oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 27. 06:53,  Egy kedves, de zárkózott ország 204 komment

2012. december 27. 06:53 Határátkelő

Egy kedves, de zárkózott ország

Viszonylag kevés írás született eddig Dániáról, holott az északi ország akár vonzó célpont is lehetne a munkát kereső magyaroknak (már aki bírja az esőt). Például azért, mert szinte mindenki beszél angolul. Búgócsiga írásából azért kiderül még egy s más, akár a bérelhető lakásokért folytatott elkeseredett küzdelemről, az egészségügyről és az adórendszerről – szóval mindenképpen érdemes elolvasni!

Koppenhága, Dánia.jpg

„Már hatodik évemet taposom Dániában, ennyi idő alatt elég sok tapasztalatot gyűjtöttem, melyet szívesen megosztanék. 2009 őszén diplomáztam itt, a dátum csak azért is fontos, mert akkorra ide is elérte a válság.

Míg 2008-ban szinte mindenki minden gond nélkül kapott munkát, addig egy évvel később már itt is megkezdődtek, ha nem is egyből a leépítések, de a nadrágszíj behúzása. Mivel már valamikor kora tavasszal nekikezdtem az állásvadászatnak, ezért kb. 1 hónappal diplomavédés után munkába is állhattam.

A helyzet azóta annyiban változott, hogy még nehezebb pályakezdőként elhelyezkedni, minimum 6 hónap, a suli befejezése után. Ha az ember itt tanul (ha jól tudom cserediákokra nem érvényes), akkor diákként ingyen beléphet munkanélküli biztosítókhoz (A-kasse), így egyből kapja a segélyt (és persze egyből fizetheti is be belőle az első negyedévi biztosítást), amint megszűnik a tanulói jogviszony.

A segélyrendszer

Az A-kasse tagsági díj változó, általában 1000 Dkk/negyedév. A segélyt pontosan nem tudom, mennyi ideig adják, de minimum 6 hónap. Ezért „cserébe" minimum heti 2-3 állásra kell jelentkezni, és ha a bűvös 6 hónap után nem találtál semmi kedvedre valót, akkor kötelezően el kell fogadni az elsőt, amit felajánlanak, ha tetszik, ha nem.

Ha még így sem jön össze semmi, akkor „társadalmi munkára" fognak, ami annyit tesz, hogy végzettségednek megfelelően munkába állítanak egy cégnél/intézménynél, de a „fizetésed" még mindig a biztosító állja. Ennek a lényege, hogy ne ess ki sokat a munkából és szerezz kapcsolatokat.

Ez persze csak azokra érvényes, akik már ledolgoztak az országban egy pár évet vagy itt szereztek képesítést. Külföldiként 6 hónapot tölthetsz el munka keresés címén hivatalosan, akár itt szereztél végzettséget, akár frissen érkezőként.

CPR kort a kommunén

Hasonlóan a többi északi országhoz, itt is van egy bűvös kártya, ami nélkül létezni nem lehet. Minimum 3 hónap itt tartózkodás esetén kötelező ideiglenes letelepedési / munkavállalási engedélyt kérni. Ehhez diákként szükség van az iskola fogadólevelére, a munkavállalásihoz pedig az érvényes munkaszerződés bemutatására. Ezt a helyi bevándorlási hivatalban lehet elintézni.

Ezek után igényelhető „sárga" kártyát (CPR kort) a megyeházán (kommune), ami egyben a lakcím- és egészségügyi kártya. CPR kort nélkül nem lehet bankszámlát nyitni, buszbérletet, sőt néhány esetben még telefonkártyát sem venni. De ez kell még a konditerem bérlethez is és a könyvtárhoz is.

Közelharc a lakásokért

Lakást bérelni nem egyszerű dolog, a kínálat kicsi, a kereslet viszont hatalmas. Nem egyszer volt olyan, hogy fél órával a hirdetés felrakása után hívtam a tulajt, és a lakás már ki volt adva, vagy én voltam a tizedik a sorban.

Olyanról is hallottam, ahol egy szobára jelentkeztek 100-an, ebből tízet hívtak be „casting-ra". Ha megvan a lakás, akkor viszont jó mélyen be kell nyúlni abban a bizonyos zsebbe. A lakások 90 százaléka bútorozatlan, de a legvészesebb a 3 havi lakbér és a 3 havi depozit befizetése plusz az első havi lakbér. Tehát 7 havi lakbért kell átutalni a szerződés szerint.

A bérleti díjak pedig az egekben. Egy kétszobás, kb. 50m2-es lakás 6000 Dkk plusz rezsitől indul Koppenhágában és környékén. Egyébként 1 dán korona 37 forint, úgyhogy ez kb. 220 ezer forint körül van, szóval egyértelmű, pénz nélkül ne induljatok neki. A szobabérlés még megér egy misét, ha lesz rá igény, leírom.

Nyelvtudás

Folyékony angoltudás kötelező. A dánok nagyon jól beszélnek angolul, tehát elvileg ezzel el lehet boldogulni a munkahelyeken, a bankban vagy az orvosnál. Viszont, ha csak egy kicsit is be akarsz illeszkedni, meg kell tanulni dánul.

Munkahelyeken, ha nem egy nagyon nemzetközi közegben dolgozol, minden nem munkával kapcsolatos beszélgetés dánul folyik, és szélmalomharc őket arra bírni, hogy esetleg angolra váltsanak. Ha 1-1 ebéd alkalmával ez sikerül, az már nagy dolog.

De ugyanez igaz bármilyen szabadidős foglalkozásra, legyen az sport vagy táncóra. Mikor elkezdtem dolgozni, már két éve tanultam a nyelvet, és kikötöttem, hogy ha lehet, angolul csak akkor beszéljenek hozzám, ha már nagyon bambán nézek.

Ennek köszönhetően, mára szinte mindent megértek, bár a beszéddel még mindig gondjaim vannak. A dán kiejtés a lehető legborzalmasabb, amivel valaha találkoztam. Egyébként az állam 3 év ingyenes dán oktatást biztosít. A három év az első nyelvórától ketyeg.

Tehát ha pár hónap után abbahagyod, de 3 év múlva rájössz, hogy azért mégsem ártana beszélni a nyelvet, akkor már neked illetve a munkáltatódnak kell fizetni, az amúgy elég húzós költségeket. Persze 1-2 hónapra, félévre el lehet menni „szünetre", ekkor hivatalosan bejelented, hogy szünetelsz és akkor az az időszak nem számít bele a 3 évbe. Egyébként a tanfolyamok úgy vannak felépítve, hogy két év alatt megtanulj értelmesen dánul.

Maguk a dánok nagyon kedvesek és segítőkészek, viszont eszméletlenül zárkózottak. A zárkózott talán nem is a legjobb szó. Munkahelyi barátságok nem igazán léteznek, mindenki mindenkivel jóban van, jól elbeszélget, de a munkahelyi és magánéletet igyekeznek teljesen elválasztani. Nagyon ritkák a dán-külföldi vegyes baráti társaságok. Ilyenek szinte csak akkor alakulnak ki, ha van a társaságban egy dán-külföldi pár. Nálunk is a barátaink 80% külföldi.

Hosszú várólisták az egészségügyben

Az egészségügyi ellátás szerintem nagyon jó, bár a dánok elég sokat panaszkodnak. A háziorvosnak és az asszisztenseknek sokkal nagyobb a mozgástere, mint otthon. Az asszisztens feladata az egyszerű feladatok ellátása, mint pl. influenza vagy védőoltás beadása, vérvétel.

Míg az orvos olyan feladatokat is elvégez, amiért otthon szakorvoshoz kell fordulni (pl. a teljes nőgyógyászati kivizsgálást a háziorvos végzi, és csak akkor küld tovább, ha valami nincs rendben). A szakorvosi ellátásra, ha az ember nem magánba megy, akkor itt is elég hosszú a várakozási idő.

Egyik ismerősöm épp a múlt héten panaszkodott, hogy csak március végére kapott időpontot, és elég mérges is volt miatta egészen addig, míg meg nem látta, hogy 2015 márciusára... Nem tudom mi lett a történet vége, mert azelőtt mesélte, hogy felhívta volna őket, hogy nem-e írták félre.

A fogorvosi ellátást az állam csak minimálisan támogatja, így az nagyon drága. Van lehetőség extra egészségügyi biztosítást, sőt fogbiztosítást kötni, ami egy nagy részét visszatéríti a kezelés költségeinek, de még így is jóval drágább, mint otthon magánrendelésen.

Az adórendszer

Az adózórendszer picit bonyolult, egy a lényeg, mindenkinek kell fizetnie, aki Dániában dolgozik. Többlépcsős, de minimum 36 százalék és sokban függ attól is, hol élsz, melyik megyében. Koppenhágában magasabb, míg pl. egy-két gazdagabb megyében alacsonyabb. A különbség 0.5 – 2 százalék közötti.

Adókedvezmények is vannak, ha pl. a munkahelyed és a lakhelyed között a távolság több mint 20 km, akkor ezt beszámítják. Évente 25-30 fizetett szabadnapot kapsz, plusz gyerekenként még 2-t. A túlórát a legtöbb helyen nem fizetik ki, hanem felhasználhatod szabadnapnak, vagy hamarabb jöhetsz el egy másik nap.

Régen volt egy szabály, nem tudom, hogy él-e még, de maximum 2 hét szabadságot lehetett így egy évben összegyűjteni. Létezik az otthonról dolgozás fogalma (azokon a munkaterületeken, ahol ez megvalósítható), és tényleg becsületesen dolgozik is mindenki. Nálunk senki nem „teszteli", hogy tényleg dolgozol vagy csak lustizol, de ha véletlenül épp szükség lenne rád, és nem érnek el telefonon vagy email-en, azt nem szokták szeretni.

A bevándorlókkal a gondok is jöttek

Kicsit csapongtam a témák között, és még így is elég sok mindenről tudnék még írni. Összességében Dánia élhető ország (csak az esőt kell elviselni), viszont anyagi háttér nélkül idejönni nem egyszerű.

Ennek ellenére egyre több itt is a bevándorló, ezzel együtt sajnos a gond is, mert ezeknek az embereknek a nagy része az egyszerű pénzszerzési lehetőségeket aknázza ki. Egyre több a betörés, a lopás, bántalmazások, sőt bandaháborúk (egyelőre inkább csak összecsapások) a drogkereskedelem feletti uralomért."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Dánia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr624982644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ugyandehogy (törölt) 2012.12.27. 07:58:03

sose mennék oda.
mondjuk ezt már a Hamletnél is tudtam
nem egészséges az a sok sötétség...

tableno 2012.12.27. 08:09:44

Én egyszer nyaraltam ott, és végig gyönyörű idő volt. Biztos, hogy nagy mázli volt, de teljesen odavoltam tőle, hogy milyen szép ország.

szabovik2 2012.12.27. 08:19:09

Mi vettünk már több autót,motorcsónakot,sőt kis repülőgépet is dániában.Sokkal olcsóbb volt,mint az Eu más országában.

A betöréseket,lopásokat a románok csinálják,az egész Ny-É europa börtönei telivannak románokkal.

andaluzkutya 2012.12.27. 08:20:21

Mindig kíváncsi voltam, hogyha valaki először a dán nyelvet hallja a dán-norvég-svéd hármasból, akkor is borzasztónak tartja-e a kiejtést:) Érdekes, hogy bár írásban nagyon hasonlít a dán a norvégra, beszédben szinte rosszabbul értem, mint a svédet...

tucano 2012.12.27. 08:20:27

ez is tisztességes írás, de kedvet nem csinált az odaköltözéshez az tuti.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 08:50:15

Idegen, sötét, északi, embertelen föld. Az összes általam ismert dán vagy alkoholista vagy szexmániás vagy már nem él öngyilkosság miatt,

Sanyi9 2012.12.27. 09:11:57

Milyen szakon/egyetemen tanult ott aoszt szerzoje es most mit dolgozik?

Sanyi9 2012.12.27. 09:14:43

@szabovik2: erre van valami statisztika is, vagy sajat tapasztalatbol mondod? Amugy igazi romanokra gondolsz, vagy olyanokra, aki Magyarorszag jo hiret is terjesztik, peldaul Kanadaban?

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 09:27:26

Mindig viccesnek tartottam a "sotet skandinav orszag" mitoszt - azt sokan hajlamosak elfelejteni, hogy az ev masik feleben annyival vilagosabb van :) a vilagos/sotet orak szama pontosan megegyezik a Magyarorszageval, csak maskepp oszlik el. Engem egyebkent jobban zavarnak a vilagos ejszakak, mert nem lehet jol aludni. De Daniaban nem veszes se a sotet, se a vilagossag.

andaluzkutya 2012.12.27. 09:33:15

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Érdekes, hogy máskor olyan kényes vagy a statisztikákra, az irodalmi adatokra, de ha van egy poszt Dániáról/Svédországról/Finnországról/Norvégiáról, akkor beírod, hogy "Idegen, sötét, északi, embertelen föld.", ill. hogy ott mindenki alkoholista vagy öngyilkos. Annak ellenére, hogy a statisztikai adatok ezt nem támasztják alá, másrészt ugyanezen adatok szerint errefelé a legelégedettebbek az emberek az életükkel...

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 10:03:56

@andaluzkutya: a statisztikai adatokat hasraütésből írja, velem pl. közölte, hogy a svédek 90 százalékának nincs saját lakása (az arány egyébként 40%, de őt sosem zavarták a tények)

A poszt egyébként tetszett, bár lehetett volna hosszabb is, szóval várom a folytatást. A lakáshelyzet ott is hasonlóan borzalmas lehet, mint Svédország nagyobb városaiban és az öröklakás gondolom Koppenhágában sem olcsó.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.12.27. 10:34:16

@Réka ‎: miért, más államban más az élettani hatása egy masszív sötétségnek vagy egy makacsul "félévig" kitartó világosságnak?

tucano 2012.12.27. 10:39:52

@Réka ‎: napsütés ügyben nem csak az számít, hogy hány órát, hanem az ereje is (bocsánat fizikai alulképzettségem miatt). Azt azonban még nem hallottam, hogy valaki Dániát "napsütéses" országnak nevezze, sőt Magyarország sem az.

pl. ha van egy töksötét szoba és fúrunk egy pici lukat a falba, akkor:
Magyarországon látod, hogy kint világos van,
Olaszországban megjelenik a szobában egy fénycsík,
Brazíliában bevilágítja a szobát.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 10:49:26

@tucano: igen, ez minden bizonnyal igaz. De az európai "fényerő" nekem nagyonis megfelel, hamar elpusztulnék a trópusi nap ereje alatt, más pedig pont fordítva van ezzel :)
Dániáról annyit, hogy amíg a Dánia közeli Dél-Svédországban éltem, nem értettem, hogy miért annyira napimádók a svédek és miért húznak el a Kanári-szigetekre minden évben. Aztán Stockholmban megértettem, itt masszívabb a téli sötétség, még északabbra ennél is durvább lehet. Az ember nagyon örül már február elején, amikor észlelhetővé válik a nappalok hosszabbodása.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.12.27. 10:54:52

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
bezzeg bulgária, a csodák csodája. csak románia elözi meg a korrupciós listán. becsületességénél csak a szociális rendszere a csodálatrameltóbb (amelyik, mint tudjuk, nem létezik). ja igen : dögmeleg van, nyáron árnyékban 50oC.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 10:57:03

@Scaramella va alla guerra:

Hogy jön ide a korrupció? A korrupció jellemzően külső ügy, nem befolyásolja a mindennapi életet. A szar időjárás elől viszont nehéz menekülni.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 10:58:37

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: en egy bolgart ismertem meg Louisvilleben es allandoan lopta a kenyeret haza a kajahoz

egyre tobb orszagot "megismerek" , annal biztosabbb vagyok benne, hogy jol dontottem tizeneve, Maryrol mar nem is beszelve:)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 10:58:51

@Scaramella va alla guerra:

A nagyon meleg szintén szar dolog, de szerintem nemigen van Bulgáriában 50 fok. Mégis a túl nagy meleg nem okoz depressziót, szemben a túl nagy hideggel?

Mi köze ennek a szociális rendszerhez?

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 10:59:54

@andaluzkutya: sajnos a statisztikai adatok pont alátámasztják.
Szóval, pár hete volt a rádióban egy műsor arról, hogy a depressziót, illetve öngyilkosságot mi okozza.Ebbe most mélyebben ne menjunk bele, de erős köze van a napfényhez.
Az összehasonlított régió Afrika, illetve Skandináv-országok.
Az ember azt gondolná -mivel anyagi,és gazdasági előnye Skandináviának sokkla nagyobb- hogy Afrikában több az öngyilkosság, és valóságban pont fordítva van.
Természetesen lehet hogy egy szó sem volt igaz belőle.
De ahogy az lenni szokott, minden anyának a saját gyereke a legszebb, így biztos vok benne, hogy azok a magyarok akik Skandináv országokban laknak, azok élből megvétózzák, és fröcsögik majd hogy az biztos nem úgí van, hiszen ha én nem lettem öngyilkos, akkor senki más sem volt az.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.12.27. 11:00:19

@Réka ‎:
Koppenhága egy 30%os árzuhanás után ott tart, ahol Hollandia az árzuhanás elött, 2008-ban.
200keur alatt nem is lehet semmit kapni, a normálisabb lakások 3-400keur-ba kerülnek.
3 millió korona alatt évi 1% az ingatlanadó, felette évi 3%.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:00:24

ha valami miatt koltoznom kellene europaba, az cask magyarorszag lehet, ez tuti

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:03:35

@hogyne,persze,igazad van!: oh vazze ez egyertelmu
a civilizalt orszagokban tobb az ongyilkossag
feheren feketen egy bantu neger nem less ongyilkos, meg egy del amaerikai dzsungellakosem, mert az eleteert kuzd
egesz eleteben
en nem nezek utana, mert leszarom, de az osszehasonlitast ugy kene elvegezni, hogy europan belul
ugy remlik mi magyarok egesz jo helyen allunk, pedig normalis 4 rvszak van
valaki linkeljen mar statisztikat

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.12.27. 11:04:04

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
ó semmi, csak feltünt, hogy a viszonylag élhetö országokat ( NL, DK ) leszólod. ezzel szemben bulgáriáról nincs ilyen véleményed. (pedig az sem éghajlatban, sem bérekben sem semmiben nem versenyezhet az általad leszólt országokkal).
A hideg ellen egyébként védekezhetsz, a meleg ellen nehezebben.
na persze, ízlések és pofonok.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:04:29

magyaran semi koze a napsuteses orak szamahoz, ez tuti

szabovik2 2012.12.27. 11:06:36

@Sanyi9: Minden ország maga vezeti a bűnözési statisztikákat,de tény:Német-Olasz-Osztrák viszonylatban a románok vezetik a bűnelkövetői statisztikát.

Ne keverd!!!!!!!!
Van a Roma,azaz Cigány..és van a Román!
Nem minden Román Roma,és nem minden Roma Román!!
A legveszélyesebb az életedre és vagyontárgyaidra a Román Roma(Bucharest)de a magyar Erdélyi harcsabajuszú bőrmellényes sem piskóta!

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:08:08

@Scaramella va alla guerra:

Sosem láttam itt Bulgáriáról szóló cikket. Hol vitatkozzam Bulgáriáról?

Bulgária éghajlatban jól tud versenyezni Dániával.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.12.27. 11:10:20

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:

úgy jön ide, hogy elszoktam töle, és már m.o-n is kellemetlennek találtam. számomra egy korrupt ország élhetetlen, bár lehet hogy mások ezzel nem így vannak. mások számára a HIDEG elviselhetetlen ( bár elárulom, hogy m.o hidegebb, mert DKban van golf áramlat ), a korrupció meg tök normális.
hála Istennek, ény-eu-ban korrupció nincs.
nem úgy, mint bulgáriában.

igi1 2012.12.27. 11:13:00

@szabovik2: ha egy külföldinek magyarázod, hogy néger, meg hogy román, akkor nem fog válogatni, hogy nem minden roma román.

Zabaalint (törölt) 2012.12.27. 11:13:31

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Érdekes, én meg azt tapasztalom, hogy az északi népek sokkal többen és többféle tartalmas, többnyire outdoor hobbit űznek, habár ebben az is benne van, hogy dánokat egy ilyen hobbin keresztül ismertem meg, de azért a számok lényegesek, mert ott ezt 4-szer annyian, svédeknél 20-szor annyian űzik, mint nálunk.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:13:40

@Scaramella va alla guerra:

A korrupciót nagyon könnyű megszokni, ha amolyan közepes szintű. BG-ban kb. ilyen a szint. Ha nagyobb, az valóban már zavarja a mindennapi életet.

Szóval engem a korrupció nem zavar. Alig érint. Kb. annyira érint, mint az, hogy a partra veti magát egy bálna Ausztráliában.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 11:14:59

Mo, Dél-Korea,japán, Finnország, Francio o., Svájc.A világ leggazdagabb országai jönnek utánunk a sorban.Hihetetlen

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:15:02

@igi1:

Latin-Amerikában elterjedt nézet, hogy zsidó=lengyel és cigány=magyar.

Zabaalint (törölt) 2012.12.27. 11:15:11

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Bulgária egyébként jó hely, meg jó az éghajlata, de azért megjegyzem, alkoholizmusban speciel nem csak Dániát, hanem még Magyarországot is übereli, ha már az északi alkesz népekről beszéltél.

Scaramella va alla guerra · http://www.youtube.com/watch?v=q1TIv7Rd3kk 2012.12.27. 11:15:44

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
nem kell vitatkozni, mert nem éltem ott. számomra egy meleg és korrupt ország, alacsony munkabérrel, technológiai elmaradásban, ahol néha cigánylázadások törnek ki.

mint ahogy számodra hollandia is "hideg" ország ( átvitt értelemben), míg dániában az általad vélelmezett hideg éghajlat nem tetszik. mivel te ilyen sommásan ítélkezel olyan helyek felett ahol egy pillanatig sem éltél, így nekem is jogom van ehhez.

off
egyébként a veled való vita nem biztos, hogy produktív. Igaz, hogy tényekkel jössz, de mint @Réka ‎: megjegyezte, legalább egy adatod legalább egy esetben nem felelt meg a valóságnak. most akkor minden hozzászólásod adatait keressem végig a keresömotorral, hogy az ott lévö adatok megfelelnek-e a valóságnak ?
on

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:16:38

@Zabaalint:

Pedig nem. BG-ban SOKKAL kisebb az alkoholizmus, mint Mo-n. Talán a harmada lehet.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 11:18:08

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: fucsa éppen az ő szájukból hallani a "cigány" szót..de biztos én vok a cigány szőke hajjal, és kék szemekkel.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 11:18:21

@Scaramella va alla guerra: húha, az nem semmi, és én még azt hittem, Stockholmban vannak elszállva az árak. Ennyiért (300k euró) Stockholm belvárosában 40-50 négyzetméteres lakást kapsz, szép századfordulói házban. Kétharmadáért "fehér" kertvárosban ugyanekkorát. És itt nem volt árzuhanás, sőt, egyre fúvódik az ingatlanlufi... De Koppenhága inkább világváros, szóval érthető.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.12.27. 11:19:29

Agyfaszt kapok tőletek. Korrupció, mint külső ügy.. WTF?! Meg: ebbe most mélyebben ne menjunk bele... na ezt a kommentert is idáig olvastam. Komolytalan-e? Áh. Ha elkezdetek billentyűzni értelme is legyen már, ne unalomból tegyétek.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:20:30

@Scaramella va alla guerra:

Mindenkinek más az ízlése, ezzel semmi gond. Számomra Dánia élhetetlen hely. Nyilván jó ott dolgozni, hiszen magas a fizetési szint, de sosem állítottam ennek az ellenkezőjét. Lásd cikkemet az EU-s életszínvonalról: wp.me/p2oZYa-hS

Zabaalint (törölt) 2012.12.27. 11:20:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Ha Franciaországgal vagy Németországgal vetem össze, akkor ott kisebbek a jövedelem különbségek, mégis az északi népeknél jóval népszerűbbek az outdoor hobbik. Holott ha a nem anyagi részét nézzük, jobb helyzetben van, aki melegebb éghajlaton él. Bár nekem erre az az elméletem, hogy míg délen ki is lehet ülni, feküdni a természetbe, északon mozogni kell, hogy nehogy fázzál.

A másik, hogy másfelől is megközelíthetem a dolgot, mert ezekhez a hobbikhoz például a felszerelések éppen azért olyan drágák, mert főleg skandináv gyártók gyártják, főleg skandináv piacra, mert sok sportot vagy hobbit máshol minimális számban űznek, így az olcsó kínai cuccokra nincsen megfelelő igény.

andaluzkutya 2012.12.27. 11:21:00

@hogyne,persze,igazad van!: Afrikát és a Skandináv régiót összehasonlítani nincs sok értelme. Az öngyilkosságra azt szokták mondani, hogy "multifaktoriális", a teljesség igénye nélkül szerepet játszik benne a genetika, a kultúra, a családi környezet, a családi hagyomány, stb.
A Skandináv országokban egyáltalán nem kiemelkedő az öngyilkosok aránya az Európai átlaghoz viszonyítva. Magyarország éveken keresztül listavezető volt (az egész világon), ha jól emlékszem a 90-es évek közepén sikerült lekerülni a csúcsról, de ha jól tudom kb. 2006-tól ismét emelkedő tendenciát mutat.
Az öngyilkosság egy adat, szokták azt is vizsgálni, hogy az emberek mennyire elégedettek az életükkel. Ha jól emlékszem Magyarországon ez kb. 25%, ami egész Európában nagyon alacsony, a Skandináv országokban meg jellemzően 80% fölött szokott lenni. Abban a régióban, ahol én élek 96%. Ennek ellenére itt is vannak öngyilkosok.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:21:59

@hogyne,persze,igazad van!:

Pedig ez van. A cigány és a latin típus nem ugyanaz, s elég egyszerű őket egymástól megkülönböztetni.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 11:23:52

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Igen, teljesen igazad van, de a magyart is elég érdekes összemosni a cigánnyal.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:24:03

@Kellemes Zérókomponista:

Ha nem érinti a mindennapokat, nem is veszed észre a korrupciót. Legfeljebb annyit látsz, hogy a rendőr sosem bünteti meg a Mercedes S 600 tulajdonosát, a Renault Megane tulaját meg mindig megbünteti.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:26:31

@hogyne,persze,igazad van!:

Nekem ez nyilvánvaló, de egy latin-amerikainak nem az. MÍnt ahogy a zsidó=lengyel is butaság, de el van terjedve.

Annak idején egy jó ismerősöm, egy zsidó csaj, mesélte Kubában, hogy kiskorában még a tanárok is "a lengyel kislány" néven emlegették. Ő meg marhára meg volt sértődve, míg meg nem szokta.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:28:03

@andaluzkutya:

Alapvetően ez nem egy objektív mérőszám, hanem szubjektív. Ha Mo-n dániai életszínvonal lenne, akkor is NAGYON elégedetlen lenne az átlagmagyar.

moTmeN 2012.12.27. 11:28:35

@Scaramella va alla guerra: rendkivul jol vitaztam tegnap este az egyik ocsemmel errol, aki tortenetesen Bulgariaban tolti ideje felet. Egy csaladban nottunk fel, egy kulturkor, stb, de neki megis Bulgaria, nekem meg Dania az idealis orszag. Nekem a skandinav egyenlosdi tetszik, neki meg a tortetosdi (stb) jon be.

Zabaalint (törölt) 2012.12.27. 11:28:37

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Igazad van, korábban olvastam egy cikket, ahol Bulgáriát hozták ki Oroszország után másodiknak, de most találtam frissebbeket, Magyarországon tényleg jóval több alkoholt fogyasztanak 1 főre vetítve, Dániában kicsivel többet, mint Bulgáriában.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:28:47

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: magyaroknal sokkal elterjedtebb, hogy minden latinamerikai cigany, meg a bolgar es roman is, meg az indiai

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:29:57

jelzem sosem tapasztaltam delamerikaiktol ezt, hogy a Magyar= cigany
leginkabb fingjuk sincs mi az a magyar

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:30:43

@Zabaalint:

Elég csak körülnézni, s ezt szabad szemmel is látni lehet.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:31:30

@hagyma:

A magyar átlagember szerint mindenki aljanap, aki nem magyar, azaz ez nem sokat számít.

Wisey 2012.12.27. 11:32:05

Jo poszt; az orszag eleg hasonlo Svedorszaghoz (ez persze nem meglepö ;)).
Bar azt hiszem a danokat hozta ki elegedettebbnek/boldogabbnak valamilyen skandinav felmeres.

Dan bunözesröl jut eszembe par jo film: Blinkende lygter (Gengszterek fogadója), es a Pusher trilogia.

andaluzkutya 2012.12.27. 11:35:37

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Ha azt nézem az alkoholfogyasztás se objektív, mert ott azt szokták nézni, hogy mennyi alkoholt értékesítettek egy adott időszakban egy adott régióban, de nem mond arról semmit, hogy ez hogyan oszlik el a lakosság körében. Nem mindegy, hogy százan isznak meg 10 liter töményet egy nap, vagy csak tízen.
Viszont az az adat az általános lelki állapotot jól mutatja, mivel az úgyis szubjektív. Sajnos nem emlékszem arra, hogy Afrikai országok szerepeltek-e ebben a vizsgálatban, és ha igen, akkor mennyien voltak elégedettek.
Még valami: szoktak csinálni objektívnek tűnő kutatásokat is, ahol a fizetés/eü/oktatás/mobilitás a társadalmi rétegek között/stb. mindenféle dolgokat belevesznek, és ezekben rendszerint a Skandináv országok végeznek elől... Persze ez mit sem számít, ha valaki nem bírja elviselni a szar időt, vagy hogy télen sokáig van sötét:)

Zabaalint (törölt) 2012.12.27. 11:35:46

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
Speciel mikor Dániában jártam, nem láttam alkoholistákat, pedig családoknál laktunk, némileg fel kellett volna tűnnie, ha egyesek közülük alkohol problémákkal küzdenének. Mondjuk a fővárosban és a környékén nem is jártam, csak Jylland-en és a dánok is azt mondták, hogy Koppenhágában van nagyon sok alkesz.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:36:03

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: igen olyan 20 eve mondjuk minositunk
roman-bolgar=cigany
francia=csigazabalo
amerikai=hulyek
szlovakok=hazatlanok
olaszok=karattyolo digok
nemetek=bofogo borgatyasok
zsidok=zsidok:)
es a sor folytathato lenne, de minek

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 11:36:20

Egyébként a dánokat nem ismerem annyira - bár szerintem nyitottabbak és vidámabbak a svédeknél -, de a svédek szerintem inkább iszonyúan szégyellősek, mint zárkózottak. Nagyon félnek kilógni a sorból és rettegnek attól, hogy magukra vonják a figyelmet. Ezért tűnnek zárkózottnak. A metrón, ha valaki elesik, a többség nem ridegségből bámulja tovább a telefonját, hanem félelemből, nehogy a segítség révén rá irányuljanak a pillantások. Képesek reggel elbújni a sövény mögött, nehogy találkozni kelljen a szomszéddal és köszönni neki, mert az kínos lehet...

Érdekes, hogy az egészen északiak közvetlenebbek és lazábbak, Umeå-tól és felfele. A tegnap is leült mellém egy lappföldi fiúcska a vonaton és spontán beszédbe elegyedett!

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:38:08

@andaluzkutya: es ne felejtsuk el, nekem valami remlik, hogy a "skandinav" orszagok lakosai mindenfele kompokon es hajokon, meg europaban vedelnek, ami meg sem jelenik a statisztikajukban

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:39:22

@Réka ‎: ezt azert furcsa olvasni - bar tartalmat nem ketlem - hogy az europai szexualis forradalom tulajdonkeppen onnan indult el

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:40:13

@andaluzkutya:

Persze, én is írtam ilyen térképes cikket. A skandináv országok nagyon elől vannak: wp.me/p2oZYa-iv nézd meg a térképeket, minden szempontból az első csoportban vannak ezek az országok.

A gond csak az, hogy ezek a szempontok nem vesznek figyelembe sok más, szubjektív nézőpontot.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 11:41:29

"man-bolgar=cigany
francia=csigazabalo
amerikai=hulyek
szlovakok=hazatlanok
olaszok=karattyolo digok
nemetek=bofogo borgatyasok
zsidok=zsidok:)
es a sor folytathato lenne, de minek"

ennek sem volt sok értelme..

Zabaalint (törölt) 2012.12.27. 11:43:22

@maxval, a gondolkodni próbáló birca:
De miért vennének figyelembe olyan szubjektív szempontot, ami az emberek egy részénél pozitív, egy részénél negatív? Pl. neked gáz, hogy ott hideg van, a svéd meg örül neki, hogy el tud menni sífutni, biatlonozni, sítájfutni.

andaluzkutya 2012.12.27. 11:43:28

@hagyma: pont ezen gondolkodtam, hogy tudtommal a Balti államok elég előkelő helyen szerepelnek az alkoholfogyasztásban, amely viszont népszerű célpont a Skandináv "alkoholturizmusban".

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 11:44:14

@hogyne,persze,igazad van!: hat nincs ertelme az tuti
de kb ezt olvashatod, ha a magyarok velemenyet akarod tudni a felsorol orszag lakosairol

hogy allnak a mai svajci kremesek?

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 11:45:15

@Zabaalint:

Tény, hogy a gazdag skandináv délre vágyik. Amikor spanyol ingatlanokkal foglalkoztunk, a svédek a 3. helyen voltak a vásárlók között a németek és a britek után.

Mrs. Clayton 2012.12.27. 11:50:06

@Réka ‎: hát ez nagyon nagy, elképzelem a szomszédomat, amikor épp ráköszönnék, hogy jó reggelt Jörg, akkor szégyellősen beugrik a sövény mögé :-D
ez biztos, hogy általános? mert ha igen, akkor sztem kicsit betegek

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 11:50:36

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: valahol azt olvastam a zindexen, hogy Magyarországra is sokan költöztek 2ö12-ben, és ez a tendencia folytatódik jelenleg is, a klíma, ésa szép környezet, és árak miatt, főleg Tolnamegyébe.

átlátó 2012.12.27. 11:51:43

Vagy 20 éve még úgy volt, hogy Koppenhágában voltam néhány hetet... amikor a derék dán vendéglátók elmentek hazulról, kértem egy kulcsot az előkertes házhoz... néztek rám, mint a vett malac... aztán mondták, hogy csukjam be az ajtót magam után, a kertkaput nem muszáj...már semmi nem olyan, mint régen ott sem.
Nem szeretek bőrszín szerint válogatni, de ez van.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.12.27. 11:53:42

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: elég az nekem, ha azt látom. De oké, ha nálad ez a szürkületi zóna része, ergo nemlétezővé tudod nyilvánítani magadban, akkor mi az, amit már nem? Honnan kezdődik az a fajta korrupsön, ami már nálad is kiveri?
@andaluzkutya: ekkora különbségeknél én felteszem a 2 nép nem is ugyanúgy értelmezi a kérdést.. Éspedig nem félrefordítási okokból. Érted mire akarok kilyukadni?

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2012.12.27. 11:54:13

Baj van bevándorlókkal.Baj van a bevándorlókkal?!

Mindez index címlapon, hova jut a világ ? :(

Nordstjernen 2012.12.27. 11:56:34

Szeretjuk a dan testvereinket, bar rendszeresen rohogogorcsot kapunk, ha megszolalnak :D

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 12:04:29

@Kellemes Zérókomponista:

Ha befolyásolja a normál életet, s nem lehet ügyeket elintézni se, az már aggasztó lenne.

BG-ban a korrupció nagy, de egyszerűen nem zavarja a normál életet. Ha indulnék egy állami pályázaton, tudnám, hogy semmi esélyem, ha nem adok csúszópénzt. S ha építeni akarnék egy éjszakai bárt a játszótér helyére, el lehetne intézni azt is. De amikor elmegyek intézni valami magán hivatali ügyet, ott nincs ilyesmi, nem érint.

Bizonyos szempontból meg jobb, mint Mo., pár példa:
- nem kötelező a borravaló fodrásznál, étteremben, taxiban, Mo-n ha nem adsz borravalót, megbélyegeznek, kiközösítenek,
- az orvosok sem várnak el pénzt, mint ahogy ez Mo-n van, s ha ajéndékot viszel, azért plusz szolgáltatást adnak.

Szóval a korrupció gyakorlatilag a gazdasági és politikai életre korlátozódik, ott NAGYON jelen van, de a magánéletben kevés mértékben van jelen.

Engem amagyar helyzet jobban idegesít, ahol a korrupció kisebb, mint itt, de nem lehet pizzát se rendelni borravaló nélkül, mert az összes pizzafutár elvárja a plusz pénzt. S ha nem adsz, legközelebb megszívatnak.

tucano 2012.12.27. 12:05:27

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: elég sok latin-amerikai országban jártam, soha sehol sem hallottam azt, hogy vki cigányozza a magyarokat. Főleg, hogy mindenhol van saját cigány kisebbség. Pl. (ezt már sokszor írtam), Brazíliában a cigány szó a gazdag szinonimája, nem véletlenül. Láttam, hogy írtad később Kubát, szerintem annyira hiteles, mintha andorrai élményekből következtetnél egész Európára. Persze a te személyes tapasztalataidat nem vonom kétségbe, mégiscsak veled történt meg.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 12:05:47

@Nordstjernen:

Bár nem beszélek egyetlen skandiáv nyelvet sem, ezt jól ismerem. A skandiáv humoristák egyik kimeríthetetlen forrása a rokonnépek kiejtése és szóhasználata.

Kellemes Zérókomponista (törölt) 2012.12.27. 12:06:01

@Mojzes Pál: baj van a részeg tengerésszel, baj van a részeg tengerésszel, őrli in dö mórning. Az index egy szennylap, mit sírsz?

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 12:06:07

@Jess G: sőt, a kukucskálón nézik lélegzetvisszafojtva, hogy mikor megy el a szomszéd, nehogy találkozzanak a lépcsőházban :) de ezt ők is tudják magukról és sokat parodizálják önnön szociális esetlenségüket. Persze nem mindenki ilyen.

A dán kiejtés tényleg nehéz, a svédek általában angolul beszélnek a dánokkal. A dán viszont megérti a svédet és a norvégot is.

kriosz 2012.12.27. 12:08:21

@Réka ‎: Itt is az északiak sokkal közvetlenebbek, bár itt aztmondják hogy azért mert már nagyon vidékiek :)
Sötétség - világosság, ez is olyan hogy jóból is megárt a sok. Túl sok sötétség egyszerre és túl sok világosság egyszerre, na elég.
Mint most a havazás, tök jó de amikor már egy hete egyfolytában esik akkor má r tele a hócipőm :)
Nem gondoltam hogy Dániában is így el vannak szállva a bérleti díjak, Norvégia szintén, itt vidéken kis település valamivel újjabb kétszobás apartman ca. 8000 NOK /ca. 300-320000Ft/kisvárosban centrumban egy ház alagsorában egy szoba 5000 NOk minimum. Szóval nem árt ha jól keresel, különben ugyannyi marad mint otthon ;)

kriosz 2012.12.27. 12:10:03

@Réka ‎: Bírom mikor mindenki mondja hogy ja mennyira nyitottak mert sehol sincs függöny, aha, lehet h ogy függöny nincs meg kerítés sincs de itt legalábbis már rengetegen égigérő sövényt növesztettek szóval kukucskálásnak annyi.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 12:13:52

@kriosz: bevallom, még nem láttam svéd ablakot függöny nélkül - az egy dolog, hogy nem húzzák össze, hanem a szélén van.
De az ablakot annyira telepakolják lámpákkal, növényekkel, csecsebecsékkel, hogy úgyse lehet belátni, csak a csillárt látod meg a könyvespolc tetejét, már ha van nekik.
A bérleti árakról: nálunk tartja magát a sziklaszilárd hit, hogy a norvégok mind olajsejkek és bármit meg tudnak engedni maguknak, a 8000 koronás szobát is.

Nordstjernen 2012.12.27. 12:18:07

@Réka ‎: en csak az oslo-i svedeket ismerem (a fiatalokat), szerintem ok nem ennyire zarkozottak...
Svedorszag melyik reszen elsz? Itt Norvegiaban altalanossagban azt lehet elmondani, hogy az osloiak nyitottabbak, mint az elszigetelt falvakban elo norvegok. Bar szerintem ez minden orszagban igy van, Magyarorszagon is. Ilyen extrem esetekkel meg sosem talalkoztam, hogy valaki fejest ugrik a sovenybe :D A falusiak es azok, akik sosem talakoznak kulfoldiekkel, morcosak, de ez emberfuggo is.
En spec. jol ki tudok egyezni ezzel a visszafogottsaggal, mivel en is az vagyok :)

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 12:20:08

apropó lakásárak: mivel hamarosan saját lakásba költözöm, árulják a lakást, amit most bérlek, kukkantsatok be:
www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-hagsatra-stockholms-kommun-vedevagslingan-25-4532639
sok kép itt:
www.svenskfast.se/hemnet/pages/ObjectView.aspx?objectid=4312BF97468G87L4

a kikiáltási ár 38,2 millió forint, nem túl jó, de nyugodt környéken, 20 perc metró a városközponttól.

kriosz 2012.12.27. 12:21:52

@Réka ‎: Csak tudnám hogy akkor mi a fenének nyomulnak tömegestől hozzátok bevásárolni :)
Persze melótól függ, itt is vannap páran akiknek nagyon jó a fizetésük és ha mindkettőnek ilyen akkor jól élnek de azért ne felejtsük el hogy máshogy viszonyulnak a pénzszóráshoz is. Enyém tiéd, nincs keveredés és szigorúan vezetve, írva van minden.
Akiknek sima normál fizetése van ott bizony rendesen lenullázódnak a hó végére, itt is vannak sokan akiknek gond a karácsony csak be nem vallanák, névtelenül kérnek ilyan olyan szervezetektől. Egyre kevesebb a munka, már nem vesznek fel extra munkaerőt hanem megcsináltatják a meglévőkkel, ilyen régen nem volt.
Egyébként igen, igaz ez a szégyenlősség bár változnak az idők, megy a versengés a rokonok meg a szomszédok között főleg autó és ház ügyben, gyerekeknél meg elektromos kütyük ügyében. Nem is csodálom hogy itt ezek a szoc. hálók mint fészbuk ennyire elterjedtek, ott vé gre kiélhetik magukat, nem kell a duma de mehet a lájkolás meg a sok hülyeség hogy épp mit csináltam.

Nordstjernen 2012.12.27. 12:32:25

@kriosz:
"Csak tudnám hogy akkor mi a fenének nyomulnak tömegestől hozzátok bevásárolni :)"

A magam neveben tudok velemenyt nyilvanitani errol. A sporolas az egy jo ok, es dragabb itt az elelmiszer. Nem csodolunk be anyagilag, ha Norvegiaban veszunk kajat, de ha epp van kedvunk es idonk, akkor miert is ne ruccanhatnank at a szomszedokhoz shoppingolni egy kicsit?
Ja, szerintem sokan az alkohol es a snus, illetve a hus ara miatt szoktak a svedeknel vasarolni.
Svedorszagban egyebkent nagyobb a valasztek, fogalmam sincs, hogy miert. Nalam ez a legnagyobb pluszpont, en ezert szeretek oda jarni (kb. negyedevente szoktunk).

kriosz 2012.12.27. 12:40:19

@Nordstjernen: Persze, nem is gond ha közelebb vagyok és nem Bergenben akkor miért ne mennék át ha olcsóbban megvehetem ugyanazt mint itt, csak akkor ne tömjék már állandóan a fejemet azzal hogy itt a legjobb.

bugocsigaCPH 2012.12.27. 12:41:21

@Sanyi9: Papíron mérnök vagyok, bár egyetemi feladatokon kívül sok mindent nem terveztem. Diploma után az egyetemen helyezkedtem el, mint tudományos munkatárs, azt hiszem ez a magyar megfelelője az akkori munkakörömnek. Ezt a munkát a Magyarországon megszerzett képesítésem miatt kaptam meg. Egy évvel később felajánlottak egy PhD poziciót, így most azt csinálom, egy általam választott témában.

Mrs. Clayton 2012.12.27. 12:43:07

@Réka ‎: klasszak az IKEA bútorok :-)
de ez a falon kívüli csővezeték, meg a zuhanytálca nélküli, kb vágóhídra emlékeztető fürdő, valami ipari helyiségre emlékeztet inkább

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 12:43:17

@kriosz: ezt a lenullázódást el tudom képzelni, itt is iszonyú konzumidiotizmus van, az ötévesek kezében is iPhone, mindenhol 60 colos lapostévé stb... nemrég volt, hogy csődbe ment a SAAB autógyár és nem tudták fizetni a béreket (ez kb hallatlan dolog errefelé), nos a sok száz jól fizetett szerelőnek már másnap banki hitelhez és segélyhez kellett folyamodnia, hogy a lakáshitelt, rezsit, kaját tudják fizetni. Pedig ezek közékorú, családos férfiak, házzal-autóval-gyerekkel... és nem volt annyi tartalékuk, hogy egy hónapig, vagy akár egy hétig kihúzzák bér nélkül. Itt is mennek a Provident jellegű hitelek ezerrel.
Szégyellősség: én Stockholmban élek, itt vannak nyitott emberek, meg olyanok, akik viccesen túlkompenzálják a szégyellősséget és állandóan áradoznak, no meg a valóban maguknak valók. Nekem is smakkol, hogy nem kell a szomszédokkal jópofizni, sőt nemrég a svéd barátomat küldtem át a szomszédba dugóhúzót kérni, annyira rettegtem a gondolattól, hogy idegenekhez bekopogjak :D de Umeåban is és egy még északibb falucskában is szinte mediterrán közvetlenséget és lazaságot észleltem, bejött. Például igyekeztem a reptérre és kiderült, hogy nem jön értem a transzfer, elfelejtették. Persze ideges lettem, mire mondták, hogy ne aggódjak. a taxi majd ideér, a repülő pedig megvár (!!!), úgy is lett.

kriosz 2012.12.27. 12:51:24

@Réka ‎: Nagyvárost nem ismerem csak hallomásból, itt a faluban tényleg köszöngetnek egymásnak az emberek.Itt is emberfüggő, a nagy átlag viszont tényleg fura.Pl.: iskola, szülők , megy a nagy duma hogy igy úgy a szülők jobban ismerjék meg egymást, borozgatós ismerkedési est ,miegymás ,mi a fenének ha viszont mondjuk meg a közértben annyit nem tud megtenni hogy rámköszön??Nagyon szeretnek ilyen olyan gyűlést szervezgetni, azt hinnéd huh tényleg odafigyelnek egymásra aztán kiderül hogy mégsem, csak a látszat.És nem csak mert m ondjuk valamiért én nem vagyok szimpi, a totál norvég anyuka is ugyanerről panaszkodik. Szóval vannak kivételek a nagy átlag viszont fura.
Itt is sajnos egyre több kissebb nagyobb cég /persze inkább kissebbek/ mennek tönkre és egyre nehezebb elhelyezni az embereket. Főleg hogy ugye a NAV is rakosgatja be az állásoka a munkanélkülieket.

Nordstjernen 2012.12.27. 12:54:48

@kriosz: Persze, Bergenbol kesz hulyeseg atmenni. Amennyit sporolsz a kajan, azt ra is koltod a benzinpenzre. Tok logikatlan...

@Réka ‎: akkor ezek szerint nem egyedi az esetem - nem merem felhivni a norveg anyosomat sem :D pedig ok tok kedvesek velem es en is nagyon szeretem oket.

kriosz 2012.12.27. 13:06:52

@Nordstjernen: Egyébként ha odafigyel az ember a pián és a cigin kivűl itt is találsz rengeteg árengedményt.
Miért nem mered felhívni az anyósod? Hol éltek? Régen élsz Norvégiában?

kriosz 2012.12.27. 13:09:41

@Réka ‎: Mennyire nem normálisak ezek az árak!!!Ezért ennyi pénzt ...Nem csodálom hogy egyre többen délen vesznek lakást v. házat.

Nordstjernen 2012.12.27. 13:27:07

@kriosz:
En Osloban elek, lassan harom eve. Es csak azert nem merem felhivni, mert egy nagy darab nyulbela vagyok, mas oka tenyleg nincs :D a pasim is mindig kirohog, pedig o norveg es szinten felenk. :D

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 13:31:59

ó. egy dagadt nő.micsoda szép pár lehettek..

kriosz 2012.12.27. 13:46:18

@Nordstjernen: Akkor nem valami szoros a kapcsolatotok, nem?

2012.12.27. 14:18:01

Végre egy új poszt, ami nem a karácsonyról szól. Istennek hála! :)

Északifény74 2012.12.27. 14:21:46

@Réka ‎: Na ezzel vitatkoznék!:)

A dán nem érti meg sem a svédet, sem a norvégot, többszörös, különböző területekről és szituációkból kiindulva.

A dánnal angolul kell beszélni, hogy megértsen,mert a norvégot nem érti, ezt szemembe is mondta több dán, Herningben és Koppenhágában is.
A svéd viszont megérti a norvégot, ez működik vica versa is.

Norvég ismerőseim szerint is a dánok azok,akik nem értik meg a másik kettőt.

Persze vannak kivételek is, de azok erősítik a szabályt.

Készítettem interjút már dánnal úgy, hogy én norvégul beszéltem ő meg dánul, hát mit mondjak, mindkettőnknek nehéz volt:)

A svédekkel viszont bárhol jártam eddig Svédországban úgy csevegtem ahogy akartam és arról amiről akartam, én norvégul ők svédül.

A dánt teljesen megértem leírva, de mikor beszélnek akkor meg kell feszülnöm:)

bugocsigaCPH 2012.12.27. 14:34:57

Amúgy a dánok egymást sem értik meg:) Minden második mondatuk:

"Hvad siger du?" azaz Mit mondasz?

A környékbeliek megértik a svédet, de ahogy távolodsz a határtól egyre kevésbé.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.27. 14:43:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Én is jártam pár helyen, igaz, csak Európában.

Az olaszoknál hallottam ezt. A röhejes az volt benne, hogy épp az olasz nézett ki cigánynak, mert kétfajta olasz van (leszámítva azokat, akiknek nem sötétebb a bőre) a déli típus, amilyen a szerelmes olasz filmekben és a cigány típus.

Oda is vittem az olaszt a tükörhöz, hogy nézzél meg engem és most magadat. Na az a cigány akit ott látsz és ha van egy kis eszed, így nem jössz hozzánk, mert itt téged biztosan cigánynak néznek.

Másutt ezt nem hallottam, inkább tanácstalan volt az illető, a magyarokat illetően, amit egyébként nem nagyon értettem, mert ha más nem, de a kalandozások.

Nordstjernen 2012.12.27. 14:52:04

@kriosz: Nem tudom, hogy mennyire kellene a papir szerint szoros kapcsolatot tartani az anyossal, sokat beszelgetunk es sokszor latogatjuk oket. Nekem pont megfelel. :) Tenyleg zarkozott vagyok, a magyar ex-anyosaimat sem hivogattam telefonon es nem ok voltak a legjobb baratnoim :D

@Északifény74: mire gondolsz? :)

@bugocsigaCPH: "Amúgy a dánok egymást sem értik meg:)" norvegok detto :D rengeteg nyelvjarasuk van.

Nordstjernen 2012.12.27. 14:53:45

@hogyne,persze,igazad van!: tok vekony vagyok. Egyebkent koszi, tenyleg mindenki azt mondja, hogy szep par vagyunk :)

lenyomom a torkodon (törölt) 2012.12.27. 14:58:04

Mindig elmosolyodok, amikor egy bevándorló írja, hogy sok a gond a bevándorlókkal... de persze egyik sem magára gondol, mindig a többi bevándorló a hibás mindenért.

Dánia nem jön be. Anyagilag biztos megéri ott melózni, de azért inkább nem ott költeném el azt a lét, ha lehet...

Nem véletlen, hogy a skandinávok menekülnek onnan: mediterrán és dél-kelet ázsiai helyeken punnyadnak inkább, mint a fosch időjárásban alkoholizáljanak otthon.

Nordstjernen 2012.12.27. 15:02:15

@Réka ‎: Lol ezt linkeltem kicsit feljebb :D

bugocsigaCPH 2012.12.27. 15:05:10

@Réka ‎: Igen. Alapmű:) Persze a helyzet azért nem ennyire rossz.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 15:07:57

@bugocsigaCPH: @Nordstjernen: egyébként a dánok aranyosak és ha meghallják, hogy svédül beszélek, a számokat alapból svédesen mondják, nehogy a "treds-halvfems-firs"-ből fatális félreértés legyen. Szinte hallom a legyintést, hogy "szegény, leereszkedünk a szintjére, hogy értse" :D

kriosz 2012.12.27. 15:13:40

@Nordstjernen: Szerintem nem sokan viszik túlzásba a kapcsolatot anyóssal, nem azt hittem hogy egyáltalán nem hívod fel:)
Egyébként szerintem itt egy idő után mindenki zárkózottabb lesz akár akarja akár nem, akaratlanul is átveszi az ember valamennyire a stílust.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.27. 15:14:44

@lenyomom a torkodon: Nekem elég sok ismerősöm van, aki külföldön dolgozik és mindegyikben van egyfajta szomorúság, fokozottabb érzékenység még abban is, aki 25 éve ott van és jobb anyagi helyzetben van, jobb az állása is, mint a helyieknek.

Ez persze nem értékítélet, de annak idején én épp e miatt döntöttem úgy, hogy nem megyek a németekhez, pedig nekem nem kellett volna ott a nulláról kezdeni, eleve a készbe mentem volna, munka+iskola+lakás biztosítva, még a papírokat sem én intéztem volna.

Szerintem szar bevándorlónak lenni, persze nyilván sok embernek főleg ma, létkérdés és szerintem szakmailag is nagyon fontos.

micsoda? 2012.12.27. 15:45:50

Van valami jó is Dániában? A posztból nem derül ki.

tableno 2012.12.27. 15:55:11

@Anti Anyag: "Szerintem szar bevándorlónak lenni" - szerintem meg nem, és veled ellentétben nekem van személyes tapasztalatom.

thwarter 2012.12.27. 15:59:39

Tisztaban van azzal a posztiro, hogy o is bevandorlo?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:12:43

@Anti Anyag: szerintem meg qrwa jo, foleg annak aki tudja hova akar menni, miert es ott majd mi fogadja
de tovabbra is szeretnem, hogy kulonitsuk el a kulfldi munkavallalas-penzkereses-szakmai tovabblepes harmast a bevandorlastol
ezek kulonbozo dolgok

Muscari 2012.12.27. 16:16:05

@hagyma: Bocsi a tobbiektol, nagyon OFF, de egyik nap egyutt dolgoztam egy sraccal, aki NC-ba valo, itt jar egyetemre. Ha jol emlekszem, Wilmingtonbol jott. Buszken mondtam neki, hogy en meg ismerek valakit Ashville-bol, tudta is, hogy hol van. Remelem, nem banod, olyan jol esett, megha csak virtualisan ismerjuk is egymast :-)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 16:19:09

@Anti Anyag: és azt elfelejtetted, hogy utána hánynak haza, hogy otthon minden micsoda xar, bezzeg oda, ahova "bevándorolt" minden milyen tökéletes.

2012.12.27. 16:21:11

Tetszett ezt a poszt, arról még szívesen olvastam volna, hogy milyen szakmájú embereket várnak, mi a neve a különbözeti vizsgának, ha van, stb. :)

Muscari 2012.12.27. 16:23:43

Sajnos az eszaki posztokhoz nem nagyon tudok hozzaszolni, annyit azert leszurtem, hogy a lakashiany es elszabadult ingatlanarak nem csak Londonra jellemzoek, hanem joforman minden nagyobb NY-europai varosra. Gondolom ez jo reszt a bevandorlasnak (is) koszonheto, es nem fog valtozi mindaddig, mig lesz fizetokepes kereslet.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:30:42

@Muscari: thx
velem is megesik, hogy oh tudok valakit innen vagy onnan, es cask netes ismeretseg:)
wilmington mondjuk pont a masik oldalon van de ismerem, bar meg nem voltam ott
@hogyne,persze,igazad van!: latod azokat en is lenezem, foleg ha meg hazudnak is

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:35:53

@Muscari: en nem tudom, mert mindannyian masok vagyunk ugye, de nagyon nagy szakmai elorelepes, vagy szerelmen kivul szerintem eszembe sem junta / jutott volna/ eszaki orszagot valasztani
mondjuk mar mondtam egyaltalan mas europait a magyaron kivul nem, a rendszervaltas utan
elotte OK, ment aki hova tudott, de utana, szerintem aki europan belul koltozik azt cask az anyagiak vezerlik

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 16:48:09

Kedves Tivadar.Nagyon megtisztelő az a kitűntetett figyelem, és érdeklődés, amivel végig kíséred a pályafutásomat.Bár már egyszer tudtomra adtad, hogy egy ilyen hazug, alávaló emberrel te semmilyen körülmények között nem vagy képes azonosulni, -amely természetesen teljesen lesúlytott, -szerencsére itt volt a családom, mert elkeseredettségemben talán kiugrotam volna a pinceablkakból, vagy ki tudja mily szörnyűségre vetemedtem volna-
Mégis egyre másra azt veszem észre a sárga csíkokat tőled, amelyekkel megszólítasz.
Igyexem nem reagálni rájuk, de azt hiszem most az egyszer kivételt teszek hogy megkérjelek a következőre.
Szerintem én nem vagyok méltó a te társaságodra, és a -minden bizonnyal rendkívül intelligens, és szellmes mignonos- hozzászólásaidra sem.
Ha megtennéd esetleg, hogy a jövőben valaki másra irányítod kitüntető figyelmedet, azzal leköteleznél.
Kíváló tisztelettel:BB

tableno 2012.12.27. 16:51:43

@hogyne,persze,igazad van!: Az nem jutott még eszedbe, hogy az illető esetleg pont azért vándorolt oda, ahol van, mert ott jobban érzi magát, mint Magyarországon? Persze tudom, aki kivándorolt, az boldogtalan, hazátlan senki, ha elégedett és boldog, akkor biztosan hazudik. Eléggé népszerű narratíva az otthonmaradottak között, viszont te meg állítólag Svájcban vagy, tehát elvileg te is boldogtalan kell, hogy legyél... Szóval hogy is van ez?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:56:11

@hogyne,persze,igazad van!: en akceptalom ezt, de nem tunt fel, hogy en mindig cask valaszolok neked, mint most is:)
es sosem kezdemnyezem a tarsalgast

hogy allnak a svajci rigojancsik?

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:03:45

@tableno: Félreértettél.Természetesen igazad van.Van olyan, aki megtalálta a számítását, és boldog, és van aki nem.
Attól függ , ki milyen céllal megy külföldre.
Én kalandvágyból, illetve szakmai továbbtanulás miatt jöttem.
A vendéglátás, sokak szerint aljamunka, ezek az emberek azt képzelik, hogy a vendéglátás azt jelenti, hogy kivisszuk a tálca sört meg boroskólát a túristaetető teraszán.Holott ez nem így van.
Valóban, az említett példa is vendéglátás, ahove semmilyen szakképesítés nem kell, akinek van keze és lába az gyakorlatilag megfelel.Meg az is vendéglátás, ha az ember étteremvezető agy luxusszállodában, vagy főszakács egy 18pontos étteremben.A kettő között óriási külömbségek vannak.
A vendéglátásban is van főiskolai, sőt még egyetemi képzés is, a cukrászoknál végig lehet járni a híres éttermeket, és óriási tudásra lehet szert tenni.Vannak nagyhírű iskolák is külföldön, amelyek egysezrű tanfolyamoktól ,pl:pacojet tanfolyam, sousvide tanfolyam, csoki tanfolyam,stb a komoly culinary diplomákig adnak képesítést irdatlan pénzekért.2-3 év /15.000USD
pl cordonbleu,bhms, stb.

spangola 2012.12.27. 17:03:50

@hogyne,persze,igazad van!: Én azt tapasztalom munkám során, hogy magyar ingatlanokat a külföldiek közül IZRAELI állampolgárok vesznek a legtöbben. Nem kommentálom.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:04:16

@Muscari: en picit igen. Nekem Svedorszag elso blikkre nagyon tetszett, Norvegia kevesbe, ott joval huvosebbek az emberek, mig a svedeknel tenyleg azt lattam, nyitottak, kedvesek. Es van ho! Nekem fontos szempont, utalom a 30 fok feletti homersekletet.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:05:47

kérlek mutasd meg ebben a posztban hol is szólítottalak meg?
De biztosan így van ha te mondod, és megkövetlek, és a jövőben biztosíthatlak, hogy nem foglak megszólítani.
Tisztelettel:BB

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:07:36

nagyon szívese linkelnék be fényképet munkáimról, hogy értsétek miről beszélek, mert "halandó" ember el sem tudja képzelni, mi van a rigójancsi-mignon-palacsinta triumvirátuson túl, csak sajnos nem tudom hogyan lehet képet beszúrni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:08:16

@Anti Anyag: akkor te nem tudod hogy ereztem, vagy a csaladom hogy erzett, mikor Magyarorszagon belul 30 km-rel arrebb, egy kisvarosbol falura koltoztunk. Varosiak, gyuttmentek.
Erdekes volt latni , azt a fajta "korrupciot" , ami ott mar kicsiben ment. Mindegy , hiaba voltal jo, hiaba nyertel helyben, ugyis a tanar gyereke mehetett tovabb. Vagy a polgarmestere, stb. Erdekes.

Pedig imadom azt a falut ugy egyebkent, de ha mondani kene, hiaba eltem ott 18 evet, sokkal kevesbe ereztem otthonomnak, mint elotte azt a 6-ot abban a kisvarosban. Szoval ilyen erzesekhez nem kell kulfoldre menni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:08:51

@hogyne,persze,igazad van!: egyszeruen. imageshackre feltoltod, a linket meg ide beirod.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 17:11:06

@hogyne,persze,igazad van!: beidezted amit irtam, majd kommentleted, hogy semmi ertelme
/raadasul kicsit tevesn kopiztad es szivegkornyezetbol kiragadva tenyleg nincs ertelme/

"hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 11:41:29

"man-bolgar=cigany
francia=csigazabalo
amerikai=hulyek
szlovakok=hazatlanok
olaszok=karattyolo digok
nemetek=bofogo borgatyasok
zsidok=zsidok:)
es a sor folytathato lenne, de minek"

ennek sem volt sok értelme.. "

meg kerdes?

bejglit esznek svajcban?

tableno 2012.12.27. 17:11:29

@spangola: Pedig egyszerű a magyarázat: az izraeli állampolgárok között rengeteg a magyar származású, tehát egyrész ők ismerik az országot, másrészt meg jelent is nekik valamit érzelmileg az "óhaza". Ja, és nyilván jó, ha van egy biztonságos ország, ahova menni lehet, ha beüt a gebasz a környékükön.

spangola 2012.12.27. 17:13:44

Én ha a wikipédián rákeresek egy országra, mindig megnézem a GDP és a HDI-n kívül a HPI-indexét is (Happy Planet Index).
Itt a 2012-es és még pár év alakulása ebből a szempontból:

en.wikipedia.org/wiki/Happy_Planet_Index

Costa Rica az 1. évek óta.

spangola 2012.12.27. 17:15:51

@tableno: feltűnően olcsón veszik meg...

spangola 2012.12.27. 17:19:28

Egy ismerősöm kitelepült Dániába. Azt mondta, állandóan, de állandóan fúj az erős szél. Így a nők összekötött hajjal, és NEM szoknyában járnak.
Ennyi személyes élményem van erről.

A poszt korrekt volt, sok sikert neki a továbbiakban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 17:22:09

@spangola: itt nincs eros szel, de Mary szinte kizarolag farmerben jar, nem szoknyaban:)

tableno 2012.12.27. 17:24:27

@spangola: Feltűnően olcsó otthon az ingatlan... :)

spangola 2012.12.27. 17:25:10

@hagyma: Én meg télen-nyáron ruhában vagy szoknyában:)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:28:45

Az első egy csokoládés tányérdesszert.
A második egy "grízestészta"
A harmadik egy újabb csokoládé tányérdesszert.
A 4. pedig az egyik kolegámmal, angliában. A baloldali vok én.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 17:29:39

@spangola: szar lehet
a farmer praktikusabb
nekunk
nekunk ez a stilusunk
szoknyaja nincs is
ruha van jopar, de cask ha "megyunk valahova"

tanato 2012.12.27. 17:38:09

@spangola: Felénk/egy alföldi kisvárosról van szó/a jellemző ingatlanvásárlók a hollandok,főleg elaggott idős magyar gazdálkodók külterületi házait és a hozzá tartozó földterületeket veszik meg.De kicsit hasonló okból is mint az izraeliek a fővárosi ingatlanokat:Ha kiüt a gabesz/nevezetesen ha víz alá kerülnek/legyen hova menjenek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:43:24

@hogyne,persze,igazad van!: melyik iranybol, szemszogbol kell nezni ? a kitakart, vagy a ki nem takart? Ha az utobbi, akkor igencsak jokepu vagy:D
Amugy szepek , izlesesen talaltak az etelek.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 18:18:24

@tildy:):
vard ki a veget...
csaxolok
en olvastam az ugyben ezt-meg azt
cask gondolj bele, ki kuld magyarorszagrol NY-ba coconut oblitot es minek egy homoszexualis magyar parnak?
varjuk ki a veget en cask ennyit mondok
azert az FBI nem hulye, hogy valami miatt kepben vannak a sracok az tuti, megha allitolag a kabszeres vad meg is dolt ellenuk
amugy bevalt eljaras, olyan 7-8 eve mikor floridaban eltem igy fogtak meg eppen magyarokat akik mindenfele extazit kuldtek ki visszaheggesztett babkonzerves dobozokban
14-15 evet kaptak
en nem mondom, hogy a srac feltetlen saros, cask azt, varjuk ki a veget

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 18:21:01

@tildy:): amugy a cikk a blikk hirere hivatkozik
muhhaha

desike (Egy szeló_egy esély!) 2012.12.27. 18:39:02

Jó kis poszt,de azért van rajta finomitani való :)
Nem lakást kell bérelni,hanem egy kertesházat a városon kivül,és kocsival bejárni dolgozni.
Az adórendszert irhattad volna úgy is,h irányitószámalapú,mert igy "csúfolják",igy legalább jobban megértik az otthoniak :)
Munkahelyi barátság létezik,én legalábbis nem panaszkodom,mindenben segitenek ha tudnak.És még a mai napig is keverjük az angolt a dánnal,kinek melyik nyelv jut a nyelve hegyére :) néha jókat nevetünk is rajta.Van olyan kollégám aki önszántából megtanult pár alapszót magyarul(köszönöm,tessék?,szia,jó 7végét stb...)
A cégem kifizeti a túlóráimat az utolsó øre-ig minden hónapban,nincs halmozás-csúsztatás stb...
És nagyon is élhetö ország.

desike (Egy szeló_egy esély!) 2012.12.27. 18:50:31

@micsoda?: a nyugalom ami körbe vesz,és a Tuborg :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 19:24:28

@hagyma: hat nem tudom, szerintem siman megfigylenek majd engem is, ha veletlen bomba energiaitallal szallnek fel a gepre:D:D

Amugy mano tudja, en pl. rendszeresen canderellel es teljes kiorlesu liszttel jarkalok haza szuleimhez. Ja, sozkott lenni a kedvenc tortazselem is. Ami pont kifogyott minap. Lehet mert potn hazavittem?:D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:32:07

@tildy:): varjuk ki a veget
blikk hir
meg a kacshajso ronai az ugyved
az amerikaiak nem hulyek
kulonosen nem az FBI
sot...
tevedni persze meg a TEK is tud, ugyhogy vigyazz a liszttel ha megy haza

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:34:11

@tildy:): amugy nem tudom mondtam-e mar, hogy eppen Hetfon megyek az FBI-hioz, de ne varkjatok, hogy rakerdezzek az ugyre:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 19:37:29

@hagyma: tedd mar meg kerlek. Marmint nekem az is eleg, ha a bomba energiatalra kerdezel ra. Azt lehet vinnenk ki, ma ha egyik ismerosom is jon. Elegge energiaital -fuggo, szoval elkezelheto, hogy bomba lesz nala. Na erted.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:38:12

@tildy:): jut eszembe, nincs otthon teljes orlesu liszt?
angliabol kell csempeszni?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:39:21

@tildy:): blikket kerdezd meg, az job lesz, Ok tudjak

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 19:43:50

@hagyma: van, csak rosszabb minosegu, es dragabb.
az edesitoszer konkretan nalunk 1 font volt egy nagy doboz (350 ft) , otthon 1000.

Szilárd vélemény 2012.12.27. 19:44:03

@hogyne,persze,igazad van!: Nagyon szépek. Gratulálok. Csak így tovább. Én tisztelem a munkád, véleményem szerint ez is valahol egy művészet. És ez nem diploma függő. Minden szakmában van egyre feljebb és feljebb nem csak az irodai és szellemi munkákban.
Én értékelem ezt a kreatív, produktív munkát, amit csinálsz.
És mielőtt bárki megjegyezné, irodában dolgozok, mindig is ott dolgoztam (sajnos) és elég jól is keresek, legalábbis Mo.-i körülmények között. DE ha a terveim összejönnek, akkor jövőre már "nem-irodai" dolgozó leszek Hamburgban vagy Grazban. És örülök neki, hogy végre kreatívabb munkát végezhetek majd a mostani lélekölő irodai munka helyett.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:44:37

@tildy:): nade ha otthon veszed segited a szuleidet az afa-val

Szilárd vélemény 2012.12.27. 19:47:56

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nincs veled gond, de néha szőrszálhasogató vagy. Mi lenne, ha egyszer megpróbálnád a másik felet is megérteni és egy kis nyitottsággal értelmes párbeszédet kezdeményezni a makacs önigazolás helyett.
Tévedés ne essék, másnál is van ilyen önigazolás, de ez, ami néha itt folyik nem vezet sehova, csak oda, hogy az értékes hozzászólásaid sem olvassa majd senki. (Nem vagyok pszichomókus. :))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:48:01

igy meg az angol kiralynoi pedigrejehez jarulsz hozza
el kell donteni hol akarsz elni
innen olcsobb azt veszem, onnan olcsobb azt veszem
ez nem szep

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 20:00:53

@Szilárd vélemény:

Nincs szükségem önigazolásra. Szinte mindig teljesen biztos vagyok igazamban,

Sanyi9 2012.12.27. 21:57:57

@spangola: vilagosits fel kerlek, mire utalsz avval, hogy a legtobb ingatlant Magyarorszagon a kulfoldiek kozul az izraeliek veszik es feltunoen olcson. Mit jelent ez?

2012.12.27. 22:39:56

@hagyma: zsidok=zsidok :)))

Ez a lista nagyon jo, annyit tennek meg hozza hogy a magyaroknak a sajat magukrol kialakitott sztereotipiaik a legviccesebbek. Minden Nobel-dijas feltalalo magyar, a magyar lanyok a legszebbek, a magyar konyha (?) / borok vilaghiruek, a magyar nyelv a legnehezebb / legkifejezobb a vilagon stb.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 22:53:54

@hagyma: inkabb segitem direktbe a szuleimet, mint a magyar allamon keresztul, ami kiszurja a szemuket minber alatti nyugdijjal.
Amugy mi a problemad vele? Trappista sajtot meg otthonrol hozok. Mert itt meg nincs. Nemhogy dragan, hanem nincs. A magyar boltokat kiveve persze.

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.27. 23:11:56

@Wisey:
valamint az I kina spiser de hunde, és a Grønne slagtere :)

@Mirjam2:
úgy vhogy, bár asszem a hosszú ékezetes magánhangzók tekintetében egyedülálló. Javítson vki, ha tévednék.

spangola 2012.12.27. 23:23:38

@Sanyi9: azt jelenti, amit leírtam, odaírtam, hogy munkám során ezt tapasztaltam. A feltűnően olcsón pedig azt jelenti, hogy magyar viszonyok közt is feltűnően olcsón. Fővárosi ingatlanokról beszélünk.

Egyéb szemantikai (vagy más) vitába nem megyek bele.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 23:49:28

@Mirjam2:

Hozzáteszem, máshol is vannak ilyen sztereotípiák, hogy "mi vagyunk a legjobbak". Pl. "az x nők a legszebbek a világon" szöveget eddig 15 változatban hallottam, s az x mindenhol a helyi országot jelentette... s mindenhol ez valamiféle nemzetközi megdönthetetlen véleménykény hangzott el... :-)

De abban igazad vannak: a magyarok az átlagnál is több szterotípiát terjesztenek magukról.

De azért pár ilyesmi máshonnan, pl. az oroszoktól:
- az orosz nyelv a legnehezebb a világon.
- mindent orosz feltatálók találtak ki.

S néhány bolgár hasonló:
- Bulgária Európa legrégibb állama,
- a számítástechnika és a számítógép bolgár találmány,
- s persze a bolgár nők a legszebbek a világon.

Érdekes, az oroszoktól sosem hallottam, hogy az orosz nők a legszebbek a világon..,. fene érti őket... :-)))

Mondjuk az az igazi, ha valaki képes saját magán nevetni, ez az igazi nagyság. Ebben az oroszok elég jól. Egy rakás orosz vicc van, mely kifigurázza az orosz szterotípiákat! A kedvencem:

A Szovjetúnió Tudományos Akadémiájának nagytermét két neves tudós hatalmas portréje díszíti.

Balról látható Ivanov akadémikus, aki kitalálta a televíziót, a rádiót, a röntgensugarat, a számítógépet, a gőzgépet, valamint a kereket.

Jobbról pedig Petrov akadémikus látható, aki kitalálta Ivanov akadémikust.

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.27. 23:51:25

Erbil külvárosi részén, egy "egyenház" utcában, kétszintes, kb 120 m2-es házikó 500.000 USD. Mondom a sofőrnek: aha, 50.000, mire a válasz: nem 50, 500! Azt hittem először, hogy félreértettem.
Egy olyan város, ami nem más, mint építési törmelék, szemét, üres terület, épülő lakópark, és pláza váltakozása. Buszra is csak akkor szállhatsz, ha előtte veszel magadnak. Persze, lehet, hogy mire felépül a város ki is néz majd vhogy, de nekem kissé soknak tűnik ennyi lóvé egy kégliért a semmi közepén, mégha kacsalábon is forogna.

2012.12.27. 23:58:37

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: :)))

Mondjuk a bolgar nok atlagban tenyleg eleg szepek, ez lehet hogy nem csak sztereotipia... Parazok is rendesen, hogy 2014-tol ellepik Angliat a helyes 20 eves bolgar csajok, aztan semmilyen irodai allast nem kapok tobbet Londonban mert mindenhova csak oket fogjak majd felvenni.

LyukasBogrács 2012.12.28. 00:00:01

"a teljes nőgyógyászati kivizsgálást a háziorvos végzi, és csak akkor küld tovább, ha valami nincs rendben"

Veled minden rendben volt?

Rece Fice 2012.12.28. 00:30:55

EZ NEKEM KICSIT ELLENTMONDÁSOS:
"Az egészségügy EU állampolgároknak, illetve akiknek van lakhatási és munkavállalási engedélyük, ingyenes. A kórházak jól felszereltek, az orvosok beszélnek angolul (rengeteg magyar orvos is van), a várakozási idő minimális. A gyógyszerek drágák, de azokra is van TB támogatás kb. 4-500DKK fölött."
.
.
.

"Hosszú várólisták az egészségügyben
Az egészségügyi ellátás szerintem nagyon jó, bár a dánok elég sokat panaszkodnak. A háziorvosnak és az asszisztenseknek sokkal nagyobb a mozgástere, mint otthon. Az asszisztens feladata az egyszerű feladatok ellátása, mint pl. influenza vagy védőoltás beadása, vérvétel.

"Míg az orvos olyan feladatokat is elvégez, amiért otthon szakorvoshoz kell fordulni (pl. a teljes nőgyógyászati kivizsgálást a háziorvos végzi, és csak akkor küld tovább, ha valami nincs rendben). A szakorvosi ellátásra, ha az ember nem magánba megy, akkor itt is elég hosszú a várakozási idő."

CPH74 2012.12.28. 01:34:45

@desike: "Nem lakást kell bérelni,hanem egy kertesházat a városon kivül,és kocsival bejárni dolgozni."
és
bugocsigaCph: " A bérleti díjak pedig az egekben. Egy kétszobás, kb. 50m2-es lakás 6000 Dkk plusz rezsitől indul Koppenhágában és környékén."
Nekem egész más tapasztalatom van bérlakás tekintetében, én a Fælled Park mellet lakom egy 100 m2 -es, távfütéses, 3½ szobás, erkélyes lakásban. A havi lakbérem (fütés incl.) 52oo dkk. És ez nem külváros :-)
A munkahelyi barátság létezik, és sok esetben tartós, munkaidön kivül is. A dánok nem zárkózottabbak mint más országbeliek, nekem soha nem volt problémám ezzel. Szerintem ha már ugy döntöttem hogy itt akarok élni akkor nekem kell alkalmazkodni az itteni életformához, megismerni a helyi szokásokat, megtanulni dánul, dolgozni és hozzájárulni a közös kasszához. Ez a helyes hozzáállás. Röviden: amilyen az "adjon Isten" olyan a "fogadj Isten".
Az idöjárás sem elviselhetetlen, szerintem otthon sokkal hidegebb van télen mint itt.

CPH74 2012.12.28. 01:45:00

"A gyógyszerek drágák, de azokra is van TB támogatás kb. 4-500DKK fölött."

Teljes árat fizetsz az orvos által felirt gyógyszerért
0-890 koronáig, azután pedig
890-1450 koronáig 50%
1450-3130 koronáig 75%
3130 korona felett pedig 85% támogatás jár
periódusonként , az éves periódus az elsö recept kiváltásával indul.

Sanyi9 2012.12.28. 07:49:23

@spangola: milyen munkad van? Nem szereznel nekem is egy par feltunoen olcso budapesti ingatlant? Van penzem. Miert nem akarsz semmilyen vitaba belemenni?

tableno 2012.12.28. 09:26:59

@spangola: "Egyéb szemantikai (vagy más) vitába nem megyek bele." - mi az, csak nem vagy antiszemanta? :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.28. 10:34:37

@Mirjam2:

Szerintem is nagyon sok a szép bolgár nő, de ezt a "legszebb a világon" szöveget abszudrnak tartom.

spangola 2012.12.28. 15:02:00

@tableno: Fogalmazzunk úgy, hogy most Jézus Krisztus születését ünnepeltük, és az én vallásomban ez fontos ünnep.:)

spangola 2012.12.28. 15:02:50

@Sanyi9: Ha izraeli vagy, simán szerzel magadnak. Nem kellek hozzá.

tableno 2012.12.28. 16:44:02

@spangola: Azt ugye tudod, hogy egy zsidó születését ünnepeled? :)

kovacs55 2012.12.28. 17:30:54

@szabovik2:
A betöréseket,lopásokat a románok csinálják,az egész Ny-É europa börtönei telivannak románokkal.

...meg az arabok, törökök, feketek is besegitenek... retorzio az allam reszeröl nemigen van...ha el is kapjak öket gyenge törvenyek, gyenge buntetesek...

nyuszigonosz 2012.12.28. 17:33:37

@tableno: Okosat akart írni, aztán nem tudta, hogy más okosat írt, mint amit szeretett volna. :)

A további kérdésedre meg szerintem nem tudja a választ.

kovacs55 2012.12.28. 17:52:39

..@moTmeN:
Nekem a skandinav egyenlosdi tetszik
...plane az iskolaban mikor Pistike meg Petike szulei kerdezik a tanart hogyan tanulnak a gyerekek, egyforman jol, mondja a tanar (megis az egyikbol utcasepro lesz a masikbol meg gyarigazgato)... nem veletlen hogy jo par evig az also osztalyokban nem kapnak bizonyitvanyt vagyis ott lehetetlen megbukni...

kovacs55 2012.12.28. 18:10:16

@Zabaalint:
Skandinavia, föleg sved es finn teruleten, nezd mar meg mennyi pia vandorol privat behozatalbol ezekbe az orszagokba...az orszag also regiojaiban akar be is zarhatnak a systembolagot (allami alkohol uzlet) mert NAGYON SOKAN raklapszamra hozzak mikrobuszokban a kulonbozo neduket a hataron at, foleg nemetorszagbol, meg a danok is nemetbe jarnak at piaert...a sved-finn allamnak meg csorognak a konnyei a bevetelkieses meg az elmaradt haszon miatt...

spangola 2012.12.28. 22:34:16

@tableno: Nem, nem tudtam, de most felvilágosítottál. Még, jó, hogy együtt jártunk hittanra.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.29. 02:20:42

@kovacs55: az elso norveg kioskfeltores konkretan 56os magyarokhoz kotodik. :(

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2012.12.30. 10:30:29

Én mg a 90-es években nyomtam le egy féléves drámakurzust, vidéken. Na az tényleg dráma volt! Mindent teambe kell csinálni, 37 megbeszélés, iszonyú karót nyelt, sótlan népség, szerencsére sok a külföldi! A nyelv az valami rettenet, leírva még okés, de a kiejtésre fél év alatt nem jöttem rá! Mindegy is mert egymást sem értik, azon sírva röhögtem, hogy a vejlei lány simán angolul beszélget a koppenhágaival ha nincs tolmács! Akkoriban jól ment a szekér azon folyt a siránkozás hogy ne járjon örökké a segély(!), hogy az olyan szülők gyerekeit akik sose dolgoztak, hogyan neveljék munkára, és hogy a herceget elkapták valahol gyorshajtásért asszem Angliában, és aki ilyen felelőtlen az majd lehet e király... minden estre sokat röhögtem, de még egyszer nem mennék!

CPH74 2012.12.30. 16:35:52

Szerintem is jobb ha otthon maradsz! A fél év alatt dánul nem tanultál semmit, nem tudom milyen szemüvegen keresztül láttad a világot, de ezt a sok hülyeséget nem kellett volna nyilvánosságra hoznod. Mert ebböl egy szó sem fedi a valóságot.

Mrsmihaly 2012.12.30. 23:35:56

@kovacs55: nalad mi a bukas? itt is van ev ismetles. Ehhez pedig nem kell szammal osztalyozni. Az elsö 6 evben szoban es irasban is megkapjak a szülök a felevenkenti kiertekelest a gyerek munkajarol. Aki pedig gyengebb, kap segitseget a tanartol, tanitas utan.
Ami az alkohol fogyasztast illeti, itt is mindenki mas es a fogyasztasa is különbözö. DE, annyi reszeg embert itt meg nem lattam az utcakon es tereken mint Magyarorszagon.
Szoval, azert nem kell annyi kritikat irni az eszaki orszagokrol, ha nem elt le az ember legalabb 5 evet.
Az emberek semmivel nem zarkozottabbak mint a többi nacio, inkabb elövigyazatosabbak.
A nyelvet pedig jol el kell sajatitani ahhoz hogy meg is ertsed, miröl is beszeltek.
Nekem ez a klima sokkal elhetöbb, mint Magyarhonban az az oltari höseg. Ami a lakasvasarlasokat illeti, mindenki vehet, ahol akar es van ra penze. Borzaszto olvasni az irigykedest, hogy kinek miböl tellik külföldön lakast vagy nyaralot vasarolnia?
Nagyon rossz erzest kellt bennem, mikor itt ismeretlen emberek leluzerozzak egymast. Aki meg le meri irni hogy szerencsesnek es elegedettnek erzi az eletet, azt röktön lehazudtoljak. Na ez az igazi frusztracio, es az undorito IRIGYKEDES! Ettöl van tele sok ember hocipöje, es valasztja a bizonytalant a hatar atlepesevel.
Boldog Uj Evet kivanok minden olvasonak eszakrol, ahol nagyon is elhetö az elet.

bpetya75 2013.01.03. 09:15:49

@szerengeti:

Na, ez a B. Viktor is megirigyelhette a műparázókat. Nem lenne biztonságban Magyarországon?! Szegényke...

nigara 2013.01.03. 09:44:39

@szerengeti: mondjuk erre én is fogadtam volna...

kovacs55 2013.01.20. 18:45:29

@Mrsmihaly:
(Az emberek semmivel nem zarkozottabbak mint a többi nacio, inkabb elövigyazatosabbak.)

A mi lakoepuletunkben 3 emelet van, rengetegszer hallom mikor kilepek a lepcsohazba hogy valaki becsukja az ajtot mert nem akar senkivel ott talalkozni .... elovigyazatos vagy zarkozott????

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása