oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2017. február 15. 06:34,  Hátrahagyott gyerekek 117 komment

2017. február 15. 06:34 Határátkelő

Hátrahagyott gyerekek

A határátkelés egyik szomorú mellékhatása a hátrahagyott gyermekek kérdése. A jelenségről talán nem beszélünk eleget, pedig komoly problémáról van szó, amit az is mutat, hogy a legfrissebb (de még így is több éves) adatok szerint is körülbelül 900 ezer gyereket érint csak Európában, azon belül is a dél-kelet-európai régióban.

Te is voltál már kénytelen otthon hagyni a családod, a gyermeked és egyedül külföldön boldogulni hosszabb-rövidebb ideig? Esetleg te maradtál Magyarországon, míg a párod külföldön dolgozott? Írd meg a tapasztalataid a hataratkeloKUKAChotmail.com címre!

gyerek_sir_foto_pixabay_com_taniavdb.jpg

Egyre inkább megkerülhetetlenné válik a hátrahagyott gyermekek kérdése, annál is inkább, mert a legfrissebb, a kétezres évek végéről származó adat szerint is 900 ezer gyerek érintett, és akkor még nem beszéltünk azokról, akik nem jelennek meg a statisztikában (például azért, mert az érintett szülő ingázik, vagy úgy dolgozik külföldön, hogy közben nem jelentkezett ki otthonról). 

A szakirodalom ezeket transznacionális családnak nevezi. Ennek lényege, hogy tagjait (hosszabb vagy rövidebb időre) országhatárok választják el egymástól, azaz különböző országokban élnek – írja nagyszerű tanulmányában a KSH Népességtudományi Kutatóintézetének tudományos munkatársa, Blaskó Zsuzsa. 

Az ilyen családok esetében nem csak a szélesebb közösségre (tehát felnőtt testvérek, szülők, stb.) kell gondolni, hanem az úgynevezett nukleáris családokra is, és igazán ez utóbbi a nehéz ügy, amikor az egyik vagy másik szülő (szélsőséges esetben mindkettő) egy másik országba költözik úgy, hogy gyermekeit hátrahagyja. 

Most nem mennék bele a különböző szakkifejezésekbe (mint amilyen a transznacionális szülőség, a hátrahagyott gyerek, stb.), akit mélyebben érdekel a téma, tényleg olvassa el Blaskó Zsuzsa tanulmányát, vagy keresse fel a témával foglalkozó Children Left Behind (CLB) elnevezésű hálózat oldalát

Újfajta családmodell 

A szakemberek szerint egyértelmű, hogy tulajdonképpen egy újfajta családi működésmód kialakulását láthatjuk, és ez nem független a modern technikai eszközök megjelenésétől sem. 

Míg ugyanis korábban egy külföldön dolgozó szülő legjobb esetben is telefonon tudta tartani a kapcsolatot az otthon maradt családtagokkal, addig mára a technikai fejlődés (és az emberek ezzel járó rugalmassága, kreativitása) képes tartalommal megtölteni ezt a fajta kapcsolatot is. 

„A térbeli távolság a modern kommunikációs csatornáknak köszönhetően nem akadálya a folyamatos kapcsolattartásnak – sok esetben akár napi rendszerességű érintkezésnek, amely az információcserén túl teret ad a gondoskodás, a szülői ellenőrzés, a nevelés bizonyos formáinak is” – fogalmaz Blaskó Zsuzsa. 

Simán lehet tehát úgy tekinteni ezekre a családokra, mint amelyek országhatárokon átnyúlva is képesek többé-kevésbé sikeresen betölteni a funkciójukat. 

Mindezzel ugyanakkor komoly kihívás is jár, hiszen a családtagoknak meg kell küzdeni a többszörös identitással, a több földrajzi helyhez való kapcsolódással, és még a többszörös lojalitással is. 

Gondoskodás-hiány 

Mindez persze nem képes pótolni a személyes érintkezést, aminek nagyon komoly következményei vannak egyéni és egyébként társadalmi szinten is. Utóbbi esetében például ha nők mennek külföldre (ami az otthoni ápolás, az idősgondozás iránti növekvő nyugat-európai igény miatt egyre gyakoribb) akkor éppen azok a funkciók maradnak ellátatlanul a kibocsátó országban, amit jellemzően a nők látnak el (házimunkák, betegekről, idősekről és gyermekekről való gondoskodás). 

A szakirodalom szerint a kibocsátó országokban a migráció - elsősorban a nők kivándorlása - „gondoskodás-elszíváshoz” (angolul care drain), vagy „gondoskodás-hiányhoz” (care demand) vezet. 

Mindez elég érdekesen jelenik meg a kibocsátó országokban, hiszen míg korábban az apák külföldi munkavállalását inkább pozitívan ítélték meg (hiszen pénzt küldtek haza, támogatták, eltartották a családot), addig a nők elvándorlását sokkal negatívabban élik meg, hiszen „nem felelnek meg” a társadalmi elvárásoknak, otthon hagyják a gyerekeiket, stb. 

Anyagi előnyök, lelki hátrányok 

Nyilvánvalóan a határátkelés legnagyobb előnye anyagi, hiszen a hazaküldött pénz növeli a család életszínvonalát, csökkenti az elszegényedés esélyét, ráadásul a gyerekeknek is jó, amennyiben sokkal jobb helyzetből vágnak neki az oktatásnak, egészségesebben táplálkoznak, adott esetben színvonalasabb egészségügyi ellátást vehetnek igénybe és még sorolhatnám. 

Az egyértelmű anyagi előnyök mellett azonban megjelennek a hátrányok is, és nagy kérdés, hogy mi a kettőnek a végösszege. Kutatások szerint elsősorban a pszichés és szocializációs funkciók kerülhetnek veszélybe ezekben a szétszakított családokban. 

Mindez magyarra lefordítva azt jelenti, hogy a gyerekek megsínylik az egyik szülő távollétét, a szülői gondoskodás (részleges) hiányát, amiből akár depresszió, szorongás is kialakulhat a gyerekekben, de romolhatnak az iskolai eredmények, az egészségi állapot, stb. 

Az adathiány problémái 

A jelenségről tehát érdemes lenne az eddiginél többet beszélni, hiszen az utóbbi évtizedben elég egyértelmű lett, hogy egyre gyakoribb problémával állunk szemben. 

A határátkelők egy része ugyanis hosszabb vagy rövidebb időre kénytelen hátrahagyni családtagjait, kiskorú gyermekeit. A gondot egyebek mellett az is jelenti, hogy nagyon kevés adat áll rendelkezésre az érintett országokból, de mint az elején is írtam, aligha tévedünk nagyot, ha egymillió környékére tesszük az érintett gyerekek számát a kelet-európai régióban. 

Ezzel együtt az egész jelenség vizsgálata nagyon kezdeti szakaszban tart egész Európában, nem tudjuk például sok egyéb mellett azt sem, milyen a hátrahagyott gyerekek életkor szerinti megoszlása, hiszen ez nagyon nem mindegy a következmények szempontjából. 

Azt sem tudjuk, hogy milyen társadalmi, kulturális és gazdasági folyamatok alakítják egy-egy országban a családszakadással járó migráció mértékét, vagy például azt, hogy melyik szülő próbálkozik a külföldi munkavállalással. 

Az is kérdés egyelőre, mi alapján dönt egy család az együttmaradás, vagy a(z akár ideiglenes) szétszakadás mellett. 

Az viszont biztos, hogy rendkívül összetett hatásról van szó, még akkor is, ha elég valószínű, hogy ez a „transznacionális lét” sok család életében csak átmeneti állapot, és az első adandó alkalommal ismét egyesül a család. 

Az egyesülés nehézségei 

Nem mintha ez az egyesülés olyan zökkenőmentes lenne, azaz egyáltalán nem olyan könnyű ismét egy családdá válni, mint azt elképzeljük. Ha például egy szülő-gyermek viszony egyszer fellazul, akkor azt elég nehéz (nem egy esetben lehetetlen) helyrehozni, és ugyanez igaz a szülők esetében is. A túl hosszú külön töltött idő szélsőséges esetben akár váláshoz, és így a család felbomlásához vezethet. 

Ha ez nem lenne elég, lehet még bonyolítani a helyzetet, hiszen számtalan olyan eset előfordul, amikor az egyik fél külföldi munkavállalását az otthoni megromlott kapcsolat is ösztönözheti. 

A szakemberek arra számítanak, hogy mivel az elvándorlás fokozódik, a hátrahagyott gyerekek száma is nőni fog, de legalábbis nem csökken a belátható jövőben. 

Nektek milyen (akár személyes, akár ismerősi körben szerzett) tapasztalatotok van?

HÍRMONDÓ

A brit egészségügy egy benne dolgozó magyar szemével

A brit közegészségügy (NHS) problémáival köteteket lehetne megtölteni és töltenek is, elég bármelyik brit híroldalt megnyitni, hogy szembe jöjjön velünk minimum egy cikk a gondokról. De hogyan néz ki ez egészen közelről, magyar szemüvegen keresztül?

Minden tizedik magyar gyerek külföldre menne

Miközben tízből hét magyar fiatal aggódik a jövőjéért, nem is a nagy ház és az autó érdekli őket, hanem a munka és a biztonság. Közülük minden tizedik külföldön képzeli el a jövőjét.

Alapjaiban változhat meg Európa

Az utóbbi napokban egyre több olyan megjegyzést hallani vezető politikusoktól is, mely szerint két- vagy akár többsebességes is lehet a jövőben az Európai Unió. Ami azért nekünk, magyaroknak sem lenne mindegy.

A város, ami nem csak egy reptér

Eindhovenben nem olyan könnyű beleszeretni, Hollandia ötödik legnagyobb városa ugyanis nem megkapó szépségéről nevezetes. Azonban a dolog nem is lehetetlen.

(Fotó: pixabay.com/TaniaVdB)

A moderálási alapelveket itt találod, amennyiben általad sértőnek tartott kommentet olvasol, kérlek, jelezd emailben a konkrét adatok megjelölésével.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: család Európai Unió

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr3412261684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szakasz2 2017.02.15. 11:15:27

@Határátkelő: A "KSN Népességtudományi Kutatóintézetének" az nem véletlenül "KSH Népességtudományi Kutatóintézetének" lesz?

skye8 2017.02.15. 11:19:33

Nemreg olvastam az interneten hogy a gyerek anya vagy apamodellje kialakulhat pl. a mostohaanya/aparol,nagyneni/nagybacsirol, nagyszulokrol. A lenyeg, hogy idot kell tolteni a szerencsetlen gyerekkel, hogy kialalkuljon ez a kotelek, kapcsolat. A kedves szulo aki a gyereket honapokig skypeon latja nyugtathatja magat hogy o kuld haza penzt hogy a gyerek 'egeszsegesebben etkezzen' Es 'jobb orvosi ellatasban reszesuljon', aztan evek mulva megsertodhet hogy nem is ismeri a sajat gyereket,annyira kimaradt az eletebol.
vagy egyes nagyszulok akik evente egyszer-ketszer latogatjak az unokat de elvarjak hogy a nyakukba ugorjon Es korulhizelegje oket.. ez nem igy mukodik, a gyerek bizalmat az fogja elnyerni aki idot tolt vele es veszi maganak a faradtsagot hogy megismerje.

szakasz2 2017.02.15. 11:20:59

@Csodabogár: Nagyon igazad van. Csakhogy akkor fontosabb a kormány ellen és a Fidesz mellett szavazni, mint elolvasni és megérteni a kérdést. Persze a szavazásra bocsátott kérdés(ek) is hülyén volt(ak) feltéve, mert sem a háziorvosi illetve kórházi ellátás sem a felsőoktatás soha sehol nem volt és lesz ingyenes, hiszen fizetni kell a tanárt, orvost, gyógyszert, fűtést,...
A kérdés helyesen inkább az lett volna, hogy a költségekhez járuljon-e az igénybevevő is (legalább részben) hozzá. De hát ehhez már gondolkozni kellett volna, meg esetleg értelmes, kultúrált vitát folytatni, de mindez az elmúlt kb. 10 évben nem igazán megy Magyarországon.

Herr Géza 2017.02.15. 11:25:07

Háàát, a téma komoly, de a "nukleáris család" említése után harsány röhögésbe kezdtem és a többit el sem bírtam olvasni..... Muszáj ilyeneket betenni?????

takarék-láng 2017.02.15. 11:27:45

@Golf2: a penz a lenyeg, az boldogitt.

Határátkelő 2017.02.15. 11:29:37

@szakasz2: De, kösz!

@Herr Géza: Most mit csináljak, ha így hívják őket? :))) Lehetett volna paksi család is... :)

London2009 2017.02.15. 11:38:24

@Dikusz: Ne haragudj, de ez irto vicces. Viszont ezt nem lehet elintezni egy kipukizas szoval. Tehat lenyegeben az volt az orvosi javaslat, hogy vigyek haza a gyereket es jol fingassak ki. :DDD
Kis dragam, megmondta a doktor bacsi, hogy mit kell csinalnod! Menjel szepen es fingjal ugyesen. Persze, hogy faj a a hasad, ha nem fingasz rendesen! Hat nem megmondtuk neked!
Kesz vagyok! Jol indult a napom! :DDDD

verkagrafomanka 2017.02.15. 12:17:56

@Dikusz: biztos kell az édesapa beleegyezése is, mivel kiskorúról van szó, de a kolléganőm mindig azt mondja, hogy baráti viszonyban vannak, szóval nem tűnik úgy, hogy felmerülne benne, hogy az apa megakadályozná az akciót. De amúgy én is nagyon kiváncsi vagyok, mi lesz ebből az egészből.

2017.02.15. 12:19:03

@Herr Géza: Ez egy olyan anglicizmus, mint a raketatudomany, meg a nem lattad jonni. Azt hiszem a kiscsaladot ertik alatta, a "magot" (innen gondolom a "nuklearis", hogy atommag?), marmint, hogy anyu, apu, gyerekek, nagycsalad nelkul.

Nemcsak remesen idegesito, hanem tenyleg irto vicces is egyben, amikor egy az egyben atveszik ezeket a kifejezeseket, nekem eddig egyertelmuen a Pan Peter galler a kedvencem ezek kozul, de ezt mar megbeszeltuk, es nem folytatom, mert kiugrik a @Nagy Kampics a bokorbol es jol le leszunk szidva. :D

Hari Seldon 2 2017.02.15. 12:22:40

Nekünk sincsenek itt a gyetekek. - Most.
Nagyszülőknél vakációznak.
Egyenlőre jól bírják...

Én meg festem ki az új házat.

Shaktee 2017.02.15. 12:36:39

@tanato: Ne szégyelld magad doki, a kifejezés nem pejoratív, csak a hagyma tolja túl.

Majd negyvenéves kiszakadt/határátkelt/ki-bevándorolt tapasztalatom azt mondja hogy igen ritka a bevándorolt aki átmegy a vendégmunkás, kétlaki státuszba..forditva többet ismerek akik azért mentek el hogy a hitelt fizessék otthon, otthonmaradt családot támogassanak, s megtelepedtek a befogadó országba

Ismétlem, ennek a fiatal, 150 éves, fagyos/havas/maple szirupos tündérkertnek a kapuja tárva van, főleg kivándorlóknak.

Vibi 2017.02.15. 12:43:46

@mojyo: Ennek utana kellett neznem, mert elsore radioaktiv csaladok ugrottak be nekem is. Aztan a Wikipedia azt irja, hogy a ket szulo es egy vagy ket gyerekes csaladot ertik alatta, szemben az egyszulos modellel, tehat meg szabad oket kozeliteni, nem feltetlen fukusimaiak.

Thargoid 2017.02.15. 12:46:21

@Herr Géza: Nekem a Jetsons és a Futurama ugrott be rögtön :)

Dikusz 2017.02.15. 12:47:41

@London2009: pontosan ezt javasolta a doktor úr, meg azt, hogy tessenek kicsit kevesebbet enni, ne olyan sokat egyszerre:)
Ráadásul mindezt mosolyogva, higgadtan mondta (azért a mosolya nem volt természetes), zsúfolásig telt SBO-n.
Azért is figyeltem fel rá, mert az orvos a kerületi szakrendelőben sebészként rendel évtizedek óta, távolságtartó, jó orvosnak ismerem.
Mindenesetre megemeltem a kalapom előtte, hogy ilyen diplomatikusan kezelte az esetet.

adg 2017.02.15. 12:51:59

@szakasz2: "A kérdés helyesen inkább az lett volna, hogy a költségekhez járuljon-e az igénybevevő is (legalább részben) hozzá."

De ha az igenybevevo fizet adot, akkor (legalabb reszben) hozzajarult a koltsegekhez.
Aki meg nem fizet adot, az valoszinuleg a vizitdij alol is mentesseget kapott.

A helyes kerdes valahogy ugy lehetett volna, hogy akarja-e, hogy ilyen osszegu, maximum ilyen utemben emelheto, erre es erre forditando hozzajarulast kelljen fizetni, a raszorulok kivetelevel az ilyen-olyan szolgaltatast igenybe vevoknek, melynek celja a az egeszsegugy finanszirozasan felul a felesleges orvoslatogatasok csokkentese es az ellatas hatekonysaganak emelese (valamint fedezet az uj latvanyberuhazasokra, vagy ami eszunkbe jut).

2017.02.15. 12:54:57

@Vibi: Aha, es amugy azt kideritetted, hogy honnan jon az elnevezes? Enis csak tippeltem (nucleus = mag), de nem egeszen ertem en se, hogy pontosan hogy alakulhatott ez ki, hacsaknem anyu + gyerekek otthon = proton + neutron, ill. elektronok keringenek a mag korul = apu utazik a vilagban, hogy nekik keresse a penzt?

P.Elliot 2017.02.15. 13:07:54

@Csodabogár: Az a vizitdij arra lett volna jo hogy legalabb az alapveto dolgokat megvasarljak belole a korhazak, szappan, wc papir, tobb agynemu, ilyesmi. Nem volt az olyan sok hogy azon fennt akadjanak az emberek, az egeszsegugynek meg jol jott volna.

Határátkelő 2017.02.15. 13:12:59

@mojyo: "A statisztikában család: a szülők és a velük egy háztatásban élő nem házas gyermekeik→ így 3 típust különböztet meg→ házaspár, házaspár gyerekkel, egy szülő gyerekkel. Ezt szokás családmagnak vagy nukleáris családnak nevezni."

Ezt mondja a Wikipédia. Tehát valóban a "mag" szóból jön, és a legkisebb egységet jelenti, tehát a legszűkebb családot: szülők + gyerek(ek). A nagyobb családba már a nagyszülők, testvérek, stb. is beletartoznak.

2017.02.15. 13:20:47

@Határátkelő: Aha. Gondoltam.

Megegy kerdes:

"egy szülő gyerekkel." vs @Vibi: "szemben az egyszulos modellel"

Most akkor az egyszulos csalad is nuklearis csalad, vagy sem?

Vibi 2017.02.15. 13:24:14

@mojyo: Ugy tunik majdnem igazad van, az elnevezes a latin nux/nucleus core/kernel elnevezesbol jon, azt jelenti hogy minden csaladtag ugyanannak a magnak, de lehet ez magyarul inkabb atomnak a reszese.

2017.02.15. 13:25:54

@Vibi: Aha. Akkor is kretenseg atvenni igy egy az egybe angolbol, mert az embernek tenyleg egy Geiger-Muller szamlalo jut az eszebe :D

Vibi 2017.02.15. 13:25:58

@mojyo: Elobb akartam mondani, hogy nekem ez nem all ossze igazan, mert ennyi erovel az egyszulos modellben is a tagok egy mag tagjai, de akkor rajottem hogy hoppa, ilyenkor az egyik szulo nem reszese a magnak, szoval nem, az egyszulos modell az nem nuclear family.

Vibi 2017.02.15. 13:30:43

@mojyo: Szerintem angolul is a tradicionalis csaladmodell az elterjedtebb kifejezes. Nem vagyok szociologus, szoval lehet emiatt nem hallottam meg sosem a nuclear family kifejezest.

P.Elliot 2017.02.15. 13:36:12

Ami a posztot illeti itt is van nagyon sok magyar aki otthon hagyta a csaladot, gyerekeket, de ha nem volt mas megoldas? Illegalisnak lenni otthonrol hozott gyerekkel nagyon rossz lehet, ha megis haza kell egyszer menniuk a gyereknek nagy tores lesz, lattam nem egy ilyet, az o elete lesz eltolva.
Altalaban amig az apu-anyu kuldi a penzt haza es jobban elnek belole, a gyereknek olyanra is telik amirol otthon nem is almodhatott addig ha kicsit nagyobb nem is hianyolja annyira a szuleit mert megerti hogy ez az ara, az nem azt jelenti hogy nem hianyolja oket de tudja hogy a kinti munka muszaj.
Van hogy nagyon rosszul sul el mert a gyerek elkanaszodik kello felugyelet hijan meg elrontja a penz, egy ismerosom, lehet hogy olvassa ezt a posztot, 4 gyereket hagyott hatra, kettot a ferjenel, kettot az elso hazassagabol az anyjanal mert formalisan ehezett az otthon levo 2 gyerekevel aki kozul 1 gyogyithatatlan betegsegben szenvedett, illetve rengeteg mutet utan az allapota nagy odafigyelessel fennttarthato de a kozosseg elfordul tole, a gyerek sok rosszat atelt eleteben emiatt.
Rendkivul jo munkat kapott, az ezer dollarja megvolt hetente lakassal, teljes ellatassal, szinte semmire nem koltott, ment a bankba, egy jo resze haza, otthon kivirult a csalad, a gyerekeknek megvolt minden, a ferjnel elok is mindent megkaptak amit csak kertek, nem is nagyon hianyoltak az anyjukat, illetve dehogynem, ki akartak jonni hozza. A no mindent megtett hogy igy legyen, penzert hazassagot kotott, marmint o fizetett a zoldkartyaert, otthagyta a benntlako helyet, lakast berelt es talalt egy munkahelyet ahol a felet sem fizettek mint az elozon es minden penze elment a rezsire, az ennovalora, itt volt a 4 gyereke akik tinikor fele mentek, tele igenyekkel amit megszoktak hogy anyu megveszi, most nem volt mibol. Elkezdte a megtakaritott penzet kolteni, minden gyerek sajat laptopot akart meg minden vackot mert megszoktak hogy anyu ad, megveszi.
Egyszeruen idegbolond lett attol hogy 3 ev alatt elfogyott minden penze, a gyerekek sertodotten szetszeledtek, volt koztuk egy kabitos, a beteg gyerek valami vallasi kozossegbe lepett ahol nem neztek le, munkahelyet kerestek neki, ott volt naluk otthon, az anyjat nem akarta latni, a lanya szinte gyerekfejjel ferjhezment terhesen mert szinten lenezoen emlegette hogy ok milyen lepusztultan elnek, anyunak sosincs penze semmire, egy gyerek eleg normalisan elt de az anyjara haragudott hogy miert hozta ki oket ha nem tudta eltartani rendesen.
Soha de soha nem lett volna szabad olyan helyre jonni ahol nem hivatalosan dolgozhat, kihozni minel hamarabb a gyerekeket es befogni oket a munkaba, ezalatt a kezdetben hazimunkat ertek, lassak csak hogy aki fenntartja a csaladot arra nem szabad meg hazimunkat is sozni, az elet nem konnyu egyedul, apa nelkul.
A no igazabol egyedul maradt de keseruen azt szokta mondani hogy nagy hiba volt kijonni, szetzilalta a csaladot, inkabb ehezve de egyutt, mondtam neki hogy nem a kijovetel volt a baj hanem hogy tulpenzelte a gyerekeit, ha a penzen tartja a kezet es hazamegy akkor amikor meg volt mar egy sajat haz ara, meg maradt is valamennyi akkor ez nincs, o maga tolta el.
Azt megertettem hogy nem volt mas valasztasa mint eljonni mert a ho vegeken jo ha kenyerre volt penzuk, az is ugy hogy a nagymamanal laktak es o is besegitett a nyugdijaval.
Nem, nem jo dolog elszakadni a csaladtol, annak a szulo es a gyerek is megissza a levet, ha valaki megis kimegy, minel hamarabb vigye a gyereket is ha csaladot akar a kesobbiekben.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.02.15. 13:38:57

@mojyo: "az egyszulos csalad is nuklearis csalad".

Nem, az már ioncsalád, amiből kétféle van, az Anion család és a Kation család, a gyerekek pedig amolyan keringő elektronok.

:-)

2017.02.15. 13:41:47

@mojyo:

"mert kiugrik a @Nagy Kampics a bokorbol es jol le leszunk szidva."

LOLka.

Magam és a vesszőparipáim nevében is elnézést kérek.

szakasz2 2017.02.15. 13:45:13

@adg: Az adóval nem járulsz hozzá a _közvetlen_ költségekhez (a _közvetlen_ fent lemaradt, bocsi), vagyis a rádfordított munkaidő, anyag- és arányos műszerköltséghez. Az adó egy általános és közvetett hozzájárulás, és független attól, hogy mész-e orvoshoz vagy nem.

Dönthet persze úgy egy ország, hogy az egészségügyet és az oktatást így finanszírozza, csak ez különösen az előbbi esetében szerintem rendkívül igazságtalan és hatékonysági meg egyéb problémákat is szül: mivel ahogy Csodabogár írta "ami ingyen van (vagyis nincs közvetlen költsége) azt senki nem becsüli".

Határátkelő 2017.02.15. 14:08:59

@mojyo: Hát nem vagyok szociológus (sem), de gondolom, igen, az is az. Feltételezem, hogy ebben az esetben a legszűkebb értelemben vett családot kell érteni alatta.

2017.02.15. 14:12:03

@Hobbiszakács: Tenyleg, erre nem is gondoltam, zsenialis. :D Es a nagycsalad, amikben meg tobbfele kotes (azaz rokoni szal) van, az meg a molekularis csalad, igaz?

@Nagy kámpics: Nem kell elnezest kerni, mi igy szeretunk. :D

Csodabogár 2017.02.15. 14:13:14

@adg: Érdekes módon a svédek pl. nem csináltak akkora ügyet ebből. Megjelent az ujságban, hogy ezentúl 14 koronát kell fizetni az orvosi látogatásért. Ennek már rengeteg éve, ma biztos sokkal több, de nem volt erről semmi vita. Pedig ott is állami az egészségügy, nincs ilyen-olyan biztosítás, csak az állami, ami mindenkinek van.

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.02.15. 14:18:36

@Határátkelő:
A hivatalos svéd nomenklatura különbséget tesz a családmag (kärnfamilj azaz "atomos család" :-) ) és az egyszülős (enförälderfamilj) család között.

Svéd egészségügyi tanácsadó lap (svédül): www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Familjeliv-och-relationer/Foraldraskap/Vad-ar-en-familj/

Hobbiszakács · http://hobbiszakacs.blog.hu 2017.02.15. 14:28:56

@mojyo: Úgy bizony, a rokonokhoz való kötődés nagyságrenddel gyengébb :-))

A szülőket erős, ionos kötés tartja össze, de ha pácba kerülnek, akkor a külső delejezésnek engedve elvándorolhatnak, és újabb családmagot képezve láncreakciót indítsanak.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2017.02.15. 14:29:19

nuclear family
noun
a couple and their dependent children, regarded as a basic social unit

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2017.02.15. 14:32:29

@Vibi: sajnos a háziorvosok sokszor ludasak egyben, mert rögtön a&e-t javasolnak, ha kicsit is komolyabb baj van, vagy épp lejárt a rendelesuk. Arról nem is beszélve hogy a walk in centre sok esetben nincs, vagy az a&e az. Nem így kéne lennie.

adg 2017.02.15. 14:51:28

@Csodabogár: erdekes valoban, de azert leszogeznem, hogy nem foglaltam allast, hogy jo-e a vizitdij, vagy sem.

Csak ahhoz tettem hozza a gondolataimat, hogy az _IS_ jaruljon hozza, aki igenybe veszi, ne csak a tobbiek. Mert ugye, aki igenybe veszi, az is hozzajarul az adojabol, pont olyan modon, ahogy a tobbiek. Tehat az erv santit, ugy hangzik, mintha o tok ingyen lenne ellatva a tobbiek kontojara.
Ezen az sem segit, hogy "Az adóval nem járulsz hozzá a _közvetlen_ költségekhez (a _közvetlen_ fent lemaradt, bocsi), vagyis a rádfordított munkaidő, anyag- és arányos műszerköltséghez.", hiszen ezeket is az adobol fizetik, nem a jotunderek dobjak ossze, mi masbol lenne, ha nem az adobol.

Sajnos az egeszsegugy az pont az a terulet, ahol mindenki sorra kerul idonkent, tehat aki most "elvezi" a tobbiek altal befizetett penz hasznat, annak a befizeteseit meg masok fogjak.
Ellenben pl a focival, amit en nem nezek es nem erdekel, megis jelentos adoforintokkal tamogatjak, amiben az en adom is benne volt. Vagy a koztv, vagy a ...
Igy mukodik ez.

Tehet meg egyszer, nem mondtam, hogy jo vagy rossz. Nem kulonosebben erdekelt a tema akkor sem, mert szerintem ettol sem lett volna semmivel sem jobb az eu, es e nelkul is lehetett volna sokkal jobb. Ezen semmi sem mulott...

2017.02.15. 15:27:20

@tanato: prostitualtbol tobb is van, akinek kicsi a gyereke es otthon marad, mig o kint dolgozik. Sokuknak nagy vagya, hogy magukhoz vehessek kint a gyereket es ajnos sokszor epp a veluk zsaroljak oket :(

Dr. Panasz Muki 2017.02.15. 15:34:12

Szerintem ez a honlap nem kimondottan a tőlünk nyugati országokba távozó és szinte bármikor hazautazni képes jól megfizetett szülőkről szól. Inkább azokról, akik szinte az éhenhalás elől menekülnek ki, bármilyen munkára. Akár illegálisan is.
Egy ilyen helyzetet mutat be ez a kiváló film: www.imdb.com/title/tt2233240/
Mama illegal.
Egy moldáviai nő kénytelen Ausztriában dolgozni, hogy eltartsa a gyerekeit. Miután feketén dolgozik, nem tud hazautazni, mert nem engednék vissza az országba. Évek telnek el, amíg hazamehet és vízumot igényelhet a két gyereknek (apa közben öngyilkos lett).
Ezt a felállást senki sem önszántából választja.

Shaktee 2017.02.15. 16:42:27

@Dr. Panasz Muki: Igen, itt mindenki hótsoványan tántorgott ki a szabad világba, oldaluk átlőve, meztélláb..:-)

Vibi 2017.02.15. 16:42:31

@tildy[UK]: Azt nem tudom mashol hogy megy. En online tudok ma ejfeltol holnapra idopontot foglalni a haziorvosomnal. De reggel nyitas elott is odamehetek es ilyenkor is ellatnak idopont nelkul. De nyitaskor is telefonalhatok es adnak idopontot vagy aznap delelottre vagy ha kicsit sokan vannak akkor delutanra. Meg sosem voltam walk in centreben es az orvosunk sem kuldott meg a surgossegire indokolatlanul.
Szerintem az emberek nem ertik, hogy mire van a 111 illetve azt hiszik, ha egy korhazban/varoteremben uldogelnek orakat az sokkal jobb, mintha otthon uldogelnenek. Elvisznek egesz pici gyerekeket, akik vagy rohangalnak, vagy alszanak az ugyeleten/surgossegin a varoban, konyorgom minek? En keszseggel elhiszem, hogy beteg a gyerek, de sokszor felnott is, de egyszeruen nincs annyi belatasuk, hogy nem lehet csak ugy meghalni, meg ha nagyon lazasak, vagy kohognek, akkor sem. Azt kellene belejuk plantalni, hogy ezek tobbnyire nem surgos, eletveszelyes betegsegek. Egyszeruen a modern ember tul kenyelmes es ostoba, ahelyett hogy gondolkodna, tenne magaert valamit beul egy varoba.

Potpolett 2017.02.15. 16:42:40

Mikor apám elmenekült annak idején Romániából (ő még gyermektelen volt), a barátai először hátrahagyták a családot, majd jöttek ők is utánuk nagyon gyorsan.

Én el sem tudom képzelni, hogy ne kövessük a férjemet, ha kapna Nyugaton állást vagy ő engem. Nem tudom elképzelni, hogy külön legyünk éjszakákat, én itthon a gyerekkel, ő meg odakinn vagy fordítva, mind magányosan és nyomorultul. Nem tudom elképzelni azt sem, miért nem megy az anyuka is (évekig!!!) a gyerekkel ki a pasi után, ő is találna ott munkát és kész, ugyanúgy élnének, mint itthon, csak pénzzel.

Ez így nem élet, csak annak látszik. Csak lélegeznek, tehát élnek, és ennyi.

nyuszigonosz 2017.02.15. 16:47:53

Nem lehetett volna azt a "nukleáris családot" eleve alap családnak akár család magnak ( szülö és tölük függö gyerekeik ) nevezni?

Vagy ma már jobb képtelen féligmeddig fordításokat használni, hogy érdekesebben nézzen ki az egész?

Határátkelő 2017.02.15. 17:38:06

@nyuszigonosz: Ez így szerepel a tanulmányban, szóval én mosom kezeim. Gondolom, szakmailag ez a helyes kifejezés.

Herr Géza 2017.02.15. 17:47:32

@Határátkelő: Szakmailag helyes? Lehet. Ahhoz képest a kutya sem hallotta még és nem is értette senki. Bocs, hogy én kezdtem, de regge óta megy a csürés-cavarás.....:)))
Nem neked szól persze....

nyuszigonosz 2017.02.15. 17:48:27

@Határátkelő: Pongyola fogalmazásmód, akár tanulmány, akár nem. Szerintem szakmailag nem helyes egy kifejezés, ha magyar szövegben nukleáris családról van szó.
Rossz fordítás. Gondolom ezt dobta a gugli fordító. :-(
A tanulmányt író hölgynek ajánlanám, hogy ha valamit magyarul ír, akkor ügyeljen rá, hogy a szöveg magyarul is legyen. Ez így keveréknyelven van. Sehogy.

tanato 2017.02.15. 18:01:17

@Mrs Rumcajsz CA: Ebben igazad van,de az már egy másik világ az már a bűn világa,a börtönbe sem viheti magával a gyermekét a lebukott markecolós prosti.

SzZoole 2017.02.15. 18:11:42

@tanato: milyen az a markecolós prosti?

Vibi 2017.02.15. 18:12:39

@Herr Géza: @nyuszigonosz: Azert abba gondoljatok am bele, hogy egy tanulmanyt jellemzoen nem laikusoknak, hanem a szakmanak irnak. Igy logikus hogy szakszavak lesznek a tanulmanyban. Egy csomo mas szakma is hasznal idegen szavakat, (felteszem a ti szakmatok is ilyen) ahelyett, hogy talalna ra egy magyar megfelkelot, mert a szakmabeliek mind erteni fogjak. Ennel fogva en nem vetnem a szemere, hogy mi nem ertettuk, hogy mi is az anuklearis csalad, mert akiknek a tanulmanyt szanta nyilvan nem akadtak fent ezen.

nyuszigonosz 2017.02.15. 18:19:32

@Vibi: Nézd, egy szakmai tanulmánynak legalább egy alap szakmai és tartalmi szintet el kéne érnie: ez egy angol szövegekböl összeollózott rosszul fordított fércmü.
Ez a véleményem róla.
És mielött kérdeznéd: igen, van szakmám, tudom mi egy szakmai tanulmány.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.15. 18:20:36

ja, nuklearis, meg transznacionális
muhhaha
a kifejezett vendegmunkas, aki csaladot hatrhagyva kimegy kulfoldre melozni, kuldi haza a penzt es negeyedvente hazamegy
szep a szakirodalom,de ha neven nevezzuk a gyereket
ezek vendegmunkasok
januarban a nejem elutazott as bahamakra az unokaival
3 nap utan hianyzott, de nagyon
de aki inkabb elmey vendegmukasnak, hat mennyen

SzZoole 2017.02.15. 18:33:28

@hagyma: 3 nap utan hianyzott csak Mary,hàt ez az igazi szerelem hagyma???
Nekem 3 perc utan is hianyzik mar❤️❤️❤️

Vibi 2017.02.15. 18:34:16

@nyuszigonosz: Huh. En nem ismerem Blasko Zsuzsa munkassagat, nem erdekel a szociologia. De azert nem gonodlod, hogy kicsit eros azt mndani, hogy rosszul forditotta es nem is o irta a sajat tanulmanyat? Persze ha te szociologus vagy, akkor ertem a felhaborodasod, viszont a szakmai etika akkor azt mondana, hogy ezt a tanulmany szerzojevel beszeld meg, ne az interneten tamadj neki. Nem? Szerintem attol, hogy van valakinek szalmaja meg nem kovetkezik, hogy tanulmanyokat ir, en peldaul meg soha nem kutattam igy nem is publikaltam semmit a szakmamban.
Ez a linkje, nekem egesz tudomanyosnak tunik a holgy
www.demografia.hu/en/staff-blasko-zsuzsa

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.02.15. 18:40:00

@tanato: jpersze, ez mar nyilvan osszetetteb kerdes. A azsarolast ugy ertettem, hogy a gyerekkel tartjak oket sakkban, meg ha ki szeretnenek szallni sem mindig tudnak, mert a futtatojuk a gyerek epseget fenyegeti.
Ez sajna nem 'papirizu' pelda.
Ertem, hogy mit mondasz, hogy ez a bun kategoria, de sok esetben nem olyan fekete-feher a lanyok helyzete...

#1Baratnom szult. A korhazi szobajaban volt egy lany. Annak rendje modja szerint jott apuka a lanyhoz, kicsekkolta oket a gyerekkel szules utan 3 nappal. Jottek azomban a lany szulei is kicsit kesobb es kitort a panik, mert ugyan valoban az apuka vitte el oket, de egyben o volt a lany futtatoja is es mig korhazban volt az bevetel kiesest jelentett. Szegeny doki, aki elengedte nem is sejtette, hogy hova meg vissza a lany Valszeg volt gyerekszobaja es nuklearis csaladja, ahol apuka nem volt strici eszebe sem jutott a ficko hova viszi a lanyt...

#2 Gyerekotthon valahol videken: gyonyoruszep tinedzser ciganylany, nem tudja mi az a szeretet es elfogadas, szamara ha lefekszik barkivel az mar szeretet egy formaja. Idosebb pasas ratalal, elintezi neki a nagykorusitast es elveszi felesegul. A kovetkezo fejezet mar az, hogy ul az autoban Olaszorszag fele, ahol a csavo prostikent hasznalja.

Ebben a gyerekotthonban tobb ilyen sztori is volt fiu es lanyprostik egyarant.
Amint szemelyesen talakozol ilyen sorsokkal, nehez csak ugy egy skatulyaba berakni. Nyilvan van, aki maskent kerul ebbe a bizniszbe. Ezek csak az en szemlyes peldaim.

nyuszigonosz 2017.02.15. 18:41:05

@Vibi: Nem támadtam neki. Véleményt nyilvánítottam arról a tanulmányáról, vagy annak részleteiröl, amit ma itt olvastam.
Ennyi.

Határátkelő 2017.02.15. 18:48:38

@Herr Géza: @nyuszigonosz: Ne vicceljetek már, a szerző egy igen neves közgazdász-szociológus, én elhiszem, hogy furcsán hangzik egy ilyen kifejezés, de azért na. Ez egy szakszöveg, rengeteg ilyen terminus technicus van minden szakmában.

Határátkelő 2017.02.15. 18:53:35

@nyuszigonosz: "ez egy angol szövegekböl összeollózott rosszul fordított fércmü" - hát ha ez nem nekitámadás, akkor nem tudom, mi az.

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.02.15. 18:53:49

@Mrs Rumcajsz CA: tyu elnezest kerek! azoNban akart lenni az az m

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.15. 18:53:54

@Zoole[uk]: hat bevallom, mar elso ejszaka hianyzott
szar egyedul aludni
de 3-ik naptol mar kifejezetten
hat hoyvan mar, hogy senki nem horkol melletted?
de hazajott:)
valentin napon meg is beszeltuk, hogy holtodiglan
hozott nekem csokiszivet:)
hogy elmenjek hetekre, honapokra cask a penz miatt, az kizart, peding mar gyerekeink is felnottek

nyuszigonosz 2017.02.15. 18:58:11

@Határátkelő: Pedig nem az. Nem ismerem a hölgyet, nem kisérem figyelemmel a munkásságát, a mai napig nem is hallottam róla. Lényegében nem is érdekel. Erröl az írásáról, - vagy írása részleteiröl - amit most itt olvastam töle, ez a véleményem.

Ha zavaró a vélemény, és károsítja a Há- blogot, ki lehet venni.
Lényegében most csak azt sajnálom, hogy egyáltalán leírtam a véleményem.

Határátkelő 2017.02.15. 18:59:40

Egyébként akit bővebben is érdekel a nukleáris család (most már direkt utánanéztem, egyébként érettségi tétel része Magyarországon), az itt olvashat róla:

kidolgozott-erettsegi-tetelek.blogspot.hu/2012/12/a-csalad-fogalma-eletciklusai-es.html

www.bethlen.hu/Di%C3%A1kk%C3%B6zpont/Tant%C3%A1rgyak/T%C3%A1rsadalomismeret/tabid/105/articleType/ArticleView/articleId/613/8-A-csalad-kulturalis-gazdasagi-es-tarsadalmi-funkcioi-a-szocializacio.aspx

demografia.hu/hu/tudastar/fogalomtar/81-csalad

És még nyilván rengeteg helyen, de ezek jöttek fel a Google-ben az első oldalon.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2017.02.15. 19:01:29

@Vibi: En is tudok online foglalni leghamarabb kb másfél két héttel későbbre. Ahh de jó.

Mint írtam az orvosok is eleve a&ehez irányítják a beteget, nem feltétlenül csak a beteg hibája. Az más kérdés, hogy pl az októberi esetemben , mikor elvesztetünk egy babát, annyit elvártam volna, hogy orvos is megnézzen, ne pedig simán haza legyek küldve uh es egyebek nélkül...

Nameg a másik, miért az a&e a walk in centre, egyben a kettő? Miért nem az ahogy hívják?

Határátkelő 2017.02.15. 19:02:27

@nyuszigonosz: Nem károsítja, és nyilván nem akarom kivenni, csak kicsit csodálkozva néztem ezt a nagy felhördülést. Nyilván az orvosi szakmától a mérnökin át az épületgépészetig lehetne sorolni az olyan szakkifejezéseket, amelyek egy kívülállónak nettó hülyeségnek hangzanak, és amire azt mondja az ember, hogy "ilyen nincs!". Pedig van.

Egyszer összeszedhetnénk... :))))

nyuszigonosz 2017.02.15. 19:05:39

@Határátkelő: Ez tényleg egy jó ötlet. :-)

Shanarey 2017.02.15. 19:32:25

Hány nukleáris család kell egy atombombához?
Csernobil, és Fukushima után ez is befér.

Az NHS témához, csak annyit hogy azt a kormány cseszte el, s köszönhetően a brexitnek, még rosszabb lesz.

Ha fáj valami, akkor paracetamol, vagy ibuprofen, aztán ha nem múlik el, és még élsz, gyere vissza két hét múlva.

Na meg az ilyen apróságok:

www.change.org/p/the-government-lower-the-age-of-cervical-cancer-screening-to-18-for-high-risk-groups?

Shanarey 2017.02.15. 19:39:18

@Határátkelő:

A probléma a nukleáris jelzővel az hogy magyarul, ebben a kontexusban nagyon hülyén hangzik.

tanato 2017.02.15. 19:40:53

@Mrs Rumcajsz CA: Ezek mind reális példák,de sajnos ezen lányokból ,anyukákból már csak nagyon kis százalékban lesz a társadalom normál,hasznos tagja,őket már benyeli a bűn világa,sok közülük narkós meg alkoholista lesz és börtönben végzik főleg akkor amikor kiöregednek a"szakmából" és tolvajlásból,rablásból próbálnak megélni,megkeresni a drogra és a piára valót.

Határátkelő 2017.02.15. 19:52:10

@Shanarey: Én ezt értem, de hát ha egyszer ez a neve. Ilyen alapon hülyeség téli szalámit enni júliusban. :D

Vibi 2017.02.15. 19:52:45

@tildy[UK]: Elarulod, hogy hol laksz, melyik reszen? Mert mint irtam nalunk nem ilyen rossz a helyzet. Amikor emlitetted rakerestem, hogy hol van a legkozelebbi walk in centre, de az nem a korhaz surgossegi osztalya. En legutobb masfel hete voltam az ugyeleten. Este 8-kor telefonaltam a 111-re fel 12-re kaptam idopontot es konkretan senki sem volt ott. 10 perc mulva gyogyszerrel tavoztam. Eszembe nem jutott volna se walk inbe menni se korhazba.

2017.02.15. 20:03:31

@Határátkelő: De ez egy nem hasznalt nev, en ertem, hogy a szakemberek igy hasznaljak, de akkor a szakemberek voltak lustak leforditani, es igy vettek at angolbol (mint az ilyenek, hogy "verszatilis"). Angolul hasznaljak azt, hogy "nucleus" arra, hogy mag, nemcsak az atommag vonatkozasaban, de a magyarok nem, nalunk ami "nuklearis" az tobbnyire az atommaggal kapcsolatos.

Shanarey 2017.02.15. 20:04:43

@Határátkelő:

Ez a válasz, nem passzol, mert a téli szalámi neve onnan ered hogy annak idején, csak télen csinálták. A szalámi, pedig olasz eredetű szó, jelentése füstölt kolbász különlegesség

Mrs Rumcajsz CA (törölt) 2017.02.15. 20:16:48

@tanato: jaja, ironikus, hogy a buntetes vegrehajtasban mar 'jut' rajuk penz, de bunmegelozesben- mondjuk vedett hazak halozata, azoknak, akik tenyleg ki akarnak ugrani- meg nem...

M. Péter 2017.02.15. 20:45:27

@Shanarey: Majd a kilépés után heti 350 millió fonttal több pénz lesz az NHS-re. Boris Johnson megígérte, ő pedig soha nem hazudik. Azt nagyon szeretném tudni, hogy Jeremy Hunt hogy tartotta meg az állását, valószínűleg tudja, hogy hol vannak a hullák eltemetve.

Egyébként a méhnyakrák halálozási rátája az Egyesült Királyságban kevesebb, mint fele a magyarországinak, alacsonyabb, mint a franciaországi vagy a németországi, szóval valamit jól is csinálnak.

Shanarey 2017.02.15. 21:14:35

@M. Péter:

Nigel Farage igérte meg, s le is lépett, miután elismerte ez mégsem működik majd.

A legutóbbi hírek szerint az NHS kevesebbet kap még annál is amit eddig kapott.

Az hogy a halálozási arány alacsony, az nem jelenti azt hogy aki emiatt meghal, az nem hiányzik valakinek.

Gondolom elolvastad a peticiót

Herr Géza 2017.02.15. 21:15:39

@Határátkelő: Érettségi tétel? Mindent értek. A politika ugye betette a lábát a középiskolákba is, ergó a nukleáris család fogalma fidesz-, azon belül nyilván habony-kreálmány: a család, mint a keresztény alapmodell,a nukleáris meg a tudat alatt segít megemészteni Paks II.-t. Eccerű ez kérem szépen..... :))))))

Határátkelő 2017.02.15. 21:18:15

@Herr Géza: Hogy én erre nem gondoltam!!! :))

SzZoole 2017.02.15. 21:27:53

@Herr Géza: @Határátkelő:
nukleáris család=atombiztos csalad es pont:))

Na de ehez mit mit szoltok,altalanos iskola 5. osztalyos tananyag

konyves.blog.hu/2014/10/21/oriasi_indulatokat_kavart_varro_dani_gyerekverse

Shanarey 2017.02.15. 21:37:25

@Zoole[uk]:

Nekem sem tetszik.

Jó játék a konnektor?

Én anno megrázó élmények után, túl éltem s nem is mondtam el senkinek mi történt. De nem mindenkinek van ilyen ősz őrangyala mint nekem.

SzZoole 2017.02.15. 21:39:58

@Shanarey: ja igen,Te szakmabeli vagy;)

Shanarey 2017.02.15. 21:43:24

@Zoole[uk]:

Az vagyok mert 4 évesen nem tudtam hogy egy efféle eset után fóbiádnak kell lennem. :-)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2017.02.15. 21:46:22

@Shanarey: teli szalami, mennyivel job volt a 70-80-as evekben
meg a gyulai kolbasz
de a zalahus is, meg minden hus hentesaru
istenem milyen csalodas volt, mikor hazamentem

SzZoole 2017.02.15. 21:47:17

@Shanarey: a szakmabelire azt ertettem,hogy villanyász vagy,nem tolforgato:))

LittleG (uk) 2017.02.15. 21:49:40

@Shanarey: Mennyire megoszto ez a vers, pedig szerintem egyszeruen a gyerek szempontjabol lattat a kolto, merthogy a kisgyerek szerint igenis jo jatek a konnektor :)

Shanarey 2017.02.15. 21:58:38

@LittleG (uk):

Jó játék, de temetés is lehet a vége, mert nem mindenki olyan mázlista mint én.

2017.02.15. 22:37:19

@Shanarey:

Most nem ellened mondva, de azért a szövegértés kicsit el van menve a levesbe, ha azt gondolja valaki, hogy a költő szerint konkrétan tényleg jó dolog konnektorba nyúlkálni, lapáttal fejet ütni és laptopkábelt elrágni.

Meg hogy volt, aki fennakadt azon, hogy egy n-nel írta a konektort. Bámulatos féleszűség kell ehhez azért, nem?

adg 2017.02.15. 22:47:25

@Nagy kámpics: pont ez jutott eszembe. Ma mar mindenen ki kell akadni, amit barmilyen tankonyvbe beleirnak.
Szerintem a jo jatek a konnektor teljesen vilagos, sok gyereknek felcsigazza a kepzeletet, es ennek apropojan lehet a temarol beszelni, es meggyozni a nuklearis gyereket - aki altalaban nem segghulye - hogy miert ironikus a vers, es miert nem jo jatek megsem a konnnnmnektor.
Ha a versben az van, hogy ejnyebejnye, ne nyulj a konnnnektorba, mert igy meg ugy, az sokkal jobban felkelti az erdeklodest, raadasul olyan felnottes.
Erdemes a kommentek szinvonalat is megnezni az adott poszt alatt, pedig ok meg tuti nem olvastak gyerekkorukban ilyen verset.

En amugy specialisan meghajlitott U alaku vastag drotot hasznaltam, igy ugyesen sikerult rovidre zarni a temat. Jobban birtam, mint a biztositek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2017.02.15. 23:00:29

@Határátkelő: Én például múltkor kifeküdtem a rozé bor "ropogós savain".
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2017.02.15. 23:08:40

@adg: "Ma mar mindenen ki kell akadni." Igy helyes, tankonyvi feltetel nelkul, most ez a divat, hogy felre kell erteni mindent, es felhaborodni, foleg ha elvileg rolam, sot, nagybetuvel ENROLAM szol es az EN problemaimrol, amiket EN tudok a legjobban, es nem ugy, ahogy szeretnem. Volt az a horrorfilm egy tobbszoros szemelyisegrol, es meg a bemutato elott tiltakoztak ellene, hogy rossz fenyt vet a mentalis betegekre. Az osszesre. Mert egy db-ot "ugy" mutatnak be (a bemutato elott, tehat nem tudni, hogy vegul tenyleg o lesz-e a gonosz ugyebar, de ez nem lenyeges, a lenyeg, hogy vegre rolam is szo lehet es en is felhaborodhatok.) Vagy volt az a masik, valami romantikus film, nem lattam, a cimere sem emlekszem, csak a cikkre rola, hogy valami nyaktol lefele lebenult fickorol szolt, aki szerelmes lett egy ep csajba, es a vegen megolte magat, es akkor azon ment a hapogas, hogy rossz peldat mutat a kerekesszekeseknek. Egy kib*szott szerelmesfilm. Es meg mennyi ilyen van.

"En amugy specialisan meghajlitott U alaku vastag drotot hasznaltam, igy ugyesen sikerult rovidre zarni a temat. Jobban birtam, mint a biztositek." Ehhez megmar vegkepp no komment. :D

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2017.02.15. 23:22:09

@Vibi: E16, London, Newham. (Azt mar csak halkan jegyzem meg, hogy munkatarsak szerint a noverek kozt mint londoni halottashaz , ugy ismert ez a korhaz)

Herr Géza 2017.02.16. 00:27:58

@adg: Én a játékautóm fém tengelyének végéről szedtem le a két kereket, hogy a tengellyel megvizsgáljam, igaz-e amit apám mondott, miszerint ne nyúlj a konnektorba, mert megráz. Hál istennek sikerült először a nullát megtalálnom és csalódott is voltam, hogy ezek a felnőttek mindig hazudnak. Aztán mire a másik lyukat is kipróbáltam volna, addigra megérkezett a levegőben repülve az üvöltő apám és ez a repülési képessége úgy meglepett, hogy csak elhittem, hogy a felnőttek mégsem olyan hazudósak, így a további kutatásokról letettem. :)))))

Vibi 2017.02.16. 08:55:12

@tildy[UK]: Felre ne erts, nem akarom megkerdojelezni a tapasztalataidat, ugyanakkor ha felmesz az nhs oldalara a review fulre akkor kifejezetten irastudatlan emberek szidjak hordjak a korhazat, olyanokert ami eleve nevetseges. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy valoszinuleg a korhaz leterheltsege iszonyatos lehet, mert koromgombatol kezdve a fejborkorpasodason at minden vacakkal a surgossegire rohangalnak ilyen agyament emberek, akik meg irasjerol sem hallottak soha eletukben. Gondolom igy az apolo es orvosszemelyzetnek sem lehet tul egyszeru a dolga. Az biztos hogy jobb lenne masik korhazba mennetek, ha nem vagytok elegedettek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2017.02.16. 09:12:07

@Vibi: En viszont a saját tapasztalaimbol tudom milyen. Méhen kívüli : ahh hiába hasi szúró fájdalom, várjunk két napot uhra. 600 ml belsoverzes lett a vége. Bele lehet halni.
Szülés: katasztrofális, hazudnak, bullyingoltak, inkább nem is mondom tovább.
Vetélés, menjen haza majd hívjuk Hétfőn ultrahangra. Hétfő hívom a kórházat, ha ha, nem is tudnak rólam.

Bébiszitteremnek két centis polip iszonyat gorcsei vannak, menjek haza, tudhatna, hogy ketszarvu mehnel ez normális. Szót fogadott, hazament ( Magyarországra) , azonnal műteni kellett.

Mindenesetre a következő babát En már máshol szülőm, ég és föld a két kórház.

LittleG (uk) 2017.02.16. 09:22:41

@Shanarey: Persze, de attól még a kisgyerek azt gnodolja, hogy jó játék. A vers nem mond értékítéletet. A szülő vigyázzon a gyerekre, amennyire tud.

adg 2017.02.16. 11:09:42

@Herr Géza: haha, tehetseges gyerek, latszik, hogy villamosmernok fia. :D

London2009 2017.02.16. 11:49:13

@tildy[UK]: iszonyat lutri a szules. Az egesz attol fugg sajnos, hogy hol laksz es a kornyeken milyen korhazak vannak es milyen orvost fogsz ki epp akkor, amikor odakerulsz. Ettol fuggetlenul en alig hallottam rossz tapasztalatot szerencsere es inkabb mindenki pozitiv elmenyrol szamolt be. De azert baromira orulok, hogy nekem szerencsere maganbiztositasom van. Bar persze ez sem garancia semmire.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2017.02.16. 17:32:55

@London2009: azóta már nekem is, £10 000-ig a szülést is tartalmazza.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása