oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. március 13. 06:30,  Tíz dolog, amiért jó Hollandiában élni 76 komment

2018. március 13. 06:30 Határátkelő

Tíz dolog, amiért jó Hollandiában élni

Hallottatok már a Polder-modellről? Őszintén szólva én még nem, pedig a holland társadalom jórészt ezen a filozófián alapul. Persze nem csak ezért jó Hollandiában élni, hanem mert mindig a megoldást keresik, és kifejezetten pozitívan gondolkodnak – derül ki a Hollandokk posztjából, ami természetesen a Tíz dolog-sorozat része.

Te miért szeretsz abban az országban / városban élni, ahol laksz? Mi tetszik benne és mi nem? Írd meg a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

hollandia_alkmaar_foto_pixabay_com_evgenit.jpg

Polder-modell – mindenki véleménye számít 

Poldernek a víztől visszahódított területeket nevezik És mivel a vízzel folyamatosan, a nap 24 órájában harcolni kell, egy olyan ország, melynek területének 40 százaléka a tenger szintje alatt fekszik, nem engedheti meg magának, hogy az igazán fontos dolgokkal kapcsolatban ne találjanak mindenki számára elfogadható megoldást. 

Erről a hozzáállásról kapta a nevét a holland konszenzus modellje, a Polder-modell. A fogalom eredeti jelentése szerint a munkaadók, az őket képviselő szakszervezet és a kormányzat megegyezését jelenti, de a konszenzusra törekvést az élet minden területén fel lehet fedezni. 

A munkahelyeken nem csak megkérdezik a kollégák véleményét, hanem el is várják, hogy elmondják. Hiszen tudják jól, hogy több szempontot figyelembe véve és azokat összhangba hozva sokkal jobb eredményt érnek el, a siker pedig elégedettséget szül. Azaz a polder-modell nem többségi szavazást jelent, hanem azt, hogy mindenkinek a véleménye számít. 

Nem kizárólag ennek köszönhetően, de nem véletlen, hogy európai szinten a hollandok dolgoznak egyénre lebontva az egyik legkevesebbet, viszont a termelékenységi listákon pedig folyamatosan az első három hely egyikén tanyáznak. 

Mindig a megoldást keresik 

Nehézségek adódtak, vagy valami nem úgy sült el, ahogy terveztük? Sebaj, nézzük meg, hogy mi volt az oka és tanuljuk belőle, hogy legközelebb jobban sikerüljön. Lehet valamit egyszerűsíteni, vagy akár automatizálni? Gondoljuk végig, tervezzük és valósítsuk meg! 

Munka és magánélet egyensúlya 

A munka az élet fontos része, de nem a legfontosabb. A munka és magánélet egyensúlyba hozására a világ minden – vagy legalábbis a legtöbb – táján törekednek. Hollandiából ezzel kapcsolatosan kézzelfogható példákat is tudunk említeni. 

Ha heti 36, 32, 20, stb. órát szeretnél dolgozni, semmi akadálya, a részmunkaidős foglalkoztatás igen elterjedt. Ezért is gyakori jelenség az, hogy egy kisgyermekes pár mindkét tagja heti 4-4 napot dolgozik. Így az egyébként sajnos igen drága bölcsődét csak heti 3 napra kell fizetni. 

Ha úgy döntesz, hogy fél-egy évig utazgatnál és feltöltődnél, semmi gond. Jó eséllyel meg tudod beszélni a munkahelyeden, hogy elengedjenek. Persze nem vagyunk naivak, tudjuk, hogy ez nem mindenki számára adott, de nem ritka eset az, ha igen. 

A legtöbb munkahelyen a munkaidő lejártával az adott napi munka be is fejeződik. Nincs esti e-mailekre válaszolgatás vagy végtelen túlóra. Vagy ha igen, jelezd a főnököd felé, hogy ezzel nem igazán vagy megelégedve és megkeresi veled a mindenki számára jó megoldást. 

Életszemlélet 

Bármilyen rossz, nehézség, gond adódik, arra koncentrálnak még az idősek, súlyos betegek is, hogy élvezzék azt, amit tudnak. Ezt a hozzáállást mindenhol fel lehet fedezni: 

  • süt a nap – éljen, sütkérezzünk!
  • esik az eső – attól még nem maradunk otthon!
  • idős vagy – na és, ha lassabban is, de jössz-mész, csinálod, élvezed!
  • kerekesszékbe kényszerültél – azzal is eljutsz mindenhová!
  • Szar a zene – bravó, hogy legalább próbálkozik! 

Persze a hollandok is „emberből” vannak, nekik is vannak rosszabb napjaik, de a lényeg, hogy próbálnak mindig a pozitívumokra fókuszálni. Hallottam már hollandot szabadkozni amiatt, hogy sokat panaszkodnak. 

Ilyenkor csak mosolygok magamban, tudva, hogy hasonló szituációkban mi, magyarok már üvöltöznénk a kalauzzal, belekötnénk az eladóba… Tisztelet a kivételnek! :) 

Ov – openbaar vervoer, tömegközlekedési – chipkártya 

Elvonatoznál a tengerpartra, vagy metróznál Amszterdamban, esetleg busszal fedeznél fel pár falucskát? Nem gond, ha van ov chipkártyád! Egyetlen egy kártyával bárhol, bármilyen közlekedési eszközt használhatsz. Csak feltöltöd egy kis pénzzel a rengeteg helyen megtalálható automata egyikénél, felszálláskor be-, leszálláskor kicsekkolsz. Ennyi. Nem kell jegyárusító trafikot keresni a világ végén, pénzt vissza nem adó jegykiadó automata miatt bosszankodni. 

Fejlett közlekedési infrastruktúra 

Az előző ponthoz szorosan hozzátartozik az a tény, hogy a közlekedési infrastruktúra – így a tömegközlekedési is -  kiváló! Az országot behálózó, jó minőségű autópályákon és főutakon, illetve a sűrű vasúthálózaton mindenhová gyorsan és biztonságosan el tudunk jutni. 

A legtöbbször, tegyük hozzá gyorsan… Hiszen dugók itt is gyakoriak, a vonatok itt is késnek. Repülőtérből is több van, így más országokba – haza Magyarországra is – könnyedén és a fapados társaságoknak köszönhetően viszonylag olcsón eljuthatunk. 

Kerékpározás 

Bringázni jó! Mindenhol, de ahol ilyen kitűnő a kerékpáros infrastruktúra, ott még könnyű is. Egy olyan országról beszélünk, melyben több a kerékpár, mint lakos. Nem véletlen, hogy mindenhová el lehet jutni biciklivel - a kerékpáros úthálózat sűrűsége és minősége elsőrangú. 

Az őszi levélhulláskor folyamatosan takarítják az utakat, hóeséskor a bringautak tisztítása ugyanolyan prioritást élvez, mint az autók által használt utaké. Persze Hollandia lapos, ezért talán könnyebbnek gondolja a gyanútlanul ideérkező az itteni biciklizést, de a heves szelek miatt sokszor nem az. Azonban ez senkinek sem szegi a kedvét! Ahogy már utaltunk rá: szél, eső, hőség, fagy – semmi nem számít. Bringázunk! 

Víz mindenhol 

Ezt talán nem is kell bővebben kifejteni. Aki járt már Hollandiában láthatta, hogy mindenhol víz van: csatorna, folyó, tó, tenger. 

Az autó nem státuszszimbólum 

Bár a hollandok nem szegények, sokuknak csak kisebb autója van. Ennek oka egyrészt az, hogy az autó nem státuszszimbólum, simán eljárkálnak egy régebbi kisebb autóval. 

Persze erős túlzás lenne mindezt a protestáns puritánsággal magyarázni. Abban is lenne igazság, de a józan számításhoz is köze van: egy nagyobb autónak jóval nagyobb az adója is. És mivel a kicsi is elvisz mindenhová és a tömegközlekedés is jó, úgy mi szükség a nagyra. 

Persze nem mindenkinek van Suzuki Swiftje, nagy autókat is bőven lehet látni, a sportkocsi sem ritka, Teslát pedig szemmel láthatóan sokan birtokolnak. 

Sokszínűség és nyitottság 

Kereskedőnemzet lévén, a hollandok mindig is nyitottak voltak más kultúrákra és napjainkban sincs ez másként. Többek között ennek a nyitottságnak köszönhetően találta meg sok magyar is a boldogulását, új otthonát Hollandiában. 

Magyar írók műveinek holland fordításai nem számítanak ritkaságnak, Márai Sándor például nagyon népszerű. Ha magyar zenekar koncertezik, biztos lehet benne, hogy szép számmal lesznek holland érdeklődők is. 

A könnyűzenén túl, a közelmúlt sikeres Bartók, illetve Kodály fesztiváljait is felidézhetjük. A film sem mostohagyerek: jelenleg is játsszák a holland mozik Enyedi Ildikó filmjét, a Testről és lélekről-t. 

Ugyanez fordítva is érvényes: ha magyarként Hollandiában kíváncsiak vagyunk a hollandon túl bármilyen kultúrára, jó esélyünk van arra, hogy rövid ideig kell csak keresgélnünk. 

De akár a gasztronómiát is említhetnénk, mint példát. A szigorúan vett holland ételek finoman szólva sem tartoznak a magyar konyhán, ízeken felnőttek kedvencei közé. 

Azonban a hollandiai gasztronómiára nagy hatással van az egyéb nemzetek, főleg a volt gyarmataik – Indonézia, Suriname –, és persze bevándorlóik gasztronómiája is. A nemzetköziség persze étterem-szinten is jól látható. Talán Hollandián belül nem nagyon akad olyan konyha, ami ne képviseltetné magát. 

Szóval a nyitottság és sokszínűség nem csak a magyarok irányában mutatkozik meg. Hollandia pezseg, és ez a pezsgés annak köszönhető, hogy mindenki hozzáteszi a magáét! :)” 

Ha bővebben érdekel Hollandia, akkor irány a Hollandokk oldal, ahol rengeteg hasznos és érdekes infót találsz.

HÍRMONDÓ 

Hát akkor húzzunk el Hollandiába! 

Hogy miért? Például azért, mert általában kezdésnek tudunk boldogulni az angollal is, és mert van munka bőven. Ezekből adunk közre itt egy kis válogatást. 

Megtörnek a franciák? 

Hogy megőrizzék Molière nyelvének tisztaságát, a franciák régóta ellenállnak az angol kifejezések terjedésének. Most mégis petíció indult az angol nyelvű programok indításáért a francia televízióban. 

Már Brüsszel is tudni akarja, mivel etetnek 

Úgy tűnik, végre az Európai Bizottság is összekapta magát, és egy olyan központot hozott létre, melynek elsődleges feladata az élelmiszercsalás elleni küzdelem. Mindezt azért, hogy az azonos márkanév alatt futó termékek azonos összetételűek legyenek mindenhol Európában.

(Fotó: pixabay.com/EvgeniT)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Hollandia tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2413734864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tsabus UAE 2018.03.13. 06:44:23

Még csak turistaként, vagy munka miatt jártam Hollandiában. Lehet, érdemes lenne hosszabb időt eltölteni ott.

Golf2 2018.03.13. 07:38:36

Jó a trapistájuk.

SzZoole 2018.03.13. 07:48:01

@Golf2: ezerféle sajtjuk van, ha beszabadulnal egy marketbe a szemed-szád elállna, kóstolni is lehet :-)
Amúgy voltál már Hollandiába?

A szél néha olyan erősen fúj, hogy egy 80-90 kilós ember ra tud feküdni.
Olyat is láttam, hogy hölgy biciklivel tekert egy kereszteződéshez érve a mellekutrol fújó szél oldalról elkapta és pár méterrel arrébb rakta le.

tsabus UAE 2018.03.13. 07:52:44

@Zoole Reloaded: Na igen, egyszer februárban nekem is a fülembe fújta a hideg szél a könnyeimet de arrébb tenni nem tudott. :-)

SzZoole 2018.03.13. 07:55:41

@tsabus [UK]: arrébb tenni engem sem tudott, de simán ra tudtam dőlni és a séta is olyannak tűnt?, mintha egy meredek hegyre próbáltam volna menni :-)

Golf2 2018.03.13. 08:51:36

@Zoole Reloaded: Amúgy nem voltam.Emígy maradok a trapistánál.

Hari Seldon 2 2018.03.13. 09:38:26

Ahogy minden évben, idén is el akartunk menni a Keukenhof-ba, de valahogy most is lemaradtunk róla. Vagy a tavaszi szünet van, és akkor el kell menni Magyarországra, vagy Mme Seldon ügyel, és miután tőlünk 4,5 óra autóval (keresztül kell menni Belgiumon, és bazi nagy ország... :-)) két napra kéne menni. Aztán még az ikreknek kell szervezni szülinapot, az is hétvégére esik.

Az a fura, hogy a Keukenhof valamikor május közepén bezár. Az ember azt hinné, hogy ha kicsit húvösebb, és nadvesebb az éghajlat, akkor tovább bírják a tulipánok.

Taxomükke (UK) 2018.03.13. 09:40:52

Rideg, kegyetlen libsi világ.

kettős mérce 2018.03.13. 10:19:17

10 dolog amiért jó Hollandiában élni:
a fű
többit elfelejtettem:)

Herr Géza 2018.03.13. 10:22:25

@Golf2: Az biztos. A trappista sajt amúgy Normandiából származik és köze nincs Hollandiához. A többi stimmel... :)

Herr Géza 2018.03.13. 10:32:31

@Herr Géza: Mellesleg nyugaton gyakorlatilag ismeretlen ezen a néven, azaz “hungaricum” :)))) Persze csak halvány köze van az eredetihez egyébként is, gyakorlatilag egy ipari sajt, aminek adtak egy jól hangzó nevet. Marketing á la szocializmus.

Herr Géza 2018.03.13. 10:42:24

@Herr Géza: Ja bocs. Ettől még a sajt maga tök jó (persze nem mindegyik, erősen gyártófüggő szerintem). De nem tartozik a nagy nemzetközi sajtszortimentbe.

Arthamyr 2018.03.13. 11:51:57

Tökéletes hely lenne, görög árakkal és klímával.

Golf2 2018.03.13. 12:07:57

@Herr Géza: Csak mondtam 1 sajtnevet,a sajt a lényeg.Amúgy nélkül.

Taxomükke (UK) 2018.03.13. 12:09:06

@Arthamyr: Na meg ha nem lenne olyan randa a nyelv.
Tanultam egy darabig hollandul, allandoan megfajdult tole a torkom.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.03.13. 12:11:12

A holland nép tényleg érdekes, kvázi ellentéte a magyarnak.

@Hari Seldon 2: nem hagytál ki sokat, vendéglátásban rémesek, nagyon megofgadtam, hogy soha többet hozzájuk, ami nem megy azt nem kell erőltetni.

Én sokkal jobban szeretem Groot Bijgaartent, kisebb átláthatóbb és szebb az épített környezet. autossagok.blog.hu/2015/04/30/kepes_beszamolo_az_ez_evi_bijgardeni_viragkiallitasrol_es_egy_vallomas_keukenhofrol

Arthamyr 2018.03.13. 12:18:01

@Taxomükke (UK): Az angollal is teljesen jól meg lehet lenni. Sokan és jól beszélik, persze azért jobb, ha az angol hivatalos nyelv, de a holland helyzet teljesen elfogadható ilyen szempontból. A nyelv nem tartana vissza, hogy oda költözzek, azt ha muszáj (de szerintem nem az) meg tudom tanulni, az árakat és a klímát sajnos nem tudom megjavítani.

Virago_1000 2018.03.13. 13:26:30

meglehetosen egyoldalu iras, ellhallgatva az osszes arnyoldalat a dolgoknak. Az elet nem ilyen ott sem, 2 baratom, tosgyokeres holland bizonyithatja.
Masreszt elegge buta dolog Magyarorszaghoz hasonlitani. Olyan mint ha a traktort hasonlitanank az autohoz.

Virago_1000 2018.03.13. 13:26:30

@kettős mérce: valamint sok a muszlim nem.tilos a burka. Az is jo. Sokszinuseg.

Határátkelő 2018.03.13. 13:27:39

@Virago_1000: Talán ezért az a címe, hogy "Tíz dolog, amiért JÓ Hollandiában élni". Tudod, van ez a sorozat...

Áááá, hagyjuk.

gabors 2018.03.13. 13:35:41

fu ??? az itt is van kethetente vagom nyaron :-) ettol meg nem jobb vagy rosszab itt elni ..

viszont mar megint akkora ho eses van errefel hogy megint maradok itthon mint hogy 2-3 ora oda meg vissza utazzak (szerencsere meg mindig van par napom ....)

harmadik 10 nap alatt ez valszeg az isten buntetesa a klima valtozas tagadasa miatt ...

SzZoole 2018.03.13. 13:41:45

@Arthamyr: inkább a fiatalabb korosztály beszéli/érti az angolt.
55-60-tol felfele már nem jellemző.
Én 10 éve amikor voltam az adó irodában az adószámot kiváltani, angolul próbáltam kommunikálni az ügyintézovel.
Simán rám mordult, hogy ez Hollandia, beszéljek hollandul.
Mondtam, hogy nem tudok, erre ő kérdezte, hogy honnan jöttem?
Mondtam magyar vagyok és akkor elem dobott egy magyar-holland tájékoztatót, hogy hogy kell kitölteni az igénylő lapot.
Ja és az egész kommunikáció angolul folytatódott le.

A melohelyen, üzletekben és persze a coffeshopokban már jól el lehet lenni az angolal :-)
A displaysoron még a magyaral is :-))

gabors 2018.03.13. 13:42:57

@Virago_1000: "meglehetosen egyoldalu iras, ellhallgatva az osszes arnyoldalat a dolgoknak. "

agyatlan baratunk olvastad a cimet ??? ez az iras abban a sorozatban irodot hogy miert jo ott elni mindenhol van legalabb 10 dolog meg eszak koreaban is gondolom ....

trollkodni menj mashova !! ird meg egy posztban hogy miert rossz ott elni ahol te elsz ... es ha olyan rossz koltozz haza buszken

gabors 2018.03.13. 13:46:57

@Zoole Reloaded: " Ja és az egész kommunikáció angolul folytatódott le."

akkor megis tudott ??

a mostani 50-60 osok az akkor1 40-es a legtobb siman jol tud angolul gimnaziumi vegzettsegtol felefele szinte 100% ....

Dikusz 2018.03.13. 13:57:51

@Taxomükke (UK): Úgy látszik már a szemem sem a régi.

"allandoan megfajdult tole a torkom." az utolsó szót másnak olvastam...:)))

SzZoole 2018.03.13. 14:01:22

@gabors: igen, az volt az érdekes, hogy tudott.

A 10 évvel ezelőtti 55-60 évesektől beszéltem.

Arthamyr 2018.03.13. 14:09:08

@Zoole Reloaded: Lehet, de azzal a korosztállyal nem nagyon kell kommunikálnom, nem ők fognak nekem szolgáltatást nyújtani, és nem is ők lesznek a cimboráim.
Ezt a "sokan és jól tudnak angolul"-t én a pl. mediterrán országokhoz hasonlítom, vagy más országokhoz, ahol rendben van az időjárás, meg az árak, cserébe viszont még a vendéglátóiparban lévők között sem mindenki tud angolul tisztességesen. Portugáliában, Spanyolországban rendszeresen kellett spanyolul kínlódni (Portugáliában is a spanyol lényegesebben hatékonyabb, mint az angol, azt teljesen jól megértik). Az holland, skandináv, német helyeken lévők angoltudása valamiért jobbnak tűnt nekem, nem volt gond az angollal.

Herr Géza 2018.03.13. 14:18:09

@Virago_1000: Figyu pajtás, IQ-t nem lehet nyerni. Venni sem. Olvasni is késő megtanulni ebben a korban. Lehetne egy olyan alkut kötni, hogy lépsz innen, cserében mi meg nem ekézünk?

Herr Géza 2018.03.13. 14:23:58

@Határátkelő: Mi a francnak engeded be? A cenzúra “vádja” úgyis rádragadt, vállald fel, ezeket az értelemhiányos trollokat meg küldd el a francba. Nem egyszerűbb?

gabors 2018.03.13. 14:25:16

@Zoole Reloaded: "A 10 évvel ezelőtti 55-60 évesektől beszéltem."

OK de ez nem volt egyertelmu .. meg azok tobbsege mar talan a szuzekkel uzekedik a no-go zonakban :-)

azert mert sok hollandot ismerek mar evtizedek ota az en korombeliek meg par evvek idosebbeket (persze az USA-ban) mind jol beszelt sot a gyerekek is

Herr Géza 2018.03.13. 14:26:00

@Határátkelő: Volt szerinted egyetlen “értelmes” hozzászólása valaha is?

gabors 2018.03.13. 14:28:02

@Herr Géza: "ezeket az értelemhiányos trollokat meg küldd el a francba. Nem egyszerűbb? " vissza jonnek uj nickkel ... szelmalom harc !!!

Herr Géza 2018.03.13. 14:32:01

@Golf2: Ja, mondhattad volna pl. az edamit. Ha már Hollandia. :) Még jó, hogy nem a Kempingsajtot hoztad....

Boborjnán1986 2018.03.13. 14:51:40

@Arthamyr: A nyelvvel kapcsolatban azért óvatosan nyilatkozz. Én jól beszélek angolul, és már ez is kellemetlenséghez tud vezetni: túl jól beszélem sokakhoz képest, és nem értik (hollandokra gondolok, más népekről ne is beszéljünk, sokan vannak itt úgy, hogy egyáltalán nem beszélnek más nyelvet, és mikor elkezd nekem lengyelül magyarázni, s csak magyaráz és magyaráz, és kínomban már magyarul magyarázom neki, hogy nem beszélek lengyelül...). Másik kérdés, hogy ez szerintem egy középfok, ahogy én beszélem...

Illetve ha jó állást akarsz, akkor kell a holland. Van munka akár nyelvtudás nélkül is, de ha beszélsz hollandul, akár csak döcögősen is, de beszélsz, egyből több ajtó nyílik, a minőségibb munkák felé.

Az 1 és 2 pontokat nekem kapásból máshogy tapasztaltam. Épp ellentéte. Csak minél többet, minél kevesebb idő alatt, és lehetőleg úgy, hogy véletlenül se legyen energiád akár panaszkodni ellene.
(Oké, nem ennyire halálos, de én pl az a típus vagyok, aki előre gondolkodik, és próbálom a hibákat, problémákat első nekifutásra elkerülni/megoldani, és ezért hajlamos vagyok 120%ra pörögni minden nap, és még ráhúzni plusz órákat, csak hogy a napra tervezett meglegyen csinálva... akár 2 ember munkáját is egyedül. Na ilyen esetben ez brutális, alapból nem néznek, nem kérdeznek, ha meg megteszik, akkor azt olyan hangnemben, hogy hibáztatva érzem magam, még akkor is, ha tudom, hogy jóval többet tettem, mint amit kellett volna egyedül. Egy hete léptem ki erről a helyről, most munkakeresés van. Lenne munkám azonnal, ezen a szinten, de fene se akar ezen a szinten maradni, s igy azért már nem annyira egyszerű a helyzet.)

Boborjnán1986 2018.03.13. 14:51:50

@Arthamyr: Egyébként nem egy halálos ország, rengeteg pozitívummal, de most, két és fél év után nagyon elgondolkodtam, hogy maradni, vagy menni tovább, illetve tartalék tervbe kezdeni, vissza mora tanulni? (S még a tartalék tervem is inog, mert tanulni akkor már szívesebben tanulnék angolul akármit...)

Mrs. Clayton 2018.03.13. 15:03:56

@Boborjnán1986: hollandiaban nagyon sok szak elerheto angolul es nem is halalos a tandij mint angliaban, emiatt nem erdemes mashova menni

Arthamyr 2018.03.13. 15:38:11

@Boborjnán1986: Ha az 1986 a születési éved, én újragondolnám a tanulást, mint fő tervet (munka mellett persze, ha van erőd/időd hozzá, hasznos).

Péter Körtélyesi 2018.03.13. 15:42:00

Meghollandulok: Vlog sorozat Hollandiáról. Ebben az epizódban két Magyar lány mesél róla, milyen volt Hollandiában gyermeket szülni. www.youtube.com/watch?v=tp8CYrhGolg

Arthamyr 2018.03.13. 15:44:52

@Boborjnán1986: Ha érdekelnének az állások, akkor nem az árakat nézném, hanem inkább az árak és a bérek viszonyát, amiben Hollandia nem áll rosszul.
Egyébként is, a szakmámban, ahogy láttam, nem óriási plusz a nyelvtudás, ha valaki tud angolul, az elég, a szakmai képességek, referenciák (szakmai tapasztalat) sokkal fontosabb, és még ennél is fontosabb, hogy az ember el tudja adni magát (persze ennek része lehet a nyelvtudás is).

Boborjnán1986 2018.03.13. 16:17:42

@Arthamyr: Fontos része a nyelv, én igy látom, és az egy két barátomnak is ez a tapasztalata.

Tanulásról: Hogy a fenébe ne érdekelne, valamilyen formában szinte minden nap foglalkozom vele. Egyetlen komoly probléma nálam, hogy tudok, csak ahhoz az iskolának pont annyi köze volt, hogy otthagytam 16 évesen, elmentem dolgozni, mart majd úgy milyen szuper lesz. Ahha... És hiába olvasgatok utána IT dolgoknak/quantum fizikának/programozásnak és tanulom, nincs róla papírom, még az előtte szükségesek sem...

Csodabogár 2018.03.13. 16:39:51

@Dikusz: Olyan vagy mint Móricka. Mindenről az jut eszedbe.:-)))

Arthamyr 2018.03.13. 16:48:05

@Boborjnán1986: Én meg nem ezt látom, egyezzünk meg abban, hogy nem értünk egyet. :)
Persze, hogy fontos _része_ a nyelv az álláshoz jutásnak, csak bizonyos szakmákban van egy csomó annál fontosabb dolog. Én pl. csak nagyon picivel/semmivel sem lennék beljebb attól, hogy tudok hollandul, míg pl. ha frankó önéletrajzom lenne vagy jó vezetői képességeim vagy phd-m valami európai/világviszonylatban is híres egyetemről, az rengeteget segítene. Ez szakmafüggő, nyilván egy kevésbé globalizált szakma esetében teljesen más a helyzet.

Ha 16 évesen otthagytad az iskolát, és azóta vissza sem tértél, valóban nem árthat még akár 30 felett sem egy kis munkaszünetet tartani...

Behajtó70 2018.03.13. 17:15:53

És pár dolog, amiért nem:
- A szállodai szoba ablakából egy lépcsőház az utca másik oldalán, nagy ablakok, kisfiú lépked le a lépcsőn. A földszinten drog-értékesítő kisbolt.
- Kerékpárok mindenüt a belvárosban. Agresszíven hajtanak a gyalogos tömegben.
- Büdös csatornák
- De ténylg büdösek
- Iszony tömeg mindenhol
- Coffee shopokban nagyon ilyesztő alakok. Különösen este. Mindez kintről nézve. Egyáltalán nem olyan big fun, mégkvésbé jópofa!
- És kosz. Mindenhol az a mocsok sötétszürke kosz. Meg a szemét, ami ilyen sok embernél érthető. Ettől még fertelemes, visszataszító.

Sosem laknék Hollandiában. Bejártuk a vidéki részeket is. Nekem az sem jött be.

élhetetlen 2018.03.13. 17:44:24

@Herr Géza: „erősen gyártófüggő szerintem”. Így van, és ha ehhez még hozzájön egy vásárló, mint én, aki bár tudja, hogy fel kéne írni, hogy melyik használható, melyik nem, csak ez valahogy mindig elmarad. Aztán jön a bukta. Karácsonyra 120-240 sajtkrémmel töltött pogácsát szoktam csinálni, amit szép, szálasra reszelt trappistába kéne forgatni. Amit most vettem, azt nem lehetett lereszelni, elmorzsálódott. És még csak március van, és már nem tudom, ki gyártotta. Ja, magyar sajt volt.

martineden 2018.03.13. 18:05:01

@Boborjnán1986: Hat , nem osztom a velemenyed.70-80 eves emberek folyekonyan beszelnek hollandul.Jo angol tudassal, a holland nelkul is nagyon jo irodai munkakat lehet talalni, ugyanis rengeteg amerikai tulajdoni nemzetkozi ceg mukodik itt.Persze naluk tenyleg kell angolul tudni, es ha teged egy holland nem ert meg, szerintem nem bennuk van a hiba.

Hari Seldon 2 2018.03.13. 18:27:46

@Ződ2000:
Köszönöm a tippet.
Utána nézünk.

n_dy 2018.03.13. 18:35:49

"még" pozitívan gondolkodnak ...

martineden 2018.03.13. 18:36:11

@Behajtó70: ,,És pár dolog, amiért nem:
- A szállodai szoba ablakából egy lépcsőház az utca másik oldalán, nagy ablakok, kisfiú lépked le a lépcsőn. A földszinten drog-értékesítő kisbolt."...hat nem a legocskabb garniuszalloba kell menni.Drogertekesito kisbolt nincs.Sosem jartal Hollandiaban.
- Kerékpárok mindenüt a belvárosban. Agresszíven hajtanak a gyalogos tömegben.....igaz, meg sem utnek el senkit, vagy csak ritkan.
- Büdös csatornák....nem igaz
- De ténylg büdösek...nem igaz
- Iszony tömeg mindenhol...hol?Amszterdamban?Lelystadban, vagy hol?Melyik reszen?Mondjuk szep kis fovaros ahol nincs tomeg.
- Coffee shopokban nagyon ilyesztő alakok. Különösen este. Mindez kintről nézve. Egyáltalán nem olyan big fun, mégkvésbé jópofa!....elofordulhat , bar mindenhol van biztonsagi or.Egyebkent a Pesten a Vlll. ker, Csepel, Kobanya egyes reszeire be mersz menni este? Ha igen, akkor itt aztan nincs felnivalod.
- És kosz. Mindenhol az a mocsok sötétszürke kosz. Meg a szemét, ami ilyen sok embernél érthető. Ettől még fertelemes, visszataszító.....hat ezen rohognom kell.Tudod itt a hazakon a feherre festet resz feher, mindenhol, nem mocskosszurke mint a magyar varososkban.

Sosem laknék Hollandiában. Bejártuk a vidéki részeket is. Nekem az sem jött be.....hat igen, modfelett ronda lehetett a tiszta, rendezett, viragokban es parkokban gazdag terulet.

martineden 2018.03.13. 18:36:15

@Boborjnán1986: Bocs rosszul irtam...70-80 eves emberek folyekonyan beszelnek angolul. ...Ezt akartam irni.

Gedeon Vinklmann 2018.03.13. 18:38:32

Hollandia régen se volt valami f@sza hely, nem véletlen hogy egyre kevesebb a holland Hollandiában.
Jönnek ide is.......talán meg kellene kérdezni őket, biztos van nekik is egy tizes listájuk miért is nem jó Hollandiában élni.

Dikusz 2018.03.13. 19:18:09

@Csodabogár: Pedig én a mákostésztára gondoltam csak:)))

Boborjnán1986 2018.03.13. 20:13:33

@Dikusz: Neeeeee... most kinyirtál, mehetek magyarboltba, venni mákot....

Infamous 2018.03.13. 20:13:55

11 év Hollandia után én már meglátom a rosszat is. Persze semmi hiba ezzel a bullshit-gyűjteménnyel, csak pozitívan!

Boborjnán1986 2018.03.13. 20:14:24

@martineden: Cafe Shopos részt mindenképpen lestem, főleg, hogy a probléma sosem ott van. Inkább van az, hogy az illegális anyagot megveszik a dealerektől az emberek (jellemzően nem hollandok), beállnak, és csinálják a balhét/ijesztően viselkednek (öregasszonyoknak).

Büdös csatorna akad, de nem a városban, maximum város szélen.

Amsteradmban, nyáron a Damstraaton pl akad tömeg, de az a fajta tömeg tényleg nem jellemző. Illetve konkrétabban a Red Light Districten van tömeg, de ott meg zsaruk állnak ugrásra készen, amint egy kis szóváltás van, már özönlenek...

A kosz részen kell gondolkoznom, de, mondjuk azt, tudok példát: ipari par részek, és ott sem kosz, inkább szemét, sörös doboz, zacsi darabok szanaszét, ellenben a városkákban bent általában rend van. Laktam egy időben Amsterdam Zuid-Oostban, akadt pl cigicsikk, de komoly szemét kosz, nem.
Ha nagyon szemetes környéket akar az ember találni, akkor ipari park+munkásszállás kettőst kell keresni, de ez ritka. Hja, és ha nagyobb valószínűséggel akarsz dealert találni, akkor szintén errefelé keresgélj. Jópárral sikerült együtt laknom már...

nyelvre: nem mindenki, ismertem olyan hollandot, hogy még a hollandot is úgy beszélte, hogy más hollandok is lestek, hogy mit akar mondani, az angol meg ki volt zárva. Echte holland volt, ha jól emlékszem Groningen környékén született. Olyat is ismerek, aki ért valamennyire angolul, de beszélni nem megy neki, és olyat is ismerek, aki jól beszéli az angolt, élvezet vele beszélgetni.

Amik nekem eddig kimaradtak itt, azok pl a könyvtárak, múzeumok, színházba sem sikerült még eljutni, mozikat imádom, sokszor sikerül olyan vetítést találni, amikor alig páran vannak a teremben.:) Ezekből leginkább a könyvtárat hiányolom, imádok olvasni! Viszont pl Amsterdamban szombat reggel délelőtt szintén egy élmény sétálni, szívesen költöznék vissza oda, érdekes, hogy egy piac is 9, de leginkább 10 után kezd "kinyitni", ellentétben Moval, hogy ekkorra már sokszor zárnak... És a sült halas mozgóbódék, szintén nagy kedvenceim. Viszont a sütemények/pékárú annyira nem fogott meg, akad jó, de a sós portéka teljes hiánya... kellemetlen. Egyedül a kenyér az, ami problémás néha, de pl a jumbo-ban találtam olyan szeletelt kenyeret, ami majdnem mint az otthoni (nem az otthonit keresem/akarom, csak kenyérben nekem az a kenyér), nem mintha tonnaszámra ennék kenyeret, mióta kint vagyok, nagyrészt elmaradt a kenyér diéta.

Szal összességében kedvelem Hollandiát, csak néha akad olyan időszak, amikor elegem van belőle, igaz, ezen időszakok összefüggnek azokkal az időszakokkal, amikor nagyon elegem lesz az állandó munkából... Mégsem Mon vagyunk, ahol azért akad elfogadható számú ismeretség, és nem függsz annyira a papiroktól...

Dikusz 2018.03.13. 21:11:22

@Boborjnán1986: Jó kis szélesmetélttel, porcukrosan, úgy a finom:)))

Buchhalter 2018.03.13. 21:20:08

Hollandiában mennyi magyar élhet? Pár tízezer? Vagy az sok?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.03.13. 22:06:30

Ez a 10 JO/POZITIV dolog sorozat sokaknal nehezen emesztheto:) mert az ember mar csak olyan, hogy a pozitivum mellett meglatja a negativumokat is (legalabbis par ev utan ez mar termeszetes), es valahogy nehez az eremnek csak az egyik oldalarol olvasni, amikor tudjuk, hogy masik is van:)
De fogjuk ugy fel, mint pozitiv gondolkodas-lecket :)

gabors 2018.03.14. 02:01:55

@Boborjnán1986: "És hiába olvasgatok utána IT dolgoknak/quantum fizikának/programozásnak és tanulom, nincs róla papírom, még az előtte szükségesek sem... "

ez azert vicc ugye ??? nagyon remelem ...

agysebeszet is megy mar ? vagy akar az ursiklot is ujra tudod tervezni miutan meg-google-tad ???

gabors 2018.03.14. 02:05:38

@martineden: "szerintem nem bennuk van a hiba. "

mondta "kozepfok" ez a rigo utcai szint kb 0 !!! nem hogy nem ertik meg O sem ert meg semmit azon kivul hogy EXIT ... ENTER ... STOP (ezeket mondatban mar nem biztos)

Boborjnán1986 2018.03.14. 09:01:31

@gabors: Szeretlek én is.

félre értesz, vagy nem értesz. Persze, nem akadémikus szinten foglalkozom quantum fizikával, de érdekel, ezért olvasok róla, ismerkedem vele, mi miért hogy működik stb. A lényeg az lett volna, hogy TANULOK!

Kicsit lentebb kifejtettem, hogy nem az angolommal volt baj, azon kívül, hogy én tudom, hogy van még hova fejleszteni, teljesen jól elvagyok vele, kommunikálok napi szinten, akár eseményekről, akár történelemről, akár színekről. A lényeg az az volt, hogy a hollandok sem mind beszélnek jól angolul, mint ahogy van köztük is olyan, aki egyáltalán nem beszél angolul. De semmi baj, én is szeretlek téged...

p.a · http://miigyelunk.blog.hu/ 2018.03.14. 09:01:39

Kontra:
Rossz éghajlat
Klasszikus kultúra hiánya
Műveletlenség az oktatás praktikus voltából adódóan
Baráti összejövetelek sokkal ritkábbak, minr itthon

Pedig ezek sokat számítanak az életben.

Treff Bubi 2018.03.14. 09:55:28

Amilyen kicsi ország, olyan eltérőek a nyelvjárások. Vicces, hogy megtanulsz hollandul, aztán Amszterdamtól kicsivel arrébb meg csak pislogsz, hogy ez az ember mit akar mondani:)

Virago_1000 2018.03.14. 11:21:27

@Határátkelő: "Talán ezért az a címe, hogy "Tíz dolog, amiért JÓ Hollandiában élni". Tudod, van ez a sorozat... "
- az alapkoncepcioval van a hiba, mert mindennek van arnyoldala is, azt is be kellene mutatni, hogy tiszta kepet kapjanak a leendo hataratkelok.
Az arnyoldalak nelkul felrevezeto, egyoldalu.

Virago_1000 2018.03.14. 11:21:34

@gabors: idefigyelj the nepszava olvaso! van szures gomb, ha nem tetszik amit irok ne olvasd!!

Virago_1000 2018.03.14. 11:21:39

@gabors: "miert rossz ott elni ahol te elsz ... es ha olyan rossz koltozz haza buszken"
ha olyan jo amerikaban, akkor mi szukseged arra, hogy magyar blogokra jarsz?

Virago_1000 2018.03.14. 11:21:48

@Herr Géza: "Lehetne egy olyan alkut kötni, hogy lépsz innen, cserében mi meg nem ekézünk?"
- nem

Herr Géza 2018.03.14. 14:05:09

@Virago_1000: Akkor hajrá, nyomd a baromságaidat tovább.

Arthamyr 2018.03.14. 14:53:38

@Virago_1000: Mert szerinted mi a koncepció? Komolyan azt gondolod, hogy értelmes ember innen fog tájékozódni? Úgy gondolod, hogy aki az itteni forgalom láttán elmegy mondjuk Hollandiába, aztán látja, hogy jaj, ennek nem csak jó oldala van, az nem érdemli meg a sorsát? Mit érdekel téged a tök ismeretlen, buta emberek élete?
A koncepció szerintem egyszerű: gumicsont, amit rágcsálunk nap mint nap, majd eloffoljuk valamilyen irányba. Beszélgetés indítása. Nem pedig kimerítő tájékoztatás az adott országban való érvényesülésről magyarként.

Nem értelek, hogy viszonylag képzett emberként miért állsz bele ilyen dolgokba. Ez olyan, mint amikor egy részeg fradistákkal teli kocsmába bemész, és elkezded magyarázni az egyiknek, hogy a videoton mennyivel jobb, vagy mondjuk elkiáltod magad, hogy hajrá Újpest. Még akkor sem jöhetsz ki belőle jól, ha neadjisten igazad van. Semmit nem nyersz ezzel...

huisje,boompje,beestje · http://huisjeboomptjebeestje.blogspot.nl/ 2018.03.14. 18:15:23

@Boborjnán1986: Végre valaki pont úgy gondolja, mint én. Mindig áradoztam itt ezen az oldalon is, hogy mennyire jó nekem itt. Mostmár tudom, hoga nemcsak nekem, és egyáltalán nem "túlpozitivkodom" az egészet. Akkor rajtam a világ szeme, hamarosan megírom, hogy miért jó? +10, Hollandiában. Amugy én a múzeumokon, történelmen, filmen, festményeken aklimatizálódtam.

gabors 2018.03.15. 01:34:59

@Boborjnán1986: "félre értesz, vagy nem értesz. Persze, nem akadémikus szinten foglalkozom quantum fizikával, de érdekel, ezért olvasok róla, ismerkedem vele, mi miért hogy működik stb. A lényeg az lett volna, hogy TANULOK! "

huzzal bele mert uresedes van Cambridge-ben (RIP Hawking)

a tobbi luzer meg csak vesztegeti csak az idejet az egyetemeken ...

gabors 2018.03.15. 01:37:32

@Virago_1000: "Az arnyoldalak nelkul felrevezeto, egyoldalu. "

ismet agyatlan baratunk ... olyan sorozat is van ahol 10 dolgot irnak meg amiert NEM JO ott ahol vannak erre utaltam nyugodtan ird meg a tiz legrosszabb dolgot arrol ahol elsz mert ugy tunik az NEM Mo (de itt sokan tudjuk hogy miert)

gabors 2018.03.15. 01:41:09

@Virago_1000: "ha olyan jo amerikaban, akkor mi szukseged arra, hogy magyar blogokra jarsz? "

hat nem lehetsz ennyire agyatlam .....

ez a blog Hataratkelo pont olyanoknak akik magyarok es mashol elnek ...

en az USA-ban elek es nekem jo (persze nem minden) de ugy alapbol jo ... ha nagyon nem tetszene mennek mashova (mehettem volna pl Dubai konkret ajanlat volt egy korabbi fonokomtol) de nekem itt van mar az eletem felesegem lakasom kocsim megtakaritasom .. 6 jegyu fizetes szoval ... nekem bejott (szerncsem is volt meg nem is vagyok hulye)

ja NEM takaritottam, mosogattam vagy hasonlok (nem mintha azzal barmi gond lenne)

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2018.03.22. 15:52:26

@gabors: Az ügyintézők tudnak angolul (mint a népesség 90-95%-a), de nem hivatalos tolmácsok, ezért nincs nekik engedélyezve, hogy angolul (vagy a hollandon kívül bármilyen nyelven) beszéljenek az ügyfelekkel

Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2018.03.22. 16:50:15

Poszthoz, meg pár kommenthez:

- OV-kártya: ha itt laksz, érdemes személyes kártyát venni és engedélyezni az automata feltöltést. Sokkal kényelmesebb, mint az automatáknál szopni vele (főleg akkor volt kényelmes, amikor hetente-kéthetente megtettem egy Rotterdam-Maastricht oda-visszát).
- Időjárás: hát az valóban tud förtelmesen szar lenni, de túlélhető. A szélsőséges hőmérsékletek ritkák, de különösen vicces, amikor a hollandok 30 fok fölött már el akarnak olvadni, -10-nél pedig már otthon is kabátban ülve nézik az ablakból, hogy vajon megint lavinát indított-e a motkány a makkjával.
- Holland konyha: azért vannak jó dolgok az echte holland konyhában is: stamppot (effektíve egy zöldséges tört krumpli, kb. a főzelék itteni megfelelője), bitterballen (rántott húsgolyó krémes töltelékkel), és persze a sajtok.

Extra pontok:
- Boltok, bevásárlás: NINCS hipermarket, és a pláza is ritka. Többek között ezért sincs az a bicikliellenes autófetisiszta hiszti, mint Magyarországon ("Háddeakkor hogy hozod el a családi heti nagybevásárlást a bicikliden, he?"): az egyszeri holland nem csinál heti nagybevásárlást, hanem a párjával és/vagy a gyerekeivel elmegy heti kétszer-háromszor a szupermarketbe biciklin.
Pláza helyett (nem azt mondom, hogy egyáltalán nincs, de jóval kevesebb van, mint Mo-n) pedig inkább bevásárlóutcák vannak.
- Minden elérhető online: kaja, bútor, ruházat, műszaki cikk... ha létezik, akkor van rá szakosodott webshop, ahol meg lehet kapni, és kiszállítják neked. Az előző ponthoz kapcsolódik, hogy ha tényleg nem megoldható biciklivel a bevásárlás, akkor 70€ fölött még azt is kiszállítja az Albert Heijn.
- Ehhez kapcsolódik még: megbízható posta, és úgy általában kölcsönös bizalom. Itt nyugodt szívvel megrendelheted a több száz eurós műszaki cikket online, ha kedved tartja. Se a DHL, se a holland posta, se a UPS nem fogja lenyúlni. Ha nem vagy otthon, akkor általában beadják egy szomszédnak a csomagot és erről kapsz egy cetlit a postaládádba.

Kommentekhez:
- Tömeg van: ha a turisták által látogatott környéken mászkálsz, akkor persze. De Amszterdam belvárosa nem annyira Hollandia, sokkal inkább holland témájú vidámpark. Átlagosan persze nagyobb a népsűrűség, mint Mo-n, de az eloszlás sokkal egyenletesebb: millió fölötti város nincs (csak az agglomerációval együtt), de 23 darab százezer főnél népesebb település van, szemben a magyar nyolccal.
- Büdös a csatorna: nem tapasztaltam.
- Klasszikus kultúra hiánya: nem tudom, mit ért ez alatt @p.a, és hogy Magyarországon mennyivel több a klasszikus kultúra, mint Hollandiában. A kultúra nem egy monolitikus, kőbe vésett dolog, amiről valami kurátor-szervezet elhatározza, hogy kultúra. Sokkal inkább olyan, amit az emberek művelnek. Ilyen téren pedig - főleg a több szabadidő miatt - Hollandia se panaszkodhat. Elég például a németalföldi reneszánsz festőkre, vagy Hyeronimus Boschra gondolni, ők azért eléggé a nemzeti tudatalatti részei. Rengeteg a múzeum, a színház, kultúrház, stb... - ha valaki kultúrát keres, az találni is fog.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása