oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. május 06. 06:46,  Mindenhol magyarként 383 komment

2015. május 06. 06:46 Határátkelő

Mindenhol magyarként

Ma ismét egy, a Magyarország és én pályázatra érkezett írás következik, méghozzá Erikától, aki lassan két évtizede él már külföldön. Írása tulajdonképpen egy vallomás arról, mi az, ami ennyi év után is hiányzik neki Magyarországról, és mi az, ami nem, ami miatt valószínűleg soha nem fog családjával visszaköltözni. Nekem a poszt vége tetszett a legjobban.

Szavazni ismét a poszt végén és a Facebookon lehet.

magyarorszag_margitsziget_erika_150506.jpg(fotó: a szerző)

„Ami hiányzik… 

Hiányzik Anyukám. Hiányzik, hogy nem állhatok a Duna partján, ott, ahol tavaly november elején a Halászbástya nevű hajó kilépőjéről méltóságteljesen – és szívbe markoló gyengédséggel – a vízbe helyezték a hamvait tartalmazó urnát.

Hiányzik Apukám, és hogy a szétesőfélben lévő kis autójával segítőkészen – és cifra káromkodások közepette - furikázzon engem és az unokáit mindenfelé a városban, hogy ügyeket intézzünk, hogy lássunk, hogy rácsodálkozzunk, hogy élvezzük a mindegy-hogy-hol-és-miért együttlétet.

Hiányzik az öcsém, és hogy lássam, ahogy nevetve hagyja, hogy a fiaim a hátán ugráljanak, a maradék hajába kapaszkodjanak, és ahogy nem utasítja vissza, mikor a kipirult arcú, csatakos fiúk a derekán csüngve könyörögnek neki, hogy „még, még, még”.

Hiányzik az unokatestvérem, aki a kedvemért minden otthonlétem alatt a világ legfinomabb kőrözöttjével vár – megboldogult édesapja után szabadon.

Hiányoznak a régi szomszédok – akik közül a legkedvesebbhez vezetett az első utam a reptérhez közeli idősek otthonába mikor utoljára otthon jártam.

Hiányoznak Anyukám barátnői, akik – hogy saját szívfájdalmukat is enyhítsék – „örökbe fogadtak” Anyu értelmetlen és jóval idő előtti halálát követően.

Hiányzik „A” barátnőm, akiben lelkem kiszakított másik fele lakik, és aki csillogó gombszemével és gyöngyfogas mosolyával vár akármikor is bukkanok fel. Hiányzik, ahogy kisfia szuszogását mellettünk hallgatva az éjszakába nyúlóan sztorizunk, káromkodunk, sokszor sírunk és röhögünk egyszerre, miközben az indiai csáj teánkat kortyolgatjuk a szanatóriumi békességet árasztó lakásában.

Hiányoznak a színek, hangok, ízek és illatok. A majd százéves lift illata a házban, ahol felnőttem. A minden emeleten más és más vasárnapi ebéd ínycsiklandozó illata. A Városmajor változó színei, ahogy kilépek a házból.

Hiányzik a déli harangszó. Ó, mennyire hiányzik az a harangszó... A piac részegítő kavalkádja, a színek és szagok inzultusa az érzékszerveimen. A lángos és a hurka – persze csakis a pultnál állva elfogyasztva. A gombavizsgáló.

Hiányzik a Fogaskerekű sikoltó kiáltása, ahogy áthalad a váltókon, és a bim-bam, mielőtt becsukódnak az ajtók. És persze a Gyermekvasút, ahol úttörőként anno én is teljesítettem szolgálatot.

Tavasszal a Moszkva téren – akarom mondani, a Széll Kálmán téren – álldogáló, kendővel bekötött fejű nénik az apró csokrokba kötött ibolyával, hóvirággal és gyöngyvirággal. A májusi estéken a budai dombokat takaróként mindent beborító orgona és bodza illata, amitől rám jön még a sírhatnék is.

Nyáron a strand hiányzik a mennyei illatával, amit amikor hosszú évek eltelte után először megérzek, hirtelen megtorpanok, és a torkom elszorul, ahogy feltolulnak bennem a gyermekkori emlékek.

Hiányzik a kabinos néni és az alumínium biléta, amit ugye illik a fürdőruha pántjára kötni. Hiányzik a nyári vihar, főleg a fülledt éjszakákon, lehetőleg hatalmas villámlás és az azt követő ablakot rezegtető mennydörgés kíséretében. Nyitott szemmel szeretek ilyenkor az ágyban feküdni, és az ablakot szélesre tárva szívom be a föld megkönnyebbült lélegzetét.

Hiányoznak az ősz melengető napsugarai, ahogy a fák lassan kopaszodó ágai között átszűrődnek, és megérintik a bőrt és a lelket egyaránt. Hiányzik az éjszaka lehullott első hó illata, ami olyan friss, hogy szinte harapni lehet, ahogy kora reggel kitárjuk az ablakot.

Hiányoznak helyszínek és események. Hiányzik az esti Budapest látványa, a gyönyörűen megvilágított hídjaival és épületeivel, és ahogy fényük rávetül a méltóságteljes Duna vizére. Hiányzik a Margitsziget és a Balaton. Hiányzik a Vár negyed, ahol Anyu felnőtt.

Hiányoznak a kis eldugott éttermek a piros-fehér kockás terítővel, ahol aranyszínű gyöngyöző erőlevest adnak pihe könnyű májgombóccal – amit sajnos képtelen vagyok utánozni. Budapest utolsó mézes puszedli boltja. A virágosok – hát ilyen nincs is sehol máshol a világon!

Hiányzik a magyar színház – de nagyon. Ahogy bemész, és adják a műsorfüzetet, a ruhatár, és a ruhatáros, a szünet végét jelző gong, az utolsó felvonás után legördülő függöny, és az abbamaradni nem akaró vastaps. És persze a színészek és a színésznők... A koncertek. A múzeumok és kiállítások. A könyvesboltok.  A majális és a gyereknap. A Karácsony, ami nálunk másról is szól, és amit máshogy is ünneplünk. Legalább a beijgli, az megvan, a több mint százéves családi recept alapján elkészítve – szigorúan minden évben. 

És hiányzik a magyar nyelv. Ezért minden nap olvasok, beszélek, amikor csak tehetem. Az „anya” szót itthon csak fiaim szájából hallom, ezért hazalátogatva csak kapkodom a fejem, ahogy a sok gyerek hívja édesanyját.

Nem felejtek el magyarul. Nincs akcentusom, amikor magyarul beszélek. Viszont ennyi külföldön töltött év után még mindig van egy kis akcentusom, amikor az itteni nyelvet beszélem. Ezt elveszíteni nem is akarnám. Ez a részem, hozzám tartozik, ahogy egy kicsi, de örökké égő lánggal a magyarságom is.

…és ami nem

És hogy mi az, ami nem hiányzik? Mi az, ami miatt külföldre mentem? Majd külföldön ragadtam? Íme, a rövid válasz: tisztességes munkából nem tudtam tisztességesen megélni (és ennek már majdnem 20 esztendeje).

Ezt követően a családi körülményeim úgy alakultak, hogy egy nem európai, nem fehérbőrű párt választottam. A személyes tapasztalataim alapján a véleményem az, hogy a mai Magyarország nincs arra felkészülve, hogy a páromat, és a gyermekeimet befogadja.

Ezért nem is gondolunk arra, hogy valamikor is hazaköltözzünk. Magyarország négyünk közül csak nekem lenne „otthon”, családom többi tagjának külföld lenne.

A munkalehetőségünk lényegesen jobb itt, mint Magyarországon. Ezért maradunk ott, ahol vagyunk. Ahol élünk, ott sem tökéletes minden, de tökéletes hely valószínűleg nincs is.

Szerencsésnek tartom magam, hogy egy olyan történelmi időben hagytam el a hazát, amikor kedvem szerint jöhetek és mehetek, nem kellett örökre mindenkit és mindent magam mögött hagynom.

Tudom, magyar vagyok itt is, magyar lennék egy másik országban is, még egy harmadikban is, ugyanúgy, ahogy otthon is magyar lennék. A modern technológia eredményeképpen a világ egyre kisebb, egyre jobban átjárható, elérhető minden zuga, és az, hogy ki minek vallja magát a különböző helyeken, az személyes preferencia kérdése.

Én magyar vagyok, de nem csak magyar, hanem nő, feleség, anya, pedagógus, stb. A magyarságom egy dolog azok közül a dolgok közül, amelyek meghatároznak engem, mint egy személyt. És még csak fontossági sorrend sincs. És nekem ez tökéletes így: magyarként – külföldön.”

A moderálási alapelveket itt találod.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr367433326

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:28:21

@Herr Géza: És lehet, hogy csak egy betűt kéne változtatni, mittudomain, Otto Focker, mondjuk...Érthetetlen, télleg...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:31:41

@Zsuzsi65: Gondolom, mint a focipályás műfű.Még csak idekint találkoztam vele, itt meg azért nincsenek olyan nyarak, hogy ne lehetne rámenni mezitláb... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:35:04

@Zsuzsi65: f@sza lehet...van rendes nyár, tél, tellik hóra, hegyre; nagy királyság lehet.Itt is van rengeteg tó, de hegy az nincs, csak legfelül északon... :-( A tél is lassan hiánycikk a hóval együtt.

Herr Géza 2015.05.07. 00:36:43

@geegee: Sajnos??? A fiam már engem is befertőzött a Barca-imádatával....Egész este az originál Barcás szerkójában ült a TV előtt, be is jött a kabala megint. Kívülről fújja a Barca-himnuszt (katalánul....), és mindent tud róluk. Egy két lábon járó lexikon. Aztán holnap nyugi, péntektől ruhacsere, onnantól 3 napig a Hamilton-szerkóé a főszerep. Így élünk.... :)))))))

pappito · http://pappito.com 2015.05.07. 00:39:48

@7edik: "Lakás keresésekor hátrány, ha nem helyi vagy, sokszor lepattintanak az akcentus meghallása után."

ismerős család nemrég költözött Németo-n belül, a hosszas küzdelem után jöttek rá lakáskereséskor, hogy meg kell mondani előre már a telefonba, hogy fehérek és nem törökök (mondjuk tudnak németül, három gyerek, átlagos család) és dolgoznak és lett is frankó pecó elég gyorsan

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:41:27

@Zsuzsi65: ne csak f@lloszbúkosat, errefelé kódolt, illetve nem kínálják a szolgáltatók...ne hagyjatok ki belőle minket se... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:43:20

@Pink Petsch: télleg, van azért valami tesz, valaki kipróbálja a cédákat munkaszerződés előtt?Mittudomén, mondjuk nem fogja-e elálló kisujjal a brét, vagy ilyesmi? :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:44:02

@Zoole[uk]: nagyon egyre jár az agyunk, pedig télleg nem tartottam még itt... :D

Herr Géza 2015.05.07. 00:44:57

@geegee: Érdekes, hogy itt mennyire különválik a név a mögöttes jelentéstől. Otthon alig győzöd a röhögést visszafojtani, amikor bemutatkozik mondjuk Bugyi Béla. Itt meg a szemük se rebben az embereknek, amikor meghallják Herr Tischbein (asztalláb úr), vagy Herr Sauerbier (savanyúsör úr) nevét. (Az előbbi a fiam tesitanára, az utóbbi az én marxizmus-leninizmus - nem vigyorog!- tanárom volt az NDK-ban....) és millió ilyen név van....

2015.05.07. 00:45:09

@geegee: Egen, próbáltam valami olyasmit keresni, amit szeretek, és amiben jó vagyok, vagy lehetek. Például a mostani melóm is olyan, mert a szervezés, logisztika, kapcsolattartás (duma :D), az nekem teljesen oké. Szeretem ezt is csinálni (oké, az más kérdés, hogy milyen területen, de ez jobban fizet, mint egy kamion-ügyfeles).
Mna, most volt két választási lehetőségem: vagy maradok ezen a szervezői vonalon, de akkor hogyan tovább? Menjjek el egy multihoz rangokat lépni? Ilyen-olyan-amolyan menedzser? Brrr!!!!
A másik lehetőség, egy hobbimat rendesen, szakmai szinten kitanulni, és arra építeni a maradék életemet. Ha nem esik egy tégla a fejemre, még van cirka 30 évem aktív dolgozóként (oké, a jelenlegi törvények szerint "csak" kb, 27, de lesz az több is, mire odakerülök).Hát akkor meg? Faszább olyasmit csinálni, amit amúgy is szeret az ember, és még keresett szakma is. Már szerintem ;)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 00:45:28

@geegee: Hat, nana' :)) Kalifornia mar csak ilyen, nem csoda, hogy a filmesek is ezt az allamot valasztottak anno:) nem kellett messzire utazni, minden itt van helyben: hegy, ocean, sivatag, erdo, to, vizeses, napsutes..mi kell meg? :)))

2015.05.07. 00:47:10

@geegee: Nincs, te majom :DDDD Ez nem Kovi stúdiója ...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:47:35

@Pink Petsch: Aztabetyár, micsoda ügyfélkezelés van...sose gondoltam volna...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:52:00

@Herr Géza: Sajnos hát.Nekem már lábrázásom van a spanyoloktól, braziloktól.A Holdig ugráltam pl tavaly a vébén, mikor zsáxámra rugdosták nekik a gólokat.Szorri, de részemről bárki csak a spanyolok ne... :D A régiek, azok igen, még 15 évvel ezelőtt, azokat elismertem.

A N!ggabácsinak én is szurkolok, már az első évében is vb-címet kellett volna nyernie.
Ilyenek ezek a kölkek.Az enyém még kicsi, meg lány is, de biztos lesz majd valami hasonló... :-)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 00:53:34

@geegee: ne csak f@lloszbúkosat, errefelé kódolt, illetve nem kínálják a szolgáltatók...ne hagyjatok ki belőle minket se... :D "

csak googlizd meg: Lake Tahoe, es tobb ezer foto jon fel :)) (mar ha erre vonatkozott a valaszod:))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:54:07

@Herr Géza: Hahaha...dehogynem vigyorgok... :D
Hát na, kulturáltabb nép, ebben is...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:56:10

@Zsuzsi65: Sárgulunk széles-e sárgolyón... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:57:28

@Pink Petsch: :-)))))))))
Pedig sok helyen van olyan, hogy próbamunka, amit akár ingyen is el kell végezni.Vagy betanulás, stb... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 00:58:32

@Zsuzsi65: Na jó, igen, de a személyes tartalomnak mindig jobban örül az ember...De ha nem marad más, jó a guglimapsz is... :-)

2015.05.07. 01:01:42

@pappito: Németországban valóban az a legcélravezetőbb, ha alapból megmondod, hogy -teszem azt- magyar vagy, mert az akcentusod úgyis kihallják (már nem a magyart, hanem, hogy egyáltalán van, szóval nem vagy echte német), és ha nem nyilatkozol a nációdról, véletlen töröknek vagy arabnak gondolnak, akkor meg annyi a lakáskeresésnek. Az is igaz viszont, hogy az ügynökségeket meg elsősorban a bank-történedet és a hitelképességed érdekli, nem a nemzetiséged. És azért a legtöbb bérlés ügynökségeken keresztül zajlik.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 01:02:01

@Zsuzsi65: Még annyit akartam mondani, hogy ezek az állva evezősök ritka ostobán néznek ki a szörfdeszkán...Én százszor inkább leülnék, sokkal kényelmesebb lehet úgy... :-)

blackhairlady 2015.05.07. 01:07:07

@Zoole[uk]: De tudja, pont ezert hagyja ki.

blackhairlady 2015.05.07. 01:08:36

@kék madár: Nem csak a del -kaliforniaiak allnak keresztben az 1mm-es havon:)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 01:11:10

@geegee: na jo, csak a te kedvedert :)
kepfeltoltes.hu/view/150507/Emerald_Bay_Lake_Tahoe_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/view/150507/kayaking_Lake_Tahoe_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/view/150507/Lake_Tahoe_winter_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Ez meg csak egy raadas, egyik kedvenc beach Malibu kornyeken, ha tehetjuk, ide megyunk (meg kell altalaban nezni, mikor van apaly, kulonben a viz szinte teljesen elonti, nem sok hely marad napozni:)kepfeltoltes.hu/view/150507/El_matador_beach_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

pappito · http://pappito.com 2015.05.07. 01:16:29

@puhacica: " borecet vagy mi a szar. ontik vilagnak, mintha muszaj lenne. olyan budos, hogy a belem kifordul tole."

olyat keress, hogy white vinegar, ott van a többi ecet mellett, az pont olyan, mint a keménytökű, igazi magyar ecet (CH3COOH+H2O)

persze csinálnak cidertől malátáig mindenféléből, köztük borból is, de senki nem kényszerít, hogy azt vedd

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 01:17:34

@geegee: a paddle boards most nagy divat, de tenyleg viccesek :)) vannak nagy megszallottjai, amikor marciusban Catalina szigeten voltunk (LA-tol kb. 1 oranyira), ahol a ferjem maratont szokott futni, volt egy csapat (amolyan iron men tipusuak:), akik ateveztek LA-bol Catalinara ezen a paddle board-on, majd lefutottak egy maratont, es utana visszaeveztek...
Talaltam egy szuper videot Lake Tahoe Paddle board race:
www.youtube.com/watch?v=B4cN7y2qJtI

kék madár 2015.05.07. 01:20:39

@blackhair-lady: jo, de itt még a hokotrok is :)

2015.05.07. 01:20:49

@geegee: Komoly dolog ez, kérem ;)
Különben tényleg számon tartjuk a törzsvendégkört: mikor érnek rá leginkább (délelőtt, délután, ebédidőben, este, éjszaka), milyen lányokat kedvelnek, vannak-e különleges kívánságaik és sok más apróság. Ja, és ez önkéntes, anno fel lett ajánlva a ház vendégeinek, hogy személyre szabott szolgáltatást kaphatnak, aki akar csatlakozik, aki nem, az nem. És nem, a 95%-uk valódi nevét nem tudom, szóval nem tudjuk beazonosítani őket (persze, oké, ha nagyon akarnánk, akkor a kamerák felvételei alapján lehetne, arcról, de ez nem az a biznisz). Nagyon sokan csatlakoztak, hízelgett nekik -gondolom-, hogy más házakkal, vagy lányokkal ellentétben, nálunk emlékeznek rájuk, tudjuk mik a kívánságaik és hasonlók.
"Gyarló az ember ..." ;)

kék madár 2015.05.07. 01:25:30

@Zsuzsi65: "ateveztek LA-bol Catalinara ezen a paddle board-on, majd lefutottak egy maratont, es utana visszaeveztek"
tele van ez az allam orultekkel

skye8 2015.05.07. 03:37:36

@firg_firg: a kutyak is elkerulik nagyivben :) marmint a mufuvet.

2015.05.07. 03:51:55

@Zsuzsi65:
"Kalifornia mar csak ilyen, nem csoda, hogy a filmesek is ezt az allamot valasztottak anno:)"
Kaliforniat leginkabb szabadalmi okokbol valasztottak a filmesek. (konkretan Edison miatt, hogy minel tavolabb legyenek tole)

2015.05.07. 04:01:26

@GERI87: @kék madár:
Talalos kerdes: mi lesz a Pedro fianak es a Malcolm lanyanak a frigyebol szuletett gyerekbol? Nem tudhato elore, de az biztos, hogy lusta lesz a lopasra.

kék madár 2015.05.07. 04:01:44

@Cascabel: Hollywoodra ez igaz, nem akartak szerzoi jogot fizetni a szabadalmakert amik Edison kezeben voltak.

2015.05.07. 04:09:49

@kék madár:
Igen, erre gondoltam en is. Te is lattad a Hollywoodrol szolo dokumentumfilmet? Abban ezt emlitik a fo oknak. Kb. 25 eve lattam, ledobbentett.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 05:16:37

@Cascabel: "One hamburger takes about 650 gallons of water to create)"

Ezt biztos valami lelkes vegetarianus irta :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 05:26:00

@Cascabel: igy bizony, Googli maris megmondta, hogy ez az Oppenlander (comfortablyunaware.com) egy lelkes vegan, aki az "abused" allatokat is befogadta magahoz :) freefromharm.org/videos/educational-inspiring-talks/video-dr-richard-oppenlander-and-comfortable-unaware/
egy fokkal jobb csak, mint a greenpeace-esek :))

kék madár 2015.05.07. 06:17:10

@Zsuzsi65:
One hamburger takes about 650 gallons of water to create
en ezt elhiszem, csak ez egy kicsit le van egyszerusitve. Kb. olyan mint amikor kiszamolom, hogy hany dollarba kerul a gyerek mire elvegzi az egyetemet (allitolag 200K+ba)
Ott kene legeltetni a marhat ahol rendesen esik az eso es zold a fu locsolas nelkul es akkor ez a szam nem sokat mond. Pl. eszak Kaliforniaban. Ra kene irni a csomagolasra (tobbnyire ra is irjak) hogy honnan szarmazik a husi es kiderulne, hogy tenyleg hogy mennyire volt egyensulyban a helyi adottsagokkal felnevelni az allatott. En hust eszem hussal de igyekszem felfogni, hogy mi kornyezet barat/ertelmetlen. A masik sokkolo adat a marharol az ez:
newsimg.bbc.co.uk/media/images/46629000/gif/_46629048_methane_gas2_466in.gif

2015.05.07. 06:31:55

@Zsuzsi65:
www.omafra.gov.on.ca/english/engineer/facts/07-023.htm
http://www1.agric.gov.ab.ca/$department/deptdocs.nsf/all/agdex801
Ezek az adatok nem vegetarianus oldalokrol szarmaznak. Lehet szamolni.
BTW: Tetszett mar latni tehenet eloben? Peldaul amikor iszik? A steak vagy a hamburger nem petroleum product, amit kibanyasznak es felszeletelnek vagy megdararalnak. Evekbe telik eloallitani. Kozben eszik es iszik is az a allat.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.05.07. 06:39:49

@Cascabel: en ezt ertem, de arrol viszont nem keszult me'g semmi felmeres, ha mondjuk mindenki elhatarozna, hogy ezentul no hamburger meg milk, csak novenyi eredetu taplalek, akkor vajon azt a sok novenyt is ontozni kell, nem? Sot, a novenyekbol tobbet kell enni, hogy a tapertek meglegyen :) arra vajon mennyi vizet fogyasztananak el? :)) persze ez csak mind hipotezis, mert ahogy ismerem az amerikaiakat, a steak-rol es a hamburgerrol nem szivesen mondanak le :))

kék madár 2015.05.07. 07:02:24

@Zsuzsi65:
www.huffingtonpost.com/2015/05/06/california-brown-water-shut-up_n_7227818.html
Meg Brown is csak kerulgeti az igazsagot, a megoldashoz meg ugyse lenne tamogatottsaga. A Chinatown-t lattad?
Egy munkatarsam ferje a helyi vizugy vezetoje volt. Volt egy mondasuk: "soha ne mondd, hogy nincs eleg viz" kulonben...
Az ingatlanfejlesztok egy nagyon eros lobbi es ha rajtuk mulna 24/7 epitenek az uj varosokat amerre lehet: a sivatag fele, ahol egyre melegebb van es egyre tobb viz es energia kell egy haz fenntartasahoz. Iszonyatos penzek vannak benne, es kb. akkora a lobbizas es sakkozas minden engedelyeztetesnel, mintha olajkutakat akarnanak felhuzni Santa Monica ele.
Amire ki akarok lyukadni, az egyik elefant az egesz regioban a sivatagi ingatlanfejlesztesek, ertelmetlen, draga, fenntarthatatlan: Riverside, Phoenix, Las Vegas... Palms Springsnek meg megvan a bája, es kicsi, de azert 125 fokban nyaron az is kiurul. Ez egy furcsa kevereke a musical chairnek es a piramis jateknak: mindenki csak ide akar koltozni, el senki, az ingatlan arak megfizethetelenek az ocean 25 merfoldes korzeteben, attol beljebb pedig egy ordogi kor: fejlesztesek>ingatlan crash>gettosodas>remodeling boom>tulertekelodes es kezdodik az egesz elolrol.
San Diego leggazdagabb negyedeben negyedannyiba kerul a viz: mert mezogazdasagi ovezetnek minosul ha van 10 citromfa a haz elott, es ehhez senki nem fog hozzanyulni meg 200 evig. Mert a vizet egy 100 eves megallapodas alapjan osztjak el amikor alig parszazezren eltek az egesz regioban:
en.wikipedia.org/wiki/Colorado_River_Compact
Szoval nem egy egyszeru ugy, nem lesz salamoni dontes a vizrol.

kék madár 2015.05.07. 07:07:27

@Cascabel: "Peldaul amikor iszik?" nem az a sok viz amit megiszik, hanem az ami ahhoz a takarmanyhoz kell amit megeszik.

puhacica 2015.05.07. 07:28:23

@pappito: nem keresek semmilyet, mivel nem hasznalom, de koszonom a tajekoztatast. meloban van, ott locsoljak, ott erzem a szagat.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2015.05.07. 07:37:54

@Csodabogár: hát ha csak egyféle recept lehetne körözött akkor nem volnának körözöttversenyek, mert mindenki ugyanazt mutatná be :)

2015.05.07. 07:48:56

@Zsuzsi65:

Köszönöm a választ! Ezek szerint azért még nem áll az anarchia szélén a térség a vízhiány miatt. De amennyire tudom, ott nem messze hegyek is vannak, nem lehet onnan hozni vizet valahogy? A természeti erőforrások pazarlása pedig sajnos a Föld minden pontján megvan...

DieNanny CH 2015.05.07. 09:03:43

@Pink Petsch:

Nem tudom, Svájcban szívesen tanulnál-e, de itt egy lehetőség:
www.bhms.ch/

qkuc 2015.05.07. 09:40:57

@Herr Géza: Kedvenc ilyen nevem Herr Unruhe .... Mindig szakadok a nevetéstől, amikor ír a kollégáknak ...., :D.

Ginix 2015.05.07. 09:41:59

@mojyo: kész, végérvényesen belédszerettem! :)

írj könyvet! bármiről, komolyan, tuti megveszem!

Thargoid 2015.05.07. 10:42:08

@Muscari: Szerintem mobil eszközröl nézed a linket és akkor nem működik.
A linket akkor is tudod használni, csak maikor feljön a mindenféle más írd be a Tesco kereső mezőjébe hogy "twarog"

2015.05.07. 12:13:11

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: Hűha. köszi szépen, megnéztem az oldalt. Miért nem bír Németországban lenni???? Az a helyzet, hogy már eldöntöttem, hogy Magyarországon tanulok, Svájc közelebb lenne ugyan, de a lakásbérlés egyrészt sem olcsó, másrészt sem egyszerű nem lenne. Itt már felmondtam a bérlakásomat, éppen a felmondási időt töltöm benne, úgyhogy viszonylag gyorsan kell egy másik lakást találnom, ha nem akarok vég nélkül hostelezni ;).

cuneguund 2015.05.07. 12:42:51

@mojyo: koszonom, koszonom :) eddig mindig ellenalltam, de ez annyira jol leirta a poszt belolem is kivaltott hangulatat, hogy nem birtam tovabb :D

adg 2015.05.07. 13:22:27

@blackhair-lady: "A sultkrumpli porkolttel a legfinomabb:)"

A porkolt pedig turoscsuszaval. :)

@Zsuzsi65: Igazad van, ezek nem kertek. Kavicsbanya nehany koroval. De ugyes marketinggel el lehet adni a hiperzold kornyezettudatos es penzes nepeknek, akik majd marha buszkek lesznek ra.
Siman vannak pl olyan fufelek, amik nagyon birjak a szarazsagot, itt is ilyeneket hasznalnak szarazabb helyeken. Ezert felesleges murvaval felszorni az egesz udvart.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:31:15

@Zsuzsi65: Tahó-tó, Mélabú, micsoda magyar nevek, lehet simán azok is ősmagyar telkek Trianon előttről...
:-))))
Köszönöm a képeket.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:36:31

@Zsuzsi65: Komolytalan egy sportág ez... :D Nekem az első kisebb hullámon már lecsúszna a talpam a deszkáról, illetve beleszédülnék a vízbe... De ökörködni szívesen kipróbálnám.Meg azt a gyetszkijt is, ami a rendezőség közlekedik... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:39:09

@Pink Petsch: Persze, tők jó dolog ez, ki kell használni minden lehetőséget bevételszerzésre...És a manuszoknak is nyilván kellemes dolog katalógusból kiválasztani a cafkellát... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:40:44

@pappito: Az-az, én biztos, hogy "csalnék"... :D

Muscari 2015.05.07. 13:41:35

@kék madár: nehogy már ők okozzák a globális felmelegedést:-)

Ez kb olyan, mint a városok légszennyezéséért a dohányzást okolni.
Sokat finganak a bocik na bumm. Vizsgálta valaki az elefántokat? Kíváncsi lennék az eredményre.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:42:23

@Cascabel: Edison be volt pöccenve a filmesekre?Miért?Nem licenszelték az elektromos áramot? :D Télleg érdekelne...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:45:11

@Cascabel: "(One hamburger takes about 650 gallons of water to create)" Na de ebben a marha egész életében történő itatása is benne van, leosztva per húspogácsára, nem?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:48:11

@kék madár: Ez a sok alfarhang mennyisége, ugye?Az emberé egy lufit se fújna fel valszeg... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:51:25

@qkuc: unruhe= ruha nélküli? :-) vagy miért vicces?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 13:54:30

@Muscari: Össze kéne gyűjteni a mennyiséget, minden legelő tehénbe dugnának egy "kimenő" flexicsövet, vagy legalább, mikor az istállóban állnak; a gázt meg el lehet adni fűtésre, motorüzemanyagnak, légballonosoknak, stb...

blackhairlady 2015.05.07. 13:55:09

@adg [Au, Darwin]: Akkor mar meg is alkottuk a rakott porkoltet:)

Egyebkent harcsa porkoltet ettem mar turos galuskaval, valoban nagyon jo izvilag.

Muscari 2015.05.07. 14:05:26

@kék madár: egyre jobban megvilágítjátok a problémát, köszi. Nem mintha az a veszély fenyegetne (sajnos), hgy Kaliforniába költözzek, de mint kertészt érdekelnek a mezőgazdaságal kapcsolatos dolgok.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 14:09:54

@Cascabel: Illetve akkor már azt is belevehetjük, hogy mennyi víz kell a mező öntözéséhez, amit megeszik a húsállat, illetve mennyi áram kell, ennek a víznek a földekre juttatásához, meg mekkora erőművet kell építeni ahhoz, hogy ez az áram rendelkezésre álljon, az erőműhöz mennyi építőanyagszükséges, stb, stb....ez szerintem baromság, nem vezet sehová...Mennyire kell "visszaszámolni" , hogy korrekt eredményt kapjunk? :D

(A cikket nem olvastam, nem annyira jó az én angolom, meg ugyse érint a dolog...bocs.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.05.07. 14:10:57

@geegee:
a tesómnak volt minden napra egy ilyen hülye találmánya kb 10 éves korában, nagyon szórakoztató volt :-)
egyébként meg jogos, én is úgy tudom, hogy nagyon nem elhanyagolható tényező a haszonállatok gázkibocsátása, vízigénye, termőföldigénye.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 14:11:07

@Muscari: :-)))))))))))))))))))))))))
Há' de most mért, nincs igazam?Dehonnincs... :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 14:13:04

@Dragonlady (Bp, Hun): Látod, a tesód egy kreatív elme volt...Nekem meg most sincs több eszem, mint egy tízévesnek... Nincs mit tenni, válalom... :D

Muscari 2015.05.07. 14:14:04

@adg [Au, Darwin]: persze vannak olyan fűfélék, amik kevésbé vízigényesek, csak azok általában kevésbé alkalmasak gyepnek.
Öntözés nélkül nincs gyep, max Angliában, Kaliforniában biztos nincs.

Nehéz dolog ez, ha azember az őhsonostól nagyon eltérő növényeket termeszt, vagy olyan tájképet alakít ki, annak bizony meg kell fizetni az árát
Így vagy úgy.

adg 2015.05.07. 14:16:12

@Muscari: Elefant keves van, boci es birka rengeteg. Nyilvan nem kell rajuk kenni az uveghazhatast, de azert van benne szerepuk. Peldaul Ausztraliaban (23 m ember) 30 millio marha, 75 millio birka es kb 1.5 millio teve van, es 200 ezer bordas krokodil. (Bar a teve talan nem teljesen kerodzo allat.) Ezek lehet, hogy tobbet finganak, mint a kozlekedes. :)
De meg a szomszed zatonyon, pappitoeknal is vagy 30 millio birka lakik a kb 4 millio ember mellett.

@Dragonlady (Bp, Hun): es sok porccel, termeszetesen.

@blackhair-lady: igen, a harcsapaprikas elsosorban turos csuszaval vagy galuskaval a legjobb.

Muscari 2015.05.07. 14:17:30

@Dragonlady (Bp, Hun): az vízigény, termőföld igény az egyre nagyobb, nem is lesz fenntartható hosszabb távon, ahogy egyre több ember eszik egyre több húst, elég csak a kínaiakra gondolni.

adg 2015.05.07. 14:37:55

@Muscari: Persze, hogy nem ontozes nelkul, de nem is ezt mondtam. Azonban nem mindegy, hogy minden nap orakat locsolod a gyepet, kulonben megpusztul, vagy esetleg olyan gyeped van, ami birja kevesebb vizzel is, vagy atveszeli rovidebb ideig akar viz nelkul is. Vagy ha ki is szarad, utana gond nelkul helyreall, ha ismet van viz.
Lehet, hogy ezek nem ugy neznek ki, mint egy angol golfpalya, de azert vallalhato kompromisszumot jelentenek. Mi pl az utcan nem locsolunk, es ilyenkorra ki is van az egesz szaradva teljesen. Novemberben, ahogy az esos evszak jon, par het alatt tokeletesre zoldul.
Szoval vannak joval kisebb vizigenyu pazsitok. Es nem neznek ki olyan rosszul. Szerintem kaliforniaban is megelnek ilyenek, ha perth vagy alice springs megfelel nekik. :)) thelawnguide.com.au/lawn-varieties/35-lawn-varieties/334-best-drought-tolerant-lawn-types.html

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 14:49:04

@adg [Au, Darwin]: "Elefant keves van, boci es birka rengeteg"
És még van egy Birca is... :D :D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 14:50:49

@adg [Au, Darwin]: Miért, a krákágyil az kérődző állat? :D Persze, lehet, nem figyeltem biológia órán, meg amúgy is csak hármasig tanultam... :-))

adg 2015.05.07. 15:12:58

@geegee: nem, az kakuktojas. :)

GERI87 2015.05.07. 15:31:48

@kék madár:

"Malcolm mar szuletesetol beteg, ugy no fel, hogy alkoholistak, drogosok a szulei, verik egymast, ot amikor epp nincsenek bortonben, sokszor a gyerek mar fuggoseggel szulet. "

És erről ki tehet?
Ha a feketék közt arányaiban több a hátrányból induló, arról mindig mások tehetnek?

"Ezzel szemben Malcolmrol azt feltetelezik, hogy lusta es verekedos kabitoszerkereskedo, ha megse az, akkor az lesz vele a baj. "

Nem hinném hogy egy illegális bevándorlóról jobb véleménye van annak aki a feketéket sem szereti...
Aki egy mexikóinak ad munkát az meg egy feketének is.
Pedro-t is sokszor csak a saját közössége támogatja, rokonok stb.

Muscari 2015.05.07. 15:40:38

@adg [Au, Darwin]: ez jól hangzik, de én szkeptikus vagyok. Arról semmit nem írnak, hogy mégis mennyit bír ki öntözés nélkül.
Otthon is árulnak pl árnyéktűrő fűkeveréket, ami bullshit, a fűnek nap kell, nem fog árnyékban megmaradni.
Személyes tapasztalatom nincs azonban, majd nyaralás alkalmával jobban nyitva tartom a szemem ez ügyben.

kék madár 2015.05.07. 15:58:03

@Muscari: en se ertek hozza, egy szavamat se hidd el :)

kék madár 2015.05.07. 15:59:18

@GERI87: "És erről ki tehet?" Hát én.

kék madár 2015.05.07. 16:02:27

@adg [Au, Darwin]: en kibirom fu nelkul. Egy elokertnyi fuhoz tobb viz kell mint egy kisebb erdohoz.

qkuc 2015.05.07. 16:07:16

@geegee: Nyugtalan(ság) úr, ha jól tudom a szó ezt jelenti, :D.

kék madár 2015.05.07. 16:24:10

@GERI87: egyebkent ha nagyon sarkitani akarsz inkabb azt kerdezd miert jarnak masodik generacios kinaiak vadiuj BMW-vel mig 10-ik generacios feketek rabszallito autoval. Nem vagy egyedul a kerdeseddel, hogy a feketek tehetnek rola, persze tehetnek ok is

adg 2015.05.07. 16:27:33

@kék madár: nalunk szerencsere fel evig nem kell locsolni szinte sosem. A szaraz evszakban is csak olyan tessek-lassek modon csinaljuk, mert az ontozorendszer nem mukodik, kezzel meg sokaig tart. Ott locsoljuk, ahol kezd szaradni, vagy ott sem. De nagjabol kibirja, egesz zold volt az esos kezdeteig. Pedig itt fel evig egy csepp eso sincs. Szoval en annyira nem vagyok szkeptikus. Nyilvan nem olyan gyonyoru, de ennyi belefer.
A parkokban is igy megy, nyilvan szebb, ahol rendesen ontozik, de a tobbi is elmegy. A vad teruleteken viszont csontra kiszarad. Meg leeg. Most is eg az egesz kornyek, hetvegen voltunk kirandulni egy kicsit, eleg kiterjedt tuzek vannak.
Marha erdekes, ahogy megjon az esos evszak, szinte ket-harom het alatt kizoldul minden.

GERI87 2015.05.07. 16:42:04

@kék madár:

"egyebkent ha nagyon sarkitani akarsz inkabb azt kerdezd miert jarnak masodik generacios kinaiak vadiuj BMW-vel mig 10-ik generacios feketek rabszallito autoval."

Talán mert két különböző világ, két különböző motiváció, munkakultúra és helyzet...

kék madár 2015.05.07. 16:53:51

@adg [Au, Darwin]: normalis csapadek mellett itt is zold novembertol majusig. Iden aprilis elejen kiszaradt. Csak nalatok 4-5 szor annyi eso esik az esos evszakban,attol mar lehet zold!

adg 2015.05.07. 16:59:43

@kék madár: igen, persze. Az nem csoda, ha wet alatt zold minden, mert esik kb 1500 mm eso. De pont ezert mondtam a szaraz evszakot peldakent, mert akkor nulla ez eso, egyaltalan nem esik.

kék madár 2015.05.07. 17:00:00

@GERI87: sokat szamit, hogy mit lat a gyerek a szuloktol es ez egy ordogi kor. Orokbe fogadott fekete gyerekek meg elso generacios afrikaiak szinte mindig sokra viszik, de ez nem lehet mindenkinek megoldas.

GERI87 2015.05.07. 17:18:24

@kék madár:

"de ez nem lehet mindenkinek megoldas."

Bizony nem. 150 év arra volt elég hogy a helyzetük jogilag változzon meg és a többség sem akarja már őket a gyapotföldeken látni. A többi inkább rajtuk múlik, talán még 150 év...
Teljes egyenlőség viszont nem lesz soha.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 18:32:29

@adg [Au, Darwin]: Jajóó, így már más...Nézed, hogy figyel-e az olvasó?
:-)))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2015.05.07. 18:33:39

@qkuc: Aham, hát ja, érdekes egy névadás... :-)

2015.05.08. 06:24:31

@kék madár:
"en kibirom fu nelkul."
En is:) De nehany haverom es sok munkatarsam nem:)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása