oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. november 18. 06:41,  Nem lesz hirtelen ennyi embernek kalandvágya 321 komment

2013. november 18. 06:41 Határátkelő

Nem lesz hirtelen ennyi embernek kalandvágya

Érdekes próbának voltunk tanúi nemrég. Talán egy színdarab taglalása nem szokványos a blogon, azonban mégsem véletlen. A Katona József Színház november 29.-én mutatja be az Illaberek című darabot, amelynek témája a kivándorlás.

ok.jpg

Nagyon érdekes pillanatában tekinthettünk bele a darab formálódásába egy nyílt próba alkalmával. Valóban még kezdeti szakaszban volt a folyamat, három jelenetet próbáltak össze a színészek közönség előtt, átbeszélve a rendezővel, beállítva a színpadképet.

Mindezek után pedig egy különleges, nagyon nyílt beszélgetés kezdődött a jelenlévők között. A közönség tagjai személyes történeteket osztottak meg, Máté Gábor rendező pedig kérdezett és reflexiókat várt annak kapcsán is, amit eddig a színpadra állítottak.

A Katona József Színház blogján Máté Gábor beszélt már a darabról, amiről azt mondta, hogy eddig még nem nagyon nyúlt senki a témához, mert bátorság kell hozzá.

Mire gondolt, amikor a bátorságról beszélt?

Ha úgy vesszük, állampolgári bátorság kell, mert az ember óhatatlanul is belekeveredik valamilyen állásfoglalásba. Egy ilyen darabban szóba kell, hogy kerüljön a haza, a hazaszeretet valamilyen újrafogalmazása, és amikor ennyire buta oldalak mentén definiálják magukat az emberek, az ország, akkor ha valaki állít valamit, akkor nagyon könnyen rásütnek egy bélyeget.

A megmutatott, készülőben lévő jelenetekben alapvetően kétségbeesett embereket mutatnak be, akik azért indultak el, mert úgy látták, más lehetőségük már nincs, kilátástalan helyzetbe kerültek. Az egyikük egy építőmunkás, aki teljesen gyakorlatlan az utazás technikai részleteiben, így már a reptéren megalázó helyzetbe kerül.

A színészek igencsak kihasználják a helyzetkomikum adta lehetőségeket, és néha már szinte szatírába hajlik, ahogy a repülőtéri alkalmazottak lemeztelenítik az utazót, aki drága pénzen vett szerszámait is szeretné magával vinni, ráadásul a kézitáskájában, hogy ezzel is felkészültebben érkezzen új munkahelyére.

A másik jelenetben egy prostituált a főszereplő, aki a holland szociális rendszerrel kerül szembe, orvosi vizsgálatra küldik, hogy gyakorolhassa az ősi mesterséget. A tanulatlan lány egy volt egyetemi tanár tolmáccsal kerül szembe ebben a lehetetlen helyzetben, amikor elmeséli a holland szociális munkásnak, hogy már 14 évesen eladták, férjhez kellett mennie, és 17 évesen már gyereket szült, akit el kell tartania.

Vajon csak ilyen kétségbeesett helyzetek léteznek a kivándorlás okai mögött?

Persze nem mindig, magam is említem, hogy gyakran kalandvágy áll mögötte, de azért az jóval ritkább. Akkor nem beszélnénk erről a problémáról. Nem azért mennek ki külföldre tömegesen az emberek, mert kalandvágyuk van. Nem lesz hirtelen ennyi embernek egyszerre kalandvágya, pláne nem olyan embereknek, akik eddig azt is megfontolták, hogy Gyöngyösről átmenjenek Gyöngyöspatára.

Eddig pont az volt jellemző erre az országra, hogy még egyik faluból vagy városból sem nagyon költözik át valaki a másikba, nemhogy nulla nyelvtudással mennének tömegesen egy másik országba szakmunkát végezni.

Mennyire lehet típusokra építeni? Nyilván kellenek, mert nem lehet az egyéni történeteket a végtelenségig belepakolni a darabba, de nem félő-e, hogy ezek a figurák sematizálhatnak?

Én azt hiszem nem fognak, inkább az a probléma, hogy ez a túl sok szál nem visz-e túlzottan szét. Inkább az a feladat, hogy eldöntsük: ez a sok történet inkább egységesedjen vagy szóródjon szét. Ha szétszóródik, akkor mindig azt lehet mondani, hogy ez miért nincs benne, az miért nincs benne. Ha egységesebb, akkor ez talán fel sem merül, de ez már színházszakmai kérdés.

Hogyan fog felépülni a darab?

Most úgy látom, hogy lesz, amikor egy ember lesz a színpadon és kifelé beszél, lesz, amikor jelenetek lesznek, vagy több ember beszél kifelé, lesznek benne zeneszámok is. Valamiféle becsinált leves, amiben minden van. Speciális dolog, aminek műfaji keretei nincsenek.

Volt egy-egy rész, ami már szinte szatírába megy át, meddig lehet nevetni ezeken az embereken?

A szituációkon lehet nevetni, az embereken szerintem nem. Itt mindenki bajban van, mint egy jó színdarabban. Annak idején egy 56-os disszidens biztos, hogy nem jókedvében ment ki, aztán lehet, hogy jóra fordult a sorsa, azt el tudom képzelni. Sőt lehet, hogy azt gondolja, hogy neki jó, hogy ez megtörtént és 56 nélkül nem ment volna ki, de azért alapvetően szerintem ez egy szorongásos helyzet.

Azért vannak sikertörténetek is, amik nyilván kevésbé jó témák egy darabnak, mint a tragédia...

Biztos, hogy kell érinteni azt is, és természetesen nem lehet kihagyni, hogy vannak olyanok is, akik ide jönnek. Nehogy azt higgyük, hogy csak a magyar megy el, az egész világon jelentős vándorlás van.

Az a közönségen is látszott, hogy nagyon sokakat érintett ez a téma közvetlenül, erre számított?

Erre számítottam, de meglepett az a nyíltság, amivel beszéltek az emberek. Egy-egy ilyen nyilvános próbán általában egy-két bátortalan megjegyzés van, most úgy éreztem, hogyha nem vetek neki véget, akkor estig tudnának mesélni.

Némelyik nagyon megdöbbentett, egészen megrázó mondatok hangzottak el, nem egy fecsegés volt ez. Volt, aki egészen megtisztelő módon megosztotta velünk a fájdalmát, erre aztán végképp nem számítottam, hogy valaki azért jött el ezt a próbát megnézni, mert úgy érezte, hogy talán a saját életére talál valami könnyebbséget.

Gyűjtik a történeteket?

Persze nagyon sok olyan eleme lesz az előadásnak, amit a színészek a közvetlen környezetükből vagy valamilyen közeli tudásból merítettek, és persze a jelenséggel foglalkozó szakembereket is megkérdeztem.

Valóban megdöbbentő volt, ahogy többen elmondták, hogy a gyerekük él külföldön, ezt ők hogyan élik meg, vagy akár ők maguk próbáltak már több helyen is boldogulni. Egy fiatal lány pedig arról beszélt, őt miként érintette az, hogy édesanyja itt hagyta őt az érettségije évében, mert külföldre költözött.

Az egyértelmű volt, hogy a közönséget megmozgatta és megérintette a darab, még ilyen kezdeti állapotában is. Így reméljük, a bemutató után a művészeten keresztül is a közbeszéd tárgyává tehető a jelenség, amivel méreteihez képest nagyon kevéssé foglalkoznak.

A darab alkotói egyébként várják a kivándorlók történeteit ezen a linken található elérhetőségen. 

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: interjú kultúra Magyarország Katona József Színház Máté Gábor Illaberek

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr375639784

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ennike (DK) 2013.11.18. 18:15:53

@Kövérmadár [jävla invandrare]: A dán olyan, hogy, logopédushoz küldtek volna, ha magyarul igy kellene beszélnem, ezért én ropgtatom az "R" betüt és "L" nek ejtem a blød "D"-t, képtelen vagyok, olyan lágyan ejteni a mássalhangzókat mint a dánok.A svédnek a dallamát nagyon birom. Nekem olyan, mint az olasz csak skandinávul.

2013.11.18. 18:16:15

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:

Itthon Magyarországon. Mint mindig.
Hozzánk minden karácsonykor eljönnek a sógoromék. Már 20 éve.
Az idén újítunk. Beengedjük őket.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.18. 18:17:54

@Barátusz: A szemei halobol vannak. A nagyobb baj, hogy a belseje nem olyan vicces es marhara izzad benne az ember, plusz a feje allandoan mozog es rendszeresen kiszakad a belso rogzitese. Ez az a jelmez, amit egy evben igazan egyszer hasznalunk es utana megy mindig felujitasra.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 18:21:18

@diggerdriver:
Puncibosszantó a becsületes neve :)

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
Ezek jópofa, örök életre szóló emlék!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.11.18. 18:24:21

@Ennike:
Ha szüzességet kell elvenni akkor mi nagyon kíméletesek vagyunk.
Mint elefánt a porcelánboltban:))))))))

BTBTBT 2013.11.18. 18:26:52

@charlieharper:
Nem, nem. Ugy ertettem - csak nem ugy fogalmaztam -, hogy ezt az egy karacsonyi dalt szeretem.
Ettol meg nem hallgatom allandoan. Igazabol ha jobban belegondolok, tavaly karacsony ota nem hallottam (CD-n sincs meg vagy ilyesmi). Nyilvan azert, mert iden meg nem alltam neki a karacsonyi bevasarlasnak.

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
Egyfelol ijeszto, hogy mindenki engem akarna esetni, a gyomrom kapacitasa is veges, raadasul a kinalok tobbsegeben elvarjak, hogy megegyem, amit elem tesznek (voltam mar ilyen erdelyi rokonlatogatason, ahol degeszre akartak zabaltatni, es -), es megsertodnek, ha nem pusztitom el.

Attol senki sem lesz birka, aki mertekkel, a szeretteinek adast szem elol tartva vasarol karacsonyra.

@Ennike:
Jol erzed magad? Buszke vagy arra, amit a sajat erodbol elertel?
Mert ha igen, akkor az a legfontosabb.

Ha megkerdezhetem a korabbi utalasaid alapjan: a gyerekek mar a valas elott megvoltak? Ha igen, hogy viseltek a kulfoldot?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 18:27:55

@Ennike:
Nekem az volt a benyomásom a Bron kapcsán, hogy a dán és a svéd azonos nyelv, de az egyiket német, a másikat francia akcentussal beszélik :) Francia-olasz hasonló ezek alapján (én franciául tanultam 1 évig, de már nem tudok semmit).

Örülök, hogy küldtél be posztot, majd nem szedjük szét nagyon :)

@az igazi Trebitsch:
Dehülyevagy! :D

Világpolgár2012 2013.11.18. 18:28:43

@charlieharper:
Valószínűleg Southamptonban kezdjük. Ha több is érdekel, akkor majd privátban megírhatom.

BTBTBT 2013.11.18. 18:30:01

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Ezek a jelmezek mind ilyenek. Fogyokuranak mindenkeppen hasznosak. Kiizzadsz bennuk nehany liter vizet.

morsels (törölt) 2013.11.18. 18:42:00

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа:
Na, akkor keress ra arra (most nem tudok rakeresni es linket feltenni), hogy 'hey santa where is my fucking bike'.
Egy ausztral stand up-os csinalja, azt hiszem tetszeni fog neked :-).

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.18. 19:15:33

@Ennike: ahhoz nem ártana, ha kommentelő lennél, hogy tudjad állni a kommentkérdések hadát:)

Ennike (DK) 2013.11.18. 19:17:29

@Barátusz: intim kerdes, de valaszolok, tudatosan nem vallaltam gyereket......
es igen buszke vagyok, amit sajat erombol elertem, de orok elegedetlen vagyok, atok es aldas egyben, ettol nehez a termeszetem, de ugyanakkor ettol tartalmas is.

Ennike (DK) 2013.11.18. 19:17:29

@diggerdriver: nos, ezt el is varom...marmint az ovatossagot :-D

Ennike (DK) 2013.11.18. 19:17:30

vicces, hogy, masfel ora kesessel jelentem meg...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 19:26:43

@Ennike:
Eszem megáll... te vagy itt a 3. kommentelő, aki nem vállal/vállalt gyereket. Kezdem azt hinni, hogy mégsem bennünk van a hiba :D

@az igazi Trebitsch:
Ez szánalmas...
Persze felmerül a kérdés, hogy hogyan írhatnak bele ilyesmit szerződésbe, ezt egy fogyasztóvédelmi szervnek simán el kellett volna kaszálnia, szerintem.

2013.11.18. 19:28:01

@Ennike:

Sértődj meg, mint én. Utána sima az ügy.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.18. 19:32:53

@Kövérmadár [jävla invandrare]: "...aki nem vállal/vállalt gyereket."
Talalhatsz uj kulonckodesi modot, mert ez mar foglalt! :DDDDD

BTBTBT 2013.11.18. 19:35:28

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
Ki a masodik?

@Ennike:
Ezert irtam, hogy ha akarsz valaszolni. Figyelmen kivul ugyanugy lehet, ha megsem. :)

Mindig meglep, amikor egy no kijelenti, hogy nem akar(t) gyereket. Kettot ismerek is. Az o dolguk, de az az erdekes, hogy a pasijuk sem.
Meg egy olyat is - o mar az otvenes eveiben jar -, aki amikor a ferje megkerte a kezet, megmondta neki, hogy egy gyerekkori betegsegbol kifolyolag nem lehet gyereke, es hogy igy is el akarja-e venni a ferfi. Azota is hazasok. :)

Kos? Vizonto?

BTBTBT 2013.11.18. 19:42:33

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Es ez egybe jelmez volt? Csak mert a sok sorozes csillapithatja a szomjadat, de okozhat kenyelmetlenseget is. :)

2013.11.18. 19:48:29

@Kövérmadár [jävla invandrare]:

Bár Magyarországon 13 éve polgári perben nincs igazságszolgáltatás, csak jogszolgáltatás, de egy ilyen végrehajtási kereset már a járásbíróságokon elbukna.

Szerény személyem is azok népes táborát erősíti, akik szerint az USA az idiótizmus fellegvára.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 19:54:37

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Ne is mondd! Ide az asszonyt, gyartsunk gyorsan egy kolkot... oszt' ha megsem kell, majd eladjuk valahova rabszolganak :)

@Barátusz:
Valamelyik cicalany, de mar elfelejtettem, hogy ki.

Miert lep meg? Lehet, hogy megsem az az egy igaz oromforras az ember eleteben csak mostanra jutott el a vilag odaig, hogy kepesek vagyunk nemet mondani a regi idok elvarasaira...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.18. 19:57:47

@Barátusz: Ez all ket olyasmi kamaslibol, mint az orszaguti brongasoke (csak a cipot takarja), egy narancssarga nadragbol, egy naracssarga hosszuujju felsobol, a hordo testbol es a fejbol.

DieNanny CH 2013.11.18. 20:00:34

@Ennike:

Ez az "átka" annak, ha kijelented, nem akarsz VIP-kommentelő lenni... :-)

Javaslom írj egy olyan kommentet, amit úgy kezdesz: Kedves HÁ, - és úgy folytatsz: prémium kommentelő szeretnék lenni!
Ennyi.

Ennike (DK) 2013.11.18. 20:03:20

@Babette_: ugy erted, hogy "premium" kommentelo?

Ennike (DK) 2013.11.18. 20:03:20

@Babette_: minden ertelmes, es nem tulsagosan szemelyeskedo kerdesre valaszolni fogok, de ez attol is fugg, hogyan dolgozok, mert a tobbseggel ellentetben, az en munkaidom alatt, nincs privat telefon, ´vagy blogolas.
Te meg nyugodtan kotekedhetsz a stilusban, helyessegben, toled elfogadom :-)))

Ennike (DK) 2013.11.18. 20:03:20

@Barátusz: Amikor 20 éves voltam 3 gyereket akartam, és nagy családot, mert nekem a család mindenekelőtt a legnagyobb érték, most is...ha most sok-sok év távlatából visszagondolok, akkor semmi, de semmi nem úgy sikerült, ahogy anno gondoltam. Voltak rajtam teljesen kívül álló okok, amik befolyásolhatatlanok (földrajzi, társadalmi, genetika) voltak lelki tényezők, és volt kőkemény, tudatos döntés. És nem önzés állt a háttérben. Ez ennél sokkal bonyolultabb.
A majom évében születtem, bak vagyok, rák aszcendenssel, ha ez jelent is bármit, mert nekem nem... és ezennel mindjárt teljes a pszichológiai profilom :-)))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 20:03:49

@az igazi Trebitsch:
Az biztos, hogy odaat nem osztottak ket kezzel az ertelmesseget, bar ha azt veszem, hogy megadja azt a szabadsagot, hogy azt irok a szerzodesbe, amit akarok, majd ezt a vevo nem olvassa el... persze normalis ember nem olvassa el (es ezert kellett volna az alperesnek megiscsak elolvasni).

Viszont szimpatikusak az autoik es az olcso benzin... :) a Sziklas-hegysegrol nem is beszelve. Szoval vannak ott jo dolgok is es pokoli nagy marhasagok is. De hol nincsenek?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 20:09:29

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Harcinigger tuti nem lenne belole, de sapadtarcu-harcitorpe meg siman :)

@Ennike:
Jajj, ez az onzes mindig... minden ember onzo, mindenkin lehet fogast talalni. Nem kell ezt komolyan venni!

2013.11.18. 20:19:35

@Kövérmadár [jävla invandrare]:

A dolog azért érdekes, mert a kérdés szerintem az: lehet-é a véleménynyilvánítás szabadságát egy magánjogi szerződésben korlátozni.
Magyarországon nem lehet. A véleménynyilvánítás szabadsága alkotmányban rögzített alapjog. A szerződési szabadság, bár az alkotmányból levezethető, de nem alapjog.

A demokrácia, a szólásszabadság fellegvárában úgy látszik ez nem így működik.

BTBTBT 2013.11.18. 20:20:21

@Határákelő:
Szia!
Volna egy erdekes poszt-otletem. Hataratkelokkel, illetve azok egy bizonyos fajtajaval kapcsolatos. Erdekelne? Mert ha igen, akkor megirom.

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
Ja, tenyleg. Puhacica volt.

@Ennike:
Amig nem banod meg a dontesedet (es nem biztos, hogy megbanod), addig ezzel sincs semmi gond. Raadasul meg fiatalka vagy (mar ha jol tippeltem a majombol :D ). Ki tudja, mit hoz a jovo?
Azert tippeltem erre, mert a bakok, akiket ismerek, eszmeletlenul onfejuek. Aszcendens nekem semmit sem jelent, meg az asztrologia nagy resze sem. :)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 20:21:13

OFF

Szerintem kacsa, de ha csak a fele is megvalosul, akkor Mo. egy nagyon veres polgarhaboruval nez szembe. :DD

hirszabadsag.blogspot.co.uk/2013/11/jonnek-nemzeti-italboltok.html

BTBTBT 2013.11.18. 20:21:57

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
Kis kivancsi! :)

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]:
Akkor ugy konnyen ki lehetett menni huggyantani. Azt hittem, egybe volt az egesz, es bele kellett bujni.

tableno 2013.11.18. 20:27:54

@Don Kartasch: Naná, hogy kamu. Az egész honlap egy Hírcsárda-koppintás.

Ennike (DK) 2013.11.18. 20:35:14

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
@Barátusz: hát nem a fiatalka kategória, Jókai idejében a magam korúak, már vénasszonyoknak számitottak, kemény fejű vagyok az biztos. de lélekben fiatal, az a lényeg, nem?
a döntésem végleges, annak minden következményével. Nagymamája saját gyerekemnek, nem akarok lenni, Jakupcsek bevállalta, de én nem ő vagyok.

@DieNanny: lehet mégis jelentkezem

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 20:37:58

@tableno: Sejtettem, azert ez a "csak hetvegen" meg eszak-koreai mercevel is eros lenne. :) Mindazonaltal allitolag vannak tervek a Nemzeti Italbolt halozatra is, de amig nem ismerem a reszleteit probalok nem karogni. :)

Ennike (DK) 2013.11.18. 20:40:46

@Kövérmadár [jävla invandrare]: csak azért irtam oda, mert általában ezzel, vádolják a gyerekteleneket, "Önzés" Én totál értelek téged nyugi:D

BTBTBT 2013.11.18. 20:45:07

@Ennike:
Nincs ezzel semmi gond. A te eleted, te dontesz rola. :)

@Don Kartasch:
Igazabol ennek a nemzeti italboltnak rad nezve nem is lesz jelentosege. Na, nem azert, mert nem vedelsz, mint a godeny, hanem mert ugyis Mo.-on kivul led majd az eleted nagyobbik reszet. :)))

Határátkelő 2013.11.18. 20:50:31

@Barátusz: Persze, hogy érdekel! Esetleg írd meg emilen, mert most is véletlen, hogy észrevettem a javaslatod. Nem mindig tudom végigkövetni az összes kommentet.

Határátkelő 2013.11.18. 20:53:15

@Ennike: Már betettelek, hogy ne csússzon annyit a kommented, ma sokat írtál :-), ha nem tudom rögtön beengedni. Meg úgyis hamarosan megjelenik a posztod is, akkor jó, ha tudsz reagálni.

Ennike (DK) 2013.11.18. 21:06:41

@Határátkelő: Köszönöm:-), igazi luxus, ahogy írtam az utóbbiakat, és már meg is jelent.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 21:14:08

@Barátusz: "Igazabol ennek a nemzeti italboltnak rad nezve nem is lesz jelentosege. Na, nem azert, mert nem vedelsz, mint a godeny, hanem mert ugyis Mo.-on kivul led majd az eleted nagyobbik reszet. :)))"

Nyilvan ez igy van, csak erdekes/ijeszto lenne latni hogy mi tortenik, amikor a sok hobbi-alkoholistatol elveszik az utolso mentsvarukat is...

"A Karácsony előtti estét böjttel töltjük, csak vegetáriánus ételek.

S nem "ünneplünk" a szó világi értelmében, azaz nem veszünk pl. semmilyen ajándékot, nem állunk sorban előtte boltokban. Így tiltakozunk a Karácsony ellen, annak kereskedelmi ünnep jellege értelmében.

Ezen kívül nem nézünk vidám családi filmet, karácsonyi vígjátékot, s nem hallgatunk semmilyen nem-egyházi karácsonyi dalt. S nem adakozunk se kóbor karácsonyi partravetődött bálnáknak szaloncukorra, se haldokló AIDS-es tibeti pandáknak karácsonyfára."

Akkor egyik regi kollegam a te reciprokod volt.
Hatalmas horror film rajongo. Egyik karacsonyra megkapta a Furesz osszes reszet blue-ray-en... nekiullt es szentestetol kezdve masnap delig megnezte az osszes reszt egyhuzamban... :DDD
Az egy olyan jo 12 ora kokemeny szadizmus. :D

En jol birom a gore dolgokat, de egy ilyen este utan asszem meg en is kataton allapotban jatszanek a sarokban a koldokommel hetekig. :DDD

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 21:20:55

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Az elozo 2. fele neked ment, csak a linkedet megzabalta a blogmotor.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.18. 21:21:39

@Ennike: úgy értem. tök jó lenne, ha időben érkeznének a válaszok.

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.18. 21:25:42

@Don Kartasch:
"Nyilvan ez igy van, csak erdekes/ijeszto lenne latni hogy mi tortenik, amikor a sok hobbi-alkoholistatol elveszik az utolso mentsvarukat is..."

ez elég sértő, nem vagyunk mi színház...sem kísérleti labor.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 21:31:54

@Babette_: Hobbi-alkoholista vagy Babette? Ha nem, akkor nem rolad beszelek. :)
Ez nemzetfuggetlen. Ugyanigy kivancsi lennek ra hogy mondjuk Ukrajnaban hanyan mennenek utcara egy ilyen akcio utan.

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.11.18. 21:32:00

@Don Kartasch:

Nem szeretem a horrorfilmeket. De feleség imádja őket.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 21:32:23

@Ennike:
Azt mondod? :)
Képzeld el akkor, hogy az a drága édesapám csinált egy gyereket a szeretőjének. Igaz, végül mégsem lett, de nem rajtuk múlott. A dolog szépsége az volt, hogy ha megszületik 2011 őszén, akkor apám már 61 éves lett volna.
El tudod képzelni, amikor a szereő apuka megjelenik a ballagáson... 79 évesen?
"De kedves a dédpapa, hogy eljött a kis Józsika ballagására!" :D

Pedig úgy drukkoltam, hogy sikerüljön neki... :D

@Világpolgár2012:
Jól van, gyülekezünk! :)
Te is tagja vagy a "No Kidding!" szervezetnek? Esetleg a VHEM-nek?
Most láttam egy statisztikát, hogy minél magasabb végzettségű az ember, annál nagyobb %-ban lesz childfree. Érdekes.

BTBTBT 2013.11.18. 21:32:33

@Határátkelő:
Oké, akkor email-ben.

@Don Kartasch:
Azt sajnos már régóta ijesztő látni, hogy mi megy úgy általában Mo.-on. Persze te még friss hús vagy külföldön. :)

De a karácsonyos részt inkább mintha bircának akartad volna címezni, nem?

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 21:34:18

@Don Kartasch:
A fűrész a 2. rész után már nem hoz túl sok újdonságot... mondom, a Mártírokat nézzed!!! :)

Ugyandehogy (törölt) 2013.11.18. 21:34:36

@Don Kartasch: egyáltalán nem iszom alkoholt.
de nem erről beszélek. hanem arról, hogy sértő azon élvezkedned, hogy kínlódnak azok, akiket itthagytál.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 21:41:07

@Barátusz: Igen, el is jutott hozza. :)

@Kövérmadár [jävla invandrare]: Ebben egyet ertunk, dehat vannak rajongok. Lattam a Martirokat. Amugy a franciak nagyon ertenek ehhez a fajta horror-hoz. Ajanlom a High Tension-t es az Inside-ot.

@Babette_: Nem elvezkedem. Azt irtam hogy erdekes es egyben ijeszto. Nyilvan sok baratom es csaladtagom otthon el, nem akarok rosszat az orszagnak. Nem igy gondoltam, de oks, felreertesek elkerulese vegett visszaszivom, bocsanat.

BTBTBT 2013.11.18. 21:43:56

Nine Inch Nails UK turné 2014 - ha valakit érdekel.
Holnapután kezdődik és mindösszesen egy napig tart az elővételes rajongói jegyértékesítés.

5/23/2014, London - és még 5 másik előadás.

@Don Kartasch:
Mondjuk, ha Norvégiába költözöl, ott is piálnak rendesen....

Mire elküldtem a neked fogalmazott előző kommentet, már láttam, hogy eljutott. :)

BTBTBT 2013.11.18. 21:44:59

És persze a linkek -
www.nin.com/

www.nin.com/ (a lap alján)

morsels (törölt) 2013.11.18. 21:54:18

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
Te vagy a Peter Pan, fogadjunk.
Csak sodorni kell egy Neverland-et, aztan think happy thoughts.
A lost children meg rabasztak :-).

Egyebkent ki baszogat teged? Majd kitiltatjuk HA-val.
:-)

montroyal ( CAN qc) 2013.11.18. 21:55:08

off
aki nem latta erdemes vegignezni foleg a regi oreg lerombolt budapesti szihhelye es az atvaltas a mai kepukre ...

www.youtube.com/watch?v=tPBBwXoz9zM#t=649

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 21:56:33

@Barátusz: Nem mondhatnam hogy sok alkoholt fogyasztok. Kb. kethetente iszom kicsit hetvegen, ami 1-2 ale-t es/vagy cider-t jelent.
Meg ha epp unnepi alkalom van, akkor johet par dram jofele single malt vagy egy kis Hennessy kaveval (nem, nem osszeontve, egymas mellett :)).

Meg sem szoktam erezni az alkoholt, pusztan a kulinaris elvezetek miatt iszom. :) Belolem aztan nem fog megelni a vinmonopolet... :D

BTBTBT 2013.11.18. 22:02:12

@Don Kartasch:
Az, hogy mennyit fogsz majd inni a borongós hangulatú, hideg Norvégiában, még a jövő zenéje. :)))

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
Azért lep meg, mert a legtöbb nőben azért jócskán ott van az anyaság ösztöne.
Meg aztán - Esther Vilar után szabadon - van, amelyik néhány gyerekkel tudja a leginkább bebiztositani magát egy birka (nem birca) férfi oldalán.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 22:14:35

@Don Kartasch:
A HT-t már szedem, a másikat nem találom :(
Mi volt a magyar címe, hátha?

Ennike (DK) 2013.11.18. 22:20:11

@Barátusz:
Nagyon sok esetben, igen a nőknél nagyon jó taktika férfifogásra és megtartásra, de attól is rosszul vagyok, ahogy Madár irta a posztban, és tutira megerősítem, hogy itt az a divat, hogy 3 gyerek 3 apától, erre szoktam azt mondani szegény gyerekek...
írtam, már, hogy lemondani is tudni kell, megszülni, felnevelni, jövőt adni, sem könnyű, de minderről lemondani, tud az is fájdalmas lenni.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.11.18. 22:24:33

@Don Kartasch: Pffff.... Milyen gepesz vagy te? Hennessy kave melle, nem bele, meg single malt...
kepfeltoltes.hu/view/131118/1044488_501117873317057_1909286815_n_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Ez kell, nem az urimuri! :D

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 22:24:46

@Kövérmadár [jävla invandrare]: Az eredeti neve: L’interieur
Magyarul: A Betolakodo (nagyon szar forditas :DDDD)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.11.18. 22:28:56

@Mr. Long [akit nem diszkriminalnak]: "Pffff.... Milyen gepesz vagy te?"

Keltem en mar Scooter koncert utan masnap reggel egy templom kertben, sziklan fekve, Kobanya-Kispesten (es ez meg egy lightosabb felvonas volt) :DDD Szoval unokaknak is lesz mit meselni (ha erre vagynak) mert voltak ilyen esteim, de mostanaban mar nem is birom ugy mint par eve meg nem is igenylem valahogy. :)

montroyal ( CAN qc) 2013.11.18. 22:39:08

@montroyal: bocs most olvasom mar fel lett teve..

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 23:06:48

@montroyal:
A középső, fényképváltogatós rész tényleg nagyon érdekes volt, köszönjük!

@morsels:
:)

@Barátusz:
Akkor már a fene megette szerintem.

Világpolgár2012 2013.11.18. 23:11:58

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
No Kidding??? Még csak nem is hallottam róla, de most megnéztem :) Az inteligenciáról én is olvastam nemrég, az LSE-n csináltak valamiféle felmérést, nekik már csak igazuk van :)

BTBTBT 2013.11.18. 23:12:31

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
Dehogy is! Van Norvégiában pszichiáterünk, majd ahhoz bejárhat gyógyulni. :)))

@montroyal:
Nagyon jó lett volna, ha mind a HVG, mint a másik oldal linkelte volna a The Ecomonist ide vonatkozó cikkét. Csak mert nem találom a TE weboldalán.
Valaki esetleg meglelte?

@Ennike:
Persze, ez így igaz. Nem is veled kapcsolatban tettem azt a megjegyzést.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.18. 23:14:56

@Világpolgár2012:
Kiváltképpen, ha a mi véleményünket tükrözi a kutatás :) Akkor bárkinek lehet igaza! :)

@Barátusz:
Küldjük az ebadtához? :)

montroyal ( CAN qc) 2013.11.18. 23:17:14

@Kövérmadár [jävla invandrare]: most en is belegondoltam a velem kb egyidoben kivandorlottakrol.. ok meg mindannyian direct az atkosbol jottek el kepzettseggel v a nelkul de szinte mindenki torekvo volt... ezert szinte nem szerettek a kelet eusokat mert nem alltak be rabszolganak v mosogatonak orokre .. biztos hogy rogton valamin tortek a fejuket , mit kellene csinalni hogy boldoguljanak sajat labaikra alljanak... es most visszanezve tobbseguknek sikerult is onalloak , jo munkajuk van jo korulmenyek kozott elnek ....

hogy mi a kulombseg a mai tomeges kivandorlok kozott akik mosogatnak v 10-en laknak egy szobaban nem tudom de talan egy mas generacio mas ertekekkel mas nevelessel mas gyakorlattal ... biztosan sokkal nehezebb annak akinek nincs tapasztalata nincs szigoru keretek koze szoritva elete .. ha nincs is munkad es semmit sem csinalsz csak a haverok buli stb hogyan tudhatnad hogy kemenyen kell dolgozni kuzdeni a boldogulasert .

nem okoskodni akarok nem tul jol ismerem a mai korulmenyeket es en sem tudom mit csinalnek a mai Londonba pl...

BTBTBT 2013.11.18. 23:21:01

@Kövérmadár [jävla invandrare]:
Már róla is megvan a dosszié, úgyhogy dr. Kutyának nem nulláról kell majd kezdenie. :)

montroyal ( CAN qc) 2013.11.18. 23:23:37

@Barátusz: igaz a vonatkozast en sem talaltam meg ..

BTBTBT 2013.11.18. 23:50:42

@Világpolgár2012:
Köszi.
Azt esetleg meg tudod mondani, hogy a viharba lehet kijeletkezni a TE weboldalról, ha egyszer már bejelentkeztél az előfizetéssel?
Csak mert sehol egy retkes logout/signout link, csak ha a Help menüben keresel.

Az mondjuk vicces, hogy az NI regisztrációk alapján készült statisztikát mutatják. Amögött nem feltétlenül van bér és munka.
Ráadásul sehol sem találom a TE-cikkben azt, amit a HVG úgy ír le, hogy "szemben a nyűgnek tartott kelet-európaiakkal". :)
Meg persze a TE is úgy csinál, mintha csak a spanyoloknak lenne nehezebb támogatást igényelni, nemcsak a többi EU-s országból érkezőnek.

M. Péter 2013.11.18. 23:51:46

@Világpolgár2012: Az Economist szokásos színvonalához gyenge ez a cikk. Pl. "Britain’s Italian restaurants, which have long been staffed by eastern Europeans, are once again hiring Italian waiters." Nem tűnt fel hogy kelet-európai pincérek lettek volna az olasz éttermekben, biztosan jól álcázták őket, és megtanították őket olasz akcentussal beszélni. Spanyolból is mindig volt sok, persze a válság kezdete óta még több van. "[The Spanish] Though some claim benefits, this is not easy, nor is the British welfare system particularly generous." Több spanyol is panaszkodott már nekem a honfitársaira, hogy csak felveszik a brit meg a spanyol munkanélküli segélyt, mert a spanyolra az interneten is be lehet jelentkezni, és még az sem kelt gyanút, ha külföldi IP címről teszi.

Világpolgár2012 2013.11.18. 23:55:34

@Barátusz:
Nem tudom, én be sem jelentkeztem :)

M. Péter 2013.11.18. 23:57:22

@az igazi Trebitsch: A híres 1. Alkotmánymódosítás csak azt mondja ki, hogy az állam nem korlátozhatja törvényben a szólásszabadságot.

Világpolgár2012 2013.11.19. 00:00:03

@M. Péter:
Én is pont erre gondoltam, már reggel is, amikor olvastam a hvg cikket, de akkor nem volt időm rákeresni az eredetire. Azt hittem, hogy a fordítás a rossz, de a eredeti cikk is sántít. 15-20 évvel ezelőtt is tele volt London olaszokkal (és spanyolokkal és portugálokkal), ráadásul rengetegen laktak akkor is, és azóta is, önkormányzati lakásban, munka nélkül, segélyen. Sőt, sokan a mai napig még angolul sem beszélnek, mert nem voltak rákényszerítve.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.11.19. 00:01:17

@montroyal:
Nem biztos, hogy igazam van, de arra gondolok, hogy akkoriban (a te idődben), aki ki akart menni, annak már maga a kijutás is előszűrő volt. Nem volt egyszerű, súlyos következménye volt saját magára és a családjára nézve is (bár nem tudom, hogy mikor volt pontosan az akkor).
Egy kvázi semmirekellő, léhűtő nem jutott volna át a határon sem, kényelmesebb volt beállni a gyárba és 110%-ot teljsíteni M16-os csavarból.

Ma ez már másképpen van. A legsemmirekellőbb is össze tud szedni pár ezer forintot és venni egy repülőjegyet Londonba. Ott elhajít egy követ, amivel minimum 2-3 másik, hozzá hasonlót el is talál. Összeállnak, kibérelnek egy albérletet 10-en és beállnak mosogatni vagy a szalag mellé Ahmedhez. Kapnak érte minimálbért és ennyi. Elérték, amit akartak, kint vannak, jó a társaság, mindenki beszél magyarul, futja fűre vagy sörikére és rendelnek pizzát is. Megtakarítás 0, előrelépés 0.

Nektek ez egy egészen más helyzet volt, egészen más körülmények, más belső motiváció, más belső tartás (ez nagyon fontos). Ezért szeretnék (és szeretem is, ha találok) olvasni a te korosztályos történeteiből... ezerszer többet elárulnak az adott emberről, ezerszer megindítóbbak azok a történetek. Van teljesítmény mögöttük, nem is kevés...
Ezzel szemben ha csak a saját példámat nézem, mit tettem le én az asztalra (akár külsőleg értékelhető teljesítményt, akár saját magam felé)? Semmit. Kijöttem, apósom segített, elmentem egy interjúra lesz, ami lesz alapon, szerencsém volt, felvettek. Innentől ment minden a maga útján. Előtte tanulhattam angolul, nem volt gond a nyelv sem. Az anyagi háttere is megvolt, család is volt mögöttem. Ez semmi, nulla vagy még annyi sem.

De azok, akik eltérítették azt a bizonyos repülőgépet... vagy akik kúsztak, másztak a szabadságukért... vagy akárcsak a 80-as években felkerekedtek és megpróbálták, hátha... az valami.

Jó hosszú lett, csak értelme nincs :)

M. Péter 2013.11.19. 00:02:46

@maxval, a gondolkodni igyekvő bircа: Milyen volt Kubában a karácsony? Ott biztos nem volt kereskedelmi hisztéria.

M. Péter 2013.11.19. 00:10:20

@Világpolgár2012: Spanyolokra nagyon jellemző, hogy jönnek angolt tanulni, de 5 másik spanyollal vagy latin-amerikaival együtt laknak egy házban, állandóan spanyolul beszélnek, és ezért soha nem tanulnak meg tisztességesen angolul.

montroyal ( CAN qc) 2013.11.19. 00:16:39

@Kövérmadár [jävla invandrare]: azert valamilyen teren osszefoglaltad miert hogyan allnak hozza a mai generacios kivandorlok es persze a nagy szamok alapjan tobb a mosogatos .link vagy egyszeruen a kevesebb lehetosegek kozott eleg kemenyen harcolo fiatal .. ezert hallunk kevesebb siker storyt.. vagy joval tobb a kudarc amirol nem is tudunk ...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.11.19. 00:50:02

@M. Péter: plusz a kveszcion mindig kveszcion marad nekik:D:D

maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.11.19. 09:42:27

@M. Péter:

Munkanap volt, sőt de facto be volt tiltva. Csak a templomokban lehetetett látni nyomát.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása