oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. augusztus 27. 06:40,  Ahol öröm iskolába járni 592 komment

2014. augusztus 27. 06:40 Határátkelő

Ahol öröm iskolába járni

Egy hete kezdtük az iskolaév kezdete alkalmából indított sorozatunkat. Akkor Németországban jártunk, ma viszont a világ teljesen más tájékára kalauzol minket Gábor, aki Indiában él, és két gyermeke is természetesen ott jár iskolába. Számomra nagyon érdekes volt az írása és meglepő dolgok derültek ki belőle. (Természetesen nyugodtan írhattok még a szokásos hataratkelo@hotmail.com címre - ha esetleg képet is küldtök az iskoláról, azt külön megköszönöm.)

India, iskola.jpg(A kép illusztráció) 

„Az iskolarendszer Indiában teljesen más, mint amit megszoktunk Magyarországon. A gyermekeim (fiú 8, lány 10) már itt kezdték az iskolát immár három éve. De sajnos hátrányból indultak, és nem csak a nyelv miatt, hanem az életkoruk miatt is.

Itt az iskola – magániskoláról van szó – már a nursery-ben kezdődik, ami az otthoni óvodának megfelelő, csak délelőtti foglalkozások vannak.

A nursery után következő osztály a Kinder Garten. Itt már rendes oktatás folyik, ami a magyarországi első osztálynak felel meg. Egy tanár néni van velük. Ő tanítja nekik az írást, olvasást, éneket, környezetismeretet, stb.

A tanítás eleinte itt is csak délig tart, csakúgy mint a nursery-ben, de januártól kezdve a tanév végéig elkezdik hozzászoktatni a kicsiket is ahhoz, hogy az iskola 14 óráig fog tartani az első osztályban.

A számonkérés rendszere

Ez a tudatosan felépített ráhangolódás eddigi tapasztalataink szerint megmarad a későbbiekben is. Míg elsőben és másodikban nincsen még dolgozatírás, addig harmadiktól megjelennek a „Unit Test”-ek. Ezek a témazáró dolgozatok, amiből egy évben hármat írnak, és ezek már beleszámítanak az év végi értékelésbe. Míg harmadikban olyan 3-4 oldalasok ezek a tesztek, addig a negyedikeseké már 5-6 oldalas.

Az ötödik osztályban már megjelennek ezen felül a félévi és év végi záróvizsgák is. Valamint ekkor kezdik el a harmadik nyelv oktatását. Az első két nyelv a hindi és az angol. Harmadiknak lehet választani a spanyol és a francia között. Legalább is ebben az iskolában.

A gyerkőcök már Kinder Garten-től kezdve elkezdik a számítástechnikát is tanulni heti 2-3 órában. (Ezt csak azért hangsúlyoztam ki, mert tudtommal otthon nincsen már ilyen oktatás alsó tagozatban.)

Iskolaév április 1-től március végéig

Na de az iskoláról. Nem tudom, hogy más iskolákban hogyan mennek a dolgok, mert itt nincsen egy mindenek felett álló hatalmi szervezet, ami megmondja, hogy mit kell tanítani. A mi iskolánk jelenlegi rangsorban az 5. helyen áll a város 127 iskolája között.

Nagyon furcsa, hogy az iskolai év április elsejével kezdődik, és március végéig tart. A nyári szünet „csak” másfél hónap (május közepétől július 1-ig tart). Viszont rengeteg szünnap van az iskolában.

Mivel Indiában elég sok vallási ünnep van, és ezek szinte mindegyike szünnap a gyerekeknek. Nem tesznek különbséget, hogy melyik vallásnak van ünnep, ha ünnep, akkor az szünet. A karácsonyi szünetet itt is karácsonyi szünetként adják ki.

Majdnem el is felejtettem, hogy itt iskolai egyenruhában járnak a gyerekek. Van külön nyári és téli egyenruha. Eleinte furcsa volt, de mára már nagyon egyetértek vele. Így nem kell minden reggel, csak hétvégén „csatázni”, hogy mit vegyenek fel.

Itt nincsenek állandó osztályok éveken keresztül. Minden évkezdetkor az összes gyereket újra összekeverik, új osztályokba. Egy osztályból 2-3 tanuló marad csak együtt. Ennek megfelelően az évfolyam diákjai sokkal jobban megismerik egymást, és új barátságok köttetnek. Az osztályfőnökök is állandóan cserélődnek, csak úgy, mint a tanárok.

Ezek mellett minden tanulót beosztanak házakba (house), ami viszont a iskola évei alatt végig állandó. Ennek a sportfoglalkozásokban van jelentősége, mert a házak versengenek egymással, hogy melyik csapat lesz év végén a legjobb.

Széles a tanulható tárgyak palettája

Ami nagyon tetszik, hogy itt a tanórák csak 30 percesek. Igaz közöttük csak 5 perc szünet van, amikor is a tanárok átmennek az egyik osztályból a másikba. Van két nagyobb szünet. Egy 15 perces, ami a tízórai szünet, és egy 30 perces ebédszünet. Egyébként minden nap reggel 8-tól 14-ig van tanítás, kivéve pénteket, mikor is kötelező szakkör van a diákoknak.

Nagyon érdekes szakkörök közül lehet választani. A lányom jelenleg „Public Speaking”-re jár idén. A fiam számítástechnikára, míg tavaly „Innovation”-re. Ezek mellett van még Western és Indian dance, Drama, stb. Ezek mellett még van kötelező sportfoglalkozás, amit a tanítás előtt vagy után tartanak meg. A választék elég nagy: úszás, görkori, kosárlabda, teakwan-do, foci, krikett, torna, sakk, joga. Ezeket heti két alkalommal tartják.

Az iskolának van egy rendes nagy, füves focipályája, ami körül futópálya van. Egy jól felszerelt konditerme, úszómedence, az öltözőkben gőzkabin és szaunák (külön a lányoknak, fiúknak), kosárlabdapálya, teniszpálya.

Van négy számítógépterem, ebből kettőben csak Windows-os PC-k, míg a másik kettőben pedig csak Mac-gépek vannak. Van rendes színháztermük, külön táncterem a nyugati és indiai táncnak. Ugyanígy a zenetermek is meg vannak osztva külön indiai és nyugati teremre. Van állandó orvos is az iskolában.

Az egész iskolát biztonsági emberek felügyelik. A tanítási időben csak az igazgatói engedéllyel engedik ki a diákot még a szülővel is.

Az iskolai szabályzat szerint meg van tiltva a gyerekeknek, hogy hindiül beszéljenek egymás között, még a szünetekben is, és ezt a tanárok szigorúan be is tartatják a diákokkal. Mindenkire rászólnak, hogy angolul tessék beszélni. (Persze kivétel ez alól a hindi óra, ami minden nap van, néha kettő is.) Ennek is köszönhetően a gyerekeknek mára már nincsen gondjuk az angollal.

Nem ciki szeretni az iskolát

Hangsúlyozom, hogy a jelenlegi magyarországi iskolák napi életére nincs rálátásom, de úgy tudom, hogy otthon még mindig sikk nem szeretni az iskolát. A gyerekeim imádnak iskolába járni!!!! Annyi pozitív visszacsatolást kapnak a tanároktól, hogy öröm őket úgy látni, hogy várják, mikor mehetnek újra az isibe. Ez a legfontosabb számomra, hogy az iskola nem megutáltatja velük a tanulást, hanem megszeretteti.

Gondolom, sokakat érdekel az, hogy ez mibe is kerül, úgyhogy most az következik: mint említetem ez egy fizetős iskola. Itt is lehet nem fizetős iskolába beíratni a gyereket, csak ott a fő oktatási nyelv a hindi, és nem az angol. Ez meg nekünk nem volt járható.

A negyedéves tandíj 80 ezer forintnak megfelelő rúpia. Ez tartalmazza a tandíjat, az iskolabuszt, iskola utáni sportfoglalkozást. Ezen felül meg kell venni az egyenruhákat, valamint az éves tankönyvcsomagot, ami mindent tartalmaz.

Na jó, a ceruzát nem, de a színes ceruzától a ragasztón át a füzeteken keresztül a tankönyvekig mindent. Egy ilyen csomag az év elején egyszeri 15e Ft körüli kiadás.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat iskolakezdés India

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr936639671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.08.30. 04:48:40

@bölcsbagoly: A név nélküli közösség azt csinál amit akar. Egyetlen szabály van, a viszonylag normális beszélgetés. A vitát itt nem elutasítják hanem inkább gerjesztik, ezért járok ritkán ide :-) Azért mert te mimózának nevezel valakiket, az még nem azt jelenti hogy azok is. Én még sohasem mondtam ezt másokra mert nem volt rá szükség. Nem azért mert nem lehetnének itt mimózák hanem mert nincs értelme ilyen jelzőket akasztani senkire. Ez a közösség elég sokféle véleményt képvisel, nagyon kell igyekezni valakinek hogy kiközösítsék. Na meg ha nem hagyja, akkor nem is fog sikerülni. Felém aztán nem kell bólogatni senkinek. Én olyan tájékozatlan vagyok hogy még azt sem tudom mi az hogy PC DD. Illetve a számítástechnikában már hallottam, de viselkedéssel, közösséggel kapcsolatban még nem. tegye fel a kezét aki szintén nem tudja, csak hogy megnyugodjak! DD

DieNanny CH 2014.08.30. 07:36:19

@bölcsbagoly:

"nem előbb meg kellene tanulnia a leckét és utána megcsinálnia a házifeladatot? miért fordítva akartok a bilire ülni?"

???

Múlt heti házifeladat: A nyomtatott nagy L és a kicsi írása (a kicsi olyan, mint az esernyőfogó) négyzethálós papírra.
Na most, ezt kellett gyakorolnia, hogy aztán megtanulja. Milyen fordított sorrendet mondasz?

DieNanny CH 2014.08.30. 07:45:59

@blackhair-lady:

"Azert lassuk be, ez meg az okos magyaroknak sem megy, legalabbis nagy tobbseguknek."

Úgy kb egy éve volt videó joutube-on, magyar egyetemistáktól kérdezték, hogy melyik tenger mossa Csehország határát. Hát, ööö-ztek jó sokáig, mire az iskolai büfés eladó mondta ki, hogy nincs tengere...

DieNanny CH 2014.08.30. 08:00:37

@bölcsbagoly:

"ha valaki szereti az irodalmat, történelmet, matekot ,a stb. akkor nem okoz neki problémát a megtanulása, mert a motiváltság pont a pozitív érzelem. "

Imádtam a történelmet, Hugo könyveit, meg minden más történelmi témájút faltam már 12-13 évesen is. Imádtam a töritanáromat is - középiskolában viszont sosem voltam kettesnél jobb történelemből...
Na?

DieNanny CH 2014.08.30. 08:03:02

@vivike22:

Fekete pont túl sok jelentkezés miatt??? Úristen!!!

DieNanny CH 2014.08.30. 08:29:45

@Turchi:

Én sem tudom igazából; pár hónapja mintha valaki már megmagyarázta volna. Talán "politikai korrektség", ami ebben a helyzetben olyasmi, mint "diplomatikus-stílus". Talán a hozzáértők felvilágosítanak.
(Bár lehet, ezt is illene tudnom, talán tudtam is, csak éppen bemagolás útján, aztán már el is felejtettem...)
:-)))

2014.08.30. 08:39:18

@DieNanny [SZ,CH]: Pedig nekem aztán nincs diplomatikus stílusom, ezt még az ellenségeim sem foghatják rám DD

**mimi** 2014.08.30. 08:47:53

@Turchi:
nem mondod.....:))))))))))

**mimi** 2014.08.30. 08:49:41

@Turchi:
hmmmmmm...én a multkoriban megkérdeztem itt...mert tényleg nem tudtam, de az ember lánya holtig tanul:)

bölcsbagoly 2014.08.30. 09:20:19

@Zsuzsi65: Sajnos nem értettek a szép szóból, csak hajtogatjátok a megcáfolt állitásaitokat, mereven, intoleránsan. A Ladynek jeleztem, hogy az anatómia a szakmám, mégis éppen az általatok reklamált modorban kioktattak Turchival, hogy mit képzelek én magamról, hogy jobban tudom mint az anyuka? S nem volt más a helyzet a tanulás/tudás viszony esetében sem.
Azt csak ti nevezitek liberalizmusnak, hogy okvetlenül mást akartok csinálni, gondolni mint az előző generációk. A más attól mert modern, még nem jobb és okosabb a réginél, csak másabb. S az ellenvéleményekkel szembeni intoleranciátok sem liberalizmus. csak egy pökhendi, kivagyi viselkedésmód.

bölcsbagoly 2014.08.30. 09:20:49

@Határátkelő: Jó lenne ha eldöntenéd, hogy csak csevegni/csettelni akarsz- e a blogodon, vagy akár komoly véleményeket is akarsz látni, még ha azok nem is nyerik el az elvbarátaid tetszését? Ha csak az jelenhet meg , amit elfogadsz/ami a tetszésetekre van, ,akkor írd ki hogy a blogod egy zártkörű tűársaság csevegő platformja s én is mások is elkerüljűk nagy ívben.

bölcsbagoly 2014.08.30. 09:21:36

@DieNanny [SZ,CH]: Pedig ugyebár tanulták valamikor? Típikus példája amikor a tanuló kimossa az agyából az akkor feleslegesnek érzett tudnivalót. nehogy már agysérvet kapjon a túl sok lexikális ismerettől. Hiszen, mi szüksége lehet rá az életben arra, hogy hol helyezkedik el Európában Csehország, nemde? Ott van a GPS, ha kell, az majd megmondja ha szükség lesz rá. Kivéve persze, ha ilyen helyzetbe kerül mint az illető egyetemisták....A mai szemléletben az általános műveltségbe az kortárs irodalom, zene, politika , celebségek, elektronikus ketyerék kezelése és esetleg az angol tudás fért csak bele. No meg a fő műveltségi mutató, amely eszközből célé vált sokak szemében: a helyesírás! Ha valaki, mint pl. Schmitt Pál rosszul ír le egy szót,arra rásütik a billogot, hogy műveletlen. Pedig sokszor nem más mint egy érzékszervi fogyatékosság (nem érzékeli a kettős mássalhangzókat, vagy a hosszú/rövid magánhangzókat). S a ", művelt" társadalom rögtön fikázza, alázza az illetőt. A nagy liberális toleranciájuk pajzsa mögül.

bölcsbagoly 2014.08.30. 09:22:26

@DieNanny [SZ,CH]: na látod, mi köze van a történelemtanárod értékrendjének a te tantárgy szeretetedhez? A szülő feladata megmagyarázni a gyerekének, hogy nem az iskolának s pláne nem a tanárának tanul, hanem magának! Ami az övé, a tudást, senki sem veheti el tőle, függetlenül attól, hogy azt valaki mennyire értékeli! Régóta mondom, hogy a tanár/tanuló kapcsolat csak akkor lehet sikeres, ha egy hullámhosszon vannak! Vagyis, azonos módon gondolkoznak a témáról. A tanár olyan módszerrel adja le az anyagot, amely révén a tanuló a legjobban fel tudja fogni. Az auditív (ergo, a fülén keresztül legjobban érzékelőknek) típusúaknak beszéddel, a vizuális típusúaknak szemléltetéssel, a manuális típusúaknak pedig azzal, hogy szétszedik/összerakják azt a szerkentyűt amelynek a szerkezetét/működését megakarja értetni. Ráadásul, a tanár magyarázata, előadás, a hallgatósággal való kapcsolata is meg kell feleljen a tanuló érdeklődésének felkeltésére. Ebben is döntő az azonos hullámhossz. Persze, mindenkiben mindhárom érzékelési típusból, ahogy a tanár is képes kell legyen rá, hogy mindhárom "hullámhosszon" tudjon tanítani, de nem azonos mértékben. Ideális az lenne, ha ennek megfelelően lehetne csoportosítani a tanulókat és tanárokat. Csak hát ez gyakorlatilag megvalósíthatatlan s ennek eredménye az inkompatibilitás a tanár és tanuló közt, még ha lenne is tényleges érdeklődés a tantárgy iránt a tanuló részéről.

Határátkelő 2014.08.30. 09:27:10

@bölcsbagoly: Ahhoz képest, hogy állítólag tanár vagy / voltál elég nehezen akarod felfogni, hogy mások sértegetése, a kioktató hangnem ezen a blogon nem elfogadható. A normális hangnemű hozzászólásaid természetesen megjelenhetnek a jövőben is, a többit tartogasd más blogokra. Ennél egyszerűbben már nem tudom megdogalmazni.

DieNanny CH 2014.08.30. 09:32:37

@bölcsbagoly:

Talán nem jártál itt sokszor, ezért nem láttad, de elég sok egymással teljesen ellentmondó vélemény jelent már meg itt. Nálad nem a "mi"-vel, hanem a "hogyan"-nal volt a gond. Mi szeretünk vitázni.
"Okoska", meg egyéb címek nélkül!

DieNanny CH 2014.08.30. 09:33:33

@Határátkelő:

A tiédet még nem láttam, mikor az enyémet írtam... :-)

2014.08.30. 10:04:35

@bölcsbagoly: "A szülő feladata megmagyarázni a gyerekének, hogy nem az iskolának s pláne nem a tanárának tanul, hanem magának! "
Azért valljuk be mint tanárok (én is az voltam) a szülők egy része, jó nagy része ezt a mondatot még saját magának sem tudja értelmezni, pláne nem a gyerekének elmagyarázni. A többi megjegyzéseddel kapcsolatban: Azok után amiket írtál másoknak, az én mondataim csak halvány célozgatások. Az itt írók között nem tartozom semmilyen irányzathoz, saját elképzeléseim vannak, nincsenek klikkek ahol állandóan bólogatnék, máshol meg ellenkeznék, bármit írnak. Ha neked ilyen a stílusod, akkor nincs esély rá hogy ezt te magad is belásd hogy ez nem megfelelő, sőt inkább azonossá teszed mások stílusával, pl. az enyémmel, ami reálisan a többiek véleménye szerint sem hasonlít egymáshoz. A többiek véleményét most megelőlegeztem magamnak, ha valaki nem így gondolná, elfogadom azt is.
"Sajnos nem értettek a szép szóból" Ez minden volt csak nem szép szó. A blogot tetszés szerint és időben bármikor elkerülheted, nem kell a blog tulajától számon kérned semmit. Az olvasásért nem fizetsz, nem lehetnek elvárásaid csak szalonképes véleményed. Ha megengeded, persze csak ha valóban megengeded, én is most abbahagynám. Még egyszer hangsúlyozom: ha van egy foglalkozásod, azt is senkinek nem kell elhinni. Ha mégis elhiszik, mert van akiről igen, akkor azt olyan stílusban kell előadni ami valóban hihető.Ha csak mantrázod hogy ki vagy ezért mindenki más hülye akinek más véleménye van, még az utcaseprő munkakört is nehezen fogják elhinni rólad. Szóval akkor befejeztem, és hogy tényleg sikerüljön befejezni, még szűrlek is. Nem haragból hanem a lelki békém megőrzése végett! Kérlek ha mással kommunikálsz, a nevemet ne használd mert akkor a szűrés ellenére is kellene magamról olvasni, nekem meg már mára elég volt. Az hogy ki kezdte, megnéztem, hát eléggé úgy tűnik hogy te. De ugye a tyúk-tojás probléma, meg az óvodásoknál a ki ütött előbb nem méltó hozzánk.
Üdvözlettel egy volt tanár aki most Szudánban rohad DD

Ugyandehogy (törölt) 2014.08.30. 10:14:12

@Határátkelő: @Turchi:

comingout

vessetek a mokusok ele, de en az okoskan kivul semmi bantot nem latok az irasaiban.

a tenyekbsn sok igaza van, mint ahogy nektek is.
az igazsag meg kozepen.

bölcsbagoly 2014.08.30. 10:15:11

@Határátkelő: ahhoz képest még vagyok, oktatok. S a tanítványaim nem veszik zokon ha kioktatom őket. Talán több fogékonyság kellene részetekről a más vélemények elfogadására....nem gondolod?

bölcsbagoly 2014.08.30. 10:15:23

@Határátkelő: @DieNanny [SZ,CH]: ha az ellentmondás nincs feloldva a vita során,akkor az egész csak a pusztába pufogtatott szavak halmaza. Ha te azt állítod hogy valami fehér, én meg hogy fekete, akkor valamelyikünk nem mond igazat! Szerintetek ez OK, lehet tovább cseverészni...

i got my (törölt) 2014.08.30. 10:15:47

@bölcsbagoly:

snittpállal szemben nem hinném, hogy a többségnek az volt a problémája, hogy iskolázatlan.
"érzékszervi fogyatékosságoktól" függetlenül azt gondolom, joggal várható el, hogy bizonyos reprezentatív pozíciókat ilyen fogyatékosságtól ment személyek töltsenek be.

elfogadom, hogy van akinek könnyebb, van akinek nehezebb megtanulni a helyesírást, de nehogy már felmentést adjunk a kánon ismerete alól arra való hivatkozással, hogy szegény palikának irreális erőfeszítésébe került volna megtanulni helyesen írni! fogalmazzunk egyenesen: palika igénytelen és lusta volt, amikor a helyesírás elsajátításának kellett volna megtörténnie. (mellékzönge, hogy ez a - nem érzékszervi! - fogyatékosság nem zárta ki, hogy oda ültessék, ahová került.)

2014.08.30. 10:17:57

@Babette.: Én ugyan nem vetlek sehova, nem vagyunk egyformák. Ki erre, ki arra ugrik.

tanato 2014.08.30. 11:14:32

@bölcsbagoly: Orvosi Egyetemen Oktatsz Anatómiát?
Na ott tényleg magolni kell keményen.De sokan elhullottak rajta.Ötlépcsős volt a szigorlat,egész napig tartott,sokan már az első vagy második lépcsőn elszálltak.

tanato 2014.08.30. 11:19:15

@Turchi: Rohadsz Szudánban?Talán élvezed az életed a trópusokon,mint egy hajdanvolt gyarmati tisztviselő felesége.
Na jó azért Szudán nem egy trópusi paradicsom.

2014.08.30. 11:23:59

@tanato: Gyarmati tisztviselő felesége?? DDD Nem vagyok az, még az sem. Hogy évezném? 1 nap alatt 10x ment el az áram és közben 40 fok van. Igen, a trópusi paradicsomtól nagyon messze van ez a hely DD

tanato 2014.08.30. 11:32:38

@Turchi: Amíg gyarmatoki voltak ezen országok nyilván jobb volt az infrastruktúra főleg az ott élő gyarmatosító fehérek részére.Akkor tényleg elég jó parti volt egy angol,vagy egy francia lánynak kifogni egy gyarmati tisztviselőt,onnan már tényleg "habzsi-dőzsi" volt neki az élet.
Mondjuk ma sem rossz egy Emírségekben ,Szingapúrban,Malaysiában,Dél-Koreában.Brazíliában dolgozó férfi feleségeként vele tartani a felsorolt országokba pl./Ezeket azért szúrtam ki mert innen már voltak kommentelő vagy postíró magyar expat Wife-ok./
Nyilván Szudán,Líbia vagy Szíria pl. nem ilyen helyek.

bölcsbagoly 2014.08.30. 11:38:16

@i got my: megint csak nem tudok egyetérteni! Az irásbelíség ugyanis a kommunikáció egyik formája, a verbális és a jel/testbeszéd mellett. Mindháromnak az a célja/feladata, hogy az ember megtudja értetni magát másokkal. Ha a célt elérte,akkor OK!
A helyesírás mániások figyelmen kívül hagyják, hogy a cél elérése a belbecs, míg a forma az a külcsín. A kettős mássalhangzók/hosszú magánhangzók helyes írásához mereven ragaszkodóknak mániájukká vált kipecézni az olyan hibákat is az melyek a tartalmat nem változtatják meg, miközben maga az MTA illetékes bizottsága pár évente változtat a szabályokon. . Persze, a szar nem = a szárral, vagy a vall a vállal, nemde?
Aki nem érzi ezeket a különbségeket annak meg kellene tanulnia kívülről, csak hát kissé túl sok szó van hozzá.

2014.08.30. 11:41:13

@tanato: Igaz, próbálkozunk erősen elmenni de örülhetünk hogy egyáltalán van itt munka. Végül is nem panaszkodom (de igen DD), jobban élünk mint otthon csak én nem szeretem.

2014.08.30. 11:42:48

@tanato: Ha jól emlékszem te orvos vagy? Vagy memóriám is mehet a kukába?

tanato 2014.08.30. 11:44:54

@Turchi: Hát igen ,az ide írogatók döntő többsége nyilván otthon szeretne legalább úgy élni,megélni mint azon a a helyen ahonnan most írogat.

tanato 2014.08.30. 11:46:05

@Turchi: Jó a memóriád,azért is érdeklődtem a Bagolytól hol dolgozik,hátha rájövök ki az.Mivelhogy az írja magáról,hogy anatómus.

Ugyandehogy (törölt) 2014.08.30. 11:48:51

@i got my: vele nem a helyesirasi fogyatekossag volt a baj. tolem lehet down koros is, ha joindulatu. najo, ez tulzas, de erted.

Ugyandehogy (törölt) 2014.08.30. 11:51:49

@tanato: ha mar igy offolunk: szerinted melyik a leghatekonyabb glukozamin szulfat bogyo?

2014.08.30. 11:54:00

@Babette.: Nem tagadom, vannak előnyei az utazásoknak, csak 5 év Kairó után 2 év Szudán az erős visszalépés minden téren, kivéve a fizetést. Nem volt idő pihenni a két ország között, pedig jó lett volna, meg vagy 10-20 évvel fiatalabbnak lenni, akkor talán nem lennék olyan őskövület aki annyira ragaszkodik a megszokott dolgokhoz.

tanato 2014.08.30. 11:57:16

@Babette.: DONA por a legerősebb az összes közül.Persze nem csodaszer ő sem.

Ugyandehogy (törölt) 2014.08.30. 12:53:37

@Turchi: ezt az erzest ismerem.
keresztapamek 3 evente mashol dolgoztak, sziriatol kezdve jugoszlaviaig, eleg sokaig, ha most oregsegukre jol el astak magukat a vilag elol egy videki kisvarosban, meg intrrnetjuk sinvs, talan tul sok volt az elmeny.

Ugyandehogy (törölt) 2014.08.30. 12:54:14

@tanato: koszi. es minden izgalom nelkul lehet szedni?

2014.08.30. 13:43:01

@bölcsbagoly: Okoska, hogy te mekkora egy beszukult, szexista, bunko ven f*sz vagy! :) (Remelem ez elegge nem-PC volt - csak neked, csak most! Altalaban nem szoktam igy fogalmazni de direkt kivetelt tettem a kedvedert.)

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.08.30. 13:49:11

egyébként, ha egy anatómus professzor (vagy olyasmi) mindent tud a kisgyerekekről, akkor ez visszafele is vonatkozik, hogy egy óvónő vagy tanítónő is beleszólhat az anatómiába mától? vagy csak egy nagytudású idősebb elmének szabad mindenbe beleszólnia és mindenkin átgázolnia?
ja bocs.

egyébként szerintem itt senki, se kolléga, se szülők, se mások nem mondtak olyat, hogy mostantól ne tanuljunk semmi tényeket és adatokat és képleteket, csak a nagy semmiről okoskodjanak a nagyvilágba bele a gyerekek. szerintem a többség csak azt kérte számon, hogy legyen kevesebb az értelmetlenül, összefüggéstelenül a gyerekekre húzott adathalmaz, és több a kooperációt, gondolkodást, problémamegoldást, kreativitást igénylő feladat. senki nem akarja megsemmisíteni véglegesen és maradéktalanul az előző generációk tudását.

viszont: a világ kicsit változott, az iskola meg kb semmit. sokszáz éve még nem voltam könyvek sem, csak amit az emberfia lekörmölt magának. az volt a tudás egyetlen forrása, hogy a professzor kiállt, elmondta / előadta, amit tud, a diákok meg hallgatták és bemagolták. másképpen ott és akkor nem lehetett. de szerintem nem kicsikét röhejes, hogy sokszáz évvel, a könyveinkkel, iinternetünkkel stb is ugyanitt tartunk, a katalógusos - ex cathedra jólmegmondja a professzor előadásoknál (mintha olvasni senki nem tudna, vagy egy mp4 fájlban megnézni ugyanazt az előadást). szerintem ez az egész civilizációnk szégyene, ha még mindig ugyanolyan iskolát akarunk csinálni, amilyen ötszáz vagy száz vagy húsz éve volt.

i got my (törölt) 2014.08.30. 15:07:36

@bölcsbagoly:
Az irásbelíség ugyanis a kommunikáció egyik formája, a verbális és a jel/testbeszéd mellett. Mindháromnak az a célja/feladata, hogy az ember megtudja értetni magát másokkal. Ha a célt elérte,akkor OK!

így igaz. csupán abban látszol tévedni, hogy elérte-e a célját a kommunikáció. véleményem szerint ugyanis egyértelműen nem.
a hozzászólásaid stílusa remekül illusztrálja a tényt, hogy magunk megértetéséhez nem elég a véleményünket akárhogy elővezetni. a kommunikációnak akkor is meghatározók a kulturális rétegei, ha te erről nem akarsz tudomást venni. a helyesírás snittpáli kezelése éppúgy megsérti a kommunikációhoz tapadó társadalmi elvárásokat, ahogy a te hozzászólásaid stílusa. és amennyire snittpál "nem tudta megértetni magát", annyira vagy te is sikeres itteni felvilágosító misszióddal (eltekintve attól, hogy tartalmilag mennyiben védhető a véleményed).

i got my (törölt) 2014.08.30. 15:08:07

@tanato:
dél-szudán nem a legmegnyugtatóbb hely.
hátulról a harmadik a világ legbiztonságosabb országainak listáján. bár tény, hogy afganisztánt és szíriát megelőzi - sőt szudán még irakot és szomáliát is - az én szememben nem teszi vonzóvá a tény, hogy rosszabb ott a helyzet, mint a háborúzó ukrajnában.
asszem másik "paradicsomot" választok az idei nyaraláshoz.
www.theguardian.com/news/datablog/2014/jun/18/global-peace-index-2014-every-country-ranked

bölcsbagoly 2014.08.30. 15:08:49

@Dragonlady (now on holiday in Myanmar): persze, ha az életpályája és felkészültsége ezt lehetővé teszi! De hogy eloszlassam a kíváncsiságod, a rendszerváltás előtt tudományos címem ellenére sem oktathattam a felsőoktatásban, addig a közoktatásban tevékenykedtem.
Már jeleztem, az adathalmazról nem lehet tudni, hogy mi és mikor lehet majd hasznára a gyereknek.
A világ változott, csak éppen az emberek viselkedése, mentalitása, gondolkodásmódja jóval kevesebbet. Ez ugyanis genetikailag kódolt s nem olyan könnyen változtatható. Mi sem viselkedünk másként mint eleink. Csak másként vagyunk szociálizálódva, más körülményekhez vagyunk szokva. De az agyunk ugyanúgy működik továbbra is.
Számtalanszor hallottam/olvastam ezt a hivatkozást a netre. Nos, nem lehet mindent rá bízni, mert nincs mindenütt wifi9, lehet áramszünet is, s számtalan olyan helyzet van, hogy nem lehet magadat csak a netre bízni. Például, egy biológia tanár nem teheti meg, hogy kiránduláson, vayg egyszerű folyóparti/parkbeli sétán ne tudja nagyrészben megválaszolni fejből a tanulók kérdéseit a növényeket, állatokat illetően. De egy múzeum látogatáskor sem, hogy mindent csak a feliratokból tudjon elmondani.
Ami meg a professzorok előadásait illeti, elhiszem, hogy sokan felolvasnak (de ahhoz beküldhetnék a karbantartót is!), de nem kellene a jellemző legyen. Egy tanár, ahogy egy konferencián előadó is legyen annyira birtokában a mondandójának, hogy legfeljebb csak eges adatok/képletek, stb. esetében használja a jegyzeteit, de egyébként tudnia kellene szabadon előadni. Nem csak azért mert ez jobban leköti a hallgatóságot, hanem mert kibővítheti, magyarázhatja is, sőt kapcsolatba lépve velük, tisztázhat minden félreértést, problémát a témával kapcsolatban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.08.30. 16:09:46

@bölcsbagoly: két évet dolgoztam Burmában. tudom, hogy nincs mindig mindenhol net. vagy áram. akkor megvárjuk, hogy visszajöjjön :-D
és nem is a biológiatanártól vagy történelemtanártól nem várnám el, hogy ne tudja a folyóparti állatok sajátosságait / az összes magyar királyt dátummal, hanem ugyanezt ne verje ki az ötödikes gyerekből.
szerintem erről beszélünk itt többen napok óta.
ja, szerintem a folyóparton is van 3G, legalábbis Thaiföldön van :-)
én ha valamiben nem vagyok biztos, akkor simán előszedem az okostáblán a guglit. sőt, tanítom is a gyerekeknek, hogy pl hol nézhetik meg egy szó definícióját, kiejtését, hogy több helyen nézzenek utána a dolgoknak, stb.
nyilván ha kétpercenként kell valaminek utánanézni, a tanár elveszíti a hitelét, de szerintem simán lehet a napi száz kérdésből kettőre azt mondani, hogy fogalmam sincs, és simán lehet olyan eset is, hogy valamiről a diákok többet tudnak (dinoszauruszmániások, stb).
juteszembe - tudom, hogy nagyon jó a memóriájuk és sokmindnre képesek. nagyon nem szabad letörni. ha hozzávágsz ötven adatot, hogy tanuld meg, azzal többet ártasz sokkal, mint ha megkéred, hogy válasszon egy témát és tartson belőle kiselőadást a többieknek a táblánál, és adjon nekik feladatokat is (ez negyedikesektől felfelé működik). az agyát így is úgy is tréningezi, de a motivációja kicsikét másképpen alakul.
a másik, amit nagyon szeretni szoktak, az a reggeli negyedóra olvasás. mindenki kiválasztja, mit szeretne, tudományos könyvet, regényt, akármit. és ír belőle, róla valamit. megintcsak nem én nyomom le a torkán.
persze sokmindent le kell nyomni.... hogy mi az a főnév, mi Burma fővárosa, mi a különbség a madarak és az emlősök között, vagy a szorzótábla, na azzal nagyon megkínlódott az osztályom tavaly. de ezeket se mindegy, hogy hogyan. előad a tanár, és a gyerek kussol? vagy csinál valami projektet, valamit magától, a saját érdeklődéséből? mondjuk körbejárja az egész felső tagozatot és megkérdez száz embert, mi a kedvenc főneve, plakátot készít egy szabadon választott madárról és emlősről, elmegy osztálykirándulásra a fővárosba (najó, nem mentünk, de példa), és mondjuk énekórán megreppesíti a szorzótáblát (mivel amit énekelve tanulunk, máshol és másképp rögződik .az agyban ugye).
semmi bajom nincs a tárgyi tudással, de nagyon nem mindegy 1, a mérték, hogy mennyi, 2, hogyan.
kötve hiszem viszont, hogy genetikailag arra vagyunk kódolva, hogy kussolva hallgassuk a tanárt és utána zombi módjára visszamondjuk az adathalmazt. szerintem az embergyerekek inkább tevékenykedve, tapasztalatból tanultak, ha már valahogy, évezredeken át, és praktikus ismereteket elsősorban. vagyis akkor inkább már banki hitel és kresz, mint árpádházi királyok.
najó, hosszú lettem, és kicsit kusza, napszúrást kaptam, bocs.

bölcsbagoly 2014.08.30. 16:45:32

@i got my: igazad lehet, csak nem ártana figyelembe venni, hogy nem az emberek vannak a szabályokért, hanem fordítva! Nem a szabályok csinálják az embereket, hanem fordítva!
S hogy iskolázott, ragyogóan megfizetett emberkék is milyen hülye szabályokat tudnak kitalálni és ráerőltetni a társadalomra, mutatja az EU technokratáinak számos "újítása" (egyenes uborkák,, tyúkketrecek és disznóólak komfortosítása, moslék kitiltása az állat etetésből, stb, stb). Muszáj rábólintani?

bölcsbagoly 2014.08.30. 17:28:16

@Dragonlady (now on holiday in Myanmar): nemcsak10-11 éves gyerekek vannak, az iskolákban 18-19 éves korukig tanulnak a fiatalok. Miért ragadsz le az ötödikeseknél? Tudtommal eg felkészült tanár kb. minimum a tizszeresét kell tudja annak amit adott tanórán megtanit. Minek ehhez segédeszköz, gugli? Ez egy egyetemi oktatónál is 3-4x-se kell legyen.
KI mondta, hogy j kussolva kell hallgatni a tanárt? Alsóbb osztályokban nem szokás előadásokat tartani, s felsőkben is ritkán. Én legalább is nem tartottam, sőt az egyetemen is folyamatosan párbeszédet folytatok a hallgatókkal, mert feedback nélkül nem tudhatod, hogy mennyire tudtad megérteni magad.
Az hogy pár tizezer/százezer évekkel ezelőtt nem svoltakszervezett iskolák az igaz, de a tanitás mindig fontos részét képezte a fiatalok nevelésének. Nem az ment , hogy mindenki a saját tapasztalataiból tanult, hanem az idősebbek átadták a sajátjaikat. Ez ma is mindennapos a természeti népeknél.DE akár nálunk is a konyhában, munkahelyen, stb.A passzív tanulás is tanulás, ugyanúgy be kell vésni, be kell gyakorolni az újat.
A szellemi táplálkozás semmiben sem különbözik az ételekkel való táplálkozás mechanizmusától. Ugyanúgy, meg kell kóstolgatni/ízlelgetni az újat, jól megrágni, lenyelni, megemészteni, felszívni belőle a hasznosítható részeket, majd azt beépíteni a tudatunkba. S szükség esetén előszedni, mint éhezéskor a zsírokat/fehérjéket mozgósítva, vagy mint a befőttet a spájzból, vagy , más kaját a hűtőládából.

blackhairlady 2014.08.30. 18:01:34

@bölcsbagoly: Azert beszelunk az kisiskolasokrol, mert az egesz vita, beszelgetes onnan indult, hogy szerinted nem a tanulast hanem a tudast kell megszrettetni a gyerekekkel, ami bizony kiskorban kezdodik, es ha ott valami felre megy, akkor a felsobb osztalyokban mar nagyon nehez a bizalmat visszaszerezni.

DieNanny CH 2014.08.30. 18:07:24

@bölcsbagoly:

"Alsóbb osztályokban nem szokás előadásokat tartani, s felsőkben is ritkán."

Ausztriában ált. isk. 3. osztályától már előadásokat tartottak a gyerekek. Pl a kedvenc könyvükről, ki írta, az illető milyen nemzetiségű, mikor él/élt, miről szól; melyik a kedvenc része, számára mi rögzült mint mondanivaló. Egy 10 perces kiselőadás, nagy, 1x1 méteres plakáton a lényeges dolgok, akár a gyerek saját rajzával.
De ugyanígy kellett pl állatról vagy növényről is kiselőadást tartani.
Ezt nevezem én kreatív tanulásnak.

És igen, MI itt arról beszélünk, hogy hogyan kell a tanulást megszerettetni; ezáltal kapsz TŐLÜNK - óvónőktől, tanítóktól - olyan 14 feletti gyerekeket, akik már szívesen rész vesznek a te óráidon.

DieNanny CH 2014.08.30. 18:08:53

@blackhair-lady:

Nahát, szinte ugyanazt írtuk... :-)))

Muscari 2014.08.30. 18:41:45

@bölcsbagoly: a rohadt eletbe, hogy en ezt csak most olvasom. Megmutassam az egyetemi jegyzeteimet, b@zdmeg? Minden felevben ketszer kellett tobb szazat megtanulni, szerinted hanyfele disznoveny van ma Magyarorszagon? Csak lapozzal fel egy Starkl katalogust, mielott hulyesegeket beszelsz!

Muscari 2014.08.30. 18:45:17

@blackhair-lady: @DieNanny [SZ,CH]: gyerekek, ez a barom ugy kiakasztott, mint meg senki itt a blogon. Meg sosem vontak ketsegbe a szavahihetosegemet.
Na, olvasom tovabb, meg van hatra vagy szaz komment

2014.08.30. 18:57:12

Az egy dolog hogy szűröm Uhut, de a radar meg mutatja, ill. itt meg minden 2. hozzászólás neki szól. Akkor most mit csináljak? Ráadásul a téma érdekel, most hagyjam ki az egész posztot?? Ha valaki amúgy sem bírja, nem lehetne hogy ne írjanak és ne válaszoljanak neki? Akkor talán a hozzászólások töredékét el is tudnám olvasni. Az ilyeneknek a legnagyobb büntetés ha nem szólnak hozzájuk, aztán csak megunják és arrébb állnak.

bölcsbagoly 2014.08.30. 19:00:48

@Muscari: aha, azt hittem, hogy vadnövényekről írogatsz, pedig azokból több van. -.)) Rovarokból is van több mint egy millió faj, de nem kell többet ismerni mint pár százat.A 40.000 hal fajból , vagy a 9.000 madárfajból sem ezrével. sorry...

bölcsbagoly 2014.08.30. 19:00:55

@DieNanny [SZ,CH]: Nem a gyerekek előadásairól van szó, hanem a tanárokéról! Ti mindent fordítva értettek? -:)

bölcsbagoly 2014.08.30. 19:01:04

@blackhair-lady: persze, az lenne az ideális kor hozzá, de sohasem késő.
@DieNanny [SZ,CH]: mi értelme van a tanulást megszerettetni ha még nem akar tudni? nem fordítva kellene? Szeressen tudni és akkor AKARNI fog tanulni! Persze, tanulás révén is megjöhet az étvágya a tudáshoz, de azért inkább fordítva kéne, ugyanis a tudásvágyat még aktív tanulási kényszer előtt fel lehet kelteni (iskolás kor előtt), sőt a legtöbb gyerekben pont ekkor a legnagyobb, csak éppen mederbe kell terelni.

DieNanny CH 2014.08.30. 19:06:52

@bölcsbagoly:

Igazából ott kezdődött a beszélgetés, hogy mit tanuljon inkább a gyerek, valamint, hogy hogyan.
Pedagógusok módszeréről nem emlékszem, hogy beszéltünk volna...

Muscari 2014.08.30. 19:09:07

@**mimi**: en tudtam, bibibiii :-)

Muscari 2014.08.30. 19:10:21

@Turchi: hat az biztos :-))))))

Muscari 2014.08.30. 19:13:27

@bölcsbagoly: meg mindig nem erted, hogy a stilusoddal van a baj? Ez egy olyan blog, ami a kulfoldi eletrol szol. Kommentel ide azonban par ember, akinek esz agaban sincs kulfoldre menni, jol erzi magat otthon, megis nagyon jokat szoktunk beszelegtni.

Meg egyszer: nem az ellenvelemennyel van baj, hanem a kioktato es lekezelo stilussal. Capisi?

Udv
Egy mimoza

tanato 2014.08.30. 19:13:41

@Babette.: Na megkérdeztem azért a kórházi gyógyszerész feleségemet is,nagy vész nem lehet,de mint minden gyógyszernek így ennek is vannak mellékhatásai.Okozhat hajhullást meg vérzékenységet,de csak az esetek kis százalékában szerencsére.

tanato 2014.08.30. 19:15:56

@bölcsbagoly: Még mindig nem árultad el,hol tanítod az anatómiát?Titok?

Muscari 2014.08.30. 19:18:29

@Turchi: akkor visszamentetek? Bocsi, de a blogodat sajna nem volt idom olvasni.

2014.08.30. 19:23:44

@Muscari: Vissza bizony, nem kis bonyodalmakkal. Hoztuk a formánk megint ahogy szoktuk

Ugyandehogy (törölt) 2014.08.30. 19:29:39

@tanato:
ez nagyon kedves volt tőled, köszönöm szépen.

bölcsbagoly 2014.08.30. 19:46:09

@DieNanny [SZ,CH]: no igen, de nem az lenne a fontosabb, hogy mit tudjon és mennyit? Ugyanis:
- a tudás= CÉL;
- tanulás: ESZKÖZ.

bölcsbagoly 2014.08.30. 19:46:32

@Muscari: bizony, bizony, az ellenvélemény nagyon szokott fájni azoknak, akik nem szoktak hozzá. De ettől még elviselhetnék, ha valaki nem szenveleg. ha mindenki mindenben egyetért az nem beszélgetés, hanem csevegés. .

bölcsbagoly 2014.08.30. 19:47:07

@tanato: nem titok, de nem tartozik senkire, pláne, hogy ma már nyugdíjasként jó pár éve csak rokon tárgyakat tanítok.

2014.08.30. 20:04:36

@Dragonlady (now on holiday in Myanmar): 'viszont: a világ kicsit változott, az iskola meg kb semmit.'

Ez nagyon igaz. Szerintem ez reszben attol van hogy a tanarok nagy resze egyszeruen fel a valtozastol. Mindannyian lattunk egy mintat arra hogy milyen az iskola, tanar-diak viszony, es tanarkent igyekszunk tudatosan vagy tudattalanul ezt masolni.

Pl. en iden uj egyetemen kezdek es 'ledobott bombakent' ert az igazgatono bejelentese hogy szeretne ha a diakok laptopot hasznalnanak az ora reszekent. Nem vagyok meg annyira oreg :), de bevallom, megrettentem. Hogy akkor most mi lesz? Hogy fogjak hasznalni, mire? At kell irnom az osszes tavalyi oratervemet emiatt? Mi szukseg lesz ram egyaltalan az osztalyteremben, ha nem is ram fognak figyelni hanem mindenki a laptopot fogja bamulni? Stb. stb. El tudom kepzelni, hogy sok tanarnak ez az elso reakcioja, es ez lassitja, akadalyozza a valtozast ami egyebkent hasznos lehetne.

DieNanny CH 2014.08.30. 20:17:34

@bölcsbagoly:

Igen, de nem értek azzal egyet, hogy a cél szentesíti az eszközt. Én akkor érzek eredményesnek egy napot, ha a "gyerekeim" este jókedvűen búcsúznak el tőlem.

2014.08.30. 20:18:38

@Mirjam2: A tavaly 6. osztályos gyerekem laptopot kapott az első órán, és már a harmadikosok is használják. Úgy látom a tanárok nincsenek felkészülve rá, a gyerekek igen DD. Jó dolog ez de én nem hagynám ki teljesen a könyveket, füzeteket, kézírást, pláne ebben a korban.

tanato 2014.08.30. 20:37:46

@bölcsbagoly: Oké,nem fogalmaztam érthetően,a felsőoktatásban vagy?

bpetya75 2014.08.30. 21:39:43

@Muscari:

A mimózáról jut eszembe: Impatiens noli-tangere magyarul erdei nebaszogass :-P

@Turchi:

Hát ez nekem nagyon nem begyere. Teljesen kihagyni a könyvet, a kézírást? Ha elmegy az áram, vége a világnak?

bpetya75 2014.08.30. 21:46:24

@bölcsbagoly:

Az ellenvélemény a következő:

X: Szerintem ez a helyzet.
Y: Szerintem nem ez a helyzet, hanem az.

Esetedben:

X: Szerintem ez a helyzet.
Te: Okoska, te tudatlan! Hogy lenne már ez a helyzet, mikor nyilvánvalóan az a helyzet?!

Nem a véleményekkel vitatkozol, hanem az azokat leíró emberekkel személyeskedsz. Sokszor. Máskor meg nem. A hozzászólásaid kábé harmada vita, a többi leszólás, fölényeskedés, személyeskedés. Mit kompenzálsz?

2014.08.30. 22:01:39

@bpetya75: Nekem sem tetszik, és mint hogy tanár vagyok, pótolom amit én jónak tartok. Ha elmegy az áram, jön a generátor. Ha ez is elszáll, jön a központi, ha az is eltűnik, na akkor van gáz, bár még mindig van mobilnet.

2014.08.30. 22:06:01

@i got my: Még jó hogy Észak-Szudánaban vagyunk!!

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.08.31. 00:22:07

@bölcsbagoly: "Ha valaki, mint pl. Schmitt Pál rosszul ír le egy szót,arra rásütik a billogot, hogy műveletlen. Pedig sokszor nem más mint egy érzékszervi fogyatékosság (nem érzékeli a kettős mássalhangzókat, vagy a hosszú/rövid magánhangzókat). S a ", művelt" társadalom rögtön fikázza"

Hogy a helyesiras nem tudasa "erzekszervi fogyatekossag", szamomra uj dolog :)) ez valami uj felfedezes? A Tanarkepzo Foiskolan Hernadi Sandor volt a nyelvmuveles tanarom (tobb nyelvi, nyelvhelyessegi konyv szerzoje). Veres verejteket izzadtunk a szigorlatain, hires volt arrol, hogy a fel evfolyamot meghuzta. Viszont egyet egy eletre megtanitott: azt, hogy legyunk igenyesek magunkkal szemben, ennek pl. az a jele, hogy amikor kiadunk a kezunkbol egy munkat (iromanyt), akkor ne legyenek benne hibak. Vegyuk a faradsagot, es nezzuk at, nezzunk utana, ha valamiben nem vagyunk biztosak. Szamomra pl. egy hivatalos irat (vagy akar weboldal), amelyben sok a hiba, nem professzionalis, es bizonyos kepet ad az illetorol, aki kiadta a kezebol. Most nem arrol beszelek, hogy valaki elgepel valamit, kihagy betuket (diszgrafia) stb. De - es akkor visszaterunk a tudashoz es motivaltsaghoz, ahogy te is irtad - soha nem tudhatja az illeto, mikor lesz szuksege arra, hogy preciz munkat adjon ki a kezebol, nemde? Miert ne lehetne az altalanos muveltseg resze, hogy tudom, szavak vegen az ó, ő, ú mindig hosszu, kiveve ...stb. stb. ezek ugyanolyan bemagolando szabalyok, mint barmi mas :) Pont te beszeltel arrol, hogy igenis magolni kell :)) hmm?? Csak azert, mert valaki nem "erzekeli" a kettos hangzokat, a szabalyt me'g megtanulhatja, nem? Na, a magyartanar kibujt belolem :)))

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.08.31. 00:49:03

@Turchi: "A tavaly 6. osztályos gyerekem laptopot kapott az első órán, és már a harmadikosok is használják. Úgy látom a tanárok nincsenek felkészülve rá, a gyerekek igen DD. Jó dolog ez de én nem hagynám ki teljesen a könyveket, füzeteket, kézírást, pláne ebben a korban."

Nalunk is felso tagozatban vezettek be, a lanyom most mar 2. eve hasznal tabletet. A tavalyi ev enyhebb "gyerekbetegsegei" utan iden mar teljesen siman indult az ev, a tanarok is megszoktak. A konyveik mind e-konyvek, igy nem kell cipelniuk (szerintem ez nagy elony). A mai gyerekek ebben nonek fol, szamukra ez a termeszetes kornyezet, nekunk, idosebb generacionak el kell ezt fogadni. A kiseloadasaikat mar Powerpoint-ban (vagy egyeb szoftverrel) szerkesztik, es a tanar is webes feluleten kommunikal a szulokkel, gyerekekkel. (hazi feladat stb.) Ez utobbi elonye, hogy a gyerek mindig tudja ellenorizni, mit kell csinalnia, nincs olyan, hogy "elfelejtettem felirni, mi a HF).

2014.08.31. 06:41:03

@Zsuzsi65: Sokszor e-könyv sincs, úgy kell összeguberálni az anyagot a netről mert csak a címét tudjuk. Az amerikai tanárok olyan lazák hogy majd szét esnek. Az írás fontos. Én itthon gyakoroltatom. Szerencsére a hagyományos könyveket falja, mellesleg igen szemrontó ha mindent neten csinálnak. A tanárok még a net adta előnyöket sem használják ki teljes mértékben. Szóval egy kalap sz.r az egész. Még jó hogy tanár vagyok. A project szerkesztés weben jó, de a csoportmunkában a tanárnak lövése sincs, hogy osztályozzon. Ellenőrzés zéró. Egyedül az angol tanár szuper, ő egy idősebb, vegyesen használja a gépet és a papír alapú anyagokat, és még írni sem felejtettek el. Mondom ezeket úgy hogy informatika szakos is vagyok, tehát nem az a típus aki be sem tudja kapcsolni a gépet. Szerintem az oktatásban átlendültek a ló másik oldalára, semmi nem kell ami régi, mindent csak gépen mert az milyen menő. Az, de nem kizárólag.

**mimi** 2014.08.31. 09:16:21

@Muscari:
:PPPPP
:))))))))))))))))
ez nyelv kinyújtás akart lenni :))))

**mimi** 2014.08.31. 09:17:20

@Muscari:
te nem is mimóza vagy, hanem egy fürtös gyöngyike :)

**mimi** 2014.08.31. 09:18:37

@Turchi:
nekem se nagyon volt időm mostanában, de majd bepótlom...
szeretem a blogodat :)

2014.08.31. 09:23:18

@**mimi**: Köszi, de akkor most ne olvasd vagy 1 hétig, azalatt talán kilábalok ebből a fos hangulatból. Nnehogy átragadjon bárkire DD

**mimi** 2014.08.31. 09:38:44

@Turchi:
úgyis mindig visszaolvasok....
Te meg nem bírod ki, hogy ne írj egy hétig :)))

2014.08.31. 09:41:51

@**mimi**: Kibírni nem bírom ez tény, csak nem leszek PC DD, csak tudnám hogy mit jelent pontosan, pedig már elmagyarázták páran.

DieNanny CH 2014.08.31. 10:23:26

@Zsuzsi65:

És nálatok a szülőnek kell megvenni a tabletet, vagy az iskola adja?

M. Péter 2014.08.31. 10:39:43

@Zsuzsi65: A Los Angeles-i iPad botrányról hallottál? www.npr.org/blogs/ed/2014/08/27/343549939/the-l-a-school-ipad-scandal-what-you-need-to-know
A Los Angeles-i iskolakerület elhatározta, hogy minden gyerek kap egy iPad-et 1,3 milliárd dollárért, és ez majd megoldja a oktatás összes problémáját. A beszerzés jó magyarosan történt igazi verseny nélkül, fel se merült, hogyha táblagép kell, akkor nem csak iPad van a világon, hanem alma logó nélkül ugyanannyi pénzért esetleg többet kap az ember.
A hatalmas haszon reményében az Apple és a Pearson (ez utóbbinak majdnem monopóliuma van a tankönyvpiacon) mindent megígértek, de a dolgok nem működtek, vagy nem úgy működtek, ahogy kellett volna. Néhány napja az iskolakörzet felmondta a szerződést. Közben tanárokat rúgtak ki, meg az épületek felújítását elhalasztották, mert arra már nem maradt pénz, és természetesen a program hitelből ment, az adófizetők még sok évig fogják törleszteni.

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.08.31. 17:39:22

ééééértem. szóval Kovács Józsikától elvárjuk, hogy bemagolja az összes királyt, az orvostanhallgatótól, hogy bemagolja a gyógyszerkönyvet, de véletlen se nézhet utána soha többet semminek, de az álamfőtől nem várjuk el, hogy bemagolja, hogyan írják helyesen a saját foglalkozását. neki elég, ha a saját nevét le tudja írni szépen bármi papír aljára, amit az orra elé tesznek. :-/ ja mert még ha csak a diszlexia lett volna az egyetlen baj vele. Németországban volt már kerekesszékes miniszter, ha jól emlékszem, Angliában vak miniszter, nekünk csak egy gerinctelen jutott, éljen az esélyegyenlőség mindenkinek.
egyébként a diszlexiával semmi bajom, nekem is van olyan ismerősöm, aki nem tud egy formanyomtatványt se elolvasni és kitölteni, volt diszlexiás diákom is. elég szívás az élet, ha állandóan hülyének nézik az embert. de ha eléggé talpraesett valaki, megtanul kompenzálni. mondjuk tisztességes ember lesz belőle, és akkor kevésbé nézik hülyének.
szóval a kettős mércével, azzal van bajom.

blackhairlady 2014.08.31. 17:50:07

@Zsuzsi65: Nalunk is okos tabla, tablet van az osztalyokban, a gyerekeknek pedig sajat okos telefon, tablet, laptop, szoval senki sem marad le. Nalunk azert sokat irnak a gyerekek. Bar a konyv csak osztalyban hasznalatos, nem hozzak haza, de minden tantargybol irnak a fuzetber (ami nem is fuzet hanem a vonalas lapok amit binderbe gyujtenek), es foleg azt kell emgtanulni, ha azt tudja valaki akkor tudja az aznapi anyagot.
Nem tudom hogyan oktatjak az irast alsoban, de a mi iskolankban szinte mindnki nyomtatott betuvel ir, es az iras meg mindig nagy szerepet jatszik az oktatasban.

blackhairlady 2014.08.31. 17:56:42

@Turchi: Szerintem nem az amerikai tanarokkal van baj hanem magaval a tanarral, nemzetisegtol fuggetlenul. Hatalmas szerepe van az igazgatonak (a Zsuzsival ezt mar beszeltuk), hogy mennyit kovetel meg a tanaraitol. Ha jo az igazgato, akkor a megfelelo tanarokat tudja bevalogatni a csapatba, es akkor az oktatas minosege is jo lesz.
Nekunk szerencsenk volt/van, mert mindharom iskola ahova eddig jart a gyerekem, uj iskola volt, ahol az igazgato a helyzet magaslatan allt, es fantasztikus csapatot hozott ossze. Meg is latszik a state testeken, minden tantargybol elokelo helyen allnak ezek az iskolak.
Bevallom, nekem nagyon bejon ez az amerikai iktatasi rendszer, es ezt tenyleg nem elfogultsagbol irom.
Az meg hulyeseg, es abszolut a tanar hibaja, hogy az onallosagra valo neveles neveben szinte nem is tanit es nektek kell megkeresni az anyagot.

2014.08.31. 18:08:56

@blackhair-lady: Van igazság amit írsz, de a vezetők sincsenek toppon, rossz a válogatás. Szóval a kanadaiban 3 igazgató volt egymás után és mindegyik jó csinálta a dolgát. Itt most a második lesz, majd meglátjuk. A matek tanár, férfi, ő volt tavaly is, már megint hiányzik. Rendszeresen. Az egész iskola lusta mint a disznó. Ez is ilyen arab mentalitás. Már átvették ők is. Én a tananyaggal is elégedetlen vagyok meg a tájékoztatással is annak ellenére hogy a gyerek majdnem mindenből 100 %, csak nem tartom reálisnak. Szudáni tanártól mentsen meg az isten. Mert spórolásból felvesznek tesire, meg ilyesmikre helyi tanárokat is.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.08.31. 18:11:45

@DieNanny [SZ,CH]: "És nálatok a szülőnek kell megvenni a tabletet, vagy az iskola adja?"
Maganiskolarol van szo, szoval ezt a szulonek kell megvenni. Az allami tablet programrol pedig lsd. M.Peter ill. az en kommentemet alabb :)

blackhairlady 2014.08.31. 18:12:00

@M. Péter: Nalunk ez konkretan ugy mukodott tavaly, hogy tobb cegtol kert a negbizott tanar ajanlatot, pontos arakrol, reszletekrol. es ezt a tanarokkal is megbeszeltek, megszavaztattak, illetve a PTA-vel (szuloi munkakozosseg) is. Igy szuletett meg a dontes vegul a legmegfelelobb markarol es cegrol.

blackhairlady 2014.08.31. 18:14:41

@Turchi: Sajnalom, hogy igy van, az oktatas pedig igen fontos lenne. Ugy tunik nemzetisegtol fuggetlenul vannak jo es kevesbe jo tanarok, vezetok. Talan ugy gondoljak, hogy messze vannak a hazatol, ott azt es ugy csinalnak ahogy akarnak.
Orulok, hogy megerkeztel, remelem van mar aram:(

2014.08.31. 18:20:31

@blackhair-lady: Amikor áram van interternet nincs és fordítva.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.08.31. 18:34:18

@M. Péter: "A Los Angeles-i iPad botrányról hallottál?"

ó, persze, hogy hallottam :) Tavaly ezzel volt tele a helyi (LA) média. Úgy is mondhatnám, közvetve személyesen is érintve voltunk. Az egész program valóban egy jó iskola példa az itteni liberális város (ill. CA ) vezetés gondolkodására. Szoval csak kiegészitendő a sztorihoz:
szóval úgy gondolták, hogy szegény, hátrányos helyzetű állami iskolásoknak is meg kell adni a lehetőséget, hogy "minőségi" oktatáshoz jussanak, mint a magániskolákban, vagy esetleg jobb "gyerekanyaggal" rendelkező kertvárosi állami iskolákban (hozzá kell tenni, hogy az LAUSD - Los Angeles Unified School District az egyik legnagyobb iskolakörzet, ahova rengeteg belvarosi, lepukkant iskola tartozik, ahol sok a kisjövedelmű családból jövő, rossz körülmények között élő gyerek - főleg hispan ill. fekete).
Ebből az altruisztikus elvből kiindulva született a "zsenialis" ötlet az ipad-ek beszerzésére. Persze az egész 1. korrupció-gyanús 2. átgondolatlan project eleve fiasko, és most, egy jó évvel a kezdete után még mindig tart a botrány, ill. újabb részletek kerülnek a felszinre.
A sztori másik része pedig az, hogy a gyerekeknek kiosztott ipadek egy idő után kezdtek "elveszni". A gyerek csak bejelentette, hogy "sorry, it got lost", és kapott egy masikat. Aztán - minő véletlen - Craislisten és egyéb adok-veszek oldalakon megsokasodtak az ipad eladások. Itt jövőnk a történetbe mi: ugyanis tavaly ősszel, amikor a lányom a middle school-t (6.osztaly) kezdte, kellett vennünk neki is egy ipadet, ami iskolai követelmény. Úgy gondoltuk, jó lesz neki egy használt, nem ruházunk be egy újba, igy akadtunk a Craislisten egy jó allapotban levőre. Meg is vettük, majd pár nap után, amikor a lányom valamiért levette a tartóját, a hátulján ott volt az LAUSD leltárszáma...Na, a férjem ezután hivta a rendőrséget, és bejelentette a dolgot. (nem akartunk egy lopott ipadet megtartani) Ők szépen visszavették, és továbbitották az iskolakörzetnek.
Nem ez volt az egyetlen eset, hogy ilyesmi előfordult...
Ja, és persze az már csak hab a tortán, hogy az iskolákban használatos ipad-ek biztonsági kódját pár perc alatt ki tudták játszani a diákok, és órákon szépen elszórakoztatták magukat az interneten, ahelyett, hogy a tanulással lettek volna elfoglalva.
Szóval a lényeg, hogy a "hátrányos helyzet " leküzdésében nem a technika kellene, hogy a lényeg legyen, hanem a minőségi oktatás.
Tudnék még mesélni érdekes sztorikat az itteni (liberális) belpolitikáról, akit érdekel, szóljon :))

blackhairlady 2014.08.31. 22:01:59

@Zsuzsi65: Na akkor belecsoppentetek egy amerikai korrupcios botranyba:)))))))))0 Nem semmi tortenet. Ugy latszik mi jo heleyn lakunk, nem tudok ilyen botranyokrol, pedig rendszeresen nezem a helyi hireket, olvasom a neten is oket, biztos lett volna nagy visszhangja.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.08.31. 22:31:32

@blackhair-lady: Hat igen, itt is vannak ilyenek :) Nem akarok elfogult konzervativnak latszani, (es biztos vagyok benne, hogy lehetne mindket oldalrol peldakat felhozni), de - legalabbis itt Ca-ban - a liberalis kormanyzas varosi es CA allami szinten produkal jo kis sztorikat...Ezt csak azert irom le, mert ez is hozzatartozik az USA-rol alkotott arnyalt kephez. Itt sem minden fekete v. feher, minden szuper, v. eppen az ellenkezoje, minden rossz (ahogy manapsag kicsit divat lett Mo-n beallitani Amerikat :)

Rovid kis pelda: valasztasok elott allunk, igy termeszetes, hogy most kereszttuzbe kerult a jelenlegi, demokrata governor, Jerry Brown (aki a legoregebb jelolt, mar harmadszor indulna, ha jol emlekszem), ill. Neel Kashkari, aki mersekelt, es sok republikanus szimpatiajat kivivta. A dem. kormanyzo kisse orult otletet, miszerint egy szupergyors vasutat akarnak kiepiteni San Franciso elovarosa(i) ill. Los Angeles (elovarosai) kozott, nagyon sokan tamadjak. Csak hatalmas penzeket von el a koltsegvetesbol, nem hozna be az arat, mivel a kaliforniaiak tobbsege alapvetoen autoval kozlekedik, vagy esetleg repulovel teszi meg ezt a tavolsagot - az utobbival ez kb. 1 ora, mig kocsival 7-8. A project nem hozna be egeszen downtown LA-ig a vonalat, hanem kb. 2 oranyira, ahonnan valahogy be kell jutni a varosba...szoval eleve egy nevetseges otlet, raadasul adokat kellene novelni, hogy ezt finanszirozni tudjak, ami aztan vegkepp nem tetszene a kaliforniaiaknak...Szoval a jeloltek vitajanak egyik resze lesz ez is...
Szoval ez csak erdekesseg, a magyar lapokban ca-i belpolitakarol valoszinuleg ritkan esik szo :))
www.nytimes.com/2014/06/05/us/politics/kashkari-beats-tea-party-foe-in-california-governor-race.html Kivancsi vagyok, a csutortoki vitaban hogyan fognak szerepelni. Kaskarit tobbszor hallottam, egy energikus, fiatal, a republikanusok uj generaciojat kepviselo ember.

blackhairlady 2014.08.31. 22:42:32

@Zsuzsi65: Na ez a szupergyors vasut ugylatszik ragalyos, mert itt meg Dallas-Houston kozott karnak epiteni egyet. Es pont azon gondolkodtam en is, hogy a vasutallomasrol hogyan kozlekedik tovabb az utas? Mer ugye sem a 4-es metrora sem a 4-es 6-os villamosra nem tud felszallni.

Amikor itt volt a sok valasztos, it tis mentek a reklamok a tv-ben, igencsak anyaztak egymast, akkor rajottem, hogy a politikai kultra itt is (es szerintem mindenhol) ugyan az mint otthon, a kulonbseg, hogy angolul beszelnek a szereplok nem magyarul.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2014.09.01. 02:20:33

@blackhair-lady: Mondjuk a P+R egy megoldas helyi viszonylatban, de nem ezeknel a hosszu tavu vonalaknal :)

blackhairlady 2014.09.01. 04:50:40

@Zsuzsi65: Igen, ha epitenek kozvetlen a vasutallomas melle ilyen parkolot ( aferjem is ezt hasznalja mivel a belvaros kellos kozepebe koltozott az egesz irodahaz), no d emi van ha olyan helyre mesz ahova mar nem jar busz, ami ugye itt Amerikaban a belvaroson kivul kb minden kornyek. Kivancsian varom a fejlemenyeket ahirekben.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása