oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. május 07. 06:47,  Közös felelősség Magyarország jövője 247 komment

2015. május 07. 06:47 Határátkelő

Közös felelősség Magyarország jövője

A mai poszt akár születhetett volna a Magyarország és én pályázatra is (részben az is inspirálta), ám végül mégis azon kívül indul. Pedig Melinda írása nagyon érdekes kérdéseket feszeget, már a kiindulópontja is az, a kérdéssel, hogy vajon táguló világunkban mennyire hasonlít a mostani határátkeléshez ahhoz, amikor régen a falujukat hagyták el a fiatalok.

duna_sajat.jpg

„Falusi lány vagyok, talán innen jött, hogy mindig is szerettem a régi öregek történeteit hallgatni… marhalegeltetésről, nagybirtokos urakról, elemi iskoláról, bábaasszonyokról, a nagy háborúkról, az ellenforradalomról, a TSZ-ekről, a beszolgáltatásokról, az aratásról, a nagy havazásokról… stb.

A történetek emlékei mentén megelevenednek képzeletemben a rég élt emberek hétköznapjai. Ahogy a falusi ember saját faluján belül élt és házasodott szívesen; nagyritkán jutott el a szomszéd falvakba, közeli nagyvárosokba.

Talán a kalandvágy, talán a megélhetési kényszer okán kezdett ez a fajta életstílus egyre inkább megváltozni. A fiatalok már a falut elhagyva a városokba mentek, hogy magasabb iskolákat végezzenek, lányok úriházakhoz szegődtek szolgálónak, a kapitalizmus időszakában is emberek ezrei özönlöttek falvakból az iparvárosokba.

Vajon hiányzott nekik a falu, amelynek poros utcáin gyermekkorukat töltötték – különösen egy olyan világban, ahol szinte kizárólag a hagyományos postai levelezés útján tartották egymással a kapcsolatot az emberek?

Vajon az otthon maradottak hogy élték meg mindezt? Vajon örültek annak, hogy kineveltek egy legényt vagy leányt, aki a nagyvárosban, az új kihívások közepette is megállja a helyét? Vajon tudtak örülni a fiatal sikerének, vagy inkább irigykedtek?

Vajon ezek a legények és leányok úgy tudtak hazatérni, hogy a város fényűzése nem halványította el bennük a tiszteletet, hálát és szeretetet szüleik, szülőfalujuk és a korábban életük mindennapjaihoz szorosan hozzá tartozó asszonyok és emberek iránt?

Hiszen ez a kicsi falu adott nekik meg mindent, mint ahogy a magocskának a gondos kertész: termékeny talajba ültette, rendszeresen öntözgette, védte a kártevők ellen, karóval támasztotta gyenge ágait, óvó szeretetével ölelte körül.

Ha megállod a helyed, bárhová is mégy a világban, akkor Te ezt mind megkaptad – és valószínűleg soha nem az foglalkoztatott igazán, hogy mi az, amiből többet, jobbat kellett volna, hogy kapjál; ami nem elég, ami rossz, ami hiányzik. Egyszerűen csak kerested az örömöt abban, amit számodra az élet; és a föld ahová születtél kínált.

Mint ahogy most is - akár az idegen országban, idegen emberek között is - arra figyelsz, ami szép, amiből tanulsz, ami segít fejlődni, ami hozzáad az életedhez. És nem a hiányra - azt gondolom, a honvágy miatt sokunk és sokszor játszott volna örömmel gyalogkakukkot és futott volna megállás nélkül hazáig. Ehhez jön hozzá, hogy az „itt sincs kolbászból a kerítés” dolog egyetemes érvényű - ami igazán fontos, az a személyes látásmódod.

Két éve Skóciában

Közel két éve - életem első repülésének izgalmai után - busszal utaztam a leendő munkahelyem felé, amikor feltűnt, hogy talán elveszítettem a szabadságomat. Kerítések, kőfalak, szögesdrótok mindenütt.

Bár egy másfajta szabadságot adott a kint töltött időszak, mégis nagyon tudott hiányozni közben az a szabad mozgástér, amely Magyarországon magától értetődő. Hogy elindulok erdőn, mezőn keresztül és csak megyek, amerre kedvem tartja, hogy bicajjal fedezhetem fel a vidéket és járhatom be a földutakat.

Okés; kint is vannak kijelölt túraútvonalak, ezen felül pedig mondták a helyiek, hogy jogilag és egyébként is mehetek én keresztül szinte mindenen. De azért én továbbra is ódzkodtam kicsit a birka, marha, ló és mindenféle egyéb, remélhetően békésen legelésző csapatoktól.

Meg hát elég macera is lett volna egy-két kilométerenként a lelakatolt kapukon átdobálni a bringát mondjuk. De jártam én kint „Alkonyat filmekbe” illő erdőkbe, mégis: a zalai vidék erdői, különösen akácvirágzáskor, mikor tele a levegő virágillattal… semmihez nem foghatóak.

Ahogy sajnos az erdeinkben szétszórt szemét sem; persze fordítottan arányos értelemben. Gondolkodtam is azon, vajon máshol miért magától értetődő, hogy tisztelik a természetet, az erdőt és nem használják szemétlerakónak?

Emlékszem tavaly egy hétre tudtam csak hazajönni a nyári időszakban Skóciából. Másfél nap utazás után már majdnem éjfél volt, mikor a célegyenesben bandukoltam hazafelé.

Azok a meleg nyári esték, a csillagos ég, az útszéli diófák, amelyek - úgy tűnt- úgy megnőttek, mióta utoljára elmentem mellettük. Igen, hiányoztak. Olyan helyről jöttem haza, ahol egyrészt gyakori a felhős égbolt, másrészt nyáron nem is sötétedik be teljesen.

Az meg, hogy – akár nappal - melegen lengedezzen a szél olyan ritka, mint nálunk a fehér holló. És a nyári viharok, dörgés-villámlás, eső után a föld illata… mind, mind hiányzott.

Persze a természet kint is megmutatja mire képes; idehaza csak lengedezik a szellő a kinti széllökésekhez képest, a tengert is brutál mód felkorbácsolja – átcsapó hullámok miatt elzárt hidak, sérült tetőszerkezet és kidőlt fák? – ezekből nem is csinálnak nagy ügyet, nem stresszelnek rá.

De a skótoknál nincsenek igazán olyan esőzések, mintha dézsából öntenék, jégesőjük sincsen, és télen a hó nem ropog a talpuk alatt, mert ritkán van náluk annyira hideg. Vizesen esik és vizes is marad a hó és nagyon hamar elolvad; torlaszokat is maximum a hegyekben csinál a hóvihar. Szeretem érezni, figyelni természet erejét, és bizony tetszett, hogy kint nem is nyavalyognak annyit miatta.

A hiányzó ízek

De ó, hogy mennyi minden hiányzott még. Vizeink… télen a termálfürdőink nyáron a strandjaink és a Balaton. Vízparti programok barátokkal, családdal, délutánok, amikor a forró napsütés elől belemenekülsz a hűsítően kellemes vízbe, és élvezed… úgy egyáltalán a nyarat!

A magyar ételek és ízek… ez a dolog kicsit összetett, és nem csupán a Túró Rudi, a Pick szalámi, a Kapucíner és Sport szelet, vagy a Tokaji aszú jut eszembe.

Az ember lánya nyilván megpróbálja az otthon ízvilágát akár a legegyszerűbb ételekbe is belecsempészni. De nem is tűnik ez mindig olyan könnyű feladatnak: a tejföl, a túró, ételecet, mustár és torma, pirospaprika és egyéb fűszerek, aztán hogy kizárólag kaliforniai paprikát lehetett kapni a boltokban, tv paprikát sehol nem láttam, a felvágottak, kolbászok... szóval alap összetevők íze és állaga messze nem volt ugyanolyan, és hát ebből következően a végeredmény sem egészen volt ugyanolyan.

Mi az, amiért hazajönnék?

De vajon ahhoz mi hiányzik, hogy haza is akarjak esetleg végleg jönni? Én magam is szívesen kezdenék inkább egy, az előzőekhez hasonló gondolatmenetbe, hiszen olyan jó lenne csak arról beszélni, mennyi minden szép, jó húz haza.

De mégis kikerülhetetlennek érzem a kérdést. Ezt a bizony nehéz kérdést. De nem a panaszkodásról szólnának a gondolataim, hanem sokkal inkább valamiféle megoldáskeresésről.

Mikor éppen a Vida Ildikó ügyről szóltak az online hírportálok, akkor mentem bele egy skót fiúval egy politikai jellegű beszélgetésbe és fakadtam ki azon, hogyan is mennek nálunk a dolgok.

Elgondolkodtatott, amit hozzáfűzött: „Nálunk a politikusok nem mernék megtenni, hogy nem váltanak le bármely közéleti személyiséget, ha korrupciós botrányba keveredik. Egész egyszerűen azért, mert nem kockáztatják ezzel azt, hogy nem választják meg őket a következő ciklusban”.

Számukra ennyire egyszerű az, ami számunkra bizony nagyon nem az. Azt látom, hogy jelenleg Magyarországon gátlástalanul és pofátlanul meg lehet csinálni - és meg is csinálnak - a választópolgárral szinte mindent. Ebben pedig egyértelműen benne van a rendszer felelőssége, amelybe beleszocializálódtunk.

Az átmentett szocializmus

Mert bizony úgy tűnik, minden, ami emberileg és morálisan élhetetlenné tette a szocializmust, amitől leginkább szerettünk volna szabadulni; átmentődött. Jól ismerjük a rendszert, hiszen mióta az eszünket tudjuk benne élünk, de talán mégsem vagyunk a működésének igazán a tudatában.

Megmondják, mit csináljunk, mi jó nekünk (vagy legalábbis mit kell szó nélkül elfogadnunk jónak), nem kell gondolkodni, nem kell igazán személyes felelősséget vállalni, nem kell kockáztatni csak eltűrni; alá-fölérendeltségi szerepek világosak.

Illúziókeltéssel igyekeznek némi jóléti érzést fenntartani, hiteltelenek a vezetők, sok esetben információk rejtegetése, elferdítése folyik; közben pedig mindig megtalálják azt a réteget, amelyről még bőrt lehet lehúzni, totál kiszolgáltatottá tesz. És mivel beleszocializálódtunk, így mindez számunkra szinte természetes.

Ez a fajta rendszer pedig átitat mindent Magyarországon: közéletet, bürokráciát, munkaerőpiacot, igazságszolgáltatást; egészségügyet, gyakran még a személyes kapcsolatrendszereket is. Talán nem is könnyű mindezt átlátni és meghozni a döntést: nem tetszik nekem ez a rendszer; én máshogy akarom csinálni.

Azok, akik kimentek és kimennek a saját életükre vonatkozóan meghozták a döntést: nem akarom ezt a rendszert tovább kiszolgálni, nem leszek tovább az áldozata.

Közös felelősség

De vajon a rengeteg határátkelő és a még több itthon maradott tud-e, és akar-e Magyarország jövőjéért egyfajta közös felelősséget vállalni?

Talán kétoldalú a dolog. Egyik oldalról, amikor sem a személyes életünkben, sem pedig közösségi és politikai szinten nem hagyjuk, hogy játszanak csak velünk, hogy kiszolgáltatottá tegyenek és haszonállatnak tartsanak minket; hogy olyan döntéseket hozzanak a fejünk felett, amelyeket aztán évtizedekig szívunk - és az unokáink is szívni fognak.

Mindez persze valahol azért kockázatvállalással jár - mert el kell hagyni hozzá azt a komfortzónát, amelyet az „ismerős” rendszer jelent -; de hiszem, hogy megéri. És hiszem, hogy ennek nem kizárólagos megoldása a külföld - bár egyértelműen a könnyebbnek tűnik.

Ez a „nem választják meg őket” felelőssége, amikor valahogy megpróbálod kivonni magad a rendszer alól, és eldöntöd: nem hódolsz be neki tovább. Amikor bölcsen döntesz a vezetőidről, amikor nem lehet már megvenni Téged csupán ígéretekkel, amikor a hitelességet többre becsülöd, mint bármely színjátékot, amikor elkezdesz átlátni a manipuláción. Kezdve a kistelepülési, városi és helyi szinteken, hogy alulról legyen születőben valamiféle új, talán élhetőbb rendszer.

Másik oldalról, amikor a hatalom mellé felelősség párosul: talán a „nem merik megtenni” felelőssége, talán pusztán csak egyfajta bölcs hatalomgyakorlás felelőssége.

Amikor a megválasztott politikusok, képviselők és polgármesterek átérzik a vezetői szerep súlyát és felelősségét: amikor hajlandóak partnerként tekinteni az emberekre ahelyett, hogy birkaként, haszonállatként kezelnék őket.

Amikor a közösség jóléte a cél és nem egy bizonyos felső réteg és a külföldi politika és tőke kiszolgálása. Amikor felülről is elkezdődik valamiféle változás és talán a kettő valahol – egy élhetőbb Magyarország határán - összeér.

Tudatváltás kellene

Nem azt mondom, hogy például a kinti politikai rendszernek nincsenek hiányosságai, hogy tökéletesen alárendeli magát a politika a közösségi érdekeknek, de még azt sem hogy a látszat mögött nem húzódnak meg mégis hasonló hatalmi, gazdasági, politikai és korrupciós játszmák.

Csak azt mondom, hogy azon, ami itthon van, közös érdekünk lenne változtatni. Mert azt gondolom, akik elmentek azok legnagyobb része örömmel jönne haza, amint – a rendszerváltást negyed évszázaddal követően- valamiféle tudatváltás is elkezdődne. Könnyen érhet az a vád, hogy álmodozom. Egy bizonyos: nem én vagyok az egyetlen!

Az, hogy odakint kedvesek, barátságosak és mosolygósak az emberek már szinte fel sem tűnik. Viszont amikor hazajövök, akkor mindig őszinte csodálattal és tisztelettel figyelem azokat, akik itthon tudják megőrizni a mosolyukat, kedvességüket, emberi értékrendszerüket.

Azokat, akik meg tudnak őrizni valamiféle lelkesedést, ezáltal minőséget csempészve társas kapcsolataikba és mindabba, amit csinálnak, dolgoznak. Azokat, akik ebben a rendszerben is becsületesek tudnak maradni… mindenféle kiszolgáltatottságuk ellenére is.

Mert Ti vagytok a hétköznapi hősök, akik élővé és élhetővé teszitek személyes környezeteteket! Az, hogy találkozom ilyen emberekkel itthon valahogy még mindig reményt ad.

Család és barátok, az együtt töltött idő? Egyértelműen ők azok, akiket soha, sehol, senki és semmi nem pótolhat igazán. De azt veszem észre, hogy jobban megbecsülöm őket, mióta elmentem, és jobban meg is mutatkozik, mely barátságok az igazán értékesek az életemben.

Annyira könnyen hagyjuk a mindennapoknak, hogy ellaposítsák a kapcsolatrendszereinket és elfelejtünk igazán örülni annak az arcnak, mosolynak, üdvözlésnek, szeretetet kifejező gesztusnak, amellyel nap - nap után találkozunk. Talán kell a távolság, hogy az életünk értékeit igazán fel tudjuk mérni.

De ha emberek, akkor hiányzott a temető is. Főleg a Mindenszentek időszakában, az emlékezésnek ezen a sajtos közösségi ünnepén. Nem mehettem és nem vihettem a kis saját készítésű koszorúimat, a kis mécseseimet azok sírjaira, akik az életem részei voltak, de már csak ennyit adhatok nekik. És amikor távol vagyok néha-néha összeszorul a szívem ha eszembe jut: vajon lesz –e olyan, akit már csak a temetőben találok meg, mikor legközelebb visszatérek?

Örömmel várni azt, aki elment

Akárhogy is… személyes világunk „tágul”, a határok kitolódnak. Ami rég a falu elhagyását jelentette, az talán ma az ország elhagyása. Lehet vitatkozni arról, hogy ez a tendencia jó vagy rossz, de talán nem érdemes.

Talán sokkal jobb, örömmel hazavárni azt, aki elment… illetve mindig azzal a tudattal és érzésvilággal hazajönni, hogy „én Magyarországon vagyok igazán csak otthon”.

Mi mást mondhatnék még: hálás vagyok, amiért Magyarország a „bölcső”, ahonnan elindulhattam – mint szegény legény a mesében – szerencsét próbálni. A mese végét az élet tolla meg majd megírja.”

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Nagy-Britannia Skócia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr517434530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Muscari 2015.05.07. 14:55:49

@Cascabel: ez a madár haláli jópofa!

Bonjour 2015.05.07. 14:56:14

@Cascabel: te trollkodsz ma itten! :)))
Vidám fickó lehetett ez a Tompa gyerek, mint az összes magyar költő. Vagy van nekünk is Villonunk?

Ma nincs gyapotföld? Ma én is csak ügyintézni voltam, most kipihenem magamat ma.

@charlieharper: ilyen egy-két hetes oktatás gyerekeknek is van? Milyen kortól? Uszóvizsga kell hozzá? Mikor érdemes menni? Dobsz egy megbízható linket, vagy nevet, ha tudsz ilyenről?

Muscari 2015.05.07. 14:56:53

@**mimi**: próbálkozzál egy kicsit jobban :-)))

2015.05.07. 14:57:29

@firg_firg:
"...hallgatta hogy az "ellenforradalom" szot hasznaljak az akkor tortentekre, a radioban meg a tv-ben, es hat mit tudja o hogy mit jelent az."

Ez a baj, hogy Mo-n sok ember nem gondolkodik. Akkor sem, most sem.

blackhairlady 2015.05.07. 14:58:03

@snygg panda: Olyanok istenitik a romantikus videki eletet akik maximum csak a nyari szunetet toltottek ott.

Bonjour 2015.05.07. 14:58:07

@charlieharper: sorry, nem olvasam végis rendesen a kommented, benne a válasz. Ne is válaszolj, ez alapján megkeresem.

blackhairlady 2015.05.07. 15:00:00

@Zoole[uk]: Omleszteni kell egy nagy szatyorban:)

blackhairlady 2015.05.07. 15:01:15

@Zoole[uk]: Na de Diana nevvel? Nem biztos, hogy tapsikolnanak:D

2015.05.07. 15:02:07

@blackhair-lady:

Jah, azt hiszik, hogy Tüskevár meg madafaka Matula bácsi, azt' ennyi. :)))

Volt valamikor az Indexen egy jó cikk, hogy a "régi szép idők" mit jelentett mondjuk 60-80-100 éve vidéken. Állati jó volt, ahogy kifejtette milyen szegénység, nyomorúság, és kényszerű élet volt akkoriban. Nem mintha ma sokkal jobb lenne.

Muscari 2015.05.07. 15:08:52

@Bebbi: megkérdezem a nepáli barátumkat az adakozásról. Az a helyzet, hogy ő a testvérének küldi a pénzt, amit összegyűjtött, aki a helyszínen van. Ott segít, kaját visz a rászorulóknak meg ilyesmi.

Gondolom az részede nem opció, hogy megadom a barátunk bankszámlaszámát :-)

Azt javaslom, hogy aki adakozni akar, az adjon az UNICEF-nek. Ők mégis csak az ENSZ szervezete és ott vannak a helyszínen. Esetleg vedd fel a kapcsolatot Mirjammal, hogy tudj annak a kolostornak küldeni, akiknek ők is küldtek.

Muscari 2015.05.07. 15:15:04

@Zoole[uk]: bele is buktak, a Fornetti biztosan. Azt tudtad, hogy Kanadában pl nem engedélyezték a forgalmazását, mert annyi és olyan adalékanyag van benne?
Inkább süssön mindenki otthon.

blackhairlady 2015.05.07. 15:15:55

@Dragonlady (Bp, Hun): Szerintem inkabb (sokkal inkabb) szemelyiseg fuggo mint tanult dolog.
En barmennyire is jol erzem magam itt, sosem leszek amerikai, mindig is magyarnak vallom magam, amit buszken is hirdetek.
Aztan a vasarnapi anyak napi magyar pikniken talalkoztam olyan magyarokkal, akik mar amerikainak valljak magukat, pedig meg nem elnek itt olyan regen.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.07. 15:15:57

@firg_firg:
én 1990-ben voltam nyolcadikos. marha vicces volt, amikor a történelemtanár elkezdte mondani, hogy
... ééééés akkor 1956-ban az ellenforradalooooom, hoppá bocsánat, a forradalooooom.....
kibattul hiteles volt.
együtt a véresszájú kommunista orosztanárral, aki akkor meg hirtelen valami katolikus papot hívott meg osztályfőnöki órára mindenféle erkölcsi kérdésekről beszélgetni.
ja aztán volt 2001-ben egy iskolaigazgatóm (főnököm), aki annó tudományos szocializmusból doktorált, de aztán már 11 év elég volt neki a legnyálasabb népnemzeti dumát átvenni, nem tudom már, milyen szöveget nyomott le március 15-án az iskolai ünnepségen, hogy min akadtam ki pontosan, csak azt tudom, hogy annyira forgott a gyomrom, hogy mivel már tudtam, hogy úgyse akarok még egy évet ottmaradni abban az iskolában, tüntetőleg felálltam és kisétáltam az ünnepségről :-) nem lettem megdicsérve.
(soha nem voltam egy könnyű eset.)
deviszontszóval nekem meg ezzel is bajom van, amikor valaki hiperaktív szélkakas módjára tud pörögni, ahogyan éppen kell.

Bebbi 2015.05.07. 15:17:54

@Muscari: Koszonom. Kozben mar itt Svajcban megtettem a magam reszet, volt itt egy ossznepi gyujtes, ha minden igaz CHF 11 mio jott ossze aznap, meg elotte tovabbi CHF 6 mio. :-)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.07. 15:18:18

@blackhair-lady:
nekem az a furcsa, hogy miért nem lehet valaki egyszerre simán mind2, főleg olyan helyen, mint ott nálatok, ahol simán létezik és elfogadható a többes identitás, nem olyan szigorúan népnemzeti, etnikai és nyelvi alapon megy az országhoz tartozás.
de persze ezzel nem belédkötni akarok, vagy másokba, csak nekem furcsa.

Muscari 2015.05.07. 15:18:50

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: biztos, hogy csokis kívülről? Én mindig utáltam...

2015.05.07. 15:20:58

@Bonjour: Hat ez nem politikafuggo szerintem, Magyarorszagon ez tenyleg eleterzes. Nyilvan bennem is van ebbol, es tenyleg nem fikazasbol mondom en, hanem akkor ismerjuk fel, es foleg, fogadjuk el, hogy mi ilyenek vagyunk, es akkor eljunk ezzel egyutt, miert ne lehetne, csak eljunk mar... Mondjuk ki, es vallaljuk fel, hogy mi nem vagyunk olyanok, mint a tobbi normalis ember akiknek a mult egy raktar, mi nem tudjuk igy hasznalni a jelen elethez es a jovohoz szukseges eroforrasokhoz, nekunk a mult, foleg az ilyen elkepzelt, sosemletezett mult az egy ilyen celkituzes, akkor is, ha az aporodott, penesz-szagu es mallik rola a tapeta, ami mergezo es karositja az egeszseget. Halal komolyan mondom, hogy ez nem ostorozas, en nem vagyok egy Adyendre, hogy fajjon, hogy nekunk Mohacs kell, nem kell massa valni, hanem akkor szerintem akkor vallaljuk be, hogy akkor igen, ez van, legyunk mi a mallo vakolatu nihil orszaga, ha csak ez van, akkor ebbol legyen meg a szerepunk, a helyunk a vilagban, mindegy, csak legyen valami. Erre mondtam tegnap, hogy raadasul ez most meno, aruljuk akkor ezt a vilagnak, ha csak ez jutott, akkor csinaljuk, csak ne haldokoljunk tovabb, vagy legalabb akkor probaljunk ebbol a haldoklasbol megelni, es legyen ez az elmebeteg abszurd paradoxon a mi hungarikumunk, szoval erted? Tanuljunk akkor meg vele elni, en csak ezt mondom. Ez nem rossz szerep, es lehetne belole rendes onbecsulest kovacsolni, a luzersegbol is lehet, hiszen ha csak ez van akkor ebbol kell, miert ne lehetne. Itt van peldaul az Aranycsapat, mar felig sikerult eladni, csak nem a 6-3-at kellene, hanem az egesz rohadt tipikus magyar vesztes underdog-sztorit, hogy egy ilyen rakosista bortonallam csapata a total semmibol csinal valamit, es ott lehet a VB donton es az utolso pillanatban nem sikerult az egesz, az egesz remeny elveszett, mert kozben a forradalom is elveszett es szetesett az egesz, orokre. Ez az igazi Magyarorszag, es en elfogadom, hogy ez van, es akkor lassuk meg ennek az elonyet, es oruljunk neki, hogy ha mindig mindenben a vesztes oldalon alltunk, legalabb sose a mienk a gyoztesek felelossege, es nem nekunk kell rendet csinalni sehol mashol sem, fogjuk fel ugy, hogy ez egy ajandek, hogy akkor mi vagyunk akkor a vilag orok outsiderjei, hagyjuk a sertodottseget, es csinaljuk meg belole az orok vesztesek bolcsesseget, szoval erted, egyaltalan nem baj, hogy csak a ciponket bamujluk de akkor legyen belole kreativ energia, csinaljunk rola filmeket, zenet, legyunk mi az aszocialis nerdek orszaga, mindegy mit... ha tenyleg ennyire keptelenseg ezt megvaltoztatni, akkor fogadjuk el, es legyen ebbol energiank, de elni muszaj volna azert mar....

cuneguund 2015.05.07. 15:21:01

O jaj, itt is kisse tulcsordult a habos-babos nosztalgia az elejen, utana nem tudom, mert nem tudtam vegigolvasni... ugyhogy a vegerol sajna nem is tudok nyilatkozni, de nekem meg mindig furcsa, hogy mennyien hajlamosak erre a fajta diafilmes nosztalgiara...

SzZoole 2015.05.07. 15:28:38

@Bonjour: most ez van es elkövetkezendő pár évben is ez lesz.
Es hogy utánna mi lesz?tervek azok vannak,de tudod hogy van,ember tervez Isten végez,szóval majd meglátjuk mit hoz a jövő:)))

blackhairlady 2015.05.07. 15:32:08

@snygg panda: Pontosan. Persze volt nehany nagyobb, gazdagabb falu, de a legtobb egy sarfeszek volt. Es enm azert nem volt valas mert jobban megertettek egymast a hazastarsak, hanem mert kiutaltak volna a falubol.
En egy nagyobb faluba jartam kisvonattal iskolaba, eleg gazdag falunak szamitott, de meg az ott felnovo osztalytarsaim is utaltak ott lakni.
Nayaralni egy egy baranyai faluba jartunk a tesommal, edekes moson azt imadtam. Hogy miert? mert nyaralas volt, annak minden kellemes velejarojaval.

blackhairlady 2015.05.07. 15:35:59

@Dragonlady (Bp, Hun): Lehetne, persze, de pont ezt mondom, hogy ez szemelyiseg fuggo. Vannak olyanok is mint amit te emlitesz. en nagyon magyar vagyok aki nagyon szereti az amerikai eletformat:) ez most nagyon paradox?:D

SzZoole 2015.05.07. 15:36:03

@blackhair-lady: ha jol laknak vele,majd fognak:)))

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.07. 15:39:32

@blackhair-lady:
nekem nem, lehet, hogy mások ettől kiborulnak, hogy hogy mered? :-)

@mojyo:
te tolsz ilyenkor valamit, vagy ez így csak jön? :-)
hm, csak mert nagyon ott volt megint.

SzZoole 2015.05.07. 15:40:11

@Muscari: meg nagyon az indulása elején meg kóstoltam pár terméküket,olyan savat csinált,hogy sugárban hánytam:(((
En nem tudom sok ember hogy tudja meg enni azt a sz@rt....

2015.05.07. 15:48:59

@Dragonlady (Bp, Hun):
Ez az ország mindig is ilyen volt és ilyen is marad. Érdekes, hogy Magyarországon valahogy minden idióta rendszer sikeres tudott lenni...

Muscari 2015.05.07. 15:53:16

@Cascabel: volt egy tévé sorozat gyerekkoromban, az volt a címe, hogy Mint oldott kéve. Gőzöm sem volt, hogy mit jelent, arra emlékszem már csak, hogy volt benne egy Matild nevű szereplő. Kosztümös film volt.

blackhairlady 2015.05.07. 16:10:00

Ismeros volt a cim, megneztem a port.hu-n, igy mar emlekeztem ra. Micsoda szereposztasa volt.

blackhairlady 2015.05.07. 16:10:35

@Zoole[uk]: Hat a Dianas cukorkat nem eppen a jollakasra talaltak ki:)

blackhairlady 2015.05.07. 16:11:20

@Dragonlady (Bp, Hun): Meg nem talalkoztam kiborulo emberekkel, lehet, hogy csak a remiszto kulsom miatt nem mernek szolni:)

SzZoole 2015.05.07. 16:12:13

@blackhair-lady: ez tény,de ha sokat eszel belőle,jo kedved lesz:)))

Ugyandehogy (törölt) 2015.05.07. 16:22:30

@venbanya:

"ameddig nem lesz egy normális, élhető ország, addig nem megyünk haza. "

ugy erted, valaki csinalja meg neked helyetted, es akkor majd beleulsz a keszbe?

SzZoole 2015.05.07. 16:24:54

@blackhair-lady: jut eszembe egy régi sztori.
Meg a fiatalsagom kezdetén a békebeli '80-ás években,ha nem volt sok pénzünk pialni akkor a kisbótokban lehetet venni 2 decis kiszerelésben ezt a Diána sosborszeszt.Vetunk meg egy üveg narancs/sárga kólát es egesz elviselhető volt az íze.Mi csak ugy hívtuk hogy Dena.
Az a 2 decis Dena ütött akkorát mintha egy fel liter vodkát ittam volna:)))

qkuc 2015.05.07. 16:26:46

@blackhair-lady: Ellenben finom .... Veszek is hétvégén egy dobozzal.

Observer99 2015.05.07. 16:32:39

@geegee:
"A poszban szereplő "ellenforradalom" szón csak én ütközöm meg?"
Büdös egy kicsit!
A koromnál fogva igencsak benne éltem. Azt kell mondanom, hogy az egyszerű magyar is gógyis! Nem ellenforradalmat mondtak, de nem is forradalmat, hanem "'56-ban" ez, meg az történt. Ez teljesen szalonképes volt! Az tuti, aki ellenforradalomról beszélt, annak még a szagától is menekült mindenki!!

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.05.07. 16:45:06

@~~Babette~~: 50 évig csinálta, az még gombócból is sok

Muscari 2015.05.07. 16:48:40

@blackhair-lady: én is ránéztem, rosszul emlékeztem, Hedvig nevű szereplő volt, nem Matild. Csak azt tudtam, hogy fura név :-)

Ahogy elolvastam, így már a történet is dereng. Milyen jó sorozatok voltak akkoriban, vagy csak egyszerűen néztük, mert nem volt más, az idő meg mindent megszépít, még a Túró R ízét is.

Erről jut eszembe, van egy édesség, ami nagyon hiányzik, mert nagyon szerettem. Grandolettinek hívták, a Bonbonetti gyártotta. Étcsokiba mártott összetekert osttya, töltelék nélkül. Isteni volt.

Mikor márciusban otthon jártam, az Andrássy úton örömmel fedeztem fel egy Bonbonetti márkaboltot, egyből rájuk rontottam. Sajnos azonban a mocskok megszüntették az összes ostyás termék gyártását :-(
Kénytelen voltam étcsokiba mártott mandulával kárpótolni magamat :-)

Hari Seldon 2 2015.05.07. 16:49:41

@snygg panda:
Mit akarsz? Orbán a 90-esévektől tudatosan alakította ki a "drukker-politizálást" kialakított egy tábort, aki nem politizál, csak drukkol. Ahogy a Fradi Újpest meccsen a drukkerek. Ha a bíró a saját csapatnak fúj, akkor hurrá, ha a másik csapatnak akkor hülye a bíró. (a bíró jelen esetben a valóság)

Könnyen ment: a kommunisták rengeteg embert megsértettek 90 előtt (ez tény), ezek meg továbbadják a gyerekeiknek, és így tovább generációkon keresztül hallja a gyerek hogy a "piszkos kommunisták", beléívódik, és beáll a csapatba drukkernek. Hiába tanul az Akadémia szintjéig (az is megérne egy külön mesét, de hagyjuk), ha gyerekkora óta tudja, hogy a kommunisták gazok, a gondolkodását "torzítani" fogja.
Magyarul: "s...gel megy a jövőbe".

Na, mindegy, mondom, nem akarok már a magyar politikával foglalkozni különösebben. És egyre kevésbé zavar.

Der echte Weihnachtsmann 2015.05.07. 16:59:25

@Zoole[uk]: :-)))))

Mi a "Kevert"-er nyomtuk, attol is meg lehetett hülyülni:-)))

SzZoole 2015.05.07. 17:03:54

@Der echte Weihnachtsmann: huh,az is egy mocskos pia volt:)))

Bonjour 2015.05.07. 17:11:02

@mojyo: hű, nekem ennek megemésztésére kell egy fél nap. Nagyon összetett, amit írtál, komolyan gomolyan benned ez a dolog.
Amúgy igen, szerintem ez a romkocsma kultúra is ilyen, én mondjuk nem értem, mi jó ezeken a kocsmákon pl., elviekben/logikailag értem, csak fel nem fogom. Mondjuk ilyen kocsma máshol is van.
De ritka példa. És mivel két ellentétes dologról van szó, a negatívságot kellene eladni, de utóbbit csak pozitív szemlélettel lehet űzni (mármint az eladást). A depis nem fogja tudni eladni a depijét. De majd lesznek élelmesek, akik igen.
Csakhogy attól megmarad a depi, ugyanúgy szenvedsz tőle, mert ha nem, mit adsz el?
Amúgy művészet is van erre, a sok nézhetetlen magyar művészfilm, meg a balsors költők.

DieNanny CH 2015.05.07. 17:39:38

@Zoole[uk]:

Nem, hanem a név miatt, ami Angliában egy nagyon tisztelt személyé...
:-)

DieNanny CH 2015.05.07. 17:41:59

@Muscari:

Igen, tényleg csokis. Mi gyerekként darabját pár fillérért vettük - de nem gyakran... Nekem ízlik, de kb havonta van 2-3 darabra gusztusom. Aldiban még mindig lehet kapni.

2015.05.07. 17:44:56

@Sanz: Jobbik alatt döbbennek majd rá, hogy mindig van lejjebb...

2015.05.07. 17:52:23

@Golf2: Nekem van egy olyan érzésem, hogy jelenleg nincs is szükség rájuk, mert a többség úgyis csak utálja, v. lesajnálja őket. Állami szinten pedig azért nem kellenek, mert megtapasztalnak olyan pozitív dolgokat is, amit Mo.-n valószínűleg sosem fognak.

2015.05.07. 18:05:18

@Dragonlady (Bp, Hun): En nem tolok semmit, de '83-ban lenyeltem egy acid house lemezt, azota magatol termeli a szervezetem az LSD-t. :D

@Bonjour: Hat nem bennem gomolyog ez, hanem azokban akik irjak ezeket a nosztalgias posztokat. En csak megprobalok kezdeni veluk valamit, en mindig ezt csinalom, bennem nincs semmi eredetiseg, en csak reagalok a dolgokra amik korulvesznek. :D Szerintem a romkocsma peldaul mar egy haladas, igaz, hogy szamodra, es egy kicsit szamomra is nehezen ertheto, de masok koreben pedig nepszeru, ugylatszik legalabbis, hogy a vilag kezd kicsit hozzadepisedni a magyarokhoz, es akkor legalabb igy megveszik tolunk ezt az eleterzest, anelkul, hogy nekunk hiteltelenul pozitivva kelljen valnunk. Meghat, mi van akkor, ha nem veszik meg, csak mi magunk vegyuk meg, es fogadjuk vegre el, hogy ilyenek vagyunk, es ha a szenvedest nem tudjuk abbahagyni, akkor legalabb ne utaljuk magunkat miatta... Ismered a viccet, nem, hogy a mazochista, meg a szadista mennek a sivatagban, azt mondja a mazochista a szadistanak: "Uss meg!" Mire a szadista: "Nem." :D Szoval erted, ha csak ugy a la natur szenvednenk, es a szenvedes miatt mar nem szenvednenk, hanem akkor azt elfogadnank, akkor az mar egy elfogadhato allapot lenne, ha ezzel ki tudnank allni a vilag ele, az mar fel siker, nem? Csak egy kicsit kellene nezhetobbe tenni azokat a muveszfilmeket, hogy a vilag depijevel megtalaljuk a kozos hangot, es maris kevesbe lenne olyan halalos az egesz. En csak ezt szeretnem, hogy legyen valamilyen energia, eletero, ha mas nincs akkor a szenvedesbol, mert ez a haldoklas, ez tenyleg elviselhetetlen. :D

2015.05.07. 18:09:53

@Bredpitt Monika: Mi van akkor, ha nem akarok közösséget vállalni a honfitársaimmal, mert egyszerűen olyan az értékrendjük, ami nekem nem jön be, és előre látom, hogy hova fog vezetni ez az egész, és nem szeretnék a részese lenni?

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.07. 18:09:59

@mojyo:
én egyébként személy szerint részben a telet és a sötétet hibáztatom, ok, persze, akkor a skandinávok meg a németek meg az írek meg a kanadaiak stb mit szóljanak, szóval inog kicsikét az elmélet, de az biztos, hogy nálam az a hideg meg reménytelen sötétség az, ami ezeket az érzéseket fel szokta pörgetni. amennyit most ki kellett bírnom február végétől április elejéig, az kb majdnem meghaladta a tűréshatáromat :-(

2015.05.07. 18:18:06

@Dragonlady (Bp, Hun): Najo, de hiszen te mar felig tropusi vagy :)

Amugy igen, a skandinavoknal is sotet van, es ok is depisek, es rettenetes perverz krimiket irnak es hallgathatatlan death metalt csinalnak, dehiszen pont errol beszelek, hogy vallaljuk fel mi is es ne erolkodjunk tovabb azon, hogy milyenek legyunk ehelyett, hanem talaljuk meg mi is, hogy mi az a szellemi produktum, ami pont ebbol a magyaros kesergesbol taplalkozik :D

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.07. 18:22:55

@mojyo:
a többieknek biztosan több ötletük van erre, nálam a szellemi produktum mostanság kimerül abban, hogy gonosz vagyok mindenkivel :-)
a Túró rudi mennyiben testesíti meg a magyar néplelket?

2015.05.07. 18:36:23

@Dragonlady (Bp, Hun): Hat a Turo rudival csak ovatosan, mivel en ugy tudom, hogy az eredetileg orosz talalmany es amit ott arulnak, az sokkal finomabb is, igy ezzel vigyazni kell, nehogy egy ilyen globalis Kelet-Nyugat konfliktus (copyright @maxval) szimbolumava valjunk, es akkor oda ennek a "cool outsider"-imidzsnek. :D

blackhairlady 2015.05.07. 18:45:15

@Zoole[uk]: Igen, ismeros. Mi kockacukorra ontottuk es ugye ttuk nehanapjan. meg jo volt fogfajasra:)

blackhairlady 2015.05.07. 18:49:00

@qkuc: Bizony, hogy finom, en is veszek mindig amikor otthon jarok, ki van rakva a kisboltom penztaranal:)

blackhairlady 2015.05.07. 18:51:29

@Muscari: En sem tudom eldonteni, hogy jok voltak-e vagy csak az ido szepitette meg oket a szememben, de jo visszaemlekezni szinte az osszesre. A Szunidei Matinek voltak a legjobbak, jo kis rajzfilmek, kisfilmek, neha ifjusagi sorozatok, egyszeruen imadtam:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 18:51:54

@Dragonlady (Bp, Hun): errol eszembe jutott egy nagyon jopofa TED talk, amit a minap neztem. Epp faculty treninget allitok ossze intercultural knowledge temaban (bocs a Hunglish-ert mindenkitol, ha gyorsan irok, ez ugrik be, es most munkaba keszulok :)
Szoval a pasas norveg-angol-olasz gyokerekkel ill. hatterrel rendelkezik, es azt taglalja a videoban, mi is az a globalis gondolkodas (global mindset): amikor minden kulturabol megprobaljuk kiszedni azt, ami jo belole, es abbol gyurni egy uj, tagabb vilag(kepe)t. Az emberek tobbsege inkabb a rosszat szemezgeti ki mindenbol, ezt kene elhagyni. www.youtube.com/watch?v=YMyofREc5Jk

blackhairlady 2015.05.07. 18:52:22

@Muscari: Ja, es mi mindig Bonbonettit vagy Grandolettit adtunk-kaptunk ajandekba nevnapra a munkahelyemen, mert mindenki imadta:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 19:01:24

@blackhair-lady: en is valahogy igy erzem...szerintem azert nehez ezt meghatarozni, mert mindenki mas ert nemzeti identitas alatt...Amerikaban azert erdekes tema ez, mert gyakorlatilag mindenkinek van valaki a felmenoje kozott, aki mas nemzetisegu, de generaciok alatt ez "felhigul", es az amerikai "identitas" lesz a mervado. Az "olvasztotegelyben" ott vannak az egyedi "hozzavalok", amibol aztan letrejon valami uj, de azert erezni lehet a hozzavalok kulon izet...:) huh, ez most kicsit kepzavar volt, de talan ertitek, mire gondolok:)

qkuc 2015.05.07. 19:07:50

@Zsuzsi65: Megjelent előttem a népek nagy konyhája, a hozzávalókkal, :D.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 19:23:14

@qkuc: hat igen, sok helyen mar ebed/vacsora ido van, nem igaz? :))

kék madár 2015.05.07. 19:25:31

@Zsuzsi65: a kedvencem ha meghalljak, hogy magyar vagyok:
- en is!
- ?
- nagymamam Kolozsvarrol 60 eve

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 19:31:43

@kék madár: nekem is volt ilyen tapasztalatom:) Amikor idekoltoztunk, kiderult, hogy a szomszedban az anyuka szinten magyar (kisgyerekkent, 56-os szulokkel kerult ide), a ferje amerikai. Az o gyerekei tehat mar 3. generacios (felig) magyarok, de amikor megtudtak, hogy mi magyarok vagyunk, ok is buszken mondtak, hogy ok is azok:) Az europai felmenok "menobbek" itt, mint mondjuk az azsiai v. latin-amerikai :) (legalabbis a nyugati parton, ahol megszokottabb az utobbi :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.07. 19:50:55

@Zsuzsi65: ez nagyn jópofa volt, köszi :-)

Muscari 2015.05.07. 19:54:19

@Zsuzsi65: ez tök jó érzés lehet :-)

Gizi06 2015.05.07. 20:07:21

Nyafi, nyafi ---uncsi, uncsi.
Sajnalom, de ez nem tetszett

blackhairlady 2015.05.07. 20:56:40

@Zsuzsi65: En ertem, es egyet is ertek.
Meg csak azt tennem hozza, hogy eddig akivel beszeltem es a csaladban volt szulo, nagyszulo, dedszulo mas orszagbeli, nagyon buszken beszeltek rola, molyan kuriozumnak elik meg. Eleg soknak kozulok magyar felmenoi voltak, meseltek torteneteket amelyeket a csalad adott tovabb szajrol szajra.

blackhairlady 2015.05.07. 21:01:04

@Zsuzsi65: A magyar csoportban van egy amerikai holgy, en azt hittem talan a ferje reven jon a talalkozokra. Tavaly marcius 15.-en o szavalta a Himnuszt, nagyon erdekesen, es nagyon ugyesen:)
Aztan mult vasarnap rakerdeztem, es akkor mondta, hogy az edesanyjanak tett egy fogadalmat, hogy tovabb viszi a magyar identitast. A nagymama jott ki meg valamikor reges regen, az edesanyja meg kicsi volt, de o beszelt rendesen magyarul, viszont a lanyat, ezt a holgyet mar nem tanitotta meg, de sok "magyaros" dolgot csinaltak egyutt. A halalos agyan megigerte neki, hogy nem fogja abbahagyni, es jelentkezett a csoportba, segedkezik, ugyeket intez magyaroknak, szoval szivvel lelekkel koveti az edesanyja hagyomanyait. Szerintem ez annyira edes tortenet:)

SzZoole 2015.05.07. 22:14:35

Most akkor a parlamenti valasztason kivul van mas valasztas is ma?
Ugyanis en es a nejem is kaptunk polling card-ot es mivel nem vagyunk,meg,allampolgarok igy nem ertem.

Muscari 2015.05.07. 22:31:52

@tanato: nyugi, nem küldenek minket haza :-)

M. Péter 2015.05.07. 22:43:45

@Zoole[uk]: A helyi tanácsi választásokon szavazhattok, de sietnetek kell, mert 10-kor zárnak a szavazóhelyiségek.

Bonjour 2015.05.07. 22:45:59

@mojyo:
Nem tudok nem egyetérteni. :)

SzZoole 2015.05.07. 22:46:56

@M. Péter: Akkor most van az onkormanyzati valasztas is?

tanato 2015.05.07. 22:53:52

@Muscari: Eléggé félreértelmezhető a cikk címe.

M. Péter 2015.05.07. 23:09:51

@Zoole[uk]: Van, ahol igen, de nem mindenütt. Mi van a polling cardon?

SzZoole 2015.05.07. 23:14:35

@M. Péter: Election of councillors to Dacorum Borough Coucil.

M. Péter 2015.05.07. 23:19:43

@Zoole[uk]: Akkor szavazhattatok volna.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.05.08. 01:21:58

@Dragonlady (Bp, Hun): nem bírom megállni, de ez egy vesszőparipám, amikor az emberek a skandináv sötétről beszélnek. A nappali világosság pont annyi óra Magyarországon, mint Kenyában és Norvégiában, csak másként oszlik el. Az Egyenlítőnél reggel hatkor kel a nap s este hatkor fekszik, Mo. valahol középtájon van, és a sarkoknál pedig jobban váltakozik. Most elég sok órával ütünk titeket, tízkor sincs még sötét, aztán jönnek a fehér éjszakák, amikor alig alkonyodik be. Szóval ez így akkora marhaság és annyira rögzült az emberekben :(((( ezt már sokszor leírtam itt és még fogom szerintem.

kék madár 2015.05.08. 01:28:30

@Réka ‎: nem akarok veled vitatkozni, mert egyeterek, de:
ha a nappalok kihasznaltsagat vesszuk, akkor az nem annyira jo arany, mert nyaron is alszol ejszaka hiaba van vilagos, telen 4-kor viszont meg nem aludnal pedig mar sotet van :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.05.08. 01:32:53

@kék madár: ebben a tekintetben Magyarország ideális. Itt nem alszom jól nyáron, de Kenyában is herótom lenne az 5 perces alkonyattól, ami minden nap ugyanakkor van.
Télen minél északabbra kell menni, mert a rengeteg hó majdnem nappali világosságot ad. Stockholm és lefelé már csak kopár és komor.

pappito · http://pappito.com 2015.05.08. 02:24:03

@Réka ‎: " Szóval ez így akkora marhaság és annyira rögzült az emberekben"

Anglia meg esős és ködös, nincs mit tenni :)

kék madár 2015.05.08. 03:06:09

@Réka ‎: viszont jol megfagysz vagy megesz a jegesmedve, maradnek inkabb Stockholmban

2015.05.08. 04:35:26

@Réka ‎: Nálam itt most 4:35 van és szinte teljes világosság! :)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.08. 06:37:28

@Réka ‎: Én meg vagyok a másik, aki szintén ugrik erre.
Kiruna környékén esetleg nem megy le a nap másfél hónapig.Egy sötét országban...

Muscari 2015.05.08. 08:01:38

@geegee: mindenki tudja szerintem, hogy csak télen van sötét, nekem az is elég. Decemberben itt is csak olyan nyolc és fél négy között van világos, ha még ennél is kevesebb lenne, befordulnék.

Angliával kapcsolatban mindenki az esőről beszél, ami Londonban tényleg nem több, mint Magyarországon, de mondjuk Manchesterben már igen.
Nagy különbség a napsütéses órák számában van, Dél-Anggliában a legmagasabb, de ez is csak háromnegyede az otthoninak. (1950 illetve 1450)
Ezt a különbséget azért már lehet érezni.

benmar · www.benmar.gylcomp.hu 2015.05.08. 08:14:30

@snygg panda:Te biztosan valami iszonyatosan felvilágosult, megmondó ember ( nem az emberre gondolok feltétlenül) lehetsz...!

"Szerintem koltozz haza kedves posztolo a provincialis faludba a birkakhoz (nem az allatokra gondolok feltetlenul :)) es hibaztasd tovabbra is a "gonosz rendszert". "

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.08. 08:34:50

@Muscari: Én amikbe belefutok, ott egyszerűen "sötét vidéknek" titulálják egész Skandináviát.Nem evidens, hogy tudják, mennyire világos van nappal...A fejekben van a sötét, sajnos... :D

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.08. 10:25:19

@Réka ‎:
bocs, nem akartam a lelkedbe gázolni, ráadásul a tényeket is tudom, de, hm, attól hogy nyáron világos van, télen még nagyon sötét, nekem már a magyar tél is brutálisan nyomasztó.
de akár az is eszembe juthatna, hogy attól, hogy Thaiföldön áprilistól szeptemberig nagyon sokat esik az eső, és gyakran vannak pusztító árvizek, attól még októbertől márciusig _egy_csepp_eső_sincs_, és árvíz utáni évben is simán lehetnek nagyon durva aszályok és erdőtüzek is. *
attól, mert rengeteget esik nyáron, télen még nem lesz eső.
ha nyáron nagyon világos van, attól még télen lehet nyomasztóan sötét....

*vannak hatalmas víztározók, de csak lent a síkságon, fent pl nálunk ezt nem segít sokat.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.08. 10:29:00

@Muscari:
és gondolom, ha már eső, akkor az sem mindegy, hogy mondjuk 800 mm csapadék az hogyan jön le, úgy, hogy van 5 szép esős hónap, amikor napközben záporok vannak, és utána meg süt a nap és kék az ég, vagy az év 12 hónapjában napi 9 órában szitál valami folyadék :-)
(ez most csak példa, nem konkrét angol időjárásjelentés)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2015.05.08. 10:40:09

@Dragonlady (Bp, Hun): ja csak valahogy sose sikerül úgy mondani a sötétezőknek, hogy télen sötét (jelzem, a hó miatt nem annyira sötét, mint Mo.) hanem csak úgy globálisan, hogy Északon sötét van... hát nincs

Muscari 2015.05.09. 08:40:47

@Dragonlady (Bp, Hun): majdnem jól jellemezted :-) Igen, az eloszlás sokat számít.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása