oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2015. január 19. 06:43,  Ez történik, amikor megérkezel Amerikába 545 komment

2015. január 19. 06:43 Határátkelő

Ez történik, amikor megérkezel Amerikába

Mindenekelőtt az ember persze vesz egy nagy levegőt, aztán nekiáll ügyeket intézni, miközben próbál nem nagyon meglepődni az európaitól azért alaposan eltérő rendszeren. A minél kisebb meglepetés érdekében is ajánlom Árpi írását, aki összeszedte, mi vár ránk, amikor földet érünk Amerikában.

amerikai_repuloter.jpg

„Ez a poszt egyfajta összefoglalása ez első hónapoknak, zanzásítva. Ha részletesebben érdekel valami, akkor lapozz a blogom megfelelő pontjára.

Belépés

Ehhez nyilvánvalóan bevándorlási vagy munkavállalói vízum kell (ha nem turista vagy). Ezeket a határon ellenőrzik, majd szabad a pálya. Legközelebb a DMV-ben (okmanyiroda) kell majd.

Friss bevándorlóként a címedet 30 napon belül regisztrálni kell a USCIS honlapján keresztül. Ez nem tévesztendő össze a DMV-ben szükséges lakcímváltozás-bejelentéssel, amire szinten 30 nap áll rendelkezésre.

Szállás

Szálloda - ehhez nyilván nem kell semmi, csak hogy legyen elég pénzed a bérlésre (általában hitelkártya szükséges). Az Egyesült Államokban szállodában per szoba kell fizetni, aztán általában max. 5 főig lehet használni a szállodai szobákat.

Apartman vagy házbérlés – ez már nehezebb dió. A bérbeadásra (főleg apartmanok és lakások) esetében rengeteg cég szakosodott. A legtöbb helyen kérnek jövedelemigazolást vagy a munkahelyről, vagy az előző évi adóbevallást. Általában amerikai okmányokat várnak, de útlevél is jó lehet, ha minden más megvan. Általában egy havi bérleti díjnál kisebb összeget kérnek „security deposit” gyanánt.

Ha magánszemélytől bérelsz, a bérbeadó legtöbbször referenciát kér az előző főbérlődtől, és fel is hívja őt. Nyilván csak USA-n belülit fogadnak el. Sokszor ide is kell jövedelemigazolás.

A fentiekből látszik, hogy az első szállás (ha nem hotel) elég nehéz ügy, de keresni kell. Mi végül találtunk egy irodát, ahol ha három hónapot egyben előre kifizettünk három hónapos szerződésre, akkor eltekintettek a fentiektől. Ez főleg olyan helyeken működhet, ahol már fel vannak készülve a „bevándorlókra”.

Papírok

SSN (Social Security Number) - ez a TB- és adószám egyben. Ezt a vízummal lehet kiváltani a Social Security Administration irodákban személyesen. Érdemes ezzel kezdeni, mert mindenhol máshol kérni fogják, és ha van megfelelő vízum, akkor nem gond a kiváltása. Általában 2-3 hét alatt megjön postán!

Jogsi / ID

Az USA-ban általában csak jogsival rendelkeznek az emberek, de ha még nem vagy elég idős, vagy nem akarod letenni a vizsgát, akkor kérhetsz ID-t is. Nagyon államfüggő, hogy hol mennyire elnézőek és milyen mennyiségű papírt kérnek.

Általánosságban három dolog kell:

- egy papír, amivel igazolod a kilétedet. Jellemzően az útlevelet fogadják el, magyar személyit vagy jogosítványt nem!

- igazolás a címedről. Ez leginkább a bérleti szerződés a főbérlődtől. Szállodai címet nem fogadnak el!

- egy papír, ami igazolja, hogy legálisan tartózkodsz az országban. Alaphelyzetben a vízumod lehetne, de ha az első esetben az útleveled használtad, akkor azt már nem fogadják el itt. Szóval ez is egy csapda. ;( Itt jöhet jól a már kiváltott SSN, mivel azt elfogadják az első helyen útlevél helyett, és akkor már a vízumodat is használhatod harmadiknak!

Ezt az ügyintézést a DMV-kben (ez itt a virginiai oldala) kell intézni, ami kb. az otthoni okmányirodáknak felel meg.

Bankszámla

Államfüggő, hogy hol milyen fiókok vannak, Egy konkrét banknak nem lehet minden államban fiókja, ezt törvény tiltja. Számlához leginkább amerikai jogsi és SSN kell. Külföldiről lévén szó sokszor az útlevelet és a vízumot is elkérik. Valamelyik igazán nagy bankot (Bank of Amerika, CapitalOne, Wells Fargo) javaslom.

- Credit Card (CC) - ez elsőre nem tűnik fontosnak, de az USA-ban az, méghozzá a „hiteltörténet” (credit history / credit score) miatt. Itt ez mindenre befolyással van. Amíg nincs hiteled, addig nincs ilyen történeted. De hiteligényléshez már kérik a történetet. Újabb csapda. Megoldás a Secured Credit Card, javaslom, hogy a saját bankodnál igényelj. US ID es SSN kell hozzá.

Egészségbiztosítás ( + Medicaid)

Ez nagyon eltér az Európában megszokottól. Teljesen üzleti alapon működik. 2014-től kötelező biztosítást kötni valamelyik biztosítónál. Ha nincs vagy alacsony a kereseted, akkor az állam segít a havidíjak fizetésében.

Ha van munkahelyed, akkor ők általában biztosítanak valamilyen biztosítást a számodra, esetleg a család számára is. Ezért szinte mindig fizetni kell, amely összeget levonják a fizetési csekkekből.

Ha nincs munka vagy nem megfelelő a kínált biztosítás, akkor saját magadnak kell gondoskodni a biztosításról.

Ami nagyon fontos, a biztosítások NAGYON eltérőek. Ha orvoshoz / kórházba mész, MINDIG fizetned kell, a kérdés az, hogy mennyit. Egy jobb biztosítással, aminek magasabb a havidíja, az orvosnál kevesebbet kell állnod a számlából, míg egy rosszabb, olcsóbb biztosításnál nagyobb, akár a teljes összeget ki kell fizetned, amíg el nem érsz egy éves limitet (ez akár 10 ezer dollár is lehet!).

Keresni és igényelni a Healthcare oldalán lehet, itt rögtön az árakat, illetve az állami segítség mértékét is láthatod. Az általános betegbiztosítás nem fedezi a szemészetet és a fogászatot. Ezekre két külön biztosítást kell kötni és fizetni!

Ha van gyerek a családban, és még nincs jelentősebb bevétel / jövedelem, akkor az SSN átvétele után érdemes a gyereknek MedicAid-et kérni. Ez lényegében teljeskörű és teljesen ingyenes betegbiztosítás a számukra. Ha már a kereseted elér egy szintet, ezt megvonják és nekik is üzleti alapú biztosítást kell kérni.

Munkavállalás

Ha szerződéssel a zsebedben érkezel, akkor nyilván a részleteket is megbeszéltétek a munkaadóddal, aki segít az elintézendőkben is. Amire ebben az esetben is feltétlenül szükség lesz, az az SSN. Elvileg e nélkül nem kezdhet dolgozni senki.

A legtöbb munkáltató ellenőrizteti az SSN valódiságát egy ügynökséggel. Nem kell megijedni, az új SSN-ek általában elbuknak ezen az ellenőrzésen, ilyenkor a munkáltató megmondja, milyen további igazolásokra van szüksége.

Ha a megérkezés után keresel munkát, akkor a következőkre számíts: eltérően az otthonitól, itt sokkal kevésbé számítanak a papírok, tanulmányok, iskolák. Nagy jelentősége az előző amerikai munkatapasztalatnak van. Legtöbbször kérnek referenciát az előző munkaadódtól, sokszor még volt kollégáktól is, szépen felhívnak mindenkit és elbeszélgetnek rólad, milyen ember, illetve alkalmazott is vagy te. Ez ugye egy kezdő esetében nehezebb ügy.

Juttatások

A fizetésen felül fontos megtudni azt is, hogy milyen juttatásokra számíthatsz. Ide tartozik:

- Szabadság – az Egyesült Államokban nem jár, megegyezés kérdése, mennyit kaphatsz. Nulláról indul, tehát nincs minimum ennyi vagy annyi nap.

- Betegszabadság - ez is a fenti része. Tehát ha egy évben van tíz nap fizetett szabid, akkor ha beteg vagy három napig, az ennek a terhére íródik, magyarul hét napod marad.

- Ünnepnapok - ez sem jár. A munkáltató dönti el, hogy melyik országos vagy helyi ünnepnapokon nem kell dolgozni, de fizetik őket. Nulláról indul!

- Betegbiztosítás - általában a cégeknek keretszerződése van valamelyik biztosítóval, ez előre meghatározott szolgáltatásokat tartalmaz. Szinte mindig levonnak a fizuból cserébe.

- Egyéb biztosítások – ez általában rövid- és hosszútávú életbiztosítást takar. Például ha eltöröd a lábad és nem tudsz dolgozni két hónapig, akkor fizetést sem kapsz, kivéve, ha van ilyen biztosítás, ami valamekkora összeget fizet. A hosszútávú azt fedezi, ha mondjuk egy baleset miatt soha többet nem tudsz dolgozni. Ha munkahelyi baleset volt, akkor úgy tudom, kötelesek fizetni. Egyébként ha nincs ilyen biztosítás, akkor senkitől semmilyen összeget nem fogsz kapni!

- Autó – nem jellemző, hogy a cégek autót adnának, természetesen kivétel, ha autóval dolgozol, pl. taxis vagy, stb.

- Bónusz – a rendszer pont olyan, mint otthon.

Órabér vagy fix fizetés?

Fontos kérdés még, hogy órabéres (hourly paid), vagy fix havi – itt éves – (salaried) fizetést adnak az adott pozícióhoz. Miért fontos ez?

Ha órabéres vagy, akkor szinte biztosan semmilyen plusz juttatás nem jár a fizun felül (kivétel a betegbiztosítás, amit 50 teljes munkaidős alkalmazott felett kötelező adni). Arra is nagyon vigyázni fognak, hogy a heti 40 órát ne lépd túl, mert akkor túlórát kellene fizetni, ami az USA-ban nagy mumus a cégek szemében!

Ha fix fizun vagy, akkor jöhetnek szóba a benefitek. Cserébe viszont „kitapossák a beled”. Hivatalosan itt sem dolgozhatnál többet heti 40 óránál, de mivel nem ez alapján fizetnek az elvárt minimum 45 órától indul, de simán felhívnák meló után vagy hétvégén is, hogy ez vagy az kéne. Természetesen olyan munkakörökben, ahol ez értelmezhető.

Ha sikerült munkát találni, akkor egy igazolványon és az SSN kívül nem kell más. A legtöbb irodai vagy „indoor job” esetében még egy drog tesztet is csinálnak az első munkanapon.

Adózás

A munkáltató kötelessége, hogy az adóelőleget levonja minden fizetésből. Ez a te nyilatkozatodon alapul, hogy hány eltartott van a családban. Itt családi adózás (is) van, tehát az év végén kapsz egy nyomtatványt a cégedtől, hogy mennyi volt az éves kifizetések és előleglevonások részedre, ezt megkapja minden kereső a családban.

Majd ezeket összeadva és elosztva az eltartottak számával (gyerekek, háztartásbeli asszony) kijön, hogy mennyi az egy főre eső kereset (egyszerűsítve), ez alapján fogsz év végén adót fizetni, illetve jellemzően visszakapni az előlegekből.

Természetesen rengeteg olyan cég van, akik elkészítik a bevallásod, nagyon jó weboldalak is akadnak, ahol „varázslószerűen” kérdésekkel vezetnek végig az adóbevalláson, mindenféle adózási előismeret nélkül.

Jellemzően az év végén komolyabb összeg jár vissza, mivel elég sok jövedelmet csökkentő tényezőt lehet beszámítani, amit az év közben különböző levonásoknál nem vesznek figyelembe.

Autó / Közlekedés

Autót értelemszerűen vagy kereskedőtől, vagy magánszemélytől vehetsz. Ami lényeges, hogy a rendszám nem az autóhoz, hanem a tulajdonoshoz tartozik, tehát a frissen vásárolt autóról mindig leveszik a rendszámot az eladók.

A nagyobb kereskedésekben általában még aznap el tudják intézni a teljes átírás- és rendszámügyet helyetted, tehát már a saját rendszámoddal és papírokkal viheted el ez autódat. Ha magad intézed, akkor a DMV-be kell menni az átíráshoz, és a rendszámbeszerzéssel is.

Lényegében három dolog kell egy autó üzemeltetéséhez:

- Vizsgáztatás (state inspection) - ez az otthonihoz képest egy vicc. Érvényességét egy, a szélvédőre ragasztott matrica igazolja, rajta a dátummal. Mindig egy évre adják. A legtöbb szerelőműhely elvégzi és kimondottan olcsó.

- Forgalmi (registration) – legalábbis nagyon hasonlít a magyar forgalmihoz. Ezt is egy- vagy kétévente kell megújítani a DMV-ben, gyakorlatilag csak pénzbeszedés.

- Rendszám (license plate) – a rendszám ugye a tiéd, de regisztrálni kell az aktuális autóhoz, ezt a fenti takarja. Ez is DMV.

Hitelt friss bevándorlóként nem lehet igényelni.

A nagyvárosokban van valamilyen színvonalú tömegközlekedés, de általánosságban elmondható, hogy itt az autó a legelterjedtebb közlekedési forma.

Van pár dolog, amire nagyon oda kell figyelni.

- Iskolabusz (School Bus) – gondolom, mindenki látott már ilyet legalább filmeken, ez az a nagy sárga busz. DE vannak rajta sárga és piros villogók, amiket ha a sofőr bekapcsol, NEM szabad elhaladni mellette, még akkor sem, ha szemből jössz! Meg kell várni, amíg kikapcsolja a piros villogókat, és ELINDUL, ekkor már szabad a pálya!

Mint minden, ez is államonként különböző, de ha a fenti alapján jársz el, megúszhatsz egy 3-400 dolláros büntetést. Az ittas vezetés után ez a legnagyobb bűntett, amit itt (a volán mögött) elkövethetsz!

- Pirosnál lehet jobbra kanyarodni! (Kivéve, ha konkrét tábla tiltja.) - Ez egy igen jó szabály. Fontos, hogy meg kell állni és elsőbbséget kell adni mindenkinek, de ha nem jön senki, mehetsz.

- Jobbkéz-szabály! - Hát ez gyakorlatilag nincs! Ha egyenrangú kereszteződéshez érkezel, akkor szinte biztosan van mindenkinek stoptáblája, mind a négy irányból. Ilyenkor aki elsőnek érkezett, az haladhat tovább!

- Az autóban nem lehet nyitott, szeszesitalt tartalmazó üveg! - Sok államban csak a csomagtartóban szállíthatsz alkoholt, nagyot lehet bukni, ha nem tudtál róla.”

A moderálási alapelveket itt olvashatod el.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ügyintézés Egyesült Államok

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr877086589

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árpibá 2015.01.20. 22:44:04

@gabors:

Nekem nagyon hasonlo biztositast fedez a cegem, pontosabban 2014 aprilisaig volt igy, azota minden copay / coinsurance a duplaja lett. A fogaszati biztositasom reszleteit nem tudom, sosem hasznaltam meg.
Ha csak en vagyok rajta, nem kell fizetnem semmit, ha felvennem a csaladomat is, mindennek a felet allnak es ugy mar megfizethetetlen lenne szamunkra.
Az asszony es a gyerek szamara obamacare -t biztositast kotottunk. Megfizetheto a hetkoznapokban, de pl egy tervezett masodik gyerek egy altalanositott esetben $5400 onresszel fog jarni!

Ha jol tudom az healthcare.gov 2014 tol indult? Right? Mi 2012 ota itt vagyunk. De koszonom a felem arado bizalmat.

Azt hiszem felre ertettel. En hasznalhato informaciot kertem, hogy pl mely oldalakon lehet osszehasonlitani a kulonbozo eu biztositasokat? Igen, mint ahogy pl auto biztositasokat is vagy epp a healthcare.gov oldalon teheti az ember.

Az volt az erzesem h esetleg tudtok jobbat, mert hogy az "obamacare" -t nagyon fikaztatok.

blackhairlady 2015.01.20. 23:08:53

@vazzup: Ez pontosan igy van. a ferjemnek, mivel mar eleg magas pozicioban van, sok szabija van. De o is alkudozott amikor Europabol palyazott a houstoni HQ-ba, a fizetesrol is, a szabirol is. Pedig mar ennel a cegnel van 25 eve ha nem tobb, de meg igy is kellett. Nem akarok hulyeseget allitani, de mintha olyasmit mondott volna valamikor, hogy naluk a ledolgozott orak szamaval novekszik az eves szabadsag, hogy milyen mertekben azt nem tudom. Az unnepnap azt hiszem 10 nap, mintha az identol bevezetnek a Good Friday-t is.

blackhairlady 2015.01.20. 23:13:28

@vazzup: Egyebkent, hogy visszaterjek meg a biztositas-egeszsegugy temara, eppen ma adtam fel tertivevenyesen a korhaznak es a biztositonak is a leveleket, mert meg azt is letagadtak, hogy egyaltalan hivtuk oket, beszeltunk veluk. Es enm egyszeri eset, hanem ez megy minden egyes alkalommal amikor korhazban van a gyerekem, mar sokadszorra. Eskuszom visszasirom a magayr egeszsegugyet. Igaz, a tesom otthon felevre kapott szivakarmi mutetre idopontot:(

gabors 2015.01.20. 23:40:35

@daredra: akkor szegeny kornyeken elsz (vagy csak odajarsza vasararolni ami amugy hulyeseg mert szegenyebb kornyeken szarabb minden es dragabb)

gabors 2015.01.20. 23:40:35

@blackhair-lady: mas is irta hogy NJ-ben is hasonlo szisztema van roviden a lenyeg hogy egymastol fuggetlen dokumentumok kellenek szemelyenek es lakohelyenek (residenchy) igazolasara .... persze ha MAR van adott allam fenykepes igazolvanya PELDAUL vezetoi igazolvany es meg ervenyes akkor minden rendeben ....

en ilyet csak New York allamban csinaltam.... ez is NAGYON sokat szigorodott a bekeharcosok New York-i performance-a ota ...

gabors 2015.01.20. 23:40:35

@vazzup: "SSN meg mindenkeppen kell, mert azzal tudod bizonyitani, hogy jogosult vagy itt tartozkodni."

na nebasz mar !!!

ilyen hulyeseget azert nem kellene terjeszteni !! az SSN esetleg azt jelenti hogy dolgozhatsz de nekem volt olyan regebben amivel NEM!!!

de az itt tartozkodasodhoz semmi koze !!! csak szolok ... egyszeru pelda diak F1 vizummal ! de vannai mas vizum kategoriak amikkel emberek evtizedekig vannak it legalisan SSN nelkul !!

gabors 2015.01.20. 23:40:35

@Árpibá: "Ha jol tudom az healthcare.gov 2014 tol indult? Right? Mi 2012 ota itt vagyunk. De koszonom a felem arado bizalmat."

jo jo figurativ probaltam lenni arra utalva hogy ez valami nagyon uj dolog maga web dolog biztos hogy mar volt 2013-ban is hiszen az ev novembereben kellett jelentkezni akkor omlott ossze az egesz mert nem szamitottak arra hogy mindenki meg akarja majd nezni !!! miert is ???

gabors 2015.01.20. 23:40:35

@kék madár: "Azt hogy miert kerul ennnyibe nem fogom fel"

voltal mar valamiart korhazban ??? lattal mar szamlat ??? elfertozodott (pedig csak kb 6 orat vartam en marha) kutya harapas miatt 2 ejszaka (mert IV antiboci kellett mar) csak az agy volt $10,000 a tobbi a kez-sebeszen kivul egy masik $10,000 sebesz majdnem $7,000 .... na ezert draga a biztositas !!! mindez mar a biztositom arai nem ami az etlapon lenne !!! (ez a masik hogy az igazi arat SOHA nem tudod meg mert itt is mindent ki alkusznak ... csak az fizet teljes arat akinek semmilyen biztositasa nincs es attol meg a hazat is elperelhetik ha van neki)

jo az orvosok sem hallhatanak ehen meg a haiti/jamaicai/fulopszigeteki vagy kenya apolok sem :-)....

vazzup 2015.01.20. 23:57:28

@gabors: jol van, igazad van, atfogalmazom, mert tenyleg felreertheto.
Az SSN nem tartozkodasi engedely, hanem annak bizonyiteka, hogy rezidens vagy, azaz jogod van ugyet intezni, s azt az adminisztracio elismeri es nyilvantartja.

En munkavallalasi vizummal vagyok itt, az SSN-em nem jogosit munkat vallalni, csak a vizummal egyutt.

blackhairlady 2015.01.21. 00:14:01

@gabors: Az ok, hogy egymastol fuggetlen dokumentumok kellenek, de ezeket igy pontozzak ahogy fentebb irta Moni?

blackhairlady 2015.01.21. 00:15:54

@gabors: Erre szokta mondani a ferjem, hogy kell az orvosnak/fogorvosnak a penz az uj kanapera:D

kék madár 2015.01.21. 01:04:56

@gabors: most azt irtad le, hogy mi mennyibe kerul.
De azt nem, hogy miert :)

gabors 2015.01.21. 01:04:56

@blackhair-lady: New York allamban igen van egy ket-harom oldalas ize arrol megneheti mindenki ... aztan vagy van 6 (vagy akarhany) pontod vagy nem ... gondolom azert hogy objektiv legyen mindket fel szamara ... ugyfel kb tudja mit hozzon mancika masik oldalon meg nem kell gondolkodjon sokat .. rajta van a listan igen/nem oszt annyi

gabors 2015.01.21. 01:04:56

@blackhair-lady: "Erre szokta mondani a ferjem, hogy kell az
orvosnak/fogorvosnak a penz az uj kanapera:D"

lofaszt kanapera !!! vitorlashajo !! por-se !!! (ja meg l fuggoen szereto illetve feleseg 2.0 3.0 updatek)

gabors 2015.01.21. 01:04:56

@vazzup: valamit meg mindig keversz de mindegy NEKED van SSN kartyad (csak a szam ami erdekes amugy) ...

SSN-nak meg a residency-hez sem kell lehet valaki legalis rezidens annelkul is sot meg adot is fizethetsz annelkul ... foleg allami adot pl ha ingatlant veszel akar meg "kulfoldikent" !!!

ugy altalaban SSN az ami a szovetsegi adokhoz meg jarulekokhoz kell semmi koze a legalis ittartozkodashoz ....(persze illegaliskent manapsag mar nem lehet SSN-hez jutni a regi szep idokben bezzeg.... 56-osok meseltek minden egyszerubb volt)

daredra 2015.01.21. 01:04:56

@kék madár:

Akikről én beszélek, többnyire nem állampolgárok. Nekem a vízumnál igazolnom kellett, hogy a férjem el fog tudni tartani és nem leszek az állam terhére. Elvileg nem igényelhetnék semmilyen támogatást, de tudom, hogy rengetegen megteszik és meg is kapják. Mert ott már csak a jövedelmedet nézik.

@gabors:

Élelmiszert egy olyan láncnál vásárolok, ahol a legnagyobb a választék és a legjobbak az árak. Ami nem jelent rosszabb minőséget. Ez a bolt nem a mi környékünkön van, kicsit utazni kell hozzá. És nem a Wal-Martról van szó :) Azért, mert megengedhetem magamnak, hogy a drágábbat vegyem meg, ha ugyanaz máshol olcsóbb, miért ne menjek oda?

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.01.21. 03:07:50

@tapsiful1: "Remelem itt is valtoznak a dolgok elegge idovel, meg ha lassan is, hogy nem lesz ennyire polarizalt minden. Nem volt ez mindig igy. Az 50-es, 60-as, 70-es evekben nem ez volt. "

szerintem polarizaltsag mindig is volt,mindig is lesz (elvegre egy kapitalista orszagrol beszelunk...bar ki tudja, Obama szocialista iranyba kormanyoz (me'g szuk 2 evig ;-) )
A kulonbseg pusztan annyi, hogy a kozeposztaly egy resze kezdett el lecsuszni...Ez Obama egyik vesszoparipaja is, amikor azt hangoztatja, hogy a kozeposztalyt akarja megerositeni. Nem valoszinu, hogy a kov. 2 evben erre sor kerul.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2015.01.21. 03:44:38

@gabors: orvosnak/fogorvosnak a penz az uj kanapera:D"

lofaszt kanapera !!! vitorlashajo !! por-se !!! (ja meg l fuggoen szereto illetve feleseg 2.0 3.0 updatek)"

Oh, azt elfelejtettetek, hogy a gyerek college tuition-ja is ebbol lesz :))

Nikili 2015.01.21. 03:49:31

@Mr Long (UK):
De van egyenrangú, hidd el, nap mint nap közlekedem rajtuk..és igen 4 stoptábla van, és igen érkezési sorrendben lehet tovább haladni.....gondolod lefotózom legközelebb...

blackhairlady 2015.01.21. 04:13:31

@Zsuzsi65: Na ez megjobb:)
A ferjem nem mai gyermek, az o idejeben meg ez volt a szlogen, nem a vitorlas hajo:DDD

Nikili 2015.01.21. 04:15:10

@P.Elliot: Világért sem akarnék kötözködni, de kénytelen vagyok :) Teljesen legálisan, zöldkártyával, teljesen legális cégnél BEJELENTVE dolgozom, és pontosan ZERO szabadság jár :) Azt persze bármikor, akár egyben is kivehetem... ;)

Nikili 2015.01.21. 04:16:37

@P.Elliot: Világért sem akarnék kötözködni, de kénytelen vagyok :) Teljesen legálisan, zöldkártyával, teljesen legális cégnél BEJELENTVE dolgozom, és pontosan ZERO szabadság jár :) Azt persze bármikor, akár egyben is kivehetem... ;)

Dragonlady (Bp, Hun) 2015.01.21. 04:47:41

@kék madár: mondjuk egy leukémiás kétévesnek vagy egy akut vakbélgyulladásos hatévesnek milyen esélye van, hogy eldöntse, milyen biztosítást szeretne magának?
azt még valahol belátom, hoyg a nagykorúak gondoskodjanak magukról, de "lehetőségek hazája" stb stb címen cserbenhagyni gyerekeket, akik nem tudnak gondoskodni és dönteni magukról, bocs, ez nekem sok.
lehet vitatkozni a véleményemmel, de nem érdemes, sajnos erről akkor is ezt fogom gondolni.

FutureFry 2015.01.21. 05:08:59

@kék madár: "... Amerika messze nem tokeletes, de soha nem is gondolja, hogy az es folyamatosan probal javulni. Ha 10-bol egyszer sikerul neki akkor ha lassan is, stabilan de egyre elhetobb lesz."

Avagy: "You can always count on the Americans to do the right thing after they have exhausted every other option”
(Churchill-nek szokták ezt a mondást - vagy valamilyen változatát - tulajdonítani)

FutureFry 2015.01.21. 05:55:35

@tapsiful1: @gabors: igen, igazából "Medicare for all" (single payer) kellene / kellett volna (pl. HR 676, amit sok képviselő támogat(ott) is), az ACA egy kompromisszum (persze jobb mint ami előtte volt), és remélhetöleg csak egy folyamat első lépése

FutureFry 2015.01.21. 06:19:38

@blackhair-lady: Én gyakran nem írom be az SSN-t ha egy kitöltendő lapon kérik (csak ha tényleg elkerülhetetlen (pl. adóbevallás)). Orvosnál szinte soha (semmi köze hozzá) a biztosítással járó információknak (aminek nálam nem része az SSN) elégnek kell lenniük. Szokták húzni a szájukat de aztán beletörődnek.

tanato 2015.01.21. 07:32:41

@Dragonlady (now in Thailand): Teljesen igazad van,nekünk akik nem ott élünk,ez abszolút igazságtalan és felháborítónak tűnik.Hogy a napi gyakorlat milyen gyermekellátás szintjén arról a kint élő orvosoknak kellene nyilatkoznia.

tanato 2015.01.21. 08:04:27

@blackhair-lady: Tényleg nagyon magasak az orvosi jövedelmek az USA-ban,még NY.Európaiaknak is célország.de erről inkább tapsifüles tudna beszélni,bxf már említette egy másik cikknél összehasonlítva a magyarral.

kék madár 2015.01.21. 08:30:42

@daredra: OK, ahhoz nem ertek. Illegaliskent nem tudom milyen segelyt lehet igenyelni.

tapsiful1 2015.01.21. 08:30:42

@daredra:
"Élelmiszert egy olyan láncnál vásárolok, ahol a legnagyobb a választék és a legjobbak az árak. Ami nem jelent rosszabb minőséget. Ez a bolt nem a mi környékünkön van, kicsit utazni kell hozzá. És nem a Wal-Martról van szó :) Azért, mert megengedhetem magamnak, hogy a drágábbat vegyem meg, ha ugyanaz máshol olcsóbb, miért ne menjek oda? "

Ezt az utolso mondatot tenyleg igy ertetted, vagy csak eliras?
Kivancsiva tettel, melyik bolt az :-)))

gabors 2015.01.21. 08:30:42

@daredra: "Élelmiszert egy olyan láncnál vásárolok, ahol a legnagyobb a választék és a legjobbak az árak. Ami nem jelent rosszabb minőséget. "

jobb helyeken nem jellemzo a food-stamp (elofordul de nem jellemozo ) Ja COSTCO nem jobb hely :-)

ahol dragabb ODA sem jarnak food-stampesek ...

amugy food-stamp-hez bizony allampolgarsag kell mert Federl program

gabors 2015.01.21. 08:30:42

most megyek megnezem mit mond POTUS !!!

kék madár 2015.01.21. 08:30:42

@Zsuzsi65: nagyon szep lett a haz. :P

kék madár 2015.01.21. 08:31:12

@Dragonlady (now in Thailand):
azt gondolsz amit szeretnel, eszemben sincs befolyasolni.

Nem botladozunk az utcan leukemias gyerekekben.

Elmeletben (azert irom, hogy elmeletben, mert pontosan minden esetet nem ismerek) ket eset van:
1) szulok jovedelme alacsony es a gyerekek kezelese ingyenes
2) szulok jovedelme nem eleg alacsony es fizetniuk kell a biztositasert

ha a szulok megse fizetnek, a gyereket akkor is kezelik, csak kesobb megprobaljak rajtuk behajtani a szamlat.

Szerintem az amerikai eu. rendszer valahol a borzaszto es a nagyon rossz kozott van, de annyira nem tartom embertelennek mint ahogy ezt sokan velik.

Bredpitt Monika 2015.01.21. 09:14:17

@blackhair-lady: Szia, már nem olvasgattam végig a kommenteket, de annyit az egészhez, hogy így nem lehet egy blogot felrakni Amerikáról, ezt én megírtam HA nak is emailben. Nagyon nem igaz a cím és a NJ pontozást meg nem én találtam ki. Létezik, attól, hogy sokan nem tudnak róla. 50 állam, 50 világ. Nagyon megszigorítottak sok mindent NJ ben és NY ban 2001 után. Van pontrendszer és nem tudom még máshogy elmagyarázni, hogy miért nem jó így általánosítani. Üdv,

qkuc 2015.01.21. 09:23:16

Még egy kérdés felmerült a jogsi/igazolvány kérdéskörben. Van valami korhatár, ami felett kötelező beszerezni egy vezetésre esetleg nem jogosító, de azonosításra alkalmas igazolványt? Ugye itthon x korban megkapjuk a fantasztikus személyit. Ez ott hogy megy?

blackhairlady 2015.01.21. 15:27:53

@Bredpitt Monika: Ahogy irtam tegnap este is, azt kritizalod Arpiban amit jomagad is elkovetsz, altalanositasz. De nem is lehet maskepp egy ilyen blogon. Inkabb ki kene egesziteni a sajat tapasztalatokkal, nem pedig nekiesni.
A cimet meg szerintem Hataratkelo szokta adni, legalabbis igy jott le nekem amikor mas posztoknal is kritizaltak a cimadast.

M. Péter 2015.01.21. 16:08:37

@qkuc: Nem kötelező, hogy legyen az embernek bármilyen igazolványa, viszont egyre nehezebb igazolvány nélkül élni.

tapsiful1 2015.01.21. 16:17:34

@tanato:

A gyermekellatas altalaban a kovetkezokeppen zajlik:

Kiskeresetu szulo (vagy munkanelkuli fiatal, leggyakoribb eset) szulese elott mar az orvosokosszekotik a szocialis munkasokkal, es elkeszitik az osszes papirmunkat a Medicaid-re. Onnantol minden ingyenes, a terhesgondozas, a gyerekszules, es a gyereknek az ellatasa. Periodikusan "felulvizsgalat", hogy tovabbra is allnak-e a feltetelek (nincs munka, stb), es hosszabbitas. Igy kerulnek be a fiatal kepzetlenek egy csapdaba. Ha elhelyezkednek, oraberesek lesznek, es esetleg eppen kikerulnek a keresetkeretbol. Ha elesnek a Medicaid-tol, hirtelen az orvosi "hozzajarulasok" miatt a zsebukben lenyegesen kevesebb marad. Igy "jobban megeri" tovabbra sem dolgozni.
Csabda.

Es mint irta valaki, food stamp (elelmiszerjegyeken) ugye "miket vesznek!" es a gyereken a legujabb sportcipo. Nos, itt egy uj sportcipo minimalis osszeg. Learazasokon 5-30 dolcsiert a legjobb markakat is siman megvehetik, foleg gyerekmeretben. Es nem kell irigyelni oket, alapjaiban szerencsetlen szituacio.
En latom, hogy NEM IS TUDJAK, mennyire egeszsegtelen eteleket tesznek a kocsiba - csipsz, kolak, felkesz etelek, rosszabbnal rosszabb ennivalok. Ez a reteg egy orok szegenyesegi csapdaba kerul, es a kor bezarul. Sajnalom oket, nagyon. A mozgasteruletem, mint orvosnak keves. Hiaba mondom, mit kene, jo, ha 10% megmarad, mert nincs alap. Felnott egy generacio kolan, pizzan, mekin, es nem ertik, hogy ez xar a kobon.

gabors 2015.01.21. 16:17:34

@Nikili:

"Teljesen legálisan, zöldkártyával, teljesen legális cégnél BEJELENTVE dolgozom, és pontosan ZERO szabadság jár :) Azt persze bármikor, akár egyben is kivehetem... ;) "

az usa-ban erre kb azt a kifejezest szoktak mondani hogy "at will employment" akkor rugnak ki mikor akarnak es Te is akkor mesz el amikor akarsz a munkaltatod azt ad amit akar es Te elfogadod HA akarod ...

van akinek ez jo van akinek nem ...

gabors 2015.01.21. 16:17:34

@Dragonlady (now in Thailand): mennyivel van nagyobb eselye mondjuk Mo-on ??? vagy a vilag 85%-an mashol ... ha hiszed ha nem az USA-ban van a legnagyobb eselye meg akkor is ha nincs biztositasa ....

gabors 2015.01.21. 16:17:34

@gabors: "amugy food-stamp-hez bizony allampolgarsag kell mert Federal program "

oops ezt kicsit rosszul tudtam ... altalaban kell hozza allampolgarsag

DE ot ev utan zoldkartyaval is lehet kerni ...

kiskoru vagy rokkant legalis bevandorlo szinten zenesz (nem kell varnia) ha a csaladi jovedelem eleg alacsony ...

tapsiful1 2015.01.21. 16:18:30

Ha mar bejelentkeztem, kerhetem a moderalas-miatti kesleltetes megszunteteset? Koszi.

tapsiful1 2015.01.21. 16:18:30

@tanato:

A gyermekellatas altalaban a kovetkezokeppen zajlik:

Kiskeresetu szulo (vagy munkanelkuli fiatal, leggyakoribb eset) szulese elott mar az orvosokosszekotik a szocialis munkasokkal, es elkeszitik az osszes papirmunkat a Medicaid-re. Onnantol minden ingyenes, a terhesgondozas, a gyerekszules, es a gyereknek az ellatasa. Periodikusan "felulvizsgalat", hogy tovabbra is allnak-e a feltetelek (nincs munka, stb), es hosszabbitas. Igy kerulnek be a fiatal kepzetlenek egy csapdaba. Ha elhelyezkednek, oraberesek lesznek, es esetleg eppen kikerulnek a keresetkeretbol. Ha elesnek a Medicaid-tol, hirtelen az orvosi "hozzajarulasok" miatt a zsebukben lenyegesen kevesebb marad. Igy "jobban megeri" tovabbra sem dolgozni.
Csabda.

Es mint irta valaki, food stamp (elelmiszerjegyeken) ugye "miket vesznek!" es a gyereken a legujabb sportcipo. Nos, itt egy uj sportcipo minimalis osszeg. Learazasokon 5-30 dolcsiert a legjobb markakat is siman megvehetik, foleg gyerekmeretben. Es nem kell irigyelni oket, alapjaiban szerencsetlen szituacio.
En latom, hogy NEM IS TUDJAK, mennyire egeszsegtelen eteleket tesznek a kocsiba - csipsz, kolak, felkesz etelek, rosszabbnal rosszabb ennivalok. Ez a reteg egy orok szegenyesegi csapdaba kerul, es a kor bezarul. Sajnalom oket, nagyon. A mozgasteruletem, mint orvosnak keves. Hiaba mondom, mit kene, jo, ha 10% megmarad, mert nincs alap. Felnott egy generacio kolan, pizzan, mekin, es nem ertik, hogy ez xar a kobon.

tapsiful1 2015.01.21. 16:18:30

@tanato:

Az orvosi fizetesekkel kapcsolatban - igen, magasak. A top 10ben 6-8 egeszsegugyi kepesites. Az adok kb 40-45%ot visz. A munka brutalis, es nekunk semmi befolyasunk nincs arra, mennyi osszeget szamlaz a korhaz a betegnek.

Az utobbi 18 evben mintha felturbozta volna valaki az egeszet. Beteg bejon infarktussal, masnap vagy meg aznap kataterizacio, masnap vagy aznap haza. Ossz: 2 nap. Ha szivmutet kell, masnap mutik, 4-5 nap altalaban, es haza. 10 %ban valami miatt extra ido, a tobbsegnel viszont mukodik.

A legtobb mutet ambulanter. Szemeszet, mint olyan nincs. Urologia nincs. Fol-orr gege nincs. Nogyogyaszat nincs, az bel, v. sebeszet. Endokrinologia nincs, a borgyogyaszat mar evtizedeken at ambulanter. Diabetologia nincs. Kulon korhaz a fertozesekre? Hallatlan. Egy van az allamokra, CDC, de az is inkabb elmeleti. Minden korhazban van negativ szelloztetesu szobak sokasaga, mind tud izolalni beteget.

Kulonben is, csak belgyogyaszat van es sebeszet, es meg azok is osszefolynak, nincs elkulonites. Egyik szobaban belgyogyaszati beteg, masikban sebeszet. Persze egy beteg/szoba, olyan mint egy hotel - TV, beepitett szekrenyek, butorutanzat, kihuzhato kanape hozzatartozoknak, agynemu, karszekek, iroasztal, nagy ablak. A falak olyanok mint egy vezerlopult - gombol, csovek, muszerek, a szobaban a kozponti szamitogep, hogy a beteggel mindent megbeszelhessunk PONTOSAN, megmutatjuk a CTjet, rontgenjet, vizsgalati eredmenyeit. Otthon ilyen a privat szuleszeten van 1-2 szoba, berendezesben, de nem felszereltsegben (nekem pl. a noverhivo sem mukodott az otthoni szuleszeten, majdnem kint volt a baba feje, es akkor ment el valaki az ajtonal, szoltam, hogy hivja a novert, mert lehet, szulok :-)) - mielott nekem estek, a sokadik bebi volt, a papa a tobbieket istapolta, es igen, orvoskent dolgoztam otthon). Nagyvonalakban azert csoportositjak a betegeket, egyik emelet inkabb sebeszeti, masik inkabb bel. De nincs eles hatar. Kulon a szuleszet van. Beleptetorendszerrel, extra biztonsagi kodokkal.

Ha pl. urologiai mutet utan valami miatt bent kell tolteni az ejszakat, akkor is ambulanter statusz marad, reggel indulas haza, talalkozunk a rendeloben delutan. Tudogyulladas - 2-3 nap meg a sulyosabb is. Mihelyt laztalan 24 oran at, eszik-iszik, megy haza. Komolyabb sokk volt otthon dolgozni, nem is ment sokaig. Hogy a nover reggel kiosztja a NAPI tablettakat, szokatlan. Itt PERCRE pontosan bent van a gepben, mikor nyelte le a beteg. 4 orankent nezunk vernyomast, stb. Ha kell , 2 orankent. Bent a gepben minden adat, ki mert, mikor, mennyit, mit csinalt utanna, vagy kozben a beteg. Anyukamat "hipertenzioval" befektettek. Ilyen nincs. "Cukorbeallitas". "Angina?", ezek mind megszuntek felvetelre. Max ambulanter stresszteszteles.

Minden vizsgalat, kovetes ambulanter. Nem is szolva arrol, hogy ha valaki csak tablettakat szed, akkor miert van itt?
Korhazba csak interavenas gyogyszerek miatt kell maradni. Akkor is csak egy nap, amig bekerul egy hosszu kanul, amin at otthonaban megkaphatja majd a napi 1-2 szeri interavenas antibiotikumot akar 6 heten at is, a noverek haznal kitanitjak, hogy hogyan kell. Verminta - ambulanter. 2 oran balul latom az eredmenyt, felhivom a beteget, hogy aznap szunet a gyogyszerjen, masnap folytathatja.

En magam is csak kapkodok, hogy hol lesz ennek a vege. Mintha egy sci-fi lenne, komolyan. Dehat haladunk a korral, ugyebar.

gabors 2015.01.21. 16:38:26

@qkuc: NEM nem kotelezo ... de meg tud neheziteni sok mindent a hianya .. egyre tobb helyen epuletekbe valo belepeshez MUSZAJ ja es ha sortk akar venni 21 eves kora utan valaki akkor KOTELEZO :-)

mostanaban repik erre masztak ra hogy state ID nelkul ne lehessen szavazni es ez idos foleg kisebbsegi (ertsd fekete/neger) sok idosebb ember aki mar nem vezet nem foglalkozik evvel igy kozottuk sokan bele fognak esni ebbe a csapdaba..

erdekesseg nagybatyam 1957-2009 kozott elt az allamokban NYC-ben allampolsgar volt kb 1962-tol SOHA nem volt sem vezetoi engedelye sem non-driving NY allami ID-je ... volt usa utlevele azt vitte a bankba (2001 utan muszaj volt ...)

gabors 2015.01.21. 16:38:26

@tapsiful1: "Ha mar bejelentkeztem, kerhetem a moderalas-miatti kesleltetes megszunteteset?"

ez jo kerdes !!!! :-)

gondolom NEM a gyors valasz .. tenyleg bosszanto/kenyelmetlen a som mas blog.hu-hoz kepest !!! mivel moderator is ember es legalabb alszik ...

gabors 2015.01.21. 16:38:26

@tapsiful1: na nekem nem sikerult ilyen korhazat kifogni :-)

... de legalabb volt ingyen WI-FI :-) aludni ugysem tudtam ... amig a morfint be nem adtak ugy hajnali 3 korul ...

tapsiful1 2015.01.21. 17:14:49

A CSABBDA duppla b vel volt szanva, hogy nagyobbat szoljon.

A moderalas miatti keses kicsit bosszanto, meg javitnai sem tudok, es probalok gyorsan gepelni.

Mar tobbszor kertem a megszuntetest, de sosem eleg allhatatosan, az elmult 2-3 evben. Kulonben is csak ritkan kommentelek.

WiFi mindenhol van. A mi korhazunk 1974ben epult, azota 4szer lett atepitve es bovitve, ujitva, utoljara 4 eve adtak at az "uj korhazat". Komolyan mondom, szebb csempek-dizajn, mint sok hazban otthon. Gyonyoru. Lehet, ezert vannak olyan horror szamlak a betegeknek, mert ez (is) kell nekik. Amiota az uj korhaz megnyilt, a forgalom - ugyanolyan agyszammal- 3 szorozodott, orvosszam duplazodott.
Szivbillentyucsere mutet nelkul, hallottatok ilyet? Mert mar ez is van, es mi meg nem is vagyunk nagy kozpont, csak egy videki alig 300 agyas korhaz. Otthon egy belgyogyaszat neha tobb agyszammal bir.

tapsiful1 2015.01.21. 17:15:34

Huha, ez uj, hogy rogton itt a komment, koszi, pedig lent meg mindig azt irja, hogy moderacio utan...

tanato 2015.01.21. 18:12:08

@tapsiful1: Köszi az infókat,hát tényleg hihetetlen amiket írsz.Te milyen szakos vagy?

tapsiful1 2015.01.21. 18:35:33

Belgyogyasz. Korhazi orvos, de dolgoztam "haziorvoskent" is. Otthon "altalanos orvos". Es igen, ledogloztam a kepzesi idomet otthon is, az evek alatt, persze nem egyben az 5 evet, de osszeadodott. Hosszu ideig nekem nehez otthon egyfolytaban lenni. Olyan helyen jo, ahol a kollegakkal jo elbeszelgetni szakmai dolgokrol, es latod, hogy tenyleg erdekli oket, hogy nyitottak. Nekem szerencsem volt, valahogy mindig megtalaltam, es nagyon jo kollegaim voltak.

daredra 2015.01.21. 18:57:13

@tapsiful1:

Mi a fura az utolsó mondaton? Azért nem írtam a bolt nevét, mert csak pár államban vannak jelen. Winco egyébként.

daredra 2015.01.21. 19:00:24

@gabors:

nem COSTCO :) Mindenkinek egyéni ízlése, hogy hol vásárol, csak azt akartam megosztani, hogy miket vesznek a segéyen élők általában. (A férjem is úgy nőtt fel, hogy szülei itt vásároltak. Bio kaja helyett viszont lett egyetemi diplomája diákhitel nélkül, szülei készpénzre vesznek házat... Ki mire költi a pénzt, ugye, ez Magyarországon sincs másként.)

Food stamp feltételei államonként változik, Washingtonban:

Eligibility Requirements
In order to receive food stamp benefits through Washington Basic Food program, you'll have to meet various qualification requirements, such as:
You must be a resident of state of Washington.
You must be a U.S citizen or a lawfully admitted resident who meets residency requirements. Some non-citizens can also qualify to receive Basic Food benefits.
Your household income must meet income limits set for the program i.e. up to 200% of the Federal Poverty Level (FPL).
Your resources should be under $2001, including checking and savings accounts.
If a household is responsible for person aged above 60 or disabled, permitted resources can be up to $3001.

Szóval nem kell feltétlen állampolgárnak lenni. Van egy másik program is, a WIC, ami várandós nőknek és kisgyerekeknek biztosít élelmiszert, ismerek zöld kártyást, aki megkapta. Azzal a programmal mondjuk nincs is semmi baj, meghatározott élelmiszert lehet csak rajta venni, tejterméket, bébi ételt, tápszert.

tapsiful1 2015.01.21. 19:00:47

@tanato:
Szia, Tana-to! Most lattam csak, hogy Te kerdeztel.

Igen, hihetetlenul felgyorsult itt minden. Amikor meg kezdtem, ebedszunetet is tartottam, leultem ebedelni az etterembe, Cezar salata, friss szendvics, narancsle. Ez mar a multe. Epp hogy menet kozben bekapok egy-egy mogyoros szeletet, a kezemben allandoan egy palack viz, es folyamatosan labon vagyok, 3 emelet, atlag 20 beteg.
Egyiket felvesszuk a felveteli osztalyon (miutan az ottani orvos ugy dont, hogy felvetel, 20 percunk van megirni neki minden megrendelest). Ossz 1-masfel ora a felvetelre, ebben benne van a teljes kikerdezes, aztan a SZgepen az osszes elozo vizsgalatanak az eredmenyei, korhazi es haziorvosi kezeleseinek a dokumentacio-atnezese - ez a leghosszabb sokszor - es az uj terv begepelese, reszletekbe menoen. Foloslegesen vizsgalatokat nem ismetelunk. MIndenki kap veralvadasgatlot, hacsak nincs komoly kontraindikacio, DVT prophylaxisra. Mindenki kap szekletpuhitot, rutin, hacsak nem hasmenese is van. Egy csomo rutin dolog van, ami kotelezo.

Masik betegnek diktaljuk a napi allapotat (1 oran belul a gepben mindenki latja), benne minden - hogy ment az ejszaka (elotte novererel megbeszeljuk), mikor kelt, mit evett, nincs-e hanyinger, hasfajas, minden tunetre rakerdezunk tetotol talpig, majd egy fizikalis vizsgalat, es utana eloszor is elmondani mindent a betegnek, majd 15-20 perc lediktalni mindezt, hogy a korlapban (ami a szgepen van) megmaradjon aztan evekig. Akar 10 ev mulva is fogja tudni a beteg, hogy 2015.Januar 20an reggel 8kor volt szeklete, ami rendes allagu volt, de delutan 4 kor mar veres volt. Minden kis adat, milyen volt a pulzusa delutan 3.45kor, megtalalhato.

Es aztan a kovetkezo beteg, mondjuk hazakuldendo, akkor egy dupla mennyisegnyi diktacio, mert osszefoglaljuk, hogy mi tortent a 2-5-10 nap alatt, amig itt volt. Hany napig volt lelegeztetogepen, miket adtunk neki mindenre, hogy aztan a haziorvosa tudja kovetni kesobb, es lehetoleg ne ujuljon ki a kronikus betegsege, hogy ujra korhazba kelljen menjen.

10 beteg utan kifaradsz, 20 utan mar masra nem is vagy kepes. En napokig regeneralodok egy-egy muszak utan. Mielott elkezdtek sajnalni (:-))), en valasztottam ezt az eletformat, es meg mindig szeretem csinalni magat a szakmat. Egyelore csinalom.

tapsiful1 2015.01.21. 19:08:01

Meg talan megemlitem, ez mar neha otthon is van, hogy 3 csipogo log a kopenyen, es valtozoan, de hol az egyik, hol a masik allandoan szol. Azokra valaszolni kell. Emellett van a kozponti hivo, egyszeruen bemondjak a hangosbeszelon (ez mindenhova eljut, etterembe, minden folyoson), hogy Dr. ez-az, es a szam, amin hivni kell. Minden 10-20 meteren telefonok, a noverasztalnal 1-2. Ezeken diktalunk is.

A masik nagyon jo dolog itt, hogy van komoly biztonsagi orseg. MINDEN be van kamerazva, es a kamerakat folyamatosan nezik. Emellett vannak "setalo" biztonsagiak, akik folyamatosan korbejarjak a korhazat, es mindenhol ellenorzik, hogy a beleptetorendszerek mukodnek. Oket is lehet ezaltal ellenorizni, hogy csinaljak a dolgukat.

Otthon szamtalanszor komolyan feltem ejszaka ugyeletben, amikor beallitott egy nagycsalad a panikrohamos 40 evessel, aki "majd megfullad", es mindenki aagressziven kovetelte, hogy "csinaljak most azonnal valamit".

kék madár 2015.01.21. 19:23:38

@tapsiful1: ahhoz kepest, hogy nalatok hogy porog minden, en ahhoz hogy 3 percig lassak egy novert, 5 percig egy orvost, atlagban masfel orat varok :)

tanato 2015.01.21. 19:34:42

@tapsiful1: Na akkor szintén zenész én is belgyógyászatból meg háziorvostanból szakvizsgáztam.De azt a kegyetlen tempót amit leírsz én már nem bírnám így 55 évesen.Ügyeletekkel hogy állsz,egyáltalán milyen ott az orvosi ügyeleti rendszer?Mennyiben más az itthoninál?
Egyébként írhatnál egy önálló cikket ide az USA orvosi rendszeréről, orvosképzéséről SZAKVIZSGÁKRÓL STB meg persze magadról is.

tanato 2015.01.21. 19:39:46

@tapsiful1: Igen itthon észen kell járni hogy szereld le az agresszív ,primitív sokszor nagycsaládi felállásban támadó hozzátartozókat.Kaptam már én is életveszélyes fenyegetést 20 éves börtönbüntetésből szabadult hozzátartozótól.És hiába hívtam fel az ügyeletes városi rendőrségi tisztet,azt mondta akkor én most mit csináljak?Mondtam semmit majd én megoldom gondolatban meg azt mondtam,menjél vissza inkább traffipaxozni az való neked.

tapsiful1 2015.01.21. 19:49:56

@kék madár:
Hat igen, ez a gondolom a "haziorvosra" ertetted, ez sajnos az uj realitas.

A korhazban is, a beteg szemszogebol nezve, ugye, egesz nap bent van, ebbol a novert ugye egesz nap latja, meg hordjak ide-oda tesztekre, de engem csak 10-20 percig. Amit o nem tud, hogy meg mielott belepek hozza, mer atneztem rola menet kozben, a nap folyaman, folyamatosan, hogy milyenek az adatai aznap - mennyit pisil, mennyi a vernyomasa, a cukra, stb. Ha csak 10 percet vagyok vele, azt jelenti, minden nagyjabol jol alakul, es semmi szokatlan nincs. Es miutan kilepek, meg 20 percig osszeallitom az aznapi statuszat, ahol mindent osszegezek, vegiggondolom, miket rendelek meg aznapra, masnapra, es azokat a rendeleseket be is viszem a rendszerbe, es mindent lediktalok.

Most, mondjuk, valaki "osszeesik". Mar csipogtattak korabban, hogy AB vernyomasa kicsit alacsony, mondjuk 90/60. Onnantol, adok a novernek intezkedeseket, es folyamatosan figyelem, mikozben egy masik beteget diktalok-nezek, hogy ennek hogy alakul a vernyomasa. Mondjuk a kovetkezo meres, 1 ora mulva, 80/60. Tudom, hogy ezutan a beteg utan a vernyomasost AB-t fogom latni, hogy mi lehet mogotte.

Megyek, kikerdezem, megvizsgalom. Gyanitom, hogy lehet, verzik a tumorja a mellkasuregbe, mert elkezdett kicsit (meg csak) fulladni is. Azonnali verkep (ott rendelem meg, a beteg szobajaban), es azonnali mellkas CT. Mire beutom azt a 2 mondatot a radiologusnak, hogy mire gyanakszom, mar az ajtonal all a phlebotomus technikus, mert nekik is WIFIN jon az utasitas. Leveszi a vert (1 perc), mar az ajtonal a beteghordo, hogy vigye a beteget CTre. Amig lent van, 15 perc (en diktalom ezeket az esemenyeket), es kuldik a csipogomra, hogy a verkepe esik, ennyi a szam. Kozben csipogtat a radiologus, hogy mar lediktalta a CT eredmenyt, de amig begepelik, elmondja, hogy tenyleg verzik, es meg nem nagy a baj, de mar a mellkas mondjuk 10%a verrel teli.
Es onnan nekem ez a beteg 2 ora intenziv szervezes - veratomlesztes, szivsebesz vagy radiologus sebesz felhivasa, atkuldes intenzivre, es mire mindez megvan, mar a mutoben van a beteg, es a verforrast elvarrjak vagy eppen beteszik a mellkas-csovet. Aztan visszkapom, es folytatom a kezelest.

Ez a tempo meg 5-7 eve sem volt igy. Most meg ez a rutin a korhazban. Egyre betegebbek, amikor bejonnek (a kevesbe beteget fel sem vesszuk), es egyre betegebbek, amikor hazamennek (mert "foloslegesen" nem pihentetjuk oket).

qkuc 2015.01.21. 19:54:27

@gabors: Kösz a felhomályosítást (M. Péternek is), :D. Nahát, itthoni szemmel nézve (a papír fetisizmus kánaánja) tök fura, hogy elméletben bármilyen ID card nélkül lehet létezni.

Gyakorlatban akkor ezek szerint banki ügyintézni már nem lehet igazolvány nélkül.

qkuc 2015.01.21. 19:56:18

HÁ e-mail címére küldjetek levelet, hogy szeretnétek felkerülni a kommntelő listára, hogy ne kelljen várni a moderációra, ;). Válaszolni fog és beállítja, amint tudja, :).

qkuc 2015.01.21. 19:59:57

No látom, HÁ közben egy-két delikvens esetében intézkedett, :).

qkuc 2015.01.21. 20:03:39

@tapsiful1: "
Ez a tempo meg 5-7 eve sem volt igy. Most meg ez a rutin a korhazban. Egyre betegebbek, amikor bejonnek (a kevesbe beteget fel sem vesszuk), es egyre betegebbek, amikor hazamennek (mert "foloslegesen" nem pihentetjuk oket). "

Ebben az a nagyon szomorú, hogy mindezt horribilis összegrkért megy haza még tulajdonképpen a betegek, nem erre számítana az ember a világ egyik legfejlettebb országában.

tapsiful1 2015.01.21. 20:14:09

@qkuc:
Igen, furcsa, es ha ID kell, nagyon meglepodnek, ha mondjuk utlevelet mutatsz (meg a sajtajuk lattan is). Mert azt szinte soha senki atlagember nem keri ki. Minek? Az atlag polgar nem utazgat orszagon kivul, ebben az orszagban minden van, ami barkinek is erdekes lehet - minden termeszeti csoda, ami mashol van, itt is talalhat hasonlot. Ilyen orszag, ennyi csodalatos termeszeti kinccsel, latnivaloval - egyszeruen nincs parja.

Ha utaznak, Mexiko vagy Kanada max., es mindkettobe sokaig eleg volt a jogsi.

Apropo, jogsi, allamonkent mas, de van, hogy 15 eves kortol vezethet szulovel, hivatalosan a gyerek, es nem kell semmifele autosiskola. A szulo megtanitja vezetni, gyakoroltatja, majd letesz egy nagyon egyszeru KRESZ vizsgat, es egy gyakorlati vizsgat. Ezt mar irtak itt. Max koltseg 20 dolcsi korul. Az utakon 16 evestol 100 eves vezetokig mindenki ott van. MINDENKI vezet. (New Yorkiak kivetelevel :-) ) Ha nem, az vagy beteg (mondjuk epilepszias), vagy ittasan vezetett, es nincs jogsija. Ezert egy egeszsegesnek tuno emberre mindig furcsan neznek, ha azt mondod, hogy nem vezetsz. Az nem NORMALIS.

A sok gyakorlat miatt nincs, valoszinuleg annyi baleset, mint amugy lenne, mert az alap szabalyokon tol nemigen tudnak komplikalt KRESZ szitaciokat. De erre nincs is szukseg. Mindenhol autopalya, 2 savos utak a varosokban, ahol meg nem ,mindenki 30km/oraval megy. Sarkitas, de igaz :-))

Mint irtak, az ittas/drogos vezetes nagy bun, meg az iskolabusz, meg a piroson athajtas. Hihetetlen, mennyire komolyan veszik ezeket, ami szerintem nagyon jo, mert meg igy is elofordulnak ezek. De pl. nekem meg az orvosi felvetelnel is tudok rola, hogy volt DUI vetsege (driving under influence) - ittas vezetese, pedig tkp. nem lenne kozom hozza.

Elkoszonok, mert sok idot tudnek itt tolteni, sok beszednek is egy a vege, engem ennyi ido utan is meglep, es elvarazsol, mennyire masok az amerikaiak, es mennyi rengeteg klassz dolog van itt, es sokminden nem is latszik a felszinen, de csodalatosan modern, progressziv, es allandoan, dinamikusan valtozo.

Az, ahogy a valsagot is kezeltek, Europa csak leshet, es tanulhat, mert van mit. Nem tokeletes, de aki ennel dinamikusabban mukodo rendszert tud ( ennyi millionyi nepesseggel!), szoljon :-))

Elutazok, szetnezek ott is, kiprobalom :-)))

blackhairlady 2015.01.21. 20:23:51

@tapsiful1: ". Learazasokon 5-30 dolcsiert a legjobb markakat is siman megvehetik, foleg gyerekmeretben."
Ez jutott nekem is eszembe. Nem kell ahhoz gazdagnak lenni, de meg kozeposztalybelinek sem, hogy jo cipo es ruhanemut vegyenek a gyereknek.

blackhairlady 2015.01.21. 20:32:09

@tapsiful1: "Fol-orr gege nincs. "

Ezt hogy erted? korhazi vagy ambulas? Mert en ful orr gege szakrendelesre hordom a gyerekemet evente 2x. A korhazban elkulonitett ful orr gege osztalyra gondolsz? Itt mutottek a gyereket 14 eve, de bevallom, fogalmam sincs, hogy az sebeszet vagy kulon spec. osztaly volt, nem kellett bent maradnia, a felebredes utan 2 oraval mar otthon voltunk.

qkuc 2015.01.21. 20:32:26

@tapsiful1: Azért ne örökre menj el, :). Sokat hozzátesznek a kommentjeid azoknak, akik komolyan gondolják a költözködést arrafelé, :).

Nekem egy fura dolog volt Floridában, az az "elfordulós" sáv, amibe mindkét irányból be lehet állni. Olyan mint egy középen futó sziget, :D.

gabors 2015.01.21. 20:33:51

@qkuc: "Gyakorlatban akkor ezek szerint banki ügyintézni már nem lehet igazolvány nélkül. "

Ez foleg a Patriot Act eredmenye ... (ami mint mar irtam a nagyon bekes arab felebarataink NYC-ben elkovetett varosnezesenek a kovetkezmenye).

Bankszamlat nyitni (peldaul) avagy jogsit szerezni azota csak a szemelyazonossag ES lakhely (residency) pozitiv megallapitasa utan tudsz mint latod allamonkent vannak variaciok hogy mit hogyan fogadnak el de mindenkeppen SOKKAL macerassabb mint 15 eve..

Szoval igen meg lehet lenni ID nelkul de hivatalos ugyeket (vagy akar bankolni) egyre nehezebb!!! Mostanaban csak bunozok tudnak mobilt (sim kartyat) venni ID nelkul...

blackhairlady 2015.01.21. 20:43:58

@qkuc: Ez nagyon megkonnyiti es felgyorsitja a kozlekedest. Nem tartod fel a mogotted levot.

qkuc 2015.01.21. 20:47:44

@gabors: Köszi az infókat, :). Arról tudsz valamit, hogy a személyazonosság és lakhely ellenőrzése hogy történik? (Csak érdekel, :) ). Ugye nekünk erre van a 2 csodás fecni, :D.

gabors 2015.01.21. 20:49:20

@qkuc: "Gyakorlatban akkor ezek szerint banki ügyintézni már nem lehet igazolvány nélkül. "

ez van mashol (LI, NY) is es nagyon praktikus szerintem ez eleg elterjedt !!!

@tapsiful1: "nemigen tudnak komplikalt KRESZ szitaciokat."

az milyen ??

"MINDENKI vezet. (New Yorkiak kivetelevel :-) ) " ezt csak megerositeni tudom .... 1991 ota volt usa jogsim es 2005-ig NYC-ben laktam ... evek teltek el hogy kocsit vezettem volna (kiveve szabadsagon azt foleg Mo-on !!)

qkuc 2015.01.21. 20:59:24

@blackhair-lady: Feltűnt, :). Nekem ezek a fényvisszaverős sávelválasztó "ébresztő" bütykök tetszettek, meg a kísérleti vörös betonút (a nagybácsi legalábbis azt mesélte, hogy arrafelé többféle színű és minőségű utat építettek, teszt jelleggel) Leesburg határában, :D.

kék madár 2015.01.21. 23:36:30

@tapsiful1:
" itt is talalhat hasonlot. Ilyen orszag, ennyi csodalatos termeszeti kinccsel,"
csak kenyeret tanulnanak meg sutni! a zsemlemorzsa alapanyag mar megy,

kék madár 2015.01.21. 23:36:33

@tapsiful1:
" Egyre betegebbek, amikor bejonnek (a kevesbe beteget fel sem vesszuk),"

erre szoktak azt mondani, hogyha ez ennyire maceras, akkor inkabb nem betegszem meg.

De viccen kivul, az arak es a tortura szerintem egyertelmuen hozzajarulnak ahhoz, hogy az emberek egeszsegesebben probalnak elni.

Tavaly az Ors Vezer teren eltoltottem a rendeloben 4 orat 30 nyugdijassal, a legtobb jobb borben volt mint en, akkor azert nem tartottam akkora elmenynek az ingyenes orvosi ellatast.

blackhairlady 2015.01.22. 03:00:51

@kék madár: van jo kenyer, csak draga. A bakery pultnal vannak kirakva altalaban, mindenfele kovaszu, barna, feher, magos, legalabb 10 fele. De egy kis pici alig fel kilos majdnem 4$. En hetente tobbszor is sutok, rendesen sutoben, jenaiban.de amikor lusta vagyok sutni akkor veszek barnat szezammaggal, azt mindenki szereti a csaladban.

blackhairlady 2015.01.22. 03:06:06

@qkuc: igen, ez tunt fel nekem is eloszor, nekem kulonosen nagy segitseg, mert vaksi vagyok, sogetben meg foleg, itt meg megyek a sargakoves uton mint Dorothy:)
Errol a voros betonutrol nem hallottam, amerre en jartam csak rendes szurke utak voltak, a javitasok, bovitmenyek viszont aszfalt.

blackhairlady 2015.01.22. 03:09:16

@kék madár: ebben teljesen egyet ertek veled. A vizit dij es az egyeb klltsegek itt nagyon visszafogjak az orvoshoz maszkalazt. Nagyon komoly bajnak kell lennie ha valaki raszanja magat. Sajnos van benne reszunk egy jo ideje, mar gyulolom a korhaz, orvos, biztosito szavakat:)

Árpibá 2015.01.22. 04:24:53

@kék madár:

"ahhoz kepest, hogy nalatok hogy porog minden, en ahhoz hogy 3 percig lassak egy novert, 5 percig egy orvost, atlagban masfel orat varok :)"

ehhez tartozott

P.Elliot 2015.01.22. 04:33:39

@tapsiful1: Nagyon erdekeseket irsz! Es igen, minden szavad igaz, itt is ez megy New Jerseyben ahogy latom./ Mivel meg nem olvastam az kommenteket nem tudom hogy igazabol melyik allambol irsz.
Nem, nem fektetik be a beteget manapsag csak ha eletveszelyesen beteg. A ferjemet komoly, veszelyes szivritmus zavarral amikor a szivrohamtol feltettek csak egyetlen ejszakat tartottak bennt, meg masnap elvittek mindenfele vizsgalatra, / igaz a ferjem maga is tiltakozott a korhaz ellen hogy o nem beteg/ es utana haza.
Nekem harmadfoku mellrak miatt mell eltavolitast csinaltak, ambulans mutet, kiadtak hogy mit nem szabad elotte, na meg hogy mit kell, berendeltek 10-re, addigra mar a sebeszem lezavart 2 mutetet, / jo koran kezdhette/, a mutet utan 2 orat tartottak ott megfigyelesre, minden rendben volt, oltozhettem es mehettem haza, azzal hogy masnap jojjek vissze ellenorzesre, / Egy ismerosom sem akarta elhinni/, latogato apolonot is ram akartak varrni nem nem engedtem, minek?
Hazavitt a ferjem, otthon ahelyett hogy lefekudtem volna kimentem a kertbe uldogelni, nezni a madarakat, odabennt bekapcsoltam a kompjutert es neteztem vagy egy orat, ha hiszed, ha nem egeszsegesebbnek ereztem magamat mintha bennt maradtam volna, ott csak ovatosan mertem volna megmozdulni, azt lestem volna hogy hol, mi faj, igazi betegnek ereztem volna magamat, otthon ez eszembe sem jutott, vidam voltam es orultem hogy tul vagyok a dolgon, utana sem volt semmi bajom. Azota en az ambulans mutetek vad hive vagyok!
Az amit irtal hogy mit dolgoztok, hogy mindenhol elerhetok vagytok, ez is igaz, a rakorvosnom megadta a mobiljanak a szamat hogy ezen hivhatom ha barmi problemam van, barmilyen idopontban.Kulonben is ugyeletes lesz egesz hetvegen a korhazban. Elkepedve kerdeztem hogy dehat mikor pihen? Elnevette magat es azt mondta hogy majd a sirban, ez az orvosok elete. Azt mondta hogy 1 orat vezet mire a korhazba er, ugyanannyit vissza, nem 8 orat dolgozik,valojaban este van csak otthon....
Es megis, engem az idegent is ugy fogadott eloszor es utana is hogy europai szinten szokatlan modon elemjott az elso vizitnel a rendelojeben, megolelt, ketoldalt megcsokolta az arcom/ amerikai no/ es azt mondta hogy ne aggodjak, meg fogok gyogyulni, majd ok rendbehoznak. Utana is minden vizitnel magahoz olel, most utoljara nem csokolt meg, hehehe, igaz hogy csorgott a telefonja, es lattam hogy masnal ugyanezt csinalja. Hogy ez a fogadtatas mit jelent egy megremult rakos betegnek azt csak az erti meg aki mar volt ilyen helyzetben. Igen, nagyon jo orvosok vannak itt, / masokrol is csak jot mondhatok bar ez kiemelkedik kozuluk/, 60 ev koruli, rovid osz haj, allando csikos pulover. Nem tudom honnan veszi az erot, illetve veszitek de minden tiszteletem a tietek mert maganeletetek nem sok lehet ilyen munka mellett.
Szoval koszi nektek!
Es most olvasok tovabb, tegnap nem volt idom idejonni...

gabors 2015.01.22. 04:33:46

@qkuc: "Köszi az infókat, :). Arról tudsz valamit, hogy a személyazonosság és lakhely ellenőrzése hogy történik? (Csak érdekel, :) ). Ugye nekünk erre van a 2 csodás fecni, :D. "

Mire gondolsz ... marmint hogy ki ellenorzi ?? Pl. bank elhiszi amit mondasz hogyha koltozol.

DMV "kozuzemi" szamlakat az adott cimen es a te neveden legyen akkor elfogadjak. Vagyis ha laksz X helyen es te ott a sajat nevedben mondjuk fizeted az aramot/gazt/esetleg telefont akkor az rendben. Mondjuk manapsag mindenki online fizet nincs papir nem tudom mit fogadnak el ... azelott mindenfele bemondott cimet elfogadtak akar hotelt is...

DMV nevet meg vagy valami masik allam ID-je vagy utlevel usa vagy kulfoldi...

ha marsrol papirok nelkul oda csoppensz akkor 22-es csapdaja az tuti....

Amugy nem tudom mit lehetne meg hozzatenni ahhoz amit masok is irtak.

Ugyandehogy (törölt) 2015.01.22. 07:05:35

@P.Elliot: hat itthon fontos pont a hospitalizacio. Bar lehet, h nem szolgalja annyira a gyógyulást, mint hiszik.

kék madár 2015.01.22. 08:06:11

@gabors: itt a lakcim fogalma teljesen mas, azert is ragadnak ra a kozmuszamlara, Geokodalas az egyik munkam, egy atlag allami, rendorsegi, iskolai adatbazisban szemelyenkent van 3-6 home address.

kék madár 2015.01.22. 08:06:15

@blackhair-lady:
"@kék madár: van jo kenyer, csak draga"
persze akad, de egy jo zsomle, csaszarzsomle vagy kifli azert kicsit macerasabb. Meg itt a kenyer fogalma is egy surubb, sultebb termek, nem az a konnyu, buborekos, ropogos, konnyu fajta.
A legnagyobb fogas nekem a banh mi, ami egy valodi baguetteben friss ropogos alapanyagok, amikor megtalaltam 3 heten minden nap ettem kettot :)

blackhairlady 2015.01.22. 14:26:02

@kék madár: Bagettet a whole foodsban veszunk, szerintem finomabb mint az otthoni, es mindig friss. A zsomle kicsit mas, de nagyon finom a Fiestaban, 2 orankent van friss sutes. A multkor a bolt elott, csak ugy minden felvagott vagy vaj nelkul bevagtunk tobb darabot, meg gozolgott:))))))

blackhairlady 2015.01.22. 17:48:39

@kék madár: Hol lehet ilyen szendvicset kapni, melyik uzletben veszed? Ragoogliztam, nagyon jol nez ki, megkostolnam.

gabors 2015.01.22. 18:00:08

@kék madár: "szemelyenkent van 3-6 home address. "

ez erdekes mert pl. hogy mit mondasz be az autobizotsitodnak attol duplazodhat vagy felezodhet a biztositasod !!! baratom beirta az en cimemet a motorjara es kevesebb mint fele lett mint az tenyleges lakas cimmmel Manhattanben... nem magyarosh volt a dolog a bike tenyleg evente kb 359 napig ez en garazsomban allt :-)

ovi8lebron6 2015.01.22. 18:00:08

Sziasztok!
Munkavállalással kapcsolatban szeretnék kérdezni. Most végeztem mesterszakon itthon egyetemen (közgazdasági angol nyelven) és az USA-ban szeretnék dolgozni. Ahogy nézegettem, elég problémás és nehéz munkavállalói vízumot kapni, főleg egy pályakezdőnek. Akinek esetleg van valamilyen tapasztalata, hogy hogyan lehet ilyen esetekben eljárni és hogyan lehetne kijutni annak tanácsait és segítségét nagyon megköszönném!

Előre is köszönöm!

tapsiful1 2015.01.22. 18:53:29

@ovi8lebron6:
A munkavallaloi vizumot a munkahely segit intezni, ha mar van munkad.
Nezzel interneten, jelentkezz, ha valaki erdeklodik irantad, van egy telefonos interju, majd esetleg Skype-os, ha ezutan is sinen vagy, esetleg kihivnak latogatoi vizummal interjura, es ha felajanljak a szerzodest, a ceg segit munkavallaloi vizumot kapni.

A masik vonal, hogy kijossz latogatoba, es innen valaszolsz azoknak, akik elsore erdeklodtek, hogy itt vagy, ha gondoljak, interjura bemehetsz. Leveszed a vallukrol a terhet, hogy "atutaztassanak" az oceanon. Ez egy nagy dontes nekik, penzbe kerul ugye, mert ha ok hivnak ki, kifizetik a repjegyet.

Vagy esetleg, innen, egy uj korrel ujra elkuldod minden cegnek, akinel esetleg kereshetsz munkat, es mar az elerhetosegnel itteni telefont, cimet adsz meg. Ugy szerintem inkabb valaszolnak.

Ha viszont te jossz, es nem lesz munka a vegen, buktad a koltsegeket.

Ha megvan a szerzodes, onnan altalaban sinen vagy, a ceg fogad ugyvedi irodat, kitoltogetik a papirokat vizumra, stb. Meg is kapod olyankor, altalaban, a kovetseg errol a pontrol nem vetoz, bar semmi sem 100%.

gabors 2015.01.22. 19:12:13

@ovi8lebron6: Te magadnak NEM tudsz "munkavallaloi" vizumot kerni/szerezni ... ez ugy indul hogy a munkado ajanlatot tesz neked (azutan hogy Department of Labor engedelye van a poziciora amit nem tud amerikaiakkal betolteni) de ebbol eves quotak vannak amit ha igaz Oktoberben osztanak szet .....

szoval nem konnyu .... hianyszakmakon kivul ilyesmit csinalni.. (tapsiful mint eu-s ami HIANYSZAKMA kicsit konnyunek lierta)

az hogy a ceg segit a vizummal es egyebb jogi dolgokkal az csak akkor all ha tenyleg kellesz nekik "valamiert" es ez altalaban csak viszonylag nagyobb cegeknel opcio....

arra meg nagyon vigyazz hogy mi celbol kersz vizumot es utazol be az USA-ba mert ha "rajtakapnak" hogy nem turistanak jottel konnyen Vida Ildiko mellett talalhatod magad (a tilto listan)... arra hogy feketen barmilyen professzionalis allast talalsz ne is almodj....

kék madár 2015.01.22. 19:23:39

@gabors: igen a biztosito nem annyira szigoru mint a rendor, de azt nem tudom milyen papirt ker a cim igazolasahoz. Attol kezdve, hogy valaki 17 eves koraban kap egy jogositvanyt a szulei cimevel aztan 10-20 evig amig hazat nem vesz megkezdi a kollegium-alberlet-uj varos-uj alberlet koreit, a jogositvanyan levo cimnek mar semmi koze nem lesz a lakcimehez.

kék madár 2015.01.22. 19:23:41

@blackhair-lady: vietnami gyorsetteremben foleg. Ha megirom en hol vettem az kicsit draga lenne par allammal messzebbrol : )

blackhairlady 2015.01.22. 20:28:49

@kék madár: Na erre gondoltam, nem konkret cimre, haenm etterem/bufe/bolt halozatra:))
Koszi, megnezem akkor a vietnami felhozatalt, ott meg ugysem ettem.

ovi8lebron6 2015.01.22. 20:38:31

@gabors @tapsiful1 köszönöm a válaszokat, én is nagyjából ezeket olvastam és ezt szűrtem le... pályakezdőként meg aztán tényleg eszméletlenül nehéz olyan céget találni ami hajlandó szponzorálni és átmenni az egész papírmunkás hajcihőn (bizonyítani, hogy te igazán unique vagy etc)...
azon filózom, hogy így valszeg maradok az európai álláskeresésnél (SUI, GBR, GER etc), aztán ha úgy alakulna, akkor L-es vízummal, mint cég áthelyezett dolgozója ki lehetne jutni esetleg pár év múlva.

kék madár 2015.01.22. 21:17:27

@blackhair-lady: nekem meg ilyen tre a humorom : )
pork banh mi!
De azert nagy a szoras a vietnami ettermekbol, ha megis valami ragcsalot probalnak rad sozni, ne engem utalj erte :)

kék madár 2015.01.22. 21:42:46

@ovi8lebron6:
allitolag a zold kartya lotto teljesen jarhato ut. A post iroja is ugy jott ki.
A masik a hazassag.
A magyar ismeroseim kozott a hazassag/zoldkartya lotto/osztondij/tudasra zoldkartya/szponzoralt ceg altal arany:
7/1//1/1/0

tgs65fr 2015.02.09. 22:17:21

Sziasztok,

Ha már felmerültek a kijutási lehetőségek H2B vízum elfogadott? Úgy értem, kijutsz egy kinti munkáltatón keresztül, pl másodállás vállalásánál? Vagy ha szezonmunkára mész ki és az egy évből, amennyi időre ez a vízum szól még marad a szezon végére kereshetek másik munkáltatót?

Köszi

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása