oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. november 28. 06:48,  Basel, te csodás! 320 komment

2013. november 28. 06:48 Határátkelő

Basel, te csodás!

Ma Svájcba, azon belül is Baselbe látogatunk. A poszt szerzője, Bebbi némi elemzést követően meséli el röviden kiköltözésük történetét, majd mutatja be a várost. Én speciel szívem szerint rögtön indulnék. :)

Cím Freie Strasse karácsonyi fényekben.jpgFreie Strasse karácsonyi fényekben

„Sokat gondolkoztam, hogy mi volt a közös azokban a posztokban, amik igazán tetszettek nekem. Legyen egy poszt személyes, de ne túl személyes; legyen informatív, de ne túl száraz, és így tovább. Hamar be kellett látnom, hogy nem valószínű, hogy olyasmivel tudok szolgálni, ami mindegyik kritériumot kielégíti, de azért egynek talán megteszi. :)

A mi határátkelésünk 2009 végére datálódik. Nagyon különleges storyval nem tudok szolgálni, inkább racionális döntés volt ez akkor, mintsem emocionális. Feleségemmel mindkettőnknek jó állása volt, szerettük mindketten a munkahelyünket, de olyan ajánlatot kaptam egy svájci cégtől, hogy nagyon nehéz lett volna visszautasítani. (Nem, nem volt lófej az ágyunkban...) Még választhattunk is, hogy Zürichben vagy Baselben szeretnénk élni.

Közülünk addig csak én voltam Svájcban, egy hetet töltöttem el Zürichben egy szemináriumon. Bár nagyon megtetszett a város, mégis úgy döntöttünk, hogy Baselt választjuk.

Ebben sok apró dolog játszott szerepet, mint például olcsóbb albérlet, olcsóbb élet a közeli Németország és Franciaország miatt, olcsóbb repülőjárat... Na, most leírva látom csak, hogy mindenhol az olcsóbb élet vezérelt minket? Ebbe még bele sem gondoltam. De őszintén szólva azóta sem bántuk meg ezt a döntést, nagyon megszerettük ezt a várost.

Az első pár hónap gyorsan elrepült

A kezdeti nehézségek áthidalása szerencsére elég gyorsan ment, ebben sokat segített egy volt évfolyamtársam számos hasznos információja, Ők akkor már egy jó pár hónapja itt éltek Svájcban.

(És itt be kell ismernem, hogy az akkori sok-sok újdonság miatt szerintem el is felejtettem ezt a segítséget kellőképpen megköszönni, és azóta meg akárhogy próbálom, nem tudom megtalálni az elérhetőségüket. Ha esetleg olvasod Kati, akkor még egyszer nagyon köszönök minden segítséget!)

Az első pár hónap nagyon gyorsan elrepült, részint a nagyon hosszú munkaórák (consultant business), részint a gyerekvárással kapcsolatos rengeteg új információ beszerzése és feldolgozása miatt.

Felmondtam a családom miatt

Aztán még az első évben megszületett a kisfiúnk, onnantól kezdve pedig nyilván nagyon sok minden megváltozott. Mivel a nagyszülők 1100 km-re vannak tőlünk, így leginkább magunkra voltunk / vagyunk utalva, de szerencsére idáig sikerült ezt mindig valahogy megoldani.

Húsz hónapos korában adtuk be a Picit bölcsibe, az ezáltal felszabaduló időt pedig a feleségem továbbtanulásra használta fel, hogy a magyar jogi és szakjogászi diplomáját el tudják itt ismerni és ezáltal újra a végzettségének megfelelő munkakörben tudjon dolgozni. Ennek szerencsére meglett a gyümölcse, a vizsgák is sikerültek és sikerült jó munkát is találni.

Én közben haladtam felfelé a consultant szakma sokszor eléggé meredek ranglétráján, ami több pénzzel, de persze sokkal több munkával és sokszor eléggé nehezen elviselhető stresszel is járt.

Az idő haladtával egyre inkább érett bennem a gondolat, hogy akármennyire is jó érzés a munkahelyemen sikeresnek lenni, nekem mégiscsak a családom a fontosabb, így rövid gondolkodás után „riasztottam" a fejvadászom, hogy legyen már olyan kedves új munkáltatót keresni nekem.

Szerencsére ez elég gyorsan ment, az elhatározásom után 6 héttel már alá is írtam az új szerződésem, ezután pedig megkezdhettem a 6 hónapos felmondási időmet. Ez volt az az időszak, amikor végre egy kicsit több szabadidőm lett, és így szerencsére több időt tudtunk a feleségemmel és a már egyre nagyobb kisfiúnkkal eltölteni, miközben egyre több új arcát fedeztük fel a városnak. És akkor ezen rövid bevezető után el is érkeztünk a poszt fő témájához, Basel bemutatásához.

Száraz tények helyett

Egy útikönyvből általában csak a száraz tények derülnek ki egy városról, jelen esetben: „Bázel (németül Basel, franciául: Bâle, olaszul: Basilea, latinul: Basilia) Svájc északnyugati részén, a svájci – német - francia hármashatárnál, a Rajna két partján elterülő város. Svájc harmadik legnagyobb városa és egyben a Basel-Stadt kanton fővárosa. A 2006. évi adatok alapján 165 529 lakosa van, de a háromországos agglomerációjában mintegy 731 000 ember él.

A Rajna jobb partján Kleinbasel, a bal partján Grossbasel városrész terül el. A város központja az óvárosi piactér (németül Marktplatz) és környéke, ahol a városháza (németül Rathaus) is áll. A belváros egy része autómentes, ezeken a helyeken villamossal lehet közlekedni. Bázel vasúti csomópontot alkot a szomszédos Muttenzcel közösen, ahol Európa egyik legnagyobb rendező pályaudvara található.

A bázeli régió teherkikötő a Rajnán keresztül kapcsolatban állnak az Északi-tengerrel is. A Basel Mulhouse Freiburg Repülőteret, amely francia területen helyezkedik el, közösen tartja fenn Bázel városa a francia szomszédokkal.

A vegyipar és a gyógyszeripar fontos központja. Bázelban van többek között a Novartis és a Hoffmann-La Roche gyógyszercégek székhelye. Itt található Svájc legrégebbi egyeteme, amelyet 1460-ban alapítottak." (Forrás: Wikipédia)

Miért különleges?

Láthatjátok, egy ilyen leírás nem hozza meg túl sok ember kedvét, hogy akár turistaként, akár letelepedés végett céljául ezt a várost válassza. Itt nincsen tó és / vagy hegy, mint sok másik svájci városban (pl. Zürich, Luzern, Lausanne, Genf, Lugano, Locarno, ...), a legnevezetesebb földrajzi látnivaló a Rajna. Az Óváros noha szerintem kifejezetten szép és érdekes, közel sem olyan különleges, mint mondjuk Stein am Rheinban. Akkor mégis mi teszi (legalábbis számunkra) a legkedvesebb várossá ezt a helyet? Ezt igyekszem a következőkben bemutatni!

Baselben minden évnek megvan a maga a ritmusa, jönnek egymás után a legkülönfélébb programok. Kezdjük is mindjárt talán a legnagyobb attrakcióval, a Fasnachttal.

Noha ezt Svájc több városában is ünneplik, abban mindenki egyetért, hogy a baseli Fasnacht a legnagyobb "durranás". A helyiek által egyszerűen csak a legszebb 3 napnak nevezett ünnep (die drey scheenschte Dääg) talán egy kicsit a busójárás és egy karnevál keveréke, de azért ennél lényegesen többről van szó.

Időben, hasonlóan a Húsvéthoz, tolódik évről évre, valamikor februárban vagy márciusban tart egy hétfő hajnali 4:00-tól csütörtök hajnali 4:00-ig. Igen, pontban 4:00-kor kezdődik hétfő hajnalban.

Ilyenkor a belvárosban kialszanak a fények, a vezető jelszavára a resztvevők felkapcsoljak a „lámpásaikat" és megindul maga a felvonulás, amit jellegzetes fuvola és dob által keltett zene kísér.

Hétfő és szerda este külön kosztümös felvonulás is van, míg kedden a gyerekek mutathatják meg, hogy milyen szép jelmezt sikerült arra az évre választaniuk. Minden további leírás helyett beszéljenek a képek magukért, például itt.

Baseli Fasnacht és a sötétségbe borult belváros.jpgBaseli Fasnacht és a sötétségbe borult belváros

Időben kicsit továbbhaladva március közepe táján gyűlik össze Baselben a világ legjobb tollaslabdázóinak színe-java, hogy megmérkőzzenek egymással a Swiss Openen. Aki szereti ezt a sportot, annak hatalmas élmény élőben látni a sokszor világbajnokságokkal megegyező erősségű mezőnyt. (További információkat itt találtok.)

Összegyűlnek a hírességek

Pár héttel ezután (2014-ben például március 27. és április 3. között) rendezik meg a Baselworldöt, a világ legnagyobb óra és ékszer kiállítását. Ez egy "kicsit" posh rendezvény, rengeteg híresség, vagy magát híresnek tettető ember jelenik meg ilyenkor Baselben, és míg a tollaslabdaverseny során az ázsiai népek vannak többségben, addig a Baselworld esetében már sokszor inkább a gazdag oroszok hangoskodását lehet hallani. Személy szerint én úgy voltam ezzel a kiállítással, hogy egyszer jó volt megnézni, de minden évben nem fogunk kimenni rá.

Baselworld.jpgBaselWorld

Képzeletbeli utazásunkat folytatva lassan el is érkezünk a májushoz, éppen itt az ideje epret és spárgát enni! A környéken nagy hagyománya van a különféle spárgaételeknek, melyhez ilyenkor rizlinget szoktak inni. Ezt a szokást mi is magunkévá tettük, bár a magam részéről egy irsai olivér jobban ízlene hozzá. Basel környékén is számos „szedd magad" epermező található, nem egy esetben becsületkasszával.

Azonban a májusról a legtöbb baselinek nem ezek a dolgok, hanem a bajnoki cím ünneplése jut az eszébe! Az elmúlt években a csapat igazán elkényeztette a szurkolóit, akik ilyenkor az egyik téren (Barfüsserplatz) hajnalig tartó hatalmas ünneplést tartanak. Magyarországon én csak Pécsen láttam hasonlót, ahol a kosaras lányokat sikerült nem egyszer hasonló módon a Széchenyi-téren megünnepelni.

Meischterfiir a Barfin.jpgMeischterfiir a Barfin

De ugorjunk is előre pár hetet és adjuk meg a művészet szerelmeseinek, ami jár nekik. Igen, ez az ArtBasel ideje. Itt is sokkal többet mondanak a képek, mint pár szó, de a teljesség igénye nélkül jöjjön pár adat: több mint 300 galéria és 4,000 művész küldi ide ilyenkor munkáit a világ minden tájáról, hogy évente legalább 65,000 látogató csodálhassa meg őket, köztük számos hírességgel (például Leonardo DiCaprio rendszeresen visszatérő vendég).

ArtBasel.jpgArtBasel

Jönnek a katonazenekarok

Júliusban pedig már jön is a személyes kedvencem, a Basel Tattoo. A szigetországban lakóknak gondolom nem újdonság, hogy itt nem egy tetováló versenyre kell gondolni, hanem katonazenekarok felvonulására, akik 10 napon keresztül adnak koncerteket a helyi kaszárnyában (Kaserne), igazán különleges hangulatot teremtve.

Már egész kiskoromban is a katonazenekarok felvonulása volt a kedvencem egy-egy nemzeti ünnep kapcsán, szerencsére itt ezt elég tömény dózisban kaphatja meg az érdeklődő.

Basel Tattoo.jpg

A nyár szerves része Baselben a Rajnában való úszás. Szerencsére legtöbbször olyan tiszta a víze, hogy ez semmiféle problémát nem okoz, egyedül arra kell figyelni, hogy ügyesen feküdjünk rá az áramlatra és időben szálljunk ki. :-) Ilyenkor rengeteg embert látni a tipikus úszózsákkal mászkálni, ami megvédi a ruhánkat a víztől, miközben úszunk.

Rhyschwimme.jpgRhyschwimme

A Rajna ilyenkor nem csak úszásra kínál lehetőséget, hanem a partján lehet esténként élvezni a különféle koncerteket, melyeket egy, a folyó közepére „biggyesztett" műszigeten adnak elő.

Államalapítás és foci

Időben kicsit továbbhaladva elérkezünk augusztus 1-hez, amikor országszerte megünneplik az államalapítást. Ilyenkor már előző este, július 31-én nagy tűzijáték van a Rajna felett, illetve nagyon sokan a saját portájukon is fellőnek jó pár rakétát.

Ahogy közeledik az ősz, úgy keríti hatalmába az embert a Bajnokok Ligája újabb szezonjának a varázsa, ilyenkor mindig érdeklődve figyeljük a csoportok sorsolását.

Az elmúlt években járt itt a Manchester United, a Bayern és nemsokára jön a Chelsea is megint, hogy csak a legnevesebb ellenfeleket említsem. Ilyenkor a 36 000-es stadion általában teljesen megtelik, ami nem is csoda, hiszen egy átlagos svájci bajnokira is minimum 28 000-en kimennek, nem beszélve a nagyobb rangadókról.

Joggeli.jpgSt. Jakob-Park esti fényben, vagy ahogy a helyiek hívják: Joggeli

Ha pedig ősz, akkor persze Herbstmesse, aminek szintén hatalmas hagyománya van a városban. Több mint 500 éves múltra tekint vissza ez a vásár, amely során a város több pontján találhatunk különféle vásári kellékeket, örömöt okozva ezzel kicsiknek és nagyoknak egyaránt.

Riesenrad.jpgRiesenrad a Münsterplatzon

Időben a Herbstmesséhez igazítva rendezik meg évről évre a Swiss Indoors ATP 500-as teniszversenyt, ahol a közönség természetesen elsősorban a szintén helyi szupersztárnak, Roger Federernek szorít legjobban. Legtöbbször már fél évvel előre elfogynak a jegyek az utolsó napok meccseire, szóval, ügyesnek kell lenni. :-)

Sült gesztenye és karácsonyi vásár

Az ősz szerves része még a nagy sütőtökkínálat és sokunk kedvence a sült gesztenye, a Heissi Marroni. Fura módon Magyarországon sokszor gondban voltam a pucolással, itt meg nem tudom milyen technikának köszönhetően, de szinte sosem vész kárba egy szem sem. Persze, el is kérik az árát, de ez ugye Svájcban megszokott.

Ahogy elérünk a télhez, már nem marad más hátra az évből, mint a karácsonyi vásár (Weihnachtsmarkt), amikor is 4 héten át gyönyörködhetünk a szépen kivilágított belvárosban, ehetünk finomabbnál finomabb sült kolbászt és forralt bort ihatunk hozzá.

Ezzel időutazásunk végére is értünk. :) Talán sikerült pár érdeklődővel megkedveltetni a várost, mi tényleg csak ajánlani tudjuk."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Svájc Basel

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr855661612

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

marczy 2013.11.28. 21:42:26

Nekem van ismerősöm, aki után a magyar jogi diplomájával is kapkodtak az osztrákok. (Igaz, Ausztria EU-tag, Svájc meg nem, csak Schengen "él".)

A közlekedésről: ajánlom mindenki figyelmébe a Svájcból Svájcba menő villamost, melynek egy megállója (Leymen) Franciaországban van, pontosabban oda csatolták (Elsass-Lothringen...), és hamarosan vissza fogják építeni a határon átnyúló vonalakat. Most éppen Németország felé tervezik az egyiknek a megcsinálását.
Ja meg az országhatárokon átnyúló közlekedés rulez forevör, olyan, mint Sopron az osztrákoknak (Bécs-Sopronkeresztúr vonat Ausztriából Ausztriába, Magyarországon át), csak jóval bonyolultabb, ember legyen a talpán, melyik járműre szállhatsz fel ilyen vagy olyan jeggyel, megspórolva pénzeket.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.28. 21:44:14

Ma reggel beszélgettem Jerry-vel a művezetővel és mondott valamit hogy tegnap látta a tévében valami magyar Kormányzati főpicsa nyilatkozott hogy ne jöjjenek ide a magyarok mert London nem jó hely.
Tud valaki erről valamit?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.28. 21:45:42

@charlieharper: Lassan azt hiszem visszakoltozol :)

@diggerdriver: es megadnad szepfiu? :DDDDDDDD

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.28. 21:48:21

@Kövérmadár:

Az apáca dolga sok tekintetben ugyanaz, mint egy szerzetesnek.

Bizonyos szempontból ez papság, hiszen a lelki dolgokkal foglalkozik, de mégsem az, hiszen nincs papsági hatalma az apácának.

Talán úgy lehet mondani: az apáca olyan mint egy világi hívő, mert nem pap, viszont olyan mint egy szerzetes, mely a világon kívül él.

Ami a papokkal való kapcsolatot illeti, a kapcsolat jellemzően független kapcsolat. Azaz a pap nem áll az apáca felett, hanem vele párhuzamos. Azaz egy apácakolostor vezetője is apáca. Természetesen a vezető apáca is alá van rendelve a helyi egyházi sturktúrának, de a kolostoron belül senki sem parancsolhat neki, azaz ez egyfajta autonóm státusz.

Ami a szexet illeti, ez összeférthetetlen mind a szerzetességgel, mind az apácasággal. Különben pedig nincsenek közös, koedukált kolostorok.

A fő feladat a lelki. Emelett el szoktak látni egyes szociális funkciókat is. S persze kell dolgozni pénzkereső munkát is, hiszen a kolostorok jellemzően önfentartük, azaz maguk termelik meg szükségleteiket. Az ilyen munka jellege már az apáca adottságaitól függ, Ha pl. tud festeni, akkor mondjuk fest és eladja a festményeket.

2013.11.28. 21:48:57

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: elvezkedem a kulturalis sokkban. Ebbol csak a sokk az igazi.
Tegnap es ma folyamatosan penzt csusztattam az orvosok kezebe. Ma vegre elindult a folyamat. Forognak a fogaskerekek, ha meg vannak kenve. Gyomor kell ehhez.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.28. 21:49:28

@diggerdriver: "Csak hogy az idegenezőknek is beszóljak" Mi tortent?

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.28. 21:53:17

@charlieharper: Meg jo, hogy nagy zseb van a koppenyukon, kulonben nem tudnal nekik sokat adni...

morsels (törölt) 2013.11.28. 21:54:14

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Nekem meg az volt a vicces, hogy multkor Amszterdam kerult szoba a munkahelyemen es en mondtam magyarul, hogy 'amszertdam'.
Mire a holland srac mondja, hogy 'ja, vegre'. En meg szabadkozok es mondom, hogy 'elnezest, 'emsztardem'.
Mire mondja nekem, hogy nem nem, en mondom jol, az angol mondja rosszul :-).

Egyebkent a 'ly' meg 'j' dologra.
Nekem valamikor regen azt mondtak, hogy amit ki lehet ejteni 'l' betuvel (tehat nem hangzik hulyen), akkor az 'ly', ha nem, akkor 'j'. Persze sem ez tokeletes, de tobbsegeben mukodik, legalabbis nekem.
Peldaul 'hulye - hule', 'muszaj - muszal'.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.28. 21:55:07

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Semmi csak utaltam az egyik legnépszerűbb érvre hogy mindig idegenként bánnak velünk itt.

2013.11.28. 21:56:32

@diggerdriver: folyamatosan szembe jon velem egy Magyarorszag jobban teljesit plakat. PR, na az van

tucano 2013.11.28. 21:58:01

@mojoking77: Európában a svájci alkalmazottak rendelkeztek a legkevesebb joggal, bizony ám! Majd egyszercsak megjelent egy kis ország még kisebb minielnöke és azóta Svájc feljebb kúszott a listán egy hellyel. Nem véletlen, hogy annyira versenyképes terület, viszont pont emiatt lehet a wc pucolónál egy fokkal értelmesebb munkakörökben brutális szerződéseket kötni. Döbbenetes lelépési pénzekkel. Én csak tudom, amikor az enyémet kötöttem, még nem tudtam, most meg kiléptem és verhetem a fejem a falba :D

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.28. 21:59:03

@morsels:

Eleve eredetileg az ly és a j ejtése egész más volt, de megszűnt a magyarban a ly hang, a helyére j került, s azóta gond van. Egyes nyelvjárásokban még ma is van ly.

Ha a magyar nyelv nem szeretné a hagyományörző helyesírást, meg kellene szüntetni eleve az ly betüt.

tucano 2013.11.28. 22:00:17

@charlieharper: Viszont a plakátot, csak te veszed észre, az otthon élőknek gondolom simán átcsúszik rajta a szemük, mint a többi vizuális környezetszennyezésen.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.28. 22:05:22

@diggerdriver: Jaj, kicsit kezd sok lenni ez a magyarokat utaljak duma angliaval kapcsolatban...
DC-t annyira szabad komolyan veni, mint OV-t.
Ma meg megkaptam, hogy az angoloknak nagyon kifinomult modszereik vannak arra, hogy NE vegyem eszre a rasszizmusukat. Miutan azt allitottam ,hogy nem talalkoztam rasszizmussal.

morsels (törölt) 2013.11.28. 22:07:25

@charlieharper:
Ez nezopont kerdese.
Ne erts felre, tokeletesen megertelek, csak hat ez igy mukodik ott. Te is tudod, hogy mas orszagokban meg mas furcsasagok vannak. Ha egy karibi orszagba mesz, ott a koltozpenzed nagy resze a borravalo. Magyarorszagon meg ez alakult ki, mar eleg regen.
Igen, meglepo lehet...
Ez olyan, mint amit hallottam, hogy valaki itt jart latogatoban Magyarorszagrol es valami miatt az ugyeletre kerult. Es penzt akart adni az orvosnak, mert ugye azt szokta meg, itt meg az orvos nem ertette, hogy mit akar a kulfoldi :-).

Romaban mint a romaiak charlie... vagy kezdhettek egy class action suit-ot a tegnapi novel.

morsels (törölt) 2013.11.28. 22:08:52

@diggerdriver:
Ohh, attol hogy jo vagy a munkadban, attol meg idegen maradsz.
Persze nem a pakinak, vagy a lengyelnek; vagyis hat nekik is, csak maskepp :-)

2013.11.28. 22:10:47

Konzultáns apa, jogász anya. "Tipikus" magyar kivándorlók?

morsels (törölt) 2013.11.28. 22:11:32

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Ja, nem vitatkozni akartam rajta, csak tudom, hogy ez valamifele 'merce'; mint ahogy valamikor az is volt, de az internet terjedesevel egy csomo dolog, amit regebben biztosra tudtam, abban elbizonytalanodok, mert sokszor olvasom 'rosszul' :-)
Es hat ha olvas az ember harom hozzaszolast 2 perc alatt, amiben muszaly van, akkor automatikusan azt irja :-).
De ez megint szemelyes tapasztalat, masok valoszinuleg maskepp mukodnek.

marczy 2013.11.28. 22:11:33

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Kérdezd meg a lengyeleket, azokról hallottam egy s mást...

A névmagyarosítás már csak koronás államfők esetén, valamint (néha) az egyházban szokásos. (Bár Erdélyben, Felvidéken hallottam egyről s másról e téren, egyes magyar közegbe kerülő és (ezért) magyarul tudó román, szlovák emberke ha identitásában nem is, de szólítónevében magyarrá válhat.)

A helyneveknél változó, az egykori Nyugat-Németországban változatlanul inkább németesítenek (külföldre irányuló járatok vasúti jelzéseinél is néha!!!), Keleten kevésbé (a komcsik anno kifejezetten tiltották e nevek használatát...).

Nálunk még mindig kevés a kivétel (döntően a burgenlandi nevek), de nekem hasogatja a fülem, ha oberwartoznak magyarul (németül fordítva, ott egyes magyarországi falvak német nevét is preferálom a burgenlandiak legnagyobb örömére, ha oda megyek). Egyes más, egykor magyarországi településeknél veszélyesen terjed az idegen név, de Bran meg Martin nekem még mindig Törcsvár (érdemes megnézni az építésének történetét...) és Turócszentmárton, németül pedig Törzburg és Turz-Sankt-Martin.

A harmadik nyelvű nevek egy része visszaszorult (pl. Brünn a beszélt magyarban ma már inkább Brno), de Nizza tartja magát, ahogy Strasbourg beszédben német, írásban francia. Egyes kínai városok nevét is a németből vettük át.

Az orosz női nevekről: a csehek, szlovákok is Boginszkajából Boginskát csinálnak, a Sztyepanovából képzett Stěpanová és a Stěpanovová között van némi ingadozás. (Még mindig elterjedt a külföldi női nevek -ová-zása is, bár már nem 100%-ban általános.)

Az oroszoknál is ugyanaz történik az ókori latin, görög nevekkel, de az o-ra végződő férfinevek kapnak egy -n-t: Nero --> HEPOH stb., a női neveknél a szóvégi -o-ból -ona lesz, az a-ból -ja, az -eas/-aeus-ból -ej.

A legdurvább talán a litván, ebbe most nem mennék bele...

tucano 2013.11.28. 22:11:52

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: Múltkor mondta egy angol (vagy skót, fene se tudja) súlyosan komoly befektetési bankár a foga közül sziszegve, nem kedvesen:"Az a baj a kelet-európaiakkal, hogy túl jól dolgoznak és olyan okosak, mint egy sakkjátékos"
Na, akkor ez a kifinomult rasszizmus kategória? :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.28. 22:15:03

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
Köszönöm!

Egy hívő ismerős ajánlotta, hogy keressünk meg kolostorokat ha utazunk, mert kaphatunk relatív olcsón szállást.
Érdekesen hangzik...

Az ly megszűntetését támogatom, felesleges...

@morsels:
Ezt kicsit korábban is mondhattad volna :D

@charlieharper:
Csak sajnos a valódi teljesítmény hiányzik mögüle :(

@diggerdriver:
Az esélytelen, hogy fix munkahelyed legyen? Vagy nem is akarod? Ez így jobban fizet, mint egy hely, ahol mondjuk minden nap 8-9 órát markolsz (mondjuk mint egy autópályaépítő kft)

tucano 2013.11.28. 22:15:32

@marczy: Tényleg, Nizza nem hagyja magát, miközben Fiuméből meg egyértelműen Rijeka lett. Lehet, hogy azért, mert Nice-re nehezebb átállni, mint Rijekára, ami egy teljesen másik név? Fene se tudja.

2013.11.28. 22:16:20

@morsels: az a holgy mindent hivatalosan akart. En meg kiskapukkal jatszom.
@tucano: nem. Csak meg mindig nem jozanodott ki a skot

Latcho Rom 2013.11.28. 22:16:43

@diggerdriver: valamit hallottam, hogy a kocosfogu rem vartyogott errol, linkem nincs..

tucano 2013.11.28. 22:18:49

@Kövérmadár:
"Egy hívő ismerős ajánlotta, hogy keressünk meg kolostorokat ha utazunk, mert kaphatunk relatív olcsón szállást.
Érdekesen hangzik..."
www.youtube.com/watch?v=GG05nrT2kOA

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.28. 22:19:14

@charlieharper: "En meg kiskapukkal jatszom." Latod-latod! A ver nem valik vizze! :DDDDDDDD

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.28. 22:20:55

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
A következő szint már az, amikor angol barátaid vannak és a sokat látott londoni magyar kijelentik: "Attól még, hogy barátok vagytok, mert 2 éve felajánlott az egyik veséjét, hogy megmentse az életedet, a hátad mögött még utál és azt akarja, hogy hazamenj végre. Nagy mocskok az angolok, szembe kedves, a fél veséjét odaadja, virraszt vele a gyereked születésekor, de amikor nem látod... na akkor megforgatja benned a kést!"

Nem hallottad még? A svédek állítólag ilyenek ;)

tucano 2013.11.28. 22:21:50

@charlieharper: Az simán lehet :D
Itt egyébként nagyon kellenének magasan képzett emberek k-európából (is) pénzügyi pályára, az egész országban évi 100-an végeznek és azokat mind elviszi a 4 nagy (vagy5?), összevesznek egy-egy értelmesebb emberért.

Latcho Rom 2013.11.28. 22:21:50

@morsels: azert itt is meglepodsz neha, amikor a doki note(kiiras) 20 dollarba kerul, nejem eltorte a bokajat par eve, ott is le kellett tejelni valami hasonlo osszeget, kp. Nem fenekig tejfel az OHIP sem - persze tavol van a magyar baksis rendszertol.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.28. 22:25:13

@charlieharper:
Inkább pénz :)
Az mindenre megoldás szokott lenni.
Amire nem... na, azt pénz nélkül sem lehet megoldani :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.28. 22:26:34

@tucano:
Nem pont erre gondolt, szerintem :D
Sir Galahad, a szűzi

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.28. 22:29:35

@marczy:
Heejjj pedig Magda Vasariova-nak milyen világraszóló segge volt.
Amikor felült a biciklire uramisten...
Amikor ette a hurkát...
A bogár se mert koppanni a falon.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.28. 22:30:59

@Kövérmadár: "a sokat látott londoni magyar kijelentik" Neha ezt Magyarorszagon elo magyarok is kijelentik (gondolom, mert ugy hallottak). Kulonben meg lehetnek rasszistak, mert attol nem leszek rosszkedvu, mert esetleg a boltos neninek nem tetszem amikor tejet veszek.

Latcho Rom 2013.11.28. 22:31:07

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:
olvasod az elmult ketnapi bartus irasokat, a maradek esze is elment..?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.28. 22:35:02

@Kövérmadár:
A gépkezelők kevesebb mint 10%-a dolgozik alkalmazottként.
Viszont akinek sikerül bekerülni az nagy királyság.
Jó pénz állandó munka vállalati kocsi.
Még csak azt se mondanám hogy az angolok betöltik azokat a helyeket mert találkoztam már albán meg román gépessel cégnél.
Ritka ha valaki be tud kerülni.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.28. 22:44:35

@diggerdriver:
Ha talalkozol ilyennel, dobd ra a bontogolyot :) elobb-utobb elfogynak :)

@shakti_rom:
Ki az a bartus?

tucano 2013.11.28. 22:45:04

@Kövérmadár: Málta
Diplomával, gyakorlatilag azonnal van munka. Ugye a fizu kicsit alacsonyabb, mint mondjak Angliában, Németországban vagy Franciaországban, ezért onnan se egyszerű népeket toborozni (kivéve, ha szeretik a napsütést), viszont a szigetek annyira tele vannak cégekkel, hogy ki vannak éhezve munkaerőre. Mielőtt kijöttem, csak próbából 5 helyre elküldtem az önéletrajzomat, kíváncsiságból, mert ugye javában élt még a szerződésem. Az 5-ből 4 másnap teflonos interjút csinált velem reggel 11-ig. Az utolsó mondta, hogy valószínűleg nagyon komoly szakember lehetek, ha ennyire foglalt a telefonom :D Most a Linkedinen átraktam a lakhelyemet és azonnal kaptam 2 komoly ajánlatot, pedig nem is álláskerő a státuszom.

Latcho Rom 2013.11.28. 22:46:02

@Kövérmadár: az amerikai nepszava szerkesztoje.

tucano 2013.11.28. 22:48:06

@shakti_rom: kicsit hisztis lett mostanában, mondjuk én csak azért olvasgatom őt is néha, mert Para írásait nagyon szeretem.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.28. 22:53:47

@tucano:
Nem rossz. Gondolom a termelesitechnikusokat nem keresik :) nem pont ipari orszag :)

Allampolgarsagot adnak idovel?

Posztot irtal mar? ;)

@shakti_rom:
Akkor ezert nem ismerem.

Latcho Rom 2013.11.28. 22:54:46

@tucano: Szerintem pont ilyen hisztis kurva lehetett amikor meg a Hitgyuliben kinalgatta az embereknek a frankot.
Para szuper :)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.28. 22:59:28

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: "Az Abraham Lincol Vampire Huntert latta valaki? Milyen?"

Pont olyan maga a film mint amilyen a neve... tul komoly ahhoz hogy vicces legyen viszont tul vicces ahhoz hogy komolyan vedd. Szerintem nyugodtan hagyd ki es akkor mar inkabb porgesd le helyette a Vidocq-ot ha valami igazan jo kosztumosre vagysz. ;)

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: "Eleve eredetileg az ly és a j ejtése egész más volt, de megszűnt a magyarban a ly hang, a helyére j került, s azóta gond van. Egyes nyelvjárásokban még ma is van ly."

Ezt mar nagyon sok helyen hallottam de megis hogyan lehet maskeppen ejteni a ket J hangot? Elkepzelni sem tudom.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.28. 23:04:29

@Don Kartasch: "Ezt mar nagyon sok helyen hallottam de megis hogyan lehet maskeppen ejteni a ket J hangot? Elkepzelni sem tudom." Eccsedd hosszan a ly-t. :)

morsels (törölt) 2013.11.28. 23:19:29

@charlieharper:
Erre irtam azt, hogy ket dolgot lehet csinalni. Elfogadni a rendszert, vagy harcolni ellene.
Errol jut eszembe. Ma olvasgam a BBC-n, hogy egy csomo angol (marmint UK) elveszti a hazat Spanyolban, mert elvileg nem kaphattak volna engedelyt a haz epitesere es a mostani kormany ledozerolja a hazukat.
Az sem akarmi.

Te meg nem megvaltonak mentel Magyarorszagra, ugye. Es ha ott igy mukodik a rendszer, akkor sok mindent nem tudsz csinalni. Szerintem ez nem gyomor kerdese (akkor sem, ha neked, vagy masoknak ez furcsa, meglepo, erthetetlen), hanem csak alkalmazkodas kerdese.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.28. 23:25:02

@Len.Mag: Sanyo :-)))))
A férjemmel közöltem, hogy a Mazda az Mazda és nem Macda, a Zeus az nem Cojsz, a Tarzan is Tarzan, és a Skoda pedig nem Szkodá. :-)
A magyar "kedvencem" a JVC, mint dzsiviszi.
És mit szolsz a Maggi vs Madzsi-hoz? :-)
@Herr Géza: És elöttem van ahogy mondjäk. :-) Be'e em ve. :-)
@diggerdriver: Végre mär nem rugaszkodsz el annyira az "ätlag" nöktöl. :-)))
Ma nälunk -6 fok volt (ho még nem esett nälunk)...csaxolok...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.28. 23:32:53

@Bebbi: Jo buli, föleg ha többen vagytok. Bär 7végén teli van, és ismeretlenekkel is jol szoba lehet egyedni. :-)
A kollégäim 12-kor indultak Stein am Rheinbol, mi 3-kor csatlakoztunk be a Gailingen am Hochrhein-i strandon. Ott volt egy kis evés-iväs a büfében, és fél 5-kor indultunk toväbb. Feuerthalenben kötöttünk ki végül, ugy hogy a végén mär eveztünk, én a vizböl még toltam a csonakot, mert dolgozni kellett mennem, és még vissza kellett menni az autoért...nem értem be fél 8-ra. :-) A Rajna idén nagyon lassu volt.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.28. 23:36:02

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Férj Braziliäban Red Bullt szeretett volna inni. A pultos elöször furcsän nézett rä, majd miutän 3x elismételte neki, közölte, hogy olyan itt nincs... Mire a férjem, hät ott van mögötted a polcon. Erre a pultos. Jaaaa Hed Bu? :-)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.28. 23:38:20

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin):
Uj nick? :)

@Don Kartasch:
Hallottad mar a svedeket kiejteni a Växsjö varos nevet? ;)

Tobb dolgok vannak foldon 's egen, Don, mintsem bolcselmetek almodni kepes...

tucano 2013.11.28. 23:52:55

@Kövérmadár: állampolgárságot? most kezdtek el árulni 650k euróért, az első eu tagállam üzleti útlevél scheme-mel!
Sztem mindenféle szakemberből hiányuk van és itt van a Playmobil gyár!!!
Napi 4-et írok legalább, de van 2. amivel készen vagyok lemilnek :)

@shakti_rom: lehet, hogy elfogyott a Hite :)
@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): "hedzsi buli", ha pontosak akarunk lenni.
Erre a kedvencem, amikor asszony egyik barátnőjének cd-jén felfedeztem egy rip-rop feliratot és rájöttem, hogy az valójában hip-hop :D :D

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.28. 23:59:04

@Kövérmadár: Egyelore meg kezdo vagyok norvegbol, de csekelyke skandinav nyelvtudasom alapjan arra tippelek hogy az "xjs" kiejtve "s" vagy "xs" lesz, tehat "veső" vagy "vekszső".

Nyertem hangszorot? :)

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: marmint ugy hogy Timellya vagy inkabb ugy mint Bejja?

Nah megyek inkabb, elteszem magam holnapra mert kezdek sajat magam hatasa ala kerulni...

talján sógor 2013.11.29. 00:06:17

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): hehe, az olaszok "dancsing"-olnak, a németek meg "dé-fau-dé"-t néznek :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 00:11:13

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: Nagyon ällat! Föleg 3D-ben.
@Don Kartasch: Szerintem jo volt, bär komolyan venni ugye nem kell. A Vidocq viszont az egyik kedvencem. :-)
@charlieharper: Ez olyan gusztustalan dolog... :-((( Erröl jut eszembe, hogy témänäl is maradjak, hogy Sväjcban CHF 100-ig elfogadhatnak ajändékot a korhäz dolgozoi. Van egy ismerösöm, aki a zürichi Unikliniken dolgozott, mint osztälyvezetö növér, majd miutän fölmondott ugyan ott dolgozott toväbb, csak a privät részlegen. Ö mondta, hogy ott mär csurran-csöppen Tip is a betegektöl, amit el lehet fogadni...
@marczy: Lehet, hogy rosszul tudom, de a Strassburg az a német, és Strasbourg az a francia vältozat, nem? :-) Kb 10évvel ezelött cseh pletykamagazi cimlapjän Jennifer Anistonovà ällt. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 00:19:06

@Kövérmadár: Igen. :-)
@talján sógor: és a www. az vuvuvu punto :-))))
@tucano: Ez a sztori Rioban történt...tudod, täjszoläs. :-))) Januärban megint jön a férj mestere Heszif(e) böl. Lesz majd megint moka-kacagäs. Tanitottuk németül, hogy legaläbb az alap dolgokat tudja. (Hogy hivjäk, häny éves, honnan jött, és ilyenek.) Egy-két dolgot egy istennek sem tudott kimondani, csak akkor, amikor én magyar akcentussal mondtam a német szot. :-) A végén mär ö is röhögött sajät magän. Nem tudja pl kimondani, hogy Jürgen. Ezért Jürgenböl Stázi (Stasi) lett. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 00:20:05

@Kövérmadár: Üsd be, és (a képeknél) meglätod, hogy mit jelent. :-)

tucano 2013.11.29. 00:21:30

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): what mester? Milyen sport? KI AZ? és ha ki akarsz szúrni vele, akkor mondasd ki vele azt, hogy "csütörtök" :D És "heszifi", az tuti úgy van, nekem az a támaszpont :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 00:29:36

@tucano: BJJ (és még igazäbol professzor, de a férjem mär mesterezi)
Jaja, Heszifi, bocsi. :-) (A barätnöje Szibelli, gondolom sejted, hogy hogy is van irva. :-) )
A csütörtököt kiprobälom....

tucano 2013.11.29. 00:37:41

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): tényleg? Honnan tudnád végül is, az én bjj mesterem is recifei:) Ő a legnagyobb név arrafelé Zé Radiola, mondjuk nemcsak mesterem, hanem családi és mindenféle barátom is, ha jól számoltam össze múltkor, akkor eddig 19 vb aranyat hoztak a tanítványok :) Bocsánat, szakbarbár vok, erről évekig el tudnék fecsegni, de ugye a férjed sportja nem a tied, nem akarlak zaklatni :)

Herr Géza 2013.11.29. 00:51:26

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): Isten bizony azt mondja,hogy "bemeve", nem tévesztettem. A fiam talált rá elöször, mert csakis neki juthat eszébe, hogy a Spectrum-ot vagy NatGeo-t idönként speciel cseh nyelven nézi, "mert az olyan vicces". Ott ment valamelyiken a reklám, én oda sem néztem, csak felkaptam a fejem a hangsúlyozott és többször elismételt "bemeve"-re, és látom, hogy a BMW-t reklámozzák! Többször hallottuk azóta is, és tényleg...

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 01:55:30

@Herr Géza: :-)
Én az itteni csehekröl beszéltem. Ök akkor mär tuti akklimatizälodtak. :-) A be-t kb ugy ejtik, mint mi amikor a birkäk bégetését utänozzuk. :-)
@tucano: Nem zaklatsz, mär beleszoktam. :-)
A férj Mestre Derval vonalärol "szärmazik" ( www.cbjj.com.br/diplomados-ordem-faixa.html az elsö név a VERMELHA E BRANCA 8º GRAU-näl, a professzora pedig a PRETA 2º GRAU-näl J.J. da Silva.)
Férj "ismeri" Zé-t, és szerintem Zé is tudja, hogy ki a férjem. (Bolond fehér, aki heteket tölt a helyiek között edzéssel, és még brazil-portugälul is megtanult.)

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.29. 06:44:13

@Kövérmadár: így van, nyugodtan mehettek kolostorba lakni. olcsó, tiszta. luxus nincs benne ugyan, de aludni jó.
pl olaszországban a magyarok szeretnek apácáknál aludni.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.29. 06:46:54

@Don Kartasch: a j keményebb,rövidebb, mint jjjjö.
a ly lágyabb, hosszabb

tanato 2013.11.29. 07:40:46

@morsels: @Naschkatze (die Schnäpplijägerin): Ilyenkor mindig mérges vagyok ,miért nem látok én az ilyen olyan kutatások alapján kihozott százmilliárdos nagyságrendű szürke pénzekből szinte semmit.Na de komolyra fordítva:Ezen pénzek 90%-át az eü dolgozók 10 %-a kapja a többinek meg coki.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 07:45:15

@Don Kartasch:
Sajnos nem :)
Elirtam es Växjö a neve.

Az "j"-bol lesz olyan "h" hang, mint amikor a slejmet horgod kifele (nyelveszekbek csemege ez a mondat).
Az x "ksz"-ebol az "sz" lemarad vagy lenyelik vagy nemtudom.
Mifelenk azt mondjak ra (kb): vekhő. De ahany megye, annyi nyelvjaras, igy egy goteborgi is es egy stockholmi is maskepp mondhatja. Nalunk a sormlandi nyelvjaras a jellemzo, elter a stockholmitol, utobbi sokkal tisztabb szerintem.

Egyebkent sved varos, nem norveg.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.29. 08:34:26

@Don Kartasch: Pontosan. :) Egy csomoszor hallottam igy a nyocban.

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): Elnapoltam ma estere a mozizast, de utana majd igazsagot teszek kozted es Kartacs kozt. Mondjuk nem 3D-ben fogom megnezni.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.29. 08:37:41

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): " ott dolgozott toväbb, csak a privät részlegen"
Egy iyen magankorhazat nem "hotelkent" kezelnek a betegek, ahol adsz boldog-boldogtalannak jattot?

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.29. 08:50:15

@shakti_rom:

Éppen dühöngő fázisban van. Megkapja az injekciót és lenyugszik.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.29. 08:55:13

@Don Kartasch:

Az nem kétféle j!

Az ly ejtése eredetileg palatális l hang. Kb. az a viszonya az l-hez képest, mint az ny viszonya az n-hez képest. Próbáld meg.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.29. 08:56:32

@Babette_: "a j keményebb,rövidebb, mint jjjjö.
a ly lágyabb, hosszabb."

A hetvegen most mar keresek erre valami videot, addig eljek is, mert meg mindig nem erzem.

@Kövérmadár: Nah, tekerd meg! Hat hogy talaljam ki a kiejtest ha meg rendesen leirni sem tudod? :D

Tudom hogy sved varos es nem norveg. A norvegban nincs "ä", se "ö". Csak gondoltam mivel a ket nyelv kiejtesben majdnem ugyanaz, igy egy probat meger. De elrontottad a jatekom! :D

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: "Pontosan. :) Egy csomoszor hallottam igy a nyocban."

Legszebb! Nem is orzi ugy senki mas a nyelvi hagyomanyainkat, mint Kolompar Dzseniffer es annak 34 fos szuk csaladi kore, hogy a devla citerazzon a micsodadon!

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.11.29. 09:02:59

@Kövérmadár:

A magyarban is van hasonló jelenség. Az írásban leírt j betű bizonyos esetekben h lesz, mégpedig nem "normál" magyar glottális h, hanem "erős" palatális h, mint a német ch.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.29. 09:08:50

@Don Kartasch: a dzsennifer régimódi.

az újak közül kedvencem a Lakatos Brendon.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.29. 09:11:29

@Don Kartasch:
nem vagy tőle kevesebb, ha nem érzed:)

próbáld úgy a ly ejtését, hogy titokban eléteszel egy l-t a j-nek, csak nem pörgeted meg hozzá a nyelved igazából.

remélem, érted:))))))

bpetya75 2013.11.29. 09:20:25

@Don Kartasch:

Vannak azért kirívó esetek. Nagylánynak volt egy Dörömböző Vanessa nevű osztálytársa. Ők ketten voltak a legjobbak versmondásból, helyesírásból. Az efféle versenyeken Vani volt általában az első, enyimlány a második. ;-)

Ginix 2013.11.29. 10:21:15

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: nemtom, válazolt-e valaki, szerintem borzalmas. nem az a jófajta trash, mint pl a lesbian vampire killers, hanem unalmas. semmit nem vesztesz, ha kihagyod.

DieNanny CH 2013.11.29. 11:00:27

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Én azt tanultam a középiskolában - mikor a gyerekdalok valódi jelentését elemeztük -, hogy a 'bécs' egy nagyon régi magyar szó, és 'távoli falu'-t jelent.
Te hallottál ilyet?

(Mint ahogy a 'cigány' szó valójában 'lókötő, tolvaj'-t jelent a nagyon régi magyarban.)

Bebbi 2013.11.29. 11:00:48

@Babette_: Nalunk meg altalanos iskolaban volt egy Orsos Giovanni. O batyamnak volt egy evig osztalytarsa, aztan majdnem nekem is, pedig 6 ev van koztem es batyam kozt. :-)

DieNanny CH 2013.11.29. 11:01:55

@DieNanny:

Ja, merthogy van egy olyan dal, hogy:
" János úr készül, németi bécsbe,
lovai vannak nyergelőbe..."

DieNanny CH 2013.11.29. 11:22:39

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca:

Hát Viktor Emmanuel - Olaszországban. Még egy emlékmű is van neki, Rómában.
...Bár gondolom, más már megválaszolta.

tucano 2013.11.29. 13:18:57

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): Na, ez nagyon kemény! Ugye eddig úgy tudtam, hogy Recifében két magyar szokott rendszeresen edzeni (ebből én vagyok az egyik), a másik pedig most költözött Sao Luisba, mondjuk mi rezidensként képviseljük a nemzetet. Na, akkor jó edzést férjuradnak és sporttársi üdvözlet, remélem te is le szoktál menni néha széttépni 1-2 svájci menyecskét :D És persze fussunk össze egyszer Recifében!

tucano 2013.11.29. 13:37:04

@charlieharper: nem ugyanaz, Sváb-hegyinek magát csak az tekintheti, aki a Lóitató felett, de a bezárt gyermek tüdőszanatórium alatti szelvényben lakik/onnan származik :)
Egyébként vmi azt súgja, hogy ismerjük egymást kizárásos alapon :), legalábbis látásból.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 14:17:10

@DieNanny: Nemigen hinném, ugyanis az olaszban a cigány = zingaro. Hacsak a latinoknál a zingaro nem a tolvaj, lókötő szinomímája...

tucano 2013.11.29. 14:49:08

@zöldeketbeszélek: Igen zingaro, de szinte kizárólag a roma-t használják, mert a köznyelv nem különbözteti meg a cigányt és a románt! Legalábbis délen.

DieNanny CH 2013.11.29. 15:00:07

@zöldeketbeszélek:

Egy osztrák író írt pár éve egy könyvet a vándorló osztrák cigányokról - valami s-betűvel kezdődik a nevük - még vándorolt is velük, abban volt, hogy németül Zigeuner (cigány), és ez régi magyar szó.
Ami azért érdekes, mert nagynéném is a szót a csirkefogó szinonímájaként használja olyan emberre, akinek a tizedik felmenője sem az.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 15:00:37

@tucano: Csak arra akartam ezzel utalni, hogy talán latin eredetű a cigány szavunk és nincs külön pejoratív olvasata.

DieNanny CH 2013.11.29. 15:06:32

@zöldeketbeszélek:

Na, megtaláltam a könyvet. Sajnos nem tudom, magyarul létezik-e:
www.ludwig-laher.com/sinti.htm

tucano 2013.11.29. 15:10:44

@zöldeketbeszélek: nem, a török "cingene" szóból származott át Európába. Azért vagyok ilyen okos, mert most rákerestem :) De arról semmit sem találtam, hogy maga a szó honnan ered!

tucano 2013.11.29. 15:57:42

@charlieharper: :) pont erre gondoltam, bár én a 112-es és 21-es járatok között nőttem fel a Kakukkban.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 18:03:09

@DieNanny: Néztem, de nem találtam magyar nyelvű infót. Pedig nagyon érdekes lehet a könyve. Milyen érdekes, hogy ilyesmiről beszélgetünk, talán egy hete vettem ki a könyvtárból az Őszintén a cigányokról című könyvet, ez egy interjúkötet egy romológussal. Még nem volt időm elolvasni, de rászánom magam a héten.

zöldeketbeszélek · http://zoldeketbeszelek.blog.hu 2013.11.29. 18:04:39

@tucano: Viszont így már érthető, hogy miért lehetett a lókötő, tolvaj szinonímája, hiszen a török időkben a cigányok gyakorlatilag a török sereg uszálya, hordaléka voltak, mint a sakálok az oroszlánok után, úgy jártak a hadak nyomában.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.29. 22:57:49

@zöldeketbeszélek:
Ezekszerint ezt (is) a törököknek köszönhetjük... jajj, de remek :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 23:11:27

@Kövérmadár: Kb igy érzem most magam. :-)
@tucano: A férj olasz (utlevele szerint :-) ). Mäjusban megy a barna öves vizsgäjära Recife-be. Az összes vizsgäjät ott csinälta, Pernambuco-i pedigréjü. :-)
Én nem csinälom, nem fér bele az idömbe, bär néha otthon bedjitsu-zunk, én vagyok a dummy-ja. :-)
Ö is sporttärsi üdvözletét küldi!
Megkérdeztem töle, hogy mäjusban nem csinälhatnänk-e ugy, hogy 1hetet én is ott vagyok, (és ö nem edz)...ez még tärgyaläs alatt van, mert azt mondta, hogy akkor a "szebbik" részen kéne vmit bérelni, és az kb 1orära lenne a dojo-tol, és akkor nem edzhet. :-( Mutatott képeket, hogy hol laktak, hol edzenek...hät nincs egy katerogiäban a rioi szälläsäval / dojo-jäval. A sväjci tanitvänyai, akiket magäval vitt kicsit kultursokkot kaptak, pedig probälta öket fölkésziteni. :-))))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.11.29. 23:14:31

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: Huhhh, azt nem tudom, és meg sem tudom kérdezni, mert a läny most éppen (fél)vilägkörüli uton van. :-) Viszont ez köztudott, mert a többi sväjci läny huzta egy kicsit a pénzes öreg pacäkokkal... :-)))

tucano 2013.11.30. 00:12:24

@Naschkatze (die Schnäpplijägerin): ugyan Recife gyönyörű, főleg, ha kimegy belőle az ember, onnantól már nem tévedhet :) Májusban végig esik az eső és nem európai mértékben, akkor nem nagyon lehet mit csinálni, kivéve ha programnak minősül a dengue-légy csapkodás :D

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása