oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. október 25. 06:46,  Mi az a piggvar és a kveite? 265 komment

2013. október 25. 06:46 Határátkelő

Mi az a piggvar és a kveite?

Ma folytatjuk a nyelv és a külföldi élet kapcsolatáról szóló sorozatot, amelyben ezúttal a norvégiai országfelelős, Jegesmedve írja le tapasztalatait. Ami nem csekélység, hiszen kilenc éve él Norvégiában, és lassan a gyermekei is abba a korba érnek, amikor felmerül az „írjon-e magyarul" kérdése. (A sorozat korábbi részeit itt olvashatod el.)

billentyűzet nyelvek.jpg

„Szerintem a nyelvtudás és befogadás nagyban függ a körülményektől. Ami engem illet, én a feleségemmel együtt jöttem ki, azaz magyar párom van. Magyar weboldalakat is ugyanúgy olvasok, magyar tévécsatornákat nézünk, és napi kapcsolatban vagyok néhány magyar barátommal.

A munkahelyemen az angol és a norvég nyelvet használják, használom. Lassan kilenc éve élünk kint.

Új szavak, kifejezések bekerülése

Előfordul, hogy beépül a nyelvhasználatba, elsősorban olyasmi, ami kifejezetten helyi dolog, azaz nem igazán létezik Magyarországon, vagy ha igen, akkor nem nagyon használjuk.

Ilyenek mondjuk a halak nevei, hiszen isten se tudja kapásból, hogy akkor most a rødspette, a piggvar és a kveite micsoda magyarul. Mindhárom „lepényhal" kategória (amúgy: óriás laposhal, nagy rombuszhal, és sima lepényhal). De például a füstölt lazac megmarad füstölt lazacnak.

Piggvar.JPGA piggvar...

Lakáshitelt is itt vettünk fel, ezért nem tudom, hogyan hívják otthon az itt elérhető két hitel közül a másodikat. Az első az annuitásos, amikor a kamat - tőketörlesztés arány változik, a második viszont az, amikor a fix tőketörlesztéshez jön a változó kamat és nem is érdekelt eléggé, hogy megnézzem.

A beszélt nyelv keveredése

Nagyon ritkán fordul csak elő, általában extra hosszú és / vagy fárasztó munkanap után, hogy véletlenül angolul vagy norvégul szólok a feleségemhez. Ilyenkor is kb. az első szó után leesik, hogy valami nem stimmel. :)

Keveredési gondom egyébként nincsen (kivéve, amit írtam fent, például a halnevekkel, de az direkt van, nem tudom őket magyarul) a magyar-norvég, magyar-angol viszonylatban.

Más a helyzet a norvég-német kapcsán, a norvég szinte teljesen elrontotta a némettudásomat, mert nagyon hasonló a két nyelv. Ezért németül továbbra is majdnem tökéletesen értek mindent, de beszélni csak valamilyen kevert námet norvégül tudok.

Megjegyzéseket eddig még nem kaptam, pontosabban igen, de arra, hogy milyen jó, hogy ennyi idő után sem próbálok összeszedni valami akcentust, vagy keresni a szavakat. Sok embernek rossz tapasztalata van a 2-3 év után már „oohh, wie sagt man" típusú emberekkel.

A gyerekek

A gyerekek esetében a helyesírást nem tartom kulcsfontosságúnak. A legidősebb gyerekem 3,5 éves, ezért egyelőre csak elméleti síkon beszélünk ezekről.

Olvasni, írni természetesen meg kell tanulniuk magyarul, de nem cél, hogy annyira erőltessem, hogy ne érezzék itthon magukat. Ők itt születtek és itt is fogunk élni velük.

Itthon csak magyarul beszélünk velük, a kortársaik között normális ütemben sajátítják el a norvégot az óvodában. A gyerekeken hallani, ahogy teljesen helyesen hangsúlyoznak az idegen nyelven, náluk már valószínűleg nem lehet majd megmondani, hogy a szüleik nem norvégok voltak.

Az én nyelvtudásom

Lassan egy évtized elteltével már eléggé folyékonyan beszélek. Néhány rövid tanfolyamra elmentem az elején, de többet segített, hogy angolul és németül is beszélek.

A beilleszkedés szempontjából fontos, hogy elsajátítsd a nyelvet. A munkahelyen nem jelent gondot, ha nem beszélsz (legalábbis az enyémen), de örülnek neki, ha igen, plusz viccelődni is norvégul fognak, szóval neked is jobb, ha bírod a nyelvet.

A harmadik nyelv használatával gyakorlatilag hangsúlyozod, hogy te külföldi vagy, ami néhány éves, zárt végű tartózkodásnál szerintem teljesen rendben is van. Ha viszont letelepedni akarsz, akkor meg kell tanulnod a helyi nyelvet.

Szerintem mese, hogy az emberre szinte ráragad a nyelv külföldön, hosszú évekig eltart, amíg normálisan tudsz beszélni, és akkor is hallani fogják rajtad életed végéig, hogy külföldi vagy."

A kommentelési szabályokról ide kattintva olvashatsz.

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: sorozat identitás nyelv Norvégia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr175597289

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Első lépések bécsi kiköltözéskor 2013.10.25. 22:25:13

Ha az ember úgy dönt, hogy egy másik országba költözik, bizony sok nehézséggel kell számolnia... Nem akarok elijeszteni senkit, félreértés ne essék, csak a tömény rózsaszín ködöt egy kicsit széjjelebb oszlatni a szemek előtt.  Foto: Universität W...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dragonlady (Bp, Hun) 2013.10.25. 20:07:02

@macamuca: nagyon aranyos kis történet.
nem tudom, magyarul hogy mondják, hogy tolerance of ambiguity.
szerintem az egyik kulcsfontosságú dolog a nyelvtanulásban, és szerintem nagyon nagy részben veleszületett, személyiségfüggő.
amikor az ötévesek elkezdenek olvasni tanulni, már akkor látszik. sajnos angolul egész az elejétől van az a szabály, hogy nincs szabály, nem úgy kell kiolvasni a szavakat, ahogy sounding out + blending alapján menne, hanem sight word.
van olyan ötéves, aki mikor ezzel szembesül, megvonja a vállát, és van, aki két hónapra hitetlenkedve bedepizik és bedurcizik, hogy nane, ennyire nem cseszhetek ki vele.
egy csomó kisiskolás egyszerűen a személyiségénél fogva bebaszta volna a cuccot a sarokba, hogy szórakozz a nénikéddel a hülye szabályokkal.
kiskamaszban vagy felnőttben is van, aki befeszít egy present perfecttől, vagy hogy nem ért minden szót, vagy hogy érti a szavakat de együtt nincs értelmük, vagy hogy az újságcímben miért nincs állítmány. aztán van, aki addig csűri-csavarja magában, míg rá nem jön. van, aki meg átugorja, jegeli a témát, amíg nem muszáj mindenképpen szembesülni vele. van, aki megkerüli, de közben a mindenféle körülötte levő kontextuális utalásokból kisakkozza. van, aki ott helyben leragad és addig nem hajlandó egy centit se továbbmenni, amíg valaki meg nem magyarázza neki az utolsó dekáig az egész kérdést.
az a fontos, hogy valamikor tizenéves korában legkésőbb rájöjjön az ember, hogy mi az, ami neki fekszik, milyen módszerekkel fog a lehető legjobban tanulni, mik az erősségei, mik a gyengeségei, ezt hogyan kompenzálja, illetve mikor mire hatékony neki személy szerint ráfeküdni, rágörcsölni, és mikor kell inkább hagyni, hogy nem baj, hogy csak a fele van meg tisztán, miről van szó.

2013.10.25. 20:07:55

@macamuca: @Chang Yai:
Reszletek egy Thomas Szasz interjubol, oktatassal, tudassal kapcsolatban:
A szavazás korlátozása lenne a megoldás? Vagy a szavazók oktatása?
A másodikkal értenék egyet, ez volt a Jeffersoni elképzelés. Az emberek tanítása, nevelése
lehetetlen, nos, ezt én Magyarországon tanultam, most is magyar vagyok. Nem lehet tanítani,
nevelni. Csak tanulni lehet. Ettől beteg az amerikai oktatás, ösztönné kéne tenni az emberek-
ben a tanulást. A tanár vagy a tanulást támogató szakember vagy egy hazug. Amerikában az
az elképzelés, hogy csak akkor lehet valamit megtanulni, ha megtanítják. Miféle hülyeség ez?
Tudsz írni, olvasni, akkor mar egy könyvet is el tudsz olvasni.
A mondás szerint a poroszos oktatás megmondja, hogy mit kell gondolni, az angol -
szász pedig, hogy hogyan kell gondolkodni. Mit gondol erről?
Jó adag igazság van abban, amit mond, igen, az iskolában sokszor tanították nekem, hogy
mit kell gondolni, azonban ha tekintetbe veszi az emberi természetet, vagy legalábbis az én
természetemet, akkor pontosan ez ösztönzött a legjobban arra, hogy önállóan gondolkoz-
zak. Különösen, ha kritikusan gondolkodó szülei vannak az embernek, akik ebben segíte-
nek, és megmondják, hogy a tanárok hazudnak, és hogy általában a hatalom hazudik. Így
kell a gyerekeket nevelni szerintem, ebben a szellemben a hatalommal kapcsolatban, addig,
amíg ki nem derül az ellenkezője. Tudás és hatalom antitézisei és komplementerei egymás-
nak abban az értelemben, hogy ha rendelkezel tudással, akkor nincs szükséged hatalomra.
Ha hatalmad van, akkor definíciószerűen ezzel a tudásod kérdőjeleződik meg. Mert a tudás
önmagában elég. Miért kell ekkor, hogy hatalmad is legyen? Ha tanár vagy, és hatalommal
rendelkezel arra nézve, hogy másokra erőszakolhatsz bizonyos véleményeket, akkor ez
rögtön kérdéseket vet fel. Mint a természettudományban, ha fizikus vagy, és tudod a fény-
sebességet vagy a szén atomsúlyát, minek kell ehhez még hatalom? De ehhez először taní-
tani kell... A hatalom ugyan tanítson, de milyen kontextusban? Mi az, amit tanít a hatalom?
Információt ad át és a tudás elsajátításának eszközeit vagy pedig bizonyos gondolkodás-
módra indoktrinál? Nagyon komor véleményem van az amerikai oktatásról, nagyon komor.

2013.10.25. 20:14:59

@rezsoatya:
Igen, hasonlokra gondoltam, temak, subjectek szerint csoportositva.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 20:19:16

@Cascabel:
Na az nagyon jó lenne.
Itt tanultam meg hogy mi az a dipper meg boom.

2013.10.25. 20:23:27

@Cascabel:
Az akcentussal kapcsolatban: Thomas Szasz - nak eszreveheto akcentusa volt, pedig ugy tudom, 18 eves kora ota elt az USA - ban. Ugyan ez elmondhato a Martians - ekrol is:)
( Szilard Leo, Teller Ede, Karman Todor, Neumann Janos )

2013.10.25. 20:28:09

@Cascabel: ezen a blogon kivul sehol nem talakoztam IRL az akcentussal, mint temaval. Itt viszont kb hetente-kethetente tema, mintha ez egy atlagembernek a karrierjebe tenyelegesen beleszolna (szineszek, radio bemondok kivetelevel).

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 20:33:05

@nyuszigonosz: A kommentedet akartam vele kiegesziteni, nem neked javasolni.

2013.10.25. 20:34:27

@Cascabel:
A lenyeg kimaradt:
" Who gives a flying f about notable accents " :)
copyright: cascabel:)
(vagy a notable helyett noticeable lenne a helyesebb?)
Please help!! :)

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 20:44:33

@Chang Yai:
"egy csomó kisiskolás egyszerűen a személyiségénél fogva bebaszta volna a cuccot a sarokba, hogy szórakozz a nénikéddel a hülye szabályokkal."
:DD Jogosan :DD
Lányomnál kb az is belejátszott abba, hogy másként reagált, hogy egyrészt ő maga választotta az újságot (innentől viszont kereste és gyűjtötte...újabb lap volt, amit meg kellett venni, de nem bántam...), és be kellett volna ismerni, hogy figyelmetlen volt (ahogyan én is az voltam), másrészt egyfajta dac is volt benne: nehogy már kicsesszen vele egy nyavalyás újság és ne tudja elolvasni, ami benne van! Otthoni szótár híján (utóbb az is lett) a könyvtár segített, így "legyőzte" az újságot :)))
No és Csőrike is érdekes volt... :DD
De az biztos, hogy tényleg erősen személyiségfüggő, hogy ki hogyan reagál 1-1 történésre-helyzetre...

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 20:45:02

Na szóval...

kepfeltoltes.hu/131025/2013-02-28_205233_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A mai poszthoz nem szólok hozzá.
Nekem ez teljes sötétség.

Többen panaszkodnak hogy írnak valami hosszút és elveszik.
A telefonon nálam is előfordul ott nem ehet mit tenni.
Gépen van mikor megírom Wordban és átmásolom. Ezt hosszú írásoknál alkalmazom.
Jó megoldás amit mindig csinálok hogy megírom itt aztán jobb gomb kijelölés mentés aztán elküldöm.
Ha beüt a gebasz akkor beillesztem és küldöm megint.
Gyorsabb mint a Wordból áthozni.

Más.
Mi a faszért nem jegyzi meg a Chrom a jelszavakat?

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 20:47:05

@charlieharper:
Haggyadmá' én az identitás szótól kapok arcidegrángást.
Már jobban utálom mint a túró rudit.

2013.10.25. 20:50:40

@diggerdriver:
No no!!! :)
Amikor meg otthon eltem es dolgoztam a geofizikanal, minden honap elso hetfojen " identitast " kellett mernunk, az az a muszerek egyuttfutasat.:)
Az identitas merheto valami:)

2013.10.25. 20:51:01

@diggerdriver: az a masik. Akcentus es identitas. Ennel mar csak a vyerek identitasa nagyobb dilemma. Ilyeneken hisztizni, a drama queenek szoktak.

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 20:53:30

@rezsoatya:
Jóóóó :))))
Van még? :))

@charlieharper:
Akcentus: csakis a tökéletes (=akcentus-mentes) beszéd az elfogadható, a jó, ha van akcentus, akkor gyenge, max közepes a nyelvtudás. Kb ez lehet az indoka annak, ha valaki eme állásponton van, függetlenül attól, hogy saját tudása milyen.
És nehéz eldönteni (szerintem), hogy melyik a rosszabb: ha akcentusmentesen beszél az emellett érvelő, ezért várja el ezt a szintet ("ha én tudom, akkor más is megtanulhatja"), vagy ha akcentusa van, de ez olymértékben zavarja, hogy emiatt saját tudását is leminősíti (ezzel saját képességeit=önmagát is...)...

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 20:55:38

@charlieharper: Neked korlatozza a munkadat? :)))
Kulonben miota nezem a BBC-t nagyjabol tojok az akcentusra (probalom jol kiejteni a szavakat azert). Furcsa mod hosszu intrjukat is keszitenek akcentusos emberekkel, de senkit sem zavar. Nem anyanyelvi = az akcentusa elfogadott, ha az angoloknak jo igy, akkor miert zavar minket? Kulonben meg ugyis javul idovel a helyzet, meg persze lehet elonyos a fejlesztese, de foldi halandonak nem fugg a karrierje rajta. /Azert figyelni kell, mert multkor tizszer elmondva sem ertettuk spanyol akcentussal a dzsunk szot. Utan akiderult, hogy a young volt az :DDDDDDDDDDD/

2013.10.25. 20:56:12

@Cascabel:
Az elektromagneses terero 3 komponenset ( Hx, Hy es Hz) es az elektromos ter ket komponenset ( Ex, Ey ) :))))) Mindezeket kulonbozo frekvenciakon: 0.1 Hz, 1.0 Hz, 10 Hz
Good ol' days!!!

2013.10.25. 20:56:24

@macamuca: akinek ez a legnagyobb problemaja, az egy boldog ember

nyuszigonosz 2013.10.25. 20:57:26

@Mr. Long [wannabe Briton]: És jól tetted, mert nekem nem jutott eszembe. :-)

TilosazA (UK) 2013.10.25. 20:58:54

@macamuca: Szerintem az akcentus akkor zavaró, ha nem értik meg az emberek amit mondani akarsz. Engem is zavar, hogy egyelőre képtelen vagyok kimondani ezt a th-hangot vagy mit (pl. three), de általában megértik a szövegkörnyezetből, hogy nem a fára gondolok... Ezek után már annyira nem zavar.
Egyébként egyik nap egy Kenyában született hindu férfi tartott előadást nekünk a hinduizmusról, és olyan erős akcentusa volt, mint egy kezdő tanulónak kb. otthon Mo-n. 46 éve él Angliában. Szerintem az égvilágon senkit nem zavar, mert tökéletesen érteni amit mondani akar.

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 21:00:31

@diggerdriver:
"Már jobban utálom mint a túró rudit."
No para, Te megkapod akkor az original ungariska letscho-t, valódi házitéé'föllel. Esetleg pörkü'űttet, nokedlivel.
Válogathacc.
No para.
Peace.
:))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:03:06

@Cascabel:
igen az én identitásom is mérhető.
Hosszmértékkel és átmérőben:))))))))))

nyuszigonosz 2013.10.25. 21:05:15

@Mr. Long [wannabe Briton]: Egy akcentus megléte szerintem nem jelent problémát. Söt, sokszor akár elönyt. :-))

2013.10.25. 21:05:48

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Sokan igy vannak, voltak es lesznek is a th - el:) Majd elmulik ez a thphobia is idovel. Rajossz, hogy nincs jelentosege:) Vannak annal sokkal fontosabb dolgok is az eletben:)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 21:09:29

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Nekem multkor kollegam nem ertette, hogy miert usznak baranyok a Temzen...

BTBTBT 2013.10.25. 21:11:31

Ma csak belenéztem a kommentekbe, mert ez a nyelvi téma már kezd lerágott csont lenni, de emellett valahogy nem bzrtam elmenni:

@macamuca:
"ha van akcentus, akkor gyenge, max közepes a nyelvtudás"
Mi köze van az akcentusnak a nyelvtudáshoz és annak szintjéhez?

2013.10.25. 21:11:44

@diggerdriver:
You are a dirty old man!!! :))))))

Kövérmadár [swe] · http://fettfagel.blogspot.se/ 2013.10.25. 21:15:03

@Babette_:
Hatvállra ;)

Miert, miota szamit kulon orszagnak California?

2013.10.25. 21:16:05

UK lakok figyelem (Kiveve Skocia!), allitolag hurrikan-feleseg jon vasarnap este. Elokeszulni!

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:16:22

Hogy rövidre zárjuk a dolgot, a lőtéri kutyát nem érdekli az identitás, a gyerek identitása, meg az akcentus.

nyuszigonosz 2013.10.25. 21:17:24

@Barátusz: Én sem akartam hozzászólni eredetileg, mert nagyon lerágott csont már ez, aztán mégis bele kellett beszélnem.:-))

Amúgy kiváncsi vagyok, mi hosszút ír majd macamuca a kérdésedre. Szerintem az akcentusnak a nyelvtudás szintjéhez a világon semmi köze nincsen.

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:17:58

@charlieharper:
Köszi. Betárazok némi sört.
Abból baj nem lehet:)))))))))))))

2013.10.25. 21:21:15

@diggerdriver:
Off:
Megmondod vegul is hogy mere voltal katona? :))))
Termeszetesen ha nem hádititok:) Komolyan erdekel az a negyedik ua. raktar:) Lehet privateban is:)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 21:22:46

@charlieharper: Hehe! Reggel megyek a Peak District-be kirandulni.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:24:01

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf): Szerintem ha Mo-on egy külföldi magyarul beszél, akkor senkit nem zavar az akcentusa. Ugyan igy, ha randomorszägban randomnyelven beszél randomember, akkor az akcentus az ottaniakat nem szokta zavarni...ellenben randomember randomtärsait. :-)
És ez megvan: törtitri (33) :-) (ez / ehhez hasonloan ejtve ällitolag törökül jelent is vmit...)

macamuca [IHUN] 2013.10.25. 21:26:08

@Barátusz:
@nyuszigonosz:
"Mi köze van az akcentusnak a nyelvtudáshoz és annak szintjéhez?"

Semmi.
Az idézett komment következő mondata: "Kb ez lehet az indoka annak, ha valaki eme állásponton van, függetlenül attól, hogy saját tudása milyen."
Vagyis nem az én véleményem ez, hanem azoké (vagy feltehetőleg efféle véleményen vannak), akik feszt az akcentus-témát feszgetik.
:))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:27:54

@charlieharper: Az ok, hogy hazatér az asszony, de ez miért baj a többi Angliäban lakonak? :-)))))

BTBTBT 2013.10.25. 21:29:25

@nyuszigonosz:
Meglátjuk, hogy mennyit ír. Egyébként okosakat szokott.
A kettőnek semmi köze egymáashoz. Már az akcentusnak meg a tudásnak.

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Köszönjük, randomcica. :)))

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:30:53

@Barátusz: Lätom, random be is kellett szolni! :-)))))

BTBTBT 2013.10.25. 21:30:59

@charlieharper:
Hurrikán-feleség? :)
Jó, tudom, hogy igazából "féleség".
Amilyen jó idő van errefelé (ma 20 fok, napsütés!), akár egy hurrikán is jöhetne. Nem számít.

@macamuca:
Oké. Köszi. :)

BTBTBT 2013.10.25. 21:32:05

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Bagoly mondja verébnek? :)))
("Te ilyen kis alacsonyka vagy?")

2013.10.25. 21:32:48

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
törtitri : ezt "nalunk" sokan mar csak töritri - nek ejtjuk:) ( az elso t nelkul ) Es erdekes, legtobben megertik:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:39:05

@Barátusz: Lätom, mély nyomot hagyott benned...magassarkuval még korrigälhatod! :-))))
@Cascabel: Törökök röhögtek mindig, mert ällitolag ez önkielégitést jelent igy kiejtve törökül.

rezsoatya (törölt) 2013.10.25. 21:39:36

@diggerdriver: talán be kéne állítani... sólet? :D

2013.10.25. 21:40:58

@Barátusz:
" Amilyen jó idő van errefelé (ma 20 fok, napsütés!), akár egy hurrikán is jöhetne. Nem számít. "
Nalunk a Sziklas - hegyseg toveben most +10C van, du fel 2 fele.
Hajnal 4 - kor, mikor mentem lefekudni, +17C volt!!!!!! A fene se erti Mother Nature - t:) Szorakozik? Unja magat? Ja, most jut eszembe, olvastam, hogy a partra vetett hatalmas oarfishek Kaliforniaban a Big One kozeledtet jelzik. Hmmm. Legalabb lesz munka:) Ujjaepites:)) ( es meg en nem vagyok gonosz) :(((((

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 21:42:56

@Barátusz: Nälunk kb 2hete beköszöntött a ködös évszak. Jol néz ki, amikor ezerrel napsütés, és a föld fölött kb 1m-re ködfelhö...ez kb következö nyärig igy lesz.

BTBTBT 2013.10.25. 21:43:09

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Dehogy hagyott bennem mély nyomot. Csak te is beszóltál.
Neked alacsony a 170, nem nekem. A magassarkút meg kend a hajadra. :)))

@Cascabel:
Ez nem az USA-kiejtése a 33-nak? Mert ott szokás olyan "r"-esen mondani a szavakat.
Egyébként ezt a számot én is úgy ejtem, ahogy leírtad.

2013.10.25. 21:44:21

@Cascabel: le kell mennem a kikotobe megkerdezni mit tudok csinalni a hajoval. Nem tudom hogy fogja viselni a 80m/hr szelet :((

2013.10.25. 21:45:04

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Vannak ilyen magikus szamok:) Pl. a sixtyeight:) Vagy Mexikoban a cuarenta uno (41), ami homosexualist jelent :)

BTBTBT 2013.10.25. 21:45:23

@Cascabel:
De ahhoz, hogy legyen munka, előbb be kéne kapcsolni a telefonodat, nem? Vagy már be van? :)

Itt eszméletlen jó az ősz, és remélem, hogy nem lesz olyan hideg tél, mint a tavalyi. Ami egyébként kivételes, mert a tél is enyhe szokott lenni.

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Rossz országban élsz. Még van idő a váltásra. :)))

2013.10.25. 21:48:22

@Barátusz:
Kanadaban is sokan igy ejtik, t nelkul, de az r - t nem porgetik.
A 20 - at pedig igy: toni ( rovid o - val )

2013.10.25. 21:51:02

@Mr. Long [wannabe Briton]: akkor nezd mar meg a foldemet, amit vettem, hogy milyen!

2013.10.25. 21:55:28

@charlieharper:
Huuu, egy olyan szel csunya dolgot tud muvelni:( Amikor a Szigeten laktam, lattam partra vetett vagy elszabadult hajokat egy kiados szelvihar utan. Me'g a fedett marinakban is kart tett neha a szel. Gondolom, egy 2 - 300 kg-os anchor segithetne, dupla vagy tripla kotelzettel. Bar en laikus vagyok ebben a temaban.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 21:55:33

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Vagy a 36, többen a "szörti" helyett "dörti"-t mondanak. És így egyben úgy hangzik mintha azt mondaná dirty sex.... :))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 21:56:59

@rezsoatya:
Mindenhol be van állítva hogy jegyezze meg a jelszót de elfelejti.

2013.10.25. 21:59:02

@diggerdriver: a fiad pornozik mikor nem vagy otthon delutan es mindent torol maga utan, teljes history, cookies, stb torles. Igy nincs benne mire estere a gepedhez ulsz.

BTBTBT 2013.10.25. 21:59:13

@Cascabel:
Önmagában a twenty-t "tveni"-nek ejtem. Viszont ha huszonvalahányról van szó, akkor hol "tventi"-t, hol "tveni"-t használok. Így esik jól.

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Eh,...what's on your mind? :)

2013.10.25. 22:00:43

@diggerdriver:
Thx:) Gondoltam:) Sokat hallottam rola apamtol anno, jart oda sokat a 60 -as 70 -es evekben. Tatahoz tartozott vagy a HM - hez? Hallottal akkor Tarna...a - rol is biztosan ? En ott nottem fel.

TilosazA (UK) 2013.10.25. 22:00:46

@Barátusz: Ártatlan vagyok kérem. :))

2013.10.25. 22:02:39

@Barátusz:
" tonitu " peldaul, ecceru, simple:)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 22:04:23

@Barátusz: Én a läbaimra szoktam fölhuzni. :-)
És nem költözöm önszäntambol sehovä!

BTBTBT 2013.10.25. 22:05:53

@Cascabel:
"Tarna...a"
Ott voltam gyerekkoromban nyári táborban.

Az nálam "tvenitú" vagy "tventitú", attól függően, hogy kivel beszélek. Művelttel vagy kevésbé művelttel, ugyanis automatikusan szókincset váltok a különböző helyzetekben.

@TilosazA (wannabe mafla zsiráf):
Hogy is gondolhatnék mást? :)))

2013.10.25. 22:07:24

@Mr. Long [wannabe Briton]: bocs, azt hittem lake district a scottish borders resznel

2013.10.25. 22:07:45

@Barátusz:
Be volt a telefonom kapcsolva es egy jo haverom hivott, azt hittem, beszelgetni akar, erre munkat ajanlott. Jo penzert, jo bandaval, regi ismerosok a Bow Towerbol, hetfon kezdek:(

BTBTBT 2013.10.25. 22:09:46

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
Ezúttal kivételt tehetsz, és a magassarkút, amit tőlem kapsz, kenheted a hajadra. :)

Miért? Erővel kell téged átvontatni egy másik országba?

@Cascabel:
"Azért vannak a jóbarátok..."
De legalább kipihenten állhatsz neki dolgozni. Már ha az vígasz neked.

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 22:12:58

@Cascabel: Ha egyre gondolunk, akkor van onnan egy baratom. /Koszi a linket, amit kuldtel!/

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 22:15:18

@charlieharper:
Könnyen lehet, mindig itt lebzsel mikor válogatom az aznapi avatarokat:))))))))))))))))))

diggerdriver · http://diggerdriver.blog.hu 2013.10.25. 22:18:51

@Cascabel:
Ja. A HM-hez tartozott.
Miután leszereltem utána tört ki a botrány hogy vagonszámra lopták az üzemanyagot a tábornokok. Le is csuktak néhányat.
Volt egy külön laktanya a laktanyán belül ott G anyagot tároltak.

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 22:25:53

@Barátusz: Marcipänbol lesz? :-)
"Miért? Erővel kell téged átvontatni egy másik országba?" Hät kb.
Sehol sincs manapsäg jo ajänlat. Vagyis lenne, de az nem nönek valo. Egyik ismerösünk (barätunk) aranybänyänäl van. 100ember a keze alatt, gépfegyveres örök, eksön. Neki ez kellett. Én az ilyenekhez mär öreg vagyok. Meg lusta is. :-)
Bär tegnap ugy fölhuztak, hogy erösen kellett a bankszämlämra koncenträlni (pontosan rajta van a fizetés 25.-én).

2013.10.25. 22:26:46

@Barátusz:
" Ott voltam gyerekkoromban nyári táborban."
Es hogy tetszett a falu, a kornyek? A laktanyat lattad? Ott laktam benn 63-tol 76 - ig. Pont ma olvasgattam a templomarol, mert vmi " szikra " pattant az agyamban:) Lattam ma egy kis filmreszletet a Dunaworld- on Anton Gaudirol, a Sagrada Familia tervezojerol. Abban emlitettek, hogy ha egy templom kulso falaba kb. 3 m magasan egy csikot epitenek, azt jelenti, hogy fejedelmi temetkezohely is. Igy van a T - I templom fala is epitve, jol emlekeztem! No, de nem untatom a Nagyerdemut:)

2013.10.25. 22:31:49

@Barátusz:
Meg ramfert volna 2 het pihenes ill olvasas, a magammal hozott ujsagkotegeket es sok konyvet nem volt idom at sem nezni :) A munka sem art azert, kicsit tulkoltekeztem otthon, varatlan kiadasaim voltak. Most kezdhetem ujra a gyujtogetest:( Kezdem unni:)))

2013.10.25. 22:34:24

@Mr. Long [wannabe Briton]:
Szivesen:) Hasznalhato legalabb? Emlits meg az ismerosodnek:) Kis falu, mindenki ismer mindenkit:) Csak a jot hidd el rolam, a tobbi kitalacio:)

Mr Long [unatkozik, munkalkodik...] 2013.10.25. 22:39:33

@Cascabel: Nem probaltam, mert nem akarunk magyar adast nezni. :) De elrakom kesobbre, amikor a beilleszkedes kovetkezo fazisaba lepek es minden jobb lesz, ami magyar :D
Majd megkerdezem, gondolom eleg lesz annyit mondani, hogy valaki, aki dobbantott. Az elmondasa alapjan kis falu, ugyhogy biztos tudnak mindent, illetve meg tobbet :D

BTBTBT 2013.10.25. 23:01:28

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin):
A kedvedért abból. :)))

Nem nőnek való? Nem tetszett az utóbbi években egy kicsit elpuhulni? :)
Biztosan van hely angol kaszinóban is, ha nem akarsz a tengerentúlra menni.

@Cascabel:
7 évesen voltam ott táborban, az éjszakai akadályversenyhez elég bátornak éreztem magamat, de jó, ha egyszer-kétszer bementünk a faluba. Sajnos ebből nem emlékszem semmire.
Viszont ott, a tábori vetítőben láttam életemben először "A Birodalom visszavág"-ot. :)

Az egy dolog, hogy dolgozni kell, de szerencsére nem keresel rosszul. Tehát nyilván érdemes is.
Könyvből én is mindig többet hozok, mint amennyit el tudok olvasni. Apám szokott cikizni, hogy "na, megint könyvvel van teli a bőröndöd". :)

Naschkatze (Mostindien / CH) 2013.10.25. 23:10:09

@Barátusz: Köszi! :-)
Igen, elpuhultam, öregszem stb. Söt, hogy témänäl maradjunk, az angolul tudäsomat is elhagytam valahol. :-)
Mondom, nem fizetnek annyira jol, hogy megérje. És nincs kedvem a 10en egy lakäsban-hoz sem. :-)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.26. 01:57:44

@jewel79bp: azert van annyi skot meg indiai helpdeskes. Na ne hulyeskedj mar.

"Szerintem csak hallás után, felnőtt korban, nyelvtani alapok nélkül nem lehet tökéletesen/felsőfokon megtanulni egy nyelvet. (És ebben értek egyet a poszt írójával, hogy az emberre nem ragad a nyelv külföldön sem, ott is tanulni kell)."

Szerintem meg lehet, pl:

"Here is the thing, it’s only picked up because a developed economy was hit. No one gives half a crap about the fact that 6,000 kids die in India due to hunger. A day. It’s just India, it’s a country with small impact on the western world. Kids die. More will be born. Who cares. Kids die in Africa, too, nobody rushes to the Red Cross to donate $10 for milk to save those lives.

Deaths in a less important country don’t make for a good headline. How would this look, ’6,000 Died to Hunger in India. Again.’, repeated every day. It happens continuously. It happens without news headlines and it doesn’t thrill anyone except for the very few dedicated people who do give a rats ass about things other than what newspapers shove into their faces.

I don’t pretend to be such a great humanitarian. I’m not. I don’t have much myself, and even if I did, I’d probably try and help my local community instead, because goodness knows problems are everywhere.

I’d love if these people just stopped pretending they’re so supportive towards victims of the tragic earthquake, because they don’t really care. If you haven’t been acting like a smug, take this pat on the back because you deserve it.

For those who can’t read between the lines. Before you go and comment on how heartless I am, please try and understand my point. I believe what happened to the Japanese people is devastating and its magnitude can’t be comprehended with our flawed human understanding. What goes on in the global media, however, is sickening. It’s as if it was the only issue in the world right now. It’s not."

Ez az ember nyelvtankonyvbol, hanem filmekbol, jatekokbol es konyvekbol tanult, nem a nyelvtant tanulta meg, ha igy lenne, akkor kenne vagna, mi miert van igy, ( bar csodalkoznek ha te fel tudnad sorolni hirtelen az osszes visszahato, vonatkozo, es egyeb nevmast magyarul) , hanem azt mondja, ezt igy szokas, igy esik be a lyukba, ilyen minta illik ra. Pont ahogy a gyerek tanul.

Zsuzsi65 · http://susiehun.blogspot.com 2013.10.26. 04:52:23

@Evain: "Az is eltartott egy darabig, míg rájöttem, hogy az ansjovis az a szardella. :D "

Ez tok jo, vajon melyik nyelvbol eredhet a nev? Ugyanis angolul meg anchovies:))

jewel79bp 2013.10.26. 07:36:44

@tildy:): azok a nagy előítéleteitek... Helpdesk... Tudod, én helpdeskes vagyok, Hollandiában. Nem egy multinál, hanem egy vidéki, állati takarmányt szállítmányozó cégnél. A kuncsaftok holland vidéki gazdálkodók. Nekik segítek, tudod, helpdesk, hogy milyen tápot vegyenek a szarvasmarháknak, hány mázsát szállítsunk, stb. Na, ott próbálná meg valaki az angol vagy az indiai akcentust... A világban nem csak a nagyvárosok és a multikulti létezik ám, nagyon sokan élünk vidéken, ahol még az oly fejlett Hollandiában sem beszél mindenki idegen nyelveket. Vagy épp nem is akarnak, és amúgy se szeretik nagyon a külföldieket, maximum zöldségszedő idénymunkásnak. Ez nem a frivol-bájos Amszterdam, hanem a fapapucsos búrok világa. És ahhoz, hogy ők befogadjanak, baromira máshogy kell ám viselkedni, mint ahogy ti elképzelitek...

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2013.10.26. 08:09:07

@jewel79bp: en ezt el tudom kepzelni, angol nyelvteruleten viszont abszolut nem elkepzelhetetlen magyarorszagi, indiai , vagy skot helpdesk, a maguk sajat "akcentusaval" , dialectjevel. Akar banki, akar mobilszolgaltatoi helpdesk.

A hozzaszolasom tobbi reszere esetleg reakcio?

Ugyandehogy (törölt) 2013.10.26. 08:55:05

@diggerdriver: hát a kúrás. mert azt mondtad kúrva jól éreznéd magad;P

Fekete Pestis 2013.10.26. 10:31:00

@jewel79bp:

Hát nem tudom, a multkor felhívtam az AmEx helpdeskjét (nullahuszas, tehát elvileg AMS-i szám). Arra a következtetésre jutottam, hogy vlsz. Banglore-ban is beszélnek hollandul ;)
A holland szvsz viszonylag könnyen tanulható. Nem egy ördöglakat nyelv, a kiejtése sem túl bonyolult.

És hollandul is lehet mondani, hogy "kúrmány" (=roverheid) meg lárifári (=larikoek). Az egyetlen NyEu-i nyelv, amit viszonylag jól beszélek.

élhetetlen 2013.10.26. 13:37:28

@cicalany76 (die Schnäpplijägerin): Primitív ötlet, de próbáld meg. Írd szövegszerkesztőbe, és ha kész, vágd be. Így, ha eltűnik, ismételhető, ráadásul, ha pl. válaszolsz valakinek, írás közben még rá tudsz nézni arra, amire válaszolsz, nem kell mászkálni a több száz komment között. Üdv.

élhetetlen 2013.10.26. 13:37:41

@nigara: Szeretem a nyarat. Szeretek egy lányt. Eszek egy lángost. Most megeszem az ebédemet. (és aki azt mondja, hogy eszem egy lángost, mert ugy érzi, az elegánsabban hangzik). Szerinted a magyarok hány százaléka tudja, hogy mitől k, mitől m? Keverik is. Ettől még megértik egymást. Olvasod a kommenteket, hányszor találkoztál „ megtudnám tanulni” szerű mondatokkal? Jó tudni a nyelvtant, jó lenne, ha mindenki tudná, De egy külföldön élő, ha csak ezt nem tudja, az nem tragédia. Gondolom, így értendő a nem fontos.

uluk4i 2013.10.26. 22:19:27

@jewel79bp: azert a nyelvtanfolyamon kivul sokat lehet tenni, hogy ragadjon a nyelv, pl. radiot hallgatni, tevet nezni, egyszerubb helyzetekben hasznalni, helyi Metro ujsagot csak ugy atlapozni, stb. En igy szedtem fel a franciat harom ev alatt tuheto szintre, most a hollanddal probalom ugyanezt :)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2013.10.28. 11:11:30

@Don Kartasch: nem plusz egy, hanem plusz ezer...
Bahh, na látom, nem csak engem idegesít.Másik ugyanilyen téma a skandináv állandó sötétség.A fejében, annak aki ilyet mond...

marczy 2013.11.05. 13:47:47

@élhetetlen: Beszédben keverik, írásban egészen biztos, hogy nem. Ez a nyelvbotlás egy formája, a szerkezetkeveredés. Amikor elkezded mondani A-t, aztán mégis B irányba folytatod a mondandódat, de már a B irány szempontjából hibás ragozású állítmányt kimondtad.

marczy 2013.11.05. 13:47:51

@macamuca: Kéremszépen, Németországban tudok olyan _teljesen német_ emberről, aki 10 évet élt Magyarországon, nyelvtanilag tökéletesen beszél magyarul, de őrült erős akcentussal. Én nem hiszem, hogy ettől ő rosszabb ember lenne Magyarországon, ha visszajön, mert magyar ember számára tökéletesen érthetően ki tudja fejezni magát. És még csak azt sem gondolná senki sem, hogy rosszul beszél magyarul, mert bármiről el lehetett vele beszélgetni.

marczy 2013.11.05. 13:47:53

@Fekete Pestis: Lehet, meg németül is, "lárifári" = "papperlapap"

marczy 2013.11.05. 13:47:58

@diggerdriver: Nekem szerencsém volt, mert az angollal és a franciával is a kiejtés/helyesírás szintjén elég jól elboldogultam, de ez azért volt, mert én jó voltam/vagyok abban a bizonyos "szóképes" olvasásban, ami a történeti alapú helyesírással bíró nyelvek esetén, amilyen az angol és a francia, alapvető fontosságú. A testvérem nem volt ennyire szerencsés, ő rengeteget szenvedett a "nem úgy írjuk, ahogy mondjuk" típusú dolgokkal, ideértve az idegen nyelveket is.

Azért tudjon a gyerek helyesen írni, ne tagadjunk meg tőle olyasmit, amit megadhatunk neki, főleg ha az egy nyelv, ideértve az írott nyelvi kompetenciát is. Még az is lehet, hogy a magyartudásával pénzt fog keresni. A kellően "egzotikus" nyelvek esetén SEM lehet tudni, mikor van szükség olyan emberre, aki azt beszéli. Ismerek, ismertem olyan hollandot, nem is egyet, aki tökéletesen tud magyarul. Hollandiában gyakori, hogy ún. "kis" nyelvet is tanulnak a diákok, és a magyar is elég jó helyzetben van arrafelé.
Az urdu-norvég, arab-norvég, magyar-norvég kétnyelvűség esetén sem lehet tudni előre, mikor fog érni valamit. Megtörtént eset, hogy egy szlovák és egy román kínjában magyarul szólalt meg, mert csak ezen a nyelven értették meg egymást.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása