oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. július 19. 06:30,  Németország két arca 314 komment

2017. július 19. 06:30 Határátkelő

Németország két arca

Juli és családja egy éve költöztek Németországba, miután elegük lett abból, amit Magyarországon napi szinten átéltek. Az egy év már éppen elegendő idő ahhoz, hogy az első tapasztalatokat összefoglalja, még ha csak röviden, címszavakban is. A nekem írt levélben úgy fogalmazott, hogy akár tízszer ennyit is tudna írni, remélem, fog is!

nemetorszag_zaszloval_170719.jpg

„Lassan egy éve hátrahagytuk életünk első felét, és negyvenévesen családostól, bútorostól 1000 km-rel arrébb költöztünk. 

Miért döntöttünk a kiköltözés mellett? A válasz nem megdöbbentő, teljesen tucat, sablonos válaszaink vannak: elegünk lett abból, amit Magyarországon nap, mint nap átéltünk. A politikai, gazdasági, lelki élhetetlenség. 

Nem akartuk a gyermekeinknek ugyan azt a kilátástalan életet, mint ami nekünk volt. Munka után munka, lakáshitel, hitelkártya, autóhitel, rothadó egészségügy, nem sorolom tovább. Nem láttuk a fényt az alagút végén. 

A felkészülés évei 

Évek óta tudtuk, terveztük, hogy új életet kezdünk Németországban, készültünk rá testben, lélekben, fizikailag, anyagilag, mindenhogy. Tudták a családtagjaink, barátaink, kollégáink is. 

Megvolt a tervünk is, megszerveztünk mindent, amit csak tudtunk. Én az egészségügybe, férjem az építőiparba. Tanultuk a nyelvet is. Én középfokú nyelvvizsgával jöttem ki, férjem minimális nyelvtudással. Magyarországon eladtunk mindent, lezártunk mindent. 

Németország középnyugati részére jöttünk egy kisvárosba, ami inkább egy nagy falu. A munkahelyem is megvolt előre, a lakás is, az iskola, óvoda a gyerekeknek. 

A cég, akihez jöttem, segített mindenben. Elkísértek mindenhová ahová kellett, bankba, Rathausba, Krankenkassahoz, iskolába, óvodába a gyerekekkel. Mivel nagyon nagy a munkaerőhiány itt az egészségügyben, ezért nagyon erős érdekük, hogy jól érezze magát a munkaerő. 

Vagy tudsz németül, vagy nem 

A munka megterhelő a létező összes szempontból. Nagy a munkaerőhiány, a fluktuáció. A középfokú nyelvtudásom - érzésem szerint - szinte semmit sem ér. A németek nem igazán tudják, mit jelent egy középfokú nyelvvizsga. Szerintük vagy tud valaki németül, vagy nem, középút nincs. 

Szerintük én tudok. Azonban a dialektus miatt az én Hochdeutsch-om itt nem sokat ér. Nagyon gyakran egy szavukat sem értem, és az idős emberek engem nem értenek. 

Hiába kéri az ember őket, hogy beszéljenek lassabban, és egyszerűbben, ezt a 3 mondat után elfelejtik, én meg oldjam meg, ahogy tudom. 

Vannak jó és rossz tapasztalataink. Nem teszem őket mérlegre, mert maradni akarok, ha törik, ha szakad, mert Magyarországra semmiképp sem akarunk visszamenni. 

Kellemetlen csalódások 

Fontos leírnom, hogy nem szeretnék általánosítani. Nekem (nekünk) ezek a tapasztalataim. Én is örülnék, ha nem ezek lennének, de sajnos ezek domborodnak ki a mi életünkben. 

Nem vonatkozik mindenkire, akivel találkoztunk, akivel dolgozunk, de ezek a tapasztalatok az esetek nagy hányadát lefedik. Kollégáim 85%-a német a többi 15% is régóta itt élő lengyel, görög, török, román, stb. Magyar kollégám nincs. 

Esetenként erős mondatokat fogok használni, mert érzékeltetni akarom azt, amit tapasztaltam. 

- A német pontosság, szabálykövetés, és precizitás a hétköznapokban és a munkámban sajnos NEM tapasztalható. Sőt gyakran túl lazák, sok esetben felelőtlenek, feledékenyek, nemtörődömök, megbízhatatlanok, hanyagok, felszínesek, felületesek, stb. 

- Nem szeretnek dolgozni, nem dolgoznak jól, sokat vannak betegállományba és szabadságon. Nem tudom, hogy európai viszonylatban hogyan állnak a betegállományban töltött napok számával, de nem ritka, hogy egy kollégám hetekig (4-6 hétig is) betegállományban van. De ha a munkahelyi stressz okozta betegségekre gondolok, akkor ez jogos, mert stressz az van bőven. 

- Nem mondhatom őket okosnak, műveltnek, tájékozottnak, olvasottnak, tanultnak. Kollégáim nagy része fiatal, de nem áll szándékukban tanulni, vagy képezni magát. A hasonló korú kollégáim is maximum középfokú képesítésűek, vagy még az sem. 

- Nagyon gyakran meg kell alkudni, esetleg megalázkodni, hallgatni, bólogatni, alkalmazkodni, miközben Magyarországon már rég ordítanál egy-egy esetben. Gyakori, hogy az ember nem tud kiállni az érdekeiért, mert vagy nyelvi akadályok vannak, vagy azt mondod magadban: „Leszarom, nem ér annyit, hogy vitatkozzak”.

Kellemes csalódások 

- Alapvetően egy bizonyos szintig rendkívül kedvesek és segítőkészek. Mindenhol és mindenki. Az alaphozzáállásuk mindig pozitív mindenhez. Rengeteg példát tudnék sorolni. 

- Nagyon élénk társadalmi életet élnek. Nyitottak, barátságosak, rengeteget ünnepelnek, jönnek-mennek, aktívak. 

- A rémhírekkel ellentétben a menekülteket alig látni. Ha vannak, én nem tudom hová dugták őket. 

- A férjem pár nap alatt talált munkát, rögtön felvették, és azóta is mindkét fél megelégedésére ugyanott dolgozik, pedig alig-alig beszél németül. Jóval kevesebbet kell háromszor annyi pénzért dolgoznia, mint otthon. (Hozzáteszem, kiváló szakember, remek munkaerő, és csodálatos ember.) 

- Anyagilag nagyon előnyös, hogy megtettük ezt a nagy lépést. Sokan tudják, hogy valami drágább, valami olcsóbb, mint Magyarországon, de az összkép az egyértelműen azt mutatja, hogy az életszínvonalbeli különbség a magyar és a német életünk között döbbenetes. 

- A jövőképünk ezer és ezer új lehetőség felé nyílt ki, lehet tervezni, vágyakozni, mert itt bizony van fény már az alagút elején is. 

Mindenkinek ajánlom, hogy lépjen le gyorsan Magyarországról, mert nem késő. De kell, hogy tudd a nyelvet, legyen kezdőtőkéd, szervezz meg, amit csak lehet előre, tudj megalkudni, nyelni, hallgatni, még ha ordítanál is, tudd a stresszt levezetni valahogy, mert sok problémát kell legyőznöd. 

Csak olyan családoknak ajánlom, ahol nagyon erős az összetartás, a szeretet, és mindent meg tudtok beszélni. Sok-sok nehézség lesz, ez elkerülhetetlen, az első pár hónap embert próbáló, de megéri!”

HÍRMONDÓ 

Válogass ausztriai állások között 

Ha te is csatlakoznál a rengeteg Ausztriában dolgozó magyarhoz, akkor érdemes végigfutnod a mára összegyűjtött álláslehetőségeket, annál is inkább, mert a húsfeldolgozótól az orvosig, a fuvarszervezőtől a tanárig több lehetőséget is találtunk. 

Kevesebb orvos ment külföldre, de ez is sok 

Tavaly 615 magyar doktor kérte a külföldi munkavállaláshoz szükséges hatósági bizonyítványt, ami azt jelenti, hogy minimális mértékben ugyan, de a jelek szerint az utóbbi években csökkent az orvoselvándorlás Magyarországról. 

Nyugaton a folt is más? 

Legújabban Csehországban igazolták a vizsgálatok, hogy a közép-európai piacokra szánt termékek összetétele és súlya is különbözik a Nyugat-Európában árusítottakétól. 

Bevetésen London titkos fegyvere 

Aki nem más, mint a brit trónörökös idősebb fia, Vilmos herceg, valamint felesége, Katalin hercegnő, akik ezen a héten hivatalos látogatásra Németországba érkeznek. A cél felől semmi kétség sincs.

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Németország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr8212673231

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Latcho Rom 2017.07.19. 20:06:31

@puhacica: egyem azt pösze kis száját :)

m.youtube.com/watch?v=90GqAf3zJ8s

Hess Lolka, Bebe az enyém :)

Latcho Rom 2017.07.19. 20:14:33

@Latcho Drom: en.wikipedia.org/wiki/Bebe_(singer)

Hmm, valenciában is ugy selypitenek mint eszakon..

vándor madár 2017.07.19. 20:25:22

@London2009: "Nekem kell a company credit card, magan betegbiztositas, magannyugdij, benzin penz"

Tényleg már többször meg akartam kérdezni a UK-ben élőktől, hogy mennyit kell befizetni havonta a vállalati nyugdíjkasszába? Ahogy nézem, a munkáltató nagyon keveset fizet - legalább is az én fogalmaim szerint. Ebbe a kalkulátorba beírtam most egy 2500 fontos havi fizetést, amire momentán 20 fontot fizetnek??? Azt hiszem lesz itt meglepetés a végén, ugyanis az alapnyugdíj is nagyon alacsony és a teljes összeghez 35 év biztosítási idő kell.
www.workplacepensions.gov.uk/employee/employer-contribution-calculator/#results

A külföldi nyugdíjasok közül leginkább német nyelvterületről költöznek Magyarországra, elsősorban anyagi okokból. Vagy azért, hogy ne kelljen adózni vagy azért, mert annyira alacsony a nyugdíj, ez főleg Németországra jellemző, hogy alig tudnak megélni belőle vagy még segélyt is kell kérni a nyugdíj mellé. Az utóbbi időben Bulgária is célpont lett, mert az még olcsóbb.

2017.07.19. 20:42:10

Hmm,ismeros stílus.....

LittleG (uk) 2017.07.19. 20:42:30

@vándor madár: Cege valogatja, meg az alany.
Ahol en eddig dolgoztam, ugy volt, hogy a fizettel egy minimum szazalekot (altalaban a fizetesed. 1-2 szazaleka volt a minimum, de fizethettel tobbet is, ha akartal) es a ceg ezt kiegeszitette meg 1-7 szazalekkal, cegtol fugg. Az elozo munkahelyemen pl regen nagyon nagylelkuek voltak (tizenszazalekot tettek hozza), de mostanaban mar maskepp irjak a szerzodeseket...

Dikusz 2017.07.19. 20:43:46

@Herr Géza: most olvastam az indexen, mi ez a drámaian elmérgesedett német-török viszony?

Dikusz 2017.07.19. 20:48:05

@Latcho Drom: ugye nem tévedek, ha azt hiszem, hogy nem a nálunk népszerű(?) Back II Black együttes énekesére Abebe Dánielre (beceneve a Bebe) gondolsz? :)))

2017.07.19. 20:52:42

Na masoknak is szemet szurt latom.
Az ostoba nemetek nem akarjak megerteni a kozepszintu(szeru?) nyelvtudast,meg lustak is stb.telleg igeny lenne a folytatasra....,,

vándor madár 2017.07.19. 20:57:02

Din Serpahis magyar nyugdíjasokról alkotott véleménye számomra is eléggé megdöbbentő, de azért azt én is borzasztónak tartom, hogy a választásokon ők döntik el az ország sorsát. Ez valahogy így volt a Brexittel is, ha jól emlékszek.

puhacica 2017.07.19. 20:57:55

@Nagy kámpics: hajjaj... mindegy, vagjunk bele! :)
kis haz valami mediterran videken, tenger-, oceanparton, tavol mindenkitol, ketten. kirandulas, utazgatas, fenykepezogep, konyvek, kutya, internet. (keves ertelmes csaladtagunk, baratunk idonkenti vendegul latasa.) ugy tervezem, en halok meg elobb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.07.19. 21:06:18

"A németek nem igazán tudják, mit jelent egy középfokú nyelvvizsga. Szerintük vagy tud valaki németül, vagy nem, középút nincs. "
Azért ezt nem hiszem el, nem ennyire hülyék a németek egész biztosan.
Rohadtul máshogy beszél egy hatéves gyerek, egy 16 éves kamasz, meg egy 46 éves egyetemi tanár.
Vagyis a fokozatok megvannak, meg is kell legyenek.

Latcho Rom 2017.07.19. 21:20:57

@Dikusz: Nem, ez egy spanyol luvnya, ma akadtam rá

Mick Richards (UK) 2017.07.19. 21:27:13

@vándor madár:

Engem a Skot Ozvegyek magannyugdij penztarba leptetett be a munkaltatom, imadom a nevet is. A belepeskor valaszhattam, hogy a bruttom hany szazalekat kivanom befizetni havonta. Eletkorom miatt a legmagasabb 5%-ot valasztottam, fokepp azert is, mert az igy levont £100 melle ok hozzacsapnak £200-at, igy havi 300 kerul a szamlamra, amit nagy valoszinuseggel senki nem fog ellopni, ahogy korabban megtortent velem is egy masik orszagban.

A masik kedvencem, hogy belepve az itteni ugyfelkapu oldalara meg tudom nezni, hogy szerintuk mennyi allami nyugdijat fogok kapni. A 2015-os erkezes utan segedmunkaztam is, es persze irjak, hogy ez prognozis es valtozhat, meg persze tovabbra is dolgoznom kell. Joideje nem neztem ra, legutobb azt irtak, hogy heti 75 GBP fogok kapni, ami persze itt semmire nem eleg, de akkor is angol allami nyugdij vagy mifene!

2017.07.19. 21:30:47

Azert annak van egy baja hogy a multkori nemetorszagos posztban a jo nyelvtudassal biro csalad,azthiszem 3 gyerek volt,ok nehezen talaltak iskolat es apuka magasan kvalifikált munkaval nem boldogultak egykonnyen.
Juliekat meg minden egybol varta,haz,iskola a gyerekeknek,munka stb. es ez egy low level job lower class embereknek....
De hol van Juli.......

Din Serpahis 2017.07.19. 21:31:26

@Csodabogár: A többségről beszéltem, nem a teljes halmazról. De igen, a többségről határozottan ez a véleményem, sőt a fentiekben még eléggé moderáltam is magam.

Din Serpahis 2017.07.19. 21:35:42

@Taxomükke (UK): Igen, ez az egyik legnagyobb tabu a magyar közgondolkodásban, ha valaki elkezdi kapargatni ezt a témát, máris jönnek ezek a "Dunába lőnéd anyádat" meg ilyen hozzászólások.

Pedig az tény, hogy az országot a mai nyugdíjas generáció rohasztotta le és adósította el a Kádár rendszer alatt, majd a rendszerváltás után elegánsan elkotródtak rokkant meg korkedvezményes nyugdíjba, most meg abból élnek, hogy a fiataloknak a belét is kitapossák. A helyettesítési ráta talán itt a legmagasabb az egész EUban és ebben még nincs benne az ingyen utazgatás és a többi állami nyaloncság. Nem véletlen, hogy a fiatalok az EU egyik legmagasabb nyugdíjelvonását fizetik, úgy hogy közben pontosan tudják, nekik nyugdíjuk már aligha lesz.
Ez egy velejéig undorító generációs alapú kizsákmányolás, de erről beszélni nem lehet - alig van olyan véleményformáló (pl Puzsér) aki ki merte nyitni a száját ebben a témában, pedig momentán szerintem ez az ország legsúlyosabb problémája.

bpetya75 2017.07.19. 21:41:58

@Nagy kámpics:

Az egészségügy viszonylag jól megoldható, ha van elég pénze az embernek. De az iskola már más helyzet. Ha olyan környéken élsz, ahol nincs jó alternatív intézmény, akkor akármennyi pénzed van, nem tudod magad függetleníteni attól az eszelős hajtástól, amit a NAT gerjeszt.

Szóval szerintem ilyen összeget nem igazán lehet mondani. Ha épp szerencséd van, és normálisabb iskolába járnak a gyerekeid (ez nálunk igaz), akkor azt mondom, hogy ha fixen jön havi 1 misi, van 10M megtakarítás és még a lelki alkatod is megfelelő, akkor nagyjából megvan az, amiről írtál.

Csodabogár 2017.07.19. 21:49:53

@vándor madár: Ezen könnyű lenne segíteni. Az ifjabbaknak is el kellene fáradniuk szavazni. Persze a fidesz és jobbikos ifjak azok elmennek, de a többiek?
Ismerek jó néhány nyugdíjast, akik holt biztos nem fidesz szavazók és el is mennek szavazni, csak nem eleget sajnos.

Doromby 2017.07.19. 21:51:05

@DieNanny CH: Nem eleg egyertelmuen. Viszont a kormanyzati reteg azt mondta hogy eleg. Eleg mely a szakadek a valosag es a kormany politikailag meghatarozott allitasi kozott.

Csodabogár 2017.07.19. 21:52:40

@puhacica: Kivánom, hogy sikerüljön. Mi is pont ilyent terveztünk, kis pesti tartózkodásokkal megtüzdelve. Lakás is megvolt a tengerparton. Aztán semmi se lett belőle, mert a sors igen kegyetlen tud lenni.

vándor madár 2017.07.19. 21:54:54

@Mick Richards (UK): Köszi a választ. a 200 már elég jó a 20 meg 40 minimumhoz képest, amit majd jövőtől kell fizetni a munkáltatónak.
Az a másik ország nem lopta el teljesen, csak az egyéni számlát, de majd kapsz helyette a kirovó-felosztó rendszerből nyögdíjat, ha lesz még ebben az országban, aki fizesse a járulékot.
A 75 GBP elég jó, mert az idén a maximum £159.55 hetente és ez 35 év biztosítási időre jár.

Csodabogár 2017.07.19. 22:00:18

@Din Serpahis: Véleményem szerint akik a rendszerváltáskor mentek nyugdíjba, azok már nemigen ficánkolnak a nyugdíjukból. Szerintem sokan már nem is élnek.
Az ingyen utazgatás nekem is böki a csőröm, jobban érezném magam ha xxxx forintért vehetnék egy nyugdíjas bérletet. Ezt viszont eddig senki nem merte meglépni, mert azt biztos soha többet nem választanák meg. Abban is igazad van, hogy a kádár rendszerbeli dolgozók nem álltak a munkamorál magaslatán, tisztelet a kivételeknek. De azért a kijelentéseid igen durvák, még akkor is ha engem igazán nem érint a dolog.

Latcho Rom 2017.07.19. 22:02:43

@puhacica: nagyon ráérsz még haldokolni te jány :)

Latcho Rom 2017.07.19. 22:04:05

@Csodabogár: nem az õ hibájuk a kádári munkamorál...

bpetya75 2017.07.19. 22:23:56

@Csodabogár:

Azért más is kéne. Például egy hihető alternatíva. A baloldal ugyebár csúnyán leszerepelt, ráadásul amíg Gyurcsány pályán van, addig semmi esélyük. A liberálisok a parlamenti küszöbért harcolnak, nagyon előre törni nem tudnak. A szélsőjobb pont annyira erős, mint Európában bárhol máshol, ráadásul a potenciális szavazok nem kis részét sikeresen lenyúlja a fidesz. Ki marad? MKKP? Reykjavikban elég volt viccpártnak lenni, itt sajnos ez kevés.

Latcho Rom 2017.07.19. 22:28:42

@Dikusz: nos itt a majdem ötórai teás :)

Remélem megy mo-ról is..

www.cbsnews.com/news/willie-nelson-gods-problem-child/

vándor madár 2017.07.19. 22:46:03

@Din Serpahis: "Ez egy velejéig undorító generációs alapú kizsákmányolás, de erről beszélni nem lehet". Figyelemre méltók a megállapítások, csak szerintem egy komoly baj van velük. Nem "a mai nyugdíjas generáció rohasztotta le és adósította el" az országot, hanem egy bizonyos kör, leginkább az akkori vezetőség, éppen úgy, mint manapság sem az emberek általában rohasztják és züllesztik le az országot, hanem bizonyos körök a saját zsebüket tömvén. Én ezeket most sokkal züllöttebbnek és könyörtelenebbnek látom, mint anno. Valamilyen módon minden korban meg van szopatva a jónép. Mi eddig még örüljünk neki, hogy nem volt háború.
A magyar kisember persze leleményes és azt gondolja, ha "ők ott fent" nagyban lophatnak, akkor ő is lophat a saját mozgásterében, így nem sok minden marad, amivel előbbre lehetne jutni.
Ami a kedvezményeket illeti, én sem adnám őket automatikusan, pl. ingyenes betegbiztosítás, ingyenes utazási kedvezmény vagy fürdőbelépő vagy akármi, hanem jövedelemfüggővé tenném. Magyarországon persze marha nehéz meghúzni a határt, ami felett nem járna a kedvezmény, mert a dolgozó lakosságnak, akik közül rengetegen kevesebből élnek, mint egy öregségi nyugdíjas, semmiféle kedvezmény nem jár. Azon kívül az igyények egyedi elbíráláshoz még több hivatalnokot kellene felvenni, akiknek a bére és kiváltságainak költsége valószínűleg elvinnék a bevételt. De amíg a vagy legalább is ez a kormány a nyugdíjasokból jóvoltából él és virul kiráyli módon és nullázza le újból az országot, addig nem várható semmi jó. De ő utánuk sem várható semmi jó, mert kit lehetne választani helyettük? Mo-n és több vezető európai országban már nincs olyan politikai erő, akit meg lehetne választani. Németországban pl. most lesz választás. Megint meg fogják választani a Merkelt, aki rájuk zúditotta a milliós menekültáradatot, mert a Schulz még vállalhatatlanabb, pedig már a Mutti is elmehetne a francba, annyira nem kellene oda. Igen, ez az okos, dolgos, szorgalmas, művelt, nyelveket magas szinten beszélő, precíz és perfekt nép. Erre a szituációra szokták azt mondani, hogy választhatsz a pestis és a kolera között.

Csodabogár 2017.07.19. 22:54:46

@Latcho Drom: Már hogy ne lenne. Nem volt kötelező a lógás, lopás, csalás stb. Tény, hogy az alkalom szüli a tolvajt, de akiben van morál az nem megy a tömeggel.

Csodabogár 2017.07.19. 22:58:29

Azért én Merkelt sőt még Schulzot is boldogan cserélném Orbán és köréért.:-)

bpetya75 2017.07.19. 22:59:55

@Csodabogár:

Itt egy ötlet rá: "Amíg tehát nincs ellenzéki párt, amely elismeri, hogy 2010 óta az ország és a világ állapotát illetően Orbánnak ugyan messze nem mindig, de többször is jól működött a szimata, nem lesz kormányváltás. Az tudja leváltani, aki a helyes diagnózisait elismeri, de pusztító receptjei helyett alternatívával áll elő."

Vajon kitől származik az idézet?

puhacica 2017.07.19. 22:59:59

@Csodabogár: koszonom. (mindenki azt mondja, hogy bolond vagyok, de leszarok en mindent, hazat, tengerpartot, csak ne veszitsuk el egymast.)

Latcho Rom 2017.07.19. 23:21:20

@Csodabogár: Teljes foglalkoztatás volt. Persze hogy nem keLLett húzni a melót, ha minden munhahelyre 2-3 ember jutott..

pappito · http://pappito.com 2017.07.19. 23:46:27

@Csodabogár: oké ha nem akarod érteni akkor nem fogod, én nem erőltetem

2017.07.19. 23:46:34

@puhacica:

"ugy tervezem, en halok meg elobb."

Lol, kicsit előre szaladtunk, de amúgy nagyjából egyetértek. :)

@bpetya75:

Tök jó, hogy hozzászóltál, te mint gyakorló mo-i nagycsaládos tuti nem a levegőbe beszélsz.

Latcho Rom 2017.07.19. 23:55:32

Do I hear an echo here? :)

Dikusz 2017.07.20. 00:08:42

@Snotdumpling: a hol van Juli? kérdésedre:
Nem tudom ismered-e Palik Lászlónak azt a rémült, kérdését, amit egy Hungaroring F1-es autóversenyen tett fel.(azóta ez a mondás szállóigévé lett):
"De hovááá tűűnt Damon Hill, hoovááá tűűnt Damon Hill?"

Hát Juli is eltűnt:)

Vadalmaaaaa 2017.07.20. 00:09:01

Nekem megertettek mi a mittelstuffe,pedig en nem is elek nemet nyelvteruleten...annyit kerdeztek,hogy hol,tanultam meg ilyen szepen nemetul,pedig az mar nagyon regen volt,hogy ezzel a nyelvvel foglalkoztam

Dikusz 2017.07.20. 00:22:33

@bpetya75: az első mondatoddal teljesen egyetértek. A liberálisok parlamenti küszöbharcához hadd tegyem hozzá a magam meglátását: a bányászbéka segge alatt lettek volna fél méterrel, nem a küszöb alatt -már amennyiben a Liberális Pártra gondolsz-, ha nem egyezkednek a baloldallal. Miután így bekerültek a Parlamentbe, a tőlük megszokott módon kihátráltak. Kíváncsi leszek megpróbálják-e újra ugyanezt...

Dikusz 2017.07.20. 00:25:14

Elvitte a cica az avatarokat (vagy miket), mindenkiét. Talán nem tetszett neki amit az előbb írtam? :)))

Latcho Rom 2017.07.20. 00:33:15

@Dikusz: Nem a te teád volt, úgy tűnik a lelkesedből itélve :/

Más:

A szarházi, mucsai, szájbatekert, pávatáncoló úristenit már ennek az egésznek!

Avagy viki pávatánca bibivel.

kolozsvaros.com/2017/07/19/csak-ez-a-szarhazi-pavatancolo-budos-tempo-ne-volna/

Latcho Rom 2017.07.20. 00:34:47

@Dikusz: itt se látszanak, s az üzeneteket még mindig nem küld a kivaszott blog.hu, ha írnak a hozzászólásokra

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.07.20. 00:41:50

@Dikusz: A két nappal ezelőtti posztban is nyomott egy ilyet, szóval nagy a baj nála...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.07.20. 01:12:10

@DieNanny CH: "A neten rengeteg állampolgársági teszt fent van - mert majdnem minden falunak van sajátja "

10 ev kaliforniai elet utan vegre raszantam magam iden, hogy most mar leteszem az allampolgarsagi vizsgat :) Szoval most nezegetem a teszt kerdeseket. Az USA allampolgarsagi vizsga egyebkent nem egy nagy durranas (plane, hogy allampolgarsagi ismereteket tanitottam par eve friss bevandorloknak, szoval nekem aztan tenyleg illik nulla hibaponttal teljesiteni :)
Itt vannak a kerdesek, akit erdekel :)
my.uscis.gov/en/prep/test/civics/view

Latcho Rom 2017.07.20. 01:29:06

@Zsuzsi65: 70% ..maradok kanuknak :)

2017.07.20. 01:56:17

@Csodabogár: "A német gazdasági mutatók az ékes példa arra, hogy mindenki lusta, felületes, hanyag stb."

Gondolj bele, hogy az Öböl-menti arab országokban mi folyik: bevándorlók húzzák az igát, a helyiek meg élvezik a szárnyaló gazdasági mutatókat.
A gazdasági mutatók simán szárnyalhatnak attól, hogy az őslakosok nem épp tájékozottak.
Franciákkal, amerikaiakkal, finnekkel tapasztaltam, hogy gyakorlatilag egy burokban születtek és abban is élnek, ki van könnyítve az életük (ami végülis egy fejlett társadalom célja). Az oktatási rendszerük nem nyomja a "felesleges?" információkat a gyerekek fejébe, csak sajnos ezzel olyan felnőtteket termelnek ki, akik nem látnak tovább az orruknál, viszont nagyon könnyen irányíthatóak. Viszont pozitív a hozzáállásuk mindenhez, nincsenek kétségeik, bizakodóak. Tudod úgy van ez, hogy ha gyerekkorodban az iskolában folyton nyomják a fejedbe az információkat, majd dolgozatnál, felelésnél, vizsgán is arra kíváncsiak, hogy mit nem tudsz, akkor lesz belőled egy nagyon tájékozott, de szorongó, önbizalomhiányos ember, aki folyton azon kattog, hogy mi mindent nem tud még. Közben rengeteg mindent tud, művelt, de elégedetlen magával.
Egy nyugati gyereket az iskolában csapatmunkára nevelnek, nem mondom, hogy gondolkodni tanítják, mert ez se igaz, de nem is gyomorgörccsel megy iskolába, mert tudja, hogy az alapján lesz megítélve, amit tud, ellenben a magyar gyerek az alapján van megítélve, amit nem tud.

Rendszerszinten ezerszer jobban működnek a nyugati országok és ezért közepes képességű fiatalok is befuthatnak valamilyen karriert, ezért nincs annyi stressz. Kelet-Európában meg jó képességü emberek is csak ügyeskedéssel juthatnak előre. Ez lecsapódik a személyiségükön, agyafúrt, ügyeskedő, de stresszes embereket termel ki a rendszer. A jól működő rendszerek kényelmessé, küzdelemmentessé teszik az életet, míg Magyarországon sokaknak még mindig az ügyeskedés, túlélés a központi kérdés iskolában és munkahelyen egyaránt.

gabors 2017.07.20. 02:40:32

@Latcho Drom:
http://www.pbs.org/program/weekend-in-havana/" ez most usa-koknak megint kb illegalis lett hajra Trump :-)) es most ha igaz be is tartatjak .... majd a hataron visszajovokkle

gabors 2017.07.20. 03:03:44

@Mick Richards (UK):

en itt $637.77 ennyiit teszek a ceg magannyugdijaba havonta (fuggetlen a cegtol) ez nem valaszthato hanem valami formula alpjan a fizetes X%-a (valamilyen lepcsos rendszer) a ceg pedig 1,275.55 ez durvan a duplaja ... kilepeskor ezt persze ki lehet venni egyben (a sajat reszt mindig a ceget megint csak lepcsozetesen ) a 15,ik evnel mar sajat plusz a ceg altal betettel egyutt.

Az en betetem adozott a cege nem vagyis arra adot kell fizetni igy egyszerre kivenni kicsit huzos ... viszont ha nyugdijba megyek akkor az egesz nyugdij adozik mint jovedelem.

blackhairlady 2017.07.20. 04:48:23

@Zsuzsi65: Ezek szerint nem csak ugyanakkor szulettunk, de ugyannakor leszunk allampolgarok is :))

gabors 2017.07.20. 05:03:40

@Zsuzsi65: "10 ev kaliforniai elet utan vegre raszantam magam iden, hogy most mar leteszem az allampolgarsagi vizsgat :) Szoval most nezegetem a teszt kerdeseket. Az USA allampolgarsagi vizsga egyebkent nem egy nagy durranas (plane, hogy allampolgarsagi ismereteket tanitottam par eve friss bevandorloknak, szoval nekem aztan tenyleg illik nulla hibaponttal teljesiteni :)
Itt vannak a kerdesek, akit erdekel :)" sok sikert .... Marciusban abszolvaltam nem tudom CA-ban hogy megy de eltart min 1 evig errefele (ha minden elsore rendben) ja es fel is emeltek az arat tavaly ota.

Ugyved nem kell arra nem erdemes kolteni ... a vizsga a vegen van es 100 kerdesbol 10-et kapsz veletlenszeruen es 6 ra kell tudni valaszolni. En annyit keszultem hogy a kocsiban parszor vegig hallgattam az Audio Book-ot amit adnak mikor ujjlenyomatot veszik ...

A tobbi resze meg ennel is konnyebb (felteszem nem volt semmi gondod a torvenyekkel itt foleg immigracioval) akkor csak ki kell tolteni a kerdoivet aztan annyi. ...

gabors 2017.07.20. 05:05:26

@Latcho Drom: "70% ..maradok kanuknak :)" CSAK 60%-ot kell elerni .... :-)))

gabors 2017.07.20. 05:26:32

@Colonel H. Stinkmeaner: " az Öböl-menti arab országokban mi folyik: bevándorlók húzzák az igát, " valamit felreertesz azok a rabszolgak NEM BEVANDOROLOK csak vendegmunkasok mert nem telepedhetnek le allando jellegel so altalaban meg a csaladot sem vihetik (nyugatiak kivetelek ) ...

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.07.20. 05:33:48

@gabors: felesegkent kaptam zoldkartyat anno, sima,ugy volt:) miutan most mar sajat jogon is megigenyelhetem az allampolgarsagot (5 ev utan) igy ezt az utat valasztottam, kevesebb papirt kell beadni hozza:) mar postaztuk is. Remelhetoleg lezajlik 5-7 honap alatt az egesz (ismeretsegi korben itt CA-ban ennyi volt az atlag)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.07.20. 05:37:48

@gabors: volt egy vicces resz a kerdoiven, ahol a szem es hajszint kellett beirni: vajon kinek van maroon vagy pink szinu szeme?:)) a lehetseges valasztek kozott volt:)

gabors 2017.07.20. 05:59:22

@Zsuzsi65: "mar postaztuk is. Remelhetoleg lezajlik 5-7 honap alatt az egesz (ismeretsegi korben itt CA-ban ennyi volt az atlag) " onlineon tudod ellenorizni azutan hogy tudod melyik "center"-ben csinaljak ott havonta kiirjak az utoljara atment kerelmeket akkor kezdodik mikor megjon a level hogy "befogadtak" a kerelmet ... itt NYC- kornyeken durvan 1 ev aprilis vegen kuldtem be tavaly (majus elejen volt datumozva) es ez ev marcius vegen volt az eskum 10-11 honap ... ra 1 hetre megvolt az utlevel (ott sem erdemes gyorsitottert fizetni tobb mint duplajat)

"kinek van maroon vagy pink szinu szeme?:)) " erre nem emlekszem de maroon lehet nem google szerint a legritkabb szem szin emberek kozott ?? pink meg az albinoknak olyan is elofordult mar (gondolom)

Bretschneider detektív 2017.07.20. 07:36:55

@Nagy kámpics: Az hagyján, de meddig lesz meg ez a bevétele?

Egyetlen hét alatt kicsinálnak bármilyen szektort, ha úgy tartja kedvük. Nekem 2010 alatt hat jól fizető ügyfelemet vágták gallyra, most épp a három takarékszövetkezet, akiknek dolgozom lesz összevonva Fókusszá, ahová én már majd megint nem kellek. Új ügyfélkört kialakítani 20 év sajátlábon állás után könnyebb lesz most Németországban. (Otthon az első kérdés, hogy mennyit osztasz vissza, az adózási anomáliákat direkt ki is hagyom. Szinte csak olyan megrendelőim vannak, akik EU-pályázati pénzekből, az azokhoz kapcsolódó kötelezettségek miatt, muszájból rendelnek, az elvégzett munka minősége, színvonala abszolúte nem érdekli őket, csak le legyen tudva. Ez az én szakmai büszkeségemet sérti.) Soroljam még?

Én úgy szoktam fogalmazni, hogy nem a kilátástalanság, hanem épp a kilátások miatt költöztem el az országból.

kobi97 2017.07.20. 08:55:32

@Golf2: A lófaszt szeretnek dolgozni!

Én egy kis bajor családi étteremben melóztam pár hónapig, és minden szavával egyetértek az írónak! A lehető legtöbb munkát "csendesen" rám nyomták a hónapok alatt, és gerinctelenek! Nem szavatartóak és sunyik! A német precizitással én is csak elvétve találkoztam...és most nem a fiatalabb német generációról beszélek, hanem a 60 + osokról, akik a német gazdasági csodában szocializálódtak!

2017.07.20. 08:58:52

@Dikusz: Demon Hill el is virul,legutóbb az osztrák F1 futamon láttam
Na de amikor az ilyen posztok után nem jelennek meg a Julik,ilyen erős kételyeim támadnak a posztok hitlesegerol.
Norbi szindróma:-)

Dikusz 2017.07.20. 09:04:01

@Snotdumpling: azt én is tudtam, továbbra is jó egészséget neki:)

Az említett sportriporter beszólását ismered/ ismeri valaki? A futam időpontjára rákerestem, mikor volt, erre kidobott egy olyat, hogy "Palik László aranyköpései". Érdemes elolvasni, szétröhögtem magam rajta:))))

2017.07.20. 09:07:32

@Dikusz: mivel F1 fan vagyok és nem is olyan fiatal,így büszkén mondhatom,hogy láttam anno azt az F1 futamot is amikor a Palik mindezt vegigordibalva közvetítette :-)

Dikusz 2017.07.20. 09:55:11

@Snotdumpling: Csak kiszedtem belőled, hogy ismered a poénjait:)))
Akkoriban én is minden futamot megnéztem, ha tehettem. Nagyjából addig érdekelt, utána már nemigen néztem. Viszont ha vendégségben vagyok, és a vendéglátók nézik, akkor én is végignézem az elő körtől az utolsóig, még ma is:)
Nagy varázsa van a helyszíni szurkolásnak, de ezt az egyet nem tudnám végignézni élőben.

Haveravera 2017.07.20. 10:33:32

Lehet, hogy mégis általánosítható, mert a lányom szóról szóra ugyanezt mondta. Annyi a különbség, hogy ő a világ minden pénzéért sem költözne Németországba annak ellenére, hogy germanisztika szakos az egyetemen (ő sem boldogult a tájszólással). Ő úgy véli, hogy Németországban kell rövid ideig tartó kulimunkával sok pénzt keresni és azt a Balkánon kell elkölteni. Azért ott, mert élhető a világ arrafelé. (Még nem csatlakoztak az EU-hoz.) Leánykám most szerbül tanul, teljesen beléjük szeretett.

Amok 2017.07.20. 10:34:15

Megit egy ember, aki egyszerűen túl jó, akit meg sem érdemlünk.

London2009 2017.07.20. 10:40:11

@vándor madár: nekem is a skot ozvegyeknek van magannyugdijpenztarom. Ezt meg soha nem forditottam le magyarra, tenyleg irto vicces. De oszinten szolva en meg eletemben nem neztem meg, hogy mennyi penz van a szamlamon. Viszont most kivancsisagbol megneztem es 2051-tol fogok kapni state pensiont. Tehat meg 34 evet dolgozhatok. Magyarorszagi evekkel egyutt 50 evig kell majd dolgoznom. Szep remenyek. :D
A ceges nyugdijra visszaterve. Hasonlo a felallas nalunk is. Minel tobbet tesz bele a munkavallalo, annal tobbet tesz hozza a ceg juttataskent. De mas terveim vannak az idos eveim fiananszirozasar ugyhogy ez csak egy biztonsagi halo, ha esetleg nem jonnenek be a szamitasaim.

London2009 2017.07.20. 10:45:41

@Dikusz: hova, hova hat Mo-ra! :D
Lent leszek egy hetig a szuloi hazban, utana megyunk egy eskuvore, utana pedig jonnek az anyosomek es levisszuk oket a Balatonra. Nem lesz feszitett tempo, csak egy kis lazitas. Majd jonnek meg maskor is remelem. Budapesten meg nem szeretnem rangatni oket a 40 fokban. Majd egyszer tavasszal vagy osszel elhozom oket.

London2009 2017.07.20. 10:47:25

@puhacica: ne erts felre, nekem sem tetszik sok minden. A hideg raz a corporate bullshittol meg ilyen olyan performance reviewktol meg KPI-oktol stb. De ugye valamit valamiert. Viszont a pozitivumok vannak meg mindig tobbsegben. A biztonsag, juttatasok, kiszamithatosag, tarsasag, fejlodes, kenyelem stb.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.20. 11:06:01

"A németek nem igazán tudják, mit jelent egy középfokú nyelvvizsga. Szerintük vagy tud valaki németül, vagy nem, középút nincs."

Felháborító, hogy nem respektálják a magyarországi középfokú nyelvvizsgát. Bár ilyenkor megszólal bennem egy gonosz hang és azt súgja, hogy talán a nyelvvizsga követelményeinek kellene igazodniuk a való élethez és a beszélt nyelvhez.: jó eséllyel egy született német is megbuka az itteni nyelvvizsgán. Ez persze nem a levélíró hibája.

" és az idős emberek engem nem értenek. "

Akkor viszont a hóhdájcsoddal is lehet némi baj. A Hochdeutschot mindenki megérti, még ha nem is beszéli, hiszen a televízióból is ez dől. Persze akinél kizárólag a Regionalsendungen mennek a tévében, de ilyen nem sok ember lehet.

Haveravera 2017.07.20. 11:48:06

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A nyelvoktatással nálunk az a probléma, hogy a nyelvet tantárgyként kezeljük, ami felsőbb szintű oktatás megalapozására szolgál. Tehát pl. fizikából, vagy matematikából olyan alaptudás kell, amire építeni tudnak a mérnökképzés során. (Ha nem ilyen vonalon indulsz el, már a nyári szünet végére elfelejtesz mindent, mert sosem használod.)
A nyelvet pedig olyan módon tanítják, hogy nyelvészbölcsész, vagy nyelvtanár képzéséhez kellő alap legyen. A lányom tanári nyelvszakos egyetemista, meg is mondták nekik, hogy valahol tanuljanak meg németül, mert ez itt nem arról szól, hanem irodalmi és nyelvészeti értekezésekről. - És majd ő is ilyen szemlélettel fog nyelvet tanítani. A nebulók kedvét pedig első órán azonnal elveszik attól, hogy merjenek beszélni.

Dikusz 2017.07.20. 12:16:39

@London2009: jogos a válasz, magas labda volt:))))

Kezdésnek tényleg nem érdemes dögmelegben nagyvárosba vinni senkit, aki éppen ismerkedik az országgal.
A Balaton jó, úgy gondolom az benne van a klasszikus ismertetőben Magyarországról.

Vannak kéretlen ötleteim:)

zokogjatok 2017.07.20. 12:48:46

Felhívnám a figyelmet, hogy mivel a poszt a "Magyar szar, német jó" vonalba illeszkedik, most senki, de senki nem kifogásolta a konkrétumok hiányát. Ilyesmi kizárólag a fenti vonulatba nem illeszkedő posztok esetén fordul elő.

London2009 2017.07.20. 13:10:43

@Dikusz: hallgatom az otleteidet. Vitorlazni meg borkostolasra, borfesztivalra megyunk. Ezt mar lefixaltam.

Master. 2017.07.20. 13:26:35

Sajnos rengetegen jönnek haza kudarcélményekkel mert a német nem egy barátságos nép és kemény elvárásai vannak a munkát illetően. Nehéz életet választ az, aki minimális nyelvtudással vág neki. Alap például, hogy jól beszélj németül.

Dikusz 2017.07.20. 14:26:36

@London2009: tényleg nem érdemes összezsúfolni pár napba a programokat. Még akkor is fárasztó, ha az ember a legjobb szándékkal teszi. Amit ajánlanék, azt tippelem anyósodék a 60+-os korosztályhoz tartoznak.
A balatoni borkóstolás, borfesztivál jó dolog, bár a tömegben, melegben engem fárasztana.
Amennyiben Keszthely, Tihany környékén jártok mindenképpen elvinném őket gyógyfürdőbe, de nem Hévízre. Drága, zsúfolt, és nem jól úszó embernek eléggé félelmetes lehet.
Nincs messze kocsival pl Kehidakustány, remek, színvonalas a gyógyfürdője. Amit kevesen ismernek, az a zalaszentgróti termálfürdő. Kicsi fürdő gyönyörű környezetben, jó minőségű vízzel (itt palackozzák a NaturAqua ásványvizet, nem véletlen).

Városnézési tipp, amit megnéznék mindenképpen: Tihany, és Veszprém. Tihanyban többször jártam már, Veszprémben viszont pár éve csak. Gyönyörűen fel van újítva a királynék városa, csak tátottam a lepénylesőmet, nem gondoltam, hogy ilyen szép.:)

A gyógyfürdő biztos bejönne, Angliában élő (magyar)barátom alig várja, hogy lejusson valamelyik fürdőhelyre, azt mondja neki nagyon hiányzik kinn.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.07.20. 14:39:23

@Chris Kyle:

"Alap például, hogy jól beszélj németül."

Ráadásul egyenesen lenézik azt, aki nem tud elég jól németül. Úgy nagyjából szellemi fogyatékosként kezelik - vagy simán nemkívánatos betolakodóként.

Persze mindig van kivétel, kár egy-egy egyéni tapasztalattal megpróbálni cáfolni az általánost.

London2009 2017.07.20. 14:40:52

@Dikusz: Nagyon jo otletek! De szerintem ez inkabb minket erdekelne. Nem szeretnek furdozni…
Tihanyra mindenkeppen atugrunk. Meg Badacsonyra is ellatogatunk. Nagy stressz ez nekem! Majd lesz valami!

Dikusz 2017.07.20. 14:51:22

@London2009: engem meg az érdekelne, hogy jól érzik-e majd magukat errefelé. Az előbb kimaradt, Sümegre is érdemes átruccanni:)

London2009 2017.07.20. 16:10:30

@Dikusz: majd beszamolok! De szinte biztos vagyok benne, hogy tetszeni fog nekik. Nagy kaland lesz ez nekik!

Ma Baker 2017.07.20. 16:42:19

Dolgoztam kint helyileg a cikkíró lakhelye környékén. Arrafelé a Németek többsége minden csak nem barátságos. Főleg az idősebbek nem azok még maguk között sem. Nem járnak össze, nem beszélgetnek munkán kívüli dolgokról, nagyon nem szeretik a vendégmunkásokat. Olyan kb nem létezik, hogy meghívják egymást magukhoz, mert a magánélet tabu még azoknak is, akikkel napi 8 órát együtt vannak.
Jó részük több éve ott dolgozó magyar kolegáiknak sem köszönnek soha, nem beszélnek velük egy szót sem, pedig a szemben lévő asztalnál ülnek.
Állítólag a Ruhr vidéken más a stílus, a bányász múlt miatt közvetlenebbek.
Az én ismerőseim, akik kimentek akár családdal, akár egyedül, nagyon szenvednek a Németek efféle sterilitása miatt. Részben emiatt, akkor is, ha kint több ezer eurót keresnek, itthon tervezik elkölteni a kint felhalmozott vagyont.

csárlszbrunzol 2017.07.20. 16:42:47

@Nagy kámpics: Azért baromi nehéz a kérdés, mert egyrészről - ahogy azóta sokan mások is írták - egyénenként eltérőek az igények.
Másrészt meg az eredeti megtakarítást és/vagy tőkét jelent, azaz nem kell sehová kuncsorogni, ha mondjuk az adott havi "apanázs" (fizetés, akármi) elfogy. És akkor most ezt fordítsuk vissza fizuvá, amiért havonta be kell járni. Tehát minimum a munkahelyednek meg kell felelni, ami már nem annyira 'fákjú, marinéni!' (plusz az adja a járulékos okosságokat, mint (tömeg?)közlekedés, stb.).
Szóval szerintem ha már ennyire belemegyünk egy ilyen fordításba, akkor talán érdemes lenne azt is tényleg mellétenni, hogy a havi jövedelem mellé mekkora megtakarítás játszik. És személy szerint nem gondolom, hogy egy négyfős család 600 nettóból, de akár még 800-ból is baromira meg tud takarítani úgy, hogy közben jóformán fákjú. És ne feledjük, hogy ha mondjuk nulla megtakarítással holnaptól megkapnák azt a lét havonta, akkor mennyi idő lenne összeszedni a limitet. Nem egyszerű ez a kérdés. Ráadásul nagyon torzítja az, hogy a vélemnyezők jelenleg milyen életszínvonalon élnek. Sokan hajlamosak az aktuális dupláját kánaánnak érezni, de amikor odakerülnek, akkor furcsa mód a költéseik utánamennek és máris nincs megint megtakarítás. Plusz - és szintén emltették itt korábban - az ingatlan kérdése is sokat befolyásol.
Szóval érzésem szerint inkább a jövedelem-megtakarítás-ingatlan kérdéskört lehetne inkább nézni.

csárlszbrunzol 2017.07.20. 16:42:59

@Sean MacTíre: Ha nem titok, megmondanád, mi volt a felső-középosztálybeli jövedelmi szint, pláne hány főre? És esetleg volt-e mellé megtakarítás? Plusz, ha még nem tengek túl, akkor mi a középosztály szerinted. És milyen volt a bér- tőkejövedelem aránya?
Köszönök bármilyen választ, de ha nem akarsz válaszolni, nyugodtna ignorálhatod is, nem sértődöm meg. Csak barmoira kíváncsi vagyok, milyen jövedelmi határ adja meg a belépést a felső-középosztályba.

vándor madár 2017.07.20. 18:04:36

@London2009: "De oszinten szolva en meg eletemben nem neztem meg, hogy mennyi penz van a szamlamon."
Köszi szépen. Most meg vagyok lepődve, mert én olyat véletlenül sem kérdeznék senkitől, hogy mennyi pénz van a számláján.
Engem az érdekel, hogy mi a szabályozás?, mert ezt nem találtam meg az állam weboldalán. Svájcban pl. a munkáltató határozza meg, hogy hány %-ot von le a dolgozó bruttó béréből és hány százalékot tesz ő hozzá és továbbítja a nyugdíjkasszába. Ennek fejében persze nem fizet semmit a munkáltató a betegbiztosításba, aminek az ottani horribilis költsége teljes egészében az egyénre van hárítva.
Ezek szerint a UK-ben a munkavállaló döntheti el, hány %-ot fizet be a vállalati nyugdíjkasszába? De gondolom plafon biztosan van. Tekintettel az alacsony alapnyugdíjra, ebbe a vállalati nyugdíjba rendesen kellene befizetni, főleg ha az ember külföldi és (jóval) később kezdi. Vagy van 3. pillér is, mint teljesen egyéni magánnyugdíjbiztosítás?
Nekem már tavaly gyanús lett, hogy a britek esetleg túl alacsony nyugdíjakat kaphatnak, mikor a brexitről jelentek meg cikkek. Egyikben ugyanis azt olvastam, hogy nagyon félnek a Spanyolországban/ Portugáliában élő brit nyugdíjasok, mert ha a UK kilép az EU-ból, mert akkor nem lesz elég a nyugdíjuk még betegbiztosítást is kötni ott, ahol vannak. Most ugyanis otthon vannak biztosítva, ami ha jól tudom, nem kerül nekik semmibe, mint Mo-n is.

vándor madár 2017.07.20. 18:38:55

@ Juli

"- Nagyon gyakran meg kell alkudni, esetleg megalázkodni, hallgatni, bólogatni, alkalmazkodni, miközben Magyarországon már rég ordítanál egy-egy esetben. Gyakori, hogy az ember nem tud kiállni az érdekeiért, mert vagy nyelvi akadályok vannak, vagy azt mondod magadban: „Leszarom, nem ér annyit, hogy vitatkozzak”."

Igen, ebben a megállapításban benne van minden a német Kánaánról. Nem a nyelvi akadályok és nem is a leszarás állítanak meg, hanem az exisztenziális félelem, mert úgy kirúgnak, hogy a lábad sem éri a füldet, munkaerőhiány ide vagy oda. Az csak a munkáltatónak probléma, a kedves kollégáknak, akik egész nap mobbingolnak, direkt jól jön, mert követelésekkel élhetnek.

"Vannak jó és rossz tapasztalataink. Nem teszem őket mérlegre, mert maradni akarok, ha törik, ha szakad, mert Magyarországra semmiképp sem akarunk visszamenni."

Majd ha az ottani sérelmek és problémák elérik ill. túllépik a volt magyarországiak szintjét és eseteg még egészségi problémákba is torkollnak, akkor majd más lesz a gondolkodás.Sag niemals nie. El kell menned abból a sz@r melóból, mert nem lesz jó vége.

DieNanny CH 2017.07.20. 19:59:03

@Doromby:

:-)
Nem a valóság/kormány véleménye volt a kérdés.
Hanem, hogy mi a TE véleményed.
Persze, az sem gond, ha nem akarod leírni.

puhacica 2017.07.20. 20:57:38

@London2009: persze, nyilvan mindenkinek megvan a sajat ervrendszere, tudja mi eri meg es mi nem. most, hogy a cityben dolgozom, meg inkabb tudatosult bennem, hogy mennyire nem nekem valo az a vilag. ugyanazok a kek oltonyok, kek ingek, de komolyan, meg az arnyalatok is, egyenemberek, egyenfontossaguk teljes tudataban...

DieNanny CH 2017.07.20. 21:47:22

@Doromby:

Bocsánat, hogy ennyire akadéskoskodok, fáj a fejem, lehet, ezért nem tudok érthetően fogalmazni.
Szóval a kérdező számszerű, forintban meghatározott egyéni véleményekre volt kíváncsi.

:-)

blackhairlady 2017.07.20. 22:29:15

@Zsuzsi65: Holnap fogom beadni, ma jott meg az utolso papir amire vartam :) nalunk kb 8 honap az atfutasi ido a beadastol az eskutetelig. Allitolag. Aztan majd meglatjuk :) Ha egyszerre kapjuk meg, akkor visszavonhatatlanul ikrek vagyunk. Szivesen elfogadnenk egy olyan testvert mint te :D

blackhairlady 2017.07.20. 22:30:05

@Dikusz: Szerintem ez mar szalloigeve valt, az is ismeri akisosemkovette a forma egyet :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2017.07.20. 23:24:30

@blackhairlady: mindenkeppen ird meg majd (akar FB-on), mikor lesz az eskud...gondolni fogok rad, es lelekben egyutt unneplunk majd :)

London2009 2017.07.21. 10:49:55

@vándor madár: nem, felreertettel. Ezt csak azert irtam, hogy nem tudom mennyi van a szamlan, mert Mike Richards vagy, hogy hivjak irta, hogy o megnezte, hogy mennyit kapna pontosan stb. No en ezt nem tudom, nem is erdekel.
Ez egyaltalan nem altalanos, hogy a ceg fizeti a magannyugdijpenztart. Ez csak jobb munkahelyen van igy es ez egy juttatas. Az allami nyugdijbefizetes kotelezo es azt kerdest nelkul vonjak le a fizetesbol. A magannyugdijat mint irtam jobb helyen a ceg fizeti, rosszabb helyen az ember fizetheti maganak. Nalunk az alap benefit a 3%. De mint irtam, ha vallalom, hogy tobbet fizetek bele, akkor a ceg azt megduplazza. Ha jol emlekszem nalunk a 11% a plafon. Ha annal tobbet raknek bele a ceg mar nem duplazna meg.
Elvileg valoban nagyon megeri de mint bizalmatlan kelet europai en inkabb sajat magamra biztam a nyugdijam sorsat.

London2009 2017.07.21. 11:08:22

@puhacica: az oltony ha ugy vesszeuk egy egyenruha. Ugyhogy oriasi elteresek nyilvan nem lesz oltony es oltony kozott. Az uzleti eletben ezt kell viselni es pont. Miutan en vonzodom az egyenruhakhoz legyen az tuzolto, vasutas vagy business man igy en kifejezetten imadom az oltonyoket. :D
A City vilaga erdekes. Egyedul a bekepzelt, arrogans, cityboyokat nem birom. De amugy semmi bajom nincs vele.

puhacica 2017.07.21. 15:12:09

@London2009: nem is oriasi elteresre gondoltam, de 10bol 9 tutira ugyanaz a sotetkek, ugyanazzal a vilagoskek inggel. gondolom a szin nincs megszabva, lehetne stilusosan, kreativan is oltonybe bujni. na es ez az arrogans, lekezelo stilus, amit emlitettel, kivulrol talan meginkabb latszik. nekem a city emberek nelkul erdekes, a terek, epuletek... szuper! :)

London2009 2017.07.21. 15:52:19

@puhacica: na most direkt korbeneztem! Nalunk ugy latszik stilusosabbak a ferfiak. Van itt mindenfele szin meg mintazat, csikos, kockas stb. Bar ma pentek is van, ilyenkor sokan jonnek laza cuccban. :D

puhacica 2017.07.21. 19:02:29

@London2009: ja, jeans day... :D a pentek volt a kedvencem, amikor multinal dolgoztam.

vándor madár 2017.07.22. 11:00:13

@London2009: Köszönöm szépen.

"Elvileg valoban nagyon megeri de mint bizalmatlan kelet europai en inkabb sajat magamra biztam a nyugdijam sorsat."

Szerintem ez a magánnyugdíjpénztár nagyon stabil, csak éppen már alig van kamat és a font is nagyon leértékelődött. Szinte már akkor sem jár rosszabbul az ember, ha a párnacihában tartja a pénzét, mert a számlaköltség meg az adók elviszik a bevételt. Aki persze pénzügyileg képzett, annak vannak más megoldások is, ha tudja kezelni a kockázatokat.
Egy nem odavalósi tényleg másként gondolkodik és általában más a proritása is. Megnéztem ezt a Skót Özvegyét és döbbenten tapasztaltam, hogy ha nem valami minimális havi nyugdíjban fizetik ki az összegyűlt pénzedét, hanem ki akarod venni egy összegben, akkor horribilis adót kell utána fizetni. Csak az a 11.500 £ adómentes, ami a kereseteknél is adómentes. Nyilván ezzel akarják megakadályozni, hogy az emberek kivegyék a felgyülemlett pénzüket, de aki valahol máshol akar nyugdíjasként élni és kell(ene) neki a pénz pl. ingatlanra, az nagyon rosszul jár. Ilyen dolgokat tényleg előre kell(ene) tudni, mert elég rosszul lehet járni, de a legtöbb rendszer pont erre épül.
Sajnos nem könnyű informálódni, mert egyrészt sehol nem található egybeszedett normális információ, másrészt a rendszerek annyira eltérnek egymástól, hogy az ember sokszor fel sem fogja amit olvas, még ha nyelvileg érti is, mert annyira más a gondolkodása/ismerete.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása