oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. október 03. 06:40,  Hol a legjobb nyugdíjasnak lenni? 604 komment

2014. október 03. 06:40 Határátkelő

Hol a legjobb nyugdíjasnak lenni?

Miközben az európai határátkelés nagyobb része a kontinens középső és keleti részéből nyugat felé irányul, van egy fordított migráció is, azaz a nyugat-európai országok nyugdíjasai egyre nagyobb számban költöznek ebbe a régióba, hiszen a nyugdíjuk itt többet ér. (Erre a hét egyik posztjában is láthattunk példát.) A minap jelent meg egy kutatás arról, hol a legjobb nyugdíjasnak lenni, ma ennek kapcsán elmélkedhetünk egy kicsit.

nyugdíjasok.jpg

A legkevésbé sem romantikus nevű HelpAge International's Global AgeWatch Index állította össze a listát, melyen a 60 év fölöttiek társadalmi és a gazdasági erejét és jólétét mérték. A sorrendet négy terület (a jövedelembiztonság, az egészségi kilátások, a személyes lehetőségek és a környezet) figyelembe vételével készítették el.

Nem szeretném sokáig húzni, ezért rögtön a közepébe vágnék: a lista összeállítói szerint általánosságban Ausztráliában, Nyugat-Európában és Észak-Amerikában a legjobb nyugdíjasnak lenni, amiben nagy meglepetés nincs. (A lista végén egyébként Afganisztán kullog.)

A 96 országot felölelő lista első helyén Norvégia áll, a nyomában szorosan Svédország, majd Svájc, Kanada és Németország következik. A tíz legjobb közé befért még Hollandia, Izland, az Egyesült Államok, Japán és Új-Zéland. A lista utolsó öt helyén olyan országok szerepelnek, mint Tanzánia, Malawi, Ciszjordánia és a Gázai-övezet, Mozambik és Afganisztán.

Ami a régiót illeti, a környező országok közül Ausztria a 14., Csehország a 25., Szlovénia a 29., Lengyelország a 32., Románia a 41., Szlovákia a 47., Horvátország a 67., Szerbia a 78., Ukrajna a 82.

És hogy hol áll Magyarország? Nos, Románia mögött, de Szlovákiát egy hellyel megelőzve a 46. helyen, mindenki döntse el, hogy ez jó vagy rossz helyezés – szerintem szinte mértani középmezőny.

A példaképek nem jól teljesítenek

Magyarországról még lesz szó, a jelentésnek azonban vannak még érdekes megállapításai. Például az, mely szerint 2050-re a Föld lakosságának egyötöde 60 év feletti lesz, míg a listán szereplő országok közel felében (40 százalékuk esetében) ez az arány eléri majd a 30 százalékot. De tudok még ennél durvább számot is, ugyanis az ENSZ adatai szerint 2030-ra 1,4 milliárd 60 év feletti él majd a világon.

Meglepetés lehet talán Mexikó (30.) és Peru (42.) viszonylag magas helyezése, ennek legfőbb oka, hogy olyan adóalapú nyugdíjrendszert vezettek be, amellyel a leginkább kiszolgáltatottak számára is biztosítják a megélhetést.

Mexikóban például a 65 év felettiek 90 százaléka részesül szociális nyugdíjban. (Csak az érdekesség kedvéért, ezen a listán Brazília 58., Oroszország 65., India 69., míg Kína 48. A magyar kormányfő által még többször példaképként említett országok közül Törökország a 77.)

Az életminőség nagy kérdés

A BBC elemzője szerint nagy kérdés, hogy az alapvetően pozitív tendenciát (azaz hogy több ember él tovább, mint korábban) képesek leszünk-e minőségi életté változtatni, elsősorban azok számára, akiknek kevés vagy egyáltalán semmilyen megtakarításuk nincs és akiket nem véd a szociális háló sem véd.

Mike Woolridge úgy vélte, a helyzetet rontja a hagyományos, az öregeket eltartó nagycsaládos rendszer felbomlása, a változás iránya pedig a mindinkább adóalapú nyugdíjrendszer elterjedése.

Lesz 20 millió forintod?

Holtzer Péter nyugdíjszakértő szerint Magyarországon „össztársadalmi és politikai sunnyogás van, az állam lemondott 2-4 millió szegény emberről, nem tudjuk, ők hogyan kapnak nyugdíjat”.

A szakember szerint körülbelül 20-30 millió forintot kellene félretennie nyugdíjas korára annak, aki fenn szeretné tartani életszínvonalát. A rendszernek legnagyobb vesztesei a mai 35-50 éves korosztály.

Ha ez nem lenne elég, a foglalkoztatási mutatók Magyarországon még az Európai Unióhoz képest is rendkívül alacsonyak, ráadásul 2050 körül már csak nagyjából 8 millió magyar lesz majd az országban, és itt nem is vették figyelembe a határátkelőket, tehát lehet ez még bőven kevesebb is. Az arányok is rosszabbak lesznek, azaz a mainál sokkal több lesz a nyugdíjas, és sokkal kevesebb a dolgozó fiatal.

Holtzer Péter úgy látja, nem lesz tartható a ma még nagyon magas, 80-90 százalékos magyarországi helyettesítési ráta (ez azt jelzi, hogy a nyugdíj hány százaléka a nettó bérnek – ma Magyarországon ez az arány 80-90 százalék) számottevően csökkenni fog.

A lengyel példa érdekes lehet, ott ugyanis már bevezették a svéd mintán alapuló egyéni számlás modellt, ami egész jól megmutatja, ki milyen nyugdíjra számíthat. A helyzet nem túl rózsás, ugyanis a lengyelek jelenlegi 60-70 százalékos helyettesítési rátája 2050 környékére 20-30 százalékra csökken.

A nagy kérdés most már csak az, hogy a jelenlegi magyarországi fizetésekből meg lehet-e takarítani akár 20-30 év alatt ugyanennyi millió forintot, vagy más megoldást kell találni.

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: nyugdíj Magyarország Norvégia Svédország HelpAge

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr106754087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Quercus a favágó 2014.10.04. 19:49:33

@tanato:

Tudom. Gyula barátunk kapcsán beleástam magam a praxisjogba. Bár egy jó ideje távol tartom magam a dolgoktól.

montroyal ( CAN qc) 2014.10.04. 20:02:50

@Cascabel: nalunk van a belvarosba j helyen un foyer hongrois es ott normal 1-2 haloszobas lakasokat a nyugdijad 25%-ert berelsz .. semmi rosszat nem latok benne odakoltozni eladva hazat lakast $$ + kis megtakaritas es elni az aranykort .. igaz 6 honapot minimum itt kell elni ... a tobbit melegebb helyen ...

morsels (törölt) 2014.10.04. 20:11:33

@cougarcat:
Vilagos, ha van megtakaritas melle, akkor a havi 1200 dollar nem rossz :-)

Te, ez a Tom Bobb tenyleg ilyen? Nem is tudtam.

Ugyandehogy (törölt) 2014.10.04. 20:12:01

@QUERCUS: előfordulhat, hogy akkor is jobban jön ki a katával, ha fölötte 40%-ot fizet

morsels (törölt) 2014.10.04. 20:13:59

@montroyal ( CAN qc):
Csak azt kerdeztem, hogy szerinted mire eleg.

montroyal ( CAN qc) 2014.10.04. 20:27:32

@morsels: OK .. akkor ... még nem tudom meg sose eltem ennyibol .... de nagyon sokan megelnek belole .. nem biztos hogy ugyanazok lesznek az igenyeim koltsegeim , mint aktiv idomben ( pl 4 gyerekkel bejarni europat 1 honapig v. iskolazni ,oltoztetni zsebpenzelni oket ).

2014.10.04. 20:54:54

@morsels: Nemcsak a megtakaritassal egyutt mondom. Amikor az embernek keves penze van, alkalmazkodik, lejjebb viszi az igenyeit - velem is megesett. Amikor tobb penz van, tobbet kolt, de nem ettol lesz boldog, hanem mindket esetben attol hogy milyen emberi kapcsolatainak minosege, milyen percepcioi vannak a kornyezeterol es sajat helyzeterol. Szerintem. :)

Igen, valaki egyszer leirta itt a tortenetet es belinkelt dolgokat a blogjarol, amit aztan TB gyorsan kitorolt es kezdett egy par uj blogot. Neheztelte hogy a zsidok-ciganyok menekult statuszt kapnak (pedig nem jellemzo), mig ot elutasitottak. :))

Az egyik jo baratom Vancouverben dolgozik egy letelepedesi ugynoksegnel. O meselte hogy milyen baromsagokkal kernek menekult jogot a magyarok.... pl. azt allitjak hogy melegek es uldozik oket, aztan lebuknak mert a csajukkal lofralnak a varosban, meg osszevesznek a haverjaikkal akik feljelentik oket. :))

morsels (törölt) 2014.10.04. 21:05:44

@cougarcat:
Hat jo.
Milyen minosegu emberi kapcsolatokra latsz lehetoseget havi 1200 dollar mellett? :-)

DieNanny CH 2014.10.04. 21:22:17

@morsels:

Bár nem engem kérdeztél, de elgondolkodtató a kérdésed. Úgy értem, én még soha nem váltottam át emberi kapcsolatot pénzre.

Más, nem a te kommentedre reagálva: Sokat olvasom, hogy milyen jó az, munka után beülni haverokkal valahova egy sörre. Én speciel egy parkba, egy kulacsnyi csapvízzel is leülnék haverral beszélgetni.

2014.10.04. 21:25:59

@morsels: Mi koze az emberi kapcsolatok minosegenek a penzhez? Ez inkabb szemelyiseg fuggo.

morsels (törölt) 2014.10.04. 21:34:39

@cougarcat:
Hat, azert a lehetosegek is elegge meghatarozzak azt, hogy a szemelyisegednek megfelelo kapcsolatokat kialithasd, nem?
Persze tudom, havi 50 dollarbol van internet, aztan ott mar tenyleg nem szamit a tobbi :-)

De ugy kulonben ha az ember egesz nap csak a szobajaban ul es legfeljebb a boltba tud elmenni parnaponta, akkor az nem sok kapcsolatot fog kialakitani.
A regiek elvileg meglehetnek, de ott is felmerul az, hogy tudnak-e egyutt kozosen idod eltolteni.

montroyal ( CAN qc) 2014.10.04. 21:37:10

@morsels: milyen kapcsolatok kellenek pl 70 evesen .. beszelgetes padon uldogeles bowlingozas ... egy vakacio all inc 500$ .. ha 5 csillagos luxus utakhoz voltal szokva feltehetoleg nyugdijra sem 1200 bol fogsz elni ..szerintem lehet boldognak lenni, sot a csaladba sem kell sok penz a boldogsaghoz ..felteszem eleget invesztaltal a gyerekekbe hogy sajat labukon is megalljanak ..

mas ; volt 1200 $ amikor fiatal voltal ...? es megis voltak kellemes boldog emberi kapcsolataid ..

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.04. 21:57:12

@tanato:
Ha nem fizetnéd be tudnál többet fizeti a nővéreknek?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.04. 22:06:02

@kardio1:
Meg tudnád mondani hogy mi alapján annyi a béred amennyi?
Miért nem a duplája vagy miért nem feleannyi?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.04. 22:07:21

@kardio1:
Miért nem?
Befolyik az államkasszába?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.04. 22:13:29

@kardio1:
Nem.
A jelenlegi állás szerint 440 INNEN.
Talán 33év munkaviszony után ONNAN is jár majd néhány fillér.

morsels (törölt) 2014.10.04. 22:52:26

@montroyal ( CAN qc):
Hat jo, havi 1200 dollar popec nyugdij, meggyoztetek :-)

morsels (törölt) 2014.10.04. 22:57:44

@cougarcat:
Egyebkent vilagos, a kapcsolatok minosegehez semmi koze a penznek, csak viccesnek talaltam, ennyi :-)

A kapcsolatok minosege kulonben is elegge szubjektiv dolog.

montroyal ( CAN qc) 2014.10.04. 23:04:33

@morsels: hozza téve amit Te irtal hogy van mellette valamid .. kifizetett hazad , felre tett penzed ... vagy nagyon leszallitott igenyeid ... csak nem feltetlen hiszem hogy az emberi kapcsolataid boldogsagod ettol fugg..
konnyu nekunk filozni errol szerintem egyikunk sem ennyibol fog elni ...

2014.10.04. 23:19:25

@morsels: Az internet sztem nem jo pelda mert ezen keresztul lehet talan a legkevesbe minosegi kapcsolatokat kialakitani... az internet inkabb elszipkazza az embereket a valo elettol. Olyannak megfelelhet aki pl. mozgasserult es ilyen okbol nem kepes kimozdulni a hazbol.

Persze ha a siksag kozepen elsz egy kunyhoban akkor a lehetosegek rosszak a kapcsolatok kiepitesehez. De leginkabb kisebb nagyobb varosban, kozossegben elunk...

Elmesz kulonbozo kozossegekbe, pl. a senior center-be,community center-be, uszodaba, multicultural society-ba, konyv klubba (vagy mas klubba az erdeklodesed szerint), es persze az embernek par ev tized utan vannak baratai, akikkel beszelgethet, anelkul hogy ez penzbe kerulne (es jo esetben meg ott van az ember parja is). Nem feltetlenul szukseges hogy mindenki otthon uljon maganyosan. De aki ilyen az mar fiatalabb koraban is ilyen volt.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.04. 23:36:54

@tanato:
Mégegyszer.
Ha nem KELLENE befizetned, ha nem lenne semmilyen munkaadói járulék akkor tudnál többet fizetni?

2014.10.04. 23:37:24

@morsels: Nem arrol van szo, hogy "popec", en arrol beszelek hogy sok embernek ez jut, de ezt nem elik meg tragedianak, mert a percepciojuk a sajat helyzetekrol joval pozitivabb mint ami a tied ugyanarrol. :)

A realitas az hogy nem lesz tobb penz nagyon sok embernek es nem varhato hogy ez a tendencia megforduljon. Sot, a babyboomerek utan, akiknek mint tarsadalmi csoportnak osszessegeben nagyon jo az anyagi helyzete, a Gen X-nek es Gen Y-nak mar korantsem igy lesz. Persze mindig lesznek elegedetlen emberek, vagy olyanok akik innen elkoltoznek mert nekik keves az ami itt jutott - a statisztika pedig az altalanos jelenseget jeloli, nem minden egyenrol szol kulon kulon.

2014.10.04. 23:46:46

@cougarcat: helyzetekrol - helyzetukrol

morsels (törölt) 2014.10.05. 00:02:25

@cougarcat:
Tenyleg csak annyit mondtam, hogy szerintem a havi 1200 dollar az nagyon keves.
Be lehet osztani? Nem kell ehen halni belole? Vegulis biztos, plane ha van social housing, meg iyesmi.
Vilagos, ha mar ketten osszeteszik az 1200 dollarjukat, akkor azert valamivel jobb, de attol meg nem lesz 'fasza', mert ez a realitas.
Marpedig ahogy te is irtad, ez a realitas.

Tudom en is, hogy 70 evesen mar alacsonyabbak az igenyek, kevesebbol ki lehet jonni, de meg hogy a kapcsolatok minosege nem a penzen mulik, de azert van kulonbseg. Vilagos, nem fog mindenki lehajozni a karib tengerre telen, vagy nem fog golfozni jarni es az is lehet boldog, aki egy parkban galambokat etet.

En megmondom oszinten, legszivesebben Pecsett koltenem el a kanadai nyugdijamat.
:-)

kardio1 2014.10.05. 00:26:36

@diggerdriver: Persze, hogy otthonrol is kapsz nyugdijat. De az az Angliàban elérhetôhöz képest nem lesz tùl sok, meg ahhoz mérve sem, hogy az otthoni nyugdijat Angliàban költöd el (màr, ha nyugdijasként nem költözöl vissza Magyarorszàgra).

kardio1 2014.10.05. 00:35:33

@diggerdriver:
Az àllamkasszànak, ha egy pénztàrcàhoz hasonlitjuk, külön zsebei vannak, màs- és màshovà folyik be a pénz és nem egy nagy közös zsàkba. Es az àllam sem hasznàlhatja fel màsra a célirànyosan beérkezett befizetéseket.
Màsfelôl; ha munkaado vagy, te fizeted a munkavàllaloid utàni jàrulékokat, amik a munkaadot terhelik. A munkavàllalod meg az ôt terhelô jàrulékokat. Abban igazad van, hogy Te, mint munkaado, mindkettôt figyelembe kell vegyed, de nem mindkettôt vonjàk tôled. Egy gyàri operàtort nem érdekli, hogy a munkaadoja mennyi közterhet fizet utàna, ôt csak a netto, jo esetben a fizetési papirjàn lévô brutto bér érdekli.
Mind a munkaado mind a munkavàllalo àltal fizetett jàrulék befolyik az àllamkassza megfelelô részébe, de minegyikuk csak a maga jàrulékàt fizeti. Ezért 19%-os szja-val egyszerûen nem szàmolhatsz Magyarorszàgon.

kardio1 2014.10.05. 00:39:16

@diggerdriver: Nem piaci alapù bértàrgyalàsok alapjàn, én itt köztisztviselônek-közalkalmazottnak szàmitok. Itt inkàbb kamarai érdekérvényesitésrôl és annak hatékonysàgàrol van szo, nem a piac szabàlyoz.

kardio1 2014.10.05. 00:41:40

@diggerdriver: Meglepne, ha a munkaadok nem fizetnének semmilyen közterhet Angliàban. Vagy a munkavàllalok szàma vagy valamilyen egyéb kritérium alapjàn.
Nyereségado sincs?

2014.10.05. 01:28:40

@morsels: Jo, Pecs. :) De elbeszelunk egymas mellett. En onnan indultam, hogy aki egesz eleteben kis fizetesu volt vagy kulonbozo segelyeken elt, annak nem biztos hogy gondot okoz az az osszeg. Ott masok az igenyek, ertekrendszerek.... es ezen a szinten is lehet emberhez melto eletet elni. Nekem egy idoben havi 700-bol kellett kijonni, evekig, egyedul, es nem ultem otthon, sirankozva, hogy milyen szar nekem, az elet nem allt meg...
De megegyezhetunk hogy nem ertunk egyet, kulonben is lepek... :)

morsels (törölt) 2014.10.05. 01:55:50

@cougarcat:
Azert az nem mindegy, hogy valaki fiatalon, tele tervekkel, elkepzelesekkel el havi 700 dollaron egy darabig, dolgozva azon, hogy jobb legyen neki, vagy nyugdijaskent el.

Az is igaz, hogy az ember sok mindenhez tud alkalmazkodni, abban is biztos vagyok, hogy havi 1200 dollarbol is lehet elni. En csak annyit kerdeztem montroyaltol, hogy szerinte az mire eleg.

Tobb kanyar utan azt irta, hogy nem tudja :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.10.05. 07:17:55

@kardio1: a cégnek a munkavallalotol függetlenül lehet még különböző adója, de a munkavállaló annyiba kerül neki, mint a bruttó bére, ni contribution meg tax az államnak, de azon felül arra a munkavallalora már nem szed el az állam pénzt.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.10.05. 07:20:01

@kardio1: corporate tax van, de talán hallottál róla, némely cég hogy elsunyiskodta, volt is belőle botrány.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.10.05. 07:28:33

@megfigyelt: annyira jó lenne , ha ez lenne a valóság. Azonban az , aki 2000 előtt ment el nyugdíjba, nemhogy az átlagot, de sokszor még 80 ezret se kap nyugdíjasként.

DieNanny CH 2014.10.05. 07:52:58

@kardio1:

Ezeken én is elgondolkodtam, hogy a munkaadónak hogy éri meg. A saját köreimben maradva:
Mondjuk nyitok egy családi napközit otthon, havi bevétel 800 ezer Ft.
A rezsi 200ezer, van 3 dolgozóm, akikre így 200ezret tudok költeni. Mindennel együtt!!! Ez az úgynevezett szuperbruttó (azt hiszem), hiszen ennyi az össz pénz, ami benne van a családi napközi pénzesfiókjában. És bizony, ebből az állam megkapja több, mint a felét - legalábbis ezen írás alapján:
iksz.beszolunk.hu/picsaba-fizetunk-ennyi-adot-ha-nincs-latszata-friss-adatokkal/

Lehet, hogy rosszul vezettem le a gondolatot, szívesen veszem a javításokat...

2014.10.05. 08:17:59

@diggerdriver: @tildy[UK]: ebben ti biztosak vagytok, marmint, hogy a brutto = a ceg koltsegevel, hogy foglalkoztasson? Tul keso/koran van a googlehoz.
Mert ugye digger nem munkavallalo, hanem vallalkozo.
Nekem remlik az a Employer's National Insurance, valami Class 1 neven.
Es honnan jon ki a 0.6%? En biztosan nem ennyit fizettem NI-ra, habem joval tobbet, mint munkavallalo.

@kardio1: nem ugy van, hogy osszevonjak a tobb orszagban ledolgozott eveket es 1 nyugdijat kapsz a vegen 1 orszagbol?

kutya vacsorája 2014.10.05. 08:26:31

@maxval a bircaman: így inkább ne oldják meg. normális családokban nyilván törvény nélkül is segítik egymást a népek, ahogy a lehetőségeik engedik. de egy erőszakos, bunkó szülő, aki annak idején pl. verte, elhanyagolta a gyerekét, elkocsmázta a fizut stb. ne tarthasson már igényt a kölök pénzére, adott esetben az unokák kárára. megmég: mi az, hogy "eltartani"? milyen színvonalon? ha a vén seggfej új színarany rézkakast akar a tetőre, akkor meg kell venni neki?
ez nem az az ország, ahol a kb. 600 eurós átlagjövedelemből az egy vagy két kereső (már ha olyan szerencsés a pár, hogy mindenkinek van állása...) három generációt képes eltartani. és mi van ott, ahol a negyedik generáció is él még? ott a szintén nyuggerkorú nagyik kötelesek tartani a dédiket, vagyis mindkettőt a középkorúak? stbstb. agyrém ez, csak gondoljátok végig. ez az a titpikus ötlet, ami addig tűnik humánusnak, amíg nem "énrám" (a mi konkrét családunkra, pénzünkre) vonatkozik.
ahelyett, hogy az állam tenné, ami a kötelessége: amit levont járulékként, azt visszaadná, amikor eljött az ideje. nem olyan nagy kunszt, kevesebb lézeres audi, kevesebb stadion...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 11:57:56

@kardio1:
Az szja az adó oda osztják ahova akarják.
A szakképzési hozzájárulás járulék.
A szakképzésre fordítják.
Ha nem jelenik meg befizetendő járulékként bárkinél akkor azt a költségvetésből kellene finanszírozni. Adóból.
HELYETTE járulékként szedik.
Nem mindegy?
VALAKIŐL elveszik azt a pénzt. Közvetlenül a munkaadótól közvetve a munkavállalótól.
Mégegyszer mondom ilyen alapon ezer tételt le lehetne választani a költségvetésről és ilyen olyan címszó alatt beszedni és máris lehet csökkenteni az szja-t.
Ahova a pénzek bemennek az közös zseb. Hogy NÉVLEG azt mondják hogy ezt vagy azt célzottan csak arra lehet költeni az ködösítés.
Nagyon jó példa erre a MANYUP ami NÉVLEG járulék amit a nyugdíjakra KELL fordítani és simán eltapsolták nyom nélkül.
Ha elhiszem azt hogy az államadósságot csökkentették belőle akkor sem CÉLIRÁNYOSAN használták fel.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 12:02:08

@kardio1:
Nem tudom. Biztos van. A nyereségadónak mi köze van a munkavállalóhoz?
Meglepne ha egy munkaadónak az ÖSSZES terhe egy munkavállalóra itt Angliában akárcsak megközelítené a magyar befizetendőket.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 12:07:52

@charlieharper:
Egy átlag szakmunkásnak a napi 3font megközelítőleg 0,6%.
Én még azt sem vitatom hogy alkalmazottakra vannak plusz terhek de hogy egy alkalkalmazott ÖSSZTERHE amennyibe a cégnek kerül az nem a nettó fizetése plusz 67% az biztos.

DieNanny CH 2014.10.05. 12:36:47

@charlieharper:

Szerintem nem elég az éveket összeadni; az összeg is fontos. De lehet, megint tévedek...

Quercus a favágó 2014.10.05. 14:31:09

@charlieharper:

" nem ugy van, hogy osszevonjak a tobb orszagban ledolgozott eveket es 1 nyugdijat kapsz a vegen 1 orszagbol?"

Nem. Minden EGT országban jogosult vagy nyugdíjra, ahol legalább 1 évet dolgoztál. Persze, ha elérted az adott országban érvényes nyugdíjkorhatárt. Először ki kell számolni egy független és egy arányos ellátást, és a kettő közül a magasabb ellátásra vagy jogosult, amit az adott állam utal számodra.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.10.05. 15:04:55

@kutya vacsorája: naigen. ha engem valaki arra kötelezne, hogy eltartsam a fateromat, akkor alighanem elszaladnék külföldre. vagy valami ilyesmi. de előbb valakit orrbavágnék.
gondolom, nem sok embernek van lepapírozva, hogy azért nyomorogott gyerekként, mert a lelépett szülő nem fizetett gyerektartást, kizsebelte a saját családját, adósságot halmozott fel, lopott, erőszakoskodott, verte a családját, naplopott míg a másik szülő gürizett, stb stb stb.
jaigen, és egy időben nálunk is megvolt az 5 generáció pár évig. nagymamám 80 felett volt, mire szegény megszabadult a terrorista karakter anyósától.

2014.10.05. 15:06:23

@QUERCUS: erdekes. Mi lesz a nem EGT orszagokkal? Kanada-USA? A UKnek van veluk megallapodasa, hogy elismerik az eveket. Kerhetem elvileg, hogy az USA eveimet a UK nyugdijba szamoljak?

@diggerdriver: ertem. En valami 14%-ot fizettem eu-re es nyugdijra. Nem 0.6-ot.
Te akkor a teljes adozast hasonlitod ossze, ami versenykepesseghez ok, de nyugdijhoz nem. Akkor a teljes szocialishalot kellene hasonlitani, ha a teljes adoterhet hasonlitod. Ingyen bolcsode, ovoda, egyetem, 3 ev GYES. Az angoloknal ugye ezek ismeretlen fogalmak. Direkt nem UKt irtam, mert a skotoknal ingyenes az egyetem - az angol adobol.....

Quercus a favágó 2014.10.05. 15:43:29

@charlieharper:

Ha van kétoldalú megállapodás,akkor összeszámítható a nyugdíj jogosultság. Magyarországnak pl.az USA-val tudomásom szerint nincs ilyen egyezménye. Így az ott biztosítási jogviszonyban töltött idő az itthoni szolgálati időbe nem vehető figyelembe.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 16:01:41

@charlieharper:
Jó hasonlítsuk össze.
Te felsoroltál néhány szociális juttatást ami ott van.
Én is felsorolok néhányat ami itt van.
Housing benefit. Working tax credit. Child tax credit.
Hogy csak néhányat említsek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 16:04:19

@charlieharper:
Én csak személyi jövedelemadót fizetek meg 10% eü járulékot és napi 3font nyugdíjjárulékot.

kardio1 2014.10.05. 16:06:06

@charlieharper: Szerintem hagyd, digger ugyis jobban ismeri az angol helyzetet, mint amennyire te valaha is fogod. :-)
Megkaptad az uzenetet, amit neked kuldtem ?

2014.10.05. 16:08:43

@diggerdriver: en ezeket nem kaptam (a work tax creditben nem vagyok biztos), a fizetesi savom miatt nem kaphattam. Viszont ugy tudom Mon a fizetesedtol fuggetlenul minden pl bolcsode, ovoda, stb ingyenes. Nem?
Es ez ugye mar elmeleti kerdes, hogy mit akarnak a valasztok; magasabb adokat es minden ami nekik "jar", vagy alacsonyabb adokat, viszont mindenert fizet.

2014.10.05. 16:10:08

@diggerdriver: te ugye vallalkozo vagy, raadasul azzal a epitkezesi kartyaval, ami meg a vallalkozok kozott is a legkedvezobb adozast adja. Ennel mar csak akkor lenne jobb, ha Ltd-t csinalnal.

2014.10.05. 16:12:23

@kardio1: nem kaptam emailt toled. Sheldonnetol, a gyerek dokinenitol viszont igen.

2014.10.05. 16:13:03

@cougarcat: mi volt a gond Panamaval?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 16:16:35

@charlieharper:
Igen minden bölcsöde óvoda ingyenes de miért nem említed az iskolát?

2014.10.05. 16:20:32

@diggerdriver: mert az iskola mindket orszagban ingyenes.
Az epitkezesi kartya az a CSvalami, amirol szoktal irni. Azzal a 20%-ba esel a HMRCnel, mas vallalkozo nem ebben a szektorban nem igy adozik. Nektek kedvezmenyetek van.

kardio1 2014.10.05. 16:33:07

@charlieharper: Hogy lehet privât uzenetet kuldeni ? Nem a felhasznalo adatlapjan az uzenetkuldesre kattintva?

2014.10.05. 16:39:23

@kardio1: de. Kuldok egyet es tudsz ra valaszolni

kardio1 2014.10.05. 17:25:09

@charlieharper: Es az hova érkezik? A blog.hu-s regisztràcionàl hasznàlt email cimre?

2014.10.05. 17:42:46

@kardio1: igen. Nem jott semmi?

2014.10.05. 18:18:36

@charlieharper: Burokracia, kiszamithatatlan es allandoan valtozo szabalyok, szolgaltatasok alacsony szinvonala, elmaradott infrastruktura, kaotikus kozlekedes, kulturalis gatak, allando paras dog meleg, esos evszak, nem olyan olcso, mint gondolta, rajon hogy a hype nem volt aranyos a valosaggal... Mondjuk ebbol egy parat Costa Rica-ra is ra lehet huzni - altalaban egy 10 evet eltoltenek az emberek egy ilyen helyen aztan jonnek vissza. A legjobb megoldas meg mindig a "snowbird", csakhat ez nem olcso.

kardio1 2014.10.05. 18:37:58

@charlieharper: Nem. Nem értem. Arrol értesitést kapok, ha valaki vàlaszol egy kommentemre...

2014.10.05. 18:44:28

@kardio1: megnezted a Spam foldert is?
@cougarcat: hat, ez nem jo hir. Ugy hirdeti, Panamat, hogy burokracia nyugdijasoknak alig van. Igazad van, a ketlaki megoldas a legjobb.

kardio1 2014.10.05. 18:47:16

@diggerdriver: Honnan tudhatjuk, hogy a magànnyugdijpénztàri pénzeket nem a mai nyugdijak kifizetésére forditottàk a kirovo rendszerben? En nem tudom. Te igen? Jo neked, ha vannak ott ismerôseid.

kardio1 2014.10.05. 18:48:28

@charlieharper: Igen, de ott sem volt. Tényleg rejtély. A nyugdijkérdést illetôen akartam neked vàlaszolni, de inkàbb privàtban.

2014.10.05. 18:55:48

@charlieharper: Talan azert van ez mert ezek az orszagok egymassal versenyeznek a nyugdijas iparban, egymasra ralicitalnak, meg mar eleve nem a legmagasabban szervezett orszagokrol van szo. Tovabbra is sokan fognak menni, de ez kb. olyan mint a time share, vacation property piac - forgoajto. Tudod mit, az a 10 ev nem is rossz, lehet ugy felfogni hogy az eletednek egy szakasza... legjobb minel fiatalabban menni, amikor meg jobban lehet birni a meleget es nyitottabb vagy egy uj kulturara, csak mindig legyen egy B terv, visszaut.

Emlitetted a vitorlazast mint szempontot - Costa Rica korul tudnal? Marha nagy hullamok vannak arrafele, a csendes oceani oldalon, nekem felelmetesnek tunik. Igaz mi zoldfuluek vagyunk, mi csak a Strait of Georgia-t vallalnank be. :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 21:07:24

@charlieharper:
Charli kérdezz meg egy Magyarországon élő háromgyerekes családanyát hogy mennyire ingyenes a magyar iskola.

Most erős tévedésben vagy. Az a kártya csak szakértelmet tanúsít semmi köze az adóhoz.
Az építőiparban rengeteg ember dolgozik vállalkozóként mindenféle CSCS vagy CPCS kártya nélkül mert rengeteg cégnél pláne belső felújítási munkáknál nem kell.
Az épitőiparban az a 20% csak ELŐLEG.
Elmondom miről van szó. Múltkor mondtad hogy nézzek utána mert változtak a jogszabályok.
Valóban változtak.
Ha valaki Angliában vállalkozó az (kivéve az építőipart) nem fizet adóelőleget hanem adóév végén fizet be mindent. Csakhogy nem fizetik be. Rengetegen kibújnak a fizetés alól. Mindenféle trükkökkel.
A cégeknek jobb ha vállalkozókat alkalmaznak mert a vállalkozó saját magát adminisztrálja.
Az adóhivatal nyomására olyan rendeleteket hoztak hogy a cégek alkalmazottként vegyék fel a vállalkozókat mert akkor minden hónapban befolyik utánuk az adó. Nem tudom pontosan a törvények leírását de ez a lényege.
Az építőiparra pont nem vonatkoznak ezek mert mi adóelőleget fizetünk sőt az adóhivatal ingyen használja a pénzünket adóbevallásig.
Nekünk semmiféle előnyünk nincs sem a 20%-ból sem abból hogy kártyánk van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 21:14:25

@kardio1:
Nagyon egyszerű.
3ezer milliárd forintról van szó.
Befolyt az államkaszába és semmivel sem lett több a nyugdíjasok nyugdíja. Állítólag nem elég a befizetett 10% a nyugdíjakra.
Az állam kiegészíti azt például a 27% szociális hozzájárulásból.
Ha 27% helyett a manyup pénzekkel egészíti ki akkor a hol van a 27% szociális hozzájárulás? Merthogy nyoma sincs sehol.
A manyup pénzek lenyúlása után semmi sem változott az országgazdasági mutatóiban csak az államháztartás hiánya lett kevesebb.
Miről beszélünk?

kardio1 2014.10.05. 21:25:34

@diggerdriver: Ezt jo, hogy leirtad. Nem tudtam, hogy Angliàban ilyen nagy mérvû az "adooptimalizàlàs" (gy.k. adoelkerülés). :)

2014.10.05. 21:31:41

@diggerdriver: megvan! Construction Industry Scheme, vagyis CIS. Azt irja a HMRC, hogy a befolyt osszegtol fuggoen, de amilyen osszegeket irtal, alatta vagy, 20% az ado. Bar nem olvastam rendesen vegig:
www.hmrc.gov.uk/cis/subcontractors/advice-pay.htm
The standard deduction rate of 20 per cent applies if you've registered for CIS and the contractor's verified your details successfully.
If you haven't registered for CIS or the contractor couldn't verify you, they'll have to make deductions at the higher rate of 30 per cent. You can claim credit for these deductions through your annual tax return.
Itt azt irja, hogy ha nem vagy CIS, akkor a levonas 30%. Ha regisztralt vagy, akkor 20%.
Te meg a 20%-on felul is fizetsz adot?

kardio1 2014.10.05. 21:31:54

@diggerdriver: A kérdés szàmomra nem igy merül fel. Hanem ùgy, hogy a magànnyugdijpénztàrak megszüntetése nélkül fenn lehetett volna-e tartani a nyugdijfizetések jelenlegi mértékét? Nem is azzal indokoltàk a lépést, hogy igy több nyugdijat adnak majd, hanem hogy ki tudjàk fizetni tovàbbra is az addigit. Az viszont mindentôl függetlenül biztos, hogy a jelenlegi rendszer és a jelenlegi helyettesitési aràny (nyugdij a fizetés szàzalékàban) hosszù tàvon nemigen fenntarthato.
Szerintem egy àllami, hagyomànyos nyugdijra és ÖNKENTES nyugdijpénztàrakra van szükség. A KÖTELEZÔ magànnyugdijpénztàrnak nem làtom az értelmét.

kardio1 2014.10.05. 21:33:23

@diggerdriver: A hàromgyerekeseknek az iskolàban legalàbb a tankönyvek ingyenesek. Akiknek kevesebb gyereke van, fizetnek értük.

2014.10.05. 21:35:42

@diggerdriver: a kartyanal erre a CISre gondoltam, ami igazabol nem kartya. Hanem felhivod a HMRCt es regisztralodsz veluk.

@cougarcat: hat, az nem igazan a konnyu vitorlazas. Marad az ember az obolben. Legkonnyebb a Mediterranon vitorlazni, nincs apaly-dagaly meg szamitasok. Csak Gibraltarnal.

kardio1 2014.10.05. 21:37:10

@charlieharper: Küldtem neked egy probaüzenetet, szolj, ha megkapod!

2014.10.05. 21:40:15

Egyebkent a UK adobevallas keszitesben ami zavar - tobb dolog is -, hogy arra a kerdesre, hogy az elozo evben fizetett ado, az csak az Income tax (vagyis SzJA). Az egeszsegugyi es nyugdij levonas az nem szamit "adonak".

@kardio1: nalatok valami csavar van az adozasban, ha jol tudom. Az ev vegen egy osszegben fizettek be adot es nem havonta. Igaz?

2014.10.05. 21:42:31

@kardio1: meg semmi. Ha kuldtel/kuldesz valami Mme Seldonnak (gyerek doki), akkor megkerem, hogy kuldje at az email cimedet.
Hatha ugy megy....

kardio1 2014.10.05. 21:47:40

@charlieharper: Megprobàlom, hàtha ùgy megy.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 21:49:32

@charlieharper:
Charli mégegyszer mondom az az adóelőleg.
Ha nem regisztrálom magam akkor 30% az adóelőleg.
Ha regisztrálom magam akkor 20%.
Ha adóbevallásnál a befizetendő összeg(szja és eü) például 15% akkor ha nem vagyok regiszrálva akkor 15%-ot kapok vissza ha regisztrálva vagyok akkor 5%-ot.
Én például ha lehet akkor nem regisztrálok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 21:50:40

@kardio1:
Na most szólj hozzá...
Abból a becsületes országból eljöttem ide a vegytiszta fertőbe.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 21:52:35

@kardio1:
Szerinted ingyenes az oktatás Angliához VISZONYÍTVA vagy sem?

kardio1 2014.10.05. 21:53:05

@charlieharper: Nem egészen. A munkàltato az alkalmazottaktol nem von szja-t. Az adohivatalhoz màjusban-jùnius elején kell eljuttatni az elôzô évi adobevallàst (elektronikusan vagy papiron), aztàn ôk közlik az elôzô évi jövedelem utàn fizetendô adot. Ezt vagy hàrom részletben fizeted az esedékes értesitô megérkezte utàn, vagy vàlaszthatod azt is, hogy havonta vonjàk le a szàmlàdrol az éves ado 1/12-ét.

2014.10.05. 21:53:56

@diggerdriver: ahan. Ertem. Miert nem regisztralsz? Miert jobb az allamnak adni a penzt es honapokkal kesobb visszakapni?

kardio1 2014.10.05. 21:56:43

@diggerdriver: Azt te jobban tudod, én nem Angliàban élek. Csak azt mondtam, hogy pont a 3 gyerekeseknél otthon is ingyen van a tankönyv, igy nem nekik a legdràgàbb a tanévkezdés.
Neked alsos gyereked van? Itt az alsoban kevesebb költség van, mint felsôben vagy gimnàziumban.

kardio1 2014.10.05. 21:57:25

@diggerdriver:
Nem, nem! Cseberbôl vederbe! :D

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 22:07:55

@kardio1:
Annak hogy minek van értelme minek nincs azon lehet vitatkozni. egy viszont tény. A fidesz annak idején megszavazta a magánnyugdíj törvényt.
Ez TÉNY.
Kormányra kerüléskor saját magát szembeköpve megszüntette a rendszert.
Arról meg ne is beszéljünk hogy a jogbiztonságot a következetes és szavahihető állam képét ez hogyan változtatta meg.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 22:10:41

@charlieharper:
Azt a pénzt ami nincs a zsebemben nem tudom elkölteni.
Másrészt az adóvisszatérítés nem számít jövedelemnek.
Megkapom általában az éves fizetésem 15%-át ami nem számít bele a jövedelmembe.

2014.10.05. 22:24:10

@diggerdriver: az adovisszateritest be se kellett volna fizetni (ha regisztralsz). Nekem az a hozzaallasom, hogy inkabb legyen nalam a penz es fektessem be, mint az allam.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 22:34:08

@charlieharper:
Mert te befekteted.
Nekem viszont növeli a heti bevételem és az után kapom a housing benefitet.

kardio1 2014.10.05. 22:34:21

@diggerdriver: Engem az önmagàban nem zavar, ha 95-ben vagy mikor (Horn-éra az biztos) megszavaztak egy szisztémàt, majd joval késôbb (nem is rögtön elsô kormànyrakerülésük utàn) megszüntetik azt.
Az én elméletem egyébként az, hogy 2010-ben kormànyra kerülve a nyugat nekik is meg fogja engedni azt, amit a volt komcsiknak, ti. a magas költségvetési hiànyt, amig egyenesbe jönnek. Miutàn ez nem következett be, màshogyan kellett a hiànycsökkentést, ùgy; hogy magukat ne köpjék szembe (hogy a te kifejezésedet hasznàljam, màr ha nincs rà jogdij :) ), és DIREKT lakossàgi megszoritàst ne csinàljanak.
Egyébként érdekes, hogy Magyarorszàggal szemben nagyon szigorù az EU a 3%-os költségvetési hiànycél tekintetében. Itt, Franciaorszàgban vastagon 3% felett vagyunk, de eddig senki sem büntetett és ezutàn ez még kevésbé valoszinû, miutàn az ùj gazdasàgi és penzügyi EU-biztos a koràbbi francia gazdasàgi és pénzügyi miniszter lett...

kardio1 2014.10.05. 22:35:08

@diggerdriver: a housing benefit az lakhatàsi tàmogatàst jelent?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.10.05. 22:40:01

@kardio1:
Tehát akkor mégiscsak a hiány csökkentésére fordították.
Kezdünk közös nevezőre kerülni.
:)))))))))))))))))))))))))))))

kardio1 2014.10.05. 23:01:45

@diggerdriver: En ezt nem tudom, lehet. Egyébként az elméletem, amit vàzoltam, elsôsorban a bankadora és fôleg annak nem kivezetésére vonatkozik.
A magànnyugdijpénztàr kötelezô voltàval tovàbbra sem értek egyet.
Amikor bevezették, akkortol a munkavàllaloi teljes nyugdijjàrulék ugyanannyi maradt, de csak 1.5% ment az àllami nyugdijalapba, amibôl az összes akkori nyugdijas nyugdijàt fizették. Ez igen nagy niànyt generàlhatott 15 év alatt. Es ha ez tovàbb folyt volna, a rendszer összeomlik.
PS.: szerencsés vagy, ha még lakhatàsi tàmogatàst is kapsz. Itt vsz. nem jàrna, csak alacsonyabb jövedelem utàn, mint Angliàban.

Talàltam egy egész jo összefoglalàst a magyar nyugdijügyrôl:
jak.ppke.hu/uploads/articles/11252/file/NYUGD%C3%8DJRENDSZER.pdf

tanato 2014.10.05. 23:13:01

@diggerdriver: Ha kevesebb munkáltatói járulék volna lehet hogy több jutna a dolgozókra,de a munkavállalói járulék nyilván megmaradna,ezért azután el lehetne gondolkodni ezen.

Quercus a favágó 2014.10.06. 06:56:52

@kardio1:

Ez a manyup dolog már el lett itt magyarázva egyszer. Aki akarta, megértette. 2010-re már több mint 300 milliárd forinttal kellett "kisegítenie" a költségvetésnek a nyugdíjkasszát a manyup pénzek kiesése miatt.

Na mindegy. Fölösleges ezt itt ragozni. Irány a gyapotföldek.

Quercus a favágó 2014.10.06. 07:04:28

@kardio1:

Néha olyan fals dolgokat olvasok itt, hogy a hajam szála az égnek áll. Pl. a nyugdíjjal kapcsolatban. Az Uniós előírások miatt sokan fognak Magyarországról nyugdíjat kapni olyanok is, akiknek egyébként a magyar jogszabályok szerint nem járna.

Quercus a favágó 2014.10.06. 07:39:34

@kardio1:

2010-ben Merkel és Orbán megegyezett abban, amíg Orbán 3% alatt tartja a költségvetési hiányt, az Unió nem szól bele abba,mit, hogyan csinál.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása