oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2013. január 09. 06:58,  A Marson is otthonosabb 133 komment

2013. január 09. 06:58 Határátkelő

A Marson is otthonosabb

Avagy vidámak-e a tiroliak? Noha a kérdés elsőre nem tűnik egetverően fontosnak (legyen ez ugye alapvetően a tiroliak gondja), ám mégis: egy olyan különleges világról szól a mai poszt, amely alig pár órányi autóútra van Magyarországtól, mégis elég keveset tudunk róla. Piefke korábbi posztja itt olvasható el, azt is ajánlom!

Tirol 2.jpg

„Bis ned guad auf Glück und fülls di' ned wohl?/Dann pack t' ein in Sackn und foahr ein ins Tiroi!/Holla diridia! Holla drio!/Die Tiroia' san lustig, die Tiroia' san froah!"

(„Nincs szerencséd és nem érzed jól magad?/Akkor pakolj be egy zsákba és utazz Tirolba!/Holla diridia! Holla drio!/A tiroliak vidámak, a tiroliak boldogok!")

Ezúttal nem egy országról lesz szó, hanem egy országon belüli világról: Tirolról – és a tiroliakról...

Tirol nem fogad be

Véreim, magyarok: ne költözzetek Tirolba! A Marson, vagy az UFO-k között is otthonosabban érezhetitek magatokat – már ha meg akartok maradni olyan magyarnak, amilyennek a magyar életet és mentalitást ismerjük.

Tirol nem fogad be – nem csak a magyarokat, de más, szintén nem tősgyökeresen tiroliakat sem. Van egy ismerősöm, egy klagenfurti, karintiai születésű nő, aki negyven éve él Tirolban. Oda ment férjhez egy „őstirolihoz" – és ma is „Fremd", idegen ott a helyiek szemében.

Tirolban – különösen „vidéken" (azaz: Innsbruckon kívül) – sosem leszel „helyi". Elismerik, ha jól teljesítesz, nem lesznek veled látványosan elutasítók sem... De sosem kerülsz be a köreikbe. Magyarországon sokan körülrajongják az idegent – Tirolban legfeljebb körülcsodálkozzák.

Talán a világ egyik leghíresebb tájegysége Tirol, Ausztria majdnem legnyugatibb tartománya. És itt már álljunk is meg – ugyanis ha Tirolt keressük a térképen, akkor „három Tirolt" is találunk. Ausztriában kettőt: Észak- és Kelet-Tirolt és egyet Olaszországban: Dél-Tirolt, „(Trentino-)Alto Adige" fedőnév alatt – de ez utóbbi névnek ne dőljünk be, mert bizonyos értelemben (amiről alább még lesz szó) ez a „legigazibb", az „őseredeti" Tirol!

Tirol nem Ausztria – lelki, szellemi értelemben semmiképpen sem az. Aki Bécset, vagy a kelet-ausztriai mentalitást ismeri, az Tirolban valami mással fog szembesülni. Tirol „lélekben" valahol a Bajor-Alpokban kezdődik északon és délen az Olasz-Alpok már szinte mediterrán völgyeiben ér véget.

Tirolban randizik az északi, germán „őserdők" világa a Mediterráneummal – és ez a kettősség ott van a tiroliak életszemléletében is: egész nap szorgalmasan dolgoznak – de élvezni is tudják/merik az életet!

„Enni akarsz vagy olvasni?"

A tiroliak céltudatosak – és nemigen hagyják magukat eltéríteni az elképzeléseiktől. Viszont nem is titkolják el sem az elképzeléseiket, sem a véleményüket: ha egy tiroli nemet mond, akkor az Krisztus második eljöveteléig érvényes és visszavonhatatlan „NEM!", ha viszont igent mond, akkor abban meg is bízhatunk, hogy nem gondolja meg magát. ...Legalábbis ez volt a helyzet egészen a közelmúltig – sajnos ma már „lazul a morál". Nem tesz jót nekik a globalizálódó világ – rendre el is bizonytalanodnak benne sokan közülük.

Ez általánosságban úgy szűrődött le bennem tanulságként és tapasztalatként, hogy ha akarsz valamit, akkor csináld, és ne csak ábrándozz felette! És bizony: hosszú századokig a tiroliak csak akkor ehettek – csak akkor élhettek meg a zord tájon – ha nem ábrándoztak, hanem keményen melóztak!

Ma is keményen melóznak – keményen, de kiegyensúlyozott, egyenletes tempóban. A „rohammunka" nem jellemző rájuk – legalábbis nem munkavállalóként, vagy munkaadóként. Viszont ha te odaszegődsz valami „aljamunkára", bizony, megvan bennük/egyesekben a hajlam arra, hogy „kizsigereljenek". Ez Tirol és a tiroliak (egy részének) egyik „sötét oldala".

Tirol nem kedveli a bizonytalan embereket. (Biztosan ezért is van kevés nagy művész, vagy filozófus közöttük.) Mire egy tiroli eléd áll valamivel, addigra ő azt már átgondolta. Ennek árnyoldala, hogy igen nehéz őket meggyőzni, átprogramozni, ha tévesen gondolták ki az a valamit.

A tiroliak világhoz, dolgokhoz való hozzáállását jól jellemzi egy kis vendéglői történet. Ajánlottak ottani ismerősök egy „tipikus tiroli" vendéglőt, valahol fent a Brenner melletti hegyekben – arra jártam, gondolom, kipróbálom. Bemegyek, ott áll a fogadósné, kérdi, mi járatban vagyok. Mire én kérem az étlapot. Erre ő: „Enni akarsz, vagy olvasni?!" („Wills'tu ess'n , oda' Les'n?!") – na, ja: nem volt hozzászokva, hogy olyanok is betérnek oda, akik nem „kész koncepcióval" érkeztek vacsorázni!

Persze ez a félreeső, „őseredeti" Tirol... Innsbruckban azért nem hökken meg a „Wirtin", ha az étlapot kéred – de azért megörül, ha azt hallja tőled, szemlátomást idegentől, hogy „Gröstlt kérek, mert itt, Tirolban mindig azt eszem!" – mint ahogy ezt meg is tapasztaltam Hall in Tirolban, vagy Matreiben, ahol hallva „bennfentességem" e nyilvánvaló jelét, máris felderült az ábrázatuk és elkezdtek valami „kvázi közülük valóként" kezelni.

(A Gröstl egyébként egészen kiváló étel, íme egy magyarul is elérhető receptje - megjegyzésem: csülök helyett bármilyen hússal, marhával, csirkével, stb. elkészíthető, eredetileg ui. maradék sültekből, főtt húsból készülő „szegényember étele" volt. „Moizeit!")

Bécs „külföld" – Bozen nem!

Ha Tirolba kerülsz és ott Bolzano városát olasz nevén találod emlegetni, akkor elvesztél: úgy fognak rád nézni, mintha pedofil lennél. Az ugyanis BÓCEN! (Bozen). Igen, a tiroliaknak is megvolt a maguk „Trianonja": ekkor, az első világháború után került az egykori egységes Tirol déli része – az Alpok déli oldala – olasz fennhatóság alá (és szakadt el ezzel Észak- és Kelet-Tirol egymástól, beékelődve közéjük az északabbra kitolódott Olaszország).

Tirol történelmi központja ugyanis a mai Dél-Tirolban volt, maga a tartomány is a Meran (Merano) melletti Tirol váráról kapta a nevét. (Igen: a Bánk bánból ismerős „meráni Gertrúd" innen jött...) Bozen volt a tartomány központja – a mai „ausztriai Tirolban" fekvő Innsbruck csak az I. világháború után lett a „csonka" Tirol tartományi székhelye. Ekként értendő az, amit a poszt bevezetőjében írtam: hogy „legigazibb", az „őseredeti" Tirol ma Olaszország része.

De azért is fontos Dél-Tirol a tiroli „lokális legendáriumban", mert ott született a tartomány No.1-es hőse, Andreas Hofer. Ő ott A NEMZETI IDOL – még a hózentrágerje is becses múzeumi darab! (Innsbruckban van kiállítva. A következő kép őt ábrázolja, a festő Hans Crepaz 1988-ból.)

Tiroli poszthoz Hans Crepaz Hofer 1988.jpg

Aki tudni akarja, hogy mi is az igazi patriotizmus, az menjen azt megtapasztalni Tirolba! A tiroliak pl. meg vannak arról győződve, hogy Tirol a világ legszebb helye.

Amikor Ausztria annak idején csatlakozott az EU-hoz, Tirolban nagyon komoly, tekintélyes emberek tartottak attól, hogy majd jönnek „a gazdagok" a többi EU-tagállamból és fel fogják vásárolni a tartományt: azokat a világszép hegyeket és völgyeket, mert majd mindenki csakis ott, Tirolban akar lakni – és ők, a tiroliak majd mehetnek hajléktalannak, lakhatnak sátorban. (Ez nem vicc: erről halálos komolysággal beszéltek!) Nos, azt hiszem, ehhez képest Vona Gábor, vagy Wass Albert valóságos kozmopoliták!

Sok tiroli, aki otthon már nem szokott „népviseletes" cuccokat felvenni, el nem mulasztaná ezt, ha Bécsbe utazik! Mert ott ki akarja fejezni azt, hogy ő nem holmi bécsi – ő EGY TIROLI! Még a tájszólására is „rájátszik" akár.

„Itt a legutóbbi komoly változás az volt, amikor kivonultak a római légiók"

Mindennek az öntudatnak az alapja egy zavartalan társadalomfejlődés: tartós idegen „csesztetés", elnyomás ugyanis igazán sosem érte Tirolt. (Az 1920-tól Dél-Tirolt érintő olasz megszállás néhány „durva" évtizede sem volt képes ezért ott sem komoly mentalitás-amortizációt elérni – „God sei Tank!".)

Tirolban még ma is lassú a változás – legalábbis ami a dolgok mélyét és lényegét illeti, azaz a mentalitást, a gondolkodásmódjukat. Szoktam is mondani, hogy ha feltámadna a híres, hatezer éves tiroli „jégember", Ötzi, akkor minden bizonnyal otthon érezné magát. Használják a legújabb technikát és technológiát, ám csak azért, hogy legyen idejük a hagyományos életmódot folytatni.

Sokat elárul a tiroliakról, hogy 2010-ben nem más került fel Tirolból az UNESCO kulturális örökség-listájára, mint egy tájszólás: az Ötz-völgyi, amely egyben a legrégibb, ma is beszélt német nyelvváltozat, a XI. századból.

Itt is abba a bizonyos igazi patriotizmusba botlunk, amiről a „világ legszebb tája vagyunk!" esetében már volt szó: magát a nyelvet tartják az igazi kulturális kincsnek. (Itt engedtessék meg egy személyes megjegyzés: nekem a német nyelvjárások közül a tiroli az egyik legkedvesebb. Sajátos „zamata", ritmusa – és „ereje" - van... Ha egy tiroli az irodalmi német „ich" –„én" – helyett a maga tájszólásával azt mondja „i" [ejtsd kb.: „ií"], akkor ezt személyisége teljes súlyával és öntudatával teszi: „Én, a TIROLI..." és ha valamiről azt mondja: „I hob's gmocht!" – „Ezt ÉN csináltam!"-, akkor a mellé a bizonyos dolog, teljesítmény mögé odaáll a teljes személyiségével és öntudatával.)

Tirol egyszerre a nagyon erős személyes szabadság és individualizmus földje és ugyanakkor a kemény szabályoké is. Erre a kettősségre a táj és a történelem adja meg a magyarázatot. A tiroliak személyükben szabadok voltak mindig is – hiszen ki a fene kényszeríthette volna rájuk isten háta mögötti tanyáikon a személyes szolgaságot és ugyan miért tette volna ezt?

Ám a kemény természeti közeg igenis, rákényszerítette az embert bizonyos szigorú, konok szabályokra és az emberek, közösséget alkotván, szintén komoly életszabályokat voltak kénytelenek hozni és betartani, ha az akkor még nagyon szűkösen termő vidéken életben akartak maradni.

Mára az életkörülmények összehasonlíthatatlanul könnyebbek lettek, ám az emberek mégis úgy találták és találják ma is célszerűnek, ha a korábbi, szűkösség diktálta parasztpolgári szabályaik jó részét továbbéltetik. Egy tirolinak otthon, vagy a saját dolgában senki sem mond(hat)ja meg, mit és hogyan tegyen – csak a bevált szokás és a célszerűség...

Völgyek világa

A tiroli ember ma is kötődik a szűkebb vidékhez, ahol született, ahonnan a családja „őshonos". Ha lehet, ott, vagy a közelben vállal munkát, sokan az iskoláik elvégzése után hazatérnek és ott élik le az életüket.

Erre egyébként meg is van a lehetőségük, hiszen akár a világ egyik legfejlettebb turisztikai infrastruktúrája, vendéglátóipara, akár a részben erre ráépülő ipar (építő-, fa- és gépipar) számos jól fizető munkahelyet kínál.

Nem véletlen, hogy Magyarországról is sokan épp Tirolba mennek munkát vállalni. Jóval nagyobb a munkaerő-piaci kínálat, mint amit a tartomány mérete és lakosságszáma alapján hinnénk.

Tirol nem városi világ – a legnagyobb városok is (Innsbruck, Bolzano/Bozen) csupán százezresek, a legközelebbi „világváros" az 1,3-1,4 milliós München. De attól, hogy „nem városi", még igen előrehaladott az urbanizáció: kis falvak is magas szintű infrastruktúrával rendelkeznek.

Ráadásul mivel az úthálózat kitűnő, így könnyű elérni a központokat – noha ehhez télen bizony meg kell szokni a havas útviszonyokat. (Sózni egyáltalán nem szoktak, ui. az károsítaná „a világ legszebb tájának" ökoszisztémáját!)

Aki Magyarországról (poszt eleji intelmem ellenére) Tirolba költözik, jó eséllyel egy kis, akár néhány százfős faluban találja magát – és lehet, hogy első pillantásra „a világ végén" fogja magát érezni. Semmi és természetesen senki sem lesz ismerős: a táj, a klíma és a mentalitás szinte mindenben a magyar ellentéte.

Van, aki „klausztrofóbiás" lesz a völgyekbe zártságtól – és mivel a tiroliak nehezen nyílnak meg és nehezen fogadják be maguk közé az idegent, így az ottani élet otthonosságait sem könnyű odatelepülőként megtapasztalni.

Túlélési tanácsok

Milyen „túlélési tanácsokat" lehet mégis adni az odaköltözőknek, ott munkát vállalóknak és esetleg azoknak, akik (tekintettel a magyarországi „felsőoktatási változásokra"), netán Innsbruck, vagy Bolzano/Bozen egyetemeit szemelik ki maguknak?

Mindenekelőtt: legyetek szorgalmasak, pontosak és megbízhatók mindabban, amit csináltok, amiért odamentetek – és ezzel máris tettetek egy nagyobb lépést a „tiroliasság" felé. Ne akarjátok azzal kezdeni, hogy meggyőzitek őket arról, hogy „ti jobban tudjátok, mint ők". Ez, amellett, hogy udvariatlan, szinte reménytelen is. Kérdezni szabad, okoskodni nem ajánlatos! Ha igaz, hogy „Rómában, mint a rómaiak", akkor „Tirolban, mint a tiroliak".

Ha meg akarjátok érteni az ottani életmódot, életfelfogást, akkor gondoljatok a saját nagyszüleitek világára – és máris többet fogtok fel az ottani tradicionalizmusból is. Sürgetni őket, „idegbajoskodni" is felesleges: ők a jégkorszak vége óta ugyanazt a tempót követik – és higgyétek el: készen szoktak lenni időre a dolgaikkal!

Aki tanulni megy, egyetemre, az persze a „vidéki Tirolnál" kozmopolitább közegbe kerül (pláne az „olasz" Tirolban!), ám ne lepődjön meg, ha nem kevés évfolyamtársának életcélja nem más, mint „hazakerülni a völgyembe". Aki netán tartós partnerkapcsolatba keveredik tirolival, az legyen elkészülve egy ilyen válasz(tás)ra is!

(Megjegyzem: magyarként lehet annyi esélyetek egy tirolival családot alapítani, mint egy bécsi osztráknak - sőt! Több tiroli-magyar vegyespáros is akad az ismeretségemben – viszont amikor az egyik olyan ismerős családban, ahol a fiú felesége magyar, a lánynak egy bécsi fiú kezdett udvarolni, akkor az „őstiroli" anya terveket kezdett forralni a potenciális „bécsi meny" kifüstölésére...)

A családi és közösségi élethez hozzátartozik valami, ami Magyarországon sokkal kevésbé része a mindennapoknak: a vallásosság, a templomba járás. A tiroliak jelentős többsége (katolikus) hívő és rendszeresen gyakorolja is a hitet. (Legalábbis formálisan – mert, hogy mi van a lélek mélyén, azt csak az isten és kollégája, az ördög tudhatja...)

Anyagiasak...

Van egy film, még a '90-es évek közepéről, amely egy „őstiroli" író, Felix Mitterer regényéből készült, a címe „Die Piefke Saga" (szabad fordításban: „A pofátlan német története"). Van ebben egy jelenet, amikor a „mindenképpen igazi tirolivá válni akaró" berlini német teljesít egy „szuper teljesítménytúrát" és ennek elismeréseképpen egy tiroli magasztaló szavaktól kísérve átnyújt neki egy jelvényt. A német megköszöni, mire a tiroli: „Húsz schillinget kérek – a jelvényért!".

És mit tesz isten – illetve: mit produkál az élet Tirolban – néhány napra rá, hogy láttam ezt a filmet, tiroli ismerőseim meginvitáltak egy „Dorffest"-re, egy tiroli község ünnepére. A falu központjába vezető utak mentén népviseletbe öltözött hölgyek köszöntötték az érkezőket, így minket is. Mivel a kölcsönös üdvözlésnél egy pillanat alatt kiszúrták a kiejtésemből, hogy nem vagyok helybéli (meg amúgy is ismer mindenki mindenkit...), érdeklődtek, hogy honnan jövök. Mondom: Magyarországról, Budapestről.

- Ó, micsoda megtiszteltetés ez nekünk, hogy olyan messziről ellátogat a faluünnepünkre! Kérem, legyen szíves a zakója hajtókájára tűzni a faluünnepünk jelvényét – és ezzel átadott egy kis, öntapadós szövetmatricát nekem.

- Köszönöm! – mondtam és fel is ragasztottam, mire a hölgy:

- „Zwoanzigge Schillinga – fü' tie Eantritt, pitt'schee'!" („Húsz schilling – a belépésért!")

Igen: gyakran az Irodalom és az Élet kéz a kézben járnak!

(...Ha már a kellemetlen tiroli szokásoknál tartunk: nem szoktak tekintettel lenni a született tiroli munkatársak arra, hogy egy „idegen" nehezen érti a helyi tájnyelvet. Nemigen váltanak át a kedvéért „irodalmi németre".)

Igen: a tiroliak anyagiasak. Ott az emberek megszokták, hogy a természet sem adott soha nekik ingyen semmit, mindenért keményen meg kellett dolgozniuk – és ez ment át a mentalitásukba is!

Akit a sorsa, munkája Tirolba, a tiroliak közé vet, az tanulja el tőlük a rájuk jellemző, az egész életük teljesítményével megalapozott magabiztosságot – de ha lehet, a beképzeltségük és időnkénti „bunkóságuk" nélkül. Az utóbbiakat hagyja meg nekik nyugodtan!

És hogy vidámak-e a tiroliak – ha már ezt a kérdést tettem fel a poszt címében? Nos, talán több bennük/közöttük az a fajta vidámság, amely a kiegyensúlyozottságon, a stabil, bár néha unalmas viszonyokon és a nyugalmon alapul... Inkább úgy válaszolnék a kérdésre, hogy kevesebb dolog van egy átlagtiroli életében, ami megronthatná az örömét, ha amúgy azt megtalálta valamiben."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Ausztria Tirol

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr985004572

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kert születik - infografikus változat 2013.01.09. 15:06:46

Már született róla poszt, nem is egy, de ez még kikívánkozott az ásással kapcsolatban belőlem.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terhesbarbie 2013.01.09. 11:34:42

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Messner inkább Osztráknak, mint Olasznak tartja magát.
Amugy találkoztam vele egy jótékonysági ünnepségen. Érdekes volt amit a tiroli gazdaságról mindott.
A szomorú az, hogy Reinhold Messnert szeretik felhozni mi t "A tiroli hős" , de mindeközben csak kevesen szeretik. Az idősek körében csak egy kis csoport, akik ismerik, és inkább a fiatalok körében elismertebb. (Ezt nem csak a tapasztalataim alapján írom, hanem mert mondták nekem)

Hiába. A saját hazájában ritkán lehet hős az ember.

VíziLó 2013.01.09. 11:42:50

@hogyne,persze,igazad van!: Hacsak nem élsz remeteéletet egy hegyi kunyhóban, akkor bizony a helyieken is múlik, hogy otthon érzed magad vagy sem. Nyilván elsősorban neked kell tenned annak érdekében, hogy otthon érezd magad, hogy megismerd és alkalmazkodj a lokális szokásokhoz, életmódhoz, de mindez a helyiek ellenében nem fog menni.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.09. 12:00:12

@hogyne,persze,igazad van!: na ezt sem gondoltam volna, 100%-ig egyetértek minden szavaddal. Írjuk fel korommal a kéménybe :)
Értem én, hogy bizonyos szintig muszáj általánosítani, de ez a "a tiroli márpedig ilyen meg olyan", nekem túl kategorikus volt. Nem tetszett a poszt, ráadásul személy szerint nem érdekel, hogy egyvalaki szerint milyen "A Tiroli" oldalakon át, hanem a többféle benyomást vegyítő beszámolókat szeretem

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.09. 12:01:58

@Réka ‎: Igen, igazad van.Az altalanositas ugy marhasag ahogy van.Hiaba jelentesz ki kategorikusan valamit, biztos lesz valaki aki elbol mond egy ellenpeldat.

VíziLó 2013.01.09. 12:10:06

@hogyne,persze,igazad van!: Nyilván lehetetlen éles határvonalat húzni helyi és gyüttment között, de azért általában a gyakorlatban ez egyértelmű. Ha Te Budapestről/Kazinbarcikáról elköltözöl Tirolba/Skóciába, akkor Te vagy az idegen, s hozzád képest helyi az, aki ott született vagy legalábbis élete jelentős részében ott élt, ismeri a helyi szokásokat, kultúrát, nyelvjárást stb.

VíziLó 2013.01.09. 12:15:35

@Réka ‎: Én mindössze válaszoltam @hogyne,persze,igazad van! kérdésére.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.09. 12:17:14

@VíziLó: igen azt ertem, csak sokan negativumkent allitjak be ezt a tenyt, pedig korantsem egyertelmu, hogy az is.

tajfunka 2013.01.09. 12:21:39

Erdekes poszt. En Kitzbühel-ben elek, de hogy ne fogadnanak be, nem tapasztaltam. Lassan egy eve tiroli parom van, a csaladja, a baratai ugynaugy kezelnek, mint barki mast a barati körböl. Együtt jarunk kirandulni, nyaralni, moziba..... Nyilvan egy kis faluban, ahol max 10 haz van, nehezebb egy "jöttment"-nek, de ez igaz a vilag barmely pontjara.
Es hogy a vilag legszebb helye? Na ezzel teljesen egyetertek.
A nyelvükhöz idövel hozza lehet szokni, es ha valaki huzamosabb ideig itt el, nyelvileg is "asszimilalodik".
Lehet hogy a posztolonak nem voltak jo tapasztalatai, en nem latom ilyen sötetnek a tiroli eletet.

VíziLó 2013.01.09. 12:32:19

@Réka ‎: Hogy negatívum-e vagy pozitívum az sok mindentől függ, elsősorban a helyi közösség és a bevándorló hozzáállásától is. Egy kis tiroli falu társadalma természetszerűleg zártabb mint Bécsé, s egy nagyvárosban az idegen kevésbé idegen, mert a fél város hozzá hasonlókból áll. Ha Budapesten nem találsz barátokra az utcádban, akkor majd megtalálod a helyedet egy kerülettel arrébb. Azonban ha egy 100 lelkes, a világtól elzárt hegyi faluban nem találod a helyed, vagy a helyiek nem fogadnak be, akkor az elég frusztráló tud lenni.

Én angliai pályafutásomat gyári segédmunkásként kezdtem, s bár mindkét oldalról pozitív volt a hozzáállás, ez nem volt elég a beilleszkedésemhez, mert annyira más volt az érdeklődésünk, a világlátásunk. Soha nem volt problémám, a munkában jól kijöttünk, de mivel nekem lövésem sincs a fociról, nem értek az autókhoz, nem iszom alkoholt, s angol popzenét sem hallgatok, egyszerűen az időjáráson kívül nem volt más közös témánk.

Aztán kilépve a gyári munka világából, megtaláltam a hasonló érdeklődésű britek társaságát, s mára tökéletesen beilleszkedtem, de azért még mindig én vagyok "XY, tudod, a kelet-európai".

Muscari 2013.01.09. 12:51:19

Nagyon jo poszt, szinte irodalmi stilusban megirva, gratulalok. En hiszek neked, bar sajat tapasztalatom nincs az ugyben, Del-Tirolban jartam egyszer, azt is csak egy napra, azt bizton megerosithetem, hogy gyonyoru a taj.
Van egy olasz kollegam, akivel beszelegetve egyszer elojott a tema Tirolrol. O is azt mondta, hogy Del-Tirol tulajdonkepp nem Olaszorszag, a nemet a hivalos nyelv is, es szerinte az, hogy Olaszo-hoz csatoltak "not fair". Szoval o egyaltalan nem kopott egyet, sot.

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.09. 13:03:49

@VíziLó: Pl Londonban ki szamit helyinek?A pakisztani, vagy a kinai?Esetleg a lengyel?Mert h. angolbol van a legkeveseb.Vagy a jelenlegi helyemen, a nagy resze kulfoldi, nemet, olasz, es kevesebb svajci.
En termeszetesen nem akarok helyi lenni, tisztelem a helyi szokasokat, probalom megtanulni a nyelvet/tajszolast,es "Romaban" probalok ugy elni mint a "romaiak" stb.
De ha pl eltelik 20ev, akkor mar nem leszek idegen, es ezen nem valtoztat az sem, hogy a szomszedom mit gondol.

hogyne,persze,igazad van! 2013.01.09. 13:05:42

@Réka ‎: Egy idegennel ket lehetoseg van:
1.Nem fogadjuk be, mert rohadt auslander.
2.Befogadjuk, mert milyen jopofa auslander.

bpetya75 2013.01.09. 13:06:58

Fene gondolta volna, hogy ilyen megosztó lesz ez a poszt. A csapat egyik fele szereti, másik fele utálja. Érdekes.

Szerintem olvasmányos és kiegyensúlyozott történet volt. Köszönet érte.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.09. 13:11:22

nekem is bejott az iras
igen nem cask tirolra jellemzo
probalj meg pl valahol kansasba betelepulni egy 1-2000 lakosu kisvarosba:)
biztos sikerul, de nem 2 perc less
aki nem annyira ismeri amerikat annak ugye ott a miert eppen alaszka cimu film, pedig ott az "idegen" amerikai
szoval ugy gondolom ez a kisebb kzossegekben teljesen normalis, meg mondjuk NY-ban qrwara nem erdekel semmit es ez igy van mindenhol a vilagon es ez igy van jol
/az elmondottak alapjan en asszem jo tiroli lennek:)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.09. 13:14:22

semmit=senkit
@b1b2b3b4: sZerintem egyaltalan nem kritizalta, nekem az jott le, hogy kifejezetten szereti tirolt
@Freia: hat ebben enm tudok segiteni, egy baratnom volt meg floridaban kolumbiabol, hat amit O meselt, annak alapjan ne mennyel oda, mar ha egyaltalan ez a terved

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.09. 13:15:34

@jova68: ugy vettem ki, hogy a magyar no mar annyira tiroli let, hogy jobban utalta a becsieket, mint a tiroliak

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 13:17:14

@Muscari:

A német és az olasz is hivatalos nyelv Dél-Tirolban. A lakosság kb. egyharmada ma már olasz. S ez az egyik terület, ahol vannak rétoromán nyelvűek is, akik szintén jellemzően olasznak tartják magukat.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.09. 13:18:24

@Réka ‎: nekem ne mond, hogy nincsenek jellemzo jegyek a svedekre, a tiroliakra a szekelyekre a red neckekre stb
de bizonyhogy vannak
es "kisebb" nepcsoportokk eseten ezt meg igyekeznek is orizni es buszkek ra
ez az identitauk, a fuggetlenseguk ereje

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.09. 13:20:25

@hagyma: nem mondtam, hogy nincsenek, csak hogy az én ízlésemnek túl kategorikus volt a jellemzés.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.09. 13:23:06

@Réka ‎: en ugy vettem ki, direkt erre hegyezte ki a posztot, ezert is irta bele szazszor a "tiroli" szot
kiemelte a jellemzo tulajdonsagaikat, ami nem jelenti azt hogy mindenki ilyen
mindegy, nekem asszem atjott amit mondani akart:)

2013.01.09. 13:26:09

@hagyma: Na de bécsi a fiú volt, nem a lány! Ergó nem lehetett meny, max vő.
Mondjuk az írás élvezetességéből nem von le, csak el kellett párszor olvasnom ezt a mondatot, miközben saját magamban kételkedtem :-D

megengedett (törölt) 2013.01.09. 13:30:40

Hát ez egy jöttmentek vs falu bikái poszt, erősen szakbarbarikum, gyengén szórakoztató

Határátkelő 2013.01.09. 13:39:24

Megint csak érdekes és érdemes olvasni a kommenteket, én sem gondoltam volna, hogy ennyire megosztó lesz a poszt. Mondjuk nekem első olvasásra is az jött le, hogy csak így tud így írni a körülötte élő emberekről, aki szereti őket. Nekem a kritika is inkább szeretetteli csipkelődésnek tűnt, de hát éppen az a szép, hogy mindenki mást olvas ki egy-egy írásból.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.09. 13:42:20

@Határátkelő: pontosan
de nem volt ez megoszto, 1-2 embernek nem ment at a kedeveskedo csipkelodes
az egesz irasbol az jott le, hogy ilyennek szereti oket amilyenek
@jova68: ma' teljesen osszezavarsz, na elolvasom megeccer

bpetya75 2013.01.09. 13:42:50

@jova68:

Annál a résznél én is tartottam egy értelmezési szünetet. Magamban kicseréltem a "meny"-t "vő"-re és helyre állt a világ rendje ;-)

Muscari 2013.01.09. 14:12:38

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: koszia kiigazitast, majd pontositom a sracnal is, akivel beszelgettem, eredetileg o is nyelvesz :-)
BTW, valahonnan remlik, retoromanok elnek Svajcban is, nem?

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.09. 14:16:31

@Muscari: Így van, ott az olasz-osztrák "csücsökben". :) Mindössze 4 %.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 14:26:23

@Muscari:

A rétoromán nyelvűek 90 %-a Olaszországban él, 10 %-a Svájcban, illetve Szlovéniában és Liechtensteinben is vannak kevesen.

Valójában nincs is egy darab rétoromán nyelv, inkább 3 külön nyelv van, azaz rétoromán nyelvek.

Bár a nyelv nem haldoklik (Svájcban hivatalos nyelv jogilag), a valóságban a használata korlátozott. Szinte minden rétoromán kettős anyanyelvű, azaz vagy németül vagy olaszul is beszél.

Most megnéztem, s örömmel látom: Dél-Tirol Tartomány hivatalos honlapjának van rétoromán változata is! www.provinzia.bz.it/la/

Dr. Rusz Edit 2013.01.09. 14:31:23

@Réka ‎: Nagyon okosnak akarsz látszani, közben a véleményeidbő l leszűrődik a sötétség és a kötözködés utáni vágy. A te életedfelfogásoddal nagy bajok vannak, másokat csak támadni tudsz, sosem leszel boldog ember. Neked nagyon-nagyon nehéz lehet megfelelni, csodádlkoznék, ha lenne egyáltalán valami ami egyszer tetszik. Na de ez hála az égnek nem az én dolgom, csak gondoltam, jobb ha valaki felvilágosít, hogy a kommenteket amiket itt közzéteszel maximum hasonló gondolkodásúak kedvelik...
Amúgy az író csupa igaz dolgokat ír az ottani emberekről. Voralbergben nekünk is élnek ismerőseim és ugyanez a tapasztalatuk.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.09. 14:36:28

@Dr. Rusz Edit: Oh, the irony :) a te hozzaszolasodbol vajon mi sugarzik? Csupa szerenyseg es kedvesseg, mi? Egyebkent ez a poszt nem rolam vagy a tobbi kommrntelo szemelyerol szol, ugyhogy a tovabbi tovabbi szemelyes tamadasokat privatban intezd. En a posztot minositettem, te pedig engem. Uljon le, egyes :)

(egyebkent a legtobb poszt tetszik, ami a kommentjeimbol is kiderul,.sokszor kisebbsegben vedem a posztolot. Ugyhogy vagy kitört rajtad a kötekedhetnek, vagy masnak szantad a rendkivul szinvonalas izedet.

Muscari 2013.01.09. 14:39:23

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: azt tudod, hogy kell mondani olaszul, hogy retoroman? Vagy esetleg nemetul? Bocsi, mar meg is neztem, a ladin lesz az. Mindig tanul az ember valamit.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2013.01.09. 14:43:14

@Réka ‎: nem latod, hogy troll nick?
valaki innen alnicken:)
tippem is van
ezt amellett mondom, hogy jelen esetben nem ertek veled egyet, mert faszaul bemutat egy tipikus tirolit

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.09. 14:46:28

@hagyma: nem láttam, de most már látom. Igazad van, kár volt belé a bötű! Nekem nincs tippem, sőt nem is érdekel - akinek baja van velem, az megkeres privátban. Akinek baja van magával, az trollnicken fröcsög ;)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 14:46:42

@Muscari:

Mindjárt megnézem. A "ladin" az biztos nem jó, mert ladinnak csak az egyik rétoromán nyelvet nevezik.

Na, megnéztem. Németül: Rätoromanisch, olaszul: retoromanze.

Spacecake 2013.01.09. 14:47:55

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: `Mert Magyarországon csak magyarként jártál, azért hiszed ezt. Semmi sem igaz ebből, sőt az ellenkezője az igaz.`

es ha maga a kulfoldi mondja altalanossagban a magyarokrol,akkor meg biztos hazudik vagy kedveskedni akar,nem??:-)

bizony-bizony a magyarok (altalanossagban) es relativ sokkal vendegszeretobbek sok mas nepnel.nem kicsit,sokkal.

eyebug05 2013.01.09. 14:49:47

Imádom Tirolt! Egyszerűen csodálatos!!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 14:52:35

@Spacecake:

Sajnos nem igaz, amit írsz. Sok a tapasztalatom e téren.

Igen, az udvariaskodás a fő ok. Tudod, mint amikor te elmész pl. Burundiba, s megkérdeznek a helyiek, hogy "na, hogy tetszik Burundi?", mire te azt mondod "csodálatos hetet töltöttem itt, a természet gyönyörű, s a burundiaiak is nagyon kedves,vendégszerető emberek".

tableno 2013.01.09. 14:58:39

@Spacecake: Vendégszerető nem ugyanaz, mint befogadó!

2013.01.09. 14:58:56

Ez jo kedvcsinalo volt a legkozelebbi vakaciohoz Tirolba! Gyonyorunek tunik a fotok alapjan, bar ott elni kicsit klausztofob lehet.

Spacecake 2013.01.09. 15:09:25

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: tudom,neked e teren is sok tapasztalatod van:-)
de tudod mit?nekem is.nem ertunk egyet.
tudod el lehet erni embereknel,h erdek es udvariskodas nelkul tarjak fel a velemenyuket egy adott neprol,es tobbnyire pozitivabban gondolkodnak rolunk,mint-szukitsuk le-a kornyezo orszagok nepeirol.(akar meg egy kornyezo orszagbol valo is:-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 15:13:14

@Spacecake:

Ja,. s még: "az ételek nagyszerűek, méltán világhírű az Önök konyhája! a nők pedig csodaszépek. s az Önök fővárosa meg elkápráztató".

:-)

Spacecake 2013.01.09. 15:13:34

@tableno: nem,nem ugyanaz.es???:-)

Spacecake 2013.01.09. 15:17:00

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: nyilvan mindenki alakoskodo,felszines,kepmutato es irigy...
es mindenki magabol indul ki....

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 15:19:09

@Spacecake:

Persze, lehet valós véleményt is szerezni, de azokat aztán nem számítják bele a Nagy Nemzeti Mítoszok című kiadványba.

Tudod, ez olyan, mint amikor villanyszerelőt vagy bármilyen más mesterembert hívsz ki otthonra. MINDIG azt fogja mondani, hogy az előtte ott dolgozó másik mesterember valami agyatlan kontár volt, de legalábbis alaposan elszúrta az egészet, de ő most majd profi módon megcsinálja. Maximum akkor fogsz olyan mondatokat hallani, hogy "meg kell mondanom, aki előttem itt dolgozott, nagyszerű munkát végzett", ha valami nagyon közeli haverod jön ki szerelni.

Szóval ezek amolyan típusmondatok. Mint az "érezzétek otthon magatokat" (valódi jelentése: "alkalmazkodjatok hozzánk, a miénk a lakás, ha meg nem, akkor takarodjatok a fenébe") vagy mint a társkereső hirdetésekben a sablonok.

tableno 2013.01.09. 15:20:48

@Spacecake: És ebben a posztban nem a turistákkal szemben tanusított vendégszeretetről, hanem az idegenek befogadásáról van szó. Ebben pedig igencsak rosszul állnak a magyarok.

iqfighter 2013.01.09. 15:26:19

@Nordstjernen: merrefele laksz Sarkcsillag?

Spacecake 2013.01.09. 15:26:26

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: az nem A tapasztalat,hanem a SAJAT tapasztalatod...
szerinted van a magyar nepnek barmiben is (altalanossagban) jobb tulajdonsaga mint mas nepnek v ab ovo alabbvalobb/rosszabb mindenkinel?
asszem neked kene Tirolba koltoznod,es mashogy latnad utana a magyar befogadast/vendegszeretete(kinek mi:-) is.

Spacecake 2013.01.09. 15:29:02

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: a SAJAT tapasztalatodbol max,ami ugye szubjektiv,es h ugye nem biztos h sors kegyeltje vagy...

Spacecake 2013.01.09. 15:30:20

@tableno: hat ez a vicc,h ebben tuti jobbak vagyunk a tiroliaknal.(es meg sok mindenki masnal is)

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.09. 15:35:24

@Spacecake: Megkérdezném, hogy hány külföldi szomszédod van ? (mondjuk pl. Ázsiai)

tableno 2013.01.09. 15:43:28

@Spacecake: Hát, ha te mondod, biztosan úgy van... A felmérések viszont mást mutatnak: index.hu/belfold/bev0804/

Spacecake 2013.01.09. 15:44:35

@tilmir: egy es francia allampolgar,de marokkoi szarmazasu,sot a lakasat is tolem berli,ugyhogy meg azt is mondhatnam,h magamnak valasztottam:-)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 15:45:14

@Spacecake:

"szerinted van a magyar nepnek barmiben is (altalanossagban) jobb tulajdonsaga mint mas nepnek v ab ovo alabbvalobb/rosszabb mindenkinel?"

Általánosságban nem látok különbséget a magyarok és más népek között. Minden népnek vannak jó és rossz tulajdonságai is. Viszont idegenutálatban a magyarok negatívabbak az átlagnál.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 15:46:02

@Spacecake:

Szemben a te véleményeddel, ami viszont nyilván objektív...

svájci sapka (ch) · http://svajcisapka.blogspot.ch/ 2013.01.09. 15:49:34

@Spacecake: Ha magad választottad az más. Ha akaratodon kívül kapnál olyan szomszédokat, akik nagyon távol vannak az európai kultúrától, és ennek megmásíthatatlan jelei lennének, nem hinném, hogy tartanád az állításod.
Persze, annyira ragaszkodsz hozzá, hogy nem tud senki sem meggyőzni, szóval mindegy.

Spacecake 2013.01.09. 15:50:32

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: mar ne haragudj,de az altalad leirt ket mondat szoges ellentetben all egymassal.fuss neki megegyszer:-)

Spacecake 2013.01.09. 15:53:44

@tilmir: ez feltetelezes.ertekelhetetlen...

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 15:54:19

@Spacecake:

Nem látok ellentmondást. A magyarok nem jobbak vagy rosszabbak másoknál - általánosságban. De ez nem jelenti, hogy egyes részterületeken ne lennének jobbak vagy rosszabbak.

Spacecake 2013.01.09. 15:57:13

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: ez volt az eredeti kerdesem:-)
tudnal olyan reszteruletet mondani,amiben esetleg jobbak?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 16:07:00

@Spacecake:

Pl. a politikai érdeklődésben, a magyarok az átlagnál jobban érdeklődnek közéleti kérdések iránt. Ez egy nagy pozitívum.

Göröglány 2013.01.09. 16:41:26

Végre egy érdekesebb cikk, annak ellenére, hogy néha kicsit túl magabiztosnak érzem a postolót:) Akkor ha jól értem a Tiroliak többsége templomba jár vasárnap, sokat sportolnak, szeretnek népviseletben járni és nehezen fogadjáők be az idegeneket.

Valaki már írta előttem és teljesen egyetértek, minél kisebb és tradició-dúsabb egy hely, annál nehezebb egy idegennek a beilleszkedés, de_ nem lehetetlne_ IMHO.

Az, hogy a világ legszebb helye nagyon relatív:) Rengeteg nép gondolja így, hogy ők élnek a világ legszebb helyén:) De az biztos, hogy a Tiroli hegyvidék csodálatos.

Arra azért kíváncsi lennék az író mennyi időt töltött el ott, mennyi idő alatt szűrte le a cikkben leírtakat?
Köszönöm az érdekes olvasmányt!

Der Piefke 2013.01.09. 18:34:41

@Sanyi9:

Tévedsz: maradtam Németországban - a tiroli poszt korábbi, 6 éves tapasztalaim alapján íródott.:-)

Der Piefke 2013.01.09. 18:36:38

@bastian:

A schillinggel fizetős sztori még 1996 júliusi - egyébként 6 éves kapcsolatom volt Tirollal.

Der Piefke 2013.01.09. 18:42:36

@jova68:

Szóval, a bécsi meny története: Adott egy család, szülők+két felnőtt gyerek (fiú, lány). A fiú felesége magyar (van két "Enkelin" is, de ez most indifferens), a lánynak pedig egy bécsi fiú udvarolt - és ez utóbbi csípte az anya szemét, "Nem kicsit, nagyon"!:-)

És ha már Gyurcsányt idéztem: valóban, "elkúrtam, nem kicsit, nagyon", ui. menyet írtam vej helyett. Elnézést az értelemzavaró hibáért!

Der Piefke 2013.01.09. 18:45:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Kinek hős, kinek hülye - de pl. Angela Merkellel nagy haverok.
...Nem is értem, hogyan barátkozhat egy "Selbsttiroler" egy "Piefkével"? Mondom-írtam: már romlik a tiroli tradíció is!:-)))

Der Piefke 2013.01.09. 18:49:51

@Göröglány:

1.) A túlzott magabiztosság talán a tiroliakról ragadt át rám is.:-)

2.) (Amint másoknak már írtam) 6 éves foylamatos kapcsolatom volt Tirollal és utána több alkalommal visszatértem még oda. Tapasztalataimat falusi parasztasszonyoktól le egészen a bankvezér-nagyvállalkozó-tartományfőnök körig szereztem - megjegyzem, igazán nagy különbség nem volt, talán csak annyi, hogy a paraszatsszony tudott finom reggelit készíteni, míg a többiek csak megették.:-)

Der Piefke 2013.01.09. 18:59:37

@hagyma:

Jól látod: valóban szeretem a tiroliakat - na, jó, egy -két kivétellel.:-) Egyébként mindazokat a negatívumokat, amikről szó volt, ők is tudják magukról és általában kellő öniróniával kezelik. Annyira, hogy ezekre a tulajdonságokra kivétel nélkül tiroliak hívták fel a figyelmemet annak idején.:-)

gesternmann · http://www.saller.blog.hu/ 2013.01.09. 19:05:23

Jó kis olvasmány, talán azért tűnik néhány dolog általánosításnak, mert amolyan összefoglaló-jellegű, mint egy lexikon szócikke.

Jómagam is éltem Tirolban, így sokmindent meg tudok erősíteni.

Ami még érdekes lehet: annak ellenére, hogy sok hegyi faluban a lakók jó része a turizmusból él, valóban megtartották az archaikus szokásaikat. Például, a házak számozása a felépülésük sorrendjében van a mai napig. Magyarul: nem utcák vannak páros-páratlan oldallal, egy irányba növekvő számozással, hanem ha épült egy új ház, a legutolsó házszámhoz hozzáadnak egyet. Ez elég vicces, mert ugye egy településen belül, két ház között lehet több kilométer távolság, és nem elhanyagolható szintkülönbség akár.

A másik érdekes dolog, az a települések sajátos önszerveződése. A legnagyobb havazás idején a gazdák felrakják a trakira a hóláncot (!) meg a tolólapot, oszt' hajrá! Amikor kell. Fél méter hó egy nap alatt? Nem áll meg az élet. Ilyenkor fent vannak a tetőn a gyerekek is, szórják a havat, meló van, de szórakoztató. Ilyenkor, ha autóval bármi gebasz van (bentragadtál a félméteres hóban), nagyon segítőkészek - persze, kis felsőbbrendűséggel -, ilyenkor jó, ha külföldi vagy, mert elnézik a bénázást.

Írhatnék a nyelvről, erre azt mondják a városi tiroliak, hogy minden völgyben más a nyelvjárás. Tapasztalataim alapján pont Brixentalban (pl.: Kitzbühel) a legdurvább, de azért a kufsteiniek sem panaszkodhatnak. Hochdeutsch-csal ott nem sokra megy az ember, kivéve, ha diplomás külföldi (pl.: magyar) vendégmunkással akad össze, aki szobalányként, mindenesként, takarítóként lötyög.

Egyvalami viszont biztosan kimaradt: a trágyaszag. Ezt valamiért mindenki elfelejti, pedig ha nem télen, és nem ezerpárszáz méter fölött vagy, akkor biztos, hogy vidéken ott van, főleg az Inn völgyében. Ősszel és tavasszal mindenképp.

Amúgy jó hely, tényleg.

mommmmo 2013.01.09. 20:12:28

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

Hat nem tudom... szerintem az hogy "gyonyoru a fovarosunk" az egyaltalan nem egy kozhely, amit minden nep fianak kotelezo elmondani, hanem Magyarorszag fovarosat tekintve teny... legalabbis az alap adottsagait tekintve. Sok kulfoldi ismerosom el akart ide jonni turistakent, mondhatni Praga mellett ez volt meg a kelet-europai opcio, Csak amig Praga maximalisan kihasznalja a lehetosegeit, mi pukkanunk lefele... de ne haragudj, Sofia pl szoba se jon nyugaton mint turistacelpont, se Pozsony, se Bukarest.

Viszont hogy a magyarok politikai kulturaja 0, az tuti.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.09. 20:43:36

@mommmmo:

Ez a Szeredőc valóban érdekes kérdés. Bár a város nagyon régi, 2800 éves folyamatos története van alapítása óta, SOSEM volt Bulgária fővárosa a XIX. sz. előtt, mindig voltak nála sokkal jelentősebb bolgár városok.

Végülis azért lett fővárosa a harmadik bolgár állam megalapítása (1878) után, mert kb. az ország közepén volt.

Persze most már nagyon nincs az ország közepén, de ennek az oka, hogy a nyugati bolgár területek ma már külföldön vannak.

Alapvetően azért volt 2800 éven keresztül mégis, mert az egyik hagyományos útvonal mentén fekszik, a római korban a mai Isztanbul és a mai Belgrád közti főút (VIA MILITARIS) egyik fontos állomása volt.

Szeredőc az a város, melyhez a turistának elég egy nap. Ez alatt meg lehet nézni minden érdekességet.

Most meg a lakossága óriási, a hatalmas belső migráció miatt. Az infrastruktúra viszont nem alkalmas ekkora lakosságra. Ráadásul az éghajlat sem jó. Ez egy hegyvidéki város, a legalacsonyabb pontja magasabban van, mint Budapest legmagasabb pontja (János-hegy), s mindez be van zárva magas hegyek közé. Ennek eredménye: ha köd van, akkor nagyon nagy köd van, ha meg szmog, akkor az borzasztó. Tulajdonképpen egy maximum 250 ezres városnak még jó lenne, de tízszer akkorának katasztrofális.

allegravelli 2013.01.09. 21:27:09

Nagyon klassz poszt! Sokszor jártam Dél-Tirolban, igaz, nem éltem ott, de egy részét én is tapasztaltam annak, amit leírt. Az olaszellenességet saját bőrömön is. Párom olasz, és volt, hogy amikor megszólalt olaszul, a pincér egyből flegma és szemtelen stílusra váltott, majd "elfelejtett" kiszolgálni bennünket. 20 percig várakoztunk 2 pohár üdítőre a szinte üres étteremben, majd meguntuk és elmentünk. Néhány emberen látszott, hogy érti, amit olaszul mondunk neki, de nem volt hajlandó, csak németül válaszolni. Azt meg mi nem értettük:-)
Ettől függetlenül a tájak csodálatosak, bár a nagyváros hiánya néha tényleg nyomasztó tud lenni.

nyuszigonosz 2013.01.09. 21:52:38

@Der Piefke: Ez egy nagyon jó poszt!

Akinek meg nem tetszik, hát irjon jobbat! :)))

tsabus UAE 2013.01.09. 21:58:23

Tetszett a poszt ! Köszönet érte !

tsabus UAE 2013.01.09. 22:03:21

@gesternmann: "Egyvalami viszont biztosan kimaradt: a trágyaszag."
Ez egyes német vidékekre is jellemző. A cégnek, amelyiknek dolgoztam, van gyára Crailsheimben. Mikor a cég vezére meglátogatta őket, a helyi vezetőség fizetett a környékbeli parasztoknak, hogy csak a látogatás után trágyázzanak. A szagot ugyanis nem lehet megszokni egy nap alatt. :-)

Der Piefke 2013.01.09. 22:22:44

@Sanyi9:

Gertrudis családjáról, származásáról és az Adechs-Meranieni hercegségről, a hozzá tartozó területekről itt találsz pontos listát: de.wikipedia.org/wiki/Meranien
Ebben – sok egyéb mellett - szerepel Meran is, íme:
„Als treue Gefolgsleute des Kaisers blieben die einstigen Grafen von Dießen und Andechs nun als Herzöge von Andechs-Meranien fest im Bild der Geschichte verankert. Als ein machtvolles und machtbewusstes Reichsfürstengeschlecht von höchstem Adel besaßen sie bald Güter und Lehen in Burgund, Oberfranken, Niederbayern, Istrien und Slowenien sowie ihre Stammgrafschaft Andechs mit dem umliegenden Herzogtum Meranien. Eine durchgehende Landbrücke von eigenen Besitzungen erstreckte sich vom Lechrain und Mering über Innsbruck (Burg Ambras) bis nach Meran an der Etsch und nach Meransen im Pustertal. Das Herzogtum Meranien war ein realer Territorialstaat geworden, welcher den westlichen Teil des alten Herzogtums Baiern zwischen Augsburg und Bozen zu einem eigenen Feudalfürstentum und eigener Landesherrschaft hatte werden lassen.

Így bizony mégsem csupán egy véletlen névegyezés (Meran-Merania) köti össze Gertrúdot (Dél-)Tirollal! A meráni hercegség nevének eredete ma sem egyértelmű. A régebbi irodalomban egyfelől az adriai tengermellékre utaló német „am Meer” („a tengernél”) kifejezésre vezették vissza, de volt olyan teória is, amely egy Velencétől északra lévő terület nevével hozta összefüggésbe. Ám ha megnézzük a Meráni Hercegség és Tirol címereit, azt hiszem, annak, aki jártas a heraldikában és a középkori címertörések módszertanában, nem kell tovább spekulálnia!:-)

Itt látható Merania címere:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/COA_family_de_M%C3%A9ranie.svg

itt pedig Tirolé:
www.jugendheim-gersbach.de/Wappen-Tirol.gif

(Maga a család egyébként bajor eredetű.)

Taxomükke (UK) 2013.01.09. 22:23:27

@Der Piefke: "... falusi parasztasszonyoktól le egészen a bankvezér-nagyvállalkozó-tartományfőnök körig ..."
ez az, a la Moldova :))), hadd lehessen tudni, kinek hol a helye...

klondike 2013.01.09. 22:29:12

@tsabus:
Most fogtok teljesen hülyének nézni.

Sok mindent bírok a német nyelvterületen, de az egyik kedvencem a trágyaszag.
Nem akarom részletesen leírni a technológiát, ott miért olyan intenzív és máshol miért nem, de remélem ez egy gyakorló mezőgazdásznak megbocsátattik.

Tetszett a poszt a nagyon. Érdekes a völgyek a világa. Udvaroltam egy magyar csajszinak, aki Dél-Tirolban lakott ő mesélte, hogy a bennszülött lakosság nagy része biz' ki sem mozdul a völgyének 10-20 km-es körzetéből egész életében mégis remekül elvannak.

Más. Éppen olvasok egy osztrák könyvet, amiben nagyjából benne van, mitől más az élet és ezáltal az emberek hegyvidéken. Ahogy a posztoló is írja legfőképpen a rideg körülmények/ természet az okozója ott ha egy kaszálás nincs időben betakarítva hipp-hopp érkezik a hegyek közt egy komolyabb eső és oda a jószág teljes téli takarmánya. Ott nincs második esély a télre , csak az éhkopp.

Ami a vallást illeti a természetből élő emberek nagyobb arányban vallásosak szerintem.

Mégegyszer grat klassz volt elolvasni, danke Anke! :-)

itchap 2013.01.09. 22:31:01

Sziasztok! sokszor jártam Ausztriában, sajnos Tirolig még sosem jutottam! Ez a poszt igazán élvezetes, mindent magába foglaló olvasmány, ajánlom majd mindenkinek!
Ezt nem értettem, légyszi valaki magyarázza meg nekem:

"amikor az egyik olyan ismerős családban, ahol a fiú felesége magyar, a lánynak egy bécsi fiú kezdett udvarolni, akkor az „őstiroli" anya terveket kezdett forralni a potenciális „bécsi meny" kifüstölésére..."

Meny? Vej? vagy most ki?

Köszi!

Der Piefke 2013.01.09. 22:39:28

@Taxomükke:

Való igaz, íme az eredeti - nehogy már "törzsanyagként" kezeljem:

"Riporteri munkámmal járt, hogy húsz év alatt emberek ezreivel beszélgettem, vasutasoktól egész le trösztigazgatóig. Ez alatt a húsz év alatt talán háromszor vagy négyszer volt az az érzésem, hogy valódi nagyemberrel találkoztam, és ezek közül az öreg volt az egyik." (Moldova György: Az első novellám - dia.jadox.pim.hu/jetspeed/displayXhtml?offset=1&origOffset=-1&docId=674&secId=63390&qdcId=3&libraryId=-1&filter=Moldova+Gy%C3%B6rgy&limit=1000&pageSet=1)

Der Piefke 2013.01.09. 22:41:06

@itchap: Vej, vej, persze - fentebb, egy másik kommentre reagálva már elnézést is kértem a tévesztésemért!

itchap 2013.01.09. 22:46:30

ja, ok!! :))) bocs, nem olvastam minden kommentet végig!!! Köszi szépen!

Sanyi9 2013.01.09. 23:06:52

@Der Piefke: Hmmm, most mit mondjak, elolvastam, megertettem, avval, ami idezve van, egyet is ertek... :D

Amire viszont kivancsi lennek: akkor amikor leirtad azt, hogy "Igen: a Bánk bánból ismerős „meráni Gertrúd" innen jött...", tisztaban voltal avval, hogy Meran var es Merania kozott kulonbseg van, marmint az egyetlen kapocs az az, hogy volt olyan ido, mikor a meraniai herceg tulajdonaban volt Meran vara is?

"A meráni hercegség nevének eredete ma sem egyértelmű.", de semmi esetre sem ered Meran varanak a nevebol, hiszen se Friuli, se az Adria partja nem Meran vara ("Die Herkunft des Namens Meranien aber ist noch immer ein Objekt der Spekulation. Eine terra Marani in Friaul benennt E. Herrmann als Namensgeber, doch meist wird dabei ein Badeplatz an der dalmatinischen Adriaküste (Gebiet „am Meer“) favorisiert. Auch die Frage, ob das Herzogtum Meranien bei seiner Gründung lediglich ein ideelles Titularfürstentum oder ein Fahnenlehen repräsentierte, welches mit realen und dinglichen Rechten, Gütern und Lehen ausgestattet war, wird von der Historik unterschiedlich bewertet.").

A cimeres dolog jo vicc. :D Ilyen erovel nezhetjuk Friuli cimeret is (en.wikipedia.org/wiki/File:Bandiere_dal_Fri%C3%BBl.svg) meg a lengyel cimert is (en.wikipedia.org/wiki/File:Herb_Polski.svg), mindegyikben egy sas van.

Kiegyezhetunk abban, hogy mind a ketten tanultunk ma valamit?

t74 2013.01.09. 23:47:14

"(Igen: a Bánk bánból ismerős „meráni Gertrúd" innen jött...)" ??? - Sanyi9 megelőzőtt, de a Wikipedia, mint forrás azért nem a legjobb...
Abban mindenesetre megegyezhetünk, hogy Merániai Gertrúdnak és kedves családjának sok köze nem volt Tirolhoz, Dél-Tirolhoz vagy a Merano nevű tiroli településhez. Egyébként Gertrúdnak és kíséretének a pilisi erdőben történt legyilkolása idén lesz 800. éve (1213).
Tirol tényleg gyönyörű és szerintem az ott élők is kedvesek.

GepidaPampass 2013.01.10. 01:16:24

Jelenleg is Tirolban/Tannheimer-Tal/ melózok,nagyon is rájuk jellemző dolgokat írt piefke,tetszett a poszt!!
Dolgoztam Dél-Tirolban is/Schenna,Latsch/,szerintem ott a legkifinomultabb a vendéglátóban a dolgozók kizsákmányolása.
Ja és az összes ott csalja az adót,ahol csak lehet,mondván Rómának nem fizetünk!!Érdekes módon ott nem a gyáros-hoteles-bankos a menő,hanem az almafa-ültetvényes.
Ott ettem először,remélem nem utoljára LEVENDULA fagyit!!
HHMMMM...

Baloldali érték 2013.01.10. 03:00:26

"Aki tudni akarja, hogy mi is az igazi patriotizmus, az menjen azt megtapasztalni Tirolba! A tiroliak pl. meg vannak arról győződve, hogy Tirol a világ legszebb helye."

Tiroliskodnak a hőzöngő nagytiroliak.

kék madár 2013.01.10. 03:28:31

@Réka ‎: noha igen tuskes volt Rusz Edit beszolasa, de van alapja - szerintem - a legtobb hozzaszolasod erosen kritizalo, ferlsobbrendu, sokszor keseru. Szerintem.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.10. 05:36:39

@kék madár: Szerencsere publikus az osszes hozzaszolasom, ugyhogy ezen nem kell vitatkoznunk :) a velemeny szabad, a tiedet is tiszteletben tartom.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2013.01.10. 05:37:27

@kék madár: Szerencsere publikus az osszes hozzaszolasom, ugyhogy ezen nem kell vitatkoznunk :) a velemeny szabad, a tiedet is tiszteletben tartom.

kék madár 2013.01.10. 06:15:50

@Réka ‎: amit itt irtal az egy agyrem. Olyasmit kersz szamon a poston, hogy a kutya miert nem nyavog. Mert kutya. Egy szubjektiv beszamolo az egy szubjektiv beszamolo. Raadasul ami 100%-ig korrekt az a rengeteg informacio. Te komolyan meg a villanyoszlopba is belekotsz? Mi bajod van ezzel a poszttal? Nincs is benne semmilyen altalanositast, ezt jellemzesnek hivjak. Amit csinalsz az az oncelu kotozkodes.

2013.01.10. 07:51:13

Nagyon jó poszt, élvezet volt olvasni. És Tirol tényleg gyönyörű.

Nordstjernen 2013.01.10. 10:14:42

@iqfighter: Osloban, de a zuram csaladjan keresztul eleg sok isten hata mogotti hellyel ismerkedtem meg ;-)

átlátó 2013.01.10. 10:35:57

"Olvasmányos" írás volt, egyértelmű mondanivalóval...aki valahová megérkezik, figyeli a környezetet és ha nem akar konfliktusokkal teli életet, felveszi a tempót...amikor magára csukja az ajtót, persze úgy tesz ahogy akar, az identitásának megfelelően... ha kellő akarattal kiviszi a környezetébe, akkor pedig nem nyűglődni, hogy mennyire szar az élet, hanem emelt fővel viselni... nem akarok belerandítani az ünnepbe, de akkor is kikívánkozik. A cigányok jelentős részénél, vagyis általánosságban, sem a tempót nem veszik föl, de az identitásuk rosszabbik részét is kiviszik az ajtajuk elé... évszázadok óta és bárhol, ahol megjelennek. A kivételek, mint általánosság, köszönöm ne, emlékeztetnék arra, hogy "olvasmányos" írás ez.

Mr.RaverDesigner 2013.01.10. 12:35:01

Tapasztalataim szerint a mentalitás nem sokban különbözik Niederösterreich-tól. Szerintem ez a zárkózottság mindenütt megvan, hol jobban, hol kevésbé. Mikor egy Niederösterreich-i faluban laktunk, a szomszédok ott is rossz szemmel nézték, ha bécsi rendszámú autó érkezett hozzánk. :)

iqfighter 2013.01.10. 15:16:08

@Nordstjernen: ugy konnyu :) azt hittem birkakat tartasz a hegyekben :)

gesternmann · http://www.saller.blog.hu/ 2013.01.10. 18:17:43

@klondike: Nem akarok a trágyaszagon lovagolni :), de Dániában és Hollandiában is érezhető sok helyen vidéken - viszont Tirolban valahogy más. Komolyan mondom, késő őszi, száraz hidegben a könnyem kicsordult sokszor.

Egyébként a hideg is mást jelent, nem nyirkos, mint nálunk. Erről beszélgettem tiroli öreg parasztemberekkel. Az egyikük mesélte, hogy ő járt Magyarországon télen, de olyan hideg volt, hogy azt hitte, megfagy. Az unokája fizette be a nagyszülőket ilyen puccos wellness-fürdőkúrára, ami bejött nekik, de azt sem tudta, hol voltak. Elmondása alapján Hévíz vagy Zalakaros lehetett. Az unoka hozta-vitte őket, mert a felesége bosnyák származású, és Magyarországon keresztül mentek látogatóba.

Azt mondta, három napig voltak, és végig nem szállt fel a köd, közben azon aggódtak, hogy az otthoniak rendesen ellátják-e a jószágot.

Ezen kívül ő járt Bécsben és Münchenben is. Büdösnek érezte a városokat.

Picit irigyeltem. (Ja, ha igazi tiroli nagy, többgenerációs parasztházban jár valaki, fel fog tűnni, hogy kitömött állatokkal van teli. A bolhapiacon is kapni mormotát, meg ilyeneket.) A fia meg az unokák valamelyik volt szovjet-isztánba, a Kaukázusba járnak vadászni, meg Alaszkába pecázni.

haribodog 2013.07.09. 18:55:15

Tenyleg kituno beszamolo, en is ezt tapasztalom.

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása