oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. április 29. 06:44,  Így lettem határátkelő 31 év tanítás után 381 komment

2015. április 29. 06:44 Határátkelő

Így lettem határátkelő 31 év tanítás után

Egészen elképesztő történetek érkeznek a Magyarország és én pályázatra (a héten még várom az írásokat). A mai szerzője, Erzsébet több mint három évtized után volt kénytelen feladni tanári hivatását és vágott neki a határátkelésnek. Tavaly október óta él családjával Angliában. Története minimum elgondolkoztató, de talán több is annál.

Szavazni most is a poszt végén, és a Facebookon lehet.

Írd meg Te is a történeted a pályázatra, amiről minden fontos részletet ide kattintva olvashatsz el! 

UPDATE: Íme, a nyeremények, és a vasárnap estig kitolt határidő. Hogy legyen időtök még írni. :)

tanitas.jpg

„Elárultam, cserbenhagytam, elhagytam a hazámat? Nem, a hazám árult el, hagyott cserben engem.

Harmincegy évig voltam középiskolai tanár. Mindig is tanár akartam lenni, 12 éves koromban döntöttem ezt el, ezt tekintettem hivatásomnak, és szerettem is csinálni.

A tanítványaim szerettek, szigorú, következetes, igazságos tanárnak ismertek, akitől lehet tanulni, és nemcsak tantárgyi ismereteket. Szerették bennem azt, hogy mindig is gyerekpárti voltam, és bírták a humoromat, mert lássuk be, a tizenévesekhez kell a humorérzék.

Miért lettem határátkelő?

Nos, 31 évi kifogástalan és eredményes tanári pályám azzal ért véget, hogy feleslegessé váltam, és többedmagammal lapátra tettek. Választhattam. Kisvárosban éltem egész életemben. Onnan mennem kellett, mert nem tudtam volna elhelyezkedni.

Úgyhogy nemcsak az állásomat veszítettem el, hanem azt a helyet is, ahol születtem, felnőttem, iskolába jártam, és leéltem 54 évet. Ahol szinte mindenki ismert és köszönt, ahol szinte mindenkit tanítottam, vagy tanítottam a gyerekét, testvérét, rokonát. Ahol már a volt tanítványaim gyerekei is tanítványaim voltak.

És persze veszélybe került a nyugdíjam is, mert egyáltalán nem volt biztos, hogy otthon el tudok helyezkedni, hiszen szinte mindenhol tanárfelesleg van. Arról nem is szólva, hogy ha az új munkahelyemet is eléri a létszámleépítés, mert egyre kevesebb a gyerek, akkor onnan nyilván azokat küldik el először, akiknek magasabb a fizetésük és újonnan jöttek.

Mindent egybevéve, arra gondoltam, ha a következő 10 évet megpróbálom valahogy kihúzni a nyugdíjig, majd megnézhetem, miből fogják kiszámolni a járandóságomat. Így aztán lemondtam az élethivatásomról, mert nem akartam a következő 10 évet állandó szorongásban tölteni.

Nem illettem bele a képbe

Nem tagadom, a döntésemben, hogy felpakolom a családot, és Angliába jövünk, benne volt a dac és a keserűség is. Meg az is, hogy a gyerekeket szeretem, de egyre kevésbé szerettem azt, amivé az iskola lett, ahogy a dolgok mentek. 

Aztán benne volt a politika is. Az, amit az elmúlt 25 évben műveltek az országgal és a lakóival. Meg a helyi „politika” is. Nyilván túlértékeltem magam, mert azt hittem, elég, ha a munkámat jól végzem, elég, ha a tanítványaim szeretnek és tanulnak, a szülők elismernek, és örülnek, hogy rám bízták a gyerekeiket. Hát tévedtem.

Nem tudtam befogni a számat, mindig nyíltan elmondtam a véleményemet. És soha nem voltam hajlandó senkinek hajbókolni. Abban, hogy mennem kellett, ez is vastagon benne volt. Kellemetlen volt a jelenlétem, nem illettem bele a képbe.

Nincs bűntudatom, amiért leléptem. Hiszem és vallom, hogy 31 év alatt több értéket teremtettem a hazámnak, mint bármelyik csaló, hazug, képmutató, tolvaj politikus.

Hogy ez nem kellett? Nem vagyok meglepve. Kinek kellenek gondolkodó emberek, pláne olyanok, akik a fiatalokat is igyekszenek kritikus gondolkodásra nevelni?

Mi hiányzik a hazámból?

Jószerével semmi, vagy éppenséggel minden. Persze hiányoznak emberek, barátok, megszokott helyek, esetleg ízek. És persze olyan dolgok, amikhez emlékek kötnek.

Nem mondom, hogy nincs honvágyam, mert ez így nem igaz. Néha az embert egészen váratlan pillanatokban lepi meg a honvágy, az elvesztett dolgok iránti nosztalgia.  A korom miatt amúgy is hajlamosabb vagyok a nosztalgiázásra, mint mondjuk a huszonévesek.

Ennek illusztrációjaként álljon itt egy februári Facebook-bejegyzésem. Változtatás nélkül, úgy, ahogy azt akkor leírtam.

„Tegnap előbb végeztem a munkában, és besétáltam Melton Mowbray-ba a buszhoz. Mivel volt még időm, meg tudtam nézni a St Mary's székesegyházat. Gyönyörű gótikus templom. És azt is megállapítottam, hogy itt a tavasz, mert a templom körül nyílt a hóvirág, a krókusz, sőt tőzikét is láttam, meg virágzó rozmaring bokrot.

Tudom, butaság, de a hóvirág látványa annyi szép emléket idézett, főleg a gyerekkoromból... Emlékszem, naponta kijártunk az udvar sarkába lesni, hogy a cseresznyefa alatt bújik-e már a hóvirág. Aztán a nagy kirándulások a Várdombra, meg Lankócra hóvirágot, tőzikét szedni.

Az is eszembe jutott, amikor a drága húgom elúsztatta a csizmámat a Nagy-árokban.  Meg az is, milyen érzés volt, amikor a hirtelen jött tavaszi melegben levettük a lábbelinket és mezítláb járkáltunk a tocsogós réten. Meg eszembe jutott Sutyor Lajos bácsi (Isten nyugosztalja!), aki szinte minden vasárnap egy falkányi gyereket vitt kirándulni.

Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy ezt valaki megtegye, de vasárnap reggel, 8 körül, ha jó volt az idő, besündörögtünk Lajos bácsiék udvarába, és megkérdeztük: Lajos bácsi, megyünk? És ha igent mondott, akkor indult a riadólánc, 9-10 órára összeverődött Lajos bácsiék udvarán 10-15, néha 20 gyerek, úgy 6-tól 15 éves korig, és elindultunk Lajos bácsiék kertjén keresztül ki a határba.

És az öreg sok mindenről beszélt. Állatokról, növényekről, természetről. Meg arról, hogyan viselkedjünk az erdőben. Hogyan kell biztonságosan tüzet rakni, és hogy soha ne szemeteljünk. Hogyan kell tájékozódni.

Meg egy csomót játszottunk, de olyan is volt, hogy egyik vasárnap láttuk, hogy a forrás elmocsarasodott, következő vasárnap vittünk szerszámokat és kitisztítottuk. Na meg a Várdomb! Aki legurult már tavasszal a várdomb oldalán, tudja, milyen volt gyereknek lenni. Mondjuk télen is jártunk oda szánkózni. És a futóárkok és a bunkerok a berekben.

Nem tudtunk akkor még politikáról semmit, nem tudtuk, milyen elmebeteg ötlet szülte a futóárok rendszert, de nagyon jókat háborúztunk benne. Szóval eljutottam egy gyönyörű gótikus templomtól a Rákosi-érában épült futóárkokig. De leginkább oda akartam kilyukadni, hogy a hóvirágok látványától honvágyam támadt egy picikét. Vagy nem is kicsit...”

Rájöttem, nélkülözhető vagyok

Szóval igaz, némiképp dacból jöttem el otthonról, és új életet kezdtem idegenben. És persze, sok minden hiányzik, néha kicsit elveszettnek érzem magam, hiszen még a nyelvet is most tanulom.

Igen, néha fáj, hogy mindent hátra hagytam, és itt nem a Túró Rudira, meg a jó magyar füstölt kolbászra és nem is a disznótorosra gondolok. Viszont arra is rá kellett jönnöm, hogy tökéletesen nélkülözhető vagyok.

Persze sokan felháborodtak, hogy így jártam, hiszen közismert és népszerű  tanár voltam, sokan sajnálkoztak a helyzetem miatt, de a dolog ennyiben maradt. A saját életemet, sorsomat nekem kellett kézbe vennem, és nem bántam meg a döntésem.

A párom legalább hetente egyszer megköszöni, hogy „kirángattam” ide. Nem álmaim munkáját végzem, de tisztességesen megélünk, és senkinek nem kell ezért hálásnak lennem, legfeljebb a Sorsnak/Istennek.

Tudjátok, az a legszomorúbb ebben, hogy amikor elmondtam, hogy Angliába költözöm, a legtöbb ismerősöm azt mondta: Igazad van, én is mennék, ha mernék/tehetném, de te milyen bátor vagy, hogy ennyi idősen így neki indulsz. Vagy azt, hogy hamarosan mi is megyünk külföldre.

Úgyhogy szerintem nem mi hagytuk cserben a hazánkat, hanem az hagyott cserben minket. A párom azt mondta egy alkalommal: „Tudod, ha már azt is el tudták érni, hogy mi is lepattanjunk, akkor tényleg nagy baj van az országgal”.

AMIT TUDNI KELL A SZAVAZÁSRÓL

A szavazás menete: voksolni a Tetszett vagy a Nem tetszett gombra kattintva lehet.

Emellett szavazhattok a Facebookon is, ott jobb híján a lájkok száma dönt majd.

A szavazás eredményét a megjelenés után 48 órával rögzítem, hogy ne kerüljön előnybe az, akinek korábban jelent meg az írása.

Mivel a két felületet nagyon nehéz összehasonlítani, ezért a sorozat legvégén a 3-3 legtöbb szavazatot kapott írás egy-egy rövid részlettel egyetlen posztban jelenik majd itt meg, és végül az ott kapott voksok döntik el a közönségdíj végső sorrendjét.

Emellett lesz egy másik díj is, azt az az írás kapja, ami a Határátkelőnek a legjobban tetszik.

Mindenkinek felhívnám a figyelmét, hogy az alapcél nem a versengés, hanem az, hogy kirajzolódjon egyfajta kép arról, mit is gondolnak, éreznek Magyarországgal kapcsolatban a határátkelők, hazatérők, vagy az éppen költözést fontolgatók.

Írd meg Te is a történeted a pályázatra, amiről minden fontos részletet ide kattintva olvashatsz el!

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: pályázat Magyarország Magyarország és én

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr997407748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2015.04.29. 19:10:41

Sajnálom csóri tanárokat. Mo.-n mazo hajlamokkal kell rendelkezned ahhoz, hogy ezt a pályát válaszd. Szar fizetés, motiválatlan, semmirekellő diákok; a magyar társadalom és állam pedig kb. egy szinten kezeli a wc pucolókkal. Hiszen csak be kell menni az iskolába, le kell adni az órákat, nyáron 3 hónap szabi, és a többi finomság. Aki motiváltan indul neki a pályának, az is előbb-utóbb kiég. Mindezt meg kell fejelni a színvonaltalan és életképtelen magyar oktatási rendszerrel, és kész a teljes gazdasági katasztrófa.

Ha nem fizetjük meg a tanárokat, ha nem fektetünk a jövő generációba, mitől is várnánk itt fejlődést? :(

catnip cupcake 2015.04.29. 19:13:16

@Zoole[uk]: "Es,hogy honnan sejtek ilyeneket,ne feledjuk nyiregyhazi vagyok es ott van egy tanarkepzo foiskola,nagyon jol ismertem hogy mik folytak a kollegium falai kozt"

Szintén kelet-magyarországi vagyok és emlékszem, hogy a nyíregyházi főiskolának nem volt valami jó híre régebben, amikor még sima tanárképző volt.

Egy (kissé városi legenda szagú) történet jut erről eszembe, amit valamikor a 90-es években hallottam: egy helyi valaki mondta a fiának, hogy "nem baj fiam, hogy nem vettek fel autószerelőnek, majd mész a nyíregyházi főiskolára". :)

2015.04.29. 19:19:04

@Hari Seldon 2: Szerintem az nem honvágy, mert nem a hazád hiányzik, hanem az emlékeid, meg a szociális hálód. Aztán lehet, hogy rosszul látom.

Shanarey 2015.04.29. 19:23:25

@kék madár:

Nos akkor ha mégis troll akarsz lenni, eme döntésedet, netán revideálnod kell.

:-)))

2015.04.29. 19:25:20

@Mr Long (UK): Mo. -mint tudjuk- Budapest centrikus, sajnos. Tételezzük fel, hogy te élsz valami kisvárosban, és átköltözöl Debrecenbe, mert ott lenne munka. Viszont hiába keresel többet, ha több a kiadásod is, hiszen ott már nem annyid lesz az albérleted, mint ahonnan eljöttél. Ha egyáltalán kereshet többet. Közalkalmazotti tábla szerintem rájuk is vonatkozik, az meg nem arról híres, hogy kitömi a dolgozók zsebét. Abban igazad van, hogy dobozt pakolni jobb az éhhalálnál, más kérdés, hogy megéri-e, nem öli-e meg a lelkedet.

2015.04.29. 19:32:28

@Cascabel: Bezzeg te senkit sem sértegetsz, ugye? ;)

MagyarJoe 2015.04.29. 19:37:09

Na szoval, ha egy angol vagy ír emigralni kenyszerul, akkor tudomasul veszi, hogy otthon nem tudott megelni es tovabb lep. Ennyi.

Nem ertem mi ez a folytonos "elarult, cserbenhagyott a hazam" szoveg.
A posztolonak sok sikert Albionban, a muzeumok ingyenesek :)

2015.04.29. 19:40:15

@fhdgy: Akkor mi már rég a föld alatt leszünk. Ha egyáltalán bekövetkezik...

Ugyandehogy (törölt) 2015.04.29. 19:45:47

@Zoole[uk]:

az a helyzet, hogy ezt most ide KELL tennem:-):-):-):-):-):-)

m.youtube.com/watch?v=12k3uyJ02Ws

Shanarey 2015.04.29. 19:47:48

@MagyarJoe:

Ennek a szövegnek az okát, a Magyar himnuszban és a Szózatban keresd.

fhdgy 2015.04.29. 19:48:13

@Zoole[uk]: Persze, Tőled nem olvastam, nem is rád vonatkozott.

MagyarJoe 2015.04.29. 19:54:32

@Shanarey(England): hat igen, valamelyik 80as szilveszteri radiokabareban volt: .... aldd meg a magyart jokedv el, boseg el :)

négyzet 2015.04.29. 19:55:44

Hát ez elég rossz. 31 év hivatásszerű tanárkodás után nulla megbecsülés, lehetőség. Az azért sejthető, hogy ahol sikeres az oktatás, az azért olyan, mert a tanári pálya megbecsült, az arra érdemes tanárokat megfizetik, megbecsülik. Kár, hogy a posztoló nem beszél idegen nyelveket, mert talán lenne esélye tanítani akár magánúton is külföldön.

SzZoole 2015.04.29. 19:58:57

@catnip cupcake: Nos,mielott meg teljesen befeketitenem a foiskolat azert azt kell mondjam,hogy nem minden tanuloja volt olyan.
De a csutortoki bulikrol nem tudok elfelejkezni anyira hirhedtek voltak:)))
En nem hallotam arrol az urban legendrol,de volt egy masik mondas viszont ami igaz volt akkoriban;Ha az ember akart egy kobor numerat,ingyen,akkor nem kellet kupiba mennie eleg volt csak a foiskola bulijan megjelenni:)))
Hej,de sok szep emlekei vannak abbol az idobol.....

DieNanny CH 2015.04.29. 20:00:01

@soad1221:

Bár kevesebb a gyerek valóban, viszont sokkal több problémával. A családok megváltozott szerepe miatt több gyerek szorul speciális oktatásra. Tv-t nézők között több a beszédhibás, emiatt több logopédus kell stb. Én ezt gondolom.

fhdgy 2015.04.29. 20:04:05

@Philosoraptor: Nagy valószínűséggel igaz!

morsels (törölt) 2015.04.29. 20:04:26

@kardio1:
Ez egy erdekes kerdes es latod pont az ilyen kerdesek miatt tartalak elfogultnak.

Probaljuk meg ugy, hogy maskepp nezzuk. Lehet?

Naszoval egy fejlettem demokraciaban Orban Viktornak le kellett volna mondania 2002 utan... de ha akkor nem, akkor 2006 utan mindenkepp.
Az is igaz, hogy egy fejlettebb demokraciaban Gyurcsanynak is le kellett volna mondania az oszodi beszed utan, de egyk sem tortent meg.

Namost szerintem a baloldal nem lett volna semmivel sem jobb, ha Gyurcsany akkor lemond, azt meg sosem tudjuk meg, hogy mlyen lett, lehetett volna a Fidesz, ha Orban lemond.

Ami most van, az ezeknek az eredmenye, amibol nincs igazan kiut (igazabol semmibol nincs kiut, minden valaminek a kovetkezmenye es a lehetosegek is azokbol adodnak), inkabb csak kenyszerpalya.
Szoval Orban sem nagy volumenu allamferfi, mint ahogy Gyurcsany sem lenne kepes ezt a kenyszerpalyan egy varazsbottal megvaltoztatni.

Szerintem a visszarendezodes nem egy horthy, rakosi, kadar, antall, horn, gyurcsany rendszert jelent, hanem egyfajta nullarol kezdest, egy igazi rendszervaltast.
Aztan hogy ez a visszarendezodes mit jelent... ahhoz eloszor a nullara kell eljutni.

Szerintem.

SzZoole 2015.04.29. 20:08:10

@~~Babette~~: Regi nagy kedvenc:)))
Nezd meg ezt,ez is van olyan jo.

youtu.be/5LaXTz-CpBA

SzZoole 2015.04.29. 20:17:14

@catnip cupcake: Ezt nezd meg es figyeld a szoveget,mert az utolso szoig igaz.
SZOKIMONDO SZOVEG!!!!!!!

youtu.be/rWUASjT-_RU

Csore60 2015.04.29. 20:19:17

@bpetya75: Ne gyötörjétek a Google-t, megmondom. Lankóc a horvát határ közelében van. A kérdéses település pedig Csurgó. :)

fhdgy 2015.04.29. 20:27:18

@Csore60: Győr Klára nevű kollégád nem volt véletlenül?

soad1221 2015.04.29. 20:27:58

@kardio1: dehogy. Ezt egyfajta tarsadalmi vissza rendezodesnek ertsd. A kozeposztaly az ami egy orszagot mukodtet,ennek Kell ujjaepulnie..

**mimi** 2015.04.29. 20:36:40

@~~Babette~~:
és megjött Obivan bácsi is :)))))))))))))))

2015.04.29. 20:42:36

@soad1221: Mo.-n inkább gyilkolják a középosztályt, mint építenék. Szóval arra még várhatsz egy darabig, hogy itt erős középosztály lesz.

Csore60 2015.04.29. 20:47:57

@fhdgy: Nem volt szerencsém a hölgyhöz.

catnip cupcake 2015.04.29. 20:51:48

@Zoole[uk]: Jaj, ez elég súlyos, minden értelemben.

Kész szerencse, hogy amikor én voltam egyetemista, nem volt még YouTube és efféle úri huncutságok (na nem mintha valami nagy partiállat lettem volna). A szakdolgozatomat is Windows 3.1-es gépen írtam és 5 1/4" floppy-ra mentettem:)

Bal 2015.04.29. 20:51:49

@MRN: igen, az emberek hoznak rossz befektetési döntéseket, de sajnos ez senkit sem mentesít a következmények alól. Kisvárosban házra nyakig eladósodni olyan, mint mongol államkötvényt venni. Persze mivel előbbit sokan csinálják, számíthat a sorstársak szimpátiájára.

Csore60 2015.04.29. 20:53:16

@wombi73: Nos, a legjobbakat kívánom a továbbiakban is! Irigylésre méltó a foglalkozásod, mindig is csodáltam a restaurátorok munkáját... Valami szépet, fontosat megmenteni az enyészettől, visszaadni egy tárgynak, műalkotásnak a szépségét, épségét, igazán nagyszerű. Milyen kár, hogy a tehetséges, hivatásukat értő, szerető emberek ennyire nem kellenek.

soad1221 2015.04.29. 20:53:58

@Philosoraptor: nem is mondtam,hogy ez most lesz:) de elobb-utobb megtortenik...

33621 2015.04.29. 20:57:14

@Jess G: Szerintem 50-től 80+ig már csak pihenni kellene!:-)

SzZoole 2015.04.29. 20:59:14

@catnip cupcake:
"A szakdolgozatomat is Windows 3.1-es gépen írtam és 5 1/4" floppy-ra mentettem:)"
Na,ezzel nekem semmit nem arultal el,ehez a temahoz teljesen huje vagyok:)))
A flopyra emlekszem,hogy az talan a '90-es evek masodik feletol voltak,de ez sem biztos.

2015.04.29. 21:07:47

@soad1221: Nekem ez kicsit olyan LSD lázálom. Mint Mo. felemelkedése. Te abból indulsz ki, hogy lesz egy holtpont, ahonnan már nincsen hova lejjebb menni. Realistának tartom magamat, én szerintem miután elértük a holtpontot, már nem lesz miből visszajönni, mert nem lesznek meg hozzá a szükséges források, és az akarat. Ahogy most sincsen meg. Mármint az akarat. :)

kék madár 2015.04.29. 21:14:04

@Shanarey(England): inditok is egy blogot bircaandthequantumphysicsexpert.blog.hu cimmel.

wombi73 2015.04.29. 21:24:20

@Csore60: Koszonom szepen, kedves toled es neked-nektek is legyen igy :)... Es tenyleg szep a hivatasom, szep es nehez,,, Keresnek mindenhonnan Europabol, itt Angliaban is van mar restauralas az idosgondozas melle, szoval nem panaszkodhatok :) Es akit gondozok, a bacsi is engedi, hogy nala is restauraljak vagy csinaljak sajat alkotasokat.. Hat nem ezerszer jobban alakul itt, mint amive Magyarorszagon valt a munkam az utobbi par evben? Nem ezerszer jobb ez a stresszmentesseg, mint a magyarorszagi megalazo fizetes az utolso 2 evben? Hat de :)

wuaaa 2015.04.29. 21:34:39

@Csore60: Köszi a posztot. Örülök, hogy így alakítottátok az életeteket. Jó volt olvasni, mert már az elejétől happyend szaga volt.. :)

@wombi73: Szuper ! :)

kék madár 2015.04.29. 21:37:04

@Csore60: legy szives ne talald ki, hogy hol nottel fel, vard meg amig egy nalunk sokkal muveltebb kommentelo tarsunk ideaig er az olvasasban es megmondja neked.

KoNor_engineer 2015.04.29. 21:43:44

@Philosoraptor: "Realistának tartom magamat, én szerintem miután elértük a holtpontot, már nem lesz miből visszajönni, mert nem lesznek meg hozzá a szükséges források, és az akarat."

Pontosan! Én mondjuk el nem tudnám képzelni, hogy a még 3 évnyi Fidesz után jövő 4 éves Jobbik ciklust követő Mszp/Dk csapat bármiben is másabb/jobb lenne, mint a múltbéliek, meg a közeljövő kormányok. Egyszerűen elképzelhetetlen, hogy a híg fosból ne a takonyszerű fosba lépjen ez a jobb sorsra érdemes ország. Mert fontos megjegyezni: nem az országgal (hegyek-völgyek, tavak-folyók) van a baj....

Mrs. Clayton 2015.04.29. 22:08:55

@33621: ja, hogyne
en szivem szerint soha nem dolgoznek, utalok dolgozni, amikor tehetem nem is csinalok semmit, csak fizetesemelest kerek
egyebkent meg dolgozzanak a szegenyek...

Csore60 2015.04.29. 22:29:55

@kardio1: Nem Londonban élünk, a lakás kicsit kisebb, mint otthon, de 3 hálószoba, 1 nappali, meg ami kell. És az a szomorú, hogy többet engedhetünk meg magunknak, mint otthon. A párom élelmiszer mérnök, konzervgyárban dolgozott havi 130 ezerért minőségbiztosításban. Röhej. Én heti kb 35 órát dolgozom itteni minimál órabérért, és kb kétszer annyit keresek, mint otthon. A múlt héten 250 font volt a fizetésem, a szerényen számolva 100 ezer forint. De még mindig tanítanék, ha lehetne. Sokan felvetették, miért nem mentem másik állásba otthon. Pedig kifejtettem. Nem akartam bizonytalanságban tölteni az életemet. Sem anyagi, sem egzisztenciális értelemben. Még mindig meggyőződésem, hogy a közoktatásban komoly elbocsátási hullám jön. Nem akartam mindezt megint végigcsinálni.

Csore60 2015.04.29. 23:07:18

@kék madár: :) Vannak, akik bizonyára jobban tudják nálam, hol nőttem fel, milyen vagyok valójában, és mi miért történik velem. Így szokott ez lenni. Általános divat nálunk az ítélkezés, kioktatás. Hát Istenem, ilyenek vagyunk. :) Mindannyian ismerünk olyan embereket, akik mindent tudnak. A 2. szabályuk, hogy mindent JOBBAN tudnak, a 3. pedig, hogy azt tudják a LEGJOBBAN, amiről gőzük sincs. :D

kék madár 2015.04.29. 23:11:52

@Csore60: egyik kedvencem errol Obudan a Siposban amikor eloetelt rendeltem a pincertol: - Maga a gombat ne rendelje az maganak nem fog izleni.

2015.04.29. 23:23:00

@KoNor_engineer: Nem tudom igazából, én nem örülnék a Jobbiknak sem. De viszont ettől függetlenül még esélyesnek tartom őket a győzelemre, hiszen 2018 még nagyon-nagyon messze van... Reméljük a legjobbakat.

KanáriHajni 2015.04.29. 23:40:31

@diggerdriver: Egyetértek, énis félreértettem, valszeg nem lesz túl sikeres az irományom..

M. Péter 2015.04.29. 23:53:26

@rumitom: A jövő évtől 10 év szolgálati idő kell majd a a brit állami nyugdíjhoz, a teljes összeghez viszont 35 év. Akinek kevesebb van, az arányosan kevesebb nyugdíjat is kap.

M. Péter 2015.04.30. 00:13:02

@maxval bircaman szerkesztő: Ha egy politikus olyat mond, am rossz fényt vet rá, az valószínűleg igaz. Ha Orbán azt mondja, hogy az első Fidesz kormány alatt megszűnt a gyermekszegénység, aztán az elmúltnyócév alatt megint előjött, de majd a Fidesz ismét megszünteti, akkor viszont gyanúzni kell.

puhacica 2015.04.30. 03:33:56

@kardio1: nem ereztem tamadasnak.

pappito · http://pappito.com 2015.04.30. 04:50:35

@Shanarey(England): a magyar útlevél nem rossz, főleg azért, mert EU tagként sok lehetőség megnyílt vele.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.04.30. 06:17:17

@pappito: igy van, pl. a lanyom ezt akarja kihasznalni, es mar kinezett maganak egy mesterkepzest Munster-ben, ahol EU-s allampolgarkent nem kell majd tandijat fizetnie. Az oktatas angol nyelven van, ez megkonnyiti majd a dolgat :)

2015.04.30. 06:34:21

@Zsuzsi65: Ennek nezzetek utana mert szokott olyan kriterium is lenni hogy az elmult 3 evben EU teruleten lakott az illeto, kulonben nem szamit EU-snak tandij szempontjabol. Legalabbis UK-ben igy van. Persze mas kerdes hogy nem mindig kernek bizonyitekot, de minimum alairatnak veled egy papirt hogy a kurzus megkezdese elotti 3 evben EU orszagban eltel.

pappito · http://pappito.com 2015.04.30. 06:42:15

@Zsuzsi65: jól teszi, menjen csak

egyébként az útlevelek sorrendje kicsit homályos nekem:
Passports accumulate points for each visa free country that their holders can visit without a visa, or they can obtain a visa on arrival.

ez azért elég általános, és a sorrend csak egy szempont alapján van felállítva. miközben pl. az sokkal jobban számít, hogy milyen jogosultságok járnak egy állampolgársággal vagy az hogy milyen mértékig áll ki érted a tiédet kibocsájtó ország.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.04.30. 07:08:50

@Mirjam2: ok, koszi, ezt jo tudni.utana fogunk nezni.

Morgo1229 2015.04.30. 07:25:42

Elgondolom, hogy mialatt a poszter ult a baberjain hanyszor irtam palyazatot meg oneletrajzot. Interjuztam. Vizsgaztam, tanultam allandoan.Parszor varost neha orszagot valtottam, mert arra torekedtem, hogy elobbre jussak. Mondjuk en is a szuleimtol lattam ezt, hogy kuszkodni kell. Amugy szerintem ez a poszt az oregedesrol szol, -ami eleg szar - es nem a hataratkelesrol.

FutureFry 2015.04.30. 07:26:01

@Mirjam2: @Zsuzsi65: Egyébként az ilyesmi szabályok számomra teljességgel érthetőek, mert a mai globális világban az állampolgárság már nem jelenti feltétlenül azt, hogy az illető tényleg jogosult valamilyen adókból/járulékokból fizetett szolgáltatásra (oktatás, egészségügy, stb.).

Még az amerikai államok között is van hasonló "korlátozás": Ha valaki nem rezidens egy államban akkor az ottani (állami egyetemeken) általában egy magasabb tandíjat kell, hogy fizessen. A legtöbb államban egy év (nem tanulóként) való ottlakás kell a rezidenség megszerzéséhez.

kék madár 2015.04.30. 08:08:52

@FutureFry: ennek a csucsa a kanadai egeszsegbiztositas. Ha kanadaikent nem eltel az orszagban az elmult ket evben, akkor nem jar.
Egyetemeken nem ugy fogalmaznek, hogy tobbet kell fizetni, inkabb ugy, hogy a helyieknek kedvezmenyes. Nem 40K csak 33 evente.

soad1221 2015.04.30. 08:20:26

@Philosoraptor: nézd, azért ha picit "érzelemmentesen" nézed, akkor be kell következnie előbb-utóbb egy fellendülésnek. Írtam, hogy pénzt nem tennék arra, hogy én megélem, kicsit még közelebb vagyok a 30-hoz, mint a mint a 35-höz, szóval nem mondhatnám, hogy túl közelinek érzem ezt... :)
De törvényszerűen be fog következni, akik pedig most felszálló ágban vannak, azok meg majd szívnak...
Akarat most nincs. előbb-utóbb lesz...
Forrás pedig nem csak úgy van, hanem meg kell teremteni rá, amennyiben nem válunk sivataggá, akkor meg lehet majd teremteni...

Bal 2015.04.30. 08:23:24

@Cascabel: pedig lehetne nyomni a bérlakáspiacot ezerrel. Pl. adómentessé tenni (a nagy többség amúgy sem adózik), rendesen leszabályozni, új paneleket építeni. Nem kell kínai mintára beparancsolni az embereket, lehet pozitívan is ösztönözni.

bpetya75 2015.04.30. 08:33:44

@Csore60:

Ugyan! Nem fáradtság a guglinak ;-)

Csore60 2015.04.30. 08:39:21

@soad1221: Természetesen igazad van, történelmi távlatból nézve 5-10-20 év semmiség, de még 50-100 sem. Csak közben a mi életünk telik, múlik... a mi lehetőségeink szűkülnek, aztán azt vesszük észre, hogy megöregedtünk, miközben abban reménykedtünk, hogy majd ezeknek is leáldozik, majd ennek is vége lesz egyszer. 54 éves vagyok, és amióta az eszemet tudom, mindig azt hallottam, hogy MAJD jobb lesz. Csahogy aki MOST él, az most akar emberi módon élni. Persze, motivál bennünket, hogy majd a gyerekeinknek, unokáinknak jobb lesz, és a mi ma hozott áldozatunk az ő jobb jövöjüknek a záloga. De amikor azt látjuk, hogy már nemcsak a mi életünket, lehetőségeinket, de már a gyerekekét, unokákét is lopják, teszik tönkre?

bpetya75 2015.04.30. 08:39:55

@soad1221:

Egyetértek. Bár szerintem nem az annyira távoli jövőben alakul majd így, hogy 30+-osan ne érhessük meg ;-)

bpetya75 2015.04.30. 08:44:52

@Csore60:

A gyerekek/unokák lehetőségeinek tönkretételével nem értek egyet. Szerintem ma egy megfelelő szülői háttérrel rendelkező gyereknek sokkal jobbak az esélyei, mint akár csak 20 évvel ezelőtt. Az persze nem jó, hogy ezek az esélyek sajnos többnyire külföldön kínálkoznak.

A ti helyzetetekben nyilván a határátkelés volt az ésszerű lépés, de ez nem jelenti azt, hogy adott esetben rossz húzás lenne maradni. Nekem meggyőződésem, hogy amit mi itthon meg tudunk teremteni a gyerekeinknek, azt bárhol máshol csak hosszú évek küzdelmeivel tehetnénk meg, ha egyáltalán.

bpetya75 2015.04.30. 09:40:54

@kardio1:

"Egyrészt nem gondolom, hogy a megélhetése, karrierje stb. miatt külföldre tàvozo elàrulnà Magyarorszàgot, màsrészt az embert a hazàja nem hagyhatja cserben. A haza, legalàbbis nekem, egy érzelmi ,kötôdést jelent. ez egy közösség, amihez a nyelv, a kultùra, a közös mùlt, a szokàsok, a "félszavakbol is megértjük egymàst" köt. Nem egy személy, vagy egy intézmény, aki cserben tudna hagyni. A politikusokat is olyan divat lett szidni manapsàg. dehàt ôk azok, akiket a vàlasztopolgàrok megvàlasztanak, mert pontosan azt az àlmot kinàljàk megvételre, amit a többség akar. Allamférfi, aki ennél messzebbre làtna, meg ritkàn terem. "

Ezt csak most olvastam. Nagyon kereken leírtad, amit én is gondolok erről.

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2015.04.30. 10:25:07

Egy mai cikk arról, hogy engem sokkoló 130 netto bér az mekkora elit a mai Magyarországon!

A 9. decilisnek 130 a nettója!

Mekkora brutál legatyásodás ez!

A 10. decilist ha felbontanánk kisebb részekre, akkor lehetne látni, hogy a KSH amikor modust használja átlagbérként és elhallgatja a mediánt, akkor micsoda évtizedes léptékű nagy nemzeti átverésnek vagyunk a szemtanui!

kettosmerce.blog.hu/2015/04/30/egyetlen_grafikon_arrol_mi_a_valodi_katasztrofa_magyarorszagon

Herr Géza 2015.04.30. 10:36:15

@Zka: Javarészt turisták.... A japán standard európai körút (egyik) fix programja a neuschwanstein-i kastély megtekintése ( leginkább lefényképezése kb. 4200 szögből) és a müncheni sör-fehérkolbász-csülök gasztronómiai highlight abszolválása.... :)))))

M. Péter 2015.04.30. 10:46:23

@Saman: Nem a móduszt használja. Matematikához inkább ne szólj hozzá.

2015.04.30. 11:09:42

@Herr Géza: Az Oktoberfest annyira nepszeru Azsiaban hogy tobb orszagban is rendeznek helyi valtozatot oktoberben. En konkretan Indiarol, Thaifoldrol es Burmarol tudom hogy van helyi 'Oktoberfest', de konnyen lehet hogy meg tobb helyen van. Sajat szememmel lattam bornadragba es dirndl-be oltozott thai szemelyzetet felszolgalni, harsogo bajor zene kiseretere :)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2015.04.30. 11:50:01

Pedagógus

Tanár ír a fatáblára
Krétával. Mindkettő ára
S vérnyomása is nő. Bére
Csökken csak az évvégére.

Osztályharcol s fáj a háta:
Nagy a gerinckopás ráta.
Ritkán pihenhet meg teste,
Dolgozatot javít este.

Éhbér mellett jövőt épít,
Néha mereng, miért épp itt.
S vonzza bár a Temze partja,
Túró Rudi itthon tartja.

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2011/04/pedagogus.html

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2015.04.30. 12:24:45

@maxval bircaman szerkesztő:

Birca tudod te mennyit keresnek az egyetemeken?

A KÖZGÁZ HR szakon elmondta egy tanárom, kb 140-160 között!

Ez a 400 + csak tanszékvezetői szinten van és nem az egyetem düdzséjéből, hanem másik x állásból!

Saman · http://reszvetelidemokracia.blog.hu/ 2015.04.30. 12:32:20

@Mirjam2: Tényleg elirtam. A mediánt használja!

Pont ez a botrány!

GERI87 2015.04.30. 12:45:19

@soad1221:

"be kell következnie előbb-utóbb egy fellendülésnek."

Mindig van kicsit jobb-rosszabb korszak, de ez a többnyire külső és/vagy független tényezők miatt bekövetkező változás egyáltalán nem jelenti a leszálló tendencia megfordulását!
Pl lehet úgy folyamosan szegényedni hogy közben vannak felívelő szakaszok amik után még nagyobb a zuhanás vagy eleve csak relatív a növekedés és csak a korábbi mélyponthoz képest jobbak a kilátások, az eggyel korábbi szintet nem éri el...vagyis lépcső szerű a leépülés.
Mo-ra ez vár.

GERI87 2015.04.30. 13:00:34

@bpetya75:

"ez nem jelenti azt, hogy adott esetben rossz húzás lenne maradni."

Miért itt nőjön fel egy gyerek? Miért itt szocializálódjon?
Miért a magyar oktatással "vegye kezeléseb" először? stb.
Semmi előnyét nem látom ennek rá nézve!
Sőt hátrány.

Nyilván ha van pénz, már eleve kezdettől fogva mehet magániskolába, és hermetikusan elzárva mindenből a legjobbat kapja, távol a magyar átlagviszonyoktól, de akkor meg megint csak minek itt maradni?

"Nekem meggyőződésem, hogy amit mi itthon meg tudunk teremteni a gyerekeinknek, azt bárhol máshol csak hosszú évek küzdelmeivel tehetnénk meg, ha egyáltalán. "

Attól függ,
Ha van itt stabil egzisztencia, fizetés, amit felépíteni máshol nem lehet egykettőre, van ház, előnyös kapcsolati rendszer...akkor nehezebb máshol.
De a többségnek "induláskor" semmije sincs, max egy (majdani) örökölt ház Tápiórekettyésen...
Nekik nincs mit feladni, és nincs ami előnyt hozna itthon.

Morgo1229 2015.04.30. 13:48:07

@Csore60: ki veszi el az unokak jovojet ? Te magad mondtad hogy mindenki a sajat sorsa kovacsa. Hozzatennem ez csakis akkor all persze ha egeszseges az illeto. En nem erzem, h Mao barmiben korlatozna engem.

Morgo1229 2015.04.30. 13:58:37

@DieNanny *ISTJ* [SZ,CH]: koszi, h megemlekeztel rolam. ;-) Probalom nem olvasni a HA-t. Mostanaban nem vagyok jol lelkileg es valahol azt olvastam, hogyha mindent ugy csinalunk, mint azelott, akkor mitol varjuk a valtozast? Rajottem, h nincs jo hatassal ram az itteni focsapas.

bpetya75 2015.04.30. 14:07:17

@GERI87:

Hermetikusan elzárva sehol sem jó fejlődni. Talán majd a Marson...

Pont a mai poszt bizonyítja, hogy bárhol találhatsz rossz oktatást, én pedig tudom, hogy itthon is lehet jót találni.

Amit a gyerekeknek biztosított lehetőségekről írtam, azt a saját körülményeinkre értettem. Volt már posztoló, aki megírta, hogy pl No-ban milyen marha drága egy fuvolaóra. A két nagy tehetséges benne. A nagy meg a kicsi piszok tehetséges néptáncos. A művészeti képzés a fejlett világban nem sok helyen nevezhető olcsónak, főleg egy bevándorló számára. Ha a géplakatossághoz vagy a fűnyíráshoz lenne affinitásuk, az más lenne, de mit van mit tenni, erős a művész vénája mindháromnak. Itthon egyelőre nem kell azt mondanunk nekik, hogy nem jut rá. Külföldön meg eleinte tutira igen. Márpedig 2-3 év kiesés komoly hátrányt jelenthet nekik, ha esetleg később ezen a vonalon mennének tovább.

soad1221 2015.04.30. 14:08:36

@Csore60: maximálisan egyetértek, a "majd egyszer jobb lesz" nem válasz. Ha az én életemről van szó, akkor kérem azt is, hogy mitől, és várhatóan mikor, és mennyivel illetve miben..
itt a beszélgetés már irányba ment, a jelenre, és a belátható jövőre sajnos ez mind nem igaz..
@bpetya75: hát ez az amit zoolenak mondtam, hogy nem vagyok jós... :)
Persze azért én is remélem, de pénzt akkor sem teszek rá... :D
@GERI87: azért ehhez 50-100 éves időintervallum kell, hogy állíthassuk. ugyanakkor a leépülés pontatlan, valójában nagyon is fejlődés van. Ez a viszont fejlődés nagyon lassú olykor stagnál, most legutóbb komolyabb visszaesés is volt, de mondjuk a 25 év távlatában is fejlődésről beszélhetünk. Ne érts félre, ez nem hurráoptimizmus, közel sem vagyok elégedett, látva, hogy egyébként mi lehetne, az ország valójában nem leépült az elmúlt 25 évben, hanem fejlődött.
Mind gazdasági, mind társadalmilag fejlődött...

GERI87 2015.04.30. 14:36:23

@Morgo1229:

Nem mindegy milyen kompetenciákkal indulsz el:
-hová születsz (jobban mondva, hol és kik között szocializálódsz a felnőtté válásig).
-kik és hogyan (mire) nevelnek fel.
-milyen mentalitást, életstratégiákat, szokásokat látsz, ismersz meg és vannak rád hatással.

(Aztán ott van még a genetikai háttér is (vele született tulajdonságok).

@bpetya75:

"Amit a gyerekeknek biztosított lehetőségekről írtam, azt a saját körülményeinkre értettem. "

Ha azt látod hogy összességében itt többet kapsz, akkor maradsz.
Sokaknál nem a művészeti képzésnél kezdődik a mérlegelés...

"Ha a géplakatossághoz vagy a fűnyíráshoz lenne affinitásuk, az más lenne"

Nekem is van egy olyan érzésem hogy jobb egy nyugati szakmunkásban mint egy hazaiban.

@soad1221:

"azért ehhez 50-100 éves időintervallum kell, hogy állíthassuk"

Megvolt:
az elmúlt 100 év sikeretlen volt és semmi nem mutatja hogy külső vagy akár belső hatások miatt ez változna:
-Az "emberanyag" nem változott hozzáállásban, gondolkodásmódban, életstratégiában...eddig nem hozott sikert, tehát ezután sem fog.
-A földrajzi helyzetünk sem lett más nyilván:), földrajzi adottságaink hátránya sem tűnt el, előnye nem lett (nem erre fut a "selyem út")
-A régió helyzete sem változott: periféria.
stb

"valójában nagyon is fejlődés van. Ez a viszont fejlődés nagyon lassú olykor stagnál, most legutóbb komolyabb visszaesés is volt, de mondjuk a 25 év távlatában is fejlődésről beszélhetünk."

Miben?
Az hogy lett internet, meg laposTV....az csak technikai fejlődés...és tőlünk független...egy analfabéta busman is tud ezzel élni, használni....attól még ugyanúgy inkompetens a modern világban a tudása és a társadalmi berendezkedése.

Az elmúlt 25 évben tovább öregedett a népesség, miközben az eltartottak és a modern világban alkalmas és szükséges tudással nem rendelkezők száma nőtt és nő...

"Mind gazdasági, mind társadalmilag fejlődött... "

Nem fejlődött semmit társadalmilag az elmúlt 50 évben.

soad1221 2015.04.30. 17:39:55

@GERI87: 50-100 év mindig volt, én ezt a jövőre értettem
az elmúlt 50-100 év egyértelműen nem a dicsőség irányába mutatott.
Ezt úgy értsd, hogy 100 év múlva fogod tudni értékelni a most előttünk álló 100 évet, akkor lehet megítélni, hogy most épp az emelkedő vagy a zuhanó szakaszban vagyunk.
Az nem igaz, hogy az 100 évben nem változott az emberek gondolkodása. már 10 évre visszamenőleg is lehet sok fejlődést tapasztalni. Hogy ezt elegendőnek nevezzük, kevésnek vagy bárminek már ízlés meg viszonyítás kérdése.

Nem volt gazdasági fejlődés 25 év alatt? nézd meg akkor a gazdaság szerkezetét 15 éve és most. Bár korántsem ideális, pláne nem tökéletes, sőt még azt is mondom, hogy borzalmas lemaradásban vagyunk mondjuk Ausztriához képest, de azért ez már piacgazdaság. Ez nem fejlődés az 5 éves tervek időszakához képest? Igenis fejlődött a gazdaság - ismét kérdés, megfelelő ütemben, módon, stb..

50 évvel ezelőtt lényegesen nagyobb réteg volt aki használható tudás nélkül élt, mint ma ez a réteg. és nem csak az elöregedő társadalom miatt...

nem fejlődött a társadalom? Nézd csak a táplálkozási és a dohányzási szokásokat 50 évvel ezelőtt és ma. A mozgáshoz való hozzáállás, stb... És itt most azért nem a norbiápdét szintre gondolok... Tudnék még mondani sok mindent, Te ellen példát? Ezek nem jelentenek fejlődést szerinted?

soad1221 2015.04.30. 17:41:19

@soad1221: na szóval az 5 éves tervek értelemszerűen nem 15 éve voltak, az ott bizony elgépelés... :)

2015.04.30. 18:31:51

@soad1221: Érzelmek nélkül sem látom ám, hogy mitől lesz itt fellendülés... Nincsen komoly ipar, nincsen megfelelő mennyiségű értékesíthető nyersanyag, a szakképzett emberek (is) lelépnek. A jövőbe nem fektetünk pénzt és energiát...

2015.04.30. 18:39:48

@soad1221: Mo. és a piacgazdaság olyan messze van egymástól, mint Makó és Jeruzsálem. Ami nálunk van, az valami elkorcsosult rendszer, és nyomokban tartalmaz kapitalizmust is.

Senkinek sincsen ideje arra, hogy majd kivárja azt a hatalmas nagy fellendülést, amit mindig bemondanak a tévében, csak sohasem következik be.

kardio1 2015.04.30. 19:43:56

@soad1221: De mikor volt Mo.-on utoljàra középosztàly? Szerintem '45 elôtt. De a Horthy-rendszert csak szitokszoként szokàs otthon emlegetni "européer" körökben...
@bpetya75: örülök, ha te is igy gondolod.
@morsels: Persze, elfogult vagyok. Valamennyire mindenki az szerintem. En pl. nem voltam, nem vagyok és nem is leszek baloldali. Igy pl. GYF-et se tartom sokra. OV jobban indult nàlam és 2010-ben azt gondoltam, hogy a 98-02-es modellhez fog visszatérni. Ez most nagyon nem az...

GERI87 2015.04.30. 20:02:45

@soad1221:

"hogy most épp az emelkedő vagy a zuhanó szakaszban vagyunk."

Azt a jelenben is látni lehet hogy fejlődés van e, várható e, vagy zuhanás. Felfelé tartunk e, vagy sem!
Mondom: nem látok olyan ami rövidtávon felfelé ívelő pályára vinne minket. hosszú távon meg a tapasztalat az hogy emelkedés csak is külső hatásra lehet, az meg vagy lesz, vagy nem, ebbe fektetni nem lehet.
Az csak az ismeretlenbe és a csodába vetett hit és remény.

"már 10 évre visszamenőleg is lehet sok fejlődést tapasztalni."

Miben?
Mivel jutottunk közelebb ahhoz hogy magasabb szintű termelékenységet érjünk el, jól fizető álláshoz juttatva az embereket?
Itt 25 éve robot- meg a beszállítói munka van.
Technológiai szinten az van amit idehoznak vagy levedlenek, a munka az alacsony bérekre épül.
Ez semmit nem változott, sőt még ezt is kezdik elcseszni.

"de azért ez már piacgazdaság."

Nem a rendszerváltás előtti állapottal vetettem össze, igaz, nem azt néztem, hanem az elmúlt 25 évet egészben.
De amúgy a váltás sem miattunk, önerőből ment végbe, hanem szerencsés "ajándék" volt a sorstól, külső behatás, amivel úgy is éltünk ahogy tudtunk: szarul.

"Nézd csak a táplálkozási és a dohányzási szokásokat 50 évvel ezelőtt és ma"

Ugyanaz:)
Zsíros olcsó kaját eszik mindenki, dohányoznak, isznak..

"A mozgáshoz való hozzáállás"

háhá:)

2015.04.30. 20:24:13

@soad1221: Mint mondottam, mindenki most akar jól élni, és nem akkor, amikor már idős. Másrészről lehet, hogy meg sem éljük azt, amiről beszélsz. Nem azt mondom, hogy lehetetlen az, amit felvázoltál, de számomra kicsit álomvilág az elképzelésed.

Herr Géza 2015.04.30. 22:40:20

@Mirjam2: Bizony, én a japán kivitelről láttam egyszer egy riportot, de természetesen van az USA-ban, és nem túl meglepően Argentínában is. Meg még biztos x helyen.... :))))

Csore60 2015.04.30. 22:43:32

@Morgo1229: Nos, miközben "ültem a babérjaimon" szereztem 2 diplomát, néhány egyéb végzettséget... Hogy nem váltogattam az állásaimat, az a babérokon ülés? Képeztem magam, és igyekeztem naprakész tudás birtokában bejárni az óráimra. Szerettem tanítani. Nem azért, mert olyan hajde könnyű volt, nem azért, mert óriási karriert jelentett, nem azért, mert annyira megfizették... azért, mert szeretem a fiatalokat, szerettem figyelni, ahogy alakulnak, változnak, felnőnek, és örültem, ha ehhez én is hozzájárulhattam.... Jó volt? Persze! Kényelmes volt? Nem igazán. És valóban, ahogy nagyon kedvesen megjegyezted, öregszem. De attól még nem lettem sem hülye, sem szemétre való felesleg. Igen, az öregedésről szól a poszt, meg arról, mennyi lehetősége marad annak, aki 50 felett Magyarországon munkanélkülivé válik.

pappito · http://pappito.com 2015.05.01. 02:39:05

@bpetya75: " A haza, legalàbbis nekem, egy érzelmi ,kötôdést jelent. ez egy közösség, amihez a nyelv, a kultùra, a közös mùlt, a szokàsok, a "félszavakbol is megértjük egymàst" köt. Nem egy személy, vagy egy intézmény, aki cserben tudna hagyni."

ez nagyon szépen hangzik, de azért a cserbenhagyás elég sokféle lehet, az igazán súlyos esetektől (dunábalövés, kitelepítés, recsk, cigánynak születés, stb.) az enyhébbig (államosítások, nyugdíjpénzek elzabrálása, trafikolás)

Ezek mind olyan esetek amikor a haza cserbenhagyja a polgárát, oda se bajszintva a közös kultúrkincsre meg a félszavakból is megértjük egymásra. Szóval szép dolog ez a haza kérdés, de csak akkor működik, ha a haza is úgy gondolja, és Magyarország az elmúlt mondjuk száz évben már sokszor nem gondolta úgy.

pappito · http://pappito.com 2015.05.01. 02:58:55

@soad1221: " De a Horthy-rendszert csak szitokszoként szokàs otthon emlegetni "européer" körökben..."

amire jó magyarázat lehet, ami azzal a középosztállyal történt, ami részben oka annak, hogy azóta sincs ilyesmi

kék madár 2015.05.01. 04:21:37

@pappito: en nem cizellalnam, az az orszag, ahol hivatalnokok, politikusok buntetlenul es pofatlanul lopnak es meg ok tehetik tonkre azt is nyikkanni mer ez ellen, az cserbenhagyta a polgarait. Egy strici work-flowja tisztabb es erkolcsosebb, mint a mostani FIDESZ-e vagy korabbi MSZP-e.

kardio1 2015.05.01. 09:21:53

@pappito: Az idézett szöveget eredetileg én írtam. Továbbra is az a különbség a nézeteink között, hogy a haza nem lohette a Dunába a zsidókat, azok nyilasok voltak. És hasonlóan a többi. A politikusokat általában a választópolgarok szavazzak meg, demokrácia van, vagy mi. Amilyen a szavazók többségének a kívánsága, olyan politikusokat választ meg. Ld. pl. A Sziriza Görögországban.
A rossz döntéseket aztán nem a haza, hanem az országot vezetők hozzák.
Én legalábbis így gondolom.

kardio1 2015.05.01. 09:23:28

@pappito: azt a középosztályt a kommunisták számolták fel. Most meg az ő utódaik a legnagyobb europeerek...

pappito · http://pappito.com 2015.05.01. 09:46:29

@kardio1: "Továbbra is az a különbség a nézeteink között, hogy a haza nem lohette a Dunába a zsidókat, azok nyilasok voltak."

a haza döntött úgy, hogy azokat a magyarokat megfosztja a jogaitól, majd később az életüktől, mert a haza érdeke éppen akkor úgy tűnt ez. Pontosan úgy, ahogy aztán ugyanaz a haza büntette meg azokat a magyarokat akik éppen svábok voltak, meg ugyanez a haza telepítette ki azokat a magyarokat akiket éppen akkor politikailag veszélyesnek, kuláknak, nemesnek, vagy értelmiséginek ítéltettek.

Az, hogy ki húzza meg a ravaszt a dunaparton vagy ki kardlapoz meg a hortobágyon az részletkérdés, az egy ugyanolyan magyar aki éppen kiszolgálja azt aki löveti, vereti a másik magyart.

És az aki jogfosztva, veretve van, az bizony el van árulva, cserben van hagyva a hazája által aminek őt védelmeznie kellene. Ez egyébként nem kizárólagos magyar jelenség, a törökök ugyanígy árulták el és szúrták hátba orvul az örményeiket, a szovjetúnió az ukránokat, a német kitelepítések romániában, szovjetúnióban, a birobidzsan terv, stb, stb.

Ez nem egy takargatható valami, történelmi tény.

pappito · http://pappito.com 2015.05.01. 09:51:47

@kardio1: a középosztály túlnyomó része odaveszett a háborúban, mire a kommunisták odaértek alig volt kit internálni meg agyonverni, de azért megtették amit tudtak.
Úgyhogy arccal a kollektivizmus felé szépen felszámolták a kis- és szolgáltatóipart majdnem teljesen az államosított műhelyekkel ('49-től), igy aztán nem maradt se középosztály, se alsóközép, csak a proletariátus dicső hatalma.

kardio1 2015.05.01. 10:02:19

@pappito: Az arányokban van köztünk nézetkulonbseg, a középosztálybeliek többsége szerintem megelte a "felszabadulast".

kardio1 2015.05.01. 10:09:48

@pappito: ha nem konkrét emberek, hanem a haza volt felelős mindezen szörnyűségekert, akkor a nurnbergi pernek sem volt értelme, hiszen a német haza árulta el a polgárait...
A haza számomra sokkal elvontabb dolog, nem tudom a politikusokkal azonosítani. Ha úgy gondolnám, mint te, valóban értelmezhető lenne, hogy a haza elárult, de akkor az is, hogy én is cserbenhagytám a hazámat. Enszerintem egyik sem áll meg.

kardio1 2015.05.01. 10:11:34

Röviden: a hazat nem azonosítom az állammal.

tanato 2015.05.01. 10:23:00

@kardio1: @pappito: A középosztályt tényleg fizikailag felszámolták,először Horthyék meg a nyilasok,a maradék részt meg a RÁkosi rendszer.Viszont a Kádár rendszer alatt ezen családok akik azért mindig adtak a gyerekek taníttatására,gyermekeik révén akik Kádár alatt már elvégezték a főiskolát és az egyetemeket ,szépen lassan visszaszivárogtak a hivatalosan nem létező középosztályba és a komm.rendszer alatt a fizikai dolgozók,munkások ,parasztok tehetséges, a kommunisták által kiemelt és taníttatott gyerekeivel együtt adták a Kádár rendszer új elitjét.

soad1221 2015.05.04. 09:43:17

@GERI87: "nem látok olyan ami rövidtávon felfelé ívelő pályára vinne minket. hosszú távon meg a tapasztalat az hogy emelkedés csak is külső hatásra lehet, az meg vagy lesz, vagy nem, ebbe fektetni nem lehet."

rövidtávon nem. hosszútávon "törvényszerű"...

@Philosoraptor: ezt most mire írod? én végig arról beszéltem, hogy hosszútáv, amit lehet, hogy meg sem fogok élni, pedig nem vagyok még csak középkorú sem...

@pappito: ööö... ezt nem én írtam :)
egyébként Horthy megítélése sem lehet fekete-fehér, én legalábbis nehezen tudom beleképzelni magam abba a világba, hogy a teljes korszakot meg tudjam ítélni... az eredményét könnyebb, az tényleg elég szar lett...
Viszont kardionak igaza van ebben, nem a haza dönt. az emberek választanak jól vagy rosszul, a választottak meg döntenek jól vagy rosszul. Egy haza nem fog tenni semmit, az emberek cselekszenek.

Ez picit olyan mint a vallás. Mindent felelőssé tudunk tenni, a hazát, Istent, ördögök, boszorkányokat, satöbbi...

zsolo1980 2015.05.12. 06:27:51

Gratula, szép kis írás. Remek sztori.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása