oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. július 01. 06:48,  Ami itthon van, az a múlt 242 komment

2015. július 01. 06:48 Határátkelő

Ami itthon van, az a múlt

A mai poszt szerzője, Feketerigó kipróbálta már a külföldi életet, egy hajón szolgált, ám arra jött rá, hogy rendes nyelvtudás nélkül nem lehet normális életet élni. Ráadásul az idő kereke is mintha visszafelé pörögne. Az írás a Magyarország és én pályázatra érkezett.

Szavazni ma is a poszt végén és a Facebookon lehet.

tengerjaro_flickr_com_lyn_gateley.jpg(fotó: flickr.com / Lyn Gateley)

„Amikor 2012-ben külföldön dolgoztam, hihetetlen honvágyam volt. Hiányzott a család, a barátok, az ételek, a táj szépsége, a Balaton, a jó bulik. Megfogadtam, hogy ha hazajövök, minden más lesz. Minden. Itthon keresek munkát, dolgozom, adót fizetek, nyáron lemegyek én is a Balatonra a haverokkal, bulizunk, és stb… és stb…

Aztán eltelt két év, és rájöttem, hogy hibásan, mondhatni rosszul gondolkoztam és ebből fakadóan döntöttem. Két évvel később újra hajón szolgáltam, nemrég jöttem haza, és minden vágyam az, hogy ismét külföldön lehessek, illetve most már nem hajón, hanem szárazföldön, lehetőleg örökre.

Mi változott?

Egyetemen volt egy tanárom, aki igazi patrióta volt, mondhatnám nacionalista, de jelen korban ennek a szónak már csak negatív jelentése, vagy inkább értelmezése van, ez nem mindig volt így, ezért inkább maradok a patriótánál.

Az egyik előadásán az ország helyzetéről beszélt, majd a mi véleményünket is megkérdezte. Persze mindenki sajnálkozott, sopánkodott, hogy ez a baj, az a baj. Nem így egy volt csoporttársam, nevezzük Zolinak. Ő elmondta, hogy a boldogságot, mint olyat bárhol meg lehet találni a világban, nem muszáj, azt Magyarországon keresni vagy kötelezően ebben az országban meglelni.

Szó szerint emlékszem, amikor azt mondta: „Ha én Kínában leszek boldog, akkor ott fogok élni.” Azt hiszem, vannak olyan dolgok, mondatok, jelenetek az ember életében, amik örökre bevésődnek az elméjébe és soha nem felejti el. Ez a mondat kábé ilyen volt. Mégis csak évekkel később jutott eszembe újra.

Sokan írják, mondják, hogy külföldön sincsen kolbászból a kerítés, mindenért meg kell harcolni, meg kell küzdeni, ott is csak egy rabszolga vagy. Én ezt nem így gondolom.

Igen, ismerek olyat, aki öt évet dolgozott Londonban, egy gyárban takarított, de amúgy még arra sem vette a fáradtságot, hogy angolul rendesen megtanuljon. Mellesleg az illető szakmája informatikus volt. Öt év alatt… Akkor mégis mit vár?

Amikor német nyelvtanfolyamra jártam (picit beszélek németül, szerencsére annál jobban angolul), elnéztem azokat, akik pár héttel a tanfolyam kezdete után, már mentek ki Ausztriába, Németországba, gyárakba vagy éppen szobalánynak dolgozni. Őket én nemes egyszerűséggel ágyútöltelékeknek hívom.

Nagyon minimális nyelvtudással soha nem vágnék bele egy ilyen kalandba, és bár többen mondták, hogy a németem „elég” ahhoz, hogy kint dolgozzak német nyelvterületen, én nem így érzem. Majd ha én azt gondolom, hogy oké a nyelvtudásom, akkor megyek. De addig még nagyon sokat kell tanulnom, de nem bánom.

Félelem a kudarctól

Most persze azt fogja kérdezni, az olvasó, hogy ha jónak érzem az angolomat, akkor miért nem megyek ki Angliába? És el is érkeztünk ahhoz a ponthoz, amiről ez a téma kell vagy kellene, hogy szóljon. Mert félek. Férfiasan bevallom, félek. Hogy mitől? A kudarctól.

Volt már olyan az életemben, hogy kimentem, aztán egy hónap után haza kellett jönnöm, mert nem úgy jött össze, ahogyan gondoltam, a pénz meg csak fogyott. Félek a kudarctól, attól, hogy VISSZA KELL JÖNNÖM MAGYARORSZÁGRA! Mert nem akarok, maximum látogatóba. Nem attól félek, ami kint vár, az nem rémiszt meg, attól félek, amit újra itthon találok.

Ezért inkább tanulok. Tanulok németül is. „Ahány nyelvet beszélsz, annyi embert érsz.” Az idézet IV. Károlytól származik. Ha jól tudom, tőle van, ha nem javítson ki valaki. Amúgy nem túl szerencsés ember volt IV. Károly, de ez a mondata igaz.

Ha több nyelven beszélek, mondjuk németül és angolul is, jobb helyzetben leszek a munkaerőpiacon is. Tudok válogatni, előre gondolkozni, tervezni. Melyik országba érdemesebb? Hol lenne kedvezőbb? Nagyobb az esélye annak, hogy kint tudok maradni.

Nem! Nem vagyok Magyarország ellenes, sem antimagyar. A hazaárulózást már megszoktam, az jöhet. De elmondom mi az antimagyar. Amíg itthon vagyok, dolgozom, mert muszáj. De a fizetésem messze alulmúlja azt, ami ahhoz kell, hogy normális életet, perspektívát, egzisztenciát építsek. Hogy éljek. Mert ez nem élet valljuk be, ez létezés. Egysejtű szintjén lévő létezés. Napról-napra.

Miközben azt látom, hogy a főnököm olyan életet él, amit mindenkinek kellene itthon. Nem él nagylábon, de megengedhet magának ezt-azt. Én miért nem? MIÉRT NEM?? Ki mondja azt, hogy nekem ehhez nincsen jogom vagy tisztességes úton lehetőségem?

Ugye azt nem is kell már említenem, hogy minimálbérre jelentenek be, ennél azonban néhány tízezer forinttal többet kapok. Természetesen feketén. Ezzel azonban én is veszítek, hiszen kevesebb járulékot, adót fizetnek be utánam, például nyugdíjjárulékot. Megéri?

A feudalizmus kora

A kollegáim azt mondják lázító vagyok, folyton lázongok. Kint volt egy kollegám, egyszer napozóágyakat kellett arrébb vinnünk ketten. Ezek nem a szokásos műanyag napozóágyak, hanem fémkeretes, elég nehéz ágyak voltak, ha összerakják őket, 6-8 ilyen ágy egyben elég nehéz tud lenni. Kollega azt mondta, hogy Ő márpedig nem emeli meg, mert nehéz, és sérülésveszélyes.

Mi történt? A főnök bólintott, majd szólt még három embernek, és öten arrébb vittük a felstócolt ágyakat. Nem volt semmi gond. Itthon, ha ezt tette volna valamelyik kollega, jött volna a „nem kötelező itt lenni, ha nem akarsz” duma. 

Ez lázongás volt? Vagy elégedetlenség? Lázongás, ha az ember nem akar megsérülni egy feladat ellátása közben? Lázongás az, ha az ember teljes életet akar élni, de nem engedik, és ezért felemeli a hangját? Ha ez lázongásnak számít, akkor ez az ország már nem visszafelé megy az időben.

Véleményem szerint visszatértünk a feudalizmus korába, és megálltunk. Hűbéri rendszer, uram-bátyám rendszer, „ha nem tetszik, el lehet menni” rendszer. Földesurakkal, hűbéresekkel és jobbágyokkal. És én el is megyek. Illetve én is. A földesurak meg tehetnek egy szívességet. Vagy akár kettőt is.

Hiányozni fog-e a túró rudi?

Nem. Nem fog. Itthon van túró rudi, van Balaton, Balaton Sound, Sziget, Volt Fesztivál. Csak pénzem nincsen rá. Innentől kezdve lehet akármi. Pénz nélkül – és most mocskos kapitalista leszek – nincsen élet. Ilyen világot élünk.

Ezt azok, akik elmentek, tudják. Nekik nem kell okosakat mondanom. A hűbéresek is tudják és a földesurak is. Csak ők nem értik. Mert nem nőttek fel a feladathoz. És nem is akarnak, nagyon úgy tűnik.

Közhely tudom, de én mindenkinek a következőt javaslom. Tanuljon nyelvet, mert az a jövő. Az a fejlődés. Tanulni, tanulni és tanulni. Azt nem vehetik el tőled. Ami itthon van, az nem jövő. Az a múlt.”

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr777586594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

montroyal ( CAN qc) 2015.07.01. 20:34:53

@Mr Long (lassan exhataratkelo): nem tudom pontosan mert nem vagyok pincér de bevallas van es esetleges adoellenorzesnel egyszeruen megallapitanak egy osszeget a forgalombol es a pincerek szamabol es ugy becsulik meg ,vetik ki az adot ..

mint a szakmamban adoellenorzesnel megnezik mennyi anyagot festeket alkatreszt stb rendeltem hasznaltam es van egy szamuk amivel beszorozzak hogy minimum mennyi bevetelnek kell lennie .. es falba lehet rugni .. ezt kell befizetni .. nem is tudom elkepzelni Mo-on AFA adovisszateritest kerni hogy lehet ,mert ha forgalmi adot fizettem azzal bevetelt kell produkalnom soha nem lehetek minuszba( mert az eletre is koltottem ) tehat nem lehet forgalmi ado visszaterites ... kivetel egy indulo uzlet amibe beinvesztalsz sokat az elso evben ..

2015.07.01. 20:35:53

@diggerdriver: Hat ugy, hogy megyek folfele a lejton, aminek a vege egy keresztezodes, tehat leveszem a labam a gazrol, majd fek + kuplunggal teljesen megallok. Ha egynel tobb auto jon, akkor behuzom a kezifeket, majd varok, addig, ameddig mar latom, hogy lesz hely kifordulni, kozben megkeresem a labammal a "fogasi pontot" a kuplung pedallal, hogy azonnal indulhassak, ha mar lehet, ezutan elengedem a kezifeket, es folengedem a labamat a kuplungrol, a masikkal pedig gazt adok, es akkor igy kifordulok. Nekem igy tanitottak, es azota igy csinalom. Nemtudom, mi ebben az autogyilkos benazas, es miert ne lehetne hasznaltautot venni tolem :D Elsore is ezt irtam amugy, igaz, a kezifek nem volt benne, mert azt tobbnyire csak akkor kell, ha a nagyonkicsinel tobbet kell varni, azt hittem enelkul is ertheto... :D De voltak, akik ertettek es kedvesen valaszoltak, tehat nem en fogalmazok rosszul, de ha igen, arra is van mentsegem, mar mondtam, hogy nem magyar jogsim van. Igy mar vilagos? :D

Mr Long 2015.07.01. 20:39:18

@diggerdriver: Neked ugyis rossz oldalon lenne a kormany lehet.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 20:39:50

@mojyo:
"majd varok, addig, ameddig mar latom, hogy lesz hely kifordulni, kozben megkeresem a labammal a "fogasi pontot" a kuplung pedallal"
Itt a hiba.
Akárki tanította nem jól tanította. amíg a fogási ponton van a kuplung te várakozol. A kuplung meg kopik csak kopik csak kopik...
Amíg le nem ég.

Mr Long 2015.07.01. 20:40:04

BTW elkezdodott az utolso honap! A vegen irany Bp, albi mar van, igaz latatlanban lett kiveve :)

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.01. 20:41:32

@mojyo:

ugy, folengeded, cica.
az automatarol beszelunk, nem?legalabbis en arravalaszoltam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 20:41:37

@Mr Long (lassan exhataratkelo):
Lehet.
Bár lehet hogy Cipruson lakik.:)))))))))))))))))))

wuaaa 2015.07.01. 20:42:13

@mojyo:
1. Tibetben van jogsi?
2. Istibizi holnap is előhozom megint valahogy ezt a témát.. :D

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.01. 20:44:19

@Herr Géza: manualis, gezam. csusztatott kuplunggal acsingozni a pirosnál, arrol beszelunk. erre mondta diggie is, hogy ne. hanem kezifek, ha lejton vagy. vagy emelkedőn.

2015.07.01. 20:45:32

@diggerdriver: De az nem tart sokaig, ez csak a keszenletbe helyezkedes az indulashoz, nem egetem percekig, csak akkor helyezkedem "fogasi pontra" / "merlegallasba", ha mar latom, hogy hamarosan (ugy ertem, nehany masodperc mulva) mehetek, de valahogy muszaj felkeszulni, hogy amint lehet, el tudjak indulni, nem? :D Ennyitol nem fog leegni, evek ota igy csinalom es meg sose volt vele baj.

2015.07.01. 20:47:59

@~~Babette~~: Ja, ok :D En a hagyomanyosra mondtam peldat, mert nem tudtam elkepzelni, hogy peldaul az elobb a @diggernek leirt szituacio (lejton felfele varakozas) hogyan mukodhetne kuplung pedal nelkuli autokban. :) De ezt mar megmagyaraztak. Ezt mostmar tenyleg ertem :D

montroyal ( CAN qc) 2015.07.01. 20:48:27

@wuaaa [nor]: talan a hagyomanyos kézi kar vagy lab pedal nincs de elektromos gomb van a kézi fekre ...

valamelyik autoban park sem volt csak ures -elore hatra allas es nem nagyon kerestuk de hagyomanyos kezifeket se talaltunk ... valami uj auto volt de nalam csak lemez nekem mind egyforma ...

azon rohogok neha amikor megkerdezik hogy pl BMW-t is tudunk festeni ..

Mr Long 2015.07.01. 20:52:30

@~~Babette~~: Lejton csusztatottal acsorogni? viszmenetbe teszed allashoz, majd egybe indulaskor?

wuaaa 2015.07.01. 20:52:42

@montroyal ( CAN qc): Gomb, pedál vagy kar, nem mindegy? Arról volt szó, hogy van, vagy nincs.

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.01. 20:54:49

@Mr Long (lassan exhataratkelo):

en??
nem ertem, mit keedezel.
en kezifekkel varakozok lejton.

2015.07.01. 20:55:28

@~~Babette~~: Ok, ertem igy mar! :D Azt hittem ugy mondtad, ahogyan @Taxomukke, o azt mondta, hogy a hagyomanyossal is ugy kell mert a kuplung nem arra valo. Ezt tovabbra sem ertem, de o lekezelo volt ezert visszakezeltem, es lelepett, most a @diggerrel probaljuk megfejteni, hogy mi volt a felreertheto abban, amit irtam, vagy hogyan kellett volna fogalmaznom ahhoz, hogy megis lehessen tolem hasznalt autot venni :D

wuaaa 2015.07.01. 20:57:21

@~~Babette~~: "en mar tudom, hol lakik moyjo, bibibi"

Peeeersze...azt senki se tudja! Szerintem néha még ő maga sem..

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 20:57:22

@mojyo:
Néhány másodperc nem árt, csak ez a gyakorlatban úgy szokott lenni hogy ok mehetek aztán mégse mert jön még egy aztán na most mehetek aztán jön a marha ezerrel megint nem mehetek, szóval valószínűleg a várakozás fogalma eltér a mi fogalomtárunkban.

2015.07.01. 21:03:50

@diggerdriver: Igen ez igaz! :D Nekem ugy tanitottak, hogy keszuljek el minel elobb, hogy minel rovidebb ido alatt ki tudjak fordulni. Minel hamarabb elkeszulok, annal kevesebbszer fordul elo, hogy kiderul, megsem mehetek. Persze van ilyen, es ilyenkor tobbet eg a kuplung, de nekem meg nem volt ezzel bajom.

kék madár 2015.07.01. 21:10:08

@mojyo: en imadok csusztatott kuplungolni, allva, lejton, emelkedon, vizen, foldon, fustolgo gumival, mindenhogy. 60 ezrenkent cserelem a kuplungot (100 helyett). Ugyhogy nincs rossz kuplungolas csak ido elotti kuplungcsere :)

2015.07.01. 21:11:32

@~~Babette~~: Osztan honnet? :D Mostakkor megiscsak te vagy a Hataratkelo, es latod az IP cimet, vagy arulkodott valaki? :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 21:14:36

@mojyo:
Elmondom én hogy szoktam.
Lámpás kereszteződésben lejtőnek felfelé állva behúzom a kéziféket és kiteszem üresbe. Itt Angliában minden lámpa meg van ismételve a kereszteződés után aminek egyik haszna hogy nem kell a kormányra feküdve kitekert nyakkal a fölötted lévő lámpát nézni.
A másik haszna hogy én látom annak az útnak a lámpáját aminek éppen elsőbbséget adok mert zöld a lámpája. Na ha AZ a lámpa sárgára vált akkor beteszem sebességbe és megfogom a kéziféket, és ha az én lámpám piros-sárga lesz akkor már csak engedem fel a kuplungot amíg érzem hogy indulna és máris engedem le a kéziféket.
Nem lámpás kereszteződésben kézifék nélkül gyorsan átteszem a lábam a fékről a kuplungra és azonnal indulok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 21:16:18

@kék madár:
Jó tudni, tőled sem veszünk autót:))))))))))))))))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.07.01. 21:16:45

@mojyo: nekem is így tanították, 1997 körül, Ladával :-)
vezetni azóta se tudok vagy merek azért

kék madár 2015.07.01. 21:19:36

@diggerdriver: a belsejere azert szoktam vigyazni :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 21:20:48

@kék madár:
Miért, a kuplung az kívül van?:))))))))))))

Taxomükke (UK) 2015.07.01. 21:24:21

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Na ez a csirke tanitja a tyukot klasszikus esete.

2015.07.01. 21:26:41

@diggerdriver: Ertem, ez nagyon hasonlit arra, ahogyan en csinalom :) De mivel en szeretek hamarabb felkeszulni az indulasra, hogy minel gyorsabban aterjek, es minel kevesebbet tartsak fel, ezzel valoszinuleg tenyleg tovabb egetem a kuplungot, bar szerintem nem roviditem meg tulsagosan az autonk eletet (vagy legalabbis a kuplunget), vagy legalabbis nem vagyok rosszabb, mint mas, gondolom nem csak engem tanitottak igy. :)

Mostmar csak ez a resz nem vilagos: "Nem lámpás kereszteződésben kézifék nélkül gyorsan átteszem a lábam a fékről a kuplungra és azonnal indulok."

Fekrol kuplungra? Nekem ugy tanitottak, hogy az egyik labbal mindig a kuplungot takarjuk, a masikat mozgatjuk fek es gaz kozott, es igy is hasznalom, kuplunggal keszulok indulasra. Nem tudom mi a kulonbseg, marmint, es, hogy miert tanitottak engem igy amugy, gondolom a kuplungcsere-lobbi keze van a dologban :D

kék madár 2015.07.01. 21:27:41

@diggerdriver: hehe, probalsz behuzni a csobe. Gyertyacsereig ertek az autokhoz, ennyire tudomanyos reszletekig nem vagyok hajlando elmenni

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 21:29:28

@mojyo:
Igazad van a fékről a gázra. Bocsánat.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 21:32:06

@mojyo:
Te figyu, ez tök érdekes. Ha hirtelen el kéne sorolnom hogy melyik pedál mi az autóban lehet nem tudnám. Mint ahogy gépnek amivel dolgozok hirtelen el kéne mondani hogy melyik kar mit csinál bizony gondolkodnom kéne.

kék madár 2015.07.01. 21:32:09

@diggerdriver:
"Igazad van a fékről a gázra"
kerlek figyelj egy kicsit jobban a vegen meg mojyo leiskolazza az szakertoket :)

Taxomükke (UK) 2015.07.01. 21:33:04

@diggerdriver: Na jo, de o arrol beszel, amihez ert, ugy konnyu...

@wuaaa [nor]: Te ezt irtad: "Újabb us autókban nincs kézifék? Hmmm..."
En ezt irtam: "Az USA-ban viszont az újabb autókon állítólag nincs is kézifék."
Nem amerikai autokat irtam, hanem a fenti mondatot. Ez nem ugyanazt jelenti. Valamint alkalmaztam az "allitolag" szot.
Azert irtam, amit irtam, mert a majusi amerikai utunk alkalmaval az egyik autokolcsonzos faszi ezt mondta. Nem en talaltam ki, de nem tudom a valosagtartalmat, ezert irtam, hogy "allitolag".
En ket auto vezettem ott a ket het alatt, egy Toyotat es egy Hyundai Santa Fet. Egyikben sem volt kezifek.
Igen, tudom, egyik sem amerikai auto. Viszont uj autok voltak, es mindez az USA-ban tortent, most majusban.
Nna.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 21:33:08

@kék madár:
Vagy megint fejezetcím leszek egy blogban.

kék madár 2015.07.01. 21:35:00

@Taxomükke: a terdednel nem volt egy kallantyu amit ki kellett nyomni?

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.01. 21:36:28

@mojyo: haha.
arulkodoak egyes mondataid;)

montroyal ( CAN qc) 2015.07.01. 21:36:54

@wuaaa [nor]: szoval van ... en is ezt mondom ...

Taxomükke (UK) 2015.07.01. 21:41:13

@kék madár: Azt nemtom. Kerestem a kezifeket, a kolcsonzos urge azt mondta, nincs, ha leparkolok, tegyem P-be, oszt jol van.

Remek kis gumicsontot dobtam be a kozosbe, tkp. halasak lehettek, hogy van mirol beszelni. :P

Mojyo, azert remelem, nincs harag?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 21:44:40

@~~Babette~~:
Pláne mikor azt írta hogy mikor reggelente a müezzin hangjára felébred rálát az Eiffel toronyra:))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

2015.07.01. 22:04:28

@Taxomükke: Nincsen, ne aggodjal. :D

@diggerdriver: :DDD

wuaaa 2015.07.01. 22:06:20

@Taxomükke: Magával ragadt a nem is tudom micsoda.. mindegy..nem számít..

flash.gordon · http://kulhonban.blogspot.co.at 2015.07.01. 22:07:54

@kék madár: nekem nem tetszett. 100x olvastam már az itt leírtakat.

M. Péter 2015.07.01. 22:09:59

@Taxomükke: Van helyette egy elektromos fék, amelyet egy gombbal lehet kapcsolni,

SzZoole 2015.07.01. 22:15:04

@Taxomükke: As enyemben sincs kezifek,marmint fizikai ertelembe veve,elektromos kezifek van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2015.07.01. 22:15:50

@M. Péter: Kiváncsi lennék hogy működik az elektromos kézifék.
Feltételezem hogy az elektromosság HIÁNYÁRA fékez be. Vagyis mikor bekapcsolod akkor kikapcsolod az elektromosságot.
Mint a légféknél.

kék madár 2015.07.01. 22:43:38

@flash.gordon: most rajtakaptalak, ez csak a 98-ik post!

pappito · http://pappito.com 2015.07.01. 23:23:45

@Zoole[uk]: a kézifék az becenév, a becsületes neve rögzítőfék (a pedálos meg az üzemi fék)

szóval tökmindegy, hogy kart rángatsz, gonbot nyomsz vagy pedált taposol - az mind kézifék.

A SantaFe-ben is van, persze, electic park brake-nek hívják.

pappito · http://pappito.com 2015.07.01. 23:27:43

@diggerdriver: nem, vagy ugyanúgy a kézifékkötelet rángatja, mint te a karral, csak most helyetted egy villanyos aktuátor, és van olyan verzió ami a féknyeregbe van építve és ha nyomod a gombot, akkor ráfog a tárcsára. csak a működtetéséhez (vezérléséhez) kell áram, az úgymaradáshoz nem.
Általában amikor sebességbe rakod az autót automatikusan kiold.

2015.07.01. 23:56:27

Mna, látom, sikerült a mai napra is teljesíteni a german-grammar-náci adagot. Merllesleg, megjegyzem Géza Úr megoldása tuti, és igen, amint elküldtem, leesett, hogy rosszul írtam, és tutira biztos voltam benne, hogy rá lesz repülve. Nem okoztok csalódást ám ...
Golf2, édes, drága aranybogaram .. ha már grammar-náciskodsz, mert másba hirtelen nem tudtál belekötni, legalább helyesen tennéd. De hát ez sem megy ... Részvétem.

FutureFry 2015.07.02. 00:14:24

@mojyo: @diggerdriver: @kék madár:
Én is csúsztatok (kuplungot), néha (ritkán) az is előfordult, hogy kipörgött a kerék (kézifékes indulásnál, vizes/meredek úton). Ez az (anno újonnan vett) kocsi most úgy 230 ezer mérföldnél jár (ennek becslésem szerint 90%-át én vezettem) eredeti kuplunggal. (Most, hogy leírtam remélem nem krepál be holnap).

svédnyugger 2015.07.02. 00:15:17

Húha! Itt rengeteg a szakértô, segíthetnétek. Abszolut hülye vagyok az autókhoz., bár a jogosítványom több, mint 40 éves. Még M.o-on szereztem, de abban az idôben a hosszú várakozás miatt (polski fiat) nem jutottam kocsihoz, aztán kivándorolva a körülmények miatt nem vezettem, nem is akartam, sohasem szerettem vezetni. A körülmények úgy hozták, hogy 16 éves kihagyás miatt mégis rákényszerültem. Megszünt itt a munkahelyem, de kaptam jó ajánlatot a firmától egy másik gyárban folytatni, ami 130 km-re volt, így a legcélszerübb a heti ingázás volt. Megjegyzés: hány magyar vállalná a körülményeket?, pláne, ha nôbôl van? Tehát be kellett ülni a nagy bizonytalanságba, több, mint 2 évig csináltam, valahogy belejöttem, de ettôl még nem jött meg a kedvem az autóhoz. Aztán a jó sors úgy hozta, hogy visszakerültem a lakóhelyemre, így megint megúsztam a vezetést újabb 16 évre, no elôfordult, hogy egy-egy buli után az erdei úton én vezettem haza feláldozván magam, de ez kényszer volt. Sajnos férjem korai halála után megint mint kezdô kellett beülni a volán mellé. Most már 6 év után nincs bennem a reszketés ha be kell ülni a kocsiba, de a hozzánemértés mindig kísért. Fogalmam nincs hogy kell a motorháztetôt kinyitni, mindent rábízok a mekanikusomra, szerencsére tudom, hogy nem ver át. A kocsi 17 éves, de minden évben csont nélkül veszi a vizsgát, most lekopogom, igaz elötte átnézetem, de a szokásos kopó alkatrészeken kívül eddig nem került túl sokba, igaz AC már nincs, nem éri meg cserélni, de minden más mûködik.
Kérdés a szakértôkhölz: a teljesen kinyomott kuplung befolyásolja a kopását?, t.i ha tudom, hogy vissza kell kapcsolnom, akkor kinyomott kuplunggal csorgok be a pl. körforgalomba, idôközben gondolva melyik sebességet válasszam vagy lámpát látva megsaccolom a váltást és ugyancsak kinyomott kuplunggal közelítem a keresztezôdést. Kösz a választ és ne cikizz, mert én egy 70-es öreglány vagyok.

adg 2015.07.02. 00:25:08

@mojyo: szerintem teljesen ertheto volt az osszes bejegyzesed, ha valaki az elejetol olvasta oket. Csak az ugy bonyolultabb.
Legkozelebb minden bejegyzesedbe ird bele az elozmenyeket is, mindet, meg az esetleges arra jott hozzaszolasokat mindenkitol. Meg az azokra erkezett reagalasokat masoktol.

Mondjuk akkor sem lesz elolvasva, csak az a resze, amelyikre ugrani lehet. :))

En egyebkent csak nagyon nagyon ritkan hasznaltam kezifeket barmire is. Telen meg kb egyaltalan nem, mert konnyen befagyott. Regi ocska kocsiknal inkabb, ahol szabadon volt a bovden, belement a hole meg sar, aztan mindig behuzott allapotban fagy meg persze, es nehez kioldani.

Szoval inkabb rajta tartom a labam a feken. Amikor lehet indulni, akkor meg atlepek a gazra, meg a kuplungra es annyi.
utomatanal is a feken van a labam ha csak rovid idore kell megallni. Meg ha kiteszem N allasba, akkor is.
Igy szoktam meg. Szerintem jo igy. Majd a kovetkezo vevo megnezi az autot, mielott megveszi, es lehetosege lesz donteni. Eddig mindet eladtam. :)

FutureFry 2015.07.02. 00:34:34

@Taxomükke: Ha "hand brake"-nek hívtad, esetleg nem tudta a kölcsönzős miről van szó. "Emergency brake"-ként lehet felismerte volna a fogalmat (vagy, ahogy @pappito: mondta, "parking brake"-ként). Egyébként én úgy tudom ez (továbbra is) kötelező az Amerikában árult autókon, pl:
www.federalregister.gov/articles/2005/06/30/05-12880/federal-motor-vehicle-safety-standards-hydraulic-and-electric-brake-systems

"Each vehicle shall be manufactured with a parking brake system ..."

montroyal ( CAN qc) 2015.07.02. 00:35:34

unatkozunk?
ezt a sok fék (fake) commentet...:-)

kék madár 2015.07.02. 00:38:33

@FutureFry: ja 230 ezret kibirt, akkor szerintem jobban kimelted, mint azt gondolod :)

adg 2015.07.02. 00:39:36

@svédnyugger: ha teljesen kinyomod a kuplungot, akkor nem kopik a tarcsa. Viszont nem biztos, hogy a szerkezet mechanikajanak olyan nagyon jo. En nem tennem, par mp oke, de percekig semmikepp nem helyes gyakorlat. A labadat is erolteti, meg a kuplungot is.

adg 2015.07.02. 00:46:38

Szerintem sokan azt nem latjak, hogy az auto azert megiscsak egy eszkoz.
Kicsit hamarabb elkolik a kuplung? Csak egy alkatresz, ki kell cserelni a tarcsat, es kesz.
Mas meg szeret jobban megindulni a lampanal, meg nagyokat fekezni. Nemi meg feket kell gyakrabban szervizelni, meg tobbet kolt benzinre.
Nem szabad ezeknek tul nagy feneket keriteni. Egy rendesen karbantartott hasznalt autot szivesebben vennek meg, akkor is, ha esetleg a gazdi sokat csusztatta a kuplungot, de amugy odafigyelt a kocsijara. Egy tokeletesen kuplungolo belvarosiversenyzos hulyegyerek kocsijat meg inkabb nem.

Csak egy eszkoz, helyen kell kezelni.

Igaz Barát 2015.07.02. 00:54:07

@svédnyugger:
Ha jól tudom, akkor a kinyomott kuplunggal gurulás, illetve várakozás a kinyomócsapágyat öli meg idő előtt.
@adg: Tudom, az is a kuplung mechanika része. :)

kék madár 2015.07.02. 00:56:36

@adg: van egy elado autom, nyugdijas videki orvose volt, csak hetvegen hasznalta, es akkor is csak lemosatni meg szervizbe vitte

adg 2015.07.02. 01:08:48

@kék madár: annyi ilyen nyugdijas orvos van, nem? Csak arra kell az auto nekik, hogy legyen mit lemosni hetvegente...

kék madár 2015.07.02. 01:19:16

en amikor az Ecserire jartam, mindig megdobbentem, hogy a kalocsai korzeti orvosnak mennyi autora telt :)

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.02. 06:05:49

@svédnyugger: a kopasat a kinyomas nem.
Valami mast igen, mert ha tul sokat csinalod, akkor egy ido utan hajlamos beesni.

Ugyandehogy (törölt) 2015.07.02. 06:09:08

@kék madár:
háhá.
noi vezetotol, nemdohanyzo, az elmult tiz evben 6000 km-t tett bele?

SzZoole 2015.07.02. 06:28:49

@pappito: igazad van P. most,hogy vissza emlekszem a '93-as vizsgamra tényleg rögzítőfék-nek tanultuk.

Az en automban az electric park break nem bovdeneket huzgal,ha meg nyomom a gombot egy vinyogast hallok es a 4 fektarcsara rafog a betét

Morgo1229 2015.07.02. 07:26:21

Tiszta Csengetett MyLord. Olyan ostoba a posztolo. Feudalis viszonyokat emleget kozben o is csak rug egyet azokon akik alatta vannak. Mint a sorozatban.... A szakacsno meg az inas a takaritonot szivatta persze..... Hierarchia mindig mindenhol van. Ajanlom olvasni a 100 leggazdagabb magyar kiadvanyt. Leginkabb a selfmade milliardosokrol. Mindenki a sajat sorsa kovacsa. Kivetelt kepeznek persze a tartosan beteg embertarsaink.

Taxomükke (UK) 2015.07.02. 08:15:52

@FutureFry: Igazad van, ez lehetett a helyzet. Emergency brake-et nem kerdeztem, nem mondta.
Amugy is hulyek az amcsik, nem tudnak angolul. Akartam petrolt a benzinkutnal, es nem adtak.
Csak vicc volt!!!

Mme Seldon 2015.07.02. 09:06:32

@montroyal ( CAN qc):
Tényleg az. Bezzeg amikor én mondtam a Mordor-t, kaptam. Most meg már lassan szállóige.

Hari Seldon 2 2015.07.02. 09:08:14

@Mme Seldon:
Előbbi én voltam.
Megint elfelejtettem hogy nem én vagyok bejelentkezve.

M. Péter 2015.07.02. 09:11:31

@diggerdriver: Nem, egyszerűen ha megnyomod a gombot, egy kis villanymotor odanyomja a fékpofát a féktárcsához.

Mérnork 2015.07.02. 09:52:50

Azé jó lenne, ha a sok mindenszarmagyarországon poszt írói képesek lennének némi konkrétumot beleírni a nagyhalál közé. Esetleg hogy mi a végzettségük, ország melyik részén halnak épp éhen, hány évesek stb. Mer aki nyóc általánossal vagy esetleg egy könyvtár/ruhatár szakos diplomával vezérigazgatói fizetésre vágyik és nem kapja meg, azt ugyan meg lehet érteni, hogy elégedetlen, de ebben nem az ország a hibás...

Bicepsz Elek 2015.07.02. 10:25:02

Az embernek elobb utobb le kell rtelepednie valahol es errol dontenie kell!!!
A szakma es az "emberi dolgok"(ebbe beletartozik a pofatlansag is neha) sokkal fontosabb, mint a nyelvtudas, foleg a mernoki, orvosi szferaban(angol nyelvteruleten pl.).
Magyarorszagon sok rossz dolog van, es elso ebben a penz(megelhetes honaprol honapra), az ageizmus, a bunko munkaltatok.
Kulfoldon nehezebb allando barati kort kiepiteni, ingatlant vasarolni(berlessel viszont mindig "jobbagy leszel" : ha a tulaj ugy gondolja egy honapod van elhuzni a p..ba), az ottai emberek mentalitasat megerteni, jobb munkat kapni szakma nelkul(a pincerkedesbol kioregszik az ember 30 felett az angolszasz vilagban pl.). Szoval meg kell fontolni mindent alaposan.

Bicepsz Elek 2015.07.02. 10:25:15

Ja megjegyzes: en most Angliaban dolgozom es hetvegen is kell dolgozni(mindegyiken). Na es most itt is elterjedt par eve a sok uj bevandorlo miatt a "Nem kotelezo itt dolgozni" duma. Szoval valtoznak az idok itt is!!

GQ 2015.07.02. 10:25:30

@Andras125: hej, én világcégnél (pest) dolgozok, és mégsem lett még duplája a fizum 5.5 év alatt. lehet, valamit én csinálok rosszul, de valóban emelkedett. az amúgy tudod, hogy magyarország <> pest?! mondjuk nyilván nagyobb boldogság lenne, ha mindenki pesten élne/dolgozna...

egyébként nem azzal van a probléma - az általános probléma, hogy a főnöke az embernek többet keres - nyilván ebben van ráció. a gond az, hogy sokkal többet, néha többszörösét egy sima manager mondjuk egy beosztottjának. pl volt egy munkahelyem, ahol némelyik manager megkereste az én fizum 3x-t, pedig csak egy lépcsővel volt fölöttem. azért ez nem reális. (illetőleg az ő keresetük az volt, az enyém nem :D).

GQ 2015.07.02. 10:26:25

@Mérnork: most viccen kívül, azt szeretnéd mondani, hogy ha csak 8 általánosom van bármilyen okból kifolyólag (pl mert szellemileg csökkent képességű vagyok, vagy mert a szüleim/szülőm kellett segítenem, hogy tudjunk enni, vagy mert csak egyszerűen f@sz vagyok), akkor már nincs jogom egy normális élethez? és normális alatt nem azt kell érteni, hogy mindenki vezérigazgató akarna lenni, de fussa má' egy kocsira - nem, ne 20 évesre -, fussa lakhatásra, fussa arra, hogy néhanapján szórakozzak is (ki így, ki úgy), ruházkodásra és élelemre, meg aztán szaporodjak is, sokasodjak.

nem vagy te kiváltságos, kisbarátom, azért, mert pont úgy alakult az életed. keress többet, mint az átlag, vagy mint a 8 általános, de attól még az is éljen már normális körülmények között.

svédnyugger 2015.07.02. 10:47:32

Köszönöm a válaszaitokat, megint okosabb lettem kicsit.
Kedves HA, már elég régóta itt vagyok, igaz nem sokat szólok hozzá, de nem lenne ideje, hogy fehér listára kerüljek?

GQ 2015.07.02. 10:57:58

@Morgo1229: az előző válaszom úgy tűnik, nem ment át a rostán... szóval nyilván azért milliárdos mindenki, mert mindenki a saját sorsa kovácsa... dzsízösz!

bpetya75 2015.07.02. 14:26:19

@GQ:

Mert csak vezérigazgatói fizuból lehet normális életet élni?

Szerintem arról ír a koma, hogy a realitások és az elvárások közelítése jelentősen növelheti az esélyét annak, hogy az ember jól érezze magát a bőrében. Nagyjából.

GQ 2015.07.02. 15:19:58

@bpetya75: nem. de nem is mondjuk a közmunkából.

maradjunk annyiban, hogy magyarországon a bérek rettentő rosszak egy jó nagy rétegnek. dolgoztál már valaha gyártósori operátorként mondjuk havi 80-90 ezerért? ott van miből leadni szerinted? vagy minimálbérért?! na ugye...

DieNanny CH 2015.07.02. 16:25:30

Offolhatok autó-témában? :-D
Ismeri valaki a Peugeot Partner Tepee-t? Mennyire megbízható autó?

Morgo1229 2015.07.02. 17:44:31

@GQ: Nem olvastad el, amit irtam. Vannak nem kis szamban olyanok a kiadvanyban, akik Magyarorszagon talaltak meg a szamitasukat. Es most nem azokrol beszelek, akik kozel vannak/voltak az allami kozbeszerzesekhez.

Morgo1229 2015.07.02. 17:46:24

@svédnyugger: szerintem akar elso naptol feherlistas lehetsz, ha irsz HA-nak levelet es megigered, hogy jo leszel.

DieNanny CH 2015.07.02. 20:22:25

@wuaaa [nor]:

Köszi szépen!

Esetleg valakinek még frissebb? Mondjuk idei? :-)))

svédnyugger 2015.07.02. 22:23:31

@Morgo1229:
De hiszen írtam már, igaz nem levelet, hanem hozzászólást és ígértem fût, fát és egyéb zöldséget.

micsoda? 2015.07.02. 22:43:42

" Tanulni, tanulni és tanulni." Nocsak, ilyet mondani, amit Lenin mondott. Ez nálunk nem divat.:) Pedig örök igazság.
Eltörlünk mindent kicsiben, és nagyban is, aztán csodálkozunk, hogy nem megyünk semmire. (életpályamodell, Emmi/Emberi Erőforrások Minisztériuma, Duális képzés, stb)

Őszinte poszt, tetszett.

wuaaa 2015.07.03. 11:32:37

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Egy idei autóról kérdezed, hogy mennyire megbízható? :)) Max fél év alatt nem tudom mi derülhetne ki ilyen téren... :))

Balt 2015.07.03. 14:45:58

@kék madár: Egyszerű: ha valaki diplomával (khm. tengeri hajós stb. tapasztalattal), 2 idegen nyelvvel itthon csak minimálbéren (bejelentett) munkát talál, az talán tényleg jobb, ha Kínában keresi a számítását. Hátha.

Nem tetszett.

Balt 2015.07.03. 14:45:58

@Mérnork: Tökéletesen egyetértek, miként az imént írtam másik oldalról közelítve. (Moderálás után meg is jelenik talán.)

DieNanny CH 2015.07.06. 19:49:30

@wuaaa [nor]:

Ja, én nem tudtam, hogy idei... Csak anyukám írta, hogy vettek egy ilyet... :-)

wuaaa 2015.07.06. 19:50:39

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Ja, akkor meg majd úgyis kiderül... :))

Armand7 2015.07.19. 19:04:24

Nem tetszett...

Onnantól kezdve, hogy valaki minimálbérért dolgozik Magyarországon, pont letojom mit mond az itteni életről. Nyílván nem fog ódákat zengeni róla, de ez a saját bénasága, nem az ország hibája. Az ilyen mint a kedves író, egyszerűen életképtelen, sehol sem lesz sikeres.

Te nem azért költözöl el innen, mert máshol magasabb a fizetés, hanem mert máshol magasabb a minimálbér. Ha itthon csak ennyire voltál képes, máshol tuti nem leszel jobb.

Én is ki szeretnék költözni Amerikába tanulni, majd céget alapítani, nem pedig azért, mert ott 300ezret kapok munkanélküli segélyként...

Ez a véleményem.

2015.07.22. 14:42:42

Nem tetszett. Tipikus nyavalygásos hozzáállás.
Minimálbéresként tengődni nem karrier. Attól, hogy külföldön jobban megfizetik a minimálbéres nyugágypakolót, az ott sem lesz karrier, csak lehet, hogy jobb körülmények közt tengődik. Ha meg nyugágypakoláson kívül nem ért semmihez, akkor legalább legyen erős és terhelhető. Azt is megfizetik, ha megtalálod a megfelelő helyet.
Ismerősöm vastelepen cipelte a 130kg betonvasat a hóna alatt 45 évesen max 120ezer sötétszürke fizetésért. Most talált kőművesbrigádot, 160-200ezer körül keres. Fizikai munkásként, semmiféle végzettsége nincs.
Másik ismerősöm informatikus mérnök, kb. félmillió nettót visz haza. Tudja, hogy külföldön jobban is kereshetne a szakmájában, és odakint sok, a tudása tizedrészével sem rendelkező kis nyikhaj jobban keres, de nem érdekli. Nekünk ennyi elég idehaza és jól érezzük magunkat mind a hárman.
Szóval akinek sok pénz kell, az tanuljon. El tud boldogulni idehaza is, ha jó. Ha nem, nos akkor külföldön tud csak elég fizetést találni. (amig jól működik az EU.) Valamit valamiért.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása