oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. március 20. 06:46,  Gyakorlati tanácsok kezdő határátkelőknek 364 komment

2015. március 20. 06:46 Határátkelő

Gyakorlati tanácsok kezdő határátkelőknek

Ha már ilyen rendhagyóra sikeredett ez a hét, akkor legyen a mai poszt is az. Nemrégiben volt egy olyan tréning Budapesten, ami gyakorlati tanácsokkal kívánt szolgálni a leendő határátkelőknek. A szervező Votisky Petra, a Nők Külföldön oldal mindenese megígérte, hogy megírja a tapasztalatait, ez következik most.

csomagolas.jpg

„A tréning ötlete onnan jött, hogy a Nők Külföldön olvasóival, ügyfeleimmel beszélgetve újra és újra ugyanazok a kérdések jöttek elő a költözéssel kapcsolatban.

Úgy gondoltam, hogy a legnagyobb segítség az lenne, ha a különböző területek szakértőit elhívom egy egész napos rendezvényre, így hiteles forrásból tudnak a költözést tervezők tájékozódni. Az információ átadásán kívül olyan célja is volt a rendezvénynek, hogy az azonos célországba tartók egymásra találjanak, így közösen, egymást segítve készülhessenek a nagy kalandra.

Sokan voltak Angliába, Németországba készülők, de akadtak szép számmal más országok is a résztvevők ruhájára felragasztott címkéken. Szingapúrtól Kanadáig mindenféle országnevet láthattunk. Ez a címke abban segített a résztvevőknek, hogy könnyebben megtalálják egymást azok, akik ugyanoda készültek.

A tréningen szó volt nemzetközi adózásról, társadalombiztosításról, pénzügyi felkészülésről, nyelvtanulásról, külföldi karrierről és álláskeresésről, kapcsolatépítésről, az otthoni dolgok megfelelő lezárásáról és a költözés lépéseinek megtervezéséről.

Összeszedtem néhány olyan dolgot a tréningről, ami számotokra is hasznos lehet.

Lakcím

Az egyik kulcsszó a lakcím volt. Ez több előadásban is előkerült. Kneitner Lea adószakértő a kijelentkezés fontosságát hangsúlyozta adózási szempontból. Amikor az adóilletőséget kell meghatározni, akkor sokkal egyértelműbb, hogy külföldi adóilletőségünk van, ha nincs magyar lakcímünk.

Ez akkor is érdekes lehet, ha a másik országtól macera megszerezni az illetőségigazolást, így a NAV felé nem tudunk semmilyen papírt lobogtatni. Szóval adózási szempontból tisztább helyzet, ha mindenki kijelentkezik. Ha nem, akkor oda kell figyelni, hogy milyen bevallási, adófizetési kötelezettségeink maradtak Magyarországon.

Társadalombiztosítás

Társadalombiztosítás szempontjából viszont teljesen más a helyzet. Dr. Radics Zsuzsanna TB-szakértő elmondta, hogy a lakcím megtartásának akkor van jelentősége, ha gyakran járunk Magyarországra vagy tudjuk, hogy haza fogunk költözni néhány év után.

Amennyiben van ugyanis lakcímünk és EU-s országban élünk (kivéve Anglia, Írország, Olaszország), akkor kérhetünk egy S1-es nyomtatványt a kinti biztosítótól, ami Magyarországon az OEP-nél leadva feljogosít minket arra, hogy mindkét országban igénybe vegyük az egészségügyi ellátásokat.

Anglia, Írország és Olaszország nem ad ki ilyen igazolást, így ha ezekben az országokban élünk, akkor csak az Európai Egészségbiztosítási Kártyát tudjuk használni.

Azt viszont megtudtuk az előadásból, hogy a közhiedelemmel ellentétben ez nemcsak a sürgősségi ellátásokat fedezi, hanem az orvosilag szükséges ellátást is. Ez az orvos megítélésére van bízva legtöbb esetben, de ha például egy hónapra jövünk haza, akkor minden olyan ellátást megkapunk, ami nem várhat 1 hónapig, vagyis a visszautazásunkig.

Az lehet ciki, ha olyan EU-n kívüli országba megyünk, amivel nincs Magyarországnak egyezménye, például az USA-ba, mert akkor elvileg fizetnünk kell az egészségügyi szolgáltatási járulékot, ami jelenleg havi 6930 Ft.

Ha megszüntetjük a magyar lakcímünket, akkor megszűnik ez a fizetési kötelezettség is. Ha viszont hazaköltözünk és nincs rögtön állásunk, akkor külön megállapodást kell kötni az OEP-pel, ami elég drága. Egy év után tudjuk ismét elkezdeni ezt a 6930 Ft-ot fizetni.

Azt javasolta éppen ezért a szakértő, hogy ha tudjuk, hogy haza fogunk költözni, akkor érdemes hamarabb lakcímet létesíteni Magyarországon. Ilyenkor az első évben még nem ketyeg a havi 6930 Ft fizetési kötelezettség.

Határátkelés gyerekkel…

Szó esett a gyerekkel külföldre témáról is több előadásban. Egyrészt a lakcím megtartása azért is érdekes, mert a gyerekeknek jár Magyarországon egészségügyi ellátás, feltéve, ha van lakcímük. Utánuk nem kell az egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetni. Az iskoláskorú gyerek miatt viszont a NAV-val kell egyeztetni ebben az ügyben.

A másik örök sláger, amiről én beszéltem, hogy kell-e a gyámhatóság vagy sem. Itt az a fontos, hogy a gyereket huzamosabb időre vagy letelepedés céljából csak mindkét szülő engedélyével lehet külföldre vinni.

Ha nincs megegyezés (ami válás esetén sajnos egyre gyakoribb), akkor kell a Gyámhivatalhoz fordulni. Ott mindenféle dokumentumot le kell adni, hogy a gyerek ellátása, nevelése külföldön biztosítva van. Ami itt fontos, hogy nincs egységes formanyomtatvány, amivel a hozzájáruló nyilatkozatot meg kell tenni. Célszerű ezt magyarul és a célország nyelvén megírni (esetleg angolul vagy németül).

A nyaralás viszont nem ugyanez a kategória, vagyis ahhoz nem kell mindkét szülő engedélye. Persze, ahogy hallottam, a repülőtéren elég gyakori, hogy belekötnek, ha egy szülővel utazik a gyerek, ezért nem árt, ha van hozzájáruló nyilatkozat vagy pedig mutogathatjuk a visszaútra szóló jegyet is.

…és háziállattal

Egy másik érdekes téma a háziállatok külföldre vitele (vagy hazahozatala). Ez utóbbi elég gyakori, mert amikor valaki a kulturális sokk fázisába kerül vagy magányosnak érzi magát külföldön, akkor gyakran egy kisállat beszerzését látja megoldásnak.

Az előadáson többször is hangsúlyoztam, hogy ezt érdemes nagyon meggondolni, mert nem mindig egyszerű hazaszállítani az állatokat. Ha van már most is állatunk és vinni akarjuk magunkkal, akkor utána kell nézni, hogy milyen feltételekkel lehet az adott országba bevinni állatot. Van-e karantén, milyen oltásokat, dokumentumokat kérnek.

Annak is utána kell járni, hogy mivel lehet kivinni az állatot. Nem minden légitársaság engedi és a vonattal, busszal is lehetnek gondok. Ráadásul, ha nem kutya/macska kategóriáról beszélünk, hanem például papagájról, akkor az még nagyobb macera lehet. Ilyenkor talán azt is érdemes végiggondolni, hogy nem jobb-e, ha itthon hagyjuk. Mi így döntöttünk, amikor Dubajba költöztünk.

A szükséges dokumentumokról, oltásokról a Magyar Állatorvosi Kamara honlapján is lehet tájékozódni, de érdemes a célország konzulátusát is megkérdezni.

Az egész nap rendkívül inspiráló és intenzív volt. Ahogy a visszajelzéseket olvasgatom, nemcsak számomra, hanem a résztvevők számára is. Sokan kérdezték, hogy lesz-e még ilyen. Háááát, most egyelőre nem tudom elképzelni, hogy mikor lesz energiám egy ilyen kaliberű rendezvényt szervezni, de persze nem kizárt. :-)”

Miután ma napfogyatkozás lesz / van, arra gondoltam (már megint), hogy ha van kedvetek megint fotózni, szombatra egy remek poszt készülhetne a képekből - hogyan látjuk mi magyar határátkelők a világban erre vagy arra a napfogyatkozást. (Már persze az érintett területeken.) Ki hogyan nézi, hol, kikkel, és nem utolsó sorban mit lát. A képeket a hataratkeloKUKAChotmail.com címre várom.

A moderálási alapelveket itt találod.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr207285143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blackhairlady 2015.03.20. 22:32:49

@Mirjam2: Ez ahol mi lakunk, nem lakopark, rendesen a varos resze. Egy egy community kb 2-3 km sugaru, mindegyikhez van jatszoter, grillezo pihenohely toval, szokokuttal, gym, medence, kosarpalya, strandropi palya, ketto vagy harom palyas teniszpalya, es ez a kozossegi resz. Attol fuggoen, hogy milyen draga hazak vannak abban a communityben, a gym, uszoda felszereltebb vagy csak alap szintu.

blackhairlady 2015.03.20. 22:35:14

@~~Babette~~: Ahogy Mirjamnak is irtam, ez nem lakopark. szeretnek kikapcsolodni az emberek, helybe hozzak a lehetosegeket.

tanato 2015.03.20. 22:37:55

@Philosoraptor: Aki rákapott az ízére úgysem tudja abbahagyni.Én 92 óta csinálom,először anyukáméknál alakítottam ki egy helyiséget fekvőpaddal,súlyzókkal ketten a bátyámmal.Miután ők már sajnos nincsenek meg a családi ház sincsen 2008 óta,azóta járok egy konditerembe,ha tudok hetente 3 szor is.Döntő többségében fiatalok járnak oda ,de kialakult már egy velem korú meg még idősebb csapat is.A fiatalok persze elsősorban jól akarnak kinézni csajozáshoz,meg erősnek lenni és látszani a korcsoportjukban,meg egy részük testépítő bajnokságon versenyezni is szokott.Mi meg inkább az egészségünk miatt járunk oda,meg a jó közérzet miatt ami edzés után van, felszabadítván a boldogsághormonokat az izommunka által.Ja meg egy csomó elhízott ember,lányok is ,minden korosztályból,fogyókúra okán.Szóval jó társaság is van,gyakran beszélgetünk.politizálunk is.Néha ugyan elvonja a figyelmünket a szomszéd teremben aerobikoló csinos lányok csoportmozgása,mert van egy nagy üvegfal,de azért 80%-ában az időnek keményen dolgozunk.

2015.03.20. 22:38:39

@tanato: Igen, de Amerikaban is az elit lakik ilyen helyen ahol van kozossegi haz stb., ez nem altalanos. Nyilvan gyakoribb mint Mo.on, de Amerikaban is van rengeteg szegeny, hajlektalan stb.

2015.03.20. 22:41:38

@blackhair-lady: En is csak a magyar forditas miatt irom hogy lakopark, de valojaban barmi lehet, az elkeritett varosresztol elkezdve egy varos kozepen levo, fallal elkeritett haz-egyuttesig (itt a legtobb csaladi haz is fallal van elkeritve szoval a fal nem jelent semmit).

tanato 2015.03.20. 22:42:44

@~~Babette~~: Ugyanis nem azt mondtam hogy elfogadják vagy nem a kövér vagy idősebb embert hanem azt hogy ha egyéb felsorolt jellemzői megvannak a férfinak/magas pozíció,nagy jövedelem magas iskolázottsági szint/elnézik nekik a dagadt külsőt meg a nagy korkülönbséget á la Hende pl.
Természetesen ha a hölgy is korosabb és ő is túlsúlyos,semmi probléma,persze hogy elfogadja minden hátsó szándék nélkül is.

labirintus1 2015.03.20. 22:43:16

@tildy[UK]: Ez nem megoldás, mert azon a napon keletkezik a jövedelmed, amikor kiveszed és a későbbi lakcímednek nincs hatása arra, hogy kell-e adót fizetni.

Mostmár nekem sincs önkéntes nyugdíjpénztári tagságom, mert mikor benyelte az állam a magánt, akkor úgy döntöttem, hogy inkább adózok és elviszem rögtön, mert soha nem lehet tudni, hogy mikor kívánja meg azt is az állam.

A 90-es években egyébként tök jó volt, mert neked is meg a munkáltatónak is adókedvezmény járt és a hozamok is magasak voltak. Most nem tudom, mi a helyzet.

Buff A Ló 2015.03.20. 22:43:16

"Amennyiben van ugyanis lakcímünk és EU-s országban élünk (kivéve Anglia, Írország, Olaszország), akkor kérhetünk egy S1-es nyomtatványt a kinti biztosítótól, ami Magyarországon az OEP-nél leadva feljogosít minket arra, hogy mindkét országban igénybe vegyük az egészségügyi ellátásokat."

A fenti állítást (mely idézet a cikkből) pontosítanám.
Teljes magyar egészségügyi szolgáltatásra csak akkor kapunk jogosultságot (S1-gyel), ha a LAKÓhelyünk van Magyarországon, és a tartózkodási helyünk külföldön (fordított esetben nem).

Ha viszont csak tartózkodási hellyel jelentkezünk be külföldön, az más szempontból aggályos lehet (pl.autó-felelősségbiztosítás: a rendőr orrbavághat, ha valójában kint élünk, mégis magyar rendszámmal járunk).

2015.03.20. 22:43:57

@Philosoraptor: Az en ferjem is naponta jar gym-be, meg nem vettem eszre az evek soran hogy mentalisan beteg lenne :). Szteroidokat nem szed o sem.

tanato 2015.03.20. 22:44:09

@blackhair-lady: A betyár életbe, ezek tényleg szép élhető kommunáknak tűnnek.

2015.03.20. 22:45:39

@~~Babette~~: Szerintem jobb lenne, ha mindenki arról írna cikkeket meg szakdolgozatokat, amihez ért. Habár manapság már nem követelmény a hozzáértés.

tanato 2015.03.20. 22:46:50

@Mirjam2: Nyilván nem a munkanélküli feketék vagy spanyol bevándorlók laknak ilyen helyen/legfeljebb alkalmazottként mint az USA filmekben pl. Spangol/ők nyilván a lepusztult nagyvárosi bérlakásokban élnek.Szintén az amerikai krimifilmekre utalnék.

2015.03.20. 22:46:52

@Dragonlady (Bp, Hun): Bar kerestem de nem talaltam megbizhato infot, itt irnak rola de nem hivatalos forras es nagyon zavaros: www.kistelekmed.hu/hu/egyeb-hasznos-informaciok/kulfoldiek-ellatasa/kulfoldiek-ellatasa. Most mar en is kivancsi lennek, ha tudja valaki hogy mukodik ez, remelem megirja.

2015.03.20. 22:47:11

@Mirjam2: Megnyugtattál. :)))

tanato 2015.03.20. 22:48:07

@Mirjam2: Na kiderül hogy az egész kommentelő seregünk kondizik?

2015.03.20. 22:48:49

@tanato: Vannak ott boven az utcan is, mint tapasztalhattam mikor eltevedtem San Diegoban :). Nem hinnem hogy csak az uj bevandorlok szegenyek kulonben, biztos hogy nem minden feher lakik olyan helyen ahol medence meg kozossegi haz van.

blackhairlady 2015.03.20. 22:51:38

@Mirjam2: De ez a varos nalunk. Mindenfele ez van. Nem hinnem, hogy mindenki milliardos lenne. Ilyen az epitkezesi szokas itt ezen a reszen.

Ez a mellettunk levo resz eszakra:
www.google.com/search?q=firethorne&biw=1280&bih=687&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gJUMVdmyB9CSyATG6oGICg&ved=0CAgQ_AUoAw

Ez meg keletre. mindegyik max 3 km tolem:

www.google.com/search?q=firethorne&biw=1280&bih=687&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=gJUMVdmyB9CSyATG6oGICg&ved=0CAgQ_AUoAw

Es mindegyik reszen 140 ezertol mar lehet hazat kapni. Tehat nem mindenki milliardos. sajnos mi sem:)

2015.03.20. 22:51:57

@tanato: UK-ben ez eleg altanalos dolog, en is es szinte minden ismerosom jar / jart rendszeresen gym-be. En most foleg azert nem jarok mert itt a noi gym nagyon draga, ketszer annyiba kerul mint a ferfiake (nem, nincsen eselyegyenloseg meg emberi jogok meg ilyenek...).

tanato 2015.03.20. 22:53:10

@Mirjam2: Persze vannak azért szegényebb régiók ott is,meg utcán élők,főleg délen ahol jó az idő.De azért a lady által feltett képek tényleg pazarok.

2015.03.20. 22:55:09

@blackhair-lady: Nem azt mondtam hogy milliardos, mi sem voltunk tavaly milliardosok mikor lakoparkban laktunk de dragabb volt mint az apartman. Azt akarom mondani Tanatonak hogy Amerikaban sem lakik mindenki ilyen helyen, gondolom ezzel te is egyetertesz. Amerikaban sincs mindenkinek 140 ezer dollarja egy hazra, lehet hogy nem szamit soknak de nyilvan vannak ott is munkanelkuliek, egyik naprol a masikra elok stb.

tanato 2015.03.20. 22:56:23

@blackhair-lady: Azért ezekhez nagyon összetartó közösség is kell akik nem díbolják szét a berendezést.Tehát lumpen ,börtönből szabadult,munkakerülő népek ilyen helyen nem lakhatnak.

tanato 2015.03.20. 22:59:00

@blackhair-lady: Tisztára amerikai film a képeid,pl Született feleségek.Nyilván nem mindenki lakik ilyenekben,de azért az kitűnik hogy szemben MO.gal, létezik ott egy erős középosztály.

blackhairlady 2015.03.20. 23:03:13

@Mirjam2: Persze, csak azt mondom, hogy az egesz varos igy epul itt, nem csak bizonyos elzart lakoparkok. De szerintem ertjuk egymast. Hazat meg mindenki reszletre vesz, kp-re nem is lehet.
Aki nem tartja be a szablyokat az pedig fizet.

blackhairlady 2015.03.20. 23:05:26

@tanato: Szemmel lathato, hogy minden osztaly megtalalhato itt, a dusgazdagok is, a nagyon szegnyek is, hajlektalanok, de a kozeposztaly bizony erosen kepviselteti magat. persze koszonhetoen az olajnak itt Houstonban, rengeteg ceg van, es igen jol fizetnek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2015.03.20. 23:06:58

@Buff A Ló: ezt is erdemes pontosítani, van olyan hely az EU-ban, ahol nem tudsz tartózkodási helyet bejelenteni.

P.Elliot 2015.03.20. 23:31:52

@tanato: Ahova en jarok uszni/ L.A Fittness/, ott az egyharmada idosebb ember, nem ritka a 80-on feluli, van aki tolokocsin jon, onnan beemelik abba a gepbe amin edzeni akar, / kez, labfeszito mozdulatok, fordulasok, ulve hogy biztonsagos legyen, ha nem maradt ott a hozzatartozo akkor vannak ott szemelyi edzok akik szivesen atteszik az oreget oda ahova akarja. Az uszomedenceben es a melegvizesben is van egy keszulek ami beemeli az idoset/ , mozgas serultet, egy szekfele dolog, ki is emeli, szoval erdemes nekik odajarni. Egyreszt az egeszseg, nem epulnek annyira le, emberek kozott vannak akinek el lehet nezegetni a munkajat, mozgasat, kellemes zene szol, tele van teve keszulekekkel a falak, van ahol fulhallgato nelkul is latja hogy mirol folyik a musor mert ala van irva. Az uszodaberlet nagyjabol 25 dollar havonta, evi dij nincs mert egyszerre fizettem 200 dollart beiratkozasert erte es ez amig tag vagyok ervenyes.Nalunk is az egesz csalad jar es a szomszedsag is az egesz utcaban, nem pont ide. Valahogy az utolso 10 evben nagyon feljott az hogy mindenki jarjon ilyen helyekre. Orvosi vizitnel mindig meg szoktak kerdezni hogy az illeto jar-e ilyen helyre es szoktak tanacsolni hogy az milyen jo!
Az enyemnek van egy nagy szonyeges resz, de hatalmas am, vagy 10-12 fajta torna es futogepekkel, van egy aerobic terem, van egy bicikliterem ahol van vagy 50 bicikli de szerintem tobb, ott megvan hogy milyen orakban van gyakorlat mert edzojuk is van aki vezenyel, van a sulyemelo terem, van kosarlabda palya, van falitenisz vagy minek hivjak, van uszoda, melegvizes medence, hot tub, szauna, van egy resz a talajtornakhoz, van egy egeszseges italok, etelek kis bufeje es van gyerekorzo dszobaja tele jatekkal. 25 dollarert szerintem ingyen van. 4 eve jarok oda es meg nem emeltek dijat!
Igen, nagyon meg lehet szokni az odajarast, hianyzik az embernek ha nem megy. Nekem az uszoda a kedvencem, azt latogatom foleg...

blackhairlady 2015.03.20. 23:47:41

@P.Elliot: ugyan ilyen a 24 hour fitness ahova a lanyom jar, es ugyanennyibe kerul. A parkola allandoan tomve van, pedig nem kicsi. Ejjel nappal nyitva van, neha a gyerek ejjel egykor all meg egy kis uszasra amikor jon haza a munkabol.
Egyebkent ilyen mozgasserult kiemelo a mi uszinkban is van, tavaly nyaron rendszeresen jart egy kislany akinek szuksege volt ra.

P.Elliot 2015.03.20. 23:48:31

@blackhair-lady: 140 ezerert hazat venni? Itt New Jerseyben egy kutyaolat kaphatsz ennyiert...

blackhairlady 2015.03.20. 23:48:40

@geegee: volt egy halvany guanum, hogy mar lattam hasonlot. Nekem tetszik:)

P.Elliot 2015.03.20. 23:49:51

@blackhair-lady: Nagyon olcso, nem? Kevesebb mint egy dollar naponta.

blackhairlady 2015.03.20. 23:50:52

@P.Elliot: igen, tudom. Mondjuk annyiert egy ket szobasat kapsz, a 3 szobasak mar inkabb 200 +, a 2 szintesek pedig 250 es a csillagos eg.

blackhairlady 2015.03.20. 23:52:55

@P.Elliot: igen. De nekem megfelel a helyi kis gym, futogepet hasznalok csak. Altalaban ot olvasom el kozben az aznapi hataratkelos posztot:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.03.20. 23:58:33

@Philosoraptor: +1
@Mirjam2: Szerintem Amerikäban ez azért terjedt el jobban, mert ezek elérhetö közelségben vannak. (nem kell autozni). Mo-on meg eleve nincsenek akkora tävolsägok väroson belül. Mäs a mentalitäs, mäs szokäsok alakultak ki.
Tanato probälja kicsit misztifikälni ezt, de szerintem otthon is létezett, csak kicsit mäsképp. Én emlékszem még, hogy anno a lakotelepen is lementek a csalädok a jätszotérre terülj terülj asztalkämmal közösséget épiteni.
De, mint ahogy irod is, ott sem a szegényebb rétegnek van szänva, ez érthetö modon bele is van épitve az ärba. Aki ilyet "akar", az fizet a kényelmi szolgältatäsért, akär hasznälja, akär nem. A mäsik meg, ha Mo-on is olyan meleg lenne, mint Floridäban, akkor valoszinüleg a panelok (bocs, lakoparki häzak) tetején is ott figyelne az uszomedence. :-)
@tildy[UK]: Uhhh Tildy! Ez nekem igy kicsit tömény. Én asszem értem amit @labirintus1: ir. Nekem van 1 20éves biztositäsom, ami 2019-ben jär le. (Tudom, hülye vagyok, miért akartam valamit is megtakaritani...) Eléggé esélyes, hogy én is EHO-t fogok fizetni... :-(

P.Elliot 2015.03.20. 23:58:45

Engem az uszoda tud feldobni nagyon azert jarok erre a helyre mert kis helyi tornaterem van 5 percre innen harom is, de ott csak gepek vannak, medence nincs.

P.Elliot 2015.03.21. 00:01:10

@Naschkatze (Mostindien / CH): Itt mindenhova autozni kell a nagy tavolsagok miatt, az en tornatermem 15 percnyi autoutra van.

tanato 2015.03.21. 00:07:41

@Naschkatze (Mostindien / CH): Lakótelepi/de csak mikro/ közösség az van ha jók a szomszédok,de lakótelepi uszoda meg konditerem,meg közösségi ház /főleg ingyenesen/az sosem volt,nincs most sem, és nem is lesz egyhamar.Nem is lehet,egy magyar lakótelepen együtt él professzor,szakmunkás,mérnök,tanár orvos,betanított munkás,rengeteg idős,nyugdíjas,lumpen elemek,munkakerülők,börtöntöltelékek,minden réteg.És nagyon nagy a fluktuáció.Ezen dolgok nem teszik lehetővé a Lady által leírt közösségi életnek még a csíráját sem.Na dehát ez nem Amerika,inkább Balkán.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.03.21. 00:15:21

@labirintus1: Egyébként ne aggodj, mindenütt adozik a nyugdij is... :-(
@Mirjam2: Dehogynem! A nöknek joguk van: gyerekeket szülni. :-(
És ha mär szoba kerültek a mäs nemhez vonzodoak...
Itt egy kis OFF mära
transgenders:
www.viralvice.com/15-transgender-stars/
és egy kis smink (vagy mi):
www.viralvice.com/15-make-up-fails-what-were-they-thinking/
ON

blackhairlady 2015.03.21. 00:17:42

@Naschkatze (Mostindien / CH): igy van, be van epitve az arba. Viszont az apartman komplexekben is ugyanezek megtalalhatoak, pedig ott a szegenyebb reteg illetve a fiatalok laknak, akik nem tudnak sajat hazat venni. Egy kicsit azert ez itt a kultura resze is.

P.Elliot 2015.03.21. 00:20:24

@Naschkatze (Mostindien / CH): Igen, regen a lakotelepek masok voltak, vagyis az emberek, akkor lehetett otthon kozosseget epiteni, mindenki udvarias volt egymassal, hogy ugy mondjam neveltek egymast, nem voltak kellemetlenkedo alakok, elso kezbol tudom mert magam is ilyenben laktam Pesten.
De tanatonak igaza van, most mas idok jarnak. Inkabb a regi idok szellemet kellene valahogy visszahozni/ nem a komunizmust ertem alatta/. Mindenki joban volt mindenkivel, segitettuk is egymast. Nem is tudom hogy hova tunt el az a szellem...

blackhairlady 2015.03.21. 00:21:10

@Naschkatze (Mostindien / CH): jezusom ez a smink. Ez nem fotoshop? Ilyeszto.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.03.21. 00:49:08

@P.Elliot: Tudom, ezért irtam. ;-)
@tanato: Azt hiszem, hogy te valamiért nem akarod megérteni, hogy mit szeretne blackhair-lady és Mirjam2 irni. Ezek is, mint még sok mäsik dolog orszäg / kontinens / kulturkör specifikus. És nem ingyenesek. Vagy bérlet, vagy ado formäjäban megfizeted. Ott sem él együtt mindenféle réteg, mint ahogy Mo-on sem élt együtt mindenféle réteg még anno sem.
Nälunk nem lehetséges, mär a värosrendezés okän sem, hogy nagyobb településen, pl Pesten kerületenként legyek 1db sportoläsra alkalmas uszoda + sportcsarnok. Mert ehhez az is kellene, hogy béreltek legyenek a lakäsok, a bérleti dijban lenne benne az "ingyenes" uszoda + sportlétesitmény - Mirjam2 féle vältozat. Vagy, mint ahogy blackhair-lady is irta ado formäjäban keményen beszedik.
Az ujonan épitett helyeken ki lehetne ilyeneket alakitani, de erre itt nincs igény (se), + hogyan oldanäd meg a fönntartäsät.
Müvelödési- vagy kulturhäz meg anno minden faluban / värosrészben volt. Szoval a közösségépités eme formäja adott volt.
Az a tipusu közösségépités, ami Amerikäban van nälunk nem jellemzö. Meg sokminden mäs sem, ezért kär ezen rägodni / sajnälkozni / balkänozni. Szerintem.

Barätnöm ilyen helyen tengette életét Makaon: www2.hkia.net/corporate_member/project.php?co_code=wmky&pj_code=0007
Egy ilyet még Pesten sem tudsz elképzelni, mär csak a méretek miatt sem.
Nem vitatkozni szeretnék veled, csak probältam mäshogy megvilägitani én is a dolgokat. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2015.03.21. 00:53:00

@P.Elliot: Az mär sajnos nem fog visszajönni! Az mär a Bezzeg az én idömben! kategoria. :-)
Ami akkor segitségnek szämitott, az most beleszoläs a mäsik életébe. Emlékszel ugye, hogy ha valami rosszat csinältäl, akkor a szomszéd räd szolhatott. Ma anyäd leüvöltené a szomszéd hajät egy ilyen akcioért...

2015.03.21. 00:56:08

@tanato: Aki komolyan veszi a gyúrást, azon látszik pólóban is... :)

2015.03.21. 00:57:07

@Mirjam2: Vannak azok is, akik divatból járnak edzeni, de pár hónap után abba is hagyják, mert nem lettek hirtelen 100 kilós hegyomlások... xd

2015.03.21. 01:00:38

@tanato: Amúgy a legfontosabb, hogy sportoljon az ember. Mindegy, hogy mit, csak csinálja. És ne szólja le a másik sportját. Mondjuk ez inkább pont azokra jellemző, akik életükben egy fekvőt nem csináltak meg, hiszen aki sportol rendszeresen, az tudja, hogy befektetett munka nélkül nincsen eredmény, és van benne alázat a másik sportoló iránt is.

P.Elliot 2015.03.21. 01:37:58

@Naschkatze (Mostindien / CH): Beleszolas a masik eletbe? Tiszta rohej....Ezert van annyi rossz kolok mert otthon sem nevelik meg, mast sem hagynak hogy szoljon nekik dolgokert.
Fura vilag lett annyi biztos.

P.Elliot 2015.03.21. 01:40:16

@Philosoraptor: Igen, nagyon jo dolog a sportolas, frissito, egeszsegmegtarto...meg a kedvem is mas az uszas utan.

adg 2015.03.21. 02:58:51

@Dragonlady (Bp, Hun): @morsels: hm, nincs puloverem. Kabatom sem. Sot, hosszuujju ingem sem. Egy sem. :))

Tetszik a tobb felkialtojel, mint pont beszolas. Talalo.

adg 2015.03.21. 04:24:04

@tanato: @Mirjam2: @blackhair-lady:
Ilyesmik nalunk is vannak. Nem communitykhez tartoznak, hanem a varoshoz. Egy reszuk ingyenes, egy reszuk jelkepes osszegbe kerul, meg a varos is szokott osztogatni kartyakat, foleg alacsonyabb jovedelmueknek, amivel meg olcsobban, vagy ingyen lehet ezekre a helyekre jarni.
Van 4 vagy 5 uszoda, talan ket dollar a belepo felnottnek, es ezek is mukodnek kozossegi terkent, sokan oda szerveznek szulinapot, van bbq, meg amit akarsz Ezek mind nyitott uszodak, inkabb strandnak neveznem magyarul. Nincs is zart, felesleges lenne ide.
Vannak szabadteri konditermek, egesz sok, ezek nyilvan nem olyan felszereltek, mint egy flancos belvarosi, de sokan hasznaljak. Sot, meg zuhanyzo is van, csak ugy a bicikliutak mellett tobb helyen.
A konyvtarak os ingyen vannak, oda is lehet kozossegi eletet szervezni, altalaban van bennuk egy plusz helyiseg, ahol pl tornazni lehet, yoga van, ilyesmi.
Maga a varos szervez egy rakas programot, kulonbozo korcsoportoknak, vannak gyaloglo vagy futo "korok" yoga, tobbfajta torna, vizifitness, mittudomen
Akkor ugye a varos tele van bbq sutovel, ami tok ingyenes, komoly elet van korulottuk.

Talan meg idetartozik, hogy pl a ymca is mukodtet ket komolyabb viziparkot, egy nagyon felszerlt konditermet, sportpalyakat, gyerekmegorzovel, mindenfele gyerektaborokat, es ez mind tok ingyen van altalaban.A fel varos oda jar szulinapozni, mindig van egy csomo ember, ha nem mesz idoben, nem jut bbq. Azt nem tudom, ok honnan szerzik a penzt, de van nekik lathatoan.

Sajat velemenyem, hogy az okos allam tamogatja a polgarai egeszseges eletmodjat, hosszu tavon ez olcsobb, mint a hianya miatt kialakulo betegsegek kezelese. Szerintem. Plusz a jobb kozerzet.
A gyerekek pl minden evben ketszer kapnak egy 150 dollaros vouchert, amit sportcelokra lehet elhasznalni, es elfogadja a legtobb sportegyesulet.

Nyilvan fontos a versenysport is, de a tarsadalom egeszet nezve a tomegsportra lenne nagyobb szukseg. Valami egyensulyt kene talalni a ketto kozott otthon is.

FutureFry 2015.03.21. 07:11:43

@qkuc: Az internet nyitva lehet vasárnap?

2015.03.21. 07:15:30

@FutureFry: Csak akkor, ha dicséred rajta Urunkat. És persze családi vállalkozás. :)

FutureFry 2015.03.21. 07:23:08

@blackhair-lady: Érdekes egyébként a gym-ek üzleti modellje, mert (a legtöbb üzlettel elentétben) nekik úgy a jó, ha minél kevesebb vevőjük jár oda rendszeresen:
www.npr.org/blogs/money/2014/12/17/371463435/episode-590-the-planet-money-workout

tavolirokon2 2015.03.21. 07:43:02

"milyen mosoport hasznaljunk kulfoldon"

Ez idonkent nem is olyan egyszeru, Eszak-Amerikaban peldaul egeszen masfajta mososzerek vannak, mint amit Europaban megszoktunk. Van olyan ismerosunk, aki tiz ev utan is otthonrol rendel mosoport.

labirintus1 2015.03.21. 07:43:47

@Naschkatze (Mostindien / CH): Nekem az volt a bajom, hogy akkor mondják ki, hogy pl. ennek a fajta jövedelemnek minimum 53% (16+27) az adója és ne legyenek ilyen trükkök.

Egyébként szerintem az EHO volt az egyik első lépés, amikor elkezdtek mindent sima adóvá átváltoztatni pl. járulékról. Mert ugye a járulék különböző jogosultságokat keletkeztet, az adó viszont nem. Persze a magyar államot ismerve járulék esetén sincs sok esélyed, hogy megszerezd, ami jár(na) neked, mert bármikor átírják a szabályokat akár visszamenőleg is.

labirintus1 2015.03.21. 07:43:57

@Naschkatze (Mostindien / CH): Azért szerintem, még ne temesd az adómentességed. Egyrészt addig még 100-szor változhatnak a szabályok.

Másrészt itt is az volt, hogy ha kivártam volna a 10 évet, ami az adómentesség minimuma volt, akkor nem kellett volna fizetni. De én beijedtem, hogy ezeket a pénzeket is lenyúlják vagy megnehezítik az elvitelét és inkább kifizettem pár évre, ahol még nem volt 10 év, az 53%-ot. Ahol eltelt a 10 év, ott szó nélkül megkaptam az egészet.

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.21. 07:46:48

@tanato: nagyon szepen kerlek, olvasd el ismet, amit irtam. szepen lassan ;)

Ugyandehogy (törölt) 2015.03.21. 07:50:06

@Philosoraptor: ebben maximalisan egetertunk.
hat ez a cikk jott szembe, es vegulis azt eleg jol leirga, ami miatt idetettem, a testepitds trukkjeiihez meg en nem ertek,
az enyem igy szep, ahogy van:-D

2015.03.21. 08:06:45

@~~Babette~~: A baj azzal van, hogy egy ilyen igénytelen, csúsztatással teli valami kikerülhet egy nívós weboldalra. Aztán jön a kollégám, hogy megkérdezze, hormonos fehérjét eszek-e... Elképesztő, hogy milyen pusztítást tudnak véghez vinni ezek a cikkek. Emlékszem, amikor hazavittem az első zsákos tejsavó fehérjémet, anyám kiakarta dobni a kukába, mert hogy az koksz. Hát csak ennyire veszik hülyére a laikus embereket...

ganjagym 2015.03.21. 08:46:44

@Philosoraptor: Sportrobi megvan ?:)))))
En szemely szerint olyan sportokat preferalok, amihez elengedhetetlen egy masik ember, aki foldbe/matracba/tatamiba akar dongolni, de sajnos munka, tanulas, gyerekek, folyton baszogato asszony mellett eleg nehez osszeegyeztetni.
A sulyzoban az a jo, hogy megvar, ott van mindig, legyen hajnal negy, vagy este tiz.
Es a legjobb erzesek egyike, amikor sikerul megmozgatni (felallni vele, felemelni, kinyomni) egy ujabb egyeni maximumot, sajat testsulyod ket, ket es felszereset.
Meg a suly nem hazudik.

2015.03.21. 09:03:49

@ganjagym: Így van, jól beszélsz. :)

"En szemely szerint olyan sportokat preferalok, amihez elengedhetetlen egy masik ember, aki foldbe/matracba/tatamiba akar dongolni,"

Vissza kell mennem kempozni.... :)

Mr Long 2015.03.21. 10:06:13

@Cascabel: Mi ertelme van akkor barmi sportnak, hobbinak? Hisz lemondassal jar. A sport meg faraszto is.

2015.03.21. 10:11:01

Én szeretnék kijelentkezni, de akkor le kell adni a személyi igazolványt. Igaz, ügyfélkapun is kilehet jelentkezni, ilyenkor nem tudom mi lesz a személyivel.
Azt sem tudom, hogy ekkor Németországban kapok e új személyi igazolványt. (az NDK-ban annak idején kaptam, de hol van az már? )
Igaz az útelevél mindenhova jó, de az nem fér el a pénztárcámban. A magyar személyi ig. az egyik legjobb cucc Európában, ezt sajnálnám eldobni.

tanato 2015.03.21. 10:11:05

@P.Elliot: @Naschkatze (Mostindien / CH): Én magam is lakótelepen lakom,előtte egy másik rosszabb lakótelepen laktam.Amit írtam tényleg így van.Egy folyosón lakik az egyetemi tanár,a gyógyszerész, a gyári munkás,a rokkantyugdíjas, a cigánycsalád 6 és 8 általánossal/nyilván nem a legalja fajta hanem aki akar is dolgozni/az orvos a postás a bolt eladó. stb.Akik hirtelen eszembe jutottak csak.Nincs elkülönülés,ezt anno még a másik rendszer így alakította ki.,és így is maradt.És óriási a fluktuáció,állandó a ki és beköltözés.

tanato 2015.03.21. 10:13:33

@adg [Au, Darwin]: Köszi az infót,erről beszélek,vannak gazdagabb meg szegényebb országok,és a gazdagabbaknál ez úgy látom természetesnek tűnik.

tanato 2015.03.21. 10:14:47

@Philosoraptor: Látszik az izmokon,de főleg fiataloknál,idősebbeknél az van hogy kevésbé épülnek le az izmok,lassabban.

tanato 2015.03.21. 10:15:45

@Naschkatze (Mostindien / CH): Szóval ilyen helyeken közösségépítés csak a közvetlen szomszédokkal adott.

tanato 2015.03.21. 10:18:05

@~~Babette~~: Elolvastam még egyszer,most már érzek benne egy kis humort.

2015.03.21. 10:47:40

@tanato: Ha az ízületekre gyakorolt hatását nézzük a gyúrásnak, akkor nem egészséges sport az sem... :) De ez legyen a legkevesebb. :D

adg 2015.03.21. 11:13:58

@tanato: valoszinuleg. Ezert nem lepodtem meg a Lady altal irtamon. A legfurcsabb, hogy ez inkabb szemleletvaltast igenyelne, nem annyira penzt. Oke, felepiteni egy legalabb kozepes konditermet, felszerelni stb az azert 1-2 tiz millio forint, meg kell par ember is, kis karbantartas, stb. De ezt azert legalabb a megyeijogu varosok siman megengedhetnek maguknak, csomo baromsagra koltenek nagyobb penzeket.

Meg a szemleletrol: eddig nem lattam olyan tarsashaz tervet itt, mondjuk amiben legalabb 8-10 lakas van, aminek ne lett volna tartozeka egy konditerem, egy normalis medence plusz esetleg egy jakuzi, meg egy bbq terulet, rendesen asztalokkal, mosogatoval, ahogy kell.
Terveztem otthon pestre 160 lakasos komplexet, sajat varosomba 45 lakasost, egyikben sem volt ilyesmi.
Ha lett volna, es ingyen lett volna, mintegy beepitve a lakberbe, akkor meg a tobbseg ellenezte volna, mert hat o miert fizessen.
Na mindegy, majd valtozik talan ez is.

adg 2015.03.21. 11:18:29

Marmint nem a lakberbe, hanem a kozos koltsegbe, vetelarba.

tanato 2015.03.21. 12:33:01

@adg [Au, Darwin]: Köszi az infót.Ettől sajnos mi még fényévekre vagyunk.

tanato 2015.03.21. 12:35:40

@Philosoraptor: Az biztos,az észnélküli súlyzózás ízületgyilkos.Fokozatosan szabad csak terhelni..Én speciel 5kg-onként szoktam emelni a terhelést.

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.03.21. 13:13:20

@adg [Au, Darwin]: se pulóver, se iing, se kabát? hát ilyet csak a mélyszegénységben élőnek lehet megbocsátani. az senkit se érdekel, hogy nincs rájuk szükség :-)

2015.03.21. 13:38:01

@adg [Au, Darwin]: Itt is sok tarsashazban van gym meg uszomedence. Nagyreszt csak ferfiak hasznalhatjak oket :(

adg 2015.03.21. 13:44:43

@Mirjam2: hat igen, ez nem meglepo. Mondjuk lehetnenek annyira "galansak", hogy epitenek egyet noknek is, vagy kijelolnek noi orakat, mondjuk hajnal 2-3 kozott, vagy valami.

qkuc 2015.03.21. 14:22:50

@FutureFry: Egyelőre, nagyon bízom benne, mert filmet néznék a neten holnap, :D.

blackhairlady 2015.03.21. 15:36:42

@adg [Au, Darwin]: Nalunk a Homeowners associationshoz tartoznak, nekik fizetjuk a fee-t evente. ebbe beletartoznak ezek a communiy starndok vizimentokkel, a gym (nem olyan nagy mint a halozatok termeszetesen,), a kornyezet rendbentartasa, funyiras, fametszes, tavak, szokokutak rendbentartasa, es hasonlo kenyelmi dolgok.
En ugy tudom, hogy a YMCA-nek van eves dija, amikor idekoltoztunk, akkor neztem, de mar nem emlekszem mennyi.
Nalunk szulinapot miondenhol lehet tartani, jo uzlet ez mindenhol. Tartottuk mar bowling helyen, gorkoris helyen, muzeumban, a helyi starndon (a januari szulinap direkt el lett tolva juniusra), az iden paintball heleyn lesz a jovo honapban.
Es igazad van, jo ez a megelozes, de bizony itt is reklamalnak am, hogy inkabb ne legyenek ilyen dolgok, de legyen kevesebb az eves dij, akkor kepzeld el otthon ahol sokkal kisebb a fizetokepes reteg.

blackhairlady 2015.03.21. 15:43:30

@qkuc: A vasarnapi zarvatartasra tekintettel a film szereploit vasarnapi szabdsagra kuldtek, az erintett tartalom nem elerheto:D

adg 2015.03.21. 15:54:52

@blackhair-lady: amerika ebben nagyon jol all, eleg sok helyen legalabbis.

A szulinapos helyek, amiket mondtam, azok teljesen ingyenesek. Pl a ymca csuszdaparkjaban is. Van ott nehany bbq, viszed a kis motyodat, es megsutod. Nem kell bejelentkezni, fizetni, semmi. Ugyanigy a varosu bbq-k.
Valahonnan biztos van bevetele a ymca-nek, lehet, hogy vehetsz rendes tagsagi beletet mondjuk egyes dolgaira, da mindket strandjuk ingyenes, meg amennyire tudom a legtobb altaluk futtatott hely. Lehet, hogy az allam is tamogatja oket, vagy nem tudom. De en meg nem talalkoztam penzkero embereikkel, hirdetesekkel. Lehet, hogy az amerikaiak tagsagi dijabol mukodnek itt. :)))

blackhairlady 2015.03.21. 18:16:10

@adg [Au, Darwin]: Nem tudom, mondom, mar legalabb 4 eve, hogy neztem, akkor tagsagi kellett. De elkepzelheto, hogy mindenhol maskeppen mukodik.

tanato 2015.03.21. 21:24:34

@Mirjam2: Na itthon viszont társasházakban biztosan nincsenek,nem is lesznek beláthatatlan ideig.Lakóparkokban ahol a nagyon elit laki főleg a budai agglomerációban ott igen,de ez az ország lakosságához képest elenyésző.

tanato 2015.03.21. 21:29:10

@blackhair-lady: @adg [Au, Darwin]: Au.meg Usa más világ mint mi.itthon ilyenek sajnos elképzelhetetlenek,és azok is lesznek sokáig.Ingyen uszoda,ingyen konditerem,ingyen közösségi ház,kizárt dolog egyetlen önkormányzat sem tudná ezt megfizetni.

2015.03.21. 21:42:54

@tanato: Az szerintem jó "mértékegység".

qkuc 2015.03.21. 21:56:14

@blackhair-lady: Shhh, ne adjál ötleteket nekik, :D.

M. Péter 2015.03.22. 01:12:16

@qkuc: Vasárnap az igazi r magyar templomba megy, nem kirándulni.

blackhairlady 2015.03.22. 04:01:17

@M. Péter: No de megmondtak-e, milyen templomba? Csak ugy magunktol induljunk el, mindenfele felsobb instrukcio nelkul?

adg 2015.03.22. 12:22:08

@tanato: @blackhair-lady:
Kora este fotoztam a parton, hogy megy errefele a kozossegi elet. Nagyon klasz ido volt, esett elotte az eso, es lehutotte.
Itt pl a bal oldali tarsasagnal van egy bbq, az korul ulnek. Kicsit sotet a kepnek az a resze, eleg felhis volt, es telefonnal keszult futas kozben.
kepkezelo.com/viewer.php?file=xidauwx8ld05t2yl065w.jpg
A beton placcon tancoktatas szokott lenni, a varos szervezi, a szaraz evszakban van minden szombat este.

Ez ugyanott, egy masik tarsasag a masik bbq korul. Ok tobben vannak
kepkezelo.com/viewer.php?file=g4o5witou7r6x3e8x7lw.jpg

Most nem is voltak sokan amugy, a part tele van ilyen sziklakkal,
kepkezelo.com/viewer.php?file=wy17y7ywgo2qmqun5l4a.jpg

Ezeken szoktak egy csomoan ulni, piklnikezni. Ha nem ilyen felhos az eg, akkor pont szemben megy le a nap a tenger felett.

qkuc 2015.03.22. 16:39:38

@M. Péter: Menjenek, én kiszundikáltam magam inkább, :).

tanato 2015.03.22. 19:58:12

@adg [Au, Darwin]: Kösz a képeket!Csak így tovább!Építsétek a helyi közösséget.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása