oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2018. január 15. 06:30,  Tíz (+1) dolog, amiért jó Los Angelesben élni 84 komment

2018. január 15. 06:30 Határátkelő

Tíz (+1) dolog, amiért jó Los Angelesben élni

Los Angeles a legtöbbünknek Hollywoodot, a hatalmas tömeget, a majdnem állandó meleget jelenti. New York mellett talán ez a másik nagyon emblematikus amerikai nagyváros. Hogy miért jó ott élni? Ezt írta meg 10 (+1) pontban Susan a Tíz dolog-sorozat legújabb részében, és jó sok képet is küldött mellé, amiért külön köszönet neki.

„Tíz ok, amiért szeretek itt élni” – miért szereted azt a várost / országot, ahol élsz? Vagy mi idegesít benne? Írd meg te is a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

10_23.jpg

„Határátkelő felkérése, hogy írjak egy listát arról, miért szeretek itt élni, jó alkalom volt arra, hogy feltegyem magamnak is ezt a kérdést. Amikor az ember leélt egy évtizedet a lakóhelyén, már teljesen más szemmel – sokszor kritikusabban – tekint a környezetére, Így nem is volt olyan egyszerű összeállítani a listát (na jó, azért nem szenvedtem vele napokig). 

Minden éremnek 2 oldala van, ahogy a mondás tartja. Nézzük meg akkor most Los Angeles, és tágabban Dél-Kalifornia – szó szerint fényesebb – oldalát, az én szubjektív szemüvegemen keresztül! :) 

1. Közhely, de tényleg első helyen áll számomra a napfény! 

Dél-Kalifornia klímáját akár az orvos is felírhatta volna receptre nekem. Emlékszem, hogy milyen nehezen viseltem anno az otthoni hosszú, szürke, ködös, hideg, téli napokat. 

Ezek után fantasztikus élmény volt megtapasztalni a mediterrán klíma áldásait: azt, hogy most, amikor írom ezt a posztot tél elején, verőfényes napsütés és kellemes, 23C körüli meleg van; hogy az év nagy részében sem kell esernyőt nyitni (nálunk az ernyő napellenző funkciót lát el legtöbb esetben), vagy a fűtést bekapcsolni (ok, helyette megy a légkondi). 

Statisztikák szerint is Dél-Kalifornia klímája a legvonzóbb az USA államai közti összehasonlításban.

2. Az előző pontból szinte logikusan következik a második: szemet gyönyörködtető mediterrán környezet

Tegye fel az a kezét, akit a hajladozó pálmafák, színpompás azaleák és leanderek, a kék óceán látványa hidegen hagy. Első találkozásom a tengerrel és a mediterrán környezettel – 13 évesen az Adrián – „megpecsételte a sorsom”, és azóta sem tudok betelni a látvánnyal, bárhova is vessen a sors. Los Angelesben, a Csendes-Óceánnál ezt akár naponta megteheti az ember (ha van elég szabadideje).

3. Ha már az óceánnál tartunk: a Csendes-óceán dél-kaliforniai partja, a változatos strandok

Dél-Kalifornia a szörfösök (egyik) paradicsoma. De nemcsak nekik, hanem az olyan egyszerű halandóknak is, mint én, öröm végigsétálni Malibu valamelyik eldugott kis öblében, vagy akár órákat üldögélni, és élvezni az ejtőzést, vagy „eye candy” kigyúrt Baywatch-fiúk látványában gyönyörködni a várostól délre fekvő, széles, homokos strandokon. :)

4. Változatos földrajzi környezet

Nem véletlen, hogy a filmipar központja Hollywood. A filmesek gyakorlatilag mindent megtalálnak egy kb. 50-60 mérföldes sugarú körben a sivatagtól kezdve a hófödte hegyeken és a kéklő óceánon át a nyüzsgő nagyvárosig.

Los Angeles környékének egyik fő vonzóereje éppen ez a változatosság: a helyiek egyik kedvenc időtöltése a kirándulás, túrázás, és ebből a sokszínűségből adódóan mindenki talál kedvére való terepet.

Hétvégeken szinte alig találni parkolóhelyet egy-egy népszerű turistaútvonal kezdőpontjánál, rengetegen túráznak. Mi is rendszeresen kirándulunk a közeli hegyekben vagy az óceánnál.

5. Ha már Hollywood: Los Angelesben élve a „tűzhöz” közel érzi magát az ember

Amikor a lányom egyik osztálytársa egy hollywoodi sitcom sztárja, a másik folyamatosan meghallgatásokra jár, a harmadik a Disney-csatorna üdvöskéje, az olyan „izgalmas”, ahogy a lányom szokta fogalmazni.

LA-ben autózva rendszeresen találkozom lezárt utcaszakaszokkal (na, ez már nem annyira pozitívum), ahol filmet forgatnak. A vicces az, amikor – később a filmet nézve – felismerem az adott helyszínt (Egész listát lehetne ezekből a filmekből összeállítani.)

6. Etnikai sokszínűség

Mint minden metropolisz, Los Angeles is egy olvasztótégely, és ami kezdetben számomra furcsa volt, mára megszokottá vált, és megszerettem. 

A sokféle náció mind magával hozza a kultúráját, és kulináris szokásait, és bár azt mondják, Amerika egy melting pot, azért jól láthatóan elkülöníthetők az eltérő tradíciók. 

A nyugati és keleti part etnikai csoportjai más összetételűek: míg keleten a fekete bőrű lakosság, az európai bevándorlók leszármazottai, ill. a karibi szigetvilágból jövők vannak túlsúlyban, addig a nyugati parton inkább az ázsiai és latin-amerikai migráció a jellemző. 

Kisebbik lányom, aki gyakorlatilag ebben a multikulturális környezetben szocializálódott, a magyarországi látogatások alkalmával szokta megjegyezni, hogy „milyen sok fehér ember” van ott, és az neki „unalmas”. :) Hiába na, a mai tizenévesek kicsit másképp tekintenek a világra. :)

8_34.jpgLányom 5. osztályos ballagása, ő az egyedüli „fehér”, ahogy magát szokta nevezni

7. A fogyasztói társadalom előnyei 

Amerika, és ennek részeként közelebbi lakóhelyem, Los Angeles is, a konzumerizmus fellegvára.  Ez a tény a (pénzzel rendelkező) fogyasztó számára előny, hiszen mindenhol az ő kegyeit lesik. 

Ez nekem, mint egy, a hiánygazdaságban szocializálódott egyénnek még inkább vonzó, hiszen ki ne értékelné az árubőséget, a minőségi kiszolgálást, a(z online) vásárlás kényelmét, a sokfajta szolgáltatást, ami mind a vásárlok kegyeit hivatott megnyerni. 

Egyik első élményem ezzel kapcsolatban: férjem meglepett egy nagy csokor rózsával nem sokkal azután, hogy ideköltöztünk. A virágok, bár szerintem semmi probléma nem volt velük, a férjem szerint nem „nyíltak ki teljesen”, ahogy egy rózsához illik, így a férjem fogta, és visszavitte a csokrot a virágüzletbe.

Nem emlékszem pontosan, hogy az árat adták vissza szó nélkül, és sűrű bocsánatkérések közepette, vagy új csokrot kapott. 

8. Élni és élni hagyni 

Sokszor vetik azt a nyugati társadalmak szemére, hogy individualisták, személytelenek, az emberek nem törődnek egymással. Nos, ez is, mint minden általánosítás, kicsit sántít, de van benne valami igazság. 

Ugyanakkor nekem tetszik például az a fajta – én diszkréciónak nevezem – távolságtartás, ami az emberek többségére jellemző itt. Mivel én alapvetően inkább egy introvertált alkat vagyok, így nem tartok igényt mások állandó jelenlétére – akár akarom, akár nem – az életemben. 

Van pár kedves, megbízható szomszédunk, akikkel jóban vagyunk, és összejárunk, akikre rábízhatjuk a házat, ha pl. elutazunk. De nincs az a fajta kíváncsiskodás, amit (a főleg vidéki) Magyarországon tapasztaltam fiatalként. 

Emlékszem, amikor 14 évesen először kísért haza egy fiú, és a kapuban elcsattant egy csók, anyukám aggódó-rosszallóan dorgált meg: „Hogy képzeled ezt? Mit fognak szólni a szomszédok, ha meglátják, hogy te a kapuban csókolódzol?” 

9. Az „amerikai álom”

Tudom, közhely. Mégis úgy érzem, még mindig ott van sokakban, aki ideköltözik, az a fajta optimizmus, ami Amerikát mindig is éltette. Persze nem mindenki számára válik valósággá, de a lényeg, hogy a LEHETŐSÉG mindenkinek (már akinek megadatik a legális út) adott. 

Én sem gondoltam soha, hogy magyarként, nem angol anyanyelvűként valaha angolt fogok tanítani külföldi diákoknak egy los angeles-i egyetemen, MBA diplomát szerzek közel az ötödik ikszhez, és félállásban arra lesz rálátásom, milyen is egy kaliforniai állami cégnek dolgozni (jelentem, bürokrácia nemcsak a magyar állami cégekre jellemző). 

Bár sokak szerint az amerikai álom már nem létezik, én úgy látom, hogy aki keményen dolgozik, akiben kitartás, és szorgalom párosul azzal a fajta integritással, amit minden ember értékel, az sikeres lesz az életben itt. 

Ismét csak egy személyes példa egy ismerős családról. Az apuka, Jason, még tinédzserkorában kezdett el egy autóműhelyben dolgozni kisegítőként, iskola után. 

Az autószerelés csínját-binját ott tanulta ki, és mire leérettségizett, a tulaj már rábízott kisebb javításokat. Egyszer egy elégedett vevő elkezdett beszélgetni vele, és elültette a bogarat a fülében, mondva, hogy egy ilyen ügyes kezű szerelőnek saját műhelyt kéne nyitnia. 

Jason bevallotta, hogy erre nincs tőkéje, mire az illető megkérdezte, szerinte mennyi pénz kellene neki az induláshoz. A fiú – fogalma sem volt akkor még az üzleti életről – rávágta: $ 5,000. A jótékony idegen másnap hozta neki a csekket. 

Így indult a Jason’s Honda üzleti karrierje. Kezdetben épp, hogy befért 2 kocsi a műhelybe, mára már jóval nagyobbak. Ahogy nekem mesélte, az autószerelő műhelyek erős konkurenciaharcában azzal tudott fennmaradni, sőt gyarapodni, hogy minden vevővel őszinte, soha nem akar olyasmit eladni/javítani, amire nincs szükség. 

Sőt, van úgy, hogy inkább lebeszél valakit a drágább szolgáltatásról, ha van olcsóbb alternatíva. A becsületes munka, a megbízhatóság a legjobb marketing, ami bőségesen megtérül, és elégedett kuncsaftokat, bővülő klientúrát jelent.

10. Naplementék 

Úgy tűnik, menthetetlen romantikus vagyok, és így a festői naplementék is felkerültek a listámra. Okos tudósok már régen megmagyarázták, miért is olyan csodálatos ez a természeti „jelenség” az óceánok/tengerek felett, de ez cseppet sem von le a látvány varázsából. A képek magukért beszélnek.

+1 Végül, de nem utolsó sorban szűkebb lakóhelyem, Sunland, ami Los Angeles egyik elővárosa

Azért szeretek itt élni, mert méreteiben és elhelyezkedésében (egy nagyváros vonzáskörzete) hasonlít a régi lakóhelyemhez, ami Budapest agglomerációjában volt.

Ebből a szempontból könnyű a beilleszkedés, és ugyanazokat az előnyöket élvezhetem, mint annak idején: a nagyvárosi nyüzsgéstől kicsit távolabb, de meg elég közel, hogy a metropolisz előnyeit (szórakozás, szolgáltatások, munka stb.) élvezhessem.

A csodálatos természet, ami kéznyújtásnyira van tőlem, szintén hozzájárul ahhoz, hogy jól érzem itt magam, és az életem hátralevő részét minden bizonnyal itt fogom tölteni. :)

29_7.jpg

26_2.JPG

HÍRMONDÓ 

Nővéri, ápolói, idősgondozói munkák külföldön 

Ha van biztos szakma, amivel most és várhatóan a jövőben is el lehet helyezkedni külföldön, az az ápolói, nővéri. Legalább ekkora igény van az idősgondozókra, mint az kiderül a mai válogatásunkból is. 

Orbán örül, hogy a fiatalok külföldre mennek 

Hosszú interjút adott a Welt am Sonntag német lapnak a magyar miniszterelnök. Ebben elég sok mindenről beszélt, nem idéznénk vissza ezeket, aki akarja, elolvashatja az eredetiben. Viszont beszélt a kivándorlásról is. 

Drámai orvoshiány: „a tervek becsődöltek” 

„Annyira tele volt a folyosó, hogy nem tudtuk átvezetni a tömegen egy szívmegállásos beteget az újraélesztési szobába. Volt, aki nyolc órát állt a folyosón, mielőtt rá tudtunk nézni. 

Egyre többen költöznek haza nyugatról 

Egyedül maradt Románia a régióban azzal, hogy már csak ott nő a kivándorlás. A visegrádi országokban viszont a statisztikák szerint már nem csak a kitelepülők száma csökken, hanem egyre többen térnek haza nyugatról. 

A németek is pörgetik a magyar gazdaságot 

Lassan lejár az olcsó pénz időszaka, hogy idén még a leggyorsabb növekedés lesz 2011 óta. Más kérdés, hogy Magyarország a régión belül azért nem hasít annyira. 

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat Los Angeles Egyesült Államok tíz dolog

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr2113570267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2018.01.15. 06:46:28

Jó hely,szép képek.

tanato 2018.01.15. 07:45:36

Szuper a cikk Zsuzsi,mint mindig.Az enyhe hó,jég és ónos eső meg ködmentes telek azok megfizethetetlenek.Nem véletlen hogy az idősebbje USA-ban is meg Ny- Európában is megpróbál délebbre húzódni ,magyarosan melegebb éghajlatra pejorativitás nélkül.
Na meg tetszik az etnikai sokszínűség illetve az hogy nem aggódnak a fehér keresztény Kalifornia más kultúrájú népek általi leigázása vagy eltüntetése miatt,hanem együtt élnek,tanulnak,dolgoznak a különféle gyökerű népek.
Persze hogy rossz volt neked megélni itthon ennek ellenkezőjét.
Harmadik az autószerelő srác esete.Épp a napokban vitatkoztam erről egy itt is gyakran megjelenő nick-kel a Digger blogon,Aki állította hogy kanadai karosszériás barátunk saját erőből tisztességesen biztosan nem lenne képes luxus óceánjárós utazásokra költeni a pénzét.
SZóval jól tetted hogy befészkeltél oda.

Golf2 2018.01.15. 08:03:28

@tanato: tényleg hova lett montroyal csak nem robinson valahol...

arncht 2018.01.15. 08:21:58

Amerikabol engem mindig kalifornia vonzott... itskent kb 2-3x annyit kereshetnek, mint becsben pl. Az idojaras, a tajak, a hetkoznapi korulmenyek messze meghaladnak az europai lehetosegeimet. Ha most lennek 20as eveimben, megprobalnam. Ami visszatartott, legalisan nagyon nehez kijutni, a szocialis halo hianya... amig megy a szeker jo, de egy nem vart sulyos betegseg csodbe viszi a csaladot. Ezt nalunk a felesegem reszerol sajnos be is kovetkezett, igy utolagosan nagyon jo dontes volt reszunkrol. A masik ami hianyozna, a tortenelmi sokszinuseg, kicsit utazunk, es egy masik orszagban talalja magat az ember.

tanato 2018.01.15. 08:31:10

@Golf2: De sokan elmentek már innen az évek múlásával,szerencsére mindig vannak újak.

Csodabogár 2018.01.15. 09:03:36

Nagyon pozitiv elképzelésekkel mentem anno Los Angelesbe, egy barátnőm meghívására 1 hónapra. December közepétől, január közepéig. Nos majdnem egész idő alatt zuhogott az eső. Ha sütött a nap, akkor is elég hűvös volt. Barátnőmnek szép nagy háza van, sajnos az ablakok nem zártak rendesen és a fűtés se volt europai standard. Majd megfagytam egész idő alatt. A látni valókat igen gyorsan letudtuk. Szerencsére rábeszéltem, hogy menjünk el San Franciscoba, azt nagyon élveztem. LA nekem a dögunalom és a végtelen autózások városa marad.

MRN 2018.01.15. 10:01:09

Jó posz, vonzó tájak és szép képek. :) A legtöbb ember szívesen eléldegélne arra felé. Én mondjuk szeretem a telet is, na nem az ónös esőt.

MRN 2018.01.15. 10:03:12

@tanato: Eredetileg az a tájék sem volt fehér és keresztény. Csak jöttek más kultúrájú népek... ;)

tanato 2018.01.15. 10:03:21

@Csodabogár: Egyetlen alkalommal jártam USA ban. Floridában 2009 decemberében.Hideg volt olyan koratavaszi vagy késő őszi magyar fogalmak szerint,.Sapka dzseki esernyő.Jobbra számítottam itthonról.

tanato 2018.01.15. 10:05:09

@MRN: Na látod ez teljesen igaz minden fehérek és keresztények meghódított területre beleértve a spanyol,portugál és orosz egykóri fegyverrel szerzett területekre is.

Csodabogár 2018.01.15. 13:59:04

@tanato: Nekem mondod? Ott tényleg totál megváltozott a klima. Régen nov. dec. január csodás idő volt, tengeri fürdőzés meg minden. Aztán hirtelen megváltozott, talán 2007-ben? és azóta sincs jó idő. Persze Miami és Key West jobb, de már az se az igazi. Gondolom Trump ezzel igazolja a globális felmelegedés tagadását.

P.Elliot 2018.01.15. 14:10:43

Jo beszamolo a posztolotol dehat ezt megszoktuk mar tole.Igen, nem veletlen hogy Kalifornia olyan vonzo hely.
Ami Florida idojarasat illeti baromi naivsag azt hinni barkinek hogy az egy tropusi hely, orok nyar van.
Hosszu nyar van, nagyon hosszu, egybefolyo osz es tel ami szinten enyhe, ritkan megy a fagypontig de szokott es a regi idokben is, nem kell azt hinni hogy csak most van, a narancsultetvenyeken a fak kozotti sorokban regen is elofordult nemcsak manapsag hogy olajat egetnek hordokban ha fagy van hogy felmelegitse a levegot fagypont fole ejszaka hogy nehogy elpusztuljon a termes.
Miami es Key West, regen is huvos vagy hideg is volt telen de ez nem valt a hatranyara hiszen az ottlakoknak ez volt a feludules hogy szippantsanak egy kis hideget is a pokoli nyari melegek utan ami egyebkent csak annyiban kulonbozik a maitol hogy most valahogy nedves, regen szaraz es forro volt amit joval jobban ki lehetett birni.
A legkori felmelegedes ott is mutatja hogy letezik, a kovetkezo 10 evben valoszinu hogy kis havazas is elo fog fordulni foleg az eszaki reszen....egyelore csak mutatoban aztan majd allandosul.

Arthamyr 2018.01.15. 14:55:24

Korrekt hely, ha egy tizessel fiatalabb lennék, a listámon lenne! :)

maxval bircaman szeredőci szürke proletár · http://www.bircahang.org 2018.01.15. 16:47:32

Jó hírem van!

Már működik a regisztráció a külföldi szavazásra azoknak is, akiknek van magyarországi lakcímük: www.valasztas.hu/kerelmek-magyarorszagi-lakcimmel-rendelkezoknek

Az előbb kaptam választ az NVI-tól múltheti kérdésemre, hogy még miért nem műküdik.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 17:22:38

@Csodabogár: az teny, hogy jan-feb idejen (ez itt a tel) ki lehet fogni nagy esoket. Volt igy 5-6 evvel ezelott egy januar, amikor napokig esett. Erre azert is emlekszem jobban, mert pont akkor epitkeztunk, es lakokocsiban laktunk a kertunk vegeben. Na, akkor nagyon-nagyon vartuk, hogy jo ido legyen, mert beszorultunk par napra a lakokocsiba:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 17:25:52

@Csodabogár: egyebkent az is teny, hogy sokat kell autozni:) aki itt lakik, ehhez elobb-utobb hozzaszokik. Unalmasnak azert nem mondanam (talan nektek az idojaras betett), de sok mindent lehet csinalni, csak tudni kell, hol keresse az ember a programot. Jovo honapban Schiff Andras zongora koncerjere megyunk! :)

zoldzeller 2018.01.15. 18:22:55

@Zsuzsi65: 2010-ben volt az utolso nagyon esos ev, akkor voltam pont terhes a masodik gyerekkel es emlekszem bokaig ero vizben es gumicsizmamaban setaltattam a nagyot oriasi hassal.

Aztan evekig szinte alig esett telen. Most meg mar elkoltoztem:)

De koszonom a posztot, LA-t tovabbra is imadom, bar en mindenkit eltanacsolok attol, hogy turistaskodni menjen oda. Tul nagy, tul sokat kell autozni, es igazabol kell egy helyi aki igazan ismeri a varost;) Sokkal tobbet tud ez a varos mint a Hollywood blvd es Santa Monica Pier:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 18:30:55

@zoldzeller: tenyleg, 2010 volt!:) es igaz, LA-t elvezni akkor lehet, ha egy helyismerettel rendelkezo kalauzol benne :)

Csodabogár 2018.01.15. 19:20:45

Barátnőmre bíztam magam, aki 56 óta ott él. Minden féle unalmas partikra cipelt, tény, hogy volt olyan ahonnan csodás kilátás volt a városra. Pont abban az időben semmi koncert nem volt, pedig direkt kerestük. De mindegy is, azóta bőven bepótoltam azt amiben ott nem volt részem. Most tudtommal Dudamel a chefdirigens a los angelesi szimfonikusoknál. Fantasztikus alak.
Schiff András sajnos már nem jár haza, politikai okból, utóljára a Carnegie hallban hallottam New Yorkban.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 19:40:41

Egy is napsutes, akinek hianyzik :) Januar elejen itt nalunk altalaban van egy 1-2 hetes felmelegedes, tegnap pl. 26c volt. Ezt kihasznalva, a kedvenc partunkra mentunk egy kis delutani "sziesztara" Malibuba :)
ibb.co/mLQKwm
ibb.co/bH2chR
ibb.co/cOO6bm

zoldzeller 2018.01.15. 19:55:30

@Csodabogár: igen, o az LA Phil zenei igazgatoja, volt parszor hallani a Hollywood Bowl-ban.
Nehez elkepzelni, hogy LA-ban legyen egyetlen olyan nap is, hogy ne legyen valamilyen koncert, akar konnyu zenei, akar komoly. Tavasztol oszig sok parkban illetve SM-ben az ocean parton van filmvetites es koncert. De a UCLA-n es a USC-n is rendszeresen vannak eloadasok, hangversenyek. Ja es persze a Disney Hall-ban minden nap van hangverseny, hetvegen tobbszor is, sot gyerekeknek kulon eloadasok vasaranap delelott. Es akkor a szinhazakat nem is reszleteztem. Mivel amit mi LA-nek hivunk az igazabol egy csomo varos, SM-nek kulon szinhaztermei vannak, ahogy Culver City-nek, Beverly Hills-nek, Pasadenanak, es persze LA-nek.
A muzeumok megint egy kulon tema, a Getty Center epiteszetileg is lenyugozo, nem beszelve a gyujtemenyrol, de a Getty Villa-t is erdemes megnezni. Ott van LACMA es a MOMA, SM-ben a Bergamot Station. Es akkor ezek meg csak a nagyobb muzeumok.
A kulonbozo varosreszeknek mind van kisebb-nagyobb muvesz telepe, amit minden honap egyik napjan megnyitnak egy estere es lehet a studiok/keptarakat vegig jarni, szinte mindenhol van elozoene, egy kis ragcsalnivalo stb.
Lehetne reszletezni a termeszettudomanyi muzeumokat, a botanikus kerteket, a UCLA es a USC is megerdemelnek legalabb egy-egy napot, mert nem csak setalni lehet, de a kampuszoknak vannak kiallitasai es oda is be lehet menni.
Ahogy SF-nek van a kinai negyede, ugy LA-nek van egy eleg komoly japan negyede, es egy fel varosnyi koreai negyede.
Es igenis lehet menni LA downtown-ba az elmult 10 evben rengeteget fejlodott, a regi 20-30as evek epuleteit sorra ujitjak fel. Nem veletlenul forgatta ott Nolan a Batman filmjeit es nem New Yorkban.
Ja es persze Pasadena, csak ne nyaron mert baromi meleg van, de egy szep regi kisvaros, eredetileg narancs termeszto videk volt;)
Igen, orakig tudnek beszelni LA-rol, erdekes modon sokkal inkabb kotodok ehhez a varoshoz, mint BP-hez pedig ott szulettem.

Mikkamak 2018.01.15. 21:24:25

Én azok közé tartozom, akik a világ minden pénzéért sem költöznének LA-be, az állandó dugóg miatt. 3 évet húztunk le kissé északabbra, ezalatt párszor le kellett mennünk kocsival és mindig az LA agglomeráción belüli rész volt a legrosszabb.

Egyébként Kalifornia déli részén a keskeny tengerparti sávot leszámítva inkább a sivatagi/félsivatagi növényzet dominál, tehát a legtöbb szép zöld kert/golfpálya tájidegen és csakis a rengeteg öntözés miatt marad meg.

Kimaradtak a felsorolásból az évente (akár többször is) megismétlődő bozóttüzek, valamint a ritkább, de nagyobb mennyiségű eső okozta földcsuszamlások. Meg persze a csapadékhiány miatti szárazságos időszakok.

Kalifornia (már ami az LA vagy San Francisco-i részeket illeti), a nagyon drága árkategóriába tartoznak a megélhetést illetően és még állami jövedelemadó is van, nemcsak szövetségi.

Ha viszont valaki arra jár, mindenképpen utazzon el a sivatag felé is, ha pedig van ideje egészen északra és ne hagyja ki a missziókat sem! (Bocsi, de kigyúrt fürdőnacis fiúkat és bikinis lányokat azért bárhol lehet látni, de a kalifoniai missziók, vagy a mammutfenyők azért kifejezetten egyediek.)

zoldzeller 2018.01.15. 21:42:15

@Mikkamak: nyilvan lehetne irni egy mit utalok a legjobban abban ahol elek es abban az allando dugok benne lennenek (de ez szerintem nem csak LA-re igaz, SF-re es a kornyekere mindenkepp, es a legtobb nagyvarosra). Mondjuk en szerencses voltam es a munkahelyem a lakasunktol 5percre volt Century City-ben. A gyerekek sulija pedig 4 percre, szoval a mindennapokat egy nagyon kis sugaru korben eltuk.

Az elmult x evben a szarazsag miatt amugy sokan lecserltek a kertjuket szarazsagturo novenyekre, erre valami allami tamogatas is jar. Persze nem BH-ben, de pl a BH Golf Clubot most epitettek ujra es tettek le valami kornyzetbaratabb ontozo felszerelest (nyomonkovettem az iroda ablakabol az epitkezest).

FYI Zsuzsi LA-rol irt, a missziok es a mamutfenyok eszakabbra vannak:)
A sivatagba pedig februarban menjen mindenki aki megteheti, mert gyonyoru mikor viragzik:)

kék madár 2018.01.15. 21:45:09

@zoldzeller: 2006 ota mult telen esett itt a legtobbet, San Diegoban.Persze SF-tol a mexikoi hatarig nagyon valtozo lehet a csapadek mennyisege.

@Zsuzsi65: nagyon kiraly leiras volt jo sok foldrajzzal, kulon plusz pont.
Sosem hagynam ki, es mar sokszor leirtam, amitol leesett az allam:
Los Angeles (metro) a nepesseg osszetetele szerint a vilag 2-ik legnagyobb mexikoi varosa 3-ik legnagyobb irani, es 4-ik koreai es a magyar lakossag szerint is belefer a 10-be.

kék madár 2018.01.15. 21:51:30

persze a dugok allandoak es a varos egy resze eleg ronda es egyhangu, de azert ha valahol a tulnepesedes es az energia es vizhiany problemait megoldjak, az Los Angelesben lesz/van, a mernoki zsenialitas csucsa, hogy California nagyvarosai ennyire elhetoek.
(En alairnam a peticiot, hogy szakadjon el az allam az USA-tol :)

zoldzeller 2018.01.15. 22:02:07

@kék madár: Izraelen kivul pedig NY utan LA-ben el a legtobb zsido (igen, tobb mint Floridaban).

En siman elnek egy Washington-Oregon-California United States-ben;)
Ah, ti ott delen csak ellocsoljatok a mi (eszakiak) vizunket;)

Borogy 2018.01.15. 22:17:39

Azert az nagyon unalmas, keso delutanra ertunk visza Los Angeles hatarara Vegasbol, es szornyu volt szemezni a naplementevel masfel oran keresztul az ocenpartig autopalyan :)

2018.01.15. 22:18:02

Szerintem szánalmasan közhelyes írás, rendkívül materiális szemlélettel, valódi önálló gondolatok nélkül.

kék madár 2018.01.15. 22:32:56

@zoldzeller: ah, ellocsoljuk a vizeteket :)
A vizunk harmada valoban toletek/ a Sierrakbol jon, a harmada a Rockiesbol, es a maradek helyi illetve a visszaforgatott viz.
En gyujtom az esovizet es nincs fuvem, csak bokraim talajtakaroim es faim, de kiraz a hideg, ha golf palyat latok, az tenyleg pazarlas. Mint ahogy a fu mindenhol az, ahol nem termeszetes.

kék madár 2018.01.15. 22:36:12

@Balango: azt nem irtad, hogy matematikai es filozofiai levezetesek is hianyoznak belole, valamint a monarch lepkek vandorlasi szokasairol sem irt egy szot se ógörögül. Csak arrol szolt amirol akart, agyrem!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 22:40:06

@zoldzeller: igen, a nagy szamu zsido es koreai lakossagon en is meglepodtem.

zoldzeller 2018.01.15. 22:42:39

@kék madár: Palm Desert es kornyeke nem a kedvenced igaz?:) (de amugy egyetertek, ezert is orultem a tendencianak hogy a kornyezetnek megfelelo novenyeket kezdtek telepiteni.)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 22:43:46

@zoldzeller: koszi! Nagyon sok mindent leirtal, ami miatt (szinten) szeretem ezt a varost :) most tervezzuk a BROAD-ot, ahova meg nem jutottunk el. Getty nekem is egyik kedvencem, a gyerekeimet iskolai kirandulasokra is mindig vittek ide a tanarok, mind a ketten nagyon elveztek/elvezik mindig, amikor megyunk.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 22:48:05

@Mikkamak: "Kimaradtak a felsorolásból az évente (akár többször is) megismétlődő bozóttüzek, valamint a ritkább, de nagyobb mennyiségű eső okozta földcsuszamlások. Meg persze a csapadékhiány miatti szárazságos időszakok."

Mivel a tema "miert szeretek itt elni" volt, igy az altalad felsorolt dolgok inkabb egy masik poszt (mik a lakohelyem negativumai) posztba illettek volna. Errol is lehetne posztot irni termeszetesen, hiszen minden eremnek 2 oldala van :). A poszt CSAK az EGYIK oldalt mutatta be.

kék madár 2018.01.15. 22:49:51

@zoldzeller: Palm Springs epiteszetet, szubkulturajat (ruhaban) szeretem, de a sivagi meleget valoban nem birom, meg persze minden szal fu agyrem.

zoldzeller 2018.01.15. 22:52:15

@Zsuzsi65: azert irtam le, mert sajnalom Csodabogarat, hogy ezek szerint itt volt egy honapot es a baratnoje vagy bena volt, vagy fogalma sem volt ezekrol, de olyan nincs hogy LA-ben legyen akar egyetlen olyan nap mikor nincs koncert. Es sajnalom mikor ejonnek ide emberek es elmondjak, hogy szar. Mert az atlag turistalatvanyossagok szerintem is remesek, azert kar ide jonni pl Magyarorszagrol. Meg az ocean is hideg, es az ocean part a Venice Beachen vagy SM-ben szerintem nem kulonosebben vonzo, viszont vannak nagyon szep part szakaszok amikert erdemes picit utazni, es nem azt mutatogatjak a turistaknak.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 22:53:55

@Borogy: "es szornyu volt szemezni a naplementevel masfel oran keresztul az ocenpartig autopalyan :)"

En keleti iranyban vezetek reggel, delutan meg nyugatnak, igy allandoan a szemembe sut a nap :) Szoktam is mondogatni ismerosoknek, hogy ez egy tipikus del-kaiforniai "problema" :))) (tul sok a napsutes) plane kora tavasszal es keso osszel, amikor meg v mar nincs olyan magasan a nap, igy a kocsiban levo napellenzo sem segit

zoldzeller 2018.01.15. 23:00:25

@Zsuzsi65: a del kaliforniai nok legnagyobb baja, hogy mindig napszumeveget kell hordani, mert a hunyorgastol rancosodunk:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 23:01:52

@zoldzeller: "sajnalom Csodabogarat, hogy ezek szerint itt volt egy honapot es a baratnoje vagy bena volt, vagy fogalma sem volt ezekrol, de olyan nincs hogy LA-ben legyen akar egyetlen olyan nap mikor nincs koncert. Es sajnalom mikor ejonnek ide emberek es elmondjak, hogy szar. Mert az atlag turistalatvanyossagok szerintem is remesek, azert kar ide jonni pl Magyarorszagrol. "

Pontosan igy van! Ezert probalom en is bemutatni (amennyire tudom) LA-nek es SoCal-nak azt az arcat bemutatni, ami nem a tipikus turista programok resze...Koszi, hogy te is hozzateszed ehhez a te gondolataidat! :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 23:04:03

@zoldzeller: "a del kaliforniai nok legnagyobb baja, hogy mindig napszumeveget kell hordani, mert a hunyorgastol rancosodunk:)"

Haha, ez tenyleg igy van :) anniyra megszoktam, hogy a taskamban mindig ott a napszemuveg, hogy most, amikor karacsony tajan Mo-n voltnk, es 1-2 napra kisutott a nap, rogton vettem elo a napszemuveget, es felraktam :) Kicsit furan is neztek ram paran, biztos azt hittek, valami nagy monoklit probalok eltakarni :)))

kék madár 2018.01.15. 23:13:49

@Zsuzsi65: @zoldzeller: nekunk sok latogatonk volt akik sokadszorra eljottek San Diegoba, eloszor hozzank, es mondtak, hogy ne erolkodjek, ne mutassak semmit, mar mindent lattak meg amugy is uncsi. Mondtam, hogy kezdesnek masfel orat kerek. Mindbol lett 3 nap

zoldzeller 2018.01.15. 23:24:12

@kék madár: ugye, ugye? Mi ezert sem utazunk/utaztunk soha befizetett turista uttal.
Nekem tobbet jelent bolyongani egy ismeretlen varosban es ott megallni ahol epp akarok, mint vegig rohanni a latvanyossagokat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.15. 23:47:25

@Balango: "szánalmasan közhelyes írás, rendkívül materiális szemlélettel, valódi önálló gondolatok nélkül."

Az a baj, hogy LA meg Kalifornia ilyen kozhelyes: csupa napsutes, meg kek eg, meg palmafak meg ocean, meg hegyek, meg sivatag, meg filmsztarok :)) (mondjuk a naplementekben es a mediterran novenyzetben nem igazan fedeztem fel a materialis szemleletet, de ha kifejted, mire gondolsz, jobban megertem :)))
De legkozelebb akkor jobban belemerulok, es meselek Big Tujunga Canyon gyonyoru hegyeirol, vagy Mount Wilson tetejen levo csillagvizsgalo torteneterol, Mount Baldy sifelvonoirol, esetleg a Disney Concert terem akusztikajarol, vagy a Greek Theater nyari szabadteri programjairol. Ezek is a kedvenceim koze tartoznak :) Nem beszelve arrol a sok mindenrol, amit Zoldzeller emlitett :)

kék madár 2018.01.16. 00:04:53

@Zsuzsi65: gyertek gyakran :)
en viszonzom, havonta legalabb egyszer valahol LA-ben

- duplagondol 2018.01.16. 00:19:30

"Statisztikák szerint is Dél-Kalifornia klímája a legvonzóbb az USA államai közti összehasonlításban."

Ahamm. Akkor feltétlen, ha csak a véletlen összjátéka miatt követte nemrég pl. ezt:

24.hu/kulfold/2017/12/06/remiszto-fotokon-a-pusztito-kaliforniai-erdotuz/

ez:

444.hu/2018/01/11/szazak-kutatnak-az-eltuntek-utan-a-foldcsuszamlas-sujtotta-del-kaliforniaban

kék madár 2018.01.16. 00:24:24

@- duplagondol: ezt meg is magyarazhatnad esetleg.
Tehat ha a furdoszobamban mindig 23 fok van 60%-os paratartalom, de osszetort a tukor, eltort a WC, es nem folyik le a kad, akkor rossz a klima?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.16. 00:50:29

@- duplagondol: klima =/= termeszeti katasztrofa. A klima v.
eghajlat(wikipedia a baratunk:) : "valamely hely vagy földrajzi táj hosszú távra jellemző időjárási viszonyainak összessége, az időjárás elemeinek hosszabb időn át történő ismétlődése. Tudományos fogalomként az időjárási paraméterek együttes várható értékeit jelenti, amit statisztikai úton az úgynevezett bázisidőszakra vonatkozó sokéves átlaggal becsülnek"
Termeszeti katasztrofa (amiket te felsoroltal, tehat erdotuzek,foldcsuszamlasok):
"természeti okokból bekövetkező olyan esemény, ami emberek vagy egyéb élőlények nagy létszámú csoportjának életkörülményeit hosszabb-rövidebb ideig hirtelen és nagy mértékben, negatív irányban befolyásolja. A természeti katasztrófa váratlan, vagy elháríthatatlan módon következik be."

Az mas kerdes, hogy mint tudjuk, a media igencsak szereti a katasztrofa hireket, igy az a benyomasod lehet, hogy a kaliforniai katasztrofak gyakorlatilag az ev 12 honapjaban folyamatosan jelen vannak:) Ha igy lenne, nem laknanak itt kozel 40 millioan, hanem indenki menekulne :))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.16. 00:51:54

@kék madár: oh, ez megtisztelo :))) akkor mar ertem, egyes kommentek miert olyanok, amilyenek :)))))

Taxomükke (UK) 2018.01.16. 00:56:04

Az valahogy kimaradt, hogy LA-ben mukodott a vilag egyik legjobb bandaja: The Doors.
Amikor meghalok, es felmegyek a mennyorszagba, jo lesz talalkozni Jim Morrisonnal.

zoldzeller 2018.01.16. 01:04:03

@Zsuzsi65: a masik tema ami elojon, hogy nem rettegunk-e a foldrengestol:))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.16. 01:33:21

@zoldzeller: meg a tuzektol es foldcsuszamlasoktol, ahogy latod az egyik fenti kommentben :)) hat, legutobb a tuz eleg kozel volt, de tuleltuk :) a het elejen meg kerulgetni kellett a sarat az utcan, amit lemosott az eso a domboldalakrol :)
(de nem akarok lelketlennek latszani, mert azert az aldozatokat ill. a csaladokat, akiket erintett, TENYLEG borzasztoan sajnalom, ez nem vicc. Na de katasztrofak mindenhol elofordulnak, szoval ilyen alapon akkor nincs egy pontja a foldnek, ahol jo lenne elni ;)
A ferjem mindig a dunai arvizeket emliti (2006-ban volt eppen latogatoban, amikor egy tavaszi pesti arvizzel szembesult.) Nagyon csodalkozott is, o csak tuzekhez es foldrengeshez van szokva Kaliforniaban :))

gabors 2018.01.16. 02:23:13

Meg hozza lehet tenni hogy szabad a fu (ganja) is Januartol :-)

Biztos sokaknak ez is rajta lenne a listan ....

zoldzeller 2018.01.16. 03:45:42

@gabors: nem mintha eddig tul nehez lett volna hozza jutni...

gabors 2018.01.16. 04:21:49

@zoldzeller: "@gabors: nem mintha eddig tul nehez lett volna hozza jutni... "

biztos ... DE hogy legalis vagy nem ORIASI kulonbseg .... fiatal (es raadasul fekete) fiatalokat legalabb mar ezert sem lehet becsukni ...

most mar eleg allamban legalis es lesz eleg adat hogy kideruljon a tiltas vagy a legazlizalas a megoldas (tiltas nem mukodott csak a private bortonok tulajdonosai es reszvenyesei jartak nagyon jol)

en eddig sem szivtam semmit ezutan sem szivnek ha ott laknek ..errefele meg nem legalis ... de remelem elobb utobb az lesz es eggyel kevesebb dologbol tud a "maffia" meg a bandak penzt csinalni ...

zoldzeller 2018.01.16. 04:49:01

@gabors: lehet hogy felre ertetted, orulok hogy vegre teljesen legalis, bar evek ota van kartyam.
Csak annyit mondtam hogy egyreszt eddig is gond nelkuk hozzaferheto volt orvosi kartya nelkul is, masreszt Kalifornia mar regota eleg liberalis fu kerdesben, nem hiszem hogy ez miatt sokakat bevittek volna a rendorok, legalabbis nagyobb varosokban.

kék madár 2018.01.16. 05:02:52

@zoldzeller: nalunk a lakasban estenkent ha mely levegot veszek, ingyen szivom, a kutyasetaltatok maniaja, hogy marihianazassal dobjak fel a setat

blackhairlady 2018.01.16. 05:12:45

@Zsuzsi65: Jo kis osszefoglalo Zsuzsi, koszi :) Majd valamikor feletek is ellatogatunk a lakokocsinkkal es sajat szememmel ellenorzom, hogy igazat irtal -e :)))
A kepekert kulon koszonet, nagyon jok!

zoldzeller 2018.01.16. 05:18:14

@kék madár: utcan en is szoktam erezni:))

kék madár 2018.01.16. 08:39:21

@kisrumpf: jaj, ne haragudj, nem volt szandekos :)

Jancsiszeg1980 2018.01.16. 10:09:36

Hehe, gondolom a kedves szerzőnek biztos nem tetszene Los Angeles egésze, amibe beletartozik Compton, South Central és a Watts kerületek is ;)

Mindenesetre örülök, hogy megtalálta a számításait. Csak vigyázzon a hírhedt bozóttüzekkel.

sokasebi · http://pacifictime.blog.hu/ 2018.01.16. 11:28:24

LA tényleg egy kiváló hely, de azért vannak árnyoldalai is: a tenger hideg, a táj sivatagos, a külvárosa unalmas, a belvárosa egy pöcegödör, a lakosai főleg illegális mexikóiak. Európa és Ázsia is messze van tőle. Magasak az adók és 300 ezer dollártól kezdődnek a kis kutyaólszerű házaik árai. De talán az egyetlen hely az usában ahol nem kérnek ID-t, ha sört veszel.

Pisti 90 2018.01.16. 11:38:49

Látványra nagyon szép hely, csak azt nem tudom, milyen ott a közbiztonság. Azért az nem mindenhol jó Amerikában, és nem tudom, hogy LA a jobb vagy rosszabb helyek közé tartozik. Amúgy meg a dugókra akik panaszkodnak, miért nem tömegközlekedéssel mennek? Jó arra a tömegközlekedés?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.16. 18:36:56

@Jancsiszeg1980 @sokasebi @Pisti 90 :

Ahogy a cim sejteti, ez a poszt LA POZITIV oldalat mutatja be :) Ami nem azt jelenti, hogy nincs negativ oldal:) Tudom, emberi termeszet, hogy egyensulyra torekszunk, szoval megertem, hogy van, aki hianyolja a negativumokat, hogy ezzel ez a megbillent egyensuly kicsit helyrealljon :)

Nos, termeszetesen vannak negativ oldalai is LA-nek es Del-Kalifornianak. Ha nem lennenek, akkor hosszu sorokban tolongananak az emberek, hogy itt elhessenek, es mindent megtennenek azert, hogy los angelesi lakosnak mondhassak magukat :) (igy is eleg sokan megprobaljak, nemhiaba annyi az illegalis ;)
Igen, Comton nekem sem tetszene, sot, nem tetszik North Alvarado es a 101 autopalya keresztezodesenel levo feluljaro, ami alatt mindig ott a sok hajlektalan, es ha kipateroljak oket, masnap mar megint ott vannak. De emlithetnem mondjuk Skid Row-t is, ami meg rosszabb, vagy a West 7th str-et, ahol mindig szemetes az utca, es orulok, hogy mar nem kell arra autoznom nap mint nap.

Ami a tomegkozlekedest illeti, minden relativ:) Mo-n tobb, mint 20 evig tomegkozlekedtem, megszoktam, elfogadtam olyannak, amilyen. Aztan 10 ev tomegkozlekedes nelkuli elet utan visszacsoppenve a pesti tomegkozlekedesbe, nagyon furcsa volt: farasztonak tunt a metrorol villamosra, buszra le-fol szallas, hogy nincs privat terem stb stb. Ezzel szemben all az LA dugo (hozza kell tennem, ez is relativ, mert a nap bizonyos szakaszaiban es bizonyos utvonalakon nincs dugo :), ahol beulok a kocsiba, es egyedul vagyok, nem zavar senki :)

Hogy miert nem tomegkozlekedunk? Azert, mert a lakossag nagyobbik hanyada nem a szorosan vett belvarosban lakik, ahol van tomegkozlekedes (metro, busz), hanem a kertvarosokban. Ugy kepzeld el, mintha mondjuk rajzolnal egy 50 km sugaru kort Bp kore, es ott tomegkozlekedest akarnal letesiteni, a kor 2/3-an hozzaadva 1500-2000 m magas hegyeket,es a (szuken vett) varos lakossagat, ami tobb, mint 4 millio (nem beszelve a tagabban vett LA megyerol, ahonnan szinten sokan jarnak dolgozni, ez pedig csekely 10 millio! :) Le a kalappal az olyan varosvezetes elott, aki tomegkozlekedest epit ki ilyen feltetelek mellett :)

Bozottuzek: szerencses vagyok/vagyunk, szuper tuzoltoink vannak, es az is jo, hogy a kisvarosom nagy resze nem elszortan, dombok kozott epitett hazakbol all, hanem egy hegyekkel korulvett medenceben (lsd. az utolso kepet a posztban), igy a tuzveszely merteke kozel sem olyan, mint azokon a teruleteken, ahol legutobb tuzek voltak.
Sor vasarlas:) Nos, ebben nincs sok tapasztalatom, mert 1. nem szoktam sort venni (a ferjem reszortja, de o is inkabb a kaliforniai bort preferalja:), 2. barmennyire is szeretnem, mar nem neznek 21 ev alattinak, szoval nem kernek el toleg igazolvanyt :)) De ha beulunk egy etterembe, a lanyomtol minden esetben kerik, ha mondjuk egy koktelt akar rendelni maganak :))

Az utolso szo jogan :) LA-ben elni nem erdem, hanem egy allapot. Nem kell kisebbnek ereznie magat annak, aki nem lakik itt, es en sem erzem tobbnek magam, mert abban a szerencseben van reszem, hogy az elet ide sodort :) Ez a cikk sem arrol szolt, hogy "megtalaltam a szamitasom"...egyszeruen egy szemelyes preferenciakon alapulo beszamolo, semmi tobb :))

SzZoole 2018.01.16. 19:30:58

@kék madár: "En alairnam a peticiot, hogy szakadjon el az allam az USA-tol :)"

Es Oprah Winfrey lenne California elnoke :-))

Just kidding

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.16. 21:52:14

@Pisti 90: ja, a tomegkozlekedesrol jutott eszembe:) Egy regebbi posztomban irtam a los angelesi metrorol:) Ime: hataratkelo.blog.hu/2017/05/27/ezerarcu_los_angeles
A metro terkep: media.metro.net/documents/8f0fe43e-da3b-4a10-bd8e-4cfd54e30eb3.pdf

Tsteinar 2018.01.16. 22:00:58

Szerintem ez nem arról szól, hogy miért jó LA-ben élni, hanem általánosságban Californiában, amit teljesen megértek. Viszont LA az állam segglyuka, leszámítva mondjuk Oaklandet. Kivéve persze ha valaki a dombokon lakik. A Hollywood táblától nem látni a várost a szmogtól, nincs tömegközlekedés - ez mondjuk megérne egy külön posztot, hogy miért nincs -, egy dugó az egész város, sátortáborok, csövesek mindenféle és magyar viszonylatban város méretű gettók a multikulti jegyében. Koreatown viszont tényleg érdekes.

zoldzeller 2018.01.16. 22:28:18

@Tsteinar: a szmog szar, bar mondjuk telen Magyarorszagon is komoly szmog riadok vannak.
De teny ket jellegzetes szmog tipus van a los angelesi es a londoni.
Ez van.

A masik pedig nem igaz, hogy LA szar, de ha nem jartal meg ott ugy hogy elmenj mondjuk Culver City-be, Beverlywood-ba, Century City-be, a Downtown rehabilitalt reszeibe (errol egyszer kene irni egy kulon posztot, hogy az elmult 10 evben milyen komoly valtozasok mentek ott vegbe), es itt hosszan sorolhatnam a varosokat/varosreszeket. Playa Del Rey-ben 5 ev alatt egy uj varosreszt felhuztak, tobb ezer uj lakassal, hazakkal, jatszoterekkel, mall-al es mozikkal.
Es persze vannak csovesek, de Kaliforniaban a nagyvarosokban mindenhol vannak, el kell menni SF-be, Santa Monica-ba, Berkeley-be. Ez van. Vegulis lehetne uldozni is oket, akkor nem lennenek szem elott, bar a problema nem oldodna meg.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.16. 22:45:27

@Tsteinar: a levego szennyezettseggel RESZBEN egyetertek. California Air Resources Board-nal dolgozom, es igy volt/van szerencsem bepillantani LA levego szennyezettsege ill. az ellene folyo intezkedesek tortenetebe, ill. jelenebe.
Sokan ugy hiszik, a szmogrol hallva/olvasva, hogy LA kb. ugy nez ki, mint egy kinai nagyvaros, hol 24/7 az emberek maszkban jarnak. Na, errol azert tavolrol sincs szo! :)

Annyit tudni kell, hogy LA foldrajzi fekvese a fo oka a legszennyezesnek: egy hegyekkel korulvett medenceben fekszik, amelynek csak az ocean fele van kijarata. Az ocean felol ill. a keleti oldalrol, a sivatag felol erkezo levego + a napfeny (es ozon) idonkent olyan kolcsonhatasba kerul, ami eros ozon szennyezettseget, idonkent pedig PM (particulate matter, v. apro reszecskek a levegoben) szennyezettseget okoz.
Itt egy erdekes cikk, ami ramutat, hogy milyen nagy fejlodes tortent az utobbi par evtizedben.
blog.mysidewalk.com/combating-pollution-in-los-angeles-how-one-city-is-improving-air-quality-f6f55cf8d711

Na most az a kijelentes, hogy LA az allam segglyuka, is kicsit tag fogalom :)) LA melyik reszere erted? mert ez kb olyan, mint Budapest Mo segglyuka, mert egy illeto latta mondjuk Kobanya-Kispestet v. a nyocker lepukkant reszeit ;)

LA terulete tobb mint 12,000 km2. Ez kb. akkora, mint Borsod, Heves es Nograd megye egyutt. Ebben tenyleg van olyan terulet, ami segglyuk, elismerem :))

FutureFry 2018.01.17. 02:55:16

@Zsuzsi65: @zoldzeller: Igen, saját tapasztalat alapján kijelenthetem, hogy 20-25 éve az LA smog sokkal rosszabb volt (pláne nyáron). Anno Pasadena-Alatadena-ból nem lehetett egyáltalán látni a környező hegyeket (pedig az pont ott van a hegy lábánál).
És ha már Pasadena, hogy mit érdemes még megnézni: A JPL-nek évente szokott lenni nyílt napja, akkor jó programok vannak. De lehet máskor is menni, igaz jó előre kell regisztrálni. Ha jókor megy az ember, akkor esetleg olyan űrszondát is láthat, ami aztán a naprendszer egy távolabbi részén köt ki.

somlobodog 2018.01.17. 06:52:59

@kék madár: te San Diegoban laksz? Írj lecci egy "miért jó ott" posztot :). Egyszer voltam pár éve de ilyenkor télen mindig eszembe jut hogy át kéne oda költözni... De valahogy még nem szerettem ki New Yorkból:)

Tsteinar 2018.01.17. 09:23:00

@zoldzeller: Többször voltam, bár nem éltem ott. Nem is akarok. Nekem csak az a gondom az ilyen cikkekkel, hogy egy rózsaszín képet festünk és aki csak filmen látja LA-t nem kap valós képet. Aki mondjuk lemegy autóval az 1-es úton, annak utána nem biztos hogy bejön a város.

Lehet, hogy jobb a helyzet a szmoggal nem tudom, nem élek ott. Én csak azt láttam, hogy beborítja a várost.

Igen Berkeley is tele van csövikkel, ha tovább mész metróval El Cerrito és társai még rosszabb környék.
Mégis ami nekem itt megdöbbentő volt, hogy Santa Monicán a strand mellett a pálma fák alatt táboroznak. Ezt is le kell írni szeritnem nem csak azt, hogy milyen szep a naplemente.

Ettől California még qrva jó hely, de én inkább egy kisvárosban laknék és bicikliznék :-)

- duplagondol 2018.01.17. 13:29:43

@Zsuzsi65 Elismerem, felületes szemlélő vagyok csupán. Pusztán a média híradásaiból, ezeknek a mennyiségéből nekem úgy tűnik, hogy az erdőtüzek gyakoribbak és nagyobbak, mint korábban. Egészen konkrétan a 2015-ös rekord szárazság jutott eszembe, amikor a még a WC-tartály lehúzását is korlátozni akarták. Talán, talán oka van ennek egy olyan vidéken, ahol több kipufogófüst száll el, mint bárhol máshol a bolygón.

vs.hu/kozelet/osszes/egyre-nagyobb-a-baj-kaliforniaban-0506

@kék madár: Miért tört el a tükör?

zoldzeller 2018.01.17. 15:58:01

@Tsteinar: na jo de ez 10 ok amiert jo ott lakni poszt:) ezek a listak mindig cukros szirupok pont azert mert csak egy oldalt mutat be.

zoldzeller 2018.01.17. 16:05:42

@Tsteinar: berkeley -t nem neveznem rossz kornyeknek:) akar holnap kikoltoznek egyes resZeire a hegy oldalba az egyetem kornyekere, vagy kensingtonba es albanyba.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.17. 17:46:40

@- duplagondol: "Elismerem, felületes szemlélő vagyok csupán. Pusztán a média híradásaiból, ezeknek a mennyiségéből nekem úgy tűnik, hogy az erdőtüzek gyakoribbak és nagyobbak, mint korábban. Egészen konkrétan a 2015-ös rekord szárazság jutott eszembe, amikor a még a WC-tartály lehúzását is korlátozni akarták. Talán, talán oka van ennek egy olyan vidéken, ahol több kipufogófüst száll el, mint bárhol máshol a bolygón."

Ha mar az egyensulyrol volt szo, bennem is itt van, hogy a media altal festett erem masik oldalat is megmutassam :)
Szoval: 1. szarazsag. CA egy sivatagos teruleten fekszik. Ebbol kovetkezoen a szarazsag nem ujdonsag :) Evtizedekkel, evszazadokkal ezelott is voltak aszalyok, csak akkor meg a media nem irt/kozvetitett rola (Ha megnezed a terkepen, Del-Kalifornia kb. Eszak-Afrikaval van egy szelessegi koron (a klimaja is - leszamitva a keskeny parti savot - hasonlo az eszak-afrikai szaraz, meleg eghajlathoz).
2. A vizhianynak nem feltetlenul (csak) az aszaly az oka, hanem rossz (politikai) dontesek sorozata (errol a temarol a magyar media nem igazan szamol be erthetoen, hiszen ez kaliforniai belpolitika, ami a magyar olvasokat nem igazan erinti/erdekli). Ha az adofizetok penzet nem tobb milliardos vasutepitesre forditana tisztelt kormanyzonk (raadasul figyelmen kivul hagyva, hogy CA egy autos nemzet, es a vasut LA es San Francisco kozott, ahol epul, nem lenne kihasznalva), hanem viztarozokat epittetne, amiben az eszak-kaliforniai esoket es hoolvadas utan keletkezo vizet lehetne felfogni (a Sierrakban az egyik leghavasabb videk az USA-ban), akkor talan kevesbe lenne problema az aszaly.
3. Kipufogogaz: teny, hogy rengeteg auto van. Az is teny, hogy CA-ban talan a legszigorubbak a kornyezetvedelmi szabalyok, ami a gepkocsikat illeti. Ahogy irtam is, a munkahelyem (karoltve a szovetsegi anyaceggel, az EPA-vel) allitja fel a standardeket, amit az osszes autogyarto kovet.
Ha mondjuk osszehasonlitjuk a vilag kulonbozo orszagait, nezd meg, hol a legrosszabb a helyzet (ez egy szuper jo terkep itt: aqicn.org/map/world/

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2018.01.17. 17:50:57

@- duplagondol: most eljatszogattam ezzel a terkeppel, tenyleg jopofa! :) Beirtam LA egyik forgalmas ovezetet, osszehasonlitva Bp (Szena ter-rel). Mind a ket kornyek "mersekelt" kategoria a legszennyezettseget illetoen ma reggel :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása