oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. május 09. 06:51,  Majdnem itthon, de mégsem 352 komment

2014. május 09. 06:51 Határátkelő

Majdnem itthon, de mégsem

Pozsony történelmileg és a jelenben is érdekes hely, hiszen a magyar határtól nem messze lévén ezer szállal kötődik Magyarországhoz, valahogy mégis az az érzésem, hogy nem ismerjük igazán. Pedig ott is dolgoznak magyarok (például mai szerzőnk, Zsolt), akik a határátkelés egy egészen különleges helyzetében vannak.

cím_9.JPG

„Több mint 3 éve dolgozom és részben élek Pozsonyban. Az ottani életről szeretnék pár érdekességet megosztani. Kérem az olvasót, semmiképp ne általánosítson ebből egész Szlovákiára. Ahogy Magyarországon is, a budapesti életvitelnek szinte semmi köze sincs egy somogyi kisváros, vagy csongrádi falu mindennapjaihoz.

Az eddigi bejegyzések alapján megpróbáltam hétköznapi témákra fókuszálni. Azokra, amikről – bár szomszédos országról van szó, mégis – kevesen tudnak, és sok téves előítélet kering.

Miért döntöttem Pozsony mellett?

Akkoriban épp munkát kerestem. Hosszabb idő után szinte egyszerre vettek fel itthon két céghez, és egy nemzetközi álláskereső oldalon keresztül kaptam egy pozsonyi megkeresést.

Mivel már egyetem alatt is szerettem volna világot látni, és éppen párkapcsolatban sem voltam, elfogadtam a pozsonyi állásajánlatot. Ráadásul pénzügyileg is egyértelmű volt a szerződés előnye. Úgy terveztem, hogy a hétvégéket itthon töltöm, így a családi és a baráti kapcsolatok megmaradnak.

Röviden a történetem

Emlékszem, első utamon a vonaton, útban a „távoli” országba, megnyugvással töltött el, hogy a Szlovákiában felszállók is magyarul beszélnek. Ezt a kellemes első benyomást csak fokozta, hogy pozsonyi taxisom is egy jókedélyű, magyarul kitűnően társalgó úr volt.

Az első időben Pozsonyban dolgoztam és ott is éltem. Nagyjából hétvégente hazautaztam, terv szerint. Első két hetemet az azóta bezárt monumentális szocreál Hotel Kyjev-ben tölthettem. Az épület bontása a méretei és elhelyezkedése miatt ugyanolyan problémás, mint a pécsi magasház esetében.

Néhány hónap után érdekes állapotba kerültem, ami azóta is tart. Be kell valljam, új élethelyzetemnek és vele a kétlakiságnak is köszönhetően hatalmas szellemi szabadságot kaptam.

A magyarországi mindennapokból kiszakadtam (TV-t nem nézek évek óta). Folyamatosan követem az otthoni gazdasági, politikai és társadalmi történéseket, de már görcs nélkül, felszabadultan. A nyelvi hiányosságok miatt viszont a szlovák napi apró-cseprő problémákról, pletykákról sem tudtam sose.

Később összeismerkedtem Pozsonyban egy vidám, nyitott és intelligens szlovákiai magyar lánnyal, akivel rövidesen össze is költöztünk. Általa hirtelen megismertem a pozsonyi szlovákiai magyar értelmiség jó részét.

Másrészt sok olyan dolgot tudtam meg Szlovákiáról, Pozsonyról, az ottani emberekről és gondolataikról, amit csak sok éves ottlét után, szép lassan kap meg egy külföldi egy idegen országban. Ezzel sok előítéletem és tényként kezelt információm alapjaiban íródott át.

pozsonyi vár éjszaka.JPG

Nagyjából két év után egyre erősödött bennem az az elhatározás, hogy hosszú távon nem szeretnék Szlovákiában élni. Az okok részben praktikusak: egyrészt nem beszélek szlovákul, és nem is terveztem megtanulni a nyelvet. Így viszont egy egyszerű ügyintézés is nehezebb pl. autószerviz, orvos, hivatalok, stb.

Másrészt a megmaradt baráti kapcsolataim szerettem volna megtartani, harmadrészt kihasználni azokat a lehetőségeket, amiket a nagyvárosi élet Budapesten adni tudott korábban is.

Szerencsére párom rugalmas volt a lakhely váltás szempontjából. Szóba került több opció, de végül visszaköltöztünk Budapestre. Azóta innen ingázok hetente Pozsonyba, barátnőm pedig itt talált állást.

A munkámról és a cégről pár érdekesség

Üzleti és informatikai elemző vagyok egy nemzetközi BSC-ben (szolgáltató központban). A cég Pozsonyban központosította pénzügyi, beszerzési, IT és HR tevékenységeit. Az európai mellett ugyanilyen központ üzemel Ázsiában is – Kína hatalmas üzleti súlya és a globális lefedettség (időeltolódás) miatt.

Nagyon sokféle nemzetiség dolgozik együtt. A nagyjából 1400 itt dolgozó kb. 10%-a külföldi kb. 35 különböző országból, és ehhez jönnek még a szlovákiai magyarok helyi kisebbségként.

Tovább erősíti a multikulturális hangulatot, hogy különféle országokkal, régiókkal és globálisan projekteken dolgozik mindenki. Ez szinte egy szigetté teszi az ilyen cégeket az adott városban / országban.

Mivel az angol a kommunikációs nyelv, szlovákul érteni&beszélni nem lényeges kérdés – természetesen ha szigorúan a munkát nézzük. A pletykák, informális baráti kapcsolatok terén bizony már meghatározó az anyanyelv.

Egy példa a multikultúrára: indiai, bolgár, mexikói kollegákkal Szlovákiában indiai étteremben ebédelni, és – amin csodálkoztam és nevettem az elején, hogy – a két indiai (a pincér és a kollégám) is csak angolul értik egymást. :)

Hviezdoslav-tér,  Jobbra látható az amerikai nagykövetség katonai támaszpontja. Szemben az opera, tőle balra az USA második legerősebb bástyája, a McDonald's.JPGHviezdoslav-tér. Jobbra látható az amerikai nagykövetség katonai támaszpontja, szemben az Opera, tőle balra az USA második legerősebb bástyája, a McDonald's

Az IT kicsit más

Az IT-n sokszor nincs jelentősége annak, hogy ki, hol, melyik városban, országban vagy akár otthonról dolgozik. Nemzetközi projekteket visz, illetve rendszereket támogat mindenki, és a vezetőink is külföldön vannak.

Eddigi tapasztalataim alapján csak a legjobbakat tudom írni a szlovák munkatársakról. A legtöbben az elejétől mindenben maximálisan segítőkészek és jó fejek voltak. Természetesen a fiatalabbak rugalmasabbak, jobban beszélnek angolul, több idejük van, így velük alakult ki jobb kapcsolat. Akikkel nem, azok is inkább semlegesek, mások pedig introvertált típusok, pontosan úgy, ahogy egy IT-st elképzelnek a kívülállók. ;)

Gyorsan elkezdődtek a közös esti sörözések. Az egyik első hétvégére nagy hirtelen máris egy informális csapatépítőre is meginvitáltak a hegyekbe. Bár nem tudtam menni, de ez a gesztus egy ilyen szituációban nagyon jól tud esni.

((Kitekintő megjegyzés

Pozsonyban ezen üzleti központok (SSC/BSC) súlya az egyetemisták és főiskolások foglalkoztatásban még nagyobb, mint Budapesten. Emiatt és emellett úgy érzem, Pozsonyban valamelyest alacsonyabb az igazán magas szellemi hozzáadott értékű, kreatív munkalehetőség.

A sok új központ és nyitott pozíció már évek óta generálja a munkaerő Pozsonyba áramlását, és ez elképesztő módon pörgeti felfelé az ingatlanárakat a környéken.

A jellemzően indiai és kínai olcsó és egyre jobban képzett munkatársak abszolút versenyképesek ezeken a területeken, és általában motiváltabbak az ottani jóval nagyobb verseny miatt. Ez indukálhat változásokat az SSC, BSC iparágban a közeljövőben Pozsonyban és Budapesten is.))

Nyelvek, kommunikáció: angol, magyar, szlovák

A szlovák nyelv a szláv nyelvcsalád tagja. A szlovákok teljesen értik a csehet, de nem sokan beszélik, és ez oda-vissza érvényes. Továbbá a szlovákok Horvátországban és Lengyelországban se vesznek el. A csehekkel amúgy olykor vannak vicces csatáik, jó szomszédhoz méltóan a legnagyobb ellenfelek pl. fociban, hokiban.

Mivel kezdetben teljesen bizonytalan volt, meddig maradok, nem kezdtem el a nyelvet tanulni. Közben – ahogy sokszor megesik - az átmeneti helyzetem állandósult, de a nyelv ügyben nem léptem tovább. Nem igazán volt rá szükség – bár minden bizonnyal segítene jobban integrálódni.

Mivel párom baráti köre szlovákiai magyarokból áll, velük egyértelmű a kérdés. Mindenki mással pedig angolul kommunikálok. Mivel egyikünk sem angol anyanyelvű, ezek a beszélgetések természetesen sokszor jóval egyszerűbbek az itthon megszokottnál. De sok esetben ez is tud pozitívum lenni, így a lényegre koncentrál mindenki, nem a vég nélküli „szájtépésre”.

Érdekes az itteni magyarok nyelvtudása is. Mivel nem lehet általánosítani, sokan a szlovákok és magyarok közül is tévedésben vannak ezzel kapcsolatban. A szlovákiai magyarok nagyon eltérő szinten beszélik mindkét nyelvet.

A nyelvtudás attól függ, milyen környezetben nőttek fel (magyar, szlovák, vagy vegyes), milyen oktatásban részesültek, és felnőttként hol élnek. A kétnyelvűség és a többség nyelvi elvárása sokuknál kommunikációs stresszt okoz. Mind szlovákul, mind magyarul nehezebben fejezik ki magukat.

pozsonyi plázs.JPG

Na és mi a helyzet a szlovákokkal?

A nagy kérdés, ami sokakban felmerül Szlovákia kapcsán: hogy jövök ki a szlovákokkal? A válasz: remekül. Bár tény, hogy a közös történelmünk nem épp felhőtlen boldog menetelés. Soha semmi problémám nem volt, persze nem is keresem a bajt. Ahogy írtam, a szlovák kollégák az elejétől fogva nyitottak voltak.

Inkább én vagyok lassabban megnyíló típus, tehát rajtam múlt és múlik, hogy mennyire sikerül integrálódnom. Egy idő után szinte minden társaságban kiderül, hogy van, aki beszél, vagy ért magyarul egy keveset, illetve van magyar rokoni, baráti kötődése.

De mivel sok szlovákiai magyart megismertem, tudom, hogy a helyzet, természetesen, nem ilyen rózsás és egyértelmű. Ők gyerekkoruktól többször szembesültek változó intenzitású magyarellenes reakciókkal. Ezek a frusztrációk felnőtt korban is megmaradnak és megnyilvánulhatnak abban, hogy sokan nyilvános helyen nem szívesen vagy halkabban beszélnek magyarul.

A szlovákiai magyarok zöme szlovák állampolgár szeretne maradni. Természetesen szabadon megőrizve magyar identitásukat. Ezt sokan nem értik meg Magyarországon. Erőszakosan lépnek fel a határon túli magyarság vélt érdekeiért, majd szépen hazamennek a biztonságos otthonukba. Viszont sok kárt, konfliktust és problémát okoznak az odaát élőknek.

Milyennek látnak minket, magyarokat a szlovákok?

Az átlag szlovák annyit tud a magyarokról és az itteni történésekről, mint amennyit mi magyarok hallunk Szlovákiáról, és tanultunk a közös történelemről. Tehát főként azt és úgy halljuk a különböző csatornákon keresztül, amit a helyi és nagypolitikai szereplők szeretnének kommunikálni.

Sajnos az együttműködésre való törekvés döcög. A radikálisan nacionalista pártok rendszeresen előhúzzák itthon a szlovák, Szlovákiában a magyar „kártyát”. Pedig szlovák magyar két jó barát... lehetne.

Tapasztalataim szerint a szlovákok szinte egyáltalán nem járnak Magyarországra. Egy szlovák, ha nyaralni indul, a Balaton helyett szívesebben megy le az Adriáig (hisz a nyelv is ismerős). Télen pedig a Tátrában vagy Ausztriában síel mindenki.

A magyarok egy kisebb része síelés vagy túrázás céljából eljutott a Tátrába. De ahogy tapasztaltam, Pozsonyba vagy más városokba már nem. Így a szlovák emberekkel és a szlovák kultúrával (a sztrapacskán túl) nem sikerült megismerkedni.

A mindennapokról

Ételek

- Pozsonyban nagy kultúrája van a sörházaknak. Olyasmi, mint a német verzió, természetesen itteni sörökkel és ételekkel. Gyakorlatilag folyamatosan tele vannak a jó helyek, hétköznap is mennek munka után az emberek, esznek valami jót, és leküldenek pár korsóval (male/velke pivo) mellé.

- Jellemző ételek: bryndzové halušky (sztrapacska), kapustnica (káposztaleves krumplival kolbásszal), nakladaný hermelín (olajban hagymával pácol camembert sajt, borssal és paprikával fűszerezve, friss kenyérrel), knedľa (knédli) mindenféléhez; placky (tócsi), lokša (krumplis palacsinta) libához lilakáposztával, cigánska pečienka (zsemlében hús, sok grillezett hagymával és mustárral)

- SAJT-ok és tejtermékek: mindenféle tejtermék kitűnő, amire pár magyar importőr már le is csapott.

- A belvárosi ebéd-menü ára jellemzően 3,5-6 EUR közt mozog, és minden étterem kínál ilyet. Mivel saját menzánk nincs, így mindennap máshol ehetünk, kellemes 5-10 perces sétával egybekötve. Az étterem-felhozatal is elég változatos és nemzetközi. Kintlétem alatt indiai barátomnak köszönhetően szerettem meg nagyon az indiai vegetáriánus ételeket.

- Éttermekben szinte mindenhol értenek angolul és van angol étlap.

- A „A hol ebédeljünk?” link segít eligazodni (ide kattintsatok!)

Mark Twain hajókocsma.JPGMark Twain hajókocsma

Italok, azaz sörözés

- Borok: ahol megterem a szőlő, tehát a déli területeken, ott sok helyen igen jó minőséget tudnak előállítani. De összességében (még) nem túl fejlett a borkultúra. Átlag éttermekben, kocsmákban messze nincs olyan kínálat, mint Magyarországon.

- Sör: nemzeti ital; viszont itt nem venném külön a cseh és szlovák márkákat, mivel úgy láttam, kedves barátaim is mindkettő közül választanak. A legnépszerűbbek a Zlatý Bažant, Kozel, Krušovice, Budweiser, Pilsner Urquell, Staroprameň és a sörözők saját főzésű sörei.

- Rövid: slivovica (szilvapálinka), hruškovica (körtepálinka), Becherovka. És bár ugyanúgy nemzeti ital a pálinka ottani megfelelője, semmi hype nincs körülötte.

Építészet

A városban eklektikusan váltakoznak az óváros fantasztikusan jó hangulatú utcái, a véletlenszerűen elszórt menő új iroda és lakó tornyok, a régi rendszer hatalmas kül- és belvárosi panel szörnyei.

Talán annyiban más bármi itthonihoz hasonlítva, hogy minden erősebb: a belváros egységesen rendezettebb és szebb, a „felhőkarcolók” magasabbak, a lakótelepek nagyobbnak hatnak, a stíluskeveredés erősebb és véletlenszerűbb. Mindez egy gyönyörű helyen, három ország határán, a Duna partján, a Kis-Kárpátok lábánál.

A cél egy 80as évekbeli hatású fotó volt Pertazalkarol(Ligetfalu), Pozsony legnagyobb keruleterol. 110,000 ember él itt panel lakásokban.JPGA cél egy nyolcvanas évekbeli hatást mutató fotó volt Pertazalkáról (Ligetfalu), Pozsony legnagyobb kerületéről. 110 ezer ember él itt panel lakásokban.

Zene: (koncepció nélkül felvillantva pár nevet)

- Richard Müller – a szlovák Presser vagy Zorán

- Polemic – népszerű pop-ska / reggae csapat, ajánlom pl. az „Ahoj” c. ska számukat

- híres a petržalkai getto-hiphop – Petržalka Pozsony – régen hírhedt - városrésze; a budapesti VIII. ker.-nek vagy BAZ-megyének felel meg

Klubok

- NuSpirit Bar & Klub: minden, ami Pozsonyban zeneileg progresszív / alternatív vagy csak szimplán érdekes és szórakoztató

- KC Dunaj: mint a régi Corvin-tető; szintén sok érdekes alternatív és kortárs zene, koncert, filmfesztivál stb. helyszíne. A hely érdekessége még, hogy az ötletgazda szlovákiai magyar.

- Radosť: egy kicsi alternatív hely, kimondottan progresszív elektronikus zenékkel, barátságos

- És persze van még több disco, amiket nem ismerek.

Szlovákiában autóval

- Ha Szlovákia és Csehország, akkor Škoda. Vicces, de a szó jelentése „kár” (pl. Škoda! = De kár! ). A VW, Kia és PSA is nagykapacitású gyárakat telepített az országba. Így lett Szlovákia 2012-re 171 autó / 1000 fővel világelső az egy főre eső autógyártásban. Ez egyben a teljes ipari teljesítményük 41%-át is adja.

- Sajnos minimális az ország autópálya ellátottsága. Mivel nem olyan jelentős tranzitország, mint pl. Magyarország, ezért ilyen célra jóval kevesebb EU-s forrást kapott. Az utak átlagos minősége megegyezik az itthonival.

- A vezetési kultúra ugyanolyan, mint itthon, pl. a gyalogosátkelőt még sokan tanulják értelmezni.

- Intenzív a rendőri jelenlét. Főként az elején éreztem úgy, hogy „mindenhol ott vannak”. Mérnek és állandóan büntetnek. (A magyar rendszámot még nem tudjak utolérni Magyarországon, ez kölcsönösen igaz a szlovák rendszámra itthon.)

Pozsonyban is a tavasz a legjobb

Tavasszal napról napra egyre több ember lófrál és ücsörög kint a városban, főként este.

Pozsony belvárosában élek és dolgozom. Időm legnagyobb részét az óvárosban és közvetlen környékén töltöm. Ez a legjobb időszak, viszonylag kevés a turista, de már szép az idő. Nyugalom és igazi városi zaj-mentes csend van. És közben mégsem kihaltak az utcák, terek. Ilyen nincs Budapesten.

Na és a nők..., persze ebben magyarként semmi nagyon meglepő nincs, de Pozsony is legalább olyan szép! ;)

Sport

- A szlovákok, ha csak tehetik, hokit néznek, mert van jó csapatuk. 2011-ben tavasszal itt rendezték a jéghoki világbajnokságot. Fociban szintén egészen jól állnak.

- Tátra és a túrázás intézménye! Nagyjából minden szlovák túrázik és síel, amikor csak teheti. És sokszor mennek fel a kis hétvégi házakba a hegyekbe.

- Népsport a görkorcsolyázás a pozsonyi Duna gáton. Vannak, akik kőkeményen edzenek, és persze vannak, akik inkább a sörért mennek a gát melletti kis sörözőkbe.

Még pár apróság a napi életből

- Lakásbérleti árak: külvárosi garzon panelban ~400 EUR-tól. Szoba a belvároshoz közel ~250EUR-tól.

- Üzletek: van Billa, de amúgy a felhozatal ugyanaz, mint itthon. Termékek: a húsok minősége és a választék gyengébb, ugyanez tejtermékből erősebb.

- Pozsonyi tömegközlekedés: korrekt. Már rég túl vannak a szigorú népnevelő fázison, amivel a BKK most itthon próbálkozik. Elektronikus bérletrendszer működik, és a jegyek időtartamra szólnak, bármennyi átszállással. Szinte senki nem lóg (feketézik, ahogy a szlovákiai magyarok mondják), ugyanis kb. 10 éve kampányszerűen és kőkeményen beleverték az emberek fejébe igen szigorú ellenőri fellépésekkel, hogy az nem pálya. Ha valakit mégis lógáson kapnak, nincs hiszti, hanem kifizeti a bírságot. Árak: havi bérlet ~28EUR (40EUR a büntetés)

- Taxi: Pozsonyban keresleti a piac, azaz a taxis szívességet tesz, ha elvisz! Legalábbis mindig ez az érzésem. Az alap, hogy megkérdezik, hova mennél, és ha nem tetszik a cím, mert pl. túl közeli, akkor bukta. Még akkor is, ha van minimálisan fizetendő fuvardíj. A külföldieket a hiénák itt is kőkeményen lehúzzák.

- Vonatok: Keletiből indul, olcsó, Bp-Pozsony 2,5 óra.

- Busz: Bp-Pozsony, StudentAgency-vel olcsón, kényelmesen kb. 2,5 óra.

- Pozsonyból repülni is lehet, de kevés járat van. Viszont a schwechati reptérre éjjel-nappal óránként el lehet jutni busszal.

- A Bevándorlási Hivatalon kívül (!!), a legtöbb helyen beszélnek angolul.

- Bérek: a közszférában változóak pl. a pedagógusok többet keresnek, mint Magyarországon. A versenyszféra is átlagosan valamivel jobban fizet, mint itthon.

- Karácsonyi vásár pozsonyi módra: van sok jó kaja, korcsolyázás, sok árus az óvárosban, és mégis valahogy családias a légkör. Tetszett, mert úgy éreztem, ide az átlag pozsonyi is szívesen jön ki, míg Budapesten az árak miatt már rég valami másról szól a történet.

Pozsony hangulatát összességében egy vidéki magyar nagyvároshoz – talán Győrhöz vagy Miskolchoz - tudnám hasonlítani. Az ízek, az árak, az emberek, a szép nők, az épületek, a tempó - mind nagyon erre emlékeztetnek. Persze, érdekességképp nem érteni mindent és mindenkit. És ez sokszor nemhogy nem zavaró, hanem segít kiszűrni a felesleges idegesítő apróságokat.

Néhány hete láttuk Budapesten a Katonában az Illaberek című előadást. A darab tökéletesen bemutatta az emigrációhoz kapcsolódó érzéseket. Ezek kavarognak bennünk is, és rendszeresen beszélgetünk erről itthoni és már emigrált barátainkkal is. Jelenleg a nagy kérdés, hogy végleg hazajövök-e, vagy megyünk tovább egy német / angol nyelvű országba.

Végezetül mindenkinek ajánlom a pozsonyi óvárost és a Duna partot. Elképesztően jókat lehet itt enni és inni. Mindenképp megér egy bő fél napot. Csak 2 óra Budapesttől.”

A kommentelési szabályokról itt olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Szlovákia Pozsony

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr416138491

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.05.09. 22:55:00

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]:
Nem akartalak letámadni, ki tudja, hogy vágysz-e egy új szomszédra :)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.05.09. 23:02:16

@Kövérmadár [swe]: Ugyanmar, egy zakkanttal tobb vagy kevesebb a Facebookomon mar mit szamit? ;)

Amugy kerestelek mar en is fenn par honapja, de valahogy nem talaltalak meg. Pedig meg helyzeti elonyom is volt mert tudtam a neved.

2014.05.09. 23:05:46

@Excsimóta: En magasra tettem a mercet. :) Es az a 10 ev is jo volt, csak belul tudtam hogy tobbre vagyom. Nezd Maslow szuksegletek hierarchiaja piramisat - aki ujra kezdi valahol az eletet, annak ido kell mig ezt felepiti, ujraepiti. Amig az ember egzisztencialis problemakkal kuzd, addig nem fokuszal emberi kapcsolatokra, tarsadalmi problemakra, de ahogy maszik fel a piramison, ugy lesz ez, es sajat statusza a tarsadalomban egyre fontosabb. En is szeretnek meg tovabb fejlodni - elerni abba a stadiumba amikor vissza akarok adni masoknak, nemcsak mas bevandorloknak, hanem a helyieknek is.

@Kövérmadár [swe]: Ez nekem is tetszik.

bikmakk · http://srbija.blog.hu 2014.05.09. 23:09:10

Ennyi kommentet nincs kedvem végigolvasni; lehet, hogy már előkerült. DE:

"A szlovák nyelv a szláv nyelvcsalád tagja."

Na, ez így butaság. Nincs olyan, hogy "szláv nyelvcsalád". Indoeurópai (régiesen: indogermán) nyelvcsalád van. Ez egy jó nagy nyelvcsalád, beletartoznak az indoiráni nyelvek (pl. hindí, urdu, perzsa, stb. stb.), az újlatin nyelvek (olasz, francia, spanyol, portugál, román, katalán, stb.), a germán nyelvek (angol, német, holland, dán, norvég, svéd, izlandi, stb.), a görög, az albán, az örmény, a balti nyelvek (lett, litván) és a szláv nyelvek is. Plusz egy rakás kihalt nyelv, mint pl. a hettita.

A szláv nyelvek egy valaha egységes ős-szláv nyelvből erednek. Mivel erről az ős-szlávról nem maradtak nyelvemlékek, ezért ezt a nyelvet csak rekonstruálni tudjuk a ma is létező szláv nyelvek, valamint a mára már irodalmivá vált óegyházi szláv nyelv alapján (ez utóbbiról rengeteg nyelvemlék maradt, de ez sem volt egységes). A rekonstruálást persze segíti, hogy a szláv nyelvek nagyon hasonlítanak egymásra, a köztük lévő kölcsönös érthetőség szintje meglehetősen magas. Persze a szláv nyelveket is lehet további csoportokra bontani: nyugati szláv nyelvek, keleti szláv nyelvek, déli szláv nyelvek. A szlovák és a cseh nyugati szláv nyelvek. Ketten együtt történelmileg mindig is dialektus-kontinuumot (folytonosságot) alkottak. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy ha valaki elindult Csehország nyugati részéből kelet felé, akkor úgy tudott elérkezni mondjuk Kassa tájékára, hogy minden egyes útbaeső településen csak egy kicsit beszéltek másképp az emberek, mint az eggyel előbbi településen. A cseh és a szlovák közötti mai különbség (megint csak leegyszerűsítve) azért alakult ki, mert annak idején, amikor sztenderdizálni szerették volna őket, akkor más-más nyelvjárást választottak a létrehozandó irodalmi nyelvek alapjául. (Érdekesség, hogy a cseh nyelvű bibliafordítás miatt sokáig például a Pesten élő szlovákok, mint ahogy Petőfi evangélikus tanítómestere, Ján Kollár is, igazából cseh nyelven, vagy legalábbis erősen "csehes" dialektusban prédikáltak, illetve alkottak.) A modern szlovák nyelv alapja egy közép-szlovákiai nyelvjárás lett, és tudatosan éppen azért lett így, hogy különbözzön ettől a korai, "csehes" irodalmi nyelvtől.

Papagály (törölt) 2014.05.09. 23:32:21

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]:
a másik a "beilleszkedéssel", hogy kíváncsi lennék, hogy ha valaki 30-50 évesen mondjuk ózdról pécsre költözik, ott mennyi helyi ismerőse lesz két év múltán.
egyszerűen korfüggő is ez az ismerkedősdi. a legtöbben 25 éves korukig megismerik azokat az embereket, akiket, s ezt követően már igazán fontos új és szoros kapcsolatok inkább csak kivételes esetben alakulnak ki.

pappito · http://pappito.com 2014.05.09. 23:33:28

@Th's child: " Aztán persze minden rendbejön -- na és pont ez a rendbejövetel a legnagyobb kapcsolatgyilkos. Hirtelen nem lesztek annyira egymásra utalva, és kitágul a világ mindkettőtöknek, ami ha nem egyszerre történik, akkor lehet is elkezdeni egyezkedni, hogy ki melyik bútort tartsa meg."

az a kapcsolat amit csk a közös córesz tart egyben úgyis halálra van ítélve, kár ezt az emigrálásra kenni. Ha meg a kapcsolat működik, akkor nincs az a stressz, probléma, nehézség amiben ne jelentene előnyt, hogy együtt néztek szembe vele.

Az biztos, hogy a kivándorlás próbaköve a párkapcsolatoknak, de az egészséges, erős kapcsolatoknak biztos nem gyilkosa.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.05.09. 23:37:04

@Papagály: Igen, a kor is elég nagyot rug a labdaba. Plane ha valahol csalad is van, esetleg tobb gyerekkel. Ha nincs a kozelben a nagyi, mint konstans elerheto bebiszitter (marpedig kulfoldon ritkan van keznel egy nagyi), akkor nem mindenki tudja olyan konnyen megoldani a szocializalodast. Mar csak ido es energia hijan is.

33621 2014.05.09. 23:43:02

@diggerdriver: Őcsi Debrecenbe azért más is motorozott nem csak Klappol. Én is voltam az ETZ vel az NDK-ba. Két hét alatt mentünk 4200Km-t. Felmentünk Rostokig meg Bad Doberánig, ill lejöttünk egészen a szász Svájcnak mondott részig.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.05.09. 23:51:23

@Th's child: Ugyanakkor a puding probaja az eves, nem?
Attol meg, hogy esetleg nem merem a pudingot megkostolni es mindig tologtatom a hutoben mert felek hogy szar ize lesz... attol meg az a puding nem lesz jo, nem?

Ha valakinek a parja rogton lelep, amint el tudja magat tartani es nem fugg a masiktol... hat az akkor annyit is ert szerintem. Es ez jobb ha az elejen derul ki, mintsem 8 ev kenyelmes es nyugodt hazassag utan az elso krizishelyzetben. Szerintem.

gergius 2014.05.09. 23:54:38

Na ez erősen az OT OT-ja, de aktualitása miatt nagyon is határátkelőre való téma az alábbi linken:

Cím: Kiebrudalja túl drága ügyfeleit a Citibank [Index]
index.hu/gazdasag/2014/05/09/kiebrudalja_tul_draga_ugyfeleit_a_citibank/

A kérdés ennyi lenne csupán:

Vajon ezért is haza kell majd utazni személyesen vagy ők csak úgy zsupsz felbonthatják a szerződest ha te külföldön vagy?

átlátó 2014.05.09. 23:54:38

Ebbe az elmeletileg szep magyar varosba, tavaly nyaron Becsböl atugrottunk, hogy megnezzük, mi ujsag... ennyi tagelt hazat es szemetet valahol Plovdiv környeken lattam utoljara ugy 1990-ben...a var körül, valami kisvendeglöben az elelmezes jo volt...valami külvarosi lakotelepen annyi cigany volt, hogy nem keves, kisse lassan haladoztam a kicsinyke csopperral, mert belekeveredtem a susnyasba...hat kezdtek körbevenni...pedig jol lathatoan van egy kromozott balta is fölszerelvenyezve ra...ennyi nekem eleg volt Bratislavabol. Pozor az egesz...

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.09. 23:54:38

@33621: Még szerencse hogy nincs szavazati joguk.

pappito · http://pappito.com 2014.05.09. 23:58:45

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: de ha találsz helyi barátokat akik esetleg vigyáznak a gyerekre, hogy legyen időd szocializálódni, az megoldás lehet :)

SzZoole 2014.05.10. 00:00:56

@33621: ja,szerintem sincs koze annak az idiota Lezer Johny beszolasahoz a norveg kormany fele,sot biztos vagyok benne.

Papagály (törölt) 2014.05.10. 00:07:34

"Tedd szét a lábad! Ez az! Jobban, nagyobb terpeszbe! A fenekedet egy kicsit lejjebb, úgy, a lábfejedet meg fordítsd befelé! Ez az, így jó lesz!
A fölgerjedt férfi kivörösödve instruál, rekedten hadonászik: hóekézni tanít a sípályán. A fölgerjedt férfi ugyanis arról ismerszik meg, hogy el akarja magyarázni, amit nem értesz, meg akar tanítani valamire, amit nem tudsz: biciklizni, hóekézni, hasilélegezni, vezetni, vékony palacsintát sütni, pillangózni, ütvefúrni, egyáltalán, bevezetni az élet dolgaiba, a tutiba, a hetedik mennyországba. A fölgerjedt férfi megáll a Notre Dame előtt, szemüvegszárral hadonászik, és hangosan azt mondja: gótika. Forgatja az étteremben a borosüveget, elolvassa a címkét, majd mélyen a szemedbe nézve elismétli a bor nevét, hozzátéve az évjáratot.

Gótika, cuvet, hóeke. Ilyenkor csak bólogatni érdemes, néha csodálkozni, hogy tényleg? Középkor?! Nagy sebességnél is? Magától kiold?!!! És nem ragad oda?

Az élet bonyolult, kiismerhetetlen, csapdákkal teli dzsungelében elhelyezi az útjelzőtáblákat, melyekre általában az van írva, hogy ÉN, ÉN, és innentől elég rá hagyatkozni, nem kell többé botladozva keresgélni a helyes utat, mert ő már nyújtja is a karját, gótika, cuvet, tedd szét a lábad."

(Tóth Krisztina: Nagy vonalakban a női szexualitásról
www.zetna.org/zek/folyoiratok/101/toth.html)

remek szöveg, érdemes elolvasni. igaz, max. nemi határátlépés.
görbe - vagy nem is annyira görbe? ;) - tükör férfiaknak.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.05.10. 00:12:57

@33621: A norvegok megleptek azt, amit ilyenkor a jozan esz diktal, jol tettek. Mondanam, hogy jo lesz a kormanynak tanulopenznek, de nem tudom, hogy fognak-e belole tanulni... aligha...

SzZoole 2014.05.10. 00:19:13

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: az lenne meg erdekes,ha az EU is megvonna az osszes penzt Mo fele,akkor mit csinalnanak?

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.10. 00:25:09

@Excsimóta: Szerintem azért nem ir rola konkrétan senki, mert az érzések / érzelmek menet közben vältoznak. (Tudom, ezzel most nagyon okosat mondtam... :-) )
Én mär elötte is dolgoztam nemzetközi csapatban, ezért a beilleszkedés nälunk olyan volt, mint a bandäzäs. Munkänkbol adodoan kb csak a munkatärsakkal van kapcsolatunk, eléggé belterjes...:-) Az mär ugye az egyéntöl függ, hogy az orszäggal kapcsolatban mit fogad még be. És ha olyan "szerencsés" az ember, akkor helyi pärja révé kezd még jobban beépülni. A gyerek(ek) erre még rätesznek 1lapättal.
Én 7év utän jutottam el odäig, hogy lesz@rtam, hogy ki mit gondol, és elmentem Zürichbe sportolni. Mondjuk a zürichi egy speciälis ällatfajta... :-(
A munkahelyen, barätilag, lakokörnyezetben (többé-kevésbé, mert itt csak a közvetlen szomszédokkal van kapcsolat) beilleszkedtem. A nyelviskoläban a tärsak eléggé egok (parasztok), de ezt mär hallottam mästol is, igy mär nem veszem magamra. Az agyamat ätällitottam a tanulni vagyok ott, nem barätkozni-ra, és igy OK.
A beilleszkedésre még: A férjem itt született olasz szülöktöl. A bevändorlok, vagyis vendégmunkäsok :-) helyzete anno (sem) volt valami rozsäs. A szülei mär 12éve itt voltak amikor ö megszületett, de az elöszobäban ott älltak a kofferek, hogy bärmelyik pillanatban mehetnek vissza... Mert az apja is arra värt, hogy jobb legyen "otthon", és ö megy vissza. Nyaraläsok csak is kizärolag "otthon", csak és kizärolag olaszul szabadott beszélni. A legnagyobb bätyja mesélte, hogy pofon järt azért, ha németül szolalt meg... Egész életükben arra gyüjtöttek, hogy hazamennek. Joval a nyugdij elött abbahagytäk a munkät, vettek otthon egy häzat... és az apja bevallotta pär év utän, hogy élete legrosszabb döntése volt... Mert Sväjcban olasz, Olaszorszägban sväjci volt. Az orszäg mär messze nem volt az, amit ö anno otthagyott, ami az ö fejében létezett.
És ez a kettösség "mérgezi" meg sokak életét, és ez a kettösség mérgezi meg sokszor a gyerekeik életét is.
@Papagály: Mikor idejöttem, az egyik elsö megällapitäsom az az volt, hogy a sväjciak az ovibol välasztjäk a barätokat (Kollegen), késöbb mär csak haverok (Kumpel) vannak. :-)

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 00:32:34

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: Most úgy mondod ezt mintha tudnád mit kaptak a pénzükért cserébe.....

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 00:32:34

@Zoole[uk]: 'az lenne meg erdekes,ha az EU is megvonna az osszes penzt Mo fele,akkor mit csinalnanak?'

A komcsik már csak ebben bízhatnak. A magyar csak nem szavaz rájuk.

Papagály (törölt) 2014.05.10. 00:40:58

@Naschkatze (Mostindien / CH):
7+ év svájc után nyelviskolába jársz?
gondolom, az ovi vicc, de tényleg azt gondolom, hogy az első húsz év meghatározó - és nemcsak svejcben.
utána, húsz és a halál között az ember már csak vegetál, semmi lényeges / fontos nem történik. ;)))))

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2014.05.10. 00:47:05

@Kón Bandit: Ki kapott cserebe miert mit? Ez egy tamogatasi alap. Nem uzlet meg cserekereskedelem. Ha en egy csapatnak penzt adok onzetlenul, majd az a csapat atszervezi magat, hogy direkt ne lassam mire is adtam a penzt + beugat, hogy milyen alapon adok en penzt kinek, akkor az a legkevesebb hogy egyaltalan nem adok senkinek a tarsasagbol egy fityinget sem.

Hidd el, hogy Norvegia nem var el semmit cserebe, magasrol leszarja egesz Mo.-t, semmilyen kapcsolatban nem allnak egymassal, meg az EU-n keresztul sem. Mo. egyszeruen semmilyen hatassal nincs Norvegiara. Nem tud neki se elonyt se hatranyt okozni... egyszeruen jofejsegbol segiteni akart, de ha nem nem, hat nem. Nem eroszak a disznotor...

@Zoole[uk]:

Az azert szinvonal, hogy a vilag egy legjamborabb, legsemlegesebb es legkorrupciomentesebb orszagaba is sikerult belerugni... varom mar, hogy mikor megy neki a magyar kormany a verlazitoan reszlehajlo es mindenbe orokosen belepofazo svajciaknak. :D

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.10. 00:55:16

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: És ne felejtsd ki, hogy igen erös a beforduläs faktor... .-(
@pappito: Még jopär éve olvastam a BA-n az egyik anyätol, aki az Ällamokban él, hogy ök összefogtak 4-en, és fölvältva vigyäztak a gyerekekre. Igy a héten mindenkinek volt 1x pär ora szabadja, ami csak az övé volt.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.05.10. 00:57:55

@Papagály: Nem németre! Azt gondoltam, hogy ez mär lejött neked...:-)
Angolra iratkoztam be. Miutän kb 12éve nem hasznälom, és ismerem magam milyen lusta vagyok, igy ez tünt a legjobb megoldäsnak. ;-)

2014.05.10. 01:12:50

@pappito:
"Az biztos, hogy a kivándorlás próbaköve a párkapcsolatoknak, de az egészséges, erős kapcsolatoknak biztos nem gyilkosa."

Igen, pontosan ezt gondolom én is.

@Mr Long:
"No mindegy, hagyjuk, mas az elkepzelesunk errol. "

Öööö, semmi offenzívat nem akartam írni. A kivándorlás szerintem egy plusz kockázati tényező, de ennyi, nem a világ vége.

rezsöatya 2014.05.10. 01:14:51

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: volt mar valami probalkozasuk, felszolitottak(!) Svajcot, hogy adja ki az ottani magyar bankszamla tulajdonosok adatait (csak ennyi remlik, bocs, most nem keresek utana, mert harom ora mulva kelnem kell, kulonben ehesek lesznek a nepek a hetvegen itt a kornyeken... :-) )

rezsöatya 2014.05.10. 01:20:08

@Th's child: dicserlek gondolataidert, olvastam napkozben a felvetesed, de dolog volt, irni nem volt idom. Tudnek meselni, volt sok mindenben reszem hataratlepes kapcsan... ezuton irom HÁ-nak, ha van ilyen temaju poszt a tarsolyodban, erdekelne... legalabb annyira fontos tema (ha nem fontosabb), minthogy hogyan fozzunk "magyarul" kulfoldon...!

rezsöatya 2014.05.10. 01:22:27

@Kón Bandit: ugye mar mas is szolt, hogy ez nem "az"a blog?! Itt nem komcsizunk, libsizunk, megha index cimlapos is lett ma ez a blog - gondolom onnet keveredtel ide....

Sütemény1975 2014.05.10. 01:34:18

@33621: sokaknak nem tetszik, hogy nem ugy tancolunk, ahogy ok futyulnek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.10. 02:04:23

A poszt után, de a kommentek előtt:
Elképesztően összeszedett, információban gazdag poszt, kellene egy ilyen minden országról és utána kirakni az oldalsávba, mint etalon posztot...Grat és sok sikert a továbbiakban.Külön respect, hogy nem témája a posztnak a szlovák-magyar anyázkodás, hanem abszolút kulturáltan van megemlítve az egész kérdéskör.

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 02:05:20

@Kón Bandit: húsz-harminc éve nincsenek már komcsik. vagy több. a magyarok éppen kádár-szocializmust építenek

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 02:07:40

@Sütemény1975: ja, csak ők adják a pénz a bulira, jobb ezt nem elfelejteni

Sütemény1975 2014.05.10. 02:09:15

@Kón Bandit: komcsizni, libsizni nem szabad itt. A masik oldalt, a kormanyt lehet szidni ezerrel. Ez egy ilyen blog.

Sütemény1975 2014.05.10. 02:12:46

@pappito: jpbb ha nem megyunk ebbe bele, mert "ez nem az a blog"

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 02:16:17

@Sütemény1975: tényleg ne menjünk bele, tényeken nincs mit vitatkozni

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.10. 02:39:40

@Herr Géza: Az Aranyfácán nálam egy paradicsomkonzerv...
:-)))
Igaz, én spec. utálom a söröket... :D

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.05.10. 03:12:35

van, hogy az embernek nagyjából és egészében annyi a szocializálódási igénye, hogy hagyják élni, a munkahelyen és máshol is, meg olykor legyen kivel beszélgetni, lehessen kire számítan betegség vagy valami váratlan vészhelyzet esetén.
egyébként persze, nem vagyok hülye, az ázsiai magyar barátaimmal / ismerőseimmel persze hogy más a kapcsolat, mert megvannak azok a félszavakból is, mások a témák, meg egyáltalán, hogy néha lehet magyarul is beszélgetni. de van simán, hogy másféle emberi egymásrahangolódások fontosabbak, és lesznek barátságok, másokkal, másfélék. nekem pl az együtt dolgozás, közös munkahely nagyon fontos kapcsolódási pont, mert együtt élünk meg egy csomó mindent. (kicsit munkamániás szoktam lenni, amikor dolgozok, igen.)
üdvözlet Nepálból, tegnap érkeztem, annyira kivagyok 2 nap utazás után, hogy még csak aludni se tudok rendesen perpill.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.10. 03:26:24

@diggerdriver: Gyönyörű ez a beste, az anyja úristenit neki... :-))

Monica Bellucci, vagy csak én vélem hasonlónak?

2014.05.10. 03:44:35

@pappito:
" a magyarok éppen kádár-szocializmust építenek "
A Kadar-szocializmus ugy-ahogy, de fel volt epitve. Az utobbi 25 ev annak lerombolasarol szol. Az eredmenyt latjuk: 100 ezrek "kitantorognak" (direkt irtam igy!!), otthon maradottak ehberert dolgoznak, ha mar van munkajuk, eheznek, faznak, oligarchiak kezeben az egesz orszag, egyetemi vegzettseggel kozmunkan arkot pucolnak, folytassam?
Eltel te abban a korban? Ha igen, valami nagy lelki vagy fizikai trauman eshettel at, agymosas az iskolaban vagy kinzas az Andrassy uton:) Ki merem jelenteni, hogy a csori magyar nep tortenelme soran olyan joletben, nyugalomban, biztonsagban meg nem elt, mint a Kadar korszakban. Es egyhamar nem is fog.
Varom a szobeli megkovezest:)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.10. 03:45:39

@Kövérmadár [swe]: "Annak nem lenne értelme, hogy eltöltsünk egy hetet Kirunában :)"

Pedig kurvaszépek azok a hegyek, tájak.Nem túl magasak, ez az egyetlen hátrány ebben az országban a földrajzát tekintve...
Mondjuk én se Kirunában nyaralnék, hanem még följebb...És nem egy hetet, egy év se lenne elég valszeg...De nincs ezzel baj, nem lehet mindenki hegybuzi. :-))

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 03:59:06

@Cascabel: éltem abban a korban igen és nem kínoztak meg sehol szerencsére. és valóban sok mai probléma nem létezett akkor, vagy nem tudtál róla, mert nem tudhattál.

De az egy mesterséges, a valóságtól elszeparált buborék volt, és az akkori jólét és nyugalom árát huszon+éves gazdasági, társadalmi és politikai lemaradásban fizeti meg most Mo. Sajnos a valóság (a világ változása) nincs tekintettel arra, hogy milyen klassz volt háromszáz forintos otépé kölcsönből építgetni a házad, kibulizni a nyaralót, megkapni a vareszt 3-4 év várakozás után, miközben a kapun belüli munkanélküliséggel le volt takarva a problémák java része.

Arról nem is beszélve, hogy az egész kölcsönből és mesterséges, életképtelen gazdasági folyamatok segítéségével volt úgy-ahogy a felszínen tartva. De tényleg szuper volt, nem volt egyéni felelősség, elkavargattad a kávédat az állami munkahelyeden, négykor hazamentél és boldog voltál, mint egy rák.

Csak elfogyott a pénz, a homo kádáricus meg nem él meg a valós világban, mert nincs nagytesó aki fogja a kezét, ezért nem képes értékén kezelni, hogy szólás- vallás- és sajtószabadság van, hogy szabadon utazhat, szabadon vállalkozhat és nem is képes felfogni, hogy másoknak ezek az apróságok miért fontosak. Na ezek építik visssza most ugyanezt a rendszert, csak most nem azt nem kérdezik meg, hogy a központi bizottság tagjainak miből telik vadásztúrákra meg nyugati italokra, hanem most nem kérdezik meg a haveri oligarchák vagyongyarapodását, így nem kell gondolkodniuk, a véleményüket meg megírja nekik az MN és le van a gond. A bölcs vezető meg gondoskodik majd róluk. Igaz, hogy a bölcs vezető még pár éve az oroszok, csuhások, stb ellen lamentált, mára meg ájtatos tömjénfüsttel körüllengett oroszbarát keleti nyitás van.

Biztos kellemes emlékeid vannak abból a korból (ahonnan leléptél, ugyebár) nekem is azok vannak, de az a világ aznap összeomlott, ahogy a buborék elpukkant. És Mo még szerencsés is volt, mert öldöklés nélkül átvészelte az egészet.

Szóval ne vakítsuk már egymást a kádár-nosztalgiával, amikor ma kell megfizetni az árát midnannak ami akkor olyan fasza volt.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.10. 04:07:20

@pappito: "Az biztos, hogy a kivándorlás próbaköve a párkapcsolatoknak,"
Aki meg nem vándorol ki, annak meg az építkezés szokott ez a próbakő lenni... :-)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.10. 04:14:51

@33621: Ennek az állatkert Lézerjaninak köszönhető...Bár a cikk azt állítja, hogy nem; , de nem a lóf.szt nem... :-((

2014.05.10. 04:30:50

@pappito:
" De tényleg szuper volt, nem volt egyéni felelősség, elkavargattad a kávédat az állami munkahelyeden, négykor hazamentél és boldog voltál, mint egy rák. "
Nem ez lenne a boldogsag alapja?:) Nekem peldaul igen. Sajnos nem ugy sikerult, igaz, nem tettem azert semmit, hogy ugy legyen.
" Arról nem is beszélve, hogy az egész kölcsönből és mesterséges, életképtelen gazdasági folyamatok segítéségével volt úgy-ahogy a felszínen tartva. "
Itt is kolcsonokre van epitve a jolet, itt is vannak eletkeptelen gazdasagi folyamatok, stb. Itt is robbant a buborek jo parszor, sokan megszenvedtek. Es fog meg robbani, lehet, hogy ver is fog folyni.
Inkabb nem folytatom, nincs ertelme. Ja, igen, csak a szepre emlekezem abbol a korszakbol, a fiatalsagom volt. Abba szulettem, abban eltem majd 30 evig.

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 04:51:44

@Cascabel: nincs is ezzel semmi baj, csak racionális dolgokhoz ha emocionálisan közelítünk, akkor nem a valóságot kapjuk végeredeményben.

Egyébként természetes, hogy a jelenlegi berendezkedés sem hiba nélkül való, de egyrészt legalább nem azért kell valamit csinálni (vagy nem csinálni), mert Lenin elvtárs szelleme ezt kívánja :)

Örülök, hogy jól érezted magad, a mostani magyarország fizeti az akkori jóléted árát, a mostani leszakadó ország kontójára mulattál (tunk). Akár akartuk, akár nem. Ha hitelbe rúgsz be, kijózanodáskor ott fog várni a számla.

Egyébként a hozzáállásod nem ismeretlen, az összes ötvenhatos magyar itten ugyanezt nyomja. Nekik menekülni kellett (mondják ők) pedig milyen fasza hely volt. Francokat, csak akkor még állt a cerka, huszonéves szeleburdi kölykök voltak (ami tök normális) világmegváltó gondolatokkal. (ez is normális)

Ami vizont nem normális, hogy mivel ők nem vettek részt abban a negyven évben, vagy csak alig, azt hiszik, hogy ma is az ötvenes évek kora van, amikor ők csöcsörészték a jányokat meg jól érezték magukat.

A gyakorlat viszont azt mutatja, hogy a jányok csöcsörészéséhez nem szükséges a kommunista diktatúra, jóval enyhébb politikai rendszerek is lehetővé teszik az ilyesmit :)

2014.05.10. 05:09:12

@pappito:
" a mostani magyarország fizeti az akkori jóléted árát "
Valakinek mindig fizetni kell a jolet arat, elobb vagy utobb, it vagy ott.
" de egyrészt legalább nem azért kell valamit csinálni (vagy nem csinálni), mert Lenin elvtárs szelleme ezt kívánja :) "
Sajnos engem nem kisert sem Lenin, sem Marx elvtars szelleme:(
Oszinten megmondom, nagyon banom, hogy nem foglalkoztam melyebben es komolyabban az utobbi tanaival. Akkor talan jobban megertenem a tegnap, ma es holnap zajlo kozgazdasagi folyamatokat, a mierteket. Bar jobban belegondolva, ugy sem lennek boldogabb (esetleg gazdagabb) :)

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 05:14:47

@Cascabel: Lenin bácsi és Marx bácsi tanai helyett érdemesebb lenne közgazdaságtant tanulni, akkor sokkal jobban érthetővé válna, hogy fent említett urak elmélete miért nem működött, működhet a valóságban.

Valamiért te is leléptél abból a csudából ami iránt most olyan élénk nosztlgiád van, nem?

A jólét árát meg fizesse az aki jólétben él. Én fizetem a magamét de nem szeretném csak azért fizetni a tiédet, mert te (általános alany) nem vagy hajlandó felelősséget vállalni magadért. Én szívesen áldozok a saját jólétemből arra, aki olyan hátrányos helyzetben van, amiből önerőből nem tud kilábalni, de ez minden.

2014.05.10. 05:38:28

@pappito:
" Valamiért te is leléptél abból a csudából ami iránt most olyan élénk nosztlgiád van, nem? "
Igen, leleptem,de nem azert, amiert a nagy tobbseg:) Azert leptem le - ezt mar leirtam nehany hozzaszolasomban itt - mert nem akartam dolgozni, rendszeresen:) Nekem 3-4 het szabadsag nem eleg evente, minimum 6 honapig szeretek gondtalanul felkelni, kavezni, cigizni, olvasni. Itt megtehetem. Most mar otthon is. Akkoriban otthon nem lehetett, buntettek a munkakerulest:(
" mert te (általános alany) nem vagy hajlandó felelősséget vállalni magadért."
A felelosseg soha sem volt az erossegem. Az eletemet a szerencsere tettem fel. Eddig bejott:) Sokkal jobban, mint amit megerdemeltem volna. Ez van. Ezt dobta a gep:)

klappol 2014.05.10. 05:58:33

@Cascabel: Örülhetsz a szerencsédnek :D:D elég bátor lehetsz :))))))))))))))))))))))))))))))

de jól van ez így, remélem a szerencséd sokáig melléd áll, sőt kívánom neked :)))))))))))))))))))

mi az a munka ahol 6 hónap gondatlan életed van?

2014.05.10. 06:16:04

@klappol:
" elég bátor lehetsz "
Ismered az a viccet biztosan, ami a bator lorol szol? A poenja az, hogy nem bator, csak orult vagy valami hasonlo:)
Koszonom a jo kivansagot:) Viszont!
Jelenleg glettelek (itt drywall tapernek hivjak) Ha van munka - es az utobbi par evben szepen van - ki lehet belole jonni szereny eletmod mellett. Tobb, mint a felet el tudom tenni a fizetesemnek, amibol szerenyen elvagyok, amikor nem dolgozom.
De csinaltam ennel erdekesebb dolgokat is, leginkabb a geofizikai kutatasban ( banyaszat, olaj) Bejartam Nyugat Kanadat, az USA nehany allamat es Mexiko nagy reszet a munkamnak koszonhetoen. Szallas, kaja, utazas fizetve volt, alig volt kiadasom, a fizetes sem volt rossz. Igy lehetett sporolni. Se kutyam, se macskam, hal' Istennek csaladom sincs, nem iszok, nem drogozok, igy konnyu. Otthon vagyok mindenhol, 5 csillagos hotelokban, az utcan, a hid alatt, ha kell, haveroknal.

klappol 2014.05.10. 06:38:35

@Cascabel: De majd valamikor jól jön egy társ, vagy nem? :)))))))))))))

2014.05.10. 06:57:40

@klappol:
Nem is tudom:) Probaltam tobbszor is, nem sikerult. Ma mar nem keresem oket, de azert van esely, valamelyik a regiek kozul csak elokerul egyszer:) De azert jol elvagyok nelkuluk is:) Sot!!:)
"No women, no cry" :)

klappol 2014.05.10. 07:15:31

@Cascabel: Akkor azt éld ami a legjobb neked. Remélem még sokáig látlak :)))))))))))))))))))))))))))))))))))

2014.05.10. 07:28:28

@klappol:
" Remélem még sokáig látlak :) "
Remelemen is teged:) Az igaz, az utobbi idoben a kelletenel tobbet toltok itt, ugyanis lassan egy honapja nemdolgozom, betegseg miatt, van idom. Tegnap mondta a doki, hogy minden rendben, munkara alkalmas vagyok. Kisse elkeseredtem:) De azert probalom meg kihuzni par napig az edes semmittevest. Utana nagy valtozasok lesznek az eletemben, sok minden van a pakliban. De ugy meg sohasem volt, hogy ne legyen valahogy:)
Az eletet nem tudomugy elni, hogy a legjobb legyen, de azert a legrosszabbol is igyekszem a lehetosegekhez kepest kivenni a legjobbat:)

2014.05.10. 07:54:29

@pappito:

" Lenin bácsi és Marx bácsi tanai helyett érdemesebb lenne közgazdaságtant tanulni, akkor sokkal jobban érthetővé válna, hogy fent említett urak elmélete miért nem működött, működhet a valóságban."

Az azóta egzisztáló urak tanai mennyire állták ki az idő próbáját?
A másik. Már sokszor el lett mondva itt is, felejtsétek már el azt a tévhitet, hogy Kádár a szociális jólétre költötte el a fölvett hiteleket.

tanato 2014.05.10. 08:06:15

@Cascabel: először 48-ban rakták le az aknákat,amit 56 ban felszedtek/máig sem tudni miért,mert még a forradalom előtt,rejtély/ezáltal 200 000 körüli létszámban tudtak elmenekülni az emberek.Utána 57-ben újra lerakták,amit az osztrákok erőteljes tiltakozására/néhány osztrák kisgyerek felrobbant mert az aknákból néhányat az eső átmosott a szomszédokhoz,a domboldalakon/66-68-ig fokozatosan eltávolítottak,utána jött az elektromos kerítés..És bizony a határőrök szökést ha elkapták volna nagyon súlyosan büntették/volna/,ennek ellenére minden évben több alkalommal előfordult.Ez ugye saját kudarc volt,mert nagyon erősen lecsekkolták az egész családot mielőtt az osztrák vagy a jugó határra behívtak valakit.

tanato 2014.05.10. 08:12:08

@cougarcat: Bizony ám,az én korosztályomnak ég és föld,mintha nem is egy életben volna hogy szabadon járhatunk az erdőben oda vissza a sógorokhoz,zöldruhások meg sehol.76-ban még le akartak fogni civilruhás határőrök egy soproni osztálykiránduláson négyőnket akik lemaradtunk a csoporttól a soproni hegyekben,és ránk akarták verni hogy szökni akarunk.Alig tudtak a tanárok később kimenteni minket a pácból.

tanato 2014.05.10. 08:26:43

@Cascabel: @pappito: Az idő mindent megszépít,mindenki/vagy majdnem mindenki/szívesen emlékezik a fiatalságára és az megszépíti az akkori kort.Így voltak ezzel szüleim,nagyszüleim is akik meg a Horthy meg Ferencjóska idején voltak fiatalok.

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 08:42:39

@lexrex: "Már sokszor el lett mondva itt is, felejtsétek már el azt a tévhitet, hogy Kádár a szociális jólétre költötte el a fölvett hiteleket."

nem rémlik h ilyesmit állítottam, volna

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 08:45:15

@tanato: persze, ez nem baj. csak a személyes emlékeket nem szabad összekeverni azzal ami általánosan igaz volt. Nem hiszem, hogy ma szívesen élne bárki a Horthy korban, mondjuk cselédként vagy szegényparasztként és hát a nagy többség nem méltóságos úr lenne...

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 08:46:24

@Don Kartasch [Warwickshire, UK]: 'Ki kapott cserebe miert mit? Ez egy tamogatasi alap. Nem uzlet meg cserekereskedelem. '

- Gondolom te azt hitted hogy az EU is támogatást fizet, csak úgy. Nem akar semmit érte. Ezt hitted?

'Hidd el, hogy Norvegia nem var el semmit cserebe, magasrol leszarja egesz Mo.-t, semmilyen kapcsolatban nem allnak egymassal'

- nem hiszem el, mert felnőtt ember vagyok

Parasztlengő az imperialistáknak 2014.05.10. 08:46:24

@rezsöatya: Érdekes hogy nem a magyarozáson akadt meg a szemed, rabbi.

'az lenne meg erdekes,ha az EU is megvonna az osszes penzt Mo fele,akkor mit csinalnanak?'

polgári kór 2014.05.10. 08:46:24

@Sütemény1975: 'komcsizni, libsizni nem szabad itt. A masik oldalt, a kormanyt lehet szidni ezerrel. Ez egy ilyen blog.'

Igen, hiánypótló. Mondhatnám eredeti..:)

esefe 2014.05.10. 08:46:24

Messze nem csak azért kötődik Magyarországhoz, mert közel van, hanem azért is mert az ország része volt ezer évig. És még ma is jelentős a magyarok aránya, bármit "szépítenek "a statisztikájukon a tótok.

Der echte Weihnachtsmann 2014.05.10. 08:47:41

@pappito: És Mo még szerencsés is volt, mert öldöklés nélkül átvészelte az egészet.
Nem vagyok haboru meg eröszakparti, de Mo. valszeg most sokkal jobban allna ha legt volna "öldökles".( felelössegre vonas, kommunistak eltavolitasa stb.)

Bolsi Buster 2014.05.10. 08:48:13

@tanato: szüleid a Horthy alatt biztos nem vótak fiatalok, ahogy a nagyszüleid se a Ferencjóska alatt....

tanato 2014.05.10. 08:54:34

@Bolsi Buster: Apám 25-ben született,anyám 32-ben,.Nagyapám 1892-ben,nagymama meg 1897-ben.Így a dolgok igazak,mondjuk anyu tkp. kiskamasz volt még ,nem fiatal a szovjet bevonuláskor.

tanato 2014.05.10. 09:03:39

@pappito: Ez biztos,más a fiatalság érzése és más a rideg valóság.,anyai nagymamám szegénységben élt és tényleg cseléd volt egészen a férjhezmenésig.Na meg mindkét nagyapám végigharcolta az első világégést egyik az olasz hegyekben a másik meg Oroszországban,biztosan nem kívánták volna vissza a háborút.Apámat is ez mentette meg,mert 17 éves korában a propaganda hatására önkéntes pilóta akart lenni,minden orvosi vizsgálaton átment,de az apukája nem írta alá a szülői beleegyezést,mert végigharcolta az első háborút és tisztában volt miről van szó.Azon társai akik tényleg pilóták lettek,majd mind odavesztek ,a jól képzett USA pilóták a korszerű Mustang gépeikkel majd mindet lelőtték.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.10. 09:24:57

@pappito:
Ebben teljesen igazad van, tökéletesen foglaltad össze, de ettől még Cas-nak is igaza van mert az is igaz amit írt.
Az ő igazságának az ára az amit te írtál.
Az emberek meg nem gondolkodnak hogy mi miért volt egyszerűen csak jó életszínvonalat akarnak mint nyugaton és biztonságot mint Kádár alatt.
Lehet ilyen országot építeni mert a skandinávok megtették de a magyar soha nem fog oda jutni.
Idegen tőle az összefogás és a tenniakarás.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.10. 09:25:55

@geegee:
Igen ő. A szara se büdös...
:))))))))))))))))))))))))))))))))

pappito · http://pappito.com 2014.05.10. 09:31:14

"Az emberek meg nem gondolkodnak hogy mi miért volt egyszerűen csak jó életszínvonalat akarnak mint nyugaton és biztonságot mint Kádár alatt."

hát izélni is meg szűznek maradni is... nem egyszerű :)

"Lehet ilyen országot építeni mert a skandinávok megtették de a magyar soha nem fog oda jutni. Idegen tőle az összefogás és a tenniakarás."

ezt azért szerintem erősen árnyalni kéne, mert nincs olyan, hogy a magyar az ilyen, a skandináv meg olyan. Ezek az általánosítások csak nagyon messziről igazak, de egy lépéssel közelebbről már nem szoktak azok lenni. De mind bele szoktunk esni ebbe az általánosítós hibába, emberek vagyunk.

összefogást meg rengeteg helyen látok magyarkák között, csak Mo-nem nagyon. Fura. Ugyanazok az arcok egy más környezetben együttműködnek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.10. 09:33:01

@lexrex:
Teljesen mindegy hogy közvetlenül vagy áttételesen de a jólétet nem a munka teremtette meg az tény.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.05.10. 09:37:19

@tanato:
Na ilyen az én családfám is.
A szüleim 26-ban születtek a nagyszüleim az 1800.as évek végén.

tanato 2014.05.10. 09:39:21

@diggerdriver: Engem mindig érdekelt a történelem,állandóan kérdezgettem őket az akkori időkről,háborúról,hétköznapi életről mindenről.

William Kidd 2014.05.10. 10:46:43

@Herr Géza: hat azert egy Weihenstephaner Heffe Weissbiertol fenyevekre vannak a csehszlovak sorok. ;-)

33621 2014.05.10. 11:59:45

@diggerdriver: Öregszel öcsi! Már egyszer felsoroltam annak idején de sebaj újra megteszem most csak neked és csak itt! Nekem soha sem volt veteránom mint neked, de sorba így jöttek .
1978: Új berúgós Verhovina
1979: Használt S 50 N
1979: Új S 51 N
1981: Új TS 250/1
1983: Új ETZ 250 dobfékes
1984: Új ETZ 250 tárcsafékes
1987: Új ETZ 150 tárcsafékes céges moci amit 1993-ban selejtezéskor megvettem. Ennyit tudok felmutatni. A TS 250/1 gyönyörűen át lett alakítva annyira hogy újonnan 18600Ft volt én meg két évesen 28000Ft ért adtam el. Ezt az összeget megpótoltam egy 500 as sal és vettem a dobfékes ETZ-t. Előtte az S51 is szépen meg volt csinálva és az is a 7900Ft új ára helyett 13000Ft-ért ment el.

DieNanny CH 2014.05.10. 13:21:49

@házelőtthinta:

Ha te jól érzed magad úgy, hogy nem jársz közösségbe, akkor nem szükséges, hogy érdekeljen más véleménye a beilleszkedésről.
Én sem járok semmilyen közösségbe, munkatársakkal néha-néha beszélgetek, de semmi magánjellegű dologról - és jól érzem magam! Még kudarcélményem sincs, mivel nem is kezdeményezek.

Azt írod, te nem nyitsz senki felé, mert nem érdekelnek az emberek. Viszont akkor honnan van kudarcélményed?

Mo-on élve sem jártam a munkatársaimmal sehova, és baráti társaságom sem volt. Itt miért lennék más?

DieNanny CH 2014.05.10. 13:32:46

@Excsimóta:

Most már tényleg definiálni kellene, mit jelent a "beilleszkedni".

Én itt jól érzem magam. Pont.
Nem járok semmilyen szakkörbe, pedig megtehetném, csak pl a kóruspróba 8-kor kezdődik, akkor meg már félhulla vagyok. Kirándulgatni eljárok, és egy cseppet sem zavar, hogy egyedül!!!

Úgyhogy, részemről teljesen érdektelen bármilyen beilleszkedésről beszélni. De persze más nyugodtan leírhatja, szívesen elolvasom.

DieNanny CH 2014.05.10. 13:36:14

@Evain:

Ilyen kiskacsákat lefényképezel nekem? Cukik lehetnek.

DieNanny CH 2014.05.10. 15:11:31

@Chang Yai:

De régen "láttalak"! Mit csinálsz éppen?

DieNanny CH 2014.05.10. 15:19:51

@lexrex:

"felejtsétek már el azt a tévhitet, hogy Kádár a szociális jólétre költötte el a fölvett hiteleket."

Ha nem arra költötte, akkor miből éltünk jól?

Dragonlady (Bp, Hun) 2014.05.10. 15:24:58

@DieNanny [SZ,CH]: a mai poszt alatt kommenteltem párat :-)
miután a reggelinél kishíján elájultam, és lázas vagyok, az első napomat Nepálban sikerült ágyban tölteni :-( egyszerűen nem ettem, ittam meg aludtam eleget 2 napig, utána se aludtam ki magam, besokalltam, de holnapra minden rendben lesz, ezt elhatároztam :-)

Papagály (törölt) 2014.05.10. 15:55:17

@Naschkatze (Mostindien / CH):
azt gondoltam, már lejött neked, hogy nekem lassan jönnek le a dolgok. re-tar-dált vagyok. ;)

@geegee:
nem borzasztana, hogy éjjel-nappal éjjel van? még ha fél évet mondtál volna, akkor sejtem, az év melyik felére gondolsz. de az év másik felében ott fenn északon elég sanyarú lehet a néhány órás nappalokkal kibékülni.

@pappito:
én is úgy tanultam, hogy hitelekből finanszírozták a kádári kor viszonylagos jólétét. de azt nagy tévedésnek gondolom, hogy a mai romlást pénzügyi értelemben kádári örökségnek higgyük. még emlékszem, kisiskolás koromban (80-as évek közepe) tanultuk földrajzórán, hogy az ország adóssága 20 milliárd dollár. ez nem kevés pénz, de azért nem is egy nagy összeg.

a rögvaló az, hogy a mostani romlásért (helyben toporgásért, lemaradásért) már rég a mostani politikai elit (értsd: kilencvenes évek utáni) felelős - politikai véleményüktől / hovatartozásuktól teljesen függetlenül. az ország mai állapota az mszp és a fidesz közös sara.

@Cascabel:
és ténylegesen így (évi 6 hónap szabadság) töltötted az életed? ha igen: effektíve mivel töltötted ki ezeket a hosszú időszakokat? sikerült értelmesen (értsd: úgy, hogy másnap, harmadnap visszanézve a napjaidra elégedettség töltött el) kitölteni?
amúgy egyetértek, szerintem sem azért születünk a világra, hogy robotoljunk. én is játszom a gondolattal, hogy komolyabb szüneteket tartsak a robotolások között. ehhez persze az is kell, hogy az ember szerényen éljen, fel tudjon halmozni a szabadság idejére elegendő tartalékot.

Papagály (törölt) 2014.05.10. 15:55:17

@DieNanny [SZ,CH]:
"Azt írod, te nem nyitsz senki felé, mert nem érdekelnek az emberek. Viszont akkor honnan van kudarcélményed?"

igen, nekem ezért (is) hiteltelen hintapali. mert ha valóban nem érdekelnék az emberek (őt mint "borderline-ban szenvedőt"), akkor nem érezné magát rosszul attól, hogy nem illeszkedik be az itteni társadalomba.

2014.05.10. 16:12:48

@Papagály:

"én is úgy tanultam, hogy hitelekből finanszírozták a kádári kor viszonylagos jólétét"

Rossz tanáraid voltak.
1970-ben nagyjából félmilliárd dollár volt az ország nyugati adósságállománya. Az 1970-es évek első felében (nagyjából tehát 1975-ig) összesen 3,8 milliárd dollár hitelt folyósítottak számunkra a nyugati kormányok, vagyis ezek kormányhitelek voltak, és nem közvetlen bankhitelek, mégpedig célhitelek, vagyis konkrét beruházásokra adták. Eszük ágában sem lett volna fogyasztásra hitelt folyósítani saját polgáraik adófizetői pénzéből. Az a nyugati kormány, aki ere hitelt folyósít egy "kommunista" országnak, minimum elveszíti a következő választást.
A fölvett 3,8 milliárd dollár nagy része rossz beruházásra, az elavult gazdaságszerkezet megőrzésére lett fordítva: a kohászat, a textilipar rekonstrukciója, az olajválság után a szénbányászat újraindítására, bővítésére.

Volt egy kisebb tétel, kb. 800 millió dollár, amely a
mezőgazdaság technikai fejlesztésére lett fordítva. Exportárualap-bővítő hitelnek nevezték. Főként gépberuházásra költötték, a gépkihasználtsági mutatók a 4-6-szorosa volt a nyugati országokénak.
1980-tól a Világbanktól kaptunk hitelt, de azt is szigorúan beruházásra. Ezt a liászprogramra, eocénprogramra, Bős-Nagymarosra, stb. költöttük.

Az egy más kérdés,miért nőtt a többszörösére ez a hitel. Erről a liberálisok által tematizált közbeszédben nem illik foglalkozni.

Papagály (törölt) 2014.05.10. 16:15:12

@pappito:
pedig ebben nincs semmi furcsa. egy debreceni suliban a dunántúliak összefognak, támogatják egymást. ausztriában a magyarok egymásra villognak a kocsiból (na jó, manapság, amikor soktízezer magyar él itt, már nem igazán). ázsiában már egy angol vagy egy szlovák is kedves ismerős (végre valaki, akinek szintén nem vágott a szeme! :) ).
ez a klikkesedés, tudni-ki-a-barát-ki-az-ellenség, mesterségesen határokat kreálni, árkokat ásni egymás között: régről származó emberi történet.
mindig is csoportokban éltünk, és életbevágó volt tudni, ki a csoport tagja, s ki van azon kívül. a csoporton belüliekkel szemben elvárt viselkedés az altruizmus, önzetlenség, önfeláldozás az elvárt, az azon kívüliekkel szemben pedig a versengés, agresszivitás.
az idők során ez a csoport egyre kisebb lett, manapság az a helyzet, hogy a csoport egy főre redukálódott: ezt hívják individualizmusnak, amikor már csak önmagaddal szemben vagy szolidáris és önfeláldozó. már a családtagokkal szemben is egyre kevésbé.

2014.05.10. 16:18:26

@DieNanny [SZ,CH]:

"Ha nem arra költötte, akkor miből éltünk jól?"

A válasz egyértelmű: az 1968-as reform után általánossá váló önkizsákmányoló életmód. Háztáji, másodállás, gmk, hétvégi maszek munka, stb. Ebből vettük a hűtőt, a tv-t, autót, stb. Nem volt nyaralás, szabad hétvége, a szabadságidőt is a maszekra fordítottuk. Meg is fizettek ezért sokan. Az életükkel.

Papagály (törölt) 2014.05.10. 16:32:53

@Cascabel:
I never wanted to marry a girl who was like my mother
And Ingrid Bergman was always impossible
And there maybe a girl now but she's already married
And I don't like men and--
but there's got to be somebody!
Because what if I'm 60 years old and not married,
all alone in furnished room with pee stains on my underwear
and everybody else is married! All in the universe married but me!

Ah, yet well I know that were a woman possible as I am possible
then marriage would be possible--
Like SHE in her lonely alien gaud waiting her Egyptian lover
so I wait--bereft of 2,000 years and the bath of life.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.05.10. 23:12:52

@Papagály: Nézd, éltem hasonlóan északon, kicsivel a sarkkör alatt két évig.Ott még feljött a nap télen is, minden nap egy 4-5 órára.Mindez a dec közepe-február közepe intervallum.Végsősoron kibírtam.Mégföljebb ugye nem jön már fel a nap, de ez nem jelent feltétlen töksötétséget 24 órában.De biztos nem egyszerű elviselni.Ha van sok hó, márpedig van sok, az sokat segít (az pelcsáját...) szórja azt a kevés fényt is.És cserébe a március elejétől október végéig egy csoda van érte cserébe.A tájba meg külön is szerelmes vagyok.(ird be a gugli képkeresőbe, hogy Lofoten...)Plusz még a ződ fény is előfordul, szóval van kárpótlás.Szerintem.Illetve akik ott élnek, el tudnak utazni telelni (is) valami meleg, napfényes országba, 1-2 7re.Azért az sokat segít.

DieNanny CH 2014.05.11. 09:35:24

@lexrex:

Hát, apukám nem maszekolt, igaz, három műszakban dolgozott. Hétvégi telkünk volt, ahol zöldséget, gyümölcsöt termeltünk. Viszont mi, 3 testvér minden délután különórákra jártunk, zongora pl 1,5 forint volt egy fél évre. Na, ilyen tandíjból mégis hogyan kapott a tanárnőm fizetést? Miből pótolták azt ki, ha nem a kölcsönökből?

DieNanny CH 2014.05.11. 09:36:15

@lexrex:

Ja, és minden nyáron 1-2 hetet a Balatonon nyaraltunk, vállalati üdülőben.

noirp 2014.05.14. 12:51:38

Fél-off, de legalább hosszú:
---------------------
Ó. a Hotel Kyjev. Töltöttem ott 4 éjszakát (konferencia). A 14-en. Pazar kilátásom volt az egész városra. Az előtérben meg egy Trabi állt, ilyen blődséget :) Szerettem ott.
Nem is tudtam, h bezárt. Mikor?
A józan ész felől nézve persze érthető. Csúnya egy jószág (volt?) szegény.
--------------------
Még valami (ezt nem láttam a poszt programajánlói között): A pozsonyi múzeumnak csodálatos, pazar ásványgyűjteménye van, én 3 és fél órát álldigáltam a 3 kis teremben, ahol ki volt pakolva mindenféle földi kincs, férfialkar méretű kvarckristályoktól sötétkék kősón és dunai aranyon át vasmeteor-csiszolatokig... és még tovább. Aki az ilyesmit szereti, annak ajánlom, nagyon!
Ha volt, csak elsiklott fölötte a tekintetem, bocsánat.
-----------------------
Még de sok minden eszembe jutott, pl. a székesegyház (ott is rengeteg időt eltöltöttem), a régi magyar "diéta" épülete --- ami akkor szépen rendbe volt szedve ---, az ufós Novy Moszt és a Melónka nevű komikus (de nem csúnya) csíkos épület stb., stb...

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása