oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. október 02. 06:44,  Mit taníthatnak a határátkelők Magyarországnak? 185 komment

2015. október 02. 06:44 Határátkelő

Mit taníthatnak a határátkelők Magyarországnak?

Tisztában vagyok vele, hogy a kérdés provokatív (szánt szándékkal az), de remélem, legalább annyira elgondolkodtató is. Nekem egy cikk kapcsán jutott az eszembe, és arra jutottam, van annyira érdekes, hogy érdemes legyen itt, a blogon is felvetni.

irorszag_dublin_grafton_street_foto_donaldytong_1.jpg
 Az említett cikk a The Irish Times Generation Emigration oldalán jelent meg és Liam Kennedy professzor, a Clinton Institute for American Studies igazgatója jegyezte. Ez az a szervezet, amely tavaly jelentést tett közzé az ír diaszpóra helyzetéről, szóval alaposan benne van a témában.

Lévén professzor jegyezte, meglehetősen bonyolult maga a cikk is, én inkább csak röviden összefoglalnám (aki akarja, itt eredetiben is elolvashatja).

Egyetlen mondatban összefoglalva, Liam Kennedy azt írja, a külföldön élő írek nem csupán gazdasági erőforrásként kellene, hogy fontosak legyenek Írországnak, de sokat taníthatnának szülőföldjüknek toleranciáról, sokszínűségről – általában véve a előítéletmentes gondolkodásmódról.

Azért a teljes képhez persze az is hozzátartozik (teszem hozzá én), hogy Írországban teljesen más hagyományai vannak a kivándorlásnak, mint mondjuk Magyarországon – egyáltalán, vannak hagyományai, nem véletlen, hogy a kormányon belül is külön miniszter felügyeli a területet, és több program is fut, amely a külföldön élő íreket köti össze az anyaországgal.

Kölcsönös függésben

Ugyanakkor azt Liam Kennedy is elismeri, hogy a két fél kapcsolata egyáltalán nem feszültség nélküli, az anyaország és a határátkelők viszonya a sajátos történelmi viszonyok miatt régebbi időkre nyúlik vissza, mint maga az állam, ugyanakkor az utóbbi években (elsősorban a gazdasági válság óta) alapvetően átalakult.

Az elmúlt pár évben ugyanis az ír kormány a gazdaság stratégiailag (és külpolitikailag) fontos tényezőjeként tekint a külföldön élőkre, és kifejezetten törekszik arra, hogy intézményesítse ezeket a kapcsolatokat, mert rájött arra, hogy ebből a hazai gazdaság és társadalom is profitálhat.

Az írek persze csak felismerték azt, hogy a globalizáció következtében egy egyre összetettebb kölcsönös függési viszony jött létre az emberek, államok, piacok között. Márpedig ha innen nézzük, akkor a külföldön élők valójában élő kapcsolatot jelentenek a különböző országok között.

Noha a cikkben Liam Kennedy elfilozofál napjaink menekültkérdésén is, én ebbe most nem mennék bele, inkább írásának azt a részét emelném ki, mely szerint az ír kivándorlásra probléma helyett lehetőségként kellene tekinteni.

Olyannyira, hogy Írországban az akkori elnök, Mary Robinson már 1995-ben arról beszélt, hogy a diaszpórával fenntartott kapcsolat segíthet az ír társadalomnak toleranciát, a sokszínűség és előítéletek nélküli gondolkodás tiszteletét megtanulni. Ez alighanem elférne a mai Magyarországon is.

Másfajta szemlélet 

Érdekes lehetett az a dublini konferencia is, melynek házigazdája a külföldön élő írekért felelős miniszter, Jimmy Deenihan volt, és melyen 17 országból 140 önkéntes és civil szervezet képviselői vettek részt. Liam Kennedy szerint, noha a találkozó nem volt minden feszültségtől mentes, viszont egyértelműen jelezte az állam és a külföldön élők közti kapcsolatok fejlődését.

A nagy elvi vita Írországban mostanában az azonos neműek házassága kapcsán zajlik (ami egy erősen vallásos katolikus országban tulajdonképpen érthető is), és ebből a szempontból is érdekes lehet, milyen másfajta szemléletet, értékrendszert visznek be a nemzeti vitába a külföldön élők.

„Szükségünk van arra, hogy a diaszpóra (miként az országunkban élő külföldi diaszpórák is) ne csak gazdasági szövetségesek legyenek, de tükröt is tartsanak nemzeti felfogásunk és tévedéseink elé” – fogalmaz a cikkben a professzor.

Mi a helyzet Magyarországon? 

Ennek kapcsán az jutott az eszembe, vajon melyek azok az értékek, gondolkodásbeli különbségek, esetleg másfajta életszemlélet, világlátás, amelyet az immáron huzamosabb ideje (több éve) külföldön élő magyarok sugározhatnának Magyarország felé?

Az is nagy kérdés persze, van-e ilyesmire igény bármelyik oldalon? Kormányzati részről egyelőre ez inkább mintha csak szavakban létezne, az intézményesülés jele egyelőre nem nagyon látszik (a Gyere haza fiatal program másról szól), és ami legalább ilyen meglepő, hogy a többi politikai, társadalmi erő sem nagyon tud mit kezdeni a jelenséggel.

A másik oldalon, a határátkelők között vajon ti éreztek-e arra bármilyen késztetést, hogy az egyéni (jellemzően gazdasági), családi segítségen túlmutató kezdeményezések is szülessenek? Nekem egyelőre úgy tűnik, igen messze van egy olyan szervezett párbeszéd lehetősége, mint ami Dublinban zajlott.

A kérdés tehát adott: szerintetek mi az, amit a határátkelők akár szemléletben, akár gondolkodásban, akár a hétköznapok gyakorlatában hazavihetnének Magyarországra?

(fotó: Donaldytong)

A moderálási alapelveket itt találod, Írországról pedig itt olvashatsz még többet.

Negyven fölött lettél határátkelő? Mi vett rá az elindulásra, milyen volt a megérkezés, hogyan sikerült beilleszkedni? Mit szólt hozzá a környezeted? Írd meg a hataratkelo@hotmail.com címre körülbelül 500 szóban (hosszabb persze lehet), segíts a hasonló helyzetben lévőknek!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Írország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr387878888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bredpitt Monika 2015.10.02. 14:11:10

@Mr Long: Én azt mondom, nem kell ahhoz hitelkártya, hogy tovább nyújtózkodj mint a takaród ér. Megkapod a fizetést, befizeted azt amit be kell fizetni, megveszed a bérletet, ha utaznod kell, nem azért mert jön az ellenőr, hanem mert így diktálja a tisztesség, és aztán meglátod mennyi költőpénz maradt.

Ha nincs elég majd akkor veszek okos telefont ha lesz, és most szándékosan ezt hozom példának, mert erre aztán tényleg nagy szüksége van egy kilenc éves gyereknek (aki mellesleg elég nagy eséllyel el is fogja hagyni valahol előbb utóbb).

Bredpitt Monika 2015.10.02. 14:11:46

@TilosazA (UK): Akkor maradjunk annyiban, hogy vicc volt.

P.Elliot 2015.10.02. 14:21:17

@adg: Mar mondtam nekik de azt mondjak hogy a karacsonyt otthon akarjak tolteni nem idegen helyen. Pedig milyen klassz volna.

P.Elliot 2015.10.02. 14:26:41

@Bredpitt Monika: Hat Halaadas elott nem kezdodik csak az uzletek arusitgatjak a diszeket.
December elejetol mar lehet disziteni a fakat es dekoralni, maga az unnep csak egy napos es 25-en van, te is tudod, az elozetes diszitgetes nem unnep csak mivel a karacsony itt egynapos, pokoli gyorsan eletelik, mindenki megprobalja elozetesen kielvezni a fat meg a hangulatot es igy van jol. Azt hiszem barki elcserelne az elozetest ha lehetne az europai 3 napos unnepre.

London2009 2015.10.02. 14:28:07

@Zka: nekem az a tapasztalatom, hogy ez otthon egy elegge nyilt titok. Amint, te is irod, konkretan rakerdeztel es megmondta az ismerosod. Nekem ez egyaltalan nem szimpatikus. Velem egy csomoszor elofordul, hogy maguktol mondjak masok, hogy jajj ennyi a kiadas, meg annyi es csak x osszeget keresek. Nekem ez mindig nagyon kenyelmetlen. Tolem is megkerdeztek egy csomoan, hogy es mennyit keresek es mennyi a kiadasom stb. De soha nem mondom meg! Maximum aranyaiban. Ha mindent kifizettem berlet, hitel, menza mittomen, megmarad a fizetesem 70%-a stb. Aztan nagy csond lesz...es megkerdezik megegyszer, hogy de hat akkor mennyit is keresel? Ahhh...feladom!! :D

Bredpitt Monika 2015.10.02. 14:34:18

@P.Elliot: Igen, amikor elmondom kint, hogy itthon a 25e és 26a is ünnep, akkor mindig nagyot néznek. Nekem az tetszik egyébként, hogy a fát feldíszítik előre. Olyan jó készülődős hangulat van. Az itthoni meg más miatt jó, de az az igazság, hogy én inkább gyerekként élveztem a Karácsonyt.
Amerikában nekem a kedvenc időszakom Halloweenkor kezdődik, onnan aztán folyamatosan készülődés van, meg családi összejövetelek, amik jó nagyok a férjem családja miatt.

Mr Long 2015.10.02. 14:40:57

@Bredpitt Monika: "Igen, amikor elmondom kint, hogy itthon a 25e és 26a is ünnep, akkor mindig nagyot néznek." Ilyen ez az europai kommunista eletmod, nem dolgounk, de kapunk lovet :)

Bredpitt Monika 2015.10.02. 14:44:57

@Mr Long: Azt nem is tudom, hogy itt Európában hol ünneplik még mindkét napot.
Amerikában pl a Húsvét is máshogy van. Nálunk a hétfő piros betűs ünnep, ők meg nem a pénteket veszik komolyabban.

Muscari 2015.10.02. 14:46:23

@Virago_1000: azt tudod, ugye, hogy van olyan deviancia, amit az ember nem választ, hanem úgy születik? Az akkor dögöljön meg, vagy mi?

Hari Seldon 2 2015.10.02. 14:51:23

@wuaaa:
Nem jó. Egyedül megyek.
Nem szeretnék a végén Cseh-Szlovákia felé kerülni. Brno-tól katasztrófa az út.

Hari Seldon 2 2015.10.02. 14:55:08

@nyuszigonosz:
Ez elég horror. De a link májusi, remélem már nem 17, hanem csak 7 km a sor... :-)

Hari Seldon 2 2015.10.02. 14:57:21

@nyuszigonosz:
Ja, látom, hogy írtad, hogy régebbi.
Na mindegy, akármennyi is, meg kell néznem személyesen, mert a hónap végén a gyerekekkel megyünk autóval.

rumitom 2015.10.02. 15:07:30

@Sanz: mondj egy jo okot miert tenne barki is ilyet?
marmint nem a kezdeti motivacioval lenne gond. ket het alatt osszetudnek verbuvalni vagy 20 embert egymagam akik nem a sikkasztasban erdekeltek hanem egyszeruen csak szivesen aldoznak a mindenfele vezeto poziciokban szerzett tapasztalatukat es a jozan paraszti (varosi) eszuket a kozert.j
en is koztuk lennek. de igen eros ketelyeim vannak hogy egy erkolcsos garnitura vegig tudna csinalni a parlamentbe bejutast.

az en motivaltsagomon meg egy sima okmanyirodas nap is kifog, bar most tulzok, meg soha nem sikerult elinteznem semmit egy nap alatt :) (mondjuk nekem papirokkal meg soha nem volt szerencsem)

Taxomükke (UK) 2015.10.02. 15:09:12

@wuaaa: A "han" és a "hon" (ejtsd: hun) személyes névmások.
A svéd határozatlan névelők az "en" és az "ett". Határozott névelőjük nincs.

rumitom 2015.10.02. 15:11:42

@wuaaa: meg osloban is kisebb tomegmegmozdulas ha felszall egy ellenor egy buszra ... biztos csak mert sok a (szoke) kulfoldi

Taxomükke (UK) 2015.10.02. 15:13:23

@London2009: Ezt különben mindig furcsállom, amikor itt olvasom... tőlem soha egy barátom vagy ismerősöm sem kérdezi meg, mennyit keresek.

SzZoole 2015.10.02. 15:13:23

@P.Elliot: nem a zsidokrol beszeltem,oket nem erdeklik az egyebb vallasuak unnepe.
Egyebkent nekem is hasonlo tapasztalataim vannak a zsidokrol,mint neked.Tobb mint 3 es fel evet eltunk koztuk.Egy zsakutcaban laktunk es kb. 30 csalad lakott ott ebbol 1 lengyel csalad egy indiai es mi magyarok a tobbi zsido.Amikor oda koltoztunk nagyon sokat segitettek nekunk.Sokat tudnek irni roluk Es az elfogadasrol/tolarenciarol.:)

SzZoole 2015.10.02. 15:17:12

@Taxomükke (UK): "tőlem soha egy barátom vagy ismerősöm sem kérdezi meg, mennyit keresek."

Akkor en leszek az elso,mond kedves T. mennyit keresel?:)))

rumitom 2015.10.02. 15:21:10

@Haloperidol: ez valoban ad nemi remenyt, koszi hogy megosztottad. akkor meg nem dodom ki a magyar utlevelem

Csodabogár 2015.10.02. 15:22:14

@Bredpitt Monika: Húsz évvel ezelőtt én is azt hittem, hogy majd önként fogok valahol dolgozni, segíteni, mert időm van és pénzre nincs szükségem. Sehol nem kellettem senkinek.
A végül egy külföldi nők által alapított egyesületben volt rám szükség, ahol évekig munkálkodtam.

Virago_1000 2015.10.02. 15:27:47

@wuaaa: svedek tenyleg magukat szopatjak es elenjarnak az onpusztitasban. Ha ez az iranyvonal folytatodna europaban, akkor 25 ev sem kellene a kontinens totalis kimulasahoz. De szerencsere vannak meg tudatuknal levo, nem teljesen agymosott nacionalistak (remeljuk egyre tobben).

@Zoole[uk]: "Ez a tolerancia nagyon egyoldalu dolog:(" - sajnos igen, minden tisztanlato errol papol joideje, de a feher europa es annak orokseget elpusztitando lobbierok erosebbek egyelore.

@skye8: ez igy van, a pakisztani kollegam mondta hogy ok a legrasszistabbak.

@Tke: en a nyelvtudast viszem haza.

@Bredpitt Monika: "Az addig nyújtózkodom míg a takaróm ér független a hitelkártyáktól" - egyaltalan nem fuggetlen, hiaba is probalja az ellenkezojet agymosni beled a fogyasztoi tarsadalom hiszen a hitelkartyat azert talaltak ki hogy megvedd azt amit nem engedhetsz meg magadnak, es kesobb fizess KAMATOSTUL igy a mestetsegesen krealt vagyaidbol tobb iparag keresheti degeszre magat.

rumitom 2015.10.02. 15:27:52

@Virago_1000: a magyar nagyon vendegszereto egy masik magyarral, de egy vele majd mindenben azonos szlovakkal vagy romannal?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.10.02. 15:30:14

@Főgebra: tudom, ikyen tragedia eseten rengeteg, sokszor meg nem erositett informacio kering a neten..en helyi radioban azt hallottam, a srac azt kerdezte, kereszteny-e az illeto: aki igennel valaszolt, azt fejbe lotte, aki nemmel, azt labon...egy elgondolkodtato dolgot hallottam: a mai tarsadalom betegsege, hogy vannak emberek, akik a loser-winner felallast keptelenek elviselni, helyesebben a frusztraciot, amikor rajuk sutik, hogy loserek. Ha megnezzuk, a legtobb ilyen lovoldozes hattereben ez volt a motivacio.

Virago_1000 2015.10.02. 15:39:34

@rumitom: hat nem tudom, a szlovak, roman viszonyban szerintem csak a politika reszerol van a gerjesztett ellentet. A szlovak atlagember tobbnyire bekeben el a magyarral a felvideken, akit egyforman nem szeretnek az az aki mindegyikuk eletet megkeseriti: a ciganysag.

@Muscari: "azt tudod, ugye, hogy van olyan deviancia, amit az ember nem választ, hanem úgy születik?"
- igen tudom. Ez esetben gyogykezeltesse magat, ismerje/ ismertessuk fel vele h segitsegre szorul, ahelyett h buszken propagalja es nepszerusitse, kovetendo peldakent a korcsosultsagat.

Csodabogár 2015.10.02. 15:40:11

@Bredpitt Monika: Tavaly Floridában, már bőven a pulykaevés előtt kezdtek dekorálni az üzletek. Az viszont tény, hogy kevesebb volt a karácsonyi zene. De eszembe se jutott, hogy ez valamilyen tolerancia jegyében lenne kevesebb.

Amit én szivesen meghonosítanák itthon az az, hogy ha egy probléma van valahol, ne az legyen az első, hogy ezt itt nem lehet megcsinálni. Ezen totál le voltunk döbbenve mindig. Senki se kezdett magától azon gondolkozni, hogy mi is lehetne a megoldás.

©________ 2015.10.02. 15:41:20

@Hari Seldon 2: 'shalomnál volt ma reggel 5-15 perces ellenőrzés, de semmi extra.

London2009 2015.10.02. 15:42:47

@P.Elliot: Nekem is ez a vagyam mar evtizedek ota! Azt hiszem az en generaciomat a Reszkessetek betorok rontott el mindorokre. Mindig feldiszitem az egesz hazat es alig varom, hogy essen a ho. Londonban erre kulonosen nagy az esely :D
Tavaly annyira jol ment a diszites, hogy a WC-re is sikerult talalnom egy mikulaskepu boritobugyit! Nem tudom jobban elmagyarazni. :D Nyilvan viccnek szantam, de szajrol szajra terjedt, hogy nalunk nem a kemenyen jon a Mikulas, hanem a budibol! :DD

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.10.02. 15:55:12

A munkámból adódóan elég sokat vagyok emberek között, így talán az átlagosnál jobban látom, hogy egyesek hogyan viselkednek egymással.

Ha engem kérdezel, akkor azt mondom, hogy Magyarországon hosszú évtizedekre lenne szükség ahhoz, hogy egymás szopatásán túl is legyen valami céljuk az embereknek.

Ha csak a saját szakmámat veszem alapul, itt is többnyire az idősebbek húzzák az igát. A fiatalok vagy az önmegvalósítással vannak elfoglalva (magyarul eszük ágában sincs dolgozni), vagy már rég leléptek innen.

Talán tudod, hogy sok helyen jártam már a világon, és én magam is "határátkelő" voltam néhány évig. A személyes tapasztalatom annyi, hogy nagyon keveset lehet hazahozni a kinti életszemléletből. Eleinte ez zavart, aztán rájöttem, hogy ez van, ezt kell szeretni. A magyarok hosszú ideje ellenséges légkörben szocializálódnak, itt mindenki utál mindenkit, így talán nem is lehet elvárni tőlük, hogy néhány százezer, külföldön élő társuk hatására ez megváltozzon. Ráadásul itt ezerrel megy a bűnbakkeresés. Mindegy, hogy miről van szó, mindig valaki más a hibás.

A többség fejében nagy káosz van. Hogyan várhatnák egymás iránti odafigyelést és tiszteletet a másik embertől, amikor sokan még a saját családtagjukkal is úgy beszélnek, mint egy kutyával?

Szóval szerintem Magyarországon túl nagy csodát nem szabad várni. És ez nem csak pénzkérdés.

skye8 2015.10.02. 16:03:11

@Virago_1000: tegnap szobafogsagra voltam itelve fogmutet utan, belekukkantottam a 'til debt do us part' musorba. egy eladosodott csalad koltsegveteset elemezte a musorvezeto, kiderult a szamlaikat soha Meg nem nezik, 4600 dolcsis osszbevetel mellett 7000+ dolcsit koltenek minden honapban (nem tudtak megmondani mire, ugy rakta ossze a szerencsetlen musorvezeto a credit card statement-jeikbol a hozzavetoleges osszegeket). Fogadni mernek, rengeteg hasonlo csalad el amerikaban, naluk a nyujtozkodas mar reg elerte a keritest :)))))

adg 2015.10.02. 16:03:44

@Csupacsí: nem nem, fent. :) Up here in Darwin. Top end of OZ.
en.wikipedia.org/wiki/Top_End

Evain 2015.10.02. 16:21:05

@skye8: múltkor néztem a natgeón egy dokumentumfilmet. The 80's: the decade that made us. No pont abban volt arról szó, hogy a hidegháború egyik mellékhatása az usában egy ilyen carpe diem szemlélet lett, és a korábban takarékoskodó réteg elkezdett költekezni, mondván hogy holnap úgyis felrobbantanak minket az oroszok.
Érdekes volt. :)

Virago_1000 2015.10.02. 16:32:11

@skye8: eŕre alapul a gazdasaguk nem valos munkara.

SzZoole 2015.10.02. 16:33:45

Na itt elok,ki tudja mi a jelentese ennek a kifejezesenek es miert mondtak anno;
"I'm going to spend a penny."

Ezt ma hallotam

London2009 2015.10.02. 16:58:46

@Zoole[uk]: Minden nap tanul az ember! Koszi! :D
Meaning

To use a public lavatory.

Origin

This refers to the (former) use of coin operated locks on public toilets. It was used mostly in the UK and mostly by women (men's urinals were free of charge).

Such locks were first introduced, at a public toilet outside the Royal Exchange, London, in the 1850s. The term itself is later though. The first recorded citation of it is in H. Lewis's Strange Story, 1945:

"'Us girls,' she said, 'are going to spend a penny!'"

'Spend a penny' has now gone out of use, partly because charges have changed and partly because it was always a coy euphemism, which now seems rather dated. The writing was on the wall for this phrase, so to speak, from 1977, when the Daily Telegraph printed an article headed "2p to spend a penny".

DieNanny CH 2015.10.02. 17:06:36

Most hirtelen a munkámból adódó lehetőségek jutottak eszembe. Pl, hogy az oviban egy füzetben kellene vezetni minden gyerekről egy naplót. Nem regényeket gondolok - ez 25-30 gyereknél amúgy is kivitelezhetetlen -, hanem csak pár szót, pl Panni életében először átengedte kedvenc plüssállatát valaki másnak, vagy hogy Ádám megkarmolta egy társát, pedig nem jellemző rá, ilyesmi.
Sajnos, pár napja olvastam, milyen változások vannak a pedagógus munkában, hogy mennyire az adminisztrációra van kihegyezve a dolog. A különbség csupán az, hogy én a gyerekekről vezetett adminisztrációról beszélek, míg az új rendelkezések nem...

Tudom, ez csak egy kiragadott apróság, de ennyi épp elég ahhoz, hogy már most elvegye a kedvemet egy Mo-i jövőtől.
Mert - bár nem olvastam utána -, már egy magánovit nyitva sincs meg a szabad-kéz hatalmához a lehetőségem...

Most pedig, elolvasom a kommenteket...

DieNanny CH 2015.10.02. 17:08:11

@svájci sapka (ch):

"A privát életben sokszor kaptam tányéromra, hogy ne szóljak bele, mert nem élek otthon/könnyen beszélsz"

Sajnos, ezzel nem vagy egyedül... :-(((

SzZoole 2015.10.02. 17:08:59

@London2009: pontosan:)
Ez teszi ha az ember a regi oregekel beszelget(angolokal)

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 17:09:55

@svájci sapka (ch): hogy ne szóljak bele, mert nem élek otthon/könnyen beszélsz

bezzeg a hataron tuli magyarok beleszolnak akkor is ha nem elnek ott .. lasd valasztas ..

DieNanny CH 2015.10.02. 17:11:19

@maxval bircaman megbízott szerkesztő:

"Aki volt máshol, az hazavisz sok új dolgot aztán. "

Szerintem félreértelmezted a posztot. Vagyis, az általa feltett kérdést.
Nem az számít, hogy mit viszünk haza. Hanem, hogy a környezet mennyit fogad el belőle!

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 17:12:06

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Aki volt máshol, az hazavisz sok új dolgot aztán.

biztos ..mind a 8-10 akit a Gyere haza ... hazahozott..

2015.10.02. 17:12:47

@Zoole[uk]: A hatalmas nagy magyar öntudat. :D

SzZoole 2015.10.02. 17:13:31

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: draga Nanny,azt kell,hogy mondjam,errol az ujitasrol mar reg lemaradtal,ugyanis ezt mar regen alkalmazzak Mo.-on.Ugy hivjak,listazas.
Akik otthon elnek,biztos ertik,hogy mire mondom.

skye8 2015.10.02. 17:16:36

@Virago_1000: Jaja, Es a penznyomtatasra.

London2009 2015.10.02. 17:17:27

@Zoole[uk]: Tanultam en is par hete egy ujat! Itt az en rejtvenyem. Mit jelent az ha vki has lots of bottles or something take lots of bottles? Vagy bottle it?

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 17:20:28

@skye8: a muszlim nok fekete burkaban tehetik le az allampolgarsagi eskut,
majd a valasztasok utan meglatjuk .. de azert rohelyes hogy a canadai valasztasi kampanyban ez egy sarkalatos kerdes ... tenyleg lenne masrol is beszelni ...

2015.10.02. 17:21:34

@Zoole[uk]: Sajnos nem igaz. Bárcsak az lenne.

skye8 2015.10.02. 17:22:07

@Evain: ezt nem tudtam, koszi hogy megosztottad :) szoval ebben is Putin a hibas :))))

skye8 2015.10.02. 17:37:09

@montroyal ( CAN qc): ha Trudeau nyer, biztosan folytatja ezt az eszement politikat, egyik ismerosom meselte hogy a native-oknak ujabb tamogatasokat igert, pedig ok aztan tenyleg nem adoznak a beveteleik utan. Gondolom orommel fogadja majd a sziriai menekulteket is, Jol megspekeli oket segelyekkel, utana Meg hallgathatjuk hogy szegenyek hogy el vannak nyomva, mert nem epul eleg mecsetuk/nem kapnak allast csak taxisoforkent vagy Tim hortonsban.

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 17:39:05

@Bredpitt Monika: es meg sorlhatnank ... nekem legjobban az agressziv durva beszed, beszolasok viselkedes kozlekedesben szorakozohelyeken stb amit kint el lehet felejteni leszokni rola .. hazaterve nagyon tud zavarni 27 éve kulfoldon élve .. pedig fiatalkoromba én se voltam egy angyal ..

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 17:52:41

@skye8: egydebatot neztem es igazan nem is erdekel.. oszinten nem lehet nagy kulombseg egyik kutya masik eb ... az elet megy a maga utjan . csak szeretnem ha uj jonne csak legyen mas arc .. azert itt nalunk a muslinokkal nincs akkora lathato problema .. miert van hogy itt tudnak viselkedni ... csak neha loknek be a vizbe egy autott 4-5 novel ...

Sanz 2015.10.02. 17:53:48

@Gerusz: @Bredpitt Monika:

Azért 2022-re gondolom, hogy egy ilyen projekt beérhet, mert akkor már túl leszünk 15 év aktív kivándorlási időszakon (2006-07-től számolva). Addigra lesz pár tízezer magasan képzett ember, akiknek néhány százaléka (pár ezer ember) már elég lehet arra, hogy egy ilyen jellegű folyamatot elindítson (mondjuk a 2018-as választások után, mert meghatározó, hogy addigra milyen erőviszonyok lesznek). Aztán 2018-tól 4 év alatt fel lehet valamit építeni... talán.

SzZoole 2015.10.02. 17:57:43

@London2009: valaki sokat ivot es van sok ures boros/soros uvege?

SzZoole 2015.10.02. 17:59:26

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör: tudom,de hagyjuk,Meg azt hiszik,hogy haza kopkodok:)

SzZoole 2015.10.02. 18:01:41

@montroyal ( CAN qc): "pedig fiatalkoromba én se voltam egy angyal .."
Most mar az vagy?

skye8 2015.10.02. 18:02:50

@montroyal ( CAN qc): igen itt nem annyira agresszivek de nehezen hiszem el hogy a szokasaikat csak ugy feladjak. Huhh ez a vizbedobos eset hol/mikor tortent?

London2009 2015.10.02. 18:05:26

@Zoole[uk]: The courage or confidence needed to do something difficult or dangerous.
"I lost my bottle completely and ran"

Aposom kommentalt a sarkanyrepulos kepemre, hogy "Well done! Lots of bottles!"

Meg kellett kerdeznem, hogy mifele uvegekrol beszel az oreg? :D

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 18:12:06

@Bredpitt Monika: Na jó, nem ingyen, mondjuk mindenki mutat valami érdekeset cserébe

tenyleg ? muszaly ... akkor az fog tortenni mint a viccbe

a felesegnek ki kell allnia a sarokra mert anyagilag szarba vanna a ferj a masikoldalon figyel .. jon egy kliens kerdezi - mennyi ?
... gyorsan atszalad a no megkerdezi a ferjet mi mennyi ..
- egy cigi 20$ , a complet 100$
visszamegy a no mondja az arakat . a pasi azt mondja akkor legyen cigi ,mert csak huszasa van ..OK eloveszi a farkat meglatja a no - varjal ..atszalad a masik oldalra kerdi a ferjet -Apukam nem tudnal 80$-t kolcsonadni neki?

SzZoole 2015.10.02. 18:21:26

@London2009: erre biztos,hogy nem gondoltam volna.

blackhairlady 2015.10.02. 18:22:58

@Virago_1000: Es ha neadjisten neked szuletne ilyen elkorcsosult gyereked, beadnad intezetbe, vagy eldugnad a pincebe, zsakot huznal a fejere, es megtiltanad, hogy barkinek is felvallalja magat.
Persze ez veled termeszetesen nem eshet meg, marmint hogy korcs geyreked szulessen, ezek a dolgok mindig csak masokkal tortennek.

Hari Seldon 2 2015.10.02. 18:27:57

@Csupacsí:
Köszi.
Remélem most már azért csillapodnak a dolgok, és elfogadhatóan járható lesz az út továbbra is.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.10.02. 18:36:19

@montroyal ( CAN qc):

Sokkal többen mennek haza, ráadásul külön hirdetések nélkül.

©________ 2015.10.02. 18:50:33

@adg: wow. jó pap.
olvasom egy lány blogját Perthből, folyton eszembe jut, ismeritek-e egymást, aztán eszembe jut, mekkora a sziget:D

DieNanny CH 2015.10.02. 19:06:11

@Dragonlady (Bp, Hun):

Én ma - MA!!!, október 2-án!!! - Mikulás-csomagokat láttam egy üzletben... Egy nagyáruházban meg már szerelték fel a karácsonyi izzósort...

DieNanny CH 2015.10.02. 19:20:12

@Hari Seldon 2:

Szerintem fb-n kérdezz rá egy németországi csoportban. Vagy osztrák csoportban.
A menekült-hullám idején az fb-n lévő svájci csoportok valamelyikében naponta írt valaki az úthelyzetről.

Hari Seldon 2 2015.10.02. 19:27:57

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
Köszönöm az ötletet, de nálunk Mme Seldon van fent a fb-on, én nem. Mindegy, van két napunk, hogy utána járjunk. Csak hétfő hajnalban jövök haza.

DieNanny CH 2015.10.02. 19:29:14

@Virago_1000:

Mónit kérdezted, de erre én is szeretnék válaszolni:
Hát, igen, de mivel az én agyamról van szó, ezért én határozom meg, hogy fogok-e vásárolni hitelre, vagy nem?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.10.02. 19:46:23

@Zoole[uk]:
Holnap megyek Hemelbe a carbootS-ra, jöttök?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.10.02. 19:47:16

@Philosoraptor HÁ Bokszzsák/Sztár/Megmondóembör:
Na. Itt van az a poszt amit reklamáltál tegnap:))))))))))))))))))))

nyuszigonosz 2015.10.02. 19:50:56

@Hari Seldon 2:
www.oeamtc.at/portal/europa-grenzkontrollen-fuehren-zu-staus+2500+1635710

Az összes határon ellenörzések vannak és várakozási idö, de mint írják itt is, hogy hol mennyi, az nagyon változó.
A belinkelt oldal alján vannak még megnézhetö további oldalak, ahol aktualizált infókat lehet találni.
Idetezsem még külön:

Aktuelle Verkehrsinfos
Aktuelle Verkehrsinformationen sind für
- Österreich unter www.oeamtc.at/verkehrsservice
- Deutschland unter www.adac.de/reise_freizeit/verkehr
- Kroatien unter www.hak.hr/de
- Slowenien unter www.amzs.si/en/768/Traffic_report.aspx
- Ungarn unter www.police.hu
zu finden.

SzZoole 2015.10.02. 19:52:57

@diggerdriver: en megyek reggel Southampton-ba,csak 1 korul erek haza,de jovo heten raerek.

2015.10.02. 20:04:35

@Zoole[uk]: Mindenféleképpen köpködsz. Amúgy is hazaáruló vagy. :)

2015.10.02. 20:05:56

@diggerdriver: Ennél többet vártam azért a témában. Nem fikázásképpen mondom.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.10.02. 20:19:53

@adg: ezt a sex: male / female / other -t vizumkero lapon láttam. Mirjam biztos meg tudja mondani, hogy Nepál vagy India volt-e, nem emlékszem.

A nagy kékség · https://anagykekseg.wordpress.com/ 2015.10.02. 20:46:02

@Zoole[uk]: "Ez teszi ha az ember a regi oregekel beszelget(angolokal)"

Ezt egy lengyel is tudta volna. :)

Tudományos libsizmus 2015.10.02. 20:46:41

Előbb-utóbb megint vasfüggöny lesz Európában.A magyar-osztrák, cseh-német és lengyel-német határon. Nyugat-Európa halott. Remélem, ezt még időben észreveszik a V4-ek.

M. Péter 2015.10.02. 20:48:14

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Itt Angliában szeptember első felében szoktak megjelenni a karácsonyi dolgok az üzletekben, idén szeptember 14-én láttam az első karácsonyi süteményeket.

SzZoole 2015.10.02. 21:11:39

Hol vagy Pappito,Gruzia alazza Uj Zeelandot a rogbi veben:)

montroyal ( CAN qc) 2015.10.02. 21:13:20

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: elhiszem de sokkal kevesebben mint akik maradnak még vagy orokre maradnak ...

Csodabogár 2015.10.02. 21:41:06

@Bredpitt Monika: Svájcban, Németországban, Ausztriában és Skandináviában biztos, sőt az utóbbinál még január 6 is ünnep.

Virago_1000 2015.10.02. 21:53:34

@Signora con i capelli neri: igy van, velem ez nem tortenhet meg. Ha megis akkor pedig tanacsolnam gyogykezelesre.
Mert betegseget gyogykezelni szokas nem pedig propagalni, nepszerusiteni, fesztivalokat rendezni a terjesztesere.

Virago_1000 2015.10.02. 21:59:15

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: igen, te dontod el hogy veszel-e hitelre v sem. De a lenyeg nem ez. Hanem az, hogy akik kitalaltak ezt az egeszet h a munkank eredmenyet munka nelkul elvegyek tolunk, moralisan ketseges modon, azok ismerik annyira az emberi termeszetet h tudjak h a tobbseg igyis ugyis bedol a csabitasnak. Es meg neked sincs mas valasztasod mert lakast lehetetlenseg hitel nelkul venni. Ezert az arak mestersegesen magason vannak tartva. Az en problemam nem is ez hanem az hogy milyen jogon kernek tolunk kamatot a hitelert?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.10.02. 22:29:15

@Virago_1000:
Menj az iszlám bankhoz ott nem kérnek kamatot.
Ugyan kétszer annyit fizetsz vissza viszont nem kamatnak hívják.
Szóval szerinted milyen jogon kérnek kamatot a hitelért?
Olyan jogon amiért te kérsz kamatot a betétedért.

Bredpitt Monika 2015.10.03. 08:01:14

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: pontosan (marmint a hitelre vasarlassal kapcsolatos hozzaszolashoz)

Bredpitt Monika 2015.10.03. 08:02:04

@diggerdriver: minek hivjak a kamatot az iszlam bankok?

Bredpitt Monika 2015.10.03. 08:05:15

@tanato: ne rendetlenkedj, kapcsolodik ez a mai temahoz,
azert kivancsi vagyok ra

Bredpitt Monika 2015.10.03. 08:10:13

@tanato: elolvastam es nagyon jol szorakoztam A 19 hozzaszolason, foleg a masodik tetszett, tomor es velos

Muscari 2015.10.03. 08:44:49

@Virago_1000: "a magyar toleráns és vendégszerető nép"
Ezt mikor álmodtad? Sajnos nagyon nem így van, tw még nem láttál igazi vendégszeretet szerintem.
A tolerancia kapcsán meg csak annyit mondok : pirézek.

Muscari 2015.10.03. 08:57:02

@Virago_1000: te nem vagy normális, tudod te, hogy mit beszélsz?

Muscari 2015.10.03. 09:05:08

@Virago_1000: na meg utoljára. A biológiai ismereteid kissé idejétmúltak, frissítsd őket néha.

DieNanny CH 2015.10.03. 09:07:25

@Bredpitt Monika:

Az iszlám bankok a kamatot nem nevezik néven! :-)
A Korán tiltja a kamatszedést, ezért az iszlám bankok, ha meg akarsz venni egy 10 milliós lakást, akkor ők megveszik, majd neked eladják 20 millióért, aminek a 20 éves törlesztését fizeted. Így, nem kamatnak nevezik, hanem egyszerűen a lakás árának.
Ravasz, mi?

P.Elliot 2015.10.03. 21:54:28

@London2009: Hehehe...ez jo volt a bugyiboritas, tenyleg ugy nez ki.
Azt hiszem sok embert elvarazsolt az a film, valoban sok szep diszites es ho! Havas eghajlaton nem volt vicc filmezni, nem is tudom hogy hol vettek fel, Chikago vagy talan Connectikut allam?
Egyszer lattam egy riportfilmet ami a hazrol szolt, az eredeti lakosairol ami allt egy aranylag idosodo hazasparbol es a 9 ev koruli kislanyabol, a berendezese a haznak mas volt csak kicsit hasonlitott. Valamelyik evben arultak is a hazat, nem tudom eladtak-e vegulis mert sokat kertek erte, foleg azert mert itt vettek fel a filmet.Ugy hiszem a kislany mar felnott mert ez egy 20 eves film igazabol, elkoltozott masfele es a szulok sem akartak egyedul maradni ott.
En is imadom dekoralni a hazat ilyenkor, minden helyisegbe kerul valami ami jelzi hogy karacsony van.
A furdoszobaba is, egy kis gyertyacskat tarto sapkas-salas kisfiu.
A wc tank tetejere, hehehe...
Ez a film tenyleg sok ember dekoralasi kedvet megmozgatta...

Bredpitt Monika 2015.10.03. 22:33:13

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: igen, ez ravasz
erre mondta egy jo baratom, az uzlet fogalma: atbaszni masok fejet

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása