oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. augusztus 05. 06:30,  Az igazi napsütötte Toszkána 68 komment

2017. augusztus 05. 06:30 Határátkelő

Az igazi napsütötte Toszkána

Olaszországot szerintem nagyon nehéz nem szeretni (főleg ha nem kell ügyeket intézni, teszem hozzá gyorsan), és a mai posztból úgy tűnik, annak szerzője, Bumber is így van vele (ha valakinek esetleg ismerősen cseng a név, az nem véletlen, tavaly több posztot is írt az Egyesült Államokról).

Érdekes helyen nyaraltál? Szívesen mesélnél róla? Tedd azt, írd meg kalandjaidat a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

cim_103.jpg

„Régóta (ami annyit tesz, hogy hosszú évek óta) tervbe volt már véve egy olaszországi nyaralás, aminek kapcsán csak az volt a biztos, hogy Velence és környéke, a magyarok által is leginkább frekventált üdülőterületek felejtősek.

Ezzel szemben Toszkána (vagy Toscana, ha úgy jobban tetszik) nagyon vonzott, és ezen még az ezredforduló után a világon végigrohanó Toszkána-mánia sem tudott változtatni.

Mert a Napsütötte Toszkána gerjesztette őrület szükségszerűen hamis, idealizált képet festett a régióról, úgyhogy éppen ideje volt a saját szememmel is megnézni, milyen is Olaszország ezen része a valóságban.

Ki autópályán közelít…

Ha autópályán robog az ember Olaszország nyugati partja felé, akkor sokat nem lát a filmek és könyvek festette idealizált képből. Nem rossz, nem rossz, de azért közel sincs ahhoz a dombos, gyönyörű, idilli környékhez, amit az ember vár.

Ha már a közlekedésnél tartunk, két dolgot meg kell jegyeznem: egyrészt, hogy az Olaszországban töltött napok alatt a legendás dugók közül talán ha egyet láttunk, azt is szerencsére az autópálya másik oldalán, a másik, hogy az olaszok finoman szólva is sajátosan értelmezik a közlekedési szabályokat.

Tudom, közhely, de nem tudom megállni, hogy azért pár mondatban le ne írjam, hogy amit az olaszok közlekedés címszóval művelnek, az durva megcsúfolása mindennek, ami a KRESZ-ben szerepel.

Nem akarok most részletesen belemenni a robogósok, motorosok, és autósok kavarta káoszba, így csak annyit jegyeznék meg, hogy erősen úgy tűnik, számukra a közlekedési szabályok inkább elnagyolt javaslatok, mintsem betartandó utasítások. A motorosokról hosszas értekezéseket lehetne írni, de minek -  egyrészt már sokan sokszor leírták, másrészt ezt meg kell tapasztalni.

Szóval autópályán közelítve Toszkána igazi szépségének (mert van neki bőven) a töredékét sem mutatja meg, ami elsőre csalódás ugyan, ám aztán túlteszi magát rajta az ember.

A roaming

Muszáj pár mondatot írni a roamingról is, annál is inkább, mert az Európai Unión belül idén június közepétől megszűntek a roaming-díjak, aminek persze nagyon örülünk, mert az jó, és előremutató és éljen Európa, meg minden.

A dolog jelentős hátulütője, hogy ugyan ingyenes lett a roaming, viszont nem működik. Pontosabban értelmezhetetlen, hogy kinek mikor és miért, illetve kinek mikor és miért nem működik.

Nem értek a technikai részletekhez, az az egy azonban biztos, hogy míg mondjuk tavaly, amikor centeket ugyan, de kellett fizetni a roamingért, röhögve lehetett netezni bárhol Európában (már ahol volt térerő), addig ez idén nyáron lehetetlen küldetéssé nemesült.

Illetve ez még nem is így igaz pontosan, hiszen a társaságból volt, akinek működött, és volt, akinek nem (utóbbi voltam én, nyilván), gyakorlatilag ugyanolyan előfizetéssel, ugyanannál a szolgáltatónál. Na, erre varrjunk gombot.

Szóval a magam részéről én inkább fizetnék valami minimális összeget, csak legyen, mert ez így a (nagyon rossz) vicc kategória.

Pisa

Mindegy, lényeg, hogy sikerült megérkezni Pisába, ahol az Airbnb-n keresztül foglaltunk szállást. Ami egész korrekt volt, eltekintve attól az apróságtól, hogy a zuhanyt és a WC-t mindössze egy apró függöny választotta el egymástól – a többit a fantáziára bízom.

Ha Pisa, akkor nyilván ferde torony, és itt egy pillanatra érdemes megállni. A pisai ferde torony sok szempontból zseniális alkotás. Egyrészt sokkal nagyobb, mint az ember a képek alapján várná.

20170713_144435.jpg

Másrészt elképesztően jókat lehet röhögni a turistákon, akiknek a 90 százaléka pózol a toronnyal, eldönti, vagy megtartja – nem akármilyen látvány, amint egyszerre több száz ember hülyét csinál magából (félreértések elkerülése végett, mi is csináltunk, talán a tömegvonzás okán). 

Harmadrészt a tornyot 1173. augusztus 9-én (nem vicc, napra pontosan lehet tudni) kezdték építeni, és a harmadik szintig jutottak, amikor a talaj gyengesége vagy a tervező hibája (legyen az előbbi) miatt elkezdett dőlni. 

Akad pár olyan történelmi esemény, amin szívesen jelen lettem volna, az egyik ilyen az a városi tanácsülés, amikor napirendre került a „dől a torony, most mi legyen?” kérdés. 

Aki végül is azt javasolta, hogy építsék tovább, az ösztönös marketingzseni volt, hiszen ezzel utat nyitott a világ egyik leghíresebb látványosságának, egyúttal feltette a várost az akkor még nem létező turizmus térképére. 

Negyedrészt (és ez némileg fájdalmas) a ferde torony tényleg lenyűgöző látványa sajnos elviszi a fókuszt a körülötte lévő gyönyörű, sok szempontból lenyűgözőbb műemlékekről.

Ami nagy kár, mert a Dóm (Dom Santa Maria Assunta) és a keresztelő kápolna (Baptisterium, ami egész Olaszországban a legnagyobb egyébként) fantasztikus építmények, és nagyon nagy kár, hogy tapasztalatom szerint a többséget a torony érdekli elsősorban.

San Gimignano és Siena

Aki az „igazi” Toszkanát szeretné látni, az ne hagyja ki San Gimignanót, és nem is elsősorban a kisváros miatt (bár annak is káprázatos a hangulata), hanem az odavezető út miatt.

Kis mellékutakon kanyarogva lehet megközelíteni ugyanis a települést, aminek elődjét az etruszkok alapították az i.e. 3. században (csekélység), és a X. század óta San Gimignano, azután a püspök után, aki a legenda szerint megvédte az itáliaiakat a hunoktól.

A város történelme csúcsát a XII. században, majd a reneszánsz idején élte, gazdaságát a XIV. század közepén a pestisjárvány vágta haza, ekkor szinte teljesen elnéptelenedett.

A város azzal együtt is lenyűgöző, hogy néha az az ember érzése, hogy egy kifejezetten turistáknak épített művárosban jár, de a történelem, a középkori épületek maradványa azért visszaköszön mindenhol.

Ha már elmegy az ember San Gimignanóig, akkor nem szabad kihagyni Sienát sem, bár ha autóval érkezünk, akkor kell némi idegrendszer (és sok szerencse) a parkoláshoz. 

A város csodás, főtere pedig egészen egyedülállóan szép és különleges, amennyiben annyira zártnak hat, mint még kevés tér, ahol jártam. Itt rendezik a paliót, azaz azt a lovasversenyt, ami Geszti Pétert is „ihlette” a budapesti vágta kitalálására.

Firenze

Firenzével egy baj van: oda kellene költözni legalább pár hónapra ahhoz, hogy az ember legalább elkezdje megismerni, bejárni az utcáit, felfedezni zegzugos sarkait.

Minden más esetben a helyzetünk úgyszólván reménytelen, némi túlzással szinte mindegy, egy napot, vagy egy hetet tölt el ott az ember, mindig ugyanazt fogja érezni: nem láttam semmit.

A legendával ellentétben egyébként például az Uffizibe bejutni egyáltalán nem lehetetlen, igaz, rá kell fizetni pár eurót az egyébként meglehetősen borsos árú belépőjegyre, cserébe időpontra mehetünk, és nem kell órákat sorba állni. (A rendszer egyébként máshol is működik, jól.)

Úgyhogy Firenzéről nem is írnék bővebben, inkább pár képet csatolnék, és mindenkit bíztatnék, hogy menjen el és nézze meg.

A hőség

Az ember hajlamos az olaszokat tisztes távolból lustának titulálni, és persze van is benne valami, de aki járt már nyáron dél környékén olasz városban, az szerintem kissé átértékeli a véleményét.

Én megtettem, szerintem már az sem kis dolog, hogy egyáltalán hajlandók kimozdulni otthonról – elképzelhetetlen, hogyan lehet érdemi munkát végezni ilyen időben. (Tipp: sehogy.)

A rekkenő hőség nem írja le azt, ami a városokon belül (tehát nem a tengerpartokon, ez fontos különbség) ezekben a hónapokban van, szóval a magam részéről sokkal megértőbb lettem velük.

A gasztronómia

Hát igen… mit lehet erre mondani, ami nem elcsépelt? Szerintem aki evett már olasz fagyit, az egyrészt nagyon nehezen fog máshol ismét enni, egyszerűen olyan szinten állnak kategóriákkal minden fölött, amit korábban kóstoltam (egy-két ritka kivételtől eltekintve), hogy az félelmetes.

A leginkább félelmetes mégis az, hogy szinte minden utcasarkon hozzák ugyanazt a minőséget, a gyümölcsfagyiknál úgy érzed, mintha gyümölcsbe harapnál… sajnos nincsenek szavaim, hogy leírjam.

20170717_204346.jpg

Ugyanez igaz a tésztákra és a pizzákra, kár is belemenni a részletekbe, talán csak annyit írnék, hogy olaszként én is kifejezetten sértésként élném meg, hogy pizza néven árulnak világszerte olyan ételeket, melyeknek az égvilágon semmi közük nincsen a nemzeti ételemhez. (Hawaii pizza… rémület!) 

Szóval Olaszországban nem lehet nem fagyizni, és nem csak a hőség miatt, muszáj pizzázni, tésztákat enni, és utána kicsit elszomorodva arra gondolni, hogy hol fog az ember otthon ilyet találni. 

Hirtelen ennyi jutott az eszembe, remélem, nem untattam senkit, de gondoltam, megírom ezeket az apróságokat, hátha valaki kedvet kap a napsütötte Toszkánához.”

HÍRMONDÓ 

Kerüld el Barcelonát! 

Aki jót akar, a következő napokban nem megy a katalán nagyváros környékére. Egyrészt szombaton és hétfőn részleges sztrájk lesz az El Prat reptéren, másrészt a helyiek egyre kevésbé kedvelik a turistákat, aminek páran közülük meglehetősen agresszívan jelét is adják. 

Jöhet az egységes Írország? 

Tíz éven belül népszavazást tarthatnak Írország és az Egyesült Királysághoz tartozó Észak-Írország egyesítéséről egy ír parlamenti bizottság és az azt képviselő szenátor szerint. 

Szavazás lesz a Brexitről? 

Az ellenzéki brit Munkáspárt vezetője szavazást akar kicsikarni a parlamentben arról, hogy Nagy-Britannia az Európai Unió egységes belső piacán maradjon azt követően is, hogy az ország távozik a közösségből, és ehhez a kormányzó Konzervatív Párt soraiból is akar támogatókat szerezni a The Times értesülése szerint.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Olaszország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr4712721036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Golf2 2017.08.05. 06:47:14

Jó képek, jó poszt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.08.05. 06:54:18

Ez is egy olyan írás aminek el van harapva a vége.
Az olasz vendéglők, az olasz vendéglátás, az olasz ételek dicséretéről ódákat lehet zengeni. Építőművészetük páratlan.
Az érdekelne hogy mikor váltottak római számokról arab számokra.
Ugyanis ilyen mérnöki remek műveket komoly matematikai számítások nélkül lehetetlen megalkotni, viszont római számokkal nem lehet számtani műveleteket végezni. Ez volt a római kori építészet korlátja na de valamikor át kellett térniük arab számikra hogy ezeket a csodákat megalkothassák.

DieNanny CH 2017.08.05. 07:35:08

Voltam 6 éve 2 hétre, nagyon tetszett! Szívesen mennék újra.

Hari Seldon 2 2017.08.05. 07:36:18

@diggerdriver:
Hogy nem lehet építészetben használni? Szerintem is bonyolult volt a használata, de azért csak felépült a Colosseum, még Pantheon Rómában, meg a Pont du Gard délen. Szóval azért maradtak fent mai mértékkel is jelentős építmények.

Hari Seldon 2 2017.08.05. 07:38:33

Toszkánáról nehéz írni, mert nehéz elkerülni hogy közhelygyűjtemény legyen.

Hari Seldon 2 2017.08.05. 07:41:31

@Hari Seldon 2:
Ja, és ez a kijelentésem is közhely volt... :-)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.08.05. 07:43:22

@Hari Seldon 2:
Csinálj egy osztást szorzást római számokkal.
Ahogy mondod csodálatos alkotások születtek arab számok nélkül is de ez volt a fejlődés korlátja is.
diggerdriver.blog.hu/2013/04/25/a_semmi_ami_minden

2017.08.05. 08:31:43

Ezért érdemes volt korán ébredni, köszönet a remek írásért :-)

nyuszigonosz 2017.08.05. 08:48:14

@diggerdriver: Nem így mondanám.
Ugyanis, azokban az idökben - Római Birodalom - írásra használták elsödlegesen azokat a jeleket, amiket mi ma római számoknak nevezünk.

Akkori idöben a számolás, valaminek a kiszámolása: kézzel, ujjakkal, ujjakon számolás volt, és/vagy arra abacus- ok voltak, számoló táblák. Az akkori legpontosabb osztást-szorzást megoldó ilyen abakusz Victorius von Aquitanien találmánya 98 oszlopos volt, minden kiszámítására megfelelt.
Ami nem volt a római számsorban eredetileg, az a mai 0 - nulla. Mint leírt érték. Viszont annak ellenére a semmit késöbb N-el ( nullus) jelölték.

Indo -arab számok: a középkor matematikai zsenije, - mert tényleg az - Leonardo Fibonacci volt, lényegében ma is az, hiszen még ma is ismeretesek a Fibonacci számok ( én ezeket egy rakat könyvböl, ismerem, igazi matematikával foglalkozók biztosan még másképp is)
Szóval ö ismertette meg/ hozta be Európába a sok utazása során megismert különbözö számolási módszerek szerinte legjobbját ( és hát ö értett hozzá ) indo-arab számokat az 1202-ben emiatt írt Liber Abaci címü könyvében.

És mire ténylegesen Európa szerte mindenki ezekkel a számokkal és nem abakuszokkal számolt, bizonyára még nagyon sok idö eltelt.
Közben felépültek a legszebb katedrálisok, várak, Aquaduktok és bizony még nem úgy, hogy az építömesterek a mai arab számolást használták volna.

Hari Seldon 2 2017.08.05. 08:52:58

@diggerdriver:
Persze hogy baromi nehéz volt, ezt nem vitatom. Hogy korlát volt? Nem tudom, lehet, hogy volt valami eszközük az egyszerűsítésre. Másrészt az egységes birodalomban valószínűleg volt "ember anyag" a kegyetlen számolásokat elvégezni, így voltak képesek ezeket létrehozni. Az átállás még legkorábban logikusan az arab terjeszkedés után volt. Vagyis a hetedik nyolcadik század után. A Római Birodalom felbomlása után pár évszázadig még maradt a római számrendszer, viszont a kis államoknak nem volt lehetősége ennyi számolási elvégezni, ezért (is) rekedt a fejlődés pár száz évre. Utána az átállás olyan horderejű lehetett, mint az ipari forradalom volt.

Hari Seldon 2 2017.08.05. 08:55:47

@nyuszigonosz:
Na, most olvastam a hozzászólásodat. Nagyon részletes volt. Köszönöm.

nyuszigonosz 2017.08.05. 09:12:44

@Hari Seldon 2: Szivesen. A középkor az a kedvencem és ez is egy dolog, ami akkori. :-) Persze, nemtudok mindent, meg irtó sokat lehetne erröl is írni.
Aztán meg azok, akik ténylegesen matematikával és annak történelmével foglalkoznak, bizonyára jóval többet tudnak az ilyenekröl.

Bredpitt Monika 2017.08.05. 11:09:42

Csak Romaban jartam, de nagy vagyam eljutni erre a kornyekre is.

Meg Napolyra vagyok kivancsi.
ha mar fagyi: aki meg nem kostolta, a LEGJOBB fagyi a vilagon Haag&Dazs.

Most, hogy a ferjem ilyen tavol van tolem, meg igy is lehet a fagyit valasztanam a szex elleneben, ha az Haag&Dazs.

Kostoljatok meg, nem olcso, itton is lehet kapni, nem fogjatok megbanni.

A neve kicsit megteveszto, brooklyni eredetu a fagyi.

Kar volt magam emlekeztetni, a fagyi draga, a ferjem meg nincs itt.

Latcho Rom 2017.08.05. 11:21:47

Jó kis poszt, köszönet.

Mondják ugyan az okos gasztrómókusok hogy a pasta, pizza, amerikából ment vissza olaszországba, a mai formájában, én nem tudom :)

Bredpitt Monika 2017.08.05. 11:41:33

@swing gitan: én ettem pizzát Rómában is, meg sok helyen, de a legjobb szerintem az, amit Manhattenben csinálnak, sima sajtos , paradicsom szószos, nem tudom mit tudtak azok az amerikai olaszok, de az a pizza maga a tökély,

amúgy te nem szoktál aludni?

Csodabogár 2017.08.05. 11:42:47

@nyuszigonosz: Sokkal régebben is épültek fantasztikus építmények. Gondolom se az egyiptomiak se a mayak nem a mai értelemben vett arab számokat használtak. Akkor még nem is beszéltem az Ázsiában és Indiában található igen régi csodákról.

nyuszigonosz 2017.08.05. 11:48:17

@Csodabogár: Gondolom ezt kiegészítésképp írtad, mert én nem arról írtam, hogy az arab számok használata elött nem épült semmi érdekes.
Söt, a még ma is létezö csodás épületek mind olyan korban épültek, amikor még nem a ma ismert indo-arab számolás lett volna elterjedve.

Bredpitt Monika 2017.08.05. 11:49:57

Legyen egy is filmajánló is: Levelek Júliának

port.hu/adatlap/film/tv/levelek-julianak-letters-to-juliet/movie-108543

Gyönyörű helyeken játszódik. Amikor ezt a filmet láttam, akkor kezdtem el igazán erre a vidékre vágyni.

Ami még Olaszország téma nekem. Annak idején jártam barátnőmmel a Merlin színházba, akkor Jordán Tamás vezette.

A velencei kalmár-t láttam ott , többek között. Eszméletlen jó előadás volt. Teljesen bevonták a közönséget, lehetett almát venni a közönség soraiban járkáló színészektől, akik kosárból árulták az almát.

Az egyik színész kutyát játszott, aki odajött hozzánk és ha jól emlékszem odáig fajult a dolog, hogy még a lábunkat is megnyalta. De jó előadások voltak ott !!!!!

Latcho Rom 2017.08.05. 11:51:01

@Bredpitt Monika:

Pont így vagyok én is, a Jersey pizza embertelenül finom. Elfeledtem az étterem nevét, hosszú sorokban állnak az emberek a pizzáért.

Alvás? Kisértet jár a blogon ..azt láthattad :)

Bredpitt Monika 2017.08.05. 12:11:20

@swing gitan: hol jártál New Jerseyben?

"Alvás? Kisértet jár a blogon ..azt láthattad :) "

?????????

Ezt neked küldöm, aztán elülök a gép mellől. Iszonyú meleg van.
Mai program: jégkorcsolya.

www.youtube.com/watch?v=YlJQEx-rkD0

szeretem, amikor jó zenészek vannak egy színpadon, az egyik kedvenc koncertsorozatom, amit Eric Clapton csinál, most nem ugrik be a neve, nagyon jó zenészekkel lép fel együtt,

férjemmel egyszer egy kis new jersey i színházban láttam a Neville Brothers-t, sok koncerten voltam és ha hiszed ha nem, az egyik legnagyobb élményem, Korda György és Balázs Klári a Vigadóban, anyukámat vittem el,

ez a két ember olyan lazán lépett a közönség elé, és olyan hangulatot csináltak, hogy le a kalappal, akkor még józan volt Gyuri bácsi és tudott énekelni is, van hangja azt nem vitatja senki,

roobert 2017.08.05. 12:16:49

Van némi tévedés az olasz közlekedéssel kapcsolatban, ugyanis már rég nem úgy van mint 20 évvel ezelőtt. Olyan magas büntetési tarifák vannak, és annyi traffipax, hogy semmivel sem rosszabb a közlekedési morál mint nálunk. Nápoly meg a déli részek lehet durvábbak, de ugye itt Toszkánáról van szó. A roamingot meg esetleg a szolgáltatóval kellene megbeszélni, mert semmilyen probléma nem szokott lenni.

Latcho Rom 2017.08.05. 12:23:18

@Bredpitt Monika: Ott volt a szállodánk pár hónapja, nővéremet vittük négynapos n.yorki útra..

Aaron Neville egy pacsirta, láttam élőben én is, talán a Montreali Jazzfesten évekkel ezelőtt..

Hogy a Gyuribá piázik azt nem tudtam, a zsugáról igen :)

Latcho Rom 2017.08.05. 12:24:38

@Bredpitt Monika: Kis Kece Feri :) köszönöm, hűsölj...

Dikusz 2017.08.05. 12:51:34

@swing gitan: hát sok mindent mondnak róla, de azt, hogy élesben tolja a piát, azt nemigen hallottam még. Azt pedig megengedheti magának, hogy minőségi tütüt toljon.
Kislányként láttam gyakran, amikor a Bajza utca, Damjanich utca sárkán álló házban lakott sok hírességgel együtt. Nem írta Móni, hogy most volt az édesanyjával a Vigadóban:)

Mónikának ezért a "kiskecéért" megszavazok egy dupla adag csokoládéfagyit:))) Nagyon szép zene.

Egy kis sport: az index cikke Fuchs Jenőről, nyelvtudás híján sajna nem tudom a BBC History Magazin teljes cikkét elolvasni...

P.Elliot 2017.08.05. 13:07:11

@nyuszigonosz: Te vagy itt ma a nap hose, / nekem/ mert nekem is hianyosak voltak az ismereteim, plusz csak halvanyan derengtek dolgok mert elfelejtettem a szamitasok fejlodeset meg ezzel kapcsolatos dolgokat, koszi szepen.
Ezert is szeretem a Hataratkelot, annyifele ember akad itt, jonnek kozbeszolni, beleszolni, meg akkor is ha netan csak fejreolvaso pokhendi stikusban de hozzak a jo ismeretuket vagy meglatasaikat, megosszak, el lehet beszelgetni, vitatkozni rola, mindenki tudasara tesznek egy kicsit meg.
Ami az epiteszetet illeti, lehet hogy meg szamitasok se kellettek a rettento rego korokban illetve meg az osember is erezte, tudta, tapasztalta matematikus tudas nelkul hogy ha egy nagy kavicsra teszek egy kicsit akkor meg fog allni. Ha laposra teszek laposabbat akkor meg jobban. Ha kitoltom sarral a kozoket akkor sokaig nem omlik ossze, forditva azonnal tudta hogy ez a modszer hasznalhatatlan, aztan igy lassan fejlodtek, atadtak nagy hummogesek kozepette a tudasukat a fiatalsagnak akik szinten tovabbgondoltak frissebb fejjel es mar alaptudassal a dolgot.
Olaszorszag gyonyoru, nincs annal szebb orszag a szememben, nagy rajongoja vagyok....

P.Elliot 2017.08.05. 13:20:16

A poszt maga nagyon jo, udito ebben a melegben.
A pizza tema, az olaszok pizzajat meg nem megvaltoztattak vilagszerte hanem tovabbfejlesztettek az illeto orszag szajize szerint es igy lett szerintem a legnagyobb vilagsiker az etelek torteneteben.
Hawaii pizza? En sem szeretem/ mint a hawaii etelek jo reszet nem/ de semmi rosszat nem latok benne amikor valaki igen. Miert ne? Vagy hogy az indiai, kinai es barmi mas nep, beleertve a magyarokat olyat tesznek ra amit szeretnek, attol az meg pizza! Sot ugy a finom nekik !
Nem tudom hogy mas mit szolna az en pizzamhoz amit csak en szeretek es rogyasig van pakolva piros es zold szinu aprora vagott paprikaval, nagyon keves sajttal es kis paradicsomszosszal kenve, ra a sajat fuszer osszeallitasom, csodalatos. Nekem!
Egyebkent Olaszorszagban Romaban ettem pizzat vagy 3x es nekem kopedelem volt az ittenihez kepest, ezzel nem azt akarom mondani hogy mindenutt az volt de en kifogtam. Tul puha teszta, a paradicsom es a sajt csak nagyon ritkasan, nyomokban volt jelen, nem is ettunk tobbet sehol.
Itt viszont New Yorkban eszmeletlenul jo pizzakat lehet enni, kemences, faval futott sutok, vekony az alja es ropogos es nem sajnalnak ra semmit, nincs lesporolva.
New Jerseyben is vannak helyek ahol sorbaallas van a pizzas elott, itt sem minden pizzas jo, de ha valaki kinti sort is lat a vendeglo vagy pizzas vagy barmi etetohely elott az nyugodtan alljon be a sorba mert az a rengeteg ember sosem veletlen....Aztan acsorgas kozben erdeklodjon hogy mit arulnak itt, mit erdemes megkostolni majd felvilagositjak....

P.Elliot 2017.08.05. 13:32:22

@Bredpitt Monika: Ezt a kozonseget is bevontak a szinhazi eloadasba ilyet en is lattam, egy Met Operanal a Szevillai Borbelynal hogy a borbely az eloadas utan a nagy tapsvihar kozepette, lehajolva az elso sorban uloknek nevjegyeket osztogatott a borbelyi szolgaltatasarol ami nagyon feldobta az eloadas veget, volt humoruk.
Szeretem az ilyen meglepo kis mozzanatokat, pl. az operaenekesno nem a szinpadon enekelt hanem felbukkant a kozonseg kozott hirtelenul mert az opera szerint / La Sonnambula/, alvajaro volt es igaz hogy a szinpadon meg agyban aludt de aztan a rendezo lezavarta a nezoterre ahol ugy bukkant fel hogy eloszor nem vettek eszre csak amikor enekelve megindult/ reg lattam, pontosan nem emlekszem ra hogy melyik jelenteben volt/. Jok, feldobok az ilyen kis mozzanatok, orok emlek, foleg ha megtarthatod es nem eszed meg mint az almat...

Shanarey 2017.08.05. 15:04:13

Szép képek, szép helyek, de nekem az olaszok, túl hangosak.
:-)

Számolás. Érdekes téma, de azért matek nélkül is lehetett építeni, csak megfelelő szakember kellett hozzá. nem csak a matek a lényeg, hanem a megfelelő vizuális fantázia, és térlátás.

Fagylalt, na igen az nálam kötelező akármerre járok. Bár Skóciában és Angliában még nem láttam rendes fagylaltot, csak jégkrémet.

Ez volt nekem tegnap Hévízen:

kephost.com/images/2017/08/05/IMG_20170804_1923141.jpg

2017.08.05. 15:27:09

@nyuszigonosz:

Ez érdekes volt, és még hozzátéve a következőt (én sem vagyok sem matematikus, sem történész):

Szokták mondani, hogy az ókori görögöknek nem volt algebrája (csak geometriája), ami nem teljesen igaz, de valóban féloldalas, hogy geometriában egészen űrkutatás szintű dolgokat csináltak, algebrában viszont szinte egyáltalán semmit.

Ennek pont az írásrendszerek, és a matematikai jelölésrendszer fejlődése az oka.

Ha mi most algebrával foglalkozunk (és ma már eleve így kezdjük az iskolában), egyenleteket írunk fel satöbbi, szinte kizárólag szimbólumokat használunk: van jele a műveleteknek, az ismeretlennek és így tovább.

Ez nem triviális dolog, a görögöknek még nem volt ilyen jelölésrendszerük (és másoknak sem abban a korban, az egyik első európai, aki bevezette a szimbolikus algebrát egy Regiomontanus művésznevű német csóka volt a 15.(!) században).

Ők szóban, körülírással tudták ezt még csak kifejezni, ami nagyon lekorlátozza, hogy mekkora bonyolultságig lehet eljutni.

Így is oldottak meg (esetenként egészen embertelen) algebrai problémákat, de mindig a geometrián keresztül (például már volt benyomásuk, hogy hogyan kell a végtelen sorozatok összegét kiszámolni, ami abszolút beszarás), de a jelölésrendszer hiánya akadályozta a kiteljesedést (mint írtam, nem csak náluk, hanem a 15. századig mindenhol).

Na így, csak gondoltam, ezt még hozzáteszem.:)

nyuszigonosz 2017.08.05. 15:35:03

@Nagy kámpics: És jó, hogy hozzátetted.

@Shanarey: Pontosan, ahogy írod: a megfelelö szakember kellett akinek volt vizuális fantaziája és térlátása.
Így lettek azok a csodálatos épületek, amelyek nagy része még ma is megvan és ma is csodaszép.

blackhairlady 2017.08.05. 15:46:30

Nagyon szuper poszt volt, Olaszorszag tenyleg gyonyoru, bar csak motorosan atutazoban voltunk, a macskakoves ut meg a lelkemet is kirazta, de csak amultam es bamultam.

blackhairlady 2017.08.05. 15:47:43

@nyuszigonosz: Wow, te mindig tudsz valami erdekesseget hozni, ez lesz szerintem a nap kommntje, koszi :)

blackhairlady 2017.08.05. 15:52:08

@P.Elliot: Mar akartam parszor kerdezni csak mindig elfelejtem, hogy neked kell fizetned berleti dijat a kozossegi kert hasznalatert Vagy csak gondoznod kell, rendbe tartanod, es ennyi? Itt felem is terveznek egy ilyet letrehozni, meg nem tudom a reszleteket, de pl. ontozni biztosan naponta kell a nagy hoseg miatta, meg a terulet hasznalat, vagy ezt a varos/kerulet, akarmi koltsegvetesebol fizetik?

blackhairlady 2017.08.05. 15:54:17

@Bredpitt Monika: A Haag&Dazsban a Belga csoki darabos a legfinomabb :)

nyuszigonosz 2017.08.05. 15:56:56

@blackhairlady: Ne, ne legyen a nap kommentje, mert nem az.

Szerintem sokkal érdekesebb az, ahogy @Shanarey: összefoglalta, hogy az akkori építészetben bizony nem a számolás volt az elsörendü, hanem a vizuális elképzelés és térlátás.

és @Nagy kámpics: írása nagyon érdekes és hiánypótló.

Én nem tudok olyan sok mindent. Vannak dolgok, amik érdekelnek, azokról tudok pár valamit, meg mindig tanulok még hozzá, :-) de biztosra veszem, hogy sokaknak jóval több, mélyebb. konkrétabb tudásuk van az ilyenekröl is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.08.05. 16:15:48

@blackhairlady: Hagen Dazs nekunk is kedvenc, mi a sorbet-juket is szeretjuk :) mango es a malna a kedvencem, egy kis csokifagyival meg tejszinhabbal megspekelve a legjobb desszert:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.08.05. 16:19:26

Toscana a szivem csucske. Pisa es Firenze nekem hatalmas elmeny volt. Nehez leirni azt az erzest, amikor az ember kepekrol jol ismert helyeket eloben is lat.

Latcho Rom 2017.08.05. 16:25:11

@Zsuzsi65:

Főnökömtől tegnap búcsuztam el, négy évig Rómában fog dolgozni...már lehúzott négyet mexikóban, nagyon nem szereti a menést, ódákat zengtem neki az ottani életről..

Meg fogja szeretni szerintem:)

kisrumpf · www.kisrumpf.blogspot.com 2017.08.05. 16:26:08

@roobert: szerintem ez a nagyvarosokban lehet nyomaszto, ocsem panaszkodott nagyon a romai kozlekedesre, minket inkabb a kamikaze biciklisek akasztottak ki, foleg a hegyi utakon, amugy nyugis volt a kozlekedes a varosokban. Kiveve a csucsforgalom idejet, na de az mindenhol durva, nem?

Azt a nyari hoseget nem mernem felvallalni...

Vessetek meg, talan azert, mert igen zold szigetrol mentunk oda, de annyira nem nyugozott le a taj. Lehet, hogy tulsagosan sok megdolgozott kepet lattam mar onnan. Ellenben a kis toszkan varosok, az epuletek...! A kaja...!

gabors 2017.08.05. 16:59:27

@Bredpitt Monika: "amit Manhattenben csinálnak, " ???? minimum 10 ezer helyen csinalnak pizzat manhattenbe :-))) nem mind jo sot tobbseg meg csak eppen hogy kozepes .. vagy az sem, de van akinek pont az izlik ...

vannak olyan helyek amik csak az ebed idoben nyitnak ki kb 2 orara 99c egy leulni sem lehet hanem emberek utcan szepen megeszik vagy viszik dobozban es ezt is pizza-nak hivjak ...

de valoban a legtobb pizzas jobb mint barhol mashol ennel pizzat (bar ettem nagyon jot pl Virginiaban lengyel migrans par evig NYC-ben elt utanna ott nyitott pizza ettermet jobb mint 80%-a new yorkiaknak...

gabors 2017.08.05. 17:03:26

@swing gitan: "
Pont így vagyok én is, a Jersey pizza embertelenül finom." ez komparative dolog ... neked jobban izlett mint a canuk pizza ...(biztos hogy van egy csomo Jersey pizza ami csak eppen atlag vagy az alatti ... )

amugy a pizza annal jobb minnel frissebb (bar en a masnapos hutoben lehult pizzat kedvelem a legjobban azert eleve jo pizzanak kell lennia pizzahut meg domino az szemet)

Latcho Rom 2017.08.05. 17:09:55

@gabors:

azért vagye azt figyelembe kedves lecsóm hogy a kanuki pizzák sem egyformák, ahogy a missy elliot által is említett faszenes jersey pizzák sem egyformák, ahun mi voltunk ott egy órát vártunk, s figyelte a sor hogy a Boss is megjelenik-e..hisz a bolt a képével van kidekorálva, ahol éppen benyom aarcba egy slájszot :)

gabors 2017.08.05. 17:13:39

@Pöpec Djuri: pont errol van szo nem a "Jersey" pizza jo hanem egy jo pizza helyen voltatok .. .ugyanezt porbaltam irni BrettPitnek is is hogy NEM a manhatteni- pizza jo (ilyen nincs is) hanem vannak nagyon jo pizza helyek ...

de a pizzahelyek tobbsege csak kozepes vagy az alatt van ...

amugy az arbol is lehet kovetkeztetni hogy kb milyen is a pizza ...

Irbisz 2017.08.05. 17:16:19

"Olaszországot szerintem nagyon nehéz nem szeretni (főleg ha nem kell ügyeket intézni, teszem hozzá gyorsan),"

Tusristaskodni, jarni a videket es amulni a csodakon, ugy tenyleg nehez nem szeretni. Na de ott elni? Kollegamat megkerdeztem, miert van annyi olasz errefele (Nemetorszagban), mire azt felelte nemes egyszerüseggel, hogy ott elni es dolgozni nem jo, ö is csak azt sajnalja hogy az egyetemet mar miert nem külföldön vegezte, es miert probalt 2-3 evet melozni.
Mind Anglia, mind az USA, es nyilvan Nemeto. is sokkal jobb (itt mar közeleg a 10. eve), meg a csaladot is ritkan latogatja meg.

Csodabogár 2017.08.05. 17:22:48

@nyuszigonosz: Számomra az egyiptomi piramisok a nagy rejtélyek. Nem voltam ott, de sokat olvastam a témában s állítólag valami hihetetlen pontossággal vannak megépítve, csillagászati szempontok szerint.

Csodabogár 2017.08.05. 17:25:37

@gabors: Szerintem az igazi jó pizzát, fafűtésü kemencében sütik. Ilyenekhez volt szerencsém Nápolyban, Stockholmban olasz vendéglőben és Zürichben, szintén olasznál.
Nagyon valószinű, hogy a pizzát, meg a többi olasz ételt az olasz bevándorlók vitték Amerikába. Floridában különlegesen rossz pizzákat ettem.

gabors 2017.08.05. 17:35:53

@Csodabogár: "Szerintem az igazi jó pizzát, fafűtésü kemencében sütik."

ez biztos igy volt a 20-dik szazadban azert ezt mar meghaladtuk vannak nagyon jo pizza ettermek ahol gazzal futik azokat a kemenceket ... es nagyon jo pizzakat tudnak csinalni... mint irtam is a pizza helyek donto tobbsege NEM jo ezert is lehet hogy csak rosszakba futtotal bele Floridaban ...

de valoban a kemence/suto az alapja az egesznek

Latcho Rom 2017.08.05. 17:40:26

@gabors: fogalmzási zsákucca, nem kell minden szilánkon nyíni :)

gabors 2017.08.05. 17:45:09

@Pöpec Djuri: nem en irtam sem a Jersey sem a manhatten pizzarol :-))))

hogy van soros Djuri ???

blackhairlady 2017.08.05. 18:25:08

@Csodabogár: Sajnos erre felenk sincsenek jo pizzak, legalabbis ami nekem izlik.

Csodabogár 2017.08.05. 18:36:13

@blackhairlady: Sajnos Pesten még én se találtam, igaz tulzottan nem is kerestem, mert az Ember nem szereti.:-(

Latcho Rom 2017.08.05. 18:39:23

@gabors: Be van soroZva kérlek ;)

Ma előléptetett valaki Pöpecnek, tehát tartom magam a kinevezéshez.
:)

DieNanny CH 2017.08.05. 21:15:00

@P.Elliot:

Ilyen "közönségbevonás" volt anno1988-ban, mikor a Légy jó mindhalálig-ot néztem Szinetár Dórával, ott láttam először egysoros görkorcsolyát, mert volt jégpályás jelenet, és ilyen görikkel oldották meg. Na, a gyerekek a nézők mögül száguldottak be, meg Misi a nézőtér felé hagyta el Debrecent.
Ja, meg anno, vagy 25 éve, a Macskákban egy macsek a nézőtér felett egy drótkötélen lendült be, az is jó volt.

P.Elliot 2017.08.05. 22:46:14

@blackhairlady: Minden kozossegi kertben mas a berleti dij, en 20 dollart fizetek egy 10x10 feet-es darabert, nekem van belole tobb, felszantjak minden evben a teruletet ingyen es a vizhasznalat is benne van, meg vizkorlatozasnal is lehet locsolni, annyiszor amennyiszer szuksegesnek latod. A szabalyokat be kell tartani mert ez organikus kert, nem hasznalhatsz permetet meg semmit amit nem engedelyeznek, szoval vigyaznak ra. Reggel 7-tol este 7-ig mehetsz oda annyiszor amennyiszer akarsz. majus elsejen nyit oktober kozepeig, utana mindenki koteles kihuzkodni a maradek novenyeket, gyokereket es atadni tisztan a szantasnak.
A friss, ott nott zoldsegnek nincs parja, en mondom neked, ma is elcsodalkoztam amikor hoztam be uborkat es felvagtam, a heja mint a puha papir, az uzleti egy merev, kemeny burkolat, valoszinu hogy olyat ultetnek es olyan szereket hasznalnak hogy a heja kemeny legyen, ne romoljon, az ketto kozotti iz is eg es fold.
Probald ki ha lesz nalatok, visszamondani akarmikor lehet.
Nekem jo szorakozas mert sosem foglalkoztam konyhakerti novenyekkel ,most nyugdijas koromban lett ez a lehetoseg, / itthon arnyekos kertem van ami nem jo semmi vetemenynek, nagyon elvezek vele foglalkozni es ilyen finom dolgokat evtizedek ota nem ettem mint a kertbol...

P.Elliot 2017.08.05. 23:33:20

@DieNanny CH: Igen, az ilyen kis dolgok feldobjak a nezot, szo szerint belevonjak az eloadasba.
Nem ide tartozik, illetve a bevonasba igen hogy voltam Elvis Presley szulohelyen, kicsi kis porfeszek ma is, Tupelo, / Missisippi es ott volt a kis hazacska ahol szuletett es gyerekkorat toltotte.

A hazacska utan megneztuk a kis fa templomot amibe Elvis jart a szuleivel, es reszt vettunk egy misen, hehehe...ez volt a bevonas.

Az ugy tortent hogy bementunk a kis templomba, hosszu barna padok, ocska zongora, minden eredeti, mi voltunk a korai elso latogatok, a turavezeto bezarta mogottunk az ajtot hogy senki ne zavarjon, beultunk a padba es vartuk hogy beszeljen rola hogy mi volt itt regen de helyette megnyomott egy gombot, a szembelevo falrol legordult egy szinte az egesz falat beborito filmvaszon, ketoldalt szinten, az oldalson kezdtek bejonni az emberek, a 40-es evekbeli ruhakban, fekete-feher film volt, leultek, a szembenlevon is leult nehany ember, a pap, mindenki elkezdett enekelni, a kicsi templomocskat elarasztotta a zene, az enek, ott ultunk a kozepen, kapkodtuk a fejunket, valami hallatlanul erdekes volt....
Szoval mi is reszt vettunk a misen. A hivek enekeltek, egy-egy ember felallt Istent dicsoiteni, a kezet nyujtogatta felfele, tapsoltak, kicsit olyasmi volt mint a mai misek a feketek templomaban de nem igazan vonaglottak. A pap beszelt, kicsit recsegett a mikrofon ezert nem egeszen ertettem azonkivul hogy kerte hogy vilagosodjon meg mindenki elmeje, koltozzon bele a feny, a megtisztulas, erre elojott egy-ket ember a kozonsegbol, odavetette magat egy hosszu terdeplore es hajlongva, sirva vadolta magat ezek hianya miatt. A templomos emberek kozul nehany odament, megsimogatta a vallat, tobben is kesobb, ravetettek magukat, biztattak, vigasztaltak, feltoltottek a lelket josaggal, becsuletesseggel, Istenhivoseggel......Ami az illetonek eleg volt egy hetre, amikor az ordog kezdett mocorogni benne megint, hehehe, addigra ujra eljott a vasarnap es ujra tankoltak, uzembe helyeztek a kovetkezo hetig.........hehehehe. Irto erdekes es mulatsagos volt hogy ugy ereztuk hogy ott vagyunk koztuk, volt aki rank nezett, mosolygott, vartam hogy mikor szolit ki a pap/ marmint hogy nem-e ugy csinaltak meg a filmet/ es akkor most mit csinaljak? A zene nagyon szep volt, nem Elvis enekelt csak az emberek akik a filmen korulottunk voltak. Szep Gospel zene, enek volt, Elvis egesz eleteben szivesen enekelte ezeket, gyerekkoraban nagyon szeretett a templomba jarni es enekelni ahol semmi kulonosebb tehetseget nem mutatott csak enekelt a tobbivel.

P.Elliot 2017.08.06. 00:05:20

@gabors: Igen, a gazzal futott kemencekben is jo a pizza de a faval futottnek van egy kis egett, megfustolodott, porkolodott ize, semmihez nem hasonlithato, az azert erzik rajta...

Kelly és a szexi dög 2017.08.06. 01:06:51

Jó volt, jó volt, ide érdemes elmenni

blackhairlady 2017.08.06. 03:23:04

@P.Elliot: Koszi, kivancsi leszek mi lesz belole. Mindenesetre ha lesz akkor fogok berelni egyet. uborkam, paprikam, paradicsoom van nagy cserepekben, de jo lenne tobbet is termelni.

P.Elliot 2017.08.06. 03:46:56

@blackhairlady: Probald csak meg, majd meglatod hogy szabad foldben mennyi sok fog egy tovon teremni.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.08.06. 09:25:16

Piza : egy szemétlerakat, ha két méterre eltávolodsz a toronytól, már jönnek a csövesek, csupa romos viskó az egész.
Siena : szép , de istentelenül nagy a tömeg, tele van túristával
Firenze is szép de dettó

Amit inkább ajánlok az Lucca.

A toronnyal pózolás meg ősi román szokás, én csak röhögtem rajtuk, szánalmas fosbuk nemzedék.

slowMotion 2017.08.06. 09:25:23

Pizzastatisztika: eletemben a legrosszabb: Napolyban, legjobb:Dubrovnikban

Zsolt Mohos 2017.08.06. 10:14:05

Nagyon olvasmányos, köszönjük.

graphics 2017.08.06. 10:55:02

A mobil roaming a mobil telefon (cell-phone) beállításainak kérdése. Ha nem tiltottál le semmit pl. külföldi hívások(!) akkor a mobil készülék helyből tudja.

Így járt a párom is: egy rokontól ajándékba kapott telefonon le voltak tiltva az összes külfölddel kapcsolatos szolgáltatások amit csak kód ismeretében tudott volna visszaállítani...

montroyal ( CAN qc) 2017.08.07. 00:41:10

@slowMotion: spagetti ; legrosszabb Romaban a colosseum mellett legjobb nalunk vidéken nem olaszok altal készitett..

Vadalmaaaaa 2017.08.07. 09:33:08

Amit az olaszok muvelnek az utakon,az twnyleg felhaborito.

Toszkana viszont gyonyoru,szamos mas videkkel egyetemben. Az olaszoknak izlesuk van,legyen az divat vagy epiteszet,az orszag gyonyoru es a maximumot kihoztak belole.

Az olasz konyha nem nagy szam, egyszeru parasztkonyha,sok hizlalo elemmel. A sutemenyek borzalmasak, a fagyi jo es slussz.

Bredpitt Monika 2017.08.07. 10:57:27

@Dikusz: a csokifagyit nem szeretem, de van egy fagyizó Bécsben, ha jól emlékszem a Stephanplatz-on, na, ott a csokifagyi is nagyon finom volt, azóta is emlékszem az élményre,

@gabors: végül is igazad van, sok pizzát készítenek Manhattenben, sok helyen, de én már sokat ettem ott és mind jó volt, ezért írtam le, hogy ott a legjobb , nekem

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása