oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. november 29. 06:44,  Vegyes házasságban öt nyelven 144 komment

2013. november 29. 06:44 Határátkelő

Vegyes házasságban öt nyelven

A mai poszt nem lesz hosszú, de nagyon érdekes, hiszen Botond erdélyi magyarként nősült Szlovákiába. Miután a feleségével angolul beszélnek, a gyermekeikkel pedig mindenki a saját nyelvén, a gyerekek öt nyelven kommunikálnak (az iskolai nyelvtanulást se felejtsük el!). Hogyan adjunk igazi értéket gyermekeinknek?

soknyelvű papír.jpeg

„Pár szóban elmondanám az életutamat, hogy jobban érthető legyen a mondanivalóm. Erdélyben születtem, majd 1989-ben Magyarországra kerültem, egy jobb élet reményében, mint olyan sokan akkoriban.

Hamar világos lett, hogy ez nem az a hely, amire vágytam, így a munkámon keresztül kijutottam Amerikába, luxushajókra dolgozni. Pár év múlva visszakerültem Európába, Szlovákiába, ide nősültem.

Sokáig az volt az érzésem, hogy csöbörből vödörbe kerültem, nagyon nem tudtam megszokni az itteni életet, főleg, hogy akkoriban nagyon rosszul mentek itt a dolgok.

Magyarországon akkoriban mindenki élt, mint hal a vízben. De kitartottam, és lassan javultak a dolgaim, kialakult az életem, az ország is lassan gatyába rázkódik, lassan kilábal a krízisből.

Az angol lett a közös nyelv

Amint említettem ide nősültem, tehát a feleségem nem beszélt magyarul, én sem szlovákul, így a közös nyelv az angol volt, és a mai napig is az. Még akkor is, ha már én is beszélek jól szlovákul és a párom is beszél valamennyire magyarul.

Ez egy jó ötlet volt, anno én erőltettem, hogy megmaradjon az angol közös nyelvként. A gyerekeim velem csak magyarul, anyjukkal csak szlovákul beszélnek, ha meg együtt vagyunk, akkor angolul beszélünk. Vagy összevissza, de a mondat mindig csak egy nyelven hangzik el. Egy mondaton belül nem szabad keverni a nyelveket.

Eleinte angolul beszéltünk hozzájuk (ami nem volt szerencsés dolog – későn tanultak meg beszélni), de aztán azt tanácsolták, hogy mindenki a saját anyanyelvén beszéljen hozzájuk, az angol meg majd rájuk ragad. Úgy is lett.

Német, francia, szlovák, angol...

Jelenleg a suliban tanulnak németül és franciául a szlovák és angol mellett. Tehát 4 nyelven (ha a csehet is külön nyelvnek számolom, akkor ötön) beszélnek, kommunikálnak. A román nyelvet nagyjából elfelejtettem, bár még mindig értem a nagyját, ezért azt nem tanítottam meg nekik.

Úgy érzem, hogy ez volt a minimum, amit meg kellett tennünk értük. Kár lett volna nem kihasználni a lehetőséget. Sokszor találkozom hasonló cipőben járó családokkal, és soha nem értettem, hogy miért nem adnak át egy ilyen kincset a gyerekeknek, mint amilyen egy idegen nyelv.

Sokat utazunk és ez nagyban megkönnyíti az életüket, mindent mindenhol értenek, tudnak mozogni, kommunikálni a többiekkel. Ahogy látom, ez nagyon tetszik nekik.

A fiam már annyira jól beszél angolul, hogy a nyáron volt angol nyelvtáborban Máltán, és a legjobb volt a csoportjában, ezért úgy döntöttünk, hogy jövőre Amerikába megy 1-2 évre középiskolába, hogy tökéletes legyen az angol nyelvtudása.

Egy másik előnye az amerikai sulinak, hogy aki onnan visszajön, az már pontosan tudja, hogy mit fog csinálni az életében, nem fog 30 éves koráig csak úgy élni minden ötlet, cél nélkül.

Miért nem érzik a jelentőségét?

Ezért is nem értem azt, hogy a mai multikulturális Európában a szülők miért nem látják át ennek a dolognak a fontosságát, és miért nem tanítják, taníttatják a gyerekeiket idegen nyelvekre.

Emlékszem Franciaországban nyaraltunk, és a helyiek közül sajnos senki nem beszélt semmilyen idegen nyelvet, így aztán nem is tudtuk megértetni magunkat velük, bár 6 nyelvvel próbálkoztunk.

Akkor mondta a lányom, hogy ő megtanul franciául, hogy ne legyen ilyen gondunk többet. :)

Adjátok át a kincset!

Ekkor éreztem azt, hogy milyen rossz érzés, amikor külföldön nem tudok kommunikálni a többiekkel. Ilyenkor nagyon elveszettnek éreztem magam. Nagyon nem jó érzés, ha az ember másra van utalva nyelvileg. És persze nem segít, ha az ember magyarul ordibál a külföldivel, azt sem fogja érteni... :)

Szóval hajrá fiatalok, ha vegyes házasságba kerültök, nem feladni az anyanyelvet, hanem átadni a gyerekeknek ezt a kincset! Meglátjátok sokkal könnyebb lesz az életük."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: nyelvtudás Szlovákia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr135666402

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

www.aonang.hu (TH) · http://cooperbudapest.typepad.com 2013.11.29. 06:51:18

Ennyi nyelvet beszélve, nem lesz gond jó állást találni! Nekem is ez volt a szerencsém itt, a paradicsomban. :-)

2013.11.29. 07:06:14

Egyetértek, minél több nyelv, annál jobb.

Viszont ezt az egyet nem értem:
"Egy másik előnye az amerikai sulinak, hogy aki onnan visszajön, az már pontosan tudja, hogy mit fog csinálni az életében, nem fog 30 éves koráig csak úgy élni minden ötlet, cél nélkül."

Tényleg volna kapcsolat az amerikai középiskola meg aközött, hogy valaki már 18 évesen tudja, mit akar csinálni?
(+ én magam érdekesebbnek találom azokat az embereket, akik nem ennyire céltudatosak/beszűkültek, de hát ez csak én vagyok)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.11.29. 07:23:47

Ehhez nincs mit hozzátenni.
A lehető legjobb döntést hozták ( szerintem).
Gratula.

tanato 2013.11.29. 07:36:22

Én is csak gratulálni tudok,szerencsére az erdélyieknek tényleg jó a nyelvérzékük a kettős nyelvi környezetben való fiatalkoruk miatt.Még egy megjegyzés:Franciaországban legelőször is a románnal kellett volna bepróbálkozni.

2013.11.29. 08:06:40

Ismertem hajlektalant, aki 5 nyelven beszelt, volt tartomanyi birot, olvastam hajlektalan atomfizikusrol, akit Vancouverben lottek le a rendorok, mert kessel hadonaszott, olvastam analfabeta vagy 6 elemit vegzett milliomosokrol, ismertem doktori ertekezesen dolgozo gipszkarton csiszolot, stb. A nyelvtudas, felsofoku iskolai vegzettseg nem mindig biztosit sikeres eletutat. 30 eves koromig nem beszeltem egy idegen nyelven sem a magyaron kivul, megis sikerult munkat kapnom, amikor akartam ugy Ausztriaban, mint Kanadaban. Sohasem a tanult szakmaimban, sot mernokoket helyettesitettem pl. Mexikoban evekig, spanyol nyelvtudas es egyetemi diploma nelkul:) Jelenleg epitoipari szakmunkaskent dolgozom, elvezem, ha nem is mindig szeretem, amit csinalok, szinten papir es vegzettseg nelkul. Raadasul jol meg is vagyok fizetve a korulmenyekhez kepest. A havi lakberemet 2 - 3 nap alatt megkeresem, a kocsimat 2 orai fizetesbol teletankolom. Megsem vagyok elegedett:) Meleg helyre vagyom, ahol napi 2-3 orai munkabol megvan a cigire es a kavera valo:)
Ha lenne gyerekem, mindenhova kuldenem iskolaba, csak az USA - ba nem. Ott a legnagyobb az esely arra, hogy egy orult amokfuto leloje:( Szerintem a legjobb megoldas a home schooling, az otthoni tanulas erettsegiig utana pedig levelezon a felsofoku kepesites megszezese. Kozben meg alkalmi, tedd ide tedd oda munkakbol meg lehetne elni:) Peldaul Londonban mosogatni:) Egyszeru az elet, csak az emberek szeretik tulbonyolitani.

Pernilla 2013.11.29. 08:12:04

Jó döntés volt, bár ahhoz szerencse is kell, hogy a gyerek 4-5 nyelvvel meg tudjon birkózni. Vagy tehetség? :-) No mindegy, gratulálok neki meg nektek is. Úgy látom, anyagi gondok sincsenek, ha ki tudjátok küldeni a kölyköt Amerikába két évre. Bár ez nem a mai poszt témája :-)
Egyébként már egy-két régebbi poszt alatt eléggé ki lett vesézve ez a többnyelvűség-téma, kíváncsi vagyok, ma mit tudunk még hozzátenni.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 08:18:57

Rovid, de velos poszt, viszont tetszett :)

En is sajnalom, hogy annak idejen nem kuldtek kulfoldre tanulni, pedig belefert volna a koltsegvetesbe.

Elismeresem annak, aki ilyen celtudatos!

csello70 2013.11.29. 08:30:34

En is gratulalok a szerzonek, nagyon jol csinalja !

csello70 2013.11.29. 08:34:09

@Cascabel: ugy gondolom, nincs mindenben igazad... sokkal tobb lehetosege lesz, ha tobb nyelven beszel.

''A havi lakberemet 2 - 3 nap alatt megkeresem, a kocsimat 2 orai fizetesbol teletankolom.''

Most en is kiszamoltam magamnak, es pont ugyanerre jutottam ! :) Koszi, igy meg sose gondoltam at !

csello70 2013.11.29. 08:40:46

@Cascabel: Ha lenne gyerekem, mindenhova kuldenem iskolaba, csak az USA - ba nem. Ott a legnagyobb az esely arra, hogy egy orult amokfuto leloje:( Szerintem a legjobb megoldas a home schooling, az otthoni tanulas erettsegiig utana pedig levelezon a felsofoku kepesites megszezese.

USA-ban nem jartam, ahhoz nem tudok hozzaszolni, de latszik, hogy nincs gyereked, mert az otthon tanulasnal nincs rosszabb. Nem lesznek baratai, nem lesznek osztalytarsai, egy csomo elmenybol kimarad. Es azt hiszed a gyerek egesz nap magatol tanul ? A fenet ! Majd raszokik az internetes jatekokra...

2013.11.29. 08:43:10

@Th's child: "(+ én magam érdekesebbnek találom azokat az embereket, akik nem ennyire céltudatosak/beszűkültek, de hát ez csak én vagyok)"

Abban biztos vagyok, hogy ők sokkal kevesebbszer esnek pofára, más kérdés, hogy ez később előnyükre válik-e.

2013.11.29. 08:44:36

@csello70:
Tudod mi az elkeserito? Az, hogy 20 eve 1 nap alatt kerestem meg a havi lakbert es a kocsit 1 orai beremert tankoltam tele:( A lakasom is nagyobb volt es a kocsim is.

2013.11.29. 08:47:45

@csello70: "A fenet ! Majd raszokik az internetes jatekokra..."

Ami nem feltétlen hülyeség, csak ha a tanulás rovására megy... Ha olyan játékkal játszik, ahol pl. bizonyos idegen nyelven tudnak kommunikálni egymással, vagy felmennek teamspeak szerverre, és ott beszélgetnek egymással, az mindenféleképpen segíti az idegen nyelv fejlődését.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 09:16:11

@csello70:
Azt mondod, semmilyen internetes jatek nem erhet fel egy jo dugassal? ;)

@Cascabel:
20 eve nem dolgoztam es autom sem volt. Szamomra ez a 20 ev jelentos egzisztencialis javulast hozott :)

5,5 napi berem a lakber, az autot 7,5 ora berembol tankolom tele. Kivalasztottad a ket legdragabb dolgot Svedorszagban :)
Mennyit dolgozol 1 doboz cigiert? En 0,5 orat, de az ig draga.

Basszus, itt minden draga... a vegen kiderul, hogy letminimum alatt keresek. Ezt orvosolni kell!

Herr Géza 2013.11.29. 09:19:31

@Cascabel: Lesz ez még rosszabb is. De sajnállak... :))

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.11.29. 09:21:35

Ezek az összehasonlítások jó nagy marhaságok.
Nem mindegy, hogy egy egérlyukban lakik valaki "bronxban", vagy egy luxus loftban. Kár ebbe belebonyolódni.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.29. 09:27:22

@Kövérmadár:

Az ly ejtése eredetileg palatális l hang. Kb. az a viszonya az l-hez képest, mint az ny viszonya az n-hez képest. Próbáld meg.

szaszo71(D) 2013.11.29. 09:28:39

Ez a Franciaország érdekes. Mi a férjemmel ketten együtt 7 nyelvet beszélünk (így elolvasva ez viccesen hangzik, de tényleg), és hozzá vagyunk szokva, hogy mindenhol tudunk beszélni. Franciaországban ezért nem voltunk, mert franciául nem tudunk, és nagyon zavarna, hogy nem tudok kommunikálni. Idén nyáron elvileg oda készülünk, de még nem döntöttük el 100%-osan.

2013.11.29. 09:32:20

@Kövérmadár:
" Mennyit dolgozol 1 doboz cigiert? En 0,5 orat, de az ig draga. "
15 percet, 25 szal van benne, a legolcsobb, Pall Mall. Itt mindegy, hogy normal vagy King Size, egy ara van. Ha kartonnal veszek, akkor csak 9 dobozt fizetek 10 helyett. Ennel csak az indian cigi az olcsobb, kevesebb, mint a fele a rendes ciginek. Sajnos nincs indian kapcsolatom. Vancouverben az utcan 3 $ - ert lehet Mohawk vagy Native cigit venni. Itt ilyen nincs, marmint csavargonegyed:(

Herr Géza 2013.11.29. 09:33:47

"...az ország is lassan gatyába rázkódik, lassan kilábal a krízisből."
Apám, háromszor kellett elolvasnom, hogy melyik országról is van szó. De megnyugodtam, nem álmodok, nem Magyarországról beszél...

Evain 2013.11.29. 09:45:32

Digger, ma eszembe jutottál, mikor ezt láttam. Ti is így rakjátok el tentézni a gépeket? :D
totallyidiots.com/2295/How-to-load-digger

2013.11.29. 09:51:09

@Herr Géza:
Tudom, hogy lesz rosszabb is. Mi, prolik mindig csak szivunk:( Mar megszoktam. " Egyszer lent, maskor meg lentebb " Ezert nem er meglepetes.
Egy mai cikk, a munkaero elvandorlasrol:
www.hirado.hu/Hirek/2013/11/28/13/Hay_Group_egyelore_kevesen_valtoztatnak_munkahelyet_Magyarorszagon.aspx

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.29. 10:00:40

@Kövérmadár:

Ja, bocs, félrenéztem a kérdésedet... :-)

Természetesen nem j-ből lesz h valójában, hiszen ez abszurdum.

Arról van szó, hogy a magyar j alapból egy palatális approximáns hang. Tehát amikor ly vagy j van leírva, akkor ez az ejtés. Eddig oké?

Viszont ha a j bizonyos más hangok mellé kerül, akkor nem ez az ejtése. Azaz vannak allofónjai, ez a tudományos megnevezése. Az allofón olyan hang, mely nem fonéma.

Mi a különbség fonéma és allofón között? Az, hogy a fonémát a beszélő KÜLÖN, önálló hangnak érzi, s van is jelentésmegkülönböztető jelentése. Ezzel szemben az allofónt a beszélő egy fonéma változatának érzi, s nincs jelentésmegkülönböztető jelentése.

Hozzáteszem: ez nyelvenként változó. Azaz ugyanaz a hang egy nyelvben lehet fonéma, egy másikban meg allofón. Pl. ismerte példa: a kínaiak és a japánok számára az "r" és az "l" nem 2 külön fonéma, hanem egyetlen fonémának a verzió. Egy magyar példa: egy magyar számára az angol "man" és "men" szavakban a magánhangzó egyformán "e" és kész, jó esetben érzi a különbséget, de nem tartja jelentősnek, míg egy angol számára a kettő két teljesen külön fonéma. Vagy fordított példa: egyetlen magyar sem keveri az "örült" és "őrült" szavakat, ez a 2 hang minden magyar számára 2 teljesen külön fonéma, míg egy magyarul tanuló angol meg sokáig szenved, mígy egyáltalán rendesen különbséget tud tenni köztük.

Szóval, akkor most a j. A magyarban a j valójában több allofón.

Az alapverzió az említett palatális approximáns - ezt ejtjük mindig, amikor a j előtt vagy után magángangzó van, pl. jó, lyuk, milyen, járat, moly, stb.

Viszont ha a j a szó végén van zöngétlen mássalhangzó után, vagy pedig két zöngétlen mássalhangzó között áll, akkor réshangként ejtődik. Pl. kapj. Ez ugyanaz a hang mint a magyar technika szóban a ch a művelt ejtésben.

Nagyon könnyű észrevenni a különbséget: mondd ki, hogy "kapj" majd azt, hogy "kapjon" és észlelni fogod, hogy a nyelved máshol áll a szádbn a j ejtésekor! Valójában csak a második esetben ejtesz j hangot, az első esetben német ch-t mondasz.

2013.11.29. 10:04:58

@Kövérmadár:
Azert szerettem Mexikoban dolgozni tobbek kozott - mert ott egy orai berembol 15 doboz Marlborot vehettem:) Itt Kanadaban egy doboz Marlboro tobb, mint 10 $. Bar a pontos arat nem tudom, nem vettem vagy 5 eve olyat. Van, ahol 12 $/doboz.

Evain 2013.11.29. 10:08:16

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
amikor ezeket a kommenteket olvasgatom tőled, mindig elszomorodom, mennyire hibásan oktatnak _bármilyen_ nyelvet Magyarországon. Mennyive könnyebb egy nyelv kiejtését megtanulni, ha ilyen részletekre is odafigyelnének:

"Nagyon könnyű észrevenni a különbséget: mondd ki, hogy "kapj" majd azt, hogy "kapjon" és észlelni fogod, hogy a nyelved máshol áll a szádbn a j ejtésekor! Valójában csak a második esetben ejtesz j hangot, az első esetben német ch-t mondasz."

Hallás után iszonyat nehéz ezeket a nyelvi sajátosságokat megtanulni...

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.29. 10:27:33

@Evain:

Teljesen igazad van. A kiejtést Mo-n valamiféle lényegtelen apróságnak hiszik, ami óriási hiba.

Ismerek angolul kifejezetten jól tudó magyarokat, hatalmas szókinccsel, akik meg vannak győződve, hogy az angolban alig pár magánhangzó van.

A kommunizmus alatt tele volt az ország tele volt orosz nyelvkönyvekkel, de egyikben sem volt leírva az orosz kiejtés, ami eléggé vicces dolog.

Pedig ezzel kellene kezdeni minden nyelvet. Elmagyarázni a nyelv hangrendszerét. Mert ha el se mondják, a tanulónak esélye sincs.

Szilvana1[Bucks, UK] 2013.11.29. 10:36:09

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
4 év tanulás után angolból érettségiztem. Soha nem hallottam hangokról,csak betűkről, egèszen addig míg ki nem jöttem. És így mennyivel egyszerűbbnek tűnik!(a kiejtèsről nem is beszélve. ..)

csello70 2013.11.29. 10:36:35

Ezt szeretem Maxval doktori disszertacioiban, teljesen ertheto ! Koszonjuk ! :)

Evain 2013.11.29. 10:37:50

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Hát igen, a szomorú az, hogy belenéztem a férjem magyar nyelvkönyveibe, és még ott is külön fejezet foglalkozik ezzel. Szóval ez a hiányosság nem annak tudható be, hogy ne lenne meg hozzá a szükséges tudásanyag... :/

Szilvana1[Bucks, UK] 2013.11.29. 10:38:08

Egyébként le a kalappal a posztíró előtt. És persze a gyerekei előtt! A gondolatba is beleszèdül a fejem!!

Aksi 2013.11.29. 10:38:15

Mennyit dolgozom egy doboz cigiért? 0 percet. Le kell szokni, akkor szignifikánsan ugrik fel ez az "életminőségi" mutató

@csello70
Szerintem is hülyeség az otthon tanulás gyerek korban, ha van lehetőség másra is, a szocializáció miatt.
Ha USA-ba küldöd lehet nem a legkisebb az esélye, hogy lelője egy ámokfutó, de még mindig elhanyagolható (gondolom nem a legszarabb gettóról beszélünk ha már tanulás); ez ne legyen döntési faktor.

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2013.11.29. 10:38:16

Rövid cikk, sok tartalom sincs benne, de legalább egy valós példán keresztük láthatjuk azt, amit sokat mondunk, és belátunk. A legnagyobb kincs amit ma a szülő a gyerekének adhat az a nyelvtudás és a széles látókör amit viszont a külföldi tanulés, élet ad. Szép dolog a zeneóra, táncóra stb. de a fenti kettővel egy életre sínre tettük az életét, és utána meg azt csinálhat amit akar.
Borzasztóan irigylem az ilyen szerencsés gyerekeket :)

csello70 2013.11.29. 10:38:52

@Kövérmadár: Azt mondod, semmilyen internetes jatek nem erhet fel egy jo dugassal? ;)

Igen ! ;)
Megfogtad a lenyeget, latom. :)

Bebbi 2013.11.29. 10:47:31

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Azta! :-) Ez egy korrekt hozzaszolas volt, rengeteg uj informacioval, legalabbis szamomra.

Bebbi 2013.11.29. 10:50:52

@tilmir: Egyetertek. Nalunk ugye relative eleg draga a lakhatas, a cigirol meg fogalmam sincs. Megsem mondjak azt Svajcra, hogy rossz az eletminoseg. :-)

judit 53 2013.11.29. 11:36:31

Éljen a multi-kulti ! Én "történelmi magyar " családból származom.
Apai nagyszülők: erdélyi félig román félig magyar, flamand.
Anyai nagyszülők: grazi osztrák, sváb
6 éves koromig otthoni hivatalos nyel: német ( mert azt mindenki beszélte), később .magyar.
Anyai nagyanyám és anyám egymás között, hogy ne értsem franciát használtak. Apai nagyanyám a nagyapámmal, hogy az 5 gyerek és a nevelő nők ( francia és német "kisasszonyok") ne értsék flamandul beszéltek.
Na ez a keveredés a magyar történelem hozadéka.

JUCII 2013.11.29. 11:36:31

Azt nem értik sokszor, amit szerencsére a cikk írója itt kifejt, hogy nyelveket tudni nem a pénzért érdemes elsősorban. Engem baromira nem az fog meg ezzel, ki mennyit keres, mindenki a maga szerencséjének a kovácsa, itthon, vagy külföldön, ki hogy áll a talpára. De az isteni érzés hogy tudsz kommunikálni, hogy " idegen környezetben" kiismered magad és ezáltal uj kapukat nyitsz meg. Örülök hogy az én gyerekem is három nyelvvel kezdi, mert nekem nehéz volt utólag megtanulni, de megérte. Érdekes hogy a jóléti országokban a legtöbb fiatal minimum egykét évre külföldre megy dolgozni, tanulni, akármit csinálni, mert jelentősége egy külföldi tapasztalatnak, maga a tapasztalat. Nem egy tragédia hogy kint dolgozunk, egy szuper lehetőség, sokat ad...

smile750 2013.11.29. 11:46:12

@Cascabel: Na, akkor itt lepisálnátok a bokátokat, mert egy doboz cigi kb 300-400 Ft-ba kerül. Ez a bagós-paradicsom. Mondjuk engem baromira hidegen hagy, ugyanis nem dohányzom. De a 100 Ft-os benzin mellett itt lehetne egész nap cigivel a szájban kocsikázni. :)

DieNanny CH 2013.11.29. 11:54:25

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Hát, ezt tök jól elmagyaráztad! Köszi! És tényleg! A kapj-kapjon (technika) példa nagyon jó.

DieNanny CH 2013.11.29. 11:57:36

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Nekem nagyon jó orosztanáraim voltak általános- és középsuliban is. Orosz gyerekdalokat hallgattunk, rádiófelvételeket; volt, hogy egy oldalnyi szöveget meg kellett tanulni 4 oroszórával későbbre, viszont minden órán addig legalább 4x lejátszotta a tanárnő a hanganyagot is, hogy pontosabb legyen a kiejtésünk.

DieNanny CH 2013.11.29. 12:02:20

@JUCII:

Még amiatt is jó a plusz nyelvismeret, mert így továbbképezheted magad más nyelven is. Saját példám: Érdekel a Waldorf módszer. Oké, most már magyarul is több minden van, de mégis, eleinte német nyelvű irodalmat találtam csak, így jól jött, hogy tudok németül.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.29. 12:31:05

@DieNanny:

Mindent el lehet magyarázni érthetően.

De a szakértők beteges vonása, hogy igyekeznek semmit sem érthetően elmondani, mert akkor a végén még más is szakértő lesz és akkor az ő tudásuk sem fog olyan egyedi, misztikus dolognak tűnni.

:-)

2013.11.29. 12:50:43

Dejo sztori :) Azt en sem ertem hogy fugg ossze az amerikabamenes a miakaroklennihanagyleszekkel, de az o dolguk, nyelveket tudni mindenkepp jo dolog. :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 13:06:19

@csello70:
A multkor megbeszeltuk Baratusszal, hogy a szex benne van a 3 legjobb dologban a vilagon. A netes jatekok nincsenek.
:)

Praktikus dolgokat szeretem ;)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 13:09:48

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Nekem ez az ertheto magyarazas csak a matek teruleten ment + most a CNC programozasnal, de az is csak matek.

Eistein mondta, hogy ha valamit nem tudsz egyszeruen elmagyarazni, akkor azt nem erted. Igaza volt!

Annal szomorubb, hogy milyen idiotak is kapnak tanari diplomat :(
Dehat ugye aki erti, az versenyszfera munkasa. Aki nem, az leadja az anyagot. Tanart jo, ha iskolankent egyet talalsz... :(

DieNanny CH 2013.11.29. 13:17:52

@Kövérmadár:

Ne tudd meg, tegnapelőtt a 3 évesem azt kérdezte: Mit jelent a Spaß (haben)?
Úgy kellett elmagyaráznom, hogy még a magyar megfelelőjét sem tudom - kb: jól érezni magad nevetve/mosolyogva.

Úgy kezdődött, hogy kerestünk egy játékot, amire azt mondta, nem tudja, hol van. Aztán vigyorogva előhúzta maga mögül.
Ez a 'Spaß haben'. Tehát megviccelni-érzés is benne van...
Kicsit leizzadtam, mire valahogy elmeséltem neki a dolgot...

2013.11.29. 13:49:52

@JUCII:
" Érdekes hogy a jóléti országokban a legtöbb fiatal minimum egykét évre külföldre megy dolgozni, tanulni, akármit csinálni, mert jelentősége egy külföldi tapasztalatnak, maga a tapasztalat. Nem egy tragédia hogy kint dolgozunk, egy szuper lehetőség, sokat ad... "
En csak Kanadat es az USA - t ismerem, nem tudom, hogy joleti orszagok e ezek, de az itteni fiatalok nagy resze nem hogy mas orszagba, de meg a sajatjaban sem nagyon utazik. Szegenyebb orszagok fiataljai talan nagyobb szazalekban utaznak, munka, tanulas, nyelvtanulas miatt, mint a joleti orszagokbol valok. Ok nincsenek arra rautalva. Utazni legfeljebb nyaralas, vilaglatas, csavargas miatt szoktak. Nyelveket sem tudnak jobban. Jartam nagyon sok backpackers hostelban az USA - ban, Kanadaban, Mexikoban, amikban leginkabb uj - zelandi, ausztral es skociai fiatallal talalkoztam. Egy volt igazan jellemzo rajuk: inni azt nagyon tudtak:) Az USA beli fiatalok donto tobbsege meg azert jar at Mexikoba vagy Kanadaba, mert ott kiszolgaljak oket alkohollal 21 eves kor alatt is:) Azt tudjak csak megtanulni pl. spanyolul, hogy " Una mas cerveza por favor" :) Amikor hazamennek, nagy batran kijelentik, hogy beszelnek spanyolul is:)

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 13:59:08

"Erdélyben születtem, majd 1989-ben Magyarországra kerültem, egy jobb élet reményében, mint olyan sokan akkoriban.

Hamar világos lett, hogy ez nem az a hely, amire vágytam,"

Már Ennike posztjánál is felvetettem, de akkor úgy tűnt, rajtam kívül mást nem érdekel a kérdés. Na most hátha...

Nem először olvasom ezt a bekezdést, sokan mások is így kezdték, saját ismerőseim között is van ilyen. Nem értek egy-két dolgot ezzel kapcsolatban. Emlékezetem szerint az erdélyi magyarok 1990-től igen sok támogatásban részesültek a magyar kormánytól. Még olyanról is hallottam saját környezetemből, hogy az állásinterjúkon pozitív diszkriminációt élveznek. Azt hiszem az meg nem újdonság, hogy eredetileg onnan származók cégénél más nem is nagyon rúghatott labdába. A diákok ingyen tanulhattak, még kollégiumi elhelyezést is kaptak (volt ilyen osztálytársam technikumban). Nem tudom, mit vártak az erdélyiek, amikor idejöttek? Mit hittek, hogy itt tejjel-mézzel folyó Kánaán várja őket? Kevesellték, amit kaptak? Oké, tudom, hogy sokkal nehezebb volt akkor tájékozódni, nem volt net, na de újságokból, tévéből csak láthatták, hogy egy átalakulóban lévő társadalomba érkeznek, ahol sorra szűnnek meg a szoci érában mesterségesen életben tartott állami gigacégek...?

Vagy már eleve csak ugródeszkának tekintették ezt az országot a 'Nyugat' felé, és minden más csak utólagos önigazolás?

Érdekel, úgy is mint harmadik generációs erdélyből bevándorolt embert, akinek számos rokona él Erdélyben még mindig.

Bebbi 2013.11.29. 14:06:37

@zöldeketbeszélek: Kicsit ehhez kapcsolodik: tegnap neztem youtube-on a Kiss Adam-fele On Air Day Tour videokat. Volt benne egy resz, ahol egy stoppos lanyt felvettek es o mondta, hogy a szekelyek (vagy lehet, hogy minden erdelyi magyar) egyszeruen csak Tápiának hivja Magyarorszagot, mert hogy a magyarorszagi magyarok olyan táposak.

Oszinten szolva ezen rohadtul felhuztam magam. En a magam reszerol mindig a legnagyobb tisztelettel viszonyulok az erdelyi magyarok fele, ezert nyilvanvaloan ugyanezt varom el toluk is. Erre meg ok táposoknak neveznek minket... :-(

Nagyon erdekelne, hogy mikent velekednek errol az itt jelenlevo erdelyi magyarok.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 14:09:01

@Bebbi: Na ilyet még nem hallottam. De cifrábbat már igen, inkább nem idézném most, mert ebédelek :).

Ennike (DK) 2013.11.29. 14:16:14

@zöldeketbeszélek: en meg folyamatosan azt hallom, hogy mennyi tamogatast kaptak az erdelyiek... az en kornyezetemben( marpedig boven volt ismerosom), senki, de senki nem kapott semmi tamogatast, en jomagam sem, ellenben fizettem 30000 forintot az allampolgarsagi vizsgamert, habar edesanyam Pesten szuletett... Soha semmifele pozitiv diszkriminacioban nem reszesultem, soha, sot...Az ugrodeszka kifejezes, mar nagyon elkopott. En oda hazamentem azt gondoltam, eszem agaban sem volt elmenni, barataim tobbsege is erdelyi, mert mi felszavakbol is ertettuk egymast. Bocsanat, lehet tevedek, de tusket erzek benned.

Ennike (DK) 2013.11.29. 14:19:11

A posztolohoz, es a felfogasahoz, csak gratulalni tudok. ahany nyelvet beszelsz, annyi ember vagy, mondja egy regi mondas.

Ennike (DK) 2013.11.29. 14:21:17

@Bebbi: Mire vagy kivancsi Bebbi?

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 14:22:19

@Ennike: A saját erdélyi rokonságom szerint mi, magyarországi magyarok a nyomába sem érhetünk a 'tiszta' erdélyieknek...
Ismered a 'székely szarta a magyart' mondást?
Az emlegetett osztálytársam is csepülte folyton Bp-et, de azért bulizott minden szombaton, jól elvolt a koliban, suliban...nem kérdeztem meg tőle, hogy ha ez annyira szar hely, akkor miért nem megy szépen haza, mert költői kérdés lett volna.

Örülök, hogy te cáfolsz engem, remélem még sokan fognak cáfolni.

Bebbi 2013.11.29. 14:22:36

@Ennike: Arra, hogy igaz-e ez egyaltalan? Arra, hogy tenyleg ekkora "tisztelettel" gondolnak-e az erdelyi magyarok a magyarorszagi magyarokra?

Ennike (DK) 2013.11.29. 14:26:32

@zöldeketbeszélek: Ismerem, a mondast, es jol felhuzom magam rajta, mert mire fel...

De nem kell eloitelettel lenni es altalanositani,azert, mert vannak kevesbe intelligens, nagyon szuk latokoru, korlatolt erdelyiek, mint ahogy a magyarorszagon levo magyarok kozott is vannak, de ez nem jelenti azt, hogy mindenkit egy kalap ala kell venni.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 14:30:55

@zöldeketbeszélek:
Nem vagyok jaratos a temaban, de egy elkepzelesem azert van. Ha tevedek, majd szoltok:

Tehat, amekkora hajp (de szep szo :) ) a trianoni Magyarorszagot siratni Mo-n, gondolom a kulfoldon rekedt magyarok szamara is nagy jelentosege van. Trianon ota viszont eltelt lassan 1,5-2 emberolto.
Feltetelezem a mesek az ohazarol szajhagyomany utjan eltek tovabb, a dedi elmeselte mikyen volt regen. Aztan a nagyi is tovabbadta.
Aztan mire 1990 lett mar a fele sem volt igaz, inkabb mint egy romantikus alom elt.
Aki pedig atkoltozott, koppant egy nagyot, elmaradt a kebelre oleles.

Hacsak picit is igazam van, nem irigylem oket.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 14:35:09

@Ennike: Oké, de a kérdésem lényege nem ez volt, hanem hogy mit vártak itt az erdélyiek, miért nem tájékozódtak, mielőtt idejöttek...

Nekem Erdéllyel, az erdélyiekkel szemben nincs előítéletem, voltam nagyapám szülőfalujában is, ahol a román polgármester avatott emléktáblát a szülőházán (amiben most már román család lakik) és azt éreztem, ezt a tájat, ezt a helyet kerestem mindeddig. Páromat és kislányomat is el fogom vinni, nem csak oda, de akár egész Erdélyt is szívesen bejárnám velük.

Úgy érzem, tapasztaltam is, hogy éppen az erdélyieknek vannak előítéleteik vagy talán túlzott várakozásaik a magyarországi magyarokkal szemben. Most az egyenletből húzzuk ki a mindkét oldalon jelen lévő barmokat.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 14:37:01

@Kövérmadár: Erre én is gondoltam, hogy egy elveszett aranykort várnak itt, amit már soha nem lehet visszahozni és ehhez képest a valóság igen fakó, soványka.

kriosz 2013.11.29. 14:47:21

Nálunk is öt nyelven beszélnek a gyerekek. Nem mondom hogy nem volt kavarodás és teljesen különböző szinteken beszilik a nyelveket de eddig csak a pozitív oldalát láttam. Ha még ráadásul lesz egy jó szakma a kezükbe v. egy használható diploma sokkal nagyobb lesz az esélyük melót találni bárhol a világban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.11.29. 14:50:57

@smile750: Bakker, 100 forintos benzinből a kombi csomagtartóba tankolnék... :D Hol ennyi a benzin? Gondolom, nem Európában...Bár az exxovjet régiókban még lehet.

Ennike (DK) 2013.11.29. 15:00:03

@zöldeketbeszélek: tajekozodni lehet elotte, de ott elni a mindennapokat, az teljesen mas. A Duna tv-t nezve a 90-es evekben Brassoban mas kep elt bennem, aztan, amikor atkoltoztem es lattam a Monika "sot", akkor neztem nagyot...es ez most primitiv sarkitott pelda, de erted, mire gondolok.
Es csak ajanlani tudom, menjetek Erdelybe, falvakba, remelem jo elmenyetek lesz, ha csalodtok, akkor mar ott is valtoztak az idok....

Evain 2013.11.29. 15:15:14

Ha már többnyelvű gyerekek a téma, nekem speciel hihetelen élmény a nyelven keresztül figyelemmel kísérni a logikai fejlődésüket. Amilyen kevert mondatok abból születnek, az félelmetes. :)

Függetlenül attól, hogy mekkora meló kisebbségi nyelvet továbbadni, nagyon nagyon örülök, hogy részese lehetek ennek a folyamatnak. :)

Ennike (DK) 2013.11.29. 15:22:01

@Bebbi: bocs most vettem eszre, hogy irtal...

Nem tudom Bebbi, en ezt a kifejezest eletemben nem hallottam, es, hogy ki mit gondol...az en kornyezetemben, az en barati koromben biztosan nem, ezt megerosithetem.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 15:50:32

@Evain:
Hallanál engem swenglisül beszélni :D Na az az igazi kevert élmény... olyan vagyok a svédeknek, mint az összekevert tej és pálinka :)

@Bebbi: @Ennike:
Butaságot fogok kérdezni: már miért kellene az erdélyi magyaroknak tisztelettel viszonyulni a magyarországiakhoz? És fordítva is áll a kérdés...
Én, mint budapesti sem tekintek tisztelettel egy zalaira, ahogy egy zalai sem egy békésire.
Ember, ember, egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, ahogy biztosan van székely, aki bűnöző vagy dolgos. Nem az számít, hogy erdélyi-e vagy sem. Számomra, szerintem.

Ennike (DK) 2013.11.29. 15:53:02

@Kövérmadár: az embert tisztelni, es nem a szarmazasat, igen egyetertek.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 15:56:19

@Ennike:
Szerinted ját tisztelet születési alapn (minden embernek) vagy azért meg kell dolgozni?
Szerintem az utóbbi, mert a létezés önmagában nem teljesítmény.

Evain 2013.11.29. 16:02:49

@Kövérmadár: lol, sejtem, mint amikor én beszélek hollandul angol szórenddel. :D

Latcho Rom 2013.11.29. 16:06:30

@Cascabel: 48 bucks an hour, mi vagy te foldi, fogorvos, villanyszerelo, escort?? :P

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 16:15:56

@Evain:
Képzeld el azt, amikoe hollandul beszélsz, angol szórenddel és mondjuk a magyar kiejtési szabályok alapján ejted a szavakat. Innen-onnan összeszedett német tudásoddal bekenzdésenként bedobsz 1-2 német szót is, erőltetett hollan kiejtéssel. :) Na ez vagyok én angol-magyar-német-svéd vonalon :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 16:16:34

@shakti_rom:
Escort... csak cigire és kávéra költ, a keves ügyfél tömi tele ;)

Evain 2013.11.29. 16:18:08

@Kövérmadár: ilyet én is szoktam, mikor a férjemnek magyarázok valamit, és nem tanultam az adott szó angol megfelelőjét, de a hollandot tudom. Ha éppen viccelődni akarok, akkor az egészet megtoldom egy random akcentussal (magyar, orosz, olasz, kínai, ami éppen eszembe jut). Szoktak ebből jó kis rötyögések lenni. :)

Ginix 2013.11.29. 16:23:09

@Kövérmadár: egy alapvető emberi tisztelet mindenképpen. ezért köszön az ember a wc-s néninek is. a felnézek-rá-tisztelet, na azt kell kiérdemelni.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 16:34:05

@shakti_rom:
A cigitől már kihullottak a fogai, első osztályú szolgáltatást nyújt! ;)

@Ginix:
Nem tudom. Én is köszönök (köszönnék) a WCs néninek, de nem a tisztelet miatt, hanem mert nem vagyok tirpák.
Számomra a tisztelet csak mint felnézek-rá-tisztelet létezik. Minden más esetben alapvető udvariasság, ami dominál. Az is csak addig a pillanatig, míg el nem játsza az illető.

@Evain:
:D

Evain 2013.11.29. 16:34:19

OFF: indonéz kolléganőm ma ilyennel kínált meg:
cookingwithoutborders.files.wordpress.com/2010/01/salak2.jpg
hát, van egy fura aromája, amit meg kell szokni, de ettem már rosszabbat. :P
kígyóbőr gyümölcs névre hallgat magyarul

Bebbi 2013.11.29. 17:00:46

@Kövérmadár: En ugy vagyok ezzel, hogy a tiszteleletet mindenkinek megadom, am azt nyilvan el lehet vesziteni.

Ha jol sejtem, akkor Te meg inkabb ugy vagy ezzel, hogy nem adsz tiszteletet "ingyen". Am ez nem egyenlo azzal, hogy sertegetnel masokat. Es a taposozas igenis serto.

Ennike (DK) 2013.11.29. 17:03:45

@Kövérmadár: szerintem is az utobbi, en sem tudom tisztelni az onsorsrontokat, barmennyire szeretnem. Azt az erofeszitest tisztelem, amit mindenki beletesz sajat magaba, legyen az muveltseg, tanulas altal elert siker, szorgalom, kitartas, felelossegvallalas, a gyenge jellemueket kerulni szoktam.

TilosazA (UK) 2013.11.29. 17:05:57

@Bebbi: Mit jelent az, hogy tápos? Sokat eszik? :) De most tényleg.

blackhairlady 2013.11.29. 17:16:56

@Cascabel: Mi szeptembertol homeschoolt csinalunk, de a teli szunet utan visszamegy a gyerek a suliba, mert nem jo ez sem a tanulas sem a tarsasagi elet miatt.
Altalaban kedvelem a hozzaszolasaidat, jo fej vagy, de ez az "USAban lelonek az iskolaban" eros csusztatas, remelem te is erzed:)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 17:17:57

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Mint a csirke meg a testépítők... pákogunk és fel vagyunk fuvalkodva biztos :)

@Ennike:
Nem tudom, hogy szeretném-e. Ez egy ugyan olyan érzelem a számomra, mint a szeretet. Kell nekem mindenkit szeretni? Kell szeretnem az apámat, dacára, hogy milyen? Dehogy kell, semmit sem kel. Ennél nagyobb érték az, hogy ha valaki ezeket megkapja.

Gondolj bele, ha mindenkit tisztelsz, akkor a tiszteleted értéke nem sok, hisz mindenki kap belőle. De ha csak néhány embert tisztelsz, akkor az egyértelműen jelzi a néhány ember teljesítményét is és a tiszteletednek is értéke van (már ha tudnak róla és érdekli őket).

Amire szerintem sokan gondolnak, az a korrektség. Nem csapom be, nem nézem le, nem szólok be neki. Kedves vagyok és bizonyos szintig türelmes (az nem mindig az erősségem).

@Bebbi:
Ld. fent :)

Bebbi 2013.11.29. 17:21:32

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Igazabol attol kellene ezt kerdezni, aki ezt masokra hasznalja. En mondjuk ezt ugy ertelmezem, hogy aki tapos, az olyan kis nyomi, nyamnyila, balf@sz, … Vagyis ezek kevereke.

Bebbi 2013.11.29. 17:23:42

@Kövérmadár: Milyen a sved nyelv? Van benne "Onozo" formula?

Mert peldaul en azt vettem eszre magamon, hogy a nemet Sie valahogy magatol megteremti a tisztelelet.

Ehhez kapcsolodo link:
www.youtube.com/watch?v=qJrVo0OOtAE

Nemetesek elonyben… :-)

TilosazA (UK) 2013.11.29. 17:36:15

@Bebbi: igen, nálunk is a csirkékre mondta a nagymamám, de nem emlékszem, hogy azon kívül, hogy azok a csirkék tápot esznek, mit is akart jelenteni ez a szó. :) Engem nem lehet ilyenekkel megbántani, főleg ha nem is tudom mit jelent az a szó. Meg hát azért sem, mert ez mindig a kijelentőt minősíti, nem pedig engem.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 17:36:59

@blackhair-lady:
Cascabel barátunk nem kedveli az Egyesült Államokat... :)

@Bebbi:
Nincsen szerencsére.
Lehet képezni, hasonlóan a némethez a "ti" nagybetűvel írva (mondjuk királyi többes?). Itt egyedül a svéd királynak és a királyi család tagjainak jár ez, megszólításkor. Egyébként pedig, ha csak egy cikk beszél róla, akkor Kungen (a király).

Nem kedvelem a magázódást, mert nekem olyan alá-fölé rendeltségi jellege van, az pedig ellentétes a szemléletemmel. Nyilván van főnököm, akivel normális hangnemben beszélek, akár tisztelettudóan is, de amennyire ő ad munkát, annyira a munkások termelik meg a pénzt a cégnek, a munkát pedig a marketingesek szerzik, a takarítónő pedig kellemes, kulturált környezetet biztosít. Mindenki fontos, mindenki nélkülözhetetlen, ugyanakkor mindenki helyettesíthető is (extrém esetekkel nem számolok). De ez nálunk a cégnél érezhető is, mert a főnök is partner, a tulaj is partner, bármit meg tudunk beszélni, ha hülyeséget csinálunk sem eszik meg a fejünket... de hogy is jön ez ide? :D

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.11.29. 17:50:11

@csello70: "mert az otthon tanulasnal nincs rosszabb. Nem lesznek baratai, nem lesznek osztalytarsai, egy csomo elmenybol kimarad. Es azt hiszed a gyerek egesz nap magatol tanul ? A fenet ! Majd raszokik az internetes jatekokra... "
Ez tevhit. Sok ismerosom van, ahol homeschooling-ot valasztottak. Az USA-ban ez nagyon elterjedt, es kiterjedt halozat, programok vannak az ilyen gyerekeknek, akik talalkozhatnak egymassal, kozos programokat szerveznek. A szulok tobbfele tananyag csomagbol valaszthatnak, es termeszetesen az o felelosseguk, hogy a gyerek otthon video jatekokkal fog-e jatszani, vagy tanulni. Mivel sok szulo eppen azert valasztja ezt a format (ez sem olcso, mert a tananyagot meg kell vasarolni), mert az allami oktatasban ilyen v. olyan okbol nem bizik, a maganiskola pedig esetleg tul draga, biztos vagyok benne, hogy ezek a szulok eleg lelkiismeretesek ahhoz,hogy ne hagyjak a gyerekuket csak ugy "jatszani" otthon. Rendes "orarend" van - persze nem annyira kotott, mint egy iskolaban. De enelkul nem lehet eredmenyt elerni. Egy radio musorvezeto, akinek a musorat gyakran hallgatom, egeszen kozxepiskolas koraig otthon tanult. Most jogaszi vegzettseggel radios...Szoval a homeschooling nem az otthoni lustalkodasrol szol:)

BTBTBT 2013.11.29. 17:55:51

Csak 90 hozzaszolas? Nagyon jo lehet ez a poszt! :)

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Arra mondjak, hogy tapos, aki gebe, alultaplalt.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 18:10:28

@Ennike: 2004-ben voltam utoljára Erdélyben, nagyapám szülőfalujában, szép élmény volt. De hát ugye régen volt :).

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 18:11:29

@Barátusz: Azt hittem, hogy az ilyen felfújt, plöttyedt, sápatag emberekre mondják. Akik olyanok, mint a tápos csirke :).

bpetya75 2013.11.29. 18:28:02

@zöldeketbeszélek:

Én eddig háromszor voltam erdélyben. Egyszer 15 évesen egy ismerős családdal az ő ismerős családuknál Kőrösfőn. Nagyon kedvesek voltak, tökéletes vendéglátásbn volt részünk. Aztán Gyergyóalfaluban gyerekkori cimborám esküvőjén. Előttük is kalapot kell emeljek. Igaz, ott hallottam a székely szaros bölcsességet is, de a többi helybéli reakciója az szégyenkezés volt. Ezért aztán úgy vélem, Ennikének van igaza, kretének mindenütt vannak. A harmadik csak egy két napos tanulmányút volt a Madarasi Hargitára, arról sok emlékem nincs.

BTBTBT 2013.11.29. 18:39:36

@zöldeketbeszélek:
Felénk úgy tartják, hogy a táppal etetett csirkének, amikor lerántják ról a a tollat, sápadt bőre van, és maga a pipi sincsen annyira kikerekedve, mint az, amelyiket kukoricán, borsón és hasonló finomságokon tartják.
Tehát a rosszul/nem jól kinéző személyre szoktuk mondani.

@bpetya75:
Én meg még sosem voltam, mert mire az öcsém elvette feleségül a sógornőmet ÉS jó kapcsolat alakult volna ki az erdélyi rokonokkal is, addigra leléptem. :(

BTBTBT 2013.11.29. 18:42:24

@zöldeketbeszélek:
"Ismered a 'székely szarta a magyart' mondást?"
Igen. Csíkból származó egyetemi osztálytársnőmtől, aki mindig fent hordta az orrát, de amikor megjegyeztem, hogy Pesten mégis jobb dolgozni meg tanulni, azzal nem zártam magamat a szívébe. :)

BTBTBT 2013.11.29. 18:43:52

@bpetya75:
És Ábellel összefutottál-e a rengetegben? :)

bpetya75 2013.11.29. 18:45:27

@Barátusz:

Node annyira misszire azért nem mentél. Hm?

Öcsém aktuális kapcsolatát eddig egyszer "használtam ki", amikor épp spanyol barátnője volt. Remélem jövőre sikerül ismét "kihasználnom". Most Valencia helyett Helsinki lenne a cél :-D

bpetya75 2013.11.29. 18:46:25

@Barátusz:

Akkora köd volt, hogy az orrunknál sokkal tovább nem láttunk. Szóval akár még ott is lehetett ;-)

2013.11.29. 18:47:09

@Kövérmadár:

"Cascabel barátunk nem kedveli az Egyesült Államokat... :"

Vagyunk még így egypáran.

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):

A tápos kifejezést a fiatal, tudatlan emberre szokták használni.

blackhairlady 2013.11.29. 18:47:55

@Zsuzsi65: Zsuzsi, a mi homeschool programunk teljesen ingyenes, meg szamitogepet is kaptunk volna ha igenyelunk. A mikroszkoptol kezdve az osszes tankonyvon keresztul az online tananyagik mindent teritesmentesen kaptunk. Ettol fuggetlenul nekunk nem jott be, mert a lanyom hallomas utan jobban tanul.
Remelem jol telt a Thanksgiving unnepetek:) Mi meg 3 napig pulykat eszunk:)))

BTBTBT 2013.11.29. 19:37:53

@bpetya75:
Nem is annyira a távolság, hanem az idő itt a gond. Abból az évi 30 nap szabimból valamennyit fontosnak tartok a családommal is eltölteni otthon - különös tekintettel a keresztlányomra -, magamra is kell valamennyi idekint. És akkor az erdélyi rokonok be sem férnek olyan könnyen. Illetve nincs képem meghívatni magamat.
Nagyon kedvesek, közvetlenek, és az öcsém házassága révén én is családtagnak számítok, de az elmúlt 9-10 évben legfeljebb négyszer találkoztunk (esküvő, keresztelők), meghívatni magamat meg nincs pofám.
Mondom ezt úgy, hogy ami fontos, arra szoktam időt szakítani.

Ahhoz, hogy hozzád hasonló "előnyöket" próbáljak "kihasználni", kéne még egy testvér. :)

@zöldeketbeszélek:
Érdekesnek érdekes, viszont szerencsére nem minden székely ilyen. Más, Somlyóból vagy Szeredáról származóval is találkoztam, volt, hogy Londonban, és azoknak nem volt akkora arca. :)

BTBTBT 2013.11.29. 19:38:44

Ja, csak gépelek, és kétszer sincs képem meghívatni magamat. :)

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.11.29. 19:54:05

@blackhair-lady: Igen, biztos vannak ingyenes programok is, ebben nem vagyok annyira otthon. Koszi, meg elvezzuk az "edes semmittevest", mai menu seafood lesz a tegnapi pulyka utan:) anyosekkkal egyutt toltjuk ezt a par napot, igy mindig meguszom a nagy sutes-fozest:) Remelem, nektek is kellemesen telnek az unnepek.

Ennike (DK) 2013.11.29. 19:55:30

koltozesi lazban egek...holnap kapom a kulcsokat... huh

DieNanny CH 2013.11.29. 19:58:44

@Bebbi:

Amúgy van erre magyar szó? Mondjuk 'balf @ sz'? Vagy csak a szó második fele?
Merthogy az 'Arschloch' sem 's*gglyuk', hanem '~fej' magyarul.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.29. 20:27:13

@Ennike:
Na ezt a mondatot jól jegyezd meg.
Benne van amiért itt engem támadnak néhányan.
Az embert kell nézni ne a származást.
Akkor miért is van annyi származásra utaló név Magyarországon?
Mikor azokat adták valakiknek akkor az embert nézték?
Kétlem.

Ennike (DK) 2013.11.29. 20:35:39

@diggerdriver: Errol a szarmazasos dologrol, van egy nem publikus velemenyem. Megtartom magamnak. De azert hangsulyozom,az embert, es azon belul is a sajat kepessegeit, erofesziteseit. En csak az elott emelem a kalapom, meg a mar emlitett JELLEM elott. Minden mas csak maz.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.29. 20:42:35

@Barátusz: A tápos csirke pont hogy jobban ki van kerekedve csak tartalom nincs benne.
A boltban mindenhol tápos csirkét kapsz.
A kukoricán tartott csirke soványabb de masszívabb húsú.

blackhairlady 2013.11.29. 20:46:38

@Zsuzsi65: En holnapra tervezek egy kis seefoodot, de a pulykat meg esszuk par napig reggelire, vacsorara. Ma pl. omlettbe apritottam egy kis mellet, vacsorara salataba szelve esszuk. Eloszor voltunk itthon, eddig mi is rokonokkal toltottuk. A deep fry turkey igen finom es 1 ora alatt megsult a 17 poundos madar:) greenbeen cassarole, toltelek, gravy, krumplipure, tiramisu, almas pite... volt mit az asztalra tenni:)
Es ilyenkor a veget nem ero tarsasjatek, szoval nagyon szeretem ezeket a tobb napos unnepeket!:)
Tovabbi jo "semmit tevest," mi most elindulunk Black Fridayozni:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.29. 20:57:27

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/131129/tumblr_mjmgzvHxe71rxd7x3o1_1280_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A nyelvtanulás fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni.
Én csak tudom.
Sokat küzdök vele.
Szerencsés az aki gyerekkorban tanulhat több nyelvet vagy akinek könnyen megy a tanulás.
Nem kell ezt egyébként megideologizálni egyszerűen külföldön jobban boldogul az ember.
Én vért izzadok még manapság is.
Azt észreveszem hogy egy kicsit mindig jobban értek de kurva messze vagyok attól amivel meg lennék elégedve.

Muscari 2013.11.29. 21:45:59

@diggerdriver: szia, megkaptam az emailedet es valaszoltam :-)

Muscari 2013.11.29. 21:52:29

Hogy a poszthoz is hozzaszoljak: a posztolo gyerekei nagyon szerencsesek. Igy kell csinalni. Az en lanyom meg messze van a gyerekvallalastol, de mar most elhatarozta, hogy mindenkepp megtanitja oket magyarul, barmilyen nemzetisegu is lesz az apjuk. Tudom, hogy sokszor nem konnyu, igen kemeny munka. Van a csaladban pelda ra, hogy hiaba beszelt a gyerek kicsi koraban a masik nyelven, mivel nem volt eleg kitartas a szulokben, mara mar sanjos csak annyi maradt meg, hogy ert valamit. Pedig nagy kar erte.

Szoval csak igy tovabb, tessek mindenkinek ezt a peldat kovetni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.29. 22:03:20

@az igazi Trebitsch:
Kezdek rád felnézni.
A franc egyen meg:))))))))))))))

2013.11.29. 22:28:47

@diggerdriver:

Megtisztelve érzem magam.
Jó éjszakát mindenkinek.
A lányoknak, meg a kettőnk nevében. Ákos.

www.youtube.com/watch?v=t38S5g_BY3o

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 22:54:26

@DieNanny: Mi az a szo? Most nem tudom megnézni a videot. :-)
@Bebbi: Melyiknek az ärära vagy kiväncsi? "Rälätäsom" van a cigiautomatäkra. :-))))

Herr Géza 2013.11.29. 23:16:56

@DieNanny: Entschuldigung, Sie Wichser !

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 23:22:39

@DieNanny: :-)))) Angolul van rä szo... :-) (wanker)
Én f@szfejnek forditanäm. :-)
Többiek? :-)))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 23:24:07

@Herr Géza: Megkérdeztem a cseh kolléganömet, és ugy ejtette ki a BMW-t, mint itt. Asszimilälodott. :-) Erre mondtam neki, hogy ejtse mär ki ugy, ahogy otthon. És ebböl lett a bömövö. :-))))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 23:29:48

@DieNanny: Volt egy vendégünk, aki ha veszitett nem tudott féket tenni a nyelvére. A helyiek utältäk, és féltek is töle, ez mondjuk vicces volt, én meg volt, hogy kiröhögtem, mert nälam az nem sértés, hogy toter Kopf. :-)

skye8 2013.11.30. 01:31:11

@zöldeketbeszélek: milyen elvarasokrol beszelsz? a magyar szemelyi/utlevel az olunkbe pottyant, talan orbant kellene megkerdezni mi az oka nagyvonalusaganak?a makacs szekelyeket akik semmilyen nyelvet nem hajlandoak megtanulni, szivbol sajnalom, maguk alatt vagjak a fat.aki romaniaban el annak illik tudni az orszag nyelvet. ha valaki azt hiszi m.orszagon kolbaszbol van a kerites,koltozzon ki, nem hiszem hogy siratni fogjak a romanok.

M. Péter 2013.11.30. 02:43:14

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Pedig ezzel kellene kezdeni minden nyelvet. Elmagyarázni a nyelv hangrendszerét. Mert ha el se mondják, a tanulónak esélye sincs. "
Ettől a kezdők 90%-a otthagyná a nyelvtanfolyamot.

Bebbi 2013.11.30. 06:59:28

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): Szerintem jo a forditasod, en eredetileg talan inkabb p@cs-nek (@=ö) forditottam volna, de a Tied talalobb. :-)

Bebbi 2013.11.30. 07:00:55

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): Ralatas…. :-)))

Nem cigizek, ugyhogy nem is fontos, hogy mennyibe kerulnek. Csak azt neztuk, hogy a fizeteshez kepest mennyibe kerulnek, vagy maskeppen hany percet kell dolgoznod egy szal/doboz cigiert.

Dusan (törölt) 2013.11.30. 13:27:02

Az előző házasságomban a feleségem egy szerbiai bolgár tünde lány volt, én magyarországi örmény hobbit, így az iskolai ork és szanszkrit mellett hat "anyanyelvet" adtunk a gyerekeinknek!

:-D

Bocs, csak hüjéskedek, persze, egy ideális világban így nézne ki a családom ;-), de maga a poszt tényleg nagyon szuper dologról szól, abszolút üdvözlendő és írigylem (a szó jó értelmében) a gyerekeket, hogy ilyen sok nyelvet tanulnak meg. Remélhetőleg, ők is a saját családjaikban tovább fogják vinni a többnyelvűséget, ha módjuk lesz rá.

marczy 2013.11.30. 17:10:31

Csak néhány példa.
1. család:
magyar anya, svéd apa, mindez Németországban, a szülők egymással németül beszéltek.
A gyerekek az óvodában is tanulnak már angolt.
A legidősebb, aki már iskolás, mind a 4 nyelven olvas, de a kisebbek is tudnak legalább magyarul, svédül és németül.

A történelmi keveredésre pár valós példa:
nagyszülők: cseh, sváb, erdélyi magyar, erdélyi szász
illetve:
nagyszülők Erdélyből: görög, magyar, román, szász
ez a Berlinben élő ürge görögül már úgy tudom, nem tudott, de a másik három nyelven igen, identitását tekintve a magyar javára billent, de persze kint a németet használja leginkább.
Aztán: olasz-gradistyei horvát vegyes házasság, anyja megtanította horvátul is a magyar mellett.
Vagy ott van az a határ túloldaláról a Lajtán túlra kikerült szatmári sváb lány, akit az anyja magyarul is tanított a német mellett, ezen kívül románul is tud. Németnek vallja magát, de magyarokkal is szívesen van együtt.

Sajnos nem mindenki gondolkodik így, van, ahol otthon szinte kizárólagos az angol, pedig az apa magyar, az anya kínai(!!!). Öreg hiba!

Azért ha van rá mód (nem mindig, de elég sok példát tudok rá), ilyenkor az iskolát is célszerű legalább részben abban a másik országban végezni. Az egyik kulcs ehhez az, hogy az iskolában nem tanított nyelv esetén az írás-olvasást a szülő megtanítsa (volt, hogy a magyar apa tette ezt). A környezetemből példák: német iskola után magyar gimi (és egyetem), német alsó után magyar felső tagozat.

Ha valami probléma adódik, akkor annak oka elsődlegesen nem a vegyes nyelvi környezet, hanem a gyermek mutat egyébként is eltérő fejlődést (pl. fejlődési diszlexia vagy bármi hasonló).
Én pl. Déván dolgoztam egy félig román fiúval, aki amúgy nagyon intelligens volt és mindkét nyelvet jól beszélte, de hiába volt már felsős, a helyesírással mindkét nyelvre kiterjedően komoly gondjai voltak, amelyek tipikus tünetek formájában jelentkeztek. De ezek függetlenek voltak a vegyes, román-magyar nyelvi környezettől, egynyelvű közegben ugyanúgy jelentkeztek volna.
Sokkal inkább ott van a hiba, hogy olyan módszerrel tanítanak az iskolában olvasni, ami csak bizonyos agyi struktúrák megfelelő fejlettsége esetén működik jól, és ha ez nincs meg, akkor gond van.

Az említett esetben vélhetően a vizuális memóriával volt kisebb gond (minimális agyi diszfunkció), amit viszonylag egyszerű tesztekkel ki lehet mutatni.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.30. 18:27:10

@bpetya75: Helló, küldtem neked egy mélt! Ránézel, ha van egy kis időd? Köszi!

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.30. 18:28:20

@skye8: Kérdeztem, nem beszéltem. Nem egy embernél olvasom, hogy idevágyott, idejött, nem tetszett a helyzet és dobbantott nyugatabbra. Erre vonatkozott a kérdésem.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.30. 18:34:23

@diggerdriver: Először is, ha valaki nem ért egyet a teóriáddal, még nem téged támad. Vagy úgy érzed? Kissé mintha érzekenyebb lennél :)...

Minden név arra szolgál, hogy megkülönböztessék egymástól az embereket. A származás is egy tulajdonság, a balkezesség (Balog, Balogh) is az, a vörös haj is az (Róth) a sántaság is az (Suta), a kopaszság is az (Tar). És még lehet sorolni.

Én adtam neked elég bőven magyarázatot, de itt van még egy:

a történelem folyamán a nagyobb létszámú idegen csoportok általában nem önként és dalolva, hanem betelepítések során jöttek ide az országba, a tatárdúlás után pld. Vagy a törökök által lenullázott területekre. Megnézném, hogy az angolok mondjuk hogy fogadták volna 1300-ban, ha a helyi földesúr mondjuk rác pásztorokat hozat az angol pásztorok helyett, mert kevesli a munkáskezet.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.30. 22:04:24

@bpetya75: Köszi, remélem a blog.hu gyorsan átdobja. Még nem látom a levelek között...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.12.01. 10:32:24

Nem ertem a sok cigikommentet. Letezik meg ember, aki dohanyzik? Pfuj... :(

2013.12.01. 10:40:44

@Réka ‎: De még mennyien... :)

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása