oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. augusztus 21. 06:42,  A szülőföld, a haza és az otthon 480 komment

2015. augusztus 21. 06:42 Határátkelő

A szülőföld, a haza és az otthon

Előfordul, hogy az embert kellemes meglepetés éri bloggazdai minőségében is, ez történt velem akkor, amikor megkaptam a mai írást. Szerzője, Ödenburger ugyanis túl azon, hogy törzskommentelő, mindig tud olyat írni, ami elgondolkodtatja az embert, vagy amit akkor is érdemes megfontolni, ha esetleg abban a pillanatban nem is ért vele egyet. Száz szónak is egy a vége, örültem, amikor elolvastam itt következő írását, amit a Magyarország és én pályázat ihletett (de nem arra érkezett).

magyarorszag_sopron.jpgSopron (forrás: Wikipédia)

„Sokat gondolkoztam, elküldjem-e ezt az írást. Azért, mert az eddigi posztjaimmal ellentétben ez egy erősen szubjektív és személyes írás, és biztosan lesz rá egy-két olyan megjegyzés, ami emiatt nagyon rosszul fog esni. Végül úgy döntöttem, elküldöm, jöjjön az össztűz. Előre jelzem, hogy nem biztos, hogy a kommentekre reagálni fogok, ezért előre is elnézést kérek mindenkitől.

Sok írás született, amiben a haza fogalmát és a hazához való viszonyt taglalják az szerzők. Én ezt kicsit tovább bontanám, három fogalomra: a szülőföld, az otthon és a haza.

A szülőföld

A három fogalom közül azt hiszem ez a legtriviálisabb. A szülőföld az a hely, ahol születtünk. Ami persze egy igen leegyszerűsített megközelítése a fogalomnak.

Hiszen a szülőföld nem azért érdekes, mert ott születtünk, hanem mert ott vannak a gyökereink, a nagyszülők, a dédszülők sírjai, és egyáltalán, onnan kapjuk az alap, a kezdeti identitásunkat, ami a legtöbb esetben a legmélyebben meghatároz bennünket.

Szűkebb értelemben is, például alföldi vagyok, szegedi vagyok, sőt akár azon belül is, tápéi vagyok, például, de akár tágabb értelemben is, mint például magyar vagyok, európai vagyok.

Véleményem szerint nem a haza határozza meg az alapvető identitásunkat, hanem a szülőföld. Ez az identitás természetesen változik az idők során, de minél több időt élünk a szülőföldünkön, annál hangsúlyosabb lesz az identitásunkban, és azt gondolom, a szülőföldhöz való kötődés akkor is erős, ha egyáltalán nem éltünk ott.

Még az azonosításunknál is az egyik legfontosabb adat a születési hely, legtöbb helyen használják, legalább születési ország szintjén. Azt gondolom, a sok indulatos, Magyarország ellenes írásnak is részben ez az oka. Nehéz ezt az váltást, ezt a szülőföldtől elválást érzelemmentesen kezelni. Egyszerűbb, könnyebb, ha az ember üldözött, kénytelen menni, és ezért van is, akit hibáztatni, van is, akire dühösnek lenni.

Számomra a szülőföld Erdély, azon belül is Székelyföld. És az identitásom is elsődlegesen székely. Csak ezután magyar és európai. A szülőföld, amihez csak a múlt köt, emlékek, családi történetek és tárgyak. A gyökerek.

És talán ez hiányzik a legjobban, az hogy a gyerekemnek meg tudjam mutatni, hogy látod, ebbe az iskolában járt a nagyapád, ebbe az apád, abba az anyád, és most ebbe jársz te.

Három faluval arrébb, abban a házban éltek a nagyszüleid, ott nőtt fel apád, emitt két utcával arrébb meg az anyád, és először abban a kis sikátorban találkoztak, ami a jelenlegi lakásunktól pár utcányira van. Mert ez a szülőföld igazi jelentősége. És ideális esetben az ember szülőföldje az, ahol a gyökerei vannak, és még ideálisabb esetben az az otthona is.

Az otthon

Véleményem szerint ez pont az a hely, ahol otthon vagyunk a világban, ilyen Tamásisan. Nekem már számos otthonom volt. És laktam olyan helyen is, ami nem volt az otthonom, csak a szálláshelyem.

Az otthon részben az a mikrokörnyezet, ahová hazajár az ember, ahol szeret élni, ahol megvan a maga kis világa, az otthona. És otthon lehet az a tágabb környezet, ország is, ahol az ember otthonosan mozog, kiismeri magát, ahol jól érzi magát, ahol szeret lenni. És egy embernek lehet több otthona is.

Számomra jelenleg Sopron az otthon, de kicsit Budapest is mindig az marad, sőt Erdélyről is, mint az otthonról szoktam beszélni, noha ma már inkább csak egy elméleti, múltbéli otthon.

De érdekes, hogy többször tapasztaltam, hogy amikor Nyugat-Európából hazatérve átléptük a német-osztrák határt, elfogott az a „most már nem történhet nagy baj, már otthon vagyunk érzés”. Ausztriában van a bankszámlám, a társadalombiztosításom, ismerem a nyelvet, a szokásokat, a helyi dolgokat. Otthon vagyok Ausztriában is, pedig egy percet nem éltem ott.

A haza

A harmadik, és szerintem a legnehezebben megfogható fogalom, a haza. Számomra a haza egy társadalmi és politikai környezet, ami ideális esetben a szülőföldem és az otthonom köré szerveződött, és az a feladata, hogy nekem jogokat és lehetőségeket biztosítson.

A haza kvázi maga az állam, az államszervezet és a politikai környezet, ahol élek. Esetleg ahová tartozónak érzem magam. Régen Erdélyben sokat hallottam, hogy a hazám Magyarország (természetesen a történelmi Magyarország, benne Erdéllyel), és nem Románia.

Ezt soha nem értettem igazán, hogyan lehet a hazám valami, ami már nem létezik. És ez az értetlenség csak tovább erősödött, miután átköltöztünk, és a hazám központi egységében, az anyaországomban külföldiként kezeltek.

Ma sem vagyok biztos benne, hogy Magyarország a hazám-e? Sokszor érzem magam inkább hazátlannak, hiszen nem lennék képes harcolni azért a politikai és államigazgatási szervezetért, amit ma Magyarországnak hívnak.

Egyébként más hazáért sem. Az otthonomért igen, azt megpróbálnám megvédeni, ha nem lenne más lehetőségem, de a hazámért nem. Hazátlan, sőt hazaáruló vagyok? Sokak szerint biztosan.

És egy kis személyes outro…

14 éves voltam, amikor Erdélyből Magyarországra kerültem, és noha ma már belátom, hogy szüleim akkor az ismereteik alapján a legjobb döntést hozták, a szívem mélyén picit a mai napig orrolok rájuk emiatt a döntés miatt. Ha a mai fejemmel visszamehetnék az időben, hogy tanácsot adjak nekik, azt tanácsolnám, hogy ne tegyék.

Mint írtam, Magyarországon van az otthonom (és nem Magyarország az otthonom), és szeretem az otthonomat, szeretek ott élni. Ráadásul párom családja odavaló, a lányom ott született, szóval neki a szülőföldje és az otthona is ugyanaz.

Mostanában a saját tapasztalataim és érzéseim alapján inkább arra hajlok, hogy nem költözünk sehova, csak ha Magyarországon tarthatatlanná válik a politikai vagy a gazdasági helyzet. Mivel szerintem ettől ma messze vagyunk, és a valószínűsége igen kevés, hogy ilyesmi a belátható jövőben bekövetkezzen, egyre inkább azt gondolom, hogy mi maradunk Magyarországon.

Akkor is, ha kint hosszú távon jobb lehetőségei lennének a lányomnak, megtanulhatna anyanyelvi szinten egy világnyelvet, stb. És nem azért maradunk, mert Magyarország a hazám. Nem azért, mert tetszik a politika, sem nem azért, mert egyetértek azzal, ami manapság az országban megy.

Hanem azért, mert az egyetlen ország a világon, ahol a gyermekem a szülőföldjén, a gyökerei közt nőhet fel, ahol nem idegen. Mert otthon lehet sok helyen az ember, de szülőföldje csak egy van. És én nem szeretném elvenni a gyermekemtől azt, amit tőlem gyermekkoromban elvettek.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr217719240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fhdgy 2015.08.22. 11:56:08

@Muscari: 11:26:46-kor írt hozzászólásodban volt kettő írasmodú szó, amik olyanok voltak, hogy zene füleimnek, akár Lászlón is hallhattam volna.

Én is tiszta szívből mondom neked, hogy nyugi. Nem haragudhatok rád. Nincs egy konkrét szerb sem, akit ismernék, de nem állnék szóba vele. Zoránt is szeretem. Ő vállalta a nehéz időkben, hogy szerb és mindenek tetejében el is ítélte a szerb attrocitásokat.

Gotovina nekem "heroj". És a szentlászlói rokonaimnak is.

Muscari 2015.08.22. 11:57:35

@Tiangong: gyere majd máskor is és számolj ne a tapasztalatokról.

fhdgy 2015.08.22. 12:13:01

@fhdgy: én ismerek szerbeket. Az első unakatestvérem ( nő ) két fia közül az egyik szerbnek vallja magát, a másik horvátnak. Ennek megfelelően a háborúban két ellentétes oldalon áltak. A többit elképzelheted!

Amikor Münchenben éltem, egy gyönyörű szerb nőt nagyon kommendáltak nekem. Eljátszottam a gondolattal, de soha nem vihettem volna el a horvátországi rokonaimhoz őt.

1997-ben együtt autóztam az egyik rokonommal Krkre. Ő súlyosan megsérült a háborúban, a bátyját megölték. Kazettáról ment útközben Zorán. Mikor kiderült, hogy Zoran Stevanovic, el kellett magyaráznom.

fhdgy 2015.08.22. 12:14:07

@Muscari: az előbbit neked szántam, csak mellé ment.

2015.08.22. 12:36:45

@fhdgy: Errol Nurejev jutott az eszembe, igaz, nem repulo, vagy hajo, hanem vonat, meg szerencse, hogy a szep nagy Szovjetunioban tortent es nem volt tul nemzetkozi helyzet. :D Amugy szerintem egy nagyon jo sztori az ove, en nem is tudom, van-e annal menobb szuletesi hely, mint a transzsziberiai vasut.

fhdgy 2015.08.22. 12:42:37

@mojyo: majd egyszer, útban a Marsra!

2015.08.22. 13:11:07

@fhdgy: Nem tudom es nem is erdekel. Ha valamiert fontos lenne, utananeznek (egy masodperc Google). Jelenleg nem fontos.

2015.08.22. 13:52:19

@fhdgy: Tudom hogy ennek nem fogsz orulni, de azert leirom, hatha elgondolkodsz rajta. Lehet embereket annak alapjan kategorizalni hogy milyen 'csoporthoz' tartoznak, csak nincs ertelme, es egesz pontosan az ilyen kategorizalas miatt tortennek atrocitasok - tehat valaki azert tamad meg valakit, akit nem is ismer es azelott soha nem latott, mert az illeto 'horvat' vagy 'szerb' vagy hasonlo. Nekem volt Londonban egy kozeli baratom, az edesapja horvat, az edesanyja szerb. Voltak horvat es szerb baratai is, nem utaltak egymast ilyen alapon hogy ki szerb, ki horvat. Egyebkent kb. annyi a hatalmas kulonbseg a ket csoport kozott hogy az egyik mas dialektussal beszeli ugyanazt a nyelvet mint a masik. Ezen agonizalni, ilyen alapon nem baratkozni emberekkel teljesen ertelmetlen.

Vannak olyan indiai barataim akik azutan menekultek Angliaba hogy a varosban ahol eltek, muszlimok es hinduk egymasnak estek es borzalmas atrocitasok tortentek a ket csoport kozott, meg rosszabbak mint a delszlav haboruban. Egeszen veletlenul a baratnom hindunak szuletett, de muszlim ferfihoz ment ferjhez es felvette a muszlim vallast. A hazban ahol most elnek, kiadnak szobakat, hinduknak es muszlimoknak is. Nem utaljak egymast amiatt mert egy csoport kegyetlen, tudatlan, politikusok altal manipulalt ember megtamadta egymast annak idejen (es ez nem volt regen, 2002-ben tortentek a tamadasok).

Lehet a gyulolettel egyutt elni es folyton arra gondolni hogy mi tortent a multban, csak nem erdemes. Szerintem elore kell nezni es nem hatra, az ilyen eroszakos cselekmenyek pont akkor tortenhetnek meg ha nem az egyent nezzuk aki elottunk van, hanem berakjuk egy kategoriaba - o muszlim, hindu, horvat, szerb, roman, magyar stb. - es azzal azonositjuk, ahelyett hogy meglatnank benne az embert, aki vegeredmenyben nem kulonbozik annyira tolunk.

fhdgy 2015.08.22. 14:06:35

@Mirjam2: olvasd el kérlek a11:56:08-kor írt hozzászólásom középsô bekezdését! Talán árnyaltabb lesz a kép.

adg 2015.08.22. 14:36:05

@Mirjam2: Az emlitett osztalytars ma negyvenes fazon erzesem szerint. Akkoriban magyarorszagon nagyon keves szinesboru volt meg, a legnagyobb magyarorszagi kisebbseget leszamitva.
Ez miatt sokkal erdekesebb volt egy neger gyerek a suliban, mint nemetorszagban, vagy angliaban. Ettol meg persze nyilvan nem kell majmozni, de valahol erheto, hogy jobban megneztek. Ezert nem is teljesen fair, hogy a harminc+ evvel ezelotti magyar helyzetet a mai nemetorszaggal hasonlitod ossze.
A majmozas, meg hasonlok pedig nem a gyerekek talalmanya, ezeket otthonrol hozzak, csak nekik meg nem alakult ki az onkontrolljuk, meg nem tudjak felmerni a tetteik sulyat, igy aztan hasznaljak is.

Biztosithatlak rola, hogy ezerrel valtozott a helyzet. Ma mar teljesen megszokott, hogy van az osztalyban azsiai vagy afrikai szarmazasu gyerek. Nem okoz problamat tapasztalataim szerint. Ugyanis volt a mi gyerekeinknek is ilyen osztalytarsa, ovis kollegaja. Volt kinai is, egy neger kissrac is volt, meg egy masik gyerek del amerikabol, egyaltalan semmi gond nem volt veluk. Teljesen beilleszkedtek a tobbi koze.

Magyarorszag azert nem annyira szornyu hely, mint amilyennek latod, regota nem elsz otthon, sok mindent nem latsz, vagy nem ugy. Sok minden fejlodik a helyes iranyba, meg ha nem is minden sajnos. Pl ebben a rasszizmus temaban is egyaltalan nem vagyok biztos, hogy rosszabb lenne a helyzet, mint sok ny europai orszagban...

Muscari 2015.08.22. 15:00:14

@fhdgy: értem, millió ilyen dologgal találkozunk. Mit szólt az az illető Zoránhoz?

Mellékszál, de úgy megnéztem volna Krk-et régebben, mielőtt ilyen felkapott lett Horvátország. A férjem 98 óta jár rendszeresen, azt hiszem, akkor Brac szigeten volt és majdnem egy napig tartott oda eljutni, mert csak Karlovacig volt autópálya Úgy látjuk, hogy mára már túlságosan kezd kiépülni a tömehturizmus, és hát nem nagyon tetszik.

M. Péter 2015.08.22. 15:03:56

@qkuc: Igen, szerencsés vagy. Velem már megtörtént, hogy a booking.com-on azt írták, hogy csak a foglalás garantálásához kell a kártyaszám, és majd a szállodában kell fizetni, aztán mégis a megérkezés előtti napon ráterhelték az összeget a hitelkártyámra. Nem volt tragédia, csak annak az illusztrálására írom, hogy hiába olvas el az ember gondosan mindent, nem biztos, hogy az történik, ami le van írva.

Olvastad az egész cikket? Az is benne van, hogy “az apartman a Booking.com-on egy nappal ez érkezésünk és a teljes összeg kifizetése után visszamondta foglalásunkat, arra hivatkozva, hogy nem volt fedezet a bankszámlámon ... Ezzel három dolgot értek el: egyrészt a Booking.com felé úgy tűnik, mintha sosem lettünk volna náluk, ezért nem kell a keresőmotornak fizetniük a foglalásunk után ...”.
Aki ilyen trükköket csinál, hogy elcsalja a booking.com jutalékát, az más gonoszságra is képes.

Muscari 2015.08.22. 15:04:53

@Mirjam2: én megértem a főhadnagyot, neki a rokonait ölték meg. Az ilyesmin nem könnyű túllépni, bár meg kell próbálni.

Muscari 2015.08.22. 15:07:53

@M. Péter: ez viszont nem a booking.com hibája, a szállodás alart csalni.

©________ 2015.08.22. 15:16:17

@Dragonlady (Bp, Hun): hajo, repulo terulete annak az allamnak a terulete, aminek a lobogoja alatt hajozik.

DieNanny CH 2015.08.22. 16:18:08

@Dragonlady (Bp, Hun):

Egy Bones részben volt, hogy a repülő addig volt amerikai "föld", míg a kínai reptérre le nem szállt. Aztán amint a kerekek földet értek, rögtön kínai lett az utastér is. (Egy letartóztatási parancs miatt volt ez fontos.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.22. 16:29:28

@Kate Tae: így lehet stikaban amerikai állampolgár sagot szerezni a születendő gyereknek? Hm ügyes :-)
Ezekszerint ha vki bbűncselekmény t követ el egy repülőn, akkor kiadjak abba az országba, ahonnan való a repülő és ott bíróság?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 16:43:07

@FutureFry: Oké, csak valahogy mindig több az az emberfajta, aki nem tudja rendesen kezelni...
Meg mink igyexünk a takarónk végéig nyújtózkodni... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 16:53:10

@adg: Látod, csak tessék szépen megnézni minden egyes linket... :D
Sose lehet tudni, mekkora baromság húzódik mögötte...
:-))))

Hitelkártya: hát, nem tudom.Úgy vélem, hogy ez inkább Usákiában, vagy nállatok Ozziföldön népszerű dolog, nem pedig itt Európában.Persze, lehet, hogy tévedek.
@FutureFry nak is írom:
És ha az autóbérlős cég valahogy extrán lehúz, átver, akkor azt hitelkártyával is nekem kell kifizetnem, nem?
Keletkezik egy extra költség, aminek a kifizetése rám marad, mert kire másra maradna.

Áhh, faxom, legegyszerűbb inkább nem bérelni autót, komolyan mondom...:-(
Szemét köcsög tolvaj cégek.Ha csak a harmada is igaz azoknak a horrorsztoriknak, amiket már olvastam, már az maga a rettenet.Nem véletlen, hogy saját kocsival járunk nyaralni.
Ha meg mégis repülni kell, inkább megyünk olyan helyre, ahol van tömegközlekedés, vagy eleve nem kell menni semmi hosszabb útra.Vagy csak max gyalog.Úgyis a kis sárga madarak szigetei vannak legközelebbre kinézve.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 17:05:19

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: @bpetya75:
Ezen cikk alapján pedig nem voltunk messze a háborútól, a rohadék Csaucseszkut erősen ette a fene, hogy ne bírjon nyugodni hóttában se...

index.hu/belfold/1989/2009/12/21/ha_nincs_a_forradalom_haboruzunk_romaniaval/

LittleG (uk) 2015.08.22. 17:10:11

@Dragonlady (Bp, Hun): most jövünk a könyvtárból, a summer reading challeng-er már letudta, s modnta, hogy nem baj, ha most nem hoz haza új könyvet? Mondtam, persze, hogy nem, de aztán mégis kiválasztott egyet :)

lyenkor örül az ember

2015.08.22. 17:15:49

@geegee: UK-ben is elterjedt a hitelkartya, ahogy fentebb is irtak, kimondottan javasolt is ilyet hasznalni ha pl. kolcsont tervez felvenni valaki a kesobbiekben. Az autoberles sok helyen szinten a mindennapi elet resze, mi bereltunk mar kulonbozo orszagokban, semmi gond nem volt eddig.

2015.08.22. 17:21:36

@Muscari: Az en ismeroseim rokonait, baratait is megoltek, megkinoztak. A sajat felmenoim egy reszet meg 'magyarok' oltek meg, most akkor utaljam a magyarokat? Mi ertelme van ennek? Egyeni alapon termeszetesen lehet utalni azt aki a cselekmenyt elkovette, de az egesz csoportot? Nekem ez ertelmetlennek tunik.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 17:22:51

@Muscari: Én spec asszem jól beintettem volna nekik, ha nem kell, hát nem kell alapon... :D

2015.08.22. 17:26:09

@M. Péter: 'a booking.com-on azt írták, hogy csak a foglalás garantálásához kell a kártyaszám, és majd a szállodában kell fizetni, aztán mégis a megérkezés előtti napon ráterhelték az összeget a hitelkártyámra'

Velem is pontosan ez tortent, ha jol emlekszem, szinten a Booking.com-on. Keszpenzben fizettem, megis zaroltak az osszeget. Aztan kesobb feloldottak, es szerencsere a villanyszamlamra is volt meg eleg penzem :), de en sem ertettem hogy most akkor duplan kell fizetnem? Kertem es kaptam szamlat a keszpenzes fizetesrol (maskepp nem lettem volna hajlando keszpenzben fizetni), amit megtartottam, igy vegso esetben igazolni tudtam volna hogy a fizetes megtortent.

2015.08.22. 17:29:52

@adg: Nem en gondolom hogy szornyu a helyzet, hanem te irtad le hogy mi tortent az osztalytarsaddal, erre reagaltam hogy ez nem azert tortent mert 'a gyerekek gonoszok', hanem mert ott es akkor ez a fajta rasszizmus elfogadhato volt. Ugy tudom meg mindig szegregalt iskolak vannak Mo.on, ami nem azt mutatja hogy mar nincsen rasszizmus, de tudom hogy ez egy komplex tema amibe itt nem erdemes belemenni.

monománia 2015.08.22. 17:34:06

@adg:
Akkor figyelmetlenül olvastam, bocs.

Szerintem a nyelv a kultúra hordozója, így ha azt valaki nem beszéli, akkor valószínűleg inkább jámbor óhaj a részéről az adott kultúrához tartozás.
Persze, akkor is érvényes, hogy joga van magát bárminek tartani, de jó eséllyel a külvilág őt másnak fogja tartani. (A te példádban szereplő egyént az ausztrálok is és a németek / hollandok / magyarok / stb. is ausztrálnak fogják gondolni.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 17:49:56

@Mirjam2: Igen, azt tudtam, hogy Úkában kell akár a lakáshitelhez is.Itt a svédeknél szerencsére nincs ez a rendszer.
De most képzeljétek el, hogy minden hónapban megtakarítunk, teszünk félre.Nem, ez most nem nyálverés, nem vagyunk szupergazdagok, csak egyszerűen értelmesen bánunk a pénzügyeinkkel; illetve a az igényeinket a lehetőségeinkhez igazítjuk.Na, most akkor, egy ilyen helyzetben mi értelme lenne hitelkártyát kiváltanunk?Akkor még lehetne izgulni azon is, hogy nehogy elbaxxuk a visszafizetés dátumát, vagy egyebet; ha meg két nap múlva visszafizetjük a komplett összeget, akkor meg végképp semmi értelme vele kínlódni...
Én valahogy nem tudom nem feleslegesnek gondolni jelenlegi helyzetünkben.
Valaki írta a netes vásárlást, hogy ő mindent kártyával fizet, stb.Hát persze, részünkről is, a debitkártyával.De nem a valós kártyaadatokkal, hanem vagy virtuálissal, egy generált kártyaszámot megadva.Ez nem valami hekkerkededés, hanem egy teljesen legális megoldás, egyszer használatos kártyaszámmal.Ha ezt ellopják, baxhatják utána, mert többet nem érvényes.Illetve a másik bankunknál egy tokennel meg van oldva annyira a biztonság, hogy már én is ki merem adni a kártyaszámomat, mert az még pusztán semmire se elég a visszaéléshez.De ez csak olyan egy éve van meg.

2015.08.22. 17:53:38

@geegee: Szemely szerint teljesen egyetertek veled, es ezert is hoztam azt a dontest hogy megszuntettem a hitelkartyaimat miutan jelenleg nem tervezek kolcsont felvenni.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 17:53:40

De ahová csak lehet, küldjük, utaljuk a pénzt, és senkit se engedünk be a saját számlánkra...

2015.08.22. 17:56:18

@geegee: A netes vasarlassal kapcsolatban is egyetertek. En is szinte mindent neten veszek, de kulon kartyat es szamlat tartok fenn erre a celra - kulonosen miota kezeltem emberek kartyaadatait egy cegnel ahol dolgoztam, es lattam milyen konnyu visszaelni az adatokkal.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 17:58:42

@Mirjam2: Értem.Na, hát minekünk akkor nem is kell mit mexűntetni...:D
Olyan ez, mint a dohányzás, és rá se szoktam, hogy ne kelljen leszokni róla... :-)

De akkor már egy kérdés: vannak itt a közelünkben egy család, nem arabok, erre már rájöttem, legalább is nem olyanok, mint az irakiak, szírek.Turbánt hordanak, még melegben is, meg még a lánygyerekek is, ilyen kis kék színű macskaszar-konyty formájút.Ezek lennének a szikhek?Ezek is hinduk?Képem nincs róluk, meg nem is lenne képem föltenni se... :D

2015.08.22. 18:02:54

@Mirjam2: "kezeltem emberek kartyaadatait egy cegnel ahol dolgoztam" Na, meselj, sztorikat akarunk. :D Enis mindent neten veszek de nekem csak egy szamlam van es nem ismerem az egyszerhasznalatos kartyaszam modszert amirol @geegee irt, de erdekelne, hogyan hasznalhatnam biztonsagosabban.

2015.08.22. 18:08:00

@geegee: Ok szikhek, akik tobbnyire del-azsiaiak, tehat nem arabok (etnikailag). A szikhizmus egy kulon vallas, tehat nem hinduk. Azert hordjak a turbant, mert vallasi okokbol nem vagjak a hajukat es a hosszu hajat ossze kell tartani valamivel.

2015.08.22. 18:13:33

@mojyo: Nem tudok mit meselni, en annyit tudok hogy a cegnek ahol dolgoztam, direct debiten keresztul fizettek a legtobben, ehhez megadtak a kartyaadataikat, amiket en speciel egy szekrenyben taroltam. Gyakorlatilag en is es barki mas is (attol fuggoen hogy en mennyire voltam gondatlan, felelotlen, stb.) hasznalhattuk volna barmire a kartyaadataikat. Ez termeszetesen egy ido utan kiderult volna es ok perelhettek volna bennunket, ha rajottek volna hogy a mi cegunknek koze van a dologhoz, de ettol fuggetlenul siman elofordulhatott volna hogy barki aki megtalalja a papirt az adatokkal, megrendel maganak pl. egy oriasi lapostevet az Amazonon es mar arkon-bokron tul van vele mire a kartyatulajdonos rajon es letiltja a kartyat. Tehat en nem gondolom hogy bolcs dolog megadni egy olyan kartyanak az adatait amin jelentos osszeg van.

2015.08.22. 18:25:57

@Mirjam2: Jo, hat ez a szekreny mar eleg ijeszto magaban is, nem is kell tobb tortenet, ennyi eleg, hogy aggodni kezdjek. :D De nem tudom mit tudnek tenni. Amugy az en kartyam vasarlaskor (jobb helyekrol) PIN jelszot ker online is, ezen kivul meg remenykedhetem benne, hogy a bankomnal olyan algoritmust hasznalnak, hogy ha a szokasaimtol eltero, nagy osszegu kiadast eszrevennenek akkor cselekednenek, kb ennyit tudok tenni az ugy erdekeben, de koszonom, hogy elmeselted, tanulsagos, az biztos!

fhdgy 2015.08.22. 18:30:49

@Muscari: bocs, de bealudtam egy délutáni sziesztára, most ébredtem fel.

Akkor még, 1997-ben, nagyon frissek voltak a sebek, így csak félig-meddig tudtam meggyőzni Zoránról.

97 nyarán többször voltam Krken, nem igazán tetszett. Aztán szeptember közepétől még voltam három hetet, az viszont nagyon szép volt.

Összel gyönyörű az Adria. Aki teheti, akkor menjen.

2015.08.22. 18:40:40

@mojyo: A szekreny meg a jobbik eset volt, de hajamat teptem mikor bementem pl. reggel, es kiderult hogy valamelyik kollegam a tavozasom utan felvette valakinek a kartyaadatait, es siman az asztalomon hagyta a papirt :))) - mikor mindenhova kiplakatoltam hogy 'kartyaadatokat elzarni', vagy valami ilyesmi. Az en kartyamhoz is kerik altalaban a jelszot online fizetesnel, de vannak olyan weboldalak ahol nem, es gondolom pont a csalok jol ismerik ezeket. En azt csinalom hogy van egy kulon alszamlam es ahhoz egy kartyam, csak ezt hasznalom kartyas fizetesre. Mindig csak limitalt osszeget tartok rajta, tehat ha pl. tudom hogy masnap repulojegyet veszek, akkor atutalok ra eleg penzt, egyebkent minimalis osszeg van rajta. Ez kicsit maceras de az atutalas csak par percet vesz igenybe, es legalabb kenyszeritve vagyok hogy rendszeresen ellenorizzem az egyenleget, igy remelhetoleg eszrevennem ha valami nem stimmelne.

M. Péter 2015.08.22. 18:43:40

@geegee: Be lehet állítani, hogy automatikusan minden hónapban kifizessék a hitelkártyát, tehát emiatt nem kell aggódni.
A hitelkártyának van egy nagy előnye, hogy bizonyos feltételek mellett a hitelkártya-kibocsátó is az eladóval együtt felelős, ha a hitelkártyával vásárolt áru nem érkezik meg, az áru vagy szolgáltatás nem megfelelő minősegű, vagy befizetsz egy nyaralásra, de mire nyaralni mennél, az utazási iroda már csődbe ment, stb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 18:45:29

@Mirjam2: Aham, köszi, ez érdekes.Na, akkor majd utánaolvasok még.Olyan nagyon sok hajuk azért nincs, az a konty télleg csak macskaszar méretű szokott lenni...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 18:50:04

@Mirjam2: Elkérik a jelszót???Dzsízösz Krályszt...

Na, a virtuális is pont ugyanígy működik, átrakok előre egy kicsivel többet, hogy az átváltásnál ne fillérezzen, fizetek vele, kiürül és csóka az összes tetű kártyahekkernek. :D
Nagyon jó már, hogy vannak ilyenek.De a te módszered is teljesen tökéletes.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.22. 18:54:51

@M. Péter: Aham, kösz.Akkor azért próbálnak korrektek is lenni?
Hát, nemt'om, egyelőre nem kell, ha majd fog kelleni akkor esetleg igénylünk óvatosan egyet...

De én ezt valahogy akkor is angolszász-tengerentúli dolognak tartom.... (Usa, Kanada, Úká, Ozzi, Enzéföld)
Valszeg ott van ennek hagyománya, meg lehet feltételek is kialakultak rendesebben.

Golf2 2015.08.22. 18:55:32

@geegee: Nem a szikhek szokták üldőzni a hindukat? Őket vajon ki üldözte svédig?

2015.08.22. 19:04:36

@Mirjam2: Amugy azt nem nagyon ertem, hogy hogyhogy papir alapuak ezek a kartya adatok, hogy lehet szekrenyben, meg asztalon hagyni? En azt hittem, hogy ha fizetek valahol es megadom, akkor az csak valami nagy szamitogepbe kerul valami szerverre amit elegge biztonsagosan vedenek. Hat ugy latszik tevedtem. :D

A modszered amugy tetszik, de tenyleg maceras, viszont lehet, hogy sporolonek is vele, mert igy nem tudnek "impulzusvasarolni" :D Fontolora veszem, ha lehet ilyet csinalni az en bankomnal is, koszonom az otletet.

2015.08.22. 19:24:33

@mojyo: Mikor bediktalod az adatokat telefonon, semmi nem akadalyozza meg benne a vonal masik vegen ulot hogy leirja amit diktalsz neki (kiveve ha a ceg eloirasai ezt nem engedik meg). Az en esetem egy kicsi, regimodi csaladi vallalkozasnal tortent, ahol szinte semmilyen biztonsagi eloirast nem kovettek erre nezve, es minden papir alapu volt. A papir aljan volt egy resz amin a 3 jegyu szam volt ami a kartya 'masik' oldalan van, es elmeletileg azt kellett volna csinalni hogy miutan beviszem a gepbe az adatokat elso alkalommal, levagom a papir aljat es megsemmisitem a kodot. De gyakorlatban ez nagyon sokszor nem igy tortent, illetve az egesz adatkezeles nagyon kaotikus volt. Es nem hinnem hogy ez a vallalat lett volna az egyetlen (ez London egy elitebb kornyeken volt, az ugyfelek nagyreszt jomoduak, jo hiru ceg, stb.). Arrol nem is beszelve hogy egyszer elromlott a shredder, es honapokig nem sikerult ujat szerezni, egyszer emlekszem hogy kikuldtem az intern-t hogy vegyen egyet de nem azt vett amit kellett volna stb. stb. stb., igy mikor felmondtam, meg mindig fizikailag lehetetlen volt biztonsagosan megsemmisiteni az adatokat :)))

2015.08.22. 19:27:58

@geegee: Nem az egesz jelszot kerik el, hanem pl. a masodik, hatodik, tizedik karaktert. Ez ugy tudom eleg sztenderd eljaras, legalabbis a szamlamhoz is csak igy tudok hozzaferni. Banki atutalashoz pedig azt a kodot kell beirni amit a mobilomra kuldenek a tranzakcio elott.

2015.08.22. 19:32:18

@Golf2: Arra nem gondoltal hogy siman bevandoroltak, mindenfele uldozes nelkul? Pl. az Angliaban elo del-azsiaiak nagy resze highly skilled bevandorlo vizummal erkezett az elmult evekben. Es hinduk uldoztek a multban szikheket, ami nem meglepo, hiszen pl. Indiaban a szikh kisebbseg, igy eleg nehez helyzetben lennenek ha ok akarnak a hindukat uldozni.

Golf2 2015.08.22. 19:37:57

@Mirjam2: Sorry akkor rosszul tudtam.

2015.08.22. 20:04:35

@Golf2: No problem :). Egyebkent el tudom kepzelni hogy valakinek az a benyomasa hogy szikhek uldoztek hindukat, mert az indiai szubkontinensen mindenre, meg mindennek az ellenkezojere is volt pelda. De a most Nyugaton elo del-azsiaiak, kulonosen ha nemreg erkeztek, szinte soha nem menekultkent jonnek hanem tanulni, dolgozni, esetleg hazassag reven. Pl. az USA-ba highly skilled vizummal erkezoknek a tobbsege indiai: www.americanbazaaronline.com/2015/08/12/indians-got-86-of-h-1b-visas-for-tech-firms-issued-by-the-us-in-2014/

bpetya75 2015.08.22. 20:10:00

@adg:

Teljesen jól írod Hombre!

Mintha nem is olyan régen mentél volna el :-P

@Mirjam2:

Nem is azt írta, hogy nincs rasszizmus, hanem hogy nem olyan rossz a helyzet, mint ahogy a hozzászólásod alapján feltételezed.

2015.08.22. 20:10:51

@Mirjam2: Ja, hogy telefonon kellett megadni az adatokat, az igy arnyalja a kepet, azzal szemben eleve bizalmatlanabb vagyok, akkor van esely, hogy az online vasarlaskor kitoltott reszeket nem papirra irjak le a vonal masik vegen egy barlangban, hanem tenyleg szamitogepbe kerul... :D De ettol persze egyaltalan nem megnyugtato ez a tortenet.... :D

bpetya75 2015.08.22. 20:26:12

@geegee:

Ez nagyon durva. Halvány fogalmunk sem volt az egészről. Az egész történet hangulata egy kicsit kézzelfoghatóbbá teszi azt, hogy arrafelé trianon egyáltalán nem a távoli múlt.

Köszi a linket!

2015.08.22. 20:44:43

@mojyo: Lehetett telefonon is, de a delikvensek nagy resze maga toltotte ki a papirt, teljesen onkent es dalolva (en nem tettem volna, de hat ok tudjak, es vegulis nekik lett igazuk mert nem eltunk vissza az adataikkal :))). Egyebkent en viszonylag sokszor fizettem ugy telefonon keresztul hogy bediktaltam a kartyam adatait, ilyenkor tenyleg nem lehet ellenorizni hogy mi tortenik a vonal masik vegen. Bar normalis esetben kellene arra a cegnel egy eloiras hogy biztonsagosan kell tarolni az adatokat.

2015.08.22. 20:48:52

@bpetya75: En nem feltetelezek semmit. O irta hogy az osztalytarsat rendszeresen tamadtak mert nem feher volt, azt is irta hogy a gyerekek gonoszak, erre irtam hogy a gyerekek gonoszsaga erre nem kielegito magyarazat. Semmi olyat nem irtam hogy Mo. egy csunya rasszista orszag.

bpetya75 2015.08.22. 20:57:22

@Mirjam2:

Jogos. Azt hittem jól emlékeztem a hsz-edre, de mégsem. Bocsánatot kérek!

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.22. 22:32:40

tapasztalatom szerint a gyerekek maguktól nem gonoszak, a bunkóságokat mondó gyerek mögött első körben egy bunkóságokat mondó felnőtt áll.

FutureFry 2015.08.23. 00:29:26

@mojyo: Amerikában az is (még?) elterjedt, hogy postai levélben fizet valaki kártyával: pl. úgy (is) lehet kiegyenlíteni valamilyen számlát, ami postán jött, hogy a vele küldött nyomtatványra beírhatod a kártyaadatokat (kártyaszám és lejárati dátum + aláírás) és azt visszaküldöd a szolgáltatónak aki megterheli a kártyádat avval amivel tartozol. De (ahogy … írta) fel is hívhatod őket telefonon bediktálni a kártyaszámot és lejárati dátumot (más nem kell) és terhelik az összeget. Szóval (ahogy ezt már egyszer a kártyás éttermi fizetés kapcsán kifejtettem) nagyon is bizalmi alapon megy a dolog.

Egyébként ha csak papíralapú lenne a kártyaadatok tárolása/felhasználása az biztonsági szempontból jobb lenne mint a számítógépes tárolás, mert az utóbbit (a gyakori biztonsági rések miatt) manapság már bárki a világon ellophatja, míg az előbbit csak az, aki fizikailag hozzáfér a papírhoz.

FutureFry 2015.08.23. 00:30:29

@FutureFry: "ahogy … írta": ... ahogy @Mirjam2: írta ...

FutureFry 2015.08.23. 00:34:45

@geegee: "És ha az autóbérlős cég valahogy extrán lehúz, átver, akkor azt hitelkártyával is nekem kell kifizetnem, nem?
Keletkezik egy extra költség, aminek a kifizetése rám marad, mert kire másra maradna."

Ahogy @M. Péter: is utalt rá (és én is írtam): ez esetben csak megreklamálod a terhelést, és amíg a kivizsgálás folyik nem kell kifizetned (és nem a te pénzed ragad be addig se, bár a hitelkereted lehet csökken az összeggel). Ha a reklamálást jogosnak ítélik (és ez a gyakoribb eset a "vevőnek mindig igaza van" alapon), akkor nem kell egyáltalán kifizetned.

Bredpitt Monika 2015.08.23. 00:42:03

@Ödenburger [Hu/At]: jo sok komment szuletett, irj maskor is es oriasi boknak konyvelem el a reggeli par sorod, a mai napom jol kezdodott, udv

blackhairlady 2015.08.23. 02:00:45

@FutureFry: Meg kell adni a hatuljan talalhato 3 jegyu biztonsagi szamot is, nem?

FutureFry 2015.08.23. 03:05:26

@blackhair-lady: Nem mindig (pl. közüzemi számla fizetésénél általában nem).

adg 2015.08.23. 03:05:55

@Mirjam2: nem en irtam le, nem az en osztalytarsam volt.

Es hol vannak szegregalt iskolak magyarorszagon?????
Mutass mar nehanyat legy' szives. De ne olyat, ahol a falu 95%-a cigany, igy a teljes osztaly is az, es jol lehet mutogatni a blikkben. Meg az sem er, ahol a szulok inkabb atviszik a gyerekeiket a szomszed telepules iskolajaba, mert a sajatjukban olyan remesen alacsony szintu az oktatas. Ez normalis jelenseg, en is ezt tennem. Bar engem mar tobbszor lerasszistaztal, szoval mindegy. :)

Azt vedd eszre, amit valoban en irtam. Ma ezerszer jobb a helyzet, egyaltalan nem okoz a szines gyerek problemat.

Es hogy ez angliaban nem tortenhetne meg? Ugyan mar. Ott meg a legvadabb szelsoseges elemek is gyongyviragsimogatassal vezetik le az aggressziojukat. Ezt szoktak a hirekben is mutatni.
Vagyis, ize. Nem teljesen.
Csak egy gyors kereses a millio azonos talalatbol:
"In 1997, Human Rights Watch noted that, “The U.K. has one of the highest levels of racially-motivated violence and harassment in Western Europe, and the problem is getting worse.”"
www.globalissues.org/article/165/racism#RacisminEurope

De mindegy is, ami angol az csak hibatlanul kitunoen habos babos fodros rozsaszinu, ellenben magyarorszagon tombol az eroszak, a rasszizmus, gondolom taborok is vannak mar a nem megfeleloeknek.

Hagyjuk...

adg 2015.08.23. 03:31:09

@Mirjam2: pont azt irtam, hogy a gyerekek NEM gonoszak, hanem otthonrol hozzak az ilyen viselkedesmintakat. Onkontrolljuk nincs. Nem latjak, hogy a masiknak mit okoznak ezzel.

adg 2015.08.23. 03:36:21

@bpetya75: nem jogos. Nem irtam semmi ilyet, mirjam viszont irja, hogy tudomasa szerint meg szegregalt iskolak vannak magyarorszagon. Mi ez, ha nem rasszizmussal vadolasa az orszagnak. Meg ez az angliaban soha nem fordulhat elo marhasag?

Mindegy, tema reszemrol lezarva.

adg 2015.08.23. 03:53:29

@Dragonlady (Bp, Hun): igy van, pont ez a velemenyem. Magatol egy kicsi gyerek pont leszarja, hogy az osztalytarsa fellabu vagy neger vagy dadog.
De ha a kornyezeteben szokas az ilyenekbol gunyt uzni, akkor megteszik. Es magukkal ranthatnak olyanokat is, akik amugy ezt nem hoztak magukkal otthonrol.
Szoval a gyerekek nem gonoszak. Ellenben sokszor kegyetlenek, de ez meg abbol fakad, hogy nem erzi, hol a hatar, nem latja, mennyire beletapos a masikba. Ez kesobb kialakul azert altalaban.

Aztan persze ahogy nonek, egyre tobb hatas eri oket mindenhonnan, es valtozik ez.
Legalabbis en igy latom, de nem vagyok gyerekpszichologus, csak lattam mar gyereket, es igy jott le nekem. :)

P.Elliot 2015.08.23. 04:28:29

@adg: Azert en mar lattam olyan gyereket is aki elvezettel taposott masba mert valami veleszuletett okoskodo gunyos modora volt, 8 eves gyerekrol beszelek, bele sem merek gondolni hogy mive nohette ki magat ha nem tudta felfogni hogy milyen banto modora van. Vagyis nem is annyira bantani akarta a masikat hanem inkabb bemutatni akarta hogy o mennyire jol latja a helyzetet es azt ki is tudja figurazni. Kicsikenek edes es okos kolok volt, a testverei is olyan jo gyerekek voltak, a szuloket meg mutogatni lehetett volna ami a gyereknevelest, turelmet illeti es nagyon szerettek egymast, a gyerekek igazan csak a jot lattak es megis.
Ez ilyennek szuletett.
Persze en is alairom hogy a gyerek olyan amilyennek nevelik, de azert akadnak szuletett kivetelek.
Ennek az emlitett kisfiunak olyan allando gunyos mosolyfele is volt az arcan, felnottnek ha ezt nem sikerul kinevelni belole akkor sok baja lesz mar emiatt is.

2015.08.23. 05:59:25

@adg: Most direkt megneztem, az eredeti komment amire valaszoltam nem toled szarmazik, hanem geeeteee-tol, aki ezt irta:

'Nem esett nehezemre észrevenni Ödenburger írásában a sértődöttséget, és azt teljesen jogosnak is találom. Nem olvastam végig a hozzászólásokat, csak bele-bele néztem, sokatok nem képes átérezni azt a zavart, amit átélt. Láttam durvábbat, mit láttam, egész általánosban együtt jártam egy félnégerrel. Anyja magyar, apja tanzániai, Moszkvában jöttek össze, ő már itt született. Nem hiszem, hogy a szűkebb környezetén kívül valaha is elismerik magyarnak, nem tudom, lehet már nem is él ott. Pokol lehetett neki felnőni, hol majmozták, hol cigányozták, a gyerekek nagyon gonoszak. Ehhez az extrém példához képest posztolónknak könnyebb dolga van magyarnak lenni, és kívánok neki sok boldogságot ott az Alpokalján.'

En erre reagaltam. Azert gondoltam hogy toled szarmazott, mert annyira vehemensen reagaltal a kommentemre, azt hittem szemelyesen erintve vagy. Teljesen felesleges nekem esni es kritizalni. Mo.on tobb rasszizmus van mint Angliaban, es ebben akkor is biztos vagyok ha nem elek mar ott egy ideje. Ha ez neked nem tetszik, az nem az en hibam, nem engem kell okolni. Angliaban is van sok problema, pont a rasszizmus nem tartozik a mindennapi problemak koze. En nem fogom magam cenzurazni, nem fogom azert nem emliteni Mo.on a rasszizmust vagy a szexizmust mert az egyeseket bant.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.23. 07:02:37

@Golf2: Nem tudom, passzolom, totálisan fehér folt nekem az a rész...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.23. 07:06:31

@bpetya75: Jaja, nem nagyon propagálták valahogy én se úgy emléxem...Ha lassan is, de csak fény derül mindenre.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.08.23. 07:08:07

@FutureFry: Értem, köszi, most már oszlik a homály... :D

©________ 2015.08.23. 08:52:31

@adg: elvileg nincsenek.gyakorlatban meg kuzdenek az onmagatol kialakulo szegregacio ellen. Valahogy nem akarjak felismerni, h mindket felnek terhes az eroszakos integracio.
Egyik even nagy botranyvoltbelole, hogy gyorben, a " cigany varosreszben" levo iskolaban alig van magyar gyerek.
Hiszen alig laknak ott, csak par, ok meg elvittek masfele a kolykoket, nem rosszindulatbol, csak az egy mas kultura.
De az igazgatot feszt baszkodtak azzal, hogy szegregal.
Hat mit csinaljon? Allnon a fejere?

bpetya75 2015.08.23. 14:14:49

@adg:

Tényleg, volt egy olyan hozzászólás is. Nem érdekel. Ma sokkal jobb programom volt eddig. Segítettem egy cimborának befogni két elkóborolt kecskét, és életemben először megkíséreltem kapálógépet használni. Nagyon izgalmas ;-)

bpetya75 2015.08.23. 14:51:58

@Blaha Lujza:

Volt ilyen Kaposváron is. Először szétvertek egy iskolát az erőltetett integrációval, aztán amikor az megszűnt, elővettek egy másikat, ahol hasonló volt a helyzet, mint a győri példádnál.

Nyilván tenni kell valamit, de nem ez a megfelelő megoldás.

blackhairlady 2015.08.23. 16:55:46

@adg: Azert errol nekem lenne sztorim 3-4-5 eves gyerekekkel tortenetben. Bizony nagyon sokszor gonoszak, bantok, es enm mindig a suzlo a hibas.Az en gyerekemnek pokolla tettek az eletet z elso hetekben mert siket. A szulok szerintem nem is tudtk, hogy vn ilyen gyerek a csoportbn, nem hiszem, hogy beszeltek volna gonoszul rola.
Ugyanez megismetlodott elso osztslybsn is, szerencsere hamar volt szuloi ertekezlet hol megkertem a szuloket, beszeljenek a gyerekeikkel. Utana mr soha nem volt gond, sot.

blackhairlady 2015.08.23. 18:26:14

@adg: Elnezest, akadozik az a betum, nem olvastam vissza mielott elkuldtem, sok helyen kimardt.

Muscari 2015.08.23. 19:09:27

@geegee: ott is érdemes ám autót bérelni, különben egy csomó mindent nem látsz.

Az előre foglalásos autóbérlés így müxik, emberek milliói használják, én azért nem mondok le róla, mert pár embert már átvertek.

Muscari 2015.08.23. 19:14:03

@Mirjam2: nekem is, hidd el, de én sem tudom elképzelni, hogy hogy éreznék, ha valami a közelmúltban történt volna olyan rokonokkal, akik közel álltak hozzám. Valószínűleg egy teljes népet akkor sem tudnék gyűlölni én sem.
Azt viszont megértem, hogy fhgy nem barátkozik szerbekkel, az azért nem egyenértékű azzal, hogy minden szerbet utál, ahogy ezt le is írta.

Muscari 2015.08.23. 19:18:45

@geegee: de nekem kellett az autó! Rögtön a reptéren, erted? :-))
Most képzeld magad elé, hogy van egy heted Korfun, vagy Szicílián vagy akárhol, ahol a tömegközlekedéz, hát, bizony hagy némi kívánnivalót. Hogy nézel meg mindent, amit szeretnél? Vagy csak a szálloda 1 km-es körzetében mozogsz? Azért nem érdemes olyan messzire menni.

Muscari 2015.08.23. 19:30:18

@P.Elliot: szerintem nincs olyan, hogy olyannak született, annak a gyereknek valami komoly lelki baja van, akkor is, ha csak 8 éves.

adg 2015.08.24. 00:30:21

@blackhair-lady: en nem igazan arra gondoltam, hogy a szulo konkretan megmondja a gyereknek, hogy a kis Nbalah Musztafa az majom, meg ilyenek, hanem csak az otthoni legkorbe belefer az ilyesmi, pl szulok is siman lemajmozzak pl obamat a tvben, vagy hasonlok. Vagy nem a szulok, hanem a tv, nagyszulok, baratok, az osztaly hangadoi, vagy akarmi. Ez egy minta a gyereknek, csak o nem tudja, hogy ezzel mi a gond, es a masik gyerek reakcioit sem tudja helyesen ertelmezni. Kiveve, ha az nagyobb, es beveri a kepet, mert akkor rajon, hogy nem kellett volna. :)
Szoval biztos van gyerek, akiben eleve komolyabb hajlam van masok bantasara, ezt nem vitatom, de szerintem az otthoni minta nagyon sokat jelent.
Ezt tamasztja ala az is talan, hogy miutan a szulok szoltak nekik, abbamaradt a piszkalodas. Ha alapvetoen genya valaki, az nem lesz tundi-bundi, csak mert szoltak neki.

Orulok, hogy megoldodott. Nem lehet egyszeru az ilyen. Itt a szinekkel pl nincs gond, teljes a paletta minden osztalyban. :)

FutureFry 2015.08.24. 02:32:15

@P.Elliot: @Muscari:
Hallgatni érdemes (bár lehet olvasni is):

"Bad baby":

"...
- How old was he when he first tried to kill his brother?
- That happened this summer, so he was seven.
..."

m.thisamericanlife.org/radio-archives/episode/521/

P.Elliot 2015.08.24. 05:59:40

@Muscari: Szinte szuletesetol ismerem a gyereket, gondos szereto csaladban nott fel. Ugy vidam, nem gonosz de piszkalodonak, gunyolodonak szuletett es ez eppen eleg problema ha netan nem is gondolja komolyan, vegtelenul serto lehet masokra nezve, kulonosen az iskolaban, meg kesobb az eletben.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.24. 09:46:25

@P.Elliot: @adg:
persze vannak pszichopaták is. Meg sokminden, amit maguktól találnak ki. De egy olyan általánosítás, hogx a gyerekek gonoszak, szerintem nem helytálló én csak ezt akartam kivetelek stb belemenes nélkül.
We need to talk about Kevin c könyv alapmű a témában (a filmet nem lattam), én hetekig rosszul voltam tőle és akkor nyugodtam bele kb hogy ugyse lesz gyerekem. Most meg reménykedjünk h nem pszichopata, akkor ha a fejem tetejére állok is se tudok sokat tenni.

P.Elliot 2015.08.24. 11:48:09

@Dragonlady (Bp, Hun): A gyerekek alapbol nem gonoszak, dehogy, dehogy, ha meg mokasnak tartjak neha hogy azok legyenek akkor a szulo feladata helyrebillenteni.
De a "hulyesegnek" vannak fokozatai, ismertem en itt egy magyar pasast aki elve boncolt bekakat gyerekkoraban mint meselte, en meg attol lettem rosszul, meg attol hogy egyszer egy Edgar Ellen Poe film utan elgondolkodva mondta hogy erdekes lenne tudni hogy milyen erzes halalra kinozni vlakit? Akkor en ugy megijedtem tole/ mutatni nem mertem/ hogy mondtam a ferjemnek hogy nem akarom latni itt tobbet de halistennek valamiert megsertodott es elmaradt. Ott gyerekkoraban a nagymama nevelte, az apa ongyilkos lett, az anya lelepett egy masik pasassal es lerazta a gyereket, szoval latszott hogy ott inkabb a szulok lerazasa razhatta meg az abszolut erzekeny gyereket akinek meg mas most le sem akarom irni milyen dolgai voltak, apro dolgok de bizony az anyjat utana kellett volna kuldeni az apjanak.
Erdekes hogy milyen jol alakult az elete aztan holott eskudni mertem volna ra hogy bortonben vegzi. Mellesleg a noket se tudta felszedi holott allandoan utanuk kajtatott es szinte gyulolte oket.
Szoval, bevonult katonanak, / onnan is meg akart szokni de nem merte mert tudta hogy katonai borton lenne belole, leszolgalta az idejet, es jott a csoda, felszedte egy no akinek gondolom zoldkartya kellett de azert meg ehhez az alakhoz is hozza tudott menni, nagyon jol utott ki a dolog, pasas lehiggadt, a not nagyon szereti, az meg otet, vegulis ugy mondjak hogy komolyan megszerette, hazat vettek, bizniszuk van, ez mind a notol indult ki, szoval helyretette a pasas eletet, nagyon jol elnek. Gyerek nincs mert tul keson talalkoztak idoben.
Ezt az esetet vajon hova kene sorolni? A szuloi szeretethez gondolom, annak a hianya boritotta fel a pasas eletet bar az apja ongyilkossaga is mond valamit.
Olvastad a Voros Sarkany cimu konyvet? Hasonlo sztori rossz veggel, en ket hetig csak ugy mentem kimenni a szobabol ejjel wc-re hogy a ferjem kisert.
Nem vicc.
Attol hogy a kisfiaddal barmi tortenne ne aggodj. Nagyon ritka az ilyesmi, ne gondold hogy nekem nem fordult meg a fejemben amikor kicsi babam volt hogy vajon minden rendben lesz-e nala?
A szeretetet maradektalanul meg fogja kapni toled es ez a lenyeg, ebbol bizony nagyon sokminden fog szep es jo iranyba terelodni, bar minden szulo igy tenne. Mit gondolsz ha az a sok bunozo gondos anyai szeretetet kapott volna gyerekkoraban es odafigyelest, az lett volna belole? Egy fenet. A szulokon mulik nagyon sok minden.

blackhairlady 2015.08.24. 14:30:04

@adg: Hat nem tudom. En is igy gondoltam amig el nem kezdett jarni oviba. De szerinted egy 3 eves mennyire figyel meg, hogy otthon hogy beszelnek? Es foleg ugye itt nem a borszinrol hanem egy fogyatekossagrol van szo.
Biztos van ilyen is, olyan is, de nekem az a meglatasom, hogy szuloi minta nelkul is tudnak a geyrekek nagyon utalatosak, gonoszak lenni.

blackhairlady 2015.08.24. 14:33:04

@Dragonlady (Bp, Hun): A pszichopata es a gonosz kozott van egy atmenet, amikor csak ugy heccbol teszik pokolla a masik eletet, mert az olyan meno. Konyvet irhatnek rola, es megtortent otthon is es itt is.

adg 2015.08.24. 14:53:02

@blackhair-lady: hat lehet, hogy igazad van, ezek csak olyan megerzeseim voltak, en igy gondolom, latom, erzem. Nem vagyok gyerekszichologus. Szerencsere. Nehez szakma lehet.

blackhairlady 2015.08.24. 23:14:50

@adg: sajnos engem egy jo csomoval osszehozott a sors, sok erdekeset megtudtam toluk.

szil_ 2015.08.25. 13:35:56

@Tapsi75: A családom 1211-ben telepedett le oda, ahol mai napig élnek. Meg tudom mutatni neked, hogy hová temetkeztek 401 éven át, és azt is, hogy az azóta eltelt 403 évben melyik négy helyre. Meséket, legendákat, történetek tudok a családom tagjairól. És persze jó sok személyes élményem is van róluk. Ugyancsak sokféle információm van rokon családokról, vagy csak szomszédokról.
Ismerem a szomszédos erdő fáit, tudom a források neveit, ismerem a vizük ízét/szagát, jártam a kisebb-nagyobb hegycsúcsokon ameddig a szem ellát. Történeteket tudok mindenről, ami körülvesz, de ha esetleg olyanba futok belé, amiről mégsem, akkor biztosan van valaki a környezetemben, aki tud.
Szerintem mindez így együtt a gyökereim.
És persze: ha a kökösi hídon a Feketeügy jobb partjára lépek, akkor otthon vagyok.

2015.08.25. 13:44:31

@szil_:

"ha a kökösi hídon a Feketeügy jobb partjára lépek, akkor otthon vagyok. "

Es felkapod a lajbit is rogton, mielott elkezd fujni a Nemere... :))) (vagy az arrafele delen mar nincs, csak fentebb? :)
Es mi bajod a szaszokkal? ;)

szil_ 2015.08.25. 15:26:18

@Ödenburger [Hu/At]: De fúj arrafelé is :) Sőt, ha beoson a hideg Bodfaluba, akkor produkál -38,5 fokot.

Soha egyetlen szászt sem ismertem, valószínűleg nem is fogok.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.09.10. 23:36:09

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]:
Nem a lakcime, de az apa legaläbb stimmel... :-)))
de.wikipedia.org/wiki/B%C3%BCrgerort
Amugy nem csak ott. ;-)
Az akcentusoshoz meg: Itt is vannak itt született, és itt fölnött embereknek a helyi dialektusban akcentusuk...mert otthon / baräti körben nem a helyi nyelvet hasznäljäk.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása