oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. október 25. 06:46,  Mi az a piggvar és a kveite? 265 komment

2013. október 25. 06:46 Határátkelő

Mi az a piggvar és a kveite?

Ma folytatjuk a nyelv és a külföldi élet kapcsolatáról szóló sorozatot, amelyben ezúttal a norvégiai országfelelős, Jegesmedve írja le tapasztalatait. Ami nem csekélység, hiszen kilenc éve él Norvégiában, és lassan a gyermekei is abba a korba érnek, amikor felmerül az „írjon-e magyarul" kérdése. (A sorozat korábbi részeit itt olvashatod el.)

billentyűzet nyelvek.jpg

„Szerintem a nyelvtudás és befogadás nagyban függ a körülményektől. Ami engem illet, én a feleségemmel együtt jöttem ki, azaz magyar párom van. Magyar weboldalakat is ugyanúgy olvasok, magyar tévécsatornákat nézünk, és napi kapcsolatban vagyok néhány magyar barátommal.

A munkahelyemen az angol és a norvég nyelvet használják, használom. Lassan kilenc éve élünk kint.

Új szavak, kifejezések bekerülése

Előfordul, hogy beépül a nyelvhasználatba, elsősorban olyasmi, ami kifejezetten helyi dolog, azaz nem igazán létezik Magyarországon, vagy ha igen, akkor nem nagyon használjuk.

Ilyenek mondjuk a halak nevei, hiszen isten se tudja kapásból, hogy akkor most a rødspette, a piggvar és a kveite micsoda magyarul. Mindhárom „lepényhal" kategória (amúgy: óriás laposhal, nagy rombuszhal, és sima lepényhal). De például a füstölt lazac megmarad füstölt lazacnak.

Piggvar.JPGA piggvar...

Lakáshitelt is itt vettünk fel, ezért nem tudom, hogyan hívják otthon az itt elérhető két hitel közül a másodikat. Az első az annuitásos, amikor a kamat - tőketörlesztés arány változik, a második viszont az, amikor a fix tőketörlesztéshez jön a változó kamat és nem is érdekelt eléggé, hogy megnézzem.

A beszélt nyelv keveredése

Nagyon ritkán fordul csak elő, általában extra hosszú és / vagy fárasztó munkanap után, hogy véletlenül angolul vagy norvégul szólok a feleségemhez. Ilyenkor is kb. az első szó után leesik, hogy valami nem stimmel. :)

Keveredési gondom egyébként nincsen (kivéve, amit írtam fent, például a halnevekkel, de az direkt van, nem tudom őket magyarul) a magyar-norvég, magyar-angol viszonylatban.

Más a helyzet a norvég-német kapcsán, a norvég szinte teljesen elrontotta a némettudásomat, mert nagyon hasonló a két nyelv. Ezért németül továbbra is majdnem tökéletesen értek mindent, de beszélni csak valamilyen kevert námet norvégül tudok.

Megjegyzéseket eddig még nem kaptam, pontosabban igen, de arra, hogy milyen jó, hogy ennyi idő után sem próbálok összeszedni valami akcentust, vagy keresni a szavakat. Sok embernek rossz tapasztalata van a 2-3 év után már „oohh, wie sagt man" típusú emberekkel.

A gyerekek

A gyerekek esetében a helyesírást nem tartom kulcsfontosságúnak. A legidősebb gyerekem 3,5 éves, ezért egyelőre csak elméleti síkon beszélünk ezekről.

Olvasni, írni természetesen meg kell tanulniuk magyarul, de nem cél, hogy annyira erőltessem, hogy ne érezzék itthon magukat. Ők itt születtek és itt is fogunk élni velük.

Itthon csak magyarul beszélünk velük, a kortársaik között normális ütemben sajátítják el a norvégot az óvodában. A gyerekeken hallani, ahogy teljesen helyesen hangsúlyoznak az idegen nyelven, náluk már valószínűleg nem lehet majd megmondani, hogy a szüleik nem norvégok voltak.

Az én nyelvtudásom

Lassan egy évtized elteltével már eléggé folyékonyan beszélek. Néhány rövid tanfolyamra elmentem az elején, de többet segített, hogy angolul és németül is beszélek.

A beilleszkedés szempontjából fontos, hogy elsajátítsd a nyelvet. A munkahelyen nem jelent gondot, ha nem beszélsz (legalábbis az enyémen), de örülnek neki, ha igen, plusz viccelődni is norvégul fognak, szóval neked is jobb, ha bírod a nyelvet.

A harmadik nyelv használatával gyakorlatilag hangsúlyozod, hogy te külföldi vagy, ami néhány éves, zárt végű tartózkodásnál szerintem teljesen rendben is van. Ha viszont letelepedni akarsz, akkor meg kell tanulnod a helyi nyelvet.

Szerintem mese, hogy az emberre szinte ráragad a nyelv külföldön, hosszú évekig eltart, amíg normálisan tudsz beszélni, és akkor is hallani fogják rajtad életed végéig, hogy külföldi vagy."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat identitás nyelv Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr815597289

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Első lépések bécsi kiköltözéskor 2013.10.25. 22:25:13

Ha az ember úgy dönt, hogy egy másik országba költözik, bizony sok nehézséggel kell számolnia... Nem akarok elijeszteni senkit, félreértés ne essék, csak a tömény rózsaszín ködöt egy kicsit széjjelebb oszlatni a szemek előtt.  Foto: Universität W...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DieNanny CH 2013.10.25. 06:58:12

Köszi a posztot, az ország az A-Ha megjelenése óta - vagyis kb 25 éve - izgatja a fantáziámat.

Egy mondat, amire csak akkor szeretnék reagálni, ha kifejtetted bővebben, mire gondoltál:
"A gyerekek esetében a helyesírást nem tartom kulcsfontosságúnak." ???

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 07:04:20

mindig rácsodálkozom, hogy emberek önszántukból északra mennek....

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.10.25. 07:09:50

Hasonlóan gondolkodunk, nekem szimpatikus hozzáállás.
Halakkal kapcsolatban: mivel otthon nem ismertek ezek a fajták, nincs is megfelelőjük, max. gyűjtőnév. Szóval az teljesen rendben van, hogy norvégul hívjátok őket. Vicces is lenne, ha azt mondaná a párod: mit szólnál a lepényhak egyik fajtájához ebédre?
:D

bpetya75 2013.10.25. 07:51:37

"plusz viccelődni is norvégul fognak, szóval neked is jobb, ha bírod a nyelvet."

Hogy ez mennyire fontos! Szerintem bele is döglenék, ha nem ökörködhetnék a kollégákkal. Na jó, nekem könnyű, nincsenek nyelvi nehézségek ;-)

TilosazA (UK) 2013.10.25. 08:06:08

Ez jó... Nem kell izgulni, az emberek nagy része azt sem tudja, hogy több féle törlesztési mód létezik egy hitelnél, nemhogy a nevüket. :)

2013.10.25. 08:11:59

@DieNanny: pedig en se tanitottam irni a nagyobbikat. Csak beszelni. Nem is tartom fobtosnak. @Babette_: errol van egy elmeletem. Amikor meg az emberek Afrikaban eltek, azok, akik gyengebbek voltak (ket dudas meg a csarda dolog), na azoknak kellett a hideg fele menniuk. Vagyis a kikozositett kozosseg ment Eszakra anno.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 08:34:41

@charlieharper:
... vagy azok, akik ertelmesek voltak es belattak, hogy tul sokan vannak Afrikaban :)

Erdekes, hogy a hidegben elo nepek sokkal fejlettebbek, mint a melegben elok.
Afrikaban gyakorlatilag nincsen gazdasag. Ami ertek vant, azt is szethorjak az okosabb nepek.
Aztan ott vannak a mediterran nepek... kb. mibdegyik allam a csod szelen. Pedig micsoda kultura es gazda(g)sag volt ott regebben.
Aztan ott vannak az eszakiak: Kanada el es virul. Norvegia sincs a csod szelen. Svedorszag is koszoni jol van. Azert a finnek sem panaszkodnak... Ausztralia es Uj-Zeland is messzebb van az egyenlitotol.

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.10.25. 08:36:32

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]: Ez ma már nem helytálló. Néhány afriaki ország jön fel, mint a talajvíz..:)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 08:37:58

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]:
Az életmódbeli különbség miatt.
A déli népek soha nem voltak rákényszerítve hogy tartalékot halmozzanak fel vagy egyáltalán a holnapra gondoljanak.

Evain 2013.10.25. 08:38:49

Ez a hal mennyire jó példa! Nálunk is az az egyetlen, amit nem tudok lefordítani a látogató rokonoknak. Ez mi? Nem tom, valami halféle. :D A rombuszhalat speciel mi is gyakran fogyasztjuk. :)
Ráadásul az esetek többségében filézve veszem, tehát még a külsejéről se tudom sokszor beazonosítani. :)
Az is eltartott egy darabig, míg rájöttem, hogy az ansjovis az a szardella. :D

peacefroggg 2013.10.25. 08:39:19

@charlieharper: van egy finn vicc erre, miszerint mikor még együtt vándoroltunk Ázsiából, Európa peremén volt két irányjelző tábla:
1, észak felé állandó hideg, sötétség, kevés termőföld
2, nyugat felé meleg, sok napsütés, jó földek
Nos, aki nem tudott olvasni észak felé ment...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 08:39:23

@tilmir:
Igen, csak nem a munkájuk eredményéböl.

2013.10.25. 08:40:33

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]: @diggerdriver: a par ezer evvel (vagy tobb) ezelotti vandorlasrol irtam. A mostani szomaliai, stb roham a svedeket es norvegokat "visszahozza". Tiszta mini-afrika lesz ott fent.

Evain 2013.10.25. 08:42:17

@diggerdriver: ez így ebben a formában nem a teljes igaszság. Ha megnézed pont a konyhájukat, a meleg éghajlaton élők voltak kénytelenek más tartósítási módszereket kitalálni, mivel jég ugye nem állt rendelkezésre. Ezért van pl náluk sok szárítással meg savanyítással tartósított élelmiszer fajta.

2013.10.25. 08:43:11

@peacefroggg: igen, ezt en is hallottam mar finntol.

Madarsson, vegyuk kb 200 evvel ezelotti allapotokat. Kozponti futes, jo szigeteles es North Face nelkul. Ki akart volna onkent mondjuk csak Maltarol felkoltozni a svedekhez?

peacefroggg 2013.10.25. 08:44:28

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]: Norvégia azért nem túl régóta ilyen gazdag és pár évtizede a finnek is majdnem csődöt jelentettek.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 08:50:46

@Evain:
Szerintem nem így van.
Északon sokkal nehezebb volt táplálékhoz jutni.
Délen azért növényi eredetü étel.mindig akad.
Északon sokkal lényegesebb a tartósitás.
a hideg a jég megbízhatatlan arra nem lehet alapozni a család téli megélhetését.
Jellemzöen nem is azzal tartósítottak hanem füstöléssel.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 08:54:23

Charlinak igaza van abban hogy a hidegbe úgy kékényszerítették a népeket.
Ez a kényszerítö erö akár az élettér hiánya is lehetett.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 08:55:16

"Szerintem mese, hogy az emberre szinte ráragad a nyelv külföldön, hosszú évekig eltart, amíg normálisan tudsz beszélni, és akkor is hallani fogják rajtad életed végéig, hogy külföldi vagy."

A két állítás között nincs ellentmondás.

Evain 2013.10.25. 09:02:13

@diggerdriver: szerintem nem problémásabb, mint a sivatagi népeknél. :) De ezek imo a szélsőségek. Skandináv országokat mondjuk nem a mediterrán országokkal hasonlítganám, hanem olyan országokkal, ahol hasonlóan nehéz megteremteni és tartósítani a napi betevőt.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 09:02:57

@peacefroggg:

A gond az, hogy a finnek sosem vándoroltak a magyarokkal együtt. Persze ettől még ez jó vicc.

jewel79bp 2013.10.25. 09:06:21

Szerintem se ragad az emberre a nyelvtudás. Igenis el kell menni nyelvtanfolyamra, elő kell venni a nyelvkönyvet, megérteni a szabályokat. Nekem nem megy máshogy. Van olyan, aki a beszédből következtette ki a nyelvtani szabályokat, magyarázat nélkül? Kíváncsi lennék rá, létezik-e ilyen...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.25. 09:07:18

Csak az utolso mondatra reagalnek: ragadni valamennyire biztos fog, es az akcentust is nehez levetkozni. Na es... Van valami gond vele? Ha atmegyek Zalaba, ott is az elso pillanattol halljak majd, hogy nem vagyok helyi, pedig magyar magyar.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 09:10:31

@jewel79bp:

"Van olyan, aki a beszédből következtette ki a nyelvtani szabályokat, magyarázat nélkül?"

Van. Mindenki így tanulja meg saját anyanyelvét.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.25. 09:11:01

@jewel79bp: Igen, van ilyen. Tobb ismerosom is 11-12 evesen tanult meg filmekbol, konyvekbol, magyarazat nelkul, nyelvtantanitas nelkul. Egyszeruen nem szabalyok alapjan tanulta a nyelvet, hanem mintak alapjan. Ezt igy szoktak, vagy azt ugy szoktak. Ennek oromere bar UK-ben el, USAban sosem jart, megis amerikai akcentusa lett, felsofokon birja a nyelvet.

LEgalabb 2-3 ilyen emberrol tudok. De ha jobban korbenezek, lehet lenne tobb is.

Evain 2013.10.25. 09:13:49

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: a magyarokkal mi történt? bár tudtak olvasni, de dönteni nem tudtak, vagy nem tudtak olvasni, és ezért nem tudtak dönteni, és azóta is azon vacillálnak, hogy északra vagy délre menjenek tovább? :D

2013.10.25. 09:15:30

@jewel79bp: igen, igy tanultam meg franciaul 11 evesen

kriosz 2013.10.25. 09:20:24

@tildy:): Ja, itt is sokszor az egyik norvég sem érti meg a másikat ha elkezd tájszólásban beszélni.

kriosz 2013.10.25. 09:22:54

@charlieharper: Szép hétköznap délelőtt nagyítóval kell keresni a norvégokat az utcán. Nem nagyon kell külföldre menni hogy idegeneket láss.

jewel79bp 2013.10.25. 09:23:18

@charlieharper: hát le a kalappal, nekem ez nem megy... 6 év Hollandia után is, ha ismeretlen kifejezéssel találkozom, a szótárban vagy a nyelvkönyvben keresem a magyarázatot. Itt, Hollandiában is úgy tanultam hollandul, mintha nem itt élnék. Egyetlen könnyebbség, hogy több itt az elérhető anyanyelvi forrás, újság, tévé. De azokból soha sem sikerült volna megtanulnom a nyelvet, szerintem.

DieNanny CH 2013.10.25. 09:25:05

@Evain:

A magyarok mindig önfejűek voltak, és juszt se' azt csinálták, amit a többiek... :-)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 09:27:17

@diggerdriver:
Ezert nem menne nekem delen az elet. Nem tudok azonosulni azzal a mentalitassal :(

@peacefroggg:
Ez igy van.
De azt a gazdagsagot, ha nem lennenek ertelmesek, semmi perc alatt eltapsolnak.
Biztos vagyok benne, hogy amikor az arab orszagok sehol sem lesznek, mert elfogyott az olaj, Norvegiaban meg mindig az olajalapot fogjak "szamolni".

@charlieharper:
Nem lesz. Sokan vannak, de szerencsere egy reteg akar alkalmazkodni (jellemzoen a keresztenyek). A renitens muzulmanok szama elenyeszo es az unokaik szerintem szepen lassan felveszik az itteni lepest.
Szerintem. De azt mar ugysem elem meg, szoval eleg, ha a kov. 50-70 evben nem tortenik jelentos valtozas (nyugdijig mar csak 36 :) ).

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 09:30:09

@Evain:

A legtöbb rokonnép természetes vándorlási útvonala az volt, amit a magyarok is bejártak. Indulás Ázsiából, aztán 3 opció van: északról kerülni a Kárpátokat, délről kerülni és a Balkánra menni, vagy középen menni egyenesen az Alföldre.

A népvándorlás során mindenki ezt járta be. A magyaroknak egyszerűen szerencséjük volt, hogy - a legtöbb más néppel ellentétben - sikeresen megmaradtak egy helyben és stablizálni tudták jelenlétüket.

Egyébként a magyarok is tovább akartak menni, ezért volt a sok "kalandozás", de az ellenfél túl erős volt,így kényszerből maradt a Kárpát-medence.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.25. 09:34:06

@jewel79bp: nyugi, en kb 22 evesen is tanultam meg "uj" magyar szavakat, pl. ilyen volt a csurka is. Persze amit nem hasznalok, hiaba volt uj, kikopik.

nigara 2013.10.25. 09:37:54

A nyelvtan nem fontos?
hmmm.... ez azért meredek.

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 09:45:03

@charlieharper: oké, de tök önállóan odáig? és akkor még az eszkimókról nem is beszéltem.

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 09:47:32

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]: Kalifornia, Florida, Hongkong, Szingapúr, Arábia, mind szegények, nemde?:)

2013.10.25. 09:48:08

@jewel79bp: nekem sem megy anyanyelvi szinten, talan soha nem is ment ugy. Ha most hirtelen vissza kellene mennem Algeriaba, most ugysem a francia kellene (lehet, hogy be se engednenek az orszagba). Franciaorszagban az elso par nap mindig izzadassal kezdodik, utana konnyebb, de hallani, hogy nem elsodleges nyelv.

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 09:48:28

@diggerdriver: tulajdonképpen érthető, minden terem egész évben.

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 09:49:57

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: dehogynem. amikor afrikából felmentek ázsiába.
(mondjuk ezt se értem, először felmennek, majd visszajönnek. hülyék.)

BoGyesz 2013.10.25. 09:51:11

Még szerencse, hogy Ausztrália a bevándorlók országa, úgyhogy senkit sem érdekel ha valakinek akcentusa van. Az ausztrálok egy negyede egy másik országban született és a szülők közel fele egy másik országból származik, úgyhogy mindeféle nyelv keveredik a családokban.
Nem is értem, hogy sok magyar miért aggódik az akcentusa miatt?! Akinek nem anyanyelve az angol, annak mindig lesz akcentusa és egy fél mondat alatt megmondom ha valaki magyar. :-)

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 09:51:17

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: azt mondod, mindenki kikerülte, de mi csakazértis középen, hegynek föl vágtunk át?
jellemző.

2013.10.25. 09:52:26

@Babette_: majd Mamma Cougarcatet kerdezd meg a kanadai oslakosokrol. Meg Zopolitet (uj neven). Egyszoval, alkoholistak, a nagy resze.

Eccentric alakok mindig is voltak. Nem Madarsson az elso.

@kriosz: a norvegok bent vannak Dr Kutya kezelese alatt. A pszichiatrian.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 09:54:09

@Babette_:

Nem mindenki. A hunok, az avarok, a gepidák is ugyanoda mentek, nem csak a magyarok.

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 10:10:28

@Babette_:

Nekik csak 3 törzsük jött a magyarokkal, a zömük ott maradt és asszimilálódtak lassan, ill. pár kis nép ma is van, mely kazárnak tartja magát.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 10:32:48

Én kúrva jól ellennék északon csak ne lenne hideg.

tucano 2013.10.25. 10:39:06

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]: "Aztan ott vannak a mediterran nepek... kb. mibdegyik allam a csod szelen. Pedig micsoda kultura es gazda(g)sag volt ott regebben. "

Mást jelent a csőd és annak megjelenése a mediterrán térségben és fenn északon. A kultúra is és a gazdagság is. Az állam és annak szerepe is.
Egyébként pl. ott vannak a déli mediterrán országok a víz túloldalán, nemrég olvastam egy cikket "Maghreb az új Eldorádó" címmel, ott is nagyon mennek felfelé a dolgok és nemcsak az illegális bevándorlók :)

Herr Géza 2013.10.25. 11:07:18

@maxval, a gondolkodni igyekvő birca: Igen, frappáns példa volt. Söt, vallom, hogy igazán jól megtanulni csak így lehet a nyelvet. Saját példám: ha a mai némettudásomat 100%-nak veszem (nem abszolút értékben, hanem "magamhoz képest"), akkor ebböl kb. 20%-ot tanultam meg könyvböl, tanfolyamon, magyar nyelvü magyarázattal, otthon seggelve. A többit itt, nyelvi környezetben "magamba szívva". Ennek eredményeként a nyelvtan jó részét másnak elmagyarázni nem tudom, de nagy biztonsággal alkalmazom. A született németek mellett sem kell szégyenkeznem. A feleségem most is magyar nyelvkönyvekböl próbálkozik tudását fejleszteni, egyszerüen nem tudom a fejéböl a magyar sablonokat kiirtani. Jellemzö eset: "hogy lehet ezt németül ilyen nyakatekerten, logikátlanul kifejezni, hiszen mi ezt így és így mondjuk" - kvázi folyamatosan fordítani akar magyarról. Hiába is mondom, gondoljon arra, hogy egy külföldinek legalább olyan logikátlan, bonyolult a magyar, mint neki a német, nem tud elvonatkoztatni. A fiam már más tészta: ö már németül tanulta a németet, a nyelvtant el is tudja magyarázni, pontosan tudja, hogy mit miért kell így vagy úgy mondani, most már ö tanítja a feleségemet. Négy éve kezdte (most lesz 13 éves) és a gimiben már közel azonos szinten jár a benszülött osztálytársaival. Persze a szókincse még gyengébb, de nyelvtanilag már veri az osztály jó részét. Ja és emellett, úgy halad az angollal, hogy csak irigyelni tudom. Második (neki harmadik) idegen nyelvként nyomja a franciát ezerrel, és már most kijelentette, hogy választható szakként még a spanyolt is felveszi. Azt hiszem a világ nem csekély részén nem lesznek gondjai majdan a nyelvtudással...

Herr Géza 2013.10.25. 11:21:32

@jewel79bp: Háát, van egy jó módszer. Otthoni intenzív tanulásom utolsó fázisában volt egy öreg tanárom (kb. minden európai nyelven beszélt, olvasott, persze eltérö szinten.) Ö elvette tölem a német-magyar szótárpárost és helyette a kezembe nyomta a német értelmezö szótárt. Az elején ugyan sírtam-ríttam miatta, de aztán úgy rászoktam, hogy szerintem van 25 éve, hogy utoljára német-magyar szótár lett volna kezemben. A magyar-német is hamar elmaradt utána.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 11:26:19

@Herr Géza: Ezt a modszert az entanarom is javasolta nekem. Mostanaban en is 95%-ban az egynyelvut hasznalom,csak neha bug kerul a rendszerbe es beindul a vegtelen ciklus... :S Na akkor leszek ideges es kerul elo a ketnyelvu.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 11:30:58

Ezt az oldalt nem tudom ismeritek-e, foleg angolosoknak lehet segitseg. www.wordreference.com/
Van benne egynyelvu resz is, illetve szinonima gyujtemeny.

Herr Géza 2013.10.25. 11:41:22

A hideg-meleg relativitásáról: pár éve sikerült a horvát tengerpartra úgy megérkeznünk, hogy valami idöjárási anomália miatt az elsö két napon "csak" 25 fok volt. A mellettünk lévö két apartmant egy népes svéd család foglalta el, ök akkor voltak az Adrián elöször. A szokásos ismerkedési kontakt közben kérdeztük öket, hogy tetszik nekik H.o., mire közölték, hogy minden happy, csak ezt a "rohadt höséget" nehezen bírják megszokni.... Mikor visszatért a szokványos 30-32 fok, már alig éltek.
Valahogy én is így lennék fordított esetben. Szóval rendben van, hogy a magunkfajta nem szívesen él/élne ott a "hidegben", de azért öket nem kell sajnálni emiatt.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 12:05:18

Nekem is ez a kérdésem, hogy és akkor mi van, ha élete végéig tudják az emberről, hogy nem született norvég / piréz.
Engem szerintem nyugtalanítana ez az egész asszimilációs vonal. Pedig még csak foggal-körömmel se ragaszkodok ahhoz, hogy magyar vagyok. De más se akarnék lenni. Még jó, hogy a magamfajta "lefele vándorlással" ezek nem is kérdések.
Szerintem gyerekes családoknak kifejezetten jó móka lehet elnevezni magyarul is halakat, gyümölcsöket, fákat, virágokat :-) Korlátozott szinten szerintem ezt mindenki műveli nyaralás közben (pl a szalak nevű gyümölcs szerintem tuti mindenkinek kígyóbőrű gyümölcs lesz első pillantásra, ha sehova nem tudja tenni).
Nem is régen volt tán a NatGeo oldalán egy újonnan felfedezett hal, pályázatot írtak ki a nevére, voltak a kommentekben mindenféle ötletek, nálunk is bedobtak a gyerekek néhány vicceset, mikor megmutattam nekik.
De ha olyanom van, miért ne nevezhetném el családi használatra én magyarul az összes trópusi gyümölcsöt vagy golf-áramlatbeli halat, még akkor is, ha van már magyar nevük? A boltban úgyis a helyi nyelven kell elolvasni meg az étteremben kérni. Ez a piggvar kifejezetten bakancstalp állagúnak látszik, mér ne lehetne bakancshal, ha valamelyik gyerek ezt ökörködi ki magából mondjuk vacsoránál? :-)

dradix [freibürger] 2013.10.25. 12:44:20

@nigara: Elég a szókincs, nyelvtan nélkül, és pakold össze belátásod szerint. De aztán ne lepődj meg, ha te lesz az adott ország fekete pákója, és minden kabaréba állandó "sztárvendége" leszel. :D

dradix [freibürger] 2013.10.25. 12:47:31

Bárhogy nézem, nem megy ez az írás ma... ehh...

Evain 2013.10.25. 12:58:50

@Chang Yai: á, a családi szótár az szerintem más dolog, ilyen automatikusan kialakul minden családnál. Nálunk pl a croissant következetesen krokodil. Mit kérsz kisfiam? Lekváros krokodilt. :D

Amúgy amit a képen látsz, az csak az egyik oldala a rombuszhalnak, a másik oldala majdnem fehér, a húsa meg kimondottan puha. Szóval ne ítélj a külseje alapján. :)

bpetya75 2013.10.25. 12:59:29

@Chang Yai:

Az elhiszem, hogy nyugtalanítana a teljes asszimilációd. Komoly bőrszín és arcszerkezet változásra lenne hozzá szükség arra tifelétek ;-)

tucano 2013.10.25. 13:16:07

@jewel79bp: Én úgy tanultam meg nagyon magas szinten portugálul, hogy csak beszélgetve, aztán nekiláttam könyveket olvasni. Érdekes módon meg tud úgy tanulni az ember, hogy értelmesen és gyakorlatilag hibátlanul beszél, de kikerül bizonyos fogalmazási helyzeteket. Aztán persze vettem egy nyelvkönyvet és nekiálltam magolni, mert tisztában voltam a korlátokkal.

Viszont a feljebbiekre visszatérve, ha kell, ezerszer is leírom (hányszor jött elő ez a kérdés dzsizisz), hogy simán meg lehet tanulni egy nyelvet tökéletesen, mindenfajta kiejtési probléma nélkül. Csak ahhoz kiejtés/beszéd tanárhoz kell elmenni, aki a színészeket, tévéseket, rádiósokat tanítja. Igenis az összes hangot meg lehet tanulni, a helyes hangsúlyozást, levegővételt, stb. Ráadásul nagyon gyorsan pár hónap alatt, mert nem nagy varázslat. Kitűnő gyakorlatok vannak erre és ráadásul egyedül is gyakorolható, sőt kell is. Értem én, hogy kinek van erre ideje/pénze, de ettől még igenis meg lehet tanulni tökéletesen bármelyik nyelvet, csak akkor erre a részére is rá kell feküdni. Mert pl. a magyarban is rengeteg hang képzését megtanulja gyerekként az ember, csak nem helyesen. Erre akkor döbbentem rá, amikor először kellett "mikrofonengedély". Ez nem csak tehetség ("nyelvérzék"), hanem tudatos tanulás eredménye.

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 13:28:33

@tucano: a mikrofonengedély még létezik??

jewel79bp 2013.10.25. 13:30:21

@tucano: mondjuk az érdekes kérdés, hogy az ember mikor mondhatja, hogy "tud" egy nyelvet. Amikor már tényleg nem kell szótáraznia? Amikor megérti a vadabbnál vadabb akcentusokat is? Amikor képes bármilyen stílusban írni, beszélni, és fel is ismeri az ilyen finomabb különbségeket? Amikor megérti a kulturális utalásokat, szóvicceket is? Szerintem sokan mondják magukról, hogy tudnak egy adott nyelven, közben jó, ha épp középfok körülire tehető a tudásuk...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 13:38:58

Az a lepényhal egy érdekes hal. Nem úgy lapos mint a rája hanem az egyik oldalán fekszik a tengerfenék homokjában
Mikor megszületik
rendes halnak néz ki.
Mivel a tengerfenéken él oldalt ráfeküdve a homokra a az a szeme
amelyik lefelé van
elkezd vándorolni a
feje másik oldalára
és mert a lefele nézö szemre nincsen szüksége.
Így aztán egyik oldalán lesz a 2 szeme.
Az a csodálatos hogy mindez megszületése után történik.

nyuszigonosz 2013.10.25. 13:49:21

@jewel79bp: " Szerintem sokan mondják magukról, hogy tudnak egy adott nyelven, közben jó, ha épp középfok körülire tehető a tudásuk..."

Sokszor még gyenge alapfok sem. :-)) Tudom miröl beszélek.:-))

Kriszta D [wannabe prehensile tailed porcupine] 2013.10.25. 13:49:32

@tucano: @Herr Géza: Igazából nem vagyok nagy alkalmazott nyelvészet szakember, de annyi rémlik hogy a language aquisition vs language learning témakörben folyamatos az állóháború, eddig még senki nem találta fel a tuti módszert :)

Én tanítottam (és tanultam) nyelvet, nekem a személyes tapasztalatom az, hogy egyrészt a nyelvtől, másrészt egyéntől függ, hogy melyik a megfelelő módszer. Pl. szerintm a magyart könnyebb hallás alapján, 'természetesen' elsajátítani, mint a nyelvtanon keresztül próbélkozni, a németnél viszont kifejezetetten hasznos megtanulni az összes ragozást és megérteni a rendszert már a tanulási folyamat elején.

Másrészt meg az ember hozzáállása életkorral is változik, pl gyerekkorban vagy fiatalként még könnyebb lehet helyzetekben , hallás alapján tanulni inkább, egy felnőtt hajlamosabb analiyálva megközelíteni a problémát, és szereti tudni, mi miért van úgy, ahogy van. Persze ez csak ilyen általánosítás, én pl. gyerekként is tudni akartam az egész nyelvtant mielőtt egyáltalán megszólaltam volna egyszer is, és ismerek olyanokat az idősebb generációból, akik inkább hallás alapján szeretnek tanulni. Teljesen attól függ, hogy kinek mi a testhez álló.

Nekem legjobban az idegen nyelven való olvasás vált be, erős szókincs, jó helyesírás és nyelvhelyesség sajátítható el vele, viszont a kiejtésben nem sokat segít (pl angolul).

tucano 2013.10.25. 13:52:25

@Babette_: nem most volt:) szerintem már nincs, de fene tudja.

@jewel79bp: Még a KVIF-en vizsgáztam németből. Mire a suliba kerültem, már sokkal jobban beszéltem szerintem, mint a tanár, de nem is ez a lényeg:) A nyelvvizsgán az osztrák tezsvírsuliból jött osztrák nő kiadja a kérdést, beszéljek a rétesről. Amilyen "mázlim" volt, pár nappal előtte olvastam egy érdekes cikket a magyarországon kedvelt édességek eredetéről, így mondtam, hogy bár a magyarok és az osztrákok is sajátjuknak vélik, valójában balkáni eredetű.. na itt közbevágott vörös arccal, hogy én ezt hogy képzelem. Mire elmagyaráztam a cikk következtetéseit és vitatkoztunk 20 percet úgy, hogy szerintem a magyar tanárok nem is értették már hol tartunk. Mindenki megkapta a felsőfokot kb. 4 tőmondat elvartyogásáért, csak én kaptam középfokot az osztrák tanerőtől. Akkor lemondtam a tudás osztályázásáról vagy minősítéséről nyelvismeret ügyében :D, főleg ha a sajátomról van szó

hiirvi piirvi 2013.10.25. 13:52:45

Ohh skandináv poszt!

Csak az időjárás ami itt tart Mo.-on. 23 fokban napoztatom a fejem
/ fáj is a tarkóm rendesen/, és olvasom ezt a posztot. Így messziről napsütésben jó kis poszt ez is, de ha ott dideregnék, és az átlag fizetéshez horror árba kerülne 1 kg kenyér-hát nem tudom...

Kriszta D [wannabe prehensile tailed porcupine] 2013.10.25. 13:53:18

@nyuszigonosz: Én azt tapasztaltam, hogy otthon akik pl középfokon beszélnek egy nyelvet, azok is azt mondják, hogy áááá, én nem tudok... itt meg ha valaki annyit el tud mondani valamilyen nyelven, hogy 'hello', már büszke magára, hogy tud :)

Én ezért nem hiszek ezeknek a bemondás alapján készült tudásfelmérő statisztikáknak...

VeRog 2013.10.25. 13:57:18

Jó téma ez, hogy ki hogy tanulja meg a nyelvet. Én is azt mondom, hogy nálam működött az, hogy rám ragadtak dolgok. Az elején ugyanis erős ellenállás volt bennem a nyelvvel szemben, nem is akartam akkor még hosszútávon itt maradni. (Azóta ez már változott.) Nem voltam hajlandó elővenni se nyelvkönyvet, se szótárat, viszont attól még hallottam a nyelvet magam körül, és egyszer csak azon kaptam magam, hogy már értek pár dolgot. Azóta már elkezdtem tudatosan is tanulni, de a mai napig egy csomó olyan szót használok, amiről fogalmam sincs, honnan ismerem, néha még a pontos jelentését (árnyalatát) sem tudnám megmondani, csak tudom, hogy az adott kontextusba beleillik, és magabiztosan használom. A nyelvtani szabályokkal ugyanez van. Egyszerűen úgy beszélek, ahogy "jobban hangzik". És többnyire bejön.
Persze ma már (anyanyelvi) tanárral tanulok, így sokkal gyorsabb lett a haladás, de én azt mondom, hogy nem haladnék ilyen jól tanárral sem, ha nem lett volna meg az a két évnyi "alapozásom", amíg nem voltam hajlandó könyvet elővenni. Egyébként már lassan 5 éve vagyok itt, már hosszútávban gondolkodunk a férjemmel. Viszont engem egyáltalán nem zavar az, ha sosem fogok anyanyelvi szinten beszélni. A gyerekeink (még nincsenek) már biztosan fognak. Nekem elég, ha értem a kollégák vicceit, és reagálni is tudok rá.

nyuszigonosz 2013.10.25. 13:58:39

@Kriszta D [wannabe prehensile tailed porcupine]: Lényegében, minél jobban tudsz egy nyelvet, annál jobban látod azt is, amit még nem tudsz belöle.

Pont azok, akik meg csak makognak, hát azok meg: " Én perfekt vagyok németböl! De mit is mondott az most? ... " :-))

tucano 2013.10.25. 13:59:17

@Kriszta D [wannabe prehensile tailed porcupine]: persze, teljesen igazad van, meg az említett portugál nyelv, már a 4. volt a magyaron kívül és az olaszból nagyon könnyen lehetett következtetni bizonyos nyelvtani dolgokra. Ráadásul már otthon is többet beszéltek körülöttem portugálul, mint magyarul. Aztán persze el is szégyelltem magam és bemagoltam rendesen.

jewel79bp 2013.10.25. 14:01:24

@tucano: jó, tudod te is, hogy ez nem a tudásról szól ;) szerintem valahol ott kezdődik az igazi tudás, ha leveszel egy bármilyen regényt a polcról az adott nyelven, kiolvasod, megérted, élvezed, és minderről beszélgetni is tudsz - nem tőmondatokban. Ez lenne az a szint, amikor tudásról beszélünk - szerintem... Meg amikor nem kerülünk egy nyelvtani szerkezetet csak azért, mert tudjuk, hogy vélhetően elrontanánk ;) (Hogy én mennyit használtam a módbeli segédigéket hollandul, mert azt nem kellett ragozni, és ezért egyszerű használni őket ;)

nyuszigonosz 2013.10.25. 14:21:29

@jewel79bp: Na de miért gondolod, hogy ezt a " leveszed a bármilyen regényt a polcról az adott nyelven...." tucano, én és még sokan mások több nyelven nem tudják megtenni? De, meg is teszik.
Van, aki nehezen tanul meg egy nyelvet - mint te vagy a hollanddal.
Mások meg másképp vannak ezzel.

jewel79bp 2013.10.25. 14:31:58

@nyuszigonosz: egy szóval nem mondtam, hogy bármelyikőtök ne lenne képes erre. Én csak azon próbálok meg vitatkozni, hogy szerintem, ha valaki csak az adott országban, különösebb valós nyelvtanulás nélkül sajátít el egy nyelvet hallás után, az 1, nem biztos, hogy valóban magas szinten tudja az adott nyelvet 2, nem vagyok benne biztos, hogy nem hibásan beszél-e? Szerintem a valódi felsőfokú nyelvtudáshoz egyszerűen szükséges, hogy valamennyi nyelvtant tudatosan megtanuljunk. És innen hoztam a példát, hogy sok embert ismerek, akik azt mondják, hogy tudnak, de szerintem mégsem annyira... Szerintem csak hallás után, felnőtt korban, nyelvtani alapok nélkül nem lehet tökéletesen/felsőfokon megtanulni egy nyelvet. (És ebben értek egyet a poszt írójával, hogy az emberre nem ragad a nyelv külföldön sem, ott is tanulni kell).

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 14:36:17

@bpetya75: nyilván :-) de én ugyanúgy nem akarnék norvég se lenni. az ausztrál vagy kanadai az más, mert abban már eleve jobban benne van a diverzitás lehetősége, kevésbé egy kaptafára készültek.
én szeretem a kívülállás lehetőségét, és minden adandó alkalommal, amikor előny van belőle, jól meg is lehet ragadni, és utána szempillarebegtetni. természetesen amikor a belülállás előnyösebb, akkor meg azt.
de mondjuk én mindig is outsider voltam, ott is, ahol minden józan ész és elvárás szerint insidernek kellett volna lennem, és mindenki úgy is kezelt, aztán meglepődött, hogy nem megy.

Herr Géza 2013.10.25. 14:36:25

@Kriszta D [wannabe prehensile tailed porcupine]: Alapvetöen igazad van. Én viszont a célnak nagy fontosságot tulajdonítok. Ha egy idegen országban szimplán elboldogulni akarok (nem könyvet írni, tanítani, pláne nem tv-bemondó, szinkrontolmács akarok lenni, stb.), akkor a kökemény nyelvtan felét nyugodtan elfelejtheted. Pl. a német is van olyan gazdag nyelv, hogy egy-egy kritikus szerkezetet simán ki tudsz kerülni, nem is beszélve a ragozás szempontjából fontos szóvégzödések (-e, -en, er) szimplán elegáns "lenyeléséröl". Minden csak tempó és szemfényvesztés kérdése. Tudod: "Mehr Schein als Sein." Másrészt megint a feleségem példája: a nyelvkönyvekböl olyan szerkezeteket is meg akar tanulni, amit a született németek 90%-a életében nem használt még. Akkor neki minek az?? Szóval nálam fontos a hatékonyság. A sallangokat meg idövel úgyis felszeded. Engem sokkhatásként ért a N.o.-ba való megérkezésem sok-sok évvel ezelött. Elötte jó pár évig tanultam németet különbözö konstrukciókban, a végén már igen komoly intenzitással. Továbbtanulni mentem a néhai NDK-ba, tehát németböl felvételiznem is kellett. A felvételim hibapont nélküli (!) lett, a nyelvtant kentem-vágtam (akkor talán még azt is tudtam, mit miért úgy kell mondani), a (magyar) nyelvtanárok az egekik magasztaltak így én is büszkén elhittem, hogy piszkosul tudok németül. Aztán kimentem egy városba, ahol még dialektus sem volt és az elsö hétköznapi szituációban 30 mp. alatt lettem óriásból törpe. Én kérdeztem, ök nem értették, ök visszakérdeztek, én nem értettem. Na azóta mély alázattal állok a nyelvtudás kérdéséhez. Majd volt szerencsém tapasztalni, hogy ott élve mennyivel többet tanultam egy fél év alatt is, mint otthon "tudatosan" tanulva sok év alatt. De így igaz, általános, mindenkire érvényes recept nincs.

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 14:36:54

@Chang Yai:
Persze, neked nagy a szad, mert a thaiok mar szuletett thainak tekintenek ;)

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.25. 14:47:19

@hiirvi piirvi:

De ezeket a koroket is hanyszor lefutottuk.
Mert egesz Skandinaviaban mindenhol folyamatosan tombol a -30 fok ugye? Ugyanugy ahogy az USA osszes allamaban is mindig 45 fok van es csont szaraz csak azert mert a legtobb Californiai jelent utan ez egett beled.

Norvegia legdelebbi es legeszakibb pontja kozott vertikalisan akkor a tavolsag mint a Budapest-Oslo tav. Tenyleg azt gondolod hogy ekkora teruleten mindig mindenhol ugyanaz az idojaras?

Szamos varos van Skandinavian belul, ahol meg soha nem volt olyan hideg mint mondjuk Budapesten minden telen! Deal with it! Norvegiaban Hordaland es More og Romsdal kornyeken ha telen -8 ala esik a homerseklet, akkor mar dolnek megfele a hideg rekordok.

Lepjunk mar lassan tul ezeken a kozhelyeken.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 14:54:41

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]: na ez egy érdekes dolog. én nagyon bírom a thaiokat, de ha én is az lennék, akkor már régesrég kiugrottam volna egy ablakon tőlük.

jewel79bp 2013.10.25. 15:09:19

@Herr Géza: az a baj, hogy már egy recepciós/autókereskedő/irodista munkát is nehéz megcsípni akcentussal, hibás nyelvtudással. Szóval, ha leragadunk az "így is jó az, elég az" mentalitásnál, akkor ezek a munkakörök is álom-melók maradnak...

maxval, a gondolkodni igyekvő birca · http://maxval.co.nr 2013.10.25. 15:17:50

@dradix [wannabe bee]:

Fekete Pákó DIREKT csinálja. Ő ebből él. Valójában sokkal jobban beszél magyarul. Amit nyilvánosan csinál, abból csak az akcentusa igaz, a többi hibát direkt véti. Egy ismerős mesélte, aki az évfolyamtársa volt, amikor még jogot hallgatott a Pákó.

2013.10.25. 15:20:42

@Chang Yai:

"na ez egy érdekes dolog. én nagyon bírom a thaiokat, de ha én is az lennék, akkor már régesrég kiugrottam volna egy ablakon tőlük."

Miért?

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 15:26:35

@Th's child: (te nem?)
túl kreatív, független, okos és szókimondó vagyok, és nem bírom a bullshit, az extra futnivaló körök vagy a felesleges szabályok bármilyen formáját, kicsit lenyugodtam azért gyerekkorom óta, de még mindig minősített eset vagyok.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 15:27:53

@Don Kartasch:
Északon hideg van Londonban meg mindig esik az esö.
Ez van:)))))))))))

2013.10.25. 15:34:40

@Chang Yai:

"(te nem?)"

Azért te sokkal jobban ismered őket nálam... de amúgy én is úgy látom, ahogy mondod.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 15:45:19

@Th's child: annyiféle réteg van, amiről nem tudok semmit.... de egy átlag állami iskolát szerintem aki nem zombul bele nagyon hamar, az nem éli túl ép ésszel. engem meg a magyar ált. iskola se tudott betörni.
de mindezek végén ott van kimenetnek, hogy mire felnőnek, nem baszogatják, bántják egymást okkal-ok nélkül lépten-nyomon brutál rosszindulattal alapból. ezt ki lehet élvezni, az ember pár év alatt megnyugszik, biztonságban érzi magát, és nem azt várja, mikor szúrja hátba valaki. ha meg mégis bánt valaki, az az 5%, akkor meg nem kell thai birka módra eltűrni (saving face és egyéb bullshit), hanem fehérember mode bekapcs és lerendezed (nem feltétlen agresszívan).

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.25. 15:50:44

@diggerdriver: Igy van! :)

Az osszes olasz auto gyonyoru (Fiat Multipla), a japan termekek tartossaga orok elet + 1 nap (Toyota fek gebasz). Arrol nem beszelve hogy az osszes olasz laba rovid, mindegyik spanyol kiabalva beszel es egyik azsiai sem tud vezetni. A britek pedig mind szeplosek es voros hajuak! :)

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 16:00:32

@jewel79bp:
"Szerintem a valódi felsőfokú nyelvtudáshoz egyszerűen szükséges, hogy valamennyi nyelvtant tudatosan megtanuljunk."

Mit tekintesz felsőfokú nyelvtudásnak?
Mert ha a nyelvtan komplett ismeretét+magabiztos alkalmazását elsődlegesnek tartod, akkor mi a helyzet az anyanyelvét beszélő, mondjuk 6 évessel? Magabiztosan használja, miközben azt sem tudja, mi az, hogy nyelvtan.
Ha adott nyelv komplett szókészletét, akkor ki az, aki bármely nyelven (anyanyelv, vagy tanult nyelv, mindegy) valóban ismer minden szót (ideértve a legkülönbözőbb szakkifejezéseket is: ezek is beletartoznak a komplett szókészletbe)?
Ha meg e kettőt együtt, akkor pláne ki az, aki mindkettővel rendelkezik egy bizonyos nyelven? Szerintem senki, egyszerűen képtelenség, még külön-külön is (tekintsünk el a nyelvvel foglalkozóktól, átlagemberekről van szó, iskolázottságtól/foglalkozástól függetlenül), nemhogy együtt.

Ha tehát te úgy tartod, hogy csakis akkor (és úgy) lehet megtanulni egy nyelvet, ha
1: szavakat tanulsz
2: nyelvtant tanulsz
3: e kettőt elkezded "összarakni" és kifejezéseket-mondatokat alkotsz
4: elkezded mindezt kimondani=beszélni
5: gyúrsz a kiejtésre (akcentus-mentesítés)
6: a 3. pont után, vagy a beszédtanulás után, vagy valamikor menetközben keményen tanulod a helyesírást is
és ha mindez megvan, akkor mondod azt, hogy tudod a nyelvet, nos, tégy így, tanuld így a nyelvet.
Sokáig tart, sok a nehézség, sok a kudarc ("nem értem", "hogy van ez", "mit/hogyan kell mondani/írni"), így prímán alkalmas ez a módszer arra (szerintem), főleg kezdéskor, hogy elvegye az egyén kedvét, illetve a nyelvtanulást egy nehéz dolognak tartott tevékenységgé "minősítse".
Azért az érdekes, hogy miközben e módszer (magolás, nyelvtanozás könyvből) mellett "kardoskodsz", eközben nehézségekről számolsz be a magad példájával kapcsolatban.

Amikor a gyerek tanul beszélni, egyszerűen utánoz és következtet.
És megtanul beszélni, később írásjeleket tanul, meg nyelvtant is, ugyanakkor ha lepereg róla az, amit a nyelvtanórán megpróbál a fejébe verni a tanár (felnőttként fogalma sem lesz pld az alanyi és a tárgyas ragozás rejtelmeiről, sőt, nem is érdekli), ha rémes lesz a helyesírása (nem ritka, még diplomások között sem!), a beszéde nem fog "elromlani". Használja, magabiztosan, közben új szavakat is tanul (szakmai környezet, emberi környezet): beszél, méghozzá "csak úgy", és nem foglalkozik azzal, hogy egy nyelvész szerint hol milyen hibát vét netán.

Tán mégsem a magolós módi a legjobb...
(bár Mo.-on ez az elterjedt, és tán emiatt van az, hogy az ilyen-olyan nyelvvizsgával rendelkezők nem tudnak beszélni, pedig a tesztjeik igen magas százalékban sikerültek... és emiatt kérnek kommunikatív (!!) nyelvtudást a munkahelyeken, nem pedig nyelvvizsgabizonyítványt.)

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 16:01:54

@Don Kartasch:
A magyar meg a legtehetségesebb nép a világon.

bpetya75 2013.10.25. 16:04:29

@Mr. Long [wannabe Briton]:

De szigorú vagy velem. No de legalább utánanéztem a szónak ;-)

@Chang Yai:

Érdekes habitusú ember lehetsz. Ez a permanens kívülállóság teljesen idegen tőlem. Áldott változatosság!

nyuszigonosz 2013.10.25. 16:06:43

@jewel79bp: Hát maradjanak is álom munkakörök azoknak, akik hibásan, érthetetlenül beszélnek,
Mert pont az, aki egy egy vállalkozás/recepció vagy iroda telefonját kezeli, hát én nem bíznék meg abban, hogyha eleve már nagyon gyengén, rosszul beszél, akkor ténylegesen azt érti meg, amit én mondok neki.

Don Kartasch [Warwickshire, UK] 2013.10.25. 16:07:47

@diggerdriver: Errol jut eszembe, a hetvegen neztem valami dokumentumfilmet, ahol mellekesen megemlitettek hogy a japanok a Fuji hegyet a Fold szivenek tekintik ami osszekoti a Foldet az eggel.

Uhhh, ha ezt a Dobogoko kornyekiek hallanak... :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 16:09:18

@Don Kartasch:
Csitt!!!
Itt szornyu ido van, rettenetes emberek es a jegesmedvek renszarvasokat eroszakolnak fenyes nappal!

Senki se jojjon ide, senki!!! ;)

@hiirvi piirvi:
Ne stresszeld magad... van egy 6 oldalas, meg kicsit farigcsalni valo sved poszt-anyagom. Ha rossz leszel, bekuldom HAnak :)

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 16:12:24

@diggerdriver:
Ez mondjuk igy van...
Egyetlen masik nemzet gyermeke sem tudja ugy hatvallrafektetni szegeny kis legyeket, mint... te ;)

artbrigitta 2013.10.25. 16:14:54

@Chang Yai Ez egy kifejezetten finom hal. Nem bakancstalp

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 16:26:21

@bpetya75: ennyi év után se tudom, mi jön le belőlem online - azt tudom, hogy ha úgy érzem, igazságtalanul bántanak, elég durván tudok reagálni, hogy megvédjem magam.
néhány kisebb fogyatékosság, metakommunikáció és egyéb furcsaság miatt az a lúzer fajta voltam Mo-n mindig, akit mindig megtalál valami kretén, hogy belémrúgjon. idegenek a villamoson, frusztrált kollégák, napi szinten. nagyon belefáradtam. ez a fajta állandó baszogatás TELJESEN hiányzik a mindennapi életemből itt. illetve dehogy hiányzik. de még mindig nagyon sebezhető tudok lenni, ha valamiért úgy alakul.
csakazértisből egyébként nem szegek meg szabályokat, nem provokálok, nem bántok senkit, ha nem feltétlen muszáj. csak önvédelemből.
de én egyszerűen én vagyok és a magam feje után megyek, neki a falnak is akár. élni és élni hagyni, ennyi. szerintem csak permanens kívülállóként van erre esélyem. elvagyok a kis játszmáimmal :-)
(ja és a nyelv, ha már megint ez az ezerszer lerágott téma, továbbra se vagyok hajlandó egy szót se megtanulni burmaiul, nem és nem. akikkel szeretek beszélni, úgyis mindenki tud angolul.)

bpetya75 2013.10.25. 16:30:08

@macamuca:

"Tán mégsem a magolós módi a legjobb..."

Az szerintem kizárólag a memória fejlesztését célzó gyakorlatoknál számít jónak. Meg nyelvek esetében a szavak tanulásánál.

Egyébként meggyőződésem, hogy a tanítók legfontosabb feladata az lenne, hogy a gyerekek megtanuljanak tanulni. Nem magolni, hanem tanulni.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 16:33:46

@Don Kartasch:
Igazuk lehet.
Néha megdobban az a szív aztán lehet megint felépíteni az országukat.

jewel79bp 2013.10.25. 16:34:22

@macamuca: pedig szerintem az az igazi :) amikor kiköltöztem Hollandiába, én is vártam, hogy "ragadjon" az a nyelv. Helyi tévé, újság, szomszédok... Vagy 3 évig csináltam így, egy nagyon alap szókincset, alap mondatokat megtanultam, ez volt a nehézségek időszaka. Aztán rájöttem, hogy így az életben nem fogok egyről a kettőre jutni, ezért íratkoztam be nyelvtanfolyamra, amolyan magolósra. És utána kezdett látványosan fejlődni a nyelvtudásom. Ezért írtam le a tapasztalataimat. Egy ideig én is vártam a sültgalambot, de nem repült a számba ;)

2013.10.25. 16:39:38

@jewel79bp: ugyan nem vagyok recepcios, de van akcentusom.
Sorosnak is van, pedig egesz mondhatni sikeres sikeres elete van. Kissingernek is van akcentusa, o sem recepcios volt.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 16:41:10

@bpetya75: Szerintem meg hogy megtanuljanak gondolkozni. :) Úgy értem az ismert tények alapján levonni a következtetéseket.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 16:42:37

@charlieharper: sikeres? na ne már. vigyázzunk kérem kit nevezünk sikeresnek... :)

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 16:50:29

@artbrigitta: de hát azt csak példának mondtam a kinézete alapján. tőlem elnevezhetik a gyerekek úgy is, hogy puhal :-)

(ha valakinek van kedve játszani, légyszi mutassatok a gyerekekeknek rambutan, starfruit, dragonfruit, salak, langsat stb képet, hogy nevezzék el a gyümölcsöket, olyan érdekes lenne :-) sajnos a negyedik á többsége már túl felnőttnek gondolja magát vagy túl merev egy ilyen kis kreatív dologhoz.)

@bpetya75: sajnos van, aki már 10 éves korára el van rontva, és csak magolni szeretne, semmi másra nem motivált, ha a fejem tetejére állok se, pedig soha életében nem magolós iskolába kellett járnia, és mégis. szerintem van, aki már 6 évesen is csak azt szeretné, hogy feltálalják neki a világot, neki a kisujját se kelljen mozdítania.

egyébként meg nem lehet, hogy van, akinek a magolásra van szüksége, van, akinek az olvasás fog bejönni, másoknak az éjjel-nappal tévézés, stb stb stb......?

(most próbálom kb nyolcadszorra posztolni, minden más működik, csak a HÁ vág ki...... grrr.)

jewel79bp 2013.10.25. 17:00:47

@charlieharper: ez igaz! :) Agysebésznek, programozónak nem baj, ha akcentusa van. Egy szürke, kisvárosi irodistának vagy helpdeskesnek nem lehet akcentusa, nem beszélhet hibásan.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 17:04:10

@Mr. Long [wannabe Briton]: Egész délután sütött a nap, mostanáig :) Te hol voltál?

nyuszigonosz 2013.10.25. 17:12:48

@jewel79bp: Mert az agysebész nem akcentussal fog agymüteni és a programozó elvégzett munkáján sem az akcentus fog látszani.:-))
A szaktudás az szaktudás marad akcentussal vagy anélkül.

De irodában , telefonügyintézésben igenis nagyon nem megfelelö, ha valaki hibásan használja az adott nyelvet. Akcentus az még elmegy, de mint te írod:
" kisvárosi irodistának vagy helpdeskesnek nem lehet akcentusa, nem beszélhet hibásan. "
hát nem.

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 17:16:30

@jewel79bp:
Aki csak akkor képes "tudni" valamit, ha érti az okot is, annak szükséges a magolás, az elméleti rész elsajátítása.
Aki meg csak simán használni akarja az adott ismeretanyagot, az nem foglalkozik az elmélettel, "csak" használja.
Mint pld bármilyen háztartási gépnél: nem érdekel, miért kell úgy nyomkodni a gombot/stb, elég, ha tudom, hogy pld mosógépnél, hogy mit kell nyomnom, ha gyapjút mosok, mit ha függönyt, és mit, ha farmernacikat.
Kérdés, miért tartja fontosnak valaki, hogy tudja az elméletet.
Kell az elmélet a mindennapokhoz (ki az, aki úgy kér kenyeret az üzletben, vagy szól a kollégájához, hogy mondatalkotás előtt fejben elkezdi összerakni a szükséges nyelvtanszabályokat, szavakat, a kapott választ visszaelemzi, szintén ezek szerint, majd újból elemezve szerkeszt mondatot??), vagy érdekli, privátim, hobbi-mód?
Mert a gyakorlat azt mutatja, hogy az elméletre magasról tevők is képesek megtanulni beszélni, ráadásul nyelvtanilag helyesen, utánzással.
Szóval, ezek miatt nem tartom elsődleges fontosságúnak a nyelvtant idegennyelv-tanulásnál.
Kezdésnek elég, ha megtanul beszélni, és merni beszélni, ráér utána megtanulni, hogy mégis miért kell úgy mondani, ahogy...

Olvasásos nyelvtanulás = Lomb Kató. Nem sültgalambot várt, nem is magolt, hanem olvasott.
:)

TilosazA (UK) 2013.10.25. 17:19:21

@nyuszigonosz: Nem nagyon beszéltetek még indiai ügyfélszolgálatossal, mi? :) Szerintem több van belőlük itt mint angolból.

Csodabogár 2013.10.25. 17:21:53

Nyelvtanulás. Egyetlen nyelvet tanultam sokat sokáig és máig se tudok rendesen beszélni, ez az angol. Írok olvasok angolul, de a beszéd és főleg az amerikaiak megértése nem megy. Viszont aránylag keveset tanultam németűl, igaz rengeteget olvastam. Így vizsgáztam otthon még Rigó utca előtti időben és idegenvezető lettem. Majd Svédországba vetett a sors, ahol egyszerüen nem volt időm tanulni. Akkoriban még nem volt ingyen tanulás meg segély stb. 8 hónappal érkezésem után, felvételiztem a Postgirohoz és felvettek. Addig cselédlány voltam egy svéd családnál. Ott csak érteni és beszélni kellett. Majd 2 év mulva váltottam a KTH-ra mentem (műegyetem). Ott döbbentem rá, hogy nem tudok írni svédül. Attól kezdve rendszeresen kézírással másoltam magamnak ujságcikkeket, ami meghozta az írástudományt. Később 25 évig Zürichben éltem, irodában dolgoztam gond nélkül. Persze 100 méterről hallani lehetett, hogy nem német az anyanyelvem, de kit érdekelt? A férjem aki 20 évesen került oda, úgy beszélte a dialektet is, hogy soha senki nem hitte, hogy nem benszülött. Mérnöki alaposággal megtanulta a nyelvtant is.
Szótár nálunk mindig csak értelmező volt, ahhoz szoktam, ha kellett azt használtam.
Egyszóval nem hiszek a magyar módszerü, nyelvtan magolós tanulásban.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 17:22:30

@macamuca: Igen, én is kezdek lassan eljutni arra a szintre, hogy tudjak angol nyelvű könyvet olvasni. Úgy értve most is tudok, csak túl sokat kéne szótárazni... Az elmúlt hónapban egész sokat javultam, szerintem karácsonyra bele is kezdek az olvasásba... :) Már alig várom.

jewel79bp 2013.10.25. 17:25:42

@macamuca: ez is igaz. Én pl csak akkor voltam képes megtanulni a fizikát, kémiát, ha tudtam, hogy miért tanulom, minek kell, hogy működik a valóságban. És valóban, a nyelvvel is így vagyok, érteni akarom, amúgy csak egy betűsort vagy hangsort értelem nélkül képtelen vagyok megjegyezni... @nyuszigonosz: veled is egyetértek, valahogy azt hiszed, ellened beszélek, pedig nem. Pusztán azt mondtam, hogy bizony még egy irodistának is jól kell beszélnie. Ezzel pusztán a nyelvtudás fontosságát hangsúlyoztam az adott területen.

nyuszigonosz 2013.10.25. 17:27:15

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Hát, ha alilg várod, akkor már nekikezdtél volna.
És nem kell szótárazni! Ha csak itt -ott egy egy szó az, amit nem értesz a mondatban azt pár oldal után majd érteni is fogod.
Szerintem a szótárazás veszi el sok mindenki kedvét az olvasástól.

Te most Angliában élsz? Olvass ujságot, halgass rádiót is.

nyuszigonosz 2013.10.25. 17:29:34

@jewel79bp: Nem, dehogy hiszem, hogy ellenem beszélnél. Vagy én ellened.
Mert szintén nem.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 17:32:04

@nyuszigonosz: Már neki is kezdtem. Pár oldal után feladtam, annyira nem értettem, és annyira fárasztó volt. De nem adom fel, újrakezdem, csak kicsit később, mint írtam.
Igen, itt élek, de az újság még annál is érthetetlenebb, sokszor nem találom az alanyt és az állítmányt még a szalagcímekben sem. Ja, és még unalmas is. :)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 17:35:28

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): A nappaliban olvastam, meg voltam a varosban :) Kielveztuk a napsutest, de maris esik :) Ellenben minden reggel olyan sotet volt a varos.

nyuszigonosz 2013.10.25. 17:36:49

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Természetesen, az elsö könyv elolvasása, vagyishogy kb a feléig tényleg fárasztó. De megéri!

Az ujságcímben ne az alanyt meg az állítmányt keresd, hanem az értelmét. Mi van odaírva. Miröl szól az, mit jelent.

Nem kioktatni akarlak, csak egy kicsit talán segíteni.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 17:38:11

@charlieharper: Sot! Az osszes amerikai filmben, ahol van angolt alakito szinesz marha eros angol akcentussal beszelnek :)

TilosazA (UK) 2013.10.25. 17:43:50

@nyuszigonosz: Köszi. Az újságcímeket egyébként a napokban döntöttem el, hogy nem próbálom megfejteni. A Metro címlapját látom minden nap, és csomószor totálisan nem értem. Mondjuk megkérdezhetném a tanáromat persze, úgyis éppen odamegyek, csak annyira nem érdekel a bulvár. Sem a politika. Sőt, egyáltalán nem. De majd igyekszem.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 17:51:21

@nyuszigonosz: Vagy audio book. Toltottem le parat, azt hallgatom munka kozben. Harry Potterben peldaul eleg erthetoen, szepen beszelnek. Mondjuk ismerem a sorozatot, magyarul ot kotetet olvastam, angolul harmat.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 17:53:55

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Cikk cimet azutan forditsad le, hogy elolvastad a cikket. Neha teljesen mas jon ki ugy belole :D

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 17:56:37

@Babette_:
Floria és California nem ország... egyik sem rendelkezik olyan termelőerővel, amitől önállóan életben tudna maradni.

Arábia az olaj elfogyta után megszűnik gazdasági tényező lenni.

Hogy Hongkong és Szingapúr mitől fut annyira és miért nem lehet ugyanazt a (pénzügyi) szolgáltatást mondjuk Berlinben megcsinálni, nem tudom... erre charlieharper biztosan tud válaszolni.

Ugyanakkor mi a helyzet Spanyolországgal, Olaszoroszággal, Görögországgal, a komplett mediterrán térséggel? Délkelet Ázsiával, Közép- és Dél-Amerika 95%-ával? Mind, mind meleg égövi terület...

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 17:58:10

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]:
Tévedtem... Arábia az olaj után a világ legnagyobb homokexportőre lesz... ;)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 18:01:49

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]: "Hogy Hongkong és Szingapúr mitől fut annyira és miért nem lehet ugyanazt a (pénzügyi) szolgáltatást mondjuk Berlinben megcsinálni, nem tudom... erre charlieharper biztosan tud válaszolni." Gondolom alaposan kihasznaljak az idoeltolodast az USA-hoz es Europahoz kepest.

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 18:37:53

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Lomb Katónál nyelvtanulási módszer volt az olvasás, nem "utólagos" szókincsfejlesztő módszer.
Vagyis fogott egy neki tetsző témájú könyvet, és nekiállt kiszótárazni, kibogozni a sztorit. Nem szavakat tanult, hanem egy történetre volt kíváncsi, menet közben pedig "ráragadtak" a szavak.
Valahogy úgy, mint annó tesómra a helyesírás: rákapattam az olvasásra (egy korának és érdeklődésének megfelelő könyvvel = indiános sztori), merthogy lassan és bagadozva olvasott, meg nem is értette az olvasottakat, bónuszként a helyesírása is csapnivaló volt. Utált olvasni, na. Rávettem az olvasásra a megfelelő könyvvel, eredmény: kért másikat, amikor (sokára,az igaz, hisz lassan ment neki, de érdekelte, mi van a lovakkal meg az indiánokkal...) elolvasta, megértette az olvasottakat, folyamatosabban olvasott és javult a helyesírása.
A korábban (joggal) panaszkodó tanerő (aki a hangos felolvasást javallotta "gyógyírként") gartulált, hogy lám, érdemes volt gyakorolni a hangos olvasást...
Tehát van a cél (sztori-megismerés) és a "járulékos" haszon (szótanulás, helyesírás-javítás).
Lényeg, hogy mit tekintünk célnak és mit járulékos haszonnak.
:)

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.25. 18:47:11

@diggerdriver: aztán ha már nem működik, akkor mit csinálsz? elköltözöl?

2013.10.25. 18:55:15

@jewel79bp: oooo, hat ezt nem tudom honnan veszed. Valamelyik nap beszeltem rgy angol helpdeskessel, majdnem leraktam, hogy biztos rossz szamot hivtam. Idehet nem tudom mikor beszeltem utolhara anyanyelvu helpdeskessel/ service centeressel

bpetya75 2013.10.25. 18:55:57

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):

Az biztos, hogy ez fontos dolog, csak abban nem vagyok biztos, hogy ez direktben tanítható lenne. Bár valahogy biztos fejleszthető. A nagyon jó képességű nagylányomon szoktam időnként elcsodálkozni, hogy mennyire nehezen rak össze dolgokat. Persze az is lehet, hogy csak én vagyok türelmetlen és egy 9-10 éves gyereknek még nem olyan a gondolkodása, mint amit én elvárnék.

@Chang Yai:

Biztos nem egységes a kép, de magolással mit lehet megtanulni? A Walesi bárdokat nyilván igen, de nekem valahogy úgy megtanították, hogy huszonx év után is jónéhány versszakot tudok belőle. De a sav-bázis reakción, a határérték számításon vagy a rendezetlenségi elven mit lehet bemagolni?

Arról nem is beszélve, hogy sokkal érdekesebb és hasznosabb lenne események, nevek és évszámok helyett, illetve inkább mellett összefüggéseket tanítani. Úgy nagyobb esélye lenne annak, hogy akár a jövőre vonatkozó hasznos tanulságokat vonjanak le a kölykök akár a pun háborúkból is.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 18:55:58

@tucano: Férj is rä volt kényszeritve, ugyanis a brazilok nem arrol hiresek, hogy beszélnének akärmilyen idegen nyelvet is. Az a vicces, hogy mig a bätyjai viszonylag jol megértették elsöre a brazil vendégünket, addig a brazil sräc tök hülyén nézett az olasz szora. Elképesztö, hogyha nem egy az egyben ugy mondtäk, ahogy portugälul, akkor egyszerüen nem értette meg. (Ezért mondjuk le is lett bacarintva, mert kb az a szint volt, hogy olaszul felmegyek portugälul meg fölmegyek, és ezt nem értette.)
Én mondjuk beszéltem hozzä magyarul is, mert tök mindegy volt, hogy kézzel-läbbal milyen nyelven magyaräzok. :-) A legfontosabb mondatok ugyis azok voltak, hogy Gyere ide, olja milyen mujto lindo...Gyere kész a kafeziu. :-)
@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Igaza van nyuszinak! Kezdésnek amugy szerintem gyerekkönyv, äkär képeskönyv formäjäban is, vagy képregény. Szennylapok / pletykalapok, mert azok is ältaläban rövidek, és az egyszerübb nyelvezetre épülnek. (Bär itt sajnos lehetnek helyesiräsi hibäk is a szövegben.) És igy fokozatosan közeledsz a fölnött irodalomhoz, legyen az ponyva, vagy komolyabb. Az is sokat segit, mondjuk angolul a kiejtésben nem mindig, ha hangosan olvasol. Ezzel tudod gyorsitani a szövegértésedet is, és ha olyan szituäcioba kerülsz, hogy hangosan föl kell olvasnod valamit, akkor nem lesz ciki. :-)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 18:57:06

Hät ma valahogy nem müködik a kommentelés...irtam egy hosszut, és eltünt... :-(

2013.10.25. 19:01:35

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): ne irj hosszut. Mamcuca meg egy kommentjet sem sikerult elolvasnom az utobbi idoben, 2000 character felett nem tudok kommentet olvasni. Management betegseg....

nyuszigonosz 2013.10.25. 19:04:22

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Hangoskönyvet én most is szeretek hallgatni és már réges régen nem nyelvtanulás miatt.
Csak amellett lehet millió minden mást is csinálni: port törölni, virágokat átültetni, vasalni, kötni. :-))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 19:04:33

Hogy mennyire különbözö még gyerekeknél is a nyelvtanuläs, a belinkelt cikk (maga a cikk nem erröl szol) kommentjei között málnabálna 32-es kommentjétöl:
bezzeganya.postr.hu/az-ultrahangos-doki-a-baratnommel-flortolt-mikozben-engem-vizsg

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 19:05:39

@charlieharper: Nem volt az annyira hosszu, csak nekem tünt soknak, mert megjelent oldalt a görgetö is. :-)

2013.10.25. 19:05:51

@Kövérmadár [wannabe Flying Kiwi]:
" Floria és California nem ország... egyik sem rendelkezik olyan termelőerővel, amitől önállóan életben tudna maradni. "
Floridat hal' Istennek nem ismerem, nem is vagyok ra kivancsi (D), ellenben Kaliforniat annal jobban. Szerintem az a foldi paradicsom:) Onallo orszagkent talan jobban megallna a helyet, mint szovetsegi allamkent. Minden megtalalhato ott, ami szemnek, szajnak, jol prosperalo gazdasagnak ingere.
Nem tudom, hogy emlitette e mar valaki, ha nem, felhozom a mediterrian es az eszaki hideg orszagok kozti kulonbsegnel a vallast. A protestans vs. katolikus vallas kozotti kulonbseg is nagyban kozrejatszik. Kalifornia azert erdekes ebbol a szempontbol, mert a ket vallas jol kiegesziti egymast:) Mi, katolikusok belaxaro tipusok vagyunk, a protestansok meg mindig buntudatban elnek, munka - es penzmaniasok, hogy leegyszerusitsem es kozonsegesen fejezzem ki magam:)

2013.10.25. 19:06:37

@Mr. Long [wannabe Briton]: adozast leegyszerusitettem. Sing model nagyon erdekes. Hosszu evek alatt kialakitott jo strategia szulemenye. Adozas egyik fontos tenyezo benne, de messze nem az egyetlen

2013.10.25. 19:15:27

Valaki emlitette az ismeretlen hal megnevezeset. Ezzel kapcsolatban mindig a stevia nevu noveny jut eszembe ( cukorfu, stb) Magyarorszagon nem terem, nem is ismertek, ugyanis Del - amerikabol szarmazik es cask az utobbi par evtizedben let felkapott, kulonosen Nyugaton. Megis olyan gyonyoru magyar nevet kapott, hogy azt gondolnank, Arpdek hoztak magukkal a Karpat - medencebe, szinte hungaricum: " Jázminpakóca "
Hat nem gyonyoru!? De komolyan! :)

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 19:19:06

@bpetya75:
"... sokkal érdekesebb és hasznosabb lenne események, nevek és évszámok helyett, illetve inkább mellett összefüggéseket tanítani."

Na, ezért volt nekem naaagy szerencsém ált.suliban, mert a törit és a magyart mindkét tanárnő ilyen felfogásban tanította. A lényeg az esemény+előzménye+következménye volt, emellett kellett megtanulni/tudni az évszámot/helyszínt/stb, ill. magyarból a mű tartalma, mondanivalója, keletkezésének körülményei, utóbbiból átkötve keletkezésének időpontjára és a szerző életrajzára (annak adataival), az ott "elfoglalt" helyére (miért akkor, arról úgy, stb írt), miközben elhangzott persze a műfaj-stb is.
Így érdekes volt az óra: sztorikról volt szó (jó, hát régen történt dolgok, de érdekesek), nem száraz adatgyűjteményről (miközben elhangzottak azok is, és számon is lettek kérve).

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
amikor lányomra "került a sor" olvasás-tanulás kapcsán (ill. még korábban), én is ezt a módszert alkalmaztam, tanulva a tesómmal tapasztaltakból: gyereklapok, képeskönyvek halomban, aztán elsőben olvasás-gyakorlásként képregények (amennyit én arra akkor költöttem....). Ő választhatta ki, melyiket vegyük. Egyszer egy olyat tett a kosárba, amelyiken Csőrike volt. Nem néztem meg, csak rápillantottam, és a figurát láttam, meg hogy 1 magnókazetta van mellécsomagolva. Vehetem? Ok, legyen. Otthon bevonult a zsákmánnyal a szobájába, majd kis idő múlva jött, hogy nem jó az újság. Miért?? Mert nem érti a szöveget. Mivaan? Megnéztem, láttam, hogy egy gyerekeknek szóló angol nyelvoktató sorozat első példánya... Elmagyaráztam neki. Ok, visszament, kis idő múlva megint jött, hogy nem jó a kazetta. ??? Hát nem azt mondják, mint ami le van írva :))))) Megint magyaráztam, hogy hát az angol másként mond, másként ír. Közölte, hogy ez tiszta hülyeség... majd mégis nekiállt olvasni a lapot, közben hallgatni a kazettát. Naná, hogy semmit nem értett. Ment könyvtárba, ott van szótár. Kibogarászott jópár szót = sztori lényegét megértette. És roppant büszke volt magára, hogy ő angol nyelven olvas :DDD
Ekkor volt 8 éves, másodikos, és nem volt kérdéses, hogy a 4. osztályban kezdődő nyelvtanulásnál melyik nyelvet választja. Bónuszként egy szuper tanárnője volt, és nem véletlen, hogy szeretett nyelvet tanulni, ahogyan a végeredmény sem véletlen.
És mindez egy véletlennel (és a figyelmetlenségemmel) kezdődött...
:)))

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 19:25:16

@charlieharper:
Lényegük: nekem van igazam, csakis nekem, továbbá szép vagyok, természetesen okos, no és szerény.
Vagyis tökéletes.
A többi csak körítés.

Bár managerként gondolom, ezt eddig is tudtad rólam, ugye????

:))))))))))

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 19:28:32

@bpetya75: nagy vonalakban egyetértek.
viszont nem ártana azért, ha a negyedik á (mármegint itt kötök ki) legalább néhány alapvető nyelvtani fogalmat be tudna magolni (az az elenyésző kisebbség, akire mindig panaszkodok), meg pár helyesírási szabályt, ilyesmiket :-) azt a hetente 10 szót definícióval, amit feladok..... a rendhagyó igék rendhagyó múltidejét.... nem vagyok egy nagy terrorista, na.....
aztán majd szenvedjen velük a töritanár jövőre, pun háborúkkal, évszámokkal és mindennel (najó, nemigaz, Kínával és Indiával kezdik a töri + földrajzot jövőre), én meg mint szerencsés angoltanár behurcolok egy csomó múmiás és piramisos könyvet, hagyok néhány hieroglifákkal írt kincskereső térképet, aztán kapnak egy olyan projektet, hogy interjúvolják meg a fáraót a helyi szokásokról, és írjanak hieroglifákkal ők is titkos üzeneteket. na nem téptem ki a hajam, amikor ketten is az egész projektjüket hieroglifákkal írták meg..... én meg olvashattam el.
de van mindig néhány, aki kiborul ezektől, mert nem akar olvasni, gondolkozni, inkább vágjak hozzá 50 új szót és bemagolja :-(
juteszembe, tudtad, hogy az egyiptomi macskákra szegényekre lógattak fülbevalót? a fiúk kikérték ezt a fiúmacskák nevében :-D
(aztán majd meglátjuk, mi lesz ezekből a kölykökből 10 év múlva. de most legalább nem utálják az iskolát, és a könyvtár a kedvenc helyük.)

2013.10.25. 19:29:52

Vizualis ember leven en a Visual Dictionaries az az kepes szotarakat tartom nagyszeru segedeszkozoknek nyelvtanulasnal.
www.google.ca/search?q=visual+dictionaries&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OJ1qUoTIJYro2QXN1IGYCA&ved=0CEMQsAQ&biw=1280&bih=585
Sajnos gyakori koltozeseim soran mind elkallodott, pedig volt egy par. Nezegettem ilyen cimszo alatt tabletekre valo app - eket, van sok, de valahogy egy sem az igazi. Nagy elonyuk, hogy a kiejtest is meg lehet veluk tanulni, de vmi hianyzik beloluk. Nem tudom, hogy mi:)

2013.10.25. 19:40:54

@Cascabel:
Peldaul milyen nagyszeru es hasznos lenne egy kepes szotar diggerdrivereknek, amiben kulonbozo nehezgepek lennenek " robbantott kepen ", minden egyes alkatresz pontos megnevezesevel, kiejtesevel, hozzavalo szerszamokkal, stb. Vagy peldaul femmegmunkalo gepek, maro, eszterga, CNC, stb:)
Mindenki gondolja hozza a munkajahoz szukseges szokincset, stb:) Meg prostiknak is lehetne ilyet szerkeszteni, megkonnyitve munkajukat:) Neven nevezve egyes poziturakat, testreszeket:)

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 19:46:07

@Chang Yai:
"de van mindig néhány, aki kiborul ezektől, mert nem akar olvasni, gondolkozni, inkább vágjak hozzá 50 új szót és bemagolja :-("
"(aztán majd meglátjuk, mi lesz ezekből a kölykökből 10 év múlva. de most legalább nem utálják az iskolát, és a könyvtár a kedvenc helyük.)"
+1
Sanszos, hogy a magolós lesz az engedelmes, könnyen vezérelhető, mivel nem gondolkozik, hanem szó szerint betart minden utasítást, emiatt prímán alkalmas arra is, hogy betartassa azokat = előrelép a ranglétrán.
A gondolkozó, kérdező "példányok" problémásak.
Az itthoni tapasztalat ez......
:(

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 19:52:51

@macamuca: gazdag gyerekek mind, a kreatívak és okosak mennek majd Angliába, Amerikába egyetemre, aztán vissza se jönnek, a kis butuskák meg akik mindent bemagoltak, átveszik és csődbe viszik apuka cégét :-)

rezsoatya (törölt) 2013.10.25. 19:56:14

@Cascabel: majdnem, amit mondasz, a Tesz vesz város c könyv nagyon jó nyelvtanulásra... :DDD

kepfeltoltes.hu/view/131025/tesz_vesz_varos_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 20:07:02

@macamuca: nagyon aranyos kis történet.
nem tudom, magyarul hogy mondják, hogy tolerance of ambiguity.
szerintem az egyik kulcsfontosságú dolog a nyelvtanulásban, és szerintem nagyon nagy részben veleszületett, személyiségfüggő.
amikor az ötévesek elkezdenek olvasni tanulni, már akkor látszik. sajnos angolul egész az elejétől van az a szabály, hogy nincs szabály, nem úgy kell kiolvasni a szavakat, ahogy sounding out + blending alapján menne, hanem sight word.
van olyan ötéves, aki mikor ezzel szembesül, megvonja a vállát, és van, aki két hónapra hitetlenkedve bedepizik és bedurcizik, hogy nane, ennyire nem cseszhetek ki vele.
egy csomó kisiskolás egyszerűen a személyiségénél fogva bebaszta volna a cuccot a sarokba, hogy szórakozz a nénikéddel a hülye szabályokkal.
kiskamaszban vagy felnőttben is van, aki befeszít egy present perfecttől, vagy hogy nem ért minden szót, vagy hogy érti a szavakat de együtt nincs értelmük, vagy hogy az újságcímben miért nincs állítmány. aztán van, aki addig csűri-csavarja magában, míg rá nem jön. van, aki meg átugorja, jegeli a témát, amíg nem muszáj mindenképpen szembesülni vele. van, aki megkerüli, de közben a mindenféle körülötte levő kontextuális utalásokból kisakkozza. van, aki ott helyben leragad és addig nem hajlandó egy centit se továbbmenni, amíg valaki meg nem magyarázza neki az utolsó dekáig az egész kérdést.
az a fontos, hogy valamikor tizenéves korában legkésőbb rájöjjön az ember, hogy mi az, ami neki fekszik, milyen módszerekkel fog a lehető legjobban tanulni, mik az erősségei, mik a gyengeségei, ezt hogyan kompenzálja, illetve mikor mire hatékony neki személy szerint ráfeküdni, rágörcsölni, és mikor kell inkább hagyni, hogy nem baj, hogy csak a fele van meg tisztán, miről van szó.

2013.10.25. 20:07:55

@macamuca: @Chang Yai:
Reszletek egy Thomas Szasz interjubol, oktatassal, tudassal kapcsolatban:
A szavazás korlátozása lenne a megoldás? Vagy a szavazók oktatása?
A másodikkal értenék egyet, ez volt a Jeffersoni elképzelés. Az emberek tanítása, nevelése
lehetetlen, nos, ezt én Magyarországon tanultam, most is magyar vagyok. Nem lehet tanítani,
nevelni. Csak tanulni lehet. Ettől beteg az amerikai oktatás, ösztönné kéne tenni az emberek-
ben a tanulást. A tanár vagy a tanulást támogató szakember vagy egy hazug. Amerikában az
az elképzelés, hogy csak akkor lehet valamit megtanulni, ha megtanítják. Miféle hülyeség ez?
Tudsz írni, olvasni, akkor mar egy könyvet is el tudsz olvasni.
A mondás szerint a poroszos oktatás megmondja, hogy mit kell gondolni, az angol -
szász pedig, hogy hogyan kell gondolkodni. Mit gondol erről?
Jó adag igazság van abban, amit mond, igen, az iskolában sokszor tanították nekem, hogy
mit kell gondolni, azonban ha tekintetbe veszi az emberi természetet, vagy legalábbis az én
természetemet, akkor pontosan ez ösztönzött a legjobban arra, hogy önállóan gondolkoz-
zak. Különösen, ha kritikusan gondolkodó szülei vannak az embernek, akik ebben segíte-
nek, és megmondják, hogy a tanárok hazudnak, és hogy általában a hatalom hazudik. Így
kell a gyerekeket nevelni szerintem, ebben a szellemben a hatalommal kapcsolatban, addig,
amíg ki nem derül az ellenkezője. Tudás és hatalom antitézisei és komplementerei egymás-
nak abban az értelemben, hogy ha rendelkezel tudással, akkor nincs szükséged hatalomra.
Ha hatalmad van, akkor definíciószerűen ezzel a tudásod kérdőjeleződik meg. Mert a tudás
önmagában elég. Miért kell ekkor, hogy hatalmad is legyen? Ha tanár vagy, és hatalommal
rendelkezel arra nézve, hogy másokra erőszakolhatsz bizonyos véleményeket, akkor ez
rögtön kérdéseket vet fel. Mint a természettudományban, ha fizikus vagy, és tudod a fény-
sebességet vagy a szén atomsúlyát, minek kell ehhez még hatalom? De ehhez először taní-
tani kell... A hatalom ugyan tanítson, de milyen kontextusban? Mi az, amit tanít a hatalom?
Információt ad át és a tudás elsajátításának eszközeit vagy pedig bizonyos gondolkodás-
módra indoktrinál? Nagyon komor véleményem van az amerikai oktatásról, nagyon komor.

2013.10.25. 20:14:59

@rezsoatya:
Igen, hasonlokra gondoltam, temak, subjectek szerint csoportositva.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 20:19:16

@Cascabel:
Na az nagyon jó lenne.
Itt tanultam meg hogy mi az a dipper meg boom.

2013.10.25. 20:23:27

@Cascabel:
Az akcentussal kapcsolatban: Thomas Szasz - nak eszreveheto akcentusa volt, pedig ugy tudom, 18 eves kora ota elt az USA - ban. Ugyan ez elmondhato a Martians - ekrol is:)
( Szilard Leo, Teller Ede, Karman Todor, Neumann Janos )

2013.10.25. 20:28:09

@Cascabel: ezen a blogon kivul sehol nem talakoztam IRL az akcentussal, mint temaval. Itt viszont kb hetente-kethetente tema, mintha ez egy atlagembernek a karrierjebe tenyelegesen beleszolna (szineszek, radio bemondok kivetelevel).

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 20:33:05

@nyuszigonosz: A kommentedet akartam vele kiegesziteni, nem neked javasolni.

2013.10.25. 20:34:27

@Cascabel:
A lenyeg kimaradt:
" Who gives a flying f about notable accents " :)
copyright: cascabel:)
(vagy a notable helyett noticeable lenne a helyesebb?)
Please help!! :)

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 20:44:33

@Chang Yai:
"egy csomó kisiskolás egyszerűen a személyiségénél fogva bebaszta volna a cuccot a sarokba, hogy szórakozz a nénikéddel a hülye szabályokkal."
:DD Jogosan :DD
Lányomnál kb az is belejátszott abba, hogy másként reagált, hogy egyrészt ő maga választotta az újságot (innentől viszont kereste és gyűjtötte...újabb lap volt, amit meg kellett venni, de nem bántam...), és be kellett volna ismerni, hogy figyelmetlen volt (ahogyan én is az voltam), másrészt egyfajta dac is volt benne: nehogy már kicsesszen vele egy nyavalyás újság és ne tudja elolvasni, ami benne van! Otthoni szótár híján (utóbb az is lett) a könyvtár segített, így "legyőzte" az újságot :)))
No és Csőrike is érdekes volt... :DD
De az biztos, hogy tényleg erősen személyiségfüggő, hogy ki hogyan reagál 1-1 történésre-helyzetre...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 20:45:02

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/131025/2013-02-28_205233_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A mai poszthoz nem szólok hozzá.
Nekem ez teljes sötétség.

Többen panaszkodnak hogy írnak valami hosszút és elveszik.
A telefonon nálam is előfordul ott nem ehet mit tenni.
Gépen van mikor megírom Wordban és átmásolom. Ezt hosszú írásoknál alkalmazom.
Jó megoldás amit mindig csinálok hogy megírom itt aztán jobb gomb kijelölés mentés aztán elküldöm.
Ha beüt a gebasz akkor beillesztem és küldöm megint.
Gyorsabb mint a Wordból áthozni.

Más.
Mi a faszért nem jegyzi meg a Chrom a jelszavakat?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 20:47:05

@charlieharper:
Haggyadmá' én az identitás szótól kapok arcidegrángást.
Már jobban utálom mint a túró rudit.

2013.10.25. 20:50:40

@diggerdriver:
No no!!! :)
Amikor meg otthon eltem es dolgoztam a geofizikanal, minden honap elso hetfojen " identitast " kellett mernunk, az az a muszerek egyuttfutasat.:)
Az identitas merheto valami:)

2013.10.25. 20:51:01

@diggerdriver: az a masik. Akcentus es identitas. Ennel mar csak a vyerek identitasa nagyobb dilemma. Ilyeneken hisztizni, a drama queenek szoktak.

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 20:53:30

@rezsoatya:
Jóóóó :))))
Van még? :))

@charlieharper:
Akcentus: csakis a tökéletes (=akcentus-mentes) beszéd az elfogadható, a jó, ha van akcentus, akkor gyenge, max közepes a nyelvtudás. Kb ez lehet az indoka annak, ha valaki eme állásponton van, függetlenül attól, hogy saját tudása milyen.
És nehéz eldönteni (szerintem), hogy melyik a rosszabb: ha akcentusmentesen beszél az emellett érvelő, ezért várja el ezt a szintet ("ha én tudom, akkor más is megtanulhatja"), vagy ha akcentusa van, de ez olymértékben zavarja, hogy emiatt saját tudását is leminősíti (ezzel saját képességeit=önmagát is...)...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 20:55:38

@charlieharper: Neked korlatozza a munkadat? :)))
Kulonben miota nezem a BBC-t nagyjabol tojok az akcentusra (probalom jol kiejteni a szavakat azert). Furcsa mod hosszu intrjukat is keszitenek akcentusos emberekkel, de senkit sem zavar. Nem anyanyelvi = az akcentusa elfogadott, ha az angoloknak jo igy, akkor miert zavar minket? Kulonben meg ugyis javul idovel a helyzet, meg persze lehet elonyos a fejlesztese, de foldi halandonak nem fugg a karrierje rajta. /Azert figyelni kell, mert multkor tizszer elmondva sem ertettuk spanyol akcentussal a dzsunk szot. Utan akiderult, hogy a young volt az :DDDDDDDDDDD/

2013.10.25. 20:56:12

@Cascabel:
Az elektromagneses terero 3 komponenset ( Hx, Hy es Hz) es az elektromos ter ket komponenset ( Ex, Ey ) :))))) Mindezeket kulonbozo frekvenciakon: 0.1 Hz, 1.0 Hz, 10 Hz
Good ol' days!!!

2013.10.25. 20:56:24

@macamuca: akinek ez a legnagyobb problemaja, az egy boldog ember

nyuszigonosz 2013.10.25. 20:57:26

@Mr. Long [wannabe Briton]: És jól tetted, mert nekem nem jutott eszembe. :-)

TilosazA (UK) 2013.10.25. 20:58:54

@macamuca: Szerintem az akcentus akkor zavaró, ha nem értik meg az emberek amit mondani akarsz. Engem is zavar, hogy egyelőre képtelen vagyok kimondani ezt a th-hangot vagy mit (pl. three), de általában megértik a szövegkörnyezetből, hogy nem a fára gondolok... Ezek után már annyira nem zavar.
Egyébként egyik nap egy Kenyában született hindu férfi tartott előadást nekünk a hinduizmusról, és olyan erős akcentusa volt, mint egy kezdő tanulónak kb. otthon Mo-n. 46 éve él Angliában. Szerintem az égvilágon senkit nem zavar, mert tökéletesen érteni amit mondani akar.

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 21:00:31

@diggerdriver:
"Már jobban utálom mint a túró rudit."
No para, Te megkapod akkor az original ungariska letscho-t, valódi házitéé'föllel. Esetleg pörkü'űttet, nokedlivel.
Válogathacc.
No para.
Peace.
:))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:03:06

@Cascabel:
igen az én identitásom is mérhető.
Hosszmértékkel és átmérőben:))))))))))

nyuszigonosz 2013.10.25. 21:05:15

@Mr. Long [wannabe Briton]: Egy akcentus megléte szerintem nem jelent problémát. Söt, sokszor akár elönyt. :-))

2013.10.25. 21:05:48

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Sokan igy vannak, voltak es lesznek is a th - el:) Majd elmulik ez a thphobia is idovel. Rajossz, hogy nincs jelentosege:) Vannak annal sokkal fontosabb dolgok is az eletben:)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 21:09:29

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Nekem multkor kollegam nem ertette, hogy miert usznak baranyok a Temzen...

BTBTBT 2013.10.25. 21:11:31

Ma csak belenéztem a kommentekbe, mert ez a nyelvi téma már kezd lerágott csont lenni, de emellett valahogy nem bzrtam elmenni:

@macamuca:
"ha van akcentus, akkor gyenge, max közepes a nyelvtudás"
Mi köze van az akcentusnak a nyelvtudáshoz és annak szintjéhez?

2013.10.25. 21:11:44

@diggerdriver:
You are a dirty old man!!! :))))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 21:15:03

@Babette_:
Hatvállra ;)

Miert, miota szamit kulon orszagnak California?

2013.10.25. 21:16:05

UK lakok figyelem (Kiveve Skocia!), allitolag hurrikan-feleseg jon vasarnap este. Elokeszulni!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:16:22

Hogy rövidre zárjuk a dolgot, a lőtéri kutyát nem érdekli az identitás, a gyerek identitása, meg az akcentus.

nyuszigonosz 2013.10.25. 21:17:24

@Barátusz: Én sem akartam hozzászólni eredetileg, mert nagyon lerágott csont már ez, aztán mégis bele kellett beszélnem.:-))

Amúgy kiváncsi vagyok, mi hosszút ír majd macamuca a kérdésedre. Szerintem az akcentusnak a nyelvtudás szintjéhez a világon semmi köze nincsen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:17:58

@charlieharper:
Köszi. Betárazok némi sört.
Abból baj nem lehet:)))))))))))))

2013.10.25. 21:21:15

@diggerdriver:
Off:
Megmondod vegul is hogy mere voltal katona? :))))
Termeszetesen ha nem hádititok:) Komolyan erdekel az a negyedik ua. raktar:) Lehet privateban is:)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 21:22:46

@charlieharper: Hehe! Reggel megyek a Peak District-be kirandulni.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:24:01

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Szerintem ha Mo-on egy külföldi magyarul beszél, akkor senkit nem zavar az akcentusa. Ugyan igy, ha randomorszägban randomnyelven beszél randomember, akkor az akcentus az ottaniakat nem szokta zavarni...ellenben randomember randomtärsait. :-)
És ez megvan: törtitri (33) :-) (ez / ehhez hasonloan ejtve ällitolag törökül jelent is vmit...)

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 21:26:08

@Barátusz:
@nyuszigonosz:
"Mi köze van az akcentusnak a nyelvtudáshoz és annak szintjéhez?"

Semmi.
Az idézett komment következő mondata: "Kb ez lehet az indoka annak, ha valaki eme állásponton van, függetlenül attól, hogy saját tudása milyen."
Vagyis nem az én véleményem ez, hanem azoké (vagy feltehetőleg efféle véleményen vannak), akik feszt az akcentus-témát feszgetik.
:))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:27:54

@charlieharper: Az ok, hogy hazatér az asszony, de ez miért baj a többi Angliäban lakonak? :-)))))

BTBTBT 2013.10.25. 21:29:25

@nyuszigonosz:
Meglátjuk, hogy mennyit ír. Egyébként okosakat szokott.
A kettőnek semmi köze egymáashoz. Már az akcentusnak meg a tudásnak.

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Köszönjük, randomcica. :)))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:30:53

@Barátusz: Lätom, random be is kellett szolni! :-)))))

BTBTBT 2013.10.25. 21:30:59

@charlieharper:
Hurrikán-feleség? :)
Jó, tudom, hogy igazából "féleség".
Amilyen jó idő van errefelé (ma 20 fok, napsütés!), akár egy hurrikán is jöhetne. Nem számít.

@macamuca:
Oké. Köszi. :)

BTBTBT 2013.10.25. 21:32:05

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Bagoly mondja verébnek? :)))
("Te ilyen kis alacsonyka vagy?")

2013.10.25. 21:32:48

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
törtitri : ezt "nalunk" sokan mar csak töritri - nek ejtjuk:) ( az elso t nelkul ) Es erdekes, legtobben megertik:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:39:05

@Barátusz: Lätom, mély nyomot hagyott benned...magassarkuval még korrigälhatod! :-))))
@Cascabel: Törökök röhögtek mindig, mert ällitolag ez önkielégitést jelent igy kiejtve törökül.

rezsoatya (törölt) 2013.10.25. 21:39:36

@diggerdriver: talán be kéne állítani... sólet? :D

2013.10.25. 21:40:58

@Barátusz:
" Amilyen jó idő van errefelé (ma 20 fok, napsütés!), akár egy hurrikán is jöhetne. Nem számít. "
Nalunk a Sziklas - hegyseg toveben most +10C van, du fel 2 fele.
Hajnal 4 - kor, mikor mentem lefekudni, +17C volt!!!!!! A fene se erti Mother Nature - t:) Szorakozik? Unja magat? Ja, most jut eszembe, olvastam, hogy a partra vetett hatalmas oarfishek Kaliforniaban a Big One kozeledtet jelzik. Hmmm. Legalabb lesz munka:) Ujjaepites:)) ( es meg en nem vagyok gonosz) :(((((

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:42:56

@Barátusz: Nälunk kb 2hete beköszöntött a ködös évszak. Jol néz ki, amikor ezerrel napsütés, és a föld fölött kb 1m-re ködfelhö...ez kb következö nyärig igy lesz.

BTBTBT 2013.10.25. 21:43:09

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Dehogy hagyott bennem mély nyomot. Csak te is beszóltál.
Neked alacsony a 170, nem nekem. A magassarkút meg kend a hajadra. :)))

@Cascabel:
Ez nem az USA-kiejtése a 33-nak? Mert ott szokás olyan "r"-esen mondani a szavakat.
Egyébként ezt a számot én is úgy ejtem, ahogy leírtad.

2013.10.25. 21:44:21

@Cascabel: le kell mennem a kikotobe megkerdezni mit tudok csinalni a hajoval. Nem tudom hogy fogja viselni a 80m/hr szelet :((

2013.10.25. 21:45:04

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Vannak ilyen magikus szamok:) Pl. a sixtyeight:) Vagy Mexikoban a cuarenta uno (41), ami homosexualist jelent :)

BTBTBT 2013.10.25. 21:45:23

@Cascabel:
De ahhoz, hogy legyen munka, előbb be kéne kapcsolni a telefonodat, nem? Vagy már be van? :)

Itt eszméletlen jó az ősz, és remélem, hogy nem lesz olyan hideg tél, mint a tavalyi. Ami egyébként kivételes, mert a tél is enyhe szokott lenni.

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Rossz országban élsz. Még van idő a váltásra. :)))

2013.10.25. 21:48:22

@Barátusz:
Kanadaban is sokan igy ejtik, t nelkul, de az r - t nem porgetik.
A 20 - at pedig igy: toni ( rovid o - val )

2013.10.25. 21:51:02

@Mr. Long [wannabe Briton]: akkor nezd mar meg a foldemet, amit vettem, hogy milyen!

2013.10.25. 21:55:28

@charlieharper:
Huuu, egy olyan szel csunya dolgot tud muvelni:( Amikor a Szigeten laktam, lattam partra vetett vagy elszabadult hajokat egy kiados szelvihar utan. Me'g a fedett marinakban is kart tett neha a szel. Gondolom, egy 2 - 300 kg-os anchor segithetne, dupla vagy tripla kotelzettel. Bar en laikus vagyok ebben a temaban.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 21:55:33

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Vagy a 36, többen a "szörti" helyett "dörti"-t mondanak. És így egyben úgy hangzik mintha azt mondaná dirty sex.... :))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:56:59

@rezsoatya:
Mindenhol be van állítva hogy jegyezze meg a jelszót de elfelejti.

2013.10.25. 21:59:02

@diggerdriver: a fiad pornozik mikor nem vagy otthon delutan es mindent torol maga utan, teljes history, cookies, stb torles. Igy nincs benne mire estere a gepedhez ulsz.

BTBTBT 2013.10.25. 21:59:13

@Cascabel:
Önmagában a twenty-t "tveni"-nek ejtem. Viszont ha huszonvalahányról van szó, akkor hol "tventi"-t, hol "tveni"-t használok. Így esik jól.

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Eh,...what's on your mind? :)

2013.10.25. 22:00:43

@diggerdriver:
Thx:) Gondoltam:) Sokat hallottam rola apamtol anno, jart oda sokat a 60 -as 70 -es evekben. Tatahoz tartozott vagy a HM - hez? Hallottal akkor Tarna...a - rol is biztosan ? En ott nottem fel.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 22:00:46

@Barátusz: Ártatlan vagyok kérem. :))

2013.10.25. 22:02:39

@Barátusz:
" tonitu " peldaul, ecceru, simple:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 22:04:23

@Barátusz: Én a läbaimra szoktam fölhuzni. :-)
És nem költözöm önszäntambol sehovä!

BTBTBT 2013.10.25. 22:05:53

@Cascabel:
"Tarna...a"
Ott voltam gyerekkoromban nyári táborban.

Az nálam "tvenitú" vagy "tventitú", attól függően, hogy kivel beszélek. Művelttel vagy kevésbé művelttel, ugyanis automatikusan szókincset váltok a különböző helyzetekben.

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Hogy is gondolhatnék mást? :)))

2013.10.25. 22:07:24

@Mr. Long [wannabe Briton]: bocs, azt hittem lake district a scottish borders resznel

2013.10.25. 22:07:45

@Barátusz:
Be volt a telefonom kapcsolva es egy jo haverom hivott, azt hittem, beszelgetni akar, erre munkat ajanlott. Jo penzert, jo bandaval, regi ismerosok a Bow Towerbol, hetfon kezdek:(

BTBTBT 2013.10.25. 22:09:46

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Ezúttal kivételt tehetsz, és a magassarkút, amit tőlem kapsz, kenheted a hajadra. :)

Miért? Erővel kell téged átvontatni egy másik országba?

@Cascabel:
"Azért vannak a jóbarátok..."
De legalább kipihenten állhatsz neki dolgozni. Már ha az vígasz neked.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 22:12:58

@Cascabel: Ha egyre gondolunk, akkor van onnan egy baratom. /Koszi a linket, amit kuldtel!/

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 22:15:18

@charlieharper:
Könnyen lehet, mindig itt lebzsel mikor válogatom az aznapi avatarokat:))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 22:18:51

@Cascabel:
Ja. A HM-hez tartozott.
Miután leszereltem utána tört ki a botrány hogy vagonszámra lopták az üzemanyagot a tábornokok. Le is csuktak néhányat.
Volt egy külön laktanya a laktanyán belül ott G anyagot tároltak.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 22:25:53

@Barátusz: Marcipänbol lesz? :-)
"Miért? Erővel kell téged átvontatni egy másik országba?" Hät kb.
Sehol sincs manapsäg jo ajänlat. Vagyis lenne, de az nem nönek valo. Egyik ismerösünk (barätunk) aranybänyänäl van. 100ember a keze alatt, gépfegyveres örök, eksön. Neki ez kellett. Én az ilyenekhez mär öreg vagyok. Meg lusta is. :-)
Bär tegnap ugy fölhuztak, hogy erösen kellett a bankszämlämra koncenträlni (pontosan rajta van a fizetés 25.-én).

2013.10.25. 22:26:46

@Barátusz:
" Ott voltam gyerekkoromban nyári táborban."
Es hogy tetszett a falu, a kornyek? A laktanyat lattad? Ott laktam benn 63-tol 76 - ig. Pont ma olvasgattam a templomarol, mert vmi " szikra " pattant az agyamban:) Lattam ma egy kis filmreszletet a Dunaworld- on Anton Gaudirol, a Sagrada Familia tervezojerol. Abban emlitettek, hogy ha egy templom kulso falaba kb. 3 m magasan egy csikot epitenek, azt jelenti, hogy fejedelmi temetkezohely is. Igy van a T - I templom fala is epitve, jol emlekeztem! No, de nem untatom a Nagyerdemut:)

2013.10.25. 22:31:49

@Barátusz:
Meg ramfert volna 2 het pihenes ill olvasas, a magammal hozott ujsagkotegeket es sok konyvet nem volt idom at sem nezni :) A munka sem art azert, kicsit tulkoltekeztem otthon, varatlan kiadasaim voltak. Most kezdhetem ujra a gyujtogetest:( Kezdem unni:)))

2013.10.25. 22:34:24

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Szivesen:) Hasznalhato legalabb? Emlits meg az ismerosodnek:) Kis falu, mindenki ismer mindenkit:) Csak a jot hidd el rolam, a tobbi kitalacio:)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 22:39:33

@Cascabel: Nem probaltam, mert nem akarunk magyar adast nezni. :) De elrakom kesobbre, amikor a beilleszkedes kovetkezo fazisaba lepek es minden jobb lesz, ami magyar :D
Majd megkerdezem, gondolom eleg lesz annyit mondani, hogy valaki, aki dobbantott. Az elmondasa alapjan kis falu, ugyhogy biztos tudnak mindent, illetve meg tobbet :D

BTBTBT 2013.10.25. 23:01:28

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
A kedvedért abból. :)))

Nem nőnek való? Nem tetszett az utóbbi években egy kicsit elpuhulni? :)
Biztosan van hely angol kaszinóban is, ha nem akarsz a tengerentúlra menni.

@Cascabel:
7 évesen voltam ott táborban, az éjszakai akadályversenyhez elég bátornak éreztem magamat, de jó, ha egyszer-kétszer bementünk a faluba. Sajnos ebből nem emlékszem semmire.
Viszont ott, a tábori vetítőben láttam életemben először "A Birodalom visszavág"-ot. :)

Az egy dolog, hogy dolgozni kell, de szerencsére nem keresel rosszul. Tehát nyilván érdemes is.
Könyvből én is mindig többet hozok, mint amennyit el tudok olvasni. Apám szokott cikizni, hogy "na, megint könyvvel van teli a bőröndöd". :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 23:10:09

@Barátusz: Köszi! :-)
Igen, elpuhultam, öregszem stb. Söt, hogy témänäl maradjunk, az angolul tudäsomat is elhagytam valahol. :-)
Mondom, nem fizetnek annyira jol, hogy megérje. És nincs kedvem a 10en egy lakäsban-hoz sem. :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.26. 01:57:44

@jewel79bp: azert van annyi skot meg indiai helpdeskes. Na ne hulyeskedj mar.

"Szerintem csak hallás után, felnőtt korban, nyelvtani alapok nélkül nem lehet tökéletesen/felsőfokon megtanulni egy nyelvet. (És ebben értek egyet a poszt írójával, hogy az emberre nem ragad a nyelv külföldön sem, ott is tanulni kell)."

Szerintem meg lehet, pl:

"Here is the thing, it’s only picked up because a developed economy was hit. No one gives half a crap about the fact that 6,000 kids die in India due to hunger. A day. It’s just India, it’s a country with small impact on the western world. Kids die. More will be born. Who cares. Kids die in Africa, too, nobody rushes to the Red Cross to donate $10 for milk to save those lives.

Deaths in a less important country don’t make for a good headline. How would this look, ’6,000 Died to Hunger in India. Again.’, repeated every day. It happens continuously. It happens without news headlines and it doesn’t thrill anyone except for the very few dedicated people who do give a rats ass about things other than what newspapers shove into their faces.

I don’t pretend to be such a great humanitarian. I’m not. I don’t have much myself, and even if I did, I’d probably try and help my local community instead, because goodness knows problems are everywhere.

I’d love if these people just stopped pretending they’re so supportive towards victims of the tragic earthquake, because they don’t really care. If you haven’t been acting like a smug, take this pat on the back because you deserve it.

For those who can’t read between the lines. Before you go and comment on how heartless I am, please try and understand my point. I believe what happened to the Japanese people is devastating and its magnitude can’t be comprehended with our flawed human understanding. What goes on in the global media, however, is sickening. It’s as if it was the only issue in the world right now. It’s not."

Ez az ember nyelvtankonyvbol, hanem filmekbol, jatekokbol es konyvekbol tanult, nem a nyelvtant tanulta meg, ha igy lenne, akkor kenne vagna, mi miert van igy, ( bar csodalkoznek ha te fel tudnad sorolni hirtelen az osszes visszahato, vonatkozo, es egyeb nevmast magyarul) , hanem azt mondja, ezt igy szokas, igy esik be a lyukba, ilyen minta illik ra. Pont ahogy a gyerek tanul.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.10.26. 04:52:23

@Evain: "Az is eltartott egy darabig, míg rájöttem, hogy az ansjovis az a szardella. :D "

Ez tok jo, vajon melyik nyelvbol eredhet a nev? Ugyanis angolul meg anchovies:))

jewel79bp 2013.10.26. 07:36:44

@tildy:): azok a nagy előítéleteitek... Helpdesk... Tudod, én helpdeskes vagyok, Hollandiában. Nem egy multinál, hanem egy vidéki, állati takarmányt szállítmányozó cégnél. A kuncsaftok holland vidéki gazdálkodók. Nekik segítek, tudod, helpdesk, hogy milyen tápot vegyenek a szarvasmarháknak, hány mázsát szállítsunk, stb. Na, ott próbálná meg valaki az angol vagy az indiai akcentust... A világban nem csak a nagyvárosok és a multikulti létezik ám, nagyon sokan élünk vidéken, ahol még az oly fejlett Hollandiában sem beszél mindenki idegen nyelveket. Vagy épp nem is akarnak, és amúgy se szeretik nagyon a külföldieket, maximum zöldségszedő idénymunkásnak. Ez nem a frivol-bájos Amszterdam, hanem a fapapucsos búrok világa. És ahhoz, hogy ők befogadjanak, baromira máshogy kell ám viselkedni, mint ahogy ti elképzelitek...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.26. 08:09:07

@jewel79bp: en ezt el tudom kepzelni, angol nyelvteruleten viszont abszolut nem elkepzelhetetlen magyarorszagi, indiai , vagy skot helpdesk, a maguk sajat "akcentusaval" , dialectjevel. Akar banki, akar mobilszolgaltatoi helpdesk.

A hozzaszolasom tobbi reszere esetleg reakcio?

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.26. 08:55:05

@diggerdriver: hát a kúrás. mert azt mondtad kúrva jól éreznéd magad;P

Fekete Pestis 2013.10.26. 10:31:00

@jewel79bp:

Hát nem tudom, a multkor felhívtam az AmEx helpdeskjét (nullahuszas, tehát elvileg AMS-i szám). Arra a következtetésre jutottam, hogy vlsz. Banglore-ban is beszélnek hollandul ;)
A holland szvsz viszonylag könnyen tanulható. Nem egy ördöglakat nyelv, a kiejtése sem túl bonyolult.

És hollandul is lehet mondani, hogy "kúrmány" (=roverheid) meg lárifári (=larikoek). Az egyetlen NyEu-i nyelv, amit viszonylag jól beszélek.

élhetetlen 2013.10.26. 13:37:28

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Primitív ötlet, de próbáld meg. Írd szövegszerkesztőbe, és ha kész, vágd be. Így, ha eltűnik, ismételhető, ráadásul, ha pl. válaszolsz valakinek, írás közben még rá tudsz nézni arra, amire válaszolsz, nem kell mászkálni a több száz komment között. Üdv.

élhetetlen 2013.10.26. 13:37:41

@nigara: Szeretem a nyarat. Szeretek egy lányt. Eszek egy lángost. Most megeszem az ebédemet. (és aki azt mondja, hogy eszem egy lángost, mert ugy érzi, az elegánsabban hangzik). Szerinted a magyarok hány százaléka tudja, hogy mitől k, mitől m? Keverik is. Ettől még megértik egymást. Olvasod a kommenteket, hányszor találkoztál „ megtudnám tanulni” szerű mondatokkal? Jó tudni a nyelvtant, jó lenne, ha mindenki tudná, De egy külföldön élő, ha csak ezt nem tudja, az nem tragédia. Gondolom, így értendő a nem fontos.

uluk4i 2013.10.26. 22:19:27

@jewel79bp: azert a nyelvtanfolyamon kivul sokat lehet tenni, hogy ragadjon a nyelv, pl. radiot hallgatni, tevet nezni, egyszerubb helyzetekben hasznalni, helyi Metro ujsagot csak ugy atlapozni, stb. En igy szedtem fel a franciat harom ev alatt tuheto szintre, most a hollanddal probalom ugyanezt :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.28. 11:11:30

@Don Kartasch: nem plusz egy, hanem plusz ezer...
Bahh, na látom, nem csak engem idegesít.Másik ugyanilyen téma a skandináv állandó sötétség.A fejében, annak aki ilyet mond...

marczy 2013.11.05. 13:47:47

@élhetetlen: Beszédben keverik, írásban egészen biztos, hogy nem. Ez a nyelvbotlás egy formája, a szerkezetkeveredés. Amikor elkezded mondani A-t, aztán mégis B irányba folytatod a mondandódat, de már a B irány szempontjából hibás ragozású állítmányt kimondtad.

marczy 2013.11.05. 13:47:51

@macamuca: Kéremszépen, Németországban tudok olyan _teljesen német_ emberről, aki 10 évet élt Magyarországon, nyelvtanilag tökéletesen beszél magyarul, de őrült erős akcentussal. Én nem hiszem, hogy ettől ő rosszabb ember lenne Magyarországon, ha visszajön, mert magyar ember számára tökéletesen érthetően ki tudja fejezni magát. És még csak azt sem gondolná senki sem, hogy rosszul beszél magyarul, mert bármiről el lehetett vele beszélgetni.

marczy 2013.11.05. 13:47:53

@Fekete Pestis: Lehet, meg németül is, "lárifári" = "papperlapap"

marczy 2013.11.05. 13:47:58

@diggerdriver: Nekem szerencsém volt, mert az angollal és a franciával is a kiejtés/helyesírás szintjén elég jól elboldogultam, de ez azért volt, mert én jó voltam/vagyok abban a bizonyos "szóképes" olvasásban, ami a történeti alapú helyesírással bíró nyelvek esetén, amilyen az angol és a francia, alapvető fontosságú. A testvérem nem volt ennyire szerencsés, ő rengeteget szenvedett a "nem úgy írjuk, ahogy mondjuk" típusú dolgokkal, ideértve az idegen nyelveket is.

Azért tudjon a gyerek helyesen írni, ne tagadjunk meg tőle olyasmit, amit megadhatunk neki, főleg ha az egy nyelv, ideértve az írott nyelvi kompetenciát is. Még az is lehet, hogy a magyartudásával pénzt fog keresni. A kellően "egzotikus" nyelvek esetén SEM lehet tudni, mikor van szükség olyan emberre, aki azt beszéli. Ismerek, ismertem olyan hollandot, nem is egyet, aki tökéletesen tud magyarul. Hollandiában gyakori, hogy ún. "kis" nyelvet is tanulnak a diákok, és a magyar is elég jó helyzetben van arrafelé.
Az urdu-norvég, arab-norvég, magyar-norvég kétnyelvűség esetén sem lehet tudni előre, mikor fog érni valamit. Megtörtént eset, hogy egy szlovák és egy román kínjában magyarul szólalt meg, mert csak ezen a nyelven értették meg egymást.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása