oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2016. november 05. 06:47,  Úton a világ legnagyobb tavánál 109 komment

2016. november 05. 06:47 Határátkelő

Úton a világ legnagyobb tavánál

A világ legnagyobb tava (legalábbis területre) az Egyesült Államokban található, méghozzá a kanadai határnál. A Lake Superior (vagy Felső-tó) majdnem akkor, mint Magyarország, és amellett, hogy a kereskedelem szempontjából fontos hajózási útvonal, népszerű kirándulóhely is. Kalauzunk ezúttal Bumber, aki már több posztot is küldött amerikai élményeiről és most, utolsó írásában a Felső-tó környékére visz minket jó pár képpel segítve az utat. (Korábban írt már Minneapolisról, július 4.-ről, Chicagóról és gasztronómiai kalandjairól, ha nem olvastátok volna, akkor pótoljátok!)

cim_88.jpg

„Nem tudom, a korábbi beszámolóim után érdekes lehet-e még egy történet, mindenesetre elküldöm, mert nekem nagy élmény volt az amerikai hetek során a Lake Superiorhoz tett kirándulás.

Nem csak azért, mert ez a világ legnagyobb területű édesvízi tava (a maga 82 ezer négyzetkilométerével nem sokkal kisebb, mint Magyarország – ez azért elég komoly), és még csak nem is azért, mert vendéglátóm szerint 4-5 C fokosnál nyáron sem melegebb (kipróbáltam, tényleg rohadt hideg, de meg nem mértem), hanem mert Minneapolis és Chicago után azt hiszem, itt éreztem meg kicsit jobban, milyen lehet a vidéki Amerika, és itt találkoztam először tisztességes középnyugati viharral.

Nyilván eszembe sem jut őrületes sarokigazságokat megfogalmazni, mert egy hosszú hétvége semmire sem elég, és simán benne van az is, hogy rosszul látok dolgokat (ennyit az előzetes mentegetőzésről), de benyomásaimat talán érdemesnek találod a megosztásra. (Meg azt a párt képet is, amit küldök mellé.)

Szóval a Lake Superior (avagy Felső-tó) baromi nagy. Én szeretem a Balatont, szuper hely, szép, elég nagy, de azért, mint oly sok minden más Amerikában, a nagy itt mást jelent.

Próbáltam felfogni, hogy akkora tóról beszélünk, mint majdnem egész Magyarország, hogy három amerikai (Minnesota mellett Wisconsin és Michigan) és egy kanadai (Ontario) állam határolja, és hogy egészen Duluthig bejönnek a nagy óceánjáró hajók, de azért ha úgy komolyabban belegondol az ember, akkor nem is olyan egyszerű ezt befogadni.

Az első nap már elég késő délután lett, mire felértünk a tóhoz. Eleve délután indultunk, de már maga a tó déli csücskében fekvő Duluth is jó 250 km-re van Minneapolistól, és a különböző útfelújítások sem könnyítették meg az életünk. (Jelentem, ha valaki azt hitte volna, hogy Amerikában szénné dolgozzák magukat az utakat felújító cégek és munkások péntek délután, az erősen téved.)

Az érkezés a közelgő alkonyat ellenére (vagy éppen azért) elég szuperre sikeredett, nem akármilyen látvány volt a tó a lemenő nap fényében, itt gondoltam bele először igazán, hogy milyen elképesztő mérettel állok szemben. Lenyűgöző volt, na!

to_6.jpg

Miként abba belegondolni is hasonlóképpen lenyűgöző volt, hogy micsoda vadon húzódik végig a tó mellett, ami felnyúlik egészen Kanadáig (másnap majdnem egészen a határig felmentünk), és magyar szemmel mennyire lenyűgöző távolságokról beszélünk.

Erősen zárójelben itt jegyezném meg, ha még nem tettem volna, hogy azért az nem kicsit meglepő, mennyire pocsék a mobil térerő az Egyesült Államok ezen részén. Érthető, persze, mert minek drága pénzen kiépíteni a rendszert, amikor kevés ember használja, de az, hogy kis túlzással az volt a kivétel, amikor normális térerő volt (és még csak nem is a mobilnetről beszélek), minimum elgondolkodtató.

Első este bementünk vásárolni egy útmenti üzletbe, ahol ismét megtapasztalhattuk, mennyire komolyan veszik az amerikaiak a hazafiságot.

uzlet.jpg

Másnap (ami tulajdonképpen az első „igazi” nap volt) a tó körül autóztunk, egészen lenyűgöző volt a látvány, de ezt lehet, hogy már írtam. :) Nem nagyon tudok mit mondani, ha író lennék, biztosan nagyon szépen le tudnám írni az erdők és a víz fantasztikus párosát, ehelyett inkább pár képet osztok meg veletek, szerintem jobban jártok így.

Annál is inkább, mert délután jött egy vihar, és erről szeretnék pár mondatot külön is írni. Az a vihar ugyanis egy teljesen más vihar, mint amit Európában megszoktunk, és annak nevezünk.

Lehet, hogy valamelyik korábbi posztban már írtam (akkor elnézést), de a kezdetektől kicsit furcsa volt nekem, hogy házigazdám mennyire rá van kattanva az időjárás-előrejelzésre. Ha egy nap nem nézte meg 10-15 alkalommal a mobilapplikációt, akkor egyszer sem, különösen, amikor vihart jósoltak.

Ez nekem egészen eddig a kirándulásig értelmezhetetlen volt. Mert rendben, vihar lesz, és akkor mi van? Esik egy kicsit (vagy nagyon), aztán elmúlik és kész.

Ehhez képest tisztesség ne essék szólván, szimpla hisztinek tűnt az állandó ellenőrzés, és a Lake Superior partján sem teljesen értettem, minek az a nagy hajcihő, meg a „jön a vihar, igyekezzünk”, és a „ki kellene találni, melyik felüljáró alá állunk majd be” szövegek.

Aztán úgy alakult, hogy Kanada felől elég lendületesen érkezett egy méretesebb vihar. Az első menetben éppen az előbb említett üzletben voltunk, amikor lecsapott, ráadásul jeget is hozva magával.

vihar_1.jpg

Aztán a vihar elvonult, mi pedig elindultunk, mert muszáj volt, és mert úgy gondoltuk, a következő adag érkeztéig elérünk az aznapi szálláshoz. Nem szeretném túlspilázni a dolgot: nem sikerült.

A második adag talán erősebb is volt, mint az első, és telibe kapott minket az autóúton. Egy ideig még mentünk, egyre lassabban, aztán muszáj volt lehúzódni az út mellé, mert az ablaktörlő jórészt feladta, és bár már vezettem pár viharban, azért ez simán a TOP5-ben volt. Egyszerűen nem lehetett kilátni az ablakon.

vihar_2.jpg

Akkor azért kicsit elgondolkodtam a természet erejéről (pedig ez „csak” egy vihar volt), meg arról, hogy tulajdonképpen Európa nagy részén mi mennyire nem vagyunk kitéve az ilyen jelenségeknek. Ami nekem élmény volt, az ott többé-kevésbé megszokott dolog.

Végül csak odaértünk az aznap esti szálláshoz, amiről első pillantásra látszott, hogy tipikusan az az eset, amit átélni nem nagy élmény, ellenben klasszikus sztori alapanyag.

Gondolom, mindenkinek megvan az a klasszikus útmenti motel, ahol a menekülő főhős meghúzza magát. Az ajtó a parkolóra nyílik, függöny elhúz, főhős meglapul, amíg az üldözők eltűnnek. A szigorúan fából felhúzott épületek mellett pedig kétes kinézetű lebuj.

Jelentem, van ilyen. Mi több, aludtam is ilyenben. A WC ugyan folyt kicsit, a zuhany tisztaságához is fért némi kétség, de legalább 100 USD volt egy éjszakára (!). (Teszem hozzá az előző esti, szuper szálloda is pont ugyanannyiba került. Na, ezen igazodjon ki az ember.)

Másnap reggel mentünk tovább, egyébként akkor derült ki, hogy a kétes kinézetű lebuj (ahová a kulcsot átvenni be kellett térnünk) egyébként messze földön híres a hamburgeréről. Ezt kihagytuk.

Hogy azért a tóról is írjak még, a környéke egyszerűen mesés. Rengeteg szebbnél szebb vízesés, turistaösvény, bicikliút kínálja magát, elég jól ki van építve – tényleg, akár heteket el lehet ott tölteni.

Amire futott az időnkből, azt bejártuk (sajnos, nem sokra futotta), és volt egy-két olyan, érintetlennek tűnő rész, amelynél azt mondtam, hogy meg se lepődnék, ha táborozó indiánokba futnánk.

Napközben aztán betértünk egy helyi étterembe, kiderült, hogy a környező erdőkben elég sokan élnek úgy, hogy felköltöznek egy-egy házba akár hónapokra, de van, aki állandóan ott lakik (esetleg a tél kivételével, mert az azért húzós tud lenni), néha lejönnek a pick-upokkal bevásárolni, majd megint eltűnnek.

to_kistelepules.jpg

Ott éreztem igazán azt, hogy onnan nem hogy Európa, az európai politika, de még Washington is mennyire messze van. Nehezen tudom ezt most elmagyarázni, de tényleg annyira más világ(nak tűnt nekem, kívülállónak), annyira távol volt onnan, és nem csak földrajzi értelemben a politika és a minden nagyváros, hogy arra gondoltam, vajon mi kell ahhoz, hogy ezeket az embereket, akik ott esznek a mellettünk lévő asztalnál, és jól láthatóan nem turisták, hanem valahonnan a közelből érkeztek – szóval mi kell ahhoz, hogy ezeket az embereket érdekelje az, mi történik a keleti parton, vagy hogy a britek kilépnek-e az Európai Unióból vagy sem. Nagyon érdekes élmény volt.

etterem_1.jpg

Mivel a tavon komoly hajóforgalom van a mai napig (ide futnak be a nagy teherszállító óceánjárók, hogy aztán Duluthban kipakolják a szállítmányt), akad néhány világítótorony is, ezek közül egy régi korhű módon van berendezve, ezt is megnéztük még.

Aztán pedig elindultunk visszafelé, Duluth irányába. Amerikai léptékkel mérve kisvárosról van szó, ami (kikötő ide vagy oda) megszenvedi azt, hogy a fiatalok egy része inkább elköltözik Minneapolisba, vagy még messzebb. Ezzel együtt is vannak szép részei.

Végül aztán a harmadik nap végére értünk vissza Minneapolisba, én pedig köszönöm nektek, hogy elolvastátok ezeket a beszámolókat, remélem, nem volt nagyon unalmas, és sikerült valamit átadnom az amerikai élményekből.

vegere_3.jpg

HÍRMONDÓ

Így szigorítaná Svájc az európaiak bevándorlását

Miközben a svájci kormány szívesen szigorítaná az uniós határátkelők bevándorlását, ezt az Európai Unióval kötött megállapodás miatt nem teheti meg. Most úgy tűnik, találtak egy kiskaput.

A németek mindenáron az EU-ban tartanák a briteket

Egyszerűen nem akarnak egyedül kardozni gazdasági kérdésekben a kissé etatista franciákkal és a költségvetési fegyelemmel hadilábon álló olaszokkal. Jól jönne nekik egy kis brit segítség.

Ahol kilóban számolják a pénzt

Venezuelában olyan rossz a gazdasági helyzet és akkor az infláció, hogy egyes helyeken felhagytak a bankjegyek számolgatásával, helyette egyszerűen lemérik az átadott bankjegyek súlyát, és az alapján becsülnek összeget.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr6911931239

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SzZoole 2016.11.05. 08:42:06

@diggerdriver: hehehehe az jó lesz,majd a komment számok megint az 1000+ fogja nyaldosni:)))
Én vállalom.hogy patrióta vagyok,amikor otthon vagyok 2 dolgot hozok mindig,házi füstölt szalonnát és cigit.

Határátkelő 2016.11.05. 08:43:29

@diggerdriver: Nem rossz ötlet. :) Én vevő vagyok rá.

kardio1 2016.11.05. 08:51:18

Max "helyetteseként" helyesbítenem kell a posztírót: a Föld legnagyobb tava a Kaszpi-tenger. A Felső-tó a második legnagyobb a terület szerinti listán.
Egyébként érdekes poszt volt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2016.11.05. 09:00:43

Még nem alakult ki bennem a poszt váza, de érdemes lenne kitárgyalni pusztán a hazafiságot, nem összetévesztve a hazaszeretettel.

Határátkelő 2016.11.05. 09:07:35

@kardio1: Na, ezt most én is megnéztem. Vízfelületre a Felső-tó a legnagyobb. Víztérfogatra meg a harmadik. Legalábbis a Wikipédia szerint.

nyuszigonosz 2016.11.05. 09:14:32

Nagyon jó volt olvasni. Meg a képek is tetszenek.

@kardio1: Neked van igazad, a Kaszpi tó/tenger a Föld legnagyobb tava.

Határátkelő 2016.11.05. 09:18:39

@nyuszigonosz: Na, ez kezd érdekes lenni. :)

"A Felső-tó a legnagyobb az észak-amerikai Nagy-tavakat alkotó öt tó közül, a világ legnagyobb területű édesvízű tava, víztérfogatát tekintve pedig a harmadik legnagyobb."
hu.wikipedia.org/wiki/Fels%C5%91-t%C3%B3

"It is generally considered the largest freshwater lake in the world by surface area. It is the world's third-largest freshwater lake by volume and the largest by volume in North America.[6]"
en.wikipedia.org/wiki/Lake_Superior

Partizan08 2016.11.05. 09:22:20

A Felső-tó édesvízű tó, míg a Kaszpi-tenger sós.
Vagyis, a Kaszpi-tenger a legnagyobb tó, viszont ha pusztán az édesvízű tavakat nézzük, akkor a Felső-tó a nyerő. :)

SzZoole 2016.11.05. 09:38:23

Ha mar a hazafiasagrol van szo,akkor magyarkodjunk:)
Szerintem meg a Balaton a legnagyobb,legszebb,legedesebb vizu to.Ott a legjobbak a halakbol keszult etelek,a partjan a legszebbek a lanyok es a kornyeken keszulnek a legjobb borok.
A tobbi az smafu.
Na lehet vitatkozni rola...

Taxomükke (UK) 2016.11.05. 09:42:31

@Zoole[uk]: Igy van, es a benne uszkalo halakbol keszul a meltan vilaghiru sult hekk.
Oh wait...

Herr Géza 2016.11.05. 09:56:54

Egyébként az amerikaiaknak van egy erős vonzalmuk a "leg"-ek iránt, így simán előfordul (anekdotaként hallottam), hogy egy sokadrendű folyócska fölött átívelő jelentéktelen fahídon ott virít öles betűkkel, hogy "A Világ Leghosszabb Hídja", majd alatta immár sokkal kisebb betűsen a folytatás "az xy folyón".
Szóval bármi közepesnél nagyobb,,hosszabb, magasabb, szélesebb, mélyebb, stb. valamire úgyis tudnak találni valami "leg-leg-leg" kategóriát. Itt meg kimondottan egyszerű dolguk is volt. :D

tanato 2016.11.05. 10:14:46

@Golf2: SVájc.Bizonyosan zárni szeretne ő is,nem óhajt a nyelvet alig beszélő kevésé szakképzett kelet-európaiakból többet.

tanato 2016.11.05. 10:16:16

@firg_firg: Persze hogy travelblog,végső soron majd mindenik poszt itt "travelblog" csak kissé hosszabb idejű utazásról szól.

SzZoole 2016.11.05. 10:22:23

@Taxomükke (UK): varjal mar,szerintem az angolok a fissendcsipszet is amagyaroktol loptak,csak maskep keszitik,vagy a bacon szo is a bakony szobol ered ahol a disznokat makkon termeltek:)))
Vicc volt.

SzZoole 2016.11.05. 10:29:29

@NorthPier: ezt a szegyent!!!
A fovajda nem tud balatoni halat enni a balaton partjan,hova vezet ez a vilag......
Mondjuk egy par ciganyhalat kifoghattak volna neki.......

NorthPier 2016.11.05. 10:37:07

@Zoole[uk]: Mondjuk azt eppen letojom, azt is hogy haborog, meg hogy mit eszik, de hetekkel ezelott olvastam errol az agybajrol, most a kommented miatt rakerestem, ez volt a legelso, amit feldobott a gugli.
De hozzatartozik az igazsaghoz, hogy olvastam par napja, de csak a cikk cimet, ami szerint ujra lehet halaszni (majd) a Balatonban...

Mrs. Clayton 2016.11.05. 10:41:02

@Herr Géza: ez szerintem minden nemzet sajatja
a ferjem hiszi hogy mert innen indult az ipari forradalom, ezert a brit mernokok barmely nemzetnel jobbak, (beleertve temreszetesen sajt magat is, viszont meg ket ev utan sem tudja, hogy a leghatso sor uleset a kocsimban hogyan kell lejatani :-D )aztan a brit mezogazdasag a legjobb a vllagon, meg persze a termenyek

aztan indiaban barhova mentunk mindenhol megnezhettuk a vilag masodik legnagyobb csillarjait, amelyek temreszetesen nem voltak nagyobba egy atlagos operahazi csillarnal, sot jellemzoen kisebbek voltak

Pernilla 2016.11.05. 10:50:22

@Buchhalter: "Ja,azon meg se lepődtem,hogy állítólag a Miskolci számozott utcákból 70-80 roma Kanadába "menekült" nyáron.Hm,honnan volt rá pénzük?"
Az elmúlt években évente több ezer roma próbálkozott Kanadában, akkor nem tetted fel a kérdést?

LondonFashion 2016.11.05. 11:32:49

A posztban feltett koltoi kerdesre valaszolva (mi kell ahhoz, hogy ezeket az embereket erdekelje, hogy mi folyik Europaban, lesz-e Brexit vagy sem stb), szerintem nem kell, hogy erdekelje oket.

Ahogy irtad is, annyira mas vilag: akik azt valasztjak, hogy ott elnek, valoszinuleg fontosabb es ertekesebb info szamukra az idojarasjelentes, mint a Brexit. Es ez igy van jol. Ha en egy kis bakonyi faluban elnek, biztos sokat kirandulnek, foznek, konyveket olvasnek, ha lenne internet is, akkor par erdekes blogot is :), haztaji munkak, ja es meg dolgozni is jarnek valahova. Szerintem se idom se kedvem nem volna mondjuk az amerikai elnokvalasztasrol vagy hogy parhuzamot vonjunk, az USA egyik allamanak kivalasi torekveseirol gondolkodni. Hacsak nem lennek szemelyesen erintve valahogy (csaladtagok altal, esetleg korabban ott eltem stb). Szerintem egy atlag amerikai szamara annyira nem tema a politika Europaban, Azsiaban vagy Ausztraliaban... Miert is kellene, hogy erdekelje oket? Tomik a fejuket ezer masik belfoldi hirrel a hircsatornak.

Buchhalter 2016.11.05. 11:35:31

@Pernilla: Miskolcon dolgozik évfolyamtársam a tanult szakmánkban(szociális munkás)-Vele tartom a kontaktot. Különben szervezeten mennek ki és a kérdésed nem értem. A próbálkozott dolgot se értem a részedről.Cirka 21 000 romáról beszélünk akik Kanadéba távoztak az elmúlt évek során és eddig a szigorítások ellenére se tért haza 1000 - nél több.Valahogy eltűntek a hatóságok szeme elől,de tudtommal pár ezren kaptak menekült státuszt is.

Pernilla 2016.11.05. 11:42:33

@Buchhalter: hát úgy értem, hogy miért csak az idei számozottutcás romáknál merült fel benned, hogy hogyan volt pénzük kijutni Kanadába?

kardio1 2016.11.05. 11:47:50

@Határátkelő: a Kaszpi-tenger sós vizű tó. De tó.

kardio1 2016.11.05. 11:52:17

@Zoole[uk]: minden a magyaroktól származik. Ők alapították Stockholmot (Istókhalma) és Karthagot is (Kardhágó) is, nem tudtad ? :-)

kardio1 2016.11.05. 12:10:28

@Zoole[uk]: ezeket konkrétan a reformkorban mondta valaki.

Határátkelő 2016.11.05. 12:12:29

@kardio1: Maradjunk annyiban, hogy elviszem a balhét, mert a bevezetőben valóban nem hangsúlyoztam az édesvízűt, de a poszt elején ott van ez: "Nem csak azért, mert ez a világ legnagyobb területű édesvízi tava (a maga 82 ezer négyzetkilométerével nem sokkal kisebb, mint Magyarország – ez azért elég komoly)".

Egyezzünk ki döntetlenben! :)

SzZoole 2016.11.05. 12:24:52

@kardio1: ertem en,minö sotetseg van nemely ember elmejeben:)

P.Elliot 2016.11.05. 12:27:28

En lattam ezt a tavat amikor Wisconsinben meg Minnesotaban jartam. Nem szantunk ra kulonosebben idot de utitervben volt megnezni hogy milyen, meg a helyre sem emlekszem hogy hol lattam, az emlekeim csak annyi rola hogy reggel 10 korul lehetett, erre viszont nagyon emlekszem, maris jo nagy forrosag volt, sutott a nap, a viz szine sargas arnyalatu zoldeskek volt es akkora hullamok belul, nem is annyira a partnal, / na nem tengeri hullamok/ hogy illetlennek ereztem egy totol es nem tudtak volna rabeszelni hogy csonakba szalljak amirol pedig beszelgettunk is mielott meglattuk hogy berelni kellene es kicsit csonakazni. Leszaladtam a partra, megtapogattam a vizet, nem emlekszem mar hogy milyen volt.
Ahol meglalltunk csak halaszhajo felek voltak, egy halvendeglo ami nyitva sem volt meg akkor es ket magas, termetes ember aki csonakokat rendezgetett. Hogy miert voltak akkora csonak tancoltato hullamok nem tudom, vihar lehetett elotte vagy eppen azt vartak, nem tudom...Legkozelebb ha arra jarok jobban megnezem.
Arra hogy miert van kiteve itt mindenfele es mindig amerikai zaszlo, meg az elso evekben megkerdeztem egy amerikai oregasszonyt akivel egy Pennsylvaniai antik boltocskaban beszelgettem amig a baratnomre vartam hogy kinezelodje magat, / a neni persze kerdezte hogy honnan jottunk, milyen orszagbol/, es hat persze beszelgettunk errol-arrol, hogy tetszik az orszag, itt akarunk-e tenyleg letelepedni, ilyesmiket/ , kerdeztem a sok zaszlo felol, az idos holgy azt mondta hogy mert kiverekedtuk a szabadsagot, hogy onalloak lettunk, hogy ide ez ala a zaszlo ala huzodunk mert osszetartozunk, akik barhonnan jottek es itt akarnak lakni azok is hozzank tartoznak es buszkek vagyunk arra hogy mi amerikaiak vagyunk, hogy osszetartunk es szeretjunk ezt a foldet amin elunk. A zaszlo nekunk vezerunk. Meg sokaig magyarazgatott de a lenyeg korulbelul ez volt. Sok masfelerol is beszelt, hogy ugy mondjam okatott az itteni eletrol.
Mikor allampolgarok lettunk akkor ott azon az unnepsegen eszembe jutott az oreg neni amikor az unnepi beszedet mondo ferfi azt mondta hogy emlekezzunk mindig arra hogy mi osszetartozunk....trefasan mondva folyton az orrunk ala kenik, emlekeztetnek ra...
En at is ereztem a jelentoseget a neni meg a szonok szovegenek de vajon minden orszagbol jott igy erzi? Aterzi? Nem tudom csak remelem hogy igen.....

P.Elliot 2016.11.05. 12:43:09

A topik nagyon jo volt, az hogy miert kernek sokat kis vacak motelekert is, azert mert arrafele nagyon keves lehet a szallas lehetoseg es ezt a tulaj igencsak kihasznalja. Fizesd meg, es kesz.
En utalom ezeket a kis utszeli moteleket, regen ez is jo volt, volt hangulata, minden ragyogoan tiszta volt benne. Egyszer meg foltozott agynemuvel is talalkoztunk egy kihaltabb helyen valahol Georgiaban vagy 30-35 eve de ropogosra vasalt, kemenyitett, tiszta volt, az elso koszos furdoszobaval Virginia beach-en talalkoztam egy 94 dollaros hotelben / volt vagy 5 emeletes/ezelott vagy 25 evvel tehat draga volt, indiaiak mukodtettek, akkor talalkoztam eloszor azzal hogy kezdik atvenni a hoteleket es ahol ok megjelennek ott minden koszos marad. A tulaj akit elo is hivtunk kuldott oda valakit kitakaritani de nagyon bennem maradt a viszolygas toluk ami a hotelszakmat illeti pedig egyre tobb hotelben ok a tulajdonosok es takaritasra igencsak keveset koltenek.
Amikor uton vagyunk az mindig elsorendu szempont hogy megnezzuk a furdoszobat, sokszor ha meglatjuk az indiai szemelyzetet a portan mar indulunk is tovabb. Es nem olcso hotelekrol beszelunk feltetlenul.
Volt mar hogy a Hamptonbol is tovabbmentunk mert csupa indiai volt akikrol boven el lehetett hinni hogy azt hiszik hogy meg mindig Kalkuttaban vannak, takaritasra nemigazan koltenek.
A o utodaik azert majd meg fogjak szokni, tanulni a tisztasagot de addig!

P.Elliot 2016.11.05. 12:48:48

@LondonFashion: Tokeletesen leirtad. Az itteni emberek haromnegyed reszet nem erdekli hogy mi van Europaban, kivalik-e Anglia vagy nem, van itt is eleg toprengeni valo az itteni politikai dolgokkal kapcsolatban, van annyi belfoldi, politikai, gazdasagi igazi es remhir hogy kulfolddel nics ido es kedv sem foglalkozni.
Ugy vannak hogy eleg a magunk baja...

P.Elliot 2016.11.05. 12:50:09

@kardio1: Hat ez nagyon jo volt....hehehe...

Csodabogár 2016.11.05. 13:15:16

@P.Elliot: Az amerikaiak általában érdektelenek. Nincs is nagyon honnan tájékozódni, legalább is Floridában nam volt. Helyi ujság csak helyi hírekről szólt, még Washingtonról is többet tudtam meg a német hírekből a tv-ben, mint a helyi usjágból. Persze nem kötelező érdeklődni, tájékozódni sé művelődni se úgy általában, de akkor nem kellene úgy tenni, mintha ők lennének a világ esze. MIndenből a leg. Szerintem Trump egy tipikus amerikai.:-(((

P.Elliot 2016.11.05. 13:28:29

@Csodabogár: Nalad mar szinte beteges ez az amerika gyulolet, most komolyan. Ha Amerika szoba kerul akkor mar voroset latsz.
Vannak persze elkepzeleseim hogy miert de mit problemazzunk itt ezen.
Kulpolitikai hirek? Mar hogyne lennenek, olvasd csak el a kulfoldi hirek reszt az ujsagokban, barmelyikben, vannak cdsak nem lapoztal oda. Ott vannak. Kiveve talan a szennylapokat, vagyis a magazinokat de azok nem is arrol szolnak hogy mi van politikailag bel vagy kulfoldon. Nem tudom te milyen emberekkel ertekeztel itt amerikaban, foleg hogy nem is tudod jol a nyelvet mint tobbszor irtad, ugy sejtem hogy azok nem is bocsajtkoztak ilyen temaba, legalabbis valoszinutlen. Es ne Floridat vedd alapul, foleg ne a nyugdijas embereket ott akik pihenni, illetve lakni mentek oda eletuk utolso eveire. Arrol nem is beszelek hogy az ottani magyarok, oregek, ha egymassal osszejonnek na azok is sajat " magyar ertekuk" tudataban semmi mast nem tesznek mint csepulik az amerikaiakat....
De most komolyan, mi bajod neked amerikaval hogy nalad azt szoba sem lehet hozni? Mi ez a szinte gyulolet?

adg 2016.11.05. 13:46:21

@P.Elliot: @Csodabogár: beloletek atlagot vonva egesz realis kepet lehet kapni amerikarol. :)

P.Elliot 2016.11.05. 13:47:57

@adg: Ezt hogy erted?
Kicsit erek csak ra mert mihelyt a ferjem vegzett a reggelivel kirandulni megyunk csak este leszek itt.

kardio1 2016.11.05. 14:04:04

@Határátkelő: én se figyeltem, hol végződik a bevezető, és hol kezdődik a poszt :-)

kardio1 2016.11.05. 14:11:39

@adg: pont mint Angliáról mirjamot meg takarék-lángot olvasva :-)

adg 2016.11.05. 14:20:54

@kardio1: na arra befizetnek. Egy mirjam-virago meccs. :)

adg 2016.11.05. 14:22:02

Bocs, ma mar takareklang. :) Mindegy...

gabors 2016.11.05. 14:22:16

"de legalább 100 USD volt egy éjszakára (!). (Teszem hozzá az előző esti, szuper szálloda is pont ugyanannyiba került. Na, ezen igazodjon ki az ember.)"

ezt piac gazdasagnak nevezik OTT (is valsszeg20-30 merfoldon belul) CSAK ez van ezert pont annyit kernek amennyit akarnak ... de ezt lehet elore tudni ... azert $100 egy szobaert videken tenyleg kicsit sok ....

Golf2 2016.11.05. 14:36:29

Off.Tóth Árpád: Van akit futni készt megutált hóna szennye ...

Muscari 2016.11.05. 14:49:04

@kardio1: bizony, igazad van :-) Ez az még nem is tűnik el, nem úgy, mint az Arab tó. Abból mára alig maradt valami.

Muscari 2016.11.05. 14:50:55

@Határátkelő: akkor megvan, a Kaszpi tenger az sós. Bár már biztos írta valaki, én csak most értem ide.

2016.11.05. 17:54:30

Mi ez a pocsolya? A Balaton ezerszer szebb ennél...

2016.11.05. 18:11:44

@diggerdriver: Hazafi-> a haza érdekeit előrébb tartom a saját érdekeimnél. De persze a hülye turbómagyarok ezt is kiforgatják teljes mértékben. Nekik az a hazafi, aki végigszopja az életét itthon, és nem jut sehova. De legalább nem menekült el... :))))

Hazaszeretet-> habár szeretem az országot és ezer szállal kötődök hozzá minden téren, de ez nem jelenti automatikusan azt, hogy össze vagyunk láncolva "életünk" végéig. Lehet szeretni akkor is, ha több száz v. ezer km választ el. Amúgy a haza teljesen meghatározhatatlan fogalom, sok embernek nem az ország fizikai létezése fedi le a jelentését, hanem a barátai, családja, emlékei és így tovább.

Szerintem.

2016.11.05. 18:12:21

@Zoole[uk]: Láttam Meister. Ma lemaradtam.

takarék-láng 2016.11.05. 18:17:04

@diggerdriver: a hazafisag dicseretes magasztos dolog amennyiben usa, anglia izrael, francia hazafisagrol van szo es mocskos szegyellnivalo szelsoseges neonaci ha a nemet, a magyar, a skandinav etc. Hazafisagrol van szo.

Muscari 2016.11.05. 18:28:02

@takarék-láng: ha te nem lennél, ki kéne téged találni. Nélküled olyan unalmas lenne a blog.

SzZoole 2016.11.05. 18:32:29

@takarék-láng: doktor urr,Te hol rendelsz,Londonyorszagban vagy videken?

Taxomükke (UK) 2016.11.05. 18:39:19

@takarék-láng: Tenyleg igy gondolod? Szegyelld magad.

2016.11.05. 19:09:54

@Muscari: Láttad azt a videót, ahol a Merkel egy rendezvényen elveszi a párttársától a nemet zászlót, és a szemetesbe dobja?

Bredpitt Monika 2016.11.05. 19:18:50

Latom a mai nap a humor napja.
jol szorakozom ,

A poszthoz annyit, hogy lehetne meselni mennyire erdektelenek egyes amerikaiak, nyilvan nem mindegyik.
ismertem egy szlovak csajt, tole megkerdeztek, hogy busszal erkezett e az Usaba,
szerintem az amerikai emberekben van egy nagy adag gyermekies naivsag, racsodalkoznak a vilagra ugyan, de valoban sokszor az az erzese az embernek, hogy rohadtul nem erdekli oket a mi van Amerikan kivul, viszont nem minositenek masokat, mint ahogy mi tesszuk

Mar felek leirni egy mondatot, mert aggodom nagy kampics feje miatt, utalatos dolog telefonon potyogni...

Bredpitt Monika 2016.11.05. 19:22:36

@Csodabogár: Trump egy tipikus idiota, inkabb igy mondanam

Din Serpahis 2016.11.05. 19:28:17

@tanato: Svájcban nem igazán vannak alacsonyan képzett kelet európaiak, leginkább azért, mert az ilyen állásokhoz kell a svájci német, azt meg lehetetlen megtanulni.

Aki itt kelet európai az javarészt informatikus, azokból viszont rohadt sok van.

Csodabogár 2016.11.05. 19:32:10

És akik istenitik és lelkesednek érte, azok az okosak? Én nem győzők ledöbbenni, hogy ki mindenki mondja, hogy rá fog szavazni. Ha kedves akarok lenni azt mondom, hogy naivak, ha őszinte, akkor azt mondom, hogy buták. Persze messze nem mindenki, de a döntö többség, sajnos. Itthon is rengetegen lelkesednek Trumpért, nem győzők felvilágosítani.

SzZoole 2016.11.05. 19:40:10

@Csodabogár: csak egy kerdes,az a feminista liberacica jobb lenne?

Bredpitt Monika 2016.11.05. 19:44:08

@Csodabogár: ez a szep a demokraciaban, mindenki egyenlo eselyekkel szavaz,

Nekem is van arra eselyem, hogy lehulyezzenek, mert Hillary Clinton ra voksolnek, meg Matthew Mcconaugheynak is, azert mert o meg nem

SzZoole 2016.11.05. 19:47:05

@Bredpitt Monika: miert,miben jobb mint Trump?

Bredpitt Monika 2016.11.05. 19:47:24

@Zoole[uk]: Meg Colin Powell is ra fog szavazni, ami persze nem azt jelenti hogy ekkora Clinton rajongo, hanem azt, hogy Trump ekkora barom

Bredpitt Monika 2016.11.05. 19:49:27

@Zoole[uk]: abban hogy meg egy Monikat is tulelt, az ugyan c vel irja

Bredpitt Monika 2016.11.05. 19:52:19

@Zoole[uk]: komolyra forditva a szot : hogy vagy?

SzZoole 2016.11.05. 19:53:49

@Bredpitt Monika: nem tudom ki az a Colin Powell.

Miert barom Trump,mert ki mondja azt amit mas nem mer?

Ugyanmar,egy ilyen Monicazas nem olyan nagy tragedia:)))

SzZoole 2016.11.05. 19:55:05

@Bredpitt Monika: komolyan,koszonom jol vagyunk:)
Ti mikor lesztek ujra egy csalad?

2016.11.05. 20:22:06

@Csodabogár: És miről világosítod fel őket?

tanato 2016.11.05. 20:23:10

@Din Serpahis: Na ezt csak azért írtam,mert Mo.-ról meg úgy általában K-Európából a döntő kivándorló többség alacsonyan képzett idegen nyelvet alig beszélő ember aki nyelvtudást nem igénylő egyszerű munkát keres.NA ennek lesz szép lassan Nyugaton országonként eltérő időben vége./ne legyen igazam azt kívánom/

2016.11.05. 20:31:13

@Bredpitt Monika:

"Mar felek leirni egy mondatot, mert aggodom nagy kampics feje miatt"

Jaj-jaj, ne-ne.
Sajnálom még egyszer, Móni, nem akartalak megbántani, nem akartam rád támadni, nem akartam durva lenni. Sajnálom.

Írd nyugodtan, amit szeretnél, nem fogok gyökérkedni.

DieNanny CH 2016.11.05. 20:54:04

@Din Serpahis:

"Svájcban nem igazán vannak alacsonyan képzett kelet európaiak"

Hát, ekkorát tévednék? Vendéglátás, építőipar - csak úgy hemzsegnek a k-európaiak. És svájciul tuti nem tudnak, nagy részük még németül sem.

Din Serpahis 2016.11.05. 20:59:46

@tanato: Igazából ez a döntés egy orbitális kamu, abból a szempontból, hogy az ország már most is így működik. Gyakorlatilag az, hogy külföldről bekerülj egy olyan állásba, amire van svájci jelentkező, esélytelen.

Az ország oktatási rendszere elég sajátos, a felsőoktatásba csak nagyon kevesen jutnak be, ami azt eredményezi, hogy az alacsony szintű pozíciókra is jutnak svájciak bőven. Nálunk a házban a gondnok pl svájci, de svájci mekist meg pincért is lehet látni szép számmal. Ráadásul pár évtizeddel ezelőtt volt egy jókora délszláv migrációs hullám, ezek javarészt már állampolgárok, a gyerekeik folyékonyan beszélik a schwitzerdütscht, nincs az az isten, hogy ezeket a munkákat külföldiek svájci nyelvtudás meg kapcsolatok nélkül elhappolják. Vagyisl nem az van, mint Londonban, hogy kimész, aztán az ügynökség majd kerít valamit.

A külföldiek által betöltött pozik zöme IT, pharma, banking meg ilyesmi (Eleve a bevándorlók zöme diplomás), de ezekre eddig se volt svájci jelentkező meg ezután se lesz. Mondjuk ide is húzós bejutni, de szimplán csak azért mert a fizuk miatt boldog boldogtalan ide akar jönni, és tudnak miből válogatni.

(A bevándorlási statisztika egyébként érdekes, vastagon a németek vannak a legtöbben, szerintem őket is utálják a leginkább, főként azért mert svájccal szemben hajlamosak a megmondóember szerepében tetszelegni, és elég erőszakosnak tartják őket)

Szóval összefoglalva ez egy tipikus svájci kamu húzás, jött is a lány meg nem is, hozott is meg nem is - ilyenekből egyébként van itt bőven, szóval nem ez lenne az első eset.

Din Serpahis 2016.11.05. 21:02:33

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Hát te, én nem tudom, merthogy én Zürichben csak olyat látok, hogy például a pereces ahol a reggelimet szoktam venni, nemrég felvett egy fekete srácot eladónak, na az pl folyékonyan tolja a düccsöt.

Meg ahol ebédelni szoktam ott szoktak ilyen építőmunkás csapatok kajálni, na hát ott se nagyon hallottam még kelet-európai nyelveket.

Din Serpahis 2016.11.05. 21:09:50

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Egyébként most összesen 2 millió körül van a bevándorlók száma, ebből az EU8 az valami 80.000, konkrétan 5 százalék sincs. A régi EU tagállamok valami 1,2 milliónál állnak, azért van különbség bőven.

Bredpitt Monika 2016.11.05. 21:29:35

@Zoole[uk]: es mit mondott ki?
Azt, hogy nem molesztaltam eztsem, meg azt sem, meg amazt sem?

Bredpitt Monika 2016.11.05. 21:32:55

@Nagy kámpics: relax, irom en, amit akarok, ha akarjatok ha nem, egy dologban egyet ertunk: peace

Bredpitt Monika 2016.11.05. 21:39:44

@Zoole[uk]: egy csalad vagyunk, csak nem egy helyen, egyebkent is, egy ilyen orultet otezer merfoldrol a legkonnyebb elviselni, jo ejt

SzZoole 2016.11.05. 21:43:22

@Bredpitt Monika: de te szereted az orulteket nem?:)

Bredpitt Monika 2016.11.05. 21:50:10

@Zoole[uk]: az orult en vagyok, a ferjem mar lehiggadt igy otven eves korara,

SzZoole 2016.11.05. 21:53:08

@Bredpitt Monika: majd meg nyugszol Te is,vegulis jovre Te is jubilalsz:)))

Csodabogár 2016.11.05. 22:36:26

@Zoole[uk]: Ő legalább tanult szakember, nem egy szélhámos.

Herr Géza 2016.11.05. 22:44:56

@Din Serpahis: Azért annál a 80 ezernél ne felejtsd, hogy 2014. május 1.-ével törölték el csak a kvótásdit az EU8-ak polgáraival szemben. És abban az alig több, mint fél évben jöttek is egyből több, mint 13 ezren (a teljes keret az azt megelőző évre 2.180 fő volt). Szóval a tendencia erőteljesen emelkedő, pláne hogy azóta a románoknak és bolgároknak is megszűnt a korlátozás és a horvátok is könnyebben jöhetnek immár.
Egyébként igen, az építő- és szerelőiparban ugrásszerűen megnőtt a kelet-európaiak aránya.

SzZoole 2016.11.05. 22:44:58

@Csodabogár: marmint ki tanult es mit?

Herr Géza 2016.11.05. 22:48:41

@Din Serpahis: Lebuktál... A zürichi IT-s együtt ebédel az építőmunkás brigádokkal??? Ilyen szarul fizetnek titeket, vagy ilyen jól az építőmunkásokat??? :)))))))))
Vagy csak szimplán dreamland van arrafelé, ahogy egy közismert barátunk szokta volt írni másutt.... :))))

Herr Géza 2016.11.06. 00:52:27

@feritekeri: Mert te láttad? Ismered a sztorit is hozzá? Ha láttad, nézd meg a zászlós fickó képét figyelmesen. Feltűnik valami? (Szemetesről egyébként szó nincs.)

LondonFashion 2016.11.06. 01:11:06

@Bredpitt Monika: @P.Elliot: @Csodabogár:
Nem mondanam, hogy minden amerikai erdektelen, de most komolyan, miert "pazarolna" az idejet barki is peldaul egy trailer parkban, egy kisvarosban, a vadon/sivatag/tundra kozepen elve, hogy europai/azsiai/ausztral politikaval foglalkozzon? (Nem ugy ertve, hogy az atlag amerikai trailer parkban el.) Egyreszt semmi koze hozza, unalmas es valoszinuleg, ahogy fentebb is emlitette valaki, inkabb belfoldi es nem kulfoldi hirekkel vannak tele az ujsagok. Hangsulyozom, csak a POLITIKAROL gondolom, hogy unalmas, ha semmi kozod az adott helyhez. Az hasznos info, ha tudja valaki, hogy Europa es Amerika kozott egy ocean van es hogy nem lehet busszal atszelni...

Din Serpahis 2016.11.06. 08:25:54

@Herr Géza: Hát amennyiben egy bevásárlóközpont kajaudvara dreamland-nek szamit :)

Herr Géza 2016.11.06. 09:52:08

@feritekeri: :D Nem, csak egy kicsit nemszomjas.

P.Elliot 2016.11.06. 11:51:08

@LondonFashion: Igazad van....nem hiszem hogy pl. Magyarorszagon azzal foglalkozna valaki hogy pl. mi a politikai helyzet pl. Mongoliaban, A Fulop szigeteken vagy akar Kinaban...Hogy tud rola napi szinten beszelgetni. Van aki meg sem tudna mutatni a helyet egy vakterkepen...

Tke 2016.11.06. 12:58:00

Tetszett a beszámoló mindenestül. Külön örültem a képeknek, azokat még keveselltem is.
Köszi és várom a folytatást:)!

M. Péter 2016.11.06. 14:57:13

@Din Serpahis: A 25-34 év között svájci lakosok kb. felének van egyetemi végzettsége, Mo.-n kb 30%-ának.

M. Péter 2016.11.06. 14:59:37

@M. Péter: Nem feltétlenül egyetemi, de felsőfokú.

Arte Peritus 2016.11.06. 16:02:41

A Föld legnagyobb tava nem a Felső-tó (az csak a második a sorban). A legnagyobb a Kaszpi-tó, 371 ezer km2 -es területtel. Ezt követi a posztban említett Felső-tó (82 411 km2-el), amjd bronzérmes a Viktória-tó Afrikában (69482 km2)! Forrás:
hu.wikipedia.org/wiki/Tavak_ter%C3%BClet_szerinti_list%C3%A1ja
EZT leszámítva jó a poszt! Tetszett!

gabors 2016.11.06. 23:19:42

@takarék-láng: "a hazafisag dicseretes magasztos dolog"

itt kellett volna megallnod !!! de nem eszt kell osztani az jobb !!!!!!!

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása