oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. augusztus 07. 06:44,  Haza akarunk menni 519 komment

2015. augusztus 07. 06:44 Határátkelő

Haza akarunk menni

Olyan kérdéseket feszeget a mai írás, melyek alighanem nagyon sok határátkelőnek a gondolataiban felbukkannak, szülőkről, sorsról, a megkereshető jövedelemről, gyerekekről. Válaszainak persze mások, de hát éppen a kérdések és az azokra adott válaszok érdekesek és elgondolkoztatóak Miklós írásában is, mely a Magyarország és én pályázatra érkezett.

Szavazni ma is a poszt végén és a Facebookon lehet. 

ferihegy_repuloter_ato_01.JPG(fotó: Ato 01) 

„Nyolc év után is a magyar híroldalak nyílnak meg először a böngészőmben. Az angol híreket is ott olvasom el. Néha megnézem a BBC-t, ha a kollégák valami helyi témáról beszélnek. De többnyire maradok a magam kis piros-fehér-zöld virtuális valóságában. Többet tudok az aktuális budapesti közlekedési problémákról, mint a kisváros híreiről, ahol élek.

Gyengének tartom magam nyelvekből. Messze nem vagyok képes olyan szinten kifejezni magam angolul, mint magyarul. Ebben az értelemben itt sohasem lehetek teljes ember.

Gyakran nem értem a kollégák vicceit, nem kapom el a finom árnyalatokat. Megijedek, ha nem jutnak eszembe magyar szavak, vagy ha anglicizmuson érnek. A nyelvvel a személyiségem egy részét veszítem el. Talán már akcentusom is van? Rémisztő.

Szülők, felelősség, gyerekek

Az is, ha anyám napközben telefonál. Valami sürgős lesz, ha nem tud várni az esti Skype-ig. Hogy mondjuk apu összeesett. Kollégám kapott ilyen hívást pár hónapja. Annyi idős, mint én.

Ha az első géppel megyek, akkor is legalább egy nap lenne hazajutni. Nem lesz időm elbúcsúzni. Sose tudom majd megkérdezni, amit csak egy átbeszélgetett, lassú, kiülős este után mernék. Családi titkokat, amiket csak egy felnőtt férfinak mondhat el az apja. Ha hazamegyünk pár hétre, nincsenek lassú esték, csak a rohanás.

Vagy ha betegek lesznek? Melyik stádiumtól kezdve legyek mellettük? Hol végződik a gyerekeim iránti felelősségem, és hol kezdődik a szüleim felé?

Nyolc év után, pár hónappal ezelőtt tűntek el a házunkból az utolsó, még otthonról hozott kartondobozok. Feleségem megunta, hogy még mindig a sarokban tornyosulnak. Rendeltünk egy ikeás szekrényt, és bepakoltuk. Lassan ideje az új kalandnak.

Haza akarunk menni.

Jól érzem magam Magyarországon. Eltűnik valami feszültség, ami itt mindig velem van. Talán hogy szólnak hozzám, néha nem értem, és ez az én hibám. Otthon minden földhözragadt, piszkos, de érthető és ismerős.

Mosolygok az engem megalázni próbáló, fontoskodó ügyintézőre: igen, ismerlek. Magamban nevetve próbálom kitalálni, hogy változik majd át szívességgé a fizetett munkája, de sokkal találékonyabbak, mint én. A ritka látogatások miatt a változások sokkal szembetűnőbbek. Mintha gyorsított filmen pörögne minden. De ennek ellenére nem vált idegenné.

Mennyit ér a közérzet és a rokonok?

Fix állásra, kalandvágyból jöttünk. Nyolc éve már mindig csak még plusz két évig maradunk. Mert a pénz persze jól jön majd. Az éves fizetésem nettóban is hatszámjegyű. Valószínűleg otthon is jól keresnénk, de minden itt töltött év vagy öt magyarral ér fel.

Vár minket egy szép kertes ház a főváros közepén, ahol nem kicsik és sötétek a szobák, mint itt. Esténként számolgatjuk, hol az optimális kiszállási pont: kisebb stressz az egyik serpenyőben, drága magániskola a másikban. De mennyit ér a közérzet és a rokonok?

Mennyit ér, hogy úgy érzem, otthon pont azért vannak bajban, mert a hozzám hasonló emberek nem tesznek eleget hozzá? Mennyit ér, hogy büszkén nézhessek a tükörbe: én megpróbáltam?

Olvasom a sértődött embereket. Hogy Magyarország nem azt adta, amit vártam tőle, ezért ott hagyom, örökre elmegyek. De mitől is változna meg, ha ez a válaszunk a problémáira? Egy ország nem egy személy, akiben csalódni lehet. Az lesz belőle, amit belerakunk. Ha elmegyünk, csak kiveszünk belőle.

Persze lehangolóan nagy feladat változtatni, és egy ember egyedül nem fog elérni semmit. De olyan ez, mint a környezetvédelem: ha mindenki csak a saját portáján gyűjt szelektíven, működni fog.

Mi változtathatunk

Aki éhen halna vagy nyomorogna, nem választhat. De mi hazamehetünk, van lehetőségünk kevés lemondással teljes életet élni otthon. Ez valamiféle felelősséggel is jár.

Ismert jelenség, amikor egy fejlődő ország nem tudja megtenni az élbolyba kerüléshez szükséges utolsó lépést. Azt mondják, hogy az oka az, hogy a csúcshoz világszínvonalú termékekre, sikeres cégekre, tudásra, innovációra, működő intézményekre van szükség. Humán tőkére. Hogy ez nincs, abban egy kicsit az én önző döntéseim is benne vannak. Nem foghatom csak a korrupt politikusokra vagy frusztrált hivatalnokokra.

Engem nem hagyott cserben Magyarország. Én hagytam cserben őt. Amikor eljöttünk, erről még nem volt szó. De az otthoni híreket olvasva ez az érzés napról napra erősödik.

De hát miért is tartoznék egy pár milliós, jelentéktelen országocska lakóinak bármivel, akik történetesen ugyanazt az obskurus nyelvet beszélik? Sosem voltam az a mélymagyar valaki, akinek szétfeszíti a kebelét a hazaszeretet.

Tényleg, és abban mi a ráció, hogy felelősséget érzek a szüleim iránt? Apaként értettem meg igazán, hogy bármennyire is szeretnénk néha, az ember a döntéseivel sosincs igazán egyedül. Állnak mögötte és előtte. És körülötte is.

Talán a rokonaimban is megtalálható génjeimnek akarok törleszteni, nem tudom. Vagy csak egyszerűen szívesebben laknék egy olyan élhető országban, ahol magyarul beszélnek, mint ahol nem. Ezért pedig többet is tehetnék, és talán most épp nem is vesztene a családom túl sokat, ha megpróbálnánk.

Vásárolhatunk időt magunknak

Persze van ebben önző számítás is. Faluból városba költözünk, városból külföldre, külföldről világvárosok centrumába. A bankszámlánk közben hízik, de valóban boldogabbak leszünk ettől, ha közben nyugalmas életet cserélünk gyorsabbra, tágabb életteret szűkebbre, egészségeset betegebbre, gyerekekre fordítható időt reggeltől estig tartó munkára?

Egyéni helyzet válogatja, de esetenként sokkal többet nyerhetünk azzal, ha néha visszafelé lépünk a létrán, és amit fentebb megkerestünk, lentebb költjük el. Rengeteg időt tudunk így vásárolni magunknak.

Van kockázat. Mi lesz, ha bebukjuk, ha véres fejjel kell visszajönni, mert nem működik? Vagy ha csak hiányzik majd az érdekes munka és az ebay? Vagy ha nem sikerül feléleszteni a régi baráti kapcsolatokat, és pont olyan magányosak leszünk, mint itt vagyunk most? Amikor a fiam megkérdezte, hogy mi miért beszélünk magyarul, hezitáltam a válasszal. Lehet, hogy hazudtam neki. 

Kivételesen szerencsés embernek tartom magam. Érzem, egyszer valamivel törlesztenem kell majd a sorsnak. Veszélyesen szennyező üzem mellett nőttem fel. Eszembe jut a kergetőzés a szomszéd gyerekekkel a zúgó gyár mellett, a padláson levegőbe rúgott vastag porfelhő.

Kegyetlen, de valahol elegáns tréfa lenne, ha az a gyerekkorom óta tüdőmben hordott kis darabka magyar föld ölne meg, bárhol is vagyok.”

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr367686564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

havaz.petty.rianás 2015.08.08. 10:06:48

@P.Elliot: az a párkapcsolat lehet, hogy neked jó. Neked.

soad1221 2015.08.08. 10:11:02

@havaz.petty.rianás: még sok pénz sem kell, már attól sokkal jobb hely, hogy nem néz az ember tv-t :)
ez mondjuk szerintem minden helyre igaz lehet, de még csak magyarországon hagytam fel a tv nézéssel :)

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.08.08. 10:27:21

@havaz.petty.rianás: meg ne olvass fészbúkon politikai kommenteket. Meg úgy semmilyet se. A hülyeség koncentrációja lassan átlépi a 100%ot :D

soad1221 2015.08.08. 11:06:35

@Zka: na akkor jól csináljuk, hogy se tv, se fészbúk....
egész jól elvegetálunk nélkülük.. :D

rumitom 2015.08.08. 11:31:24

@havaz.petty.rianás: a fokozottan veszelyes uzem melletti gyerekkor amikor el volt kenyeztetve vagy amikor egy olyan orszagban el ahol latszolag annyira nem szeret lenni?
nem mondom, hogy ez utobbi ellen nem tud tenni, de nem latom benne az elkenyeztetest :)

rumitom 2015.08.08. 11:56:32

@mik98765: ismeros az erzes, ezert ilyen ket hetes magyarorszag korutat nem is teszek mar, inkabb csak hetvegi hazaruccanas, ha van valami, szuletesnap... eskuvokon, temeteseken igyekszek ott lenni, akkor egy fust alatt el lehet intezni majdnam mindenkit.
skype nalam nem jatszik, ilyesmire nincs idom :) mondjuk a gyerek nagyszulo relacio sok mindent megvaltoztat ezt alairom.

a phd es hiaba a tokeletes nyelv nem erted a "poenokat":
szerintem teljesen egyertelmu ha lelekben nem ott elsz, nem erdekel a kis falud, tagabb elettered olyan csinten mind mondjuk magyarorszag, akkor bevandorlokent elsz, es az is maradsz.
en otthon egy sorozesnel nem ertem a poenok felet vagy tobbet, pedig meg vagyok elegedve a magyar tudasommal :) .
a beilleszkedesert picit kuzdeni kell, de legalabb erdeklodes szintjen. ha a bbc-vel kezded reggel a hvg helyett, es ott ahol vagy akarsz elni, letelepedni, ezek maguktol jonnek.
aztan lehet ott helyben is charityskedni, ekkor persze fokozottan fognak majd jonni az olyan erzesek, hogy akar magyarorszagon is adhatnad az onkentes idod, energiad...

en 3 evig eltem igy mint a leiras alapjan ti, hogy igazabol se itt se ott, aztan egy allas kapcsan el kellett dontenem, hogy ahoz hogy ebbe megerje belevagni, ket evet legalabb oda kell aldozzak. onnantol kezdve mentalisan elfogadtam hogy ott vagyok, lekoltoztem a tengerpartra a korabbi lakberem sokszorosaert, vettem surf cuccot, kivitettem a motoromat etc.. mindent amit elotte egy temporary ott letert nem erte meg a faradsagot. hirtelen elkezdtem magam otthon erezni, es mig elotte azt sem tudtam ki az orszag miniszterelnoke 3 evig, fel ev alatt egeszen kepbe lettem az aktual politikaval es az orszag tortenelmevel. mondanam sem kell hogy a helyiek is ekepp viszonyultak hozzam.

a kep valoban talalo, de szerintem demagog :)
ugyanennyi erovel: Europe needs you, avagy a vilagnak szuksege van tenni akaro es tudo, ertelmes emberekre, mindegy, hogy hol vagy

rumitom 2015.08.08. 12:02:30

@wuaaa [nor]: merre pontosan? mar ket honapja Oslo-t boldogitom relative permanensen, vagyis a hotelbol atkoltoztem egy apartmanba, sajnos sok idom nem volt meg norvegiara, meg picit messze van Oslotol minden, de ha a varosban vagy, akkor hetkoznap vevo vagyok sorozes ugyileg. mar van kedvenc helyem tobb is :)

havaz.petty.rianás 2015.08.08. 12:07:51

@Zka: nem volt fészbúkom, nem is lesz. Rohadék kémprogram.

havaz.petty.rianás 2015.08.08. 12:07:51

@rumitom: én igen. Csak annak vannak ilyen megfontolásai, akit elkényeztet az élet. Nem baj az, csak tegyük tisztába a dolgokat.
11 ország 15 városában éltem az elmúlt húsz évben, mindig volt pesten egy kecóm, évi 4o hétvégét plusz karácsony stb itthon töltöttem. Átmentem én is ezeken a gondolatokon, engem is elkényeztetett a sors. Pl. Anglia kifejezetten okádék hely, egy év után boldogan adtam fel a london melletti kecóm. London patkányjuk, undorító.

zombika 2015.08.08. 12:07:51

@soad1221: " egy gyerek akkor ott nőhet fel kizárólag, ahová született, mert az a megszokott? Egy kerületben azért lehet költözni, vagy a lépcsőházhoz is ragaszkodni kell?"

Ez mi? Miért vannak folyton ezek a végletek érvként felsorakoztatva? Hol írtam én bármi hasonlót? Nem arról van szó hogy ne költözzön az ember gyerekkel, de annak ami jelenleg Magyarországon folyik ( mind az oktatás mind az egészségügy terén, a társadalmi össznépi gyűlölködésről már nem is beszélve) épeszű szülő nem teszi ki a gyerekét. És igen, a gyerek a legfontosabb. Alapesetben mindkét szülő véleménye ez. Ha csak az egyiké, vagy egyiké sem, akkor talán nekik nem kell gyermeket vállalni. Úgy csináltok mind ha a gyermek a legfontosabb azzal járna hogy tönkremegy a házasság/kapcsolat. 11 éve élek a párommal, van gyermekünk, és igen, ő a legfontosabb mindkettőnknek. És? Emellett boldog, harmonikus kapcsolatban élünk. Nincs vagy-vagy. Úgy hogy talán mielőtt lebutaságozod más véleményét, próbálkozz kicsit szélesebb spektrumban látni.

seahawks 2015.08.08. 12:14:28

szülők miatt hazajönni baromság. éld a te életed, ne az övék!

rumitom 2015.08.08. 12:22:26

@havaz.petty.rianás: uhh, az en merlegem pontosan a fele ennek :) ha a gyerekkori kulfoldon felnovest nem szamoljuk 10 ev 4 orszag.
igazan irhatnal egy hataratkelos posztot ;)

rumitom 2015.08.08. 12:24:02

@rumitom: illetve nylvanvaloan nem pontosan a fele...

bpetya75 2015.08.08. 12:26:53

@zombika:

Az a szélesebb spektrumban látás azt hiszem rád is rád férne. "Kicsikét" erős leidiótázni pármillió embert, csak mert annak "teszik ki" a gyereküket, hogy Magyarországon nő fel.

bpetya75 2015.08.08. 12:27:50

@rumitom:

Épp szólni akartam, hogy országszám szerint alig több, mint harmada, és fő a pontosság! ;-)

soad1221 2015.08.08. 12:42:05

@zombika: szerintem az eredeti beszélgetésből azt levonni, hogy akinek nem a gyermek a legfontosabb, annak inkább ne is legyen, sokkal durvább kiforgatás, mint amit én írtam..

Igen elég szándékos volt a kiforgatás, nem véletlenül írtam le. Ugyanis amit Magyarországról írsz ebben a formában nem igaz.
Akinek van pénze, olyan pozícióban van, az be tudja íratni a gyerekét olyan iskolába, ami sokkal többet nyújt egy átlag állami angol iskolánál. Ugyanígy meg tud fizetni olyan magán egészségügyi szolgáltatókat, amik mérföldekkel többet nyújtatnak, mint egy átlag állami angol kórház.

Hogy milyen az átlag állami magyar? igazad van, biztos szarabb, mint az angol (mondjuk nem tudom, azt még nem próbáltam..). De aki magán iskolába járatja kint a gyerekét, az biztosan nem a mátészalkai általános iskolába fogja berakni a gyerekét, és meglepődnék, ha a merényi gusztáv kórházba feküdne be egy hétre. Ha a két magán oktatási-egészségügyi intézményeket nézzük, akkor nincs érdemi különbség. Ha valamennyi van, az sem olyan mértékű, hogy ezt egy ember lényeges életszínvonal esésnek érezze.
És akkor Te azt mondod, hogy az egy felelőtlen, önző ember, aki megteheti ebben az országban is, hogy a legjobb szolgáltatásokat vegye igénybe?

Mire írtam a butaságot? Erre:
"Az odáig rendben is lenne hogy ápold a saját kapcsolatodat is. De ez nem azt jelenti hogy fogod a két gyerekedet és egy számukra megszokott, esetlegesen harmonikus környezetből belerakod egy full idegen (mint nyelvi, mint társadalmi, mint szociális ) közegbe. De jó hogy közben neked ez szuper. Talán úgy kellene a kapcsolatodat ápolni, hogy közben a gyerekeidét nem teszed tönkre."

Mert azzal, hogy Magyarországra hozza, még nem teszi tönkre. Ha ezt mondod, butaságot mondasz. Nagyon. Ha nem ezt mondtad, akkor magyarázd már meg milyen szélesre kell venni azt a spektrumot, hogy másként lehessen érteni...
Illetve ez a mondat: "esetlegesen harmonikus környezetből belerakod egy full idegen (mint nyelvi, mint társadalmi, mint szociális ) közegbe"
Csak súgok: az itt kommentelők kb fele ezt tette... Nem hinném, hogy tönkretették volna a gyerekük életét. Ja, hogy ez csak Magyarországra érted? Miért, aki Albániába viszi mit csinál? Vagy esetleg más "elmaradottabb" vidéken? VAgy ez kizárólag Mo-ra vonatkozik? komoly?

És ha elolvastad volna, amit én írtam, akkor pont észrevetted volna, hogy nem is tudom értelmezni ezt a vagy-vagy kérdést, hogy ki a fontosabb...

És akkor ezzel a résszel ideértünk az általad kifogásolt végletekhez: amikor Te fogalmazol nem is picit végletesen, az ér? :)

zombika 2015.08.08. 12:52:37

@bpetya75: Valóban erős? Nem hiszem. Elég volt abból hogy majd jobb lesz. Aki tud ez ellen tenni, és nem tesz, az idióta. Hogyan kéne ezt szélesebb spektrumban látnom?

soad1221 2015.08.08. 12:53:27

@zombika: nos, én most végig olvastam még egyszer minden ezzel kapcsolatos kommentet. Javaslom neked is.
:)

soad1221 2015.08.08. 13:04:41

@zombika: mit értesz az alatt, hogy tud ellene tenni?
azt hogy aki teheti csak, elmegy az országból? különben idióta? vagy beleshet az is, aki megkeresi azt az iskolát, ami sokat ad a gyereknek?

bpetya75 2015.08.08. 13:07:34

@zombika:

A saját szempontjaidat, élethelyzetedet ismered jól. Meg a környezetedben néhány családét valamennyire. A többiekről gőzöd sincs. Neked/ nektek nem frankó itt, leléptek valahová, ahol jobb lesz, remek. Ettől még nem kell, hogy mindenki más is így tegyen. Az meg pláne nem igaz, hogy az lenne a felelősségvállalás szintmérője, hogy mész vagy maradsz.

zombika 2015.08.08. 13:38:19

@soad1221: Legyen akkor neki úgy. Gyakorló szülőként eszem ágába sem lenne Magyarországra vinni a gyermekemet. És azt hiszem a kiköltözött magyarok 98%-a nem engedhetné meg magának a magániskolát, sem a luxuskórházakat, még a kinti bérek után sem.

Rob67 2015.08.08. 13:38:22

Ez netto hulyeseg. Genetikai torlesztes, az el nem vesztett magyarsag... Beborultam...
En egy kicsivel tobb mint nyolc eve vagyok itt, elmondom mit latok a posztolohoz hasonloakrol.
Belilleszkedni nem tudo es nem is akaro, allandoan dobozbol elo, kemping asztalnal ulos, sporolos, kuporgatos eletet elnek. Ennek az eredmenye mindig az hogy visszamenekulnek, merthat ez az elet miert is lenne jo?
Nem jo. Csupa frusztracio, lemondas, keseruseg.
Allando gyujtogetes a kesobbi Eletre.
En nem tettem, nem gyujtok budapesti tehermentes panelra, gondtalan magyar nyugdijas evekre, csak elem az eletem. Azt az egyet ami van.
A fiamnak megadok mindent amit csak lehet es az angol fizetesunk amit web fejlesztokent es kozmetikuskent kereshetunk, az eleg sok mindent megenged.
Kempingezes evento tobbszor szerte angliaban, minden evben nyaralas olyan helyekre amirol fotokat nem merek a Facebookon megosztani, pedig innen nezve nem extra csak a magyar ismerosok huledeznenek.
Az eletemet nem a penzgyujtesnek es a majd kesobb jobb lesz elvnek szentelem, hanem annak hogy MA a csaladommal eljek, hogy a fiammal nevessek, minden szabadidomet vele toltsem, ne pedig a budapest fele vezeto repujaraton.
Es ez megterul. Garantaltan.
A felesegem es a fiam boldog, kiegyensulyozott es boldog. Akcentus? Lehet hogy van. Es? Ez szamit valamit? Nem.
A fiam mosolya az ami szamit. Amikor elmondom mit csinalunk holnap, merre megyunk, milyen kalandjaink lesznek.
En a fizetesembol emlekeket veszek magamnak az oregsegemre nem oedig remenyeket, remenyeket egy talan jobb eletre.
Jo ez a mostani csak elni kell.

zombika 2015.08.08. 13:38:24

Meh. Minek vitatkozom veletek? Felőlem gondoljátok azt hogy igazatok van, én meg élek boldogan, és a gyermekem is úgy fog. Ha az 1% alatti magániskola és a privát kórház a másik lehetőség, akkor szvsz nincs miről beszélnünk. További szép napot. :)

soad1221 2015.08.08. 13:46:16

@zombika: pfff. most ugye a posztolóról volt szó egyébként...
megjegyzem, nagyon nem vagy képben mo-val. A "luxuskoórház" vs állami megjegyezésed mentén meg megint csak a széles látókör jut eszembe.

Képzeld van nem luxus, de magán, ami nem olcsó, de mégis megfizethető. Már a szűk középosztálynak is.
Mindegy én nem gondolom, hogy a kiköltözött emberek rosszul tettek bármit is, meg az itthon maradó sem, meg a visszaköltöző sem. Ennél az én spektrumom szélesebb :)

soad1221 2015.08.08. 13:48:22

@Rob67: nem akarsz egy posztot írni véletlenül? :) ennek lenne jó hangulata... :)

SzZoole 2015.08.08. 13:55:08

@Rob67: egyetértek:)
Az aki keresi meg mindig a helyet a világban,az sehol nem fogja magat jol érezni.

PannonBoy 2015.08.08. 15:30:47

Ha nem lennének benne a felvetett kérdések, azt hinném, hogy egy megrendelt és fizetett írásról van szó. De látom benne a tépődést, hogy nem biztos a dolgában.
"Megijedek, ha nem jutnak eszembe magyar szavak, vagy ha anglicizmuson érnek." > Nagyon visszavágyik Magyarországra.
"A nyelvvel a személyiségem egy részét veszítem el." > Lehet, hogy nála így van, de általánoságban ez nem igaz!

Egyet azonban nem értek, és nehéz elmenni mellette szó nélkül:
"Messze nem vagyok képes olyan szinten kifejezni magam angolul, mint magyarul." vs. "Az éves fizetésem nettóban is hatszámjegyű." Van egy olyan sejtésem, hogy nem szellemi dolgozóról van szó. Ugyanis egy jó iskolákkal, több éves szakmai múlttal rendelkező, magas beosztású pénzügyes keres 80k felett.

2015.08.08. 15:59:47

@az igazi Trebitsch:

"Ott bármilyen ökörséget lehet mondani, ha az tetszik a bloggazdának, nem hagyja, hogy bántsanak."

Áhá, erre gondolsz.
Azt értem, hogy az előmoderáció mint elv miért bánt téged, viszont előfordult már veled (vagy mással), hogy épp helyretettél itt valakit, de aztán kimoderáltak érte?
(Nem olvasom minden nap a blogot, szóval akár elő is fordulhatott, csak kérdezem.)

bpetya75 2015.08.08. 16:14:36

@PannonBoy:

Itt: @mik98765: meg a következőben ír a munkájáról.

@soad1221:

Le vagyunk sajnálva, no. Nincs mit tenni. Felelőtlen, Mo-ról nem elvágyódó emberek vagyunk. ;-)

zombika 2015.08.08. 16:41:12

@soad1221: Naná,ahogy Fülig Jimmy mondaná: te vagy a kiráj.

geeeteee 2015.08.08. 16:43:54

Kommentekbe csak beleolvastam. A poszt -1-es az "élettér" miatt.:)
Szerintem a koma egyszerűen magányos. Ha valóban komoly problémái lennének azok, amiken vívódik, akkor nem is ránk tartozna.
Szülőkkel kapcsolatban: vagyok olyan szerencsés, mindenki jobban jár, ha semmi tartozást nem adok vissza:) Biztos nem egyedül vagyok evvel.
Digger egy napot elpiszmogtál 30 tonnával? Ügyes:)
Hatszámjegyűsködés:) , zene mellett hátradőlve megcsinálom/tam:) Ugyan már.

Bredpitt Monika 2015.08.08. 16:56:23

Nyomtam egy nagy tetsziket, hiszen nekem mindig megmelengeti a szivem ha valaki hazater. Nem erzem egyedul magam ezzel a hulye otletemmel. A stilus is nagyon tetszett. Az egy orok dilemma,hogy az ember a gyokereit nem tudja elereszteni, a hianyzo csaladtagokrol ne is beszeljunk.
Sok sikert a posztironak.

blackhairlady 2015.08.08. 18:54:06

@fhdgy: Nem is olvashattad a keresztnevet, mert o -ne-kent viseli imadott ferje nevet:))
De Petya mar megvalaszolta lentebb, hogy nem o volt. De a stilus lehetne az ove, nem veletlenul az egyik legjobb baratnom a ketto kozul mar vagy 35 eve, mellesleg Petya munkatarsa:)

wuaaa 2015.08.08. 21:19:08

@rumitom: Köszi az ajánlatot, de nem ott vagyok :) Stavanger. Tavaly kellett volna itt töltened a nyarat, 30 fok is volt ! :)) Amúgy gratulálok, ha van mihez, nem tudom mi járatban vagy... :) Oslotol igaz, hogy minden messze van, de előnye, hogy bárhova el lehet jutni egyenes járattal, akár a Svalbardra is... :)

Simon Hasonmasa (TW) 2015.08.08. 21:22:51

@HardPötty: @mik98765:

Igy igaz. Mindenkinek mas az eletutja. Mindenki maskent itel meg dolgokat. Egyiknek ez fontos, masiknak az.
Viszont az eleted csak a tied. Nem adoptalhato.
Az otthoni dolgokrol: az en ismeroseim, tobbnyire, nagyon jol elnek otthon. Tobbnyire jobban mint en itt nyugaton.
Mas dolog az eletszinvonal es az elet minosege...

mik98765 2015.08.08. 21:52:12

@puhacica: volt alkalmunk, de azért évek alatt sok minden változik. Az értékes beszélgetések sem úgy jönnek, hogy most van két nap szabadidőm, üljünk le, mondjad. Hozzá kell szokni a másikhoz, gondolkodni a témákról, reflektálni. Ha évente csak párszor látsz valakit, menthetetlenül távolodni fog.

bpetya75 2015.08.08. 21:57:51

@PannonBoy:

Nem maradt le. Menj csak rá a mik98765-re ;-)

@mik98765:

Szerintem ez embertől is függ. Van, aki akár 1-2 év kihagyás után is ott tudja folytatni, ahol anno abbahagyta. Nem lep meg, hogy nem ilyen vagy.

mik98765 2015.08.08. 22:32:04

@gabors: még mindig nem érted. Bárki, aki hallana, azt mondaná, hogy tökéletesen beszélem a nyelvet. Sosem volt szakmai problémám az angollal, konferenciákon tartottam előadásokat.

De ez nem minden. Van, amikor az ember nem csak száraz információt közöl. Mondjuk egy lánynak udvarolsz egy romantikus tengerparti estén egy pohár bornál, és minden szónak, amit mondasz, súlya van. Esetleg a lány mond valamit, és minden szónak, amit mond, súlya van.

Nekem ilyen helyzetben intenzíven gondolkodnom kell azon, hogy amit mondok, valamennyire tükrözze azt, amit valójában gondolok. Vagy hogy értő befogadója legyek a nüanszoknak is. Az intelligens viccek tipikusan nem érthetők ezen plusz nélkül. Ez alaphelyzetben csak fárasztó, de rosszabb esetben frusztráló.

Ez valamennyire képesség és tehetség kérdése, ismerek olyat, akinek ez ennyi gyakorlás után nem okozna problémát. Én például még sosem álmodtam idegen nyelven. Balkezes vagyok, magyarul is voltak és vannak fura dolgaim.

Fogalmazzunk úgy, hogy verset én csak az anyanyelvemen tudnék írni. Ha nem magyarul beszélek, én mindig csak fordítani fogom magam. És ezen a világ összes nyelvtanára képtelen lenne változtatni.

bpetya75 2015.08.08. 22:44:10

@mik98765:

"Balkezes vagyok, magyarul is voltak és vannak fura dolgaim."

Ez aranyos. Én is az vagyok, de nem gondoltam eddig, hogy ettől lennének fura dolgaim. Életem egyik legnagyobb elismerése jutott hirtelen eszembe. Elmentem culágerkodni egy Sopron melletti kis faluba. Elmondták hogyan kezeljem a keverőgépet, aztán hajrá. Délután felé egyszer kicsit hamarabb értem oda az újabb adaggal, így pont elkaptam, amikor az egyik kőműves mondta a másiknak "Kicsit furcsa gyerek, de jó maltert kever."

mik98765 2015.08.08. 23:08:04

@rumitom: Lord Kitchener bajsza demagóg, persze hogy az, mégis van varázsa. Ami itt roppant érdekes, hogy ugyan része az itteni nemzeti kánonnak, de az értelmezése valójában univerzális. Minél britebb vagyok, minél jobban átérzem a képet, nekem annál kétértelműbb, megosztóbb az üzenete. Objektíven nézve, Magyarországnak tényleg nagyobb szüksége van rám, mint Angliának.

mik98765 2015.08.08. 23:09:37

@seahawks: volt ott még pár szempont szülőkön kívül is

mik98765 2015.08.09. 00:01:01

@Rob67: @Zoole[uk]: nem élünk kuporgatós életet. A poszt nem arról szól, hogy szar az életünk itt. Nem az. Nincs benne frusztráció vagy keserűség, főleg nem anyagi oldalról. Sokat költünk arra, hogy jól érezzük magunkat, én is jártam már vagy harminc országban. El tudom itt magunkat képzelni életünk végéig, és teszünk lépéseket, hogy ha ezt választjuk, ne legyen gond.

A tépelődés témája itt az, hogy mindent egybe vetve, hol lenne jobb vagy még jobb, főleg lelkileg. Ebben pedig nem csak a pénz játszik szerepet, hanem sok minden más is. Lehetséges, hogy valamilyen okból neked nincsenek öregedő szüleid, vagy hogy nem érzed hiányát annak, hogy az anyanyelveden tudd magad kifejezni. Lehetséges, hogy a te életed tökéletesen kerek, tényleg írj belőle posztot. Arra számíts azonban, ha a carpe diem a boldogság lényege, megkérdezzük majd, hogy miért is mentél ki akkor, hiszen ez az elv országtól függetlenül követhető.

Amúgy az emberek nem feltétlen azért spórolnak, mert nem akarják elkölteni. Hanem mondjuk fél egy esetleges rosszabb jövőtől, helyezkedik, kockáztat. Én azt is tudom, hogy ha a felnőtt énemet meg tudta volna kérdezni az anyám tíz éves koromban, mit szeretnél fiam, saját lakást vagy két hét csodálatos tengerpartot Dominikán, kapásból az elsőt mondtam volna. De mivel a gyerekeid nyilván rád hasonlítanak, te alighanem jól döntesz, amikor megkockáztatod, hogy ezt esetleg a fejedhez vághatják húsz év múlva. És mivel az én gyerekeim meg rám hasonlítanak, én is jól teszem, hogy én meg nem kockáztatok.

Herr Géza 2015.08.09. 01:39:45

@az igazi Trebitsch: Én nem tartozok semmilyen csoporthoz. Digger sok gondolatával egyetértek, sokkal meg nem. Ödenburgerrel is sokszor egyetértek, tegnap viszont nem. Ennek adtam hangot, ennyi történt. R.-rel kapcsolatban meg nem reagálok semmire. Ő nálam kiírta magát a kultúremberek közül. Az okát te is tudod.

puhacica 2015.08.09. 03:53:38

@mik98765: egyertelmu, ezzel egyutt fenntartom, hogy meg lehet oldani. az utolso mondatra: ebben egyetertunk, bar ez se minden kapcsolatra ervenyes. sajat eletembol tudok elo peldat az ellenkezojere.

SzZoole 2015.08.09. 07:22:51

@mik98765: tévedsz,idős szüleim vannak otthon,édesapám 76 éves es egy prosztata rakon van túl,édesanyám 75 éves,eleg összetett betegségei vannak,glaucoma,ér es keringési a szíve 46% működik
2 unokajukat hoztam el
Szinte minden nap beszélek velük.
Az elso években ha egyet kohogtek,mar ültem repülőre es mentem is haza,2-3 havonta egy hétre.Ez most le redukalodott évi 2-3 alkalomra.
Mindketten mondjak,hogy eszünkbe ne jöjjön vissza költözni,mert ez a mi életünk es ne fosszuk meg a gyerekeket a jobb jövőtől.

fhdgy 2015.08.09. 09:46:40

@blackhair-lady: jó, akkor Gabi nem keresztnév, én annak vettem bpetyának van egy munkatársnője, aki azz én esetemben az ügyintéző.

mik98765 2015.08.09. 10:30:14

@Zoole[uk]: ez főleg @Rob67: -re ment, de úgy tűnik, hogy vele ellentétben a te életedben már felmerült legalább egy kérdés, amiről írtam, és nem is úgy hangzol, mintha ez neked sose jelentett volna problémát.

Ahogy fentebb kiveséztem, én nem gondolom, hogy a gyerekeimet bármitől megfosztanám egy ilyen döntéssel. Itthon is megkaphatják a legjobb iskolákat, megtanulják a nyelvet, és ha akarnak, mehetnek ők is. Megkapják a szerető rokonokat, amire kint nincs lehetőség. Nekem nagyon sok emlékem fűződik a nagyszüleimhez, unokatestvéreimhez. Látva az itteni másodgenerációs bevándorlók nyűglődését, egyáltalán nem vagyok biztos benne, hogy azzal teszek velük jót, hogy ezt elveszem tőlük.

fhdgy 2015.08.09. 10:34:24

@bpetya75: én is balkezes vagyok. Sok probléma forrása volt. Abban az időben, amikor iskolás lettem, nem tűrték, erőszakkal átvertek jobb kézre. Olvashatatlan írás és kézírás gyűlölet lett az eredmény.

PannonBoy 2015.08.09. 11:06:40

@bpetya75: Ah, köszi megvan. Nem tudtam, hogy ez egyben konkrét hozzászólást linkkel, azt hittem, hogy csak a személyt jelöli.

Így már viszont mindent értek. Az IT területen valóban nem kell túl sokat beszélni. A pénzügyi IT meg szinte a létező legjobb kombináció, így a 6 számjegyes fizetés teljesen valós. Amúgy ilyen tapasztalattal és tudással Magyarországon is jól lehet keresni a multi cégeknél. Még helyet is könnyen találna ugyanis a magasabb szintű IT-s pozíciókra külön fejvadász cégek specializálódtak, annyira nehéz embert találni.

Mindenesetre gratula a szakmai sikerekhez, akárhogy dönt is.

SzZoole 2015.08.09. 11:29:56

@mik98765: a tortenetemhez meg az is hozza tartozik,hogy az en lányom mar 18 es fel éves a fiam 16 elmúlt,na őket mar hat okorel sem lehetne haza vinni:)
A masik,hogy a szüleim mellet lakik a nővérem a családjával es hétfőtől péntekig szoc.munkas segít nekik az otthoni munkában napi 2 órában.
Mi is mar teljesen ide rendezkedtunk be.
A végső cél pedig New Zeeland,de amíg van otthon kit meglátogatni,addig maradunk itt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.09. 12:12:04

Ha már gyerekekről van szó és hogy ki mitől foszt meg kit, azért nagyon nem mindegy, hogy otevesrol vagy 12 vagy 18 evesrol van-e szó. Habár olvastam már olyan blogot is, ahol kiskamasz lányokkal mentek vissza Magyarországra és jól sült el, de mégehhez is olyan gyerekek kellenek sszerintem. Ha mondjuk szuletesuk óta kint vannak és épphogytudnak mmagyarul írni, az ég irgalmazzon nekik egy magyar iskolában. Pici gyerekekkel nem lesz ez a probléma. Én azt sajnálnám nagyon, hogy az angoljuk így el fog veszni. Nehéz döntések lehetnek. Majd egyszer nem is olyan nagyon sokára nekem is ki kell találnom, hol menjen a gyerekem iskolába. Szar lesz mindenképpen, akármit döntök. De legalábbnem kell mmég egy plusz felnőtt lelki nyugeit is beleszamolnom.....

P.Elliot 2015.08.09. 13:00:31

@Dragonlady (Bp, Hun): Akikrol en irtam hogy hazavittek oket azok sosem jartak magyar iskolaba, kinnt kezdtek, raadasul nem is abban az orszagban ahonnan hazavittek oket hanem mashol jartak 4 evet aminek a nyelvet tokeletesen beszeltek es azota sajnos gyakorlas hijan elfelejtettek szinte teljesen a kovetkezo 5 ev alatt. Pedig milyen jo lett volna egyszerre 2 vilagnyelv anyanyelvi szinten, a masodik az megmaradt a fejukben mert egymassal kizarolag angolul beszelgettek Magyarorszagon is.
Szoval a szulonek a felelossege nagyon nagy, nem szabad kizarolag a sajat eletet nezni hogy nekik mi a jo es nem szabad hazavonszolni a tiltakozo gyerekeket akik minden baratot itthagytak, otthon masikakat nem talaltak, tanulast, lehetosegeket mert otthon a szulok nem tudtak jo iskolakba jaratni oket, eppencsak megeltek.
Neked azert van vagy 5 ev hozza hogy a kisfiadon gondolkozzal hogy mi lesz neki jo meg neked, biztos vagyok benne hogy kigondolod a legjobbat amit csak lehet. Ha meg te is a nagyszulok kozelseget akarod vagy a kisgyerek akkor van ott meg nehany orszag a szomszedsagban ahonnan haza lehet ugrani gyakrabban.

P.Elliot 2015.08.09. 13:14:46

@mik98765: Ilyen kicsi korban amekkorak a gyerekeid meg nem tudhatod hogy kire hasonlit, az majd csak joval kesobb derul ki.
Erdekes ez a kerdes hogy mit valasztottam volna 10 eves koromban, a hazat vagy a Dominikai nyaralast, valoszinuleg hogy az utobbit, kulonben is akkor voltam a nagy olvasasok vilagaban/ Verne/ es bizony a tengert es a messzi foldeket akartam volna latni, kiveve ha nagyon nyomorult lakhatasi korulmenyek kozott lettunk volna.
A gyerek nem vag a fejedhez olyasmit hogy miert nem eltunk hazban, annak tini koraban a maga jovoje lesz erdekes nem a multja.
Kicsit mintha ugy latnam hogy tulsagosan sokat nyom a latba nalad hogy legyen penz mogotted. Persze, kell hogy legyen de nem csak arra fokuszalni. Egy nagyobb lakas is mar jobb legkort hoz magaval, egy haz meg plane ahol van ter. Az a magyarorszagi lakas jo lenne oregkorotokra hazakoltozni.
Persze a gyerekeid valoban kicsik meg de meg azt is megerheted hogy eppen ezt vagjak a fejedhez felnottkent hogy kiemelted a szamukra ismert korbol, nem beszelnek majd olyan szinten mint egy oslakos mert nem, raadasul ha bejon az amit hallok rebesgetni hogy esetleg lezarjak a ki es bevandorlast es nincs tobbe kulfoldi munkakereses akkor meg ki is toltal veluk.
Vegyel hazat, iratkozz be egy-ket hobbi klubba, feleseged noi vonalon hasonloba es alakitsatok ki a magatok uj baratait, tarsasagat akikkel jol erzitek magatokat. Egyszerubb mint gondolnad csak nem fektessz ra hangsulyt mint latom....
Sok szerencset, akarhogy is dontesz.

adg 2015.08.09. 13:14:49

@Dragonlady (Bp, Hun): Pont ez járt nekem is eszemben, hogy meg lehet-e őrizni egy kicsi gyerek angolját, ha visszaköltöznek Magyarországra.
Szerintem elég nehéz lehet. A sajátjaimon is látom, főleg a kicsiken. Minden kapcsolatuk angol nyelvű rajtunk kívül. És hát nem tudjuk igazan szinten tartani sem a magyarjukat. Sajnos minden igyekezetünk ellenére egyre többször vesszük eszre, hogy gond van az értésükkel magyarul, vagy furcsa mondatokat kreálnak, nem jut eszükbe valami magyarul, stb. És mi csak magyarul beszelünk itthon.
Gondolom posztolóék is inkább magyarul beszelnek otthon, és ha hazaköltöznek, akkor a környezet is úgy fog.
Szóval vannak kétségeim. Még jó, hogy nem az én döntésem... :)

SzZoole 2015.08.09. 13:30:22

@Dragonlady (Bp, Hun): ti meddig maradtok Mo.-on illetve ha odakerül a sor mar kicsi korától fogsz 2 nyelven beszelni hozza?
Egyébként aranyosak vagytok ott a kertben a háttérben napraforgok te meg egy kelengyeben? tartod az oledben:)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.09. 13:40:48

@Zoole[uk]: hordozokendo :-) szeretjük csak most k.meleg van hozzá. Többi válasz később

bpetya75 2015.08.09. 14:02:47

@fhdgy:

Engem hála a Jóistennek már nem akartak átnevelni a 80-as évek elején. Öregapám viszont szintén úgy járt, mint te. Hátra kötözött bal kéz és társai. Szar lehetett...

@PannonBoy:

Szívesen. :-)

@Zoole[uk]:

Esetedben azért ez így egy elég jónak mondható helyzet. Gondolom nála más a szitu, ezért is foglalkoztatja annyira a szülei sorsa.

@Dragonlady (Bp, Hun):

"Ha mondjuk szuletesuk óta kint vannak és épphogytudnak mmagyarul írni, az ég irgalmazzon nekik egy magyar iskolában."

Valószínűleg lehet azért találni olyan sulit, ahol segítenék a felzárkózást, nem hátráltatnák, de az sajnos vitathatatlan, hogy egy random iskolában a gyerekek és a tanárok is pokollá tennék az életüket (nem a poszter gyerekeiről írok, csak úgy általában)

bpetya75 2015.08.09. 14:15:36

@P.Elliot:

"Ilyen kicsi korban amekkorak a gyerekeid meg nem tudhatod hogy kire hasonlit, az majd csak joval kesobb derul ki."

Szerintem inkább az értékrendre gondolt, nem arra, hogy a szeme az apjáé, és pont olyan rafinált, mint az öreganyja. Az értékrendet pedig tőlünk tanulják, szóval szerintem igaza van abban, amit írt.

Ami a nyelvtudást illeti. Ennyire kicsi gyerekeknél erősen kétlem, hogy bármi tartós hátrányt szenvednének. Pláne úgy, hogy tudnak magyarul, csak az aktuális szófordulatokban, szlengben lehet komolyabb elmaradásuk. Inkább megfordítanám a dolgot és az angol megmaradását mondanám kritikus pontnak. Legalább a srácnál. A kicsiről nem derült ki, hogy mekkora...

Amellett meg szerintem nem szabad elmenni, hogy úgy érzi, törlesztenie kell. Vagy ahogy hívők mondjuk, szolgálni akar. Érzésem szerint ez egy nagyon fontos motiváló tényező számára. Ha pedig ez így van, akkor ezt a vágyát ki kell élje, mert ellenkező esetben simán megbetegítheti magát, ahogy azt a poszt utolsó mondatában vizionálja.

mik98765 2015.08.09. 14:16:53

@P.Elliot: a gondolatkísérletet félreértetted: azt kérdeztem, hogy ha a későbbiek ismeretében, felnőtt fejjel te dönthetnél volna, mit választanál: csodaszép gyerekkori nyaralásokat, vagy az értéküket a lakásodba húsz vagy harminc évesen. Nekem nem kérdés, hogy az utóbbit.

Továbbá, bizony előfordulhat, hogy ha nem így tettél, és a gyereked fiatal felnőttként szembesül az otthonalapítás nehézségeivel, keserűen fog arra gondolni, mennyi pénz elment ezekre a nyaralásokra. Amelyek így talán már nem is lesznek annyira édesek.

Minden gyerekünk már kettős állampolgár amúgy, így várhatóan megmarad a lehetőség, bárhogy is alakul.

PannonBoy 2015.08.09. 14:34:14

Ezzel a ház / lakás dologgal nem értek egyet. A magyarok foggal-körömmel ragaszkodnak ahhoz, hogy házuk / lakásuk legyen.
Pedig az egy olyan dolog, ami a legtöbb esetben odaköt az adott helyhez. Mondjuk idősebb korban ennek lehet értelme, de a fiatalabb korban csak visszafogó tényező.
Az, hogy valakinek egy ház / lakás a fontosabb vagy a gyakori külföldi nyaralások, az egyéni ízlés kérdése, de ha valaki megkérdez egy magyart, akkor nagy valószínűséggel az első opciót fogja választani.
Szerintem az élményeket nehezen pótolja egy lakás, lakni lehet bérleményben is. Igaz, ez annyira Magyarországon nem kedvelt.

bpetya75 2015.08.09. 14:43:08

@mik98765:

Ezzel mondjuk nem értek egyet. Nemrég beszélgettünk feleségemmel arról, hogy gyűjtsünk-e a gyerekeknek tőkét az elindulásukhoz. Abban maradtunk, hogy se neki, se nekem nem tudtak a szülők semmiféle kezdőtőkét adni, mégis jutunk egyről kettőre. Az élmények viszont nagyon fontosak. Tavaly voltunk először külföldön, Finnországban, öcsém esküvőjén. Nem volt olcsó mulatság, de hatalmas élmény volt számukra. Persze nekünk is. Szerintem nem szabad túl sokat beáldozni azért, hogy majd 20 év múlva jobb legyen.

@PannonBoy:

Magyarországon ehhez se megfelelő a jogi környezet. Albérlőnek és főbérlőnek lenni is komoly rizikó lehet. Amúgy én nem gondolom, hogy az amerikaiak munkavállalási mobilitása lenne a követendő példa. Nem mintha ezt írtad volna, csak asszociáltam ;-)

P.Elliot 2015.08.09. 15:32:02

@mik98765: Varjal csak, mi az hogy a gyereked keseru szavakkal keri szamon hogy miert szortad el a penzt csaladi nyaralasokra, miert nem raktad ossze neki?
Ekkora onzoseget es szamonkerest csak nem nezhetsz ki belole vagy ha igen akkor valamit jol eltoltal a nevelesevel.
Senki sem koteles megszakadni azert hogy a gyerekenek a felnott eletet finanszirozza, akkor mit tesz a gyerek? Semmit? Varja a sult galambot? En a gyerekemnek egy fillert nem adtam amiota felnott, maga intezi a penzugyeit es van penze mert tolunk eszszeru de nem gyilkos takarekossagot latott, es nem akar egyszerre mindent, es arra sem neveltem hogy ugy erezze hogy ki kell hasznalni. Amin van ami utanam meg marad azt termeszetesen megkapja, de az eletet neki kell felepiteni egyedul.

P.Elliot 2015.08.09. 15:49:07

@bpetya75: En is az ertekrendre ertettem. Hogy az majd kesobb derul ki, meg tul kicsi hogy latni lehessen rajta meg egyelore meg inkabb utanoz..
Mondok egy peldat. Eletre nevelt kislanyomnak 4 eves kora ota van zsebpenze amit maganak kellett beosztani, arra kolthette amire akarta meg az edessegbe sem szoltunk bele viszont megmagyaraztuk hogy ebbol kell osszegyujtenie a ajandekokra a penzt amit valakinek adni akar, karacsny, ez-az, szoval arra tartalekoljon illetve tehet felre sporolni maganak ha akar.
Akart! Betetkonyvet valtott 6 eves koraban es elkiseruk mindig a bankba/ nem tudom ma van-e ilyen meg a bankoknal/, buszken mutogatta hogy mennyi van, szulinapra, karacsonyra kapott mindig penzt is valamennyit, ezeket keves kivetellel szinten felretette.
Persze nehany dollar zsebpenzbol nem sok jon ossze, inkabb annak orultunk hogy tanulgatja a beosztast. Minden szepen ment 12 eves koraig amikor hirtelenul kivette az osszes penzt, valami kozel 800 dollart es egyetlen nap alatt elverte marhasagokra, nem szoltunk mert az o penze de kivancsian figyeltuk hogy mi lesz a kovetkezo lepes. Nem valtott betetkonyvet 16 eves koraig, akkor is csak azert mert diakmunkan dolgozott, es mar voltak komolyabb penzei.
Aztan ujra kezdett felretenni, megint elkoltotte, amikor elkezdett rendesen dolgozni akkor ujra takarekoskodott mostanra egeszen komoly penze van, jol be tudja osztani holott o fizeti a hazunk teljes rezsijet mivel egyutt lakunk tehat nem tolunk varja azt hogy mi segitsuk. A segitsegunk csak annyi/ bar a haz minden javitasat, fejleszteset es ilyesmit mi fizetunk/ hogy szeretne ha nem adnank el a hazat mert o szereti es itt szeretne elni benne, tehat ne koltozzunk el mashova mint eredetileg terveztuk.
Szoval nem helyeseltem soha hogy a gyerek raszalljon a szulei penztarcajara, igaz olyan orszagban elek ahol ilyen nincs.

blackhairlady 2015.08.09. 16:32:22

@fhdgy: Oh, bocsanat, szerintem felreertettel. A Gabi az keresztnev, de nem igy irja ala a dolgait, hanam XY-ne. Nem ertem miert sertodtel meg.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.09. 17:05:32

@P.Elliot: ismered a marshmallow tesztet? Érdemes rakeresni. Youtubon is. Szerintem ez is olyasmi , hogy van a gyereknek egy alap vermerseklete és azon csak alakitgatni lehet , igazán megvaltoztwtni nem.

fhdgy 2015.08.09. 17:10:02

@blackhair-lady: istók zöccs, nincs szó semmi féle sértődésről.

bpetya75 2015.08.09. 17:21:11

@P.Elliot:

Érdekes ez a hullámzás, amit leírtál. Nálunk a két nagyobb teljesen máshogy viszonyul a pénzhez. Nagylány nagyon megtanulta beosztani. Az ő eszmélése akkoriban történt, amikor még nagyon rosszul álltunk. A középső is fogott ebből azért egyet s mást, de nem izgatta/izgatja. Ha megegyezünk, hogy fejenként egy ezres a keret mondjuk falunapon, akkor ő félidőre elkölti, a nagy meg még neki se állt jóformán. Öcsémmel mi is ennyire eltérően kezeltük a dolgokat. Ha elmentünk egy táborba x összeggel, azt én szépen beosztottam, és kitartott a végéig, Ő pár nap alatt elköltötte a pénzét, aztán agyalt, hogy hogyan tehetne szert egy kis plusz lóvéra, és mondjuk a cuccából eladogatott pár dolgot, amire nem volt szüksége. Így a végén 1,5x-et költött ;-)

Valami hasonló különbséget látok a mieinknél is. Tulajdonképpen mindegyik használható stratégia, csak az utóbbival könnyebb elszállni.

blackhairlady 2015.08.09. 17:38:24

@fhdgy: " jó, akkor Gabi nem keresztnév, én annak vettem"
Pedig ez nagyon annak hangzik, de ha nem, akkor orulok.

fhdgy 2015.08.09. 18:04:35

@blackhair-lady: több esetet el tudok képzelni, amikor valakit egy keresztnévhez kapcsolódó becenévvel illetnek a jó ismerősei, barátai, de semmi köze sincs az illető valódi keresztnevéhez.

Pl. Volt ismerősöm, akit mindenki a környzetemben úgy hívott, hogy Barna, pedig László volt. A barátját Szőkének hívták, pedig nem ez volt a családneve. A hajuk színe alapján hívták őket, mert a teljes nevük azonos volt.

Gabi is lehet valaki, még akkor is, ha a keresztneve köszönő viszonyban sincs ezzel. Nálunk, a szülőfalumban van Gábor családnév. Innét már csak egy ugrás, és mindenkit ezek közül egy társaságban szólíthatnak Gabinak.

Van több ismerősöm, akit nem a keresztneve alapján hívják, de ahogy hívják, az formailag keresztnévhez gondolható.

Én erre gondoltam, hogy akkor nem keresztnév. Pedig annak látszik!

P.Elliot 2015.08.09. 19:13:34

@bpetya75: Igen, erdekes a hullamzas ebben a takarekossagi dologban. Van egy amerikai ismerosom, mikor ferjhezment olyan alapossaggal kezelte kettojuk fizeteset mert a ferje vegtelenul tekozlo volt hogy nagyon hamar vettek hazat, nem is akarmilyet, gondosan rakta felre amit lehetett szukosebb idokre mint mondta de azert jartak szorakozni, ez meg nem is lett volna baj mert az is kell de az anyosa, van ilyen is, allandoan cipelte ki a csaladot ettermekbe mert enni szeretett, eloszor o fizetett minden szamlat aztan a fiatalok is, vegul ki tudja hogy hogy de ez a no atvette a penzszorasi stilust, lassan minden este kinnt ettek, nem foztek, aztan koltottek hulyesegekre is, boven, szoval el kellett adni a szep hazat es kisebbet venni. Aztan meg kisebbet mert mar 3 gyerek van de az eletstilus nem valtozott,
Ot az anyosa vitte bele a penzszorasba, nem ilyennek szuletett, legfeljebb gyenge akaratu szemely.
En ahogy visszagondolok nem igazan voltam gyerekkoromban takarekos, ha kaptam 1-2 forintot akkor elfagyiztam hamar. Fiatal lanykent mar jobban ugyeltem a penzre de nem sok akadt, szerettem a szep ruhakat/ akkoriban nehezebb volt oltozkodni, minden draga volt/. Ferjhezmenetelem utan meg megnott a felelossegerzetem, illetve kijottem ide es ugy ereztem hogy csak magunkra szamithatunk tehat beosztassal eltunk, nem is bantam meg.
Lanyom a jovo heten megy ferjhez, kerdeztem hogy ki fogja kezelni a csaladi penztart, azt mondta hogy egyutt de foleg o mert o jobban ert hozza. Mivel mindkettonek egesz szep sporolt penze van remelem fognak hozza erteni hogy sose legyenek anyagi prolemaik.

P.Elliot 2015.08.09. 19:14:03

@bpetya75: Igen, erdekes a hullamzas ebben a takarekossagi dologban. Van egy amerikai ismerosom, mikor ferjhezment olyan alapossaggal kezelte kettojuk fizeteset mert a ferje vegtelenul tekozlo volt hogy nagyon hamar vettek hazat, nem is akarmilyet, gondosan rakta felre amit lehetett szukosebb idokre mint mondta de azert jartak szorakozni, ez meg nem is lett volna baj mert az is kell de az anyosa, van ilyen is, allandoan cipelte ki a csaladot ettermekbe mert enni szeretett, eloszor o fizetett minden szamlat aztan a fiatalok is, vegul ki tudja hogy hogy de ez a no atvette a penzszorasi stilust, lassan minden este kinnt ettek, nem foztek, aztan koltottek hulyesegekre is, boven, szoval el kellett adni a szep hazat es kisebbet venni. Aztan meg kisebbet mert mar 3 gyerek van de az eletstilus nem valtozott,
Ot az anyosa vitte bele a penzszorasba, nem ilyennek szuletett, legfeljebb gyenge akaratu szemely.
En ahogy visszagondolok nem igazan voltam gyerekkoromban takarekos, ha kaptam 1-2 forintot akkor elfagyiztam hamar. Fiatal lanykent mar jobban ugyeltem a penzre de nem sok akadt, szerettem a szep ruhakat/ akkoriban nehezebb volt oltozkodni, minden draga volt/. Ferjhezmenetelem utan meg megnott a felelossegerzetem, illetve kijottem ide es ugy ereztem hogy csak magunkra szamithatunk tehat beosztassal eltunk, nem is bantam meg.
Lanyom a jovo heten megy ferjhez, kerdeztem hogy ki fogja kezelni a csaladi penztart, azt mondta hogy egyutt de foleg o mert o jobban ert hozza. Mivel mindkettonek egesz szep sporolt penze van remelem fognak hozza erteni hogy sose legyenek anyagi prolemaik.

P.Elliot 2015.08.09. 19:17:46

@Dragonlady (Bp, Hun): Nem ismerem. Meg fogom nezni meg ma este a youtubon.
Tudom hogy a tulajdonsagok velunk szuletnek es azokat csak alakitani lehet. De erdemes nevelni magunkat dolgokra, nekem is volt jopar negativ tulajdonsagom az eletben mert onkritikam mindig volt de sokat javitottam rajta.
A ferjemnek tobb is volt, o at lett nevelve, hehehe, ha akarta, ha nem.

blackhairlady 2015.08.09. 19:59:21

@fhdgy: Elbeszelunk egymas mellett, de ez egy olyan miniatur problema amire tenyleg enm erdemes tobb szot vesztegetni.

2015.08.09. 20:13:11

@P.Elliot: Gratulalok a lanyodnak, sok boldogsagot! :)

kék madár 2015.08.09. 21:19:16

@P.Elliot: "A ferjemnek tobb is volt, o at lett nevelve, hehehe, ha akarta, ha nem."
what's new? :)))))

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2015.08.09. 21:58:12

Fuh ekkora farizeus posztot! A poszter elhuzott nyolc eve, most mar tenyleg azt szamolgatja, mikor tud magyarorszagra nyugdijba menni, es kozben a most(anaban) kivandorlokat ekezi, hogy miert nem maradnak tenni valamit az orszagert. Aki az elso hullamban huzott el... Najo...

mik98765 2015.08.09. 22:25:07

@PannonBoy: oké, akkor beszéljünk anyagi segítségről, ne lakásról. Én se vagyok nagy híve annak, hogy az ingatlan legyen az egyetlen befektetésed.

SzZoole 2015.08.09. 22:33:30

@P.Elliot: sok boldogságot a lanyodeknak

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.09. 23:09:51

@P.Elliot:
na most itt vagyok rendesen is, nemcsak mobilról.
a marshmallow teszt egy régi klasszikus. egy kísérlet. leültetnek egy négyévest egyedül egy szobában, adnak neki egy marshmallowt, hogy itt van, megeheted ha akarod, de ha nem eszed meg, amíg vissza nem jövök, akkor kapsz kettőt - és itt kimegy a kísérletvezető. kamerával felvették, hogy milyen édesek a gyerekek, ahogy hezitálnak vagy hogyan oldják meg a helyzetet :-) ez az aranyos része a youtube-on. mivel ez egy régi és sokat ismételt kísérlet, pl már vannak hosszútávú adatok is arról, hogy hogyan teljesítenek a gyerekek az iskolában, hogyan alakul az életük - lehet találgatni, ki sikeresebb hosszútávon.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.10. 00:10:33

@adg:
olvasnak magyarul nálatok a gyerekek? mennyire fontos nektek, hogy megmaradjon a nyelv? egymással még magyarul beszélnek?
-- látod, még így is nehéz, hogy otthon ti magyarul. ha a posztoló családja hazamegy, akkor az angol sehol nem lesz a környzetükben sem, pár hónap alatt alighanem nyomtalanul eltűnik.

és egyébként így kibicként igen, szerintem is, ha vannak nagyobb gyerekek, akiknek már nagyon nem mindegy, hol vannak, és akiknek alapjaiban rengetné meg a világát, hogy más ország, távol a barátoktól, megszokott iskolától stb, akkor szerintem is igenis a szülő zárja be a saját lelki nyavalyáit egy ketrecbe, és a gyerek érdekeit nézze még egy pár évig. (mármint normális körülmények között, ha nincsen valamiféle emergency, anyagi összeomlás, hanem egyszerűen csak rájön az emberre a honvágy meg már nem olyan boldog ott, mint korábban, szubjektíven nyafog.)

mik98765 2015.08.10. 00:21:07

@P.Elliot: nálunk ez úgy működik, hogy engem sokat segítettek a szüleim, én is szeretnék segíteni a gyerekeimnek, és tőlük is elvárom, hogy segítsenek majd az unokáimnak. Mindez nyilván értelmes határok között, elfogadva, hogy nem mindenkinek sikerül egyformán, és nem mindenkinek ugyanaz az értékrendje.

Ezt amúgy te is megteszed, hiszen nyilván nevelted őket, vigyázták rájuk, adtál nekik enni, satöbbi. Ezt nyilván pénzre is le lehet fordítani. Nem sok értelme van kiemelni a casht tabunak kiemelni abból a sokféke transzferből, ami a generációk között mozog. Van, amikor a gyereknek pont arra van leginkább szüksége.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.08.10. 00:29:57

@mik98765:
én kaptam mostanság úgy pénzt, hogy azt mondta az illető családtag, hogy lehet, hogy neadjisten ő is száz évig él, mint többen az utóbbi két generációból, nehogy már addig üljön a bankban, pedig most van szükségem rá. a többiek is mind megkapták a részüket, amikor elmentek itthonról vagy családot alapítottak.

mik98765 2015.08.10. 00:31:09

@KennyOMG: elolvastad egyáltalán? Mert érteni biztos nem értetted.

P.Elliot 2015.08.10. 01:49:25

@Dragonlady (Bp, Hun): Megneztem, tenyleg jopofa volt, utana lattam hogy ez van felnottel is, milyen furcsa hogy azok is hasonloan viselkednek, nyuglodtek, forgolodtak, tapogattak a marshmallow-t, nem akadt aki higgadtan nezte volna.
Ha belegondolok hogy en hogy viselkedtem volna, felretolom a tanyerkat a csemegevel/ amit kulonben sem szeretek/, kenyelmesen elhelyezkedek a szeken es varok, legfeljebb hogy ha gyanitom hogy soka jonnek vissza akkor a ket karomra hajtom a fejemet es kicsit szunyalni probalok.
Ha ugyanennel a kiserletet egy pohar forro illatos kaveval csinaljak talan meg sem varom hogy az illeto elhagyja a szobat...

P.Elliot 2015.08.10. 01:51:10

@Zoole[uk]: Koszonom, remeljuk a legjobbakat.

P.Elliot 2015.08.10. 01:52:10

@kék madár: Nyugi, maradt meg neki igy is amit nem lehetett kinevelni belole.

P.Elliot 2015.08.10. 02:00:30

@mik98765: Amig gyerek volt megkapott tolunk mindent, ugy anyagiakban mint torodesben, az utolso "figyelmesseg" egy uj kocsi volt mert tavolabbi varosban keszult egyetemre menni es nem akartuk hogy egy oregebb kocsival lerobbanjon ott azokon a kihaltabb utakon.
De az iskolai utan mar elvartuk, / igazabol meg elotte a gimiben hogy a zsebpenzet keresse meg ugy ahogy itt minden gyerektol elvarjak/, hogy maga iranyitsa az eletet, takarekoskodjon, dolgozza ki maganak.
Meg egyik gyereknek sem valt az ilyesmi karara, manapsag mar ugyis kezd elharapozni a gyerekek elvarasa a szulo fele felnottkent is.

Bredpitt Monika 2015.08.10. 05:14:18

@mik98765: ne sajnald hogy nem ez a kep lett kirakva, HA jol dontott szerintem,
gratulalok, jo sok szavazatod van annak ellenere hogy haza akarsz menni, az nem szokott nagyon nepszeru lenni, jo iras volt tenyleg

P.Elliot 2015.08.10. 05:41:24

@Dragonlady (Bp, Hun): Milyen gyakorlaias kedves csaladtag es megerto, adjon Isten neki 100 evet, valoban most jobban el is tudod kolteni ha mar szant neked valamit..

adg 2015.08.10. 06:43:08

@Dragonlady (Bp, Hun): A nagyok neha, de tobbet angolul. A kicsik nem tudnak magyarul olvasni. Probaltuk oket tanitani, de nagyon osszezavarta oket a ket nyelv. Vagy az angolt olvastak magyarul, vagy a magyart angol kiejtessel, egy kalapnyit ert az egesz. Ok nem tanultak még otthon olvasni. Vegul ugy dontottunk, hogy tanuljanak meg elobb angolul olvasni, majd aztan ha az stabilan megy, akkor megprobaljuk a magyart megint.

Valahogy nagyon lassan haladnak az iskolaban az olvasassal. Nem a magyar modi megy, hogy elso felevre olvasni kell. Mar ket eve jarnak suliba, de meg mindig nem kell folyamatosan barmit olvasniuk. Na mindegy, igy megy itt. Azt mondjak a tanarak is, hogy elobb beszelni kell rendesen megtanulni, addig a tobbi nem erdekes. Hat ok tudjak, ok a tanarak. :) Amugy majdnem ugy olvasnak, mint az angol anyanyelvuek, csak kicsit vannak lemaradva allitolag.

Mennyire fontos? Mi mindenkepp szeretnenk. Pl meset csak magyarul olvasunk nekik, csak magyarul beszelunk, remeljuk megmarad nagyjabol.

A legnagyobbnak teljesen stabil a magyarja, szerintem o sosem felejti mar el. Nem is kever bele semmi angolt. 15 eves.

A 2. (12) mar neha gondolkodik egy-egy szon, vagy magyarul mond angol kifejezeseket. Pl mittudomen angol szerinti prepoziciokat magyarul. Most marhara nem jut eszembe egy pl sem.

A fiam, 9 nem keveri a kettot, de neha nem ugrik be neki egy-egy szo.

A legkisebb, 6 meg lusta, neha egyszeruen angolra valt, vagy felig ig-felig ugy beszel.
Szolunk neki, es akkor helyreteszi magat, de sok minden nem jut eszebe magyarul. A tanara szerint az angolja jobb, mint a native osztalytarsai tobbsegenek.

Hat igy valahogy. Erdekes latni a fejlodesuket.

soad1221 2015.08.10. 09:09:54

@bpetya75: hát ja.. :)
egyébként az a vicces, hogy igen kritikus vagyok a magyar oktatással szemben...
Meg az is érdekes, hogy ő simán idiótának, felelőtlennek nevez több millió embert, akinek emiatt nem is való gyerek... ja, meg ha Mo-ra költözik, akkor duplán - de ha erre azt mondom, hogy butaság, akkor én milyen vagyok már, hogy az ő véleményét butaságnak tartom...
mindegy, a vitát figyelemre méltó módon zárta :)

soad1221 2015.08.10. 09:18:50

@adg: ettől nem kell annyira tartanod, csak ne az legyen az "elvárás", hogy úgy tudjon és értsen, mint aki itt él..
Nővéremnek 3 lánya van, Fro-ban születtek, éltek mindig, itthon csak nyaranta pár hétig voltak. Az egyetlen a nővérem aki következetesen magyarul beszél velük, de ők franciául vele.

Tény, nem tökéletes a szövegértés, a kiejtés, a mondat szerkezet, stb... első mondatból érezhető, hogy ne magyarok. És ennek ellenére nincs olyan amit ne értenének meg, vagy ne tudnának elmondani. néha vicces, ami kijön, de minden érthető, nincs kommunikációs probléma.
És amitől ez nagyon jó, hogy nem félnek megszólalni, mint pl Mo-n 15 év angol tanulás után bárki. Szerinted egy 3-ik nyelvhez hogyan állnak? :)

szóval ne aggódj, nem fognak úgy beszélni, mint akik itt nevelkednek. DE, ha itthon lesznek sem lesz ez gond, és már 2 nyelvet tudnak, és ezután egy 3-ik tanulása sokkal könnyebb lesz.

LittleG (uk) 2015.08.10. 09:38:22

@petrasp: Szerintem inkabb a nyari honapok kopnek bele a levesbe, telen sok helyen vacak az ido, de van, ahol nyaron,jo

01234567 2015.09.07. 16:48:16

@pamut: Töröm a poszton a fejem. Szerintem közölnék.

lolligagger 2016.09.15. 08:04:57

@mik98765: Csak azt nem ertem hogy miert magyarazkodsz barkinek, nincs semmi szukseg ra. De ha megis, szerintem a szinteden tedd ezt, mert alatta nem fognak megerteni.

lolligagger 2016.09.15. 08:05:12

@Zoole[uk]: nem ertetted?

@puhacica: Vicces amikor egy minimalberes ad eletvitel tanacsokat egy phd-nek.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása