oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. október 15. 06:47,  Teremtettünk egy ideális világot magunknak 270 komment

2014. október 15. 06:47 Határátkelő

Teremtettünk egy ideális világot magunknak

Remélem, emlékeztek még Móni két héttel ezelőtti posztjára, amelyben leírta, milyen volt a hatvanas évek végén Angliába emigrálni, és milyen volt az élet ott a következő évtizedekben. Akkor sokan kértétek, írja meg, miért döntöttek úgy angol férjével, hogy visszaköltöznek Magyarországra, és milyen tapasztalatokat szereztek. Nos, ma ez a poszt következik, nekem nagyon tetszett, remélem, ti sem fogtok csalódni!

parasztház.jpg(A kép illusztráció)

„Megkérdeztem férjemet, hogy ő hogyan emlékszik rá, mikor és miért kezdtünk arra gondolni, hogy hazajövünk nyugdíjasnak és miért. Ő úgy kb. 2000-re tette ezt, én szerintem egy kicsit később volt.

Az okokat már azt hiszem megtárgyaltuk többször itt a blogon, de ha esetleg van még akárki, aki abból kimaradt, a főbb okok itt vannak:

1. Az angol nyugdíj, még akkor is, ha olyan viszonylag kicsi, mint a miénk, sokkal többet ér Magyarországon.

2. Férjemnek kezdett elege lenni az angliai életből, mivel az ő gyerekkori Brightonja addigra már teljesen eltűnt és így nem igazán érezte jól magát ott bőrében. Míg Magyarországot mindig is szerette, és 2006-ra már nagyon ragaszkodott ahhoz az otthonhoz, amit abban a kis nógrádi faluban mi ketten nyaranta létrehoztunk.

3. Nekem nem volt semmi különösebb okom arra, hogy hazajöjjek, rokonom már alig, régi barátaimról nem nagyon tudtam, de mivel nagyon tudok alkalmazkodni és mindenben a jót látni, pozitívan álltam hozzá ahhoz, hogy megint itthon legyünk.

A düledező parasztházat eredetileg nyaralónak vettük 1998-ban. Nővérem akkor költözött oda Pestről, mert már nem akart nagyvárosban élni és jó levegőre, csöndre és egy megfizethető otthonra vágyott nagy kerttel.

Amikor meglátogattam megmutatta nekem az új kis házát. Én egyből beleszerettem a környékbe és mivel az ingatlanárak nevetségesek voltak az angol árakhoz képest, férjem uram s magam elkezdtünk ott körülnézni.

A tervezgetés

Csak egy-két év múlva, amikor kiderült, hogy férjem is boldogan lakna Magyarországon, kezdődött a határ(újra)átlépés tervezése. Először arra gondoltunk, hogy eladjuk az angliai házat, de végül is kiadtuk.

Ennek több oka volt. Egyrészt ez egy olyan biztosíték volt, hogy ha mégse megy a dolog, legyen hova visszatérni, és persze a lakbér se jött rosszul. A terv mindig az volt, hogy ez csak egy darabig megy, azután úgyis eladjuk, mert pénzt a bankban nem nagyon kell menedzselni, míg egy lakókkal teli ház nagy felelősség, pláne 2000 km távolságból.

Egy ügynökség kezelte a bér 8%-áért, de ettől még volt vele sok gond az évek folyamán. Végül is idén adtuk el, mivel kezdett nagyon lepusztult lenni és inkább, mint hogy egy nagyobb összeget ráköltsünk, eladtuk. Férjemnek, már 70 fölött az is volt a motivációja, hogy egyre egyszerűbb legyen az életünk, kevesebb felelősség, papírmunka, hivatalos dokumentáció legyen.

Szóval, még 2006-ban, azaz, hogy 2004-től kezdve mi ketten, meg egy pesti haver segítségével, aki háromszor kijött hozzánk Brightonba egy kicsit besegíteni, mi magunk hoztuk rendbe a brightoni házat. Új padlószőnyeg került minden szobába és a lépcsőházba, új ablakokat vettünk, amit profik szereltek be, a ház ki lett festve és mázolva, a radiátorok befedve, és persze az egész ki lett ürítve.

Mi legyen a rengeteg cuccal?

Azt a tanácsot kaptuk, hogy bútorozatlanul könnyebb kiadni és sokkal kevesebb a jogi és egyéb hajcihő. Egy barátnőm, aki szintén angol férjjel másfél évvel előttünk jött haza nyugdíjba megadta az ő magyar teherautósának a telefonszámát és gyorsan megegyeztünk az árban és az időpontban.

Hihetetlenül rengeteg cuccunk maradt még azután is, hogy 1-2 dolgot sikerült eladni, míg a többi cuccot vagy kidobtuk vagy elajándékoztuk. Mindez után mégis maradt vagy 65 banános doboznyi berendezési tárgy, meg ruhanemű, egy-két bútor, millió könyv, lemez stb., stb.

A dobozokat hónapok alatt szedtük össze hipermarketekben. El nem hinnétek, hogy milyen vagyonba kerülnek a hivatalos költözködő dobozok Angliában, a banános doboz ugyanolyan jó volt és nem került egy vasba sem!

A renoválás úgy ment, hogy ahogy egy szoba kész lett, oda beraktunk annyi már bepakolt dobozt amennyi befért és bezártuk. Így mentünk szobáról, szobára. Közben persze mindketten még dolgoztunk is, én az angol tájfutó szövetségnél, férjem tájfutó térképeket csinált. Persze ő már nyugdíjas volt, a térképes projekt önkéntes munka volt.

Végül elérkezett az indulás napja

Sajnos, annak ellenére, hogy elég sokan megnézték a házat, eddig még senki nem jelentkezett, hogy kivegye. Aztán egy májusi hétvégén megérkezett a magyar teherautó és egy brightoni magyar haver segítségével bepakoltuk.

Férjem ment másnap repülővel, hogy ott legyen, amikor a teherautó megérkezik, én egy pár nappal később, mert meg kellett várnom a fejet, aki csak akkor tudta lerakni a szőnyegeket, miután már üres volt a ház.

A földön aludtam egy hálózsákban azokban az utolsó napokban, és mivel már telefon sem volt, így csak mobilon tudtam kommunikálni, de mivel a laptopom velem volt, sikerült egy szomszéd WiFi-jére fölmenni és vagy Skype-on vagy VOIP telefonon tudtam kapcsolatban maradni férjemmel.

A teherautónak voltak problémái Doverben, mert túlsúlyos volt, így a Skype megint áldásos volt a problémák kiküszöbölésére. Sírtam, amikor elvitték az öreg Volvót a roncstelepre, de az már olyan állapotban volt szegény, hogy nem lehetett eladni.

Azután én is utána repültem részben szomorúan, de úgy egyébként nagy örömmel is. Egy új fejezet kezdődött, bár mi nagyon pontosan előkészítettünk mindent, úgy, hogy izgalom, az ismeretlenbe való menés stressze az messze állt mindkettőnktől.

Ja, és egy nappal azután, hogy én is eljöttem az ügynökség azonnal kiadta a házat. Ezek szerint az angoloknak sincs fantáziájuk és az előzők nem tudták elképzelni, hogy milyen lenne üresen. Így viszont rögtön elkelt.

Az előkészítés a legfontosabb

Mint minden határátlépésnek, egy hazatérés sikerének is az a titka, hogy jól kell előkészíteni mindent. Mi már 8 éve nyaranta otthon voltunk és a renoválás alatt megtanultuk új (régi) hazánk mindkettőnknek idegen szokásait. Soha sem fogom elfelejteni milyen zöldfülűek voltunk kezdetben, minden kőműves becsapott bennünket, de aztán belejöttünk.

A falunkban nagyon népszerűek lettünk amiatt, hogy sok munka volt nálunk. Dolgoztattunk mi helybeliekkel, szomszéd faluból valókkal és távolabbiakkal is. Mindenki tudta, hogy rendesen fizetünk, de ha valaki lazsál vagy lop, akkor azonnal vége. Ennyi hosszú év alatt csak egyetlen ilyen ember volt, pedig dolgozott nálunk mindenféle. Ha megadod nekik a tiszteletet, ők is így kezelnek téged.

Visszatérve még férjem motivációjára: ő azt is mondja, hogy ő a magyarországi építkezést élvezetes, izgalmas és nagyon kreatív projektként kezelte. Minden télen Angliában güriztünk és minden garast elraktunk, amit lehetett, aztán abból építkeztünk nyáron.

Kölcsönt soha nem vettünk fel, mert már Angliában is régen kölcsön nélkül éltünk, így nem akartuk újrakezdeni az ilyesmit vén fejjel. Mi voltunk a tervezők és a kivitelezők is. Persze nem saját kézzel, de úgy értve, hogy mi projektmenedzseltük az egészet, mi voltunk az anyagbeszerzők is és felügyeltük is mindent. Rohadt mázlink volt, hogy akkor még viszonylag olcsó volt a munkaerő és az anyag is.

A fészeképítés szépségei

Van abban valami csodálatos, hogy te kreálod magadnak a fészket. Ahogy én most érzelmileg viszonyulok az itthoni házamhoz, olyat soha nem éreztem kint Brightonban az ottani házzal kapcsolatban, pedig azért ott is volt DIY. Itt viszont tulajdonképpen nulláról indultunk, mert a renoválás majdnem újjáépítés lett, annyira romosak voltak az épületek.

Hagyományos, szép tornácos palóc kontyos épületet húztunk fel, meghagyva minden eredeti részt, ami még használható volt. Ez valahogy hagyomány megőrzésnek is jó volt, annyira, hogy évekig a mi házunkhoz hozott a polgármester mindenkit, hogy megmutassa, hogyan lehet szépen renoválni egy öreg parasztházat.

A kert hatalmas, 3000 négyzetméter, van benne csűr és pince is és bár a nehéz munkát mind profik csinálták, de azért mi is dolgoztunk rajta. Én például sokat csempéztem, festettem, mázoltam. Férjem készítette az ebédlőasztalt megmaradt faanyagból, amiből feleslegesen sokat rendelt az egyik ács.

Mindenben benne van a saját munkánk, az eszünk és szívünk, nemcsak a pénzünk. Közel áll a szívünkhöz itt minden, és ha van időtök, minden négyzetcentiméteréről tudok sok-sok sztorit mesélni. Ezért szeretünk annyira itt lenni, legalább is ez az egyik fő ok mindkettőnknek.

Kezdeti nehézségek

Kérdeztétek, hogy hogyan ment az élet kezdetben, voltak-e problémák. Hát 2006 után még két évig építkeztünk, de volt határidő. Kanadában élő fiúnk úgy döntött, hogy itt akarja megtartani a lagziját, aminek mi nagyon örültünk. Persze addigra mindennek készen kellett lennie. Ez ment is, mint a karikacsapás és bár voltak olyanok, akiknek a munkaminősége hagyott kívánni valót maga után, előbb-utóbb minden elkészült kb. olyan színvonalon, amivel meg voltunk elégedve.

Hasonszőrűek nem nagyon vannak a falunkban. Egy tőlünk nem messze eső parasztházat két holland házaspár vett meg és velük nagyon jóba vagyunk. De ők csak nyári laknak használják a házukat és kb. 5-6-szor jönnek évente, néha együtt néha külön. Más külföldi mifelénk nincs.

A falu maga nagyon pici, és így mindenki ismer mindenkit. Mi vagyunk AZ ANGOLOK!! Minket mindenki ismer, ha nem személyesen, akkor hallásból vagy látásból.

Férjem nagyon szeret nagy hal lenni egy kis tóban, nem mint Angliában, ahol kis hal volt a nagy tengerben. Ő nagyon barátságos és bár nem igazán tud magyarul, mindenkivel nagyon jól kijön és őt is szeretik. És nem csak azok, akiknek munkát adott, mindenki.

Nem találkoztunk előítélettel

Azért mert nincs semmiféle előítélete és az ő alapbeállítása az az, hogy mindenki jót akar, és csak akkor változtatja meg a véleményét, ha oka van rá. Irigységgel, rosszindulattal eddig nem találkoztunk. Lehet, hogy van, de azt nem mutatják.

Amíg volt kocsma, ott sörözött mindenkivel. Sokat sakkozott az ivókomáival, mivel a kocsma olyan faluháza is volt sokáig. Ott esett meg az a vicces sztori, amikor a szomszéd faluból átjött iszákos cigánylegények belekötöttek és az ivócimborái kergették el őket, hogy megvédjék.

Sajnos a kocsma már régen nincs meg, de jelenleg van egy fejlesztés, ami talán jövőre megnyílik és ott lesz étterem és kocsma is. Minket befogadtak és soha semmiféle előítélettel nem találkoztunk. Talán az egyetlen negatív aspektus az az, hogy bár mi nem vagyunk milliomosok, a falu lakóihoz képest azok vagyunk és emiatt sokszor olcsó vagy ingyen banknak néznek bennünket.

Férjem mindig hajlandó valami kis munkát kitalálni, hogy ne alamizsna, hanem bér legyen a pénz, amit kapnak. Szerintem ez egészséges, mert senki nem tisztel egy balekot, még a mi falunkban sem.

A közbiztonság is jó, bár amióta ismerjük a környéket volt egy pár betörés / rablás és sajnos egy gyilkosság is. Ennek ellenére mi nem félünk, annak semmi értelme és az életminőségünk kárára mehet. Riasztóink vannak és mindenki tudja, hogy vannak.

Vigyázunk arra, amink van, de nem csinálunk lélekbevágó problémát belőle. A csönd, a csodás erdők és hegyek, a kert, a rózsáim, a sok gyümölcs és a pálinka, amit egy szomszédos falu főzdéjében varázsol mennyei nedűvé a pálinkafőző férjem cefréjéből, ezek a falusi életünk fénypontjai.

Egyébként van szélessávú internetünk is, úgy, hogy teljesen kapcsolatban vagyunk a családdal a világ bármely részén. Egyik fiunk Kanadában, a másik Angliában él és ott vannak az angyali kis unokák is. Skype-on tartjuk a kapcsolatot, így elszigeteltség, ami lehetne probléma, de nem az, sem zavar bennünket.

A falu életébe, amennyire tudunk, bekapcsolódunk. Ateista létemre nagyon jóba vagyok az evangélikus lelkésszel. Pár éve még segítettem is neki a nyári táborban, tájfutottam a gyerekekkel és nagyon élveztem.

Az egyik barátja festő és nagyon szép vízfestményeket készített a faluról. Kettőt meg is vettem tőle, ezzel a parókiát segítve, mivel a hasznát nekik ajándékozta. Templomba nem járok, de attól még lehet az ember jóban a hívőkkel. A polgármesterrel is jóban vagyok és elődjével is jóba voltam / vagyok.

Sajnos a falu egyre szegényebb és egyre kihaltabb. Amióta én ismerem, több mint százzal lett kevesebb az itt lakók száma. Már csak egy bolt van és az is alig van nyitva. Viszont van egy autószerelő, ami hasznos. Mi mindig vele vetettjük le meg rakatjuk vissza a téli gumikat.

Nagyon jó mozgó boltok is vannak és jóformán mindent meg lehet venni a sok mozgó bolt egyikében. Hentes, kenyeres, zöldséges, PB gázos, Mr Frostie és egy másik fagyis nyáron. Mi kéthetente jól bevásárolunk valamelyik hipermarketben, és ami elfogy idő előtt, azt a mozgóboltok egyikéből vagy a kertből pótoljuk.

A kert

Apropos kert. Mivel elég nagy, a zöme pázsit. De nehogy azt higgyétek, hogy egy vagyont költöttünk a fűmagra. Az egyik paraszt bácsi haverom mondta, hogy nem kell ültetni semmit, csak kezdjük el az ott lévő gazos füvet vágni és egy szezon alatt pázsit lesz belőle. És igaza volt.

Persze van benne gyom is, de ha rövidre van vágva, nagyon jól néz ki. Több különböző helyen ültettünk 60 rózsatövet. 400Ft - 500Ft körül voltak a Tescóban és csodásak. Aztán van 8 diófám, egy jó pár szilvafám, almafám meg egy körtefám. Ezeket megörököltük, volt több is, de kihalóban vannak, mert öregek. Azóta viszont ültettünk 20 új gyümölcsfát: almát, cseresznyét, meggyet, őszibarackot, körtét, kajszibarackot, szilvát. Van veteményesünk is, idén borsó, paradicsom, paprika és kelbimbó volt / van benne.

A legnagyobb büszkeségem viszont a fűszerkertem. Menta, citromfű, metélőhagyma, metélőpetrezselyem, zsálya, 3 féle oregánó, kakukkfű, petrezselyem, kapor, koriander, tárkony és rozmaring nő benne egész nyáron.

Sokat elteszünk a termésből, a fűszereket vagy fagyasztom vagy szárítom, a gyümölcsből (már amit férjem nem rak bele a cefrébe) vagy lekvár vagy kompót lesz.

Idén nem voltunk itt, amikor a borsó termett, de a haver, aki locsol, meg a füvet nyírja távollétünkben leszedte, a felesége befagyasztotta és még mindig esszük. Van egy jó pár tő málna és eper is, de azokon még eddig nem volt sok termés, talán jövőre. Az angol rebarbara, viszont nagyon jól érzi magát, nem zavarta a 2000 kilométeres utazás a teherautóban egyik tövet sem és szünet nélkül szedjük kb. 6 hónapon keresztül.

A kultúra

2004 óta van egy falatnyi kis garzonlakásunk is Pesten, amit bagatell áron vettünk, mivel az a régi udvari házmesterlakás volt, olyan szörnyű állapotban, hogy inkább eladták, csak ne kelljen költeni rá. Azt is felpucoltuk és arra, amire használjuk, arra tökéletes.

Sokat járok színházba, operába, hangversenyekre, és így nem kell feltétlenül hazamenni az éjjel közepén. Persze, ha valami okból kell, az se baj, mert az autópályán 75 perc. Más úton másfél óra. Sajnos a pár éve szépen felújított falunk környékbeli utakat idén fölásták a csatornázás miatt, de még így is maximum 1 és háromnegyed óra az út. A mai napig vannak, akik naponta ingáznak Pestre dolgozni a faluból és kibírják.

Életminőségünkhöz hozzátartoznak a hobbijaink, amik idejövetelünk óta megszaporodtak. Az enyémek között van a tájfutás, futás, barátokkal bulizás / kirándulás, kertészkedés, geoládázás, túrázás, színház, opera, koncert, olvasás.

Férjem már majdnem függőséget okozó hobbija a családfakutatás (amit ma már az interneten is lehet űzni), barkácsolás, kertészkedés, a pálinkája, barátok. Mindent meg tud javítani és élvezi a bütykölést. Majdnem az a helyzet, hogy ha véletlenül nincs valami bütykölni valója, akkor mogorva és ingerült. Pedig úgy egyébként egy angyali jó ember, mindenki azt mondja!

Régebben elég sokat utaztunk is, de most valahogy az elmúlt pár évben lelassultunk és kezdünk kevesebbet elmozdulni otthonról.

Ami nem stimmel

Talán itt kellett volna jönnie annak a résznek, amit az utolsó posztomban feszegettem. Azt, hogy miért nem érzem ma már annyira felhőtlennek ezt az itthoni, idilli életet, mint 2006-ban. Persze nem kell túlzásba vinni, jelenleg még nem befolyásolja az életérzésünket túlságosan, és reméljük, hogy később sem fogja.

Az egyik komentelő valami olyat írt, hogy 2006-ban amióta itt vagyunk, a liberális demokrácia még hőskorát élte és aztán, mondjuk 2010 után egyszerre Kim Dzsongun lett hatalmon. Hát igen, bár ez egy elég durva hasonlat volt, de van benne igazság.

Érdekes, én az általános bűnözéstől soha nem féltem, pedig éltem már több helyen úgy, hogy lett volna félnivaló, itthon is meg másutt is. Ugyanakkor, a hatalom erőszaka mindig befolyásolja a közérzetemet, még akkor is, ha valószínűleg fölöslegesen stresszelek.

Mint ahogy múltkor kommenteltétek, az, hogy a TV-ben olyan szövegek mennek, amiért Angliában azonnal elvinne a rendőr és itt senkinek még csak meg se rebben a szempillája, az rám rosszul hat. Mi egy nekünk ideális világot teremtettünk magunknak és nagyon fájna elveszíteni. Nem csak az anyagiak miatt, hanem a beleölt szívem miatt.

Azok a kötődések, amik éltetnek bennünket, akár emberekhez, akár helyekhez, akár hobbikhoz fűződnek, már nem lesznek újrateremthetőek Angliában, ha netán valaha vissza kellene térnünk. Vagy ha igen, akkor sem ugyanúgy és ugyanolyan mértékben. Mert már öregek vagyunk, mert már nincs rá energiánk, és mert már ez egy más világ itt is, ott is.

De hát legyünk optimisták! Én mindig az voltam, és bár nem tudok struccpolitikát folytatni, nekem nem élet az olyan élet, amikor nem tudom, hogy mi megy a világban és lakóhelyemen és emiatt mindig lesznek rám stressz hatások, mégis próbálok pozitív maradni.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Magyarország Anglia Nagy-Britannia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr606793485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

qkuc 2014.10.15. 19:37:06

@kardio1: Dottore, továbbküldenéd majd nekem is? :)

qkuc 2014.10.15. 19:40:24

@bpetya75: Létezik ilyen ember? Titkon valamiben mindenki hisz, és ha saját magában, az sem rossz, ;).

kék madár 2014.10.15. 19:41:39

@házelőtthinta: " Németországban nem zavar a szegények helyzete"
De zavar. Sot a szegenyek helyzete Szomaliaban is zavar, meg Mexikoban is. De kozel sem annyira mint Magyarorszagon. Eleg kezenfekvo nem? Nemetorszagra nem tudok VISSZAkoltozni. Nem ott nottem fel. Nem ut sziven ugy mint a sajat rokonaim, szomszedaim, csoporttarsaim nyomora. Es Nemetorszagert nem tettem semmit, de Magyarorszagon kezzel labbal harcoltam a korrupcio es a ostoba rendszer ellen es hihetetlen, hogy hova zuhant az orszag a merhetetlen kapzsisag es onzes es politikusbunozes eredmenyekeppen.

Quercus a favágó 2014.10.15. 19:45:45

@bpetya75:

Én úgy vagyok ezzel,mint Albert Camus.

"Szívesebben élem úgy le az életem, hogy van Isten, és amikor meghalok, akkor derül ki, hogy nincs, minthogy úgy éljek, hogy nincs, és amikor meghalok, akkor derüljön ki, hogy van."

tanato 2014.10.15. 19:52:46

@emiGrant: Köszi a linkeket,én eddig 1780-ig visszamenőleg kutattam sikeresen a felmenőimet,utána már elakadtam.Na de majd most a linkeiddel.

Quercus a favágó 2014.10.15. 20:04:39

@qkuc:

Szerinted van a földön olyan ember, aki még nem csalódott valamiben/valakiben? Szerintem nincs. Márpedig csalódni csak az tud aki valamiben/valakiben hitt.

NIKI LAURA 2014.10.15. 20:10:38

@macamuca [IHUN]: nem,nem,felreertes van!En a lakas felujjito szemszogebol mondtam.
A lenyeg: tobb magyar vesz hazat,lakast( persze hitelre )
Fizeti a kijovetelt,es 10e fizet a melosoknak naponta.
Azok orulnek,hogy tobb het melo van,nagyon sok szaki van munka nelkul,foleg kis helyeken,szivesen bevallalnak egy utazast.

Itt egy general lakas felujjitas tobb ezer font,persze m2 ,konforttol fuggoen.
Toredek arbol meg lehet igy csinalni.

Muscari 2014.10.15. 20:40:12

@Babette.: ja, megkérdeztem a kollégámat a telefonról, ő nem tapasztalt semmi problémát. Azt se tudta, hogy mi az a Cyan, én mutattam meg neki, hogy hol kell megnézni.

Nem tudom, nálad mi lehet a baj.

Muscari 2014.10.15. 20:42:40

@Cascabel: mindenképp jelentkezz, majd egyeztetünk.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.15. 20:47:34

@Muscari: teljesen érthetetlen számomra a dolog, az emberemnek ugyanilyen készüléke van, ugyanakkor vettük, most frissített neki is, nézem, hát neki blackra (és nem cyanra), nincs is semmi problémája vele.

montroyal ( CAN qc) 2014.10.15. 20:53:59

off
4 nap New York lenyugozo elmondhatatlan .. eloszor voltam pedig 500km tolunk , talan mert en is azt gondoltam , jo van mar egy nagy varos ... de ezt latni kell ..

i got my (törölt) 2014.10.15. 21:13:42

@bpetya75: mindenkinek hinnie kell valamiben, én azt hiszem, iszom még egy sört! :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.15. 21:16:34

Albán-szerb meccs.
Nem tudom de lefogadnám hogy a pirosak az albánok.

www.keptelenseg.hu/sport/cirkusz-a-palyan-93287

i got my (törölt) 2014.10.15. 21:22:17

@QUERCUS: valamelyik filozóf erre meg aszonta, hogy azokat, akik efféle számításból hisznek, isten helyében a pokolra küldené. :)

'Pascal alapvetö megfontolása a következö: tudjuk, hogy Isten létezik vagy nem létezik. De az elméleti ész mibennünk nem képes eldönteni, hogy e két alternatíva közül melyik igaz. Tartózkodnunk az ítélethozataltól szintén nem lehet; a kettö közül valamelyik mellett el kell köteleznünk magunkat. Így arra kényszerülünk, hogy vagy az egyik vagy a másik alternatívára tegyünk, azaz fogadjunk. Mivel pragmatikusan választandó cselekedetröl van szó, a felé a döntés felé kell tendálnunk, melynél érdekeink túlsúlyban vannak. Amit elnyerhetünk, az az igazság megismerése és az üdvösség; amit kockáztatunk, az a tévedés és a nyomorúság. Amit a fogadásnál befektetünk, az eszünk és akaratunk. Bármelyik lehetöséget választjuk is, eszünkön egyik esetben sem fogunk eröszakot tenni. Egészen másként áll a helyzet az üdvösséget illetöen: ha Isten létére teszünk, akkor - ha létezik - örök üdvösség lesz a nyereségünk, s ha nem létezik, nem vesztünk semmit. Ha ezzel szemben Isten nem-létére teszünk, akkor - ha létezik - minden kilátásunkat az örök üdvösségre eljátszottuk, nem-léte esetén viszont semmit sem nyertünk. Ezért a gyakorlati ész minden megfontolása amellett szól, hogy Isten létére tegyünk, noha az elméleti ész egyetlen érvet sem tud felhozni akár az egyik, akár a másik alternatíva mellett.

Pascal hozzáfüzi: talán nem áll, hogy semmit sem vesztünk, ha Isten létére teszünk: elveszíthetnénk e világi boldogságunkat, melyet elnyerhetnénk, ha minden vallásos kötöttségtöl mentek vagyunk. Ha tehát Isten létére teszünk, elvesztünk egy boldog életet, ha nem létezik; ha azonban létezik, akkor ‚végtelenül sok‘ boldog életet nyerünk. Ha viszont Isten nem-létére teszünk, akkor - akár létezik, akár nem - csak egy földi életet nyerünk; de ha létezik, akkor eljátszottuk lehetöségünket az örök üdvösségre.'

***

William James kifejezetten ezt mondja Pascalról: "Ha Isten helyében lennénk, valószínüleg mindazokat, aki Pascal tanácsát megfogadják, különös elöszeretettel zárnánk ki az örök üdvösségböl".

i got my (törölt) 2014.10.15. 21:54:10

egy friss ipsos felmérésből kiderül, hogy hol a legjobb gyereket nevelni, karriert csinálni és nyugdíjasnak lenni - 13 ország polgárai szerint:
www.ing-diba.de/imperia/md/content/pw/content/presse/pressemeldungen/2014/lieblingslaender_2014_109_30.png

(cikk: www.ing-diba.de/ueber-uns/presse/pressemitteilungen/details/index_pm_11225.html)

Taxomükke (UK) 2014.10.15. 21:55:39

@diggerdriver: Nem, az albánok játszottak fehérben.

i got my (törölt) 2014.10.15. 21:56:20

@macamuca [IHUN]:
a jogban is szerepel az "uratlan jószág" fogalma. :)
(ne vedd személyeskedésnek.)

i got my (törölt) 2014.10.15. 21:57:25

@Taxomükke: diggernek az számít, hogy balhé legyen, a foci lényegtelen. tudod: b közép. :)

Taxomükke (UK) 2014.10.15. 21:58:54

@diggerdriver: Várom is, mikor kommentálják a történteket Jani haverjáék.

i got my (törölt) 2014.10.15. 22:04:05

@Zka: szerintem az annyi lesz az országnak, mint halottnak a csók. nem fogja megváltani párezer "gazdag" nyugdíjas. majdnem teljesen mindegy, hogy hazajönnek-e a vásárlóerejükkel vagy sem. képzett munkaerő híján gazdaság addigra már nem nagyon lesz. azaz nem a kereslet lesz a gond, hanem a munkaerőkínálat.

macamuca [IHUN] 2014.10.15. 22:09:22

@i got my:
(nem vettem annak :)) )
Magam ura vagyok == nem vagyok uratlan jószág, uralom magamat (bár néha elvesztem az önuralmamat :D ) :))))))))

kardio1 2014.10.15. 22:09:52

@qkuc: Itt a kommentek között vannak a linkek EmiGrant hozzàszolàsànàl, nekem sincs több.

i got my (törölt) 2014.10.15. 22:11:16

@Mirjam2:
"Pista bácsi 68 éves, és még hetenként..."
Csáth Géza naplójából (1913)

kardio1 2014.10.15. 22:13:51

@Taxomükke: Ugyis a szerbek lesznek a hibàsak. Vagy koszovoi az albàn miniszterelnök testvére... Màs ötletem nincs :))

i got my (törölt) 2014.10.15. 22:22:28

@macamuca [IHUN]:
"Én tényleg örülök, ha valaki Mo.-on is elégedett a helyzetével, ezzel együtt a reális képhez hozzátartoznak azok is, akik nem elégedettek. És úgy tűnik, ők vannak többen, számuk egyre nő"

aki számít, elégedett. a legutóbbi szavazást egy csomó helyen akkor is megnyerte volna az ország vezető politikai ereje, ha az összes többi összefogott volna. gyurcsány-jobbik koalíció, jól hangzik, nem? :)
(aki nem szavazott, annak a véleménye természetesen nem számít.)
szóval, szerintem jó irányba halad az ország: pontosan arra, amerre a benne lakók szeretnék.

i got my (törölt) 2014.10.15. 22:35:59

@házelőtthinta:
"Jó, igazából mindig ugyanaz a mese. Nyugaton reményteljes jövő vár, Magyarországon meg semmi. Hagyjuk. Pár Nyugaton töltött év után máshogy gondolná ezt a többség. "

igen, aki követi a hozzászólásokat, látja, hogy a nyugaton élők többsége alig várja, hogy visszatérhessen az ígéret völgyébe.
még szerencse, hogy te itt vagy nekünk, és gondoskodsz a kiegyensúlyozott tájékoztatásról, feltárva, hogy mit is gondolunk ahelyett, amit állandóan hangoztat.

i got my (törölt) 2014.10.15. 22:36:57

@i got my: ...amit állandóan hangoztatUNK.

macamuca [IHUN] 2014.10.15. 22:52:10

@i got my:
Nem szavaztam.
Életemben először. Tavasszal még elmentem, és ikszeltem.
Most már nem.
Én másként választottam.
Új országot ikszeltem be. Magamnak.
Részemről ennyi.

Az uccsó majd kapcsolja le a villanyt.

tucano 2014.10.15. 22:53:56

Megint szép poszt, remélem hasonlóan tudok majd megöregedni. Nem feltétlenül otthon, de a nyugalmat azt nagyon komálom :D

tucano 2014.10.15. 22:56:44

@montroyal ( CAN qc): hmm, pont tegnap gondolkodtam ezen, hogy mekkora hiba nem elmenni oda és körülnézni, nagyon fontos tapasztalat lehet, meg biztosan érdekes is.

i got my (törölt) 2014.10.15. 23:02:38

köszönjük, nagyon inspiratív történet. csak gratulálni lehet a szerzőnek és férjének. kívánom, hogy a következő években se legyen rosszabb a helyzet.

i got my (törölt) 2014.10.15. 23:04:47

@macamuca [IHUN]:
"Új országot ikszeltem be. Magamnak."

szerintem jó döntést hoztál. sajnálom, hogy ezt kell mondanom.

azatya 2014.10.16. 00:19:03

En sem otthon tolom, pedig szeretem Magyarorszagot. De a diktaturat azt nem. Itt nem akarom reszletezni :)
Mindenesetre mi is eljuttunk es nem bantuk meg. Nem a penz miatt!

i got my (törölt) 2014.10.16. 00:33:24

@macamuca [IHUN]: a jószág ellen nem is tiltakozol??? :)

vicces szó ez a jószág. a javak egyes száma a jószág, de a jószág többes száma a jószágok is. nem?

a néprajzi lexikon szerint:
jószág, vagyon (lat. bona): jogi nyelvünkön a gazdasági javak összessége, melyek egy természetes személyt megilletnek. Ebben az értelemben beszélnek régi jogforrásaink fekvő jószágról (ingatlan), ősi jószágról, jószágos emberről (birtokos nemesről). Ebben az értelemben maradt a köznyelvben a polgári korban is a „jószágkormányzó” egy nagybirtok gazdasági vezetője jelentéssel. A jószág szó a „jóság”-gal azonos eredetű, éppúgy, mint a latin „bonum”. A népnyelv a Kisalföldön elsősorban a gabonatermést érti rajta, a Nagyalföldön és a Dunántúl túlnyomó részén azonban az egy gazdasághoz tartozó állatállományt, pontosabban a lábasjószágot. Elsősorban a lovat és szarvasmarhát, a 18. sz.-tól kezdve a sertést, még később a juhot is. Nemcsak az Árpád-korban, hanem a török háborúk alatt és a 18. sz.-ban is ez a jószág az alapja a gazdálkodásnak, mint igaerő, vonóerő, élelem, gyorsan értékesíthető árucikk, mely a maga lábán megy el a piacra. A török háború korában még a nagybirtokos vagyonának, a 19. sz. közepéig a jobbágyénak is elsősorban a jószág mennyisége a mértéke. Csak a gabonakereslet növekedésével és a piaci lehetőségek szélesedésével került uralkodó helyzetbe a jószággal szemben a földművelés. A jószág mennyiségének a jobbágyháztartásokban 1848-ig, tehát a feudális jogrend fennmaradásáig, azért is döntő jelentősége volt, mert a jószág felett vitathatatlan volt a jobbágy tulajdonjoga, szabad rendelkezése. A jószág mint jelentős érték piacra vihető, könnyen, messzibb vidéken is értékesíthető, és a jószágnak ridegen tartásával az erdőkbe, semlyékekbe való kiterelésével legkönnyebb volt az adózás alól való kivonása.))
***

az persze igaz, hogy ebből a felsorolásból olybá tűnik, hogy a feleség is csupán egy a jószágok közül, mégha közülük első helyt is említtetik:
books.google.at/books?id=HAhUAAAAcAAJ&hl=de&hl=de&pg=PA179&img=1&zoom=3&sig=ACfU3U0wHqlXDADOB83RJlEaTXtRhdOmUQ&ci=92%2C630%2C807%2C256&edge=0

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.10.16. 01:15:28

@i got my: Csak ugy eszembe jutott a pokolrol:
www.alphadictionary.com/fun/hell.html
:-)
@macamuca [IHUN]: Länyod nem gondolt még hajos munkära? Oda is angol kell, és ha külföldben gondolkodik, akkor 1ilyen tuti jol mutat az önéletrajzäban. ;-)
www.allcruisejobs.com/

Világpolgár2012 2014.10.16. 01:43:26

@Thargoid: @Zka:
Jó kis propaganda ez. Csak, hogy árnyaljuk a képet, a videó valószínűleg egy szombati napon készült, amikor is a londoni afrikai és kisebb részben karibi közösség fele Peckham-ben vásárol (a másik fele East Street-en Elephantnál :)) és Tottenham-ben). Ha hétköznap reggel 7 és 9 között készült volna, akkor teljesen más képet mutat Rye Lane a sok vonathoz siető fehér arccal. Egyébként ez is arrafelé készült, pontosabban kb. 15 percre (gyalog):

www.youtube.com/watch?v=iAycMEnFJpA

Ha valakit érdekel kicsit részletesebben, akkor érdemes végigsétálni a streetview-n Camberwell Grove-on és az abból nyiló Grove Park-on is, itt laktam 11 évig és nem sok hely van, ahol szívesebben laktam volna Londonban. Az más kérdés (egy kicsit összetettebb, mint Rye Lane), hogy most nagyon jól érzem magamat a berkekben és nem kívánom vissza a londoni létet.

pappito · http://pappito.com 2014.10.16. 03:09:55

@emiGrant: az ausztrálok szabadon erjeszthetnek otthon, de az 5 liter feletti lepárlókra külön engedély kell. a kisebbekkel meg nem foglalkoznak amíg nem adsz el a párlatból.

(szerencsére nálunk saját célra mindenki azt főzpárol/erjeszt amit akar)

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.10.16. 04:31:56

@macamuca [IHUN]:

Mire elég a kinti minimálbér? Én mondjam meg mire elég? Ti úgyis jobban tudjátok Magyarországról hogy mire elég.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.10.16. 04:32:23

img8.hvg.hu/image.aspx?id=3d1500fa-3e93-4330-988d-e45eb49684b1&view=7fcefbf8-ac48-4ee6-aef5-32203afa118c

Ausztriából többen vándorolnak ki mint Magyarországról. Ennyit arról hogy mindenki elhagyja Magyaroszágot.A csodás nyugati Ausztriát többen hagyják el mint az országunkat.

tralalala 2014.10.16. 04:32:39

"Az egyik komentelő valami olyat írt, hogy 2006-ban amióta itt vagyunk, a liberális demokrácia még hőskorát élte és aztán, mondjuk 2010 után egyszerre Kim Dzsongun lett hatalmon. Hát igen, bár ez egy elég durva hasonlat volt, de van benne igazság."
Az az, rettentő itt a diktatúra.
És az igaz, hogy amikor a férjed még gyerek volt (tehát még olyan szép otthonos volt neki minden), akkor Angliában a homokosságot börtönnel büntették és a melegeket kényszerkasztrálták? :)
en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_in_the_United_Kingdom

adg 2014.10.16. 05:18:41

@emiGrant: hat ez meg jocskan odebb van. Nyilvan utananeznek a helyi szokasoknak eloszor, bar mernek ra fogadni, higy az ausztralok nemikepp lazabbak a kerdesben. Meg mi nem is vagyunk eu tag egyelore, igy rakas idiota kollektiv szabaly sem koti ausztraliat.

@vivike22: ez jol hangzik, hany ezer kilometerre is laktok? :))
Narancsot mar ittam, az sem volt rossz. Azt azert otthon is elo lehet allitani. A mangoval mas a helyzet, nagyon draga otthon, es a fasorban sincs izre, vagy zamatra az ittenihez kepest sajnos.

adg 2014.10.16. 05:22:34

@emiGrant: kozben pappito meg is valaszolta...

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.16. 07:08:57

@i got my: nem, nem hasznaljuk a joszag kifejezest.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.16. 07:11:42

@tralalala: es azt tudod, h itthon miota nem buncselekmeny a homoszexualis kapcsolat?

Quercus a favágó 2014.10.16. 07:34:42

@i got my:

"(aki nem szavazott, annak a véleménye természetesen nem számít.)"

Hát persze. Természetesen.

Regelek 2014.10.16. 08:01:55

Fú, azért ebbe belekeverni a politikát. :D Valakinek nagyon az agyára ment hogy nem a libsik uralkodnak. :D

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.10.16. 08:04:03

@házelőtthinta: te tényleg troll vagy öcsém. A kivándorláshoz kell nyelvtudás és némi pénz mi. Pont ez szokott hiányozni a legnagyobb anyagi problémákkal küzdő embereknél.

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2014.10.16. 08:19:02

@i got my: én 100ezres nagyságrendre tippelek. A nyugatnak majdnem ugyanilyen problémája lesz a nyugdíjakkal pár évtizeden belül, mint nekünk.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.16. 08:41:52

@Taxomükke: Bocsánat, most. Nem nagyon volt időnk figyelni a kommenteket.
A lényeg: a meccset "odafönt játsszák a nagyok", mi kisemberek csak asszisztálunk. Ez az egész affér jó volt az USA-nak, jó volt Albániának, jó volt a szerbeknek, egyedül az EU-nak nem jó. Hogy ki van mögötte? Hát...lehet találgatni.

Mérnork 2014.10.16. 08:56:47

"Az egyik komentelő valami olyat írt, hogy 2006-ban amióta itt vagyunk, a liberális demokrácia még hőskorát élte és aztán, mondjuk 2010 után egyszerre Kim Dzsongun lett hatalmon. Hát igen, bár ez egy elég durva hasonlat volt, de van benne igazság."
Kurvára örültem annak a "liberális demokráciának", ahol mivel bejelentetten dolgoztam alkalmazottként, és nem minimálbér+zsebbe trükközve, így a nettóm éppen egy picivel volt több, mint a bruttóm fele. Most a bruttóm 90%-át megkapom kézhez. Ez ami fontos a többi csak hiszti. Versenyszférában dolgozom, se rokona, se ismerőse nem vagyok senkinek.... Tudom, ettől függetlenül mocskos fideszes vagyok.

házelőtthinta · http://hamisgulyas.wordpress.com 2014.10.16. 08:56:59

@Zka:

Nem értem az összefüggést. Itt naponta kongatják a vészharangot hogy a kivándorló tömegeknek köszönhetően hamarosan összeomlik az ország. Erre kiderül hogy a gazdag Ausztriából többen vándorolnak el. Akkor Ausztria is hamarosan összeomlik?

Egyébként meg igen. Pont azok mennek el általában akik amúgy meg tudnak élni csak még több pénzre vágynak.Az ironikus az hogy pont ezek az emberek beszélnek a leghangosabban arról hogy nyomor van meg éhség. Holott életükben nem nélkülöztek még.

vivike22 2014.10.16. 08:57:17

@adg [Au, Darwin]: Sapnyolorszagban lakom, itt jo a mango, legalabbis a piacon amit szoktam venni. Narancs mandarin meg nyakig! De azert igy sem olyan keves az a km :)

finom szaftos oldalas 2014.10.16. 09:43:44

Emlékezetedbe idézném Jókai alakját, Mindenváró Ádám urat kedves posztoló... (már ami pl. a politikát illeti)

mek.oszk.hu/00800/00829/html/jokai27.htm

Eléggé hasonlóak vagyunk és eléggé hasonló életre is törekszünk, bár mi magyar háttérrel kapargatjuk a gesztenyét és évtizedekkel fiatalabbak vagyunk.

nu pagagyí 2014.10.16. 10:17:26

@Mérnork: Most már elmondhatod, hogy nem te tartod el az államot, ezért tényleg semmi közöd ahhoz, amit csinálnak veled. Egyre közeledünk a Kádár-rendszer nulla adójához, ami még jobban kifejezhetné a mezei polgárok felelősségi és jogi helyzetét saját államukban: senki nem felel semmiért, de joga sincs semmire.

Muscari 2014.10.16. 10:46:43

@bpetya75: most olvastam csak, amit írtál. Meg is válsztottak végül?

Taxomükke (UK) 2014.10.16. 10:52:47

@VPBA: Már miért is volt jó bárkinek? A szerbeknek meg az albánoknak???? Komolyan nem értem, mitől lesz az jó, hogy most (valószínűleg) szénné büntetik őket.

VPBA · http://albania.cafeblog.hu/ 2014.10.16. 11:00:45

@Taxomükke: Ahogy írtam, ezt a meccset (is) magasabb szinteken játsszák. Az USA megmutatta, hogy Albánia mögött áll. Szerbia megtarthatja a politikai identitását. Az EU meg a kettő között lavíroz. Próbáld kicsit felülről szemlélni a dolgokat. Ez nem a fociról szólt.

Muscari 2014.10.16. 11:01:17

@Cascabel: van ott, ugyanabban az épületben egy echte angol kifozde is. Véletlenül jártam arra a múlt héten, kicsit ugyan lepukkant, de de nagyon jó az english breakfast, amit készítenek.

Ha akarsz enni isteni palacsintát, elviszlek Hampsteadbe. Franciák csinálják már harminc éve ugyanott egy utcai bódéban, kilométeres sor szokott állni előttük.

Muscari 2014.10.16. 11:09:50

@Thargoid: hú, Richmond az nagyon jo. Az tetszik benne, hogy olyan, mint egy kisváros, főutcával meg mindennel ami kell.

Hát Stanmore - ban jártál már? Az sem egy szegénynegyed. Nekem azonban Hampstead és a Primrose Hill a kedvencem, sokszor sétálunk ott csak azért, hogy a házakat nézegessük. Nem tudok velük betelni. Már gyűjtöm a fotókat a HA-nak róluk.

macamuca [IHUN] 2014.10.16. 11:13:27

@i got my:
Nem, nem tiltakozom.
A szóhasználat az általad leírtak alapján = valakinek a jogos tulajdona, értéke-értéktárgya. És igen, szerintem is így van=így értik, ilyen értelemben használják, akkor is ha nem fejti ki a szót használó ember, hogy az ő kis jószága (=felesége) az tulajdona, értékes, vigyázni kell rá, de majd ő, a tulajdonos eldönti, hogy mi is a kötelessége a zasszonynak.
Elvégre ő az ura (=parancsolója: joga ÉS kötelessége felügyelni a feleséget, dönteni róla+vele kapcsolatban, kizárólag saját belátása, szempontjai alapján).
Amikor azt mondom-írom, hogy nincs uram, sose volt, akkor ezzel azt is mondom-írom, hogy senkinek nem vagyok a jószága: nem más ural engem, nem más dönt helyettem, hanem magam ura vagyok, magam döntök magamról :)
:)))

bpetya75 2014.10.16. 11:25:38

@Muscari:

Nem indultam, csak szerettem volna. A munkám miatt összeférhetetlenség esete forgott fönn.

Muscari 2014.10.16. 11:29:37

@macamuca [IHUN]: Merre fele veszed az iranyt, Mucus? Es mikor? Ha gondolod, ird meg priviben, tenyleg erdekel.

Thargoid 2014.10.16. 11:34:43

@Világpolgár2012: Persze, ezért csinálta a BNP és nem a BBC :)
A színvonalon ez nem sokat változtat...

Muscari 2014.10.16. 11:35:40

@bpetya75: hat az kar :-(
Jol vagytok amugy? Mostanaban ritkan jossz erre.

macamuca [IHUN] 2014.10.16. 11:48:00

@Naschkatze (Mostindien / CH):
Szóba került, de oda még inkább kell a gyakorlat (elvárások, ugye...). A távlati lehetőségek között felmerült, node hogy lesz-e esetleg valamikor belőle valami, vagy csak egy tipp, nos, az majd később derül ki :)

macamuca [IHUN] 2014.10.16. 11:48:35

@házelőtthinta:
Itt a blogon már többször szó volt arról (nagy vonalakban is, meg konkrétan is), hogy kb mekkora fizuk vannak különböző országokban, illetve mekkora költségek (elsősorban a muszájos dolgokkal kapcsolatban: lakhatás, étel, közlekedés, ruha, telefonálás, ilyesmik).
Ezekből nem nehéz egy durva kalkulációt készíteni: X országban Z összegű nettó min.bér kb mire elég.
De ez csak durva becslés, az egyén igényei és vágyai erősen módosítják ezt = a saját igényeit meg mindenki maga tudja. Mi az, amire mindenképpen költ: pld dohányos mindenütt hatalmas összegeket költ cigire, míg egy ne dohányzó ember ugyanott élve+ugyanannyit keresve ezt az összeget másra költi = mások az igényei, és ez meghatározza, hogy mire is elég adott összeg.
De a bagón kívül rengeteg dolgot lehetne említeni. Én sokat költök könyvre, más mozijegyre, megint más divatra (ruha, cipő, táska, bizsu, frászfene). Van, aki utazásra gyűjt-költ, van, aki fotózik és erre költ, stbstb.
Van, aki lemond valamiről azért, hogy másvalamire jusson pénze. Van, aki nem mond le semmiről, nem költ konkrétan semmire, nem is gyűjt, a megkapott pénzét (összegtől függetlenül!) minden hónapban elkölti, mikor mire. Sokak szerint az ilyen ember elszórja a pénzét, merthát miért nem izére-bizére költi, meg miért nem gyűjt, stb: nos, mindenki maga jogosult eldönteni, hogy mire is költi azt a pénzt, amit ő maga keresett meg, könnyen, avagy nehezen. Senkinek semmi köze hozzá, ki mire költ, meg mennyit, hogy mit csinál a pénzével, mégis, sokan minősítik más pénzköltési szokásait...
Azt tehát nem lehet megmondani, hol, mekkora összeg mire is elég.
Az egyiknek erre elég, másnak meg másra. Van, aki okosabban költ, van, aki lazábban kezeli a pénzügyeit.

A nagy kérdés az, hogy van-e mit elkölteni? Mármint az alapvető dolgok (lakhatás+étel) kifizetése után marad-e valamennyi, amit akármire is elkölthet? Választhat-e, hogy bérletet vesz, vagy mondjuk egy új könyvet vesz, vagy nincs pénze, nem maradt semmi, és se bérlet (a munkába járáshoz), se könyv, se semmi.
Persze, az is kérdés, hogy kinek mi az elfogadható az alapvető dolgoknál. Ki milyen lakást, lakókörülményeket hajlandó elfogadni ÉS kifizetni annak költségeit (=okvetlenül ragaszkodik a saját lakáshoz /akár bérelve is/, nem hajlandó közösködni mással-másokkal, senkivel sem, vagy megfelel neki egy társbérlet, vagy beéri egy tömegszállással. Milyen ételeket tart elfogadhatónak, mi az, amit hajlandó megenni, és ez mibe kerül.
Tehát már az alapvető dolgok költségei is eléggé eltérőek, a konkrét személy igényei nagyban módosíthatják ezek összköltségét. Vagyis már itt is előfordul, hogy ugyanakkora összegből ugyanott élve 2 teljesen különböző életmódot folytat valaki...

Aki Mo.-on él, az tudja, hogy itt kb mennyit tud keresni, tudja, hogy kb mi mennyibe kerül, mit tud megfizetni a saját igényei alapján. Külföldre kerülve az igényei alapvetően nem változnak (akkor sem, ha átmeneti jelleggel lemond 1-1 elvárásáról!), és a kinti várható bérekről ÉS árakról tájékozódva el tudja dönteni, hogy megéri-e változtatni=költözni.
Az itt (HÁ-n) megjelent posztok zömmel arról tanúskodnak, hogy igen eltérő emberek nagyon különböző helyeken, nagyon más tudással, más igényekkel, más jövedelmekkel, nagyon különböző helyzetekből indulva és helyzetekbe érkezve összességében azt mondják: megéri váltani. Nem csak helyileg magasnak számító fizuk esetében, hanem minimálbéreknél is. És ez a szomorú igazából: hogy a legalacsonyabb fizu is többre elég, mint Mo.-on. Ezért indulnak el tömegek. Nem sokan, hanem tömegesen. Mert a külföldre költözés hatalmas nehézségeit is hajlandóak bevállalni azért, hogy minimálbérért dolgozhassanak. Mert itthon már az is egyre nagyobb kincs: az, hogy egyáltalán felvesznek valahova, alig-bérért. És örülnek, hogy simán telik lakhatásra+ételre. Mert sokan ezeknek itthon híján vannak.... így nagy öröm, ha van fedél+étel...
Hogy ez elkeserítő?
Az.
De attól még igaz.
Így aztán mindenki maga dönti el, hogy mire is elég 1-1 fizu/összeg.
Ha neked megfelel kb nettó 80.000 ft, ha elegendő arra, amire neked (és nem nekem, vagy másnak, hanem csakis neked!) szükséged van, akkor nyugodtan gyere haza, ne senyvedj külföldön. Vagy legyél optimista, és próbálj meg fejben beosztani havi nettó 100.000 ft.-ot. Ha elegendő összeg ez, a te igényeidhez, akkor próbáld meg itthon a megélhetést.
Ha nem elég, akkor marad a külföldi próbálkozás, az ottani bérek, lehetőségek. Nem azért, mert szuper, hanem azért, mert kevésbé rossz, mint az itthoni.
A jó, meg a rossz között sok-sok átmenet van. És sokszor 2 rossz közül kell-lehet választani, nem opció a jó, maximum lehetőség: talán, hátha, egyszer, majd akár jó is lehet... addig meg marad a kevésbé rossz.

adg 2014.10.16. 11:50:57

@vivike22: hat igen, az eleg messze van. Ha jol tudom nalatok terem mango, biztos nem rossz. Nagy szerencsenk van, mert van a kertunkben egy kis fa, nem tul nagy sajnos, de nagyon finomat terem. De egy reszet mindig leeszik az allatok, nekunk csak egy 8-10 kg maradt. A tobbi a piacrol jon.

macamuca [IHUN] 2014.10.16. 12:02:25

@házelőtthinta:
"A csodás nyugati Ausztriát többen hagyják el mint az országunkat."
Ja.
Csak az Ausztriából elmenők helyett érkeznek is Ausztriába, pld Mo.-ról (meg másfelől). Célország is.
Mo.-ra meg nemigen akarnak tömegesen bevándorolni sehonnan.
Így aztán nem ott csökken a leginkább a lakosság száma, ahonnan többen mennek el.
Érthetetlen..... vagy érthető?

Thargoid 2014.10.16. 12:14:58

@Muscari: R-ban lenne a házunk, ha majd egyszer a chain véget ér, és be tudunk költözni...

Mérnork 2014.10.16. 12:21:53

@nu pagagyí:
Mer mit csinál velem az állam? Nagyjából ugyanazt, mint egész életemben csinált, csak kevésbé rabol le. Amúgy nekem túl sok bajom nem volt a másik oldallal se, azon kívül, hogy fejőstehénnek néztek.
Kíváncsi lennék veled milyen szörnyűségeket csinál az állam, mióta a patásorbán vezeti, és ilyen sejtelmes megjegyzéseket teszel vele kapcsolatban.
Klubrádiós voltál? Trafikos és nem nyertél a nemzeti dohánybolt pályázaton? Földbirtokos és most más kapta meg az eddig általad művelt födet? Mer akkor megértem, hogy nem örülsz.

élhetetlen 2014.10.16. 12:41:06

@maxval a bircaman: Igazad van, nincs itt semmi erőszak. A nemzeti dohányboltok elvannak, akinek nem jutott, csak elvesztette a trafikját az is jól elvan, semmi dolga, és végül is nem volt itt erőszak. Az sem gond, hogy miután kiosztották a trafikjogokat, mondom, utána 2,5 %-ról 10%-ra emelték a haszonkulcsot. Az sem gond, hogy a sarki kisboltnak is sokkal nehezebb a cigiárusítás nélkül, az sem gond, hogy a sarki újságos boltban már a második bérlő dobja fel a talpát két éven belül, mert csak az újságból nem tud megélni. Az sem gond, hogy a játékgépeket nem csak betiltották, hanem előtte több százezret költettek emberekkel arra, hogy szerverekre kössék magukat, és utána tiltották be azokat is. Ez csak két példa volt. Nincs itt semmi probléma, hiszen ezeket az embereket nem lőtték a Dunába.

Herr Géza 2014.10.16. 12:52:57

@házelőtthinta: Ácsi barátom. Eleve az sokat mond, hogy Ausztriában gyakorlatilag stagnál az elvándorlók aránya (6,0 vs. 6,1%), míg Magyarországon nött. Plusz: a statisztika mindig jó (valakinek....), de pl. kíváncsi lennék, hogy az elvándorlók közül mennyi az aktív dolgozó korú (söt 25-40 év közötti) korosztály aránya. Ugyanis gyanítom, hogy az osztrák 6% javát azok a nyugdíjasok teszik ki, akik a nem túl combos osztrák nyugdíjjal az olcsóbb megélhetést nyújtó (és jellemzöen délebbi) országokba húznak el (mint ahogy a németeknél is jelentös számú ez a réteg). Csakhogy a gazdaság/társadalom szempontjábból sokkal fájóbb azok elvándorlása, akik aktívan tudnának az ország szekerén lendíteni....Tudod, a statisztikával ügyesen bánva mindent és egyúttal mindennek az ellenkezöjét is lehet bizonyítani... :))))

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.16. 13:12:32

@élhetetlen: minek erőszak, ha gyárthatnak jogszabályokat ...

élhetetlen 2014.10.16. 13:30:12

@Mérnork: Úgy tűnik, inkább ork vagy, mint mérn. „Most a bruttóm 90%-át megkapom kézhez”. Legálisan, mondod te. Az szja kulcs 16 %, és van eü hozzájárulás, meg valami nyugdíj nem tudom mi, és ezt te kihozod 10 %-ból. Vagy nagyon ügyes vagy, vagy… „Ez ami fontos a többi csak hiszti.” Azt, hogy ami a zsebedben maradt, azt meg kell fizetni tranzakciós adóban pl, annak is aki kevesebbet visz haza 5-10 ezerrel, (csak azért írom, mert lehet, hogy ezt sem látod át, a tr.adót nem a banknak fizetjük, sőt, a 150 eft ingyenes adóját, amit be sem szednek a bankok, azt is ki kell fizetniük az államnak), a kamatadót, a kamat utáni eü. járulékot, stb. azért kellett bevezetni, hogy tömjék azt a lyukat, amit ütöttek, és ez csak hiszti.

élhetetlen 2014.10.16. 13:30:17

@Babette.: Ezt akartam írni, csak egy kicsit hosszabbra sikerült.

tsabus UAE 2014.10.16. 13:50:31

@Mérnork: Gratulálok neked, hogy ilyen jól jártál az új kurzus alatt.
Arra, hogy a bruttódból csak 10%-ot adózol, nem mondom, hogy hazudsz, csak azt, hogy irigyellek.
Egy valami zavar ebben az egészben: Ha te ilyen jól jártál, akkor már nem is érdekel, hogy más embereket tönkretesznek, hogy nagyon sokan sokkal rosszabbul jártak és hogy egyszer talán rád is sor kerülhet ? Nincsenek rokonaid, barátaid, akikkel kitolt a rendszer ?
Ezt a hozzáállást nem csak rövidlátónak és empátiahiányosnak, hanem egyszerűen undorítónak tartom. Te és a hozzád hasonlók is okai annak, hogy nem akarok hazaköltözni.

élhetetlen 2014.10.16. 13:52:38

@Mérnork: Látod, ez a szörnyű, hogy téged egy cseppet sem zavar, hogy emberek életét teszik tönkre egy tollvonással. Mérnök vagyok, de engem zavar a tönkretett trafikos, főleg úgy, hogy az újraosztás után a haszonkulcsot felemelték 2,5 %-ról 10%-ra a nyerőknek, a sarki kisbolt vergődése, mert kiesett egy napi szinten fogyó áru, zavar, hogy két éven belül adott boltban a második újgágos dobja be a törülközőt, mert csak az újságból nem tud megélni. És ez csak egy apróság. Nézd meg a rokkantnyugdíjasokat, a korkedvezményeseket, stb. Mi lesz, ha veled történik valami, és ugyanígy szarnak rád? Vagy akkor te mást érdemelsz majd?

Mérnork 2014.10.16. 14:55:33

@tsabus [UK]:
"Arra, hogy a bruttódból csak 10%-ot adózol, nem mondom, hogy hazudsz, csak azt, hogy irigyellek."
3 gyerek a megfejtés. És megértem, hogy akivel konkrétan kibasztak, az nem szereti ezt a kormányt.
Modjuk veled, aki angliában él, gondolom nem sok mindent tehettek.
Ti nem akarjátok azt elfogadni, hogy bizony van akinek meg az előző banda nem tetszett...

Mérnork 2014.10.16. 15:21:19

@tsabus [UK]:
"Nincsenek rokonaid, barátaid, akikkel kitolt a rendszer ?"
Apukám, anyósom nyugdíjas, nekik ugyanúgy emelkedik a nyugdíj, mint eddig, erre most már ügyel a finesz, emlékeznek a 2002-es buktára, mikor a nyugdíjasoknak meg nem adott 16k miatt rúgták ki őket ;-)
Tesóm vállalkozó, gyakorlatilag egy nagy cégnek bedolgozva, na ő utálja orbánt zsigerből. Attól még jól él, szoktam segíteni neki a könyvelésében, lazán keres 2× annyit, mint én. Felesége kozmetikus, amennyire a forgalmából meg tudom ítélni, őt sem fenyegeti a tönkremenetel.
Nem érzem, hogy az ő életükre különösebb befolyást gyakorolt volna, hogy ki ül odafent.

Quercus a favágó 2014.10.16. 15:47:52

@élhetetlen:

Én több mint 15 éve zártam be a falusi kisboltomat,és már akkor sem tartottam mer semmi haszon nem volt rajta. A kisboltok és a kocsmák jelentős része azóta sem tartott, mert annyi hasznot sem hozott, amiből gyalog haza tudtak menni.
10% az olyan sok? Milyen forgalmat kell csinálni ilyen árréssel egy átlagos faluba, hogy üzlet leegyen a trafik. Ja és hány millát kell belefeccölni az árú készletbe?

Quercus a favágó 2014.10.16. 15:50:01

@Mérnork:

"Ti nem akarjátok azt elfogadni, hogy bizony van akinek meg az előző banda nem tetszett... "
De, elfogadják, csak nem szeretik. Aztán szép lassan kirekesztik.

bpetya75 2014.10.16. 15:50:45

@Muscari:

Köszi, egyre jobban. Feleségemnek bejött a munkahely-váltás, gyerekek bírják az ovit, sulit. Valóban megritkultam. Sok a meló, meg egy kicsit érdektelenné váltam a téma iránt. ;-)

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.16. 16:56:21

@Mérnork: te meg azt nem fogod fel, hogy vannak olyanok, akiknek egyik sem tetszik, és hogy az, hogy az egyik ellen beszél, nem jelenti azt, hogy a másikat szeretné.

élhetetlen 2014.10.16. 17:31:47

@QUERCUS: Félig értelek, félig nem. A 10 % nem sok, csak akkor, ha azután kapják, miután megnyerték az árusítási jogot. Az is lehet, hogy ezt előre tudva mások is pályáztak volna. Biztos, hogy ugyanígy nem nyertek volna. Lehet, hogy így sem tudnak megélni a kisforgalmú helyek. Ezt már orvosolták, a nagy forgalmú helyek zárjanak be, kivétel x, y. Meséld már el, hogy mit nyert az ország, (nem Lázár és társai) a nemzeti dohányboltokkal. Nem tudják a tinik, hogy lehet cigit kapni? Blabla. De hogy most nem él meg az újságárus, aki eddig cigit is árult, az biztos. Én csak arról a kisboltról, arról a sarki újságárusról beszélek, akik addig működtek.

M. Péter 2014.10.16. 20:23:32

@QUERCUS: Nem az a lényeg, hogy a 10% sok-e, vagy sem, hanem ahogy csinálták. Amikor kiírták a pályázatot, akkor még az volt, hogy csak dohány és dohányzási kellék árusítható, utána engedélyezték egy csomó mást is az újságoktól a szeszes italokig, és felemelték a haszonkulcsot. Ha rosszindulatú lennék, azt mondanám, hogy azért csinálták, hogy az eredeti feltételekkel minél kevesebben pályázzanak, csak az elvtársak, akiknek volt bennfentes információja, hogy majd változnak a feltételek. Nem vérzik értük a szívem, hogy mégsem lett olyan aranybánya, mit gondolták.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.16. 20:50:05

@i got my:
nem
hasznaljuk
a
joszag
terminust

meg ha neked a wiki azt mo dja, akkor sem.

i got my (törölt) 2014.10.16. 21:11:44

@Zka: kizártnak tartom, hogy olyan nagyságrendben áramoljanak vissza a jövő nyugdíjasai. rossz érzés lehet egy végletekig elszegényedett országban az élet császárának lenni. képzeld el, milyen szegények lesznek a mai nyugdíjak reálértékének harmadából élők (azaz a mai 30-as, 40-es generáció nyugdíjas korában).
te szeretnél olyan emberek között relatíve jól élni, akik nélkülöznek? mit gondolsz, ki fogja megvédeni a tulajdonod?
ez egy vesztes szituáció. én biztosan nem szívesen (és főként rossz lelkiismerettel) élnék normális szinten, miközben a körülöttem lévők nélkülöznek, fáznak, éheznek.

i got my (törölt) 2014.10.16. 21:22:37

@Babette.: a jogban járatosak használják, lenkovics barnabás neve bizonyára ismerős:
ptk2013.hu/polgari-jogi-kodifikacio/lenkovics-barnabas-a-tulajdonszerzes-modok-eredeti-illetve-szarmazekos-jellege-pjk-20033-14-29-o/483
a "jószág" a "dolog" szinonímája, kissé régies, de ma is használt kifejezés.

ha bővebben meg szeretnél ismerkedni a fogalommal, ajánlom pl. a PTE ÁJK jegyzetét, az interneten is elérhető:

8.2.3
A gazdátlan javak elsajátítása
Ha a dolognak nincs tulajdonosa, azon birtokbavétellel bárki tulajdonjogot szerezhet.(Ptk.127.§.) A
gazdátlan dolog tulajdonát tehát elsajátítás útján lehet megszerezni. Az elsajátítás egyoldalú jogügylet,
amely a dolognak tulajdonszerzési akarattal való tényleges hatalombavételét jelenti.
Gazdátlan (uratlan) az a "jószág", amely még soha senki tulajdonában nem állott, vagy már állt ugyan,
de azt a tulajdonosa a tulajdonjog megszüntetésének sz
ándékával elhagyta. ...
A gazdátlan "jószág" elsajátítása eredeti szerzésmód, mert a gazdátlan dolog az elsajátítás
pillanatában nem áll tulajdonosi
hatalom alatt, így az elsajátító személy a dolgon új, önálló tulajdonjogot létesít a birtokbavétellel.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.16. 23:03:38

@i got my: az idezojellel ne is foglalkozz.
de tudod mit, te jobban tudod.
tolem aztan...

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2014.10.18. 04:31:28

"Ha megadod nekik a tiszteletet, ők is így kezelnek téged." Azért ezzela csomaggal elég nagy naivitás akár nekiindulni az életnek ,akár élni. Értem, mit akarsz kifejezni, de még akad, aki szószerint veszi..

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2014.10.18. 05:33:43

"Az egyik barátja festő és nagyon szép vízfestményeket készített a faluról. Kettőt meg is vettem tőle, ezzel a parókiát segítve, mivel a hasznát nekik ajándékozta."
Igen, ez egy tipikus nemmagyar attitűd. Az egyszeri magyar azt kérdi, ha valaki ismerős ismerőse a fejlesztő, előállító, hogy számára nem lehetne-e olcsóbban. Az amerikai, angol fejében meg sem fordul, ő a barátja vagy akár a barátja barátja támogatásán van. Tapasztaltam egy ilyen kontrasztot a valóságban. Mondom hoppá; nagy volt. Azon lehet vitatkozni, hogy a nagyobb anyagi szabadság és biztonság engedi-e szabadon szárnyalni ezt az attitűdöt, nyilván van szerepe benne. Ez egy olyan, amiért érdemes más vivédeket tapasztalni. Politikai, hatalmi elnyomásnak vélt érzület téged nagyon képes, megérinteni, de hát az anyagiak megvannak számotorokra? Tudtok a kis mikrokörnyezetetkben élni stresszmentesen, háborítatlanul? Mi még a kérdés? Sosem értettem, hogy a politika(?) hogy lehet ilyen elementális hatással au emberekre. Apu igazságtalan ságának analógiája? Szerencsés vagy ügyesokosszerencsés ember az, aki el tud vonulni saját világába. Úgy látom, neked, nektek ez megvan, innentől kezdve meg hagyd már a külvilágot. Nekem egyes hobbik kicsit kényszerű potcselekvésnek, alibihobbinak tűntek, ahogy akinek ki van töltve az élete és érzelmi élete is egyben, azt nem érinti meg a hatalom, nem is úgy hívja, nem is hívja sehogy, nem rezdül rá.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása