oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2014. január 12. 06:49,  Ügyintézés külföldre költözéskor 262 komment

2014. január 12. 06:49 Határátkelő

Ügyintézés külföldre költözéskor

Korábban már itt, a blogon is akadt olyan poszt, amely azzal foglalkozott, mi mindent kell intézni, ha külföldre költözünk, ám egyrészt az régen volt, másrészt ismétlés a tudásnak az édesanyja, így aztán a mai blogajánlóban szó lesz erről is. Ezt követően megnézzük, mi a különbség a svájci és a magyar cégek / hatóságok hozzáállása között, végül Svédországban látogatunk meg egy szarvasparkot.

család kisgyerekkkel 2_1.jpg

Kezdjük akkor a külföldre költözéskor szükséges ügyintézéssel, méghozzá a Nők külföldön oldal segítségével, amely dr. Illés Blanka ügyvédet kérte meg, foglalja össze a legfontosabb tudnivalókat. Én ezek közül válogattam ki párat, röviden.

„1. Lakóhely

Ha 3 hónapnál hosszabb ideig, de nem véglegesen hanem munkavégzés vagy tanulás céljából akarunk külföldön tartózkodni, akkor azt be kell jelenteni a lakóhelyünk szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjénél.

A lakcímjelentő lapon a kitöltés indokaként ideiglenes külföldi tartózkodás rovatot kell megjelölni. Ha letelepedési szándékkal utazunk külföldre, akkor a bejelentés mellett kiskorú gyermekünk vonatkozásában csatolni kell a gyámhatósági határozatot is a külföldi tartózkodási hely kijelöléséről. (...)

2. Kiskorú gyermek külföldi tartózkodási helyének kijelölése

A szülőnek a magyar állampolgár gyermek végleges külföldre távozására vonatkozó nyilatkozatához a gyámhatóság jóváhagyása szükséges. Ha a szülők a külföldi letelepedésben egyet értenek, akkor a gyámhatósághoz be kell nyújtaniuk a külföldi lakhatás, megélhetés, iskoláztatás és egészségbiztosítás körülményeit igazoló okiratokat. (...)

3. Egészségbiztosítás

Más tagállamban való munkavállalás esetén a magyar állampolgárok is az adott tagállamban válnak biztosítottá. 15 napon belül kell ezt bejelenteni formanyomtatványon a magyarországi lakóhelye szerint illetékes kormányhivatal egészségbiztosítási pénztári szakigazgatási szervénél. (...)"

Eddig a rövid ajánló, a posztban szó esik még az adózásról, a családi ellátásokról, a gépjármű biztosításról és a tankötelezettségről is – egyszóval akit érdekelnek ezek az információk (vagy a fentiek bővebben), az feltétlenül kattintson ide!

A tévézés és a tompított fény

Még az internet korában is sokan gondolják úgy, hogy magyar nyelvű tévé nélkül külföldön sem az igazi, amire több megoldás is létezik, az egyik legelterjedtebb, hogy az előfizetés magyarországi, a tévézés meg nem. (Megjegyzem, a briteknél a Sky-jal csinálják ugyanezt, csak kicsit nagyobb számban.) Néha azonban ütközik a magyar ügyintézési kultúra a kint (esetünkben: Svájcban) megszokottal.

„Az előfizetés otthoni, havonta kapjuk a csekket egy hazai címre, amit én átutalok. Amikor december elején utalni szerettem volna, épp rendszerszünet volt az e-banknál.

Időközben megfeledkeztem róla, és a fizetési határidő lejárt ca. 10 nappal.
Néhány nap múlva megkaptam az újabb számlát, és egy „dörgedelmet", miszerint ha azon nyomban nem fizetek, akkor megszűnik az előfizetésem. Hm.

(...)

Itt Svájcban 2014-től kötelező napközben is használni a gépkocsik tompított fényét. Minap az autópályán kocsikázva, egy táblán az alábbi felirat hívta fel erre a figyelmet. „Ha lámpát használ, 40 frankot spórol."

A két hozzáállásról ennyit, a teljes bejegyzést itt olvashatjátok el.

Szarvasparkban Svédországban

A Fettfagel (Livet i Sverige) az egyik szeretett blogom, úgyhogy mindig szívesen ajánlom. Ma különösen, mert egy nagyon érdekes kirándulásról olvashatunk rajta.

„(...) a farm valahol Uppsala és Sala között van, egy Morgongåva nevű település mellett. 2008-ban hozta létre a tulajdonos, aki korábban vadász volt, de úgy döntött, hogy a vadászat helyett inkább megmutatja az embereknek ezeket a csodálatos állatokat. Kezdetben két szarvassal dolgozott (darabja 20.000 kr), majd vett még kettőt, születtek újak is, így ma már összesen 10 szarvasnak ad otthon a hely.

szarvasok.JPG

Havonta 1-2 alkalommal látogatható a farm, ilyenkor traktorokkal vontatott utánfutókon viszik körbe a látogatókat a parkban. A túra felénél van lehetőség megsimogatni az állatokat, illetve a tulaj mesél a parkról, a szarvasokról, a szokásaikról, viselkedésükről és úgy általában mindenről, ami rájuk jellemző.

Megtudtuk azt is, hogy a tulaj/gondozó volt az első és eddig egyetlen ember, aki együtt úszott egy szarvassal, név szerint Holgerral."

Eddig a rövid idézet, de nagyon ajánlom az egész posztot (ide kattintva olvasható), mert nem csak a szöveg érdekes, de jó képeket is láthat az, akit érdekelnek a szarvasok.

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: ügyintézés Magyarország Svájc Svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr455753563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.12. 20:56:54

@svajcineger: o dehogynem. Lasd USA - Magyarorszag. Erdemes azt a torvenyt elolvasni, vannak olyan orszagok, ahol kettos adoztatat es tb fizetest kizaro egyezmeny van, vannak olyanok , ahol nem.

EU-ra ervenyes az, hogy otthon nekunk nem kell fizetni, de az EU-n kivul is van par orszag...

@DieNanny [SZ,CH]: pontosan igy.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.12. 21:02:15

@DieNanny [SZ,CH]: Jaa.... aszittem, hogymondjuk van a tetejénegy nagyobb nyílás, amin csak befelé megy a cucc.
A svédeknél az ilyen áru a kispostán marad, nekem kell érte elslattyogni.Lehet, hogy akkor ez lenne a megoldás?Bár néha én is anyázok, mondván milyen kiszállítás ez, vaskos díjakért, ha még nekem kell utánamennem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.12. 21:06:57

Lehet olyat csinálni hogy a magyar TB-ből kijelentkezek az arra való nyomtatvánnyal de nem jelölök meg másik biztosítót. Például azért mert még nincs NI számom?

2014.01.12. 21:09:21

@tildy[UK]: Hát persze, mikor megszűnt a munkahelyem, már intéztem is a TB-t ahogy kell.

2014.01.12. 21:11:27

@svajcineger: Ez csak EU-n belul van igy.

2014.01.12. 21:14:16

@svajcineger: Rosszul tudod. @DieNanny [SZ,CH]: válaszolt rá. És jól :-)

2014.01.12. 21:16:53

@Mirjam2: Ez így van. Én meg nagyon kívül vagyok :-(

2014.01.12. 21:18:13

@tildy[UK]: Szerintem mar semminek sincs sajtovisszhangja. Pont az tortent ami a nacizmus idejen: kis lepesekben hoztak be a valtozasokat + folyamatos agymosas meg kormanypropaganda, igy az emberek fokozatosan 'deszenzitialodtak' es a vegen mar barmit meg lehetett csinalni, senki nem mert / nem akart nyilvanosan tiltakozni. Nem azt akarom mondani hogy most Magyarorszagon nacizmus-szintu diktatura van, mivel nyilvan kozel sem ez a helyzet, de az alapelv nagyjabol hasonlo.

svajcineger 2014.01.12. 21:21:56

@tildy[UK]:
Persze, hogy az EU-n kívül is van pár ország. Azért írtam, hogy a LEGTÖBB (nem az összes) érintett országgal megvan az egyezmény.

svajcineger 2014.01.12. 21:23:35

@Mirjam2:
Nemcsak EU-n belül. Legjobb példa rá pl. Svájc.

svajcineger 2014.01.12. 21:24:24

@Turchi:
Mit tudok rosszul? Tudom, hogy igaza van. :)

svajcineger 2014.01.12. 21:26:57

@svajcineger:
Hogy ne essék félreértés: a "legtöbb érintett országon" azokat az országokat értem, ahová a legtöbben költöznek manapság.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.12. 21:46:52

@tildy[UK]:

Csak a látszata van meg? Miért, mi hiányzik jelenleg?

Herr Géza 2014.01.12. 21:48:29

@Sexual Harassment Panda:Az elsö képen képen annak a madártápnak mi köze van a Bauernfrühstück-höz???

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.12. 21:54:26

@tildy[UK]:

Pont fordítva van. A kisebb pártoknak KÖNNYÍTVE lett az indulás a választásokon. Mert ez a Fidesz érdeke, hiszen így több ellenzéki párt indul, aprózódnak a szavazatok, ami segít a Fidesznek.

A választókerületek átrajzolásának a fő oka: az eddig 176 választókerület helyett 105 lesz. A dolognak egyébként alig van jelentősége, Mo-n egyszerűen nincsenek stabil politikai identitású körzetek.

Herr Géza 2014.01.12. 22:15:29

@Herr Géza: Úgy látszik írásban dadogok: minusz egy darab "képen"... :-))

tucano 2014.01.12. 22:21:20

Dr. Illés Blanka tanácsairól az jut eszembe, hogy a 3 közül egyiket sem tettem meg és utólag most már egyértelmű, hogy nagyon jól tettem. Az ügyvédnő így ránézésre a büdös életben nem költözött külföldre és ez igencsak látszik az általa megjelölt teendőkből.

Rotoxis 2014.01.12. 22:23:18

Amikor az ember kijelentkezik Magyarországról, meg KELL adni a külföldi lakcímet. Röhej.

blackhairlady 2014.01.12. 22:46:59

@mirx: Nalunk is van egy kicsi es egy nagy postalada is (kb. 20 kicsi es 3 nagyobb egy blokkban), a kicsi a leveleknek es a reklam cuccoknak, a nagy meg a csomagoknak. Viszont az is kulcsos, es annak a postaladajaba teszi a kulcsot a postas akinek a csomag jon, igy csak te tudod kinyitni, es a kulcsot a zarba hagyod miutan kivetted a cuccodat. Igy nem kell felni, hogy ellopjak. Viszont a UPS nem szorakozik, ok az ajto ele teszik, csenget egyet, aztan le is lep. Semmi papirozas, semmi uzenethagyas. Mondjuk az utcarol nem nagyon lehet belatni az ajto ele, de foleg nem is jar senki az utcan gyalog:))

Herr Géza 2014.01.12. 23:01:17

@Sexual Harassment Panda: Miért is ne "okoskodnék"? A fájl neve bauernfr_hst_ck, kérdezni meg már csak szabad??? Vagy benned tisztelhetnénk a HÁ-t? Hú de felb@sztál egy perc alatt....

tucano 2014.01.12. 23:02:49

@Mirjam2: De igen: www.galamuscsoport.hu/tartalom/cikk/350589_nem_osztalyharc_faji_harc_nem_mutyi_fasizmus
Nagyon furcsa egészségesebb társadalmakban élni, így is évekig tart, mire levetközi az ember, amit hoz magával.

PannonBoy 2014.01.12. 23:12:10

@diggerdriver: Nem, valahol biztosítottnak kell lenni. Ennek elintézésére pont jó az a 45 nap.
De feltételezem, hogy nálad ez csak elméleti kérdés, mivel már van NI számod. :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.12. 23:26:38

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: akkor hallgasd meg Kover mit mond. Ennyi. MEg ha csaka gondolata is felmerul, ez nem szabad valasztasrol szol onnetol.

@tucano: kemeny.

blackhairlady 2014.01.12. 23:40:47

@Kövérmadár [swe]: Kaposvarhoz kozel, Boszenfan is van szarvasfarm, nagyon erdekes hely. voltam a gyerekeimmel, kicsik, nagyok egyarant elvezik a szarvas simogatast:)

blackhairlady 2014.01.12. 23:45:28

@morsels: Na idaig meg nem jutottam el a kommentek olvasasaban, es leirtam ugyanezt:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.13. 00:08:09

@charlieharper (UK, de nem London!): Ez is a hajodon volt? :-)
@svajcineger: Oszt' mégis mennyien csinäljäk... :-)))
@Rotoxis: Nem kell. Röhej... (csak az orszägot)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.13. 00:24:10

@tucano: Hu b+...ezt kemény volt igy megfogalmazva olvasni. :-(

svajcineger 2014.01.13. 00:30:33

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ):
Ameddig nem buknak le (bar fogalmam sincs, hogyan lehetne), addig igazuk is van.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.13. 00:44:34

@Naschkatze (...awesome shape baby.. ): aki kicsit is utananez latja a parhuzamot. Kerdes mi lesz belole a jovoben. Ennyi, es kifullad ennyiben, vagy....

Ha az mint volt, akkor en azt nem akarom/tam megvarni.
Nagyon kemeny szavak, de pontosan tukrozik az ezzel kapcsolatos velemenyem.

Bar OV elegge szeret hatarmezsgyen mozogni, politikai szobeszedben es tettekben is.

Csak van par ember, aki ebben a jatekban nem akar es nem is fog reszt venni.

Sexual Harassment Panda 2014.01.13. 00:47:05

@Herr Géza: nyugodj +.art a szepsegednek.
Az en kepemnek olyan nevet adok amilyet akarok.

Sexual Harassment Panda 2014.01.13. 00:48:22

@tildy[UK]: erosen tulreagalod a dolgot.
Nem Kell rettegni.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2014.01.13. 00:57:09

@tildy[UK]: A férjem szerint manapsäg elképzelhetetlen, hogy Europäban, EU-ban népirtäs legyen...én sajnos nem vagyok ennyire optimista, de kivänom, hogy neki legyen igaza!
Itt is vannak akik OV-hoz hasonloan fogalmaznak, de ök nincsenek hatalmon. A többség ältaläban legyint / megdöbben a kinyilatkozäsaikon. Ezek egyébként arra jok, hogy kicsit fölräzzäk a népet a birkasägukbol, és elkezdjenek gondolkodni...azutän ugyis leszavaznak (majdnem) mindent ami tölük jön.

holl gold 2014.01.13. 01:15:03

@geegee:

mivel a POSTAT agyonvagtak mar regen a közeli kajauzletbe kuldik a csomagokat es ajanlott leveleket, ennek az az elönye hogy pl. nalunk 7-21-ig (minden nap) lehet atvenni vagy feladni a cuccot, a megszunt postaknak sokkal rövidebb volt a nyitvatartasi ideje...Persze penzt, csekket nem tudsz kivenni meg befizetni az uzletben de ma mar maskeppen muködnek ezek a dolgok is...

PannonBoy 2014.01.13. 01:43:10

@holl gold: Most melyik ország postájáról van szó?
Mert a magyar postát annyira kerülöm, amennyire csak lehet.
Bárcsak itt is Royal Mail lenne...

M. Péter 2014.01.13. 02:25:45

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: A kevesebb választókerület áltaban a nagyobb pártoknak kedvez a kisebb pártokkal és független jelöltekkel szemben még akkor is, ha nem pártérdekek alapján húzzák meg a választókerületek határát.

2014.01.13. 04:43:26

@svajcineger: Bizonyára még korán van, de remélem értem amit írtál :-). Igaza van? -vagy- Igazam van? Elgépelted, vagy csak magáztál? ÚÚ, tényleg korán van még nekem...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2014.01.13. 06:19:25

@Rotoxis:
Nem kell, szerintem. En azt mondtam nem adom.
Volt egy olyan kerdes, hogy szeretnem-e ha az allam a tovabbiakban kezelne az adataimat. Ha erre nemet mondasz, akkor torolnek a lakcimnyilvantartasbol es kesz.
Mondjuk ez lassan 2 eve volt, azota sok viz lefolyt a Dunan...

Maximum megadss egy kamu cimet, legetoleg masik orszagbol. (Paranoia :) )

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.13. 07:29:49

@M. Péter:

A kisebb pártok MINDIG vesztesek, ha vannak egyéni választókerületek. Ez a rendszer következménye.

Ha mondjuk az abszolút arányos választórendszer (pl. a holland) 10, s az abszolút aránytalan (pl. a brit) meg 1, akkor a magyar eddig 6 volt, s most meg lett 7.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.13. 07:31:21

@M. Péter:

Fordítva!

Ha mondjuk az abszolút arányos választórendszer (pl. a holland) 10, s az abszolút aránytalan (pl. a brit) meg 1, akkor a magyar eddig 5 volt, s most meg lett 4.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2014.01.13. 07:32:51

@M. Péter:

Mo-n nincsenek igazán párthű területek, így nemigen lehet pártérdek alapján határokat húzni.

A független képviselő pedig idegen a magyar választási hagyományoktól, ilyen gyakorlatilag egy sem volt 1990 óta.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.01.13. 08:04:27

@holl gold: Igen, azért írtam én is kispostát.Az ilyen ilona, coop, stb helyeken működő kis kiszolgáló egységekre értem.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 08:17:48

@PannonBoy:
A magyar és az angol biztosító egyeztet adatokat egymás között?

PannonBoy 2014.01.13. 08:26:03

@diggerdriver: Nem vagyok biztos benne, de nem lepődnék meg, ha utánanéznének.

tanato 2014.01.13. 09:00:53

@charlieharper (UK, de nem London!): @diggerdriver: Szerintem sem.tavalyelőtt az akkor Párizsban dolgozó lányomon is be akartak hajtani majd egy év TB tartozást,de aki ugye kin biztosított,annak nem kell.Bár akkor még nem volt neki kinti,így egy hasraütött kinti számot adott meg a javaslatomra,mert szinte biztos voltam hogy a TB ügyintézők úgysem néznek utána,főleg hogy 95%-ban nem is beszélnek idegen nyelveket.Be is jött a kegyes hazugság.

2014.01.13. 09:02:45

@tanato: megketdeztem mindjet orszagban (UK es Mo)

tucano 2014.01.13. 09:26:31

@diggerdriver: Senki nem egyeztet senkit. Szeptemberben 3!! EUországban kellett egyszerre tb-t fizetnem, miközben mind3ban folyamatosan fenyegettek, hogy mi lesz, ha másik tagállamban is fizetek tb-t. Elmebeteg bürokraták, azt se tudják, hogy az anyjukat hogy hívják (én legalább a foglalkozásukat tudom).

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 09:38:13

@tanato: @charlieharper (UK, de nem London!): @tucano:
Köszi.
Ki kéne jelentkeznem a magyar TB-böl.
Letöltöttem a nyomtatványt ha bírom hogy 2011 augusztustól van NI számom aztán beszkennelem és elküldöm nekik az akkor rendben van?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.13. 09:38:51

@Sexual Harassment Panda: nem reagalom tul es nem rettegek. De latom a parhuzamot.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.13. 09:39:36

@diggerdriver: jobb , ha kersz ehic kartyat is, mert azt legalabb tudjak mi.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 10:12:09

@tildy[UK]:
Azmiaz?
Megvan az eredeti okmány amiben küldtèk az NI számot.

holl gold 2014.01.13. 10:52:48

@PannonBoy:
Most melyik ország postájáról van szó?

Svedorszag, es a fövarosrol beszelek, nem videkröl...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.13. 11:06:56

@diggerdriver: European Health Insurance Card.

www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcareabroad/EHIC/Pages/about-the-ehic.aspx

Ezt otthon is ismerik, es nem hepciaskodnak, ha itteni ilyened van.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 11:20:45

@tildy[UK]:
Ó hát persze ezt már otthon mielőtt kijöttünk kiváltottuk.
Ezt is szkenneljem be és küldjem el?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.13. 11:28:22

@diggerdriver: Otthon hogyan tudtad kivaltani az itteni angol ehic-et? Az ittenit kell beszkennelni.

svajcineger 2014.01.13. 11:41:26

@diggerdriver
Tökéletes lesz így! Én ugyanígy csináltam, azzal a különbséggel, hogy Ügyfélkapun küldtem el, így nem kellett szkennelni.

svajcineger 2014.01.13. 11:43:21

@diggerdriver:
Minden EU országban ugyanúgy (hasonlóan) néz ki, de neked a brit kiállításúra van szükséged.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 11:43:23

@tildy[UK]:
Ja nincs angol csak magyar.
Az angolt hol kell kiváltani?

svajcineger 2014.01.13. 11:49:09

@diggerdriver: Egy otthoni ügyintézésre szolgáló állami fenntartású online szolgáltatás:

ugyfelkapu.magyarorszag.hu/

svajcineger 2014.01.13. 11:51:02

@svajcineger:
Ezen keresztül küldöm el az otthoni adóbevallásomat, kérek időpontot az Okmányirodában, stb.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 12:17:30

@svajcineger:
Aha.
Itt megtalálom ugyanazt a nyomtatványt?

svajcineger 2014.01.13. 12:25:43

Nem, a nyomtatványt a TB oldaláról tudod letölteni. A másik gond (neked), hogy a z Ügyfélkapu aktiválásához személyesen kell aláírni egy Okmányirodában...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 13:30:04

@tildy[UK]:
Ok megtaláltam.
Ezt megigényelem.
Na de miért minek?

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2014.01.13. 13:34:25

@diggerdriver: Mondjuk azert, mert ha barhova ellatogatsz az eu-ban, ezt felmutatva ellatnak surgossegin, ugy, mintha helybeli lennel. Egeszen pontosan az EHIC :

" Egy olyan ingyenes kártya, amelynek révén ideiglenes tartózkodása során Ön az EU bármelyik 28 tagállamában, valamint Izlandon, Lichtensteinben, Norvégiában és Svájcban igénybe veheti az állami egészségügyi ellátást, amennyiben arra orvosi szempontból szüksége van, ugyanolyan feltételekkel és költségek megfizetésével (bizonyos országokban ingyenesen), mint az adott országban biztosítással rendelkező személyek."

Masodsorban leven mindenutt ismerik, ha ilyet mutatsz otthon mas orszagbol, akkor nem akadekoskodnak sem az OEP-nel, sem a NAvnal.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 14:44:11

@tildy[UK]:
Aha. Értem. Mivel a magyar biztosításom már nem él a magyar kártya sem ér szart sem de mivel itt vagyok biztosítva itt kiváltom ezt akkor biztositva vagyok az EUban igy otthon is.
Köszi.

svajcineger 2014.01.13. 15:54:18

@diggerdriver:
Annyi a különbség, hogy az EU-s kártya külföldön (nem a biztosított saját lakhelyén) csak sürgősségi ellátásra jogosít.

Herr Géza 2014.01.13. 15:59:07

@Sexual Harassment Panda: Ja, akkor most okoskodok: a "summergarden_salad" akkor e logika (?) alapján miért nem dobostorta pl. ??? :-))

tucano 2014.01.13. 16:01:29

@diggerdriver: A kérdés inkább az, hogy szorulhatsz-e orvosi kezelésre otthon? Ha igen, akkor kamuzz nyugodtan és fizesd be a 6ezervalahányszázat. Ha nem, akkor meg igyál meg egy sört levelezgetés helyett.

svajcineger 2014.01.13. 16:12:57

@tucano:
Én azért kijelentkeznék a helyében, már amennyiben nem akar kamuzni. De az, hogy nem is fizet, meg ki sem jelentkezik, nem igazán jó megoldás. Arról nem is beszélve, hogy az egész ügyintézés kb. 5 percet vesz igénybe.

tucano 2014.01.13. 17:49:04

@svajcineger: fizetni érdemes. Komoly bajba kerültem otthon, amikor utoljára voltam, minden ellenkező híreszteléssel ellentétben NEM fogadták el a külföldi EU kék kártyámat, teljesen jogtalanul, szóval én fizetek ezentúl is több helyre. Csak hogy ne kelljen többször írni :), hazaértem és kilett a hátam. Az nem baleset, hanem akut történet, emiatt se rendes vizsgálat, se gyógyszer, se kezelés. Járni, feküdni nem tudtam, visszamenni sem. Kifizetem egy rahedli pénz az összes orvosnak/kórháznak, aki elém került, örültem, hogy nem maradtam nyomorék, bár az OEP-nek az lett volna úgy látszik a legjobb megoldás. Külön figyelmeztettek, amikor azonnal visszaléptem a magyar rendszerbe, hogy nem lehet 2 eu országban biztosításom, meg majd ők szólnak az olaszoknak (akkor az volt éppen), hogy töröljenek az ottani tb-ből stb. Tőlem bekaphatják, patkány egy banda. Úgyhogy fizetek mindenkinek, nem adok le semmit, nem jelentkezek ki többet sehonnan, csak ha végleg letiltanak a határon :)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 17:49:32

@tucano: @svajcineger:
Attól tartok hogy egyszer elkezdik kérni a havi hatezret.

tucano 2014.01.13. 18:11:24

@diggerdriver: ha jársz haza és van parád, akkor simán megéri fizetni. Ha nem jársz haza és/vagy egészséges vagy, akkor persze nem éri meg foglalkozni vele.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2014.01.13. 18:28:23

@tucano: Akar a franc fizetni meg nem is járok haza de mi van ha ráterhelik a házamra?

tucano 2014.01.13. 18:59:24

@diggerdriver: szerencsére nincstelen vagyok :) Amíg nincs állami emberkereskedelem, még a kölkeimet sem adhatják el :)

svajcineger 2014.01.13. 19:10:32

@tucano:
Nem igazan ertem, miert patkany banda, de mindegy... Van egy szabaly, ami egyebkent nemcsak nalunk el. Ezt be kell(ene) taratani, es kesz. Lehet persze trukkozni, de akkor a lebukasnal se sirdogaljon senki!

svajcineger 2014.01.13. 19:12:11

@diggerdriver:
Amenyiben nem jelentkezel ki, akkor biztos lehetsz benne, hogy kovetelni fogjak a penzt. Raadasul visszamenolegesen, es teljesen jogosan.

svajcineger 2014.01.13. 19:14:03

@diggerdriver:
Meg egyszer mondom: ot perc az egesz procedura, es egy fillerbe se kerul. Nem erne meg kijelentkezni?

tucano 2014.01.13. 19:25:05

@svajcineger: azért patkányok, mert kék EU egészségügyi kártyával a kezemben nem vizsgáltak meg. Szívből kívánom azóta is a kedves betegfelvevőknek, hogy történjen meg velük ugyanez.
Én minden szabályt betartottam. Azóta törvényellenesen két helyen fizetek (a hamradikról már jelentkezem ki, de a decembert még befizettem). Még én szegek törvényt azzal, hogy mindenhová fizetek, mint a katonatiszt, mert annélkül Magyarországon rám sem néztek.

"Amenyiben nem jelentkezel ki, akkor biztos lehetsz benne, hogy kovetelni fogjak a penzt. Raadasul visszamenolegesen, es teljesen jogosan."
Nem, nincs igazad! Ha bemutatja, hogy fizet külföldön eg. biztosítást, akkor nem fizettethetnek vele ki semmit, kivéve ha előbb nem fizetett magyart és csak később kezdett el külföldit fizetni, akkor a közte lévő különbséget kifizettetik.
Gyakorlati tapasztalat, igaz 2012 téli.

svajcineger 2014.01.13. 20:15:27

@tucano:
Barmelyik orszagban igy jartak volna el veled. Az EU-s kartyaval csak es kizarolag surgossegi ellatasra(!) vagy jogosult.

A visszamenoleges koveteles ettol meg fennall, egeszen addig mig a paciens be nem bizonyitja, hogy mashol fizet. Meg egszzer mondom: sokkal egyszerubb kijelentkezni, mint utolag magyarazkodni.

BTBTBT 2014.01.13. 23:28:14

@svajcineger:
Múlt héten ezt már taglaltuk itt: egyrészt röhej egy visszamenőleges törvény, másrészt az EU-ban nem fizethetsz (illetve nem fizettethetnek veled) kétszer TB-t. A magyar oldalon EU-jog ellenes gyakorlat folyik, és ha valaki bizonyítani tudja, hogy mióta fizet TB-t külföldön, akkor a magyar megfizettetés is jogellenes.
Meg ez annyit változik, hogy csak na.
Ettől persze még át lehetne jelentkezni ideiglenes lakcímre, viszont akkor idővel majd kitalálják, hogy csak az lehet állampolgár, akinek állandó lakcíme van.

svajcineger 2014.01.14. 02:06:19

@Barátusz [UKCaLCM]:
Bocs, de nem igazan ertelek... Hol hallottal te tolem visszamenoleges torvenyrol, meg arrol, hogy ket helyen kene TB-t fizetni?
Meg ezt a lakcim atjelentkezeses dolgot sem ertem...

svajcineger 2014.01.14. 02:27:16

@Barátusz [UKCaLCM]:
Ha visszaolvasol, akkor lathatod, hogy en pontosan azt mondtam, hogy kifejezetten tilos ket orszagban fizetni.
Es ezt nem is varja el toled a magyar TB sem, ezaltal nem is folytat EU-s jog elleni gyakorlatot. Ok pontosan azt varjak el, hogy ott fizess, ahol elsz, de ha orszagot valtasz, akkor azt jelentsd be. Ha ezt nem teszed meg, akkor fordulhat elo az, hogy mindenfele kovetelessel allnak elo - teljesen jogosan egyebkent - mert ok csak azt latjak, hogy a paciens honapok/evek ota nem fizet jarulekot. Nana, hogy ilyenkor ezt be akarjak hajtani. Ezt a torturat kehet elkerulni egy nehany soros adatlap kitoltesevel.

BTBTBT 2014.01.14. 10:53:52

@svajcineger:
Visszamenőleges követelést említettél.
A visszamenőleges hatályú törvény pedig magyar "jellegzetesség".

A magyar TB szimplán azon az alapon veti ki rád a havi 6600 forintot, hogy van állandó lakcímed.
Nem azért, mert esetleg van jövedelmed, nem is azért, mert igénybe vennél bármiféle egészségügyi szolgáltatást. (Most természetesen azokról beszélek, akik tényleg külföldön dolgoznak, és nem járnak Mo.-on TB alá tartozó eü.-részlegekbe.)
Viszont ideiglenes lakcím esetén ez már nem így történik. Mi van???
Mivel ma már nincs külön a TB meg az APEH, hanem a NAV egy cégként intézi mind az adót, mind az eü.-jérulékot, a fene essen már beléjük, hogy 2010 után nincs egy olyan adatbázisuk, amiből kitűnik, hogy valaki - akár évek óta - "dormant" a rendszerükben. Vagy van, csak szarnak bele. Szintén jó magyar szokásként.
Persze erre lehet mondani, hogy miért nem jelentkezik ki a delikvens. :)

EHIC-kártyával viszont több mint sürgősségi ellátásra vagy jogosult Mo.-on, különös tekintettel a már meglévő betegségeidre.
www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcareabroad/countryguide/Pages/EEAcountries.aspx
www.nhs.uk/NHSEngland/Healthcareabroad/countryguide/Pages/healthcareinHungary.aspx

svajcineger 2014.01.14. 12:19:11

@Barátusz [UKCaLCM]:
Ugorjunk, szerintem!
Úgy tűnik elbeszélünk egymás mellett...

tucano 2014.01.14. 13:55:13

@svajcineger: "Barmelyik orszagban igy jartak volna el veled."
Dehogy. Szabály szerint sem volt igazuk. Ezt később még ők is elismerték és bocsánatot kértek, miután megoldottam mindent és közöltem, hogy akkor perelek, név szerint. Enyből megnyuhászkodtak. Megértem, hogy alul vannak fizetve, hogy köti őket a bürokrácia, de tényleg patkány módon viselkednek, nem szeretnék otthon beteg lenni.
Persze abban teljesen igazad van, ha nem fizet és van vmi lefoglalnivalója, akkor jelentkezzen ki. Egyébként meg bekaphatják, én inkább fizetek több helyre, de nem akarok még egyszer kiszolgáltatott helyzetbe kerülni Magyarországon. Ami az alap otthon.

BTBTBT 2014.01.14. 15:09:19

@svajcineger:
Hat ez ervnek keves, de ha ugy gondolod, akkor tenyleg ugorjunk.

svajcineger 2014.01.14. 17:41:14

@Barátusz [UKCaLCM]:
Szövegértésben nem tudok segíteni...
Én soha nem a lakcímről való kijelentkezésről beszéltem, hanem a magyarországi tb ellátásból való kijelentkezésről.

BTBTBT 2014.01.14. 19:32:00

@svajcineger:
Eddig meg csak elbeszeltunk egymas mellett, most meg mar a szovegertesemmel lennenek gondok? Tenyleg ugorjunk. :)

silent76 2014.01.19. 02:13:31

@mirx: szerintem mindenhol úgy kellene a dolgoknak működnie, mint Svájcban... Geil?

0x1D 2014.02.19. 23:43:01

köszönöm. ezt a cikket kerestem.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása