékűnek tekintett felekkel operáló állam. Nem korábbi "fejedelemségek" konszenzuszos megállapodása a létrejötte, hanem az éppen aktulális történelmi szükség vert egybe rivális "román" fejedelemségeket és királyságokat a 19. században, egészen pontosan 1867-ben .... Onnantól számithatjuk az újkori Romániát .. addig meg, mint az olasz városállamok: mindenki mindenki ellen ... csak pár évszázaddal lemaradva .... Romániában a 19.-ik századig tartott Shakespeare kora.

2018.03.14. 22:09:38

@Arthamyr: Ha, szólsz., küldök 50 eurót, hogy vehettél volna bár egy kabátot ;)))

Arthamyr 2018.03.14. 22:16:11

@Pink Petsch: Ahhoz el kellett volna jutnom valami boltig, a taxi többe került volna annál (az egyik a reptérről 35 fontért vitt). :) Eliszogattam, fárasztottam a személyzetet, olvasgattam. Csak nem a legproduktívabb/élvezetesebb 3 nap volt az életemből. Felhívtam 2 haveromat Londonban, de egyik sem volt otthon, az egyik sielt, a másik meg épp hazalátogatott. :)
Izraelből kb. 100 euroért hozta a postátok (DHL) a kabátom. :)

2018.03.14. 22:34:18

@Arthamyr: Szerintem, és ezt hangsúlyozom, hogy csak szerintem, és rohadtul nincs benne semmilyen értékítelet, de patkányság feladni, eldobni azt az állampolgárságot, amit születésedtől fogva megillett. Ugyanis mire értelmileg és életkorilag arra a szintre jutsz, hogy meg tudd ítélni, feladnád-e a születési állampolgárságot, addigra az országod fektetett beléd annyi erőforrást, amit egy kézlegyintéssel nem lehet elintézni (most azért a nyugati stílusú kultúrákról beszélek, ez remélem, világos).
Személyes élmény megosztása következik, így, akit nem érdekel, az, ugorja. 2000 nyara, Tusványos. Nem volt lelkesebb szervező nálam. Aztán viszontláttam azokat az embereket, akiket legutoljára még Bálványoson, amikor ellenzékben voltak. Igen, az Index cimlapján, naponta szereplő magyar politikai "oligarhákat" -még ezt is bénán csinálják, legalább diktátornak lennének jók, de még annak sem ...
De nem is ők keserítenek el igazán, hanem a magyarok, akik ezt beszopják, immár harmadszorra ...a románokkal ezt a bullshitet legfeljebb egyszer lehet megetetni, de ott már a kormányzás 3.-ik évében rohadt nagy tüntetések vannak a Palatul Victoriei előtt .. és nem az "internetadó" miatt ... (bár, azt elterelésnek szánták, de rohadtul a pofájukba robbant .... )
Szóval, a magyarok ... tényleg elkeserítenek, áprilisban fogják megszenvedni a Himnuszban (vagy leginkább nemzetsiratóban) megénekelt jövendőt .... kár, hogy nem a mostani agyhalottak fizetnek nagyrészt, hanerm a kölykeik ... bár az ilyen, igaz, minek szaporodik, mert gyakorlatilag nézve, egy jobb házból származó csimpáznak is van 70-80 százalékpont között mért IQ-ja- emberi intelligencia-hányados mérésére kifejlesztett tesztek alapján ...

2018.03.14. 22:48:23

@Arthamyr: De legalább megkaptad, mármit a kabátod ... ;) Mellesleg, én, tudod, mikor? Hacsak az a kabát nem került legalább 500 euróba, valamilyen okból .... (De olyan okot meg nem tudok, hogy 500 eurót adjak egy ruhadarabért ... ;) I)

Csodabogár 2018.03.14. 23:26:31

@Pink Petsch: Aztán nézd meg jól. Ne csak szép legyen hanem okos is na meg gazdag.:-)

Dikusz 2018.03.14. 23:28:44

@Pink Petsch: Ha megengeded, tökéletesen egyetértek (nem púderozom magam, valóban így van) a hozzászólásoddal.

2018.03.14. 23:46:41

@Csodabogár: Mnooo, hát nem "életem értelmét" keresem, csak egy jean-pierret .............. és ráadásul még őt sem, amúgy igazán ;)))

2018.03.14. 23:49:41

@Dikusz: Tökéletesen meglep, viszont köszönöm ... így talán, jobban megértjük majd egymást ... már úgy értem, hogy kábé megvan az elméleti alap, ami közös, és azért, ez a lényeg ....

Herr Géza 2018.03.15. 00:31:44

@CsillaCH: Thx. Sokat nőttél a szememben, mert beismerted a hibát. Nem mindenki képes rá. :D Ha meg adhatok még tanácsot: ne a szókinccsel (3000-4000-5000) foglalkozz, a szavakat tanulja meg az ember a leggyorsabban. Beszélni, beszélni, és még egyszer beszélni... Szófordulatok, germanizmusok, sviccerdütschségek.... A többi jön magától. Na meg a német helyesírás sem utolsó szempont. A nyelvvizsgára való gyúrást meg felejtsd el. Minek? Ha tudsz németül, akkor tudsz (elég megszólalnod), ha meg nem, akkor a papír sem segít. Hajrá!

gabors 2018.03.15. 01:51:41

ezt az egesz "nyelvvizsga" temat nem ertem ... azok a papirok altalaban kb LOFASZT ernek legyen C1 B10 K-1000 vagy Rigo Utca... vagy barmi mas (foleg ha 5000 szoval mar meg lehet szerezni)

TEOFL ... pl jo magasan veszi az azsia kislany ... papirja van hogy beszel angolul meg minden aztan egy nem erteni hogy mit mond azt megy hogy miket ir plane ... de HR-t csak a papir erdekelte ...

Ja o meg elhiszi hogy beszel angolul ...

2018.03.15. 02:32:33

Basszus, én lettem a helyi Csáknorisz! :DDD A mentőbrigád nemrég hagyta jóvá, hogy mégsem kell a szabimat a neustadti intézményükben töltenem, mert leszállt a szénmonoxid szint a véremben a nem kórosra .... FÍizuemelést fogok kérni! :DDDD

FutureFry 2018.03.15. 04:33:53

@gabors: A TOEFL mellé már régebben is kérhették a beszélt és írott nyelv felmérését is (TSE/TWE) manapság meg már talán szerves része is a vizsgának…

Golf2 2018.03.15. 07:16:09

@CsillaCH: Akkor te a jobbikból vagy ha nem szavazol.Csak sajnos a többség kinntről meghálálja zorbán mézesmadzagát...És ez a kb.100000 szavazat is számítani fog pláne hogy a többszázezer angliai magyarból csak párezer regisztrált állítólag.Thank You.

trabant 2018.03.15. 07:36:53

@sörm:
"nem tudok több nyelven gondolkodni. "

Nem is kell, de nem is lehet. Mindig azon a nyelven gondolkodik az ember, amit éppen használ. Másképpen hogy tudna megszólalni, ha nem gondolja át, mit fog mondani? A megértésre ugyanez vonatkozik.

trabant 2018.03.15. 07:37:03

@CsillaCH:
"nem találkoztam még olyannal itt, aki nem tudott volna Hochdeutschra váltani, amikor kértem."

Mert az iskolai oktatás németül folyik és az írott sajtó nyelve is felnémet.
A bennszülött svájciak egymás közötti nyelve a "Schwizzerdütsch".
Abból tudják, ki a valódi svájci polgár.

Herr Géza 2018.03.15. 08:59:22

@Pink Petsch: Was ist Zeitung? Valamiről lemaradtam?

lüke 2018.03.15. 09:08:04

Kárpátaljáról Zürichbe nagy az út...
( apai nagyapám Visken,anyai Ungváron született)Még nagyobb az út : kulturálisan, szokásokban,a higiéneben....
Kárpátalján három nyelvvel születnek( magyar, orosz,ukrán)
- régen persze cseh,meg német, s a ruszén is megvolt-
Így azután nyelvet tanulni könnyebb ,ma a fiatalok angolt is tanulnak,( egy irodalmárnak meg kötelező Verlaine, Rimbaud és Baudelaire nyelve)
Svájcban az élet drága és nehéz,a multilinguális Svájc élete is , szokásai tőbb kultúranak a keveredése ma is ;ezért sok tárgyi tudásra van szükség.
Én ezt szeretem, mikor a társalgás azonnal franciára fordul s nagyon ritkán olaszra, mert a közhiedelemmel ellentétben, kevesen tudnak Svájcban olaszul.
A német nyelvű televíziók más minőségben tudósítanak az artén vagy a 3 sajtón.S az írott média pl NZZ cikkei is magasan verik a német újságírást: tárgyilagosságban és tartalomban.
Ki lehet próbálni......

lüke 2018.03.15. 09:08:12

@Nagy kámpics:
nyelvtudás az ,amikor minden szót!a tv- ben vagy a színházban
megértesz ,minden műsorban s vissza tudod adni
s vitaképes vagy a szakmádban- mérnök, orvos etc-, úgy ,mint a bennszülöttek
( többi c 1,2,.TELC, Origó, BME, LCCI, BGE, ECL, TOEIC, LanguageCERT - neve van- stb pl olasz:nincs is MO- n Ill.kiküldik)

lüke 2018.03.15. 09:08:20

@trabant:
tud, tud
de a legtöbb német műsorban ma is, alámondják a
Schwizerdütschöt

Din Serpahis 2018.03.15. 10:37:34

@CsillaCH: nem sok az, az egyik svajci baratunk az oktatasban dolgozik, o mondta. Ez nyilvan nem az atlag, hanem a topgimnaziumok szintje, de igy van. (Koszi amugy, de itt elek mar 5 eve, szoval en mar kepben vagyok :)

Din Serpahis 2018.03.15. 10:40:59

@gabors: Nem feltetlen, svajcban pl az allampolgarsaghoz szoktak kerni egy b2est, goethet vagy telcet

CsillaCH 2018.03.15. 10:42:58

@Din Serpahis: haha, érdekes. :) egyben szuper is. Tudom h sok mindentől függ a bérezés, ez is egy elég jó suli. Illetve szarral itt még nem találkoztam.

Herr Géza 2018.03.15. 13:31:46

@lüke: Várjál már: magyar felsőfokú nyelvvizsgád van-e? Nem igazán számít, de amit és ahogy írsz, az egy jó nagy katyvasz. :D

2018.03.15. 13:55:57

@lüke:

"nyelvtudás az ,amikor minden szót!a tv- ben vagy a színházban
megértesz ,minden műsorban s vissza tudod adni"

Eh, nem tudom.

Egy 8 éves gyerek garantáltan nem ért mindent a híradóban vagy a színházban, ettől még van-e értelme azt mondani, hogy nem beszél az adott nyelven?

Ugyanígy, egy szöveget megérteni+visszaadni az egy teljesen más készség, sokaknak az anyanyelvükön sem megy. Ettől még az anyanyelvük.

¯\_(ツ)_/¯

lüke 2018.03.15. 14:19:01

@nyuszigonosz:
Igen
Bár az a pár - negyven valahány- év orosz uralom sokban maga alá gyűrte az ukránt
(mint ahogy a monarchiában Lembergtől Cattaróig
ugyanazt jelentette a cumpfli,nudli, trottli, trampli etc)
Ilyen alapon a norvég, svéd dán is ugyanaz,ők is megértik egymást

Endre Kis 2018.03.15. 14:19:15

hát nemtom... lehet savanyú leszek. én megpályáztam egy állást, megkaptam, kiköltöztem és kész. ennyi volt. semmi "őrület". ja, van munkám, diplomám és tapasztalatom.
és nagyon-nagyon szeretem, hogy nem pofázik mindenki a vonaton hanem lehet pihenni..

Herr Géza 2018.03.15. 14:40:45

@lüke: Aha. Akkor megint én vagyok a helikopter.

Herr Géza 2018.03.15. 15:20:16

@Din Serpahis: Igen, pl. ZH kantonban felérhet a gimnáziumi tanár fizetése erre a szintre, de azért nem ez a jellemző. 10k/hónap viszont megvan alapágon sokfelé, persze nem kezdőként. A “szakadtabb” kantonokban úgy havi 6-7000 körül indul a bértábla.

gabors 2018.03.15. 15:33:40

@Golf2: "És ez a kb.100000 szavazat is számítani fog pláne hogy a többszázezer angliai magyarból csak párezer regisztrált állítólag.Thank You."

eddig mar joval tobb mint 2x annyian vannak regisztralva ... en ismerek itt is olyat aki eddig soha nem regisztralt de most igen.

amugy akar 2 mandatumot is szamithat (legutobb egyet hoztak a romaniai szavazatok mert tobbseg onnan volt)

élhetetlen 2018.03.15. 16:11:45

@nyuszigonosz: „A szlovák nem tud csehül, ( és fordítva) érti/ értheti de: nem minden szó azonos”. Bocs, hülye poén és csak magyarul. Én Tolna megyében születtem, az egyik barátnőm Nógrádban. Én még csak nem is értettem, mikor valami étel kapcsán azt mondta, hogy feltették a masinára, aztán ráért megfőni. Tisztáztuk, nekem a masina a cséplőgépet jelentette, neki a konyhai tűzhelyet. Jaj.

élhetetlen 2018.03.15. 16:36:43

@CsillaCH: „Az ukrán megérti az oroszt, de az orosz az ukránt nem.”. Vagy nem akarja megérteni. Ez lehet olyan, mint ami Párizsban volt. Az olcsó szálloda tulajdonosa nagyon nem értett angolul, egész addig, míg rá nem jött, hogy én, ha akarok sem tudok franciául, és esetleg keresek mást. Két és fél hónapról volt szó, tehát elkezdett angolul tudni. Mikor anya kijött hozzám öt napra, azt is megértette a tulaj, hogy anya nem akar külön szobát, mondta, hogy akkor felhozat egy ágyat. Nem kell, csak egy matrac, öt napig elaszom rajta, napközben meg felrakjuk az ágyra. Azt is megértette. Pedig először nagyon nem tudott angolul.

élhetetlen 2018.03.15. 17:07:19

@CsillaCH: „ezt az ukrán-orosz gyűlöletet igazából nem tudom hová tenni, mindkét oldalon vannak rokonaim, ennek ellenére soha nem találkoztam ilyen jellegű gyűlölködéssel, pedig 22 évig Kárpátalján éltem.”. Nem értek ezekhez a dolgokról, csak egy dolgot tudok biztosan. Egyetlen faluban sem veszett össze két szomszéd, csak a nemzetisége miatt. Rokonság meg végképp nem. Azt, hogy kik lesznek a barátaid, azt már befolyásolhatja a nemzetiség. De ahhoz nem kell gyűlölet, elég egy kis felsőbbrendűségi érzet, hogy mondjuk Moszkvában, egy eladó ne akarja megérteni az ukrán, egyébként idegen vevőt, vagy az utcán egy információ kérőt ne értsen meg egy ott lakó. A politika más. A politikusok nem gyűlölik egymást, csak hatalmat akarnak a másik ellenében, és készek felhergelni a békés szomszédokat is egymás ellen. A propaganda hatásosabb, mint a józan ész, tehát józan ésszel ez ellen nem tehetünk.

élhetetlen 2018.03.15. 17:07:22

@Arthamyr: „A nyelvvizsga szerintem egy értelmetlen dolog„, és talán a diploma is, mert attól még kommunikálhat kiválóan angolul valaki, hogy nincs nyelvvizsgája, sőt lehet zseniális építész diploma híján is, de, ha valakinek „papírja” is van róla, az könnyebben kezelhető eset, mint az, hogy csak elhisszük neki. Csak egy példa. Magyarország, nemzetközi szoftverfejlesztési tender, a kiíráskor meg kell adni adott számú, a szakmában felsőfokú végzettségű embert, akinek a project nyelvén nyelvvizsgája is van. Nem várható el a pályázótól, hogy idejöjjön, és tesztelje, hogy tud-e a feladatról majd érdemben beszélni valakivel. A „papír” alapján feltételezheti, hogy igen.

Burgermeister 2018.03.15. 17:47:21

Megértem hogy miért nem lettél.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2018.03.15. 18:18:18

A hölgynek egy videóját láttam, amiben vmi zabálnivalóan aranyos magyar akcentussal beszélte a németet. Be is tettem egy ausztriai magyar csoportban mert vmi nyolc hónap után készült a videó. :)

CsillaCH 2018.03.15. 19:10:33

@Endre Kis: ez szarkazmus, pont azoknak készült, akik mindig találnak kivetnivalót Svájcban, de már évek óta itt élnek és továbbra is maradnak, csak szar minden itt, amúgy. :D Én imádom Svájcot.

lüke 2018.03.15. 20:54:40

@Endre Kis:
Kurz& bündig !
ez az: ha szakember ( diploma, tudás, tapasztalat) vagy és tudod a nyelvet, akkor sok a lehetőség
( azt is megkockáztatom ,hogy diplomával ,3 fő “ globális “szakma van: mérnök, orvos,IT, ez mindenütt egyforma,a többi már más)
- a csendet egy előző posztban is leírják, egyetértek!
az itt posztoló bátor : nyelvtudás nélkül belevágni,hmmm

lüke 2018.03.15. 20:54:40

@Nagy kámpics:
a nyelvi szint változó , 3 évestől az akadémikusig, bővül a szókincs
de a gimnáziumban, sőt az ált.iskolaban is kell fogalmazni tudni,visszaadni

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.03.16. 01:38:14

Nagyon szép kis bestella, grat neki a kitartásához és sok sikert.Én állítom, hogy 4-5-6 nyelvet atombiztosan tudni jobban megéri, mint egy bármilyen felsőfokú végzettség...Fordítani, tolmácsolni, lektorálni mindig is fog kellenie valakinek.A gépi fordítás sosem lesz olyan szintű, hogy 100%-ban kiváltsa az emberi elmét.

CsillaCH 2018.03.16. 08:47:47

@Golf2: Nem tudom, hogy jobb vagyok-e vagy rosszabb, egyszerűen nem érzem magam jogosultnak arra, hogy olyan emberek sorsáról döntsek, akiktől távol élek, hol lenne ez fair play? A másik pedig, hogy valóban nagyon hálás vagyok az állampolgárságom gyorsított változatáért, mert sok időt és fáradtságot spórolt meg nekem, de ez nem egy olyan dolog, amire jogtalanul tettem rá a kezem. Magyar vagyok, magyar az édesapám, magyar az anyanyelvem, magyar iskolában tanultam kezdettől fogva, a férjem is magyar és majd a gyerekeinknek is ez lesz az anyanyelve. Szerintem ez járt nekem. Remélem, nem hangzott nagyképűnek. :) És hogy ki kire szavaz, vagy szavaz-e az teljesen magánügy. Gondolod, h a párt azt feltételezi, hogy akkor most cserébe mindenki rájuk fog szavazni? Szerintem, vakság ezt hinni, de persze, lehet h tévedek és tényleg ezt várják el.

CsillaCH 2018.03.16. 08:50:00

@geegee: teljesen egyetértek, a nyelvek nagyon fontosak! :)

CsillaCH 2018.03.16. 08:51:06

@flash.gordon: aaaawwww, töti tépen! :D bár jobban örülnék, ha űgy beszélnék mint egy anyanyelvi német, de azt hiszem ez hiábavaló ábránd marad. :D

CsillaCH 2018.03.16. 08:54:35

@lüke: Én is bánom, h nem mérnök/orvos/ügyvéd/IT végzettséget szereztem, de már hozott anyagból dolgozunk és ezzel boldogulok. Nem biztos, h mégegyszer végigcsinálnám nyelv nélkül a kijövést. Botorság volt és csak azért nem sült el rosszul mert angolul és oroszul tudtam kompenzálni, amig fel nem szedtem a szükséges skilleket. Semmiképpen nem ajánlom ezt az utat, a nyelv kell.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2018.03.16. 10:24:18

@Golf2: Akkor lehet, hogy a több százezres angliai magyarságot kéne kárhoztatni a lustaságáért nem a határon túliakat.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2018.03.16. 10:26:14

@CsillaCH: emlékszem az egyik kommentelő folyamatosan el akarta kérni az elérhetőségedet tőlem. Hiába mondtam neki, hogy lövésem nincs róla hiszen én csak beillesztettem a videót. :)

lüke 2018.03.16. 14:23:08

@CsillaCH:
én biztos nem mertem volna !
(6 évesen kezdtem a németet, 8 évesen már évente csere gyerek voltam, fr. gimiben érettségiztem, oroszból szigorlatoztam s osztrák nosztrifikált a diplomám,- SOTE/ Uni Wien, s megtanultam olaszul is - azt még most gyűröm- miközben a medicina angolul folyik)
‘90- ben munkát ajánlottak,s valóban olyan volt,mint a tömött villamos egyre beljebb( vagy feljebb) kerülhetett az ember.
Négyen voltunk magyarok s egy pár középkáder, akiket,hamar kitettek, vagy szakmai v.nyelvi hiányosság miatt.
Most ment az utolsó magyar kolléga is nyugdíjba.....

Golf2 2018.03.16. 14:36:24

@flash.gordon: Nem lusták,csak tojnak rá.

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2018.03.16. 14:43:14

@Golf2: és parallel sírnak, hogy a székelyudvarhelyi magyar szavaz ő meg nem. Ki van ez találva.

CsillaCH 2018.03.17. 20:12:12

@lüke: tyűűű, ez aztán a teljesítmény! :) gratulálok hozzá! a francia meg az olasz és a spanyol még előttem van. :D még nem döntöttem el melyik legyen a tizedik nyelv. az ázsiai nyelvek nem vonzanak, pedig hasznos lenne.

samot1 2018.05.28. 07:04:09

@CsillaCH: Ha a fizetésekröl beszélsz a jövö héten,ne felejtsd el a BEFIZETÉSEKET se beirni!Az legalàbb olyan szép összeg havonta mint a fizetés!
A fizetés meg nem mérvado a havi befizetések ismerete nélkül!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása