oldaldobozjavitott.jpg

kozelet_hataratkelo_widget.jpg

Utolsó kommentek

Kívül tágasabb!

Nincs megjeleníthető elem

Gazdagisztán

Nincs megjeleníthető elem

2012. december 27. 06:53,  Egy kedves, de zárkózott ország 204 komment

2012. december 27. 06:53 Határátkelő

Egy kedves, de zárkózott ország

Viszonylag kevés írás született eddig Dániáról, holott az északi ország akár vonzó célpont is lehetne a munkát kereső magyaroknak (már aki bírja az esőt). Például azért, mert szinte mindenki beszél angolul. Búgócsiga írásából azért kiderül még egy s más, akár a bérelhető lakásokért folytatott elkeseredett küzdelemről, az egészségügyről és az adórendszerről – szóval mindenképpen érdemes elolvasni!

Koppenhága, Dánia.jpg

„Már hatodik évemet taposom Dániában, ennyi idő alatt elég sok tapasztalatot gyűjtöttem, melyet szívesen megosztanék. 2009 őszén diplomáztam itt, a dátum csak azért is fontos, mert akkorra ide is elérte a válság.

Míg 2008-ban szinte mindenki minden gond nélkül kapott munkát, addig egy évvel később már itt is megkezdődtek, ha nem is egyből a leépítések, de a nadrágszíj behúzása. Mivel már valamikor kora tavasszal nekikezdtem az állásvadászatnak, ezért kb. 1 hónappal diplomavédés után munkába is állhattam.

A helyzet azóta annyiban változott, hogy még nehezebb pályakezdőként elhelyezkedni, minimum 6 hónap, a suli befejezése után. Ha az ember itt tanul (ha jól tudom cserediákokra nem érvényes), akkor diákként ingyen beléphet munkanélküli biztosítókhoz (A-kasse), így egyből kapja a segélyt (és persze egyből fizetheti is be belőle az első negyedévi biztosítást), amint megszűnik a tanulói jogviszony.

A segélyrendszer

Az A-kasse tagsági díj változó, általában 1000 Dkk/negyedév. A segélyt pontosan nem tudom, mennyi ideig adják, de minimum 6 hónap. Ezért „cserébe" minimum heti 2-3 állásra kell jelentkezni, és ha a bűvös 6 hónap után nem találtál semmi kedvedre valót, akkor kötelezően el kell fogadni az elsőt, amit felajánlanak, ha tetszik, ha nem.

Ha még így sem jön össze semmi, akkor „társadalmi munkára" fognak, ami annyit tesz, hogy végzettségednek megfelelően munkába állítanak egy cégnél/intézménynél, de a „fizetésed" még mindig a biztosító állja. Ennek a lényege, hogy ne ess ki sokat a munkából és szerezz kapcsolatokat.

Ez persze csak azokra érvényes, akik már ledolgoztak az országban egy pár évet vagy itt szereztek képesítést. Külföldiként 6 hónapot tölthetsz el munka keresés címén hivatalosan, akár itt szereztél végzettséget, akár frissen érkezőként.

CPR kort a kommunén

Hasonlóan a többi északi országhoz, itt is van egy bűvös kártya, ami nélkül létezni nem lehet. Minimum 3 hónap itt tartózkodás esetén kötelező ideiglenes letelepedési / munkavállalási engedélyt kérni. Ehhez diákként szükség van az iskola fogadólevelére, a munkavállalásihoz pedig az érvényes munkaszerződés bemutatására. Ezt a helyi bevándorlási hivatalban lehet elintézni.

Ezek után igényelhető „sárga" kártyát (CPR kort) a megyeházán (kommune), ami egyben a lakcím- és egészségügyi kártya. CPR kort nélkül nem lehet bankszámlát nyitni, buszbérletet, sőt néhány esetben még telefonkártyát sem venni. De ez kell még a konditerem bérlethez is és a könyvtárhoz is.

Közelharc a lakásokért

Lakást bérelni nem egyszerű dolog, a kínálat kicsi, a kereslet viszont hatalmas. Nem egyszer volt olyan, hogy fél órával a hirdetés felrakása után hívtam a tulajt, és a lakás már ki volt adva, vagy én voltam a tizedik a sorban.

Olyanról is hallottam, ahol egy szobára jelentkeztek 100-an, ebből tízet hívtak be „casting-ra". Ha megvan a lakás, akkor viszont jó mélyen be kell nyúlni abban a bizonyos zsebbe. A lakások 90 százaléka bútorozatlan, de a legvészesebb a 3 havi lakbér és a 3 havi depozit befizetése plusz az első havi lakbér. Tehát 7 havi lakbért kell átutalni a szerződés szerint.

A bérleti díjak pedig az egekben. Egy kétszobás, kb. 50m2-es lakás 6000 Dkk plusz rezsitől indul Koppenhágában és környékén. Egyébként 1 dán korona 37 forint, úgyhogy ez kb. 220 ezer forint körül van, szóval egyértelmű, pénz nélkül ne induljatok neki. A szobabérlés még megér egy misét, ha lesz rá igény, leírom.

Nyelvtudás

Folyékony angoltudás kötelező. A dánok nagyon jól beszélnek angolul, tehát elvileg ezzel el lehet boldogulni a munkahelyeken, a bankban vagy az orvosnál. Viszont, ha csak egy kicsit is be akarsz illeszkedni, meg kell tanulni dánul.

Munkahelyeken, ha nem egy nagyon nemzetközi közegben dolgozol, minden nem munkával kapcsolatos beszélgetés dánul folyik, és szélmalomharc őket arra bírni, hogy esetleg angolra váltsanak. Ha 1-1 ebéd alkalmával ez sikerül, az már nagy dolog.

De ugyanez igaz bármilyen szabadidős foglalkozásra, legyen az sport vagy táncóra. Mikor elkezdtem dolgozni, már két éve tanultam a nyelvet, és kikötöttem, hogy ha lehet, angolul csak akkor beszéljenek hozzám, ha már nagyon bambán nézek.

Ennek köszönhetően, mára szinte mindent megértek, bár a beszéddel még mindig gondjaim vannak. A dán kiejtés a lehető legborzalmasabb, amivel valaha találkoztam. Egyébként az állam 3 év ingyenes dán oktatást biztosít. A három év az első nyelvórától ketyeg.

Tehát ha pár hónap után abbahagyod, de 3 év múlva rájössz, hogy azért mégsem ártana beszélni a nyelvet, akkor már neked illetve a munkáltatódnak kell fizetni, az amúgy elég húzós költségeket. Persze 1-2 hónapra, félévre el lehet menni „szünetre", ekkor hivatalosan bejelented, hogy szünetelsz és akkor az az időszak nem számít bele a 3 évbe. Egyébként a tanfolyamok úgy vannak felépítve, hogy két év alatt megtanulj értelmesen dánul.

Maguk a dánok nagyon kedvesek és segítőkészek, viszont eszméletlenül zárkózottak. A zárkózott talán nem is a legjobb szó. Munkahelyi barátságok nem igazán léteznek, mindenki mindenkivel jóban van, jól elbeszélget, de a munkahelyi és magánéletet igyekeznek teljesen elválasztani. Nagyon ritkák a dán-külföldi vegyes baráti társaságok. Ilyenek szinte csak akkor alakulnak ki, ha van a társaságban egy dán-külföldi pár. Nálunk is a barátaink 80% külföldi.

Hosszú várólisták az egészségügyben

Az egészségügyi ellátás szerintem nagyon jó, bár a dánok elég sokat panaszkodnak. A háziorvosnak és az asszisztenseknek sokkal nagyobb a mozgástere, mint otthon. Az asszisztens feladata az egyszerű feladatok ellátása, mint pl. influenza vagy védőoltás beadása, vérvétel.

Míg az orvos olyan feladatokat is elvégez, amiért otthon szakorvoshoz kell fordulni (pl. a teljes nőgyógyászati kivizsgálást a háziorvos végzi, és csak akkor küld tovább, ha valami nincs rendben). A szakorvosi ellátásra, ha az ember nem magánba megy, akkor itt is elég hosszú a várakozási idő.

Egyik ismerősöm épp a múlt héten panaszkodott, hogy csak március végére kapott időpontot, és elég mérges is volt miatta egészen addig, míg meg nem látta, hogy 2015 márciusára... Nem tudom mi lett a történet vége, mert azelőtt mesélte, hogy felhívta volna őket, hogy nem-e írták félre.

A fogorvosi ellátást az állam csak minimálisan támogatja, így az nagyon drága. Van lehetőség extra egészségügyi biztosítást, sőt fogbiztosítást kötni, ami egy nagy részét visszatéríti a kezelés költségeinek, de még így is jóval drágább, mint otthon magánrendelésen.

Az adórendszer

Az adózórendszer picit bonyolult, egy a lényeg, mindenkinek kell fizetnie, aki Dániában dolgozik. Többlépcsős, de minimum 36 százalék és sokban függ attól is, hol élsz, melyik megyében. Koppenhágában magasabb, míg pl. egy-két gazdagabb megyében alacsonyabb. A különbség 0.5 – 2 százalék közötti.

Adókedvezmények is vannak, ha pl. a munkahelyed és a lakhelyed között a távolság több mint 20 km, akkor ezt beszámítják. Évente 25-30 fizetett szabadnapot kapsz, plusz gyerekenként még 2-t. A túlórát a legtöbb helyen nem fizetik ki, hanem felhasználhatod szabadnapnak, vagy hamarabb jöhetsz el egy másik nap.

Régen volt egy szabály, nem tudom, hogy él-e még, de maximum 2 hét szabadságot lehetett így egy évben összegyűjteni. Létezik az otthonról dolgozás fogalma (azokon a munkaterületeken, ahol ez megvalósítható), és tényleg becsületesen dolgozik is mindenki. Nálunk senki nem „teszteli", hogy tényleg dolgozol vagy csak lustizol, de ha véletlenül épp szükség lenne rád, és nem érnek el telefonon vagy email-en, azt nem szokták szeretni.

A bevándorlókkal a gondok is jöttek

Kicsit csapongtam a témák között, és még így is elég sok mindenről tudnék még írni. Összességében Dánia élhető ország (csak az esőt kell elviselni), viszont anyagi háttér nélkül idejönni nem egyszerű.

Ennek ellenére egyre több itt is a bevándorló, ezzel együtt sajnos a gond is, mert ezeknek az embereknek a nagy része az egyszerű pénzszerzési lehetőségeket aknázza ki. Egyre több a betörés, a lopás, bántalmazások, sőt bandaháborúk (egyelőre inkább csak összecsapások) a drogkereskedelem feletti uralomért."

Gyere és csatlakozz hozzánk a Facebook-on!
Ha inkább levelet írnál, elmesélnéd a személyes történeted,
azt a következő címen teheted meg: hataratkeloKUKAChotmail.com

Címkék: Dánia

A bejegyzés trackback címe:

https://hataratkelo.blog.hu/api/trackback/id/tr444982644

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Északifény74 2012.12.27. 14:21:46

@Réka ‎: Na ezzel vitatkoznék!:)

A dán nem érti meg sem a svédet, sem a norvégot, többszörös, különböző területekről és szituációkból kiindulva.

A dánnal angolul kell beszélni, hogy megértsen,mert a norvégot nem érti, ezt szemembe is mondta több dán, Herningben és Koppenhágában is.
A svéd viszont megérti a norvégot, ez működik vica versa is.

Norvég ismerőseim szerint is a dánok azok,akik nem értik meg a másik kettőt.

Persze vannak kivételek is, de azok erősítik a szabályt.

Készítettem interjút már dánnal úgy, hogy én norvégul beszéltem ő meg dánul, hát mit mondjak, mindkettőnknek nehéz volt:)

A svédekkel viszont bárhol jártam eddig Svédországban úgy csevegtem ahogy akartam és arról amiről akartam, én norvégul ők svédül.

A dánt teljesen megértem leírva, de mikor beszélnek akkor meg kell feszülnöm:)

bugocsigaCPH 2012.12.27. 14:34:57

Amúgy a dánok egymást sem értik meg:) Minden második mondatuk:

"Hvad siger du?" azaz Mit mondasz?

A környékbeliek megértik a svédet, de ahogy távolodsz a határtól egyre kevésbé.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.27. 14:43:34

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Én is jártam pár helyen, igaz, csak Európában.

Az olaszoknál hallottam ezt. A röhejes az volt benne, hogy épp az olasz nézett ki cigánynak, mert kétfajta olasz van (leszámítva azokat, akiknek nem sötétebb a bőre) a déli típus, amilyen a szerelmes olasz filmekben és a cigány típus.

Oda is vittem az olaszt a tükörhöz, hogy nézzél meg engem és most magadat. Na az a cigány akit ott látsz és ha van egy kis eszed, így nem jössz hozzánk, mert itt téged biztosan cigánynak néznek.

Másutt ezt nem hallottam, inkább tanácstalan volt az illető, a magyarokat illetően, amit egyébként nem nagyon értettem, mert ha más nem, de a kalandozások.

Nordstjernen 2012.12.27. 14:52:04

@kriosz: Nem tudom, hogy mennyire kellene a papir szerint szoros kapcsolatot tartani az anyossal, sokat beszelgetunk es sokszor latogatjuk oket. Nekem pont megfelel. :) Tenyleg zarkozott vagyok, a magyar ex-anyosaimat sem hivogattam telefonon es nem ok voltak a legjobb baratnoim :D

@Északifény74: mire gondolsz? :)

@bugocsigaCPH: "Amúgy a dánok egymást sem értik meg:)" norvegok detto :D rengeteg nyelvjarasuk van.

Nordstjernen 2012.12.27. 14:53:45

@hogyne,persze,igazad van!: tok vekony vagyok. Egyebkent koszi, tenyleg mindenki azt mondja, hogy szep par vagyunk :)

lenyomom a torkodon (törölt) 2012.12.27. 14:58:04

Mindig elmosolyodok, amikor egy bevándorló írja, hogy sok a gond a bevándorlókkal... de persze egyik sem magára gondol, mindig a többi bevándorló a hibás mindenért.

Dánia nem jön be. Anyagilag biztos megéri ott melózni, de azért inkább nem ott költeném el azt a lét, ha lehet...

Nem véletlen, hogy a skandinávok menekülnek onnan: mediterrán és dél-kelet ázsiai helyeken punnyadnak inkább, mint a fosch időjárásban alkoholizáljanak otthon.

Nordstjernen 2012.12.27. 15:02:15

@Réka ‎: Lol ezt linkeltem kicsit feljebb :D

bugocsigaCPH 2012.12.27. 15:05:10

@Réka ‎: Igen. Alapmű:) Persze a helyzet azért nem ennyire rossz.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2012.12.27. 15:07:57

@bugocsigaCPH: @Nordstjernen: egyébként a dánok aranyosak és ha meghallják, hogy svédül beszélek, a számokat alapból svédesen mondják, nehogy a "treds-halvfems-firs"-ből fatális félreértés legyen. Szinte hallom a legyintést, hogy "szegény, leereszkedünk a szintjére, hogy értse" :D

kriosz 2012.12.27. 15:13:40

@Nordstjernen: Szerintem nem sokan viszik túlzásba a kapcsolatot anyóssal, nem azt hittem hogy egyáltalán nem hívod fel:)
Egyébként szerintem itt egy idő után mindenki zárkózottabb lesz akár akarja akár nem, akaratlanul is átveszi az ember valamennyire a stílust.

Anti Anyag (törölt) 2012.12.27. 15:14:44

@lenyomom a torkodon: Nekem elég sok ismerősöm van, aki külföldön dolgozik és mindegyikben van egyfajta szomorúság, fokozottabb érzékenység még abban is, aki 25 éve ott van és jobb anyagi helyzetben van, jobb az állása is, mint a helyieknek.

Ez persze nem értékítélet, de annak idején én épp e miatt döntöttem úgy, hogy nem megyek a németekhez, pedig nekem nem kellett volna ott a nulláról kezdeni, eleve a készbe mentem volna, munka+iskola+lakás biztosítva, még a papírokat sem én intéztem volna.

Szerintem szar bevándorlónak lenni, persze nyilván sok embernek főleg ma, létkérdés és szerintem szakmailag is nagyon fontos.

micsoda? 2012.12.27. 15:45:50

Van valami jó is Dániában? A posztból nem derül ki.

tableno 2012.12.27. 15:55:11

@Anti Anyag: "Szerintem szar bevándorlónak lenni" - szerintem meg nem, és veled ellentétben nekem van személyes tapasztalatom.

thwarter 2012.12.27. 15:59:39

Tisztaban van azzal a posztiro, hogy o is bevandorlo?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:12:43

@Anti Anyag: szerintem meg qrwa jo, foleg annak aki tudja hova akar menni, miert es ott majd mi fogadja
de tovabbra is szeretnem, hogy kulonitsuk el a kulfldi munkavallalas-penzkereses-szakmai tovabblepes harmast a bevandorlastol
ezek kulonbozo dolgok

Muscari 2012.12.27. 16:16:05

@hagyma: Bocsi a tobbiektol, nagyon OFF, de egyik nap egyutt dolgoztam egy sraccal, aki NC-ba valo, itt jar egyetemre. Ha jol emlekszem, Wilmingtonbol jott. Buszken mondtam neki, hogy en meg ismerek valakit Ashville-bol, tudta is, hogy hol van. Remelem, nem banod, olyan jol esett, megha csak virtualisan ismerjuk is egymast :-)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 16:19:09

@Anti Anyag: és azt elfelejtetted, hogy utána hánynak haza, hogy otthon minden micsoda xar, bezzeg oda, ahova "bevándorolt" minden milyen tökéletes.

2012.12.27. 16:21:11

Tetszett ezt a poszt, arról még szívesen olvastam volna, hogy milyen szakmájú embereket várnak, mi a neve a különbözeti vizsgának, ha van, stb. :)

Muscari 2012.12.27. 16:23:43

Sajnos az eszaki posztokhoz nem nagyon tudok hozzaszolni, annyit azert leszurtem, hogy a lakashiany es elszabadult ingatlanarak nem csak Londonra jellemzoek, hanem joforman minden nagyobb NY-europai varosra. Gondolom ez jo reszt a bevandorlasnak (is) koszonheto, es nem fog valtozi mindaddig, mig lesz fizetokepes kereslet.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:30:42

@Muscari: thx
velem is megesik, hogy oh tudok valakit innen vagy onnan, es cask netes ismeretseg:)
wilmington mondjuk pont a masik oldalon van de ismerem, bar meg nem voltam ott
@hogyne,persze,igazad van!: latod azokat en is lenezem, foleg ha meg hazudnak is

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:35:53

@Muscari: en nem tudom, mert mindannyian masok vagyunk ugye, de nagyon nagy szakmai elorelepes, vagy szerelmen kivul szerintem eszembe sem junta / jutott volna/ eszaki orszagot valasztani
mondjuk mar mondtam egyaltalan mas europait a magyaron kivul nem, a rendszervaltas utan
elotte OK, ment aki hova tudott, de utana, szerintem aki europan belul koltozik azt cask az anyagiak vezerlik

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 16:48:09

Kedves Tivadar.Nagyon megtisztelő az a kitűntetett figyelem, és érdeklődés, amivel végig kíséred a pályafutásomat.Bár már egyszer tudtomra adtad, hogy egy ilyen hazug, alávaló emberrel te semmilyen körülmények között nem vagy képes azonosulni, -amely természetesen teljesen lesúlytott, -szerencsére itt volt a családom, mert elkeseredettségemben talán kiugrotam volna a pinceablkakból, vagy ki tudja mily szörnyűségre vetemedtem volna-
Mégis egyre másra azt veszem észre a sárga csíkokat tőled, amelyekkel megszólítasz.
Igyexem nem reagálni rájuk, de azt hiszem most az egyszer kivételt teszek hogy megkérjelek a következőre.
Szerintem én nem vagyok méltó a te társaságodra, és a -minden bizonnyal rendkívül intelligens, és szellmes mignonos- hozzászólásaidra sem.
Ha megtennéd esetleg, hogy a jövőben valaki másra irányítod kitüntető figyelmedet, azzal leköteleznél.
Kíváló tisztelettel:BB

tableno 2012.12.27. 16:51:43

@hogyne,persze,igazad van!: Az nem jutott még eszedbe, hogy az illető esetleg pont azért vándorolt oda, ahol van, mert ott jobban érzi magát, mint Magyarországon? Persze tudom, aki kivándorolt, az boldogtalan, hazátlan senki, ha elégedett és boldog, akkor biztosan hazudik. Eléggé népszerű narratíva az otthonmaradottak között, viszont te meg állítólag Svájcban vagy, tehát elvileg te is boldogtalan kell, hogy legyél... Szóval hogy is van ez?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 16:56:11

@hogyne,persze,igazad van!: en akceptalom ezt, de nem tunt fel, hogy en mindig cask valaszolok neked, mint most is:)
es sosem kezdemnyezem a tarsalgast

hogy allnak a svajci rigojancsik?

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:03:45

@tableno: Félreértettél.Természetesen igazad van.Van olyan, aki megtalálta a számítását, és boldog, és van aki nem.
Attól függ , ki milyen céllal megy külföldre.
Én kalandvágyból, illetve szakmai továbbtanulás miatt jöttem.
A vendéglátás, sokak szerint aljamunka, ezek az emberek azt képzelik, hogy a vendéglátás azt jelenti, hogy kivisszuk a tálca sört meg boroskólát a túristaetető teraszán.Holott ez nem így van.
Valóban, az említett példa is vendéglátás, ahove semmilyen szakképesítés nem kell, akinek van keze és lába az gyakorlatilag megfelel.Meg az is vendéglátás, ha az ember étteremvezető agy luxusszállodában, vagy főszakács egy 18pontos étteremben.A kettő között óriási külömbségek vannak.
A vendéglátásban is van főiskolai, sőt még egyetemi képzés is, a cukrászoknál végig lehet járni a híres éttermeket, és óriási tudásra lehet szert tenni.Vannak nagyhírű iskolák is külföldön, amelyek egysezrű tanfolyamoktól ,pl:pacojet tanfolyam, sousvide tanfolyam, csoki tanfolyam,stb a komoly culinary diplomákig adnak képesítést irdatlan pénzekért.2-3 év /15.000USD
pl cordonbleu,bhms, stb.

spangola 2012.12.27. 17:03:50

@hogyne,persze,igazad van!: Én azt tapasztalom munkám során, hogy magyar ingatlanokat a külföldiek közül IZRAELI állampolgárok vesznek a legtöbben. Nem kommentálom.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:04:16

@Muscari: en picit igen. Nekem Svedorszag elso blikkre nagyon tetszett, Norvegia kevesbe, ott joval huvosebbek az emberek, mig a svedeknel tenyleg azt lattam, nyitottak, kedvesek. Es van ho! Nekem fontos szempont, utalom a 30 fok feletti homersekletet.

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:05:47

kérlek mutasd meg ebben a posztban hol is szólítottalak meg?
De biztosan így van ha te mondod, és megkövetlek, és a jövőben biztosíthatlak, hogy nem foglak megszólítani.
Tisztelettel:BB

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:07:36

nagyon szívese linkelnék be fényképet munkáimról, hogy értsétek miről beszélek, mert "halandó" ember el sem tudja képzelni, mi van a rigójancsi-mignon-palacsinta triumvirátuson túl, csak sajnos nem tudom hogyan lehet képet beszúrni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:08:16

@Anti Anyag: akkor te nem tudod hogy ereztem, vagy a csaladom hogy erzett, mikor Magyarorszagon belul 30 km-rel arrebb, egy kisvarosbol falura koltoztunk. Varosiak, gyuttmentek.
Erdekes volt latni , azt a fajta "korrupciot" , ami ott mar kicsiben ment. Mindegy , hiaba voltal jo, hiaba nyertel helyben, ugyis a tanar gyereke mehetett tovabb. Vagy a polgarmestere, stb. Erdekes.

Pedig imadom azt a falut ugy egyebkent, de ha mondani kene, hiaba eltem ott 18 evet, sokkal kevesbe ereztem otthonomnak, mint elotte azt a 6-ot abban a kisvarosban. Szoval ilyen erzesekhez nem kell kulfoldre menni.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:08:51

@hogyne,persze,igazad van!: egyszeruen. imageshackre feltoltod, a linket meg ide beirod.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 17:11:06

@hogyne,persze,igazad van!: beidezted amit irtam, majd kommentleted, hogy semmi ertelme
/raadasul kicsit tevesn kopiztad es szivegkornyezetbol kiragadva tenyleg nincs ertelme/

"hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 11:41:29

"man-bolgar=cigany
francia=csigazabalo
amerikai=hulyek
szlovakok=hazatlanok
olaszok=karattyolo digok
nemetek=bofogo borgatyasok
zsidok=zsidok:)
es a sor folytathato lenne, de minek"

ennek sem volt sok értelme.. "

meg kerdes?

bejglit esznek svajcban?

tableno 2012.12.27. 17:11:29

@spangola: Pedig egyszerű a magyarázat: az izraeli állampolgárok között rengeteg a magyar származású, tehát egyrész ők ismerik az országot, másrészt meg jelent is nekik valamit érzelmileg az "óhaza". Ja, és nyilván jó, ha van egy biztonságos ország, ahova menni lehet, ha beüt a gebasz a környékükön.

spangola 2012.12.27. 17:13:44

Én ha a wikipédián rákeresek egy országra, mindig megnézem a GDP és a HDI-n kívül a HPI-indexét is (Happy Planet Index).
Itt a 2012-es és még pár év alakulása ebből a szempontból:

en.wikipedia.org/wiki/Happy_Planet_Index

Costa Rica az 1. évek óta.

spangola 2012.12.27. 17:15:51

@tableno: feltűnően olcsón veszik meg...

spangola 2012.12.27. 17:19:28

Egy ismerősöm kitelepült Dániába. Azt mondta, állandóan, de állandóan fúj az erős szél. Így a nők összekötött hajjal, és NEM szoknyában járnak.
Ennyi személyes élményem van erről.

A poszt korrekt volt, sok sikert neki a továbbiakban.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 17:22:09

@spangola: itt nincs eros szel, de Mary szinte kizarolag farmerben jar, nem szoknyaban:)

tableno 2012.12.27. 17:24:27

@spangola: Feltűnően olcsó otthon az ingatlan... :)

spangola 2012.12.27. 17:25:10

@hagyma: Én meg télen-nyáron ruhában vagy szoknyában:)

hogyne,persze,igazad van! 2012.12.27. 17:28:45

Az első egy csokoládés tányérdesszert.
A második egy "grízestészta"
A harmadik egy újabb csokoládé tányérdesszert.
A 4. pedig az egyik kolegámmal, angliában. A baloldali vok én.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 17:29:39

@spangola: szar lehet
a farmer praktikusabb
nekunk
nekunk ez a stilusunk
szoknyaja nincs is
ruha van jopar, de cask ha "megyunk valahova"

tanato 2012.12.27. 17:38:09

@spangola: Felénk/egy alföldi kisvárosról van szó/a jellemző ingatlanvásárlók a hollandok,főleg elaggott idős magyar gazdálkodók külterületi házait és a hozzá tartozó földterületeket veszik meg.De kicsit hasonló okból is mint az izraeliek a fővárosi ingatlanokat:Ha kiüt a gabesz/nevezetesen ha víz alá kerülnek/legyen hova menjenek.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 17:43:24

@hogyne,persze,igazad van!: melyik iranybol, szemszogbol kell nezni ? a kitakart, vagy a ki nem takart? Ha az utobbi, akkor igencsak jokepu vagy:D
Amugy szepek , izlesesen talaltak az etelek.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 18:18:24

@tildy:):
vard ki a veget...
csaxolok
en olvastam az ugyben ezt-meg azt
cask gondolj bele, ki kuld magyarorszagrol NY-ba coconut oblitot es minek egy homoszexualis magyar parnak?
varjuk ki a veget en cask ennyit mondok
azert az FBI nem hulye, hogy valami miatt kepben vannak a sracok az tuti, megha allitolag a kabszeres vad meg is dolt ellenuk
amugy bevalt eljaras, olyan 7-8 eve mikor floridaban eltem igy fogtak meg eppen magyarokat akik mindenfele extazit kuldtek ki visszaheggesztett babkonzerves dobozokban
14-15 evet kaptak
en nem mondom, hogy a srac feltetlen saros, cask azt, varjuk ki a veget

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 18:21:01

@tildy:): amugy a cikk a blikk hirere hivatkozik
muhhaha

desike (Egy szeló_egy esély!) 2012.12.27. 18:39:02

Jó kis poszt,de azért van rajta finomitani való :)
Nem lakást kell bérelni,hanem egy kertesházat a városon kivül,és kocsival bejárni dolgozni.
Az adórendszert irhattad volna úgy is,h irányitószámalapú,mert igy "csúfolják",igy legalább jobban megértik az otthoniak :)
Munkahelyi barátság létezik,én legalábbis nem panaszkodom,mindenben segitenek ha tudnak.És még a mai napig is keverjük az angolt a dánnal,kinek melyik nyelv jut a nyelve hegyére :) néha jókat nevetünk is rajta.Van olyan kollégám aki önszántából megtanult pár alapszót magyarul(köszönöm,tessék?,szia,jó 7végét stb...)
A cégem kifizeti a túlóráimat az utolsó øre-ig minden hónapban,nincs halmozás-csúsztatás stb...
És nagyon is élhetö ország.

desike (Egy szeló_egy esély!) 2012.12.27. 18:50:31

@micsoda?: a nyugalom ami körbe vesz,és a Tuborg :)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 19:24:28

@hagyma: hat nem tudom, szerintem siman megfigylenek majd engem is, ha veletlen bomba energiaitallal szallnek fel a gepre:D:D

Amugy mano tudja, en pl. rendszeresen canderellel es teljes kiorlesu liszttel jarkalok haza szuleimhez. Ja, sozkott lenni a kedvenc tortazselem is. Ami pont kifogyott minap. Lehet mert potn hazavittem?:D

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:32:07

@tildy:): varjuk ki a veget
blikk hir
meg a kacshajso ronai az ugyved
az amerikaiak nem hulyek
kulonosen nem az FBI
sot...
tevedni persze meg a TEK is tud, ugyhogy vigyazz a liszttel ha megy haza

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:34:11

@tildy:): amugy nem tudom mondtam-e mar, hogy eppen Hetfon megyek az FBI-hioz, de ne varkjatok, hogy rakerdezzek az ugyre:)

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 19:37:29

@hagyma: tedd mar meg kerlek. Marmint nekem az is eleg, ha a bomba energiatalra kerdezel ra. Azt lehet vinnenk ki, ma ha egyik ismerosom is jon. Elegge energiaital -fuggo, szoval elkezelheto, hogy bomba lesz nala. Na erted.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:38:12

@tildy:): jut eszembe, nincs otthon teljes orlesu liszt?
angliabol kell csempeszni?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:39:21

@tildy:): blikket kerdezd meg, az job lesz, Ok tudjak

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 19:43:50

@hagyma: van, csak rosszabb minosegu, es dragabb.
az edesitoszer konkretan nalunk 1 font volt egy nagy doboz (350 ft) , otthon 1000.

Szilárd vélemény 2012.12.27. 19:44:03

@hogyne,persze,igazad van!: Nagyon szépek. Gratulálok. Csak így tovább. Én tisztelem a munkád, véleményem szerint ez is valahol egy művészet. És ez nem diploma függő. Minden szakmában van egyre feljebb és feljebb nem csak az irodai és szellemi munkákban.
Én értékelem ezt a kreatív, produktív munkát, amit csinálsz.
És mielőtt bárki megjegyezné, irodában dolgozok, mindig is ott dolgoztam (sajnos) és elég jól is keresek, legalábbis Mo.-i körülmények között. DE ha a terveim összejönnek, akkor jövőre már "nem-irodai" dolgozó leszek Hamburgban vagy Grazban. És örülök neki, hogy végre kreatívabb munkát végezhetek majd a mostani lélekölő irodai munka helyett.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:44:37

@tildy:): nade ha otthon veszed segited a szuleidet az afa-val

Szilárd vélemény 2012.12.27. 19:47:56

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: Nincs veled gond, de néha szőrszálhasogató vagy. Mi lenne, ha egyszer megpróbálnád a másik felet is megérteni és egy kis nyitottsággal értelmes párbeszédet kezdeményezni a makacs önigazolás helyett.
Tévedés ne essék, másnál is van ilyen önigazolás, de ez, ami néha itt folyik nem vezet sehova, csak oda, hogy az értékes hozzászólásaid sem olvassa majd senki. (Nem vagyok pszichomókus. :))

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2012.12.27. 19:48:01

igy meg az angol kiralynoi pedigrejehez jarulsz hozza
el kell donteni hol akarsz elni
innen olcsobb azt veszem, onnan olcsobb azt veszem
ez nem szep

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 20:00:53

@Szilárd vélemény:

Nincs szükségem önigazolásra. Szinte mindig teljesen biztos vagyok igazamban,

Sanyi9 2012.12.27. 21:57:57

@spangola: vilagosits fel kerlek, mire utalsz avval, hogy a legtobb ingatlant Magyarorszagon a kulfoldiek kozul az izraeliek veszik es feltunoen olcson. Mit jelent ez?

2012.12.27. 22:39:56

@hagyma: zsidok=zsidok :)))

Ez a lista nagyon jo, annyit tennek meg hozza hogy a magyaroknak a sajat magukrol kialakitott sztereotipiaik a legviccesebbek. Minden Nobel-dijas feltalalo magyar, a magyar lanyok a legszebbek, a magyar konyha (?) / borok vilaghiruek, a magyar nyelv a legnehezebb / legkifejezobb a vilagon stb.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.27. 22:53:54

@hagyma: inkabb segitem direktbe a szuleimet, mint a magyar allamon keresztul, ami kiszurja a szemuket minber alatti nyugdijjal.
Amugy mi a problemad vele? Trappista sajtot meg otthonrol hozok. Mert itt meg nincs. Nemhogy dragan, hanem nincs. A magyar boltokat kiveve persze.

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.27. 23:11:56

@Wisey:
valamint az I kina spiser de hunde, és a Grønne slagtere :)

@Mirjam2:
úgy vhogy, bár asszem a hosszú ékezetes magánhangzók tekintetében egyedülálló. Javítson vki, ha tévednék.

spangola 2012.12.27. 23:23:38

@Sanyi9: azt jelenti, amit leírtam, odaírtam, hogy munkám során ezt tapasztaltam. A feltűnően olcsón pedig azt jelenti, hogy magyar viszonyok közt is feltűnően olcsón. Fővárosi ingatlanokról beszélünk.

Egyéb szemantikai (vagy más) vitába nem megyek bele.

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.27. 23:49:28

@Mirjam2:

Hozzáteszem, máshol is vannak ilyen sztereotípiák, hogy "mi vagyunk a legjobbak". Pl. "az x nők a legszebbek a világon" szöveget eddig 15 változatban hallottam, s az x mindenhol a helyi országot jelentette... s mindenhol ez valamiféle nemzetközi megdönthetetlen véleménykény hangzott el... :-)

De abban igazad vannak: a magyarok az átlagnál is több szterotípiát terjesztenek magukról.

De azért pár ilyesmi máshonnan, pl. az oroszoktól:
- az orosz nyelv a legnehezebb a világon.
- mindent orosz feltatálók találtak ki.

S néhány bolgár hasonló:
- Bulgária Európa legrégibb állama,
- a számítástechnika és a számítógép bolgár találmány,
- s persze a bolgár nők a legszebbek a világon.

Érdekes, az oroszoktól sosem hallottam, hogy az orosz nők a legszebbek a világon..,. fene érti őket... :-)))

Mondjuk az az igazi, ha valaki képes saját magán nevetni, ez az igazi nagyság. Ebben az oroszok elég jól. Egy rakás orosz vicc van, mely kifigurázza az orosz szterotípiákat! A kedvencem:

A Szovjetúnió Tudományos Akadémiájának nagytermét két neves tudós hatalmas portréje díszíti.

Balról látható Ivanov akadémikus, aki kitalálta a televíziót, a rádiót, a röntgensugarat, a számítógépet, a gőzgépet, valamint a kereket.

Jobbról pedig Petrov akadémikus látható, aki kitalálta Ivanov akadémikust.

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.12.27. 23:51:25

Erbil külvárosi részén, egy "egyenház" utcában, kétszintes, kb 120 m2-es házikó 500.000 USD. Mondom a sofőrnek: aha, 50.000, mire a válasz: nem 50, 500! Azt hittem először, hogy félreértettem.
Egy olyan város, ami nem más, mint építési törmelék, szemét, üres terület, épülő lakópark, és pláza váltakozása. Buszra is csak akkor szállhatsz, ha előtte veszel magadnak. Persze, lehet, hogy mire felépül a város ki is néz majd vhogy, de nekem kissé soknak tűnik ennyi lóvé egy kégliért a semmi közepén, mégha kacsalábon is forogna.

2012.12.27. 23:58:37

@maxval, a gondolkodni próbáló birca: :)))

Mondjuk a bolgar nok atlagban tenyleg eleg szepek, ez lehet hogy nem csak sztereotipia... Parazok is rendesen, hogy 2014-tol ellepik Angliat a helyes 20 eves bolgar csajok, aztan semmilyen irodai allast nem kapok tobbet Londonban mert mindenhova csak oket fogjak majd felvenni.

LyukasBogrács 2012.12.28. 00:00:01

"a teljes nőgyógyászati kivizsgálást a háziorvos végzi, és csak akkor küld tovább, ha valami nincs rendben"

Veled minden rendben volt?

Rece Fice 2012.12.28. 00:30:55

EZ NEKEM KICSIT ELLENTMONDÁSOS:
"Az egészségügy EU állampolgároknak, illetve akiknek van lakhatási és munkavállalási engedélyük, ingyenes. A kórházak jól felszereltek, az orvosok beszélnek angolul (rengeteg magyar orvos is van), a várakozási idő minimális. A gyógyszerek drágák, de azokra is van TB támogatás kb. 4-500DKK fölött."
.
.
.

"Hosszú várólisták az egészségügyben
Az egészségügyi ellátás szerintem nagyon jó, bár a dánok elég sokat panaszkodnak. A háziorvosnak és az asszisztenseknek sokkal nagyobb a mozgástere, mint otthon. Az asszisztens feladata az egyszerű feladatok ellátása, mint pl. influenza vagy védőoltás beadása, vérvétel.

"Míg az orvos olyan feladatokat is elvégez, amiért otthon szakorvoshoz kell fordulni (pl. a teljes nőgyógyászati kivizsgálást a háziorvos végzi, és csak akkor küld tovább, ha valami nincs rendben). A szakorvosi ellátásra, ha az ember nem magánba megy, akkor itt is elég hosszú a várakozási idő."

CPH74 2012.12.28. 01:34:45

@desike: "Nem lakást kell bérelni,hanem egy kertesházat a városon kivül,és kocsival bejárni dolgozni."
és
bugocsigaCph: " A bérleti díjak pedig az egekben. Egy kétszobás, kb. 50m2-es lakás 6000 Dkk plusz rezsitől indul Koppenhágában és környékén."
Nekem egész más tapasztalatom van bérlakás tekintetében, én a Fælled Park mellet lakom egy 100 m2 -es, távfütéses, 3½ szobás, erkélyes lakásban. A havi lakbérem (fütés incl.) 52oo dkk. És ez nem külváros :-)
A munkahelyi barátság létezik, és sok esetben tartós, munkaidön kivül is. A dánok nem zárkózottabbak mint más országbeliek, nekem soha nem volt problémám ezzel. Szerintem ha már ugy döntöttem hogy itt akarok élni akkor nekem kell alkalmazkodni az itteni életformához, megismerni a helyi szokásokat, megtanulni dánul, dolgozni és hozzájárulni a közös kasszához. Ez a helyes hozzáállás. Röviden: amilyen az "adjon Isten" olyan a "fogadj Isten".
Az idöjárás sem elviselhetetlen, szerintem otthon sokkal hidegebb van télen mint itt.

CPH74 2012.12.28. 01:45:00

"A gyógyszerek drágák, de azokra is van TB támogatás kb. 4-500DKK fölött."

Teljes árat fizetsz az orvos által felirt gyógyszerért
0-890 koronáig, azután pedig
890-1450 koronáig 50%
1450-3130 koronáig 75%
3130 korona felett pedig 85% támogatás jár
periódusonként , az éves periódus az elsö recept kiváltásával indul.

Sanyi9 2012.12.28. 07:49:23

@spangola: milyen munkad van? Nem szereznel nekem is egy par feltunoen olcso budapesti ingatlant? Van penzem. Miert nem akarsz semmilyen vitaba belemenni?

tableno 2012.12.28. 09:26:59

@spangola: "Egyéb szemantikai (vagy más) vitába nem megyek bele." - mi az, csak nem vagy antiszemanta? :)

maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2012.12.28. 10:34:37

@Mirjam2:

Szerintem is nagyon sok a szép bolgár nő, de ezt a "legszebb a világon" szöveget abszudrnak tartom.

spangola 2012.12.28. 15:02:00

@tableno: Fogalmazzunk úgy, hogy most Jézus Krisztus születését ünnepeltük, és az én vallásomban ez fontos ünnep.:)

spangola 2012.12.28. 15:02:50

@Sanyi9: Ha izraeli vagy, simán szerzel magadnak. Nem kellek hozzá.

tableno 2012.12.28. 16:44:02

@spangola: Azt ugye tudod, hogy egy zsidó születését ünnepeled? :)

kovacs55 2012.12.28. 17:30:54

@szabovik2:
A betöréseket,lopásokat a románok csinálják,az egész Ny-É europa börtönei telivannak románokkal.

...meg az arabok, törökök, feketek is besegitenek... retorzio az allam reszeröl nemigen van...ha el is kapjak öket gyenge törvenyek, gyenge buntetesek...

nyuszigonosz 2012.12.28. 17:33:37

@tableno: Okosat akart írni, aztán nem tudta, hogy más okosat írt, mint amit szeretett volna. :)

A további kérdésedre meg szerintem nem tudja a választ.

kovacs55 2012.12.28. 17:52:39

..@moTmeN:
Nekem a skandinav egyenlosdi tetszik
...plane az iskolaban mikor Pistike meg Petike szulei kerdezik a tanart hogyan tanulnak a gyerekek, egyforman jol, mondja a tanar (megis az egyikbol utcasepro lesz a masikbol meg gyarigazgato)... nem veletlen hogy jo par evig az also osztalyokban nem kapnak bizonyitvanyt vagyis ott lehetetlen megbukni...

kovacs55 2012.12.28. 18:10:16

@Zabaalint:
Skandinavia, föleg sved es finn teruleten, nezd mar meg mennyi pia vandorol privat behozatalbol ezekbe az orszagokba...az orszag also regiojaiban akar be is zarhatnak a systembolagot (allami alkohol uzlet) mert NAGYON SOKAN raklapszamra hozzak mikrobuszokban a kulonbozo neduket a hataron at, foleg nemetorszagbol, meg a danok is nemetbe jarnak at piaert...a sved-finn allamnak meg csorognak a konnyei a bevetelkieses meg az elmaradt haszon miatt...

spangola 2012.12.28. 22:34:16

@tableno: Nem, nem tudtam, de most felvilágosítottál. Még, jó, hogy együtt jártunk hittanra.

tildy[UK] · http://tildy.blog.hu 2012.12.29. 02:20:42

@kovacs55: az elso norveg kioskfeltores konkretan 56os magyarokhoz kotodik. :(

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2012.12.30. 10:30:29

Én mg a 90-es években nyomtam le egy féléves drámakurzust, vidéken. Na az tényleg dráma volt! Mindent teambe kell csinálni, 37 megbeszélés, iszonyú karót nyelt, sótlan népség, szerencsére sok a külföldi! A nyelv az valami rettenet, leírva még okés, de a kiejtésre fél év alatt nem jöttem rá! Mindegy is mert egymást sem értik, azon sírva röhögtem, hogy a vejlei lány simán angolul beszélget a koppenhágaival ha nincs tolmács! Akkoriban jól ment a szekér azon folyt a siránkozás hogy ne járjon örökké a segély(!), hogy az olyan szülők gyerekeit akik sose dolgoztak, hogyan neveljék munkára, és hogy a herceget elkapták valahol gyorshajtásért asszem Angliában, és aki ilyen felelőtlen az majd lehet e király... minden estre sokat röhögtem, de még egyszer nem mennék!

CPH74 2012.12.30. 16:35:52

Szerintem is jobb ha otthon maradsz! A fél év alatt dánul nem tanultál semmit, nem tudom milyen szemüvegen keresztül láttad a világot, de ezt a sok hülyeséget nem kellett volna nyilvánosságra hoznod. Mert ebböl egy szó sem fedi a valóságot.

Mrsmihaly 2012.12.30. 23:35:56

@kovacs55: nalad mi a bukas? itt is van ev ismetles. Ehhez pedig nem kell szammal osztalyozni. Az elsö 6 evben szoban es irasban is megkapjak a szülök a felevenkenti kiertekelest a gyerek munkajarol. Aki pedig gyengebb, kap segitseget a tanartol, tanitas utan.
Ami az alkohol fogyasztast illeti, itt is mindenki mas es a fogyasztasa is különbözö. DE, annyi reszeg embert itt meg nem lattam az utcakon es tereken mint Magyarorszagon.
Szoval, azert nem kell annyi kritikat irni az eszaki orszagokrol, ha nem elt le az ember legalabb 5 evet.
Az emberek semmivel nem zarkozottabbak mint a többi nacio, inkabb elövigyazatosabbak.
A nyelvet pedig jol el kell sajatitani ahhoz hogy meg is ertsed, miröl is beszeltek.
Nekem ez a klima sokkal elhetöbb, mint Magyarhonban az az oltari höseg. Ami a lakasvasarlasokat illeti, mindenki vehet, ahol akar es van ra penze. Borzaszto olvasni az irigykedest, hogy kinek miböl tellik külföldön lakast vagy nyaralot vasarolnia?
Nagyon rossz erzest kellt bennem, mikor itt ismeretlen emberek leluzerozzak egymast. Aki meg le meri irni hogy szerencsesnek es elegedettnek erzi az eletet, azt röktön lehazudtoljak. Na ez az igazi frusztracio, es az undorito IRIGYKEDES! Ettöl van tele sok ember hocipöje, es valasztja a bizonytalant a hatar atlepesevel.
Boldog Uj Evet kivanok minden olvasonak eszakrol, ahol nagyon is elhetö az elet.

bpetya75 2013.01.03. 09:15:49

@szerengeti:

Na, ez a B. Viktor is megirigyelhette a műparázókat. Nem lenne biztonságban Magyarországon?! Szegényke...

nigara 2013.01.03. 09:44:39

@szerengeti: mondjuk erre én is fogadtam volna...

kovacs55 2013.01.20. 18:45:29

@Mrsmihaly:
(Az emberek semmivel nem zarkozottabbak mint a többi nacio, inkabb elövigyazatosabbak.)

A mi lakoepuletunkben 3 emelet van, rengetegszer hallom mikor kilepek a lepcsohazba hogy valaki becsukja az ajtot mert nem akar senkivel ott talalkozni .... elovigyazatos vagy zarkozott????

Legyél te is országfelelős!

Ahol már ott vagyunk: Ausztria, Ausztrália, Belgium, Brazília, Brunei, Ciprus, Chile, Csehország, Dánia, Egyesült Államok, Franciaország, Hollandia, India, Izland, Izrael, Japán, Kambodzsa, Kanada, Kanári-szigetek, Málta, Mexikó, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Spanyolország, Srí Lanka, Svájc, Svédország, Szingapúr, Törökország és Új-Zéland.

Jelentkezni (valamint az országfelelősökkel a kapcsolatot felvenni) a hataratkeloKUKAChotmail.com címen lehet.

süti beállítások módosítása